Bijzondere Bekendmaking 62ste Jiargon9 No. 6462. Vanai Woensdag 13 Augustus a.s. DINSDAG 12 AUGUSTUS 1919 Binnenlandsch Nieuws. toe 1,-imm hpangaD^T11hjj ga5üai'ilruShY!..kumtïn iwce bekende groothandelaars *f;V i" ,Nrtw Uil de Rijn-Provincie (Zie nadere bekendmaking over D. HARTLAND, Schagen. tl. TROOST, SI. Maarten. SGHASER Alititti Rieiws- COURANT, Mmttitit- Luttnillil. Dit blad verschijnt viermaal per weekDinsdag, Woensdag, tt* 'm, 4 r» vt ~L 7"i Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur wor- l>ltgCV6rS I AvArAlA^I tfe V^O. den ADVBKTHNTIËN in het eerstuitkomend nummer geplaatst. SCHAGEN, LAAN D 5. Int. Teleph. No. 2a Prijs per 3 maanden f 1.20 per post f 1.40. Losse nummers 6 cent ADVBRTHNTIÊN van 1 tot 5 regels f 0.75, iedere regel meer 14 cent bewijsno. inbegrepen,. Groote lett. worden naar plaatsr. berekend JJt VblEGI De Amsiteixlaimiscbe correspondent dar N. R Ct heeft een omhoog geklapt ruitje. Alleen met mijn beenen, die voor de toch altijd beperkte ruimte lm een vlieg toestel wat lang zijn, weet ik de eerste oogenblikken geen weg. Tot Mr. Shanks zich over mijne onderda- nen ontfermt, en ze iink« en rechts van zijn zit plaats ligging verschaft. En nu ga ik vliegen, of liever word ik gevlogen. is op de Elita geweest en heeft gevlogen. In het volgende zeer interressante verhaal beschrijft hij zijn "i!te 14 dajen ln niets bijzonders, niets verrassends of éclatants heeft den van het terrein naar den start, pen vandaar, met. N00ru"tl0ll3Ilu Ik weet heit. iden kop in den wind, omhoog te gaan. Dat begin, n. nnc.. AAnc., ik bedoel dien rit over het terrein, ia alweer zeer U/l ■lp'KflllUp|\J „acclimatiseerand". Hij hoéft iets van een auto- I» U L- 1 v lil/Ul L.1 i) mobiel-ritje met lichte hindernissen. Bij de startlijn, Ai i j r» i die gespannen is tusschen twee kleine oranje-vlag- U ICLeïlOUVQ SC tl- 61% tiClniSCtl TdSy getjes, herken ik den start-commandant, luitenant Bissohof, die rustig op zijn stoeltje in het veld zit, Yan 4 tot 10 IBar. VBü beider OeSlaCht. maar intussclien scherp uitkijkt, en zondes* wiens In deze dagen vliegt ledereen. Alle bestuursleden van de tentoonstelling hebben gevlogen. Generaal Snijders, de grijze voorzitter van het Algemeen Bestuur heeft een tochtje per Vic- kers gemaakt; de heer Fuld, de penningmeester, kwam van Londen naar Amsterdam vliegen; de heer Manassen zweefde boven Amsterdam in de wolken'; de luitenants Plasman en Hofsteede, respectieve lijk voorzitter en secretaris van het dagelijksoh be stuur der Elta, zijn 'beiden vllegenirs. En ook ondier de journalisten behooran de „vliegers" niet meer tot de zeldzaamheden. De man van de Telegraaf stak de Noordzee over; de man van het Handelsblad gaat Zondag met zijn zwager Fokker looping the loop doen, boven het Elta-terreim; de iman van het Volk, de baby der Amsterdamsche journalisten, maakte Donderdag zijn eerste vlucht. En voortaan zial er eiken morgen' om elf uur ten minste een journalist de lucht ingaan. Waarom zou ik het algemeene voorbeeld niet volgen? Het was werkelijk geen heldendaad! Wie als wij, journalisten, dag aan dag, op de 'Elta vertoeft, en getuige is, niet alleen van de luchitacro- batiek ofschoon dit wel geschikt is om een ieder de overtuiging bij te brengen, dat de avisiteurs hunne toestellen volkomen in hun macht hebben imjyi.r vooral van de paseagdersvluchten, die komt al spoe dig in de stemming van het óók te willen lk schrijf niet: te durven. Want nóg 'eens, het Is geen quaesüe van moed! Man wordt binnen enkele'dagen, geheel onbewust, rijp voor het vliegen. Mem wordt, geheel lijdelijk, geacclimatiseerd. En wat nu met en kele individuen geschiedt, zal, daarvan ben ikover- tuigd, binnen eenige jaren met de gehoede mensch- hetid het geval zal zijn. Ik voel dat van mijzelf, die heelemaal' niet „moeddg" ben. Regelmatig, met de sekuurhedd, de rustigheid; haast schreef ik: de bedaardheid van het paar- denitrammetje tusschen Amsterdam en Stoten, gaan eiken dag, met korte tusschenpooaen, de Avro's en de Fokkers met hunne passagiers, van het vliegveld omhoog, om als t ware langs-vaste banen, door de lucht te cirkelen en punctueel op tijd; zonder dat er ooit iets gebeurd is, weder te dolen. Om nieuwe passagiers op te nemen. Want, en ook dit stemt rustig, er is voortdurend animo om te vliegen. Als men in het passagebureau komt dat eerste sta tionnetje van den Eersten Nederlandschen Lucht vaartdienst dan staan er altijd een paar heeren of dames te wachten op inschrijving; en de rieten stoel tjes op het gereserveerde gedeelte van het vliegveld zijn altijd bezet met candidaat-vliegers. En geen enkele zat "n gezicht alsof hij' in de wachtkamer van den tandarts zat Het is immers een geregelde, vei lige, kalme, gebrevetteerde Inchtdienafc waarvan men gebruik gaat maken! In het gereserveerde gedeelte van het vliegter rein, de wachtkamer voor iuchtreizigerB, staat ook een 'tafeltje van „het Jagershuis". Er zat een jonge dame bij in lichtbruin lederen vliegpak, dat zeer flatteert Het geeft tegelijk den indruk van solidi teit, van gepantserdlheid tegen de gevaren, en van élegance; immers het doet de lichaamslijnen op het voordeeligst uitkamen. Uit hare handen ontvangen wij, ontvangt elk passagier, een lederen met bont- gevoerden vllegkap, die alweder heel goed staat, en waarmede men zich dan ook gaarne laat photogra- feeren. Want ook daartoe bestaat gelegenheid op het vliegveld en het is niet een van de minste attracties. Wie Later, in een rustigen familiekring, aoo'n photo vertoont, koestert zich. vijf minuten lang in de stra lende zon der heroworslhip! Twee toestellen staan er klaar als ik niet den chef van het passagebureau, den heer De Jonge, het vlieg veld; betreed: een Fokkertje en een Avro. Dat Fok- kertje heeft veel aanlokkelijks. Het ziet er zoo- ver trouwenwekkend uit met ziine kleine cabine, en vooraan het uitlaatpijpje dat doet als het schoor steentje op een gezellig roefje, het roefje van een trekschuit bijv. Men ikan zich voorstellen dat er er gens binnen een keteltje met koffie boven het vuur hangt. En dat het er warm in kan zijn vertelt mij een dikke heer die juist blazend en puffend uitstapt. De Avro's daarentegen hebben een open gondeltje; zij bieden dus nnindar beschutting, maar geven dien passagiers meer die sensatie van hlet vliegen» am- er Ben wind om de ooren voedeB. i - n aangewezen voor een Avro, maar moet even wachten, en heb dus alle gelegenheid om nog wat pm heen te zien. Ik im«jiif een praatje met de ln donkerblauwe werkpakken, een soort van hansop pen, gekleede méchandcdens, wier voornaamste taak het i sde motoren op gang te brengen; ik Tin a-air ken nis met een Zvitsersch oollegt, een redacteur van .de Gazette de Genève als ik t wel heb die met mij.dan tocht naar boven aal maken'; ik wordt af en toe in een wolk van grijze staf en warme olie- en benzinedampen gezet als een machine van uit den hoek van het vliegterrein waar zij wachten, weg snelt naar de startlijn, van waar de itocht zal begin nen. Of wel zij komen aan en stuiven op ons af; nu niet als teedere libellen mot glazen vleugels, zooals ■wij ze tegen de blauwe zomerlucht boven ons zien staan, maar als kwaadaardige vliegende monsters zoo in den trant van de reusachtige wespen uit het hoek van Wells: „Het voedsel der goden en hoe het op de aarde kwam'". Eindelijk is hert mijn beurt; ls het onze beurt! De mechaniciens beduiden rnij dat ik mijne voeten tnoet zetten in twee openingen of steps in de zijde van het hooge gevaarte. Ik klim omhoog en krijg de eerste plaats in den gondel, vlak achter den bestuurder, den Engelschen vliegerofficier Mr. Shanks. Achter joij zit de Zwitser. Ik zit gemakkelijk op een lederen fauteuil, het hoofd' boven den rand van het schuitje consent geen enkel toestel mag uitvliegen. Even schijnt hij onzen piloot attent te maken op een ander - vliegtuig dat vóór ons in de lucht zweeft; dan geeftDlOnsUTfïidaiSGn.J hij het verlossende sein en vooruit springt onze vo gel de vrije lucht tegemoet Nóg hebben wij contact met den grond, maar een oogohhlik, een ondeel baar oogenblik, later zweven wij al bovenhet re staurant en zien op het terras dp menschjes wuiven MMMM met hoeden' en zakdoeken. Die overgang, de over- eigens den hoofdcommissaris zou - aldus de bo- gang van lijden tot vliegen, of liever mog: het zich richtgever van „Het \olk" de minister van Ju- stilde een schrijven gericht hebben aan alle hoofden van politie, inhoudende, dat al wat tot de S.D.A-P. behoort, uit de rijen der politie moest worden ge weerd. losmaken van de aarde, en het opzweven in de atmosfeer is geheel ongemerkt geschied en de eer ste vdiegveensatie is dan ook heel aangenaam. Het is een gevoel alsof wij pijlsnel met een goed werken de auto eene helling oprijden. Rustig en stabiel, ja vooral zeer evenwichtig, zonder eenige aarzeling of wankeling, ligt de Avro met zijn breede, wijdgesprot- de vlerken op de lucht en draagt ons voort; zóó als het wonderpaard Beya,ard de Heemskinderen droeg. Eerst blijven wij aan de overzijde van het IJ. Ik zie diep beneden mij de nieuwe haggerbergplaats van de gemeente als een waterrijk moeras; en ik herken ook de strakgetrokken blinkende lijn, van het - Noord-Holiandsche kanaal. Dan zien wij in een licht- woordige peil gehouden worden gouden nevel het LJ liggen, en vóór ons waaiert die ,®e ontevredenheid schijnt voornamelijk betrek* roodigecLaikite stad! uit, zich. deta horizont in kihg te hebben op de betere positie waarin de leve- nevel te verliezen. Het is als t ware de maquette remeiers van comsumptiemelk om' de groote steden van de stad die imien ziet. Hier en daar herken ik een zoetboerenen de kaasbereiders verkeeren, Deze groot gebouw. Het eerst de Waag op de Nieuwtmiarkt beide categorieën maken aanmerkelijk hoogere prtj- die, van 'boven uit gezien net een groepje bij eenge- ï®ni voor hun product terwijl daartegen1 van regee- ONTEVREDENHEED ONDER DE BOTERBEREI- DERS. iijL.ll Er heerscht den laaitsten tijd .voornamelijk in het oosten des lands, een groote ontevredenheid onder de boterbereidora over den toestand in dit bedrijf ten gevolge van het stopzetten van den uitvoer en de bestaande binnenlandsche bcterprijzon, welke, blijk baar ondier pressie van de regeering, op het tegen- uit, met vóór mij, ter bescherming tegen dien wind.SJXAJh was. schoven tonnen is, met hare ronde torens. Ook het Paleis op den Dam. Dan' zie ik in projectie, met zijne vierkante binnenplaatsen; en den groenen koepel van de Lutersche kerk «an dien Singel Op een breed asphaltvlak dat ik als het Damrak meen te herkennen, teekenien de menschen zich af ais zwarte veegjes. Het stormt om mijn hoofd, ofschoon ik zoo goed mogelijk achter het voorruitje wegschuil, U Is een winddruk zoo sterk, dat als men zich een oogenblik onbeschermd over den rand van het schuitje buigt, het adieonien moeilijk is. Maar iets wat op eene onaan gename sensatie begint te lijken méér is het heusch niet heeft men alleen bij de eenigszins ptotsalingen dalingen van die Avro, die de bestuurder af en toe uitvoert. Mr. Shamika doet dat blijkbaar op zettelijk, ten gevalle van zijne passagiers. Want als er weer een val' komt, draait hij' zijn kop inert den wapperenden zwarten kuif naar mij om, en lacht zijn mond om het masker. Men heeft mij aangera den in dergelijke gevallen snel adem te halen. En ik doe het, ik mag zeggen: met goed gevolg. Althans ik ontkom aan het weeë gevoel dat ik als kind wel eens heb gehad op een schommel of een wip, ergens in een speeltuin. En ook merk ik niets van wat ge lijkt op zeeziekte, ofschoon ik daar anders nogal ge voelig voor ben. Minder prettig, want ongewoon is hot Tniflikim van; de scherpe bochten, ais imen links of rechts de vleugels ziet dalen, en de gondel ietwat om zijn lengte-as draait. Het is dan of men met kracht tegen den laageten kant van het Bchuitje wordt aangedrukt, en onwillekeurig klemmen mijne handen wat steviger het leuninkje vóór mij. Maar hierbij blijft het dan ook, en een Jicht gevoel van spijt bekruipt ons, als 't einde vamomzen eersten vliegtocht nadert; als wij weer terugvliegen over het IJ, langs het gebouw op den kop van de Handels kade, rau daarna een broeden zwaai te imaken over het hoofd van een oud kereltje, dat in Volewijker- Mark op een bank zit te slapen. Een minuut later dalen wij vederlicht op '4 vliegveld; ééne beweging van den bestuurder is voldoende om de geweldige kracht van den Avro te boeden. Wij staan stil en weer omlaag, na mr. Shanks hartelijk dank gezegd te hebben voor den tocht boven Amsterdam, die lang in onze herinnering zal voortleven, TTTTM HEFFING INEENS. B en W, van Den Haag zullen, op aanbeveling van de commissie voor de financiën, blijkens de me morie van toelichting op de heden verschenen-be groeting 1920, den raad voorstellen, naast de ge- wone heffing op de inkomstenbelasting in 1920 en 1921 een bijzondere heffing te doen plaats hebben ter dekking van het oadeehg saddo van den gewo nen dienst 1918, dat rond f3.200.000 zal bedragen. Op deze wijze zal het mogelijk zijn, de onmiddellijke lasten van de crisis in twee jaar af te lossen, zon der tot een permanente verhooging van het hel- fingspercentage der inkomstenbelasting over te gaan EEN ARRESTANT UIT DEN TREIN GESPRON- G nt Weesp 9 Aug. Hedenmorgen ongeveer half twaalf is met sneltrein 164, richting Amsterdam, bij de Keverdijk een gevangene uit den trein g; »I>ron- gen, De man was zwaar geboeid, en zou van arna- veld overgebracht worden naar de gevangenis Amsterdam. Hij wist te ontkomen. DE POLITIE EN DE SJXAP. Een Bah ei™ 3 ean- schrlj vlug Aan- „Het Volk'* wordt uit Utrecht gemeld, dat op de aanvrage van den nachtportier eenier staalgretOTij om tot onbezoldigd rijksveldwachter te worden be noemd, door den hoofdcommissaris van politie af wijzend beschikt werd, op grond van het feit, aat bedoelde portier op 1 Mei j.L in den der SJXA.P. te Utrecht had meegeloopen en hij bd der ringswege geen belemmeringen in' den weg worden gelegd. Ten bate van de zoetboeren ia zelfs onder sanctie van de regeering een' toeslagstelsel inge voerd, waartoe d fondsen door de borterpcoduceni- ten zijn bijeengebracht. Op deze wijze ontvangen.' de zoetboeren 13 cent en hooger per Jiter melk, terwijl de boterarbeiders niet hooger dmn 11 11% cent per liter kunnen maken. De kwestie waar het blijkbaar om gaat, is, dat men van den minister van landbouw 'toestemming tot gedeeltelijken uitvoer van de boter wil, om zoo doende tot een middenprija voor de melk te komen, die overeenstemt met dien) in de gebieden van de consumptiemelkers en kaasbereiders. Komt deze uitvoer niet tot stand; dan zal de alge meene drang tot verhooging van den hlnnenland- schen hoterprijs niet langer te keeren zijn. Deze drang schijnt thans nog alleen te worden bezworen doordat de organisaties van fabrieken met de regee ring onderhandelen over een mogelijk voor beide partijen bevredigende regeling. Komt deze regeling binnen enkele dagen niet tot stand, dan zuilen de organisaties van fabrieken doos den drang harer Jo den genoodzaakt zijn, dien botorprijs te vethnogan. WIERINGEN. Ten overstaan van Notaris J. van de® Knaap te Wieringerwaard, werd JJL Zaterdagavond in het ho tel „De Witte Zwaan" publiek verkocht een woon huis met erf en tuingrond te Westerklief, groot 80 aren, 70 centiaren, behoorende tot den faillieten boe del van den hee® Jacob Keulen. Het woonhuis met 4 snees land werd gekocht door don heer Simon Kuut Iz. ite Amsterdam voor f2700 en het overige land. groot 8 snees, werd ge kocht door den heer S. Veerdig Cz. alhier voor f881, alzoo in totaal opgebracht f3581. met alles achter hem kwam het in een vuile poe] terecht Met bapotten wagen en natte zakken, kwam dit ongeval verder goed af. De bestuurder mocht echter met zijn stinkpoel- pakje «an, loopende naac moeder om droge kleetm KOEHORN. Den Öden trad alhier in de zaal van den hee® Jon ker op de hoe® Vas-Diaa, voorzitter van den Raad van Arbeid te Alkmaar, De zaal was goed gevuld, Zoowel werkgevers als werknemers waren aanwe zig. Na opening de® vergadering door den hee® K. Rossen, tusachenpersoom voor de gemeente, Werd het woord gegeven aan den spreker, welke uiteenzette de ongeveer 25-jarige lijdensgeschiedenis van het Staatspensioen, in niets verschillend van wat men hier in dezelfde zaal meermalen hoorde van propa gandisten van den Bond voor Staatapenaiouncering, Meer nieuw waa voor die opgekomenen de behan deling van de Raden wet; de hroode opzetting hier van door wijlen minister Tatana; die wijzigingen, be perkingen hier en uitbreiding daar hierin aange bracht, en de belangrijke verbeteringen als premie betaling door werkgevers iaplaats van door werk gevers on werknemers te zomen; do vermindering van districten en zoo het een en ander meer. Ook werd medegedeeld, dat het district Alkmaar bestond uit 3 gemeenten, vanaf Beverwijk tot en met Vlieland'; dat dus aanvrage en invulling der aan- meldingsformulieren en regelmatige inlevering hiervan, in het belang was en voor geregelde n arbeid van den Raad1 en voor belanghebbende werkgever* en werknemersu Tevens, dat 5 loomklassen werden ingevoerd; dat voor toonen beneden f240, oen woek- premie van 25 cents werd geëisoht, van f240—f400, 30 cents, van f 400f 600 40 cents, van 1600f 900 50 cents en vanf 900f 2000 60 cents- Dat een vrijwillige verzekering, bestond speciaal voor zelfstandige werkers, dat de administratie kosten hiervan geheel dioo® dien Staat worden be taald en dat boven de rente pensioenen, naar gelang van leeftijd en weekpremieön, een uitkeering van f 100 bij overlijden wordt gegeven. Natuurlijk werd ook pp de overgangsartikelen zoo in 't belang zijnde van de thans ouden gewezen- In 't algemeen: veel nieuws werd) gehoord, veeJ heel moois en belangrijks werd door spreker naar voren gebracht 't Geheel is niet alleen een uitbrei ding van het bestaande, maar tevens een vereerlij- king te noemen, Debat bad niet plaats, vragen werden gesteld! van allerlei aard, als: hoe met boerenzoons, in het bedrijf werkzaam, moest worden gehandeld; wanneer ie mand1 als invalide werd beschouwd, hoe werkloozen er voor stonden; hoe zij hadden te handelen die dan eens in eigen werk, dan eens in loondienst werkten; de premie moet worden betaald van hen, die los werkten hijv, bij 3 ott 4 bazen per week. Vragers de heeren Jzn. Btlaauboer, K. Dijkstaal, Zwak man, K. Buigen an Jih. Engel werden naar genoegen beant woord. Met dank aan spreker en aan opgekomenen en met een opwekking om mede te werken tot eene tijdiige invulling de® «Jm'mol.JingmfnTTniiltorAn ■weed deze vergadering dbo® den hee® Hossen gesloten. ZLJPE. Naar men ons mededeelt, is C. S. te Oudesïuis Zon dagavond op onverklaarbare wijze zijn portemomnaie inhoudende plm. f19 uit den zak gehaald in het eafé van den heer Sluis te Oudesïuis. Toen S. nJ. wilde betalen, was zijn geld verdwenen, terwijl hij even te voren zich nog had overtuigd dat die porte- moirnaie nog in zijn bezit was. Het raadselachtige van dit geval was, dat men met 4 5 man aan eenzelfde tafel zat en dat niemand iets van de pertamanmaie had gezien. S. deed aan gifte bij den Inspecteur van Politie Built, die op onderzoek uit ging en spoedig den dade® te pakken had, mj, Jb. J„ wonende nabij Oudesïuis en die ook in het café aanwezig was, toen de vermissing werd geconstateerd. Deze persoon heeft een volledige be kentenis afgelegd' en de portemomnaie met een ge deelte van het geld aan de politie te® hand gesteld, Dit is in beslag genomen en tegen J. is proces-ver haal opgemaakt. Geen nobele streek van kameraden onder elkaar. Het feit zal door den dader wel duur worden be taald- GEVAARLIJK! Aan het strand van Caliantsoog, bij paal 17, ligt, half in het zand bedolven, een mijn. Die moet daar reeds eenige dagen hebben gelegen, zonder door de autoriteiten te zijn opgemerkt, 't Is voor de veilig heid van de strandbezoekers, te hopen, dat de mijn spoedig wordt ontladen. Wij herinneren ons een ge val, dat enkele maanden terug, aan het Petten er strand, het zg. St Maartenszee, twee of drie weken lang een mijn heeft gelegen, waar groote n en klei nen aan de schroeven draaiden en tegen de „voel horens" Schopten, zoodat iedereen dacht dat het ding onschadelijk was. Als dat zoo lang daar ligt, gaat men dat onwillekeurig denken. Bij het laten sprin gen bleek wel, dat het ding voor veilen noodlottig had kunnen worden. Wij hopen echter, dat ten spoedigste de mün bij paal 17 onschadelijk gemaakt wordt! WIERINGEN. 7-fmHflgnnTntod.ng, had alhier een voetbalmatch plaats tuischen de voetbalclub „Sparta" van Scha gen en onze voetbalclub. Van weerskanten werd er, hoewel wegens de hitte een warm werk was, best gespeeld. De uitslag waa JSparta" 1 en Wieringen 0 punten. De belangstelling was flink, ook de ex-kroonprins van Duitschlamd woonde de match hij. 8T. MAARTEN. Men verzoekt ons opname van het volgende: Eenige leden van de Ddlettantencluh „Vrienden kring" alhier, zullen binnenkort rondgaan, teneinde kunstlievende leden aan te werven. liet is te hopen dat vele ingezetenen' de jonge ver- ■eeinging willen steunen, door als kunstlievend lid toe te treden. ST. MAARTEN. Gisteren reed alhier de werkman van P. de G. met paard en wagen, beladen met zakken, langs het dorp, voorbij de arbeiders der die aan het JULIANADORF. Aan de gehouden harddraverij te Julianadorp na men elf paarden deeL De le prijs werd behaald door „De Vos" van den heer A. Renooi, de 2e prijs door „Pietje" van den hoer M. Noot, de 3e prijs dioo® „Aanstonds kom ik" van den heer D. de Graaf, de 4e prijs door „Bles" van den heer S. Biersteker. De 5e prijs, zijnde een kistje heel fijne sigaren, door „Amiëma" van den heer P. Glas. De 5e prijs werd als blijk van hoogachting in de harddraverij te Koe gras, geschonken <too® den heer A. van Twuijve® uit Schagen, waarvoor de commissie hem hartelijk riiflmlr zegt. Prachtig weer begunstigde dezen wedstrijd en een gezellig bal hield de vele bezoekers nog lang bijeen. BARSINGERHORN. Onze kermis mag zich dit jaar als in een bizon- der druk bezoek verheugen, wat vooral Zondag het geval was. Maandagmiddag hadden op het terrein achter hert café van den hee® Jac. vanStipriaan de uitgeschreven wedstrijden doe® de Harddraverijven- eeniging Barsdngerhorn plaats. Ook nu waa het be zoek goed te noemen en het terrein gaf bij hert mooie zomerweer een gezellig aanzien. De uitslag van de uitstekend geslaagde wedstrij den was als volgt: Ringsteken met versierd paard en rijtuig, deelne mers en deelneemsters gecostumeerd: A. Voor het schoonst geheel: le prijs f40.de heer G. Geerligs en mej. Gr. Spaans, „Witte Kruis"; 2e prijs f25, de heer Kistemaker en mej. Tr. Kistemaker, Arreslede, Russische kieedij; 3e prijs f15, de heer A. Spaans Hz. en mej. A. Smit Jd., Zeeuwsche Boerenwagen; 4e prijs f 10, de heer P. Koomen en mevr. L. Schoorl- Keetman; 5e prijs f6, de heer C Klerk en mevr. KlerkRootjes, opgetuigd schip. B. Voor het mooiste paard: le prijs 110, de hee® J. Kistemaker en mej. Tr. Kistemaker; 2e prijs f5 de heer C. Spaans Hz. en mej. M. Thijssen. C Voor het schoonst coetuum: le prijs f10, de heer C. Spaans Hz. en mej. M. Thijssen, 2e prijs f5, klaar maken der palen waren. Hert paard schrok en de hee® Jan iniaanh^r en mej, C. RHk'k«r Cd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1919 | | pagina 1