een uitgebreide discussie hebben we besloten voor te
stellen afwijzend te beschikken.
Wethouder Sleutel wil nog toelichten, dat de hoofd-
delijken omslag dan nog hooger zou worden, daar
tref je vee lmenschen mee, die er niet van profiteeren.
Ten 2e zal 't onderwijs 'nog meer kosten dan zij
opgeven.
Ten 3e zal 't tractement van Hazeloop met f 175
verhoogen, terwijl hij 't gemakkelijker zou krijgen,
hetgeen de heer Sleutel ook niet billijk vindt. Dan
wordt alleen Engelsch en Fransch genoemd, wiskunde
en Duitsch worden op zijde gezet. Een heele massa
hebben niets aan Engelsch en Fransch. Een timmar
man b.v. heeft veel meer aan wiskunde.
Voorzitter wil even opmerken, dat de hoer SleuLel
even abuis is, wat betreft de f 175 die de heer Haze
loop meer zou verdienen. De heer Hazeloop had in
de laatste drie maanden zelfs f 55 aan lesgeld ver
diend, hetgeen dan natuurlijk zou vervallen. Overigens
is de voorzitter 't met den heer Sleutel eens.
De heer Waiboer wil ook nog iels zeggen. Toen
eemigen tijd geleden de heer Hazeloop hier kwam
en me die zaak eenigszir^ toelichtte, voelde ik er
ooji wel wat voor. Het komt je echter nu zoo koud
op' 't lijf. Bij oenig nadenken kom ik tot de con-
elussie, dat 't niet uit den boezem van de ingezetenen
doch van den heer Hazeloop komt. Het is me be
kend, dat hij| de boer op is gegaan, heeft dus alles
ib 't werk gesteld om eejn vergadering te doen houden.
Ik las iln de courant, dat 't hem tegenviel dat er zoo
weinig op de vergadering waren. Dat gaf mij 't idee
dat de opzet niet met veel warmte zou worden opge
nomen. Men moet de rekening niet zoo voordeclig
opzetten. Men moet ook de ongunstige omstandigheden
in 't oog houden om latere teleurstellingen te voor
komen. Het onderwijs is hier goed te noemen; het
zou zeker den heer Hazeloop niet aangenaam zijn.
wanneer wij 't anders zeiden. Er is geen enkel vak
dat er bij komt. Hef ©enige verschil zou zijn een
kleiner aantal leerlingen voor een klasse. Wat 't ven
bouwen aangaat zou ook niet meevallen. Het ligt me nog
zoo versch in 't geheugen hoeveel moeite we de laat
ste maal gehad hebben met 't verbouwen van 't Gym
nastieklokaal. Ik denk dat "t verschrikkelijk zal tn
vallen. En wat betreft "t Gymnastiekonderwijs
openlucht, eerst was hij voorstander om 't bii»
te hebben en nu wil hij buiten. Ik vind 't heele®
niet gewenscht. Het zou een niet te motiveer®
zij'n or op in te gaan en tlaarom zal ik er ook
hand en tand legen zijn.
De heer A. Visser: Ik vindt t een zeer belangt,
zaak, we zijn echter te weinig voorbereid en j
er voor zijn om 't nog aan te houden.
De heer SijbrandsIk ben best onderwijs ook j
toegedaan, doch ik zou beter tijd willen afwacht
De hoofdelijke*! omslag wordt evenwel al erg o;
dreven,, misschien komen er nog wel betere yji
De heer Li inpers is t ook met vorige sprekers
Voorzitter zegt nog, dat de heer Hazeloop alleen
gunstige berekening gemaakt hoeft, wanne® we f
145 leerlingen krijgen kost 't f 500 meer. We mw
rekenen naar 't aantal leerlingen dat we thans bebtx
Over meerdere leerlingen nebben we niels g#
zekerheid.
De heer Visser; 't Ligt wel voor de hand dal
wel leerlingen trekt.
Voo'rz. vraagt of de heer Visser 't wil aanhouder
we zouden dan eerst de kosten kunnen onderzoeka
De heer A. D. Sleutel vindt 't geheel onnoodii
Waarna de heer Visser dan zijn voorstel intrekt.
Dan zegt voorzitter aan de vergadering voor te stelta
afwijzend te beschikken, hetgeen algemeen wordt god
gevonden.
Rondvraag. De heer C. Blaauboer «vraagt of roof
zitber al met den heer Hazeloop heeft gespffli ora
de school later te doen aanvangen. Voorzitter heeft
dit nog niet gedaan doch zal 't zoo spoedig moge'
doen. Ook wordt genoemd 4 maanden inplaab
gedurende 2 maanden een uur later te hegman
De heer Sijbrands wijst op de brug bij 't armhuis.
Daar zijn losse planken en vindt dit voor de ou
menschen gevaarlijk. Voorzitter zegt, er reeds o\
gesproken te hebben, terwijl de hoer Limpers
weet te vertellen, dat de opzichter opdracht beeft
geven aan J. Veeter om 't in orde te maken. 1
Hienia sluiting.