Dinsdag 6 Januari 1920. 63ste Jaargang No. 6544. TWEEDE BLAD. Beproeving van trekkers Uit en Voor de Pers. Burgerlijke Stand. Gemengd Nieuws. De Vereeniging tot Ontwikkeling van den land bouw in Hollands Noorderkwartier hield ^op Dins dag 9 en Woensdag 10 December een beproeving van motorwagens voor het trekken van landbouwwerk tuigen en voertuigen. De bouw van deze motortrekkers is reeds lang voor den oorlog begonnen en in Nederland zijn daarmede toen ook reeds proeven genomen. Tijdens den oorlog zijn zij in het buitenland in groote ver scheidenheid gefabriceerd en op groote schaal in gebruik gekomen voor het vervoer van oorlogsma teriaal en ter besparing van menschelijken arbeid en paardekracht in den landbouw. In den loop van dezen herfst hebben ondernemende handelaren een vrij groot aantal fabrikaten in ons land ingevoerd. De Vereeniging overtuigd dat het in de naaste toe komst voor de ontwikkeling van den landbouw van 't hoogste gewicht moet worden geacht, dat hij de beschikking? krijgt over doelmatige werktuigen, waardoor de, netto-opbrengst van 'f akkerbouw.be- drijf kan worden opgevoerd, indien mogelijk tot boven die van het graslandbedrijf, meende zich door middel van eene beproeving een oordeel? te kunnen vormen over het voordeel, dat de- landbouw uit de thans ingevoerde machines zal kunnen trek ken en over de verbeteringen, die eventueel nog zullen moeten aangebracht, om ze voor onze om standigheden zoo passend mogelijk te maken. Door deze beproeving voor het. publiek toeganke lijk te stellen, zou dan tevens voor belanghebbenden, die zich zoodanig werktuig willen aanschaffen, de gelegenheid bestaan een juiste keuze te doen, ter wijl daardoor ook de algemeens aandacht op dit nieuwe hulpmiddel zou worden gevestigd. Alle firma's, waarvan hekend was of veronder steld werd, dat zij zich met den verkoop van deze trekkers bezig houden, ontvingen eene uitnoodiging om met haar machine aan de te houden beproe ving deel te nemen en hoewel het eerst scheen, dat slechts een enkele firma in staat zou zijn aan 'die uitnoodiging te voldoen, gelukte het ten slotte van een zestal de verzekering te verkrijgen, dat zij aan de beproeving zouden deelnemen. Voor het ber.eiken van dit resultaat bleek hot echter noodig de be proeving uit te stellen tct in -de maand December, waartoe met het oog op den dan waarschijnlijk min der goeden toestand van den grond en de onzeker heid van het weer, ''niet dan met een bezwaard hart besloten werd. De beproeving werd gehouden op een terrein van 3 H.A. vrij zwaren kleigrond, op de boerdeTij -Nieuw Zeewijk, bewoond door den bedrijfboer K. de Jong en.eigendom van Mevrouw de Wed. H. Waiboer te Schagen, gelegen in den Groetpolder, gemeente Winkel. Van dit terrein bestonden twee akkers uit klaver- land, terwijl de rest na den oogst éénmaal 5 c.M. diep was geploegd. Aan de beproeving werd deelgenomen door de volgend© trekkers: 1. „Cleveland". Amsterdamsche RijtuJgmaatschappij Gewicht 1600 K.G." Rupsbeweging (Caterpillar). Rupsband breed 16 cJVl. Benzinemotor, 4 cylin- ders, 1200 toeren. Snelheid 5.5 K.M. per uur. Voor dorschen 20 P.K. (paardekracht), voor trekken 12 P.K. Prijs f6500, met trekkerploeg f6800. 2. „International Junior". Scholten en Pijper, Hodrn. Gewicht 2000 KG. Hoogte voorwielen 81 c.M., achterwielen 103 cAf. Achtervelgen breed 30 c.M., voorzien van schuine kammen. Petroleum- motor, 4. cylinders, 900 toeren. Snelheid 2,8, 4 en 6,4 KJM. per uur. Voor dorschen 16 P.K., voor trekken 8 P.K. Prijs f5500. 3. „International Titan". iN.V. Firma J. Wiglama, Alkmaar. Gewicht 2800 K.G. Hoogte voorwielen ÖQ c.M., achterwielen 135 cjM. Achtervelgen breed 25 c.M., voorzien van schuine kammen. Petro leummotor, 2 cylinders, 500 toeren. Snelheid 3 en 4 K.M. Voor dorschen 20 P.K., voor trekken 10 P.K. Prijs f5280.—. 4. „Austin". P. M.. Soudijn, Oegstgeest. Gewicht 1470 K.G. Hoogte voorwielen 76.2 c.M., achterwie len 106.7 cM. Achtervelgen breed 25.4 c.M., voor zien .van dakvormige uitsteeksels. Petroleum- motor, 4 cylinders. Snelheid 4 en 7 K.M. per uur. i Voor dorschen 25 P.K., voor trekken 15 P.K. Prijs f4100. 5. „Rumely". Van Berkel's Patent, Rotterdam. Ge wicht 3000 K.G. Hoogte voorwielen 86.4 c.M., ach terwielen 130 c.M. Achtervelgen breed 30.5 c.M., voorzien van schuine kammen. Petroleummotor, 2 cylinders, 560 toeren. Snelheid 3.9 en 6 K.M., per uur. Voor dorschen 20 P.K., voor trekken 12 P.K. Prijs f6750. 6. „Fordson". C. van Werkhoven, Lisse. Gewicht 1310 KG. Hoogte der voorwielen 75 cM., achter wielen 125 c.M. Achtervelgen 30 c.M. breed, voor zien van schuine kammen. Petroleummotor, 4 cy linders, 1000 toeren. Snelheid 3, 6 en 12 K.M. per uur. Voor dorschen 20 P.K., voor trekken 15 P.K. Prijs f3100, met ploeg f3500. Deze gegevens zijn grootendèels ontleend aan de opgaven der inzenders. Het aantal P.K. welke de machine levert bij het trekken, hangt in sterke mate af van de geaardheid en den toestand van den bodem, waarop de trek ker zich moet voortbewegen en is door de beoor deelingscommissie niet gecontroleerd, daar de om standigheden en de beschikbare tijd en hulpmidde len dit niet toelieten; De beoordeelingscommissie bestond uit de heeren J. A. Waiboer, P. D. Kaan en K. A. Kaan, Landbou wers te Anna Paulowna, Ir. J. G. 'Hazeloop te 'Alk maar en Ir. 'N. Nobel te Hoorn, Rijkstuinbouwleera- ren, Ir. C. Nobel te Haarlem, Rijkslandbouwleeraar en Prof. M. F. Visser, Directeur van het Instituut voor Landbouwwerktuigen en -gebouwen te Wage- ningeh. Alle deelnemende machines werden in de gelegen heid gesteld met een gewonen éénscharigen Eckert- •ploeg te werken op het gestoppelde veld en met een tweescharigen trekkerploeg op de klaverakkers en op het gestoppelde veld. Op den eersten dag was het veld nog nat door de voorafgaande regendagen, op dien dag zelf was het droog weer met zonneschijn. Op 't gestoppelde véld was de weerstand, dien de grond aan de wielen of den rupsband bood niet groot genoeg- om de trekkers in staat te stellen met deri. tweescharigen ploeg voren vaji 18 c.M. diepte te ploegen. De wielen begonnen te glijden en de kammen waren dus nieft bij machte op dezen grond het glijden tegen te houfden. De Austin, die als regel met .twee -tfielert in de voor loopt, bleek hiervan minder last te hebben, doordat de bodem der voor veel vaster is en dus meer weerstand biedt. Do Fordson, die eveneens als regel met twee wie len in de voor loopt, kon aan deze proef niet wor den onderworpen, omdat hij door ©en vertraging in het vervoer per spoor eerst op den tweeden dag aankwam. De gewoie éénscharige ploeg werd door dei trekker nret rupsDairtt (3» ClmlwiG) en door fllem welke met de wielen in de voor loopt (de Auetln), gemakkelijk tot een diepte van 25 SÓ cM. door den grond getrokken, de andere trekkers hadden daarmede veel meer moeite, doordat de grond, vooral later op den dag sterk aanlbalde en do wie len daardoor met een dikken toanJd van lossen grond omhuld werden. •Op het klaverveld bleken alle trekkers, behalve de Cleveland, in staat met een tweescharigen trekkerploeg een voor van 18 c.M. diepte te maken. De grond was hier natuurlijk veel vaster dan op het gestoppelde veld; wel was hij door den regen >.n door de voetstappen der vele toeschouwers hier en daar glibberig. De rupsband van de Cleveland' was tegen deze ^glibberigheid niet zoo goed opgewassen; de 'kammen, die op den band zijn aangebracht, zijn slechts van geringe afmeting en bieden blijkbaar ondanks huh groot getal, aan het glijden minder weerstand. De trekker loopt vaak met een hobbelende beweging over het veld, waardoor hot vlak van aanraking in den regel vrij wat kleiner is dan de oppervlakte van den band. Doordat de rupsband als een ketting zonder eind om het voor- en achterwiel loopt en om dit moge lijk te maken de voorassen steeds evenwijdig aan de achterassen moeten blijven, kan men dezen trekker niet sturen door 'draaiing van het voorstel. Het sturen geschiedt door het wiel, dat te snel loopt, te remmen. Komt nu de eene band op een plek, die glibberig is, of door een andere oorzaak minder weerstand biedt, dan blijft deze bij de andere achter en gaat de trekker, als hij niet met den ploeg één geheel maakt, draaien en moet dit worden voor komen door den anderen band te remmen. Dit maakt het sturen vrij vermoeiend, omdat de bestuurder voortdurend op moet letten aan welken kant hij de rem moet laten werken. Ook het trekvermogen wordt daardoor verrpinderd, ■want, dit, wordt daardoor niet gelijk aan de som van de weerstanden van de beide banden met den grond, maar gelijk aan het dubbele van den kleinsten van beide weerstanden. Op den tweeden dag was de bovenkorst van het veld vrij sterk bevroren en- was het weer droog met zonneschijn. De Fordson werd direct na zijne aankomst op het gestoppelde veld aan het werk 'gesteld met den één scharigen ploeg en bleek daarmede een voldoend diepe voor te kunnen maken. Door den eenigszins bevroren toestand van den grond, waren de om standigheden niet overeenkomstig die van den vorigen' dag, eenerzijds balde' de grond niet aan de wielen, anderzijds was de ploegweerstand grooter. Den tweescharigen ploeg kon hij slechts met moeite door het klaverveld trekken, als op een diepte van 18, c.M. moest worden geploegd. Ook hier waren de omstandigheden izeer verschillend va(n die. van den vorigen dag, doordat eenerzijds de bo dem niet glibberig was maar eenigszins bevroren, terwijl anderzijds de weerstand tegen den ploeg be langrijk gTooter was. Uit de opnamen met den krachtmeter bleek, dat alle trekkers op den bevroren grond belangrijk meer kracht konden uitoefenen. Als de trekkers ongeveer tot de t maximum-praestatie werden gedwongen, bleek op den eersten dag de uitgeoefende trekkracht voor alle ongeveer 800 K.G. te bedragen en op den tweeden dag ongeveer 1000 K.G. Dat die kracht op den eersten dag zooveel kleiner was, moet worden geweten aan het feit, dat de wielen toen bij een zekeren tegenstand op den lossen grond begonnen te glijden en te malen, terwijl op den tweeden dag de bevroren grond meer weerstand bood. Alleen de Austin kon den eersten dag een grootere kracht uitoefenen dan alle andere, doordat deze met de wielen in de voor liep en daar veel groo ter en weerstand ondervond. Den tweeden dag was de voor het ploegen be- noodigde kracht belangrijk grooter dan den eersten, wat zonder twijfel te wijten was aan de bevroren korst en ook misschien aan het vasttreden door de toeschouwers van den vorigen dag en, het over het niet geploegde veld heen en weer rijden van sommige trekkers. Het alles overwegende vraagstuk bij den bouw van trekkers is zonder twijfel het verkrijgen van een zoo groot mogelijken weerstand tusschen de wielen of den rupsband en den grond. De vorm van de kammen of de pinnen op de wielvelgen is daarbij van grooten invloed en ook het gewicht van den trekker, of beter gezegd het gewicht, dat op de achterwielen van dén trekker rust. Hoe -grooter dat gewicht is, des te zekerder en des te dieper dringen deze kammen of pinnen in den bodem. Op geploeg- den grond heeft dit echter niet altijd het gewenschte effèct, doordat de grond om den velg aanbalt en dus de -uitsteeksels buiten werking stelt, zoodat alleen de wrijving tusschen grond en grond als weerstandbiedende kracht overblijft. Indien men er niet in slaagt een systeem van uitsteeksels te vinden, waarbij zich dit niet voordbet, zal men den weer stand kunnen verhoogen, door het eene wiel in de voor te laten loopen of a"ls men dit ongewenscht mocht oordeelen, door vergrooting van het geavicht van den trekker. Deze beproeving deed ons echter zeer duidelijk zien, dat door dit groote gewicht de grond bij de voor wegzak-t en juist voor den ploeg in de voor terecht komt, wat aan de kwaliteit van het ploegwerk schade doet. Een klein gewicht verdient daarom naar de meening der beoordeelingscommissie de voorkeur, te meer,' omdat het werken met een lichte machine veel handiger is en ook het transport van -een lichte machine veel minder bezwaar oplevert. Het zoeken van meer weerstand door een wiel in de voor te laten loopen is om de genoemde redenen zeer verleidelijk en misschien obk -niet af te keuren. Men acht het een bezwaar, dat door dit wiel de bodem der voor wordt vastgedrukt en daardoor de doorlatendheid van den grond wordt vermin derd. Of dit bezwaar'bij de betrekkelijk lichte ge wichten der tot heden geïmporteerde trekkers inder daad van belang is, zal slechts door het nemen van vei-gelijkende proeven op onze kleigronden met zekerheid vast te stellen zijn. De beproeving heeft vooral den tweeden dag ge leerd, dat bij zwaren grond voor 't ploegen van twee voren van een diepte van 25 cM. een vermogen van 25 P.K. zeker geen overbodige weelde is en dat, om te allen tijde zekerheid van voldoende kracht, te hebben, een trekker voor dat'doel een ver mogen van 30 35 P.K. zal moeten bezitten. De ondervinding leert telkens weer, dat van het ver mogen der machine door de beweging over den grond en door de overbrenging op de wielen, dik wijls de helft verloren gaat, zoodat bij zulk een vermogen voor het trekken vaak niet meer dan 15 18 P.K. overblijft. Bovendien wordt voor het weer in gang brengen van den ploeg, nadat men een oogenblik heeft moeten stoppen, veel meer kracht vèreischt dan voor het verder trekken van den in beweging zijnden ploeg en is het dus noodig dat de machine een veel grooter vermogen bezit, dan vodr het ploegen op zich zelf voldoende zou zijn. Motoren, die voor het vorkrijgen eener normale snelheid van voortbewegen een klein aantal toeren vereischen, zijn uit een oogpunt van slijtage te verkiezen boven die-met een groot aantal omwente lingen. Daartegenover staaf evenwel, dat de eerst genoemde motoren veel zwaarder zijn en op een zwaarder onderstel moeten staan. Zooals wij boven zagen, zijn aan een grooter gewicht belangrijke be zwaren verbonden, terwijl de machine daardoor ook duurder wordt, Het schijnt daarom der com missie toe, dat bij het streven naar een klein ge wicht aan het bezwaar van een groot aantal toeren 1 niet al te veel waarde mag worden toegekend. Duidelijk is der commissie gebleken, dal motoren i met vier cylinders den trekker een veel rustiger gang mtedeelan dan dia met twee eylindsr». Die met twee cylinders stssrn vonrtdurrod op den grond te beven en te trillen en deelen die beweging zoo sterk aan den grond mede, dat het op eenigen af stand nog goed is waar te nemen. Petroleummotoren verdienen uit het oogpunt van exploitatiekosten de voorkeur boven motoren, die benzine als brandstof behoeven, omdat benzine in vergelijking met de daarin aanwezige energie belangrijk duurder is dan petroleum. Het brandstofverbruik der machines is door de commissie niet gecontroleerd, omdat de omstandig heden een geregeld doorwerken der machines bij volle belasting niet mogelijk maakten cn daardoor aan de te verkrijgen cijfers weinig waarde kon worden toegekend. Het heeft de commissie verwonderd, dat de deel nemende firma's niet alle gezorgd hadden een eigen tweescharigen trekkerploeg mede te nemen'. Zij had daardoor voor het werk slechts de beschik king over een tweescharigen ploeg, die voor den te ploegen grond minder geschikt bleek te zijn. Niet overi)odilg schijnlt helt haar allen handelaren in trekkers aan te raden hun licht op te steken bij het Instituut voor Landbouwwerktuigen en -(ge bouwen omtrent de keuze van den bij den trekker te verkoopen trekkerploeg. Want het gevaar is lang niet denkbeeldig, dat het door den trekker 'geleverde werk de belanghebbenden onbevredigd zal laten, door de fouten van den bijgeleverden ploeg. Wanneer men iü aanmerking neemt, dat de machines, voorzien van een kleine versnelling, bij haar langzaamsten gang, den tweeden dag, toen de grond voldoende weerstand aan de wielen bood, een trekkracht bleken te bezitten van ongeveer 1000 K.G. en op den eersten dag de niet bevroren grond een weerstand aan den ploeg bood van 65 K.G. per d.M.*, dan volgt daaruit, dat bij voldoend drogen grond en, een ploegweerstand van 65 K.G. door die machines twee voren kunnen borden geploegd van 25 c.M. diepte en ter gezamenlijke breedte van 60 c.M. Ter vergelijking kan nog worden meegedeeld,,dat door een paard bij gewone inspanning ongeveer 70 K.G. trekkracht wordt uitgeoefend en dat deze kracht tijdelijk tot 200 K.G. kan worden opgevoerd. Als men den prijs van verschillende der deel nemende trekkers in aanmerking neemt, zal voor een rendabel gebruik aan deze machines de eisch twee voren te ploegen van 25 c.M. diepte, moeten worden gesteld. Aan machines, waarvan de prijs niet veel boven f3000.komt, zal men dien eisch misschien niet behoeven te stellen, daar de prijs niet hooger is dan van een driespan paarden, de machine als zij niet wordt gebruikt, geen brand stof verbruikt, zooals de paarden voeder, zij ook kan worden gebruikt voor dorschen en het voortbewegen van andere werktuigen als graanmaaimachine-z elf- binder, cultivator, rol met egge, of eventueel andere combinatie. Voor» het voorttrekken of in beweging brengen van werktuigen, die weinig kracht ver eischen, bezitten deze trekkers te veel paardekrach- ten en verbruiken zij in verhouding tot het te ver richten werk te veel brandstof. lEen trekker, die twee voren ploegt, bespaart bij het ploegwerk bedieningspersoneel en tijd, zoodat 'de keuze tusschen de goedkoopere trekkers en duurdere met meer paardekradhten zal-moeten af hangen van de omstandigheden, waaronder mén verkeert. De commissie heeft gemeend de beproeving niet tot het dorschen te moeten uitstrekken, daar dit zeer moeilijk voor uitvoering vatbaar was en van alle deelnemende machines mocht worden aangenomen, dat zij in staat zijn een dorschmachine in beweging te brengen. Vóór dit doel .verdienen trekkers, die in dezelfde ri<$iting kunnen staan als de dorschmachine, de voorkeur. Zij verkreeg tijdens de beproeving den indruk, dat alle machines door zeer bekwaam personeel werden bestuurd en dat'bij de vertegenwoordigers van de deelnemende firma's een geest van collegialiteit en medewerking bestond, die aangenaam aandeed. De beproeving werd begunstigd door zeer schoon weder en trok zoowel -den eersten dag toen een toe gangsprijs geheven werd, als den tweeden, toen de toegang vrij was, veel belangstelling. Den eersten dag werd zij door ruim 100, den tweeden dag naar schatting wel door een duizendtal toeschouwers bezocht Namens de Beoordeelingscommissie: C. NOBEL, tó. F. VISSER. HET MINISTERIE—RUYS. Mr. H. P. Marchanit schrijft in De' Vrij'z.-Demo- craat: Het is even' verklaarbaar ais onjuist, dat de pers der rechterzijde in -de bestrijding 'rvan de beide ministers slechts een poging ziet om het kabinet Ruys te verzwakken. INu uit het „neutrale" kamp een stem kwam, die aan de neutrale stemmen tegen die ministers een soortgelijke motiveering geeft, ■dient onzerzijds daartegen te worden geprotesteerd. Voor herstel; van' de gemaakte fouten is eerste voorwaarde, dat men de oorzaak van de fouten ver- klare. Deze oorzaak ligt te zeer voor de hand om haar te zoeken waar zij niet ligt: in het christelijk karakter van het kabinet. Voor de militaire ministers hebben wij de fout aangewezen: zij lag in het verzuim van het kabinet om zijn militair beleid te -bepalen. Het koos slechts bewindsleden, geen beleid. Naast deze beide zwakke punten zal straks het derde in het licht komen; dat van financiën. Ook hier heeft men,, in moeilijkheid gerakende om een minister te vinden, niet gevraagd naar -beleid, doch naar een departementshoofd. Men dacht dat het met den heer De Vries wel zou gaan. 'Hij zou zich wel door de. moeilijkheden heenslaan. Van de moeilijk heden zelf gaf noch het kabinet, noch de uitver korene zich rekenschap. fWanneer derhalve straks ook hier het schip mocht stranden, zou dit uitsluitend, als bij de militaire ministers, zijn te wijten aan het feit, dat een-mi^ nister4 tracht te regeeren zonder den onmisbaren grondslag van kennis en overtuiging. Met de Chris telijke egzindhedd van hem of het kabinet heeft dit niets te maken. GEMEENTE HAREN KARSPEL. Ingeschreven over de maand December 1919. Geboren: Johanna Catharina, d. v. Petrus Bakker en Cornelia Port-egijs. Geertruida Catharina, d. v. Everardus Tesselaar -en Elizabeth Catharina Groot. Johanna, d. v. Alntonius Broersen en Maria Sweep. Margaretha, d. v. Hendrik Stam en Catharina Jonker. Liesebet) d. v. Jacob Aris en Maria Wilheimina Mos ter dijk. Reinoutje, d. v. Jan Brommer en Maartje van der Molen. OndertrouwdJohannes Marünus Jansen efli Geertje Dekker. Johannes Bruin, weduwnaar van Marijanna Rijker dn 'Maria Dekker. Pieter, Spaans eb. Cornelia valn Teijlingon. Jan Klijbroek en Elizabeth Groen. GehuwdJobainnes Martmus Jansen en Geertje Dék-, ker. Johalnnes Bnibij weduwnaar van Marijanna Rijker en Maria Dekker. Pieter Spaans en Cornelia van Tëij- lingèn. OverledenCornelis van der Oord, oud 67 j., weduw naar van Trijntje Koordes. Trijntje Smit, oud 43 jr., echtgenoot© van Gerrit Kuiper. Arie Sc.houteln, oud 41 jr. Dirk Bronder, oud 60 jr. Neeitie Huibers, oud 67 jaar. Cornelis Klèijer, oud 69 jr., eentgenoot van Maar tje Boerdijk. GEMEENTE BROEK OP LANGENDIJK. Ingeschreven over de maand December 1919. Geboren: Wiepkj©. d. v. J. Romeijo. en C. Veldhuis. Hearieuf, 4 .Wt Blok «x E. C. Heerschap. Klaasje d Joh. d* WmG «n WC. Sfehoort, T«o, K. Timmerman «n M. Gutteri. Ondertrouwd en getrouwd: Jan Wits en Engelina Spaajj. OverledenMarijtje Steenhuis ,85 j„ weduwe vaöi Abr. van Extcr. Jan Krooier, 85 jr,, weduwnaar' van Maartje Valk. GEMEENTE HEERHUGOWAARDu Ingeschreven óver <je maand December 1919. Genoren: Jannetje, dochter van Klaas Vader o* van Brechtje IJvön. Catharina, dochter van Anthonius Ko men* en van Catharina Bleeker. Jan .zoon valn.' Bart van Oudenaarden en van Maria van den Bahdt. Cornelis Wilhelmus, zoon van Jacob Bleeker e*i Catharina Hui bers, Ainna Maria, dochter van Cornelis Komen cn van Ainna Kuijper. Maartje. dochter van Cornelis van der Hurk en van Cornelia van den Berg. Anna, dochter van Cornelis Schouten en van Guurtje Beers. Johannas Ma ria. zoon van Petrus Cotrnelis Mooij1 en van Anna Ttoop. Gerardus Johannes. zoon van Dirk Boekei en van Aljfla Smit. Trijntje, dochter van Jan Stapel en van Pie_ tertje Rentenaar. Cornelis Petrus, zoon van Adrianus José fvan der P'lo-eg en van Marijtje Danenherg, Emma, dochter va!n Adrianus Smit en van Agatha Blom. Jou hanna Maria dochter van Coraelis Dekker en .van Ber- radina Swinkels. NicoIa.as, zoon van Johannes Kieft en 'van Jansje Beers. Bernardina, dochter van Hetn'drik Stam en van Bragitta Kamp. Elizabeth dochter van Paulus den Hartigh en van Saartje Berghuis. Dina Dieu- wertje, dochter van Jacob "Groot en van Marijtje Plak. Johanna Maria, dochter van Jan Akkerman en van "Johanna Maria Govers. Aafje, dochter van Klaas Wa genaar en van Aafje Slot. Maria Catharina, dochter v&n 4rie Oud en van Clasina Anna Bruin. OverledenPieter Zijp. oud 82 jaren, weduwnaar van Grietje Mak. Johannes Suiker, oud 7 jaren, zoon van Cornelis Suiker en van Maria Noo-rdstrand, overleden. Pieter Beers, oud 12 jaren, zoon van Pieter Beers en van Jansje Groot. Jacob Gootjes, oud 7 wieken, zoon van Pieter Goolj-es -en van Maartje van der Oord. OndertrouwdIJtzen Ploeg, wonende alhier e51 Cor nelia Neefkes, wonende te behoort. Johannas Simon Schouten en Ainna Klaver, beiden wo-nende alhier. GEMEENTE NOORDSCHARWOUDE. Ingeschreven over de maand December 1919. Geboren: Jacoba Maria, dochter van Casparus Kar dinaal en Aaltje van Stralen, Ondertrouwd en getrouwdGerard Cornelis Christiaan Bos en Johanna Christina Teunisz. GEMEENTE WIERINGEN. Ingeschrevengedurende de maand Dec. 1919. Geboren. Johanna, d. van Jb. van Zweeden en. C. Fraanje. Simon, zoon van Jn. Zomerdijk en H. Tijsen. Jan, zoon van M. Tijsen en E. Kroon. .Néco- laas, zoon ran P. Evert» en N. Lont. Ondertrouwd: Geene. Getrouwd: Jn. Rotgans en G. Visser. Overleden: Lizebeitili Wageinaker, oud 81 Jaren, wed» van S. Wagemaker. GEMEENTE SINT PANKRAS. Ingeschreven óver de maand December 1919. Geboren; Jan, z. v. J. Kromhout -en Aafje v. Gxaft Pieter. z. v. Ahram Bakker en Reinuwtje Jongert. Pie ter. z. v. Dw de Boor der en Anlna Maria Wietzes. Cor nelia Gezina, d. v. P. J. v. d. Hurk en Ca. Trompetter Klaas, z. v. Andr. Wognum en Antje Kriek, Cornelisi, z. v. C. Vos en Aaltje Rens. OverledenKrelisje Visser, oud 81 jaren, wed, van Gebr. NieuwlandL GEMEENTE OUDKARSPKL. Ingeschreven over de maand December 1919. Geboren: Corn., zoon van Corn. Slooves en Geertje Schuijt. Corn.. zoon van Joh. Kuilman en Anna Mana Hemerl. Jajn, 'zoon vain Hendrik Ivangh en Geertjel'Sjoers. Overleden: Guurtje Butler wed. van Joman, oud 89 jr. Aj. de Groot, z. van PI J. de Groot, én yA. de Lainge. oud 1 maand. EEN CONGRES VOOR STEDENBOUW. Uit Londen, 3 Januari. In Juni zal te Lon den een belaingriik congres voor stedenbouw der ge allieerden gehouden worden, waarop de politiek van stedenbouw na den ocfrlog en de uitvoering van een (inter?) nationaal program ter verzekering van goedé woningvoorwaarden zal worden besproken. Afgevaar digden van de Skandinaviscjie landen, Nederland, klank rijk, Italië en Zwitserland, zullen het congres bijwonen. NU MOGEN DE VROUWEN VRAGEN. In dit schrikkeljaar zullen de meisjes het recht hebben om de mannen len huwelijk te vragen, en een verslaggever van de Daily Mail vertelt, hoe hij een genoogelijken, dag hoeft doorgebracht met té on derzoeken, hbo dit in zijin. werk zou .moeten gaan. Dc particuliere secretaresse van een koopman zeide. dat zij geen roden zag, waarom eetn vrouw niet aan een man zou vragen, orai haar ta trouwen. Op de vraag, of zij :het mondeling oi schriftelijk zou üoöo, antwoordde zij, dal zij het ploiseiuig mondonng zou doe'n vna er langen tijd over nagedacht te hebben. Zij. zou precies zoo doen, alsof zy naar haar ïiief toe ging, om èen week vacantie te vragen aUeen wist zij Jn dit laatste gevaf dat hij alüjd ja zou zeggen^ Zij Verwachtte, dat zij misschien wat zou stotteren en dan we^oopen en zich verstoppen, na ©enige ernstige woorden gesprok-en te hebben. Een ongehuwde schrijfster zeide, dat zij: haar aan zoek aan een man in een brief zou doen, ongeveer in dezen vorm: 0 Bes te jongen. Ik doe dit niet omdat :ik het wil, maar omdat ik voel 'dat jij wilt dat ik het doe. en dat jij alleen maar wegens flauwe, ou^e ge* „woonten denkt, dat je er het recht niet toe hebt. Ik trek dus partij va'n het schrikkeljaar en wil je zeg gen, beste, dat. wat ik in het leven het allermeest begeer, is, je vibuw te worden. Mag ik? Je Meisje." Len typiste vónd, dat een telegram de beste vormi zo uzijn, om een man „wakker te schudden," Zij wilde seinen„.Gelukkig schrikkeljaar, Jb^te, flauwe, oude soeskop.'5 De mannen, die ondervraagd werden, hadden ver schillende meeningen over de mianier, waarop de brieven mei aanzoeken aan hen ingekleed moestén zun. Een dichter vond 2 regels op riinr voldoende: 4Want a wiie? Yours for lifo" ^jyat in het Hoiiandsch ongeveer weergegeven zou kunnen worden mét dé woorden; „Wil je een vrouw? Ik ben van jou." Eén journalist was ook voor telegramstijlonge- _veer aldus: ,jBeste. Het is oón schrikkeljaar. Zullen wij? Laten wijl Je toekomstig^?) vrouw. E-ön Schrijver van korte verhalen vatte de zaak erlnstiger op -en deed dén volgenden brief als model aah de' hand dien hij geschikt achtte om' het hart valn -een tniet al te .verstokt vrijgezel te vermurwen'; ,vGeliefde ik schaam, maj tniet óm dit neer te schrijven, ómdat het de naam is waarmee ik gewoon, betn jou bij mij zelve te noemen ik mag ]e üjden. Ik wel dat jii mij trouwt. Ik ben niet bang om! je dit te vragen* ik ben gelukkig bij .de gedachte dat jij het mij al eerder gevraagd zoudt hebbén, als jij niet zoo'in beste, verlegen man waart I(k zal een en al ongeduld zijn maar je antwoord, niet omdat ik eenigs zins twijfel, hoe het zal uitvallen mijn vrouwelijke intuïtie kan zich. miert in -een zaak ais deze vergissen maar om-dat ik mij dam werkelijk zal kunnen noemen je Allerliefste." DIJKDOORBRAAK. Uit Dinslakeii, 3 Januari. De geweldige watermas sa's van .den Rijn hebben den dijk bij het dorp Meh- rumi doorbroken. Zij stortten zich tot aan' de tram baan Oberhausen-Hamiborn. Het water bedreigt ver schillende dorpen. Mehrum, Gbtterswinkerham en ten deele ook Eppinghovën staan onder water. Heele, deelen van dorpen en gehuchten moesten met den grootsten spoed ontruimd worden. Èen deel van den oogst s'chijmt vernield te zijn. DREIGENDE SPOORWEGSTAKING IN NOOR WEGEN. Uit Berlijn, 8 Januari In- Noorwegen dreigt ©en algemeen© spoorwegstaking. Het personeel verlangt loonsverhooging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1920 | | pagina 5