Firma H. S. CLOECK,
Het Witte Huis".
Hollandschen Grondslag.
Jubileum-étalage tot 22 Maart.
Ten slotte: veel is in de vijftig jaar veranderd, maar evenals
op 15 Maart 1865 hebben wij op 15 Maart 1915 het recht te zeggen
De zaak is ingericht op
Dat was en zal blijven de oorzaak van ons succes.
Niet de prijs, maar de kwaliteit beslist.
Wij beweren nooit minder, maar ook nooit
meer dan wij bewijzen kunnen,
Kleedermakers te Alkmaar.
Als voornaamste oorzaak meenen wij vakkennis te moeten noemen. Het
staat voor ons onomstootelijk vast, dat de kleêrmaker, die zooals men dat
noemt het vak doorkropen is, die leerling, hulp, zelfstandig werker was, en
eindelijk als Coupeur werkzaam is, het best in staat is, den handel in gemaakte
kleeding uit te oefenen. Vooral wanneer hij zelf blijft optreden als Coupeur, en
daardoor genoodzaakt is het oog te houden op de bewerking Genoodzaakt,
want het logisch gevolg van het uitoefenen van het beroep door den onder
nemer is, dat hij zijn werk wil zien worden hij kan niet buiten samenwerking
hij moet zijn werklieden bij zich hebben, om zoo noodig telkens met ze te
kunnen bespreken de eigenaardige moeilijkheden, die soms den lichaamsbouw
van een cliënt, dan weer de eigenschappen van de te verwerken stof bieden
aan coupeur en kleêrmaker beiden.
Vandaar onze eigen werkplaatsen aan het magazijn, waar zelfs gedurende
de mobilisatie onafgebroken 13 tot 14 kleêrmakers werkten.
En al was er nooit geschreven óver de ellende van de Huisindustrie, al
was nooit het hygiënisch belang ter sprake gekomen, zooals dat door den
heer M. J. BRUSSE in zijn brochure „Slavernij en mooie kleêren, uit het leven
van de lijders aan confectie", zoo aangrijpend en zoo waar is beschreven,
dan nog zou de kleêrmakerspatroon steeds trachten zijn werkplaatsen aan zijn
zaak te verbinden. Het is de voornaamste voorwaarde voor zijn succes.
In de tweede plaats de opzet en inrichting van de zaak.
Over de inrichting kunnen wij zeer kort zijn. De afbeelding van onze
afdeelingen Kleeding op Maat en Kinderkleeding geeft zeer duidelijk te zien, dat
aan de grootste zaken geen hoogere eischen gesteld kunnen worden.
Telken jare aan het begin van ieder seizoen, een geheel nieuwe sorteering
stoffen te brengen voor kleeding op maat in zoo groote verscheidenheid als door
ons steeds is aangeboden, is voor onze Maatcliëntèle al dikwijls een punt van
bespreking geweest en verklaart ons succes in die afdeeling volkomen.
De afdeeling Kinderkleeding, op dezelfde étage ondergebracht, is dat deel
van de zaak, dat het meest heeft te concurreeren, vooral tegen de huismoeder
zelve, die, verlokt door de modellen voor kinderkleeding, welke nu eenmaal
bij ieder damesmodeblad worden gevoegd, telkens weer zich gaat wagen aan
het zelfmaken, om ook telkens weer tot de overtuiging te komen, dat een
werkelijk goed Kindercostuum alleen door bekwame vaklieden kan worden
gemaakt.
Onze Kinderkleeding betrekken wij uit Londen, Berlijn en Amsterdam, zoodat
ook hierin het meest moderne steeds door ons wordt aangeboden.
Onze afdeeling eigengemaakte Heeren- en Jongenheerenkleeding is gelijkvloers
die zullen we niet trachten te beschrijven de afbeelding spreekt voor zich zelf,
maar ieder die deze afdeeling beter wil beoordeelen, wandele eens heel langzaam
om „HET WITTE HUIS", richte zijn blik eens door de portiek in den winkel
en vergelijke, wat hij dan ziet met wat hij in in andere steden zag.
Thans iets over den opzet van onze zaak Wij gaan uit van
de gedachte
Onze grondstoffen zijn degelijk.
Onze bewerking is zorgvuldig.
Onze modellen zijn elegant en goedpassend.
Onze verkoopsprijs is billijk.
Wanneer wij een kleedingstuk niet met vol vertrouwen
kunnen aanbieden, willen wij het niet verkoopen.
Wij hebben één verkoopsprijs voor al onze cliënten.
Wij vragen uw gunst.
Wij verdienen uw vertrouwen.
Wij willen het recht hebben (J als afnemer te behouden.
Ons streven is altijd de waarde van het werkstuk
te verhoogen, 1°. door betere bewerking, 2°. door
fijnere afwerking.
Wij trachten voortdurend onzen omzet te vergrooten,
onze onkosten te verkleinen, waardoor wij telken
jare met kleinere winst kunnen verkoopen.
Wij bevorderen den contanten verkoop (2°|0 korting
voor contant).
Wij houden ons aan contanten inkoop.
Van onze reclame kunnen wij zeggen