gaat niet door.
FIRMA B. SANDERS Ezn„
zeer
Firma W. H. Roggeveen,
l
Voornaamste inrichting voor Heeren-, Jongeheeren- en Kinder-
kleeding met speciale afdeeling voor Kleeding op Maat.
RIJWIELEN.
een
ijl,
SPORTKAR
een bruin oliekleed,
een Boerenknecht,
Knecht of Werkman,
H. DE JONG.
flinke Boerenknecht,
Plaatselijk Nieuws.
H. S. Cloeck
H. S. Cloeck
DANKBETUIGING.
A. Hildering.
Gevraagd.
DANKBETUIGING.
pl.lD. 12.000
Reuzenrabarberpollen,
Opmeersche Verloting.
zijn zaak tijdelijk
te sluiten.
De Kermis te Bar
singerhorn
Iemand
Kassiers, Schagen,
Zet gelden uit
op prolongatie.
Voorloopig GEEN ol in
te verkrijgen aan de Zuivelfabriek „De Eens
gezindheid" te St. Maartensbrug.
Th. VAN LEEK, Rijwielmagazijn en -Fabriek.
Hoeden! ?„ertre™«ePelten!
PJMIM'sü :ïr STROONOEBtHÜ
Henri van Baaren, lansbrug 49, Utrecht.
fa. D. A. WISSELINK, Alkmaar,
Verbod van uit- en vervoer van sommlgB
artikelen.
De bestaande omstajijdlghedi&n, maken bet wetnsche-
lijk met een verbod van uit- en vervoer te kunnen
treffen niet alleen die graden en de van granen af
komstige producten, rijst en peulvruchten, maar ook
andere levensmiddelen Ook dïe|n,t eene te groote ont
trekking van vee aan <>n& landl eventuëel voorkomen;
te kunnen worden, terwijl bet mede wenscheUjk 1B
den uitvoer van rij- en voertuigen,, daaronder begre
pen automobielen ép, rij,wl,el>e<n te kunnen tegengaan.
Ter voorziening bier in is een wijziging voorgesteld
van art. 1 van het wetsontwerp betreffende bet ver
bod tot uit- en vervoejr van sommige artikelen.
Aanvulling der Onteigeningswet.
De Bankbiljetten,
Officieel wordt bet volgende aan bet Hdbld. meege
4CDe Nederlandsche
9P verschalende plaalsen in het
wrgn de deuedelifkheid van de biljetten, dpor de Ne-
SlSnïche Bank" uitgegeten, is ontstaan en dat ver
moedelijk door een misverstand aan eenlge postkantormi
biljetten niet in betaling zouden zijn aangenomen brengt
kennïdlt taar ba fc
dat ïe soliditeit der biljetten van deNed. Banï
boren eiken twijfel is verbeven
en dat de beeeortng aan al bare bureaui en kanto
ren de bankbiljetten tot de volle waarde In betft-
l!De Iteseerlng heeft osnnldjdellljk rnaatregelen ge-
nomen. om aan bet hierboven; bedoelde misverstand
aan enkele postkantoren een einde, te maken.
Ip donker?
Dit een In dit blad voorkomende advertentie kum-
tien onze burgers lezen, dat de kolemvoorraad aan
de Schager gasfabriek niet groot is. In aansluiting trnd
die advertentie raden wij ten sterkste
zeer zeer zuinig te zij"n. Ér de étalagekasten geen lich
ten meer bo ÏUeen in don wfckel; in de hulskamvaj
licht op. maar verder tüle Sflteir uit. VestlbuleliohtMi
uitdraaien geen driepjtskranen meer branden
"11". zuinig Wordt of aan bot verzoek om zuinigheid
He bèracblen niet voldaan, dan zullen er e ™f
rcgelen genomen moeten worden, die bedfct ontrnn-
gtmamer zullen zijn, dan een algemeens vrijwillige na
'Suslttogmaals allen meegewerkt om hlet gasverbruik
tot Het minimum te beperken.
De vliegmachines.
Iïi den komenden oorlog zpl aan de militaire avia
tiek, die ia de laatste jaren zoo reusachtige vorde
ringen heeft gemaakt, zeker een l^elangrijke rol bif de
krijgsverrichtingen worden toebedeeld. Wij achten daar
om eenige mededeelingen omtrent de sterkte der verschil
lende luchtvloten niet van belang ontbloot.
Dè TiMe Entente beschikt over 800 vliegmachines,
waarvan 350 Fransche, 250 Russische en 200 Engel-
sché; 29 bestuurbare ballons, waarvan er 10 Fransch
zijn, 12 Russisch; en 7 Engelsen; en over 1200 Jran-
seh'e, 250 Russische en 700 Engelsehe bestuurders.
De Tripje ^lliance beschikt over 700" Vliegmachines
(450 Duitsch', 100 Oostenrijksch en 150 Italiaansch),
37 bestuurbare balons (21 'Duitsch^-ö Oostenrijksch' en
8 Italiaansch) en als bestuurders daarvoor 650 Duit
sch ers, g40 Oostenrijkers en Hongaren en 180 Italianen.
Van al deze landen beeft Duitschland wel de beste
luchtvloot yoor zoover de 13 Zeppelins betreft. Voor
de vliegmachine-afdeeling is uit particulier initiatief een
afzonderlijke afdeeling gevormd.
O os tenrij k-Hongarije heeft' In de laajste twee jaren
zijn luchtvloot belangrijk uitgebreid, pn biezit onder
zijn ballons een "Zeppelin en een achttal slappe en h'aif-
slappe ballons.
De Italiaansche avialeurs hebben voornamelijk Fran
sche machines, die echter Italiaansche fabrieksnamen
dragen.
Rusland heeft in zijn snelle legerorganisatie bijna
uitsluitend Franschb luchtmateriaal gekocht.
Engeland heeft voor marine en leger sinds 1912 een
voortreffelijke luchtvaartorganisatie,, voornamelijk'N be
staande uit binnenlandsch' fabrikaat.
Frankrijk heeft een elfden ballon in aanbouw. Om
trent de vliegmachines behoeven 'Wij weinig mede te
deelende superieure quali'teitcn van materiaal en ayia-
teurs zijn voldoende bekend.
Hoe kan Nederland in den
Europeeschen Oorlog
betrokken worden?
Van den bijzonderen militairen, medewerker der Nieu
we Haagsche Courant:
Slaat de vlam, door spelen met vuur, 'in Zuid-Oost-
Europa ontstaan, naar het Westen over, dan treden
allereerst de oude vijanden van J870 tegenover elkaar
in het krijt.
Sinds dat jaar is de toestand echter ehorm veranderd,
vooral wat hun gemeenschappelijke grenzen betreft. Als
door een muur van staal en steen zijn ze vooral aan
Franschen kant afgesloten. Teekenend is daarvoor dc
afficieele Fransche benaming: digue du Nord ei
digue du Su$. (Noorderdam en Zuiderdamf')
Een lange reeks van moderne versterkingen vormt
n.1. de krachtige dijken, „welke den Duitschen storm
vloed. jiie Frankrijk anders wellicht zou overweldigen,
zal keeren. Want Duitschland is Frankrijk in legerslerkle
verrecjc-baas.
Door de zoocven genoemde versterkte lintën worden,
zooals men Jjearijpt, da npodige krachten ujjgesgaaid.
die dus voor Frahkrijks actieve landsverdediging vrij
komen. Met het voorgaande is aangetoond, „dat 'de Duit
sch'ers derhalve voor hun aanval op Frankrijk den.
koristen en besten weg 'uit hun eveneens versterkt Rijn
en Moezelfront (Dieden hof enMetz) afgesloten zien. Een
aanval in die richting zou hun behalve groote verliezen,
kolossaal tijdverlies kosten en daar in den modernen
oorlog tijd winst en het verkrijgen van een snelle
beslissing alles is. neemt men algemem aan, dat de
Duitschers een anderen weg zullen moeten kiezen.
Die andere weg leidt naar Frankrijks, door verou-
dvde vestingen zeer onvoldoende verdedigde Noord-
Oostgrens met België, van. Longwey in, N.-W. richting
naar de Noordzee loopend.
De Duitsche opniarsch, aangezet ui,t bet front
KeulenCoblenzMalnz, voert door Luxemburg en
is, nu de zooeven besproken richting menschelijker-
wijze gesproken uitgesloten, is, de kortste weg tu&-
schen LougwyVerdun eenerzijde en de Maaslinie
anderzijds. De Maas-linie dit is het versterkte
front, dat de Belgen aan de Maas hebben gemaakt,
teneinde ook van hun bant den Germaanschen, inval
fce keeren. Namen en Lplk zijn door hen tot groote
verschanste legerplaatsen gemaakt, die behalve een
sterke bewapening en bezetting, een groot aantal
valdtroepen kunnen opnemen. Danrtusschen, ligt de
kleine sper-vestlng Hoey.
De aanwezigheid dier troepen, gepaard aan het
hiervoor genoemde feit, dat de lijn VerdunSedan-
de uKvaispoort voor een deel der Fransche veld troe
pen vormt, maakt ook de hierbesproken aanvalsrich
ting niet zonder bezwaar.
Rest eindelijk de Noordelijkste ep- langste, maan
minst gevaarlijke weg. Zoover gekomen, vraag Ik ten
slotte uw aandacht voor den staart van Nederland, Zuid-
Limburg, die ons in deze dqgen wel'eens in oen moei
lijk parket kon brengenge zult haar wol apn den
eigenuardigein vorm herkennen.
Marcheereni de Duitsche legercorpsen en dat 'zal
tegenover een vijand als Frankrijk éen groot aan
tal zfjn Duitschland heeft 25 legerkorpsen ten N„
van Luik-België binnen, dan moeten zij zich, willen zij
Nederlands gebied ontzien, tusschm Maastricht en. Luik
doorwringen. Dit is ook, met het oog pp een behoor
lijke verpleging, die een breed opmarschfront eischt,
een .onmogelijkheid.
Dan zijn dus de Duitsche legers genoodzaakt ook door
Zuidelijk Limburg te marcheer en. Vervolgens trekken zij
tusschen de vesling-Anlwerpeai en de Maaslinie (Luik
en Namen) haar .-Frankrijk» noordgrens. Op. dien "weg
wprden zij allereerst op hun. rechterflank, bedreigd door
het Nederlandsche veldleger, dat bijv. uit N.-Brabant
toesnelt; zijn zij genoodzaakt lot belangrijke detachee
ringen tor observatie van de 'sterke Belgische vestin>
gen evengenoemd cn stuiten zij "in front op het Belgi
sche veldleger, dat dien doortocht natuurlijk niet zal
gedoogen.
Eerst na door al die moeilijkheden duchtjg verzwakt
te zijn, gullen da Duitschers de Fransche 'grens, waar
hen het inmiddels samengetrokken leger des vijatids
wacht, bereiken. Ook kan het hun van daaruit misschien
tegemoet marcheeren, waardoor België als win ouijs
het slagveld vpn Germanen en Galliërs zal worden.
Ziedaar ip korte trekken het gevaar, dat pok Neder
land van een conflict in Europp's Westen dreigt. Het
zal u niet moeilijk sullen thans zelf uit te maken, welke
de meest waarschijnlijke aanvalsrichting is. ,die Duit
schers of FFranschen want ook wan die zjjdi
een offensief optreden volstrekt niet uitgesloten, ai is
het minder waarschijnlijk zullen kiezen.
Daaruit is dan weder af te leiden In hoeverre ook
ons land gevaar loopt in den strijd betrokken te wor
den: dit echter staat voorop: mocht een der strij
dende partijen ons gebied willen betreden, teneinde
den vijand langs een omweg te bereiken, jjan zullen
wij dat niet mogen toelaten.
Niet alleen onze positie als onafhankelijke Staaf ver
biedt 2ulks, (Joch' Nederland zou natuurlijk als vijand
worden beschouwd. de partij, welke daarvan de
directe nadoelen ondervond, indien ons leger dat niet
belette. Zij zou ons als bondgenoot .van haar vijand
beschouwen en terecht. Dat is dus de quaestie van de
handhaving onzer onzijdigheid, waaruit, zoo 3/ij dia
niet op afdoende wijze oplossen, zglfs gevaar voor het
behoud onzer onafhankelijkheid kan geboren worden,
omdat wij dan met een der strijdende partijen in oor
log geraken. Bij deze beschouwingen héb ik rriij nog
maar alleen pp. ons Iamdfromt bewogen, <yi slechts een
strijd tusschen Frankrijk1 en Duitschland ondersteld.
Mengt echter Engeland zich in 't conflict, dan vraagt
ook ons kustfront de aandacht.
LAAT hoek BOTERSTRAAT.
Alkmaar.
Tel. 212.
Eigen Wsikplaatsan a. li Magazijn.
Zondags lol 1 llilR geopend.
HET WITTE HUIS
UIT hoek BOTERSTRAAT.
Alkmaar.
Tel. 212.
Eigen Werkplaatsen a. h. Magazijn
Zondags lol 1 UUR geopend.
Ailvertenliën.
Hedon over. eed plotse-
i ling, onze geliefde Moeder en Be-
huwdmoeder
Jannetje Hazekamp,
Wed. W. G. v.d. Sluis,
i in den ouderdom van 49 jaar.
De Kinderen,
Johnnna Catharina Grin.
"Willem v.d. Sluis
Anna Paulowna, 31 Juli 1914.
Hiermede betuigen wij onzen
hartcljjken dank aan buren en be
kenden, voor de belangstelling ons
betoond bij het plotseling overlij
den van onzen geliefden Vader en
Behuwdvader Jb. VISSER.
Ook geldt deze dank den Wel.
Eerw. heer Ds Theesing predi
kant te Kolhorn voor de troost
volle woorden ons toegesproken
en heeren dragers voor de laatste
eer aan den overledene bewezen.
Mede namens Zusters en
Behuwdbroeders.
A. Buik-Visser.
A. Buik.
Kreil, Barsingerhorn, Aug. '14.
Alkmaarsche Naai
machinehandel,
Zaadmarkl 66, Alkmaar.
levert niet alleen, Naaimachines
maar ook Rijwielen, voor f 50 een
prima Transportrijwiel met 1 Jaar
schriftelijke garantie, geheel fran
co thuis, oompleet, zoo rijbaan ook
nog eenige Rijwielen voor f 35,
maar die zijn altijd niet voorradig.
Ook de echte Pathéfoon verkrijg
baar. Speciale inrichting voor re
paratie aan, Rijwielen en, Motoren
Blanke Machineolie,' 80 cent per
Liter.
Aanbevelen^
Voor hulp in de huishouding
wordt te Helder gevraagd
Brieven onder letter P. bureau
van dit blad.
Tekoop een zoo goed als nieuwe
voor hit, te bevragen bij P. Voort-
huizen^ 't Wad nabij Schageu.
Wij ontvingen het navolgen
de sohrijven
Beetgimermolen, 19 6 14.
Ml
Tot mijn genoegm kan ik mede
deelen, dat mijn gelaat door de
zuiverende werking van Sprutol
geheel van zomersproeten is
bevrijd.
Hierbij hartelijk dank voor uw
geneesmiddel.
Hoogachtend
get. H. J. v. d. PLOEG.
Voor diegenen, die nog niet
ten volle overtuigd zjjn van de
voortreffelijke working van
Sprutol, tot verdrijving van
zomersproeten, liggen ver
scheidene, dergelijke onge
vraagde getuigschriften, bij
bij den fabrikant der Sprutol,
ter inzage.
Alle goede drogisten in iede
re plaats verkoopen Sprutol.
Te Sohagen by Centr. Dro
gisterij „'t Groene Kruis," J.
Rotgans, D. Witte Dirkshorn
bij Jb. Smitte Kolhorn bij H.
Kaper te Anna Paulowna bij
P. Govers te Nieuwe Niedorp
bij J. Korver.
Yerlorenveertien dagen gele
den
zoo goed als nieuw, in Koegras.
Degene die inlichtingen kan geven
of het kleed terug bezorgt zal be
loond worden.
Adres L. van der Oord, 't Zand.
Gevraagd
tegen hoog loon, best kunnende
melken, bij A. Vethman, Kreil,
Barsingerhorn.
Wegens plaatsgebrek te Koop:
bij L. de Vries Pz. Heemskerk,
Voor direot gevraagd, een
goed kunnende melken, bij G.
Kuiper, Schagerwaard.
Het Bestuur geeft hierbij kennis,
dat de prijzen, gevallen op de vol
gende nummers, nog niet zijn af
gehaald.
Lotnummer.
823. Fietspomp.
1289. Fietspomp.
1307. Zuurstel
1357. Fietslantaarn (Lucas).
1388. Zilveren Dameshorloge.
1566. Fietspomp.
4020. Eierstel.
4254. Schaap.
4538. Fietspomp.
5628. Sigaren- en Tabaksdoos.
7073. Schenkblad.
Door de onverwachte spoedop-
komst der militie ziet ondergetee-
kende zich genoodzaakt
Hopende zoodra hij weer terug
is, op de goedheid van zijn ge
achte cliëntole te mogen rekenen
zooals voorheen,
A. Fijnheer,
Broodbakker, Heer-Hugowaard.
Gevraagd
bij P. Hoogland, Sclmgen.
Er wordt direct gevraagdeen
Brieven franco onder lett. P. Hulp
postkantoor Julianadorp.
Tegen hoog loon
gevraagd, die goed kan ploegen
en rijden, P. J. Visscher, Wierin-
:- tegenover het station. -:
De Directie.
Mark „Tho Classic Coventry" mot prima banden, dubbel clockenlager,
br&clcet «n toebehooreh f 40.Merk „Imperlal", mot prima bandon,
nikkelen, volgen, kogelfreewheei, dubbele remmen om. on alle toebe
hoor en. f 40.Merk „Favorite Extra" me[t echte Engelsehe Dunlop of
Mlchelln, banden, patent dubbel clockenjagor bracket, nastellen, onnoo-
dig, met toebolioorom f 50.Mork „Favorite 2" mot, nikkelen velgen,
freewheel, dubbele remmen, echte Engelacho DunJop of Mlchelln ban
den, alles zeer fijn, gebiesd, geheel compleet f 50.-Wegrace machine
„Favorite I" met houten of nikkelen wielen, echte Eng. üumlop ban
den of roode Continental special banden, geheel compleet f50.Alle
rijwielen mot 1 jaar garantie. Buiten- en binnenbanden vanaf f 1.50.
Lantaarns vanaf f 0.75. Zadels vanaf f 1.50. PodaJen vanaf f 0.75.
Alles prima kwaliteit.
Verzoiitlinfj iwnx alle plaatsen.
Op aanvrage gratis toezending der geïllustreerde prijscourant.
Agenten gezocht tegen hooge provisie.
Haarlemmerdijk iSl en Vinkenstraal 170, AMSTERDAM.
Ziet onze prachtvolle collectie!
Heerenslraal E 38,
SCHAGEN.
Concurreerende Prijzen
ïs.
5
■o ,E
Dluminatie, feestartikelen, Vuurwerk, Lampions.
Verhuren van Linnen Tenten.
Des Donderdags te SCHAGEN in Caié „De Wildeman"
aan de Markt.
Belast zich met den aan- en verkoop van
effecten voor geldbelegging. Koopt chèques
en vreemde munt, verzilvert coupons en los
bare stukken tegen de hoogste koersen. Sluit
prolongaties en beleeningen. Verleent credieten
tegen borgstelling, crediethgpotheek of andere
zekerheid. Neemt gelden in deposito, en in
casseert wissels op binnen- en buitenland.