Hout!) Hiems-
Mmitiiic- laillmmllii.
Anna Paulownapolder.
Spoürweijverbindiugen tussctieiiden
afsluitdijk door de Zuiderzee en
het bestaande Spoorwegnet.
Dinsdaq 29 Juni 1920.
63*^ Jf>»rq0no. No. 6642.
IJllGtVcKS: TKAJ»mAN Cü., SCKAGEN.
Ingezonden Stukken.
Binnenlandsch Nieuws.
SC HA
Dit blad verschijnt viertoaal per week Pinsday, Wuensday, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 uur worden Advertenti^n
zooveel mogelijk in. het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTCHEQUE en GIRODIENST 23330. INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.55. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN
TIËN van 1 tot 5 regels f l.l'O, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend
Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofdinge
landen van bovengenoemden polder, op Zaterdag 26 Juni
1020, des morgens 10 uur.
Aiwczig de hepr»J. Blaauboer, Heemraad en de heeren
Nannis cn Stammes, Hoofdingelanden.
Voorzitter dc beer G. Wijdenes Spaans, dijkgraaf,
set i claris de heer J. K. Kaan.
Nn opening volgt lezing der notulen, die na een
enkele wijziging worden goedgekeurd.
Dc hccrcn Nannis en Stammes komen inmiddels ter
vergadering.
Voorzitter deelt mede, dat volgende week de aanbe
steding van den betonnen duiker in den Meerweg zal
plaa'.s hebben; dat aanbesteding heelt plaats gehad van
onderhoudswerken enz. (Reeds in dit blad meegedeeld).
De verhuring van het grasgewas heeft tot resultaat
gehad, dat de le snee heelt opgebracht f'2835, ter
wijl dc raming voor le en 2c snee tezamen was f 2700.
De jaarwcddcrcgeling heeft ter visie gelegen, geéh
bezwaren zijn ingebracht, zoodat de regeling ter goed
keuring is opgezonden naar Ged. Staten.
Ged. Staten hebben goedgekeurd het besluit - tothet
aangaan van een kasgeldleeiiing.
Deze modedeeiingen worden voor kennisgeving aan
genomen. f
Dc geloofsbrievon van de herkozen Hoofdingelanden,
do heeren Nannis en Visscher, ziin nagezien door de
heeren Bos, de Graal en C. D. Rezelman. Bij monde
van den heer Bos wordt tot toelating geadviseerd. Al
dus wordt' besloten.
Voorzitter feliciteert de heeren Nannis en Visscher
met hunne, herbenoeming en zegt, dat we ons voor
een verdere uangenamec samenwerking beleefd aanbe
velen, terwijl wc natuurlijk wederkeerig bereid zijn mo
de tc werken» tot een aangename samenwerking.
Volgt, benoeming van oen penningmeester, wegons pe
riodieke aftreding van den hoer A. J. de Jongh. De
voordracht luidt'. 1. A J. dc Jongh, 2. J/ Kz. Kaan,
3. C.- Tijsen.
De hoor De Jongh wordt benoemd' mot algemeenc
stemmen
Het doet voorzitter genoegen, dat do hoor Do Jongh
nlot zijn groote Ijver en toewijding opnieuw is bcnocnul
cn dat do vergadering op deteo wijze haarwil heeil
kenbaar gemaakt om den neer De Jongh te behouden.
liet Dag. Bestuur stelt voor,, to bepalen, dat het
bureau van stemopneming voortaan Gelegenheid moei
geven tot het inleveren van stembriefjesa. bij stem
ming gedurende twee uren en b. bij herstemming ge
durende één uur.
Voorzitter zegt, dat het thans voor stemming bepaaio
is o(p 3 uur, voor herstemming op 1 uur. Er is op
gewezen, dat de menschen bi| herstemming zoo ko
lossaal veel tijd van huis waren, toen is de stem
ming een uur vervroegd, doch hot eigenaardige geval
deea zich voor, dat de eerste anderhalf uur niemand
kwam stemmen. Het Dag. Bestuur meende, daarom,
dot do stemming voortaan wol kan worden gehouden
van 9—11 uur, do horstemming zoo noodig van 12—-1
uur. Goedgevonden.
Van den Raad van Toezicht op de spoorwegdiensten
is in verband met do Zuiderzeewerken ingekomen een
ontwerp voor spoorwegverbindingen tusscnon den af
sluitdijk door de Zuiderzee en het bestaande spoorweg-,
net. In de provincie Noordholland is daartoe gêdacht
eene spoorlijn van het station Anna Paulowna naar
Van Ewijcksluis, met een noordwaartsehe aftakking
naar Breezand.
Voorzitter zegt, dat naar aanleiding van dit schrij
ven door het Dag. Bestuur wordt voorgesteld dat de
Anna Paulownapolder zich bereid zal- verklaren eene
overeenkomst aan te gaan, waarbij zal worden bepaald
Alle te maken werken in voortdurend onderhoud bij
den eigenaar van den spoorlijn. Hieronder zal be-
hooren het jaarlijks doorhalen en ruimmakeia van alle
duikers, welke in dit werk zujlen worden gelegd, of
verlegd, of verlengd.
Wanneer de waterstand in dat deel van den Anna
Paulownapolder wordt verlaagd en daardoor die pol
der zijn middelen tot afvoer van water verdiept of
verlaagt, zal zooiets door den eigenaar van ^en lijn
moeten worden gedaan op zijne kosten.
Wat de wegen betreft, zal de beharding, nadat die
wegen eenmaal in goeden staal zijn opgeleverd, i voor
rekening van den Anna Paulownapolder zijn, doch het
onderhoud der kluften ^(hellincen) is blijvend voor re
kening van den eigenaar van ue lijn.
De duik.er, liggende op enkele meters ten nbordoostcn
van de spoorbrug over do .Molenvaart te verlengen in
N.W. richting, gelijk aan de verbreeding van ac lijn
en in aansluiting met den bcstaanden toestand. Alle
duikers te maken van beton en niet van jjzcr.
Blijkens het ontwerp door den Raad van Toezicht
op do spoorwegdiensten ingezonden, zijn dc met dit
werk in aanraking komende poldcrbelangen hierbij op
dq volgende wgze behartigd:
A Hoofdig n
1. Snijding met' do M o 1 o n va a r t en daarnaast ge
legen wegen nabij het station Anna Paulowna. De be
staande vaste brug over de Molenvaart moet voor vier
sporen worden ingericht, en daartoe westwaarts wor
den verbreed. De aansluiting met de vaart Wordt ver
kregen, door in den zuidweslelijken oever eene uit
graving tc maken, zooals thans aan den noordoostelij-
'ken oever aanwezig is. De zuidelijke weg moet tenge
volge daarvan worden verlegd en zoowel als de noor
delijke weg in aansluiting met het bestaande worden
gebracht onder helling, zooals die thans aanwezig is,
uat is met eene helling van ongeveer 1 tot 2 5.
Het Dag. Bestuur stelt ten opzichte van dit punt voor
de hellingen, hier bedoeld, te maken 1 tot 46, gelijk
ook voor dc andere wordt voorgesteld. Het beloop dei
kluften, in verband hiermede te wijzigen en alles aan
sluitend te maken op de bestaande wegen.
Do heer Smit vraagt, of nu niet van die brug een
draaibrug kan worden gemaakt, ten gerieve van de
scheepvaart.
Voorzitter zegt, dal de spoorwegmaatschappij vroe
ger toegestaan is, daar een vaste brug te leggen, onder
voorwaarde dat als wij voor de scheepvaart onze brug
gen verhoogen, ook zij die spoorbrug moet verhodgen.
Dat is dus een contract en dat kan niet veranderen.
2. Snijding met de Kleisloot Tot instandhouding
van ^ie watergemeenschap is ontworpen een ijzeren buis,
wijd o.70 M., liggende met den onderkant op 2 M.
N.AP..
Het Dagelijksch Bestuur zegtBuis van beton,
wijdte is voldoende, doch de diepte te bepalen op
2.40 M., 'N.A.P., voor onderkant.
3. Smjding met den Kle-iweg. De kruin van den
spoorweg komt ongeveer 80 c.M. boven dien van den
Grijweg. Dé wederzijdsche opritten zijn ontworpen met
hellingen van 1 tot 45.
Het Dag. Bestuur heeft hier geen bemerkingen.
4. Snijding met de M e.e r s 1 o o t. Ontworpen is een
Ijzeren buis, wijd 0.70 M., liggende met den onderkant
op 1.50 M. N.A.P.
Het Dag. Bestuur zegt: wijdte 0.80 M., onderkant,
2.30 M. N.A.P., in verband met gedane opmetingen.
5. Snijding met den Meerweg. Het hoogteverschil
is ongeveer 1' !M. De wederzijdsche hellingen zijn 1—45.
Gcene bemerkingen.
6 Snijding met do S t o o m s I o o t. Ontworpen !s
een ijzeren buis, wijd 0.70 M., liggende met den on-
terkant op 2.70 M. N.A.P.
Het Dag. Bestuur wilwijdte 0.80 M. onderkant
buis, 2.50 M. - N.A.P.
7. Snijding met den St oom weg. De ophooging is
ongeveer 2.40 M. De wederzijdsche hellingen zijn 1—50
Benoorden den' weg is in, den spoorweg ontworpen
èèn ijzeren buis., wgd 0.70 M., liggende met den on
derkant op 2 M. N.A.P.
Het Dag. Bestuur zegtonderkant op 2.90 M. N.A.P.
8. Snijding met den Balg weg. Hier is ontworpen
eeu doorgang, wijd in den cfag 6 M. en hoog 3.80 M.
Hét Dag. Bestuur wil de hoogte op 4 M. bepalen
met het oog op de'hoogte van stoomdorschmachines.
Voorzitter zegt. dut liet hier dus een viaduct wordt
op de wijze als bij het station te Noordscharwoudo.
9. Snijding met het Balgkanaal. Hier is ont
worpen een vaste brug; wijd 6 M.. liggende met onder
kant ligger niet lager dan 1.30 Al, plus N.A.P.
Het Dag. Bestuur stolt voor, hoogte .onderkant lig
ger op 1.80 M. 4- N.A.P. te bepalen.
B. Zijlijn.
10. Snijding mot den Middenweg cn Midden-
vliet. De ophooging van den weg wordt ongeveer 60
cM., de wederzijdsche hellingen 1—45. Over de om
te leggen vaart (in verband met den loop van de vaart)
is eeu vaste brug ontworpen van 4 M. doorvaartwijdte
en met onderkant ligger 0.80 M. N.A.P.
Het Dag. Bestuur zegt: onderkant ligger brug 1.30
M. 4- NA.P. (gelijk aan Drie ^Bruggenl^ Een jaagpad
van 1.50 M. breedte te maken, onmiddellijk langs de
vaart op noordzijde van de .\Iiddenvlict.
11. Snijdingen met de Meer sloot. Voor elk dczei
snijdingen is ontworpen een "ijzeren buis. wijd 0.70
M, ligge.nde met den onderkant op 1.50 M. N.A.P
Het Dag. Bestuur stelt voorBuis tusschen be
staande spoorlijn en Middenvliet wijd 0.70 M., diep
130 M. N.A.P. Buis tusschen Middenvliet en spooi-
lijn naar Van Ewijcksluis, wijd 0.80 M., diep 2.30 M.
Verder zegt hot Dag. Bestuur: Omtrent tc maken
sloolcn langs de ontworpen spoorlijnen, welke in ver
schillende waterstanden zullen vallen, wordt nadere re
geling voorbehouden. Voor afscheiding dier verschillende
waterstanden te vorderen dammen, ter breedte van twee
meter, waar noodig voorzien van afsluitbaré duikers.
Voorts, zegt voorzitter, maakte de opzichter mij van
morgen attent op den eischlangs beide kanten van
de hellingen stevige afscheidingen te doen aanbrengen,
waarvan net oudernqud komt ten laste van den eigenaar
van de spoorlijn.
Zonder op- of aanmerking gaat.de vergadering ac-
coórd met de door het Dag. Bestuur opgemaakte be
palingen.
De heer Langereis vroeg nog, hoe het gaat met
de overpaden, wanneer de werken door de landerijen
van iemand gaan.
Voorzitter zegt, dat hiervoor een overeenkomst moet
worden getroffen tusschen den eigenaar der .landerijen
en den eigenaar der spoorlijn. Dat zijn evenwel parti
culiere aangelegenheden.
Het Dag. Bestuur vraagt machtiging tot het doen
uitdiepen van de sloot tusschen Kerkweg en tram
baan, langs den dijk van Wieringerwaard voor het ge
bruik van grond aan de Boezemkade.
Voorzitter deelt mede, dat, doordat 2 belendende
eigenaren zich bereid hebben verklaard, Óen strookje
land af te staan, reéds wat grond voor dc verhooging
der Boezemkade beschikbaar is gekomen. Wanneer nu
die slooten worden uitgediept, een werk dat tóch spoe
dig zou moeten gebeuren, bestaat de kans, dat er vol
doende grond voor de Boezemkado wordt verkregen.
De heer K. A. Kaan vraagt, of dat werk voor de ge
raamde f 2800 zal kunnen gebeuren.
Voorzitter kan dat niet beweren, doch wyst er op,
dat dat uitdiepen later toch zou moeten gebeuren en
nu winnen we daardoor do grond uit.
De gevraagde machtiging wordt verleend.
Eveneens wordt machtiging verleend voor de uitvoe
ring .van werken in en bg de motorgemalen, ingevolge
de veiligheidswet.
Voorzitter zegt, dot nog ceen mededeeling kan woi-
den gedaan over de ingezonuen aanbeveling voor Heem
raden. Bij periodieke aftreding evenwel treedt, ook al
is nog geen opvolger benqema, de Heemraad af, zoo
dat de neer j. 'C. Blaauboer 1 Juli a.s. die functie
niet meer kan waarnemen. Het spijt me; dat de heer
Blaauboer blijkbaar ceen gelegenheid heeft kunnen vin
den, op deze vergadering tegenwoordig te zijn, doch
het zou mij nog meer spijten, wanneer ik deze ge
legenheid met had benut een' woord van afscheid in
gedachte tot den heer Blaagboer te spreken.
Ik breng u in herinnering, dat de heer Blaauboer
in 1910 zitting nam als Hoofdingel. in de plaats van den
heer Schrieken. die Heemraad werd. Na 2 jaar Hoofd
ingeland te zijn geweest, werd hij in 1912 benoemd tot
Heemraad in de plaats van den heer L. Metzelaar.
Het is ons allen bekend, dat in het tijdvak van 1912
tot nu heel veel zorg.in den polder is getveest cn ik
Seloof ,dat ik volkomen in uw geest spreek wanneer
i zeg, dat we in dien tijd den heer Blaauboer hebben
leeren kennen als een uitstekend Heemraad van den
polder In dien tijd heeft hij zich op alle mogelijke wijze
nuttig gemaaktgeen moeite was hem te veel en hij heeft
daarbij meermajen zijn eigen belangen verwaarloosd
in het belang van. den polder. Wanneer er ooit een
tijd is geweest waarin men iemand leerde waardeeren,
dan was het de tijd van den watersnood. Ik geloof, dat
ik namens der gemeenschap spreek, wanneer ik daar
voor in het openbaar een hartelijk ivoord van dank uit
spreek. De heer Blaauboer heeft veel vriendschap mogen
ondervinden omdat de heer Blaauboer zelf een vrien
delijk man was. Ik dank hem, voor wat hij voor
ons in den omgang is geweest en wensch hem top dat
lig in zijn nieuwe woonplaats zijn verder leven in
goede gezondheid mag genieten,
liiérna sluiting.
Winkel, 27-6-'20.
Aan Auto- en Motormaniakken, speciaal die
der Gemeente Winkel.
Auto- en motorbestuurders, die gewend zijn in
behoorlijk getemperde snelheid door de kommen
der dorpen te rijden, gelieven dit schrijven als niet
aun hen'gericht te beschouwen.
Geachte Redactie, 4
Beleefd verzoek ik u cenige ruimte voor bijgaand
stukj, waarvoor bij voorbaat hartlijkn dank.
ójnds de uitvinding van den motor en hare beves
tiging in vier- en tweewielige voertuigen, waardoor het
gewone rijden met paard en kar, het fietsen en niet te
vergeten „"het loopen", in de verachting zijn gekomen
bh felen, sinds dien tijd zeg ik, is er iets in de men
taliteit van sommige onzer natuurgenooten op beden
kelijke wijze veranderd.
Dat iemand mei een dikken buidel zich een auto of
motor aanschaft, och, daar is niets tegen, ieder zijn
vermaak; maar dat er geen bepaling is, die het onmo-
kel|jk gemaakt dat, zfj, die er nun levensgenot ifr zoe
ken de absentie van een gezond stel hersenen te de-
pionstreeren in het' in razende vaart langs den weg vlie
gen met hun auto's of motoren, dat Is heel jammer.
Het is heel jammer, zeg ik, Want er zullen er zich
iii onze krankzinnigengestichten wel bevinden, die min
der gevaarlijk voor hun medemenschen zijn dan'zij die
den schrik der wegen zijn geworden in hun gevaar
lijke automalloterie.
Men stelt zich voor: Ik alt vader van eenige nog
zeer jonge kinderen, zie hen op eenigen afstand op
straat loopenen spelen met hun kleine kameraadjes.
Argeloozo wezentjes zijn het nog in hun onschuldig
gedoe, dio met kleine drukke gebaartjes en lieve stem
metjes, hun gedachten uitend in druk 'gekeuvel over
dc voor hen zoo belangrijke onderwerpen. Daar komt
v«.l met ruw geweld en brullend getoeter in vlic-
gende vaart zoo'n auto aangestormd, aie een huizen-
ooge stofwolk doet opdwarrelen. De onbezonnene, die
er, in zit, en die vroeg ot laat zichzelf doo'd rgdt, weet
niet wat hij. vliegend óm den hoek, van den weg ko
mend, verschrikt en beangst uiteen jaagt. Zij klampen
zich vlug uun een hek vast aan den. kant van den weg
en verdwijnen een oogcnblik voor mijn oog in het
slof, waarin ik het volgende moment ook. ben gehuld.
Ik zeg iets zeer onparlementairs over de domheid van
den maniak, die aan niets anders denkt dan zijn snel
heidsmeter. harder,, steeds harder is zijn parool. Een
oogenbük later zie ik de kinderen weer, er is geen
ongeluk gebeurd goddank, maar 't had evenzoogoed
ook anders kunnen afloopen. Alle burgers langs den
weg proesten, snuiten hun neus, wrijven hun oogen
uil en klappen hunne bescheiden openstaande raamp
jes dicht. Zij ergeren zich. alles ter wille van dien
éénen protzer. Maa roch, wat voelt en ziet hij 'daar
van, als hij maar hard rijdt, en „geniet" voor de rest
totale onverschilligheid.
Onlangs nam ik de moeite eens, in de diverse vou»-
name dagbladen na tc gaan onder welk hoofd de auto
en' motorongelukken vermeld werden. In die bladen
las ik de volgende, weinig vleiende benamingen:
De schrik der wegen.
De rijdende dood.
Het dood en verderfbrengendo monster.
Het vliegende gevaar.
Automobilisten idiotisme, enz. £nz.
Wel een bewijs, dat de kwaal niet alleen door mij
gezien wordt.
Het is waar wat ik in den aanvang schreef, dat er
iets in de mentaliteit van sommigen onzer natuurge
nooten is veranderd, zg zijn nl. automaniak geworden.
En na de mobilisatie (toen geen benzine verkrijgbaar
was) is weer een zwerm van die woestelingen op onze
wegen losgebarsten.
Nogmaals zeg ik; er is niets tegen dat iemand een
auto of motor berijdt, ja dit voertuig kan zeer nuttig
aangewend worden, maar dat er geen bepalingen zijn
die voldoende voor de veiligheid der wegen en men
schen ozrgen, moet betreurd worden. Laten de bevoegde
autoriteiten hier bijtijds ingijpen, voodat ook in onze
gemeente één of meerdere slachtoffers vallen.
Wanneer azl ons Gemeentebestuur eens iets ten de
zen doen?
Een Ingezetene van Winkel.
tatejs-permiinginiaè'steir 'van idle iLanldelijke fede<naltie
van meubel- en 'hou'(toewenkerts H. A. K., die ten
naideele 'Van ige.no emide arglanisataie een bedrag vam
f3200 heeft vendJudötleffidï.
BURGERBRUG.
Mej. A. Klok? onderwijzeres aan de openbare la
ger eschool alhier, is in gclgke betrekking benoemd
aan de openbare lagere schooi te Valkenburg, bij Leiden.
DE NiEUWF DIENSTREGELING.
Donderdag 1 Juli begint de nieuwe dienstregeling der
spoor- en tramwegen.
VAN HET RAADSLIDMAATSCHAP VERVAL
LEN VERKLAARD.
Het beroep op den Kroon op een beslissing van
Gedeputeerde Staten van Zuidliottand, waarbij de heer
J, Bakker te Dubbeldam van fcfet lidmaatschap van
den Raad vervallen werd verklaard, omdat hii on
bewust en geheel ter goeder trouw in strijd met de
gemeentewet heeft gehandeld, door op verzoek van
den smid van Ballegooien, de reparatie aan de school-
kachelpijpen uit te voeren, is ongegronnd verklaard.
De Kroon konkludeert, dat boven twijfel staat, dat
Bakker in strijd met art. 24 der gemeentewet middellijk
heeft deelgenomen aan een levering ten behoeve dér
gemeente Dubbeldam.
SPOORWEGPERSONEEL.
Gistermiddag heeft het toegezegde onderhoud plaat»
gehad tusschen de spoorwegdirectie en de voorzit
ters der Ned. Ver. B. A. N. b. en N B, Op de vraag,
of de directie na de vaststelling van het grondtoon
door den loonraad; den bijslag verhoogen zcfti, ant
woordde de directie ontkennend, omdat ook in de
vaststelling van dit grondloon de vereischte leiddraad
Voor de directie ontbreekt. 'iel.
DE SMOKKELHANDEL
Men schrijft van 'de gr en»;
Het is eigenaardig, daJt, nu de mark oploopt, de
smokkelhandel, vooral de. 'dragende fraude aan onze
Oostgrens weer gouden dagen toeleeft. Wdfctetorood,
kaas, tiablak., chocolade, hater, zijn gewilde artikelen.
In de toekomstige mijnstreek aan den Mieinwieg
onder Iierkenhofsc'h wohdtt o-o!k een uiterst leven
dige smokkelhandel gedreven. iMet karren vol wordt
de smokkelwaar itlot vliak aiam de grenzen gebracht
en 'diaar sUaarn honderden dragers en draagsters
klaar om de ismokkelwidlar Dultsctolatoid in te toren-
geru
Mén, toegrijpt he/t niet, Idajt Ide autoriteiten (mat de
toestrijidimg van den önuokkaUhlanld'el belast, nog
slteeds geen Wer afdoende maatregelen nemen.' en
het grootte veiTvoer naar de gnenzon (beperken. De
vij'fltig miensdtoeni, die aan den Mednweg wonen, heb»
ben toch 'geen karren "vloi 'smokkelwaar voor hun
eigen behoeften noddig.
Zoo als hefo nu 'gaat, vermogen «de enkele kommie
zen niets en idlat werkt ook verlammend! op hun
ijver. Zij voelen hét dat hlunr optreden geen resul
taat vap toettaekenis heeft.
VERDUISTERING.
Men hneldt uit Ahmgteddato:
■De ptolitie heeft 'gisteren' gearresteerd den «acre-
en W. stellen den Raad betreffenden de verdee»
ling van het aandeel dezer gemeente in de Oorlogt-
winstbelasting, voor om f 180.000 daarvan te bestem
men ter afbetaling van crisisschglden, waarvoor anders
binnenkort een tijdelijke leening tegen hooge rente ge
sloten zou moeten worden. Voorts wenschen zij ruim
I 40Q00 in mindering te doen strekken van den dit
jaar op te brengen hoofdelijken omslag, ton gevolg*
waarvan het te heffen percentage daarvan dit jaar ver
laagd zal kunnen woraen. En de rest zouden zfj in
porties van ongeveer f 30000 verdeeld willen zien over
de overige jaren, waarin de gemeente groote aflossin
gen op crisisschulden verschuldigd is.
UITVOER VAN KAAS.
De voorzitter van het Zuivelkantoor heeft bij cir
culaire den exporteurs van kaas kennis gegeven van
de waarschijnlijkheid van een belangrijke wgziging m
de exportvoorwaarden van kaas, als gevolg van het
feiL dat mede door het belangrijk oploopen der kaas-
prijzen de evenwichtstoestand in net zuivelbedrijf
verloren gaat
ONVEILIGHEID AAN DE GRENS»
Vrijdagochtend ontdekte de landbouwer H. Oldenboom
te Angerlo, dat dien nacht zijn paard, grazend op de
temeenteweide en een waarde van f 2000 vertegenwoor-
igend, gestolen was. Men vermoedt, dat het fraaie
dier over de grens is geleid.
OPZIJN VADER GESCHOTEN
Gisteren is to Tiol gevankelijk uit Gameren binnen
gebracht een 17-jarifle jongen, verdacht van poging tot
doodslag op zijn vaaer.
Zij moeten 's morgens vroeg twist gekregen hebben. Over
een broek, die de zoon van zijn vader had aangetrok
ken. 's Middags kregen zij woorden over eene op zol
der staande kist, welke de zoon 2ich wilde toeëigènen.
De vader liep daarop naar de schuur en haalde een
bijl om de kist stuk te hakken. De zoon liep om dit
te verhinderen naar den zolder, waar hij zich wapende
met een revolver, die" hij tusschen het dak haa ver
stopt. Hij schoot daarop vier maal in de richting van zijn
vaaer. doch trof deze niet maar zijn moeder, die een
niet levensgevaarlijke wonde aan het hoofd bekwam.
De dader vluchtte. Later werd hij door den gemeente
veldwachter ontdekt, liggende in een perceel paarden-
boonen. de revolver nog in de hand. Hij werd gear
resteerd en de revolver met nog zes scherpe patronen
in beslag genomen. v
Na verhoor is de verdachte in het huis van bewa
ring opgesloten,
KWARTJESVINDERS.
Op de Groote Markt te Rotterdam bevinden zich den
heelen dag door de valuta-scharrelaars, grootendeels^
vreemdelingen. In dezen „Karpathenhoek" vertoonde zich
Vrijdag een mijnheer, die franken vroeg tegen 24.80, hoe
wel do koers slechts 24.50 was. Een andere mijnheer
vloog er in en bood franken aan. De onderhandelingen
vingen aan, doch de vrager moest n£>g op zijn com
pagnon wachten. WJJl deze maar. niet kwam opdagen,
begaf men zich haar een obscuur kroegje in dee Ran-
nekoekstraat, waar men zich den tijd negon te doo-
den met een spelletje kaart Binnen een uurtje kwam
de man, die 'op het hooge frankenbod was ingegaan
tot de ontdekking, dat hij f 6300 en 10000 franken ver
speeld had. Hij deed aangifte bij de politie, die den
kwartjesvinder in hechtenis nam, doch van net verlo
ren geld niets terugvond.
DE EX-KEIZER BELASTINGPLICHTIG.
Uit (Doom, 26 Juni. INaair men ons mededeelt ie
er bepaald, dlat die ex-keii®er jegens d'en/ staat toe-
liastingpiioMig lts. Ofp grond' dlaar,van 'zial !hij ook in de
gemeentebelasitlingi wpildien aanlgeslagen. TeL
DE „BREDANAAR" HOUDT OP TE VERSCHIJ
NEN.
Wij Lezen, lm de „Breldiamaiar'':
„Door Ide bóioge loonen, welke contractueel In het
drukketrstoedirijf (beitiaald moeten worden, gepaard
gaande met de reusadh'tige Verhooging der papier-
prljzeai en ivtan, andere drukker ^materialen zijn de
exploitatiekosten Van' ons blad dermate gestegen,
dat wij besloten hebben, de uitgave van di't blad
met ingang van' 30 Juni eus. te fftakem".
Er, zullen er wel meer volgen.
DE REVOLUTIE-VREES.
Uit Rotterdam, 28 Jiuni. EJen aantal Katholiek f
instellingen hier ter stede is het slachtoffer van d*
revolutie vrees geworden. Een jongmensch, dat dan
naam had aangenomen van Hau, Idem bekendsta