Iti het Hart van Holland.
Zaterdag 13 December 1919.
62ste Jaargang No. 6533.
DERDE BLAD.
Staatsloterij.
Sinnenlandsch Nieuws.
groote kaasvookraad.
Gemengd Nieuws.
Ik heb nooit geweten, dat Nederland zooveel
Marineofficieren tel<\p, als ik er dezer dagen op en
om het Binnenhof heb gezien. Het stroomde!
En allemaal waren zij gekomen om te zien hoe
de man, die hen wilde vernietigen, zelf zon worden
afgemaakt.
De man die pantserplaten voor kruisers bestelde
en den volgenden dag die kruisers onnoodig, ja zelfs
in zijn „systeem" ontoelaatbaar vond, om ze één dag
later toch maar weer wel en daarop maar weei-
niet te laten voltooien, zou worden afgemaakt. Dat
dacht heel de Marine en dat dacht elke courant.
U>e Marine was er blij mede, want dit zou beter
keuren, dat een ander minister zou optreden, die wel
groot materieel noodig oordeelde en dus de promotie
kans niet zou verminderen.
De bladen waren ook blij, de eene groep, omdat
zij op bezuiniging hoopten en op het verdwijnen
van het waardelooze „oud roest". De andere, omdat
zij er mee rekende, dat een nieuwe minister voor de
gebleken algemeene opinie in marinekringen zou
zwichten en wel het materiaal zou aanschaffen, wat
de zeemacht voor het vervuilen harer taak noodig
oordeelde.
Overal was men vol van de crisis aan Marine en
als het zomerweer geweest was, geloof ik, dat er
geen tennisbal zou zijn geslagen, zoo vol als de
Haagsche meisjeswereld was van het feit, dat er nu
spoedig ook wel geen adelborsten meer zouden zijn.
Immers in een stad zoo vol van allerlei unifor
men van de landmacht is de betrekkelijk zeldzame
marineofficier of aspirant vanwege de zeld
zaamheid nog meer in trek bij de dames, dan elders.
En dan niet te vergeten het jaarlijksche „Adelbor-
stenbal" in den 'Haagschen Dierentuin, dat voor de
jongedames bijna even gewichtig is, als een uitnoo-
diging voor het beroemde „Casinobar in de Vieux
Doelen voor hare oudelul is. Het bal, waar „Het Hol
Verschijnt" en waar heusche gravpn en baronnen de
luchters dragen om de hooge bezoekers voor te lich
ten naar de balzaal.
Aan al die heerlijkheid zou een eind komen. Geen
adelborsten meer, geen admiraals meer. En dit alle
maal, omdat Minister De Vries uit zijn advocaten
praktijk nog een compagnon had overgehouden,
die óók door de wereld moest...
De oppositie bij het publiek was groot en werd
dagelijks sterker.
Maar niet hechter.
Want de eeuwige positieverandering van den mi
nister maakten het eenigszins moeilijk oposant te
blijven. Wie heden opponeerde omdat de heer Bijle-
velt géén kruisers en wie bezuiniging wenschte,
moest morgen ministerieel worden, aangezien hij wél
kruisers wilde en een aysteem had ontdekt of
dit scheen te hebben gedaan waarin die vaartui
gen wel weer heetten te passen.
De eenige groep, die bij elke volte face des mi
nisters op haar standpunt bleef waren de bezuini
gers, die uitrekenden hoeveel belastinggeld er werd
gespaard, wanneer Marine eens ophield een duur
„houpaardje" te zijn.
De verklaring, die de glundere heer Heemskerk
zijn collega schijnt t? hebben gedicteerd, dat hij
n.1. de kruisers niet wil afbouwen, bevredigde reeds
dadelijk niemand, al wist natuurlijk geen mensch
wat hij met die mededeeüng wilde zeggen.
De eene verklaring was even goed mogelijk als
de andere en zelfs de heer ILugenholtz, die anders
niet voor één gat gevangen is, wist niet precies
meer hoe hij zijn speech zóó zou inrichten, dat de
critiek weer vernietigend zou zijn, hoe de minister
die mededeeling dan ook zou gelieven te explicee-
ren.
Wat intusschen opvalt is, dat men zoo merkwaar
dig weinig kennis heeft genomen van de mededee-
lingen der Engelsche deskundigen op marinegebied,
van de memories van Fisher bijv.
Zoo goed als elke redactie in ons land heeft of
in een Engelschen brief of op andere wijze die ihe-
mories besproken. Men weet dus, dat deze man, die
jaren voor den oorlog reeds dezelfde opinie had
als thans, van overtuiging was, dat elk oorlogs
vaartuig aan de oppervlakte der zee ten ondergang
gedoemd is. Dat het èt merci is van den kleinen,
goedkoopen, onzichtbaren onderzeeër of van den nog
veel goedkooperen en bijna onaantastbaren vlie
ger. Admiraal Fisher, die zijn mede-admiraals, plus
kruisers en slagschepen en al wat drijft op den
mesthoop wenscht te deponeeren, heeft voor ons
land blijkbaar tevergeefs geschreven. Wij hebben
om zijn ietwat paradoxaal klinkende uitlatingen ge
lachen, maar de waarde zijner opmerkingen niet be
grepen.
Ook de lessen van den oorlog, de ondergang van
de zeven schepen bij Falmouth. door één enkelen
Duitschen onderzeeër zijn aan ons nationaal denk
vermogen voorbijgegaan.
Onze vliegdienst is of men er lang of kort over
praat hoogst onvoldoende. Fokker die het Duit-
sche vliegwapen zulke enorme diensten bewees,
schijnt op een of ander$ onnaspeurlijk motief zijn
tweede vaderland den rug te hebben toegedraaid
en tot zijn ouden staat te zijn teruggekeerd. Maar
van een vloot van Fokkers hebben wij nog niets
gehoord. Wel van levensgevaarlijke Rumplers en van
wat ander tweedehands Duitsch materiaal uit den
grooten uitverkoop over onze oostgrens/Onze eerste
„Zeppelin" of „R. zooveel" moet nóg gebouwd wor
den, evenals onze eerste groote onderzeeër. En toch
hebben de reizen over den Oceaan en tljans die van
Ross Smith naar Australië, evengoed als de reizen
der onderzeeërs naar New-York de mogelijkheid en
brdikbaarheid van dergelijke machines afdoend be
wezen.
Maar Marine hoort niets. Noch de minister, die
geen of misschien toch wel bf weer geen kruisers
wil. Noch Marine, die niet ziet hoe een luitenant ter
zee ooit vice-admiraal zal kunnen worden als er
geen vaartuig te bedenken is, dat door een kapi
tein ter zee moet worden gecommandeerd
'De laatste overweging doet ons zuchten waarom
et in ons land toch geen Fisher te vinden is, die
..scrap the lot!", weg met den rommel' durft zeg
gen.
Hoeveel zou er niet zijn te besparen, wanneer alle
vlagofficieren van ons vlootje werden gepension
eerd, desnoods op vol salaris, en geen nieuwe meer
werden gekweekt!. -Tegenwoordig loopen zij toch uit
oen actieven dienst, zoodra zij in de burgennual
schappij of aan land, een post weten machtig te
worden. De uitstekende opleiding maakt hen voor
h'jna elke verantwoordelijke cn goedbetaalde be
trekking op technisch of nautisch gebied geschikt.
Desnoods zelfs voor commandant der brand weeri
hoofdcommissaris van politie, bankdirecteur, bur
gemeester en nog heel veel meer.
Alleen voor minister van marine schijnt hun
niet zeer groot, gezien het feit, dat het com
pagnon zijn geweest in een advocatenfirma en een
gereis naar Londen en terug ve hebben gemaakt,
°°g »tee<l« blijkens de oppositie geer voldoen-
i de grondslagen schijnt op te leveren om als «ooda-
nig ts voldoen.
Hoe lang moet een msrine-offlcier dan wel uit *Un
tVu dV0erdftr onzer vlootaangole-
t n lTv treden, vraagt iemand me.
Ik weet het niet, heb ik eerlijk gezegd.
Alleen geloof ik, dat een minister van marine
«enigszins op de hoogte moet zijn om wat het de
partement hem voorlegt te kunnen booordeelen.
\\aaa-om probeert Ruya het niet eens met dien
R.-K. Hoofdaalmoezenier Magr. Evara?
Trekking van 11
2e Klasse. 4e
Prijs van f 400 4033
Prijs van t 200 21251
Prijzen yan
546 65 71068 1120 2139
4498 4602 5237 6803 6360
7462 7535 7739 7882 7904
8917 9026 9181 9218 9231
9913 10265 10628 10389 1110441249 11627
11889 12452 12602 12837 12896 13016 13127
13879 14497 14873 14880 14957 15452 15653
15840 15955 16288 17093 17099 17114 17142
17890 17955 18107 18223 18596 18714 18835
20057 20131 20206 20389 20125 20461 20717
21729 21831 22108 22158 22211 —293 —737
December.
Lijst.
f 30.
2421 2911
6120 6463
8181 8360
9285 9513
3097
7184
8392
9679
11672
13194
15670
17553
19228
20778
-772
3638
7443
8762
9816
-852
13806
15737
17784
20028
20319
WEENSCHE KINDEREN.
Gister zijn te Rotte'dain 487 jongens en meisjes uit
het Weensctie hongei oord'aangekomen en spoedig zul'
leii er meerderen volgen.
De begeleidende dames Van Herwerden én Wachtér
hebben liet een en ander aan een redactéur dér N. R.
Crt. verteld over hun 14 daagscii verblijf te Weenen.»
De dames zijn daar pamens het gemeentebestuur
rondgeleid door den onderburgemeesier Winter, die
hun ook verschillende inrichtingen heeft la en zien.
Op do scholen werden kennisgevingen opgei ïangen.
waarbij bekend wordt gemaakt, dat de Kinderen die
naar Holland willen, zi.ch moeten aanmelden voor de
keuring. l>ri,e artsen keuren de jongens en meisjes én
deelen hen in groepen i|n. Dié ijtft het hardst noodig
hebben, kotnen het eerst aan de beurt en natuurlijk
moet er een aantal afgewezen worden. I>e kinderén zijn
dolblij: als zij naar ons land mogen, en wanhopig als
zij inoeten blijvetn. De toestand is te Weenen dan ook
onbeschrijfelijk ellendig. Een half brood per hoofd
per week. maar dat ontvaqgen de m^scheu
soms twee en drie weken ni,et eens en dé kwalitéit Ls
isovendien afschuwelijk. Voor geen goud was er in
Weenen melk te krijgen, vleeseh alleen tégén Exorbi
tant hooge prijzen (125 kronen voor een heel klein
stukje biefstuk), geen boter is er, geen vet. Blootsvoets
loopen de kinderen er in dit barre jaargetijde; de
kleeding laat plles te weuschen, is er ontzettend duur
en van buitengewoon slechte kwaliteit. Ontzagelijk veel
tuberculose heersdit er. De menschen £ijn wanhopig
in dit leven van ontbering etn ellende, waarin diefstal
dikwijls de eenige weg is ooi niet van den honger om
te komen, om zjjn kinderen in. het leven te houden. Van.
dit alles heeft de middenklasse het meest te lijdén.
want (het mag heusch v^l eens gezegd worden,
meende mevrouw van Herwerden) de sociaaldemo
craten wetein te organiseeren en voor hun menschen
wat te doen. maar .de middenstand doet niets en er
wordt niet voor gedaan. Kleine winkeliers, officieren
reizigers, pensionhouders, de talloozen die in den
oorlog zijn gegaan en geen betrekking hebben, al
deze menschen lijden het ergst. Wij hebben dezér dagên
de niet onjuiste opmerking gehoord,, dat het bjj jle
wilde volksstammen toch beter was, dan het is in
onzen tijd. Toen sloeg de eene stam den. andere één
voudig dood. maar in onzen verlichten tijd hongert
men het volk langzaam dood. Qmdat enkele „diplom
maten" het misleid hebben eii in den aTgrond gedre
ven?
Natuurlijk-zijn de bleeke, magere stumpers, die aan
het heele oorlogsschandaal part noch deel 'hebben ge
had. dolblij, als zij er uit'mogen naar een land waar
eten is en dus ook levenslust en vroolijkheid.
Men bedenke echter, hoe ver het toch gekomén moét
zijn. als moeders etn vaders op hun beurt blij moeten
zijn. hun kinderen af. te staan aan wildvreemden in
een onbekend land. En hoe diep droevig js tiet dan.
dat er daarginds in de ellende zusjes en broertjes
moeten blijven, nog heel veel bleeke kléiné kindéréni,
die nooit zullen gaan naar andere landen, die zullen
blijven in de hongerende stad, die zieker misschien
nog züllen worden, voor wie alle levensvreugde, alle
kinderblijheid verstommen zal. tenzij,.... Tenzij men
bedenken wil in de wereld, dat een kannibaal een
mensch tenminste behoorlijk stooft of braadt èn ver
orbert. en dat dit pen buitenkansje is tegenover dén
vrecselii'ken. kpagepden, langzainetn, uitterenden hon
gerdood. Tenzi} men dus bedenkt, dat het niet genoeg
is wal Amerika, wat Zwitserland, de Scandinavische
landen, wat Holland doetdat het bij lange sja nog
niet genoeg is, dat er niet alleen kinderen moe'én komém
naar de andere landen, maar dat er geld, geld en nog
eens geld moet zijn om treinen te zenden, treinén mét
levensmiddelen, met medicijnen, met kieerén.
Dat zij blij waren, de peuters in hun schamele beste
plunje, dat bleek al wef bij hun aankomst. Want in
spijt van de lange reis in den zeer gebrekkigen treiin.
en de koude vooral in Duitschland waar de sneeuw
hoog lag. keken zij: toch glunder door de ruiten of
boven de planken uit die de kapotte stukken glas ver
vingen. lachten zij u vroolijk tegen en wuifden zij
de onbekenden toe.
EEUWFEEST VAN DE BOEKDRUKKUNST.
Naar „Grafjcus" meldt, zal op de a.s. gemeenschap
pelijke algemeene vergadering der Boekdrukkerijbon
den het voorstel worden gedaan om het initiatief te
nemen tol een luisterrijke viering van den 500-jari-
gen gedenkdag van Louerns Coster's uitvinding der
boekdrukkunst. Dit eeuwfeest is ook zoowel in
1723 als in 1823 luisterrijk gevierd.
Er bestaan plannen tot het organiseeren van een
groote tentoonstelling enz. te Haarlem.
VERBETERING VAN DEN WOLHANDEL.
Men schrijft uit Alkmaar aan het Hdbld.:
Naar wij vernemen is Dinsdag in Utrecht een huis
houdelijke bijeenkomst gehouden van afgevaardigden
van alle provinciale of gewestelijke landbouwver-
eenigingen ter bespreking van de mogelijkheid om in
alle provincies te trachten verbetering in den wol-
liandel 4e krijgen, gelijk dit in de provincie Noord-
Holland dit jaar reeds is geschied. Het initiatief tot
deze bijeenkomst ging uit van het Kon. Ned. Land-
bouwcomitó, onder leiding van den heer J. H. Ver
heggen van Rruggenum. Op slechts ééné uitzondering
hadden alle vereenigingen aan den oproep gevolg ge
geven. Bij de besprekingen, die ingeleid werden door
den heer E. Dz. Govers, die mededeelingen deed
omtrent het werken en streven en de bereikte resul
taten van de Vereeniging tot verbetering van den
WoJhandel in Noordhollanrl, bleek dat men ook
reeds in de provincie Friesland, hoewel op bekrom-
pener wijze, werkzaam was geweest en hierbij gun
stige resultaten had verkregen.
Na breedvoerige gedachtenwisseling werd beslo
ten dat in elke provincie vóór half Januari de daar
werkende vereenigingen bijeen zullen komen ten
einde nader te beraadslagen over dé wijze om tot de
noodzakelijk geachte verbeteringen in den wolhandei
te geraken.
Volgons raming is er in de pakhuizen in Fries
land een partij kaas geborgen, die oen waarde van
pi.m. 9R millioen gulden vertegenwoordigt. Men
vreest, -dat door de beperkte ruimte, de kaas niet
voldoende bewerkt kan Vorden en dua in kwaliteit
vermindert,
KAASP-TPORT,
Aan de betrokken autoriteitan wordt het voorne
men toegeschreven, den Minister van Landbouw te
adviseeren, de stortingen aan ultvoerltoffingen, be
taald ter verkrijging var consenten voor den export
van kaas „eerste periode" te restitueeren voor zoo-
den aanvang van de tweede periode. Verder zou
thans reeds vaststaan, dat He heffing van inelkgeld
in
\er van de consenten geen gebruik is gemaakt vóór
edi
t-tli
de toekomst niet meer zal geschieden.
BARSINGERHORN.
Mot ingang van 16 December 1919 wordt Barsinger-
horn opgenomen in hot Nederlandsch.Duitsch tele
foonverkeer. Omtrent dn plaatsen, waarmede te Baj*-
singerharm kan worden gesproken, fikt op genoemd
hulpkantoor, alsmede te\ji post- en telegraafkantore
Schagen inlichtingen te verkrijgen.
LCONTOESLAG SPOORWEGPERSONEEL
Namens de samenwerkende vereenigingen St.
Raphaël, N. V„ I'. C. B„ Neutr. Bond en B. A. N. S.
is een schrijven gericht aan de Directie der Neder-
landsche Spoorwegen om op de loonen voor 1920 een
•toeslag te geven van twee extra weken .loon per
maand met een minimum van f50 per maand.
Daar de vtgeerende loonen gedurende 1919 steeds
met verschillende toeslagen moesten worden aange
vuld en de duurte aanhoudt, wordt deze door de
vijf vereenigingen voorgestelde verhooging voor
1920 zeer noodzakelijk geacht. Een afzonderlijk on
derhoud ter nadere toelichting werd tevens aange
vraagd.
ARBEIDSOVEREENKOMST DRUKKERIJEN.
In de Donderdag te Amsterdam gehouden ver
gadering der Samenwerkende Boekdrukkerijbonden
is het ontwerp collectieve arbeidsovereenkomst, zoo
als door het bestuur was voorgesteld, met 560 tegen
517 stemmen aangenomen.
Vooraf had het bestuur verklaard, de consequen
ties van een weigering niet te willen aanvaarden, ter
wijl de Onderhandelingencommissie zich niet be
reid had verklaard, na verwerping van het contract
de onderhandelingen voort te zetten.
DAN WERD HET GOEDKOOPER.
Het Volk meldt, dat het gemeentebestuur ven Am
sterdam onlangs tot de regeering het verzoek heeft
gericht om buiten het Rijksgraanbureau om en in
gevorderde scheepsruime meel te mogen aanvoeren.
De regeering heeft dat geweigerd. Zij antwoordde,
dat voor dat doel geen gevorderde scheepsruimte
zou worden afgestaan. En werd het aangevoerd In
gewone scheepsruimte, dan zou het meel veel goed-
kooper komen dan dat de regeering zelf distribu
eert.
ZWENDEL IN MARKEN TEN KOSTE VAN DEN
NEDFHLA NDSCHEN STAAT.
In het grensgebied althans in sommige gedeelten
van dat gebied hebben, sinds er met heluitvoeren
van eetwaren naar Duistchland 'niets meer te ver
dienen is', de smokkelaars een systeem van handeldrijr
ven 1n marken bedacht, waaraan voor hen geen spoor
van risico verbonden is. doch waai door de Nederland
sche Staat o pschandelijke wij'ze benadeeld wordt. De
uit Duitschland hier aankomende postwissels toch.
waaro phet uit te be>aler, bedrag in marken vermeld
is. worden op 13 November j I. is die koers
voor 't laatst vastgesteld door da administratie
der Posterijen omgerekend o pi 0.10 per mark. terwijl
de beurskoers al sinds wéken tusschen 5 en 6 cent
schommelt. Van dat groote verschil nu maken de
smokkelaais gebruik, door hier te lande aan een bank
zich van marken te voorzien, en daarmee over de grens
te trekken om ze over te dragen aan een Duitschën
kennis, met heft verzoek om ze per postwissel terug
te zenden naar Nederland aan 't adres van den leve
rancier. Zoodra die. thuis gekomen weet den post
wissel ontvangt, int hij ten postkaniore Nederlandsch
geld tegen een markenkoers van f 0.1.0 en verdient
dus samen met zijn Puitschen handlanger f 0.04 a
f 005 op elke mark, ten koste yan den Nederlandschen
Staat.
Jn enkele gedeelten van het grensgebiéti is dit systeem
van handeldrijven, naar ons van betrouwbare zijde
werd medegedeeld. b®rig zeer bedénkélijké afmetin
gen aan te nemen en opdat de Staat voor groote ver
liezen 'blijve gevrijwaard, zo uhet zonder twijfel ge-
wenscht zijn. dat er onmiddellijk maatregelen werden
genomen, waarin werd bepaald dat uitbetaling van in
marken gestelde postwissels plaats zou hebben tegen
den beurskoers van den dag der uitbetaling, of, wan
neer dit te lastig is voor ae post, van den daaraan
voorafgaanden dag. Dan zou de kant op het lijden
van verlies even groot worden ais de kans op 't ma
ken van winst, zoodat aan den zwendel met een
slag een einde zou zijn gemaakt.
EE LEVENSMIDDELENTREIN.
Yoorloopig is het vertrek „uit Rotterdam van den
tweeden trein met levensmiddelen voor Oostenrijk én
Hongarije vastgesteld op a.s. Maandag.
Naar de N.R.Crt. mededeelt, zijn de voorbereidende
maatregelen voor het laden in vollen gang 'Vrijwel
zeker is nu reeds .dat de trejpjal bestaan uit 40 wa
gens voor Weenen en 10 voor Boedapest. In iederen
wagen wordt 15000 kilogram aan levensmiddelen en
kleeding geladen.
Uit aankoopen, gedaan voor het Roode Kruis, uit
ingezameld geld .heeft de' heer Hu ijs aan de Llovd-
kade reeds doen laden een spoorwegwagen met 5000
Kg. suiker. 200 kisten melk, 1500 Kg. havermoutt, 2000
Kg. margarine. 200 Kg. levertraan en 500 Kg. cacao,
poeder, alles voor iWeenen bestemd. Bovendien zijin
aan datzelfde terrein reeds geladen 10 wagons voor
Boedapest mgt 10.000 Kg. rijstemeek 10000 Kg. rijst;
95 Okisten gecondenseerde melk, 10000 Kg. witte boonönj,
2000 Kg. groene erwten; 2000 Kg. havenmout, 4000 Kg.
margarine. 1000 Kg. cacaopoeder, 500 Kg. chocolade"
reepen. 2000 Kg. gortmout, 4000 Kg. suiker, 30 kistein
en 56 balein met kleeding en verder gescheukén van
particulieren uit verschillende plaatsen van ons land.
waaronder kisten met bussen cacao, huisl oudzeeo,
bouillonextract, maizena havermout, ^gecondenseerde
melk. conserven en vlecschextracten, boonen, erwtén
enz enz.
Terwijl men hiermede aan de Lloydkade dag in
dag uit. volhandig is Reeft de firma Schenker en Co.
geheel gratis pp zich genomen de expeditie en vér
lading van dén trein aan het Maass'ation Aan dat
slation komen alle geladen wagons bijeen, wordt de
trein saamgesteld en van daar vertrekt hij.
Uit verschillende streken van ons land neemt de
firma Schenker en Co daar in tiaar suikerlood de
talrijke kisten, pakken, balen en manden in ontvangst
en zorgt er voor de inlading. Het zijn levensmiddelen
in allerlei soorten en vorm en ook kleedings;tikken
Dadelijk na het vertrek van den eers'en trein op 17
November is men daar met deze pxpeditie en in ont
vangstneming aangevangen.
Het «o'aal der Maandag te verzenden goederen wordt
n ual op 750.000 Kg. geschat.
KROKODILLENTOiKKiERIJ IN FLORIDA.
Wij lezen iin „De Aarde en haar Volken"
De Amerikaansche jonge dames hadden meermalen
bewezen vee! liefhebberij voor kleine krokodillén té
bezitten etn dit bracht éen ondennemenden Yanked ér
toe. jn het zonnige Florida een krokodillenfokkerij te
beginnen. De hier geboren jonge krokodillen worden
door. Negers of Séminoleri -langs de straat te koop
aangeboden. Wil jnen de verhalen van 'deze slimme
handelaars oelooven, dan verkeert men weldra in den
waan. dat 3e lieve diertjes" door hen buit gemaakt
werden op avontuurlijke jachtpartijen.
Behalve voor de hierboven genoemde damesliefhéb-
berijen. worden de ionge alligatoren nog voor andere
doeleinden gefokt. Vele zetten hun leven voort in
den een of anderen dierentuin, andere worden tot al-
facties voor het circus afgericht.
Het vleeseh der krokodillen wordt door Neger*. Azia
ten en Indianen gegeten Aan gene zijde van den At-
lantischcn Oceaan hebben ook blanken meermalen dit
vreemde gerecht op tafel gehad. Het vfeeach" was dan
ces neduit de «ikke ipferen van deto staart eto
smaakte als aeetong, maar toch miet lekker, of.
men het d« voorkeur kon geven bovea de meer ge
bruikelijke vleeschsoorten,
In uitgekookten toestand gebruikt men het vteech
ais Ijippéiu en hondenvoer, terwijl de farmer er een
goedkoope olie uit weet te trekken.
Op de markt van Siam en Florida kan men ook kro-
kodiileneierm koopen. Daaruit wordt ren gerecht be
reid. dat er evenwel vreemd uitziet, /want het geel
der eieren wordt door het koken hard, doch het .eiwit
stolt hocl moeilijk.
De Kroltodillenhuidon leveren het materiaal ivoor
verschillende lederartikelem en hebben véél waarde.
Ook naar .do tanden is veel .navraag.
Jonge krokodillen worden veelal gedood, opgezet en
ais pressejjopier of als snuisterij jn den handel fje-
breent. Oudere opgezette dieren treft m^u wel aan,
s.taande .op de acnterpooten, den staart om een voor
poot geslagen, dienst doende als parapluiestnndaard.
Gefokte en wilde alligatoren kostten vóór den oor
log ongeveer vijftien gulden per stuk, doch ook deze
prijzen zullen thans wel dubbel en dwars verhoogd zijn.
De bij de Amerikanen zoo geliefde krokodillenjachten
met verblindend lantaarnlicht bij fort Mijers en in do
Calvosahatschi_rivier hebben evenwel een flinke bres
in dit dierenrijk geschoten.
STEENKOLEN-GRIS IS IN DE VER. STATEN.
Het Centra] News agentschap meldt uit Wahing-
ton, dat, volgens de laatste officieele verzekeringen,
het eind van de mijnwerkersstaking aanstaande
schijnt. Men houdt het er voor, dat de mijnwerkers
de voorwaarden van den president zullen aannemen.
Echter zullen de vervolgingen wegens „minachting
voor de justitie", die tegen vakbondleiders zijn aan
gevangen, voortgang nemen.
De spoorweg-administratie heeft aanwijzingen ge
geven, die de strekking hebben, dat de beperking
van den passagierstreinenloop in het Oosten der
V. St. nog gedurende 48 uur uitgesteld blijft. Wat de
beperking van den treinenloop aangaat in streken,
waar de kolenschaarschte nijpt, is geen wijziging ge
bracht in de plannen.
DE AMERIKANEN VERTREKKEN.
Uit Berlijn, 11 December. Het Nue 8 Uhr Blatt te
Weenen deelt mede: De Amerikanen verlaten niet
alleen Parijs, maar ook geheel Europa met inbe-
I grip van den Zuid-Slavischen staat. Generaal Band-
tioltz, de vertegenwoordiger van Amerika te Boeda
pest, is ook teruggeroepen en zal weldra vertrekken.
Ook de Amerikaansche commissie, te Weenen zal
binnenkort haar werk staken en Europa verlaten.
De Amerikanen te Parijs waren met hun missies in
geheel Europa in rechtstreeksche telegrafische ver
binding. De telegraaftoestellen werden door ma
trozen van Amerikaansche oorlogsschepen bediend.
Ook deze telegrafische stations worden opgeheven
cn de 75 Amerikaansche telegrafisten, die in Europa
werkzaam waren, keeren naar Amerika terug. Dit
vertrek geldt natuurlijk alleen voor de politieke en
financieele commissieé. De Amerikaansche instel
lingen van weldadigheid blijven bestaan.
ZOEK GERAAKT.
IA; Berlijn, 11 Dec. Teekenend voor de nog steed?
toewemende criminaliteit is een dezer dagen in het
orgaan, waarin de legervorderingen verschijnen^ ge
publiceerde lijst. „Vermist" worden niet fninder dan
44 wagons levensmiddelen, die deels van het pro
viand-centrum Rastadt uit naar elders, deels daar-
heen gezonden werden. Deze wagons zijn onderweg
spoorloos verdwenen en tot dusver niet teruggevon
den.
RENNER TE PARUS.
Uit Parijs. 11 Dec. De Oostenrijksche staatskanse
lier Renlner is hier aangekomen
Na zijn aankomst te Parijs heeft Renner een mede
werker van da ..Ternps" le woord gestaan. Na eraan
herinnerd te hebben, dat hij drie maanden geleden
Parijs verliet tevreden, dat hij den vrede ge.eékénd
had en vol hoop voor de toekomst der jotnge Oosten»
rijksche republiek, zeide Renner, dat die drie maanden
voor Oostenrijk en voor Weenen in het bijzonder ver
schrikkelijke maanden waren. Te Weenetn steeg .dé kin
dersterfte tot 60 petbot kolenrantsoen is gedaald
tot drie Kg per week, en per gezin ,geen enkel huis
is verwarmd, de treinen loopen niet meer. Het grootste
deel van ons volk moet van honger sterven. Wij danken,
zeide Renner, de vredesconferentie, dat zij ons dé
gelegenheid iieeft geboden te zeggén .wat ons op hét
laatste oogenblik kan redden. Wij welen heel. goed dat
men itïet als n%>t een 'ooverstaf onmiddellijk hulp
kan verschaffen, wij willen ook geen bedelaars zijn
en onze onmetelijke ellende niet .als eén middél om
pressie te oefenen bezigen, maar wij willen onze ca
paciteit ,om 'te werken terug krijgen, wij willen her,
bouwen zoolang er iets te herbouwen zal zijn. Vol
vertrouwen roepen wij den machtigen steun der geal
lieerden in voor jiot te laat is, dat de opperste raad
over ons bestaan beslist.
AMERIKAANSCHE BISSCHOPPEN.
President Eberf zou gisteren drie Amerikaansche
bisschoppen ontvangen. Volgens de „Deutsche Al'g.
Ztg.' heeft deze missie ter doel npi den steun bij
liet herstel van Europa, die van Amerikaansche
zijde in het vooruitzicht is gesteld, in het bizonder
voor Duitschland, in praktijk te brengen. Vóór alles
komt het lenigen van den nood van de onbemiddelde
klassen der bevolking in aanmerking.
EE MUNWERKERSSTAKING.
Uit Charleroi, 11 December. De staking der kolen-
tnijnwerkers breidt zich sterk uit. Haast alle kolen
mijnen van de Borainge, Charleroi en omstreken
zijn in staking.
EE EX-KONING VAN BEIEREN IN GELDNOOD.
Uit Berlijn, 11 Dec. De ex-koning van Beieren heeft
nadrukkelijk geprotesteerd tegen beschikking over
en den gedeeltelijken verkoop .van zijn persoonlijke
eigendommen, zoodat men daarvan jioorloopig heeft
afgezien.
l oen eenige maanden geleden aan de regeering te
Muncben werd medegedeeld, dat de vroegere koning
dij thans in Zwitserland verblijf houdt, geld noodig
had, w erd hem op afbetaling 50.000 Mk. aangeboden
waarvoor hij evenwel bedankte. De voormalige ko
ning is geheel aangewezen op den financieelen bij-
-stand zijner bloedverwanten.
PER VLIEGTUIG NAAR AUSTRALIë.
Kapitein Ross Smith, de Australische vliegfer,
tieeft zijn vliegtocht naar Australië volbracht. Woens
dag is hij om 3 uur 40 's namiddags Australische tijd
-• o uur 20 'sochtends Amsterdamsche tijd te
Port Darwln geland.
In de onderstelling, dat aan alle voorwaarden vol
daan is, hebben Ross Smith en zijn metgezellen dus
den prijs van J. 10.000, welken de Australische re
geering voor den eersten vlieger uit haar land, die
den tocht volbracht, had uitgeloofd, verdiend.
Volgons de voorwaarden moest de afstand van
2.o00 mijl es afgelegd worden in 720 uur. Hei vlieg
tuig, een V ickers-Vimy-toestel, dat oorspronkelijk
bestemd was om als bommenwerper dienst te doen
maar eenigszins verbouwd was, was op 12 Novem-
her van Ilounslow bij Londen vertrokken. Rekening
houdende met het tijdsverschil, moest de bemanning
op zijn laatst Vrijdag te Port Darwin landen. Zij 13
dus nog twee dagen binnen den tijd daar aangeko-
men. Vermelding verdient nog, dat het vliegtuig het
evenbeeld was van dat, waarmee Alcock zijn ver
maarden tocht over den Atlantischen Oceaan deed
Beide vliegtuigen werden voortgedreveu door een
tweeling Rolls-Royce-motor.
Kapitein Ross Smith was vergezeld van zijn broer
Keith en twee motor-herstellers. Voor het bericht
van zijn aankomst te Port Darwin, had men In t
laatst van hem gehoord hij zijn landing te Bandoeng
op Java. Het gevaarlijkste ge.teolte van de reis was
de overtocht van Timor naa>- Port Darwin aan het
Noordwcstnunt van het Australische vasteland
De Australische regeering had gezorgd voor pa
trouille-schepen, om de vliegers bij hun overtocht to
beschermen. Er waren ook groote toebereidsel* n ge-
troffen dm hen op Auetralischen bodem wolkom te
heeten. \an Port Darwin zou Ross Smith nog naar
Melbourne, een afstand van 2400 mijl, vliegen