Alieneeg Nieus- Mraimtii- LuünvHil Schoolkwestie Warmenhuizen. Donderdag 9 Juni 1931. 64ste Jaarqang Ho. S83£? UITGEVERS: TRAPMAN CO., SCHAGEN. Dii blad verschijnt viermaal per weck .-Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m.8 uur worden Advertennön zoo\eel mogelijk in het eersrüiikomend nummer geplaatst. POSTCIIFQUE en GtRODIFNST 23330. INT. TRI RF. nn. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN TÏËN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno inbegrepen). Groote (letters worden naar plaatsruimte berekend Togen Dinsdagavond 7 Jtoni was een -openbare vergadering uitgeschreven ten lokale van. den heer Slikker te Wannuenlmiizen, waar da heer KI. de Vries iSton, van A/misterd-am het .onderwerp zou be handelen „Welke school kiest igij; voor Uw kind?" ■De Vergadering was goed; bete-ocht en werd gepre sideerd dioor den iheer Dij-ken, hoofd «der echoPl te SchoOrltiam. 1 Votonzi'tter wees er in zijn openingswoord op, dat deze vergadering Vas belegd, tien einde de h'ier han gende onderwijszaak zqo veelzijdig mogelijk te be kijken en de heer "De Vries zal een kij'k geven 'op de.sdhobïkwestie, opdat een leder nadenkt alvorens Mi'meewerkt tot een -of an'dere beteil'ssiing. 'Do, heer iK. de Vries wijst Op.do .nolo-dzakelljkheld dot- de kwastje die hier in Wartnenhuilzen hoofd on hart in. beweging heeft gebracht, zoo veelzijdig' mo gelijk wordt bezien, "en -d'ait dit .moet gebeuren in den .geest van het onderwijs zooals d.at op de openbare school wondt gegeven, nl. in den geest van .ver draagzaamheid. -Alle belangstellenden in," Ui et ge meentebelang, van welke richfinlg oo'k, zijn het in éón opzicht óens, zij willen 'toch allen behartigen de belahgpnj hunner kinderen ^liet' in de enge op- vat.ring'van, eigen kroost, dlochiva inalle -kinderen dra do .gemeente. We beleven groote verantwoordelijke tijden, te S moeilijker, omdat 't aan ois is zooveel -moglijk dat ko- i .mende niieuhvo te leiden in de bepaalde bedding. Wij hébben vast te stellen de vormen «die het 'kontende nieuwe zullen be'hee-rschien. Indien dat zoo is, aöht gi; het dan: niet denkbaar dat de moraal niet anders kan zijn dan die der rechtvaardigheid, de blUijkhei-d tegenover elkaar. Welnu, waar men mij als hoofd bestuurslid van da Vereenigingj „Volksonderwijs" b" «rit 'uitgenoodigd, ineen ik, dat onZe vereeniging in deze iv-rij zal. kunnen uitgaan., '-dat zij gedurende haar 25ij{vrüg bestaan ge/werkt hèeft in de richting ,van I r echitVaard-igiheid, tegenover .ieder -zonder onder- 7 scheld. De gelegenheid voor ieder ouder .moet er zijn om zijn kind te sturen naar de school die hij hot I" ste .mecnit, indien van dat ohderwijis maar op voedend karakter uitgaat. Niepiand heeft het recht zich te plaatsen tusscheni puder en kind. In dit ver- Iband noemt spr. -enkele voorbeelden, waarbij men A* kerkelijke 'bedeeling afhankelijk stellde van het al niet bezoeken der openbare schooi. Daartegen is '^Volksonderwijs" opgetreden, omidiat wij' oo.k daar jmeenderu dat men zich; niet mloeht plaatsen tus- Iscliloni to-uder enj..kind. In V-o-1 ksou derwijis" its ook geen verschil va/n optvaittfog pve-r het bodwen van die schdlien die door de ouders -noodzakelijk worden geacht, «die gelegenheid moeit er zijn. at. 'De vraag dient echter ite worden gesteld: is het hl' noodzakelijk dat naast een openbare school -die goed !{0 is ,en- anders goed gemaakt kan worden, een school 110 van een bepaalde richting te stichtten. >pr. wijst ,niu op de groote waarde van d'e open bare school voor het (Nederlaudsche volk, een in- ituist van do grootste waarde, dat in het belang van <!e vol k«'ontwikkeling moet (wondeni behouden tot elk'en prijk. •I» bet h-oiOk: ig raaaisit de openbare söhool. te plaatsten een bijzondere school en- de operab'afre schoon, die een zoo «moeilijke taak heeft te verrichten, daardoor on der zulke bezwarende omstandigheden te brengen., dat haar taak moeilijk ten. uitvoer kan worden ge bracht. ►preker meent, op defce belde vragen imet „neen" moeten .antwoorden. Het karakter van de open bare school, zooaJla de wet dat aangeeft, en de prak tijk -o.n,s 'heeft doen leeren, is naar raraize meendtolg onaintaiéfbaiar in het belang van de ontwikkeling van h-et kind. I-k zeg 'niet van d'e ouderen, groiote mienischen hebben ve-rs-chillende politieke en kerke lijke meentngen. lEr i's een tijd geweest dat men meende, dat de bijzondere schodl een- mindere 'ontwikkeling bracht dan. de openbare. Ik' heb dat niet ervaren, maar evcrumin dat d;e ojxenbare school in geestelijke ont wikkeling epn minderwaardige zou «zijn. In tegen deel had de openbare school in de imeesrte gevallen een .voorsprong. 'Wij; -hebben de fiitanrtfieele gelijkstelling van. open baar eh bijzonder onderwijs toegejuicht ,oim-dalt wij van oordeel wioren dat diaa-rdoor -de recto tv aardigheid werd betracht, ook tegienoiver het kind dat naar een school van een zekere richting ging. De ri'chtrrfg van het onderwijs (ten opzichte van de geestelijke opvoeding van-het kinld is neergelegd in het karakter der openbare school. Artikel zoo veel zegt, dat het Openbaar onderwijs heeft op te lei den in maatschappelijke en christelijke -deugden, dat men eerbied- moet hebben vo-or d-e godsdienstige overtuiging van andersdenkenden. Welke vader, moe- der, of onderwijzer zou dat onderwijs niet als richt snoer jian fzijh kind willen geveru? Waar (dit kdrak- er aan 'de openbare school ten gtooraldslaig li-gtf waar om, zou dan splitsing tuSschen de kinderen noodllg tijn? iMen wenscht in 'Warmenhuizen naast de open bare school te stichten- een bijlzond ere school, om daaraan dan te geven een bepaalde kerkelijke rich ting. Niemand heeft ihet recht zich daartegen te verzetten, maar men bedenke of daardoor niet juist ra een richting (gestuWd Wordt die een onlgewens'dlite I bSpreker vij-st, op leesboekjes, die op de bijlzondere PP ?r<bril^kt zijn. die een bestrijdende richting 111 bobben/ on die de kinderen Id'uisreeds deel doen hebben in -den ,strijld van groote men-schen. Dat is ir»n 6011 ''>,0IVV"'-''S '^e -richitühlg, ds ieien andere dan die lilH. Van 'P'0 openbare schotol en naar onze mecnilng een jntjuis'tJe richting. Het karakter van de openbare Smidi iel tooi is zoodanig, dat het onnoodig ,is, naast -haai* bijteon'dere school top te richten. -Is het dan toch nuttig dat men het doet? (Dat moet ten ieder voor <zijn verantwoord'ing nemen, doch de S eiders moeten den-ken aan- de ghoote verantwoorde- llfkheTd:, die daardoor ophun komt 'te rusten. (CC ooiral h-et onderwijl in kleine plaatsen kaai «door I ljhst ioo"iii Isplitsïnlg er niet beter op worden. Spr. wijist Ult vdei iig op h-et belanlg ,van het voolr elke klasse een ^ndeuwijis kracht. *eeni enkel kind dat op een ander gelijkt ien het ia nian .oo'k al Zeer noodzakelijk .dat h onderwijzer met jtaderen heeft te do-en van een izelfden leeftijd. Een J ^hoonijke 6-klassige school is de juiste toestand^ ard er.|^ir'''j £°ed onderwijl gegeven kan worden. 0r. .-splitsing nu -zal m«en 'krijgen ,dait vo<or elke [leeftijden een leeükïöjt?-;'; hsxc i ie staan, Het er voor faren dei JSfK 'lei' f™ ijken derwijs wordt daardoor duurder en slechter. De leiders hebben in Ideze dus de volle verant woordelijkheid te dragen. Naar onze meening wor- dien «de belangen omer kinderen op de openbare school op de, juiste wijze gediend. Voordat men tot splitsing besluit, heeft nnien zich aif te vragen -of het nutti-g gewenschlt, of (doeltreffend kan zijn. Onnut tig acht ik het, o.p de. gronden, die ik zooeven aan gaf, niet doeltreffend in dien zlni, omdat men niet moet dienken dat van een Hervormde -schooi juist hervtormdeh) zouden komen, evenmin als van een kaltholieke1 school uitsluitend katholieken zouden komen. (Het is onze vaste overtuiging, op grond van theorie en ervaring, dat men zeer .sterft zijn doel j in dat opzaoht voorbij streeft. I .Van de openbare sdhlool is in het algemeen veel kwaad gesproken, De openbare school zou zijn de school Waar het socialisme en communisme zou worden gekweekt. Het is onwaar ien onwaardig om dit -als argument te .gebruiken. Het is waar, do openbare onderwijzers en onder wijzeressen zijn wel eens met meer of minder kracht opgetreden, doch deden dat in het belang van on derwijs en school. Dat gebeurt echter ook op de bij zondere school; men spreekt ook van de roode Unie der christelijke onderwijzers. Spr. durft zeggen dat het Ned. Onderwijzerscorps hoog staat en dat de openbare school in dat opzicht in een glazen huis kan gaan wonen en bezien mag worden. De openbare school kan en mag niet zijn om an dere onzer medemonschen aan te wijzen als minder waardigen, iets dat algemeen het karakter is van de bijzondere school. In Amerika keek men raar op toen men hoorde dat het op het oogenblik bij.ons zoo was, dat voor elke richting een school kan worden gebouwd en men voorspelde dat dit over 60 jaar wel weer anders zou zijn. Inderdaad ligt er in dat systeem iets zichzelf ver- terends. Wij voelen dat voor een goecle volksontwik keling we niet moeten hebben een splitsing in groe pen. De openbare school staat torenhoog boven elk sectarisch onderwijs. Als zoodanig hebben we sa men te werken tot de instandhouding van de open bare school. Als men hier op het punt staat een bijzondere school te stichten, zal ik de laatste zijn om te zeggen, ga uw gang. Bedenkt wat gij doet, overweegt, juist te nauwkeuriger naarmate de be langen hooger gaan. Hoogere belangen te dienen dan die der opvoeding onzer kinderen zijn er niet, een plicht, die ons is opgelegd vanaf de wieg tot aan ons graf. (Applaus). Van de gelegenheid tot debat wordt in de eerste plaats gebruik gemaakt door den heer Ds. Oterdoom, die mededeelt van een 5-tal personen een verzoek te hebben gekregen met den hoer De Vries te debat- teeren, opdat de vergadering een veelzijdig inzicht in de zaak zou krijgen. Het is een eigenaardig debat, want spr is het roerend met den heer De Vries eens. De heer De Vries is evenwel niet op de hoogte van de plaatselijke omstandigheden. Wij hebben altijd het openbaar onderwijs verdedigd en op het oogenblik zit bij ons nog niet voorliet dienen van een secta- risch belang. Ik fiad dan ook gehoopt en verwacht, dat iemand ahders zich voor debat zou opgeven, n.1. de voorganger van dé richting die hier cèn bijzon dere katholieke school wil stichten. Waar de heer De Vries in een paar voorbeelden enkele predikanten heeft genoemd die de kerkelijke bedeeling afhanke lijk stelden van het niet meer bezoeken der openbare school, wil spr. er de aandacht op vestigen dat dit predikanten waren van orthodoxen kant. Wij heb ben hier zoo eerlijk mogelijk de vrijheid gelaten aan andersdenkenden. Ook aan de Katholieken. Wij heb ben de menschen alle ruimte gelaten, maar vragen ook die ruimte voor ons. Die ruimte wordt ons ont rukt. De kwestie is door ons op 2 vergaderingen van alle kanten bekeken en besproken. Het is van ons niet een aanval op de openbare school. Als we nu nog den toestand kunnen laten als hij is, zijn wij daar- toe bereid. Daarom had spr. gehoopt dat van j Roomsch-Katholieke zijde de redenen naar voren zouden worden gebracht, waarom men tot stichting van een bijzonder katholieke school wil overgaan. Wij vragen ruimte voor ons zelf en willen ruimte laten aan andersdenkenden, dat wil echter niet zeg gen dat we daardoor onze eigen beginselen op zij lat,en schuiven. We voelen' toch dat het dan zou be ginnen te lijken op beginselloosheid. Onze beginselen dreigen in verdrukking te worden gebracht. De heer De Vries heeft gezegd dat de rechtvaardigheid moet worden betracht, we willen niets liever. Spr. wil er voorts op.wijzen dat al heeft de Vereeniging tot Be vordering van de Vrijzinnig-Protestantsche belangen de kwestie in behandeling genomen, het niet de be doeling is van de bijzondere school een sectarische school te maken. Spr. heeft al gehoord dat het de be doeling was dat de school géopend en gesloten zou worden met gebed. We denken er niet aan dit te doen en denkën er over een anderen naam aan de school te geven, bijv. de bijzondere neutrale school. Ook spr. vindt het fataal als kinderen op jongen leeftijd van elkaar af worden .gehouden*en is over tuigd dat het kind absoluut niets gevoelt van het verschil in geloof. Wij zijn dus niet principiëel te gen de openbare school maar het zijn.hier de plaat selijke toestanden die naar onze meening ons nood zaken tot het stichten van een bijzondere school over te gaan. We staan hier straks voor het geval dat een R.K. raadsmeerderheid zal hebben te benoe men het personeel van een school, waarbij zij abso luut geen belang meer heeft. Dat zijn zulke bezwa ren dat we daar niet over heen kunnen stappen. Het ve.rzoek om een bijzondere .katholieke school is er nu eenmaal en wij moeten in het belang van het kind zorgen de beste school te krijgen. Als dat kan op de openbare school, dan gaan we daarmee accoord, maar we vinden het een eigenaardige toestand als een openbare school met uitsluitend protestantsche kinderen, R.-K. personeel krijgt. Over eenige jaren kunnen er botsingen in de gemeente komen. Het personeel der openbare school wordt dan toch be noemd door een meerderheid in den Raad die geen belang heeft bij die school of wier belang juist con tra is, het raakt haar niet. Wij moeten dan in onaan genaamheden komen. Toen is er door ons gezegd: Wat moet er nu gebeuren. Het is ons niet te doen om d'e openbare school aan te tasten. Het is noodig dat ons onderwijs in neutralen zin wordt gegeven en daarvoor is noodig een ander college, beptuur of vereeniging die het personeel benoemt. Er is nie mand geweest die daarbij de Vrijzinnie-Protestant- sche denkbeelden op dén voorgrond wilde plaatsen. De heele kwestie evenwel is in een verkeerd licht gesteld en spr. herinnert nu aan de ingezonden stuk- ken van den heer Dijken, dia nu als voorzitter dezer I vergadering fungeert. Ingezonden stukken die wer» 1 den geplaatst voor een besluit was genomen en I waarin uitdrukkingen als: leiding geven aan katho- liekenhaat, baantj esjagerij enz. voorkwamen. Inge zonden stukken die door den heer H. Schouten in het katholieke orgaan nog werden aangedikt en die meende dat door de ingezonden stukken van den heer Dijken bleek, dat deze beter het katholicisme i kende dan wij. Spr. heeft echter het katholicisme 1 goed bestudeerd en zegt bereid te zijn tot een debat avond, waar de R.-K. en Protestantsche denkbeelden kunnen worden uiteengezet. Wij staan in deze op I een royaal standpunt en hebben nooit de mooie grondbeginselen der openbare school aangevallen. Wij hebben de Roomsch-Katholiekcn niets in den weg gelegd. En wanneer de mogelijkheid er is dat onze bezwaren worden ondervangen en de katholie ken zeggen: jullie kunt verzekerd zijn van een be slist neutraal onderwijs, waarin jullie medezegging- scbap krjjgt, dan hopen we dat ons dat bericht zal bereiken en zijn we bereid daarover te vergaderen. Onze vrijzinnigheid echter gaat niet zoo, ver dat we alle gevoeligheid op zij zetten, doch wij vragen ook eerbiediging van onze beginselen, die ons heilig, en dierbaar zijn. (Applaus). Spr. heeft zich nooit bang gemaakt voor rooie onderwijzers, persoonlijk is spr. niet bang voor een rose teint je. Hij betreurt dat de splijtzwam is ont staan in de gemeente, doch wij zijn daartoe genood zaakt. Ook de heer Klant zegt niet met den heer De Vries in debat te willen .treden, daar de rede van den spre ker hem veel te sympathiek is. Noodgedwongen moe ten we tot de stichting van een bijzondere school overgaan. Dat er geen voldoende rekening wordt ge houden met de protestantsche belangen, bleek wel uit de mededeelihgen van den heer Dijken op de vo- ngeuvergadering, waaruit bleek hoe een en ander ge- rtgeld was. Hiervan was ons "niets bekend en dit illustreert al dat er absoluut geen rekening met de protestantsche minderheid wordt gehouden. De eer ste plicht toch was >geweest, waar het betrof een school met uitsluitend protestantsche kinderen, re kening te houden met de wenschën van de protestan ten. De protestantsche raadsleden en d'e wethouder wisten van niets. Het is niet de bedoeling te stich ten een secte-school, het kan zeer goed een neutrale school worden. De heele kwestie evenwel is op de meest onver kwikkelijke wijze door den heer Dijken opgeblazen. Iemand die pleit voor verdraagzaamheid, schrijft zonder kennis van zaken zeer onverdraagzame stuk- kep, terwijl hij op de desbetreffende vergadering, waartoe hij was uitgenoodigd,zijn invloed op ge moedelijke wijze had kunnen doen gelden. Het is den heer Dijken bovendien niet mogen gelukken zijn in gezonden stukken waar te kunnen maken en hij is in gebreke gebleven de waarheid ervan aan te too- nen. Alleen wat de bewering van baantjesjagerij betreft, te dien opzichte is door hem het boetekleed aangetrokken. Heel de aangekondigde redevoering van den heer Dijken is op niets uitgeloopen en is begonnen en ook geëindigd met schimp en ver dachtmakingen. De kampioen voor verdraagzaam heid heeft een groote onverdraagzaamheid naar vo ren gebracht. Het is nooit onze bedoeling geweest om de openbare school te vernielen. Spr. meende door bovenstaande zijn hart eens te moeten luchten. De heer Ds. Oterdoom zegt nog een vraag te wil len stellen die op de vorige vergadering reeds is besproken. Wanneer we nu hebben 2 openbare scho len in onze gemeente, te Warmenhuizen en te Schoorldam en er blijven te Schoorldam weinig kin deren vbor de openb. school over, heeft dan niet de gemeenteraad 't recht de kinderen van Schoorldam naar Warmenhuizen te doen gaan, het is minder dan 4 K.M. Spr. meende van wel, doch de heer Dijken, kwam hier ook met grof geschut en noemde dat een' leugen. De heer De Vries zegt dat hem voor de vergadering in een vriendschappelijk gesprek met iemand van gezag werd gevraagd: Wat moet jij nu hier in War menhuizen doen en spr. gevoelde zich toen wel wat bedrukt. Uit de toelichtende mededeelingen, debat kan het niet genoemd worden, blijkt nu evenwel dat het goed is geweest deze vergadering te houden. Spr. is niet verantwoordelijk voor de ingezonden stukken van een ander en wil daarover1 niet zijn af- of goed keuring uitspreken. Alleen is het wel eens goed dat er op den bomketel wordt geslagen. Het heeft ook spr. gespeten dat nu niemand is opgestaan om aan te toonen de noodzakelijkheid van splitsing van de openbare school. Waa^ hier een verzoek om een kath. school is gedaan, betreurt spr. dat hier niet een leider is der kath. om een dergelijke daad te verdedi gen. Spr. zal het niet een oorzaak van zwakte noe men, maar het is ook geen daad van sterkte. Spr. heeft niet gezégd dat ieder onderwijzer altijd volkomen neutraal is, de persoonlijkheid spreekt al tijd en dat hindert niet. Elke onderwijzer echter is voldoende paedagoog om tegenover kinderen neutraal te zijn. Er wordt nog eens gewezen op christelijke en katholieke leerboekjes, het is ergerlijk wat daarin over de medeburgers wordt gezegd. Dat mag niet omdat het naar onze meening niet des kinds khn zijn. Ik heb reeds straks gezegd dat de openbare school daar torenhoog bovenuit steekt. Het doet me dan ook genoegen dat de heeren Klant en Oterdoom verklaren geen bepaald kerkelijke rich ting aan de school te willen geven. Wanneer het waar is wat de heer Ds. Oterdoom ons straks hééft gezegd en voor onze openb. school wordt gezorgd op een wijze die wij niet kunnen dulden, ja, dan moet er'een bijzondere school komen, -maar ook dan alleen en dan moet de gansche school omgezet wor den in een bijzondere school, met het karakter van de openbare school. We hetiben dus toe te zien wat er gebeurt. Laat ons echter niet te vlug wezen. De katholieke medeburgers tp Warmenhuizen moe ten zelf weten wat ze in deze willen doen, alleen dienen ze er aan te denken dat het onderwijs daar door veel en veel duurder wordt. De Raad kan vol gens de wet het verzoek -van de katholieken, als a£ln de gestelde eischen wordt voldaa.n; niet tegen gaan. ©a:t idie raad na- de finaritieele geivkstelling de operibare schocH opzettelijk door "bepaalde leerkrach ten en ten aanzien ivaai leëFBri&ddten enz. in een min- dar9 positie dan de ltat'h.olieü.e *eh-cc3 zal 'brengen wil er i>ij mrij niet in. L; 'ben 10 jaar i-fci van den Aan ster d amtschen Gemeenteraad geweest, dor-h voor het ocderwtjb IS (dsax gpeti $I«t «re&d me don ook goed1, «dat de heer Ds. Otel&oooa, wij- iz-enlde op dit gevaar, zei, dat -het straik-s -misschien tzou 'kunknen gebeuren, Zoo dra die tijd daar is, is het nlolg vropg genoeg een bijzondere school op te rich ten. rntuslsdh-en, houdt'"het kruit Idroog. Hooger dan het belang ivan welke school o«otk, staat het belang onzer Mndieren. iZoiodra dioior u geconstateerd kan' worden dat ,er geen onderwljla wordt (gegeven, als u (zult willen, dan ridht u een bijzondere sc'hlool op. Als dan ide bijfcondere school gesticht wordt, eal (het voor de gemeente heel wat duurder -worden -ctefo -wanneer de openbare edhool blijft, het laatste ia -dus in het belang ivan' de gemeente. Wanneer hier het -katholieke gedeelte van d-e school giaat, zon er tocüi nog .een behoorlijk goed schooltje kunnen zijh (niet ons ideaal). Wee echter -wanneer weer -een 'splitsing kan ontstaan^ -W-at de vraag betreft o-ver d-e overplaatsing van de kinderen van de- openbare school van Setoorlda-m naar Warm-en/buizten of andersom, wanneer er 2 openbare -scholen zijn, spr. deelt mee, dat dit mogen lijk is. (De verhouding in den gemeenteraad van Wdr- menfhuiizien i-s 4 kathcflieken en 3 protestanten. Kot zijn alle verzorgers van medeburger-s en wee. hem, van de- vToede vaderen, die in dat opricht niet zijh plicht (doet. -Mohammed strraft dronkenschap mistlok- isilagen, dó slaaf kreeg, er 40, de vrije- (man kreeg er 100, -o-midiat' het rijn plicht Was hloolgi te staan. Welnu, do 'vroede maJnnen die in deze hu® plicht niet deen, zullen ook 100 -stokslag,en 'krij'gen. -Ro'ven'dien kaiï~de meerderheid niet wisselen en zoudi gij dan niet te vroeg uit vooTtzorg uw speciaal schooltje hebben? De openbare onderwijzers zijn niet erg genogen oen al dre bijlzondere scholen van personeel te voorzien. Met de opwekking om. in de eerste plaats ie Jet ten op -het belang Mer (kinderen, in Ae' eerste plaats moet gelden, dus alleen dian een bij-zondere -sch-ool te stichten aLs het moet, -anders bidet, eindigt spr. Applaus. 'De heer B'arfetfai van Bergen, zefgt, dat het eenige steekhoudende punt in -die redeneering van den heer Dis. -O.téirdo'oim. iis, de vrees voor mishandeling vahi de openbare schtool door een katholieke -raadsmeer derheid. Misschien is die vree® gerechtvaardigd. Spr, i-s niet 'voldoende melt de plaatselijke omstandig heden op de hoogite. Spr. acht het evenwel dan on mogelijk -diat aan de openbare sch-ool kathodleke 'om- derwijizers benoemd Zullen /worden, omdat in dat ge val die ondenwijizers heel het vertrouwen vain de be volking zulllen missen. Mist een on-deiwijZer den steun van de meeriter- heiidl der bevolking, dan Zal het onmogelijkzijn hem te hialn'dh!aven. IBoven-dien is het ai zeer moeilijk, 'ook al was de gdheele raad katholiek, om het oordeel van do oudercomimisSie te negeeren. Een andere vraag ds, of er katholieke onderwijzers zullen/ solliciteeren naar de openbare school. We weten allen wel hoe de dfrscipline bij de katholieke kerk is en spr. ge looft -dian ook niet, dat de katthofieke onderwijzers zullen solliciteeren. Ze zullen dat ook niet doen, oua* dat Ze bij de openbare school zijnde, als katholieke onderwijzers, geen promotie 'zullen (kuninen maken. De katholieke kerk toich heeft als «eilsch gesteld:, dat men /Voor phomoltie eerst Weer eeni zekeren tijd van het bijzonder onderwijs zal moéten hebben gediend. Ook uit finantieel oogpunt zal de raad van War menhuizen 'zich eerst iwel eens bedenken en .vragen wat het goedkoopste is. Katholieke onderwijzers be noemen en daardoor de kans te loopen dat een bij zondere schbol wordt opgericht, of protestantsche On derwijzers te -kieszen, waardoor duts dan geen bijzon dere school zou worden gesticht. Waar de heeren D.s. Oterdoom .en iBlant -zeggen, geen isectarische school te willen, begrijpt sp-r. niet dat dezö zaak wordt behandeld' door de Vereen'iiging van' Protes tant-Vrijzinnigen. Spri. mót) Ün het heele streven ■niet anders dan) een dreigement tegenover R-ome, doch (wie R-ome kent, zal toch moeten 'toegeven, dat dat -dreigement toch niets .geeft. Het -verlangen naar een bijzondere kathblie/ke school komt niet uit War menhuizen- dat komt Van. (boven af. IHet zal du® een noodeloofce strijd worden, tèrWijl spr, de vrees voorbarig, .acht Wanneer dan later de oprichting van een bijzondere scfvhool wel noodig i&, kan hét altijd toog.., haast is verkeerd ,en duur. De heer Da. Oterdo-omi zégt, Rome voldoende te kennen omi te weten dat Verte et tegen die plannen toch niet geeft. Wat d«e vrees betreft, we gaan af op de plaatselijke toestanden. We hébben goed geluis- tnd en meenen, dat onze eigen begittselen ito ver drukking komen. We hebben reeds gezegd, dat wan neer er rekening gehlooiden wordt met onlze wen- schen, dan zullen we vergaderen. Hét zou bijv. ook nog kunnen gebeuren, dat de lastposten van -de bijlzondere school gestuurd wor den naar -de openbare school, era dus de openbare •school een toevluchtsoord werd, S'pr. deelt vendor inee, hoe (het komt, dlait de Vereeniging tot hevorde- ripie «der Vrijzinnig-Protestantsche belangen deze zaak in handen heeft gendm-en. Er moet toch ten slotte een vereenilginJg rijn, die zich .er Voor inspant en alle menschen rijp viotor de vorige vergadering uitgenoodigd. De vrees spruit voorjt ,uit de plaatse lijke toeistandefi, ara die toestanden zijn sedert Pns vorig besluit niet veranderd, en spr constateert met nadruk, dat al zijto argumenten otooantastbaar (zijn blijven, .staan. De /heer -H. Schouten zegt, er prijls op 'te stellen te -zeiggen--dat -hij is volbloed W-armenhuiizer., die abso luut -geen enkele gedachte heefi gehad toiet-katho- lieke vo-ormannen te heleedigen. Hij heeft gelezen de ingetzondlen stukken van- den heer Dijken in de Scha-ger Courantt en- in de Alkmaansche Courant "en heeft toen gemeend, als vertegenwolordiger van d-e Roomische pers, dat het zijn pöioht was, dat de ka tholieke g,emeentenahen daarmee op de hoogte kwa men. Wat de aanwezigen van mij dénken Kreet i'k met, maar, ik wifl wel zeggen, dat ik in de eerste pl-aats -ben voor vrede in- raiijto gemeente. Ik ben blij deze vergadering, die zich kenmerkte door een zeer verdraagzamen geest, te hebben bij gewoond, al ben ik katholiek. Het is juist voor ons katholieken de plicht de deugd van naastenliefde te beoefenen en ik hoop dat deze netelige schoolkwestie op vreedzame wijze wordt opgelost. Ik ben dank baar dat men over deze zaak met dc katholieken wil confereeren en ik vr&ag me af r;f het niet mogelijk is dat de twee i-choolccmmisriën rich vereenigen, eenitre raadsleden aan de conferentie deelnemen en de zaak op gemoeuelijke wijsiê, desnoods oij esn si gaar en een glas wijn, op fca lossen. Als Warmen-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 1