Raad van Schagen. W0ENS1 tü 31 HEI 5. 39ste Jaargang. No. 3806 Uitgevers: TRAPMAN Co. EERSTE BLAD. Ingezonden Stukken. Staatsloterij. h SCHAG Almtti Nieiws- COURANT. AiïertBitiï- Luttiifllil Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag. Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 9 ure wor den ADVERTENTIEN in het eerst uitkomend nummer geplaatst. SCHAGEN. LAAN D 5. - Int. Telcph. No. 20. Prijs per 3 maanden f0.90; per post f 1.05. Losse nummers 5 ot ADYERTENTIKN van 1 tot o regels f ü.35, iedere regel meer 6 ct. (Bewijsno. inbegrepen). Groote lett. worden naar plaatsr. berek Dit nummer bestaat uit twee bladen. Vervolg. Naar aanleiding Van een schrijven van Ged. Sta ten stellen B. en W. voor, om in de verordening van den Hoofdelijken Omslag op te nemen dat het maximum van de heffing f 22000 zal bedragen; het suppletoir Kohier f 3000; dat het onbelastbaar in komen voor noodzakelijk levensonderhoud on kinder aftrek1 hoogstens f650 mag bedragen en dat bezwa ren tegen den aanslag worden behandeld voor het ooilege dat den aanslag opgemaakt heeft, nl. B. en W De heer Trapman vraagt, wat dit laatste punt be treft, voorlezing van het advies van Ged. Staten, waaruit nu blijkt, dat dit college juist beter vindt, dat bezwaren door een ander college worden be handeld. De heer Trapman constateert dit: B. en W. wil len het beroep bij hun college, Ged. Staten ach ten het beter, dat dit geschiedt voor eene commis sie door en uit den Raad benoemd. Ged. Staten volgen deze redeneering, dat er een zekere eigen aardigheid in ligt, dat een reclamant in beroep moet komen bij hetzelfde college dat zijn aanslag opmaakte. En spr. kan met die redeneering mee gaan, en kan zich levendig voorstellen, dat B. en W. niet geheel onbevooroordeeld staan tegenover eventueele reclames. Een commissie zal die bezwa ren gaan onderzoeken, zich op de hoogte gaan stel len van de verschillende omstandigheden enz. Het wordt een commissie van b.v. 2 Raadsleden, met ambtshalve als voorzitter een lid van B. en W., de band met dat college is er dus. Spr. is er dan ook voor, om juist in de veror dening een bepaling op te nemen als Ged. Staten wenschen, n.1. een commissie van beroep, zooals dit ook bij andere gemeenten bestaat Spr. vraagt naar de motieven van B. en W., dat zij hier niet voor zijn. Voorzitter zegt, dat B. en W. meen en, dat Scha gen te klein is voor zoo'n commissie, men kent hier elkaar allemaal, en eventueele reclamanten zullen hun zaken liever voor B. en W. brengen dan voor eene Raadscommissie. De heer Meurs is van dezelfde gedachten als de heer Trapman, hij vindt het onpartijdiger, als be zwaren van een ontevreden belastingbetaler nog eens onderzocht worden door een ander college. De heer Trapman stelt dan voor een beroepscom missie uit den Raad te benoemen. Hij vraagt nog, of hij goed begrijpt, dat iemand die hier woont en een familielid elders onderhoudt of een jaarlijk- sche schenking geeft, ook daarvan belasting moet betalen. Voorzitter stemt dit toe. Het kan zich dan voordoen, zegt de heer Tr., dat voor die schen king hier betaald wordt door den gever en ook el ders door den ontvanger. Voorzitter zegt, dat Ged. Staten wenschen, dat deze bepaling gemaakt wordt om te zorgen, dat althans van die schenkingen belasting betaald wordt in de gemeente van herkomst. Nadat de andere wijzigingen door B. en W. voor gesteld, zijn goedgekeurd, wordt het voorstel van den heer Trapman, om een Raadscommissie van be roep voor reclames te benoemen, zonder stemming aangenomen. De commissie zal bestaan uit 2 Raads leden plus 1 lid van het college van B. en W. Volgt het voorstel van Burgemeester en Wethou ders inzake den bouw van arbeiderswoningen. Dit voorstel strekt tot uitvoering van het laatst vastgestelde plan van 25 arbeiderswoningen nl. van een huurprijs f2.05, f 2.25 en f2.50. Door de sedert plaats gehad hebbende stijging der prijzen van de bouwmaterialen, is het echter onmogelijk ge bleken die huurprijzen te handhaven en blijkt uit de nieuw opgemaakte exploitatie-rekening, dat de huurprijzen moeten worden respectievelijk f 2.65 en f 2.90. De heer Meurs heeft die exploitatie-rekening be studeerd en heeft zich afgevraagd: een huur van f 2.90 en arbeiderswoningen, hoe rijmt zich dat te zamen, En het is hem niet gelukt, die twee zaken met elkaar in overeenstemming te brengen. Spr. ge looft wel, dat die huizen verhuurd zullen worden, doch niet aan die menschen, waarvoor wij ze ge dacht hadden De huizen zullen niet beantwoorden aan het doel, waarvoor ze gebouwd zijn. Is er nu geen mogelijkheid op een lageren huurprijs? Voorzitter: Hoe bedoelt u dat? De heer Meurs: Kunnen we niet zoo bouwen, dat we goedkooper kunnen verhuren? De heer Roggeveen is het met den heer Meurs eens, dat de huren te hoog worden. We hebben ons voorgesteld arbeiderswoningen te bouwen, en daar waren er 7 bij iets royaler, voor wat hoogere huur. Maar nu wordt de laagste huurprijs f 2.65 nog hooger dan voorheen de duurste woningen. Dat kan niet beantwoorden aan ons gestelde doel, Het is wel jammer, dat plan is nu eenmaal goedge keurd, maar toch vraagt spr. of het niet mogelijk is, de 18 woningen van f 2.65 thans zoodanig te vereenvoudigen, dat de huurprijs weer terug komt op de oorspronkelijke f 2.05. Het zal dan ech ter noodzakelijk een ander plan moeten worden. Al leen de 7 mooiere aan de voorzijde, zou spr. zoo wil len laten. Voorzitter meent, dat de vereenvoudiging hoofd zakelijk het uiterlijk kan betreffen. Er is hier vo rig maal uitgesproken, dat de woningen klein wa ren. We zullen nu mogelijk moeten vervallen in den kazernebouw, waar veel op tegen is. En het zal dan nog de vraag zijn, of dat zoo veel bespaart, dat de huurprijs zoo sterk verlaagd kan worden. De heer Van der Kamp wil het a r b e i d e r s-wo ningen laten blijven, alle 25 gelijk van prijs, en geen verschillende huurprijzen. Dus geen 18 en 7 mooiere Luxueus behoeft niet, eenige variatie in de bouw wijze was misschien nog mogelijk. Den heer Roggeveen heeft het verbaasd, dat de neer Van der Kamp dit dan de vorige maal ook niet bepleit heeft, toen heeft hij geen aanmerking gemaakt op het verschil van f 2.05 en f 2 50 voor de twee soorten woningen. De heer Roggeveen vindt geen bezwaar 7 huizen te bouwen tegen een hoo gere huur, en wel voor menschen, die wat meer dan een arbeider kunnen betalen. Aan dergelijk soort huizen bestaat ook behoefte. De heer Van der Kamp is er tegen, dat arbeiders woningen worden gebouwd, die f 250 huur moeten opbrengen, dat is geen prijs voor arbeiders. Tenzij de gemeente er iets bij legt Voorzitter: Dat is óók een manier! Den heer Koster spijt het ontzettend, dat de zaak zoo loopt, want nu krijgen we weer een langdu rige verschuiving. Spr. is echter ook niet voor het opvoeren der huur. Z.i. is er maar één weg: We hebben uit te spreken, die of die huurprijs is ge schikt en daarna vaststellen, of het mogelijk is met die uitkomsten de woningen te stichten. Op de basis van die uitkomsten zou spr. wenschen, dat B. en W. bij den Raad komen met nieuwe plannen. Voorzitter: Welke huur zou u dan denken? De heer Koster: Ongeveer als reeds vastgesteld, n.1. f 2.05 en f 2.50, gemiddeld f 2.25, maar niet hoo ger. Waar deze zaak toch al zóó lang heeft geduurd, kan dit nieuwe onderzoek er ook nog wel weer af. De heer Trapman is zeer sympathiek gestemd voor het bouwen van arbeiderswoningen. Hij moet zich echter aansluiten bij de geopperde bezwaren wat de huurprijzen aangaat. Huren van f 2.65 en f 2.90 zijn geen prijzen, die de arbeider kan betalen. Als we maar blijven bij wat de gemeente zelf betaalt aan haar arbeiders! Met een gracieuselijk gebaar reikt zij elke week aan haar arbeiders dertien harde guldens uit, en nu is wèl eigenaardig dit feit: als de gemeente straks arbeiders aanstelt op dat kolos sale loon, en die menschen komen na aanstelling om een woning, en zij vragen aan den Burgemees ter: heeft u een woniDg voor me, dan luidt het antwoord: daar staat een woning voor je voor.... drie gulden. Dat is toch geen verhouding; we weten allen, dat men niet meer dan een zevende van z'n verdienste kan verwonen. Het is hier toch altijd het treurige geval, dat het Raadscollege (spr. zal nu maar zeggen: het heele Raadscollege, en zichzelf er niet buiten houden, hoe wel hij er sinds betrekkelijk korten tijd in zit, voor al ten opzichte van deze bouw-geschiedenis) hier pas iets begint, als de drang der omstandighe den zegt: je moet! Van een vooruitzien in de toe komst is geen sprake. Als de menschen vóór je sta$n in hun nood om een woning dan is die nood zoo dringend, dat de Burgemeester, of hij wil of niet het torentje als woning moet aanwijzen. Dén komt die nood weer eens helder naar voren, dan moet er toch wat gebeuren. Ja, we moeten bouwen, of we voldoen niet aan den plicht, die een Raadscollege inderdaad heeft. Het gevolg van die schromelijke nalatigheid is: dat we 'moeten bouwen in dezen slechten tijd, we hebben het slechts als een noodzakelijk feit te ac cepteeren, we kunnen niet anders. De heer Trapman kan wel meegaan met het voor stel-Koster om te onderzoeken, of 't mogelijk is, in deze omstandigheden goedkooper te bouwen. En als dat kén, zal 't spr. verheugen. Maar.als het nu niet kan, wat zal deze Raad dén doen? De huizen tegen die hooge prijzen verhuren?? We zien op de exploitatie-rekening de volle waarde van het bouw terrein gelegd op de woningen; het egaliseeren van het terrein, de rioleering, de bestrating en behar- ding, allemaal komen die kosten geheel ten laste van de 25 woningen. Het kén wel niet anders, als de gemeente dét doet, of die exploitatiekosten wor den te hoog. Spreker vraagt: Als de Raad nu mocht blijken, dat het onmogelijk is de arbeiderswoningen goed koop genoeg te verhuren, zal hij dan genegen zijn er iets bij te leggen? Hij stelt zich dat bijv. zoo voor: Stel, hier bestond een bouwvereeniging de wen- schelijkheid daarvan is hier door sommigen herhaal delijk betoogd en die bouwvereeniging kwam met een plan tot bouwen van 25 woningen, ik geloof niet dat het dan tot de onmogelijkheden zou be- hooren, dat de JRaad het terrein in erfpacht gaf. Dan bracht de gemeente een offer, om te komen tot goede arbeiderswoningen. Wat op andere plaat sen gedaan wordt, zou hier niet dwaas zijn. Spreker vraagt dan ook: als blijkt dat er niet zooveel goedkooper gebouwd kén worden, is men dan ge negen een deel der kosten voor gemeenterekening te nemen? Spreker wenscht niet dat direct een be sluit wordt genomen, hij kan meegaan met het voor stel-Koster tot een nieuw onderzoek, dat hij echter gaarne ziet opgedragen aan eene commissie uit den Raad. Na eenige gedachtenwisseling wordt besloten, dat aan B. en W. twee Raadsleden worden toegevoegd om een nieuw bouwplan op te maken. Het debat over het arbeiderswoningen-vraagstuk is meteen ge heel uit; de commissie schijnt wel als een uitkomst begroet te worden. Overgaande tot benoeming van twee raadsleden in die commissie, is de uitslag der stemming als volgt: le lid: Trapman 4, Snel 2, Meurs 2. Daarna: Trap man 4, Snel 1, Meurs 5; gekozen de heer Meurs, die zich bereid verklaart. 2e lid: Snel 5, Trapman 5. Daarna: Snel 6, Trap man 4; gekozen de heer Snel. Aan de orde is benoeming tijdelijke leerkracht aan de school. Dit voorstel staat in verband met de over bevolking der le klasse. Het plan is, in de verschil lende klassen het handwerkonderwijs te geven tij dens dat het onderwijs aan de jongens even goed zijn gang gaat. Dit schijnt op andere plaatsen zeer goed te voldoen. Daardoor komt het tegenwoordige hard'*erklokaal vrij, en kan nu de rverbe\olkte le klasse gesplitst worden. Een tijdelijke leerkracht is daardoor noodig, benevens het voldoende afschie ten van een lokaal in tweeën. Over dit voorstel zijn adviezen ingekomen van het Hoofd der school en van de Schoolcommissie, in gunstigen zin mits als tijdelijke maatregel. De heer Meurs vraagt voorlezing van het advies der Schoolcommissie. Dit luidt in hoofdzaak: Sedert jaren is de toe stand der school van dien aardf dat dringend ver andering noodig is. Ook de Raad heeft dit ingezien, blijkend uit zijn besluit tot den bouw eener nieuwe school. De commissie is van oordeel, dat dit ook de eenige goede oplossing van de zaak is. Wat de voorgestelde maatregelen inzake de overbevolking betreft meent de commissie, dat de toestand der school er nog maar door zal verslechten. Zij verwacht dan ook spoedige uitvoering van de nieu we schoolplannen. Alleen kan Tij met deze voor zieningen meegaan, als een Leer t ij d e 1 ij k e maat regel. De heer Trapman vraagt waarom een tijdelijke leerkracht wordt voorgesteld. Voorzitter zegt dat dit geschiedt in afwachting van de nieuwe school en de daaruit voortspruiten de reorganisatie van het onderwijs. De heer Trapman, hoewel er zich bij willende neerleggen, ziet niet in, hoe in de toekomst deze leerkracht niet noodig zou zijn. Deze overbevolking is beslist niet iets tijdelijks, want deze overbevolkte le klas wordt volgend jaar een overbevolkte 2e klas, terwijl er dan alle kans bestaat op een overbevolkte nieuwe le klaa En dat eischt ook weer ruimte en een leerkracht En dat ls een gelukkig verschijnsel, 't ls een be wijs dat de bevolking zich uitbreidt, dat de gezinnen met kinderen toenemen, een gevolg van veran derde omstandigheden met name ook in de buiten wijken. 't Is meer gezien, dat de bevolking daardoor grooter wordt Komt daarbij het verblijdend feit, dat tal van leer lingen uit den omtrek onze school bezoeken, steeds meer en meer, dat is een reden van blijdscnap, waar het is een bewijs van ons kranig onderwijs. Spreker ondersteunt, het verzoek der Schoolcom- mbissie, waar zij op spoed aandringt met de nieuwe schoolplannen, hij hoopt dat ons uitstekend onderwijs spoedig gegeven kan worden in een gebouw, meer in overeenstemming met die prestaties en dat wij ons niet langer behoeven te schamen dat dat goede onderwijs op zoo bekrompen manier gegeven ,moet worden. Onze leuze zij goed onderwijs in een fatsoenlijke schoo.l. (Tot geruststelling van velen, die zoo innig belang stellen in hun H. O.-briefje, en de hand reeds kramp achtig om hun volle portemonnaie slaan, kan hier achter gevoegd worden, dat er niet een bedoeld wordt van f 125.000, maar een van de noodige dui zenden guldens minder.) De heer Meurs refereert zich aan het advies der Schoolcommissie, en stemt alleen voor de voorstel len van B. en W., omdat het een noodhulp-middel is. Op het oogenblik moet het,, om in de behoefte te voorzien. De heer Trapman komt terug op het afschieten van een lokaal, hij heeft zich ter plaatse op de hoogte gesteld, en kan het andere heeren raadsle den ten zeerste aanbevelen om dat eindelijk ook eens te doen. Het bovenste gedeelte der afschieting was open, en het gevolg was, dat projectielen van de- eene naar de andere zijde verhuisden. Zeer bevor derlijk voor het onderwijs. De afschieting is een hou ten schot, een stuk van de oude ziekenbarak, maar B. en W. mogen dat wel goed nagaan, of dat vol doende is. De eene klas heeft een onderwijzer met een nogal flink orgaan, en als nu de andere klas ook eens zoo gelukkig is, dan kan dat voor heiden wel eens hoogst hinderlijk zijn. Al evenzoo gaat het met de kinderen. Spreker vraagt dus liever een muur te plaatsen. Te meer omdat deze toestand nog wel een poosje kan duren Voorzitter belooft hieraan alle aandacht te wij den, waarna de voorstellen van B. en W. in zake onderwijs worden goedgekeurd. RONDVRAAG. De heer Trapman heeft in de vorige vergadering van voorzitter de toezegging ontvangen dat onder zocht zou worden of ten opzichte van oe inning der marktgelden en controle ook wijzigingen aangebracht moeten worden. Is daaromtrent al een besluit geno men? Spr. heeft vorigmaal zijn bezwaren al uiteen gezet tegen het systeem van thans en een nieuw on derzoek ter plaatse heeft de indruk in hooge mate versterkt, dat de inning en controle thans ondeug delijk zijn, en niet goea kunnsen geschieden. Spr. durft gerust te beweren, dat de Gemeente niet d'aa marktgeld binnenkrijgt, dat ze moet hebben. Als ik, zegt spr,, niet van voorz. de toezegging tot verandering ontvang, acht ik me .verplicht een voor stel te doen. 't Zou me echter aangenamer zijn ais B. en W. het zelf deden. Voorzitter zegt, dat B. en Wh sinds de vorige ver gadering hebben 'nagegaan hoe hun systeem werkt, en dat gaat goed. De marktmeester heeft geen klach ten en de ambtenaren met de inning belast, zeggen, dat deze manier goed is. B. en W. gaan op die meeningen af. De heer Trapman doet dan het voorstel om Don derdag over een week het label-systeem in te voe ren. Spr. wenscht niet de verantwoordelijkheid van het thans gevolgde systeem te dragen. De heer Koster is t er mee eens, dat de controle van thans niet goed kan zijn. Want de eenige con trole van de marktmeester kan slechts gegrond zijn op veronderstelling, niet op 't constateeren van een feit Dat is geen regeling. Met het label-systeem kan de marktmeester bij een ommegang zien, wie niet betaald heeft. Voorzitter betwijfelt of het label-systeem wel zoo gemakkelijk is. Ook de heer Roggeveen is niet over tuigd dat het beter is dan het nu gevolgde bonnen systeem. De heer Trapman herhaalt, dat het systeem, dat thans gevolgd wordt, niet deugt, 't Is niet "de kwestie, dat de menschen het niet goed doen, maar zij kun nen het niet goed doen. Er kan zelfs verschil van meening ontstaan of iemand betaald heeft of niet. En wat is er toen op tegen, tegen het label-svsteem Spr. begrijpt het verzet niet, 't is toch een heel ge woon iets, in andere gemeenten gaat 't ook met labels. Voorzitter zegt, dat de methode der bonboeken van Hoorn en Alkmaar is overgenomen. Alleen met druk ke markten heeft men daar ook labels. De heer Meurs meent ook dat het label-systeem het eenige goede is. Doet men het niet, dan kunnen we veilig den controleur afschaffen, want hij kan niet controleeren. Het voorstel Trapman om Donderdag over een week het label-systeem in te voeren komt in stemming. Ls die datum er aan verbonden? vraagt voorzitter. Als B en W|. zegt spr., mij de toezegging doen dat zij ten spoedigste tot uitvoering zullen overgaan, dan hangt spr» niet aan den dag, maar spr. kwam ertoe, omdat B. en W. in deze zaak geen medewerking verleenden. Het voorstel wordt aangenomen met 8 tegen 2.stem men; de Wethouders stemden tegen. De heer Trapman wijst op het besluit der Gascom- missie, om het personeel der Gasfabriek vacantieda- aen te geven en op de getroffen regeling ten opzichte van hun arbeidsduur. Hij vraagt eveneens eene rege ling voor de overige gemeente-werklieden, en dringt aan op het maken van een werklieden regiem ent waar in de jvchtsposile der werklieden wor lt ge-e^e I, ■•nz Spr. vraagt of B. em W. bereid zijn deze zaak ter hand te nemen, en overleg te plegen met .de arbei dersorganisaties. Hij geeft echter in overweging om de vacantieregeling dadelijk in te voeren. Voorzittermeent dat B. en W. wel gaarne van den Raad zullen vernemen of het gewenscht wordt dat zij tftgze zaak ter hand nemen. Zoo niet, dan behoe ven zij al dat werk niet te doen. De Jyeer Meurs wenscht het idee in beraad te hou den tot de volgende vergadering. Dit wordt goedge vonden, inmiddels ral een werkliedenreglement van een andere plaats bij de Raadsleden eirculeeren. B. en WJ. doen de toezegging, dat rij de vacantie- dagen zullen rqgelen. De heer Trapman vraagt in hoeverre onze gemeen te vertegenwoordigd wordt op de vergaderingen der Noorderstoomtram en der Tram Schagen—Ewijcksluis. Hij heeft daar wet een lid van dit raadscollege ge zien, maar spr. weet niet, als hoedanig die daar aan wezig was. In andere Gemeentebesturen wordt steeds een afgevaardigde benoemd, maar hier is dat nim mer geschied. Ook hebben we nog nimmer een agen da dier vergaderingen behandeld, of ooit een rapport van vergaderingen er van ontvangen. Toch heeft de Gemeente er groote belangen bij. Voorzitter dealt mede, dat de heer Buis bestuurs lid Is der Tram Schagen—Ewijcksluis en hijzelf be stuurslid van de Noorder Tram en als zoodanig worden zij geacht de Gemeente in die corporaties te verte genwoordigen. f De heer Trapman vraagt dan voor het vervolg een andere regeling. Spr. verzoekt, dat de agenda's der Tramvergaderingen door den Raad behandeld zullen worden; dat de Raad een afgevaardigde er heen benoemt, en dat die afgevaardigde aan den Raad verslag uitbrengt Spr. ls van oordeel, dat groote gemeentebelangen bij deze lichamen betrok ken zijn, en dat de Raad het recht heeft, de vertegen woordigers aan te wijzen, door wie zij die groote belangen behartigd wenscht te zien. Spr. heeft den indruk, dat het thans door B. en W. wordt be schouwd als een onder-onsje, waar de Raad niet mee noodig heeft. De heer Trapman zou tevens gaarne vernemen, hoe het rechtskundig advies luidt betreffende de gegarandeerde 3 pet der Noorder Stoomtram. Voorzitter zegt, dat dit advies wel is aangevraagd maar nog niet is ingekomen. Het overige betreffen de de tramvergadering kan beter op een volgende vergadering behandeld worden. De heer Trapmaiyis hiermede tevreden, vertrou wende dat voorzitter het op de convocatie brengt Hierna vergadering in comité. OP 4 JUNI NAAR HEILOO. De Nederlandsche Bond voor Vrouwenkiesrecht, gedachtig aan zijn beginselverklaring: „Wij wenschen dat aan de vrouwen het kiesrecht worde gegeven; want eerst dan zal in Staat en Maatschappij harmonische samenwerking van man nen en vrouwen het werk van den completen mensch kunnen brengen". en aan het woord van onzen eersten Minister Mr. Cort van der Linden: „De practische staatsman heeft rekening te houden met het feit, dat de vrou wen in toenemende mate begeerig zijn deel te ne men aan het politieke leven", meent, dat het noodig is dat steeds meer man nen en vrouwen de regeering toonen, dat nu de tijd aangebroken is om de vrouw ook in het groote huis houden „den Staat" te plaatsen naast den man. Daarom besloot de Bond in zijn Algemeene Ver gadering in Juni Provinciale Landdagen te hou den. De Bond verwacht, dat honderden, neen duizen den, mannen en vrouwen deze bijeenkomsten zul len bezoeken. Noord-Holland was zoo gelukkig van Jhr. Mr. P. van Foreest de toestemming te verkrijgen, deze bij eenkomst te houden op zijn landgoed Nijenburg te Heiloo. Zondag 4 Juni om half twee, zal mej. J. Wester man, de Presidente der Afdeeling Amsterdam, dezen landdag openen. De Presidente van ons Hoofdbestuur, Mevr. M. BoissevainPijnappel zal als spreekster optreden. Wie haar redevoering enin de dagbladen heeft gelezen en haar nog niet heeft gehoord, zal verlan gend zijn naar deze vrouw te kunnen luisteren. De heer Sibinga Mulder uit Bussum zal het stand punt van onzen Bond uiteen zetten. De afdeeling Amsterdam zal voor een aangena me afwisseling zorgen. De levende beelden .waarmede zij in Amsterdam op een propaganda- avond zooveel succes had, wor den ook op den Landdag te Heiloo voorgesteld. De afdeeling Haarlem zorgt voor muziek. Mannen en vrouwen van Noord-Holland, komt luisteren! Komt getuigen 1 Draagt door uwe tegenwoordigheid een steentje bij om onzen staatslieden duidelijk te maken dat het nu tijd is, om de vrouw het kiesrecht te geven. A. AUKES—TIMMERS. Secretaresse der af. Alkmaar. Op het terrein is een buffet aanwezig en kun nen auto's en fietsen geborgen worden. Trekking van Maandag 29 Mei. 5e klasse, 9e lijst. No. 18966 f 2000. Nos. 2443 en 14944 elk f 1000. Nos. 3332, 3906, 6863 en 10824 elk f 400. Nos. 3744 en 8073 elk f 200. Nos. 2096 '3543 5944 6968 7116 7837 8824 9024 10232 12499 14113 14316 14415 16906 17856 19033 19536 20587 elk t 100. Prijzen van f 70 8 460 509 651 663 737 7 68 849 944 1038 1055 1100 1209 1222 1239 1285 1301 1504 1521 1760 1791 1917 1918 2029 2047 2055 2077 2120 2168 2718 2744 3180 3416 3530 3653 3728 3943 4121 4177 4209 4247 4314 4439 4459 4518 4521 4906 -43 5163 5318 5449 5512 5740 5770 5834 5876 6082 6186 6367 -92 6454 6565 I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1916 | | pagina 1