rniacer Courant
DERDE BLAD.
Tit en Voor de Fers.
ar
is'
Bïrinenlandsch Nieuws.
Gemengd Nieuws.
Zaterdag 5 Fehruari 1921.
64ste Jaargang No. 6767.
De bestraffing deer 8-Juni-stakeis.
.jn driestar, getiteld „De ratten verlaten het
Ie schip", noemt „De Standaard" het dreigend
der wethouders Wibaut en De Miranda een
itoken kaart.
is reeds lang bekend, zegt het fblad, dat de
rdamsche wethouder, de heer 'Wibaut, op een
gelegenheid wacht, om onder een aannemelijk
t zijn ambt, neer. fo leggen,
der zijn leiding is de ÏÏnanbieele toestand van
«rdam wanhopig geworden.
q enkele maal heeft hij getoond ©enigen weer-
te 'willen bieden aan de voor de gemeente-
jën ruïneerende denkbeelden zijner fractie, maar
lot van rekening liet hij zich toch telkenmale
meeslepen.
jerzijds heeft hij de allerroodste vrienden tegen
n het harnas zijn feitelijk onvermogen
Ie8v wat zij wenschten toe te staan; anderzijds heeft
t Amsterdamsch^ crediet den genadeslag helpen
toestand is nu onhoudbaar geworden. Terwijl
fttende schuld der hoofdstad tot een ongekende
is gestegen, en reeds bedenkelijk dicht genaderd
de ronde som van honderd jnillioen galden, is
bij herhaling gebleken om zelfs tegen een rente van
geld te leenen.
is het schip lek gevaren,
moeilijkheid om zich leen fatsoenlijke aftocht
rzekeren werd opgelost door de Juni-stakers, zegt
!ad.
nu zal dan de heer Wibaut, als alles meeloopt,
u korten tijd als Wethouder van Financiën van hei
t*U<erig tooneel der Hoofdstad kunnen verdwijnen,
omdat hij geen kans meer ziet langer de financiën
-eeren, niet, omdat hii de stad aan den rand vaD
inkroet heeft gebracht, "niet, omdat hij de zaken
in de *war gestuurd heeft Maar omdat eenige ge-
erklieden gestraft zullen worden met een schor-
3 of 6 dagen wegens staking op 8 Juni 1920.
®k men ziet: de aftocht wordt gedekt. Wibaut
{straks zijn wethouderlijken dood als sociaal-de-
iat.
Fit er dan verder van de stadsfinaciën terecht
komen.
laat hem koud.
3Cht het Schip straks stranden, dan is hij in
val veilig aan wal gekomen, wellicht niet zonder
en huldebetuigingen,
radus vult decipi. (De mensch wil bedrogen wor-
16
16
23.]
24.i
21.:
22.1
riabestrijding.
deputeerde Staten van Noordholland hebben
■wezen- om vanwege de provincie zitting te ne-
iënin de commissie, belast met de regeling der
JfcrlBhefltrijcïing in Noordholland en het beheer
W »\ö#a» d® heeren A. W. Michels, lid van Gede-
)l0kteerj Staten, en W. J. Kernkamp, lid der Pro-
li ciale Staten, te Edam. Vanwege het Rijk hebben
r O de commissie zitting de heeren dr. Aldershoff, in-
teur van de volksgezondheid, en dr. Jenny
Jerman, lid van den gezondheidsraad, en van-
de afdeeling Noordholland der Vereeniging
IAi Nederlandsche Gemeenten de heeren A. A. de
h, burgemeester van^ Hoorn, en jhr. J. P. W. van
n, burgemeester van Heemstede.
E VLEESCHKEURINGSWET.
iar het Nederl. Corr. Bureau verneemt, is de
rkingtreding van de nieuwe vleeschkeurings-
ii de allernaaste toekomst nog niet te verwach-
aangezien nog eenige uitvoeringsmaatregelen
oorbtreiding zijn en bovendien in de bedoeling
can de gemeentebesturen eenige maanden tijd
iten om hun verordeningen te doen aansluiten
de nieuwe bepalingen.
IN BELASTING OP DE ZINDELIJKHEID,
belasting op de speelkaarten brengt ongeveer
f 10.000 per maand op zegt een inzender in het
ld.
ken eens 50 cent per spel en ongeveer 5 spelers
spel,, dan heeft men 100.000 spelers per maand,
tor het luttele sommetje van f121.000 belasting
jaar, heeft men kans, dat er gedurende dien
1.200.000 menschen door een infectieziekte wor-
aangetast, want het is niet te gelooven, hoe de
9chen tegenwoordig met in-vuile kaarten spe-
dan moeten van die geringe opbrengst de in-
skosten nog af, merkt het blad zelf op!
ZUIVELPRIJZEN.
,De Zuivelcourant wordt gewezen op het ver
in prijzen der zuivelproducten hier te lande
n Denemarken. Terwijl in ons land de zuivel-
;en zich voor het oogenblik vrijwel kunnen
Ihaven, ja, de kaasprijzen zelfs stijgende zijn,
.en er uit Denemarken prijzen bericht, die ons
terugvoeren tot den toestand van vóór den
g. De prijs van de boter is in één week gedaald
ongeveer 50cents per K.G. en deze bedraagt
2.35 per K.G. en, terwijl men hier per pond
op de markt een prijs van 80 cent en hooger
edt, koopt men de velvette kaas in Kopenha-
voor ruim fl per K.G.
er betaalt men voor de melk aan de leveran-
17.5 cent per liter en daar te lande afgehaald
de boerderij slechts 12 eenvierde cent. ^anwaar
groote verschil? Vroeger toch was Denemarken
aangevend voor de zuivelprijzen en over het
imeen kon men hier de Deensche prijzen niet
'ngen doch nu doet zich de vraag voor: waar
de prijzen abnormaal en niet in verhouding
de werkelijke momenteele marktwaarde? Het
oord hierop kan niet twijfelachtig zijn: het zijn
Rollandsche prijzen en het kan niet uitblijven, of
nen afzienbaren tijd, en die tijd is er als de
kproductie maar even stijgt, x zullen ook onze
relprijzen moeten dalen en wel zoover totdat ze
Jk opgaan met de Deensche. Maar waarom zijn
suivelprijzen hier te lande dan zoo hoog en hoe
nen zij zich handhaven? Dit vindt zijn oorzaak
rin, dat de boterproductie bijna geheel in het
lenland geplaatst kan worden,
in algemeene bekendheid is het dat het ge-
k van boter bij ons sterk is toegenomen en waar
productie het kleinst is komt er weinig beschlk-
r voor uitvoer en daaruit vloeit weer voort, dat
e boterprijs nu niet wordt beheerscht door de
reldmarktwaarde. In Denemarken echter, waar
het binnenland bijna geen boter wordt gebruikt,
hen aangewezen op uitvoer en het ligt voor de
1, dat het publiek in deze economisch slechte tij-
het botergebruik beperkt. De landen, welke
«na nog al wat boter vragen, Frankrijk en België,
tvoor ons gemakkelijk te bereiken, maar wan-
ónu het prijsverschil zoo groot blijft (nu 70 cent
1 h" K.G.) zullen ook wij tegen verlaagde prijzen
peten aanbieden.
m: hooge zmmvnmamvvm,
Vami «Aliezi luwrt wootbt igi&kftaaigidi over het d'ufla rei
zen len tnu békjemdl da igemtuaik/t, idiart die. tacrieven op
nieuw, zij toet dam sok xnie/ti /een zeer gering percenta
ge, verhoogd' zullen wordlen, vreaigit .helt pui*
af, of d>art imaar altijid! zoo (moert 'blijven.
verhoogd' zullen wordlen, vraagt helt publiek zich
oo iraoet 'blijven.
Reed® werd het dankbeeld' geopperd <xm een peti-
rtiminiem/ont voor verlaging van «die vervoerprljzen op
(touw tte zetten. iMen gaalt d'aj&riblf ud!t vam het idenk-
beedld), dlat itlen gevioilge vninl idle hooge itardieven die trei-
inien itogcniwoordlligi hij liainge nia mtfot bezielt zijn en ide
expiMitiakiiie iddieemtengevoHige srtoiediB meer verldes op
levert. IDe ie nik eten, die viani denltnoin gebrulik imioetcn
makten, laïiduie reldieneotrt mien, Ikirijgon idlo lasten /te dra
gen van d'e idlooir die apoor\Megmiaat®c.hiapplJen gevolg
de polilltieik. Daarbij komt (dan' -nog, lalidiue 'die plettbe-
zorgers ivoor verlaging dier itarleven, diat helt vermin
deren van' heit laianitlail reAziiigere die betrok/kien maat-
schmppljlen het 'argument levert oan het veikeer nog
meer dan ite perkten.
Klachten len opmeaikiingen in idlen gieeislt lafts de bo
ven gacdlteemdien, zijtni indelt va<n> (die lucht en het ©preekt
van zelf dart zie itelkensi, wianineer van verhooglng der
tiaréeven <spir|a/kle ia, opinlileuw en im/elt inlog mieer klem
iniaar vloren iwordlen gebracht.
Of die spoorwegmiaatiacihappijien er aan tegemoet
kuminien komen?
Wij hebben de aaalk besprolken met een alleszins
/tot oordeel en bevoegdl hoofdiaimbtenaiar bij de N-e-
dierlanldische spoorwieigien,
Iiij wieies er op, idialt iaJanvanke'1'ijk 'die rtairtefsvertooo-
iginigen lalll'elen iten doel hadden het reizigersverkeer
te beperken. Dart wias midden in idien 'ooirll'OgS'tijd. Ko-
lerbestpiariing stond ia)ls nummer één op het program
ma en dlaamiaast heit zoo goedj mogelijk in stand hou
den vami het verkeer. EvtenitAieele verliezen werden
door de regeerdmjg gedekt. Ddie perk>die zijn wij sinds
eeniige jaren te boven. TOen de oorlogstoesiondi itot
het verleiden behoorde, vond die regeering dat .de
spoorwegmaatsclhiapipijien zelf voor het evenwicht tus-
schen dnlkomsten en uitgaven haldldlen te Zorgen t
Gevioilig was, idialt het tekort in! November 1919 f
16
imrillillitoeai beidiroieg.
Over 1920 heltben 'die ontvangsten de uitgaven ge
dekt, maar d'e achterstand is nog bij lange ndeit in
gehaald.
Daarbij hoont, dlat die uiiitlbmeidlngs- en onderhouds-
weTkén schatten verslinden .Gedurende 'dien oorlog
moest men alles vrljwiel iahien, zooals het was, doch
'thans gaat daltniilet langer. Een groot aan'tal belang
rijke stations mo/eten noodzalkeilijk uitgebreid w?or-
iden en idie uitvoering vani veile landere werken is niet
minder urgent. Tegenover die geringere uitgaven
volor stöenikdl'en staan.' dan' ooik de veel groot ere som
men /niooddg volor de bovten, uiteengezette doeliedniden.
Eöi inu moge m'en zeggen, 'dat in het buitenland
eene emd'ere ispoorwiegpolitiak wordt gevolgd, dat
men daar hert principe .groote omzet, kusdtnie winst"
huldigt, een feit €s bdt, 'diat alleen die Niederlandsohe
spoorwiegtmaatsc'happljen dnl 1920 zonder verlies heb
ben kunwen wealkien. Ovenial tin het buitenland komt
men milliarden te kort; ien wlaar mien die ramp meon-
de te kunnen overkomen door vertagiinig v;an. tarie
ven, |iis men bedrog 'enuiiltgekomlen. Op idien duur zal
blijken, dat lage prijlzen onhoudbaar zijn -en boven
dien moeten 'dqtru ftoeh ten slotte da belaistingbeta-
•lers er voor bloeden.
Wij weten zeer 'goeidl, aldhs onze zegsman, -dat die
voordieeligste lexploitaltii'e verkregen wordt door ee?i
zoo groot mogellijik vervoer tegen zoo 'laag mogelijke
tarieven. Daianimedie is het algemeen belang, 'daar
mede zijini ook de aandeelhouders het best 'gebaat;
maar 'diat geldt voor uoirmdle omstandigheden, mie't
voor die tijdeni, idlie achter ons liggen. Than® is'het
in die 'eerste plaafts ®aa'k, idle lUÜitgaven te de'k/kien, en
'diaarvoor hebben wij' die niu geid/ende tarieven noo-
dig.
De vree®, diat het vervoer zeier 'beperkt zal worden,
noemde dlezo hoof'diaimlbten'aar omgegron'd. V-an d,e
zii(die der iNiederlaindsche Vereeniging, voor Spoor- en
Tramwegpersoneel is wel is waar in verband miet
den slechten 'tnedmienllooip gezegd, dat de eeniige ma
nier om daarin verbetering ;te brengen, beperking
van1 heit laianltal treiiinien zlou zijd, 'doch uit niets is
gebleken ^dlat de ©poorwegdarecttiie w over denkt 'dat
'advies op te volgen. En wat het* reizigersverkeer be
treft, dat is weer ongeveer ieven groot als in 1913.
Wiel worden minden bdljietten voor enkele reizen ver
kocht, maar daartegenover staat over het geheele
land eten groote toeneming vaia abonnementen, groeps
■kaarten en arbeidskaarten.
HET BEDRIJF VAN DEN FRIESCHEN GREID-
BOER.
Men schrijft uit Heerenveen aan het H.d.bl.
Men zal zich herinneren, dat de voorzitter der Frie-
sche Maatschappij van Landbouw in de laatste twee
jaren herhaalt
huren van
besteed:
Zijn stem bleek die „des roependen in de woestijn
te zijn", de bedongen prijzen waren en bleven hoog.
Do buitenstaander, die boeren hoorde klagen over de
mindere uitkomsten van het boerenbedrijf enkennis
nam van idie hooge pachtprijzen, dacht dan ook
aan het „klagers hebben geen nood".
Als werkelijk de financieele resultaten van het boeren
bedrijf zoo slecht waren, dan moesten immers de pacht
prijzen dalen.
En toch, by het aangaan van collectieve contracten
voor arbeidskrachten wezen da boeren op de minder
goede uitkomsten van hun bedrijf, op de te verwachten
malaise, die zich nu al deed gevoelen.
Opeens is nu het besluit van aen gemeenteraad van
Wijmbritseradeel gekomen als een donderslag bij helde
ren hemel waarbij ten behoeve van de gemeente
belasting (hoofdelijken omslag), voor het thans vast
te stellen kohier als zuiver genoten opbrengst van het
veehoudersbedrijf zal worden aangenomen een bedrag i
van 300 gld. per koe en por jaar.
De iraad dezer gemeente bestaat Voor een groot
deel uit veeboeren; toch werd dit besluit voor
gesteld door den burgemeester met 9 tegen' 4 stem
men aangenomen.
De Commissie voor den Hoofdelijken omslag had j
andere cijfers voorgesteld, n.1. 150.200 en 250 _gld., 1
daarbij rekening houdende met verschillende belangen j
van aen veehouder, als pachtsom, aard van het be-
drijf, enz.
Het raadslid dr. E. van Weideren baron Rengere
had vooraf het voorster gedaan, de opbrengst per
koe iper 16 maanden, 1 Jan.—1 Mei, te stellen op
f 360, of per 12 maanden, 1 Jan.—I Jan., op f 320
per koe.
De heer Van Welderen Rengers is oud-voorzitter
der Friesche Maatschappij, van Landbouw, is mede
beheerder van de vennootschap „Stadia' die zoowel op
de Friesche zandgronden als op de kleigronden boer
derijen verhuurt. Hij is dus met de uitkomsten van het
boerenbedrijf bekend, krijgt steeds de cijfers van de
uitkomsten daaryan onder de oogen, is dus deskundige,
In de raadsvergadering sputterden sommige bosren-
raadsleden eerst geweldig tegen het ingrijpende voor
stel. Maar toen kwam de heer
chappij van Landbouw in de laatste twee
aaldeliik de boeren waarschuwde tegen het
boerderijen, waarbij hooge prijzen werden
onverwijld moet dus wn maatregel worden getroffen dozo
ingezetenen te ontlasten, door oen grooterc, rechtvaar
dige bijdrage te dschen van hen, die daartoe verplicht
en in staat zijn.
"MIST IN ROTTERDAM.
Wij herinneren ons, aldus de NC CU., uit de laatste
tientallen jaren niet oen zoo dichten mist als er van
morgen gedurende ruim een uur over do stad gehangen
heeft. Buiten een straal van ©een meter of zes onttrok
do .ondoordringbare grijsheid alles aan do waarneming.
Uit die onwezenlijke wurold kwam in de stad voort
durend van „ergens" hot gebol van de trams, het getoeter
van auto's, en vrachtwagens, het getrappel van paar
den. De anders dikwijls ai te snel zich voortbewegende
mldelcn van verkeer kropen traag »ou voorzichtig door
de ijle dichtheid, waaruit telkens nieuwe verrassingen
te voorschijn kwamen en waarboven roerloos en on
machtig de zon stond als een vuilgele schijf.
Te midden van dit aan 811e kanten dreigende go-
vaar bewogen zich de voetgangers met de grootste fio-
daehtzaamhei'd. Niets kan den menschen boter dan
zulk een mist Lecren. zooveel mogelijk op de trottoirs
to loopen, vóór het oversteken naar alle kanten uit
to kijken en de rijstraten weer szoo spoedig mogelijk te
verlaten
De mist zette •vreemdelingen en hen die de stad
niet kenden in een doolhof waarin zij alleen door
voortdurend vragen langzaam hun weg konden vinden,
on de verkeersagenten haddeijvooral op de drukke
punten een onmogelijke taak.
Om half elf begon de zon het te winnen. De platte
schijf -kleurde fel en feller, straalde uit, zette den bo
venkant der huizengevels en de wolkgordijnen in goud
gele schittering, en boorde zich dieper cn dieper in
de oplichtende massa. Nog een half uur bleef laag do
mist hangen, totdat de zon weer heerschle over do
wereld en den dichtgetrokken somberen dag veranderd
had in een stralende blijheid.
De volgende ongelukken zijrf gebeurd: Op den Oost
zeedijk'is een tramwagen op een Stilstaande tram ge-
loopen. Een balcon werd "beschadigd en eenige ruiten
braken.
Op den Schiedamschen weg reed een uit die Wattier-
straat komende wagen tegen een motorwagon van lijn
8 der electrische trams. Terwijl het tramverkeer eenlgo
oogenblikken gestoord was, reed een andere, plotse
ling. uit den mist te ^oorschijn komende motorwagen
van lijn 8 op een stilstaande motorwagen. Eenige matc-
rieele schade is veroorzaakt.
Omstreeks half tien hedenvoormiddag reed de brood
bezorger L.S., woonachtig* op den ^'s-Gravenweg, en in
dienst van de coöperatieve verbruiksveroeniging Voor
uitgang, met zijn bakkerswagen op den Schiedamschen
weg, ter hoogte van de Schippersstraat, naast de tram
rails, terwijl uit tegenovergestelde richting een motor
wagen van lijn 8 der electrische traui kwam. De be
stuurder van een auto, die achter den broodbezoroer aan
kwam, kwam uit den mist te voorschijn, zag de tram
plotseling en wilde uitwijken, terwijl de brotxibezorger,
con aanrijding vreezende, zijn wagen in den steek liet
en het trottoir opliep. De auto liep eveneens het trottoir
op en de broodbezorger raakte beklemd tusschen <1©
auto en den muur van een daar staand huis, waarvitu
bovendien tengevolge van den schok de ruiten braken
in het sousterrain. De zwaar inwendig gekwetste cn
gewonde broodbezorger L. S. is naar het ziekenhuis
gebracht, waar hij vanmiddag i» overleden. Hij laat
een vrouw met vier kinderen na.
Op het open terrein aan de Waalhaven zijn vanoch
tend sleepers met hun wagens in d^n mist verdwaald
ViO'e/msd'ag, Am
huiszoeking
ir'G. D. v. Hdi
Rengers met nauw
keurige' cijfers, waartegen de tegenstanders weinig "had
den fn -te brengen.
Dit raadsbesluit is natuurlijk' niet enkel van belang
voor de gemeente Wijmbritseradeel wier gemeentekas
daarvan al direct zal kunnen profiteeren .maar ook
voor de andere grietenijen in Friesland., waarvan een
deel der ingezetenen het veehoudersbedrijf hitoefcfat
In vele dier gemeente, waar ook de raad voor een
groot deel uit boeren bestaat, is de opbrengt per jaar
en per koe voor den hoofdelijken omslag ook veel lager
dan f 300 bepaald, waaruit volgt, dat een categorie
van ingezetenen niet naar hun financieel© draagkracht
in de kosten der gemeentehuishouding bijdraagt.
Een spoedige herziening der verordening, regelende
den hoofdelijken omslag, is daar beslist noodig, in de
allereerste plaats uit het beginsel van rechtvaardigheid.
De gemeentebelasting is nier en daar tot een zeer
hoog peil gestegen, waaronder ambtenaren (die tol den
laatsten cent belast worden) en neringdoenden lijdan;
VERVOER WN VEE PER SPOOR.
Niaiair wij' vieinmennienj, heeft 'die miinliistOT v,ami wateir-
staait 'eien coimimiissiiie dnlgiesitelldl olm' te oinldleirzoieken, op
w-'ettke wijze het vervce/r viam' viee peir spoorweg be
spoedigd 'kuminien wiotrdiem 'ter rvierzekerin'g viam behoor-
lijikiè vemzomgfaig vami 'helt vee, zoow el onderweg ais
tijdienshet verblijf op d'e istlaiütexnis, of wijziging varn
d'e Amfnich tanig wam voor het vee vervoer bedtemd©
'spcorwiegmiateniiaiall moodiig is, en om izoowel diiem-
■aainlgaamidie ia/Is oimltremlt lam/diere tbiji hert vervoer vam'
wee pier spoortwieg bletoohkenj belaïnlglen. 'diesiweneèschlt
vloonstellien dtW-'te dliemlen.
Aam' idie cpmimllissiiie is die bevoegdheid' 'gegevlen om
voor hert woilbrengemi vlami haiair taaik zich te doen
voorlichten, im hert bij'zomidJer dtoor vertegeniwoordd-
gers wam yereenigTiinJgeru ien door «personen, idie bij .den
veehamldel betnoikiken zijmi, of «die dm aalke hét Vee ver
voer per spoorweg of de dieremhe«(&ermiiig geaicht
k'U-nmien wordlen deékumidilgen (te zijn <en voorts met
apdrachrt aam bedbieldie 'vehtegeniwioorddgem gedegen-
heddl tie-gievien wam hummie wemsCben ter zake ie doen
blijlk'en.
EEN BEZUINIGINGSINSiPECTIE.
De regeeriimg steil/t volor,, een bezuiniiiglinigiainspecitd'e
in ite s'teilllen.
VOORSCHRIFTEN VOOR LEVENSVERZEKERINGS
MAATSCHAPPIJEN.
Er is 'een wetsontwerp limigiedienldl betreffende voor-
scihirifttten iten aiainizd'en, wami Jeyiensverzekerimg-miaiart-
schappijten, wiel.kie bijizomdere voorziejiinigen behelzen
NOG ALTIJD DE HANDELS- EN LANDBOUW-
BANK.
De Riortterdiaimsche 'recherche heeft WiO'emisd'i
'sarnen'werkinlg met 'de Brediasche politie,
gedaan item Ikialnitore» van' den .aisisainadleur
Berg Hizm., vrijzinnig 'lid) vam de Prov.. Starten in N.-
Braibain't,, laap de Hoven no. 2 rte Brediai. Tegielijkier-
tijd heeflt ze miét Ide (miarechaussee te zamen hudis-
zoeJrimg'giediaam lim de woning vma" denzelfden iassu-
nadieur /aanidle Baronielaaln 23 rte 'Giimmieken. Deze
huislzo-ékinig hiadi plaats op igrcmidi vam |dle relatiëm., dd'e
'diirt Md' vami -Proviimciiiale Statiën had' met 'de Roti.
Hiamdlels- /en Lamdibouwbanlk icn met B'roiekihuyiS.
'Er Ihadidlen géén intoesillagtniemiiinlgon plaats.
HET ONDERWIJZERS-TEKORT.
Dodlewaard, 3 Fiebr. t— Voor die bert/rekking vam
otndewijzem .aami «die openbare' scboloil talhier heeft zich
geen enlk/el isollicrtamit laiahgeineld.
Harderwijk, 3 Eebr. Voor do betrekking vam om-
demvijiaeres laiam d'e Ibovenschooi ialMier heeft zich
geen sdllicitainrtie 'aatoigeanielid.
DURKSHORN.
Dinsdagavond zal Ide heer Damsté voor de Vrij
zinnig Democratische KieswereenMng Harenkarspel een
lezing houden overDe wetten' Aalberse.
Op uitnoodiging van den spreker, heeft 'de heer
Vas Diaz, Voorzitter van den Raad van Arbeid te
Alkmaar, toegezegd, die vergadering bij te wonen, ten
einde te debatteeren. Dat belooft dus een leerzame
avond te worden en zullen wij het vóór en tegen van de
Vrijwillige Ouderdomsverzakering op één en denzelfden
avond kunnen hooren.
HARENKARSPEL.
Uitslag van de verkooping, gehouden op 2 Febr. 1921,
van een bouwplaats, bestaande uit. huis met koffiehuis,
benevens 11.37.80 H.A. bouwland, eigendom van de
heeren N. Kooij, en J. Akkerman, gelegen in de Scha-
eerwaard, ten overstaan van Notaris Kroon te Zuid-
Scharwoude
Het geheele bedrijf is aan verschillende koopers ver
kocht en kon gelden f 24.923.
Daarna werd gepresenteerd en stuk bouwland groot
65 snees, liggende aan Ide Blokhuizen, en eigendom
van den heer P. Neefkes. Koojper van dit perceel werd
de heer J. Wit Jz. te Oude Niedorp, voor de som van
f 39 per snees.
DERKSHORN.
Teleunsrtelttinig,. IDomid-eirdiaigmiiididlag -zlou die Moe-
dieroursus larthder een aianvamig, m'emien. Maiar dm' 'dien
loop vam den morgen lomltvimg die vooirzliititer vami het
Wi.trte Kruis een rtelagiram vam imiej. Schrieken,, mel
dend, diat zij door famiildeomistiamidfijgheiden was ver-
himd'endl over ite ikioinien. Noi zal du©, zomdler lomgeiluik-
ken, die cursus Dlimisdiag a.a. aianvamgen.
OUDESLUIS.
De bieeir J. Fmamsrate Ou/diesMis, giem. -Zljpe, lis ba-
uoem tot rijiksschaitter volor de pensomieele beliaistdrng
im tie igiemeemrteni Ainma Paulmwma, Oallamitsootg, Hems-
broek, Hoogwoud, Obdiam, Opmieer, Petten, Span
broek, Sijbeikarsped, Texiei, (Wierdmglen „Wiermiger-
wAgmd, en Zijpe,
BE INFLUENZA-EPIDEMIE IN ENGELAND.
Het ministerie van volksgezondheid heeft het of
ficieel© verslag openbaar gemaakt over de infuènza-
epidemie van 10181919, waaruit blijkt dat do ziek
te, die in drie duidelijke golven verscheen, in En-
eland cn Wales inleen 151.146 menschen ten grave
leeft gosleopt. Toon do opidemio te Manchoster op
haar hoogtopunt was, kwamen daar 40.273 gevallen
in een week voor' en was het moeilijk om de doo-
d"n begraven te krijgen, gedeeltelijk bij gebrek aan
doodgravers, gedeeltelijk bij gebrok aan doodkisten.
Sommige lijkon bleven toen veertien dagen onbe
graven.
De deskundigen die aan het verslag rapporten heb
ben toegevoegd over de klinische verschijnselen, de
bacteriologische onderzoekingen en do geografische
verspreiding, komen tot de slotsom, dat de oorzaak
van do epldemio volmaakt in het duister ligt en de
verewkker van de ziekte, hoewel verschillende mi
cro-organismen verdacht worden, onbekend is.
GEBREK AAN OFFICIEREN IN DENEMARKEN.
Uit Kopenhagen wordt aan do Kreuzzeitung ge
meld, dat er in het Deensche leger een geweldig ge
brek aon officieren en onderofficieren heerscht. Er
zijn regimenten die slechts 20 pet. van het noodige
getal officieren en nauwelijks de helft van het voor
geschreven getal officieren hebben. De scholen vóór
officieren en onderofficieren krijgen geen nieuwe
leerlingen. Niomand voelt nog iets voor de militaire
loopbaan. Zoodra de tegenwoordige scholieren in
het leger zullen zijn opgenomen, zullen de scholen
ledig staan. De Deensche regeering is machteloos
en meent de bedreigde landsverdediging slechts te
kunnen helpen door het verbeteren der ekonomischei
positie van officieren en onderofficieren.
EEN NIEUWE ANKERPLAATS VOOR LUCHT
SCHEPEN.
Uit Londen, 3 Febr. Men is er gisteren in ge»-
slaagd het Britsche luchtschip R 33 vast te leggen
aun een" nieuwen ankermast in het aerodrome van
Pulham (Norl'olk). De mast bestaat uit een stalen
toren, die 120 voet hoog is en waarvan het boven-
gedeolte draaibaar is, zoodat het schip het minst
last van den wind heeft. Men verwacht van dit sy-
Btoem van ankeren verschillende voordeelen o.a. be
sparing van do kosten voor don bouw van de groote
hargard, terwijl men ook niet meer het groot aan
tal mannen noodig zal hebben om het luchtschip
in de loodsen te trekken. Slaagt de huidige proef
neming, dan zal een lift in den toren» gemaakt wor
den om passagiers en bemanning naar boven on
bencd»n te brengen, terwijl tevens pijpleidingen zul
len worden aangebracht voor den aanvoer van ga9
en benzine.
ERNSTIG MIJNONGELUK.
Uit Berlijn, 3 Febr. In Ilberstedt (provincie
Saksen) is gisteren een ernstig ongeluk gebeurd.
Toen de ochtendploeg wilde afdalen, stroomden haar
plotseling giftige gassen tegemoet*, die ontbranden.
F.on deel der mijnwerkers, ongeveer 60 man, werd
daardoor bedwelmd. Onmiddellijk werd met het red
dingswerk begonnen. Om 3 uur 's middags waren
tien dooden geborgen verder 22 gewonden die ge
vaarlijke brandwonden hadden opgeloopen. In de
mijn bevinden zich nog 9 man. In den loop van den
.middag steeg het aantal zwaar gewonden tot 27,
die ernstige brandwonden hebben óf vergiftigd zijn.
DE GRUWELEN VAN DEN HONGERSNOOD IN
CHINA.
Alhoewel het lenigen van den hongersnood, wel-
k.e China teistert, in do laatste weken goe'do v«r-
deringen heei't gemaakt, dank zij de Amorikaan-
sche en Britsche hulpverleening, blijkt volgens de
door de „Times" uit Peking ontvangen berichten de
toestand nog verre van gunstig te zijn. Tal van
districten worden nog door den honger geteisterd:
groote groepen van menschen verlaten hun woon
plaatsen, gezinnen worden opgebroken en have en
goed wordt verkocht aan woekeraars, die hun buit
in welvarender streken wederom van de hand doen.
Brieven afkomstig van het klooster der liefde
zusters in Sjengtingfoe, maken van de ontzettende
gevolgen van den grooten nood melding. In een
gezin hadden zich een vader, moeder en vijf kin
deren uit gebrék opgehangen. Een ander maal trok
een weduwnaar met zijn vijfjarig dochtertje naar
du markt om het kind te verkoopen,*daar hij geeh
voedsel meer bemachtigen kon (er bestaan thans in
China markten, waar jongens en meisjes als vee
worden verkocht). De koop slaagde niet, en de va
der, door razernij gedreven, wilde het kind levend
begraven. Het meisje verzette zich natuurlijk hevig
rn gilde van.angst. Waarop de vader het in zijn
wanhoop een doodelijken slag toebracht.
Intusschen heeft de Amorikaansche missie in
Ch'oa besloten haar arbeid in de zwaar beproefde
districten, te verdubbelen.
WERKELOOSHEID IN BELGIë.
Een vrouwelijke medewerker van de „Éclair"
hoeft een onderhoud met minister Wauters gebad
over de werkloosheidcrisis in België.
Na eerst meegedeeld te hebben dat er op het
oogenblik 100.000 workloozen zijn, in Brussel al
leen ÏO.OO^ voornamelijk in de metaal- en textiel
industrie, verklaarde de minister, dat de voornaam
ste oorzaken van deze crisis waren duurte van
grondstoffen en de schandelijk hooge winsten bij
verkoop der producten De fabrikanten, die hun prijs
niet wilden verminderen, hebben de staking der
verbruikers beantwoord met een lock-out der koo
pers en ontslag van duizondeft werklieden
De minister zette vervolgens uiteen wat er ge
daan was om de crisis te herstellen: regeerlngshulp
aan de vakvereenigingen, die spoedig hun uitkeo-
ring van 3 frs. 50 tot 5 frs. zullen verhoogen; instel
len van een nationaal fonds voor de subsidies der
vakvereenigingen.
De patroons hebben zich over het algemeen nog
van steun in deze onthouden, behalve te Gent, waar
enkele werkgevers toegezegd hebben om aan het
vormen van een werkloosheidfonds mede te wer
ken.
GEEN KATJE OM ZONDER HANDSCHOENEN
AAN TE PAKKEN.
Uit Chicago wordt aan de „New York Herald" be
richt dat daar tegenwoordig een vrouwelijke ban
diet de straat onveilig maakt. Onder bedreiging
met een revolver of een mes eischt zij van haar
slachtoffers niet alleen al hun hebben en houden,
maar bovendien een kus. Het voldoen aan dezen
la'atsten eisch schijnt nog onpleizieriger te zijn dan
de inwilliging van het eerste verzoek. Zoo dacht
althans een zekere Lasky, een kruidenier, er over.
Hij deelde aan de politie mede, dat hij, toen hij
zich op een morgen heel vroeg naar zijn zaak be
gaf, op den hoek van een straat werd aangehouden
door een vrouw, die hem onder bedreiging met
een groot mes, dwong zijn portemonnaie en zijn
horloge af te geven. Na hem aldus beroofd te heb
ben, zeide de vrouw: Ik eisch bovendien van al
mijn slachtoffers een zoen. Kus mij dus, beste jon
gen. Dit was te veel voor Lasky en hij nam snel de
beencn.
VLEKTYPHUS TE WEENEN.
Uit Weenen, 2 Februari. De vlektyphusepide-
mic breidt zich uit. Er zijn 25 gevallen, één met
doodelijken afloop.
LOONSVERLAGING IN DE VER. STATEN.
De Daily Mail verneemt uit New York, dat de
Standard Oil Cy besloten heeft de loonen van haar
personeel, overal in de Ver. Staten met 10 pet. te
verlagen.
TREINBOTSING.
Uit Parijs wordt gemeld, dat er bij Limoges twee
treinen op elkaar zijn gereden. Tot nu toe telde
men 47 gewonden en 3 dooden. Volgens ooggetui
gen zouden er nog verscheidene lijken onder ver
brijzelde Wagens liggen.
RUSSEN IN BERLIJN.
Naar de bladen melden vertoeven te Berlijn niet
minder dan 3500 Russen.