gaat niet door. FIRMA B. SANDERS Ezn„ zeer Firma W. H. Roggeveen, l Voornaamste inrichting voor Heeren-, Jongeheeren- en Kinder- kleeding met speciale afdeeling voor Kleeding op Maat. RIJWIELEN. een ijl, SPORTKAR een bruin oliekleed, een Boerenknecht, Knecht of Werkman, H. DE JONG. flinke Boerenknecht, Plaatselijk Nieuws. H. S. Cloeck H. S. Cloeck DANKBETUIGING. A. Hildering. Gevraagd. DANKBETUIGING. pl.lD. 12.000 Reuzenrabarberpollen, Opmeersche Verloting. zijn zaak tijdelijk te sluiten. De Kermis te Bar singerhorn Iemand Kassiers, Schagen, Zet gelden uit op prolongatie. Voorloopig GEEN ol in te verkrijgen aan de Zuivelfabriek „De Eens gezindheid" te St. Maartensbrug. Th. VAN LEEK, Rijwielmagazijn en -Fabriek. Hoeden! ?„ertre™«ePelten! PJMIM'sü :ïr STROONOEBtHÜ Henri van Baaren, lansbrug 49, Utrecht. fa. D. A. WISSELINK, Alkmaar, Verbod van uit- en vervoer van sommlgB artikelen. De bestaande omstajijdlghedi&n, maken bet wetnsche- lijk met een verbod van uit- en vervoer te kunnen treffen niet alleen die graden en de van granen af komstige producten, rijst en peulvruchten, maar ook andere levensmiddelen Ook dïe|n,t eene te groote ont trekking van vee aan <>n& landl eventuëel voorkomen; te kunnen worden, terwijl bet mede wenscheUjk 1B den uitvoer van rij- en voertuigen,, daaronder begre pen automobielen ép, rij,wl,el>e<n te kunnen tegengaan. Ter voorziening bier in is een wijziging voorgesteld van art. 1 van het wetsontwerp betreffende bet ver bod tot uit- en vervoejr van sommige artikelen. Aanvulling der Onteigeningswet. De Bankbiljetten, Officieel wordt bet volgende aan bet Hdbld. meege 4CDe Nederlandsche 9P verschalende plaalsen in het wrgn de deuedelifkheid van de biljetten, dpor de Ne- SlSnïche Bank" uitgegeten, is ontstaan en dat ver moedelijk door een misverstand aan eenlge postkantormi biljetten niet in betaling zouden zijn aangenomen brengt kennïdlt taar ba fc dat ïe soliditeit der biljetten van deNed. Banï boren eiken twijfel is verbeven en dat de beeeortng aan al bare bureaui en kanto ren de bankbiljetten tot de volle waarde In betft- l!De Iteseerlng heeft osnnldjdellljk rnaatregelen ge- nomen. om aan bet hierboven; bedoelde misverstand aan enkele postkantoren een einde, te maken. Ip donker? Dit een In dit blad voorkomende advertentie kum- tien onze burgers lezen, dat de kolemvoorraad aan de Schager gasfabriek niet groot is. In aansluiting trnd die advertentie raden wij ten sterkste zeer zeer zuinig te zij"n. Ér de étalagekasten geen lich ten meer bo ÏUeen in don wfckel; in de hulskamvaj licht op. maar verder tüle Sflteir uit. VestlbuleliohtMi uitdraaien geen driepjtskranen meer branden "11". zuinig Wordt of aan bot verzoek om zuinigheid He bèracblen niet voldaan, dan zullen er e ™f rcgelen genomen moeten worden, die bedfct ontrnn- gtmamer zullen zijn, dan een algemeens vrijwillige na 'Suslttogmaals allen meegewerkt om hlet gasverbruik tot Het minimum te beperken. De vliegmachines. Iïi den komenden oorlog zpl aan de militaire avia tiek, die ia de laatste jaren zoo reusachtige vorde ringen heeft gemaakt, zeker een l^elangrijke rol bif de krijgsverrichtingen worden toebedeeld. Wij achten daar om eenige mededeelingen omtrent de sterkte der verschil lende luchtvloten niet van belang ontbloot. Dè TiMe Entente beschikt over 800 vliegmachines, waarvan 350 Fransche, 250 Russische en 200 Engel- sché; 29 bestuurbare ballons, waarvan er 10 Fransch zijn, 12 Russisch; en 7 Engelsen; en over 1200 Jran- seh'e, 250 Russische en 700 Engelsehe bestuurders. De Tripje ^lliance beschikt over 700" Vliegmachines (450 Duitsch', 100 Oostenrijksch en 150 Italiaansch), 37 bestuurbare balons (21 'Duitsch^-ö Oostenrijksch' en 8 Italiaansch) en als bestuurders daarvoor 650 Duit sch ers, g40 Oostenrijkers en Hongaren en 180 Italianen. Van al deze landen beeft Duitschland wel de beste luchtvloot yoor zoover de 13 Zeppelins betreft. Voor de vliegmachine-afdeeling is uit particulier initiatief een afzonderlijke afdeeling gevormd. O os tenrij k-Hongarije heeft' In de laajste twee jaren zijn luchtvloot belangrijk uitgebreid, pn biezit onder zijn ballons een "Zeppelin en een achttal slappe en h'aif- slappe ballons. De Italiaansche avialeurs hebben voornamelijk Fran sche machines, die echter Italiaansche fabrieksnamen dragen. Rusland heeft in zijn snelle legerorganisatie bijna uitsluitend Franschb luchtmateriaal gekocht. Engeland heeft voor marine en leger sinds 1912 een voortreffelijke luchtvaartorganisatie,, voornamelijk'N be staande uit binnenlandsch' fabrikaat. Frankrijk heeft een elfden ballon in aanbouw. Om trent de vliegmachines behoeven 'Wij weinig mede te deelende superieure quali'teitcn van materiaal en ayia- teurs zijn voldoende bekend. Hoe kan Nederland in den Europeeschen Oorlog betrokken worden? Van den bijzonderen militairen, medewerker der Nieu we Haagsche Courant: Slaat de vlam, door spelen met vuur, 'in Zuid-Oost- Europa ontstaan, naar het Westen over, dan treden allereerst de oude vijanden van J870 tegenover elkaar in het krijt. Sinds dat jaar is de toestand echter ehorm veranderd, vooral wat hun gemeenschappelijke grenzen betreft. Als door een muur van staal en steen zijn ze vooral aan Franschen kant afgesloten. Teekenend is daarvoor dc afficieele Fransche benaming: digue du Nord ei digue du Su$. (Noorderdam en Zuiderdamf') Een lange reeks van moderne versterkingen vormt n.1. de krachtige dijken, „welke den Duitschen storm vloed. jiie Frankrijk anders wellicht zou overweldigen, zal keeren. Want Duitschland is Frankrijk in legerslerkle verrecjc-baas. Door de zoocven genoemde versterkte lintën worden, zooals men Jjearijpt, da npodige krachten ujjgesgaaid. die dus voor Frahkrijks actieve landsverdediging vrij komen. Met het voorgaande is aangetoond, „dat 'de Duit sch'ers derhalve voor hun aanval op Frankrijk den. koristen en besten weg 'uit hun eveneens versterkt Rijn en Moezelfront (Dieden hof enMetz) afgesloten zien. Een aanval in die richting zou hun behalve groote verliezen, kolossaal tijdverlies kosten en daar in den modernen oorlog tijd winst en het verkrijgen van een snelle beslissing alles is. neemt men algemem aan, dat de Duitschers een anderen weg zullen moeten kiezen. Die andere weg leidt naar Frankrijks, door verou- dvde vestingen zeer onvoldoende verdedigde Noord- Oostgrens met België, van. Longwey in, N.-W. richting naar de Noordzee loopend. De Duitsche opniarsch, aangezet ui,t bet front KeulenCoblenzMalnz, voert door Luxemburg en is, nu de zooeven besproken richting menschelijker- wijze gesproken uitgesloten, is, de kortste weg tu&- schen LougwyVerdun eenerzijde en de Maaslinie anderzijds. De Maas-linie dit is het versterkte front, dat de Belgen aan de Maas hebben gemaakt, teneinde ook van hun bant den Germaanschen, inval fce keeren. Namen en Lplk zijn door hen tot groote verschanste legerplaatsen gemaakt, die behalve een sterke bewapening en bezetting, een groot aantal valdtroepen kunnen opnemen. Danrtusschen, ligt de kleine sper-vestlng Hoey. De aanwezigheid dier troepen, gepaard aan het hiervoor genoemde feit, dat de lijn VerdunSedan- de uKvaispoort voor een deel der Fransche veld troe pen vormt, maakt ook de hierbesproken aanvalsrich ting niet zonder bezwaar. Rest eindelijk de Noordelijkste ep- langste, maan minst gevaarlijke weg. Zoover gekomen, vraag Ik ten slotte uw aandacht voor den staart van Nederland, Zuid- Limburg, die ons in deze dqgen wel'eens in oen moei lijk parket kon brengenge zult haar wol apn den eigenuardigein vorm herkennen. Marcheereni de Duitsche legercorpsen en dat 'zal tegenover een vijand als Frankrijk éen groot aan tal zfjn Duitschland heeft 25 legerkorpsen ten N„ van Luik-België binnen, dan moeten zij zich, willen zij Nederlands gebied ontzien, tusschm Maastricht en. Luik doorwringen. Dit is ook, met het oog pp een behoor lijke verpleging, die een breed opmarschfront eischt, een .onmogelijkheid. Dan zijn dus de Duitsche legers genoodzaakt ook door Zuidelijk Limburg te marcheer en. Vervolgens trekken zij tusschen de vesling-Anlwerpeai en de Maaslinie (Luik en Namen) haar .-Frankrijk» noordgrens. Op. dien "weg wprden zij allereerst op hun. rechterflank, bedreigd door het Nederlandsche veldleger, dat bijv. uit N.-Brabant toesnelt; zijn zij genoodzaakt lot belangrijke detachee ringen tor observatie van de 'sterke Belgische vestin> gen evengenoemd cn stuiten zij "in front op het Belgi sche veldleger, dat dien doortocht natuurlijk niet zal gedoogen. Eerst na door al die moeilijkheden duchtjg verzwakt te zijn, gullen da Duitschers de Fransche 'grens, waar hen het inmiddels samengetrokken leger des vijatids wacht, bereiken. Ook kan het hun van daaruit misschien tegemoet marcheeren, waardoor België als win ouijs het slagveld vpn Germanen en Galliërs zal worden. Ziedaar ip korte trekken het gevaar, dat pok Neder land van een conflict in Europp's Westen dreigt. Het zal u niet moeilijk sullen thans zelf uit te maken, welke de meest waarschijnlijke aanvalsrichting is. ,die Duit schers of FFranschen want ook wan die zjjdi een offensief optreden volstrekt niet uitgesloten, ai is het minder waarschijnlijk zullen kiezen. Daaruit is dan weder af te leiden In hoeverre ook ons land gevaar loopt in den strijd betrokken te wor den: dit echter staat voorop: mocht een der strij dende partijen ons gebied willen betreden, teneinde den vijand langs een omweg te bereiken, jjan zullen wij dat niet mogen toelaten. Niet alleen onze positie als onafhankelijke Staaf ver biedt 2ulks, (Joch' Nederland zou natuurlijk als vijand worden beschouwd. de partij, welke daarvan de directe nadoelen ondervond, indien ons leger dat niet belette. Zij zou ons als bondgenoot .van haar vijand beschouwen en terecht. Dat is dus de quaestie van de handhaving onzer onzijdigheid, waaruit, zoo 3/ij dia niet op afdoende wijze oplossen, zglfs gevaar voor het behoud onzer onafhankelijkheid kan geboren worden, omdat wij dan met een der strijdende partijen in oor log geraken. Bij deze beschouwingen héb ik rriij nog maar alleen pp. ons Iamdfromt bewogen, <yi slechts een strijd tusschen Frankrijk1 en Duitschland ondersteld. Mengt echter Engeland zich in 't conflict, dan vraagt ook ons kustfront de aandacht. LAAT hoek BOTERSTRAAT. Alkmaar. Tel. 212. Eigen Wsikplaatsan a. li Magazijn. Zondags lol 1 llilR geopend. HET WITTE HUIS UIT hoek BOTERSTRAAT. Alkmaar. Tel. 212. Eigen Werkplaatsen a. h. Magazijn Zondags lol 1 UUR geopend. Ailvertenliën. Hedon over. eed plotse- i ling, onze geliefde Moeder en Be- huwdmoeder Jannetje Hazekamp, Wed. W. G. v.d. Sluis, i in den ouderdom van 49 jaar. De Kinderen, Johnnna Catharina Grin. "Willem v.d. Sluis Anna Paulowna, 31 Juli 1914. Hiermede betuigen wij onzen hartcljjken dank aan buren en be kenden, voor de belangstelling ons betoond bij het plotseling overlij den van onzen geliefden Vader en Behuwdvader Jb. VISSER. Ook geldt deze dank den Wel. Eerw. heer Ds Theesing predi kant te Kolhorn voor de troost volle woorden ons toegesproken en heeren dragers voor de laatste eer aan den overledene bewezen. Mede namens Zusters en Behuwdbroeders. A. Buik-Visser. A. Buik. Kreil, Barsingerhorn, Aug. '14. Alkmaarsche Naai machinehandel, Zaadmarkl 66, Alkmaar. levert niet alleen, Naaimachines maar ook Rijwielen, voor f 50 een prima Transportrijwiel met 1 Jaar schriftelijke garantie, geheel fran co thuis, oompleet, zoo rijbaan ook nog eenige Rijwielen voor f 35, maar die zijn altijd niet voorradig. Ook de echte Pathéfoon verkrijg baar. Speciale inrichting voor re paratie aan, Rijwielen en, Motoren Blanke Machineolie,' 80 cent per Liter. Aanbevelen^ Voor hulp in de huishouding wordt te Helder gevraagd Brieven onder letter P. bureau van dit blad. Tekoop een zoo goed als nieuwe voor hit, te bevragen bij P. Voort- huizen^ 't Wad nabij Schageu. Wij ontvingen het navolgen de sohrijven Beetgimermolen, 19 6 14. Ml Tot mijn genoegm kan ik mede deelen, dat mijn gelaat door de zuiverende werking van Sprutol geheel van zomersproeten is bevrijd. Hierbij hartelijk dank voor uw geneesmiddel. Hoogachtend get. H. J. v. d. PLOEG. Voor diegenen, die nog niet ten volle overtuigd zjjn van de voortreffelijke working van Sprutol, tot verdrijving van zomersproeten, liggen ver scheidene, dergelijke onge vraagde getuigschriften, bij bij den fabrikant der Sprutol, ter inzage. Alle goede drogisten in iede re plaats verkoopen Sprutol. Te Sohagen by Centr. Dro gisterij „'t Groene Kruis," J. Rotgans, D. Witte Dirkshorn bij Jb. Smitte Kolhorn bij H. Kaper te Anna Paulowna bij P. Govers te Nieuwe Niedorp bij J. Korver. Yerlorenveertien dagen gele den zoo goed als nieuw, in Koegras. Degene die inlichtingen kan geven of het kleed terug bezorgt zal be loond worden. Adres L. van der Oord, 't Zand. Gevraagd tegen hoog loon, best kunnende melken, bij A. Vethman, Kreil, Barsingerhorn. Wegens plaatsgebrek te Koop: bij L. de Vries Pz. Heemskerk, Voor direot gevraagd, een goed kunnende melken, bij G. Kuiper, Schagerwaard. Het Bestuur geeft hierbij kennis, dat de prijzen, gevallen op de vol gende nummers, nog niet zijn af gehaald. Lotnummer. 823. Fietspomp. 1289. Fietspomp. 1307. Zuurstel 1357. Fietslantaarn (Lucas). 1388. Zilveren Dameshorloge. 1566. Fietspomp. 4020. Eierstel. 4254. Schaap. 4538. Fietspomp. 5628. Sigaren- en Tabaksdoos. 7073. Schenkblad. Door de onverwachte spoedop- komst der militie ziet ondergetee- kende zich genoodzaakt Hopende zoodra hij weer terug is, op de goedheid van zijn ge achte cliëntole te mogen rekenen zooals voorheen, A. Fijnheer, Broodbakker, Heer-Hugowaard. Gevraagd bij P. Hoogland, Sclmgen. Er wordt direct gevraagdeen Brieven franco onder lett. P. Hulp postkantoor Julianadorp. Tegen hoog loon gevraagd, die goed kan ploegen en rijden, P. J. Visscher, Wierin- :- tegenover het station. -: De Directie. Mark „Tho Classic Coventry" mot prima banden, dubbel clockenlager, br&clcet «n toebehooreh f 40.Merk „Imperlal", mot prima bandon, nikkelen, volgen, kogelfreewheei, dubbele remmen om. on alle toebe hoor en. f 40.Merk „Favorite Extra" me[t echte Engelsehe Dunlop of Mlchelln, banden, patent dubbel clockenjagor bracket, nastellen, onnoo- dig, met toebolioorom f 50.Mork „Favorite 2" mot, nikkelen velgen, freewheel, dubbele remmen, echte Engelacho DunJop of Mlchelln ban den, alles zeer fijn, gebiesd, geheel compleet f 50.-Wegrace machine „Favorite I" met houten of nikkelen wielen, echte Eng. üumlop ban den of roode Continental special banden, geheel compleet f50.Alle rijwielen mot 1 jaar garantie. Buiten- en binnenbanden vanaf f 1.50. Lantaarns vanaf f 0.75. Zadels vanaf f 1.50. PodaJen vanaf f 0.75. Alles prima kwaliteit. Verzoiitlinfj iwnx alle plaatsen. Op aanvrage gratis toezending der geïllustreerde prijscourant. Agenten gezocht tegen hooge provisie. Haarlemmerdijk iSl en Vinkenstraal 170, AMSTERDAM. Ziet onze prachtvolle collectie! Heerenslraal E 38, SCHAGEN. Concurreerende Prijzen ïs. 5 ■o ,E Dluminatie, feestartikelen, Vuurwerk, Lampions. Verhuren van Linnen Tenten. Des Donderdags te SCHAGEN in Caié „De Wildeman" aan de Markt. Belast zich met den aan- en verkoop van effecten voor geldbelegging. Koopt chèques en vreemde munt, verzilvert coupons en los bare stukken tegen de hoogste koersen. Sluit prolongaties en beleeningen. Verleent credieten tegen borgstelling, crediethgpotheek of andere zekerheid. Neemt gelden in deposito, en in casseert wissels op binnen- en buitenland.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1914 | | pagina 3