rniacer Courant DERDE BLAD. Tit en Voor de Fers. ar is' Bïrinenlandsch Nieuws. Gemengd Nieuws. Zaterdag 5 Fehruari 1921. 64ste Jaargang No. 6767. De bestraffing deer 8-Juni-stakeis. .jn driestar, getiteld „De ratten verlaten het Ie schip", noemt „De Standaard" het dreigend der wethouders Wibaut en De Miranda een itoken kaart. is reeds lang bekend, zegt het fblad, dat de rdamsche wethouder, de heer 'Wibaut, op een gelegenheid wacht, om onder een aannemelijk t zijn ambt, neer. fo leggen, der zijn leiding is de ÏÏnanbieele toestand van «rdam wanhopig geworden. q enkele maal heeft hij getoond ©enigen weer- te 'willen bieden aan de voor de gemeente- jën ruïneerende denkbeelden zijner fractie, maar lot van rekening liet hij zich toch telkenmale meeslepen. jerzijds heeft hij de allerroodste vrienden tegen n het harnas zijn feitelijk onvermogen Ie8v wat zij wenschten toe te staan; anderzijds heeft t Amsterdamsch^ crediet den genadeslag helpen toestand is nu onhoudbaar geworden. Terwijl fttende schuld der hoofdstad tot een ongekende is gestegen, en reeds bedenkelijk dicht genaderd de ronde som van honderd jnillioen galden, is bij herhaling gebleken om zelfs tegen een rente van geld te leenen. is het schip lek gevaren, moeilijkheid om zich leen fatsoenlijke aftocht rzekeren werd opgelost door de Juni-stakers, zegt !ad. nu zal dan de heer Wibaut, als alles meeloopt, u korten tijd als Wethouder van Financiën van hei t*U<erig tooneel der Hoofdstad kunnen verdwijnen, omdat hij geen kans meer ziet langer de financiën -eeren, niet, omdat hii de stad aan den rand vaD inkroet heeft gebracht, "niet, omdat hij de zaken in de *war gestuurd heeft Maar omdat eenige ge- erklieden gestraft zullen worden met een schor- 3 of 6 dagen wegens staking op 8 Juni 1920. ®k men ziet: de aftocht wordt gedekt. Wibaut {straks zijn wethouderlijken dood als sociaal-de- iat. Fit er dan verder van de stadsfinaciën terecht komen. laat hem koud. 3Cht het Schip straks stranden, dan is hij in val veilig aan wal gekomen, wellicht niet zonder en huldebetuigingen, radus vult decipi. (De mensch wil bedrogen wor- 16 16 23.] 24.i 21.: 22.1 riabestrijding. deputeerde Staten van Noordholland hebben ■wezen- om vanwege de provincie zitting te ne- iënin de commissie, belast met de regeling der JfcrlBhefltrijcïing in Noordholland en het beheer W »\ö#a» d® heeren A. W. Michels, lid van Gede- )l0kteerj Staten, en W. J. Kernkamp, lid der Pro- li ciale Staten, te Edam. Vanwege het Rijk hebben r O de commissie zitting de heeren dr. Aldershoff, in- teur van de volksgezondheid, en dr. Jenny Jerman, lid van den gezondheidsraad, en van- de afdeeling Noordholland der Vereeniging IAi Nederlandsche Gemeenten de heeren A. A. de h, burgemeester van^ Hoorn, en jhr. J. P. W. van n, burgemeester van Heemstede. E VLEESCHKEURINGSWET. iar het Nederl. Corr. Bureau verneemt, is de rkingtreding van de nieuwe vleeschkeurings- ii de allernaaste toekomst nog niet te verwach- aangezien nog eenige uitvoeringsmaatregelen oorbtreiding zijn en bovendien in de bedoeling can de gemeentebesturen eenige maanden tijd iten om hun verordeningen te doen aansluiten de nieuwe bepalingen. IN BELASTING OP DE ZINDELIJKHEID, belasting op de speelkaarten brengt ongeveer f 10.000 per maand op zegt een inzender in het ld. ken eens 50 cent per spel en ongeveer 5 spelers spel,, dan heeft men 100.000 spelers per maand, tor het luttele sommetje van f121.000 belasting jaar, heeft men kans, dat er gedurende dien 1.200.000 menschen door een infectieziekte wor- aangetast, want het is niet te gelooven, hoe de 9chen tegenwoordig met in-vuile kaarten spe- dan moeten van die geringe opbrengst de in- skosten nog af, merkt het blad zelf op! ZUIVELPRIJZEN. ,De Zuivelcourant wordt gewezen op het ver in prijzen der zuivelproducten hier te lande n Denemarken. Terwijl in ons land de zuivel- ;en zich voor het oogenblik vrijwel kunnen Ihaven, ja, de kaasprijzen zelfs stijgende zijn, .en er uit Denemarken prijzen bericht, die ons terugvoeren tot den toestand van vóór den g. De prijs van de boter is in één week gedaald ongeveer 50cents per K.G. en deze bedraagt 2.35 per K.G. en, terwijl men hier per pond op de markt een prijs van 80 cent en hooger edt, koopt men de velvette kaas in Kopenha- voor ruim fl per K.G. er betaalt men voor de melk aan de leveran- 17.5 cent per liter en daar te lande afgehaald de boerderij slechts 12 eenvierde cent. ^anwaar groote verschil? Vroeger toch was Denemarken aangevend voor de zuivelprijzen en over het imeen kon men hier de Deensche prijzen niet 'ngen doch nu doet zich de vraag voor: waar de prijzen abnormaal en niet in verhouding de werkelijke momenteele marktwaarde? Het oord hierop kan niet twijfelachtig zijn: het zijn Rollandsche prijzen en het kan niet uitblijven, of nen afzienbaren tijd, en die tijd is er als de kproductie maar even stijgt, x zullen ook onze relprijzen moeten dalen en wel zoover totdat ze Jk opgaan met de Deensche. Maar waarom zijn suivelprijzen hier te lande dan zoo hoog en hoe nen zij zich handhaven? Dit vindt zijn oorzaak rin, dat de boterproductie bijna geheel in het lenland geplaatst kan worden, in algemeene bekendheid is het dat het ge- k van boter bij ons sterk is toegenomen en waar productie het kleinst is komt er weinig beschlk- r voor uitvoer en daaruit vloeit weer voort, dat e boterprijs nu niet wordt beheerscht door de reldmarktwaarde. In Denemarken echter, waar het binnenland bijna geen boter wordt gebruikt, hen aangewezen op uitvoer en het ligt voor de 1, dat het publiek in deze economisch slechte tij- het botergebruik beperkt. De landen, welke «na nog al wat boter vragen, Frankrijk en België, tvoor ons gemakkelijk te bereiken, maar wan- ónu het prijsverschil zoo groot blijft (nu 70 cent 1 h" K.G.) zullen ook wij tegen verlaagde prijzen peten aanbieden. m: hooge zmmvnmamvvm, Vami «Aliezi luwrt wootbt igi&kftaaigidi over het d'ufla rei zen len tnu békjemdl da igemtuaik/t, idiart die. tacrieven op nieuw, zij toet dam sok xnie/ti /een zeer gering percenta ge, verhoogd' zullen wordlen, vreaigit .helt pui* af, of d>art imaar altijid! zoo (moert 'blijven. verhoogd' zullen wordlen, vraagt helt publiek zich oo iraoet 'blijven. Reed® werd het dankbeeld' geopperd <xm een peti- rtiminiem/ont voor verlaging van «die vervoerprljzen op (touw tte zetten. iMen gaalt d'aj&riblf ud!t vam het idenk- beedld), dlat itlen gevioilge vninl idle hooge itardieven die trei- inien itogcniwoordlligi hij liainge nia mtfot bezielt zijn en ide expiMitiakiiie iddieemtengevoHige srtoiediB meer verldes op levert. IDe ie nik eten, die viani denltnoin gebrulik imioetcn makten, laïiduie reldieneotrt mien, Ikirijgon idlo lasten /te dra gen van d'e idlooir die apoor\Megmiaat®c.hiapplJen gevolg de polilltieik. Daarbij komt (dan' -nog, lalidiue 'die plettbe- zorgers ivoor verlaging dier itarleven, diat helt vermin deren van' heit laianitlail reAziiigere die betrok/kien maat- schmppljlen het 'argument levert oan het veikeer nog meer dan ite perkten. Klachten len opmeaikiingen in idlen gieeislt lafts de bo ven gacdlteemdien, zijtni indelt va<n> (die lucht en het ©preekt van zelf dart zie itelkensi, wianineer van verhooglng der tiaréeven <spir|a/kle ia, opinlileuw en im/elt inlog mieer klem iniaar vloren iwordlen gebracht. Of die spoorwegmiaatiacihappijien er aan tegemoet kuminien komen? Wij hebben de aaalk besprolken met een alleszins /tot oordeel en bevoegdl hoofdiaimbtenaiar bij de N-e- dierlanldische spoorwieigien, Iiij wieies er op, idialt iaJanvanke'1'ijk 'die rtairtefsvertooo- iginigen lalll'elen iten doel hadden het reizigersverkeer te beperken. Dart wias midden in idien 'ooirll'OgS'tijd. Ko- lerbestpiariing stond ia)ls nummer één op het program ma en dlaamiaast heit zoo goedj mogelijk in stand hou den vami het verkeer. EvtenitAieele verliezen werden door de regeerdmjg gedekt. Ddie perk>die zijn wij sinds eeniige jaren te boven. TOen de oorlogstoesiondi itot het verleiden behoorde, vond die regeering dat .de spoorwegmaatsclhiapipijien zelf voor het evenwicht tus- schen dnlkomsten en uitgaven haldldlen te Zorgen t Gevioilig was, idialt het tekort in! November 1919 f 16 imrillillitoeai beidiroieg. Over 1920 heltben 'die ontvangsten de uitgaven ge dekt, maar d'e achterstand is nog bij lange ndeit in gehaald. Daarbij hoont, dlat die uiiitlbmeidlngs- en onderhouds- weTkén schatten verslinden .Gedurende 'dien oorlog moest men alles vrljwiel iahien, zooals het was, doch 'thans gaat daltniilet langer. Een groot aan'tal belang rijke stations mo/eten noodzalkeilijk uitgebreid w?or- iden en idie uitvoering vani veile landere werken is niet minder urgent. Tegenover die geringere uitgaven volor stöenikdl'en staan.' dan' ooik de veel groot ere som men /niooddg volor de bovten, uiteengezette doeliedniden. Eöi inu moge m'en zeggen, 'dat in het buitenland eene emd'ere ispoorwiegpolitiak wordt gevolgd, dat men daar hert principe .groote omzet, kusdtnie winst" huldigt, een feit €s bdt, 'diat alleen die Niederlandsohe spoorwiegtmaatsc'happljen dnl 1920 zonder verlies heb ben kunwen wealkien. Ovenial tin het buitenland komt men milliarden te kort; ien wlaar mien die ramp meon- de te kunnen overkomen door vertagiinig v;an. tarie ven, |iis men bedrog 'enuiiltgekomlen. Op idien duur zal blijken, dat lage prijlzen onhoudbaar zijn -en boven dien moeten 'dqtru ftoeh ten slotte da belaistingbeta- •lers er voor bloeden. Wij weten zeer 'goeidl, aldhs onze zegsman, -dat die voordieeligste lexploitaltii'e verkregen wordt door ee?i zoo groot mogellijik vervoer tegen zoo 'laag mogelijke tarieven. Daianimedie is het algemeen belang, 'daar mede zijini ook de aandeelhouders het best 'gebaat; maar 'diat geldt voor uoirmdle omstandigheden, mie't voor die tijdeni, idlie achter ons liggen. Than® is'het in die 'eerste plaafts ®aa'k, idle lUÜitgaven te de'k/kien, en 'diaarvoor hebben wij' die niu geid/ende tarieven noo- dig. De vree®, diat het vervoer zeier 'beperkt zal worden, noemde dlezo hoof'diaimlbten'aar omgegron'd. V-an d,e zii(die der iNiederlaindsche Vereeniging, voor Spoor- en Tramwegpersoneel is wel is waar in verband miet den slechten 'tnedmienllooip gezegd, dat de eeniige ma nier om daarin verbetering ;te brengen, beperking van1 heit laianltal treiiinien zlou zijd, 'doch uit niets is gebleken ^dlat de ©poorwegdarecttiie w over denkt 'dat 'advies op te volgen. En wat het* reizigersverkeer be treft, dat is weer ongeveer ieven groot als in 1913. Wiel worden minden bdljietten voor enkele reizen ver kocht, maar daartegenover staat over het geheele land eten groote toeneming vaia abonnementen, groeps ■kaarten en arbeidskaarten. HET BEDRIJF VAN DEN FRIESCHEN GREID- BOER. Men schrijft uit Heerenveen aan het H.d.bl. Men zal zich herinneren, dat de voorzitter der Frie- sche Maatschappij van Landbouw in de laatste twee jaren herhaalt huren van besteed: Zijn stem bleek die „des roependen in de woestijn te zijn", de bedongen prijzen waren en bleven hoog. Do buitenstaander, die boeren hoorde klagen over de mindere uitkomsten van het boerenbedrijf enkennis nam van idie hooge pachtprijzen, dacht dan ook aan het „klagers hebben geen nood". Als werkelijk de financieele resultaten van het boeren bedrijf zoo slecht waren, dan moesten immers de pacht prijzen dalen. En toch, by het aangaan van collectieve contracten voor arbeidskrachten wezen da boeren op de minder goede uitkomsten van hun bedrijf, op de te verwachten malaise, die zich nu al deed gevoelen. Opeens is nu het besluit van aen gemeenteraad van Wijmbritseradeel gekomen als een donderslag bij helde ren hemel waarbij ten behoeve van de gemeente belasting (hoofdelijken omslag), voor het thans vast te stellen kohier als zuiver genoten opbrengst van het veehoudersbedrijf zal worden aangenomen een bedrag i van 300 gld. per koe en por jaar. De iraad dezer gemeente bestaat Voor een groot deel uit veeboeren; toch werd dit besluit voor gesteld door den burgemeester met 9 tegen' 4 stem men aangenomen. De Commissie voor den Hoofdelijken omslag had j andere cijfers voorgesteld, n.1. 150.200 en 250 _gld., 1 daarbij rekening houdende met verschillende belangen j van aen veehouder, als pachtsom, aard van het be- drijf, enz. Het raadslid dr. E. van Weideren baron Rengere had vooraf het voorster gedaan, de opbrengst per koe iper 16 maanden, 1 Jan.—1 Mei, te stellen op f 360, of per 12 maanden, 1 Jan.—I Jan., op f 320 per koe. De heer Van Welderen Rengers is oud-voorzitter der Friesche Maatschappij, van Landbouw, is mede beheerder van de vennootschap „Stadia' die zoowel op de Friesche zandgronden als op de kleigronden boer derijen verhuurt. Hij is dus met de uitkomsten van het boerenbedrijf bekend, krijgt steeds de cijfers van de uitkomsten daaryan onder de oogen, is dus deskundige, In de raadsvergadering sputterden sommige bosren- raadsleden eerst geweldig tegen het ingrijpende voor stel. Maar toen kwam de heer chappij van Landbouw in de laatste twee aaldeliik de boeren waarschuwde tegen het boerderijen, waarbij hooge prijzen werden onverwijld moet dus wn maatregel worden getroffen dozo ingezetenen te ontlasten, door oen grooterc, rechtvaar dige bijdrage te dschen van hen, die daartoe verplicht en in staat zijn. "MIST IN ROTTERDAM. Wij herinneren ons, aldus de NC CU., uit de laatste tientallen jaren niet oen zoo dichten mist als er van morgen gedurende ruim een uur over do stad gehangen heeft. Buiten een straal van ©een meter of zes onttrok do .ondoordringbare grijsheid alles aan do waarneming. Uit die onwezenlijke wurold kwam in de stad voort durend van „ergens" hot gebol van de trams, het getoeter van auto's, en vrachtwagens, het getrappel van paar den. De anders dikwijls ai te snel zich voortbewegende mldelcn van verkeer kropen traag »ou voorzichtig door de ijle dichtheid, waaruit telkens nieuwe verrassingen te voorschijn kwamen en waarboven roerloos en on machtig de zon stond als een vuilgele schijf. Te midden van dit aan 811e kanten dreigende go- vaar bewogen zich de voetgangers met de grootste fio- daehtzaamhei'd. Niets kan den menschen boter dan zulk een mist Lecren. zooveel mogelijk op de trottoirs to loopen, vóór het oversteken naar alle kanten uit to kijken en de rijstraten weer szoo spoedig mogelijk te verlaten De mist zette •vreemdelingen en hen die de stad niet kenden in een doolhof waarin zij alleen door voortdurend vragen langzaam hun weg konden vinden, on de verkeersagenten haddeijvooral op de drukke punten een onmogelijke taak. Om half elf begon de zon het te winnen. De platte schijf -kleurde fel en feller, straalde uit, zette den bo venkant der huizengevels en de wolkgordijnen in goud gele schittering, en boorde zich dieper cn dieper in de oplichtende massa. Nog een half uur bleef laag do mist hangen, totdat de zon weer heerschle over do wereld en den dichtgetrokken somberen dag veranderd had in een stralende blijheid. De volgende ongelukken zijrf gebeurd: Op den Oost zeedijk'is een tramwagen op een Stilstaande tram ge- loopen. Een balcon werd "beschadigd en eenige ruiten braken. Op den Schiedamschen weg reed een uit die Wattier- straat komende wagen tegen een motorwagon van lijn 8 der electrische trams. Terwijl het tramverkeer eenlgo oogenblikken gestoord was, reed een andere, plotse ling. uit den mist te ^oorschijn komende motorwagen van lijn 8 op een stilstaande motorwagen. Eenige matc- rieele schade is veroorzaakt. Omstreeks half tien hedenvoormiddag reed de brood bezorger L.S., woonachtig* op den ^'s-Gravenweg, en in dienst van de coöperatieve verbruiksveroeniging Voor uitgang, met zijn bakkerswagen op den Schiedamschen weg, ter hoogte van de Schippersstraat, naast de tram rails, terwijl uit tegenovergestelde richting een motor wagen van lijn 8 der electrische traui kwam. De be stuurder van een auto, die achter den broodbezoroer aan kwam, kwam uit den mist te voorschijn, zag de tram plotseling en wilde uitwijken, terwijl de brotxibezorger, con aanrijding vreezende, zijn wagen in den steek liet en het trottoir opliep. De auto liep eveneens het trottoir op en de broodbezorger raakte beklemd tusschen <1© auto en den muur van een daar staand huis, waarvitu bovendien tengevolge van den schok de ruiten braken in het sousterrain. De zwaar inwendig gekwetste cn gewonde broodbezorger L. S. is naar het ziekenhuis gebracht, waar hij vanmiddag i» overleden. Hij laat een vrouw met vier kinderen na. Op het open terrein aan de Waalhaven zijn vanoch tend sleepers met hun wagens in d^n mist verdwaald ViO'e/msd'ag, Am huiszoeking ir'G. D. v. Hdi Rengers met nauw keurige' cijfers, waartegen de tegenstanders weinig "had den fn -te brengen. Dit raadsbesluit is natuurlijk' niet enkel van belang voor de gemeente Wijmbritseradeel wier gemeentekas daarvan al direct zal kunnen profiteeren .maar ook voor de andere grietenijen in Friesland., waarvan een deel der ingezetenen het veehoudersbedrijf hitoefcfat In vele dier gemeente, waar ook de raad voor een groot deel uit boeren bestaat, is de opbrengt per jaar en per koe voor den hoofdelijken omslag ook veel lager dan f 300 bepaald, waaruit volgt, dat een categorie van ingezetenen niet naar hun financieel© draagkracht in de kosten der gemeentehuishouding bijdraagt. Een spoedige herziening der verordening, regelende den hoofdelijken omslag, is daar beslist noodig, in de allereerste plaats uit het beginsel van rechtvaardigheid. De gemeentebelasting is nier en daar tot een zeer hoog peil gestegen, waaronder ambtenaren (die tol den laatsten cent belast worden) en neringdoenden lijdan; VERVOER WN VEE PER SPOOR. Niaiair wij' vieinmennienj, heeft 'die miinliistOT v,ami wateir- staait 'eien coimimiissiiie dnlgiesitelldl olm' te oinldleirzoieken, op w-'ettke wijze het vervce/r viam' viee peir spoorweg be spoedigd 'kuminien wiotrdiem 'ter rvierzekerin'g viam behoor- lijikiè vemzomgfaig vami 'helt vee, zoow el onderweg ais tijdienshet verblijf op d'e istlaiütexnis, of wijziging varn d'e Amfnich tanig wam voor het vee vervoer bedtemd© 'spcorwiegmiateniiaiall moodiig is, en om izoowel diiem- ■aainlgaamidie ia/Is oimltremlt lam/diere tbiji hert vervoer vam' wee pier spoortwieg bletoohkenj belaïnlglen. 'diesiweneèschlt vloonstellien dtW-'te dliemlen. Aam' idie cpmimllissiiie is die bevoegdheid' 'gegevlen om voor hert woilbrengemi vlami haiair taaik zich te doen voorlichten, im hert bij'zomidJer dtoor vertegeniwoordd- gers wam yereenigTiinJgeru ien door «personen, idie bij .den veehamldel betnoikiken zijmi, of «die dm aalke hét Vee ver voer per spoorweg of de dieremhe«(&ermiiig geaicht k'U-nmien wordlen deékumidilgen (te zijn <en voorts met apdrachrt aam bedbieldie 'vehtegeniwioorddgem gedegen- heddl tie-gievien wam hummie wemsCben ter zake ie doen blijlk'en. EEN BEZUINIGINGSINSiPECTIE. De regeeriimg steil/t volor,, een bezuiniiiglinigiainspecitd'e in ite s'teilllen. VOORSCHRIFTEN VOOR LEVENSVERZEKERINGS MAATSCHAPPIJEN. Er is 'een wetsontwerp limigiedienldl betreffende voor- scihirifttten iten aiainizd'en, wami Jeyiensverzekerimg-miaiart- schappijten, wiel.kie bijizomdere voorziejiinigen behelzen NOG ALTIJD DE HANDELS- EN LANDBOUW- BANK. De Riortterdiaimsche 'recherche heeft WiO'emisd'i 'sarnen'werkinlg met 'de Brediasche politie, gedaan item Ikialnitore» van' den .aisisainadleur Berg Hizm., vrijzinnig 'lid) vam de Prov.. Starten in N.- Braibain't,, laap de Hoven no. 2 rte Brediai. Tegielijkier- tijd heeflt ze miét Ide (miarechaussee te zamen hudis- zoeJrimg'giediaam lim de woning vma" denzelfden iassu- nadieur /aanidle Baronielaaln 23 rte 'Giimmieken. Deze huislzo-ékinig hiadi plaats op igrcmidi vam |dle relatiëm., dd'e 'diirt Md' vami -Proviimciiiale Statiën had' met 'de Roti. Hiamdlels- /en Lamdibouwbanlk icn met B'roiekihuyiS. 'Er Ihadidlen géén intoesillagtniemiiinlgon plaats. HET ONDERWIJZERS-TEKORT. Dodlewaard, 3 Fiebr. t— Voor die bert/rekking vam otndewijzem .aami «die openbare' scboloil talhier heeft zich geen enlk/el isollicrtamit laiahgeineld. Harderwijk, 3 Eebr. Voor do betrekking vam om- demvijiaeres laiam d'e Ibovenschooi ialMier heeft zich geen sdllicitainrtie 'aatoigeanielid. DURKSHORN. Dinsdagavond zal Ide heer Damsté voor de Vrij zinnig Democratische KieswereenMng Harenkarspel een lezing houden overDe wetten' Aalberse. Op uitnoodiging van den spreker, heeft 'de heer Vas Diaz, Voorzitter van den Raad van Arbeid te Alkmaar, toegezegd, die vergadering bij te wonen, ten einde te debatteeren. Dat belooft dus een leerzame avond te worden en zullen wij het vóór en tegen van de Vrijwillige Ouderdomsverzakering op één en denzelfden avond kunnen hooren. HARENKARSPEL. Uitslag van de verkooping, gehouden op 2 Febr. 1921, van een bouwplaats, bestaande uit. huis met koffiehuis, benevens 11.37.80 H.A. bouwland, eigendom van de heeren N. Kooij, en J. Akkerman, gelegen in de Scha- eerwaard, ten overstaan van Notaris Kroon te Zuid- Scharwoude Het geheele bedrijf is aan verschillende koopers ver kocht en kon gelden f 24.923. Daarna werd gepresenteerd en stuk bouwland groot 65 snees, liggende aan Ide Blokhuizen, en eigendom van den heer P. Neefkes. Koojper van dit perceel werd de heer J. Wit Jz. te Oude Niedorp, voor de som van f 39 per snees. DERKSHORN. Teleunsrtelttinig,. IDomid-eirdiaigmiiididlag -zlou die Moe- dieroursus larthder een aianvamig, m'emien. Maiar dm' 'dien loop vam den morgen lomltvimg die vooirzliititer vami het Wi.trte Kruis een rtelagiram vam imiej. Schrieken,, mel dend, diat zij door famiildeomistiamidfijgheiden was ver- himd'endl over ite ikioinien. Noi zal du©, zomdler lomgeiluik- ken, die cursus Dlimisdiag a.a. aianvamgen. OUDESLUIS. De bieeir J. Fmamsrate Ou/diesMis, giem. -Zljpe, lis ba- uoem tot rijiksschaitter volor de pensomieele beliaistdrng im tie igiemeemrteni Ainma Paulmwma, Oallamitsootg, Hems- broek, Hoogwoud, Obdiam, Opmieer, Petten, Span broek, Sijbeikarsped, Texiei, (Wierdmglen „Wiermiger- wAgmd, en Zijpe, BE INFLUENZA-EPIDEMIE IN ENGELAND. Het ministerie van volksgezondheid heeft het of ficieel© verslag openbaar gemaakt over de infuènza- epidemie van 10181919, waaruit blijkt dat do ziek te, die in drie duidelijke golven verscheen, in En- eland cn Wales inleen 151.146 menschen ten grave leeft gosleopt. Toon do opidemio te Manchoster op haar hoogtopunt was, kwamen daar 40.273 gevallen in een week voor' en was het moeilijk om de doo- d"n begraven te krijgen, gedeeltelijk bij gebrek aan doodgravers, gedeeltelijk bij gebrok aan doodkisten. Sommige lijkon bleven toen veertien dagen onbe graven. De deskundigen die aan het verslag rapporten heb ben toegevoegd over de klinische verschijnselen, de bacteriologische onderzoekingen en do geografische verspreiding, komen tot de slotsom, dat de oorzaak van do epldemio volmaakt in het duister ligt en de verewkker van de ziekte, hoewel verschillende mi cro-organismen verdacht worden, onbekend is. GEBREK AAN OFFICIEREN IN DENEMARKEN. Uit Kopenhagen wordt aan do Kreuzzeitung ge meld, dat er in het Deensche leger een geweldig ge brek aon officieren en onderofficieren heerscht. Er zijn regimenten die slechts 20 pet. van het noodige getal officieren en nauwelijks de helft van het voor geschreven getal officieren hebben. De scholen vóór officieren en onderofficieren krijgen geen nieuwe leerlingen. Niomand voelt nog iets voor de militaire loopbaan. Zoodra de tegenwoordige scholieren in het leger zullen zijn opgenomen, zullen de scholen ledig staan. De Deensche regeering is machteloos en meent de bedreigde landsverdediging slechts te kunnen helpen door het verbeteren der ekonomischei positie van officieren en onderofficieren. EEN NIEUWE ANKERPLAATS VOOR LUCHT SCHEPEN. Uit Londen, 3 Febr. Men is er gisteren in ge»- slaagd het Britsche luchtschip R 33 vast te leggen aun een" nieuwen ankermast in het aerodrome van Pulham (Norl'olk). De mast bestaat uit een stalen toren, die 120 voet hoog is en waarvan het boven- gedeolte draaibaar is, zoodat het schip het minst last van den wind heeft. Men verwacht van dit sy- Btoem van ankeren verschillende voordeelen o.a. be sparing van do kosten voor don bouw van de groote hargard, terwijl men ook niet meer het groot aan tal mannen noodig zal hebben om het luchtschip in de loodsen te trekken. Slaagt de huidige proef neming, dan zal een lift in den toren» gemaakt wor den om passagiers en bemanning naar boven on bencd»n te brengen, terwijl tevens pijpleidingen zul len worden aangebracht voor den aanvoer van ga9 en benzine. ERNSTIG MIJNONGELUK. Uit Berlijn, 3 Febr. In Ilberstedt (provincie Saksen) is gisteren een ernstig ongeluk gebeurd. Toen de ochtendploeg wilde afdalen, stroomden haar plotseling giftige gassen tegemoet*, die ontbranden. F.on deel der mijnwerkers, ongeveer 60 man, werd daardoor bedwelmd. Onmiddellijk werd met het red dingswerk begonnen. Om 3 uur 's middags waren tien dooden geborgen verder 22 gewonden die ge vaarlijke brandwonden hadden opgeloopen. In de mijn bevinden zich nog 9 man. In den loop van den .middag steeg het aantal zwaar gewonden tot 27, die ernstige brandwonden hebben óf vergiftigd zijn. DE GRUWELEN VAN DEN HONGERSNOOD IN CHINA. Alhoewel het lenigen van den hongersnood, wel- k.e China teistert, in do laatste weken goe'do v«r- deringen heei't gemaakt, dank zij de Amorikaan- sche en Britsche hulpverleening, blijkt volgens de door de „Times" uit Peking ontvangen berichten de toestand nog verre van gunstig te zijn. Tal van districten worden nog door den honger geteisterd: groote groepen van menschen verlaten hun woon plaatsen, gezinnen worden opgebroken en have en goed wordt verkocht aan woekeraars, die hun buit in welvarender streken wederom van de hand doen. Brieven afkomstig van het klooster der liefde zusters in Sjengtingfoe, maken van de ontzettende gevolgen van den grooten nood melding. In een gezin hadden zich een vader, moeder en vijf kin deren uit gebrék opgehangen. Een ander maal trok een weduwnaar met zijn vijfjarig dochtertje naar du markt om het kind te verkoopen,*daar hij geeh voedsel meer bemachtigen kon (er bestaan thans in China markten, waar jongens en meisjes als vee worden verkocht). De koop slaagde niet, en de va der, door razernij gedreven, wilde het kind levend begraven. Het meisje verzette zich natuurlijk hevig rn gilde van.angst. Waarop de vader het in zijn wanhoop een doodelijken slag toebracht. Intusschen heeft de Amorikaansche missie in Ch'oa besloten haar arbeid in de zwaar beproefde districten, te verdubbelen. WERKELOOSHEID IN BELGIë. Een vrouwelijke medewerker van de „Éclair" hoeft een onderhoud met minister Wauters gebad over de werkloosheidcrisis in België. Na eerst meegedeeld te hebben dat er op het oogenblik 100.000 workloozen zijn, in Brussel al leen ÏO.OO^ voornamelijk in de metaal- en textiel industrie, verklaarde de minister, dat de voornaam ste oorzaken van deze crisis waren duurte van grondstoffen en de schandelijk hooge winsten bij verkoop der producten De fabrikanten, die hun prijs niet wilden verminderen, hebben de staking der verbruikers beantwoord met een lock-out der koo pers en ontslag van duizondeft werklieden De minister zette vervolgens uiteen wat er ge daan was om de crisis te herstellen: regeerlngshulp aan de vakvereenigingen, die spoedig hun uitkeo- ring van 3 frs. 50 tot 5 frs. zullen verhoogen; instel len van een nationaal fonds voor de subsidies der vakvereenigingen. De patroons hebben zich over het algemeen nog van steun in deze onthouden, behalve te Gent, waar enkele werkgevers toegezegd hebben om aan het vormen van een werkloosheidfonds mede te wer ken. GEEN KATJE OM ZONDER HANDSCHOENEN AAN TE PAKKEN. Uit Chicago wordt aan de „New York Herald" be richt dat daar tegenwoordig een vrouwelijke ban diet de straat onveilig maakt. Onder bedreiging met een revolver of een mes eischt zij van haar slachtoffers niet alleen al hun hebben en houden, maar bovendien een kus. Het voldoen aan dezen la'atsten eisch schijnt nog onpleizieriger te zijn dan de inwilliging van het eerste verzoek. Zoo dacht althans een zekere Lasky, een kruidenier, er over. Hij deelde aan de politie mede, dat hij, toen hij zich op een morgen heel vroeg naar zijn zaak be gaf, op den hoek van een straat werd aangehouden door een vrouw, die hem onder bedreiging met een groot mes, dwong zijn portemonnaie en zijn horloge af te geven. Na hem aldus beroofd te heb ben, zeide de vrouw: Ik eisch bovendien van al mijn slachtoffers een zoen. Kus mij dus, beste jon gen. Dit was te veel voor Lasky en hij nam snel de beencn. VLEKTYPHUS TE WEENEN. Uit Weenen, 2 Februari. De vlektyphusepide- mic breidt zich uit. Er zijn 25 gevallen, één met doodelijken afloop. LOONSVERLAGING IN DE VER. STATEN. De Daily Mail verneemt uit New York, dat de Standard Oil Cy besloten heeft de loonen van haar personeel, overal in de Ver. Staten met 10 pet. te verlagen. TREINBOTSING. Uit Parijs wordt gemeld, dat er bij Limoges twee treinen op elkaar zijn gereden. Tot nu toe telde men 47 gewonden en 3 dooden. Volgens ooggetui gen zouden er nog verscheidene lijken onder ver brijzelde Wagens liggen. RUSSEN IN BERLIJN. Naar de bladen melden vertoeven te Berlijn niet minder dan 3500 Russen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 9