AUeieci Nieuws- AiTerteniie- LaBfltallafl, ■GRATIS. DINSDAG 21 SEPTEMBER 1015. 58ste Jaarnann, NIEUWE ABONNE's Van het Binnenhof. Uit en Voor de Pers. Binnenlandsch Nieuws. SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 'b morgens 9 ure wor- en ADVERTENTIEN" in het eerst uitkomend nummer geplaatst. Uitgevers: TLtAPMAN Co. SCHAGEN, LAAN D 5. - Inl. Teleph. No. 20. Prijs per jaar f 3.1'er post f 3.OU. Losse nummer» 5 cent ADVEllTEN TI EN van 1 tot 5 regels f 0.25 iedere regel meer 5 et Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. op dit blad ontvangen de num mers tot 1 OCTOBER VEREEN1GDE ZITTING. Den 'Haag-, IS Septen.ber. Het kabinet-Cort van der Linden heeft den „adat" in evi erd om de grondwettelijk voorgeschreven slui- tngsKde, cp den Zaterdag vóór ,,1-rinsjesdag" te hut den, tot de kortst-denkbare afmetingen terug te 1 rongen. In tegenstelling bijv. met wat ondt-r het kabinet Heemskerk gebruikelijk was: namelijk eene tot in bizonderheden afdalende opsomming van al wat het afgeloopen zittingsjaar aan legislatieven ar beid had opgeleverd. Ditmaal behalve de gebruikelijke, ceromoniëele zinsneden slechts: '„Het overgroote deel van de maatregelen welke, met 'Uwe medewerking in dit zittingjaar tot stand kwam, werd gevormd door voor zieningon in buitengewone behoeften, ontstaan ten gevolge van den nog steeds woedenden oorlog." Dat is alles. Zij liep in enkelo minuten af, deze zonderlinge plechtigheid, waarbij steeds zoo scherp contrasteo ren de gouden praal van het presidiaal bureau 'en van de in gala-kostuum gestoken leden der Com missie van Ontvangst (i. o.'de senatoren De Vos van Sti enwijk en v. d. Swaay en de Tweede. Kamerleden Van Vorenhoven, Limburg, Van Doorn en Anker- n an) en de weinige, ter Vereenigde Zitting op gekomen verdere Volksvertegenwoordigers. 't Zul len er ditmaal oen dertig geweest zijn behalve de zes Commissie-leden. Op het Binnonhof bleek een tamelijk groote be langstelling om te aanschouwen premier Cort van de Linden in gala-gewaad, me' het breedc lint der Huis orde van Oranje om de borst gestrikt, zich per staatsie-koets bogovend van 'Noordéinde naar Ka ïn or-goboipw, vioe versa, tot het volbrengen der sluitingsmlssle. Het eerste zittingjaar staande wereldbrand, is •'nu „officieo' dood'". A.s. Dinsdag vangt het tweede onder de tragische omstandigheid van wereld-crisis aan. Dr, Bos' Jongste artikel betreffende de mobi lisatie is oen'dcc vole teekencn, dat de zitting 1915- 1910 drukker, woeliger zal zijn 'dan haar nu-over- 'oden voorgangster. Mr. ANTONIO. MOH11.ISAT1EVRAGEN. Dr.) LU (os) schrijft in de „Vrijzinnig Democraat: Na liet einde ven de Kamer-vacantie zal zich on vermijdelijk met kracht de vraag naar voren drin gen, ol een regeling, waarbij al hetgeen wij als be schikbare troepen op de boen kunnen brengen, ook werkelijk op do been blijft, noodzakelijk is. Van demobilisatie kan natuurlijk geen sprake zijn, maar moet het zoo blijven dat duizenden hun za ken moeien zien vrrloopen, tal van jongelieden geen verlof kunnen krijgen van zocdanigen duur dat zij hun studie kunnen voortzetten? Men schatte de ge volgen niet gering. Het loopt er op uit, dat ons land na do demobilisatie hard zal zijn achteruitge gaan m volkskracht- Juist do jonge mannen, die nu onder de wapens zijn, zullen ons economisch leven dan moeten versterken. Duizenden zullen echter hun lcopbaar, missen, waarvoor zij geschiktheid hadden getoond. Kan dat niet anders? Wie heeft gezi>n hoe zelfs in een oorlogvoerend land als DuRachland, nog met economische, onder wijs- en andere belangen i«r dege wordt rekening gvhooden, laat zich niet met een beroep op moei lijkheden gemakkelijk uit liet veld slaan. Vooral, omdat daarbij de vraag zal moeten behandeld wor den of hetere regelingen niet zijn in het belang van de weermacht, wier kracht van haar goeden geest in hocge mate athankeiijk is. Thans ergeren vaak bepalingen van stuiversz/ui- nighcid in liet leger zoolang niet boven allen twijfel staat el millboenen konden worden bespaard door vermindering van het effectief. Daarover moet na do vacantie licht schijnen. Wie ziet hoe gelukkig n oer <-n meer de vrees, ook in het buitenland wijkt, om dingen, die andere regeeringen toch al 'lang weten, in de par'enienten te behandelen, zal begrij pen dat men dien weg ook hier zal moeten inslaan. nl lTSCH WATERVLIEGTUIG VERONGELUKT. Men meldt uit Terschelling: De noodseinen, gisternacht door de kustwacht al- 1 hier opgemerkt, waren van een Duitsch watervlieg- tuig. Gistermiddag 3 uur opgestegen kreeg het een paar uur later averij aan den motor op 25 mijl uit de kust. Tevergeefs werd getracht te repareeren. Des nachts begon men noodseinen te geven. Daar wind en stroom het vliegtuig naar de kust zetten, weid een anker uitgeworpen op 6 mijlvan den wal. Half- j vier 's mergens was de reddingboot „Brandaris" ter pl atse en begon de wakkere 1 emanning hot red- dingswerk, dat niet van gevaar ontbloot was, docr- i dien het nacht was en de vleugels telkens op het lage vaartuig sloegen. Toen de 'aviateurs, de lui ten; nt Gronau en de Beobachter -Menting uit hun i .lenarde positie waren gered, werd het vliegtuig op hun verzoek in brand gestoken, waarna de redding- I boot terugkeerde. Aan den wal gekomen-werden de geredden door de marine-autoriteiten alhier ont- i vangen. PER TELEGRAAF. UT DEN HAAG. Pen Leidsel)en Straatweg in 't Haagsche Bosch h; d -ivoren ten <anijdirg plaats tussëbcn de auto van II. M. de Koningin, die n.tt pr.nsis ju.i. na naar Sclieveningen reed, en een Utrechtsche auto, waar in ^ezelen waren'Jhr. Schilmmelpenninck uit Utrecht r. n Van Heemstra, burgemeester -van De Bilt, freile Ilepe.aer i.it Utrecht en een paar kii.deien. De chauffeur der Utrechtsche auto wist niet, dat op dat punt van den straatweg een laan uitkon t, k n die docr het geboomte ook niet zien en 'gaf dus geen signaal. Dotr krachtig remimen van beide»•-chauffeurs, werd een groot ongeluk vorrkomen. Wel had eene a.imijdjng pla-ts, doch de-inzittenden van beide ai - to s bekwamen geen letsel. De 1. nmklijke auto was zoodanig beschadigd, dat H. M. de Koningin n et de i rinses moesten Uitstap- P n, om in een onmiddellijk ontboden andere auto den li cht naar Sclieveningen voort te zeiten. Nader bericht men, dat van de Koninklijke auto de vooras is gebroken, 'en het chassis beschadigd. regen den Ltrechlschen chaulfeui is proce-Aui- baal opgemaakt. ZiePE. i\ien deelt ons mede, dat de ontvanger dezer ge meente voornemens is zijn kantoor over te brengen haar het perceel, thans bewoond door de Dames Burk te Schagerbrug. HUI L. MAAI SCHAPPIJ VAN LANDBOUW. Betreifende het verhandelde in de oe vergadering van liet Dag. Bestuur .van de Holl. Maatschappij van Landbouw, wordt aan het Ned. Lqndbouwwcekblud het volgende ontleend: Doder de ingekomen stukken was een verzoek van kring i.1 N'oord-Holiand om pogingen aan te wen- d.n tot liet doen opheffen van-het uitvoerverbod var schapenvleesch. Do overtuiging wordt uitgesproken, dat, wordt het verbod gehandhaafd, de houders van werdeschapen belangrijke schade zullen lijden zonder dat do Nederiaudsche bevolking van dit vei bod zal prufiteeren, daar schapein,\leesch nimmer vuiksvoed- sel was en het op dit oogeMbiik ook niet is. Medegedeeld wudt, dat kort vuór het-in werking treden van het1 uitvoerverbod door de regeering met een zu-tal belanghebbenden -een conferentie in Den Haag ia gehouden. Als een der motieven weid duur genoemd, dat de blootwol'op dat oogenblik npg te kort was. Werden de grenzen nu eeuigen 'tijd ge sloten, dan zou dit bezwaar zijn, ondervangen. Ook werd gevreesd, dat het fokmateriaal over de gren zen zou gaan,. Na hot'in werking treden van 'het uitvoerveibod ia nog slechts ócn achapenimarkt gehouden, waur de prijzen lager waren, dan op vorige markten. Gekocht werd door handelaren, vermoedelijk in de hoop -dat het verbod spoedig zal opgeheven worden. Nog minstens 2/5 van het 'in normale tijden voor uitvoer bestemde materiaal ia nog bij den boer-aan wezig. De vergadering is van meening, dat niet gevreesd behoeft to worden, dat het fokmateriaal zal worden geslacht, het gezond verstand van den boer is daar waarborg voor; maar wel wordt gevreesd, dat ook hier de speculanten weer hun slag zlullen-slaan. Besloten wordt zich tot, den Minister te wenden met tlr»ngen,d verzoek het-uitvoerverbod zoo spoedig mogelijk op te heffen. ui rts van den directeur-generaal 'van den Land bouw naar aanleiding \an een jtot dezen gericht schrijven omtrent het lang uitblijven van uitkeering van i.edrijfsschade door 'afmaking van ,vee wegens mond- en klauwzeer mededeeling, dat de uitbetaling docr overstelpende drukte is vertraagd, doch thans spoedig kan worden tegemoet gezien. ALS 11ET GETIJ VERLOOPT. Men schrijft uit liet Rijnlar.|d aan de N. II. 'Ct.: Oorlogstijd brengt'verrassingen met zich mee' En niet alleen op militair of politiek gebied!'Neen, ook in liet stille, burgerlijke leven! Wij, moderne mensche®, leefden er vóór dien tijd vrijwel gedachteloos op los en'nu, zonder de boet predikers van den ouden tijd, gaat-n^n gaandeweg Iet-ren inzien, welke fouten, welke grove fouten vroe ger begaan zijn. Wat is men bijv. vroeger niet verregaand ver kwistend geweest, op allerlei gebied 1 Allereerst met brood. Wij, die 'onder het regime van do broodkaart leven, met een rantsoen brood, waarmee men 'vrijwel kan rondkomen, doch meer ook niet. wij denkon onwillekeurig aan die vele broodjes in de restauraties, die zelfs bij de klein ste gerechten grati9 'gevoegd werden. - Er wuren natuurlijk gaston, vooral -onder die 'van jeugdigen leeftijd, dio die broodjes verorberden. Doch het meerondeel brak -'er een 'stukje van af. peuzelde ten hoogste een derde deel op, liet de "test liggen. Dan kwam de kellner, lag of wierp met-een achteloos gebaar 'die broodjes op de borden als waardeloos goed en in de fijne restaurants verhuis den al dio aangegeten fijne broodjes naar den 'vuil nisbak. Honderden soims op één dag. Dio vuilnisbak beleeft in oorlogstijd.'kwade dagen. Vroeger ping er alles in, afval van groenten, aard appelschillen, etensklieken, 'glasscherven en vuil. Waardeloos vuil! Nu gaat het grootste gedeelte, wat voor dieren eetbaar is, in bepaalde emmers, die door den reini gingsdienst afgehaald worden. "s Middags ziet -men landlieden wagens "vol weghalen en in enkele ge meenten worden met dat vroeger weggeworpen vuil honderden varkens gemest. Het verwondert mij bepaald, dat er nog geen re kenaar is opgestaan om te becijferen, welk ontzag lijk kapitaal in de groote steden op die wijze ver loren is gegaan. Zelfs aap schijnbaar onbeteekenen.de dingen gaat men dat merken. Het paktouw bijfv. Door de royale verpakkingen in de warenhuizen verwend, knipte men die touwtjes van pakjes eenvoudig door. Er wa ren natuurlijk uitzonderingen, bedaarde menschen, die geduldig elk knropje ontwarden en zoo'n touwtje triomfantelijk oprolden. Doch het meerendeel nam die moeite niet en 'knipte of 'sneed alles door. Nu er schaarschte aan paktouw is, knipt er haast niemand 'touwtjes docr en het resultaat is, dat ai \or/endt j en neg zooveel pakjes, de voorraad in het mandje voldoende blijkt te zijn. De ..bosschen'" brandnetels langs den weg, wie heeft zit li om 'dat lastig, 'stekelig onkruid bekom merd? Nu w< rden ze cp groote schaal -voer de .veelindustrie verzameld. Kostbaar geworden mate riaal! De dr ï/eiden j luizen. van al'erlei -wide plan ten, neger do r den Wind ver spreid. docr niemard g Lt-bt, ze fc«-\en nu een snicgaat \iu bit ont brekend0 katoen (Baumwolle), nl. Pflanzenwolle. t De 1 eukennootjes in de bosschen, de pitten van z. nneldoemen Leveren olie'. Paddestoelen worden nu pas op fcreote 'schaal verzameld. In de huishouding worden geen lapjes 'katoen of versleten wollen kousen weggeworpen. Tot de klein ste hoeyeelheden 'vinden koopers 'en de gering 'ge schatte lompen gaan op weg naar -fabrieken opn weer in bruikbaar materiaal veranderd te worden. Ook, vroeger gebeurde dat, 'doch niet p zoo groote sthaal als nu. En hoe wordt er niet van allerlei stukken grond geprofiteerd, grend, die'vroeger braak lag Bouw grond, die in afzien! arer\ tijd toch -niet gebruikt zal worden, groote stukken land, door de steden voor allerlei toekomstplannen-bij voorbaat'gekocht. Het 1 onde meestal de moeite niet, het Jeetje gras te maaien en te hooien, het was meestal een berg plaats voor steenen of vuil. Nu heerscht op die stukken -land f-en levendig bedrijf. Alles is in tuinen van bepaalde grootte verdeeld, die men voor lagen prijs kan buren. Omheiningen en waterleiding brengt.de stad aan en" deze kosten met de rente 'van het land worden meestal volop door de ICuurprijteen gedekt.- Die tuinen zijn zoo groot, dat ze in tweeën ver deeld kunnen worden, 'de eene helft dient voor aard appelen, de andere voor kgroontenteelt. Honderden gezinnen voorzien nu op die wijze in hun 1 ehoefte aan aardappelen en groenten en zij hebben boven dien in de vrije uren een gezonde beweging in de vrijs lucht en het plezier het eigen gewas te zien gedijen. Alleen is voor zco iets een goede organisatie noo- dig, want stedelingen vonmen in'den regel geen ras vnn tuinbouwers. Wat oen boerenjongen van zijn jeugd nf weet, is voer den stedeling vrijwel een gesb ten 1 oek; de laatste zjou'zelfs in staat zijn, om pootuitjes onder de aarde te barken of 'erwten mot n ilde hand te zaaien. Hier zijn 'die tuinen in groepen van meestal 60 stuks vcideeld onder hett bestuur'van een' „Ob- mann". Deze heeft een aantal tuinbouwkundige hel pers tot zijn 'beschikking, die over de verschillen de groepen verdeeld zijn. Bij den aanvang van dit zomerseizoen zijn verga deringen van 'elke groep met hunne helpers gehou den om de leeken eenigszins in te lichten over de eerste 1 eginselen van den tuinjbo'uw. in do tuinen zelf 'keek men van elkaar af, of de helpers kwamen mot raad en daadi'ter hulp. C^m do onkosten te verminderen, werd van alles -gezamen lijk ingekocht. Zoo is dan,'ook dit een bepaald succes geworden, dat heel weinig teleurstelling heeft gebracht'en zeer veel voordeel. Nu in den herfsttijd komen de groepen weer bij een om ingelicht te worden over de nu volgende grondbewerking en er worden-zelfs plannen gemaakt om gedurende de wintermaanden een cursus in tuin bouw voor 'liefhebbers te 'houden. Nood leert bidden, zegt een 'oud spreekwoord, maar hier zou men kunnen zeggen, oorlog leert werken en sparenI 'En vele dingen zullen ook 'na dezen oorlogstijd blijvende zeden oh instellingen worden. Ontelbare waarden voor de volkshuishouding,'die vroeger ver loren gingen, kunnen daardoor behouden blijven VERBETERING VAN VAARWATER IN WEST FRIESLAND, etering der vaarwaters in Westfriesland", wordt een vraagstuk van den dag. In alle deelen van dit vruchtbaarste landschap van Noordholland, doet zich de behoefte aan'goede waterwegen drin gend gevoelen. Belanghebbende en belangstellende personen en corporaties spannen alle -krachten in om dit belangrijke vraagstuk op te lossen. De West- friesche Kanaalvereeniging is een nieuw stadium van actie ingetreden; de afdeeling Langedijk van de ver- eeniging Schuttevaer heeft een comité gevormd, dat werkzaam is voor eene kortere verbinding van Geestmerambacht met het Noordhollandsch Kanahl. In do algemeene vergadering van de Schippersveree- niging Schuttevaer te Deventer werd door genoem de afdeeling een voorstel aan de orde gesteld van den volgenden inhoud: „De Schippersvereniging Schuttevaer verleene haar medewerking voor de 'totstandkoming eener nieuwe verbindingsvaart vanaf'de Huigendijk onder de gemeente Oudorp, naar de Omval, gemeente Alk maar, waardoor de vaart naar het Noordhollandsch Kanaal yoor belanghebbenden, -en dat zijn zeer vele schippers, belangrijk wordt verbeterd en verkort." De afgevaardigde van de afdeeling Langedijk, 'de heer ,i. Hoogland, lichtte het voorstel toe. Volghns het officiëele verslag van Schuttevaer sprak deze afgevaardigde: „De Langedijker 'schippers hadden van ouds klei ne scheepjes, vroeger zelfs van 20 ton. Zij gingen niet ver en op die wijze ging 'het wel. Onder den invloed van stoom- en motorkracht echter zijn ook deze .'chippers hoe langer hoe Verder gaan varen en nu f- Luiten zij op het bezwaar, dat het'vaarwater in hun buurt niet moer voldoende is-voor dezen tijd, zordat zij 'gedwongen zijn klein te blijven. Allang hebben zij liet er op aangelegd, -'tot verbetering te geraken, maar het. is hun nog niet mogen gelukken. De eenigste verbinding tusschen Alkmaar en Hoorn, een afstand van-25 KM., leidt door een sluisje, dat voor een paar eeuwen door Alkmaar is aangelegd. Een nieuwe verbindingsvfaart, als in liet voorstel wordt gevraagd, met 'een grootere sluis, zo,u op iedere reis tijd doen winnen en grootere vaartui gen toelaten. Het is daarvoor, dat de afdeeling Lan gedijk thans de hulp van het Hoofdbestuur inroept. Het geldt voor de schippers in dit gedeelte des lands een groot belang." Later deelde de heer Hoogland nog nader mede, dat op dit'oogeiïblik de betrokken vaart en do-sluis (Zeswielen) in het beheer, zijn bij de gemeente Alk maar, welke zal 'trachten het verkeer 3an zich te houden en 'de schippers te rioedtzaken de stad te passeer en, wat niet in hun lelnng is. Als Alkira;.r zou aanbieden een grootere sluis in hetzelfde vaar water te maken, zouden de schippers weer voor honderd jaar veroordeeld zijn eene -ongewenschte route te bevaren. Daarom dtingt spreker er op aan vast te hou den aan het verzoek om een nieuwe verbindings vaart achter Alkn aar om. I e i.etr DU, Lai:g..dijk, wijst er op, dat er een commissie bestaat, die 'tracht te komen tot een be ter vaarwater in de betrokken streek. Deze o.re missie telt als lid invloedrijke personen, o. a. de burgemeesters van 'eenige betrokken plaatsen. De heer Vliegen, Hoofdbestuur, geeft toe, dat liet sluisje aan de Zeswielen thuis 'behoort in de middeleeuwen. Een nieuwe vaarweg vanaf den Ou- val, tegenover de kalkovens van Stoel, langs het kanaaltje, dat verder Noordholland ingaat, heeft ja ren geleden reeds op de agenda van Schuttevaer ge staan, ii ear de verwezenlijking hiervan is afgestuit op gel rok ^an n dewerkii g I ij de betrekken au- tc rileileu. Misschien is de tijd thans beter voor dit verzoek. De voorzitter, de heer Mr. H. Smeonge. vraagt en krijgt van de vergadering'de machtiging, dat het Hoofdbestuur in overleg treedt met 'het comité dat reeds bestaat, genoemd door den heer Dil, ter 1 o- rdering an de zoozeer begeerde en zoo noodige verl eteri ng. EEN BOTSING. Op do lijn van de IJselstoomtram Den Haag-Voor burg beeft Zondagochtend een ernstig ongeval plaats gehad. In de Laan van Nieuw Oost-Indië, bij een bocht in de trambaan, reed nl., doordat da ma chinist van een van Den Haag naar •Voo'rburg rij dende tram niet'wachtte voor den wissel, deze tram op een uit de richting Voorburg komende tram. De botsing was zeer hevig.-Er zijn ongeveer 20 ge wonden, van wie oenjgen vrij ernstig. De machinist Planye van de uit Den Haag komende tram is in zorgvollen toestand naar 'het St. Anthoniegasthuis te Voorburg vervoerd, evenals eenige andere ge wonden, Het vervoer van de gewonden geschiedde mot auto's en raderboren. De materiëele schade ls vrij belungrijk. De lijn was versperd, zoodat het tramverkeer stop stond. Toen de conducteur van de uit Den Haag komen de tram bemerkte, dat de machinist van zijn train door den wissel was gereden, trachtte hij 'dezen door bard blazen op zijn signaalfluit te waarschu wen. De machinist bleef 'echter doorrijden. Er zijn getuigen, die bevestigen dat-de conducteur deze po ging-in liet werk heeft gesteld. DE VA,ART VAN EN OP ENGELAND GESTAAKT. Mon meldt uit Vlissingeai:- Op last van de Engelsche admiraliteit is 1 de vaar t op de Thoems - voor één of meer dagen ge staakt, Dö maildienst van de Maatschappij Zeeland is stop gozet, de „Mecklenlburg", dio 112 passagiers had ingenomen, is Zaterdagmorgen 'niet vertrokken. Ook is het bericht ontvangen dat de „Prinses Ju- liana", die Zondag hier moest aankomen, niet van Tilbury Docks 'is vertrokken 7AAI. GEWEIGERD. Bij oen aantal predikanten bestond het voorne men, te Utrecht een vergadering te houden, ter be spreking van de dienstweigerings-quaestie. Naar 't Utr. Dagbl. verneemt, heeft 'het bestuur van „Ire ne", welk gebouw voor deze samenkomst was ge huurd, bezwaar gemaakt voor dit doel een zaal af te staan. „Irene" was aanvankelijk gevraagd voor een vergadering van predikanten, zonder -meer; nu het bestuur evenwel vernam, wat ter dezer vergade ring zou worden behandeld, wenschte het de Êegeven oezegging niett gestand te doen en -heeft et doen weten, dat „Irene" voor deze samenkomst geen lokaliteit in huur-wil goven. HEI DRMAA TER ZEE. ()mtrent het geheimzinnige drama met de beman ning var. do KW 171 Noordzee V, deelt'de directeur van de Maatschappij Noordzee mede, dat lij hem nog uit Engeland het bericht inkwam, dat alles wat aan boord van het vaartuig was, overboord is ge worpen de vleet, zeilen, netten, het staand en loo pend want, alsmede al het kooigoed; ook de gevan gen haring. Naar schatting was 'reeds 10 last aan boord, op 40 kantjes na. Dé bemanning moet nog volslagen krankzinnig handelen. Ned. EEN VERGIFTIGINGSVERSCHIJNSEL. Ook te 's-Gravenhage, in den omtrek der 's-Gra- venzandelaan, heeft zich, naar de Avp. meldt, een geval voorgedaan van vermoedelijke vergiftiging, ten gevolge van hot eten van hamspek. Zondag had den eenige personen, in verschillende familiën, daar van, gebruikt en 's avonds deden zich de verschijn selen voor. Gezinsleden die er niet of zoo goed als niet van hadden gegeten bleven vrij. Men klaagde over loomheid in de beenen enz. -en deze werd ge volgd door hooge koortsen. Geneeskundige hulp werd ingeroepen en hoewel gelukkig geen sterfgeval len hebben plaats gehad, moeten de patiënten nog steeds rndcr behandeling blijven en mogen sommi gen hun bed nog niet verlaten.-Er waren ongeveer 20 zieken. Een der patiënten is genie-soldaat te Utrecht. Hij was bij zijn ouders op bezoek en gevoelde zich Zondagmiddag na het gebruik van het hamspek ook niet prettig, waarom hij maar tijdig naar zijn gar nizoen erlrok. Hij werd daar ernstig ziek, maar is thans naar men hoopt buiten gevaar. De politie stelt een onderzoek in. RUT ALM POGING TOT SMOKKELARIJ. De Ainsterdamschc politie heeft Zaterdag een bru tale poging lot smokkelarij van leer ontdekt. In do douaneloods der H. IJ. S. M. op de Oostenburger gracht werden nl. eenige groote blikken busseü in beslag genomen, die naar het heette met frambo zenlimonade gevuld waren. -Het bleek evenwel, dat men hier met dubbele bussen te doen bad. De bin nenste bus bevatte 'inderdaad frambozenlimonade, doch daaromheen waren groote hoeveelheden leer gewikkeld, die aldus de ruimte tusschen de binnen ste en de buitenste bus 'vulden. Het leer moet 3>e- sterrd zijn geweest naar Berlijn. UITVOER VAN GEITEN. Bij Koninklijk lesluit van 15 September is de uitvoer van levende geiten en geitemieesch - ver boden. I)E VERGIFTIGING TE GORINCHEM. Zaterdagmorgen heeft ten stadhuiae te Gorinchem een conferentie plaats gebad van dr. D. J. Hambur ger, inspecteur vaa de volksgezondheid te Utrecht, met de vier medici en do leden van de Gezondheids commissie te Gorinchem, ter bespreking van de re sultaten van het bacteriologisch onderzoek in het scheikundig labiratrrium te Utrecht. Bij dit onder- ziek herfl r en in de roastbeef, die dorr den Te.=- taurateur uit Rotterdam was betrokken, de zgn. Gaertner-bacil aangetrolfen. De toesLnd van de fan.ilie M. en van de meeste

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1915 | | pagina 1