Bijzondere Bekendmaking
62ste Jiargon9 No. 6462.
Vanai Woensdag 13 Augustus a.s.
DINSDAG 12 AUGUSTUS 1919
Binnenlandsch Nieuws.
toe 1,-imm hpangaD^T11hjj ga5üai'ilruShY!..kumtïn iwce bekende groothandelaars
*f;V i" ,Nrtw Uil de Rijn-Provincie
(Zie nadere bekendmaking over
D. HARTLAND, Schagen.
tl. TROOST, SI. Maarten.
SGHASER
Alititti Rieiws-
COURANT,
Mmttitit- Luttnillil.
Dit blad verschijnt viermaal per weekDinsdag, Woensdag, tt* 'm, 4 r» vt ~L 7"i
Donderdag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur wor- l>ltgCV6rS I AvArAlA^I tfe V^O.
den ADVBKTHNTIËN in het eerstuitkomend nummer geplaatst. SCHAGEN, LAAN D 5. Int. Teleph. No. 2a
Prijs per 3 maanden f 1.20 per post f 1.40. Losse nummers 6 cent
ADVBRTHNTIÊN van 1 tot 5 regels f 0.75, iedere regel meer 14 cent
bewijsno. inbegrepen,. Groote lett. worden naar plaatsr. berekend
JJt VblEGI
De Amsiteixlaimiscbe correspondent dar N. R Ct
heeft
een omhoog geklapt ruitje. Alleen met mijn beenen,
die voor de toch altijd beperkte ruimte lm een vlieg
toestel wat lang zijn, weet ik de eerste oogenblikken
geen weg. Tot Mr. Shanks zich over mijne onderda-
nen ontfermt, en ze iink« en rechts van zijn zit
plaats ligging verschaft.
En nu ga ik vliegen, of liever word ik gevlogen.
is op de Elita geweest en heeft gevlogen. In het
volgende zeer interressante verhaal beschrijft hij zijn
"i!te 14 dajen ln
niets bijzonders, niets verrassends of éclatants heeft den van het terrein naar den start, pen vandaar, met. N00ru"tl0ll3Ilu
Ik weet heit. iden kop in den wind, omhoog te gaan. Dat begin, n. nnc.. AAnc.,
ik bedoel dien rit over het terrein, ia alweer zeer U/l ■lp'KflllUp|\J
„acclimatiseerand". Hij hoéft iets van een auto- I» U L- 1 v lil/Ul L.1 i)
mobiel-ritje met lichte hindernissen. Bij de startlijn, Ai i j r» i
die gespannen is tusschen twee kleine oranje-vlag- U ICLeïlOUVQ SC tl- 61% tiClniSCtl TdSy
getjes, herken ik den start-commandant, luitenant
Bissohof, die rustig op zijn stoeltje in het veld zit, Yan 4 tot 10 IBar. VBü beider OeSlaCht.
maar intussclien scherp uitkijkt, en zondes* wiens
In deze dagen vliegt ledereen.
Alle bestuursleden van de tentoonstelling hebben
gevlogen. Generaal Snijders, de grijze voorzitter van
het Algemeen Bestuur heeft een tochtje per Vic-
kers gemaakt; de heer Fuld, de penningmeester,
kwam van Londen naar Amsterdam vliegen; de heer
Manassen zweefde boven Amsterdam in de wolken';
de luitenants Plasman en Hofsteede, respectieve
lijk voorzitter en secretaris van het dagelijksoh be
stuur der Elta, zijn 'beiden vllegenirs. En ook ondier
de journalisten behooran de „vliegers" niet meer tot
de zeldzaamheden. De man van de Telegraaf stak
de Noordzee over; de man van het Handelsblad gaat
Zondag met zijn zwager Fokker looping the loop
doen, boven het Elta-terreim; de iman van het Volk,
de baby der Amsterdamsche journalisten, maakte
Donderdag zijn eerste vlucht. En voortaan zial er
eiken morgen' om elf uur ten minste een journalist
de lucht ingaan. Waarom zou ik het algemeene
voorbeeld niet volgen?
Het was werkelijk geen heldendaad!
Wie als wij, journalisten, dag aan dag, op de 'Elta
vertoeft, en getuige is, niet alleen van de luchitacro-
batiek ofschoon dit wel geschikt is om een ieder
de overtuiging bij te brengen, dat de avisiteurs hunne
toestellen volkomen in hun macht hebben imjyi.r
vooral van de paseagdersvluchten, die komt al spoe
dig in de stemming van het óók te willen lk
schrijf niet: te durven. Want nóg 'eens, het Is geen
quaesüe van moed! Man wordt binnen enkele'dagen,
geheel onbewust, rijp voor het vliegen. Mem wordt,
geheel lijdelijk, geacclimatiseerd. En wat nu met en
kele individuen geschiedt, zal, daarvan ben ikover-
tuigd, binnen eenige jaren met de gehoede mensch-
hetid het geval zal zijn. Ik voel dat van mijzelf, die
heelemaal' niet „moeddg" ben.
Regelmatig, met de sekuurhedd, de rustigheid;
haast schreef ik: de bedaardheid van het paar-
denitrammetje tusschen Amsterdam en Stoten, gaan
eiken dag, met korte tusschenpooaen, de Avro's en
de Fokkers met hunne passagiers, van het vliegveld
omhoog, om als t ware langs-vaste banen, door
de lucht te cirkelen en punctueel op tijd; zonder dat
er ooit iets gebeurd is, weder te dolen. Om nieuwe
passagiers op te nemen. Want, en ook dit stemt
rustig, er is voortdurend animo om te vliegen. Als
men in het passagebureau komt dat eerste sta
tionnetje van den Eersten Nederlandschen Lucht
vaartdienst dan staan er altijd een paar heeren of
dames te wachten op inschrijving; en de rieten stoel
tjes op het gereserveerde gedeelte van het vliegveld
zijn altijd bezet met candidaat-vliegers. En geen
enkele zat "n gezicht alsof hij' in de wachtkamer van
den tandarts zat Het is immers een geregelde, vei
lige, kalme, gebrevetteerde Inchtdienafc waarvan men
gebruik gaat maken!
In het gereserveerde gedeelte van het vliegter
rein, de wachtkamer voor iuchtreizigerB, staat ook
een 'tafeltje van „het Jagershuis". Er zat een jonge
dame bij in lichtbruin lederen vliegpak, dat zeer
flatteert Het geeft tegelijk den indruk van solidi
teit, van gepantserdlheid tegen de gevaren, en van
élegance; immers het doet de lichaamslijnen op het
voordeeligst uitkamen. Uit hare handen ontvangen
wij, ontvangt elk passagier, een lederen met bont-
gevoerden vllegkap, die alweder heel goed staat, en
waarmede men zich dan ook gaarne laat photogra-
feeren. Want ook daartoe bestaat gelegenheid op het
vliegveld en het is niet een van de minste attracties.
Wie Later, in een rustigen familiekring, aoo'n photo
vertoont, koestert zich. vijf minuten lang in de stra
lende zon der heroworslhip!
Twee toestellen staan er klaar als ik niet den chef
van het passagebureau, den heer De Jonge, het vlieg
veld; betreed: een Fokkertje en een Avro. Dat Fok-
kertje heeft veel aanlokkelijks. Het ziet er zoo- ver
trouwenwekkend uit met ziine kleine cabine, en
vooraan het uitlaatpijpje dat doet als het schoor
steentje op een gezellig roefje, het roefje van een
trekschuit bijv. Men ikan zich voorstellen dat er er
gens binnen een keteltje met koffie boven het vuur
hangt. En dat het er warm in kan zijn vertelt mij
een dikke heer die juist blazend en puffend uitstapt.
De Avro's daarentegen hebben een open gondeltje;
zij bieden dus nnindar beschutting, maar geven dien
passagiers meer die sensatie van hlet vliegen» am-
er Ben wind om de ooren voedeB.
i - n aangewezen voor een Avro, maar moet even
wachten, en heb dus alle gelegenheid om nog wat
pm heen te zien. Ik im«jiif een praatje met de
ln donkerblauwe werkpakken, een soort van hansop
pen, gekleede méchandcdens, wier voornaamste taak
het i sde motoren op gang te brengen; ik Tin a-air ken
nis met een Zvitsersch oollegt, een redacteur van
.de Gazette de Genève als ik t wel heb die met
mij.dan tocht naar boven aal maken'; ik wordt af
en toe in een wolk van grijze staf en warme olie- en
benzinedampen gezet als een machine van uit den
hoek van het vliegterrein waar zij wachten, weg
snelt naar de startlijn, van waar de itocht zal begin
nen. Of wel zij komen aan en stuiven op ons af; nu
niet als teedere libellen mot glazen vleugels, zooals
■wij ze tegen de blauwe zomerlucht boven ons zien
staan, maar als kwaadaardige vliegende monsters
zoo in den trant van de reusachtige wespen uit het
hoek van Wells: „Het voedsel der goden en hoe het
op de aarde kwam'".
Eindelijk is hert mijn beurt; ls het onze beurt! De
mechaniciens beduiden rnij dat ik mijne voeten tnoet
zetten in twee openingen of steps in de zijde van het
hooge gevaarte. Ik klim omhoog en krijg de eerste
plaats in den gondel, vlak achter den bestuurder,
den Engelschen vliegerofficier Mr. Shanks. Achter
joij zit de Zwitser. Ik zit gemakkelijk op een lederen
fauteuil, het hoofd' boven den rand van het schuitje
consent geen enkel toestel mag uitvliegen. Even
schijnt hij onzen piloot attent te maken op een ander -
vliegtuig dat vóór ons in de lucht zweeft; dan geeftDlOnsUTfïidaiSGn.J
hij het verlossende sein en vooruit springt onze vo
gel de vrije lucht tegemoet Nóg hebben wij contact
met den grond, maar een oogohhlik, een ondeel
baar oogenblik, later zweven wij al bovenhet re
staurant en zien op het terras dp menschjes wuiven MMMM
met hoeden' en zakdoeken. Die overgang, de over- eigens den hoofdcommissaris zou - aldus de bo-
gang van lijden tot vliegen, of liever mog: het zich richtgever van „Het \olk" de minister van Ju-
stilde een schrijven gericht hebben aan alle hoofden
van politie, inhoudende, dat al wat tot de S.D.A-P.
behoort, uit de rijen der politie moest worden ge
weerd.
losmaken van de aarde, en het opzweven in de
atmosfeer is geheel ongemerkt geschied en de eer
ste vdiegveensatie is dan ook heel aangenaam. Het
is een gevoel alsof wij pijlsnel met een goed werken
de auto eene helling oprijden. Rustig en stabiel, ja
vooral zeer evenwichtig, zonder eenige aarzeling of
wankeling, ligt de Avro met zijn breede, wijdgesprot-
de vlerken op de lucht en draagt ons voort; zóó als
het wonderpaard Beya,ard de Heemskinderen droeg.
Eerst blijven wij aan de overzijde van het IJ. Ik
zie diep beneden mij de nieuwe haggerbergplaats
van de gemeente als een waterrijk moeras; en ik
herken ook de strakgetrokken blinkende lijn, van het -
Noord-Holiandsche kanaal. Dan zien wij in een licht- woordige peil gehouden worden
gouden nevel het LJ liggen, en vóór ons waaiert die ,®e ontevredenheid schijnt voornamelijk betrek*
roodigecLaikite stad! uit, zich. deta horizont in kihg te hebben op de betere positie waarin de leve-
nevel te verliezen. Het is als t ware de maquette remeiers van comsumptiemelk om' de groote steden
van de stad die imien ziet. Hier en daar herken ik een zoetboerenen de kaasbereiders verkeeren, Deze
groot gebouw. Het eerst de Waag op de Nieuwtmiarkt beide categorieën maken aanmerkelijk hoogere prtj-
die, van 'boven uit gezien net een groepje bij eenge- ï®ni voor hun product terwijl daartegen1 van regee-
ONTEVREDENHEED ONDER DE BOTERBEREI-
DERS. iijL.ll
Er heerscht den laaitsten tijd .voornamelijk in het
oosten des lands, een groote ontevredenheid onder
de boterbereidora over den toestand in dit bedrijf ten
gevolge van het stopzetten van den uitvoer en de
bestaande binnenlandsche bcterprijzon, welke, blijk
baar ondier pressie van de regeering, op het tegen-
uit, met vóór mij, ter bescherming tegen dien wind.SJXAJh was.
schoven tonnen is, met hare ronde torens. Ook het
Paleis op den Dam. Dan' zie ik in projectie, met zijne
vierkante binnenplaatsen; en den groenen koepel
van de Lutersche kerk «an dien Singel Op een
breed asphaltvlak dat ik als het Damrak meen te
herkennen, teekenien de menschen zich af ais zwarte
veegjes.
Het stormt om mijn hoofd, ofschoon ik zoo goed
mogelijk achter het voorruitje wegschuil, U Is een
winddruk zoo sterk, dat als men zich een oogenblik
onbeschermd over den rand van het schuitje buigt,
het adieonien moeilijk is. Maar iets wat op eene onaan
gename sensatie begint te lijken méér is het
heusch niet heeft men alleen bij de eenigszins
ptotsalingen dalingen van die Avro, die de bestuurder
af en toe uitvoert. Mr. Shamika doet dat blijkbaar op
zettelijk, ten gevalle van zijne passagiers. Want als
er weer een val' komt, draait hij' zijn kop inert den
wapperenden zwarten kuif naar mij om, en lacht
zijn mond om het masker. Men heeft mij aangera
den in dergelijke gevallen snel adem te halen. En
ik doe het, ik mag zeggen: met goed gevolg. Althans
ik ontkom aan het weeë gevoel dat ik als kind wel
eens heb gehad op een schommel of een wip, ergens
in een speeltuin. En ook merk ik niets van wat ge
lijkt op zeeziekte, ofschoon ik daar anders nogal ge
voelig voor ben. Minder prettig, want ongewoon is
hot Tniflikim van; de scherpe bochten, ais imen links of
rechts de vleugels ziet dalen, en de gondel ietwat
om zijn lengte-as draait. Het is dan of men met
kracht tegen den laageten kant van het Bchuitje
wordt aangedrukt, en onwillekeurig klemmen mijne
handen wat steviger het leuninkje vóór mij.
Maar hierbij blijft het dan ook, en een Jicht gevoel
van spijt bekruipt ons, als 't einde vamomzen eersten
vliegtocht nadert; als wij weer terugvliegen over
het IJ, langs het gebouw op den kop van de Handels
kade, rau daarna een broeden zwaai te imaken over
het hoofd van een oud kereltje, dat in Volewijker-
Mark op een bank zit te slapen. Een minuut later
dalen wij vederlicht op '4 vliegveld; ééne beweging
van den bestuurder is voldoende om de geweldige
kracht van den Avro te boeden. Wij staan stil en
weer omlaag, na mr. Shanks hartelijk dank
gezegd te hebben voor den tocht boven Amsterdam,
die lang in onze herinnering zal voortleven,
TTTTM HEFFING INEENS.
B en W, van Den Haag zullen, op aanbeveling
van de commissie voor de financiën, blijkens de me
morie van toelichting op de heden verschenen-be
groeting 1920, den raad voorstellen, naast de ge-
wone heffing op de inkomstenbelasting in 1920 en
1921 een bijzondere heffing te doen plaats hebben
ter dekking van het oadeehg saddo van den gewo
nen dienst 1918, dat rond f3.200.000 zal bedragen. Op
deze wijze zal het mogelijk zijn, de onmiddellijke
lasten van de crisis in twee jaar af te lossen, zon
der tot een permanente verhooging van het hel-
fingspercentage der inkomstenbelasting over te gaan
EEN ARRESTANT UIT DEN TREIN GESPRON-
G nt Weesp 9 Aug. Hedenmorgen ongeveer half
twaalf is met sneltrein 164, richting Amsterdam, bij
de Keverdijk een gevangene uit den trein g; »I>ron-
gen, De man was zwaar geboeid, en zou van arna-
veld overgebracht worden naar de gevangenis
Amsterdam.
Hij wist te ontkomen.
DE POLITIE EN DE SJXAP. Een Bah ei™ 3 ean-
schrlj vlug
Aan- „Het Volk'* wordt uit Utrecht gemeld, dat op
de aanvrage van den nachtportier eenier staalgretOTij
om tot onbezoldigd rijksveldwachter te worden be
noemd, door den hoofdcommissaris van politie af
wijzend beschikt werd, op grond van het feit, aat
bedoelde portier op 1 Mei j.L in den der
SJXA.P. te Utrecht had meegeloopen en hij bd der
ringswege geen belemmeringen in' den weg worden
gelegd. Ten bate van de zoetboeren ia zelfs onder
sanctie van de regeering een' toeslagstelsel inge
voerd, waartoe d fondsen door de borterpcoduceni-
ten zijn bijeengebracht.
Op deze wijze ontvangen.' de zoetboeren 13 cent en
hooger per Jiter melk, terwijl de boterarbeiders niet
hooger dmn 11 11% cent per liter kunnen maken.
De kwestie waar het blijkbaar om gaat, is, dat
men van den minister van landbouw 'toestemming
tot gedeeltelijken uitvoer van de boter wil, om zoo
doende tot een middenprija voor de melk te komen,
die overeenstemt met dien) in de gebieden van de
consumptiemelkers en kaasbereiders.
Komt deze uitvoer niet tot stand; dan zal de alge
meene drang tot verhooging van den hlnnenland-
schen hoterprijs niet langer te keeren zijn. Deze
drang schijnt thans nog alleen te worden bezworen
doordat de organisaties van fabrieken met de regee
ring onderhandelen over een mogelijk voor beide
partijen bevredigende regeling. Komt deze regeling
binnen enkele dagen niet tot stand, dan zuilen de
organisaties van fabrieken doos den drang harer Jo
den genoodzaakt zijn, dien botorprijs te vethnogan.
WIERINGEN.
Ten overstaan van Notaris J. van de® Knaap te
Wieringerwaard, werd JJL Zaterdagavond in het ho
tel „De Witte Zwaan" publiek verkocht een woon
huis met erf en tuingrond te Westerklief, groot 80
aren, 70 centiaren, behoorende tot den faillieten boe
del van den hee® Jacob Keulen.
Het woonhuis met 4 snees land werd gekocht
door don heer Simon Kuut Iz. ite Amsterdam voor
f2700 en het overige land. groot 8 snees, werd ge
kocht door den heer S. Veerdig Cz. alhier voor f881,
alzoo in totaal opgebracht f3581.
met alles achter hem kwam het in een vuile poe]
terecht Met bapotten wagen en natte zakken, kwam
dit ongeval verder goed af.
De bestuurder mocht echter met zijn stinkpoel-
pakje «an, loopende naac moeder om droge kleetm
KOEHORN.
Den Öden trad alhier in de zaal van den hee® Jon
ker op de hoe® Vas-Diaa, voorzitter van den Raad
van Arbeid te Alkmaar, De zaal was goed gevuld,
Zoowel werkgevers als werknemers waren aanwe
zig. Na opening de® vergadering door den hee® K.
Rossen, tusachenpersoom voor de gemeente, Werd het
woord gegeven aan den spreker, welke uiteenzette
de ongeveer 25-jarige lijdensgeschiedenis van het
Staatspensioen, in niets verschillend van wat men
hier in dezelfde zaal meermalen hoorde van propa
gandisten van den Bond voor Staatapenaiouncering,
Meer nieuw waa voor die opgekomenen de behan
deling van de Raden wet; de hroode opzetting hier
van door wijlen minister Tatana; die wijzigingen, be
perkingen hier en uitbreiding daar hierin aange
bracht, en de belangrijke verbeteringen als premie
betaling door werkgevers iaplaats van door werk
gevers on werknemers te zomen; do vermindering
van districten en zoo het een en ander meer.
Ook werd medegedeeld, dat het district Alkmaar
bestond uit 3 gemeenten, vanaf Beverwijk tot en met
Vlieland'; dat dus aanvrage en invulling der aan-
meldingsformulieren en regelmatige inlevering
hiervan, in het belang was en voor geregelde n arbeid
van den Raad1 en voor belanghebbende werkgever*
en werknemersu Tevens, dat 5 loomklassen werden
ingevoerd; dat voor toonen beneden f240, oen woek-
premie van 25 cents werd geëisoht, van f240—f400,
30 cents, van f 400f 600 40 cents, van 1600f 900
50 cents en vanf 900f 2000 60 cents-
Dat een vrijwillige verzekering, bestond speciaal
voor zelfstandige werkers, dat de administratie
kosten hiervan geheel dioo® dien Staat worden be
taald en dat boven de rente pensioenen, naar gelang
van leeftijd en weekpremieön, een uitkeering van
f 100 bij overlijden wordt gegeven.
Natuurlijk werd ook pp de overgangsartikelen zoo
in 't belang zijnde van de thans ouden gewezen-
In 't algemeen: veel nieuws werd) gehoord, veeJ
heel moois en belangrijks werd door spreker naar
voren gebracht 't Geheel is niet alleen een uitbrei
ding van het bestaande, maar tevens een vereerlij-
king te noemen,
Debat bad niet plaats, vragen werden gesteld! van
allerlei aard, als: hoe met boerenzoons, in het bedrijf
werkzaam, moest worden gehandeld; wanneer ie
mand1 als invalide werd beschouwd, hoe werkloozen
er voor stonden; hoe zij hadden te handelen die dan
eens in eigen werk, dan eens in loondienst werkten;
de premie moet worden betaald van hen, die los
werkten hijv, bij 3 ott 4 bazen per week. Vragers de
heeren Jzn. Btlaauboer, K. Dijkstaal, Zwak man, K.
Buigen an Jih. Engel werden naar genoegen beant
woord.
Met dank aan spreker en aan opgekomenen en
met een opwekking om mede te werken tot eene
tijdiige invulling de® «Jm'mol.JingmfnTTniiltorAn ■weed
deze vergadering dbo® den hee® Hossen gesloten.
ZLJPE.
Naar men ons mededeelt, is C. S. te Oudesïuis Zon
dagavond op onverklaarbare wijze zijn portemomnaie
inhoudende plm. f19 uit den zak gehaald in het
eafé van den heer Sluis te Oudesïuis. Toen S. nJ.
wilde betalen, was zijn geld verdwenen, terwijl hij
even te voren zich nog had overtuigd dat die porte-
moirnaie nog in zijn bezit was.
Het raadselachtige van dit geval was, dat men met
4 5 man aan eenzelfde tafel zat en dat niemand
iets van de pertamanmaie had gezien. S. deed aan
gifte bij den Inspecteur van Politie Built, die op
onderzoek uit ging en spoedig den dade® te pakken
had, mj, Jb. J„ wonende nabij Oudesïuis en die ook
in het café aanwezig was, toen de vermissing werd
geconstateerd. Deze persoon heeft een volledige be
kentenis afgelegd' en de portemomnaie met een ge
deelte van het geld aan de politie te® hand gesteld,
Dit is in beslag genomen en tegen J. is proces-ver
haal opgemaakt.
Geen nobele streek van kameraden onder elkaar.
Het feit zal door den dader wel duur worden be
taald-
GEVAARLIJK!
Aan het strand van Caliantsoog, bij paal 17, ligt,
half in het zand bedolven, een mijn. Die moet daar
reeds eenige dagen hebben gelegen, zonder door de
autoriteiten te zijn opgemerkt, 't Is voor de veilig
heid van de strandbezoekers, te hopen, dat de mijn
spoedig wordt ontladen. Wij herinneren ons een ge
val, dat enkele maanden terug, aan het Petten er
strand, het zg. St Maartenszee, twee of drie weken
lang een mijn heeft gelegen, waar groote n en klei
nen aan de schroeven draaiden en tegen de „voel
horens" Schopten, zoodat iedereen dacht dat het ding
onschadelijk was. Als dat zoo lang daar ligt, gaat
men dat onwillekeurig denken. Bij het laten sprin
gen bleek wel, dat het ding voor veilen noodlottig
had kunnen worden.
Wij hopen echter, dat ten spoedigste de mün bij
paal 17 onschadelijk gemaakt wordt!
WIERINGEN.
7-fmHflgnnTntod.ng, had alhier een voetbalmatch
plaats tuischen de voetbalclub „Sparta" van Scha
gen en onze voetbalclub. Van weerskanten werd er,
hoewel wegens de hitte een warm werk was, best
gespeeld. De uitslag waa JSparta" 1 en Wieringen 0
punten.
De belangstelling was flink, ook de ex-kroonprins
van Duitschlamd woonde de match hij.
8T. MAARTEN.
Men verzoekt ons opname van het volgende:
Eenige leden van de Ddlettantencluh „Vrienden
kring" alhier, zullen binnenkort rondgaan, teneinde
kunstlievende leden aan te werven.
liet is te hopen dat vele ingezetenen' de jonge ver-
■eeinging willen steunen, door als kunstlievend lid
toe te treden.
ST. MAARTEN.
Gisteren reed alhier de werkman van P. de G.
met paard en wagen, beladen met zakken, langs
het dorp, voorbij de arbeiders der die aan het
JULIANADORF.
Aan de gehouden harddraverij te Julianadorp na
men elf paarden deeL De le prijs werd behaald door
„De Vos" van den heer A. Renooi, de 2e prijs door
„Pietje" van den hoer M. Noot, de 3e prijs dioo®
„Aanstonds kom ik" van den heer D. de Graaf, de
4e prijs door „Bles" van den heer S. Biersteker. De
5e prijs, zijnde een kistje heel fijne sigaren, door
„Amiëma" van den heer P. Glas. De 5e prijs werd als
blijk van hoogachting in de harddraverij te Koe
gras, geschonken <too® den heer A. van Twuijve®
uit Schagen, waarvoor de commissie hem hartelijk
riiflmlr zegt.
Prachtig weer begunstigde dezen wedstrijd en een
gezellig bal hield de vele bezoekers nog lang bijeen.
BARSINGERHORN.
Onze kermis mag zich dit jaar als in een bizon-
der druk bezoek verheugen, wat vooral Zondag het
geval was. Maandagmiddag hadden op het terrein
achter hert café van den hee® Jac. vanStipriaan de
uitgeschreven wedstrijden doe® de Harddraverijven-
eeniging Barsdngerhorn plaats. Ook nu waa het be
zoek goed te noemen en het terrein gaf bij hert mooie
zomerweer een gezellig aanzien.
De uitslag van de uitstekend geslaagde wedstrij
den was als volgt:
Ringsteken met versierd paard en rijtuig, deelne
mers en deelneemsters gecostumeerd: A. Voor het
schoonst geheel: le prijs f40.de heer G. Geerligs
en mej. Gr. Spaans, „Witte Kruis"; 2e prijs f25, de
heer Kistemaker en mej. Tr. Kistemaker, Arreslede,
Russische kieedij; 3e prijs f15, de heer A. Spaans
Hz. en mej. A. Smit Jd., Zeeuwsche Boerenwagen;
4e prijs f 10, de heer P. Koomen en mevr. L. Schoorl-
Keetman; 5e prijs f6, de heer C Klerk en mevr.
KlerkRootjes, opgetuigd schip.
B. Voor het mooiste paard: le prijs 110, de hee®
J. Kistemaker en mej. Tr. Kistemaker; 2e prijs f5
de heer C. Spaans Hz. en mej. M. Thijssen.
C Voor het schoonst coetuum: le prijs f10, de
heer C. Spaans Hz. en mej. M. Thijssen, 2e prijs f5,
klaar maken der palen waren. Hert paard schrok en de hee® Jan iniaanh^r en mej, C. RHk'k«r Cd.