Iti het Hart van Holland. Zaterdag 13 December 1919. 62ste Jaargang No. 6533. DERDE BLAD. Staatsloterij. Sinnenlandsch Nieuws. groote kaasvookraad. Gemengd Nieuws. Ik heb nooit geweten, dat Nederland zooveel Marineofficieren tel<\p, als ik er dezer dagen op en om het Binnenhof heb gezien. Het stroomde! En allemaal waren zij gekomen om te zien hoe de man, die hen wilde vernietigen, zelf zon worden afgemaakt. De man die pantserplaten voor kruisers bestelde en den volgenden dag die kruisers onnoodig, ja zelfs in zijn „systeem" ontoelaatbaar vond, om ze één dag later toch maar weer wel en daarop maar weei- niet te laten voltooien, zou worden afgemaakt. Dat dacht heel de Marine en dat dacht elke courant. U>e Marine was er blij mede, want dit zou beter keuren, dat een ander minister zou optreden, die wel groot materieel noodig oordeelde en dus de promotie kans niet zou verminderen. De bladen waren ook blij, de eene groep, omdat zij op bezuiniging hoopten en op het verdwijnen van het waardelooze „oud roest". De andere, omdat zij er mee rekende, dat een nieuwe minister voor de gebleken algemeene opinie in marinekringen zou zwichten en wel het materiaal zou aanschaffen, wat de zeemacht voor het vervuilen harer taak noodig oordeelde. Overal was men vol van de crisis aan Marine en als het zomerweer geweest was, geloof ik, dat er geen tennisbal zou zijn geslagen, zoo vol als de Haagsche meisjeswereld was van het feit, dat er nu spoedig ook wel geen adelborsten meer zouden zijn. Immers in een stad zoo vol van allerlei unifor men van de landmacht is de betrekkelijk zeldzame marineofficier of aspirant vanwege de zeld zaamheid nog meer in trek bij de dames, dan elders. En dan niet te vergeten het jaarlijksche „Adelbor- stenbal" in den 'Haagschen Dierentuin, dat voor de jongedames bijna even gewichtig is, als een uitnoo- diging voor het beroemde „Casinobar in de Vieux Doelen voor hare oudelul is. Het bal, waar „Het Hol Verschijnt" en waar heusche gravpn en baronnen de luchters dragen om de hooge bezoekers voor te lich ten naar de balzaal. Aan al die heerlijkheid zou een eind komen. Geen adelborsten meer, geen admiraals meer. En dit alle maal, omdat Minister De Vries uit zijn advocaten praktijk nog een compagnon had overgehouden, die óók door de wereld moest... De oppositie bij het publiek was groot en werd dagelijks sterker. Maar niet hechter. Want de eeuwige positieverandering van den mi nister maakten het eenigszins moeilijk oposant te blijven. Wie heden opponeerde omdat de heer Bijle- velt géén kruisers en wie bezuiniging wenschte, moest morgen ministerieel worden, aangezien hij wél kruisers wilde en een aysteem had ontdekt of dit scheen te hebben gedaan waarin die vaartui gen wel weer heetten te passen. De eenige groep, die bij elke volte face des mi nisters op haar standpunt bleef waren de bezuini gers, die uitrekenden hoeveel belastinggeld er werd gespaard, wanneer Marine eens ophield een duur „houpaardje" te zijn. De verklaring, die de glundere heer Heemskerk zijn collega schijnt t? hebben gedicteerd, dat hij n.1. de kruisers niet wil afbouwen, bevredigde reeds dadelijk niemand, al wist natuurlijk geen mensch wat hij met die mededeeüng wilde zeggen. De eene verklaring was even goed mogelijk als de andere en zelfs de heer ILugenholtz, die anders niet voor één gat gevangen is, wist niet precies meer hoe hij zijn speech zóó zou inrichten, dat de critiek weer vernietigend zou zijn, hoe de minister die mededeeling dan ook zou gelieven te explicee- ren. Wat intusschen opvalt is, dat men zoo merkwaar dig weinig kennis heeft genomen van de mededee- lingen der Engelsche deskundigen op marinegebied, van de memories van Fisher bijv. Zoo goed als elke redactie in ons land heeft of in een Engelschen brief of op andere wijze die ihe- mories besproken. Men weet dus, dat deze man, die jaren voor den oorlog reeds dezelfde opinie had als thans, van overtuiging was, dat elk oorlogs vaartuig aan de oppervlakte der zee ten ondergang gedoemd is. Dat het èt merci is van den kleinen, goedkoopen, onzichtbaren onderzeeër of van den nog veel goedkooperen en bijna onaantastbaren vlie ger. Admiraal Fisher, die zijn mede-admiraals, plus kruisers en slagschepen en al wat drijft op den mesthoop wenscht te deponeeren, heeft voor ons land blijkbaar tevergeefs geschreven. Wij hebben om zijn ietwat paradoxaal klinkende uitlatingen ge lachen, maar de waarde zijner opmerkingen niet be grepen. Ook de lessen van den oorlog, de ondergang van de zeven schepen bij Falmouth. door één enkelen Duitschen onderzeeër zijn aan ons nationaal denk vermogen voorbijgegaan. Onze vliegdienst is of men er lang of kort over praat hoogst onvoldoende. Fokker die het Duit- sche vliegwapen zulke enorme diensten bewees, schijnt op een of ander$ onnaspeurlijk motief zijn tweede vaderland den rug te hebben toegedraaid en tot zijn ouden staat te zijn teruggekeerd. Maar van een vloot van Fokkers hebben wij nog niets gehoord. Wel van levensgevaarlijke Rumplers en van wat ander tweedehands Duitsch materiaal uit den grooten uitverkoop over onze oostgrens/Onze eerste „Zeppelin" of „R. zooveel" moet nóg gebouwd wor den, evenals onze eerste groote onderzeeër. En toch hebben de reizen over den Oceaan en tljans die van Ross Smith naar Australië, evengoed als de reizen der onderzeeërs naar New-York de mogelijkheid en brdikbaarheid van dergelijke machines afdoend be wezen. Maar Marine hoort niets. Noch de minister, die geen of misschien toch wel bf weer geen kruisers wil. Noch Marine, die niet ziet hoe een luitenant ter zee ooit vice-admiraal zal kunnen worden als er geen vaartuig te bedenken is, dat door een kapi tein ter zee moet worden gecommandeerd 'De laatste overweging doet ons zuchten waarom et in ons land toch geen Fisher te vinden is, die ..scrap the lot!", weg met den rommel' durft zeg gen. Hoeveel zou er niet zijn te besparen, wanneer alle vlagofficieren van ons vlootje werden gepension eerd, desnoods op vol salaris, en geen nieuwe meer werden gekweekt!. -Tegenwoordig loopen zij toch uit oen actieven dienst, zoodra zij in de burgennual schappij of aan land, een post weten machtig te worden. De uitstekende opleiding maakt hen voor h'jna elke verantwoordelijke cn goedbetaalde be trekking op technisch of nautisch gebied geschikt. Desnoods zelfs voor commandant der brand weeri hoofdcommissaris van politie, bankdirecteur, bur gemeester en nog heel veel meer. Alleen voor minister van marine schijnt hun niet zeer groot, gezien het feit, dat het com pagnon zijn geweest in een advocatenfirma en een gereis naar Londen en terug ve hebben gemaakt, °°g »tee<l« blijkens de oppositie geer voldoen- i de grondslagen schijnt op te leveren om als «ooda- nig ts voldoen. Hoe lang moet een msrine-offlcier dan wel uit *Un tVu dV0erdftr onzer vlootaangole- t n lTv treden, vraagt iemand me. Ik weet het niet, heb ik eerlijk gezegd. Alleen geloof ik, dat een minister van marine «enigszins op de hoogte moet zijn om wat het de partement hem voorlegt te kunnen booordeelen. \\aaa-om probeert Ruya het niet eens met dien R.-K. Hoofdaalmoezenier Magr. Evara? Trekking van 11 2e Klasse. 4e Prijs van f 400 4033 Prijs van t 200 21251 Prijzen yan 546 65 71068 1120 2139 4498 4602 5237 6803 6360 7462 7535 7739 7882 7904 8917 9026 9181 9218 9231 9913 10265 10628 10389 1110441249 11627 11889 12452 12602 12837 12896 13016 13127 13879 14497 14873 14880 14957 15452 15653 15840 15955 16288 17093 17099 17114 17142 17890 17955 18107 18223 18596 18714 18835 20057 20131 20206 20389 20125 20461 20717 21729 21831 22108 22158 22211 —293 —737 December. Lijst. f 30. 2421 2911 6120 6463 8181 8360 9285 9513 3097 7184 8392 9679 11672 13194 15670 17553 19228 20778 -772 3638 7443 8762 9816 -852 13806 15737 17784 20028 20319 WEENSCHE KINDEREN. Gister zijn te Rotte'dain 487 jongens en meisjes uit het Weensctie hongei oord'aangekomen en spoedig zul' leii er meerderen volgen. De begeleidende dames Van Herwerden én Wachtér hebben liet een en ander aan een redactéur dér N. R. Crt. verteld over hun 14 daagscii verblijf te Weenen.» De dames zijn daar pamens het gemeentebestuur rondgeleid door den onderburgemeesier Winter, die hun ook verschillende inrichtingen heeft la en zien. Op do scholen werden kennisgevingen opgei ïangen. waarbij bekend wordt gemaakt, dat de Kinderen die naar Holland willen, zi.ch moeten aanmelden voor de keuring. l>ri,e artsen keuren de jongens en meisjes én deelen hen in groepen i|n. Dié ijtft het hardst noodig hebben, kotnen het eerst aan de beurt en natuurlijk moet er een aantal afgewezen worden. I>e kinderén zijn dolblij: als zij naar ons land mogen, en wanhopig als zij inoeten blijvetn. De toestand is te Weenen dan ook onbeschrijfelijk ellendig. Een half brood per hoofd per week. maar dat ontvaqgen de m^scheu soms twee en drie weken ni,et eens en dé kwalitéit Ls isovendien afschuwelijk. Voor geen goud was er in Weenen melk te krijgen, vleeseh alleen tégén Exorbi tant hooge prijzen (125 kronen voor een heel klein stukje biefstuk), geen boter is er, geen vet. Blootsvoets loopen de kinderen er in dit barre jaargetijde; de kleeding laat plles te weuschen, is er ontzettend duur en van buitengewoon slechte kwaliteit. Ontzagelijk veel tuberculose heersdit er. De menschen £ijn wanhopig in dit leven van ontbering etn ellende, waarin diefstal dikwijls de eenige weg is ooi niet van den honger om te komen, om zjjn kinderen in. het leven te houden. Van. dit alles heeft de middenklasse het meest te lijdén. want (het mag heusch v^l eens gezegd worden, meende mevrouw van Herwerden) de sociaaldemo craten wetein te organiseeren en voor hun menschen wat te doen. maar .de middenstand doet niets en er wordt niet voor gedaan. Kleine winkeliers, officieren reizigers, pensionhouders, de talloozen die in den oorlog zijn gegaan en geen betrekking hebben, al deze menschen lijden het ergst. Wij hebben dezér dagên de niet onjuiste opmerking gehoord,, dat het bjj jle wilde volksstammen toch beter was, dan het is in onzen tijd. Toen sloeg de eene stam den. andere één voudig dood. maar in onzen verlichten tijd hongert men het volk langzaam dood. Qmdat enkele „diplom maten" het misleid hebben eii in den aTgrond gedre ven? Natuurlijk-zijn de bleeke, magere stumpers, die aan het heele oorlogsschandaal part noch deel 'hebben ge had. dolblij, als zij er uit'mogen naar een land waar eten is en dus ook levenslust en vroolijkheid. Men bedenke echter, hoe ver het toch gekomén moét zijn. als moeders etn vaders op hun beurt blij moeten zijn. hun kinderen af. te staan aan wildvreemden in een onbekend land. En hoe diep droevig js tiet dan. dat er daarginds in de ellende zusjes en broertjes moeten blijven, nog heel veel bleeke kléiné kindéréni, die nooit zullen gaan naar andere landen, die zullen blijven in de hongerende stad, die zieker misschien nog züllen worden, voor wie alle levensvreugde, alle kinderblijheid verstommen zal. tenzij,.... Tenzij men bedenken wil in de wereld, dat een kannibaal een mensch tenminste behoorlijk stooft of braadt èn ver orbert. en dat dit pen buitenkansje is tegenover dén vrecselii'ken. kpagepden, langzainetn, uitterenden hon gerdood. Tenzi} men dus bedenkt, dat het niet genoeg is wal Amerika, wat Zwitserland, de Scandinavische landen, wat Holland doetdat het bij lange sja nog niet genoeg is, dat er niet alleen kinderen moe'én komém naar de andere landen, maar dat er geld, geld en nog eens geld moet zijn om treinen te zenden, treinén mét levensmiddelen, met medicijnen, met kieerén. Dat zij blij waren, de peuters in hun schamele beste plunje, dat bleek al wef bij hun aankomst. Want in spijt van de lange reis in den zeer gebrekkigen treiin. en de koude vooral in Duitschland waar de sneeuw hoog lag. keken zij: toch glunder door de ruiten of boven de planken uit die de kapotte stukken glas ver vingen. lachten zij u vroolijk tegen en wuifden zij de onbekenden toe. EEUWFEEST VAN DE BOEKDRUKKUNST. Naar „Grafjcus" meldt, zal op de a.s. gemeenschap pelijke algemeene vergadering der Boekdrukkerijbon den het voorstel worden gedaan om het initiatief te nemen tol een luisterrijke viering van den 500-jari- gen gedenkdag van Louerns Coster's uitvinding der boekdrukkunst. Dit eeuwfeest is ook zoowel in 1723 als in 1823 luisterrijk gevierd. Er bestaan plannen tot het organiseeren van een groote tentoonstelling enz. te Haarlem. VERBETERING VAN DEN WOLHANDEL. Men schrijft uit Alkmaar aan het Hdbld.: Naar wij vernemen is Dinsdag in Utrecht een huis houdelijke bijeenkomst gehouden van afgevaardigden van alle provinciale of gewestelijke landbouwver- eenigingen ter bespreking van de mogelijkheid om in alle provincies te trachten verbetering in den wol- liandel 4e krijgen, gelijk dit in de provincie Noord- Holland dit jaar reeds is geschied. Het initiatief tot deze bijeenkomst ging uit van het Kon. Ned. Land- bouwcomitó, onder leiding van den heer J. H. Ver heggen van Rruggenum. Op slechts ééné uitzondering hadden alle vereenigingen aan den oproep gevolg ge geven. Bij de besprekingen, die ingeleid werden door den heer E. Dz. Govers, die mededeelingen deed omtrent het werken en streven en de bereikte resul taten van de Vereeniging tot verbetering van den WoJhandel in Noordhollanrl, bleek dat men ook reeds in de provincie Friesland, hoewel op bekrom- pener wijze, werkzaam was geweest en hierbij gun stige resultaten had verkregen. Na breedvoerige gedachtenwisseling werd beslo ten dat in elke provincie vóór half Januari de daar werkende vereenigingen bijeen zullen komen ten einde nader te beraadslagen over dé wijze om tot de noodzakelijk geachte verbeteringen in den wolhandei te geraken. Volgons raming is er in de pakhuizen in Fries land een partij kaas geborgen, die oen waarde van pi.m. 9R millioen gulden vertegenwoordigt. Men vreest, -dat door de beperkte ruimte, de kaas niet voldoende bewerkt kan Vorden en dua in kwaliteit vermindert, KAASP-TPORT, Aan de betrokken autoriteitan wordt het voorne men toegeschreven, den Minister van Landbouw te adviseeren, de stortingen aan ultvoerltoffingen, be taald ter verkrijging var consenten voor den export van kaas „eerste periode" te restitueeren voor zoo- den aanvang van de tweede periode. Verder zou thans reeds vaststaan, dat He heffing van inelkgeld in \er van de consenten geen gebruik is gemaakt vóór edi t-tli de toekomst niet meer zal geschieden. BARSINGERHORN. Mot ingang van 16 December 1919 wordt Barsinger- horn opgenomen in hot Nederlandsch.Duitsch tele foonverkeer. Omtrent dn plaatsen, waarmede te Baj*- singerharm kan worden gesproken, fikt op genoemd hulpkantoor, alsmede te\ji post- en telegraafkantore Schagen inlichtingen te verkrijgen. LCONTOESLAG SPOORWEGPERSONEEL Namens de samenwerkende vereenigingen St. Raphaël, N. V„ I'. C. B„ Neutr. Bond en B. A. N. S. is een schrijven gericht aan de Directie der Neder- landsche Spoorwegen om op de loonen voor 1920 een •toeslag te geven van twee extra weken .loon per maand met een minimum van f50 per maand. Daar de vtgeerende loonen gedurende 1919 steeds met verschillende toeslagen moesten worden aange vuld en de duurte aanhoudt, wordt deze door de vijf vereenigingen voorgestelde verhooging voor 1920 zeer noodzakelijk geacht. Een afzonderlijk on derhoud ter nadere toelichting werd tevens aange vraagd. ARBEIDSOVEREENKOMST DRUKKERIJEN. In de Donderdag te Amsterdam gehouden ver gadering der Samenwerkende Boekdrukkerijbonden is het ontwerp collectieve arbeidsovereenkomst, zoo als door het bestuur was voorgesteld, met 560 tegen 517 stemmen aangenomen. Vooraf had het bestuur verklaard, de consequen ties van een weigering niet te willen aanvaarden, ter wijl de Onderhandelingencommissie zich niet be reid had verklaard, na verwerping van het contract de onderhandelingen voort te zetten. DAN WERD HET GOEDKOOPER. Het Volk meldt, dat het gemeentebestuur ven Am sterdam onlangs tot de regeering het verzoek heeft gericht om buiten het Rijksgraanbureau om en in gevorderde scheepsruime meel te mogen aanvoeren. De regeering heeft dat geweigerd. Zij antwoordde, dat voor dat doel geen gevorderde scheepsruimte zou worden afgestaan. En werd het aangevoerd In gewone scheepsruimte, dan zou het meel veel goed- kooper komen dan dat de regeering zelf distribu eert. ZWENDEL IN MARKEN TEN KOSTE VAN DEN NEDFHLA NDSCHEN STAAT. In het grensgebied althans in sommige gedeelten van dat gebied hebben, sinds er met heluitvoeren van eetwaren naar Duistchland 'niets meer te ver dienen is', de smokkelaars een systeem van handeldrijr ven 1n marken bedacht, waaraan voor hen geen spoor van risico verbonden is. doch waai door de Nederland sche Staat o pschandelijke wij'ze benadeeld wordt. De uit Duitschland hier aankomende postwissels toch. waaro phet uit te be>aler, bedrag in marken vermeld is. worden op 13 November j I. is die koers voor 't laatst vastgesteld door da administratie der Posterijen omgerekend o pi 0.10 per mark. terwijl de beurskoers al sinds wéken tusschen 5 en 6 cent schommelt. Van dat groote verschil nu maken de smokkelaais gebruik, door hier te lande aan een bank zich van marken te voorzien, en daarmee over de grens te trekken om ze over te dragen aan een Duitschën kennis, met heft verzoek om ze per postwissel terug te zenden naar Nederland aan 't adres van den leve rancier. Zoodra die. thuis gekomen weet den post wissel ontvangt, int hij ten postkaniore Nederlandsch geld tegen een markenkoers van f 0.1.0 en verdient dus samen met zijn Puitschen handlanger f 0.04 a f 005 op elke mark, ten koste yan den Nederlandschen Staat. Jn enkele gedeelten van het grensgebiéti is dit systeem van handeldrijven, naar ons van betrouwbare zijde werd medegedeeld. b®rig zeer bedénkélijké afmetin gen aan te nemen en opdat de Staat voor groote ver liezen 'blijve gevrijwaard, zo uhet zonder twijfel ge- wenscht zijn. dat er onmiddellijk maatregelen werden genomen, waarin werd bepaald dat uitbetaling van in marken gestelde postwissels plaats zou hebben tegen den beurskoers van den dag der uitbetaling, of, wan neer dit te lastig is voor ae post, van den daaraan voorafgaanden dag. Dan zou de kant op het lijden van verlies even groot worden ais de kans op 't ma ken van winst, zoodat aan den zwendel met een slag een einde zou zijn gemaakt. EE LEVENSMIDDELENTREIN. Yoorloopig is het vertrek „uit Rotterdam van den tweeden trein met levensmiddelen voor Oostenrijk én Hongarije vastgesteld op a.s. Maandag. Naar de N.R.Crt. mededeelt, zijn de voorbereidende maatregelen voor het laden in vollen gang 'Vrijwel zeker is nu reeds .dat de trejpjal bestaan uit 40 wa gens voor Weenen en 10 voor Boedapest. In iederen wagen wordt 15000 kilogram aan levensmiddelen en kleeding geladen. Uit aankoopen, gedaan voor het Roode Kruis, uit ingezameld geld .heeft de' heer Hu ijs aan de Llovd- kade reeds doen laden een spoorwegwagen met 5000 Kg. suiker. 200 kisten melk, 1500 Kg. havermoutt, 2000 Kg. margarine. 200 Kg. levertraan en 500 Kg. cacao, poeder, alles voor iWeenen bestemd. Bovendien zijin aan datzelfde terrein reeds geladen 10 wagons voor Boedapest mgt 10.000 Kg. rijstemeek 10000 Kg. rijst; 95 Okisten gecondenseerde melk, 10000 Kg. witte boonönj, 2000 Kg. groene erwten; 2000 Kg. havenmout, 4000 Kg. margarine. 1000 Kg. cacaopoeder, 500 Kg. chocolade" reepen. 2000 Kg. gortmout, 4000 Kg. suiker, 30 kistein en 56 balein met kleeding en verder gescheukén van particulieren uit verschillende plaatsen van ons land. waaronder kisten met bussen cacao, huisl oudzeeo, bouillonextract, maizena havermout, ^gecondenseerde melk. conserven en vlecschextracten, boonen, erwtén enz enz. Terwijl men hiermede aan de Lloydkade dag in dag uit. volhandig is Reeft de firma Schenker en Co. geheel gratis pp zich genomen de expeditie en vér lading van dén trein aan het Maass'ation Aan dat slation komen alle geladen wagons bijeen, wordt de trein saamgesteld en van daar vertrekt hij. Uit verschillende streken van ons land neemt de firma Schenker en Co daar in tiaar suikerlood de talrijke kisten, pakken, balen en manden in ontvangst en zorgt er voor de inlading. Het zijn levensmiddelen in allerlei soorten en vorm en ook kleedings;tikken Dadelijk na het vertrek van den eers'en trein op 17 November is men daar met deze pxpeditie en in ont vangstneming aangevangen. Het «o'aal der Maandag te verzenden goederen wordt n ual op 750.000 Kg. geschat. KROKODILLENTOiKKiERIJ IN FLORIDA. Wij lezen iin „De Aarde en haar Volken" De Amerikaansche jonge dames hadden meermalen bewezen vee! liefhebberij voor kleine krokodillén té bezitten etn dit bracht éen ondennemenden Yanked ér toe. jn het zonnige Florida een krokodillenfokkerij te beginnen. De hier geboren jonge krokodillen worden door. Negers of Séminoleri -langs de straat te koop aangeboden. Wil jnen de verhalen van 'deze slimme handelaars oelooven, dan verkeert men weldra in den waan. dat 3e lieve diertjes" door hen buit gemaakt werden op avontuurlijke jachtpartijen. Behalve voor de hierboven genoemde damesliefhéb- berijen. worden de ionge alligatoren nog voor andere doeleinden gefokt. Vele zetten hun leven voort in den een of anderen dierentuin, andere worden tot al- facties voor het circus afgericht. Het vleeseh der krokodillen wordt door Neger*. Azia ten en Indianen gegeten Aan gene zijde van den At- lantischcn Oceaan hebben ook blanken meermalen dit vreemde gerecht op tafel gehad. Het vfeeach" was dan ces neduit de «ikke ipferen van deto staart eto smaakte als aeetong, maar toch miet lekker, of. men het d« voorkeur kon geven bovea de meer ge bruikelijke vleeschsoorten, In uitgekookten toestand gebruikt men het vteech ais Ijippéiu en hondenvoer, terwijl de farmer er een goedkoope olie uit weet te trekken. Op de markt van Siam en Florida kan men ook kro- kodiileneierm koopen. Daaruit wordt ren gerecht be reid. dat er evenwel vreemd uitziet, /want het geel der eieren wordt door het koken hard, doch het .eiwit stolt hocl moeilijk. De Kroltodillenhuidon leveren het materiaal ivoor verschillende lederartikelem en hebben véél waarde. Ook naar .do tanden is veel .navraag. Jonge krokodillen worden veelal gedood, opgezet en ais pressejjopier of als snuisterij jn den handel fje- breent. Oudere opgezette dieren treft m^u wel aan, s.taande .op de acnterpooten, den staart om een voor poot geslagen, dienst doende als parapluiestnndaard. Gefokte en wilde alligatoren kostten vóór den oor log ongeveer vijftien gulden per stuk, doch ook deze prijzen zullen thans wel dubbel en dwars verhoogd zijn. De bij de Amerikanen zoo geliefde krokodillenjachten met verblindend lantaarnlicht bij fort Mijers en in do Calvosahatschi_rivier hebben evenwel een flinke bres in dit dierenrijk geschoten. STEENKOLEN-GRIS IS IN DE VER. STATEN. Het Centra] News agentschap meldt uit Wahing- ton, dat, volgens de laatste officieele verzekeringen, het eind van de mijnwerkersstaking aanstaande schijnt. Men houdt het er voor, dat de mijnwerkers de voorwaarden van den president zullen aannemen. Echter zullen de vervolgingen wegens „minachting voor de justitie", die tegen vakbondleiders zijn aan gevangen, voortgang nemen. De spoorweg-administratie heeft aanwijzingen ge geven, die de strekking hebben, dat de beperking van den passagierstreinenloop in het Oosten der V. St. nog gedurende 48 uur uitgesteld blijft. Wat de beperking van den treinenloop aangaat in streken, waar de kolenschaarschte nijpt, is geen wijziging ge bracht in de plannen. DE AMERIKANEN VERTREKKEN. Uit Berlijn, 11 December. Het Nue 8 Uhr Blatt te Weenen deelt mede: De Amerikanen verlaten niet alleen Parijs, maar ook geheel Europa met inbe- I grip van den Zuid-Slavischen staat. Generaal Band- tioltz, de vertegenwoordiger van Amerika te Boeda pest, is ook teruggeroepen en zal weldra vertrekken. Ook de Amerikaansche commissie, te Weenen zal binnenkort haar werk staken en Europa verlaten. De Amerikanen te Parijs waren met hun missies in geheel Europa in rechtstreeksche telegrafische ver binding. De telegraaftoestellen werden door ma trozen van Amerikaansche oorlogsschepen bediend. Ook deze telegrafische stations worden opgeheven cn de 75 Amerikaansche telegrafisten, die in Europa werkzaam waren, keeren naar Amerika terug. Dit vertrek geldt natuurlijk alleen voor de politieke en financieele commissieé. De Amerikaansche instel lingen van weldadigheid blijven bestaan. ZOEK GERAAKT. IA; Berlijn, 11 Dec. Teekenend voor de nog steed? toewemende criminaliteit is een dezer dagen in het orgaan, waarin de legervorderingen verschijnen^ ge publiceerde lijst. „Vermist" worden niet fninder dan 44 wagons levensmiddelen, die deels van het pro viand-centrum Rastadt uit naar elders, deels daar- heen gezonden werden. Deze wagons zijn onderweg spoorloos verdwenen en tot dusver niet teruggevon den. RENNER TE PARUS. Uit Parijs. 11 Dec. De Oostenrijksche staatskanse lier Renlner is hier aangekomen Na zijn aankomst te Parijs heeft Renner een mede werker van da ..Ternps" le woord gestaan. Na eraan herinnerd te hebben, dat hij drie maanden geleden Parijs verliet tevreden, dat hij den vrede ge.eékénd had en vol hoop voor de toekomst der jotnge Oosten» rijksche republiek, zeide Renner, dat die drie maanden voor Oostenrijk en voor Weenen in het bijzonder ver schrikkelijke maanden waren. Te Weenetn steeg .dé kin dersterfte tot 60 petbot kolenrantsoen is gedaald tot drie Kg per week, en per gezin ,geen enkel huis is verwarmd, de treinen loopen niet meer. Het grootste deel van ons volk moet van honger sterven. Wij danken, zeide Renner, de vredesconferentie, dat zij ons dé gelegenheid iieeft geboden te zeggén .wat ons op hét laatste oogenblik kan redden. Wij welen heel. goed dat men itïet als n%>t een 'ooverstaf onmiddellijk hulp kan verschaffen, wij willen ook geen bedelaars zijn en onze onmetelijke ellende niet .als eén middél om pressie te oefenen bezigen, maar wij willen onze ca paciteit ,om 'te werken terug krijgen, wij willen her, bouwen zoolang er iets te herbouwen zal zijn. Vol vertrouwen roepen wij den machtigen steun der geal lieerden in voor jiot te laat is, dat de opperste raad over ons bestaan beslist. AMERIKAANSCHE BISSCHOPPEN. President Eberf zou gisteren drie Amerikaansche bisschoppen ontvangen. Volgens de „Deutsche Al'g. Ztg.' heeft deze missie ter doel npi den steun bij liet herstel van Europa, die van Amerikaansche zijde in het vooruitzicht is gesteld, in het bizonder voor Duitschland, in praktijk te brengen. Vóór alles komt het lenigen van den nood van de onbemiddelde klassen der bevolking in aanmerking. EE MUNWERKERSSTAKING. Uit Charleroi, 11 December. De staking der kolen- tnijnwerkers breidt zich sterk uit. Haast alle kolen mijnen van de Borainge, Charleroi en omstreken zijn in staking. EE EX-KONING VAN BEIEREN IN GELDNOOD. Uit Berlijn, 11 Dec. De ex-koning van Beieren heeft nadrukkelijk geprotesteerd tegen beschikking over en den gedeeltelijken verkoop .van zijn persoonlijke eigendommen, zoodat men daarvan jioorloopig heeft afgezien. l oen eenige maanden geleden aan de regeering te Muncben werd medegedeeld, dat de vroegere koning dij thans in Zwitserland verblijf houdt, geld noodig had, w erd hem op afbetaling 50.000 Mk. aangeboden waarvoor hij evenwel bedankte. De voormalige ko ning is geheel aangewezen op den financieelen bij- -stand zijner bloedverwanten. PER VLIEGTUIG NAAR AUSTRALIë. Kapitein Ross Smith, de Australische vliegfer, tieeft zijn vliegtocht naar Australië volbracht. Woens dag is hij om 3 uur 40 's namiddags Australische tijd -• o uur 20 'sochtends Amsterdamsche tijd te Port Darwln geland. In de onderstelling, dat aan alle voorwaarden vol daan is, hebben Ross Smith en zijn metgezellen dus den prijs van J. 10.000, welken de Australische re geering voor den eersten vlieger uit haar land, die den tocht volbracht, had uitgeloofd, verdiend. Volgons de voorwaarden moest de afstand van 2.o00 mijl es afgelegd worden in 720 uur. Hei vlieg tuig, een V ickers-Vimy-toestel, dat oorspronkelijk bestemd was om als bommenwerper dienst te doen maar eenigszins verbouwd was, was op 12 Novem- her van Ilounslow bij Londen vertrokken. Rekening houdende met het tijdsverschil, moest de bemanning op zijn laatst Vrijdag te Port Darwin landen. Zij 13 dus nog twee dagen binnen den tijd daar aangeko- men. Vermelding verdient nog, dat het vliegtuig het evenbeeld was van dat, waarmee Alcock zijn ver maarden tocht over den Atlantischen Oceaan deed Beide vliegtuigen werden voortgedreveu door een tweeling Rolls-Royce-motor. Kapitein Ross Smith was vergezeld van zijn broer Keith en twee motor-herstellers. Voor het bericht van zijn aankomst te Port Darwin, had men In t laatst van hem gehoord hij zijn landing te Bandoeng op Java. Het gevaarlijkste ge.teolte van de reis was de overtocht van Timor naa>- Port Darwin aan het Noordwcstnunt van het Australische vasteland De Australische regeering had gezorgd voor pa trouille-schepen, om de vliegers bij hun overtocht to beschermen. Er waren ook groote toebereidsel* n ge- troffen dm hen op Auetralischen bodem wolkom te heeten. \an Port Darwin zou Ross Smith nog naar Melbourne, een afstand van 2400 mijl, vliegen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1919 | | pagina 9