- Plaatselijk Nieuws. HOLL. MAATSCHAPPIJ VAN LANDBOUW, AFD. SCHAGKX. Vc.i-y.ul g op Donderdag 8 Mei, ia hel hotel Vader, des nvoi .i. 3 nu,-. Voorzitter de lieer Jhr. J. P. W. v. Do. 11, opent de vergaièar.'fflg, waarna de' heer P. C. lloekei, see.ctarfls, de notulen, leest die onveran- dv.d worden -oedgjkeuid. Verschalende ingekomen stukken worden gelezen, w.o. «te vc, scliii.lende Iwpalingrn voor de gxxHcÖö-pé rei .ge legenheid naar <K- g oote tenioonsiei.ing te s-Graven- ha^ en d<- aanstellihig van monsternemers en het tarief vauwe.-c de \Y reenjgmg van Oudleerlingcu 'der Rijks- landbousvwinteischoo. alhier. Aan deze goede zaak wordt besloten f 10 subsidie ie geven. De rekeniing over 1912 sloot met een voordedig saldo van f Gtf.lVh», de uitgaven waren f289.50. do ontvangsten f 357.69' De rekening wordt goedgekeurd. I>e t»cg o -t.ing wordt vastgesteld tot een" bedrag van f 395.69. De p. ijzen voor de raaimenkeu ring werden met f 15 verhoogd. Met ledental bedraagt thans 86. Men aantal brochures van Dr. Hagedoom over <yy- dcelkiUKll,.:- zaadteelt en fokkerij, zullen lieste'.d v.or- d.n ca onder do leden worden verspreid. Tot Bestuurslid wordt gekozen de heer H. Visser. Volgt nu de liespreking over het aanvragen san de g oote a fd edingstentoonstelling in 1911 in oauc ge- ïiiecntc. Met algemeene stemmen besluit do vergadéring alle pogingen aan te wenden de 1enstoo«istcdiing 'hier ie krijgen, en in betrekking tot deze zaak sameai te verken met de zuslerafdceiingen te Wjeriiigcnvaabd, Waard en Groet, Anna Pauiowna, Helder, \Yieringan, Ba.-singarhoni en Zijpe. Na enkele lKsp rekingen van hnishoudelijken aard, volgt sluiting. De openbare School en de Verkiezingen. Donderdagavond sprak de candidaajt der Socaaal-De- moci&ten voor de Tweede Kamer in, dit distriet, de heer A. H. Gerhard van Amsterdam, in het lokaal van den lieer Igesz. Er waren slechts een 50-tal belangstellenden opge komen, de heer Oukes .voorzitter der AM. Schagen van de S.D.A.P., sprak dan ook in zijn openingswoord zijn leedwezen over deze bitter-geringe opkomst uil, vooral teleurstellend, daar het onderwerp toch van zoo groot belang is. De heer Gerhard heeft de ervaring opgedaan., dal waar gesproken wordt over 'de openbare school, een kleine opkomst 'n zeer gewoon verschijnsel is. Het vraagstuk der school toch interesseert in waarheid maar weinigen. En wel door deze omstandigheden: lo. zeer velen hechten aan de schoolkwestie niet zoo groole be teek enis als aan de economische kwestie; 2o. anderen tooncn geen belangstelling, omdat zij meencsi dat de school er nog niet zoo bedenkelijk voorstaat en 3o. is •eene vergpdcring als deze voor velen niet zoo interes sant, omdat ze nu juist niet een soort hanengevecht belooft te worden. Als Dr. Kuyper de vriendelijkheid had met spr. te komen debatleeren, dan zou da zaal te .klein blijken. IIcl mensehdom houdl nu eenmaal van gevechten, Ln Spanje de stierengevechten, elders hanen gevechten, en in ons land een soort hanengevecht, dat men debatavond noemt. Tot zijn onderwerp komende, zal spr. inel cefiigje feiten uil de historie de belangrijkheid laten zien van het vraagstuk. De openbare school dateert van do Omwenteling, na 1795, .doch wanneer we haar de Vrucht achten van de Revolutie alleen als zoodanig, dan miskent men de heelo geschiedenis. Daarom is t noodig in de ljisto- -rie terug le gaan. Onderwijs is er altijd gegeven, in eiken staat en in elk tijdperk, en bizonder opmerkelijk is dit feit, dat liet ondeiwijs steeds is geweest, in £izondere mate. een voorwerp van groote zorg van de overheid,; in groote tijdsgewrichten, die keerpunten genoemd kun nen worden van een volk, Yoe. de lc maal in deze lapden was het onder Karei den Groeten, om de zeer begrijpelijke reden, dat hij de school noodig achtte, maar ook mogelijk, om het christendom in de landen te "bevestigen in zijn strijd legen hel heidendom. Een ander groot tijdstip in de Geschixlenis vomidc de Kerkhervorming. ln die dagen werd door de overheid al weder in onze landen aan de school de moest l»i- zondero zorg gewijd, tin ge kunt nooit raden welke man zeer veel er voor gedaan heeft. Het was Spanjes Koning Phi'ips II. die daarmede het voetspoor volgde van zijn vader Karei V. Hij is de man geweest, die ►reeds een .soort leerplicht invoerde. "Waarom hebben zij zooveel moeite gidaan voor de School r Zij' "be schouwden dr school als hel groole middel om het opkomende gevaar der kerkhervorming le bestrijden en het Katholiek geloof te bevestigen. Hel voetspoor van Karei V en Philips II Werd on- middellijk nugwo'gd, toen deze Gewesten de Spaan- 'sche ovorh(x*rsehi,ng in dan 80-jarigen oorlog afschud den. Het was ;u die roerige, in die buitengdwoon "zorgelijke tijden, da! de vercenigie provinciën ocaicj opmerkelijke zorg wijdden aan da school. Het was niemand, minder dan Prins .Willem I die do g oote beteeken is der school begreep, en cr gebruik van maakte.' 'Hij' vaaidigde plakkaten uil, (li2 voorschriften IKwal len .waarvan do strekking thans nog heers diende is. En wat was de moliveering voor die .groole zorg voor liet onderwijs f Aangezien hel van liet groolsle be lang is, de jonge republiek te bevestigen waarvoor Hij kwam nader. Zij droeg geen hoed, had heerlijk ■blond haar, diep in den nek saamgestnengeld. Er schemerde oen herinnering in- hem 'op. Een kiiii- devgestalte met lange lokken hoog op zijn paard, waar op hij 't had getiW en dat juichend} en jubelend over de volden reed. En dan 'n half volwassen meisje, dat bloosde wanneer hij het aankeek."Eu eindelijk een slank schepseltje van achttien jaar, dat hijeenmaal j in een «toüen luim haar moeien naam liefkozend in 1 liet foor had gefluisterd. Laone zoete kleine Leone. Die was dus weer hiar. Hij was juist in dc slem- 1 miug 0:11 baar een welkom te bieden, hel was in elk i geval een afleiding en bracht zijn opgewonden zenu wen wat mei rust. i Hallo, hoog nchte juffrouw Welke goede wind heeft 11 hierheen terug gewaaid?'" -Zij keek op, spreng op, staarde hem een paar se conden aan en kwam dan naar hem toe. In haar oogen was een schitterende, groote vreugde. „Kapi tein m?" „Ja ik, en levensgroot En blij en verrukt u mijn lieve juffer, 11a een eeuwigheid weer terug te zién.'* Het klonk nnopreelil, onnatuurlijk, maar zij hoorde het niet, stond sleeh'Ls en keek hem aan. .haar hand, die zij hem had toegestoken, nog maar steeds in de zijne. „Een weerzien na vier langs jaren!'" zei ie hij 'dan zacht. Met idal lachje, dal hij voor jonge meisjes over had, keek hij op haar neer. „Uiterlijk is er vesl veranderd, juffrouw Leone» Staat het met hét hartje evenzoo?' Weer trof hem een van die lichtende blikken, die achter haar- opvallend langs wimpers zoo wondórlijk konden opschitleren. „Neen. het is hetzelfde gebleven, evenals voor vier janr het is een dom hart en steekt nog steeds dn •de kinderschoenen." „Hoe zoo?'' „Het spint nog sprookjes. Is (dat wel te begrijpen van een verstandig hprt Palmer boorde de punt van zijn schoen in het zand en keek naar dan grond. „Het zal zich wel schikken, maar hot is toch ner gens goed voor". Zijn hand schoof door de lucht als veegde hij iets weg én dan zeide hij op veranderden toon: „Zult u lang in Lindenslad' blijven, juffrouw?'" liet noodig is de jeugd op lc lei len in liefde voor die republiek om in ecu absolulen afteer van hot Ka tholicisme.. En weet ge, wanneer het onderwijs op z n aller slechtst was? I11 de 18e eeuw, torn Nederland zoo rijk was, dat hel dc bankier v^ji Europa was. Toen was liet niet de algemecne Hmlksontwikkeling aLlertrcu- "ig>t gësleldi. Ja, enkele onderwijsinrichtingen moch ten uitblinkenenkele manncai uitsleten in wetenschap, maar dit geeft niet 'I peil aan van jlo algemeene ont wikkeling De Ovo.rheia hield in naam de zorg voor liet ontfcnvijs aan zich, maar inderdaad was liet ge komen aan dfe Kerk. Dat kwam, omdat da groote beteekenis van het zelfstandig volksbestaan niet zoo gevoeld werdomdat waar iel gevoel van veiligheid bestond, dc zorg der overheid begon te verslappen. I11 alle plakkaten en verordeningen in de 17e eeuw uitgevaardigd, heerschtc het beginsel, dat de overheid zoigde voor de school. Het onderwijs toch 'was het hoofdmiddel 0111 de toekomst van een land te verzekeren. Met behulp van de school, kon men de natie leiden in oen richting door de overheid g>ed en noodig ge oordeeld. Dat beginsel is n'ooi' verlaten; in de wetten is geen ander systeem gevolgd. Maar in do 18e eeuw liet de overheid de zorg voor de school aan de Kerk de kerk werd er opperheerscheres. En dat is noodlottig geweestvoor de volksontwikke ling .Langzamerhand kwam de school onder zoo in- sleehte omstandigheden, .dat wij..er ons niet in kunnen denken. Iedere provincie, iedere gemeenté had haar eigen regeling; er waren zoovèafcautori'eiten, dat elko poging tot verbetering dor onderwijstoestanden nood wendig in het moeras verslikte. Het sclieen wel of niemand zich veijiliclit achtte, nog iels voor 'l onder wijs te doen. Deze diep-treurige toestanden goed in 't oog hou dende, spreekt 'J. vanzelf, dat de vele mannen, die jaren en jaren vruchteloos ijverden voor .verbetering, alleen geleid werden door die overweging, dat gloed onderwijs Ln het belang is van het algemeen. Datzelfde beginsel, dat van 1580 af, vanaf Prins Willem I steeds voorop hoeft gestaan. Het onderwijs is geen persoonlijke zaak, neen, hel is de zaak van de gemeenschap. Dót was het voor Karei den Grooten in hot belang van 't christendomvoor Karei V ter bevordering van het Kath. g?loofvoor de Vereen. Provinciën ter bevestiging van het Calvinisme. Daar breekt dc Revolutie uil. In 1798 vèrscheettde eerste akte van Staatsregeling voor de Bataafsche Re publiek, ingeleid door een uitvoerige motiveering, van de beginselen. In die motiveering komt "de volgende merkwaardige bepaling voor: De Maatschappij .ver- langt, 'dat ieder harcr burgers ontwikkeld worde en in staat gesteld, om een goed burger der Mij. te worden. Alweer de gemeenschapscisch. Van nog groofcr be teekenis was, wat erop volgde: ..en dit dit onderwijs worde gegeven naar eenparige wetten". Het onderwijs moest dus gelijkvormig zijn; een groole en gewichtige schrede vooruit. Een nieuwe periode brak aan. Zoolang de Vereen. Prov. bestond., was de school Calvinistisch, en dat do school van 't begin van 1800 Calvinistisch zou zijn. vond men heel natuurlijk, want men had alleen op het oog een goede school. Mef shakke hand werd het beginsel der wet toegepast, dr eenheidvschool voor het gansche land. Maar Ipeu in 1815 Noord- en Zuid- Nederland bijeenkwamen, begon de Katholieke kerk haar rol te spelen, de school bevredigde haar niet. Dc g-ooto strijd om de school is dan ook altijd geweest een strijd tusschen het Calvinisme en het Roomschc geloof en niet over het beginsel, dal overheid voor hel 011- denvijs zorgde. Het wT^d spoedig1 zoo'n herrie, dal de Regeering water in haar wijn moest doen, en nu behandelt spreker de opvolgende welswijzigingen, die alle poogden, om aan öe bezwaren dar pölitieke tekens la nders "tegmioel te .komen, maar die toeh allé niemand bevredigden. Krampachtig echter hield men vast aan dit feit de sch ooi-overheidszorg. - De herrie Over de school duurde steeds voort» tot in 1818 de Grondwet liet onderwijs vrij verklaarde. Maar hiermede was de strijd niet uit. In 1857 bepaalde de wet, "dat het onderwij's op 'de openbare scholen neutraal moest zijn. Vier mislukte pogingen waren aan deze wet voo.af gegaan. Het pjidra>vijs moest zoo iugj- richt worden, dat het de godsdiens'ige geve-eens niet kon kwetsen. Die eisch "van neulrali'eit had mei hef onderwijs a's zoodanig, met dé paedafpgiek zelf niets te maken, doch dat lag aan den strijd der politieke partijten, aan den strijd tusschen de geloofsrichtingen, die elkaar het licht i:j de oogen niet gunnen. Maar die eisch van, upjtraü'eit, die den ondervvijt zer niet vertelde, wal li)} wél moest d<ien. maar die hom alleen vooi-schVeof iels niet te doen, had tot gevo'g, dat de onderw ijzer in -d? opvoeding zijji eigten riehling kon kiezen. g-Mwjuig-.'p als hij was om .vol maakt onafhankelijk le zi|h ten opzichte van geloofs verschillen. Hij kon 111 de schooLzoeken naar waf be langrijk was voor de toekomst van het kind. Dank ziji den verwoeden strijd over de seliool. gencot hij in de school eene ongekende vrijheid En het iver bazend welke mooie Vu goede gedachten 'n 50 a 60 jaar geleden betreffende de opvoeding der kinderen door "cle Nederlandsche onderwijiè$s op sclirift zjjn gesteld. Wat is de laak der school r 'Den geest van het kind te ontwikkelen; zijn Vermogon fe scherpen: vóór alles hem te loeren denken, zelf te 'Zien, vvaar te- nemén. De onderv\ij'zers voelden helt z«>ó goed, dat cle school .een groote toekomst heeft 'in 't be'ang van dr op heffing van het volk. Ondenvijs is een gemeenschap pelijk belang, geen individueel belang. Met voorbeelden loont splVSah, dol het begrip neu- ba'itei! op godsdi mstig terrein 'ee-if ond'ng is. eo lcgrwh kwam men in den loop dei- tijden tot het streven naar de absolute neutraliteit. Reeds Pestalozzi voedde, dat de school een andere laak had dan een bepaalde richting,to j>Vopigeer:'i. Hij: reeds leeraarde "dat. dio school het kind geve wat des kinds is, «lat i. «fe volle ontwikkeling van zijn gaven en krach ten. Want de Maatschappij: heeft daar tiet grootste belang bij. 120 Jaar is er verloopon. en wie nagaat, hoe 'L nu met de school is gjsteld, die voelt wat een aanklacht er verscholen ligt in den toe stand van het ondenvijs thans. Hoeveel kostelijke gaven, die sluimeren m de lagere klassen der bevolking, komen niet lot ontwikkelingHoeveel kleinheid en middelmatig heid bij de gegoode klassen wordt niet kunstmalig om hoog gewerkt. Alles ten nadeele van de Maatscliappij. in haar gclieel. Ook Fiöbel, de innig-vrome man, schreef dal irtler kind individueel recht heeft op de volle ontwikkeling van zijne gavén, en is het dus te yerwonderen, dat langzamerhand in de school een nieuwe richting zich openbaarde, dts. posjtieve ricliting, die eisclit dat hel kind g.gcvcn orde, wat des kinds iidie zich ver zet tegen alles wat het onderwijs in een bepaalde rich ting wil leiden r De spreker wijst ophel reusachtige verschil tusschen- de wettelijke neutraliteit en de pae- dagogisdic neutraliteit, die {te onderwijzer zich zélf oplegt in liet belang van het kind. Het 1" deze neu traliteit, die dén grondslag: moet vormen voor de open bare school! Dal is een groot gemeenschapsbelang. En dat groofe belang, is dal in de lange jaren al gediend r Spreker constateert, dat nog geen liberale regeering er ook maai- oenigsziris naar gestreefd heeft, om de Upealxue school aan haai- doel te do-en beant woorden. De standenscholen worden yerooidealdde 6-jarige, schooltijd is gansch onvoldoende: ten eenen- male in strijd met hare roeping L het feil, «üiï men voor de volkss«Jüapl hel minste voldoende acht. Dé school van tlians;gs nog dezelfde als die yan 1806. Dat is een ontzaglijk verwijl aan de Liberale partij. Hel is jiu ecliter niet meer de vraag: of eane liberale dian wel eene clericaj^ .g egocrihg het ondenvijs vokloendo bé- hartigen. Ot> een dergelijke vraag- antwoordt, spreker voor allebei' ontkennend. Maar in dezen lijd vertoont zacli het vraagstuk in een nieuw Spreker betoogt? ctat de clericalé partij altijd g^'figst is de hardnekkigste voorstandster van de overhcidischool, maar in een bepaalde kleur. Indien thans dê-'-ealvini^ten kans zagen, de scholen cal vinistisch te maken en de Roomschen zicht moesten onde.A\crpen^ de règoering zou ér niet aan denken aan den grondslag van hel onderwijs iets te verande ren. Dat is echter niet mogelijk en daarom zijn Calv. en Kath. b°hdgenoolen geworden en vinden zij de openbare school een gevaarlijken vijand. Uit dat ver bond is het nieuwe beginsel voortgekomende school aan de ouders. Het nieuw voorgestelde grondwebar.ikel zegt, dat op de ouders den plicht rust, scholen op te richtenwaar zij daartoe niet in staat zijn daar za,l de overheid't doenda,l is dan de opeubaie scii«x>l. Dat is de vol komen reversie van de grondgedachte, die de eeuwen door heeft gegolden. Daarmede wordt het onderwijs van ha c hoogc p,;utsj>lotseiing afgerukt. Van een gemeen schapsbelang SsJöfaT het eeii individueel belang en nood wendig zal 'het peil meer en meer dalen, ten Schade van het kind, ten schade vajn, de Maatschappij! I-In op dit pixnF'hu is de itehliug van denhalen en libeialen geheel anders. De cleiieaal stelt zich prin- cipiëel op 'u sta^iidpunt, dat noodwtendig moet voeren naar achteruitgang van het onderwijs, terwijl dc liberaal met zijn principeT onderwijs gemeensdiap izaak, staat op een bodem, waarop het mogelijk is, bij groolen ijver onzerzijds te bereiken wal ons ideaal L. Wie «lil go.cl in, ,'t oog houdt, jdie gaat piet meer kalmpjes neerzitten 'hij ds overweging, dat jaclLch gesproken er niet zooveel verschil beslaat ia de twee partijen, maar die ziét ia dit, blijft hel onderwijs overheids zorg, hel mogelijk is." dal bij' het groeien der denk beelden deze ook de school ten' goede komen. Nimmcr hfeefl yan zoo ernstige bedreiging van de school be staan als de nu voorgestelde grondwetsherziening. Veel erger is dié, dan de subsi lieeringen, want «Iie millioe- nc-n kunnen hij goede wettelijke regeling vruchLhagejid zijn vo.ir {le volksverheffing'; een andere regeering kan daar ten allen. Jijde voor zorgen. Maar wordt dc Grond- wet gewijzigd, niemand kan dan haai' werking tegen gaan. Indien ooit de bruta'i eit der clericalen is gebleken, dan is 't w'el i-i 'hel durven vo-orstellen van deze grondwetsherziening Dat er overeenstemming. i> tus schen Clalvinisten en Katholi -ken, is te heg. ijprn maar dal de Ch, isl.-Histon' ehen, die voors'anders zijn van het beginselor.ctei'V.ijs- overheidstaak, er mede arcoord gaan, is een bewijs hoe door en door valsch en teug-m achtig «te coali iis. Spreker eindigt niet de hoop ui le 'p eken, dat hij de ovciiuiriag zal hebben bijgebracht, cht er geen onve;-schilligheiI mag zijn bij deze verkiezing, welk politiek standpunt men ook i.ineeml. De openb. school mag niet beoordeeld worden, naar haar oogenblikkelijke positie, maar naar haar princi- piëele positie. En deze dreigt te worden aangetast. 1 Ieder, die iets gevoelt voor het systeem' onderwijs gemeeas-jhapsplieht. moet zich aangegord gevoelen 1 om aieli te verzetten tegen elke poging om dit sys- teem ontrouw te worden; hij ij vore met lclem voor 1 die richting, welke «ie openbare school wil behouden J in haar prinoipiëele positie van thans. Een dankbaar appluas beloonde den heer Ger- hard voor zijn boeiend pleiidlooi voor de openbare I school; ecm J'ede, getuigende va,n do groote liefde dies- sprekers vpor heb onderwijs eii| voor de volksontwik keling. De heer 'Oukes sloot met de gewone plichtplegin gen de vergadering. Zij knikte hlijcle. „Den gehfeeten zomer. Tante heeft mij niet noodig en di? heeft niij nu hier onder «lak gebracht". „Zult u zich niet vervelen i 1 d. ze eenzaamheid, juf frouw Halter „Vciwclen Zij"" keek hem aan 'dis had zii' iets heel vreemds gehoord. „Ik mij hier vcgve'.equ?,',En haar liand wees naar het heerlijke lentelandschap rond om haar. ,,U loopt graag jdoor veld - en hosch le dwalen Steeds zoo alleen en zonder lte 'r-h ■fduhe a's vandaag?' -„Ik voel mij niet zonde.' bescherming en eenzaam". I ..Goed zoo! Vrees is eten buderwets h din^ voor een I bereisde, jonge dame van tegenwoordig „Vrees?' Een, lachje blonk-er iu haar oog?n en haar hand die haastig .i i lia^r, gordel had gegrepen, zwaai.de p'otsehnc em ktei ief TCvolver. „Alle du Leisriep Palmer verbluft. „Men merkt wel dat u uit Amerika kpntt. Dal rijdt niet alleen, maar dat schiet ook. Xu wnelv!' niaar eens, ik zal 11 aanklagen wegens het onbevoegd dragen van wapens, zoi'n gevaarlijke amazone- als u". Hij wilde haar den revolver afnemen, maar zij stak hem weer weg. Daarbij' zeirie zij zeer ernstig: .„wij. vrouwen zijn zoo dikwijls zonder bescherming en. hel is goed dat wij" een wapen kunnen voeren.' Een paar woorden, verspilden zij nog met eikaar, dan 4{af Lcone hem do hand tot afscheid. Hij vroeg haar, wanneer hij haar zou terugzien. „Wanneer u wilt. Kom -ee.ns bij - ons 's avonds zitten wij' steeds iu den tuin onder den vlierboom". Toen dinikte hij" haar lachend -do hand. „Ik zal komen.'" Leone zeddë niets, maar haar g-élaat was als dat van eene, die een, rijk geschenk had gehad, Palmer voelde 't meer dan hij hert, za^-i-een rijk geschenk van hem.' Dat hij ujet in-laehen uitbarstte was wel wonder. Met glosien.de wangen en luidkloppend hart snel de Leone de landstraat af. Gelukkige herinneringen giDgen, met haar mee. Langs dit pad, dat zij sinds haar jeugd had gekend. En sedert zij den kapitein, kende w-as hij langs dezen weg gegaan. Reeds sinds haar kindsheid had zij zijn hooge gestalte als een heldeng-stalte bewonderd en in haar fantasie Pterd. en dart-was zoo gebleven, al waren er a.1 heel wat jaren voorbijgegaan. Toen kwam de liefde, die eerste schuwe liefde van de ontluikende vrouw wens-hlocs. zonder begeeren. Zoo had zij hem liefge had v'es jaar ael d?n en was gelukkig geweest, toen hij baar die Lieve woordjes in de ooren had gefluis terd. En zoo had zij hem nu nog lief. Geen dwaze hoop, of een onvruchtbare sentimentaliteit hadden in haar hart ruimte gevonden. En toch was dat gevoel van liefd": en aanhankelijv.lieid tegenover hem in de verte grooter geworden en versterkt. E n h imsjijke wersch had er in haaf binnenste gele-fd. Mocht zij hem onveranderd terugvinden en vrij nog vrijHooge re wenschen had haar hart j nooit gekend!' I En vrij had zij hem teruggevonden. Wat hinderde haar nu die witte villa nog, zij bekommerde zich daar niet meer over. Het witte huis zag Leone nu niet meer Dagen verliepsn. Dagen opgevuld door allerlei alle- daaescbe dingen, maar toch mooie, heerlijke dagen. Leone was blij en licht van gemoed en van dile heer lijke gave kon zij ook aan anid-aren meedeelen. Zij was met alles tevreden, was voor alles dankbaar en kon zich over een kleinigheid roerend verblijden. ...Jij zoaiué-kind." had dokter Folirenback. eenmaal tot liaar gezegd. „Wat zal jij toch beginnen^ als God je nog èens'eenmaal een. groot geluk schenkt." ..Maar heeft Hij dat dan, piet reeds gedaa(n?" Hoe haar, moioiie, teejdere oog-en straalden toen. zij' dit zei dé. ..Wanneer men zoo arm is als ik. en slechts rerht heeft op de moeilijkheden van het leven, dan is het toch a,l een grroort geluk, wanneer men men- schen vindt, zooals ilc ze heb gevonden." Sedert dlien dag had Leone het hart van, mevrouw M&lhiMe veroverd. „Behalve bij óns" heeft zij nog geen goede dagen beleefd." zeide zij tot zichzeü in stilite. En bij gele genheid vroeg zij naar de leefwijze van de oudief me vrouw Mora,nd Men had groote reizen gemaakt, maar had overal geheel afgesloten van de wereld geleefd. Tante was zeer mensohenschuw geweest .maar was toch steeds goed en vriendelijk voor haar. Of zij niet wist hoe het met het vermogen van Binnenlandsch Nieuws. MEERDEREN EN MIXDEREN. Eko schrijft, in Leger en Volk, orgaan van de Ver. Ons Leger, dte volgende herinnering uit het mi litaire leven: De lichting „1800 en zooveel'" van het zooveel- ste regiment vesting-artillerie zou met groot verlof gaan. Ook van de ...de compagnie stonden de man schappen op de binnenplaats der kazerne aangetre den; ongewapend, de vetlaurzen over de schouders, hv.n bundeltjes uitrustingstukken, die ze mee naar huis moesten nemen, vóór zich op den grond en de zakboekjes niet de verlofpassen in de hand. Zoo zou de oompagnjes-commandant hen straks „afpreseptee- ren" aan den afdselings-commandant. Op-de-plaats-rust" stonden de manschappen, op de komst van den overste te wachten... Aan wat dach ten ze? De uitdrukking der gezichten was verschil lend. Er varen er, die opgeruimd ,er waren er. die een beetje bedrukt keken, er waren er ook, die wat uitdagends hadden in, liun blik, zoo iets van: Straks ben 'k er af en dan Hoe je me niks meer. V)a,o de-ze laatsten waren er echter maar enkelen; er heerechte een prettige stemming in de ...de compagnie. „Geeft acht!"... Daar kwam de overste zyn bureau uit. vergezeld door zijn adjudant. De overste keek grimmig... dat was zijn gewoon te. Ik geloof, dat hij het noodig vond„ dat eea over ste grimmig keek. Hij deed tenminste zhb uiterste best om, vooral bij plechtige gelegenheden zijne wenkbrauwen te fronsen en zijn mondhoeken in een nijdigen trek omlaag te halen. Hij hield dan ook heelemaal niet van onmililtair gedoe. „Zoilke burgers in kapot jassen kan ik piet uitstaan... Ik moet, sol daten hebben.' Daar kwam hij dan aam, de -overste. Eenigsziinpi ach teloos nam hij de melding van den compagnies-com mandant in onitvangst, dat de lichting, 18... present, was. Is alles in orde? .la, overste. - Wilt u dar maar... ito eens verschrikkeLijk nijdig)... Wat staat me die kerel d'aar in het achter ste gelid, weer te draaien! Al gaan jelui n,ou straks naar je moeder toe. je bent hier nog soldaat, hoor Zoolang je die uniform nog aan hebt, ben je sol daat: (Nu weer tegen den compagnies-commandant:)' Wilt u dan de gelederen laten, openen? 1 Dit geschiedde en de overste stapte plechtig langs de gelederen. lede: man werd nauwkeurig bekeken en kreeg een, kernachtige aansporing om zich straks bij 't naar huis gaan. netjes te gedragen. En waar ga jij straks nou naar toe? zoo vroeg hij den milicien B.. dezen aanziende alsof liij h:?ra wellicht wilde opeten. Naar Rotterdam, overste. Wonen daar je ouders? Neen overste, die heb ik niet meer. Zoo! Ga je dan naar familie? Neen overste, die heb ik daar niet wonen. Waay ga je dan heen? Naar m'n. vroegere kostmenschen. Heb je dan werk ia Rotterdam? Neen overste, dat moet ik nog zoeken. Geen werk? En waarvan betaal je dian je kost geld? Dat lcan ik nog niet betalen, overste; dat moet maar zoolang op den pof gaan, overete. - En willeb je kostmenschen dat? Ik hoop 't. overste. De overste keek den milicien B. npg even bo eide niets meer en,- vervolgde zijn inspectie. Toen, hij klaar was, gaf hij dfen, commajidant te kennen, dat de miliciens kondein, .inrukken, behalve -die eene mili cien B..., dien mo.st hij nog eens wat zeggen. En toen alle andere miliciens wieg waren... toen... nou, toen ga,f die barribal van, een overste den mili cien B. stilletjes een rijksdaialder. HET BADHUIS TE KOOG. Men meldt van Texel aan de Tel.: Het badihuis te Koog op Texel blijkt voor het aan staand seizoen al weder veel te klein te zijn. Br zal zoo spoedig mogelijk een tweede 0ijgebouwd worden,. Met het oog op de broedende vogels en verdere na tuurbaden, komen hier reeds vroeg in het voorjaar vreemdelingen, vooral Engels«dien aap. .DIERENBESCHERMING. In het Lagerhuis heeft gisteren de afgevaardigde Ge-crge Greenwood gevraagd of, nu het Roode Kruis geen bescherming verleent aan hen die op het slag- I veld gewonde paarden of andere dieren uit hun !ij- I den willen helpen of hun het lijden verzachten, de regeerïng de betrokken mogend-heden niet zou willen uitnoodigen.d e conventie ren Genève aldus te wijzi gen. dat veearsten, paardenambulauees en in het algemeen erkende vereenigingen vap hulpverschafl'ing I voor dieren door het Roode Kruis gedekt worden. Acland, de onder-minister van buitenlandsche za ken, zei dat dc regeering de zaak in gedachte zou houden tegen den ijtd. dat de volgende vredescon- I ferentie bijeenkomt. Een tweede vraag, in het Lagerhuis gedaan, gold eveneens bescherming va,n diieren, maar uit andere I overwegingen. Een afgevaardigde herinnerde den mi nister vaji lan,dbouw, dat in de 16de eeuw onder I Hendrik VlIII, toen er buitengewoon veel kalveren geslacht waren, een wet verbood, drie jaren Lang tusschen 1 Januari en 1 Mei een kalf te slachten. Aangezien nu in de 20e eeuw, in het onderstelde belang van melkboeren weer een overmatige slach- ting plaats heeft, waardoor een tekort* aan vee ont staan is, wenschte de vrager die wet weer vtan. I kracht verklaard te hebben. Minister Runeiman wou eerst weten of in de 16e I eeuw het verbod had geholpen. tante stond. Mogelijkerwijze was ei' voor Leone toch wel op een erfenisje te rekenen. Maar lachend had Leone het hoofd geschud. Geen gedachten van. Tante Morand heeft, dat had zij dikwijls genoeg gehoord, een beperkte rente, anderq niet. Mevrouw Mathilde had dit thema laten rusten. Er waren ook wel andere dingen die haar op dit oogen- blik bezig hielden. Hert seizoen in Lin,d«*nstadt was begonnen, en. het, eerste réunion stond voor de deur. Daarbij mochten de deftige burgers niet ontbreken. Maar daar kwam iets heel ergs aan het licht. Leo ne verklaarde, zij kon, zoo goed als niet dansen. „Lieve hemel. Herman, ik vraag je. hoe is het mogelijk, zulk eea jong ding te zijn en dan niet te kunnen dansen. „Wel oudje, dan wordt jij nog eens jong en geeft haar dansles. Wildebald kan daarbij op de ocarina blazen." En mevrouw Mathilde werd weer jong en alles ge schiedde zooals dokter Fohrenback dat had aan geraden- Sierlijk, het wijdie, ^warte kleed links en rechts vasthoudend, zweefde mevrouw Mathilde daa.rheen en maakte de mooiste passen uit haar zalige jeugd. „Eén ,twee driie éen, twee, drie!"' En boven op de veranda zat Wildebald en blies op ocarina en keek nog me'.ancholieker dian gewoonlijk. Het, fijne blonde kopje gebogen ,om dien mond 'n gelukkig lachje, het witte japonnetje opgetild, de voetjes gracieus plaatsend, stond de leerlinge en keek af. wat zij had te leoren. Toen Fohrenback op een middag van zijn praktijk tbuiskwajn, zeide hij: „Ik heb Palmer aangetroffen en hem voorgeslagen vanavond een Meibowl met ons te drinken." Nu en...?" vroeg mevrouw" Mathilde. die onder wijl de kosten van een Meibowl berekende. „Hij komt," was het laconieke antwoórd. Leone. die een handwerkje maakte, had zich met den naald in den vinger gestoken en staarde onbe weeglijk naar de b'.oed droppels. Wordt vervolgd. i n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1913 | | pagina 10