Alienen litm- Mmiiitit- LnikiiilliL Donderdag 7 April 1921. 64ste «Jaargang Ho. 6801. UITGEVERS: TRAPMAN CO., SCHAGEN. PORTBEREKENING. Een Kanaalpraatje. Noorder Markfbond. CDU Dit blad verschijnt viermaal per week :Dinsdag, Woensdag, Donder- itg en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 unr worden Advertentie» zoo\eel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTCHEQUE en GIRODIENST 23330. INT. TELEF. no. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN TIÉN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno inbegrepen). Gro'ote (letters- worden naar plaatsruimte berekend Onze lozers worden ez op attent gemaakt, dat door Invoering van de nieuwe Pestwet, de porto van de tonrant van eent tot 1 cent U verhoogd en dus bet abonnementsgeld met deze portoverhooglng zal worden vermeerderd. DE UITG. Vervolg. Wie in do Schlager Courant van 12 Mei 1892 het verslag leest van (het door mij' in eiene drult tbetz-odh- te opcnlbaro vergadering op 8 Miei gesprokene, die zal moeten toegeven, dat ik .telikens en telkens weer heb geijverd voor die belangen van geheel West- Tirieslanid. Uüt dat verslag wensch ik het volgende te memoreeren: „iHet is gébilétoen, dat de belangstelling in de dioor de Westifriesche Kanaalvereoniigimg beoog de verbinding der Zuiderzee me't het Noordhol- landsche Kanaal door eene vaart van Enkhui-zen naar de Stolpen, nog niet groot genoeg is om te kunnen verwachten, dat de eerst-helangheb- beniden izich voldoende opoffering zouden willen getroosten oom voor hot geheelo plan te kunnen rekenen op den steun van- Rijk en Provincie. In de bestuursvergadering der Westfriesche Ka- naalVereeniginig is daarom de vraag te berde ge- 3>r.a»cht of het niet wenschelijk zou zijn te trach ten naar de uitvoering van diart, gedeelte, w-a-ar de (behoefte het sterkst wordt gevoeld en dat is on getwijfeld het gedeelte Stolpen—Schagen. Allen waren van oordeel, dat zulk eien begin van uit voering gunstig zou werken, vooral op hen, die ridh tot heden, van' medewerking onthielden, om dat ze aan de mogelijkheid' der uitvoering twij felen en zoo is het onder goedkeuring van het geheelo Bestuur, dat spreker de vrijheid had ge nomen de ingezetenen van Schagen tot deze ver gadering op te roepen." Verder werd in deize vergadering U ontwerp van een verzoekschrift aan dien RaaicL van Schagen be handeld. Dat adres luidt: „Aan den. Raad1 der gemeente Schajgen." .,yGeven met versch'uiküilgidten eerbied1 te kennen de omdergeieektenidten, allen burgers der gemeente, dat ze het, hoe overtuigd ook, dat zuinigheid vooral in moeilijke tijden in het huishouden der gemeente moet worden betracht, zeer in 'it belang der gemeente en hare omgeving achten, diat een oïffer worde ge bracht om Sehiajgen door een flinke vaart in gemeen schap te brengen met het Groote Noordhollandsche Kanaal. Zij begrijpen ten volle, dat het tot stand brengen van zulk een werk het draagvermogen der gemeente zou te boiven gaan, maar houden zich ver zekerd, dat het Rijk en d'e Provincie deze gemeente krachtig zullen steunen bij een ernstig streven om de gebrekkige gemeenschap der vaarten van West- Friesland met het Gr. Noardlhollandsche Kanaal door eene vaart van iSchagen naar de Stolpen aanmer kelijk te verbeteren, weshalve zij u uitnoodigen, de tusschenkomist te_ verzoeken van Gedeputeerde Stat iën dozer Provincie om vanwege do Provincie of het «Rijk «en zijtak te doen maken van het Gr. Noord- hollan'dsdhc Kanaal, aanvangende ongeveer bij de Stolpen en loopend'e in Oostelijke richting ten Zui den van SChagettorug tot de Noordpunt van den polder Burgfhora', vandaar tot de Meene®brag met een tot halven verbreed gedeelte van de M'eenesbru'g tot den meelmoten nabij het dorp Schagen. Pit ka naal helfbe de volgende minimum hóofdafmötingen a. Een bOdemdiepte m 2.40 M. beneden dien laag- sten waterstand iin d'e verschillende polders. b. Een breedte op den waterspiegel van 18 meter met een bodeansbreedte van 9 meter. c. De sluiiizen met een schutl'engte van 40 meter. d. Een slagdrempeldiepte van 2.40 M. e. Een «doorvaartwijdte van: 6 meten, welke tevens voor die bruggen dient te worden aangenomen. Dat de Raad zich bij dat verzoek bereid veiklare om in de kosten van uitvoering van dat weik één dorde gedeelte bij; te dragen,, tot een hoogste bedrag van zestig duizend gulden, waarvan het billijk is, dat een deel door den Polder wonde gedragen, (Hetwelk doende, enlz." \Dat men nergens in Weét-Frtesland1 in deze zelf standige actie zag oen ijVeren voor niets dan t plaat selijk belang kan wel blijken uit een hoofdartikel in het Vliegend' Blad voor EttHkhluifcon van 4 Oct. 1893. Aan dat artikel omlleenen we 't volgende: ..Eere daarom' den man, dde voor enkele ja ren op de schoon e gedachte kwam om d'e bovenge noemde (Westifriesche Kanaalvereenigihg) vereeni ging te stichten. Hij' deedi daarmede een goed werk en maakte er stellig rekening op, dat in deze dioor de mannen der 10e eeuw d'e aloude leuize der Va deren: Eendracht maakt macht, zou worden in toe passing gebracht, ten einde het voorgestelde doel des te eerder en des te zekerder te bereiken. 'De vereeniging werd! gesticht en tot eer vam haar bestuur moet worden erkend', dat dit college mot ijver en volharding heeft gestreefd naar de verwe zenlijking van het voorgestelde doel. Hét heeft aan deskundigen opgedragen, een onderzoek naar het terrein, dat door het koraal zou moeten worden doorsneden' en van) hiet globaal cijfer der kosten van aanleg. Het heeft én door de openbare bespreking van den volijlverigen Secretaris d'er vereeniging, den beer W. Kloeke, de aandacht op het kanaalplan gevestigd) cn do algcmeene belangstelling zoeken op to wekken. En het succes van al dien arbeid? schitterend i® dit voorwaar niet." nFlinke lui in de marktplaats. „iSchagen hebbe daarom, het sluimeren moede, de hand' aan 't weik geslagen en pogingen aangewend om de uitvoering van een deel van1 't grootsche plan to bespoedigen, 't Is te verwachtten, en te hopen, dait de aan gewonde pogingen zullen gelukken. Dan ver krijgt. het grijtze Schagen een kabaal, dat deze markt plaats vani t Noord er kwartier eenie verbinding be zorgt met het Gr. Noordho 1 landsche Kanaal. De bloei en de welvaart van dat stedeke zal er in groote ma te door bevorderd' worden. Maar nu het overige van het plan, dat de Weét- Iriesiihe Kaniaalvereeniging zich tot einddoel heeft gesteld. Moet dat onuitgevoerd! blijven? Moet het verlangen van een steheepwa'antkanaal dwars door Noordholland, op die lijlst der vrome wonschen wor den geplaatst? In deze dagen nu we uiit de dagbla den vernemen, dat er een spoorverbinding tusschen Hoorn en Alkmaar zal komen, dringt ziich de vraag aan ons op: Zal er nu ook niet met ernst getracht worden naar da verwietzenlijkimig van het bewuste kanaalpHain? Is te verwachten, zal moeite, zorg en arbeid "kosten: volharding' is er bij noodiig. Doch t einde zal het werk kronen. Als men goed aanpakt, ijVerig dooTtzet en de hulp inroept van deskundige perso nen, zal het tien slotte gelukken. Komt, bewoners, van' WeéVFrieslamd, d'e (banden inieen geslagen, plan nen ontworpen,, ondersteuning gevraagd, de spade in' den grond gestoken en binnen e enige jaren be staat het scheepvaartlkanaal Enkhuitzeni—Schagen Stolpten!" Uit dit artikel blij,kt wel, dat niemanki er 'toen aan dacht, dat de uitvoering van een deel van U groote plan moest worden aangemerkt als een miskenning van het algémeen belang, als een op den voorgrond brengen der belangen vani Schagen alleen. IDat de Westfriesche Kanaalivereeniging tot nu toe eigenlijk niets hééft bereikt diain wat meer belang stelling in> de kapaii'satie, schrijf dk hieraan toe, dat het geloof In de goede zaak bij velen nog te zwak w-as, d«at het (Bestuur, den moed verliezend, de gel dien der vereentigimlg ging bestedien aan het doen ma- kien' van planden van kanaaltjes, die voor 't groote •doel van «nul en geener waande waren. In Augustus 189Q vertrok ik va)n Schagen naar Haarlem. De nieuw opgerichte school aan het hoofd waarvan dk werd' geplaatst en die zorg van de op voeding mijner kinderen eischiten al mijlne aandacht en maakten het mij helaas onmogelijk verder iets •voor de Westfriesche Ratnaalvereeni'ging te doen. En toen? Toen is de Westfriesche Kanaalvereeni- ging volgens den heer Ringers, langen tijd' vrijwel niets meer dan een klank geweest. En hoe het nu metde vereieniglimg staat i)s mij' niet dtiidelijk. De, heer Ringers zegt, volgens 't verélag der vergade ring van. 11 Febr. Ik .te lEtnkhuizen. „Eerst een paar jaar geleden is de Kanaalvereenl- gn'hg weer meer op den voorgrond! getreden, en wel naJdiat de heer C. J. K. van Aalst, President van de Handelsmaatschappij', zich' voor de belangen van West-Friesland', voor zoover die betrokken zijln bij de goede vaanwegen, had geinteresse erd, en als voor zitter der Kaïnaalvereenaging ,was opgetreden en krachtige leidfinlg had gegeven." (En in de vergadering op 7 'Miaatrt dlaaraan volgende te Schialgen: ,jDat deze vereeniging (de W'estflr. K. V.) zoo wei nig had weten te bereiken, weet «preker in hoofd zaak aan het feit, dat deze zichi te veel had ge plaatst op het bekrompen standpunt: alleen de be langen van Sdbagen, Men (bad ingezien, dat dit an ders moest en daarom was een paar jaiar geleden de Westfriesche KanaalvereerJügiirg omgezet in .een anldere commissie, waarin meer alle belangen waren vereenigld en waarvan de heer Van' Aalst, president der Nederlamdisclbe Handelsmaatschappijde leider was gewtordien." (Bestaat er dus nJog een Westfriesche Kanaalver- eemgdtnig, of is ze dood en vervangen door eene com missie, dde minder bekrompen dan de- overledene, zal zorgen voor alle 'belangen? De heer Ringers heeft het in de vergadering van 7 Maart ^1 de mlenjscïben wei duidelijk gemaakt, dat 'het labg gelen peuieschilletije is om' er achter te ko men waar kanalen noodiig zijln en: hoe breed zij zijn moeten, dart. het slecht® weinigen gegeven is daar over te kunnen oordeelen. „Een eerste vereischte om tot eene goede en bereikbare kanalisatie te komen, ia kennis van het Latad, van zijne voortbrengselen en behoef ten, voorts van de bestaande wijize van afwate ring en de daar aanklevende bezwaren, of mo gelijk aan te brengen verbeteringen; .ten laatste van' het velband met de in uitvoering zijnde wer ken tot afsluiting en drooglegging d'er Zuider zee. Olm een en ander te weten te kotaen, is eener Zijd» de hulp ingeroepen van de plaatselijke des kundige leden der uitvoerende commissie, an derzijds van de ge(meen)te- en waterschapsauto riteiten. iZbo rijn verzameld groote hoeveelheden gege vens oVer het gebruik der gronden in West- Friesland, opbrengst van land- en tuinbouw en van zuivelboenderij, omvang van de markten en hare beteekenis, de .plaatselijke gewensohte af voer t ewialter. VerVolgen's is een Studie gemaakt vani de be hoeften aan «bouwmaterialen, verhairdingsmate- rialen voor weglenj, brandstoffen, meststoffen en voedingsartikelen." I» het niet om van te duizelen? «Ein dan te béderiken in hoe *n konten tijd' dat al les is volbracht. In de vergadering van 10 Febr. 1920 t® Enkhui'zenl, zedide de heer Bosman: ,JDeze plannen zijn nog niet geheel tot ontwik keling gekomen'", en to de vergadering op «7 Maart '21 te Schagen zegt de heer Ringers: ,yEien kamaal(plian) Alkmaar—(Hoorn—lEfnkh ui- Ken is reeds geheel uitgewerkt, «oodat daaTvon diverse varianten zijn onderzocht," Het is du® wel duidelijk, dat de nieuKve commis- ,sie hard' wieikit en rich heelemaal niet stelt op het zoo bekrompen stanpunt: „alleen de belangen van Schagen". Maar treden nu niet de belangen van Alkmaar, Hoorn en Enklhuizen, plaatsen die toch niet over gebrek aan .vaarwater hebben te klagen, op den voorgrond? (Mij dunkt, het iis toch zoo eenvoudig te fonnulee- ren, welke kanalen en vaarten West-Friesland in de eerste plaat® noodig heeft. (Binnen den Westfriescben omrinlgdijk ligt 67000 HA voor het meerenldeel uitstekende grond, die be- ®li®t veel meer waard' is dan, oïn maar iets -te noe men, de provincie Dren'the, maar die uitstekende grond is ingesloten dOor een zw-aren dijk met een paar heel, heel kleine sluisjes, zoodat geen schip van eendge beteekends de verschillende plaatsen bin nen dien omringd'ijk kam bereiken en daardoor .wor den landbouw, handel en nijverheid binnen dien omrinlgdijk niet wednig belemmerd' tot groote scha de ndet alleen van de bewoners van West-Friesland maar «tot schade van heel Nederland. Nergens, ook niet in t armelijkate deel van Nederland, is zoohi groot terrein voor de scheepvaart gesloten. Tot wel ken graad van« ontwikkeling landbouw, handel en nijverheid' in West-Friesland bijl een onbelemmerde scheepvaart kunnen kbmen, dat hangt af van om standigheden in de toekomst, die ndemandi kent, maar men behoeft geen profeet te zijn, om de heilza me gevolgen van vrije scheepvaart van zoo'm vrucht bare streek ite voorspellen. De oprichters d'er Kiainaa'lfv ereeniginlg stelden zich voor een kanaal ongeVeer in de lengte-os van West- Fiieslamd vah Stolpten tot Enkhuiizen, van welk hoofdkanaal dan geleidelijk vaarten naar de klei nere plaatsen gegraven zouden Worden. Toen bleek, dat er geen animo, geen durf genoeg bestond om met het kanaal in zijn geheed te beginnen, werd voorgesteld te beginnen met het deel Stolpen— Schagen, maar daarin zou juist de zoo kostbare slui s in dten omringd ijk .vallen, die wel het kanaal in zijn geheel ten goede zou komen, maar die de kos ten voor Schagen onredelijk h«oog maakten. Scha gen y* van dat kanaaltje te laten betalen, dat was al heel erg, maar de sluis had' buiten de rekening gelaten moeten worden, daarvoor haddien het Rijk en de Provincie moeten zorgen. Om itooh iets te krij gen is men, «aan het trahsi'geeren gegaan en dat is in mijh oog een groote fout «geweest Het tegenwoordige bestuur schijnt het dlenkbeeld om een kanaal te graiven in de richting der lengte as geheel te laten vanen: hét heeft angstwekkend vee! plannen dn vooibéreidlitng, maar U streven schijlnt ,wel te zijn, om te beginnen met een kanaal Alkmaar—(Hoorn en daml... «dan zal misschien het overige deel van West-Friesland worden voorzien van e«enige «onbeduidende vaartjes. 'Burgers van «het ^oorden «van' Weét-Friesland, be denk wel, dat nog* nooit een goede zaak tot stand is gekomen, enkel en alleen, omdlat de belangheb benden overtuigd waren van hun goed' recht. Zon der strijd geen «overwinning, Wrijft uw oogen goed uit, en ge zult zien1, dat het oude plan veel meer is in Uw belang en dn 't belang van geheel West- Friesland «dan het nieuwe. Wlaakt opdat uwe "belan gen niet worden achtergesteld bij U Zuiden, het Oos ten of het Westen. WaaJkt voor Uwe belangen. Es fangt anl Haarlem, April 1921. W, KUOEKK. (Vervolg.) Het volgende punt is een voorstel van de vereeni ging St. Maarten te St. Maarten, om in overleg met de andere veilingsbesturen zoodanige maatregelen te nemen, dat indien de regeering dit jaar wederom zulke rampzalige besluiten voor de vroege aardap pelverbouwers mocht nemen, deze onmiddellijk be antwoord worden met het onverbiddelijk stop zetten der veilingen. St. Maarten is van oordeel dat het gewenscht is dit punt vroegtijdig onder oogen te zien, omdat zoo noodig bij een overval van de regeering den strijd onmiddellijk kan worden aangebonden. Het Bondsbestuur wil gaarne den weg der vereeni ging St. Maarten volgen cn dit ter bevoegder plaatse nogmaals aanhangig maken, opdat een stagnatie als dezen zomer voorkomen worde. De heer Groen (L.T.B. Zuidscharwoude), vindt het goed bij de regeering aan te dringen, doch gaat niet accoord met stopzetten van de markt Hij betwijfelt of het prae-advies van het hoofdbestuur wel zuiver door den secretaris is weergegeven. Voorzitter zegt, dat het doel van het bondsbestuur is om voldoende overleg met de andere vereenigin- gen te plegen. Het prae-advies i9 juist. De heer T. Kostelijk vraagt of in het antwoord van den minister berust is of dat nog stappen zijn ge daan om een ander antwoord te krijgen. De heer Ootjers deelt mee, dat zoolang de minister niet de toezegging doet, overleg te zullen plegen, het bestuur roerig zal blijven. De minister heeft alleen gezegd geen ingrijpende maatregelen te nemen. De heer Zwagerman (Nieuwe Niedorp), is van oor deel, dat de minister te veel rekening houdt met de steden, ten koste van de tuinders. De heer Groen gelooft dat ook de minister uit het vorig jaar wel eenige les getrokken heeft en gelooft dat de minister zeker overleg zal plegen met de or ganisaties. De heer T. Kostelijk heeft in deze niet het volle vertrouwen en gelooft van de vergadering ook niet. De minister bindt zich niet als hij zegt zich eerst mot de organisaties te verstaan. Hij kan dus zeer goed antwoord zenden. De heer Gaijaard vreest voor verzieking van de aardappelen als de markt stop gaat. Voorzitter gelooft dat de besturen voldoende zul len overwegen, alvorens tot stopzetten over te gaan. De heer T. Kostelijk wil uit deze vergadering een schrijven aan den minister zenden. Besloten wordt hfet voorstel-St. Maarten aan te ne men met de toevoeging „als uiterste maatregel". Nieuw Leven stelt voor het verplicht veilen te handhaven, met dien verstande, dat een lijst van tuinbouwproducten wordt samengesteld, waar deze regeling voor geldende is en wel als volgt: Vroege aardappelen, rabarbor, peen, bieten, diverse ufensoor- ten en alle koolsoorten. Uit de toelichting blijkt, dat is gebleken, dat er met de winteraardappelen niet de hand aan kan worden gehouden, omdat dit niet is een artikel dat dagelijks aan de markt verschijnt en dienaangaande niet ge rekend kan worden op een goede afname. Het Bondsbestuur is het met Nieuw Leven eens en stelt voor, om den handel in winteraardappelen vrij te laten, doch verbindt hier gaarne aan, dat, als ze niet geveild worden, deze zooveel mogelijk op con tract worden verkocht en te betalen over het betaal- kantoor, hetgeen een waarborg geacht moet worden voor den verkoopor. De heer P. Kostelijk (Heerhugowaard), wil dan het veilingspercentage niet hodger brengen dan 1 pet., omdat anders de menschen achter in de Waard niet zouden mee gaan. De heer Gaijaard wijst er op dat de menschen aan do Langereis er absoluut niet toe te bewegen zijn de goede winteraardappelen te veilen. Ze laten ze parti culier in de steden verkoopen. Komen er winteraard appelen van de Langereis aan de veiling, kan mon er vooruit rekening mee houden, dat ze niet puik zijn. De heer T. Kostelijk zou ook aan de Eabarbes niet stipt de hand willen houden. De heer Ootjers weet niet of de vergadering wel voor dergelijke punten bij elkaar is, doch merkt op, dat de groote verbouwers het eerst in de gelegenheid zullen zijn, uit de hand te verkoopen, waardoor de markt reeds daardoor voor de anderen onzeker zou worden. Wat de aardappelen betreft, betreft dit in hoofdzaak de menschen van de Langereis, die nog niet voldoende in het veilingssysteem zitten. Met het 1 zal het moeilijk zijn uitzonderingen te maken* De heer T. Kostelijk zou dan op monster willen vei len, met een ruimen levertijd. Het voorstel Nieuw Leven, met prae-advies wordt aangenomen en besloten wordt dat de aardappelen verkocht aan den handel, op contract verkocht moe ten worden. De Eendracht van Oudkarspel stelt voor om aan de Maatschappij te vragen de schoeiing achter de kraan als aanlegplaats te mogen gebruiken en zoo daarop afwijzend beschikt wordt, dan over te gaan tot het vergrooten van de aanleggelegenbeid en daar langs een straatje te leggen. De secretaris vertrouwt, dat het na overleg wel toegestaan zal worden worden. Na verdere bespreking wordt besloten, wanneer op het verzoek afwijzend beschikt wordt, het aantal plaatsen aan de Wui vers loot uit te breiden. Rondvraag* De heer Bos (Waarland), wijst op de beroerde schutgelegenheid, waardoor de veiling zeer laat be reikt en veel kou geleden wordt. Hij vraagt naast de sluis een overhaal te maken voor de klein® vaar tuigen. De heer T. Kostelijk. Dat is lappen en garen toe geven. De sluis zelf is veel te klein en het zal in de toekomst nog moeilijker worden. Het is reeds meer malen op den beschrijvingsbrief geweest en het be stuur heeft meegedeeld dat het zijn volle aandacht blijft houden. We zijn in vol vertrouwen en in volle afwachting. De heer Ootjers zegt, als de gemeenten en polder besturen een garantie aanbieden aan de gemeente Noordscharwoude, er zeker wel een grootere sluis of kolk zal komen. Het best is een nieuwe sluis naast de bestaande. Voor de gemeente Noordschar woude is het offer te groot. Voorzitter zegt dat het goed zou kunnen zijn als elke vereeniging in haar plaats een adres aan ge meente en polderbestuur richt De hr. T. Kosteljjk zou liever zien, dat het Markt- bestuur het initiatief nam. De heer Droog wijst op het groote nut dat ten groote sluis zal hebben. Noodzakelijk is dat heel spoedig het initiatief genomen wordt Eer het een jaar verder is zijn er aan den Langendijk minstens 20 schepen die te Noordscharwoude niet kunnen schutten. Spr. betwijfelt dat het bestuur ten volle de noodzakelijkheid inziet De heer Kliffen is van oordeel dat het geen Noor- dermarktzaak is. Het moet een gemeentezaak blij- van, met zooveel mogelijk steun. De heer O. Bakker (Oudkarspel), bepleit het uit geven van aandeelen aan particulieren. De heer G. Barten zou gaarne zien dat de Noor- dermarktbond zoo'n subsidie gaf, dat de gemeente ging zeggen: nu moet de gixote sluis er komen. De nieuv/e sluis acht spreker een noodzakelijkheid. De heer Kliffen wijst er op dat de Bond dan ook heeft de Laanweg en de Mosselbrug. Hij is van oor- deel, dat de gemeentebesturen in de eerste plaats dienen te zorgen dat de plaatsen bereikt kunnen worden. De heer G. Barten is van oordeel, dat de sluis ze ker het noodzakelijkste geacht kan worden. De heer Ootjers merkt op, dat het in de eerste plaats noodig zal zijn dat de belanghebbenden eerst een greep in eigen portemonnaie doen. Als de Noor- dermarktbond finantieel voorgaat, schept het voor andere zaken een precedent. De heer De Jong (Waarland) stelt voor uit de ver gadering een adres te richten tot het gemeentebe stuur van Noordscharwoude met verzoek een kosten berekening te maken, waarna bij particulieren ®n corporatiën kan worden aangeklopt. Voorzitter merkt op dat uit de besprekingen wel blijkt dat dit vergrooten van de sluis als een direct marktbelang beschouwd wordt. De vraag is, hoe het uit te voeren en dan lijkt het mij het beste denzelf- den weg te volgen die met het spoor gevolgd is: eerst de streken die er het meeste bolang bij hebben, bewerken, daar zooveel mogelijk aandeelen plaat sen, de medewerking van de corporatiën te vra gen, waarna de Noordermarktbond ook een toezeg ging zou kunnen doen. Nadat door den heer Droog nog oen motie Is veor- gesteld, waarvoor de vergadering niet blijkt to gevoe len, wordt besloten in den geest als doop den voor zitter uiteengezet, te handelen. Hierna wordt aan het bestuur machtiging verleend om in geval van nood het marktperceutag® op 2 te mogen brengen. De heer Joman te Oudkarspel vraagt namens zijn bestuur waarom hier vergaderd wordt, hoewel d® beurt aan Oudkarspel was. De voorzitter deelt mee dat het bepalen van 3» plaats aan het bestuur is. Het bestuur heeft het be- ter geacht de vergaderingen niet meer te verdoelen over de twee gemeenten, doch over de geschikte lo kalen in die gemeenten. Oudkarspel stelt nu voor om in elke afdeeling om beurte to vergaderen en protesteert tegen het besluit van het bestuur. Ook de heeren A. Swager en J. v. Exter wijzen op het verkeerde van deze handelwijze. Ook zij meenen dat de vergadering te Oudkarspel had moeten zijn. Na verdere bespreking gaat dit punt van de baan en blijft het geregeld zooals het tot heden geregeld Is. Op verzoek van Oudkarspel zullen aan den noord kant bij de laadplaats meerdere ringen aangebracht worden. De heer S. Groenveld (Nieuwe Niqdorp) vraagt een regeling voor hen die lang bij de sluis moeten wachten. Dit in verband met het afgeven van volg nummers. Dit wordt in handen van den veilingleider gesteld. Het bestuur zal het verhoogen van liggeld in de Goot onder oogen zien, dit in verband met het krij gen van meer ruimte voor verder afwonenden. De heer Van Langen bespreekt verbetering van de kluft. Daar tot heden nog niet bekend is, voop wiens

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 1