Brieven van een onbekende. s B Si li li SI 11 8 1 B s S S B Voor Dammers. m m s m m m m 'M Wl m m m m m 9 m m W/, 0 0 m m 'ZM 'MM M W77/. m m M ÏÏM m fi m m W, M Zaterdag 22 Maart 1913. 56e Jaargang. No. 5234. TWEEDE BLAD. IX, De Heer is waarlijk opgestaan. Luc. 24:34. ze met hun voeten niet los komen van de stoffe lijke aarde, zij met hun gedachten en gevoelens kun nen opstijgen naax den hemel. Zij zien ook de herleving van de natuur, en zij verheugen zich niet minder over eerste lentebloemen en teeder twijgengroen, maar daarbij blijven zij niet staan. Zij zijn er niet mee tevreden, voor den tempel te blijven staan, om zch te verlustigen in de schoon heid van het bouwwerk. Zij wenschep den drempel te overschrijden, om deel te hebben «AQ de waarheid, die daarbinnen wordt verkondgd. De herlevende natuur is hun een gelijkenis, die niet alleen hun schoonheidsgevoel streelt, maar hun hart Terkwikt en verwarmt en hun ziel spijzigt. En die gelijkenis lezen zij aandachtig en, zij luis teren naar wat zij hun heeft te zeggen: de blijde boodschap van opstanding; het leven dat den dood overwint; de zekerheid' van het bestaap van eeuwig- heicïsschatten. En nu worden hun gedachten onweerstaanbaar mee gevoerd naar bet ledige graf in-den hof van Jozef w van Arïmathea; en het „Wat zoekt gij den levende bij ...uit den dood tot het ,cv5Jh°Y;^gan- de dooden?" en ,De Heer is waarlijk opgestaan!" Christ ist erstanden, Freude dem Sterblichen, Den die vcrderbiichen Schleigenden. erblichen Mangel umwanden. Goethe Faust I. Er lebt in ungezahlfen Seelen, deren Perle er ist. Naumahn. ruiseht hun door de ziel. En het legt bij vernieuwing ito hun binnenste vast de overtuiging: „Daar i s leven,, dat den dood over wint; een lichaam kan in een koud -duister graf wor den weggeborgen en een zware steen kan er worden voorgewenteld maar wat bet hart in dat lichaam eens heeft doorgloeid en wat de ziel eens heeft door ter was, begaven zij zich zonder bedenken derwaails eieren, die door de lucht uit Rome komen lenigvLicgef met het plan een paar uur na hoog water weer te en onderweg wel eens vallen, op te vangen. Inlussetu* vertrekken. Eensklaps echter schoot de wind iels 'vit hebben de ouderen eieren verborgen, naar het Westen en veranderde de stevig? wind in ccn Het ei. .dat reeds door de volkeren der oudhe*| vliegenden storm; in stede dat het water na drie uur als het teeken der schepping cn vruchtbaarheid goldj ging vallen steeg het steeds nog en werd het eilandje werd door de R. K. Kerk als het zinnebeeld dm „de vogelpolle' zocxlanig door 't water afgesloten dat Verlossers gehouden, die uit het graf is opgestaan lol aan terugkeeren met te denken viel en hun toestand hoe het leven. Vroeger was het eieren-olon in den vaster* langer hoe hachelijker werd. Gelukkig bemerkte men tijd daarenboven verboden. In plaats van het heidense!! ook in 't dorp het gevaarlijke van hun toestand en eieren-offer aan de priesters van Ostara de godin vai* toog te ongeveer 4 uur de reddingboot naar <J<e plaats den dageraad en van de herlevende vruchtbaariicid. des onheils. Met onverschrokken moed en volharding, kwam nu het gebruik om met Paschen den bedienaren nu loeiende ,dan door 't water wadende om de boot der kerk eieren aan te bieden door ondiepe plaatsen te schuiven, gelukte het der De geloofsverkondigers hebben ook aam do hei-, wakkere bemanning na ongeveer twee uren de dremké- densch© „Oslerfccstvuren", aan welke een zuiveren- lingen (e bereiken, die niet anders hadden verwacht de en levenwekkende kracht werd toegeschreven, eétil dan op hun kleine eiland den nacht te 'moeien door- andere beteek en is gegeven, n.l. ,de vasten uiibran- brengen met gevaar van verdrinken of te bezwijken den' of de doornen kroon. d.i. JtommeT cn leed ver van de koude. branden Twee der werklieden waren met een vlot van drie Hadden jroorhoofd leest van Te Buggenum, in Limburg, bestaat nog hot gebruiló p.anken over de diepste geul gevaren en wadende dat de herbergiers den bezoekers na de vespers trac- naar 't droge in het dorp Ballum aangekomen. Met teeren op een bereiden varkenskop met brood en eie- voortdurend gevaar van te zullen verdrinken legden ren. die worden genuttigd vóór het ontsteken van hef ze d zen weg af; beurtelings waren zij genoodzaakt licht. Wie na het ontsteken van het licht komt, mag niet elkaar bij te staan, wijl nu deze, dan geno door moer mee-eten, maar ontvangt toch ccn koppeï go- wind en golven werd omvergesmeten. Twee jongetjes kleurde eieren. ozekere De Jong en Bakker door wind en water De bijenhouders kijken op Paaschdaö steeds naa» triid, dat laat zich niet vasthouden binnen de enge overvallen, waren terecht gekomen bij deze schlpbreu-* den wind; als die stil is dan wordt het volgens hua grenzen van een graf, dat spot met alle zware stee- keUngen zonder schip en totaal 20 personen werden zeggen, een goed bijcnia'ar! Jldbid- nen, dat treedt weer in het licht én schrijdt triom- door de reddingboot opgenomen en veilig aan wal EEN* OUDJE. feerend door de wereld. gebracht. Hulde aan de wakkere bemanning, die Den 2-1 Maart tweeden Pooschdag hoopt De Heer is waarlijk opgestaan! En zij, die dat j vermoeid, verkleumd en doornat in 't dorp terug- mej. de wed. Meng, 2e Jan van der Herenstraat (1'ï Man katon nicht Ostern glauben ohnc werk der duisternis hebben volbracht, mogen al ge- kwam Een der aannemers, de heer De Groot, die toe- (inwonend bij mej! De Melker) te Amsterdam selbst aus Nacht zura Licht zu kom- m®ead hebben: „Nu is hij dood; en nu hebbenb we vallig niet bij z'n collega's was, maakte den tocht naar het N. v. d. D. meldt liaar 103en veriaar, TOen het einde, dat we wilden; en nu hebben, we het pleit mee. Hag te vieren. i gewonnen'" neen-' Paschen, weet het beter en zegt: Dit is de tweede maal dat de Hollumer redding- DE VROUWEN HEBBEN BERAN"GSTELLING „Jezus leeft, en nu hebben zij het begin, dat ze boot Wierumers het leven redde, want behalve de 20 vrouwen hebben zich aangemeld als leden dof nipt wilden, en nu hebben ze het voorgoed verlo- aannemers bestonden de drenkelingen uit arbeiders Vrijzinnige Kiesveroeniging te Sneek. ren." uit Wierum; in 1893 strandden vele visschersvaar- DURE TABAK. Dit is de blijde boodschap van Paschen: „Wat uit tuigen van Wierum op 't noorderstrand en werdieq Eenige arbeiders uit de gemeente Smallingerlaad trokken naar Dtoitschland. Ze namen ieder wal pakje* tabak mee. die de Duitsche kommiezen ontdektenq Algeineene vergadering van de vereeniging ter be- Ieder arbeider moest nu van 4 tot 7 gld. boete bc- Ttfaumann. de Muzen me bij m'n geboorte op het f:kust, voorzeker I ik zou niet nalaten, het aschen in de taal der poezie te bezin gen. Maar helaas! als het waar is, wat één der groot ste geesten van onze Oostelijke naburen beweerd heeft God geboren is, sterft niet! Het goede, het reine, het do opvarenden met veel moeite gered. ware moge een tijdlang verborgen zijn, weggeduwd VAKONDERWIJS IN WEST-FRIESLAND. 1 "KTfttó die ^JtteiïpniïhrdK "Mchliïïïn 'h duistere graf wat nood. de tUd komt, dat j.-i..1.., het. weer ontstnet ai Geslechts 'ist'* dan moet ik eerlijk bekennen, dat ik verleerd heb mij in mijn „Muttersprache" fe uilen: wat gelukkig nog niet wil zeggen, dat ik die „Mut tersprache'' niet meer versla, en dat mijn hart on gevoelig is geworden voor haar klanken. Het tegendeel is waar. En de mensch. die niet heeft, waaraan hij op zijn lijd behoefte gevoelt gaat leenlebuur speten bij rij- kergezegenden. En daarom wat F. W. N. Hu- gen hol tz leende van don Duitschen dichter Max van ^chenkendorf, dat leen ik woer van hem, en ik ju bel mijn Paaschstemming uit in zijn woorden: Paschen! Paschen! lentezegen! Lenle's adem waait ons tegen Uit der grafstee diepen .nacht. Bloemen zullen weder bloeien, Alle menschenharten gloeien, 't Leven is aan 't licht gebracht. Elke slagboom is verbroken, Overal de hoop ontloken En gevleugeld ieders hart. Levenslust en kracht herrezen, En het twijflend hart genezen Van zijn troostelooze smart. I lui i Ja! de Paaschslemming wil niet ui t gezegd, maar jri tgezongen worden, omdat niet minóer dan van het Kerstfeest van het Paaschfeest gezegt mag worden, dat Jiet vei'kondigt „een groote blijtsshap, üe al den volke wezen zaL' (Luc. 2:10). Het eerste n.l. dat Paschen een verkondiger van 'groote blijdschap zult ge met me eens zijnvant gij denkt 'met miji aan die vrouwen die op de) der fden dag na Jezus' dood naar het graf gingen n ge verneemt de blijde boodschap, die tot hun komldoor englenmond„Wat zoekt gij den levende bij deklo den r Hij is niet hier, maar hij is opgestaan." \.uc. En ge denkt aan de beide Emmaüsgangers, ier jhart brandende in hen werd, toon dé opgestane Cjs- ftus tot hen sprak: en gij hoort den jubeltoon ar discipelen: „De Heer is waarlijk opgestaan!' (1c. (24:34). Jahet Paaschfeest is (om het zoo maar eense het weer ontstijgt aan het koude graf en de vleugels vordering- van het Vakonderwijs in Westfriesland, ge- talen. Dure tabak weer uitslaat in.de wereld. houden op Woensdag 19 Maart 1913, ten huize van HET EERSTE KIEVITSEI. Vertroostende klanken^ van Paschen! wij heeten^u den heer P. Has te Hoogwoud. Aanwezig ruim 50 Uit WorkUm wordt aan dé Leeuw. Cl.'* bericht, jjM irsoncn Dinsdagmiddag onder het èéhoor van deze staq Na opening door den voorzitter, den heer Jac. Koo- het eerste kievilsei is gevonden door Arjen El zin ga, ter, werden door den secretaris, den heer G. But, Het is reeds aan H. M. de Koningin als lentebode de uitgebreide notulen gelezen en goedgekeurd. 4~~- Ingekomen is een missive van den Minister van Binnenlandsche Zaken, waarbij aan de vereeniging een subsidie van f 2000 wordt toegezegd; van de Prov. Staten toekenning van, een subsidie van f 155, bene vens f 1000 voor de teekenscholen; van de Commis sie voor het Vakonderwijs te Amsterdam een toeken ning van f 200; van die verschillende gemeenten f 220 Eveneens een schrijven, van den Bond van Schilders- patroons waarin hij meedeelt ten allen tijde mee te willen werken en advies te willen verstrekken. Onderstaande stelling is zeer eenvoudig, maar me» Alsnu vol git voorlezing van het verslag over 1912. niS damspeler js niet bekend met de wijze, waarop me^ Hieruit blijkt, dat de vereeniging bestaat uit 18 af- wit moet winnen. "Vele spelers hebben in zulk* deelingeu, te zamen tellende 635 leden, 1 afdeeling banden reeds den moed verloren, omdat de tegen- is er bij gekomen, nl. aan den Langedijk, terwijl er Part/i eec dam heeft en daarom spelen zij dan ojp "61 leerlingen onder leiding van de vereeniging theo- remise> terwijl de winst direct voor de hand ligt. welkom, want wij menschen van zwakheid en twijfel personen, hebben u zoo noodig. Want gij zijt het, die twijfel in verzekerdheid en zwakheid inkracht kunt omzetten. Goethe heeft ons dat aangrijpend in zijn Iste deel van, de „Faust" geschetst. Faust kan de last des levens niet meer dragen. Daarom grijpt hij naar den „letzten Trunk", den giftbeker, opdat die hem rust moge brengen. Maar als hij den beker opneemt, klinkt het van de kloosterkerk: Christ ist erstanden, Freude dem Sterblichen, Den die verderblichen SchtèJehenden, erblichen Mangel umwanden. En dan kan, hij het doodelijke vocht niet aan- de lippen zetten: retisch en practisch werken. Volgt rekening en verantwoording van den penning meester, den, heer C. Hemmer. De ontvangsten had den bedragen f 3203-23, de uitgaven f 3329.16%, alzoo een nadeelig saldo van f 125.93%. Er was een saldo van f 517.93%, zoodat er nog in kas is f 392. Volgt aanbieding van. de begrooting voor 1913, sluitende in ontvangst en uitgaaf op f 4025, welke na eenige besprekingen wordt vastgesteld. Als commissieleden voor het nazien der rekening worden aangewezen, de heeren N. J. "Yiamiing Hoog woud, Joh. Frapsen te Medemblik en Joh. Bitoke te Spierdijk. Medegedeeld wordt, dat als hoofdbestuursleden zijn herkozen de heeren Jac. Kooter, G. But en Ph. Beek, terwijl als plaats voor de volgende vergadering wordt aangewezen Lutjebroek. De voorzitter wijst er op, dat de onkosten vallende op de tentoonstelling voor rekening van de afdee ling komen, waarop de afgevaardigde van Lu toebroek! antwoordt, dat hij persoonlijk zoo noodig de onkos ten voor zijn rekening neemt, hetgeen met applaus wordt geaccepteerd. De voorzitter doet thans mededeel ing van de rap porten van beoordeeling en toekenning der prijzen. We noemen daarvan:timmeren, le leerjaar, B. Appel. Opmeer, 3e prijs; 2e leerjaar, B. Klaver, Hoog woud, le prijs; G. Ursem, Opmeer, 3e prijs; J. Droog, Kolhorn, 4e prijs; A. Poel, Wieringen, 5e prijs; schil deren: le leerjaar, P. Breed, Hoogwoud, le prijs; 2e leerjaar, K. Bakker, Hoogwoud. 3e prijs; tevens werden nog vele prijzen voor teekenen uitgereikt- Rondvraag. Verschillende afgevaardigden wijzen, 't hoofdbestuur er o,p, dat het proefwerk veel te zwaar was voor de leerlingen.. Hieruit ontspint zich een gezellig debat, waarna de directeur Sohu item aker duidelijk uiteenzet waarom dit is gedaan. Op verzoek wKOLHORN. wlordt door den, heer J. Breebaart Dz. voor het eerst lijke kern"- door te dringen, dat „innerlijke onzichl De Nieuwe Streek alhier is deze week opgemeten,; einddiploma's 3-jarigen cursus werkplaatsopleiding uit bare" zien in het beeld van het „uiterlijke -zichtin verband met liet plan: rijweg Wes(frieschedijk met gereikt, o.a. aan J. Klaver, Hoogwoud, timmeren, bare" en „de geestelijke kern" leeren kennen uit ,.héSchrinkaagpoldcr, rechtstreeksche verbinding der dor- Hierna sluiting der vergadering en werd de tentoon- stoffelijk omhulsel". pen Kolhorn-Barsingerhorn. stelling geopend. In de zaal van. den heer Has zijn Welnudat uiterlijke zichtbare" brengt het Paasch Veertig jaren geleden, had een zelfde opmeting plaa'.s alle teekeningen keurig gerangschikt, terwijl in de feest mee; het lied, waarin we zoo juist onze Paaschen bestond een zelfde plan, verder is men toen niet zaal van den heer Breed de practische werkstukken stemming vertolkten, spreekt er van: T~J ...an dissen, Klang, vom Jugend auf gewóhnt. Ruft er auch jetzt zurück ruich in das Leben.. !n: Erinnerung halt mieh nun, mit kinülichem Ge - fühle, Vom letzten ernsten Schritt zurück. O tönet fort, ihr süszen Himmelslaeder! Ja, dat zeggen ook wij van ganscher harte, klinkt voort„ gij „süszen Himmelslieder" va,n Paschen; klinkt voort door onze harten, en grijpt ons aan, en ontroert ons, en, vertroiost ons, en sterkt ons, en bezielt oas! Want op zijn tijd zijn wij: allen, gelijk aan Faust; wij hebben onzen last, te dragen; onze smart drukt ons, onze twijfel verlamt ons, onze kracht ontzinkt ons; en naarmate we ernstigere mensdhen zijn, gaan we daaronder meer gebukt en hebben, we dus meer be hoefte aan, troost en kracht, aap, bezieling en ge loof. Welnu, die wil het Paaschfeest ons brengen, als wij maar „in de diepte" dairven leven, als wij onze zielen maar te luisteren leggen, als wij maar 'zeggenl „van huis uit" een feest van blijdschap. Mr 'willen verstaan, als wij maar willen gelooven. die al den volke wezen zal" r Gij schudt twijfelt* Want het ls zoo terecht gezegd: ,Man kann nicht ■fiet'Wdd; want ge denkt aan zoo velen, die op J Ostern glauben, ohne selbst aus Nacht zum Licht Paaschfeest allerminst denken aan de dingen, waa zu kommen." - van ik hierboven sprak Dlen nackt kennen wij, kleine zwakke menschep, Zekeri ik weet dat ook wel, en toch blijf ik L maar te goed; en wij zullen die steeds weer ont mijn „die al den volke wezen zal". m0T^tf[1' zoola^ we hier op aarde zijn. Zie 1 Paschen (en dat heeft het met meerdere Chri: Oat Paschen dan telkens weer ons zijn zegen schen- :i.. ke, dat we „aus Na^ht zum Licht" worden gebracht. X. lijke feestdagen gemeen) heeft een u i ter lijke, zi ch bare zijde en een innerlijke, onzfeh tb are (om het anders te zeggen) een s't of felij ke en pej geestelijke kant. Dat is gelukkig. Want nu kuil toen do „kinderen in verstand'', voor wie hel veeh moeilijk is tot het „innerlijke onzichtbare", „de geesk Binnenlandsch Nieuws. ten geschenke aangeboden. Verleden jaarwas het reeds den 9en Maart, dus 9 dagen vroeger dat het eerste kievitsei onder Mak- khm door Hendrik de Witte le Gaast werd gevonden. PRACTISCHE STUDIES. „Paschen Paschenlentezegenf Lente's adem waait ons tegen/' „Bloemen zullen weder bloeien". 1 H 81 6 hp? kik i Hf# ss 8 10 1. HIP 15 1» jam 20 21 35 2t 36 8; 85 a fci 41 8 46 -ik Stand zwart, een schijf op 18 en daan op 2. Stand wit, 4 schijven op 17, 33. 35 en 48. Wit is aan zet en wint als volgt: 1. Wit: 17—12.' Als men onbekend met deze soort zet is zal met» veel eerder 3329 spelen, om de dam te verdrij- Wit: 7. 30. Zwart: 18 2. 33—29. 3. 292,4. 4. 35 24 gewonnen. De winst berust dus hierop, dat wit door een zwar te schijf op 7 te brengen, zwart de vluehtveldeo 2 tot 16 ontneemt; waarna 2924 het pleat beslist. In de partij denke men er dus aan, want deze hoogst eenvoudige, maar onverwachte zet bezorgt dik wijls winst of voordeel. gekomen. Iedereen hier ter plaatse hoopt dat men zijn tentoongesteld. Alles is een kijkje overwaard, thans tot 'iet doel zal komen. Het is toch wel iets VAN PALM-ZONDAG TOT PASCHEN. zeer achterlijks, dat twee dorpen in een zelfde ge- In Noord-Brabant en Limburg wordt de Palm-Zon- meenfe niet per rijtuig onderling zijn te bereiken, anders dag aangeduid als de lïchtster in de veerliendaagsche dan langs een zeer grooten omweg. Vasten. "Dan wordt in vele huisgezinnen feest gevierd KOLHORN. en doet men zich te goed aan versnaperingen, .die Alhier werd op 20 Maart een geval van pokken 'gedurende den Vastentijd verboden zijn. Nietwaar f Paschen verkondigt allen de herlevüqgeconslateerd. Aangetast werd de vrotnv van P. P., Palm-Zondag, de Zondag vóór Paschen, werd in ;der natuur; en de weer groenende aarde, die zoolanjposlbode, tevens winkelier in kruidenierswaren. de Grick.sehe Kerk reeds in de vierde eeuw, in de La- zwart lag, en de spruitende twijgen, die zoolang door. KOLHORN. tijnsche Kerk in de zevende eeuw, .plechtig gevierd, en Ischenen, en de eerste voorjaarsbloemen, die weer klcui Aan^ het verzoek van de vereeniging „Visscherijbe- door dc Room.sche Kerk aldus genoemd tér gednchV- I geven aan de zoo lang kleurlooze natuur zij bren-angen alhier, om uitdieping van het havengat, wordt tcnip aan den intocht van Christus in Jerusalem, toen gen een glans van blijdschap op de gezichten vaiM i;eeds voldaan. Een stoombaggermachine is hier aan- de palm- en olijftakken op den weg ter eere van Chris- oii» mi>nsciion ion ontsteken in aller harten een g.oed .konten. Niet alleen zal de buitenhaven, maar ook i lus den zoon Davids, werden gestrooid. reugde. En dustoch/-— „een groote haven binnen de sluis worden uitgediept. Mot die) Vroeger heette die dag ook „Bloemendag" of „Groene UIT DE PARTIJ. In onderstaande stelling doet zwart een groote* afruil voor gelijk aantal schijven .die tengevolge heeft, dat een witte schijf op gevaarlijke plaats ongedekt komt te staan en in eenige zetten genomen wordt. De afwikkeling is zeer diep en er is een scherp doorzicht noodig, om deze mooie combinatie vooraf geheel te berekenen. alle mcnschen en van warmte en vr blijdschap die al den volke wezen zalMigc scheepvaartbelangen wordt dus tevens reke- 'Maar nu zijn er altijd menscnen geweest, d:e wat it gehouden, men zou kunnen noemen, leven ,,in de diepte" en -SINTMAARTEN. anderen, die „aan de oppervlakte" leven. Eigenlijk i de Dinsdagavond gehouden vergadering te Street moesten alle menschen bchooren tot de eerste soort, z de bestaande bezwaren, om aan te sluilcn bij 'Waarvoor ontvingen wij menschen, anders hersenen hgasbuizennet van Warmen huizen, uil den weg ge- om te denken en een hart om le voelen r Of zou rid. zosdal nu te verwachten is dat ook de slroet het droevige waarheid zijn wat men wel eens schert- ben kort door gas verlicht zal worden senderwijs hoort zeggen, dal sommige menschen nl- VDER DEN TREIN. leen maar een plaats hebben, waar hun hersenen z°u- 14-jarig© C. Bos te Hoorn is hedenmorgen a»" den kunnen zitten, of een plaats, waar hun hart doverweg van den. Koepoortsweg aldaar dooreen 11 kunnen zetelen? sxein gegrepen en gedood. De bongels waren ge- Dat wil er bij mij niet in; daar is verschoten- sn, doch de jongen passeerde met de fiets aan beid van gaven, maar nergens ontbreken ze geheel.; diand door een zich daarnaast bevindend klap- Welnu I die menschen. die leven „aan de opper- h Het gezicht op het terrein werd belemmerd door vlakte", blijven staan bij het „uiterlijke zichtbare erangeerenden trein. Dezen langs loopende en op zij vermoeden dikwijls zelfs niel, dat er een „inner- dolgend© rails komend, werd hij door den van lijke onzichtbare""* zijde is. Een gelijkenis van Jezus Luizen komenden trein gegrepen en 16 meter ver z'dlen ze wellicht „een alardig verhaallje" vinden; gods- geslingerd. t jnslige ceremonieën misschien „raire grimassen" cn j kN KRANIGE REDDING.- 1 t Paaschfeest... niet meer (voor hun al. heel wat!) t Hollum (Ameland) wordt aan de Leeuw Ct dato de herleving der natuur, de komst yan de lente, gr even En dalarover verheugen zij' zichen het werkpak leg- oester storm dan die van Maandag woedde over r zc alt©n als het weer meewerkt, gaan ze er op eiland volgens menschenhetigenis niel, hoorde men at, dc natuur in; en zo eten allichl lekkerder dan aieen zeggen en hoewel 't feit is, dat lest 't best gewoonlijk en drinken misschien iets extra's; in één lt, 't is toch teekenend. De barometer' liep dan woord ze hebben een vroolijk blij Paaschfeest. dn een paar uren terug van 760734 Bijna neen. en groote blijdschap ,die aï <Jen volke wezen >- ar die „in de diepte" leven? allicht dat ze I hetzelfde doen. Waarom zouden ze niet r Het „uilcr- ramen drukten in. Van" enkele huizen zelfs lijke zichtbare" heeft z'n beteekenisen het stoffelijke ©p afgerukt, 't Was in één woord een orkaan heelt voor ons, die met onze beide voeten op de angstigste oogenblikken echter l>e!eeftlen de aan- aarde staan, zeker wel waarde. ets van den zeedijk met eenige hunner werklïe>- Maar zij doeu meer. Zij bedenken, dat, al kunnen die op de z.g.n. „vogelpolle' bevloeid werdén. ZondagDe palmtakjes, die op dezen dag in <IU Roomschc keiken worden gebracht, worden gezegend en op de graven der overledenen, op wijwaterpotten, akker,s, huizen, schuur en stalling gestoken. De asch voor het kruisje van Asch-Woensdag, den dag na het Caraevalsfeest. wordt van verbrande palmen op den laatst voorgaanden Palm-Zoniag gewijd. In Noord-Brabant en Limburg worden z.g. palm- boompjes gemaakt voor de kinderen, deze boompjes worden met lekkers beiaden. In Venlo en Roermond worden die mede ter kerke genomen om grzqgorul 1e worden en zijn palm-bessems genaamd. De boeren jongens steken daar palmblaadjes op den hoed. In 1793 trokken op Palm-Zondag de Ooste^rijksche sol- i daten door Valkenburg met palmtakken aan dei sjako's, f Na den Palm-Zondag treedt in de Goede week, ook Heilige-, Pijatus- of Judasweek genoemd, zij wordt Zwart: 1 ZvSS 5 6 s UA. 10 11 15 18 20 21 25 2 30 31 35 S-i 40 41 -i 45 46 50 Wit '"a j - n*n 'i „"i t Staand zwart, 16 schijven op: 2, 3, 6, 8, 9, 11, 13 tevens de hooges de pijn- en de stille week geneeléntot 17, 19, 20, 23 tot 25. dit laatste wegens een 'bevel van Keizer Constantinus, Stand wit. 16 schijven op: 22 26 28 32 tot 3» volgens hetwelk alle arbeid in deze week moest ge- 43, 44, 45, 48 en, 49. slaakt worden. In deze weck is 't gewoonlijk slceht Zwart is aan zet en wint de schut op dè votasnda weer, zegt het volk, en het schijnt dit jaar geen manier: ongelijk 'te hebbeto De Limburgsche geschiedschrijver H. Wel Iers ver- haalt ons, dat het op Witte Donderdag in de omstre ken van Weert en Thorn bij Roermond het gebruik is om 's middags een soep te eten van twaalfderlei groen ten. Men noemt ze discipelen- of apostelensoep. Hij, die het eerst den lepel in den schotel steekt, wordt Judas genoemd. Op dezen dag zwijgen de klokken, want. zegt het volk, ze gaan dan op reis naar Rome. Op Goeden Vrijdag gewijd water op de fruilboomcn gieten, geeft veel fruit, meent het volken zoo het op dezen dag regent, vo'.gl er een gied jaar. Za* 1. Wit: Zwart: 2429. 2. 33 24. 20 40. 3. 45 34. 23—29. 4. 34 23. 14—20. 5. 23 14. 1319. 6. 14 23. 17- -21. 7. 26 17. 25—30. 8. 35 24. 20 27. 9. 32 21. 11 31. 10. 36 27. S12. 11. 39- -33. 611. Als dc klokken op Goeden Zaterdag den dag vóór een schijf wint. Wit kan nu niet verhinderen dat zwart door 1117

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1913 | | pagina 5