De MlLO-school al Langendijk VIERDE BLAD. Zaterdag 10 Januari 1920. 62sle Jaargang No. 6547. Gister Vrijdagmiddag werd te Zuidschar- woude een gecombineerde-vergadering gehouden van de raden te Zuidscharwoude, Noordscharwoude •en Oudkarspel, met het doel, zoo mogelijk de eind beslissing te nemen inzake de oprichting vaneen M.U.L.O. school. Op deze vergadering was de schoolopziener van Buijse aanwezig, om zoo noodig; nog eenige tech nische voorlichting te geven. Met kennisgeving waren afwezig de heeren Goot- jers te Noordscharwoude en K. Goe'. te Oudkar spel. De laatste vroeg en verkreeg tevens ontslag, wegens vertrek uit de gemeente. De voorzitter, de Burgemeester van Zuidschar woude, opende met een woord van welkom de bij eenkomst en deelde mee, dat de schoolopziener weer spoedig moet vertrekken, zoodat het wel wenschelijk is, met eventueele vragen...direct voor den dag te komen. De Commissie van Onderzoek is met het rapport gereed gekomen, welk rapport aan alle leden van ~den raad is toegezonden. Daaruit stippen we aan, dat de oude school met #onderwijzerswoning te Noordscharwoude door de combinatie kan worden overgenomen voor een bedrag van f 18817.50, waartoe dan ook reeds eer der een voorloopig besluit genomen is. De kosten van verbouw, aanschaffen vanschool- meubelen, enz., wordt geschat op 15h 16.000, zoodat de totaal kosten zullen loopen tot de 34.000 a 35.000 gulden. Daarvan wordt door het Rijk '/4 vergoed, waar door elke gemeente ongeveer 10.000 zal hebben bij te dragen. De kosten van leermiddelen worden geraamd voor het eerste jaar op f900, waarbij f500 voor aan schaffing van platen. Gerekend is daarbij op een aantal van 20 kinderen. De heer Bekker (Zs.) vroeg naar aanleiding van het rapport, of er wel zekerheid was, dat er genoeg leerlingen komen, daar toch de financiën zwaar op de^gemeenten. zullen drukken; f35.000 voor 6 gemeenten zal zeer bezwaarlijk zijn, vooral als er nu weinig leerlingen komen, die'betalen kunnen. Voorzitter. Dist bezwaar is al eens meer geop perd, doch toen is geantwoord, dat die bezwaren niet behoeven te bestaan. De schoolopziener vreest eerder voor een te groot, dan te klein aan tal leerlingen. De Schoolopziener: Mulo-onderwijs is een eisch van den tijd en waar een zoodanige school wordt opgericht, gaat het uitstekend. In een nijvere streek als deze, zal het ook zeer zeker gaan. Over het aan tal leerlingen dat er zal komen, kan ik natuurlijk niet oordeelen, doch dat er te weinig zouden ko men, is niet denkbaar. Natuurlijk heb ik geen po sitieve bewijzen, doch voornamelijk onder de mid denklasse wordt de behoefte aan hooger onderwijs ten zeerste gevoeld. De heer Bekker: Hoeveel loopen er van hier te Alkmaar op de handels- en hoeveel op de Mulo school?' Is dit de commissie bekend? We hebben hier meer behoefte aan handels- dan aan Mulo-on derwijs. Velen kunnen hun'kinderen op den dag niet missen. De S« nooiopziener: De Mulo is zeer pref^r-mt. de handelsschool daarentegen zeer eenzijdig. Dmt- en vakonderwijs krijgt men cok in de Mulo-school en ook kan er land- cn tuinbouwkunde geleerd worden, desnoods vacultatief. De heer Barten, Noor IscLarwoude: 20 leerlingen voor een onderwijzer is dat niet te erg? De Schoolopziener: Bij 25 leerlingen krijgt men 2 onderwijzers vergoed. Bij minder leerlingen is het zeer goed te regelen, dat het eerste jaar slechts één onderwijskracht noodig is. Als de school een jaar bestaan heeft, is het aantal leerlingen groo.ter. Van de capaciteiten van het hoofd hangt natuurlijk veel af. De heer Kroon, Zuidscharwoude: De zaak is van veel belang; allen zijn we" voor Mulo, doch de uit komsten ,zijn vaag. Met het Iherhalingsonderwijs hebben we slechte resultaten, waardoor ook liefde voor de Mulo wel wat bekoeld wordt. Daarom dan ook zou bet niet ondienstig zijn eerst eens te onder zoeken. De Schoolopziener: Uw vergelijking gaat niet op. Herhalingsonderwijs wordt zeer verbrokkeld gege ven; er wordt te weinig voor gedaan. Veel beter zou het gaan, als van de zijde der ouders wat meer opoffering noodig was. Als dit b.v. 's Woensdags middags van 15 uur gegeven werd voor meisjes en jongens tegelijk, zou ook dit onderwijs beter sla gen. Dit idéé zou wat meer gepropageerd kunnen worden en daarbij zou het «enigermate verplich tend stellen, door bij verzuim .leerlingen uit te slui ten, niet overbodig zijn. Als een jongen op de Mulo komt, kan hij er niets anders bij doen. Het huis werk moet hij kunnen volbrengen. Voorzitter: lk blijf er bij, dat een onderzoek altijd onzuiver zal uitloopen. Het geeft absoluut geen ze kerheid. De heer Brinkman, Noordscharwoude: De Raad van Noordscharwoude is gisteravond in comité bij een geweest en daar is besloten aan het instellen van een onderzoek vast te houden. De stichting eischt veel kosten en dan is eenige zekerheid wei gewenscht. De Schoolopziener: Dit zal moeilijk uitvoerbaar zijn, omdat men dan verschillende leerlingen krijgt die men later zou moeten afwijzen. De geschiktheid spreekt ook een rol. We krijgen een papieren groote lijst die niet bruikbaar is en bovendien veel kans van te groote klassen. 'Heit stéllen van een grens van 25 leerlingen was wel gewenscht en de hoofden van scholen kunnen wel meedeelen welke leerlingen er geschikt zijn. OËr is iets voor en legen een onder zoek. De heer Zeeman, Zuidscharwoude: De finantieele zijde komt steeds naar voren, doch niet de nood zakelijkheid van deze inrichting. Helaas voelt het grootste deel nog niet zoo voor meer onderwijs dan meer vooraanstaanden dit wel gevoelen. We achten een onderzoek absoluut niet noodig en achten liet finantieel bezwaar van ondergeschikt belang. Is het niet wat klein gedacht als we weten dat er reeds een tweede school komt en zelfs in het kleine Winkel en Wieringerwaard het ook goed gaat. We meenden als commissie de volle verant woordelijkheid wel op ons te kunnen -nemen. We achten -het nuttig en noodig: Het spijt me dat Noord scharwoude deze houding aanneemt. D'e lieer De Geus, Noordscharwoude: Ook wij zijn voor een Mulo-school, maar we achten het punt: Wie zal-dat betalen? van veel belang en daarom dacht de Raad van Noordscharwoude dat het ge wenscht was het hoeveel leerlingen te moeten onder zoeken. Blijkt daaituit een geest te spreken, dat de burgerij de behoefte gevoelt; dan hebben we eefi uitgangspunt. De heer A. C. Kroon, Oudkarspel, sluit zich vol komen bij het gesprokene van den heer Zeeman aan. De school is voor deze streek van groot belang. De heer Berkbout, Zuidscharwoude, protesteert tegen het instellen van een onderzoek, omdat het niet wenschelijk is, de stichting daarvan afhanke lijk te stellen. De mogelijkheid bestaat natuurlijk, dat er het eerste jaar niet genoeg leerlingen kq^ men. Daardoor zal de stichting van de school ver vallen, hoewel we zeker kunnen zijn, dat het aan tal leerlingen zal toenemen. Voorzitter vindt liet jammer, dat de wet geen ver plichtingen oplegt; tot den Schoolopziener: Gestel, dat u -de macht er toe had, zou u van uw macht gebruik maken door ons tot de stichting te ver plichten. De Schoolopziener: Dat kan ik niet zeggen, doch als u mijn advies vraagt: mijn meening is, dat de school voor deze streek noodig en wenschelijk is. De Mulo zal hier zeer zeker in een groote behoefte voorzien. Als men het groote belang er van gevoelt, gaat men onverwijld tot stichting over. Het is een absoluut noodig orgaan, meer dan eenige andere inrichting. Als we zien wat hier gebeurt, moeten we zeker respect hebben voor het onderwijs, doch aan den anderen kant moet dit een aansporing zijn het onderwijs nog meer te verbeteren. Een bedrag van f 10.000 voor elke gemeente is toch zoo verba zend groot niet; het salaris van de onderwijzers wordt nu door het Rijk betaald, zoodat .het finan tieel bezwaar niet zoo groot behoeft te zijn. Ik hoop, dat de heeren het besluit zullen nemen tot stichting van een Mulo-school. Voorzitter dankt voor de inlichtingen door den schoolopziener dezen middag verstrekt, waarna de Schoolopziener toebereidselen maakt om te vertrek ken. De heer Bekker, Zuidscharwoude, vraagt nog even of een Mulo-school ook door een schoolcom missie gesticht kan worden buiten de gemeente om. De Schoolopziener begrijpt aanvankelijk de vraag niet, doch spoedig gaat Z.Ed. blijkbaar een licht op, want dadelijk daarop deelt Z.Ed. mee, dat een bij zondere school door éen schoolcommissie gesticht kan worden inplaats van door de gemeente. De nieuwe wet biedt daarvoor de gelegenheid. Zij kun nen het in elk gerval niet goedkoop er dan de drie gemeenten tezamen. Schoolopziener Van Buij- sen vertrekt. Voorzitter: Als we onze oogen naar Broek rich ten, waar ze op ei-gen gelegenheid een school wil len stichten, moeten we ons schamen met 3 gemeen ten het bestaansrecht in tiwijfel te trekken. De heer Brinkman (N.S.): We zijn evengoed door drongen van de wenschelijkheid van 'n M.u.l.o.school als elk ander, doch meenen den voorzichtigen weg te moeten bewandelen. _Wat Winkel betreft deze plaats ligt geïsoleerd, wat mei Langedijk' niet het geval is. De behoefte kan hier niet zoo gevoelt worden als in Winkel. Schagen begint er pas aan. We moeten aan de stichjiugskosten en aan de levensvatbaarheid denkeu. De heer Krooin (Z.S.): Voor 't geval de school te klein mocht "zijn. is reeds een onderzoek gewenscht. D'e heer Keizer (N.S.): De zin om een M.u.l.o.school te bouwen, zat bij onzen raad voor. Ik stel me ten volle verantwoordelijk voor hetgeen ik "n deze doe en ik geloof ten volle in deze zaak wat belrefl de,stichting van een M.u.l.o.school Daarom 'dan ook heb ik me niet direct legen het instellen van een onderzoék: verklaart, al acht ik het dan ook niet noodig. We krij gen er absoluut geen zekerheid mee. De heer A. de Geus (N.S.) onderschrijft dit. De heer Barle-a (N.S.): Er is in de laatste gecombi neerde vergadering besloten om een_ onderzoék in té stellen en dat is niet gebeurt. Het kaïf alsnog met een gewone oproeping in de bladen geschieden. "Voorzitter ontkent, dat een besluit genomen is. Als echter de raad van N.S. op het standpunt blijft slaan, moeien, we het accepleeren. De zaak wordt er échtér ontzettend door geremd. Do hoer Zeeman; lk wil het niet direct afhankelijk stellen van de burgers. Voor ons slaat vast. dat'er meer ontwikkeling moet komen. Als we bij elke poging tot vooruitgang de meeni.ng van de betrokkenen moesten, vragen, was het onderwijs ia Indië nog 5 ets. per leerling. Elk moet meer uitgebreid onderwijs kunnen genieten. Broek komt er een. misschien komll er van andere zijde nog een. Moeten we nu nog langer wachten? De heer BerkhoutW ezijn allen voor de school en toch zou hij vallen als de resultaten van het onder zoek minder gunstig waren. De fieer Bekker: Als een landbouwer zaait, onder zoekt hij ook eerst .of het resultaat kan hebben. De' heei* BarlenDe bijzondere school heeft ook eerst onderzocht. Voorzitter; Wat wil Noordscharwoude. stemmen of een onderzoek moet 'worden ingesteld? Dit zou wel het beste zijn, daar dan uiemands meening wordt op gedrongen. Dé heer Barlen .- Onze oudste wethouder is afwezig •u die was voor -een onderzoek' Ik. wil daarom jjeen stemming houden. Hierin a wordt de vergadering een poosje geschorst omdat de raadsleden van Noordscharwoude zich een oogenbiik voor het houden van oen conferentie willen afzonderen Na heiopening deelt de heer Barten meex dat dé conferentie dit resultaat heeft opgeleverd^ dat de stem men staakten over het punt onderzoek of geen onder zoek Waar de oudste wethouder afwezig is en deze voor onderzoek was. achtten wij ons met dezen uitslag lot het herroepen van ons besluit van gisteravond niet gerechtigd. VoorzitterHet spijl-me ten zeerste en dus zullen we het zoo hebben op te vatten jlpt N.S. een on derzoek in de gemeente zal instellen. Blijkt nu dat Z.S. b.v. 50 N.S. 2 en Oudk 30 leerlingen opbrengt, zal N.S. njet meegaan. 13e heer BartenDit is niet ons standpunt. Wij willen onderzoeken of de school bestaansrecht heeft. Voorz..De andere gemeenten zullen nu ook het londcrzoek hebben in te stellen. De heer Zeeman acht dit niet moedig. Spr. betreurt ten zeerst© het besluit van N.S. Het wordt een lange, lange weg. De heer BarlenWe achten de weg zoo lang niet 'doch willen voor securiteit eerst weten hoeveel léérlingén er zullen komen. Naar aanleiding van een vraag van den heer Zee man tot den heer Barlen gericht, geeft de heer Kéizér het pertinent© antwoord, als er ©en tekort aan leer lingen is. Noordscharwoude zich pertinent tegeP de stichting van de M.u.lo.sehool verklaart. De heer Keizer deelt hierna als redacteur van dé N.L.C. mee. daL hij het "rapport in zijn geheel iin zijn blad zal opnemen en daarbij in een alge'meeln overzicht zijn. meeni'ng zal kenbaar maken. Hij hoopt, dat dit ook door anderen zal worden gedaan. Na ©enige bespreking wordt besloten, het rapport huis aan huis te verspreiden e'n daaronder mede 'te deelen. dal mén gelegenheid heeft tol 1 Fébruari zich voor dit onderwijs aan te melden. De heer Zeeman vraagt bij d.e rondvraag aio® even hel woord naar aanleiding van 'het gesprokene in den raad van Broek door het raadslid Vlug Deze vestigde er de aandacht op. dat er steeds geschreven wordt, Broek wenschte niet aan de totstandkoming van de M.u.l.o.school mee te werken jjoch is nooit een officieel raadsbesluit genomen. Het zal daarom niet Ondienstig zijn -aan Broek alsnog gelegenheid te ge ven zich hij de combinatie aan te sluiten. Voorzitter: De pers zal web zoo goed zijn. deze woorden aan Broek kenbaar te maken. De voorzitter dankt hierop de rapporteurs de heeren Keizer en Goet voor hun omvangrijken arbeid en hoopt dat de heer Goet. die inmiddels vertrokken is, in zijn 'nieuwe betrekking succes mag hebben. Ik hoop vérder, dat dit op ©én na de laatst© vcr_ ga dering mag zijn voor de stichting eener M.u.lo.sehool. Als Langedijk één gemeente was^ zouden we zeer zeker minder verschil van gevoelen hebben gehad. Laat ons hopen vdat eenmaal de raad van 11 kan wordejh. opgeroepen, inplaats van 21. De oplossing van groote kwesties in dergelijke groote vraagstukken zal dan spoediger verkregen zijn. Met deze woorden wordt de vergadering gesloten, de vergadering, waarin vele der leaen gehoopt had den. dat het besluit tot stichting van de M.u.l.o.school zou vallen EN sno ind eer dat -gr an en - nen jee- den dat van fllO- nd- het ten, een ide- wet ieep ndl- ird, i&r- lui- be- nlij- >ek- den ?ela tge- -ij 3 als ïale be- its- ïrst of het ree- va~ >.edx ing ;eld ige dat dia ge- nu nge i&T" >eid Don ide In- ifiitJ- ker ren de der ing, 'en. and ack uit tad EUL- me fijn lijk iejn. ack ldé dat les 3en mi svat •rdt ia" ;t?" 1de l©n. lle- pÏÏT Dev,'e§ln8en ontsnapte, i oen "ïwpn «utoopen in een magazijn, waren die oogen schijnbaar gericht op artikelen, welke op een dichtbijzijlnde toon bank lagen uitgestaldtoen hij1 .in een restaurant iets gebruikte, bespiedden die oogen hem over den rand van een spijskaart op de tafel achter fiemen toen hjj terugliep naar het spoorwegstation en een kaartje nam naar Yewcroft en een .bed reserveerde voor dén slaap wagen in den volgenden nachttrein kochten de oogen aie weer vlak in de buurt waren^ genzelfde plaatsbe wijs dn bespraken zij een slaapcoupé in denzelfden wagon. Niet voor zij zich terdege er van overtuigd hadden, oat Ralph den nacht veilig en wel in zijn hotel zou doorbrengen staakten de opgen hun bewaking. Toen Keken zij; uit naar éen taxi_auto. Da© oogen waren muis-j Kleurige hetgeen <ïiiet wil zeggen, dat zij de kleur 1 ,,Nu en dap verder?" vroeg de geldman. „Geen mensch die beter met die dingen op de hoogte is. aan ik", vervolgde Stack. op wiens gezicht zich langzamerhand twee ongezonde rood© vlekken begonnen af te teekenen. .,Ik ken alle groote mijnén en goudwasscherijen. Ik ken alle oud Cedienden uit de mijnstreken en de agenten dor maatschappijen hier in de stad. Vandaag kwam er een nieuweling met een aardig zakje stofgoud. Een jongen van een jaar of vijf en twintig: je kon aan zijn huidstint zien; dat hij pas uit het hooggebergte kwam. Hij: was nog groen: wilt 'mei waar nij wezen moest om z'n rommel in te wisselen. Hij: had het in een hertenleerén zak jé Ilndiaansch werk tweeduizend dollar. Hij kent lu©r geen mensch. Ik, heb he mjgeten oogenbiik uit het oog verloren." %,En als hij nu werkelijk daar wat gevonden heetf, de stad was die in zijn aangelegenheden belang zou stellen, en of hij in den loop der twee dagen, welke hij .daar doorbracht wel een enkel maal achterom keek. is nog de vraag. Eerst toen hij zijin plaats innam in den vrachtwagen ie Yewcroft' merkte hij den kleinen» muis- kleurigen man op. met het vrijpostige glimlachje. Ralph kreeg geen bijzonder guinstigen indruk van hem. m§ar hij .moest iemand hebben om eens mee te kunnen pra ten op de vier dagen lange reis naar Lecky's Creek. Van de andere passagiers een promotor met zijn opzichtige vrouw en nog een ander© opgeprikte al- lieönreizende dam©, een branieachtig jongmensch, én ©én drankgeuren uitwasemende mijnwerker jvas er gedn enkele naar zijn smaak. Bij de „eerste halteplaats wisselden zij d© eersté woorden van kennismaking. Stack had er belang bij; deze voort 'te zetten. Ralph, Fort Edward. waarin hu voorgaf zicS te willen interes seer en. vajN^^edaah", oordeelde Ralph. „Een onderneming Stack wees op de winsten^ die de stad voor de ti i u1zou a'werPe®» wanneer zij er eenmaal was, Ralph hoorde hem aan met wassend ongeduld. „Waar. 9111 er nu eigenlijk weer een staa worden ge bouwd?, vroeg hij. „Zijn de rivieren al niet genoeg door steden bedorven? Stack haalde, met een ontwijkend gebaar, de schou- 1011 mornpelde iets van ^.vooruitgang." „Och wat! vooruitgang f" riep Ralph driftig. ..We gaan wel vooruit maar in de verkeerd© richting. „Ik zou zelf wel eens wat van die terreinen willen bezichtigenzeide Stack', „maar ik geloof niet dat iemand, die zoo onervaren is als ik, «r zonder hulp

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1920 | | pagina 1