Gemengd Nieuws. De Mija Werkersstaking in Engeland. !N.V. „DE TIJDGEEST". N.V. „DL TIJDQEESTO GEV ANGEN GENOMEN. Naar dta Tëleigr, viemeenufc, Is de stief moe-der van Lét kind, dat dia een reigenpu/t ,t& Volendam verdron ken' de, gehangen genomen en maar Haarlem over- gietacht. LAG&R-0NDERWIJ8WET. Naar De Tijidi vemieeoiiit;, is de Lager Onderwijs wet verleden Zaterdag door de Koningin ge-te-èkend. MISLUKTE LOON ACTIE. De- niacfliltwaciit van. Ee-Tnm es vroeg aan den Ge- meeniteraad ota loonsverlmogtelg. Bdj de Peitiondjeling in den Raad' ikwiam men to.t de conclusie, dat de functie van nachtwacht voor eten gemeente als Bem- nes' heel goed kom worden; qpgehevean (Eien voorstel om den titularis te ontslaan. werd meft vder tegen drie stemmen aangenomen, waarhij aan B. en W, werd overgelaten, het ontslag, op staianden voet of na afloop van het winterseizoen te doen ingaan, MOND- EN KLAUWZEER. Te Gees Dr., breidt aidh het inond- en klauwzeer onrustbarend nit onder de schapen. Er zijn stallen die geheel besmet zijn. VLIEGEN BIJ DUISTERNIS. Gisteravond werd' op het vliegkamp Schiphol proe ven genomen met twee zoeklichten om het vliegen bij: avond mogelijk te maken. Die zoeklichten werden op 100 M laf,altand1 van el kaar opgesteld! en verspreidden een bundel van pl.m 700 M. lengfte en liOO Ml breedte. ,Een Duitsche vlieger piet een A. E. G.-toe'stel (maakte daarna een goede vlucht en .landde vlot op de verlichte igras^ vlakte. De proeven kunnen als geslaagd beschouwd worden. TRAMONGELUK. Gistermorgen is, tengevolge van' den zware® mist, een personentrein der* 'tram' Zutfen—nEimfm erich nabij de halte den iBiemen op een goederentrein geloo- pen. Persoonlijke ongelukken kwamen' niet voor, maar er is wel materieele schade. EEN TANKPARK VAN DE BATAAFSCHE. Naar wij vernemen, aldus het Hdbldt, heeft de Bataafsche Petroleum maatschappij aangekocht de terreinen van' den Noord-Nieuwlandschen .polder, gelegen in de gemeente Maasland, voorzoover de oeverterrednen nie't onteigend waren' ten bate van den Staat der Nederlanden, voor de verbetering van1 den Nieuwen' Waterweg. De Bataafsche Petroleum-m'aatsch'appij zal ter plaatse een tankpark oplachten, daar 'haar tanks te Rotterdam te klein' wenden., met de bedoeling 'die inrichting o.a. dienstbaar, te maken aan de verschaf fing van' stookolie voor do schepen die 'dien Nieuwen Waterweg verlaten. STOPZETTEN DER PAPIERFABRIEKEN 7 Naar men uit Maastricht meldt, zullen waarschijn lijk 'de papierfabrieken' in Nederland gedeeltelijk moeten stilstaan, omdat de invoer uit Duiischland maandelijks toeneemt. Daar zich- in België hetzelfde verschijmjel voor doet, hebben de Belgische papierfabrieken dën Mi nister verzocht te invoer .te verbieden, DAGZEGELS-INVALTDITEISWET. Bij Kon. besluit van 28 September is een algemeen e maatregel van bestuur vastgesteld, houdende een re geling der premie-betaling door middel van dagzegels Overwegend, dat et hwenscehlijk is ten aanzien van de premiebetaling van arbeiders, wier dienstbetrek king voor minder dap 4 dagen is aangegaan en korter dan 4 dagen, duurt, alsmede voor arbeiders, die in den regeling in dezelfde kalenderweek niet langer dan drie dageni n dienst van idenzelfd^n werkgever werkzaam, zijn daarbij regelen gesteld, welke .afwijken van het geen te dien aanzien in de Invaliditeitswet bepaald is. Over eiken dag, een gedeelte van een dag voor een geheelen dag gerekend, wordt een premie geheven ten bedrage; in loonklasse I van"7.5 cent, in loonklass'e II van 7.5 cent, in loonklasse III van 10 cent, in loon klasse IV van 12.5 cent, in loonklasse V van 12.5 cent. De premie wordt betaald door het plakken van zegels, dagzegels genoemd, op de rentekaart van den verzekerde. Dit besluit treed in werking op een nader te be palen tijdstip T HOOGWOUD. Het bijzJondJer (reglement van bestuur vian den Weelpoi'der, gemeente Hoogwoud, is wart. verkies- baiadheidi en Sftemgerecbtighei'd gewijzigd. Het grond bezit voor de verkiesbaarheid tolt lidi van het bestuur is bepaald op een halve hectare; dezelfde hoeveel heid grond is ook Voldoende om te mogen stemmen. BURGERBRUG. Tot R.G. pastoor is hier geplaatst de Zeer Eerw. Heer Cock, rector aan een R.C. weesinrichting te Rot terdam. Pastoor Rhee, die hier gedurende 7 jaar in functie was, isovergeplaatst naar Nootdorp, bij Delft. De teerling is geworpen, de staking tier mijnwer kers zal a.s. Maandag beginnen. Ondanks alle pogingen van Lloyd George en anderen zal deze geweldige strijd beginnen. Donderdag heeft de gedelegeerdenvergadering van de mijnwerkers besloten om de staking aan het edhde de zer week te laten beginnen. Het voorstel daartoe werd gedaan door het hoofdbe stuur tier Nationale Federatie met het oog op den uitslag der gehouden stemming en werd door de gede legeerden met 154—27 stemmen aangenomen. De uitslag der stemming was als volgt; 635098 stem- mmen tegen het aanbod der mijneigenaren. 181428 stemmen vóór Het totaal aantal stemmen is 77890 meer •dan in Augustus werden uitgebracht, toen 506772 stem men vóóf staking waren en 231964 tegen. De mijn werkers van Yorkshire stemden in Augustus ten geitale van 58530 vóór staking en 55979 tegen. Ditmaal stem den 77019 tegen het aanbod en 39295 vóór. H Voordat bovengenoemd besluit werd 'genomen, wer den door de delegaties van Northumberland en Leicester voorgesteld om het loongeschil alsnog door een on partijdig tribunaal te laten bèslissen, doch dit voorstel werd met groote meerderheid van stemmen verwor pen. Toen daarop het stakingsbesluit was gevallen, ontstond nog een hevig debat over efen voorstel om dit besluit door een deputaties aan den premier te la ten meedeelen. De meeste gedelegeerdén, vooral dié van Wales riepen échter, dat Lloyd George de gedepu teerden 'andermaal, gelijk twee weken geleden, tot ver der uitstel zou overhalen en zoo groot was de drang om niet verder te discussieeren over de vereischte iloons- verhooging en die nu maar af te dwingen, dat Van genoemd voorstel wérd afgezien en besloten werd den premier schriftelijk het besluit der vergadering mede te deelen. Na de pauze besprak de vergadering voor den vorm de kwestie van Verzekering tegen werkeloosheid, doch in werkelijkheid werd gewacht op het antwoord van Lloyd George. Toen dit antwoord om 4 uur nog niet was ontvangen, werd' de vergadering verdaagd. Onge twijfeld geschiedde deze verdaging in de hoop, dat de regeering alsnog 'n aanbod zal doen, dat de gedele geerdenvergadering kan aanvaarden en waardoor de staking te elfder ure voorkomen kan worden. Doch hierop bestond heel weinig kans. Het antwoord van Uoyd George. Op de schriftelijke mededeeling van het noofdbestuur der mij nwerkers federatie, dat de gedelegeerdenvergade ring besloot met het oog op de stemmming de staking te laten aanvangen, zond Lloyd George aan Smillie het volgende antwoord: „Ik betreur ten eerste Tiet besluit, hetwelk een ern stige ramp beteekent voor de nijverheid van dit land, die reeds op het oogenblik met groote en toenemende moeilijkheden heeft te kampen., terwijl het vooruitzicht op werkeloosheid van een groot gedeelte van ons volk de ernstigste bezorgdheid baart. Maar de nadeelige ge volgen van de staking bepalen zich niet alleen tot' dit eiland. Zij zullen tevens worden gevoéld door de met groote moeilijkheden te kampen hebbende volken op het vasteland van Europa, aie tegenwoordig van den aanvoer van. Engelsche steenkool afhankelijk zijn. De ellende en ontberingen die het stopzetten van de zen aanvoer zal veroorzaken, kunnen niet worden be schreven en de regeering stelde alle pogingen in hel werk om deze ramp te voorkomen. Wij stelden aan uwe federatie twee mogelijke oplos singen voor. In de eerste plaats om de door u gevraagde loonsverhooging te verwijzen naar het tribunaal, dat onpartijdig en met kennis van zaken daarover zal be slissen. Een meLhode van oplossing, die thans hier te jande zeer gebruikelijk is en oök hel meest aanbevelens waardig wordt geacht voor de beschaafde samenleving. Vele andere groote vakbonden hier te landen, óok de meerderheid uwer kameraden van de Triple Alliantie, tieten hun loonkwestie oplossen door deze methode, die tevens de goedkeuring wegdraagt van sommigen uwer invloedrijkste leiders en van een groot deel üwer gedelegeerden. In de tweede plaats gjaven wij de verzekering, dat de gevraagde loonsverhooging kan worden verworven door de steenkoolproductie weer te brengen op de hoogte yan de opbrengst der eerste drie maanden van dit jaar/ Gij zult geredelijk de positie der regeering in deze zaak beseffen, aangezien gij zelf bezorgdheid over de ve "Hinderde productie aan den dag legt. Het is jamme£, dat de jongste loonsverhooging gepaard ging met een welhaast automatische productievermindering. Ten einde deze vermindering, die onze nijverheid en handel zoozeer schaadt te beteugelen, waren wij bereid, tot een regeling, waardoor de mij nwerkers een grooter prikkel zouden ontvangen om de natie het voorbeeld van grooter steenkoolproductie te geven. De "mijneigenaren gaven ons de belofte, daartoe mee te werken. Indien deze regeling door uw leden was aangenomen, zou zij hen, zoowel als de groote massa van ons volk hebben gebaat en de inkomsten van ons land verhoogd hebben, terwijl zij door lading te ge ven aan onze uitvarende schepen, geholpen zouden hebben om ons volk de noodïge handelswaren van overzee te verschaffen. Ik kan derhalve niet genoeg mijn' leedwezen betuigen, dat voornoemd voorstel, door u zelf en door vele in vloedrijke leiders van de federatie aanvaard, bij de gehouden stemming werd verworpen. Het geheele land zal stellig bij het doorstaan van de beproeving die het besluit Uwer vergadering oiis volk oplegt, geschraagd worden door het besef, dat de voor stellen mijner gekozen regeering, de instemming ver wierven van de meeste verantwoordelijke en ervaren mannen uwer federatie. Wij van onzen kant zijn nog steeds bereid te zoe ken naar een Uitweg, die tot een vreedzame oplossing van het geschil zou kunnen leiden en het kan slechts een ramp zijn, dat zulke redelijke voorstellen vandaag door uw federatie verworpen zijn. Uit Londen, 14 Oct. Toen het besluit van de mijn werkers in Cleveland en Yorkshire bekend werd, tronen de eigenaars der metaal- en ijzerfabrieken maatregelen om eventueel de fabrieken te sluiten. 1 HET LUCHTVAARTCONGRES TE LONDEN. Op het luchtvaartcongres heeft sir Trevor Dawson, de directeur van Vickers, gesproken, over de toekomst van het koopvaardijluchtschip als een kostelijke aan vulling van het vervoer per spoorweg en te water. De frootste luchtschepen, welke thans in gebruik zijn, unnen vrachten vervoeren over een afstand van 2000 mijl, de vliegtuigen over een afstand van ongeveer 300 mijl. Hij is van m%ening, dat in de toekomst de lucht schepen de densten tusschen de groiote vliegkampen der voorname plaatsen zullen vervullen, terwijl land en watervliegtuigen op de zijlijnen dienst zullën doen om de hoofdlijnen te voeden en de aangevoerde goe deren te verspreiden. De groote Zeppelins van thans ontwikkelen een snelheid van 60 tot 70 mijl per uur. terwijl de snelste ooeaanstoomers slechts 28 mijl loo- pen. Hij acht het niet waarschijnlijk, dat er eenig bezwaar aan verbonden zou zijn om den noodigen steun te verkrijgen voor wekelijksche of veertien- daagsche diensten tusschen Europa en Zuid-Afrika, Indië, Australië, of Zuid-Amerika,. wanneer eenmaal was aangetoond, dat zoo'n dienst betrouwbaar en practisch uitvoerbaar zou zijn. De reis van Londen naar Kaapstad, welke nu 19 dagen duurt per schip, zou gemakkelijk tot 5 dagen zijn terug ,te brengen, en die naar Indië van 16 tot 4 of 5 dagen. De meest geschikte en economische snelheid voor deze diensten zou 60 mijl per uur zijn. Er zouden stijve luchtschepen met tenminste 4 millioen kub. M. gasinhoud gebruikt moeten worden, welke een behoorlijk logies zouden kunnen aanbieden voor ongeveer 100 passagiers. Een bijzonder voordeel van zulke diensten zou gelegen zijn in het snelle overbrengen van de post. Door het gebruik van aanlegtorens, zooals die thans in gebruik worden genomen, zou het mogelijk 'zijn oponthoud bij vertrek of aankomst tengevolge van slecht weer te ver- mijden,Acht hoofdstations, met even zooveel „aanloop" stations daartusschen, zouden voldoende zijn voor Iucht- vaartlijnen, welke Europa met Noord- en Zuid-Amerika, Egypte, Zuid-Afrika, Indië en Australië zouden verbin den. van deze hoofdstations zouden luchtschepen van kleinere afmeting dan de bovengenoemde of vliegtui gen het mogelijk maken om een verbinding door de lucht tot stand te brengen tusschen alle belangrijke plaatsen der .wereld. Dawson schatte, dat de passage- prijzen van Engeland n aar (Engelsch-) Indië per luchtschip ongeveer .anderhalf maal 'zoo hoog zouden zijn als de prijzen voor het vervoer le klasse per schip. Het scheen hem wenschelijk toe, dat de groote vliegparken met hun loodsen en landingstorens in het bezit van den staat zouden zijn. Onder de huidige omstandigheden zou echter een particuliere onderne ming der luchtvaartlijnen het beste zijn, met het open houden van vrije mededinging, wat steeds opwekt tot het aanbrengen van technische verbeteringen en een zoo economisch mogelijke uitoefening van den dienst HET DREIGENDE TEKORT AAN LEVENSMID DELEN IN ITALIë. De minister viam levensmiddel envioorzienteg Soleri, heeft te een me-dedleeling aan de pens verklaard, dat ■de .toestand! van de voedselvoOinzd'eninig! zoo lemstig i's, dat "het igraanverbruik moet worden beperkt. Alle voorraden znillen aan de regeering (moeten worden uitgeleverd, daar Italië amders te ihet voorjaar zon der graan zal zitten, aangezien aanvoer uit het bui tenland onmogelijk, zal zijn wegens de wisselkoer sen. Italië staat voor 'een nieuwe prijsstijging, voor al wat betreft vetten en vleesch, zoodat de regeering maximumprijzen zal vaststellen en overtreders scherp zal vervolgen. BE WEDEROPBOUW VAN DUITSCHLAND. Voor de Zuid-Beiersche groep van de Diuitsche Volkenhond-ldga verklaarde de voormalige gezant graaf Berastoff, volgens een radiogram uit Berlijn, dat de wederopbouw van Duitschiand' slechts moge tij li is dn 'samenwerking met bet buitenland. De verklaring vian de Duitsche regeering geen verzoek te doen tot opneming in den Volkenbond, is objectief, zoolang, volgens de verklaring van Lloyd George, de Volkenbond1 sleicihits een Bond der Ge allieerden is. Herziening van het vredesverdrag kan niet door onderhandelingen met de afzonderlijke Entente-re- geering .toit stand komen, doch eerst te den toakom- stdgen Volkenbond! worden bereikt. Overeenstemming met Frankrijk mislukt, doordat Frankrijk bet zelfbeschikkingisrecht der,volken niet volledig erkent en zidh niet bekommert om de na tionale eenheid van; Duitsidhland. In Engeland ver meerderen zich gunstiger stemmen. DE WERKLOOSHEID TE DORTMUND. In bet district Dortmund is de werkloosheid te die laatste weken toegenomen. Men is voornemens den werkloozen uit de groot-industrie te den mijnbouw werk te verschaffen. Ook zal getracht worden om de arbeiders, die tijdens den oorlog in de mijnen hebben gewerkt, en wier aantal; vele duizenden be draagt, weer in het münbouwbedtrdjf terug te bren gen, indien zij. 'elders geen werk kunnen- vinden* OP ZIJN STERFBED BEKEND. Het vorig jaar September ia zo® meldt men uit Parijs, anderhalf millioen mark door de regeering aan de gerepatrieerde® uit Duitschl'and en het ver woeste gebied1 tegen de® koers van voor den oorlog ingeruild uit de legerkas' gestolen F;en der daarbij betrokkenen heeft dit op z3j® sterfbed uitgebracht. Daardoor is de 'diefstal ontdekt Twee oppassers met vriendtenen, die den diefstal begingen, hebben daar van ter waarde van 21Ö.OOÜ francs goede sier ge maakt Hun buitensporige uitgaven hadd'en al org- lAfWIfl'T! LO*P tx/.fblz "t BUIKLOOP-EPIDEMIE IN WEENEN. De buikloop-epidemie onder de Weenscbe politie heeft opnieuw een slachtoffer geëisebt De regee- rinigsraad Schmoldk is aan de ziekte bezweken, even als zijn hospita en haar dochter, welke bij de ver pleging van den zieke eveneens besmet waren N. R Ct, NOG STEEDS DE BURGEMEESTER VAN CORK. Gisteravond is weer een bulletin' verschenen over den toestand van den burgemeester van Cork. Ei- staat in, dat hij er stellig slechter aan toe is. Hij is veel zwakker en meer uitgeput De New-York Herald, heeft allerlei voorname spe cialisten en dokters geïnterviewd' over het -wonder van zijn „hongerstaking". iZiji zijn vrijwel allen van oordeel, dat de man gevoed wordt ien weigeren te gelooven, dat een sterveling heit zestig dagen buiten eten in den een of anderen vorm stelt. 'Een specialist liet uitkomen, dat zelf® de Indische faikiirs, 'die het vasten tot een kunst hebben verbeven, niet in' staat zijn, om langer dan vijftig dagen1 -te vasten. Aldus de dokters. Dat McSwiney cn de elf andere „hongerstakers" gevoed worden, is trouwens dezer dagen al erkend. De vroegere 'hongerstakers dronken niets dan leidingwater en stierven of werden op het laatste oogenblik vrijgelaten. tDe tegenwoordig^ stakers krijgen en drinken druivensap en geestrijke vochten. Druivensap is natuurlijk, wat men pleegt te noemen, eten en drinken' tegelijk. Er zijn genoeg voorbeelden' hekend van' menschen, die gentianen tijd op vruchten het 'leVen gehouden hebben. In de schil van de druif zit niet zoozeer voedsel als wel in het nat met de druivensuik-er. Men zou dus kun nen zeggen, dat de twaalf iSteh-Feinsche stakers een dr.uivenkuur -doen en tegelijk als "spaarmid del" al cohol gebruiken. Trekkinav»- 1000 uummersten overstaan van Notaris A. G. Ml 'L»IE. Woensdag 13 Octotoer 1920* Prüs van f 1000 1823 73^7 11354 f 400 4026 4625 5390 14370 16491 20507 f 200 9C09 12083 17112 100 1273 9248 10744 12236 13047 15954 16007 16119 18168 18629 19013 Pr-zen van f 90.- (eigen geld) 153 2848 5463 7101 8688-10769 131P4 15999 19087 241 78 80 64 8707 10821 13212 16105 19261 47 2976 5545 7274 82 45 98 12 19348 71 3093 55 7334 8834 10905 13433 '238 77 93 3338 66 51 43 IK23 73 5919474 310 45 5700 64 7C 11123 13636 J'335 19589 48 47 16 75 8956 11210 13762 16589 90 410 3420 48 7428 -9088 531383116659 93 517 3689 91 49 9117 11419 13971 17140 19921 57 3837 5871 7555 9294 11500 14081 17208 24 833 63 5964 7620 9441 87 14115 17370 20023 88 94 81 78 65 11756 82 17509 91 90 3931 6017 7746 81 73 14294 15 20352 1098 38 83 74 9576 11824 14302 32 82 1223 4047 84 90 9698 11951 14494 17724 20401 44 4165 6135 7804 9/07 122421450917889 12 81 4216 6316 69 33 6814602 93 59 1473 22 51 76 9871 12314 66 18196 83 1535 40 57 7961 9980 L 51487318203 86 1601 4409 94 97 10123 74 14983 56 20505 1865 28 6406 8039 10241 90 15012 18319 6 1903 4883 28 86 89 12400 15127 18467 13 83 5095 67 8103 91 8915483 69 20674 2059 5135 6547 361C318 99 15550 83 20719 2103 5208 6824 98 10496 12693 15652 18666 23 5 42 50 820210587 12747 01 79 20815 2341 47 85 8372 10600 74 15861 18780 48 2450 5329 7041 8498 50 12951 84 18852 2516 82 54 8553 64 ,.1597318905 2772 97 81 8628 92 13030 91 47 Later aflosbaar. 14 2246 4415 6940 9329 11647 13997 1619918398 23 72 23 47 94 75 14000 16211 18409 27 76 43 61 0446 11700 84 27 61 92 2305 45 7112 56 38 98 29 18530 190 8 61 58 9505 11899 14132 57 50 219 31 4520 92 55Hy32 49 70 56 63 42 71 7230 9629 85 14215 89 58 307 2466 4605 92 31 1200? 19 16313 99 63 77 32 7300 69 15 75 5418644 432 89 44 29 97 3814301 91 84 59 2529 47 45 0702 49 31 03 95 60335946 10 5539 99 18718 74 30 00 61 22 84 60 16465 33 81 2830 flö 68 23 J2123 84 1651Ö 65 508 68 47m 7487 31 WI43 14460 43 70 70 88 2l 7517 6819202 68 49 72 022 23 34 9803 83 9816634 82 24 2716 43 36 41933814539 40 84 40 20 74 12 51 51 61 18830 46 2883 4079 7601 29 00 83 16<36 70 S 60 89 7730 38 04 85 48 18056 70 94 5022 45 5412406 14630 10008 60 83 2900 79 70 68 8 99 6919003 88 5 «10 7808 94 47 14704 75 27 709 10 a 10 990312509 9219105 53807896 746480063 i"? rr -mm i« /so -«1 ïfini* tk 74 83 80 WB 43 75 W16920. 79 92 9203 li 99 -2602 91 17031 80 90 3103 19 2910090 14 96 22 19330 893 62 9301 48 87 4314832 40 19407 M 87 63 83 92 47 70 70 9 958 3301 9403 805810140 54 14905 17106 46 69 2 7 87 46 13716 15 49 60 95 94 64 8100 73 30 20 61 86 1019 99 68 24 88 30 33 65 19510 22 3400 97 65 9112850 15(03 17221 66 74 2 9502 9610200 77 29 45 77 78 43 8 8204 812941 16139 03 92 1158 78 5 32 19 43 84 72 19628 1201 97 84 48 27 68 15214 17303 93 17 3524 51 80 70 69 16 87 19710 20 31 - 80 8301 78 13010 26 17409 38 45 35 5883 4 10341 22 42 10 19895 1317 48 5757 19 48 61 57 48 19950 69 72 89 2610410 78 62 56 51 1459 ff! 99 44 61 13122 15305 89 20066 1507 3600 6810 64 64 37 19 94 20121 24 0 55 8411 10540 52 62 17olJ 30 87 23 77 44 52 83 74 71 34 1607 48 6900 6410606 13263 78 97 55 22 79 7 59 75 92 98 17657 D9 55 84 12 60 86 13317 15411 74 20288 68 3714 86 65 10747 27 28 83 20322 74 59 6059 84 60 88 50 86 34 90 3811 6147 94 75 13429 86 17720 70 1730 40 89 8511 87 59 15520 96 20402 1804 56 6214 20 89 78 32 17819 24 35 68 19 00 10815 83 16643 35. 31 47 72 22 8623 83 13504 60 68 20558 67 75 46 27 91 9 55 17935 61 70 81 60 86 10939 32 93 43 20660 1950 88 70 60 63 44 15721 60 6 70 92 6308 77 7913627 65 71 16 88 3918 22 8733 85 47 15839 86 33 89 58 43 8804 U007 61 86 18CH 44 2064 4006 54 61 29 65 15937 23 67 68 12 69 8952 79 90 60 <220751 79 27 72 87 11104 13709 53 55 20640 83 34 6402 9018 61 23 '9 09 65 99 78 6522 21 11213 32 81 13114 73 2114 4118 45 9174 67 49 83 62 94 28 70 66 9011317 60 9u 18237 99 86 87 6621 97 2213838 16031 39 20921 81 4262 35 92U8 60 43 76 7j 43 83 81 47 12 63139O6 91 183UO 44 22i3 90 6743 2811466 20 16H/ 40 54 32 98 6805 50 91 29 23 07 66 41 4333 33 72 11589 60 -.1 6-97 42 38 91 931911610 94 ïj 89 DE STAKINGEN IN SAKSEN. Te Chemnitz hebben de stakers geweigerd hel tram- verkeer en de straatverlichting te Tiervatten. Zjj ver. klaren, dat de tusschenkomst van de technische nood-1 hulp een uittarting zou zijn, die tot groote rampen zou kunnen leiden. Indien de bourgeoisie met een te- genstaking komt., dan. 'zal 'de economische strijd in een polltieken strijd ontaarden. De stakende geneesheeren te Chemnitz hebben een bizonderen dienst ingesteld voor levensgevaarlijke ge- vallen, Intusschen blijft de beweging zich uitbreiden. Te Hohenstein en Ernstthal hebben de gemeentewerklie den nu ook het bijltje er bij neergelegd. De onderhandelingen te Dresden tusschen den bond j van Saksische gemeenten en de bonden van gemeente-1 werklieden duren nog voort, maar hebben weinig kans van slagen. In Dresden duurt de staking der arbeiders in da gemeentebedrijven voort. Gas, water en "electrtciteit wor- den niet geleverd. Het tramverkeer staat nog steeds stil. Slechts twee socialistische dagbladen kunnen met goedvinden der stakers verschijnen. - DE KRANTENSTAKING TE BERLIJN. Donderdagavond verschenen te Berlijn alle cou ranten weer. Het conflict is Woensdagavond door bemiddeling vian (het ministerie van arbeid bijgelegd. Het administratief personeel krijgt salarlsverhoo- gtng, echter minder dan het geëischt-beeft. Het tech nisch personeel -hervat bet werk op de oude voor waarden en krijgt 75 pet. -loon voor de dagen der uitsluiting uitbetaald. EEN MEENINGEVERSCHIL. Een Parijscih blad' maakt melding v-an een conflict tusschen een Parijs tooneelschrijver en een der groote dajmestoleermakers. In het Jtak -wordt een graivin, die een vertrek bin nenkomt, dadelijk doodgeschoten en vak achterover. De grand couturier" heeft zich hier heslist tegen verzet, daar het publiek op die manier niet d'e ge legenheid zou -hebben het zeer schoone todiet van de gravin ook van de rugzijde, thans een zoo gewichtig punt in de damestoiletten, te heoordeelen. LUCHTVERKEER MUNCHEN—WEENEN. Ud-t Munchen, 14 Oct- Van heden af opent de Ba- denache Rumpler-fabriek met drie vliegtuigen een geregeld luchtverkeer tusschen Munchen en Wee- nen. Trekktnqvan 1000 uummers ten overstaartj vBn Notaris A. 6. MUblE. Donderdag 14 October 1920» j Prija van f 1000 2384 3768 f 400 2467 2839 12372 14568 1 19445 i f 200 1488 f 100 53 327 K60 4684 5027 5527 8298 8669 9172 18056 18424 19665 19995 Frilzen van f 90.— (eigen geld) 101 2509 4909 6741 8624 11174 13682 15754 19210 11 15 23 87 31 11278 13756 16001 19324 278 20 35 93 874211395 76 16332 67 398 2726 94 6919 913711531 13815 84 68 09 2895 5009 36 58 95 14076 16503 71 430 2906 21 7045 9264 1163814270 16651 19549 648 44 37 68 9301 65 14* 016744 19654 795 68 49 7212 3 97 20 16812 19744 801 77 5195 69 941011789 91 20 19840 21 84 5289 7326 25 11854 14499 16966 19915 22 3074 5381 7465 9526 11990 14523 17043 20128 37 3235 5510 7561 08 12001 34 17231 57 73 50 11 7643 9677 12218 81 17438 01 82 3390 54 7716 92 98 14620 17698 20265 958 3852 5653 68 9831 12375 95 17746 20300 1367 54 5723 81 48 12421 1479017997 2 1461 3944 5815 87 10096 58 1486918089 20477 1594 61 6011 7885 10108 12610 7918124 20570 1621 4003 68 7945 10351 24 15130 54 81 29 4129 6152 60 80 25 1520218250 20693 63 42 6284 67 10540 58 90 972C752 1745 53 6332 8006 10608 12714 15375 99 58 51 90 6473 8236 24 27 15418 18330 71 70 4460 9.' 44 4412977 41 18403 88 1807 68 6558 71 9/13054 43 18595 20849 58 4511 79 88 107/6 84 46 18689 78 83 29 93 99 1C8/2 13173 98 18759 2005 36 66 0 8329 1U902 13306 15570 18919 2A>8 73 -60 92 68 13460 75 1Ü018 69 79 d731 S536 11149 13617 15641 41 Later aflosbaar. 7169 9983 12386 14396 16713 18913 7258 16026 12468 14440 57 21 87 30 88 14636 59 23 98 65 12506 43 72 97 7301. 85 24 83 1680619017 3 10122 53 14769 78 50 56 69 5514827 06 64 67 77 86 80 99 90 7400 96 12613 14903 1690319131 44 10206 36 22 86 40 90 42 39 65 95 B3 94 71 67 6517024 58 7509 10321 89 96 37 19267 45 72 12750 15010 50 85 68 89 57 24 60 19343 7310402 72 59 94 64 7662 7 80 67 17109 65 65 1057212883 87 13 85 7U 96 91 15141 14 19400 7755 10674 12911 57 30 8 7816 10721 14 15208 33 48 15 6017260 68 3716325 68 94 62 34 17321 10629 63 72 64 56 71 87 6310605 9815403 72 29 4513004 17 17411 90 80 9 30 75 92 90 29 89 17546 19737 835811012 13185 15501 56 54 93 35 89 22 94 74 8408 40 13244 57 96 19816 45 HUI 83 7617615 25 91 241331415603 28 63 8528 39 47 21 58 81 75 112C7 13412 24 17711 19988 7 2828 5064 1# 52 5111 20 65 61 120 2931 67 52 42 68 54 51 01 78 58 5279 87 66 5321 240 95 33 52 97 38 364 3002 39 76 23 85 414 38 86 24 42 5409 506 52 29 37 71 72 39 94 78 84 3100 85 88 30 5512 611 3212 18 14 37 19 57 44 52 78 92 93 711 3315 5604 17 28 61 22 3454 88 30 02 95 88 99 97 808 35L9 5713 10 65 29 15 3644 60 76 b6 66 87 3742 5800. 927 75 83 10o2 86 5985 80 04 6004 91 3815 36 93 3968 53 94 77 71 1162 95 6107 85 4000 31 91 59 6227 92 72 34 120/ 99 59 35 4103 65 70 5 83 1341 66 90 70 78 6313 140/ 4206 6475 8 27 87 11 37 6500 32 4357 39 1658 66 69 1760 71 6654 1848 88 61 59 4418 6708 73 79 61 79 84 64 99 86 6802 1043 4512 52 51 50 59 71 61 63 07 85 93 2113 4640 6949 48 76 53 2250 80 76 54 91 79 56 4716 85 62 53 01 2301 62 95 88 4803 7012 ^95 io 63 2522 33 80 37 37 96 2653 72 719'' 70 4985 0 2760 5000 33 80 34 42 JS 51 48 2007 09 54 59 33 7902 10818 96 87 -8061 10900 8106 10 52 8224 58 63 30 79 87 19 70 92 13516 93 18 38 53 '89 68 64 91 83 17813 20080 20 15704 34 20207 863211301 70 16 41 57 42 8 98 40 55 65 45 80 8801 50 78 15847 69 20323 45 11447 92 73 88 60 51 58 991590817902 71 8916 75 13611 67 8 20475 71 76 41 78 39 84 84 83 761600618C03 92 901311564 99 9 36 20512 19 41 9126 63 70 97- 81 11602 9226 14 41 78 6513704 66 18 75 58 8313841 47 4/ 43 63 61 57 6418101 80 80 102060/ 18 60 51 90 5216110 75 64 23 18234 77 16219 60 85 24 90 68 08 93 56 18311 81 11706 13955 61 72 20713 0305 12 14015 69 92 4l 22 17 16342 18427 18 50 28 9438 84 9573 95 9607 0 11 44 46 55 66 77 80 86 24 35 51 51 40 59 72 48 75 81 82 78 89 91 801853220802 55 16419 36 60 85 24 7020016 891183614113 57 97 33 0703 44 61 6418600 34 1611033 69 82 10 63 82 81 7016502 36 21000 082312085142I8 85 53 59 72 34 94 92 6312121 43 1661518748 64 75 14305' 35 70 12222 19 451 73 56 36 77 1001 07 56 931

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1920 | | pagina 6