Aliemtei Nieuws- Keuss. Extra kwaliteit ZATERDAG 24 JANUARI 1920 53ste Jssrqang No. 5555 UitgeversTRAPMAN Co. EERSTE BLAD. Ingezonden Stukken. 8 t a a t s 1 o t e r ij. Binnenlandsch Nieuws. jGDQQDDDQODDQQDQDDD QD DDDDQDQDDDDBB Pink Pillen IDDQDÖDDDDDDDÖ G QDQODDDDÖDDDQDQQQBb Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Zaterdag. Bij inzending lot 's morgens 8 uur wor den ADVEI£TENTIËN in het eerstuiikortiend nummer geplaatst. SCHAGEN. LAAN D 5. Int. Teleph. No. 20l Prijs per 3 maanden fl.55. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN TIÉN van 1 tot 5 regels f0.80, iedere regel meer 15 cent (bewijsno inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. M. de Redacteur, Vergun mij een plaatsje in uw blad. Naar aanleiding van bet ingezonden stuk van .K. tem B. en M.H.Jte Callantsoog, voel ik mij als voorstander van coope- ,rotie. verplicht een paar letters te Schrijven, alsdat wij niet door Ds. Franco zijn opgehitst om een coop. op te richten, maar door de dure levensbehoeften. En wat het aannemen van goede of. niei goede wa ren 'betreft, kan .ik u mededed.au, ajedat ik nog geen slechte waren Van Winkel heb ontvangen, hoewel ik ooflu 7 a 8 mtkaa gedeeltelijk van Winkel betrek. Wij denken dat er pp aoo'm gehucht .ula Callantsoog een sterke coop. verbruiksvereenigiiig kan bloeien. ',Ni<e<t alleen de voorstanders, maar ook nog 'geen voorstanders zeggen, dat de winkeliers inaar deden wat ze wilden en o phet gerucht van coop. hun prijzen pp verschil lende artikelen merkbaar daalde. Wat het storten van f 25 aangaat, kan ik nog niet begrijpen, hoe of G. ten B. en M. H. daar aan komen. Want er is nog niet over gesproken, hoe groot of de storting zal zijln. Wel staat er' jin het verslag valn X Oan. Jvan b.v. f 25 maar als een van u op die vergadering .geweest was, had u ook geweten, dat do heer 'Calmthout gesproken heeft vatn f 10. of f 15 of f 20. of meer.. Dat winkeliers geen behoefte hebben aan één Coop. kan ik 'mij best begrijpen. Maar het blijkt, dat de niet winkeliers* er wel behoefte aan nebbén. watnt ongeveer 40 pewsoiien gevoelen reeds voor coop. En ik verwacht, aat er spoedig meer zullen komfclri, waint het is geen S.D.A.P. Coop. maar een neutra Ha Coop. Verbruiksvereeniging, die wij willen oprijten. U, M. de Redacteurv dankend voor de plaatsruimte, J>. .J. MODDER Callantsoog, 20, 1. '20. Dirkshorn. Aan den heer Reuvers. 'Het bestuur van de af<L .Volksonderwijs" alhier be sloot met algemeen©stemmen. een propagandajavond te houden. Daaraan werd publiciteit gegeven door mid del van de Schagor Courant. De heer KL de .Vries zou worden uitgelnoodigd te spreken. Telephónische gesprekken hadden géén résul- laat. Een gesprek (vluchtig, want alles moest haastig voor elkaar worden gezet) met den heer Reuvers had tot resultaat dat desnoods door den voorz. en door hem een enkel propagandawoord zou worden gesproken. 'Zaterdag, onverwacht komt mej. Tuininga. I k .vergat den ..heer Reuvers hiermee in kennis té stellen en erken, in dit opzicht zwak van memorie te zijn geweest. Of door uw ingezonden opmerkingen het openbaar onderwijs wordt gebaat, betwijfel ik. Met de u bekende gevoelens, Ds. DAMSTE. Trekiing ran 22 Januari. 5o 'Klasse. 4e Lijst No. 7793 f 10000. Nu. 21283 l 1000. Nos. 7267 10062 elk f 400. Nos. 3180 8373 10028 «n 18166 elk f 200. Nos. 771 4387 7806 9507 10126 14125 15826 16638 16842 en 207%7 elk I 100. Prijzen van l 70. 344 442 593 609 664 724 836 847 1007 1228 1319 1396 1557 1594 1696 1757 1758 1908 2035 2054 2126 2160 2212 .2218 2225 —68 2474 2599 2806 2848 2882 2963 3131 3133 3164 3323 3326 3480 3681 3816 3959 4013 4057 4286 4426 4603 4601 4672 4788 5185 5261 5361 5657 5714 6178 6275 6385 6388 6529 6657 6773 7002 7088 7093 7230 7268 7299 7589 7609 7637 7640 7691 7792 8189 8291 8355 8442 8517 8574 8595 8615 9570 9675 10375 10561 10585 10808 108-16 11073 11101 11105 11180 11213 11271 —538 —711 12056 12819 12983 13014 13366 13382 13397 13517 13663 13891 13963 14322 14189 14529 14559 14580 14616 14761 14789 14815 14898 15103 15535 15636 15808 15919 15947 16045 16086 16117 16271 16391 16551 16751 17004, 17238 17257 17348 17874 17976 18249 1830S 18370 18376 18529 18626 18654 18945 19033 19047 19114 19118 19230 19423 19489 19526 19664 19904 19944 20030 20064 20377 20436 20478 20484 20631 20665 20730 20748 20856 21030 21139 21465 21573 21709 21801 21803 21819 21887 21893 22405 22681 22782 —927 —983 «SP-- HET VERGAAN VAN HET STOOMSCHIP ANTON VAN DRIEL. Over het vergaan, van het stoomschip Ainton van Driel, van de N.V. W. van Driel's stoomboot, en trans port ondernemingen, heeft een van de gereddén, dé •tweede officier jie heer D. van der Ploeg uit HariinV flön, met het stoomschip Nieuw Amsterdam dit .New York hier aangekomen, het volgende verteld: Dein 27 December .j.1. vertrok het stoomschip mielt een lading steemkQlen voor de Neiderlandgche régééring, van Sidney C. B. (Cainada) naar Rotterdam onder bevel van kapitein T. ter Wiel. Er stond e©n flinke/ deining. De bemanning, de gezagvoerder inbegrepen, bestond uit 29 man, meerenaeels Rotterdammers. Za terdagnamiddag te 1 uur na verbrek' werd de gewone koers afgezet en ving de thuisreis aan. Den volgénden dag 's avonds omstreeks elf uur is het schip bijl St. Shorts op de rotsen geloopen, hetgeen vermoedelijk veroorzaakt is, doordien de Anton' van Driel door den stroom bakboord is uitgedreven. Daarbij: was het dohker stond 'de zee vfljrhol en geen .vuurtoren pf attder licht wijst de gevaarlijke rotsen ter plaatse tan. D« Ösaagvoerdcr art d« derde stuurman stonden op de brug Ik lag, vertelde de heer valn '.der Ploeg, rustig i& mijn hut te slapen in afwachting van dat men mij kwam wekketn voor mijn wacht, toen ik uit mijn eersten slaap, door het stooteri van het schip, en eenige korte stooten op de stoomfluit, wakker werd. Vlug was ik in de kles- ren, ,en mijn hut uitkomende^ ontmoette ik don 3den officier, die mij; vlug vertelde, dat we op do rotsen zaten. Terwijl het schip hevig stootte en slingerde, kwam alle hens aan dek, sommigen waren half gekleed uit hun kooien gesprongen., Wind en zee kwamen van stuurboordzijde ln en aanvankelijk heerschten -er óan boord een zenuwachtige toestand en diepe verslagen heid. Besloten werd de stuurboordsboot het eerst te water te laten .en te trachten vóór om het schip hoen naar bakboordszijde ie krijgen, waar de zee minder hoog stond. Met groote moeite slaagde men hier ln, nadat drie mannen zich in deze boot begeven hadden. Een oogenblik spande het reeds, toenv want de lijn, waar mede de boot met het schip verbonden was, werd los gelaten en de boot dreef met de drie.menschén ér in, weg. Toch slaagde men er in weder verbinding met het schip te krijgen en aan bakboordzijde van het schip te komen. Daarna werd de bakboordsloep gestreken en te water gelaten.- Nadat dit geschied was, wilde de-equipage in de booten gaan en het slingerende en stootende schip zoo spoedig mogelijk verlaten. .Met nauwelijks tien kop pen bemand ging de bakboórdsloep, tengevolge van het breken .van de vanglijn, waarmede zij'aan het schip verbonden was, van het schip* af, zee in. De overigen waren nu .allen op de stuurboodssloep aangewezen, waarinzü ten slotte /onder ongelukken ©en plaats vonden. Kapitein ter Wiel verliet het laatst het schip. Toen de vanglijn gekapt was en men van het schip afvoer, kwam men, vertelde de heer van der Ploeg, ©enigszins tot bezinning. Men" kreeg .veel water ip de boot, men bon iniet al te best met den kop op de zoe liggen en op korten afstand bleef de Anton van Driel vrij rustig. Men kwam op de gedachte, of het misschien niet beter was aan boord, terug te keeren, van -waar men twee scheepslengten ..verder de rotsén kon zien liggen Aldus wer.d .besloien en met -groote inspanning kwam, men weder langszijde van tiet stoomschip en kreeg er verbind! ig mede. Daartoe was stuurman van der Ploeg in he midden van de boot gaan staan <e/Éi zijn tijd afwachiende greep hij eert takel en van 'daar was hij met een sprong binnen boord. De tok er Mathijs Bredius volgde dit voor beeld en kwam, eveneens behouden aan boord terug. Voor de-vanglijn werd zorg gedragen om dè verbin ding met de stuurboordsboot te handhaven. Inmiddels was 'het aarde-donker geworden, de ma chinekamer stond half vol water en-het elecfrisch lich't was uitgegaan. Uit de boot werd geroepen om een touwladder, die onder de bak moest liggen. De weg daarheen ging door de kuil, die vol water stond en juist toen de stuurman van der Ploeg de ladder gevonden had en zich naar bakboordzijde spoedde, hoorde hij een geweldig, geroep en angstig ge- De zijn de toevlucht voor de verzwakten, de zwaarmoediger), ca ca Q de bloedarmen. de onmaehtlgen, van der Ploeg en de stoker Bredius kregen passage naar New-York, na eerst te St. Johns van kleeding en reisgeld te zijn voorzien. De Duitscher Karl Muhl ging na het vertrek van St. Johns, te Sidney waar men met een stoomboot aankwam, van briord eri zou verder voor zich- zelf zorgen. Alzoo met hun beiden op de grens van Ganada en de Vereenigde Staten aangekomen in een plaatsje, eveneens St. John geheeten, waren zij, zegt de heer van der Ploeg, ieder nog een dollar rijk. Daar woon de wel een Nederlands die consul en hoewel hij dien een brief toonde, dien hij medekreeg van den heer Ellis voor den consul-generaal te 'New York, mocht hij van hem niet den minsten steun krijgen. Geluk kig waren hij en Bredius in het bezit van plaatsbe wijzen voor den trein naar New York. Twee da gen en een nacht hebben, zij van wat. chocolade, dié zij in laatstgenoemd St. John voor hun laatst en dol lar kochten, moeten leven voor zij,--.uitgeput en nog hcelemaa.1 onder den iridruk van de verschrikkelijke ramp die zij medetmaakten, in New York aankwamen. Daar ziin zij, zoodra zij zich na aankofnst op het station bekend maakten, liefderijk in een zeemans huis opgenomen tot het vertrek van de'Nieuw Arm sterdam ,een paar dagen later, die beiden naar Rot terdam bracht. Op het bureau van de Scheepvaart Inspectie 2e district, Rotterdam, heeft stuurman van der Ploeg een scheepsverklaring; afgelegd. DE EANKBILJETTENDIEFBTAL BIJ1 DE FIRMA ENSCHEBé. We lezen in het Hdbi. Sinds een paar dagen is aan de politierposlhuizert en op openbare aanplakzuilen de volgende medepdeê-ling te lezen vön de directie der Nederlands che Bank „Dé Nederlandsche Bank vestigt er de aandacht op, dat de bijl de* firma Joh. Enschedé en Zonen te HaaW lem .ontvreemde ona tg ewerkte biljetten van de coupures yan f 1000, f 100 en f 10 niet aan hare kassein in betaling worden genomen. schreeuw; de vanglijn, die de stuurtboordsloep met het schip verbond, was gebroken en snel dreef deze van het. schip af. Na enkele minuten'trad een groote stilte 'in, geen geroep of hulpgeschreeuw werd meer vernomen, alleen meerit de heer van der Ploeg daar7 na nog even achter het schip geroep te hebben ge hoord, 'hetgeen dan uit de bakboordssloep gekomen moet zijn, die eveneens door de hooge golven is be- ïoopen en omgeslagen. Toen stuurman van der Ploeg de stormladder ge vonden had en om dit aan den stoker Bredius mede te dealen zoo hard hij kon „Thijs" riep, kreeg hij ant woord van iemand, die zich in de hut voor de draad- looze telegrafie bevond. ALzoo bleek nog een derde persoon aan boord te zijn. Dit was de Duitscher Karl Muhl, bij het verlaten van Sidney als tremmer gemonsterd. Deze Duitscher, langen tijd in Canada woonachtig, moest dit land verlaten en was als trem- mer aan boord gekomen. Ilij was bezig zijn voet te verbinden, waaraan hij gewond was, doch had van de benarde positie van -het schip zoo goed als geen kennis. Met hun drieën' bleven zij den nacht van Zondag op Maandag aan boord. Tegen den ochtend werden vlak bij, op de be sneeuwde rotsen, lichten gezien, waarmede visschers in de buurt woonachtig zwaaiden. Een van deze men- sohen is 14 mijl ver geloopen naar Trepassey om van <Xa*ar telegrafisch hulp te vragen te St. Johns. Inmiddels trachtten de schipbreukelingen de werk- bcot, die aan boord gebleven was, klaar te maken, hetgeen een zwaar werk was, omdat steeds veel wa ter over 'het schip sloeg. De luiken vraren al open geslagen, do kolen stroomden uit de ruimen, de brug was ingedeukt en hoewel nog in zijn geheel, kreeg het stoomschip meer en meer het aanzien van een wrak, door welks bodem de rotsen staken. Tot over maat van ramp sloeg nog een gat in de werkboot, zoodat deze niet meer dienen kon. Tot Dinsdagavond 8 uur bleven de drie schip breukelingen aan boord, hun toevlucht nemende in de hiut voor de draadlooze telegrafie, waar een petro leumkachel brandde. Toen? kwam de sleepboot I. P. Ingraham, 'kapitein Rose en toebehoorende aan den heer Ellis te St. Johns in zicht. Het weder was wat beter geworden, van de sleepboot werd een bemande sloep gestreken en met veel zeemansschap wist de bemanning ervan het wrak van de Anton van Driel te naderen en de schipbreukelingen een voor een aan boord te nemen. Twee uren later waren zij te Trepassey, van waar stuurman van der Ploeg hun redding naar huis seinde. Kort nadat het stoomschip op de rotsen liep en men bezig was de sloepen klaar te maken, sprak de heer* van der Ploeg den zich aan boord bevindenden mar conist en op zijn vraag of h" geseind had, kreeg hij ten antwoord, dat er draadloos naar Kaap Race ge seind en antwoord ontvangen was? Hoe dit antwoord luidde cn wat er geseind is, weet hij niet. Te St. Johns aangekomen, waar zich geen Neder- landsche consul bevindt, heeft de heer Ellis zich het lot van de schipbreukelingen aangetrokken. De heer De biljetten waYen, voor zoover do coupures van f 1000 en f 100 betreft) ongeteekend, terwijl die van f 10 alléén voorzien - waren van de handteekéning van den presi.dénl De biljetten zijn te onderscheiden aan de navolgend0 kenmerken: Die van f 1000 aan den datum 10 Juni 1919; die van f 100 aan de serieletters B.El en den datum van 13 Octöber 1919 die van f 10 aan de seriedeLter R. en slen datum 22 October 1919. Geert bankbiljetten voorzien van bovengenoemde ken- merken zullen door ons in circulatie worden gebracht." Ln het „Volk" vonden wij; een beschouwing over deze kwestie, waarin o.L terecht wordt opgekomen tegen het standpunt, dat in deze mededeeling tot uiting komt. Het genoemde blad wijst er op, dat men hiér niet te doem heeft met valsch© biljetten, doch mét échté waaraan alleen de laatsje afwerking ontbrak en die (door een oebegrijpelijke zorgloosheid der firma Ensehdé 'zijn ontvreemd. In plaats van dit kostbare drukwerk in een kluis of brandkast op te bergen, heeft de génoémdé firma ettelijk© millioenen guldens van dit bijna afge werkte bankpapier onbeheerd op de binderij! gelaten, slechts voor ©en deel opgeborgen in een paar één voudige houtèn kastjes, die gemakkelijk konden wor den geforceerd, zoodat het slechts aan een gelukkig toeval-is te danken, dat niet voor een nog veel grooter bedrag ontvreemd is. De firma sëhijmt bovendien en-" kei© jaren geleden door de politie te zijln gewaarschuwd dat destijds een inbraak bij haar werd voorbereid, zoodat men had mogen verwachten, dat zooal niet vóór. da'n althans pa dien lijd afdoende maatregelen tegen ontvreemding van bijna voltooid bankpapier zouden zijn genomen. Ln het },Volk" artikel, met welk© inhoud wij! het, zooals gezegd, geheel ©erts zijln, wordt er op gewezén, dat het eert'groot gemeenschapsbelang is, alles in het wex kte stellen om opsporing en inlevering .der biljetten t© vergemakkelijken, door groote en voortdurende pu bliciteit én. het in uitzicht stéllen van belooningen voor opsporing van het papaier, opdat het 'publiek iniet de dupe worde van dezen diefstal. Dit lijkt o!ns inderdaad in hooge mat© gewehscht, echter ook nog om andere redenen. In de eersté plaats achten wij het zeer de vraag, jgf het publiek aan de kans op groote schade mag wórden blootgesteld, nu het in omloop komen van dit papier te wijiten is aan zorgeloosheid. Het komt o!ns voor, dat het niet aan->- gaat de gevolgen daarvan op het publiek af te We|nte- lén, nu dit mocht veronderstellen, dat hetgeen thans gebeurd, is, volkomen Uitgesloten zou zijn. Maar bovendien is er nog een andere zijde aan de quaestie. Wij: hebben 'in de sombere Augustusdagen van 1914 gezien, welke complicaties kunnen ontstaan. ihdien het publiek, om onverschillig welke reden, 1 wantrouwen koestert ten aanzien van het bankpapier I Wanneer bankbiljetten in omloop komen die niet of nauwelijks van de „echte" zijn te onderscheiden (op sommige ontbreekt alleen «en hahdteekening, dié mis" schién yij; gemakkelijk kan wordénnagemaakt), dan jkan het publiek wantrouwig worden,, natuurlijk' *niet I tegenover de Nederlandsche Bank, maar wel uit vpees voor schade, indien men per ongeluk met de gestolen biljetten .zou worden opgescheept. Ook al om deze reden meenen wij, dat de Bank de houders dezer bil jetten schadeloos dient te stellen, indien aannemelijk kan worden gemaakt, dat het papier te goeder trouw is verkregen. Of de Bank de betrokken firma aansprakelijk kan stellen, kunnen wij .niet beoordeelen. /elfs zoo de Bank eenig nadeel mocht lijden, dan kan dit niet op wegen'Tegen de schade, die uit de onzekerhéid om trent de waarde .van ons ruilmiddel kan voortvloeien, i'ndien het risico voor de ontvreemde biljetten op het groote publiek wordt afgewenteld, hetwelkniet bij .elk biljet (jat overigens geen enkel spoor van onregel matigheid yertoont datums en serienummers kan gaan vergelijken. Zóoals gezegd, diénen energieke maatregelén té wor den -genomen .tot opsporing en ^aanhouding der ont vreemde biljetten., maar het komt ons voor,- dat m dit speciale geval hiermede alleen niet aal kunnen worden volstaan. EEN GEMEENTESECRETARIS GESCHORST. Volgens de „Maasbode" beeft de gemeenteraad van Oude Fekela besloten den secretaris voor een maand te §chorsén met inhouding van /alaris en vergoeding zijnerzijds van de door de gemeente geleden schadé, omdat gebleken is, volgens de commissie voor onderzoek inzake pensioenbijdrage der gem._ambtenaren, dat hij met voorbedachten mde op de begrooting 1919 dep post Terugstorting pcnsioeinsbijdmgen voor geam-ambteT naren" niet heeft ingevuld.' ZEEBAD EN ZEDELOOSHEID. De Raad der gein ente Monster behandelde dézér* dagen -een motie, uitsprekendè de wenschelijkhéid van het inrichten daar 'ter plaatse van een Noordzeiebad en het nemen van maatregelen ter bevordering van het veilig verkeer aan. het strand te T-er Heijide. Die motie werd verworpen. De .meeste ledén schrikté© terug voor de hooge kosten, maar één lid'verklaarde zich er tégen omdat een zeebad z.i. de.... onzedelijk* lieid zou doen "toenemen, ONZE TELEGRAFIE AAN »T WERK- Eén ons beleend- expediteur schrijft het ,,Mbl. der Haarl. Stoomverflabriek" zo'nd een telegram naar Maastricht, aan hei hoofdbureau van een onderneming welke ook een 'afdeling te Maasbracht heeft. Jaoederetn verzonden naar Maasbracht". De telegrafist seinde: Goederen Verzonden naar ^Maastricht". De Ontvanger telegrafeert aa'n den èxpeditéur térug: „Zertd goederen niet naar Maastricht, doch naar Maas- bracht" Waarop de expediteur antwoordde „Goederen -verzonden naar Maasbracht, niet naar Maastricht" De telegrafist (eén ander©, want het zendkantoor is Amsterdam?) weet echter beter en seint; „Goederen verzonden .naar Maastricht, niet naar Maastricht" Toén hébben ze het opgegeven. Historisch. DREIGENDE STAKING VAN VERGUNNING EN HOTELHOUDERS TE LEEUWARDEN. Iin verband met een voorstel van <ie raadsleden Dijk stra en Jansen te-Leeuwarden .om hot tappen van sterken drank vajn Zaterdagmiddag* X uur tot Maandag- ochtends 8 uur en pp Christelijke feestdagen te verbie den, hebben alle vergunninghouders besloten hünjbe zaken heden, Zaterdag en Zondag te sluiten. Gisterochtend hadden vcrtëgenwoordigeirs van den Frieschen Bond vain h.oteL en caféhouders, van do plaatselijke vereeniging cn van den Nederlandschen Bond van Hotelhouders een conferentie m,et den bur gemeester, waarindezen liet besluit werd medégé- dééld. De burgemeester had 'nu tegen -gisteravond een spoedeischeude raadsvergadering uitgeschrevén tér bcha'ndeling vain het voorstelJDijkstra en Jansen. D© behandeling was tegen Dinsdag a.s. aangekondigd. Irt deze vergadering werd door „bijna alle 23 aan wezige leden het optreden der vergunninghouders afgé- keurd. slechlls, 1 lijd plaatste zich haast hen. Vrij algemeen protesteerde de raadstedert zich tegen den "dwang hén dpor die vergunninghouders in deze opgelegd Wijken voor eén bedreiging^ van wie ook. was tegen dd waar digheid valn den RaaR Het voorstel hierboven genoemd zal dam ook a.s. Dinsdag wbrdén behandeld. Dus staking. DEN HELDER. Mét 12 tegen 5 st heeft de gemeenteraad Dondér- dagavohd besloten, dit jaar de kermis .te laten doorgaan De verkoop vain sterkedrank op de kérmisdagejn zal niet worden toegelaten. Dé geméelnte_begroo'ting voor 1920 Werd vastgesteld gewohe dienst ontvangst en uitgaaf f 1.910.877; bui- tengew. dienst ontvangsteen uitgaaf f 1.265.715. De plaatsel directe belasting naar het inkomen werd uit getrokken op f 550.000 (vorige jaar f 300.000) De op centen op de grondbelasting zijn tot het maximum op- roerdvoor 1920 zullen. 125 opcenten (maximum) op hoofdsom valn de belasting op het personeel* worden gelieven en 30 opcenten op de hoofdsom yan de divi dend. en' tantieme-belasting. Voor renten van los hingen is geraamd f 139.197voor aflossing f 137.100. De gemeenteschuld bedroeg op 1 dezer f 3.170.000. DE VLIEGTOCHT NAAR INDIA Naar het Vaderl. verneemt, zullen "de ministers van oorlog, van marine, en van waterstaat elk voor Lwee vliegers én hun onontbeerlijke helpers de kosten van hun vlucht naar Indië belalen. In de kosten zijn hiet begrepén toestel en assurantie^ maar wél benzine, reisgeld énz. De twee plaatsen van waterstaat staan voor vliegers van Nederlandsche bloed© ópen. De minister van waterstaat behoudt de beslissing over de aanwijzing van de, deelnemers in eigen' land. VOOR WE ENEN. Van yeendam vertrekt Maandag een extra-trein met Levensmiddelen naar Weenen, Behalve anderé goédéf rén gaan met dezen trein me© 25 wagens aardappelen, van de Vereeniging van Exporteurs van Veenkoloniale aardappelen, 10 wagens margarine van de firma S. v. d. BerghLtd. te Rotterdam, en 10.000 K.G. cacao van d« firma Boon te Wormerveer LANGEDIJK. Alhier is eert duurtecommissie voor de 4 geméertte* opgericht, waarin, o.m. de neutrale winkoliersve/reenr' i ging en De Hanze zitting hebben ZUIDSCHARWOUBE. /Gisteren had de verpachting plaats van staanplaatsen op het feestterrein voor het Nationaal Concours dezff» zomer alhier te houden. Er was veel ambitie; het aaa- tai vermakelijkheden zal zeer groot zijn» zoodat hf(t aart qttractie niet zal ontbreken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1920 | | pagina 1