AUeieci Nieuws-
AiTerteniie- LaBfltallafl,
■GRATIS.
DINSDAG 21 SEPTEMBER 1015.
58ste Jaarnann,
NIEUWE ABONNE's
Van het Binnenhof.
Uit en Voor de Pers.
Binnenlandsch Nieuws.
SCHAGER
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag,
Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 'b morgens 9 ure wor-
en ADVERTENTIEN" in het eerst uitkomend nummer geplaatst.
Uitgevers: TLtAPMAN Co.
SCHAGEN, LAAN D 5. - Inl. Teleph. No. 20.
Prijs per jaar f 3.1'er post f 3.OU. Losse nummer» 5 cent
ADVEllTEN TI EN van 1 tot 5 regels f 0.25 iedere regel meer 5 et
Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
op dit blad ontvangen de num
mers tot 1 OCTOBER
VEREEN1GDE ZITTING.
Den 'Haag-, IS Septen.ber.
Het kabinet-Cort van der Linden heeft den „adat"
in evi erd om de grondwettelijk voorgeschreven slui-
tngsKde, cp den Zaterdag vóór ,,1-rinsjesdag" te
hut den, tot de kortst-denkbare afmetingen terug te
1 rongen. In tegenstelling bijv. met wat ondt-r het
kabinet Heemskerk gebruikelijk was: namelijk eene
tot in bizonderheden afdalende opsomming van al
wat het afgeloopen zittingsjaar aan legislatieven ar
beid had opgeleverd.
Ditmaal behalve de gebruikelijke, ceromoniëele
zinsneden slechts: '„Het overgroote deel van de
maatregelen welke, met 'Uwe medewerking in dit
zittingjaar tot stand kwam, werd gevormd door voor
zieningon in buitengewone behoeften, ontstaan ten
gevolge van den nog steeds woedenden oorlog." Dat
is alles.
Zij liep in enkelo minuten af, deze zonderlinge
plechtigheid, waarbij steeds zoo scherp contrasteo
ren de gouden praal van het presidiaal bureau 'en
van de in gala-kostuum gestoken leden der Com
missie van Ontvangst (i. o.'de senatoren De Vos van
Sti enwijk en v. d. Swaay en de Tweede. Kamerleden
Van Vorenhoven, Limburg, Van Doorn en Anker-
n an) en de weinige, ter Vereenigde Zitting op
gekomen verdere Volksvertegenwoordigers. 't Zul
len er ditmaal oen dertig geweest zijn behalve de
zes Commissie-leden.
Op het Binnonhof bleek een tamelijk groote be
langstelling om te aanschouwen premier Cort van de
Linden in gala-gewaad, me' het breedc lint der Huis
orde van Oranje om de borst gestrikt, zich per
staatsie-koets bogovend van 'Noordéinde naar Ka
ïn or-goboipw, vioe versa, tot het volbrengen der
sluitingsmlssle.
Het eerste zittingjaar staande wereldbrand, is •'nu
„officieo' dood'". A.s. Dinsdag vangt het tweede
onder de tragische omstandigheid van wereld-crisis
aan. Dr, Bos' Jongste artikel betreffende de mobi
lisatie is oen'dcc vole teekencn, dat de zitting 1915-
1910 drukker, woeliger zal zijn 'dan haar nu-over-
'oden voorgangster.
Mr. ANTONIO.
MOH11.ISAT1EVRAGEN.
Dr.) LU (os) schrijft in de „Vrijzinnig Democraat:
Na liet einde ven de Kamer-vacantie zal zich on
vermijdelijk met kracht de vraag naar voren drin
gen, ol een regeling, waarbij al hetgeen wij als be
schikbare troepen op de boen kunnen brengen, ook
werkelijk op do been blijft, noodzakelijk is.
Van demobilisatie kan natuurlijk geen sprake zijn,
maar moet het zoo blijven dat duizenden hun za
ken moeien zien vrrloopen, tal van jongelieden geen
verlof kunnen krijgen van zocdanigen duur dat zij
hun studie kunnen voortzetten? Men schatte de ge
volgen niet gering. Het loopt er op uit, dat ons
land na do demobilisatie hard zal zijn achteruitge
gaan m volkskracht- Juist do jonge mannen, die nu
onder de wapens zijn, zullen ons economisch leven
dan moeten versterken. Duizenden zullen echter hun
lcopbaar, missen, waarvoor zij geschiktheid hadden
getoond.
Kan dat niet anders?
Wie heeft gezi>n hoe zelfs in een oorlogvoerend
land als DuRachland, nog met economische, onder
wijs- en andere belangen i«r dege wordt rekening
gvhooden, laat zich niet met een beroep op moei
lijkheden gemakkelijk uit liet veld slaan. Vooral,
omdat daarbij de vraag zal moeten behandeld wor
den of hetere regelingen niet zijn in het belang van
de weermacht, wier kracht van haar goeden geest
in hocge mate athankeiijk is.
Thans ergeren vaak bepalingen van stuiversz/ui-
nighcid in liet leger zoolang niet boven allen twijfel
staat el millboenen konden worden bespaard door
vermindering van het effectief. Daarover moet na
do vacantie licht schijnen. Wie ziet hoe gelukkig
n oer <-n meer de vrees, ook in het buitenland wijkt,
om dingen, die andere regeeringen toch al 'lang
weten, in de par'enienten te behandelen, zal begrij
pen dat men dien weg ook hier zal moeten inslaan.
nl lTSCH WATERVLIEGTUIG VERONGELUKT.
Men meldt uit Terschelling:
De noodseinen, gisternacht door de kustwacht al-
1 hier opgemerkt, waren van een Duitsch watervlieg-
tuig.
Gistermiddag 3 uur opgestegen kreeg het een paar
uur later averij aan den motor op 25 mijl uit de
kust. Tevergeefs werd getracht te repareeren. Des
nachts begon men noodseinen te geven. Daar wind
en stroom het vliegtuig naar de kust zetten, weid
een anker uitgeworpen op 6 mijlvan den wal. Half-
j vier 's mergens was de reddingboot „Brandaris" ter
pl atse en begon de wakkere 1 emanning hot red-
dingswerk, dat niet van gevaar ontbloot was, docr-
i dien het nacht was en de vleugels telkens op het
lage vaartuig sloegen. Toen de 'aviateurs, de lui
ten; nt Gronau en de Beobachter -Menting uit hun
i .lenarde positie waren gered, werd het vliegtuig op
hun verzoek in brand gestoken, waarna de redding-
I boot terugkeerde. Aan den wal gekomen-werden de
geredden door de marine-autoriteiten alhier ont-
i vangen.
PER TELEGRAAF.
UT DEN HAAG.
Pen Leidsel)en Straatweg in 't Haagsche Bosch
h; d -ivoren ten <anijdirg plaats tussëbcn de auto
van II. M. de Koningin, die n.tt pr.nsis ju.i. na naar
Sclieveningen reed, en een Utrechtsche auto, waar
in ^ezelen waren'Jhr. Schilmmelpenninck uit Utrecht
r. n Van Heemstra, burgemeester -van De Bilt,
freile Ilepe.aer i.it Utrecht en een paar kii.deien.
De chauffeur der Utrechtsche auto wist niet, dat
op dat punt van den straatweg een laan uitkon t,
k n die docr het geboomte ook niet zien en 'gaf
dus geen signaal.
Dotr krachtig remimen van beide»•-chauffeurs,
werd een groot ongeluk vorrkomen. Wel had eene
a.imijdjng pla-ts, doch de-inzittenden van beide ai -
to s bekwamen geen letsel.
De 1. nmklijke auto was zoodanig beschadigd, dat
H. M. de Koningin n et de i rinses moesten Uitstap-
P n, om in een onmiddellijk ontboden andere auto
den li cht naar Sclieveningen voort te zeiten.
Nader bericht men, dat van de Koninklijke auto
de vooras is gebroken, 'en het chassis beschadigd.
regen den Ltrechlschen chaulfeui is proce-Aui-
baal opgemaakt.
ZiePE.
i\ien deelt ons mede, dat de ontvanger dezer ge
meente voornemens is zijn kantoor over te brengen
haar het perceel, thans bewoond door de Dames
Burk te Schagerbrug.
HUI L. MAAI SCHAPPIJ VAN LANDBOUW.
Betreifende het verhandelde in de oe vergadering
van liet Dag. Bestuur .van de Holl. Maatschappij van
Landbouw, wordt aan het Ned. Lqndbouwwcekblud
het volgende ontleend:
Doder de ingekomen stukken was een verzoek van
kring i.1 N'oord-Holiand om pogingen aan te wen-
d.n tot liet doen opheffen van-het uitvoerverbod var
schapenvleesch. Do overtuiging wordt uitgesproken,
dat, wordt het verbod gehandhaafd, de houders van
werdeschapen belangrijke schade zullen lijden zonder
dat do Nederiaudsche bevolking van dit vei bod zal
prufiteeren, daar schapein,\leesch nimmer vuiksvoed-
sel was en het op dit oogeMbiik ook niet is.
Medegedeeld wudt, dat kort vuór het-in werking
treden van het1 uitvoerverbod door de regeering met
een zu-tal belanghebbenden -een conferentie in Den
Haag ia gehouden. Als een der motieven weid duur
genoemd, dat de blootwol'op dat oogenblik npg te
kort was. Werden de grenzen nu eeuigen 'tijd ge
sloten, dan zou dit bezwaar zijn, ondervangen. Ook
werd gevreesd, dat het fokmateriaal over de gren
zen zou gaan,.
Na hot'in werking treden van 'het uitvoerveibod
ia nog slechts ócn achapenimarkt gehouden, waur de
prijzen lager waren, dan op vorige markten. Gekocht
werd door handelaren, vermoedelijk in de hoop -dat
het verbod spoedig zal opgeheven worden.
Nog minstens 2/5 van het 'in normale tijden voor
uitvoer bestemde materiaal ia nog bij den boer-aan
wezig.
De vergadering is van meening, dat niet gevreesd
behoeft to worden, dat het fokmateriaal zal worden
geslacht, het gezond verstand van den boer is daar
waarborg voor; maar wel wordt gevreesd, dat ook
hier de speculanten weer hun slag zlullen-slaan.
Besloten wordt zich tot, den Minister te wenden
met tlr»ngen,d verzoek het-uitvoerverbod zoo spoedig
mogelijk op te heffen.
ui rts van den directeur-generaal 'van den Land
bouw naar aanleiding \an een jtot dezen gericht
schrijven omtrent het lang uitblijven van uitkeering
van i.edrijfsschade door 'afmaking van ,vee wegens
mond- en klauwzeer mededeeling, dat de uitbetaling
docr overstelpende drukte is vertraagd, doch thans
spoedig kan worden tegemoet gezien.
ALS 11ET GETIJ VERLOOPT.
Men schrijft uit liet Rijnlar.|d aan de N. II. 'Ct.:
Oorlogstijd brengt'verrassingen met zich mee' En
niet alleen op militair of politiek gebied!'Neen, ook
in liet stille, burgerlijke leven!
Wij, moderne mensche®, leefden er vóór dien tijd
vrijwel gedachteloos op los en'nu, zonder de boet
predikers van den ouden tijd, gaat-n^n gaandeweg
Iet-ren inzien, welke fouten, welke grove fouten vroe
ger begaan zijn.
Wat is men bijv. vroeger niet verregaand ver
kwistend geweest, op allerlei gebied 1
Allereerst met brood. Wij, die 'onder het regime
van do broodkaart leven, met een rantsoen brood,
waarmee men 'vrijwel kan rondkomen, doch meer
ook niet. wij denkon onwillekeurig aan die vele
broodjes in de restauraties, die zelfs bij de klein
ste gerechten grati9 'gevoegd werden.
- Er wuren natuurlijk gaston, vooral -onder die 'van
jeugdigen leeftijd, dio die broodjes verorberden.
Doch het meerondeel brak -'er een 'stukje van af.
peuzelde ten hoogste een derde deel op, liet de "test
liggen. Dan kwam de kellner, lag of wierp met-een
achteloos gebaar 'die broodjes op de borden als
waardeloos goed en in de fijne restaurants verhuis
den al dio aangegeten fijne broodjes naar den 'vuil
nisbak. Honderden soims op één dag.
Dio vuilnisbak beleeft in oorlogstijd.'kwade dagen.
Vroeger ping er alles in, afval van groenten, aard
appelschillen, etensklieken, 'glasscherven en vuil.
Waardeloos vuil!
Nu gaat het grootste gedeelte, wat voor dieren
eetbaar is, in bepaalde emmers, die door den reini
gingsdienst afgehaald worden. "s Middags ziet -men
landlieden wagens "vol weghalen en in enkele ge
meenten worden met dat vroeger weggeworpen vuil
honderden varkens gemest.
Het verwondert mij bepaald, dat er nog geen re
kenaar is opgestaan om te becijferen, welk ontzag
lijk kapitaal in de groote steden op die wijze ver
loren is gegaan.
Zelfs aap schijnbaar onbeteekenen.de dingen gaat
men dat merken. Het paktouw bijfv. Door de royale
verpakkingen in de warenhuizen verwend, knipte
men die touwtjes van pakjes eenvoudig door. Er wa
ren natuurlijk uitzonderingen, bedaarde menschen,
die geduldig elk knropje ontwarden en zoo'n touwtje
triomfantelijk oprolden. Doch het meerendeel nam
die moeite niet en 'knipte of 'sneed alles door.
Nu er schaarschte aan paktouw is, knipt er
haast niemand 'touwtjes docr en het resultaat is, dat
ai \or/endt j en neg zooveel pakjes, de voorraad in
het mandje voldoende blijkt te zijn.
De ..bosschen'" brandnetels langs den weg, wie
heeft zit li om 'dat lastig, 'stekelig onkruid bekom
merd? Nu w< rden ze cp groote schaal -voer de
.veelindustrie verzameld. Kostbaar geworden mate
riaal! De dr ï/eiden j luizen. van al'erlei -wide plan
ten, neger do r den Wind ver spreid. docr niemard
g Lt-bt, ze fc«-\en nu een snicgaat \iu bit ont
brekend0 katoen (Baumwolle), nl. Pflanzenwolle. t
De 1 eukennootjes in de bosschen, de pitten van
z. nneldoemen Leveren olie'. Paddestoelen worden nu
pas op fcreote 'schaal verzameld.
In de huishouding worden geen lapjes 'katoen of
versleten wollen kousen weggeworpen. Tot de klein
ste hoeyeelheden 'vinden koopers 'en de gering 'ge
schatte lompen gaan op weg naar -fabrieken opn
weer in bruikbaar materiaal veranderd te worden.
Ook, vroeger gebeurde dat, 'doch niet p zoo groote
sthaal als nu.
En hoe wordt er niet van allerlei stukken grond
geprofiteerd, grend, die'vroeger braak lag Bouw
grond, die in afzien! arer\ tijd toch -niet gebruikt
zal worden, groote stukken land, door de steden
voor allerlei toekomstplannen-bij voorbaat'gekocht.
Het 1 onde meestal de moeite niet, het Jeetje gras
te maaien en te hooien, het was meestal een berg
plaats voor steenen of vuil.
Nu heerscht op die stukken -land f-en levendig
bedrijf. Alles is in tuinen van bepaalde grootte
verdeeld, die men voor lagen prijs kan buren.
Omheiningen en waterleiding brengt.de stad aan
en" deze kosten met de rente 'van het land worden
meestal volop door de ICuurprijteen gedekt.-
Die tuinen zijn zoo groot, dat ze in tweeën ver
deeld kunnen worden, 'de eene helft dient voor aard
appelen, de andere voor kgroontenteelt. Honderden
gezinnen voorzien nu op die wijze in hun 1 ehoefte
aan aardappelen en groenten en zij hebben boven
dien in de vrije uren een gezonde beweging in de
vrijs lucht en het plezier het eigen gewas te zien
gedijen.
Alleen is voor zco iets een goede organisatie noo-
dig, want stedelingen vonmen in'den regel geen ras
vnn tuinbouwers. Wat oen boerenjongen van zijn
jeugd nf weet, is voer den stedeling vrijwel een
gesb ten 1 oek; de laatste zjou'zelfs in staat zijn, om
pootuitjes onder de aarde te barken of 'erwten
mot n ilde hand te zaaien.
Hier zijn 'die tuinen in groepen van meestal 60
stuks vcideeld onder hett bestuur'van een' „Ob-
mann". Deze heeft een aantal tuinbouwkundige hel
pers tot zijn 'beschikking, die over de verschillen
de groepen verdeeld zijn.
Bij den aanvang van dit zomerseizoen zijn verga
deringen van 'elke groep met hunne helpers gehou
den om de leeken eenigszins in te lichten over de
eerste 1 eginselen van den tuinjbo'uw.
in do tuinen zelf 'keek men van elkaar af, of de
helpers kwamen mot raad en daadi'ter hulp. C^m do
onkosten te verminderen, werd van alles -gezamen
lijk ingekocht.
Zoo is dan,'ook dit een bepaald succes geworden,
dat heel weinig teleurstelling heeft gebracht'en zeer
veel voordeel.
Nu in den herfsttijd komen de groepen weer bij
een om ingelicht te worden over de nu volgende
grondbewerking en er worden-zelfs plannen gemaakt
om gedurende de wintermaanden een cursus in tuin
bouw voor 'liefhebbers te 'houden.
Nood leert bidden, zegt een 'oud spreekwoord,
maar hier zou men kunnen zeggen, oorlog leert
werken en sparenI
'En vele dingen zullen ook 'na dezen oorlogstijd
blijvende zeden oh instellingen worden. Ontelbare
waarden voor de volkshuishouding,'die vroeger ver
loren gingen, kunnen daardoor behouden blijven
VERBETERING VAN VAARWATER IN WEST
FRIESLAND,
etering der vaarwaters in Westfriesland",
wordt een vraagstuk van den dag. In alle deelen
van dit vruchtbaarste landschap van Noordholland,
doet zich de behoefte aan'goede waterwegen drin
gend gevoelen. Belanghebbende en belangstellende
personen en corporaties spannen alle -krachten in
om dit belangrijke vraagstuk op te lossen. De West-
friesche Kanaalvereeniging is een nieuw stadium van
actie ingetreden; de afdeeling Langedijk van de ver-
eeniging Schuttevaer heeft een comité gevormd, dat
werkzaam is voor eene kortere verbinding van
Geestmerambacht met het Noordhollandsch Kanahl.
In do algemeene vergadering van de Schippersveree-
niging Schuttevaer te Deventer werd door genoem
de afdeeling een voorstel aan de orde gesteld van
den volgenden inhoud:
„De Schippersvereniging Schuttevaer verleene
haar medewerking voor de 'totstandkoming eener
nieuwe verbindingsvaart vanaf'de Huigendijk onder
de gemeente Oudorp, naar de Omval, gemeente Alk
maar, waardoor de vaart naar het Noordhollandsch
Kanaal yoor belanghebbenden, -en dat zijn zeer vele
schippers, belangrijk wordt verbeterd en verkort."
De afgevaardigde van de afdeeling Langedijk, 'de
heer ,i. Hoogland, lichtte het voorstel toe. Volghns
het officiëele verslag van Schuttevaer sprak deze
afgevaardigde:
„De Langedijker 'schippers hadden van ouds klei
ne scheepjes, vroeger zelfs van 20 ton. Zij gingen
niet ver en op die wijze ging 'het wel. Onder den
invloed van stoom- en motorkracht echter zijn ook
deze .'chippers hoe langer hoe Verder gaan varen
en nu f- Luiten zij op het bezwaar, dat het'vaarwater
in hun buurt niet moer voldoende is-voor dezen tijd,
zordat zij 'gedwongen zijn klein te blijven. Allang
hebben zij liet er op aangelegd, -'tot verbetering te
geraken, maar het. is hun nog niet mogen gelukken.
De eenigste verbinding tusschen Alkmaar en Hoorn,
een afstand van-25 KM., leidt door een sluisje, dat
voor een paar eeuwen door Alkmaar is aangelegd.
Een nieuwe verbindingsvfaart, als in liet voorstel
wordt gevraagd, met 'een grootere sluis, zo,u op
iedere reis tijd doen winnen en grootere vaartui
gen toelaten. Het is daarvoor, dat de afdeeling Lan
gedijk thans de hulp van het Hoofdbestuur inroept.
Het geldt voor de schippers in dit gedeelte des
lands een groot belang."
Later deelde de heer Hoogland nog nader mede,
dat op dit'oogeiïblik de betrokken vaart en do-sluis
(Zeswielen) in het beheer, zijn bij de gemeente Alk
maar, welke zal 'trachten het verkeer 3an zich te
houden en 'de schippers te rioedtzaken de stad te
passeer en, wat niet in hun lelnng is. Als Alkira;.r
zou aanbieden een grootere sluis in hetzelfde vaar
water te maken, zouden de schippers weer voor
honderd jaar veroordeeld zijn eene -ongewenschte
route te bevaren.
Daarom dtingt spreker er op aan vast te hou
den aan het verzoek om een nieuwe verbindings
vaart achter Alkn aar om.
I e i.etr DU, Lai:g..dijk, wijst er op, dat er een
commissie bestaat, die 'tracht te komen tot een be
ter vaarwater in de betrokken streek. Deze o.re
missie telt als lid invloedrijke personen, o. a. de
burgemeesters van 'eenige betrokken plaatsen.
De heer Vliegen, Hoofdbestuur, geeft toe, dat
liet sluisje aan de Zeswielen thuis 'behoort in de
middeleeuwen. Een nieuwe vaarweg vanaf den Ou-
val, tegenover de kalkovens van Stoel, langs het
kanaaltje, dat verder Noordholland ingaat, heeft ja
ren geleden reeds op de agenda van Schuttevaer ge
staan, ii ear de verwezenlijking hiervan is afgestuit
op gel rok ^an n dewerkii g I ij de betrekken au-
tc rileileu. Misschien is de tijd thans beter voor dit
verzoek.
De voorzitter, de heer Mr. H. Smeonge. vraagt
en krijgt van de vergadering'de machtiging, dat het
Hoofdbestuur in overleg treedt met 'het comité dat
reeds bestaat, genoemd door den heer Dil, ter 1 o-
rdering an de zoozeer begeerde en zoo noodige
verl eteri ng.
EEN BOTSING.
Op do lijn van de IJselstoomtram Den Haag-Voor
burg beeft Zondagochtend een ernstig ongeval
plaats gehad. In de Laan van Nieuw Oost-Indië, bij
een bocht in de trambaan, reed nl., doordat da ma
chinist van een van Den Haag naar •Voo'rburg rij
dende tram niet'wachtte voor den wissel, deze tram
op een uit de richting Voorburg komende tram.
De botsing was zeer hevig.-Er zijn ongeveer 20 ge
wonden, van wie oenjgen vrij ernstig. De machinist
Planye van de uit Den Haag komende tram is in
zorgvollen toestand naar 'het St. Anthoniegasthuis
te Voorburg vervoerd, evenals eenige andere ge
wonden, Het vervoer van de gewonden geschiedde
mot auto's en raderboren. De materiëele schade ls
vrij belungrijk. De lijn was versperd, zoodat het
tramverkeer stop stond.
Toen de conducteur van de uit Den Haag komen
de tram bemerkte, dat de machinist van zijn train
door den wissel was gereden, trachtte hij 'dezen
door bard blazen op zijn signaalfluit te waarschu
wen. De machinist bleef 'echter doorrijden. Er zijn
getuigen, die bevestigen dat-de conducteur deze po
ging-in liet werk heeft gesteld.
DE VA,ART VAN EN OP ENGELAND GESTAAKT.
Mon meldt uit Vlissingeai:-
Op last van de Engelsche admiraliteit is 1 de
vaar t op de Thoems - voor één of meer dagen ge
staakt, Dö maildienst van de Maatschappij Zeeland
is stop gozet, de „Mecklenlburg", dio 112 passagiers
had ingenomen, is Zaterdagmorgen 'niet vertrokken.
Ook is het bericht ontvangen dat de „Prinses Ju-
liana", die Zondag hier moest aankomen, niet van
Tilbury Docks 'is vertrokken
7AAI. GEWEIGERD.
Bij oen aantal predikanten bestond het voorne
men, te Utrecht een vergadering te houden, ter be
spreking van de dienstweigerings-quaestie. Naar 't
Utr. Dagbl. verneemt, heeft 'het bestuur van „Ire
ne", welk gebouw voor deze samenkomst was ge
huurd, bezwaar gemaakt voor dit doel een zaal af
te staan. „Irene" was aanvankelijk gevraagd voor
een vergadering van predikanten, zonder -meer; nu
het bestuur evenwel vernam, wat ter dezer vergade
ring zou worden behandeld, wenschte het de
Êegeven oezegging niett gestand te doen en -heeft
et doen weten, dat „Irene" voor deze samenkomst
geen lokaliteit in huur-wil goven.
HEI DRMAA TER ZEE.
()mtrent het geheimzinnige drama met de beman
ning var. do KW 171 Noordzee V, deelt'de directeur
van de Maatschappij Noordzee mede, dat lij hem
nog uit Engeland het bericht inkwam, dat alles wat
aan boord van het vaartuig was, overboord is ge
worpen de vleet, zeilen, netten, het staand en loo
pend want, alsmede al het kooigoed; ook de gevan
gen haring. Naar schatting was 'reeds 10 last aan
boord, op 40 kantjes na. Dé bemanning moet nog
volslagen krankzinnig handelen. Ned.
EEN VERGIFTIGINGSVERSCHIJNSEL.
Ook te 's-Gravenhage, in den omtrek der 's-Gra-
venzandelaan, heeft zich, naar de Avp. meldt, een
geval voorgedaan van vermoedelijke vergiftiging,
ten gevolge van hot eten van hamspek. Zondag had
den eenige personen, in verschillende familiën, daar
van, gebruikt en 's avonds deden zich de verschijn
selen voor. Gezinsleden die er niet of zoo goed als
niet van hadden gegeten bleven vrij. Men klaagde
over loomheid in de beenen enz. -en deze werd ge
volgd door hooge koortsen. Geneeskundige hulp
werd ingeroepen en hoewel gelukkig geen sterfgeval
len hebben plaats gehad, moeten de patiënten nog
steeds rndcr behandeling blijven en mogen sommi
gen hun bed nog niet verlaten.-Er waren ongeveer
20 zieken.
Een der patiënten is genie-soldaat te Utrecht. Hij
was bij zijn ouders op bezoek en gevoelde zich
Zondagmiddag na het gebruik van het hamspek ook
niet prettig, waarom hij maar tijdig naar zijn gar
nizoen erlrok. Hij werd daar ernstig ziek, maar is
thans naar men hoopt buiten gevaar.
De politie stelt een onderzoek in.
RUT ALM POGING TOT SMOKKELARIJ.
De Ainsterdamschc politie heeft Zaterdag een bru
tale poging lot smokkelarij van leer ontdekt. In do
douaneloods der H. IJ. S. M. op de Oostenburger
gracht werden nl. eenige groote blikken busseü in
beslag genomen, die naar het heette met frambo
zenlimonade gevuld waren. -Het bleek evenwel, dat
men hier met dubbele bussen te doen bad. De bin
nenste bus bevatte 'inderdaad frambozenlimonade,
doch daaromheen waren groote hoeveelheden leer
gewikkeld, die aldus de ruimte tusschen de binnen
ste en de buitenste bus 'vulden. Het leer moet 3>e-
sterrd zijn geweest naar Berlijn.
UITVOER VAN GEITEN.
Bij Koninklijk lesluit van 15 September is de
uitvoer van levende geiten en geitemieesch - ver
boden.
I)E VERGIFTIGING TE GORINCHEM.
Zaterdagmorgen heeft ten stadhuiae te Gorinchem
een conferentie plaats gebad van dr. D. J. Hambur
ger, inspecteur vaa de volksgezondheid te Utrecht,
met de vier medici en do leden van de Gezondheids
commissie te Gorinchem, ter bespreking van de re
sultaten van het bacteriologisch onderzoek in het
scheikundig labiratrrium te Utrecht. Bij dit onder-
ziek herfl r en in de roastbeef, die dorr den Te.=-
taurateur uit Rotterdam was betrokken, de zgn.
Gaertner-bacil aangetrolfen.
De toesLnd van de fan.ilie M. en van de meeste