Alieieei Wiens- -& DINSDAG 20 OCTOBER 1914. 57ste JAARGANG No. 5474. Uitgevers TRAPMAN Co. Zeegevecht op de Noordzee. De Belgische Vluchtelingen. SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per weekDinsdag, "Woensdag, Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 9 ure wor den ADVERTEN"TIEN in het eerst uitkomend nummer geplaatst. SCHAGEN, LAAN D 5. Int. Teteph. N9. 20 Prijs per jaar f 3.Per post f 3.60. Losse nummers 5 cent. ADVERTENTIEN van 1 tot 5 regels f 0.25 iedere regel meer 5 ct. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Ingezonden Stukken. EEN STEM UIT PETTEN! Ik zil juist te verzinnen Hoe of ik zal beginnen, Om over 't Detachement Petten Iels in de courant te zetten. Voor 14 dagen hier aangekomen, Werd door ons dan vernomen: Er gaat 15 man naar 't café Contstant En de rest moet naar den overkant. Dat was ook in een café, f Dus waren wijl allen zeer tevr.ee, Want wijl hadden eerst al gedacht: Wij: worden in tenten. ondergebracht, i Dat valt om1 dezen tijd niet mee, En gingen wij dus in een café. Nu in oei ik zeggen dat wij boffen, Wij hebben heel goede menschen getroffen; Dat is geen spreken met gebaar, Maar zeker en volkomen waar, Wij worden behandeld zooais 't moet. Voor eerst is het eten uitstekend goed, Ook onze slaapplaats is goed in orde, Zoodat daar niets van gezegd mag worden, Dus mocht men ons soms vragen: Heb je over de inkwartiering te klagen? Dan zeggen wij subiet: Te klagen is er nietl Ook de overige burgerij: Is hier bijzonder gastvrij; Zij doen voor ons, de menschen, Bijna alles wal wij wenschen; Wij zijn daarom zeer blij, En daarom willen wij Hun .ook eens gaan pleizieren Met een féestavond tp vieren. Er worde gegeven dan muziek, Met optreden ook va;n een komiek, Ook nemen er 'nog dames doel Aan een heel mooi stukje tooneel, Getiteld: „De Oppasser van den Luitenant", Alles in het café Constant, En wel op 2 November, 's avonds 8 uur. De entrée is ook niet heel duur. Wij gebruiken dit voor de benoodi ringen. En de rest voor de Belgische vluchtelingen. Wij hopen van hen die dit nebben vernomen, Alle bij ons op bezoek zullen komen, Ik denk dat het u niet spijten zal, Want er is ook na afloop bal. Ik weet dat hier jong en oud Dol-veel van dansen houdt, Daarom zeg ik zeker en gewis: Dal het een echten avond is. Wij: hopen door dit schrijven, Dat niemand achterblijve Op den tweeden Novemberdag, Vanwaar hij komen mag. Doch de pas er in te zetten En op te komen naar... Petten. A. V. d'. SCHOOR. Zaterdagavond bereikte oros het bericht, dat op de Noordzee een zeegevecht had plaats gehad en Zon dagmorgen vernamen we, flat daarbij vier Duïtsche torpedobooten in dien gron|d) waren geboord. Uit Lon den wordt daarover officieel meegedeelde Een Engéiscbe lichte kruiser1 met vier torpedojagers ontmoette gisterenmiddag in het gezicht van de Ne- derlandsche kust vier Duittsehe torpedojagers en bracht deze tot zinken. Men seint uit IJmuddiem: Het Stoomschip Bamstroom gisteravond van. Huil te IJmuiden, binnengekomen rapporteert, op 20 mijl Noordwest half West va® het vuurschip Hapks een zeegevecht te hebben waarge nomen tusechen. twee eskaders, bestaande uit eenjige kruisers en torpedobootejn, Een der kruiteers stond in brand, doch van welke nationaliteit het schip was is niet bekend. Een Nedarlapdsche Stoomtrawler was ook in de nabijheid. Het Nieuw® van den, Dalg weet nog mee te deelen: De bemanning van de Eemstroom deelt mede dat zij in den slag 1 Duitsche torpedoboot (Jager?) zar zinken, twee stonden in brand, 1 vftuchtte. Zoo Juist, te middernacht, zijn hier twee stooan- treilers binnengekomen, de Nelly Geeina en de Oor tharlna, De opvarenden, nog vol Van het gebeurde, doen mij een, levendig verhaal. Hedenmiddag ikajf 4 lagen, zij, stil te vissche®, die wacht aan dek, de overigen beneden- Plotseling wa ren zij midden in een zwaar gevecht. Er werd hevig geschoten. Allen, kwamen aan dek e,n zagen, zich om ringd door es® aa,n,tal oorlogsschepen, blijkbaar En- gejsche en Duitsche. Zij telden er stellig 15. De granaten vlogen Sn iedJere richting, zoodat zjj in groote®, angst verkeerden- ni'et wetende, waatbeefn, te koersen. Het gevaar wa» niet denkbeeldig, want op .de Nelly G-eslna werd' de lijn van een der vijsch- ballen stuk geschoten,. De afstand was zoo 'gering, dat men op sommige schepen torpedovernielere blijkbaar, want het wa ren vierpijpers de matrozen aan de stukken kon zien staan. Een kleinere boot stoof met groote sn|elh©M! vlak langs de Nelly Gesina heen en aan alle kante® wer den de bedde treilers omzwermd d-oor vreemde sche pen. Daar men begrijpelijk op lijfsbehoud was be dacht, werd het verloop van het gevecht niet geheel gevolgd, maar toen de treilers op de vlucht gingen, 'zag de bemanning toch duidelijk twee oorlogsvaar tuigen in brand staan eh een ander zinken. Ook zag men duidelijk verschillende/ onjderzeeërs opduike®. Op verschillende plaatsen werden groote waterzui len opgespoten- Een granaat viel zoo dicht txij die Catharitaa dat het water haar boord ©verspatte. De opvarenden hadden ah groote/nj angst genetenen zij waren gelukkig toen zij eendelijk uit het ge drang en buiten het bereik van de kogels waren. De Enigelsche admiraliteit maakt bekend, dat de Engel&che verliezen in het gevecht met de Duitsche torpedojagers bedragen 1 officier en 4 manschappe/n. aan gewonden. D© aan die Eng&lsehe torpedojager» beloopen averij, is Van ge'etaj b©te:eke®is. 31 overleven de Duitschers zijn krijgsgevangen gemaakt Uit Berlijn wordt over dit gevecht gemeld: De bladen stellen In het licht, dat de Engelschep bij de vernietiging der Duitsche torpedobooten in drieërlei opzicht in het voordteel waren. De Engelsche kruiser en de torpedojagers waren van het nieuwste tpye, de Duitsche torpedojagers daarentegen va» het jaar 1902, dus zeer oud. De waterverpliaatshig van. den kruiser was 3G00 ton, van elk der torpedovernielers 950, de snelheid minstens 30 knoop en. De wa,terverpla®tsfing van de Duitsche torpedojagers daarentegen, was slechts 420 ton, haar snelheid 26 knoope®. De bewapening van, den Engêlschen, kruiser be stond uit twee 15 cM.- en zfep 10 cM. kanonnen, de torpedobewapeniplg uilt vier 53 cM. lance^rbuiiiae®. De Engeleche torp©dov€(nnd©lere hadden ej|k drie 10 cM. kanonnen en vier 53 cM. lapceerbuizen. De Duitsche booten, daarentegen htedden, elk drie 5 cM. kanonnen en twee machinegeweren en drie 45 cM. lanceerbulzen. Er streden ongeveer 700 Engelschen tegen 230 Dultschers. Daar tot dusverre allee® Engelsche belriichte® zijn ontvangen, zijn de verliezen der EnjgelBChe vloot on bekend. Het Duitsche materiëgle verlies is. bij het groot} aantal torpedobooten, dat Duitschland bezit, vam. wei nig beteekenls. De ongelukkige afloop va|n het gevecht tussehen zee ongelijke partijen zal het vertrouwen In, de Duitsche marine geenszins schokken, maar alleen die bewonde ring voor de stoutmoedigheid der zeelieden., die dien dood verkozen boven de overgave, verhoo'gen. In Engeland natuurlijk vreugd© over het succes der vloot. Uit Lopden wordt daarover gemeld: De kruiser „Undauntcd1" en de vier zegevierende torpedovernieJere zij® gisteren te Harwïch aangeko men en met buitengewone geestdrift ontvangen, door een enorme menigte. Zij, hadden HarWleh Z3a|terdagochtendl verlate^ om te gaan patrouiHeeren en waren zeer verwonderd, nadat weken verloope® wareh. zondier dat zij een vij and hadden gezien, de Duitsche toerpedovernietena te zien bij de Nëderlandsoh© kust Met kranige zeemanschap forceerden dte DuitscheTs een gevecht en stelden zich dapper te weer. De zware kanonnen, van de „U-ndaunted" openden het Vuur op een afstainld! Va® viijif mijlen, toen sloten, de Britsche. schepen zdch aaneen en het gevecht be gon. De kruiser, door die andere schepen beschermd tegen torpedo-aanvallen* concentreerde het vuur op twee vijandelijke schepen, de BritSche torpedovernie- Iers namen de andere voor hun rekening. De Engel schen schoten, uitstekend],, de Duitschërs vrij slecht zooals blijkt uit het feilt, dat de Briltsche schepen op het einde van1 heft geiveoht bijna onbeschadigdwa ren. De Briitpche toirpedovetrnieler „LoyaT' schoot dadelijk de pijp en het stuurrad- van een «Ier Duitsche torpedovern&elers wegi, dte na ©en half uur Zonk, De anjdere zonken hij tussehonpoozen; vechtende ott het laatst. Het gevecht duurde anderhalf uur. OP EEN MIJN GESTOOTEN. Ui|t Tiokio, 19 'Ctotobter. (Officieel.) De JapanBché kruiser „Takarhiko" is in den nacht van. 17 OcL in de Golf van IOautejau op een mijn gestjoote® en ge zonken. Een officier en negen man van dte equipage wer den gered. De „Takachiho" had 264 ma® aan boord. EEN ENGELSCHE DUIKBOOT VERNIETIGD. Uit Berlijn. 19 Octob'er. De plaatsvervangende chef van den Dtuiisehe® marinestaf dealt mede: De Engelsche duikboot E 3 is den l8eU dezer des namiddags iin dte Duitsche bocht der Noordzee vernie tigd. Uit Breda, meldt men: Zondagmorgen half twaalf sprak hier 'die heer Louis Fra®ek, pa» benoemd burgemeester va® Antwerpen, van het bordes van bet stadhuis de dlu:izen,den Bel gen toe. die zich op de Groote Markt tegenover bet stadhuis verzameld hadden. De heer Fra®ck wekte de Belgen op tot spoedige® terugkeer, sprak, borg dat hun, geen kwaad) zou geschieden e;i noemde het een plicht van. vaderlandsliefde zoo, spoedig mogelijk weer te keer en. Zijne woorden van offiidëelie® dank aan de Neder- lanclsche regeering. werden met donderend applaus be groet Het aantal aanvrage® tot koeteloozen terugkeer ge daan aan het Steuncomité Breda, ia tot nog toe niet groot Zondagmiddag half vier werd uit Roozendia®i ge seind aan het Hdbld.: Den gehee Ie® Zondag heeirschte fce| Roosetodaal groo te drukte. Tussehen 8 uur 's morgens en 3 uur des middags reden acht lajnge treinen naar Antwerpen; elke trein bevatte ongeveer achttien, Belgische, wag- gons. Over het algemeen, waren de treinen, goed be zet, maar in eiken tred waren toch nog ©enige leege wagens, zoodat er to,t dlusver geen behoefte bestaat om voorloppig npg meer treinen in te lteggie®. Van een uittocht en, massa uit om» liapdi kan dan o,ok op het oogenbUk n,og niet gesproken, worden. Te Roo sendaal blijven, nog honderden en honderdien hangen; zij wuiven, de vertrekkenden langs de spoorbaan toe, dodb zij schijnen, zich nog eerst te willen bedenke®, eer zij zelf den terugtocht aanvaarden, ondanks de opwekkende woorden, die dr. Franpk vanochtend ge sproken heeft. Wanneer men echter ziet hoe de oudjes in het T© Huis op het Stationsplein van al lerlei lekkernijen voonzie® worden, hoe zij doozen chocolade, busjes tong krijgen enz., dankan men veel begrijpen! Zelfs hebben wij gezien hoe vluch telingen enkel ge©sm©erdj brood weigerden; zij: heb ben 't hier zoo gpedj! Het aantal vluchtelingen, dat gebruik maakt van de speciale treinen, welke ieder, die niet ka® beta len, kosteloos vervoeren,. i& dia® ook aan do autoritei ten opgevallen Het is echter ®og maar het begin. Heden was de directeur-generaal der Staatsspoor, jhr. Kretschmar van Veen te Roosendaal, hij deel de ons mede, dat, wanneer er niet meer vluchtelin gen vertrekken, het late® rij,den van meer treinen overbodig is. Na drie uur "s mildJdlags za'1 er geen trein kunnen, vertrekken, daar de Duitsche autoriteiten de vlucn- telingon binnen de stad wïïLLe® hebben voor het don ker wordt "Wanneer echter uit verschillende contra aanvragen komen voor treinen, die een groot aantal uitgewekenen kunnen wegbrengen, zullen voor door gaande vluchtelingen treinen loopen al waren die ook niet geheel bezet. De particuliere correspondent der N. R. Ct. schrijfL: Antwerpen herleeft, loen ik vanmorgen gewekt werd door het eeschel van een Duitsch muziekkorps en van uit mijn slaapkamer een blik wierp op de Groenplaats, bleek dit duidelijk. Het zonnetje speelde tussehen de bladeren der boo- men. De stafmuziek der Duitsche mariniers gaf voor het hotel een matinée (het is heden de neriirne- ringsdag van den slag bil Leipzig) en op de Groen plaats wemelde het van Antwerpenaren, die met hun Zondagspak aan en lachende gezichten een feestelij- ken indruk maakten. Uur bij uur ziet men de drukte toenemen. Heden waren er wel tienmaal zooveel winkels weer ge opend als gisteren en dat gaat zoo gemoedelijk en kalm, alsof Antwerpen als Belgische stad ingeslapen was en als een Duitsche garnizoensplaats ontwaakt. Bij de banketbakkers en in de lunchrooms staan kranige luitenants hun gebakje te verorberen en kijken naar Vlaamsche schoonen, die weder gepoederd en gefriseerd door de straten wandelen. Alleen de verbrande huizen hier en daar herinneren er aan, dat Antwerpen bele gerd geworden is. Van hedenmorgen af hoort men de bellen der clectrische trams weder door de straten. De lijnen 1, 3 en 5 hebben den dienst hervat. De andere vol- fen morgen of overmorgen. Aan de gasfabriek wer en thans 300 man. Anders waren er 1200. Met de waterleiding zal het wel langer duren. Het buizen net is geheel gaaf gebleven, maar de pompinrich- lingetn te Waefhem zijn zwaar beschadigd, zoodat geen voldoende druk kan verkregen worden. Men nioet zich dus te Antwerpen met pompen behelpen, die echter, omdat Antwerpen een oude stad is, in bijna ieder huis aangetroffen worden. Voedsel is er ruim voldoende. En de prijzen zijn op het oogenblik lager dan voor het beleg. De Duitschërs gedragen zich zeer correct en veel minder streng als in Brussel. 't E enige onaangename wat de correspondent trof was het volgende: Hedenmorgen werd voor het eerst in de O. L. Vrouwe Kerk, de kathedraal van Antwerpen, een mis gehouden voor de Duitsche soldaten. De mis werd opgedragen door een Duitschen aalmoezenier, geassisteerd door matrozen als misdienaren. Het muziekkorps der marine gaf daarbij toepasselijke muziek. Na afloop hield de Duitsche priester een Bredikaitie; dit was de eenige maal dat ik do 'uitschers in Antwerpen zich hoorden verhoovaar digden over hunne ovjerwmning. De priester dankte God, Die hun de zege gegeven had. De enkele bur gers die ook in de kerk aanwezig waren en toe vallig Duitsch verstonden, verwijderden zich met tranen in de oogen. In hun eigen kerk was thans een priester van hun eigen godsdienst bezig, te roemen over den val van ^Antwerpen. Het trof mij dat ik nog slechts enkele weken geleden een priester in dezelfde kerk God had hooren smieeken om het Belgische vaderland te bewaren. Later wordt aan het Hdbld. gemeld: Als er één schaap over de brug gaat, volgen er meer. Dat is ook op de uittocht van de vluchtelingen van toepassing. Waren er Zofndag nog wagons leeg (in de extra-treinen paar Merxem, vandaag was er vooral in de morgenuren op het Roosendaalsche station oen enorme toevloed' van Antwerpenaren, die naar hun haardsteden terug wilden, zelfs soldaten moesten de menschen tegenhouden. Voor den trein van 10 uur waren zooveel passagiers, dat velen, die wat laat kwamen, tot den volgenden moesten wachten. Groote pakken, koffers, wasckman- Üen, fietsen en de meest vreemdsoortige bagage werd in den trein gezet. Onder de vluchtelingen was een opgewekte gpe-t. waar te nemein, toen ziji weerden te rugtocht aanvaardden en menig lachend gezicht zagen wij in de stampvolle wagons en in de doorgangen. Nadat zoovele malen door allerlei bekende personen en vertrouwensmannen gezegd was, dal de uitgewekenen geen vrees behoefden te koesteren, was bij velen ein delijk de angst voor de ;,Dulschön' 'geweken. Al dadelijk viel het bij aankomst in de Scheldc- stad ons op, dat het daar langzaam aAn begon te herleven. In vele wiiken waren de rolluiken naar boven, de blinden geopend en de gordijnen opgehaald. Ook in de buitenwijken worden de straten weer voller, ziet men meer menschen en trams. Vooral het rijden van eenige tramlijnen, maakt, dat de stad langzamerhand haar gewoon aanzien krijgt. Vele kruideniers, bakkers, slagers cn comestibelhandclaren hebben hun zaken her opend en zelfs in een speelgoedwinkel kon men weer terecht. In alle winkels waren groote hoeveelheden eetwaren uitgestald. Dan de geopende café's, sigaren- en boekwin kels, die ook een bewijs zijn, dat de stad weer begint te herleven. Maar ieder, die een totaal ^uitgestorven stad gezien heeft, begrijpt hoe lang het duren kan, voor alles weer gewoon is. Vooral in het centrum van de slad ziet men echter veel minder gesloten, luiken dan enkele dagen Een der bijzondere verslaggevers van het Hdbld. scant uit Roosendaal: De commandant van de 3de divisie heeft bij pro clamatie bekend gemaakt, dat hij in het bezit 1? van een schrijven van den militairen gouverneur van Ant werpen. In dat schrijven wordt nadrukkelijk' verklaar-:! „dat niets den terugkeer der uitgewekenen uit Ant werpen en omgeving verhindert, „dat hun niets zal gevraagd worden dan dat /ij hun bezigheden rustig hervatten en zich onthou i u van iedere demonstratie van een vijandig gevoelen tegen Duitschland. De militairen, die in burgerkleerer. '/lucht ten, moeten uiterlijk op het tijdstip, dat zij Antwerpen weer binnenkomen, zich als militairen bekend maken.' De treinen, die Maandagmorgen van Roosendaal naar AntwerpenMerxem vertrokken, waren stampvol. Om 11 uur, toen juist een "trein uit Rotterdam aankwam op het oogenblik, dat de trein naar België tot ver trekken gereed stond, moesten eenige honderden tot de volgende gelegenheid wachten. De Belgische wagens gingen Maandagmorgen ook reeds naar Boxtel en Ber gen op Zoom, om van daar en. de lusschengelegen sta tions de vluchtelingen naar hun woonsteden terug te brengen. De bedoeling is, dat deze treinen successie velijk verder het land in gaan, om den algemeenen te rugtocht te vergemakkelijken. Van een algemeen© te rugtocht is evenwel nog geen sprake. De Belgische spoor wegmannen willen nog met terug. De voorzitter van de Centrale Commissie voor de Belgische vluchtelingen, dr. Jitta, ontving Maandag het volgende telegram van den Minister van Binnen lands che Zaken: „Hulp aan jonge Belgen vooral aan soldaten in bur- ferklceding mag niet verleend worden tot vervoer naar Ingeland .Vertrek naar Engeland uit eigen beweging dient zooveel mogelijk te worden belet. Binnenlandsch Nieuws. ANNA PAULOWNA. Gevonden voorwerpen. Ter Secretarie der gemeente Anna Paulowna worden, tojlohtingen, gevraagd omtrent een verloren portemonnai© Inhoudende 1 bankbiljet van f 10. DE NOORDAM OP EEN MLJN GELOOPEN. Het te IJmuiden, binnengekomen stoomschip Tuban- tla bracht het eerste bericht, dat het Nederlandsche stoomschip Noor dam va® die HollandAmerika-tijn in het Engeleche Kanaal op een mijn geloope® was, doch waarschijnlijk drijvende Rotterdam nog berei ken kon. De Noordam is i®tusschen te Rotterdam binnengelpope® e® ka® het volgende nog worden meo- getdeeld: Va® Falmouth rt®ar Rotterdam ktoers zettend, werd het stoomschip in de Dulns aangehouden door een Engelsen marine-vaartuig. Twee officieren kwamen aan boord van de Noordam. Zij stelden vast, dat de uitklarinv in orde wan, en gaven, toe® vergunning om door te vajen. Op de vraag van kapitein Krol, welke de veiligste route naar Hoek via® Holland wias, teekende een der Engelsche officieren, op verzoek va® de® heer Krol, op de zeekaart de Noordelijke grens van het mijnen veld aan. Hij maakte daarbij de opmerking, dat. als de Noordam ten Noorden van deze gren» bleef, het schip veilig naar den Hoek kon varen. De gezagvoerder volgde die aanwijzing Btiptelijk op, doch ongeveer 6 mijlen Noordelijk van de limiet stoomende, stiet de Noordam plotseling op een mijn. Het v/as toen kwartier vóór twa®!f voormiddags. Het schip kreeg een zeer hevige® bcL- k; d© passagiers schrikten geweldig op en dachten ln de eersteOgen blikken. dat de Noordam er geweest was. Na de ontploffing en den schok bleek ©venwel wel dra, dat, ofschoon de schade, aan het schip toege bracht, zeer belangrijk ie, het met het ongeval bijzon der goed v/as afgeloope®. Noch een va® de beman ning, noch een va® de passagiers had ©e®ig letsel bekomen. Al dadelijk werd vastgesteld, da± de stoomstuur- machtne, het stuurgerel en het roer totaal vernield wa ren. Het roer hangt nu dwars achter het schip. Het duiker-onderzoek rapporteerde ernstige schade o®der water. De gezagvoerder liet; onmiddellijk na het ongeval ajle ruimen pelle®. Daaruit bleek, dat a'loten d© achterpiek va® het schip was volgeloop©®; al de overige ruimen hadden geen water gemaakt- Het achterpromenade-dek is opgezet; de lier©® e® stutten zijn gebroken. Verder is aan het schip op verschillende plaatsen lichte schade toegebracht. Zoo zijn de marmeren schoorsteenmantel va® de le klasse rookkamer en de spiegels va® de waschtafejB va® de l®vabo's gebroken. De draagblokken va® de assen van de tunnel zij® erg beeschadigd. De volledige scha de zaj. eerst kunnen wonden vastgesteld ln het droog dok, waarheen de Noordam na lossing gaat. Het voorloop! ge onderzoek bracht voorts as® het licht, dat met de beide hoofdmachines kon worde® gemanoeuvreerd. Kapitein Krol besloot toen, de reis met afwisselend werken va® de bedde schroeven voort te zetten naar Hoek va® Holland, waarvan de Noordam bij: de ontploffing ongeveer 80 mijl verwij derd wa». De WesterdSjk werd na het ongeval opge roepen, die onmiddellijk naar de Noordam stoomde c*® bet schip veUdgheiicteSialve escorteerde naar de® Hoek. Daar kwam het te half-een Zondagnacht aa®, waar het bij bet binnenloop©® geholpen werd: door de sleep booten CharloiB, Pooizee en, Rozenburg, va® de firma L. Smt eb Co. te Rotterdam. De lading va® de Noordam heeft hoogstwaarschijn lijk ®Let gelede®. Het regeer in gsgraa®, dat het schip heeft medegebracht, is i® elk geval niet beacha/dlgd. Aa® boord ware® 20 passagiers eerste klasse. 29 passagiers tweede en 64 passagiers derde klasse. Va® een paniek onder hen was absoluut geen sprake, al waren allen in de eerste oogenblikken na de ontplof fing zeer ondeT den indruk van het gebeurde. Doch de bemanning hield, zich flink cn stelde alle reizigers zeer spoedig genist. De, Noordam, die zoo, gauw mogelijk gedokt zal worden, zal ten minste twe© rondreizen aa® de® dienst onttrokken moete® wordiefcv VEEOKKERIJ. Het Nederlandsch La®,dbouw-Comité deelt het vol gende mede; Naar wij uit de ons verstrekte tnUchth>g,e® met- zekerheid mogen afleiden, bestaat er onvoorziene omstandighejdle® voorbehouden alleszins gegronde reden, om aa® te neme®, dat in de®, komenden win ter als gevolg van d© diie® opzichtees genomen Re- geeringsmaatregelen, een voldoendd hoeveelheid vee- voedsel beschikbaar zal komen. Vrees voor het tegendeel behoeft derhalve njet oorzaak te zij®, dat de landbouwers, meer da® met de belangen der fokkerij, ©enerzijds em met de belan gen van het vleescheten.de publiek a®d«nzfljda veree— nigba®r is, voor de fokkerij: geschikte varkens voor export verkoopen. Wij meenen derhalve goed te doen en met het oog op de fokkerij en om zooveel mogelijk te voor komen, dat er vrees voor een tekort aan varkens- vlecseh ontstaat, de landbouwers op te wekken in geenem deele de varkenefokkerij te verwaarloozen doch daarmede door te gaan alsof wij J® ®oranale omstandigheden, verkeerden. DE VROUWEN EN DE OORLOG. In het Maanblad van de Ver. voor Vrouwenkies recht is een oproep afgedrukt, door Frida Perlen. lid van de Duitsch© vrouwenvereericing aa® de vrouwe® van Europa gezonden. „Wjj vrouwen en moeders van Europa zegt schr. moete® e® kunjn©® verkrijgen, dat dit werke lijk de laatste Europeesehe oorlog zal zijn en dat er spoedig ee® ei®de aa® komt. Wij hooren nu slechts nationale klanken, die soms zeer mooi en grootsch

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1914 | | pagina 1