ikt
Alicieei Nieuws-
AtratiMit- Lniilomllil
ni
ifen
troo,
isje
OMDAT wij dan aan ons personeel
OMDAT daardoor steeds ons perso
neel voltallig blijft.
OMDAT
OMDAT
'amen
rwerlt
Zaterdag 2 April 1921.
64ste «Jaargang No. 6798.
UITGEVERSTRAPMAN CO., SC15AGEN-
EERSTE BLAD.
Bïnnenlandsch Nieuws.
sen,
an
roo,
icht
HET WITTE HUIS
IN 'T VERVOLG
IEDEREN DAG
ALKMAAR
Reclames.
Urinezuur en de nieren.
Gemengd Nieuws.
SCHAGER
pit bind verschijnt viermasl per week .Dinsdag, Woensdag, Donder-
lig en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 nnr worden Advertentidn
zooveel mogelijk in het eerstnitkomend nummer geplaatst.
POSTCHEQUE en GIRODIENST 2ÏR30. INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.55. Losse nummers 6 cent. ADVERTES
TIÉN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno
inbegrepen). Groote llettersg worden naar plaatsruimte berekend
PIT NtTMXNK BWPAM? HOT DUB MUkMOT.
)uw-tui
Maartei
ferbrug
wegeni
igsnar
valSls
handel
wna.
DE HEER ZIHMERMAN GEZANT TE WASHING
TON?
Naar wij van alleszins betrouwbare zijde verne
men, zou de heer Zimmerman, Burgemeester van
[otterdam, ernstig in aanmerking komen voor Ne-
derlandsch gezant te Washington. Tel.
DE STRIJD IN HET KLEEDINGBEDRIJF.
Uit Amsterdam, 31 Maart. Naar wij vernemen
lijn de onderhandelingen tusschen de werkgevers
nest vnoleu werknemersbonden in de kledingindustrie over
^*10 arbeidsvoorwaarden in het heerenkleedingbedrijf
eer hervat.
De mogelijkheid is niet uitgesloten dat men alsnog
it overeenstemming komt, zoodat in dit geval de
[oorgenomen uitsluiting niet zal doorgaan.
WAARLAND.
Toen de arbeider van den heer P* N. alhier, het
•aard van de eene mestkar voor de onder zou span-
ien, had hij het ongeluk den spoorstok te laten val-
m, waardoor het dier zóó schrok, dat het op hol
iloeg. Het holde eerst over het land naar het erf,
vaar het op de mestplaat kwam te vallen, zonder
iich echter te bezeeren; toen den weg op, met den
spoorstok nog steeds achter zich.
Wij zagen het paard juist gaan voorbij de school,
waar ongeveer 180 kinderen buiten speelden. Deze
stoven uit elkaar; ongevallen grepen gelukkig niet
plaats.
Eindelijk kon het paard tot staan gebracht worden
op een tarWeakker, na een afstand van een half
uur te hebben afgelegd.
DE WONINGNOOD.
's Gralvietohoge, 00 Maatot. In de memorie vtan ant
woord o-p het voori. verslag d«r Tweede Kaïmer over
de suppletoire begrooting van Financiën voor 1920,
zegt de minister van Financiën met betrekking
tot (dien post rwun, 5.000.000 vxjorschJoMen voor woning
bouw met preimle, dlat helt plan ten deze lnateimnüiig
beeft gewOridien.
Vele verzoeken oan pcrecmUea en hypothecaire voor-
Vohotien izijn bereide gedaan.
IHet aantal gevallen, waarini alleen premie wordt
geKraagd, ofvertreft tot nu toe verre dat, waarin ook
hypothecaire vioorsdhotten worden gevraagd.
Het is de regeertnig tot oan toe niet gebleken, dat
verschillende gemeenten bezwaar maken het risico
dat voor haiar aan de regeling nam Idia voorschotten
vertxxndien is, op zich te nemen.
FD hertialitog, dat particulier kapitaal
Llm« ön particuliere apaJarpenningen voor bouwkapitaal
worden aanlgeWenld.
(Het door de gemeente te dragen riatico kan, zooals
terecht werd opgemerkt, nOoit groot zijto, omldiat het
beldrog vian de (hypotheek ndet lidhit hOoger zal blij
ken te zijn dan de wiaiarde van het pand.
Tegen revolutiebouw bestaan naar het oordeel van
IPlt re8eerin8 8een genoegen kunnen nemen. De ge
lul i Mer even/wel gaiait, in hoofdmaak althans, om bevor
dering /van de partdcultero boaiwnljlvetrheikl, kan van
eenjge controle -vtani de gemeente over den grondprijs
den bouw en de vaststelling van arbeidsloon geen
sprake zijn.
(Met inmenging van de gemeente op dit punt zou
d'e regeering geen genoegen kumn ennemen. De ge
meenten zijn vooralsnog bevoegd1, eischen te stellen,
van aeathetiadhen aard, mits die eischen een alge-
meen karakter dragen en niet speciaal gelden voor
deizen bouw. Overigens womdit er de laandaidht op ge
vestigd, diat de regeering den eiadh gesteld heeft, dat
de te bouwen Woningen moeten voldoen aan rede
lijke eisdhien van welstand.
Onder .behoorlijk bouw- en woningtoezicht" ver
staat de regeering toezicht op den bouw door een
voldoenld bekwaam en betrouwbaar 'deskundige, als
bijlv. een gemeente-architect of optzichter.
Opridhiten van een wonlngdienat is voor dergelijk
toetóicht niet noodöig.
Vrees, dat het platteland dóór het ontbreken van
een behoorlijk bouW- en wondngtoetzicht niet van de
steunverleening zou kunnen pnotfiteeren, behoeft dan
ook niet te bestaan.
Tot dusverre zijin veel premies toegestaan juist
voor den blouwi op het platteland.
(Het gevoelen van den minister van Landbouw is
)in dezen niet gevraagd', omdat het hier gaat om de
bevordering van den woningbouw en niet om bevor
dering van den bouw van bedrijfsruimte, zooals
krachtens de Landarbeiders/wet geschiedt.
(De regeering meent te mogen venwachten, dat de
woningbouw ten plnttelande door het voorgestelde
systeem siteric zal worden bevodderd.
(Het ligt ndet in de bedoeling met de uitvoering van
de ontworpen regeling in te grijjen lm) de werking
van gemeentelijke bouwverordeningen.
WETHCKUDEIRS-CRJjSIS TB AMSTERDAM.
De bedde soclaal-ldemocrtalsche wethouders, de
heeren Wtilbaut en De Mlrandla, zullen, zooals zij toad-
"Iji den aangekondigd, aftreden dn velband met het tris
teren gevallen raadsbesluit in zake de bestraffing
van de 8-JuuLstakers. Naar wij vernemen, zullen zij
waarschijnlijk nog deze week of in het begin van
(de volgende htm ontslagoanvrags indienen.
De Tel. meldt hderolver;
(Naar wij ,ult zeer betrouwbare bron, vernemen zul
len de wethouders Wübout eni de Miranda reeds bin
nen eenige dagen hun ontslag als wethouder indie
nen, in verband' m/et de verwerping hunner motie om
niet te straffen.
•Zij zullen hun wetttibuderswericnaiamheden echter
blij'ven waarnemen, tot hun opvolgers gekozen zijn.
Zfooals men weet moet dit binnen 14 dagen na de in-
|P diening van heti ontslag geschieden.
S Van andere u jde vernemen wij nog, dat hoogsrt-
waarsdhijtalijik i deaen ouden Rood geen opvolgers
en dit acht men wat ai te dKviaiais.
Gestreefd zal daarom wonden het daarheen te lel
den, dat in de a.8. vacatune-Wlbaut en de Miranda
in dit college van B. en W. niet meer wordt voor-
kien.
KANTONGERECHT TB SCHAGEN.
Uitspraken van 24 Maart 1921.
G. L. B., Winkel, M. en R.Regl., i 2 of 2 d. met
vrijspraak vJh, meer of anders t. loste gelegde. C. J,
S., en A. G. de W., Zijpe, Jachtwet, le f 40 of 40 d.
2e f 20 of 20 d, elk met veib. veikl. intb&slagg. hagel,
met vrijspr. v.h. meer of anders ten laste gelegde.
P. K., Oudk'arspel, H. C. v. Z., Boskoop, M. en Rijw,
Regl. le f 3 of 1 week tuchtsch., 2e f 3 of 3 d. P. J.
Anna Paulowna, olv. Invaliditeitswet, 37 m. f 1 of 37
m. 1 d., met vtrijlspr. vih. meer of anders ten laste gel.
J. S., Warmenhuizen, ov. Binnenvisscherijregl., Vis-
sdherijlwet, f 5 of 5 d.,D. S.f Helder Jachtwet, t 10
of 10 <L, met veib. verkl. in beslagig. strik. H. R.,
Zijpe, Wapenwet, f (10 of 10 d., met veib. verkil, in
beslaggen. geweer, J. de B., Slch'agen, (Bltóienvlsschrij
regl. Vii'ssdherijWet, f HO of 10 d., ,veib. verkl., in besl.
gen. visch. D. N, Oudkarspel, 'Blnnenlvisschrijregl.,
VisscherijWet, f /10 of 10 d., N. H., Zijpe, Distributie-
wet, f 5 of 5 <L, J. G. S., Alnma Paulowna, art. 426
W.vjSt, f '10 of .10 d., J, de H., Wïeringerivaard, Mol
len en Kikvorschwet, geen toep. van straf, J. S., Zij
pe, G. W. T., J. H. en A. V., Ainna PauloWna, Mot.
en Rijw, reigl, allen f 3 of 3 d., A. K., Ahna Paulowna,
Wet v. 9 April 1875, f 6 of 6 d., J. B., St. Maarten,
C. W.,'St. Maarten, T. K, WteringeTwaard en S. C.
v. E, Zijpe, Mot, en Rij|w, Regl, 1, 2,en 3 f 3 of 3 d„
4e f 3 of 1 week tuch'tsdh., N. H., Helder, art. 453 W.
vjSr., f .10 of 10 d., P S., en D. P. T., Scbagen, ov.
BouWWerord, Scbagen, le 3 m, f 5 of 3 m. 5 d., met
vrijspr. v.h. meer of andiers ten laste gel., 2e 2 m.
f 8 of 2 m. 5 d., J. G., A K. B., J. M., P. M., W.
M. en D. S., allen te iSdhiagien, ofv. 'Bouwverord. Seha-
gen, allen f 5 of 5 d., J. de V., Schogen, ov, Bouw-
verond. Schagen, 2 m. f 5 of 5 d., J. K. B., M M.
D., Wed. J. B., W. V., J. B., G. D„ K. Z., N, G„ C. D.
H., P. W., N. B., T .B., A. B„ allen Wonende te Scha
gen, ov, Bouwjveroid, Slchiagen, allen f 5 of 5 <L, A.
B., Zijpe, Jachtwet f10 of 10 d., verb. verkl. in
bel. gen. strik, G. P„ SL Maarten, S. K., St. Maarten,
Mot. en Rijw Relgl, le f 3 suJhs. 1 week tudhtsch. 2e
J 3 of 3 dl, T. B., Winkel, Mülïtiewet, f 3 of 3 d., C.
M., Anna Piaulowna, J X. en G. B., St, Maarten,
M. en R. Riegl., allen 1 8 of 3 d.
eit on
is, bi
a Pa»
)GGH
jaar,
rkeer,
dagen
9
=tijk«-
VI AN,
5cha-
blad
ij C
van de we'thon,-c ys de MirOnda en wïtoaut zullen
worden gekozDjt zou althans op groot verzet
stuiten. Wanneer in dezen Raad' nog twee andere
wethouders zouden wor'dien benoemd, heeft men groo
te kans, dot deze twee weühbudera in den nieuwen
Raad geen deel moer van het college van B. en W.
zullen uitmaken. Zij zouden dua slechts hoogstens
eenige weken wethouder zijn. Niettemin zouden zij
voortaan een pensioen genisten van I 1000 joars
HEEREN- KINDER KLEEDING.
PRIMA STOFTEN «n VOERING,
Eonta klane bewerking,
H. S. CLOECK, Alkmaar,
zullen onze Winkels
van 121/? tof 2 uur
GESLOTEN ZIJN,
voldoende gelegenheid tot rust kunnen
geven.
dientengevolge onze cliëntèle
niet onnoodig behoeft te wachten.
bediend.
U dan vakkundiger wordt
iSteMtders: 5e en veidiere leeraren, Joh. N. Zijp, 10
prijs., D. DtLrktmiaat, le prijla,
Metselaars: le jeerjaar, J„ Tromp en A, Hehsel-
mians, eervolle vermelding.
Schoenmakers: 2e leerjaar A. Bruin le prijs,
Voorwaar een succes met een arfdeellng vOn 20
leerlingen.
WINKEL.
IDten eerslten April alal d'e beer L. F, Klelterp zljtne
werkzaamheden aan de school te Winkel hervatten,
aangezien hij zijne militieplirhten alsdan heeft ver
vuld en kn het genot van ombepaald klein verlof is
gesteld.
WINKEL
De heer J. Kroon, aan wien met ingang van 1
April as, eervol ontslag is verleenld, blijft nog eenl-
geni tijd ter Secretarie werktaaam oimrede de heer
A. die Riidider, [gemeente-ia ecretlaris ailMer, wegens on
gesteldheid ten! zijben huize, zijbe werkzaamheden
ten Raadhiudize voorloopdg nl'eit kan vervullen.
VAJN EEN PLAN DAT NTET 1» DOORGEGAAN.
ttb he/t HldbL leizen wiji:
De „asphalt-spooT*1 üuisSchen Amsterd'aim en Haar
lem. Toen de spoorwegen de diligences kwamen
verdringen, werd er dbor de eigenaars van deize laat
ste voertuigen veel kwoakl gesproken van den ge
vaarlijken spoortrein. Dat is begrijpelijk, want hun
broodjje was er mee gemoeid, maar al te zeer au sé-
rieux wecden de tegenstanders Van den spoortrein
al spoedig, niet meer genbmen. Ze beweerden ook tè
gekke dingen. WeTd' iMjVoojbeeld1 den boeren niet
wijls getmiaakt' dat de rook van de locomotieven bet
gras in de wedden vergiftigde, wOardoor er sterfte
onder het vee zou uitbreken
(Eir was evenwel ook ernstiger althans ernsti-
ger-toedoellde betstrijldtinig vab den spoortrein
In 1809 weid! de lijh Abisterdam^—(Haarlem geopend,
maar In 1847 dacht men nog aan concurrentie tus
schen locomotief en paaidi! Een zeer merkwaardige
circulaire kwam mlji hierover in hlanden:
en Grondslagen voor de Holllamdsdhe Alsphalt-Spoor-
Maatschappij,'' getiteld.
Men wdlde een aspallblaam maken tuSschen Am
sterdam en Hlaarlem, en op die baan zouden luie-
dillgenices rijden en wel in 05 minuten vab den Dam
te Atmlsteridami' naar de GroOte Markt te Haarlem. In
die 65 minuten was begrepen de benoodilgd'e tijd voor
verwisseling vtan paarden (vijfmaal) en de vertra
ging veroorzaakt door hét opnemen van passagiers
in de steden.
Twaalf maal per dag zou men Vab Ainsterdam
naar Haarlem en twaalfmaal per dag van Haarlem
naar Amsterdam kunnen reizen. Men dacht er in
allen ernst aan aldus den spoortrein een doodelijke
concurrentie aan te doen. Ih de circulaire werd1 be
weert! dat de IJzeren Spoorweg dloor gebrek aan
concurrentie een monopolie had1 en daarvan mis
bruik maakte, waaidoor het gemak voor de reizi
gers en de geregelde aankomst der treinen veel te
wensic(hen overlieten. Met de asphalt-koets zou men
echter „veel aangenamer, geregelder, goedkOoper, ge
makkelijker en met .minder gevaar reizen." Het ge
vaar van het verkeer „op de ijzerenbanen" werd' nog
eens extra onderstreept, alles om het publiek op te
wekken aamdeelen te nemien in de AisphaltriSpoor.
3 Deceanlber 1845 verieenlden B. en W. van Am-
stertiaim en Hlaarlem de aangevraagde concessie, en
wel voor onbepaalden tijd. Burgemeester P. Hui
dekoper teekende het stuk voor Amsterdam, burge
meester P. J. de Bruyn Kops voor Hlaarlem.
De concessionaris kreeg verguhning „om in de ge-
heele lengte van' den publieken weg tusschen de
beide steden, dat Is vanaf het sluisje nabij het sta-
tiomsgdboutw van den Hollanldischen Spoorweg bui
ten de WSBemispoort te Atasterdam, tot aan' de
Sipaamiwouderpoort te Haarlem, een Asphaltspoor te
leggen, met plaatsing der voor de exploitatie be-
noodigide gelbouwen."
(Het plan werti zoo aanlokkelijk mogelijk voor
gesteld, haarfijn weid uitgerekend, dat er jaarlijks
een zuilver9 winst zou zijh van tf 38.700. En „hij die
slechts eens van het asplholt-spoor gebruik heeft ge
maakt, zal steeds waar, hoe en zoover hij maar karn,
dit mddldel van vervoer boven de ijzerbaian verkiezen
^Biji eiken rid zal men de reizigers, in plaats van
blijde te zijn over behoudens aankomst..., hooren
uitroepen: ,Jïoe zacht! Hoe aangenaam! Had' de
reis nóg maar wat geduurd"!!!""
(Het kapitaal van de onlderaemdng zou f650.000 be
dragen, verdeeld in' aondeelen van. f 1000: iedere in
schrijver kon, desgewenscht, vooruHbetaling van 5
pet. dividend in plaats briefjes krijgen, en wel voor
elk aandeel van f (1000 95 plaatsbriefjes voOr de eer
ste klasöe, en 70 plaatsbriefjes Voor de tweede klas
se. Eng vlot schijnt het met de inschrijvingen niet
gegaan te zijn, althans twee jaar nadat de concessie
verleend was, gaf de „voorloopige Raad van Beheer
der Hollomdische Alsphalt Spor Mij." (directeuren wa
ren C. Soetens, jihir. E. T. vaai' StarkenJborgh Sta-
cbOutwer tot Wehe en J, S. van Koppen) een nieuw
manifest uit, waarin de goegemeente nog eens
krachtdadig werd opgewekt aondeelen te nemen.
Ieder, die wilde, kon in het „verwarind lokaal Odé-
om," men Schreef December 1847 het model
spoor bezichtigen, terwijl het stuk besluit met deee
tirade: „het genoegen en de zelfvoldoening van door
uwe deelneming, eenei nuttige Nederlandsche vin
ding, op eigen bodem ontloken, beschermd en tot
stond gehonagt te hebben, zal aanvankelijk uwe be
looning zijn, terwijl de nakomeling schap ufwi' Naam
daarvoor zegenend zal herdenken."
(Het beleggend publiek schijnt echter geen vertrou
wen gehad te hebben in de „nuttige Nederlandsche
vinding", die honderd jaar te laat kwam. Want
welk een naieveteit, nietwaar, oan, noJdat de spoor
trein reeds acht jaar met succes gereden had, nog
met een diligence-dienst te willen concurreeen te
gen „het stoomipoard". Maar de beleggers waren
m'inder naief dato de ontwerpers van het schOone
plan, en va nlde asphalt-spoor tusschen Amsterdam
en Haarlem1 is niets gekomen:
ZUPtE.
De heer L. van Zonneveld heeft, wegens zijne be
noeming te Amsterdam, met ingang van 1 Juni a.s.
eervol ontslag gevraagd als onderwijzer aan de O.
L.. sdhoolte St, Maartensbrug.
ZUKEL
IDe Commissie van plaatselijk toezicht op bet la
ger onderwijs alhier, heeft tot haren Voorzitter be
noemd dien heer J, A. de Boer, en tot secretaris dien
heer C. de Moor.
ZIJPE.
(Het aantal kiezers in deze gemeente bedraagt 2470,
tol. 18062 matonen en 1208 vroufwen, Het vorige jaar
bedroeg het aantal kiezers 2444.
ANNA PAULOWNA Politie.
Itolichtingen worden veraodbt omtrent een vermoe
delijk welggeloopen paard. Secretarie Anna Paulowna
Overtollig urinezuur is de weikelijke oorzaak van
iheuimatiek, ischias en spit, en het kan zoowel de
oorzaak als het geVolg zijn van nierzwakte. Zware,
moeilijk verteeibare spijZen, alcohol, overwerking
en nadeelige gewoonten leiden tot de vorming van
een dusdanige hoeveelheid Van dit vergift, dat de
nieren overweldigd worden door de overspanning
oim het uit het bloed te ftiltoreeren.
Voorzorgen en matigheid verminderen de hoeveel
heid urinezuur, vergemakkelijken de taak der nie
ren, en Voorkomen, dat niet-gefiltreerd urinezuur
izidh in de aderen, spieren, zenuwen en gewrich
ten afzet en kristalliseert. De<ze voorbehoedends
maatregelen kunnen worden aangevuld door tijdige
versterking van de nieren door Fofster's Rugpijn
Nieren Pillen. Dit speciale nderjgetaeesimiiddel ver
schaft succes, zelfs in gevorderde gevallen van. nier-
a.anidoening en verschijnselen als rheumatiek, steen,
spit, ischias, niergruds, nlerwtaierzucht, nier* en
blaasontsteking, en urineauur-vergiftigimg.
Foster's Ruigpijto Nieren Pillen werken niet op de
ingeiwanldien', doch louter op d® Meren en blaas.
Antiseptisch, vooib^hoedietod1 en gemezend, wordt dit
ni ergen e esmidde 1 alom aanbevolen als gevolg van
de uiftnemende resultaten, die men ermede behaald.0
Te Slchagen verkrijgbaar bijl Gehr. Rotgans f 1.75
per doos.
SPAANDER en Co- Alkmaar.
Haat- en Confectiezaak
v. d. eersten rang.
OUDKARSPEL
Als een bijtzondeibledd kan zeker wel worden mee
gedeeld1, dat bij de gehouden tentoonstelling van tee-
kenwerk en de werken der leerlingen van de ver-
eenigiing ter bevordering vain het vakotoderwijls in
'Wiestfriesland d'e volgende reeks van prijzen aan de
leerlingen van de atfcL Langenidijk zijn toegekend:
(Hatoidteekenen He klasse N. P. Dirkmaat, le prijs.
Vak'teekenen 3e klasse M. Kuilmain 3e prijs. VakJtee-
kenen 4e klasse R. Bnugemian le prijs. Hond- en vak-
teekenen timmerlieden, 3e klaJsse M. Kuilman Se pr.
Idem- metselaars, 3e klasse Jb. Tromp le prijs. Sme
den vakteekenen,, 3e klasse C. J. Buishand' le prijs.
A. Kood, 2e prijs. 'Smeden hand- en vortntee kenen
3e klasse A. Kool Seprij s. Horlogemaker, 4e klasse,
N. van Hout, le prijs. Horloge hand- en vormteeke-
nen, 4e klasse. N. van Hout le prijs. Schoenmakers-
vakiteekenen, 3e klasse, A, Bruin le prijs. Schoenma
kers hand- en vortnteekenen: A. Bruin, le prijs. Pro-
jeotieteekenen, 3e klasse, M. Kuilman, 1b prijs, A.
Kooi 2e prijls.
-Werkstukken leerlingstelsel. Timmerlieden: le
leerjaar P. J. de Vries, 3e prijs, 2e leerjaar KI.
Schuit, 3e prijs, M. Kiuilimoin 4e prijs; 3e leerjaar B.
'Brugeman le prijs.
Klokkemakers: 3e leerjaar le prijs meit lof N. van
Hout
VLIEGTUIGEN TEGEN OORLOGSSCHEPEN»
Uit Tokio* De Japan Times wijst op de belang
rijke proefnemingen in Amerika om de aanvals-
kracht van vliegtuigen tegen slagschepen te onder
zoeken. Het Amerikaansche departement van ma
rine hield die proefnemingen en haar resultaten zoo
veel mogelijk geheim, maar het leger heeft ook nota
genomen van de verkregen uitkomsten, daar deze
voor de vliegafdeeling ervan natuurlijk van groote
waarde zijn. De getuigenis au van den brigade-ge
neraal Mitchell, chef van het leger-vliegkorpa, voor
de marine-commissie van het Huis van Afgevaardig
den zegt, dat de vliegers het slagschip buiten ge
vecht hebben gesteld.
Voor de proefneming had men het afgedankte slag
schip Indiana gebruikt en volgens den generaal had
de luchtaanval het schip geheel stukgeslagen. Ook
bij Britscbe proefnemingen oordeelden de scheids
rechters, dat de aanval der luchtvloot op de zee-
vloot met succes was bekroond. Na het doen dalen
van een rookscherm, wierpen de vliegtuigen zich op
de vloot en na het wegtrekken van den rook zag
men achttien vliegtuigen laag cirkelen hoven ieder
schip. De scheidsrechters oordeelden, dat alle slag
schepen vernietigd waren. Zaken als deze acht de
Japan-Times van het grootste belang, indien de be
trokken mogendheden voort zouden gaan met het
uitgeven van geld voor bewapeningen.
Het is geen militair geheim, zegt het blad, dat Ja
pan, wat de aviatiek betreft, ver ten achter staat
bij de andere mogendheden. Canada en Australië
hebben betere luchtvloten en meer ervaren vliegers
dan Japan, dat in dit opzicht zelfs op China maar
een geringen voorsprong heeft. Het is al onaange
naam genoeg veel geld te moeten uitgeven voor
slagschepen om Japan in geval van nood te kunnen
beveiligen, terwijl nog zooveel geld voor andere din
gen noodig is, maar hooveel leelijker wordt de zaak
niet als ten slotte die schepen niet anders dan ge
schikte schijven zouden vormen voor bekwame
\liegers.
DREIGENDE ZEELIEDENSTAKING IN BELGIS.
De Belgische reederijen hebben het voornexfien
aangekondigd, om in 't vervolg bij de berekening van
de gages harer officieren en bemanningen het pond
sterling op 35 francs te stellen. Tot heden werd het
pond op 54 francs berekend. Volgens de reeders is
het slechts bij de nieuwe regeling mogelijk om de
concurrentie tegen- de Fransche reederijen vol te
houden. Weigeren de bemanningen deze loonsver
mindering te aanvaarden, dan zullen de reederijen
haar schepen uit de vaart nemen.
In het hippodromepaleis werd een protestmeeting
togen deze loonsverlaging gehouden door den
transportarbeidersbond.
Chapelle, de secretaris van dezen bond, verklaar
de, dat de zeelieden liever alle Belgische schepen
zuilen laten onttakelen, dan in te gaan op deze ver
mindering van loon. Zij willen echter wel onderhan-
len. De afgevaardigde van de officierenvereeniging
deelde mede, dat ook deze vereeniging zich zal ver
zetten.
De secretaris van den bond dör havenarbeiders
verklaarde, dat, indien het tot strijd mocht komen,
de zeelieden op den steun van de havenarbeiders
zouden mogen rekenen.
Op hetzelfde oogenblik vergaderde de Belgische
zeemansbond in een ander lokaal en nam het be
sluit zich met alle kracht tegen de aangekondigde
loonsverlaging te verzetten.
EX-KEIZER KAREL
De Ex-Keizer Karei van Oostenrijk-Hon-
garije, die Paaschdag naar Boedapest reisde en
onverwachts heel wat opschudding bij de regeerings-
personen veroorzaakte, lijkt weinig zin te hebben om