Aliemtei Nieuws-
Keuss. Extra kwaliteit
ZATERDAG 24 JANUARI 1920
53ste Jssrqang No. 5555
UitgeversTRAPMAN Co.
EERSTE BLAD.
Ingezonden Stukken.
8 t a a t s 1 o t e r ij.
Binnenlandsch Nieuws.
jGDQQDDDQODDQQDQDDD QD DDDDQDQDDDDBB
Pink Pillen
IDDQDÖDDDDDDDÖ G QDQODDDDÖDDDQDQQQBb
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag,
Donderdag en Zaterdag. Bij inzending lot 's morgens 8 uur wor
den ADVEI£TENTIËN in het eerstuiikortiend nummer geplaatst.
SCHAGEN. LAAN D 5. Int. Teleph. No. 20l
Prijs per 3 maanden fl.55. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN
TIÉN van 1 tot 5 regels f0.80, iedere regel meer 15 cent (bewijsno
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend
DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN.
M. de Redacteur,
Vergun mij een plaatsje in uw blad. Naar aanleiding
van bet ingezonden stuk van .K. tem B. en M.H.Jte
Callantsoog, voel ik mij als voorstander van coope-
,rotie. verplicht een paar letters te Schrijven, alsdat wij
niet door Ds. Franco zijn opgehitst om een coop. op
te richten, maar door de dure levensbehoeften.
En wat het aannemen van goede of. niei goede wa
ren 'betreft, kan .ik u mededed.au, ajedat ik nog geen
slechte waren Van Winkel heb ontvangen, hoewel ik
ooflu 7 a 8 mtkaa gedeeltelijk van Winkel betrek. Wij
denken dat er pp aoo'm gehucht .ula Callantsoog een
sterke coop. verbruiksvereenigiiig kan bloeien. ',Ni<e<t
alleen de voorstanders, maar ook nog 'geen voorstanders
zeggen, dat de winkeliers inaar deden wat ze wilden
en o phet gerucht van coop. hun prijzen pp verschil
lende artikelen merkbaar daalde. Wat het storten van
f 25 aangaat, kan ik nog niet begrijpen, hoe of G. ten
B. en M. H. daar aan komen. Want er is nog niet over
gesproken, hoe groot of de storting zal zijln. Wel staat
er' jin het verslag valn X Oan. Jvan b.v. f 25 maar als
een van u op die vergadering .geweest was, had u
ook geweten, dat do heer 'Calmthout gesproken heeft
vatn f 10. of f 15 of f 20. of meer..
Dat winkeliers geen behoefte hebben aan één
Coop. kan ik 'mij best begrijpen. Maar het blijkt, dat
de niet winkeliers* er wel behoefte aan nebbén.
watnt ongeveer 40 pewsoiien gevoelen reeds voor coop.
En ik verwacht, aat er spoedig meer zullen komfclri,
waint het is geen S.D.A.P. Coop. maar een neutra Ha
Coop. Verbruiksvereeniging, die wij willen oprijten.
U, M. de Redacteurv dankend voor de plaatsruimte,
J>. .J. MODDER
Callantsoog, 20, 1. '20.
Dirkshorn.
Aan den heer Reuvers.
'Het bestuur van de af<L .Volksonderwijs" alhier be
sloot met algemeen©stemmen. een propagandajavond
te houden. Daaraan werd publiciteit gegeven door mid
del van de Schagor Courant.
De heer KL de .Vries zou worden uitgelnoodigd te
spreken. Telephónische gesprekken hadden géén résul-
laat. Een gesprek (vluchtig, want alles moest haastig
voor elkaar worden gezet) met den heer Reuvers had
tot resultaat dat desnoods door den voorz. en
door hem een enkel propagandawoord zou worden
gesproken. 'Zaterdag, onverwacht komt mej. Tuininga.
I k .vergat den ..heer Reuvers hiermee in kennis té
stellen en erken, in dit opzicht zwak van memorie te
zijn geweest. Of door uw ingezonden opmerkingen het
openbaar onderwijs wordt gebaat, betwijfel ik.
Met de u bekende gevoelens,
Ds. DAMSTE.
Trekiing ran 22 Januari.
5o 'Klasse. 4e Lijst
No. 7793 f 10000.
Nu. 21283 l 1000.
Nos. 7267 10062 elk f 400.
Nos. 3180 8373 10028 «n 18166 elk f 200.
Nos. 771 4387 7806 9507 10126 14125 15826 16638
16842 en 207%7 elk I 100.
Prijzen van l 70.
344 442 593 609 664 724 836
847 1007 1228 1319 1396 1557 1594
1696 1757 1758 1908 2035 2054 2126
2160 2212 .2218 2225 —68 2474 2599
2806 2848 2882 2963 3131 3133 3164
3323 3326 3480 3681 3816 3959 4013
4057 4286 4426 4603 4601 4672 4788
5185 5261 5361 5657 5714 6178 6275
6385 6388 6529 6657 6773 7002 7088
7093 7230 7268 7299 7589 7609 7637
7640 7691 7792 8189 8291 8355 8442
8517 8574 8595 8615 9570 9675
10375 10561 10585 10808 108-16 11073 11101
11105 11180 11213 11271 —538 —711 12056
12819 12983 13014 13366 13382 13397 13517
13663 13891 13963 14322 14189 14529 14559
14580 14616 14761 14789 14815 14898 15103
15535 15636 15808 15919 15947 16045 16086
16117 16271 16391 16551 16751 17004, 17238
17257 17348 17874 17976 18249 1830S 18370
18376 18529 18626 18654 18945 19033 19047
19114 19118 19230 19423 19489 19526 19664
19904 19944 20030 20064 20377 20436 20478
20484 20631 20665 20730 20748 20856 21030
21139 21465 21573 21709 21801 21803 21819
21887 21893 22405 22681 22782 —927 —983
«SP--
HET VERGAAN VAN HET STOOMSCHIP ANTON
VAN DRIEL.
Over het vergaan, van het stoomschip Ainton van
Driel, van de N.V. W. van Driel's stoomboot, en trans
port ondernemingen, heeft een van de gereddén, dé
•tweede officier jie heer D. van der Ploeg uit HariinV
flön, met het stoomschip Nieuw Amsterdam dit .New
York hier aangekomen, het volgende verteld:
Dein 27 December .j.1. vertrok het stoomschip mielt
een lading steemkQlen voor de Neiderlandgche régééring,
van Sidney C. B. (Cainada) naar Rotterdam onder
bevel van kapitein T. ter Wiel. Er stond e©n flinke/
deining. De bemanning, de gezagvoerder inbegrepen,
bestond uit 29 man, meerenaeels Rotterdammers. Za
terdagnamiddag te 1 uur na verbrek' werd de gewone
koers afgezet en ving de thuisreis aan. Den volgénden
dag 's avonds omstreeks elf uur is het schip bijl St.
Shorts op de rotsen geloopen, hetgeen vermoedelijk
veroorzaakt is, doordien de Anton' van Driel door
den stroom bakboord is uitgedreven. Daarbij: was het
dohker stond 'de zee vfljrhol en geen .vuurtoren pf
attder licht wijst de gevaarlijke rotsen ter plaatse tan.
D« Ösaagvoerdcr art d« derde stuurman stonden op de
brug
Ik lag, vertelde de heer valn '.der Ploeg, rustig i& mijn
hut te slapen in afwachting van dat men mij kwam
wekketn voor mijn wacht, toen ik uit mijn eersten slaap,
door het stooteri van het schip, en eenige korte stooten
op de stoomfluit, wakker werd. Vlug was ik in de kles-
ren, ,en mijn hut uitkomende^ ontmoette ik don 3den
officier, die mij; vlug vertelde, dat we op do rotsen
zaten. Terwijl het schip hevig stootte en slingerde,
kwam alle hens aan dek, sommigen waren half gekleed
uit hun kooien gesprongen., Wind en zee kwamen van
stuurboordzijde ln en aanvankelijk heerschten -er óan
boord een zenuwachtige toestand en diepe verslagen
heid.
Besloten werd de stuurboordsboot het eerst te water
te laten .en te trachten vóór om het schip hoen naar
bakboordszijde ie krijgen, waar de zee minder hoog
stond. Met groote moeite slaagde men hier ln, nadat
drie mannen zich in deze boot begeven hadden. Een
oogenblik spande het reeds, toenv want de lijn, waar
mede de boot met het schip verbonden was, werd los
gelaten en de boot dreef met de drie.menschén ér in,
weg. Toch slaagde men er in weder verbinding met
het schip te krijgen en aan bakboordzijde van het schip
te komen.
Daarna werd de bakboordsloep gestreken en te water
gelaten.- Nadat dit geschied was, wilde de-equipage in
de booten gaan en het slingerende en stootende schip
zoo spoedig mogelijk verlaten. .Met nauwelijks tien kop
pen bemand ging de bakboórdsloep, tengevolge van het
breken .van de vanglijn, waarmede zij'aan het schip
verbonden was, van het schip* af, zee in. De overigen
waren nu .allen op de stuurboodssloep aangewezen,
waarinzü ten slotte /onder ongelukken ©en plaats
vonden. Kapitein ter Wiel verliet het laatst het schip.
Toen de vanglijn gekapt was en men van het schip
afvoer, kwam men, vertelde de heer van der Ploeg,
©enigszins tot bezinning. Men" kreeg .veel water ip
de boot, men bon iniet al te best met den kop op de
zoe liggen en op korten afstand bleef de Anton van
Driel vrij rustig. Men kwam op de gedachte, of het
misschien niet beter was aan boord, terug te keeren,
van -waar men twee scheepslengten ..verder de rotsén
kon zien liggen Aldus wer.d .besloien en met -groote
inspanning kwam, men weder langszijde van tiet
stoomschip en kreeg er verbind! ig mede. Daartoe was
stuurman van der Ploeg in he midden van de boot
gaan staan <e/Éi zijn tijd afwachiende greep hij eert
takel en van 'daar was hij met een sprong binnen
boord. De tok er Mathijs Bredius volgde dit voor
beeld en kwam, eveneens behouden aan boord terug.
Voor de-vanglijn werd zorg gedragen om dè verbin
ding met de stuurboordsboot te handhaven.
Inmiddels was 'het aarde-donker geworden, de ma
chinekamer stond half vol water en-het elecfrisch
lich't was uitgegaan. Uit de boot werd geroepen om
een touwladder, die onder de bak moest liggen. De
weg daarheen ging door de kuil, die vol water stond
en juist toen de stuurman van der Ploeg de ladder
gevonden had en zich naar bakboordzijde spoedde,
hoorde hij een geweldig, geroep en angstig ge-
De
zijn de toevlucht voor
de verzwakten,
de zwaarmoediger),
ca
ca
Q de bloedarmen.
de onmaehtlgen,
van der Ploeg en de stoker Bredius kregen passage
naar New-York, na eerst te St. Johns van kleeding
en reisgeld te zijn voorzien. De Duitscher Karl Muhl
ging na het vertrek van St. Johns, te Sidney waar
men met een stoomboot aankwam, van briord eri zou
verder voor zich- zelf zorgen.
Alzoo met hun beiden op de grens van Ganada en
de Vereenigde Staten aangekomen in een plaatsje,
eveneens St. John geheeten, waren zij, zegt de heer
van der Ploeg, ieder nog een dollar rijk. Daar woon
de wel een Nederlands die consul en hoewel hij dien
een brief toonde, dien hij medekreeg van den heer
Ellis voor den consul-generaal te 'New York, mocht
hij van hem niet den minsten steun krijgen. Geluk
kig waren hij en Bredius in het bezit van plaatsbe
wijzen voor den trein naar New York. Twee da
gen en een nacht hebben, zij van wat. chocolade, dié
zij in laatstgenoemd St. John voor hun laatst en dol
lar kochten, moeten leven voor zij,--.uitgeput en nog
hcelemaa.1 onder den iridruk van de verschrikkelijke
ramp die zij medetmaakten, in New York aankwamen.
Daar ziin zij, zoodra zij zich na aankofnst op het
station bekend maakten, liefderijk in een zeemans
huis opgenomen tot het vertrek van de'Nieuw Arm
sterdam ,een paar dagen later, die beiden naar Rot
terdam bracht.
Op het bureau van de Scheepvaart Inspectie 2e
district, Rotterdam, heeft stuurman van der Ploeg
een scheepsverklaring; afgelegd.
DE EANKBILJETTENDIEFBTAL BIJ1 DE FIRMA
ENSCHEBé.
We lezen in het Hdbi.
Sinds een paar dagen is aan de politierposlhuizert
en op openbare aanplakzuilen de volgende medepdeê-ling
te lezen vön de directie der Nederlands che Bank
„Dé Nederlandsche Bank vestigt er de aandacht op,
dat de bijl de* firma Joh. Enschedé en Zonen te HaaW
lem .ontvreemde ona tg ewerkte biljetten van de
coupures yan f 1000, f 100 en f 10 niet aan hare
kassein in betaling worden genomen.
schreeuw; de vanglijn, die de stuurtboordsloep met
het schip verbond, was gebroken en snel dreef deze
van het. schip af. Na enkele minuten'trad een groote
stilte 'in, geen geroep of hulpgeschreeuw werd meer
vernomen, alleen meerit de heer van der Ploeg daar7
na nog even achter het schip geroep te hebben ge
hoord, 'hetgeen dan uit de bakboordssloep gekomen
moet zijn, die eveneens door de hooge golven is be-
ïoopen en omgeslagen.
Toen stuurman van der Ploeg de stormladder ge
vonden had en om dit aan den stoker Bredius mede
te dealen zoo hard hij kon „Thijs" riep, kreeg hij ant
woord van iemand, die zich in de hut voor de draad-
looze telegrafie bevond. ALzoo bleek nog een derde
persoon aan boord te zijn. Dit was de Duitscher
Karl Muhl, bij het verlaten van Sidney als tremmer
gemonsterd. Deze Duitscher, langen tijd in Canada
woonachtig, moest dit land verlaten en was als trem-
mer aan boord gekomen. Ilij was bezig zijn voet te
verbinden, waaraan hij gewond was, doch had van
de benarde positie van -het schip zoo goed als geen
kennis.
Met hun drieën' bleven zij den nacht van Zondag
op Maandag aan boord.
Tegen den ochtend werden vlak bij, op de be
sneeuwde rotsen, lichten gezien, waarmede visschers
in de buurt woonachtig zwaaiden. Een van deze men-
sohen is 14 mijl ver geloopen naar Trepassey om
van <Xa*ar telegrafisch hulp te vragen te St. Johns.
Inmiddels trachtten de schipbreukelingen de werk-
bcot, die aan boord gebleven was, klaar te maken,
hetgeen een zwaar werk was, omdat steeds veel wa
ter over 'het schip sloeg. De luiken vraren al open
geslagen, do kolen stroomden uit de ruimen, de brug
was ingedeukt en hoewel nog in zijn geheel, kreeg
het stoomschip meer en meer het aanzien van een
wrak, door welks bodem de rotsen staken. Tot over
maat van ramp sloeg nog een gat in de werkboot,
zoodat deze niet meer dienen kon.
Tot Dinsdagavond 8 uur bleven de drie schip
breukelingen aan boord, hun toevlucht nemende in
de hiut voor de draadlooze telegrafie, waar een petro
leumkachel brandde. Toen? kwam de sleepboot I. P.
Ingraham, 'kapitein Rose en toebehoorende aan den
heer Ellis te St. Johns in zicht. Het weder was wat
beter geworden, van de sleepboot werd een bemande
sloep gestreken en met veel zeemansschap wist de
bemanning ervan het wrak van de Anton van Driel
te naderen en de schipbreukelingen een voor een
aan boord te nemen. Twee uren later waren zij te
Trepassey, van waar stuurman van der Ploeg hun
redding naar huis seinde.
Kort nadat het stoomschip op de rotsen liep en men
bezig was de sloepen klaar te maken, sprak de heer*
van der Ploeg den zich aan boord bevindenden mar
conist en op zijn vraag of h" geseind had, kreeg hij
ten antwoord, dat er draadloos naar Kaap Race ge
seind en antwoord ontvangen was? Hoe dit antwoord
luidde cn wat er geseind is, weet hij niet.
Te St. Johns aangekomen, waar zich geen Neder-
landsche consul bevindt, heeft de heer Ellis zich het
lot van de schipbreukelingen aangetrokken. De heer
De biljetten waYen, voor zoover do coupures van
f 1000 en f 100 betreft) ongeteekend, terwijl die van
f 10 alléén voorzien - waren van de handteekéning van
den presi.dénl
De biljetten zijn te onderscheiden aan de navolgend0
kenmerken:
Die van f 1000 aan den datum 10 Juni 1919; die
van f 100 aan de serieletters B.El en den datum van
13 Octöber 1919 die van f 10 aan de seriedeLter R.
en slen datum 22 October 1919.
Geert bankbiljetten voorzien van bovengenoemde ken-
merken zullen door ons in circulatie worden gebracht."
Ln het „Volk" vonden wij; een beschouwing over
deze kwestie, waarin o.L terecht wordt opgekomen
tegen het standpunt, dat in deze mededeeling tot uiting
komt. Het genoemde blad wijst er op, dat men hiér niet
te doem heeft met valsch© biljetten, doch mét échté
waaraan alleen de laatsje afwerking ontbrak en die
(door een oebegrijpelijke zorgloosheid der firma Ensehdé
'zijn ontvreemd. In plaats van dit kostbare drukwerk in
een kluis of brandkast op te bergen, heeft de génoémdé
firma ettelijk© millioenen guldens van dit bijna afge
werkte bankpapier onbeheerd op de binderij! gelaten,
slechts voor ©en deel opgeborgen in een paar één
voudige houtèn kastjes, die gemakkelijk konden wor
den geforceerd, zoodat het slechts aan een gelukkig
toeval-is te danken, dat niet voor een nog veel grooter
bedrag ontvreemd is. De firma sëhijmt bovendien en-"
kei© jaren geleden door de politie te zijln gewaarschuwd
dat destijds een inbraak bij haar werd voorbereid,
zoodat men had mogen verwachten, dat zooal niet vóór.
da'n althans pa dien lijd afdoende maatregelen tegen
ontvreemding van bijna voltooid bankpapier zouden zijn
genomen.
Ln het },Volk" artikel, met welk© inhoud wij! het,
zooals gezegd, geheel ©erts zijln, wordt er op gewezén,
dat het eert'groot gemeenschapsbelang is, alles in het
wex kte stellen om opsporing en inlevering .der biljetten
t© vergemakkelijken, door groote en voortdurende pu
bliciteit én. het in uitzicht stéllen van belooningen voor
opsporing van het papaier, opdat het 'publiek iniet de
dupe worde van dezen diefstal.
Dit lijkt o!ns inderdaad in hooge mat© gewehscht,
echter ook nog om andere redenen. In de eersté plaats
achten wij het zeer de vraag, jgf het publiek aan de
kans op groote schade mag wórden blootgesteld, nu
het in omloop komen van dit papier te wijiten is aan
zorgeloosheid. Het komt o!ns voor, dat het niet aan->-
gaat de gevolgen daarvan op het publiek af te We|nte-
lén, nu dit mocht veronderstellen, dat hetgeen thans
gebeurd, is, volkomen Uitgesloten zou zijn.
Maar bovendien is er nog een andere zijde aan de
quaestie. Wij: hebben 'in de sombere Augustusdagen
van 1914 gezien, welke complicaties kunnen ontstaan.
ihdien het publiek, om onverschillig welke reden,
1 wantrouwen koestert ten aanzien van het bankpapier
I Wanneer bankbiljetten in omloop komen die niet of
nauwelijks van de „echte" zijn te onderscheiden (op
sommige ontbreekt alleen «en hahdteekening, dié mis"
schién yij; gemakkelijk kan wordénnagemaakt), dan
jkan het publiek wantrouwig worden,, natuurlijk' *niet
I tegenover de Nederlandsche Bank, maar wel uit vpees
voor schade, indien men per ongeluk met de gestolen
biljetten .zou worden opgescheept. Ook al om deze
reden meenen wij, dat de Bank de houders dezer bil
jetten schadeloos dient te stellen, indien aannemelijk
kan worden gemaakt, dat het papier te goeder trouw is
verkregen.
Of de Bank de betrokken firma aansprakelijk kan
stellen, kunnen wij .niet beoordeelen. /elfs zoo de
Bank eenig nadeel mocht lijden, dan kan dit niet op
wegen'Tegen de schade, die uit de onzekerhéid om
trent de waarde .van ons ruilmiddel kan voortvloeien,
i'ndien het risico voor de ontvreemde biljetten op het
groote publiek wordt afgewenteld, hetwelkniet bij .elk
biljet (jat overigens geen enkel spoor van onregel
matigheid yertoont datums en serienummers kan gaan
vergelijken.
Zóoals gezegd, diénen energieke maatregelén té wor
den -genomen .tot opsporing en ^aanhouding der ont
vreemde biljetten., maar het komt ons voor,- dat m
dit speciale geval hiermede alleen niet aal kunnen
worden volstaan.
EEN GEMEENTESECRETARIS GESCHORST.
Volgens de „Maasbode" beeft de gemeenteraad van
Oude Fekela besloten den secretaris voor een maand
te §chorsén met inhouding van /alaris en vergoeding
zijnerzijds van de door de gemeente geleden schadé,
omdat gebleken is, volgens de commissie voor onderzoek
inzake pensioenbijdrage der gem._ambtenaren, dat hij
met voorbedachten mde op de begrooting 1919 dep
post Terugstorting pcnsioeinsbijdmgen voor geam-ambteT
naren" niet heeft ingevuld.'
ZEEBAD EN ZEDELOOSHEID.
De Raad der gein ente Monster behandelde dézér*
dagen -een motie, uitsprekendè de wenschelijkhéid van
het inrichten daar 'ter plaatse van een Noordzeiebad
en het nemen van maatregelen ter bevordering van
het veilig verkeer aan. het strand te T-er Heijide.
Die motie werd verworpen. De .meeste ledén schrikté©
terug voor de hooge kosten, maar één lid'verklaarde
zich er tégen omdat een zeebad z.i. de.... onzedelijk*
lieid zou doen "toenemen,
ONZE TELEGRAFIE AAN »T WERK-
Eén ons beleend- expediteur schrijft het ,,Mbl.
der Haarl. Stoomverflabriek" zo'nd een telegram naar
Maastricht, aan hei hoofdbureau van een onderneming
welke ook een 'afdeling te Maasbracht heeft.
Jaoederetn verzonden naar Maasbracht".
De telegrafist seinde:
Goederen Verzonden naar ^Maastricht".
De Ontvanger telegrafeert aa'n den èxpeditéur térug:
„Zertd goederen niet naar Maastricht, doch naar Maas-
bracht"
Waarop de expediteur antwoordde
„Goederen -verzonden naar Maasbracht, niet naar
Maastricht"
De telegrafist (eén ander©, want het zendkantoor is
Amsterdam?) weet echter beter en seint;
„Goederen verzonden .naar Maastricht, niet naar
Maastricht"
Toén hébben ze het opgegeven. Historisch.
DREIGENDE STAKING VAN VERGUNNING EN
HOTELHOUDERS TE LEEUWARDEN.
Iin verband met een voorstel van <ie raadsleden Dijk
stra en Jansen te-Leeuwarden .om hot tappen van
sterken drank vajn Zaterdagmiddag* X uur tot Maandag-
ochtends 8 uur en pp Christelijke feestdagen te verbie
den, hebben alle vergunninghouders besloten hünjbe
zaken heden, Zaterdag en Zondag te sluiten.
Gisterochtend hadden vcrtëgenwoordigeirs van den
Frieschen Bond vain h.oteL en caféhouders, van do
plaatselijke vereeniging cn van den Nederlandschen
Bond van Hotelhouders een conferentie m,et den bur
gemeester, waarindezen liet besluit werd medégé-
dééld. De burgemeester had 'nu tegen -gisteravond
een spoedeischeude raadsvergadering uitgeschrevén tér
bcha'ndeling vain het voorstelJDijkstra en Jansen. D©
behandeling was tegen Dinsdag a.s. aangekondigd.
Irt deze vergadering werd door „bijna alle 23 aan
wezige leden het optreden der vergunninghouders afgé-
keurd. slechlls, 1 lijd plaatste zich haast hen. Vrij algemeen
protesteerde de raadstedert zich tegen den "dwang hén
dpor die vergunninghouders in deze opgelegd Wijken
voor eén bedreiging^ van wie ook. was tegen dd waar
digheid valn den RaaR Het voorstel hierboven genoemd
zal dam ook a.s. Dinsdag wbrdén behandeld. Dus
staking.
DEN HELDER.
Mét 12 tegen 5 st heeft de gemeenteraad Dondér-
dagavohd besloten, dit jaar de kermis .te laten doorgaan
De verkoop vain sterkedrank op de kérmisdagejn zal
niet worden toegelaten.
Dé geméelnte_begroo'ting voor 1920 Werd vastgesteld
gewohe dienst ontvangst en uitgaaf f 1.910.877; bui-
tengew. dienst ontvangsteen uitgaaf f 1.265.715. De
plaatsel directe belasting naar het inkomen werd uit
getrokken op f 550.000 (vorige jaar f 300.000) De op
centen op de grondbelasting zijn tot het maximum op-
roerdvoor 1920 zullen. 125 opcenten (maximum) op
hoofdsom valn de belasting op het personeel* worden
gelieven en 30 opcenten op de hoofdsom yan de divi
dend. en' tantieme-belasting. Voor renten van los
hingen is geraamd f 139.197voor aflossing f 137.100.
De gemeenteschuld bedroeg op 1 dezer f 3.170.000.
DE VLIEGTOCHT NAAR INDIA
Naar het Vaderl. verneemt, zullen "de ministers van
oorlog, van marine, en van waterstaat elk voor Lwee
vliegers én hun onontbeerlijke helpers de kosten van
hun vlucht naar Indië belalen. In de kosten zijn hiet
begrepén toestel en assurantie^ maar wél benzine,
reisgeld énz. De twee plaatsen van waterstaat staan
voor vliegers van Nederlandsche bloed© ópen. De
minister van waterstaat behoudt de beslissing over de
aanwijzing van de, deelnemers in eigen' land.
VOOR WE ENEN.
Van yeendam vertrekt Maandag een extra-trein met
Levensmiddelen naar Weenen, Behalve anderé goédéf
rén gaan met dezen trein me© 25 wagens aardappelen,
van de Vereeniging van Exporteurs van Veenkoloniale
aardappelen, 10 wagens margarine van de firma S. v. d.
BerghLtd. te Rotterdam, en 10.000 K.G. cacao van d«
firma Boon te Wormerveer
LANGEDIJK.
Alhier is eert duurtecommissie voor de 4 geméertte*
opgericht, waarin, o.m. de neutrale winkoliersve/reenr' i
ging en De Hanze zitting hebben
ZUIDSCHARWOUBE.
/Gisteren had de verpachting plaats van staanplaatsen
op het feestterrein voor het Nationaal Concours dezff»
zomer alhier te houden. Er was veel ambitie; het aaa-
tai vermakelijkheden zal zeer groot zijn» zoodat hf(t
aart qttractie niet zal ontbreken.