Dinsdag 6 Januari 1920.
63ste Jaargang No. 6544.
TWEEDE BLAD.
Beproeving van trekkers
Uit en Voor de Pers.
Burgerlijke Stand.
Gemengd Nieuws.
De Vereeniging tot Ontwikkeling van den land
bouw in Hollands Noorderkwartier hield ^op Dins
dag 9 en Woensdag 10 December een beproeving van
motorwagens voor het trekken van landbouwwerk
tuigen en voertuigen.
De bouw van deze motortrekkers is reeds lang
voor den oorlog begonnen en in Nederland zijn
daarmede toen ook reeds proeven genomen. Tijdens
den oorlog zijn zij in het buitenland in groote ver
scheidenheid gefabriceerd en op groote schaal in
gebruik gekomen voor het vervoer van oorlogsma
teriaal en ter besparing van menschelijken arbeid
en paardekracht in den landbouw. In den loop van
dezen herfst hebben ondernemende handelaren een
vrij groot aantal fabrikaten in ons land ingevoerd.
De Vereeniging overtuigd dat het in de naaste toe
komst voor de ontwikkeling van den landbouw van
't hoogste gewicht moet worden geacht, dat hij de
beschikking? krijgt over doelmatige werktuigen,
waardoor de, netto-opbrengst van 'f akkerbouw.be-
drijf kan worden opgevoerd, indien mogelijk tot
boven die van het graslandbedrijf, meende zich
door middel van eene beproeving een oordeel? te
kunnen vormen over het voordeel, dat de- landbouw
uit de thans ingevoerde machines zal kunnen trek
ken en over de verbeteringen, die eventueel nog
zullen moeten aangebracht, om ze voor onze om
standigheden zoo passend mogelijk te maken.
Door deze beproeving voor het. publiek toeganke
lijk te stellen, zou dan tevens voor belanghebbenden,
die zich zoodanig werktuig willen aanschaffen, de
gelegenheid bestaan een juiste keuze te doen, ter
wijl daardoor ook de algemeens aandacht op dit
nieuwe hulpmiddel zou worden gevestigd.
Alle firma's, waarvan hekend was of veronder
steld werd, dat zij zich met den verkoop van deze
trekkers bezig houden, ontvingen eene uitnoodiging
om met haar machine aan de te houden beproe
ving deel te nemen en hoewel het eerst scheen, dat
slechts een enkele firma in staat zou zijn aan 'die
uitnoodiging te voldoen, gelukte het ten slotte van
een zestal de verzekering te verkrijgen, dat zij aan
de beproeving zouden deelnemen. Voor het ber.eiken
van dit resultaat bleek hot echter noodig de be
proeving uit te stellen tct in -de maand December,
waartoe met het oog op den dan waarschijnlijk min
der goeden toestand van den grond en de onzeker
heid van het weer, ''niet dan met een bezwaard
hart besloten werd.
De beproeving werd gehouden op een terrein van
3 H.A. vrij zwaren kleigrond, op de boerdeTij -Nieuw
Zeewijk, bewoond door den bedrijfboer K. de Jong
en.eigendom van Mevrouw de Wed. H. Waiboer te
Schagen, gelegen in den Groetpolder, gemeente
Winkel.
Van dit terrein bestonden twee akkers uit klaver-
land, terwijl de rest na den oogst éénmaal 5 c.M.
diep was geploegd.
Aan de beproeving werd deelgenomen door de
volgend© trekkers:
1. „Cleveland". Amsterdamsche RijtuJgmaatschappij
Gewicht 1600 K.G." Rupsbeweging (Caterpillar).
Rupsband breed 16 cJVl. Benzinemotor, 4 cylin-
ders, 1200 toeren. Snelheid 5.5 K.M. per uur. Voor
dorschen 20 P.K. (paardekracht), voor trekken
12 P.K. Prijs f6500, met trekkerploeg f6800.
2. „International Junior". Scholten en Pijper, Hodrn.
Gewicht 2000 KG. Hoogte voorwielen 81 c.M.,
achterwielen 103 cAf. Achtervelgen breed 30
c.M., voorzien van schuine kammen. Petroleum-
motor, 4. cylinders, 900 toeren. Snelheid 2,8, 4 en
6,4 KJM. per uur. Voor dorschen 16 P.K., voor
trekken 8 P.K. Prijs f5500.
3. „International Titan". iN.V. Firma J. Wiglama,
Alkmaar. Gewicht 2800 K.G. Hoogte voorwielen
ÖQ c.M., achterwielen 135 cjM. Achtervelgen breed
25 c.M., voorzien van schuine kammen. Petro
leummotor, 2 cylinders, 500 toeren. Snelheid
3 en 4 K.M. Voor dorschen 20 P.K., voor trekken
10 P.K. Prijs f5280.—.
4. „Austin". P. M.. Soudijn, Oegstgeest. Gewicht
1470 K.G. Hoogte voorwielen 76.2 c.M., achterwie
len 106.7 cM. Achtervelgen breed 25.4 c.M., voor
zien .van dakvormige uitsteeksels. Petroleum-
motor, 4 cylinders. Snelheid 4 en 7 K.M. per
uur. i Voor dorschen 25 P.K., voor trekken 15 P.K.
Prijs f4100.
5. „Rumely". Van Berkel's Patent, Rotterdam. Ge
wicht 3000 K.G. Hoogte voorwielen 86.4 c.M., ach
terwielen 130 c.M. Achtervelgen breed 30.5 c.M.,
voorzien van schuine kammen. Petroleummotor,
2 cylinders, 560 toeren. Snelheid 3.9 en 6 K.M.,
per uur. Voor dorschen 20 P.K., voor trekken 12
P.K. Prijs f6750.
6. „Fordson". C. van Werkhoven, Lisse. Gewicht
1310 KG. Hoogte der voorwielen 75 cM., achter
wielen 125 c.M. Achtervelgen 30 c.M. breed, voor
zien van schuine kammen. Petroleummotor, 4 cy
linders, 1000 toeren. Snelheid 3, 6 en 12 K.M. per
uur. Voor dorschen 20 P.K., voor trekken 15 P.K.
Prijs f3100, met ploeg f3500.
Deze gegevens zijn grootendèels ontleend aan de
opgaven der inzenders.
Het aantal P.K. welke de machine levert bij het
trekken, hangt in sterke mate af van de geaardheid
en den toestand van den bodem, waarop de trek
ker zich moet voortbewegen en is door de beoor
deelingscommissie niet gecontroleerd, daar de om
standigheden en de beschikbare tijd en hulpmidde
len dit niet toelieten;
De beoordeelingscommissie bestond uit de heeren
J. A. Waiboer, P. D. Kaan en K. A. Kaan, Landbou
wers te Anna Paulowna, Ir. J. G. 'Hazeloop te 'Alk
maar en Ir. 'N. Nobel te Hoorn, Rijkstuinbouwleera-
ren, Ir. C. Nobel te Haarlem, Rijkslandbouwleeraar
en Prof. M. F. Visser, Directeur van het Instituut
voor Landbouwwerktuigen en -gebouwen te Wage-
ningeh.
Alle deelnemende machines werden in de gelegen
heid gesteld met een gewonen éénscharigen Eckert-
•ploeg te werken op het gestoppelde veld en met
een tweescharigen trekkerploeg op de klaverakkers
en op het gestoppelde veld.
Op den eersten dag was het veld nog nat door de
voorafgaande regendagen, op dien dag zelf was het
droog weer met zonneschijn.
Op 't gestoppelde véld was de weerstand, dien de
grond aan de wielen of den rupsband bood niet
groot genoeg- om de trekkers in staat te stellen met
deri. tweescharigen ploeg voren vaji 18 c.M. diepte
te ploegen. De wielen begonnen te glijden en de
kammen waren dus nieft bij machte op dezen grond
het glijden tegen te houfden.
De Austin, die als regel met .twee -tfielert in de
voor loopt, bleek hiervan minder last te hebben,
doordat de bodem der voor veel vaster is en dus
meer weerstand biedt.
Do Fordson, die eveneens als regel met twee wie
len in de voor loopt, kon aan deze proef niet wor
den onderworpen, omdat hij door ©en vertraging in
het vervoer per spoor eerst op den tweeden dag
aankwam.
De gewoie éénscharige ploeg werd door dei
trekker nret rupsDairtt (3» ClmlwiG) en door fllem
welke met de wielen in de voor loopt (de Auetln),
gemakkelijk tot een diepte van 25 SÓ cM. door
den grond getrokken, de andere trekkers hadden
daarmede veel meer moeite, doordat de grond,
vooral later op den dag sterk aanlbalde en do wie
len daardoor met een dikken toanJd van lossen grond
omhuld werden.
•Op het klaverveld bleken alle trekkers, behalve
de Cleveland, in staat met een tweescharigen
trekkerploeg een voor van 18 c.M. diepte te maken.
De grond was hier natuurlijk veel vaster dan
op het gestoppelde veld; wel was hij door den regen
>.n door de voetstappen der vele toeschouwers hier
en daar glibberig.
De rupsband van de Cleveland' was tegen deze
^glibberigheid niet zoo goed opgewassen; de
'kammen, die op den band zijn aangebracht, zijn
slechts van geringe afmeting en bieden blijkbaar
ondanks huh groot getal, aan het glijden minder
weerstand. De trekker loopt vaak met een hobbelende
beweging over het veld, waardoor hot vlak van
aanraking in den regel vrij wat kleiner is dan de
oppervlakte van den band.
Doordat de rupsband als een ketting zonder eind
om het voor- en achterwiel loopt en om dit moge
lijk te maken de voorassen steeds evenwijdig aan
de achterassen moeten blijven, kan men dezen
trekker niet sturen door 'draaiing van het voorstel.
Het sturen geschiedt door het wiel, dat te snel
loopt, te remmen. Komt nu de eene band op een
plek, die glibberig is, of door een andere oorzaak
minder weerstand biedt, dan blijft deze bij de andere
achter en gaat de trekker, als hij niet met den ploeg
één geheel maakt, draaien en moet dit worden voor
komen door den anderen band te remmen. Dit maakt
het sturen vrij vermoeiend, omdat de bestuurder
voortdurend op moet letten aan welken kant hij de
rem moet laten werken. Ook het trekvermogen wordt
daardoor verrpinderd, ■want, dit, wordt daardoor niet
gelijk aan de som van de weerstanden van de beide
banden met den grond, maar gelijk aan het dubbele
van den kleinsten van beide weerstanden.
Op den tweeden dag was de bovenkorst van het
veld vrij sterk bevroren en- was het weer droog met
zonneschijn.
De Fordson werd direct na zijne aankomst op het
gestoppelde veld aan het werk 'gesteld met den één
scharigen ploeg en bleek daarmede een voldoend
diepe voor te kunnen maken. Door den eenigszins
bevroren toestand van den grond, waren de om
standigheden niet overeenkomstig die van den
vorigen' dag, eenerzijds balde' de grond niet aan de
wielen, anderzijds was de ploegweerstand grooter.
Den tweescharigen ploeg kon hij slechts met
moeite door het klaverveld trekken, als op een
diepte van 18, c.M. moest worden geploegd. Ook hier
waren de omstandigheden izeer verschillend va(n
die. van den vorigen dag, doordat eenerzijds de bo
dem niet glibberig was maar eenigszins bevroren,
terwijl anderzijds de weerstand tegen den ploeg be
langrijk gTooter was.
Uit de opnamen met den krachtmeter bleek, dat
alle trekkers op den bevroren grond belangrijk meer
kracht konden uitoefenen. Als de trekkers ongeveer
tot de t maximum-praestatie werden gedwongen,
bleek op den eersten dag de uitgeoefende trekkracht
voor alle ongeveer 800 K.G. te bedragen en op den
tweeden dag ongeveer 1000 K.G. Dat die kracht op
den eersten dag zooveel kleiner was, moet worden
geweten aan het feit, dat de wielen toen bij een
zekeren tegenstand op den lossen grond begonnen
te glijden en te malen, terwijl op den tweeden
dag de bevroren grond meer weerstand bood.
Alleen de Austin kon den eersten dag een grootere
kracht uitoefenen dan alle andere, doordat deze
met de wielen in de voor liep en daar veel groo
ter en weerstand ondervond.
Den tweeden dag was de voor het ploegen be-
noodigde kracht belangrijk grooter dan den eersten,
wat zonder twijfel te wijten was aan de bevroren
korst en ook misschien aan het vasttreden door de
toeschouwers van den vorigen dag en, het over het
niet geploegde veld heen en weer rijden van
sommige trekkers.
Het alles overwegende vraagstuk bij den bouw van
trekkers is zonder twijfel het verkrijgen van een
zoo groot mogelijken weerstand tusschen de wielen
of den rupsband en den grond. De vorm van de
kammen of de pinnen op de wielvelgen is daarbij
van grooten invloed en ook het gewicht van den
trekker, of beter gezegd het gewicht, dat op de
achterwielen van dén trekker rust. Hoe -grooter dat
gewicht is, des te zekerder en des te dieper dringen
deze kammen of pinnen in den bodem. Op geploeg-
den grond heeft dit echter niet altijd het gewenschte
effèct, doordat de grond om den velg aanbalt en
dus de -uitsteeksels buiten werking stelt, zoodat
alleen de wrijving tusschen grond en grond als
weerstandbiedende kracht overblijft. Indien men er
niet in slaagt een systeem van uitsteeksels te vinden,
waarbij zich dit niet voordbet, zal men den weer
stand kunnen verhoogen, door het eene wiel in de
voor te laten loopen of a"ls men dit ongewenscht
mocht oordeelen, door vergrooting van het geavicht
van den trekker.
Deze beproeving deed ons echter zeer duidelijk zien,
dat door dit groote gewicht de grond bij de voor
wegzak-t en juist voor den ploeg in de voor terecht
komt, wat aan de kwaliteit van het ploegwerk
schade doet.
Een klein gewicht verdient daarom naar de
meening der beoordeelingscommissie de voorkeur,
te meer,' omdat het werken met een lichte machine
veel handiger is en ook het transport van -een
lichte machine veel minder bezwaar oplevert.
Het zoeken van meer weerstand door een wiel in
de voor te laten loopen is om de genoemde redenen
zeer verleidelijk en misschien obk -niet af te keuren.
Men acht het een bezwaar, dat door dit wiel de
bodem der voor wordt vastgedrukt en daardoor
de doorlatendheid van den grond wordt vermin
derd. Of dit bezwaar'bij de betrekkelijk lichte ge
wichten der tot heden geïmporteerde trekkers inder
daad van belang is, zal slechts door het nemen van
vei-gelijkende proeven op onze kleigronden met
zekerheid vast te stellen zijn.
De beproeving heeft vooral den tweeden dag ge
leerd, dat bij zwaren grond voor 't ploegen van twee
voren van een diepte van 25 cM. een vermogen van
25 P.K. zeker geen overbodige weelde is en dat,
om te allen tijde zekerheid van voldoende kracht,
te hebben, een trekker voor dat'doel een ver
mogen van 30 35 P.K. zal moeten bezitten. De
ondervinding leert telkens weer, dat van het ver
mogen der machine door de beweging over den
grond en door de overbrenging op de wielen, dik
wijls de helft verloren gaat, zoodat bij zulk een
vermogen voor het trekken vaak niet meer dan
15 18 P.K. overblijft. Bovendien wordt voor het
weer in gang brengen van den ploeg, nadat men
een oogenblik heeft moeten stoppen, veel meer
kracht vèreischt dan voor het verder trekken van
den in beweging zijnden ploeg en is het dus noodig
dat de machine een veel grooter vermogen bezit,
dan vodr het ploegen op zich zelf voldoende zou
zijn.
Motoren, die voor het vorkrijgen eener normale
snelheid van voortbewegen een klein aantal toeren
vereischen, zijn uit een oogpunt van slijtage te
verkiezen boven die-met een groot aantal omwente
lingen. Daartegenover staaf evenwel, dat de eerst
genoemde motoren veel zwaarder zijn en op een
zwaarder onderstel moeten staan. Zooals wij boven
zagen, zijn aan een grooter gewicht belangrijke be
zwaren verbonden, terwijl de machine daardoor
ook duurder wordt, Het schijnt daarom der com
missie toe, dat bij het streven naar een klein ge
wicht aan het bezwaar van een groot aantal toeren
1 niet al te veel waarde mag worden toegekend.
Duidelijk is der commissie gebleken, dal motoren
i met vier cylinders den trekker een veel rustiger
gang mtedeelan dan dia met twee eylindsr». Die
met twee cylinders stssrn vonrtdurrod op den grond
te beven en te trillen en deelen die beweging zoo
sterk aan den grond mede, dat het op eenigen af
stand nog goed is waar te nemen.
Petroleummotoren verdienen uit het oogpunt
van exploitatiekosten de voorkeur boven motoren,
die benzine als brandstof behoeven, omdat benzine
in vergelijking met de daarin aanwezige energie
belangrijk duurder is dan petroleum.
Het brandstofverbruik der machines is door de
commissie niet gecontroleerd, omdat de omstandig
heden een geregeld doorwerken der machines bij
volle belasting niet mogelijk maakten cn daardoor
aan de te verkrijgen cijfers weinig waarde kon
worden toegekend.
Het heeft de commissie verwonderd, dat de deel
nemende firma's niet alle gezorgd hadden een
eigen tweescharigen trekkerploeg mede te nemen'.
Zij had daardoor voor het werk slechts de beschik
king over een tweescharigen ploeg, die voor den te
ploegen grond minder geschikt bleek te zijn. Niet
overi)odilg schijnlt helt haar allen handelaren in
trekkers aan te raden hun licht op te steken bij
het Instituut voor Landbouwwerktuigen en -(ge
bouwen omtrent de keuze van den bij den trekker
te verkoopen trekkerploeg. Want het gevaar is
lang niet denkbeeldig, dat het door den trekker
'geleverde werk de belanghebbenden onbevredigd
zal laten, door de fouten van den bijgeleverden
ploeg.
Wanneer men iü aanmerking neemt, dat de
machines, voorzien van een kleine versnelling, bij
haar langzaamsten gang, den tweeden dag, toen
de grond voldoende weerstand aan de wielen bood,
een trekkracht bleken te bezitten van ongeveer 1000
K.G. en op den eersten dag de niet bevroren grond
een weerstand aan den ploeg bood van 65 K.G. per
d.M.*, dan volgt daaruit, dat bij voldoend drogen
grond en, een ploegweerstand van 65 K.G. door die
machines twee voren kunnen borden geploegd van
25 c.M. diepte en ter gezamenlijke breedte van 60
c.M.
Ter vergelijking kan nog worden meegedeeld,,dat
door een paard bij gewone inspanning ongeveer 70
K.G. trekkracht wordt uitgeoefend en dat deze kracht
tijdelijk tot 200 K.G. kan worden opgevoerd.
Als men den prijs van verschillende der deel
nemende trekkers in aanmerking neemt, zal voor
een rendabel gebruik aan deze machines de
eisch twee voren te ploegen van 25 c.M. diepte,
moeten worden gesteld. Aan machines, waarvan de
prijs niet veel boven f3000.komt, zal men dien
eisch misschien niet behoeven te stellen, daar de
prijs niet hooger is dan van een driespan paarden,
de machine als zij niet wordt gebruikt, geen brand
stof verbruikt, zooals de paarden voeder, zij ook kan
worden gebruikt voor dorschen en het voortbewegen
van andere werktuigen als graanmaaimachine-z elf-
binder, cultivator, rol met egge, of eventueel andere
combinatie. Voor» het voorttrekken of in beweging
brengen van werktuigen, die weinig kracht ver
eischen, bezitten deze trekkers te veel paardekrach-
ten en verbruiken zij in verhouding tot het te ver
richten werk te veel brandstof.
lEen trekker, die twee voren ploegt, bespaart bij
het ploegwerk bedieningspersoneel en tijd, zoodat
'de keuze tusschen de goedkoopere trekkers en
duurdere met meer paardekradhten zal-moeten af
hangen van de omstandigheden, waaronder mén
verkeert.
De commissie heeft gemeend de beproeving niet
tot het dorschen te moeten uitstrekken, daar dit
zeer moeilijk voor uitvoering vatbaar was en van alle
deelnemende machines mocht worden aangenomen,
dat zij in staat zijn een dorschmachine in beweging
te brengen. Vóór dit doel .verdienen trekkers, die in
dezelfde ri<$iting kunnen staan als de dorschmachine,
de voorkeur.
Zij verkreeg tijdens de beproeving den indruk, dat
alle machines door zeer bekwaam personeel werden
bestuurd en dat'bij de vertegenwoordigers van de
deelnemende firma's een geest van collegialiteit en
medewerking bestond, die aangenaam aandeed.
De beproeving werd begunstigd door zeer schoon
weder en trok zoowel -den eersten dag toen een toe
gangsprijs geheven werd, als den tweeden, toen de
toegang vrij was, veel belangstelling. Den eersten
dag werd zij door ruim 100, den tweeden dag naar
schatting wel door een duizendtal toeschouwers
bezocht
Namens de Beoordeelingscommissie:
C. NOBEL,
tó. F. VISSER.
HET MINISTERIE—RUYS.
Mr. H. P. Marchanit schrijft in De' Vrij'z.-Demo-
craat:
Het is even' verklaarbaar ais onjuist, dat de pers
der rechterzijde in -de bestrijding 'rvan de beide
ministers slechts een poging ziet om het kabinet
Ruys te verzwakken. INu uit het „neutrale" kamp
een stem kwam, die aan de neutrale stemmen tegen
die ministers een soortgelijke motiveering geeft,
■dient onzerzijds daartegen te worden geprotesteerd.
Voor herstel; van' de gemaakte fouten is eerste
voorwaarde, dat men de oorzaak van de fouten ver-
klare. Deze oorzaak ligt te zeer voor de hand om
haar te zoeken waar zij niet ligt: in het christelijk
karakter van het kabinet.
Voor de militaire ministers hebben wij de fout
aangewezen: zij lag in het verzuim van het kabinet
om zijn militair beleid te -bepalen. Het koos slechts
bewindsleden, geen beleid.
Naast deze beide zwakke punten zal straks het
derde in het licht komen; dat van financiën. Ook
hier heeft men,, in moeilijkheid gerakende om een
minister te vinden, niet gevraagd naar -beleid, doch
naar een departementshoofd. Men dacht dat het met
den heer De Vries wel zou gaan. 'Hij zou zich wel
door de. moeilijkheden heenslaan. Van de moeilijk
heden zelf gaf noch het kabinet, noch de uitver
korene zich rekenschap.
fWanneer derhalve straks ook hier het schip mocht
stranden, zou dit uitsluitend, als bij de militaire
ministers, zijn te wijten aan het feit, dat een-mi^
nister4 tracht te regeeren zonder den onmisbaren
grondslag van kennis en overtuiging. Met de Chris
telijke egzindhedd van hem of het kabinet heeft dit
niets te maken.
GEMEENTE HAREN KARSPEL.
Ingeschreven over de maand December 1919.
Geboren: Johanna Catharina, d. v. Petrus Bakker en
Cornelia Port-egijs. Geertruida Catharina, d. v. Everardus
Tesselaar -en Elizabeth Catharina Groot. Johanna, d. v.
Alntonius Broersen en Maria Sweep. Margaretha, d. v.
Hendrik Stam en Catharina Jonker. Liesebet) d. v.
Jacob Aris en Maria Wilheimina Mos ter dijk. Reinoutje,
d. v. Jan Brommer en Maartje van der Molen.
OndertrouwdJohannes Marünus Jansen efli Geertje
Dekker. Johannes Bruin, weduwnaar van Marijanna
Rijker dn 'Maria Dekker. Pieter, Spaans eb. Cornelia
valn Teijlingon. Jan Klijbroek en Elizabeth Groen.
GehuwdJobainnes Martmus Jansen en Geertje Dék-,
ker. Johalnnes Bnibij weduwnaar van Marijanna Rijker
en Maria Dekker. Pieter Spaans en Cornelia van Tëij-
lingèn.
OverledenCornelis van der Oord, oud 67 j., weduw
naar van Trijntje Koordes. Trijntje Smit, oud 43 jr.,
echtgenoot© van Gerrit Kuiper. Arie Sc.houteln, oud 41
jr. Dirk Bronder, oud 60 jr. Neeitie Huibers, oud 67
jaar. Cornelis Klèijer, oud 69 jr., eentgenoot van Maar
tje Boerdijk.
GEMEENTE BROEK OP LANGENDIJK.
Ingeschreven over de maand December 1919.
Geboren: Wiepkj©. d. v. J. Romeijo. en C. Veldhuis.
Hearieuf, 4 .Wt Blok «x E. C. Heerschap. Klaasje
d Joh. d* WmG «n WC. Sfehoort, T«o,
K. Timmerman «n M. Gutteri.
Ondertrouwd en getrouwd: Jan Wits en Engelina
Spaajj.
OverledenMarijtje Steenhuis ,85 j„ weduwe vaöi
Abr. van Extcr. Jan Krooier, 85 jr,, weduwnaar' van
Maartje Valk.
GEMEENTE HEERHUGOWAARDu
Ingeschreven óver <je maand December 1919.
Genoren: Jannetje, dochter van Klaas Vader o* van
Brechtje IJvön. Catharina, dochter van Anthonius Ko
men* en van Catharina Bleeker. Jan .zoon valn.' Bart van
Oudenaarden en van Maria van den Bahdt. Cornelis
Wilhelmus, zoon van Jacob Bleeker e*i Catharina Hui
bers, Ainna Maria, dochter van Cornelis Komen cn van
Ainna Kuijper. Maartje. dochter van Cornelis van der
Hurk en van Cornelia van den Berg. Anna, dochter van
Cornelis Schouten en van Guurtje Beers. Johannas Ma
ria. zoon van Petrus Cotrnelis Mooij1 en van Anna Ttoop.
Gerardus Johannes. zoon van Dirk Boekei en van Aljfla
Smit. Trijntje, dochter van Jan Stapel en van Pie_
tertje Rentenaar. Cornelis Petrus, zoon van Adrianus
José fvan der P'lo-eg en van Marijtje Danenherg, Emma,
dochter va!n Adrianus Smit en van Agatha Blom. Jou
hanna Maria dochter van Coraelis Dekker en .van Ber-
radina Swinkels. NicoIa.as, zoon van Johannes Kieft
en 'van Jansje Beers. Bernardina, dochter van Hetn'drik
Stam en van Bragitta Kamp. Elizabeth dochter van
Paulus den Hartigh en van Saartje Berghuis. Dina Dieu-
wertje, dochter van Jacob "Groot en van Marijtje Plak.
Johanna Maria, dochter van Jan Akkerman en van
"Johanna Maria Govers. Aafje, dochter van Klaas Wa
genaar en van Aafje Slot. Maria Catharina, dochter v&n
4rie Oud en van Clasina Anna Bruin.
OverledenPieter Zijp. oud 82 jaren, weduwnaar van
Grietje Mak. Johannes Suiker, oud 7 jaren, zoon van
Cornelis Suiker en van Maria Noo-rdstrand, overleden.
Pieter Beers, oud 12 jaren, zoon van Pieter Beers en
van Jansje Groot. Jacob Gootjes, oud 7 wieken, zoon
van Pieter Goolj-es -en van Maartje van der Oord.
OndertrouwdIJtzen Ploeg, wonende alhier e51 Cor
nelia Neefkes, wonende te behoort. Johannas Simon
Schouten en Ainna Klaver, beiden wo-nende alhier.
GEMEENTE NOORDSCHARWOUDE.
Ingeschreven over de maand December 1919.
Geboren: Jacoba Maria, dochter van Casparus Kar
dinaal en Aaltje van Stralen,
Ondertrouwd en getrouwdGerard Cornelis Christiaan
Bos en Johanna Christina Teunisz.
GEMEENTE WIERINGEN.
Ingeschrevengedurende de maand Dec. 1919.
Geboren. Johanna, d. van Jb. van Zweeden en.
C. Fraanje. Simon, zoon van Jn. Zomerdijk en H.
Tijsen. Jan, zoon van M. Tijsen en E. Kroon. .Néco-
laas, zoon ran P. Evert» en N. Lont.
Ondertrouwd: Geene.
Getrouwd: Jn. Rotgans en G. Visser.
Overleden: Lizebeitili Wageinaker, oud 81 Jaren,
wed» van S. Wagemaker.
GEMEENTE SINT PANKRAS.
Ingeschreven óver de maand December 1919.
Geboren; Jan, z. v. J. Kromhout -en Aafje v. Gxaft
Pieter. z. v. Ahram Bakker en Reinuwtje Jongert. Pie
ter. z. v. Dw de Boor der en Anlna Maria Wietzes. Cor
nelia Gezina, d. v. P. J. v. d. Hurk en Ca. Trompetter
Klaas, z. v. Andr. Wognum en Antje Kriek, Cornelisi,
z. v. C. Vos en Aaltje Rens.
OverledenKrelisje Visser, oud 81 jaren, wed, van
Gebr. NieuwlandL
GEMEENTE OUDKARSPKL.
Ingeschreven over de maand December 1919.
Geboren: Corn., zoon van Corn. Slooves en Geertje
Schuijt. Corn.. zoon van Joh. Kuilman en Anna Mana
Hemerl. Jajn, 'zoon vain Hendrik Ivangh en Geertjel'Sjoers.
Overleden: Guurtje Butler wed. van Joman, oud
89 jr. Aj. de Groot, z. van PI J. de Groot, én yA.
de Lainge. oud 1 maand.
EEN CONGRES VOOR STEDENBOUW.
Uit Londen, 3 Januari. In Juni zal te Lon
den een belaingriik congres voor stedenbouw der ge
allieerden gehouden worden, waarop de politiek van
stedenbouw na den ocfrlog en de uitvoering van een
(inter?) nationaal program ter verzekering van goedé
woningvoorwaarden zal worden besproken. Afgevaar
digden van de Skandinaviscjie landen, Nederland, klank
rijk, Italië en Zwitserland, zullen het congres bijwonen.
NU MOGEN DE VROUWEN VRAGEN.
In dit schrikkeljaar zullen de meisjes het
recht hebben om de mannen len huwelijk te vragen,
en een verslaggever van de Daily Mail vertelt, hoe hij
een genoogelijken, dag hoeft doorgebracht met té on
derzoeken, hbo dit in zijin. werk zou .moeten gaan.
Dc particuliere secretaresse van een koopman
zeide. dat zij geen roden zag, waarom eetn vrouw niet
aan een man zou vragen, orai haar ta trouwen. Op de
vraag, of zij :het mondeling oi schriftelijk zou üoöo,
antwoordde zij, dal zij het ploiseiuig mondonng zou
doe'n vna er langen tijd over nagedacht te hebben. Zij.
zou precies zoo doen, alsof zy naar haar ïiief toe
ging, om èen week vacantie te vragen aUeen wist
zij Jn dit laatste gevaf dat hij alüjd ja zou zeggen^
Zij Verwachtte, dat zij misschien wat zou stotteren en
dan we^oopen en zich verstoppen, na ©enige ernstige
woorden gesprok-en te hebben.
Een ongehuwde schrijfster zeide, dat zij: haar aan
zoek aan een man in een brief zou doen, ongeveer
in dezen vorm: 0 Bes te jongen. Ik doe dit niet omdat
:ik het wil, maar omdat ik voel 'dat jij wilt dat ik het
doe. en dat jij alleen maar wegens flauwe, ou^e ge*
„woonten denkt, dat je er het recht niet toe hebt. Ik
trek dus partij va'n het schrikkeljaar en wil je zeg
gen, beste, dat. wat ik in het leven het allermeest
begeer, is, je vibuw te worden. Mag ik? Je Meisje."
Len typiste vónd, dat een telegram de beste vormi
zo uzijn, om een man „wakker te schudden," Zij wilde
seinen„.Gelukkig schrikkeljaar, Jb^te, flauwe, oude
soeskop.'5
De mannen, die ondervraagd werden, hadden ver
schillende meeningen over de mianier, waarop de
brieven mei aanzoeken aan hen ingekleed moestén
zun. Een dichter vond 2 regels op riinr voldoende:
4Want a wiie? Yours for lifo" ^jyat in het Hoiiandsch
ongeveer weergegeven zou kunnen worden mét dé
woorden; „Wil je een vrouw? Ik ben van jou."
Eén journalist was ook voor telegramstijlonge-
_veer aldus: ,jBeste. Het is oón schrikkeljaar. Zullen
wij? Laten wijl Je toekomstig^?) vrouw.
E-ön Schrijver van korte verhalen vatte de zaak
erlnstiger op -en deed dén volgenden brief als model
aah de' hand dien hij geschikt achtte om' het hart
valn -een tniet al te .verstokt vrijgezel te vermurwen';
,vGeliefde ik schaam, maj tniet óm dit neer te
schrijven, ómdat het de naam is waarmee ik gewoon,
betn jou bij mij zelve te noemen ik mag ]e üjden.
Ik wel dat jii mij trouwt. Ik ben niet bang om! je dit
te vragen* ik ben gelukkig bij .de gedachte dat jij
het mij al eerder gevraagd zoudt hebbén, als jij niet
zoo'in beste, verlegen man waart I(k zal een en al
ongeduld zijn maar je antwoord, niet omdat ik eenigs
zins twijfel, hoe het zal uitvallen mijn vrouwelijke
intuïtie kan zich. miert in -een zaak ais deze vergissen
maar om-dat ik mij dam werkelijk zal kunnen noemen
je Allerliefste."
DIJKDOORBRAAK.
Uit Dinslakeii, 3 Januari. De geweldige watermas
sa's van .den Rijn hebben den dijk bij het dorp Meh-
rumi doorbroken. Zij stortten zich tot aan' de tram
baan Oberhausen-Hamiborn. Het water bedreigt ver
schillende dorpen. Mehrum, Gbtterswinkerham en
ten deele ook Eppinghovën staan onder water. Heele,
deelen van dorpen en gehuchten moesten met den
grootsten spoed ontruimd worden. Èen deel van den
oogst s'chijmt vernield te zijn.
DREIGENDE SPOORWEGSTAKING IN NOOR
WEGEN.
Uit Berlijn, 8 Januari In- Noorwegen dreigt ©en
algemeen© spoorwegstaking. Het personeel verlangt
loonsverhooging.