Alititii Nitiis-
Aliitüiiit- Lmilnvlliil
Schagen en de Kanaalplannen.
Donderdag 14 «luli 1921.
S4ste Jaargang No. ©855.
UITGEVERS: TRAPMAN A CO.. SCHAGEN.
Gemengd Nieuws.
Dit blad verschijnt viermaal per week :Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 uur worden Advertentiën
zooteel mogelijk in het eerstnitkomend nummer geplaatst.
POSTCHEQUE en OIRODIENST 23330. INT. TE1 EP. n«. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN
TIËN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno
inbegrepen). Groote (letters worden naar plaatsruimte berekend
Onder presidium van den heer Th. Schmalx verga
derde Dinsdagavond in hot lokaal van den heer C.
Boontjes de Schager Handeldrijvende en Industrieels
Middenstandsvereenigdng.
Na opening der vergadering volgde da lezing der
notulen, door den heer C. Roggeveen C*. Jr., die on
veranderd werden goedgekeurd.
Er waren verschillende stukken ingekomen betref
fende het informatie- en incassowezen en alle kans
bestond, dat deze afdeellng bij den Middenstands
bond zou worden ondergebracht.
Verschillende stukken betreffende <het midden-
etandscongres passeerden de revue.
Ingekomen was het verslag van de Middenstands-
bank, eveneens dat van de Handelsavondschool.
Ter sprake kwam het feit dat de Middenstands
bond glasverzekeringen opricht, waarvan elke ver
zekerde zoo mogelijk lid van een middenstandsorga
nisatie moet zijn. Bij de Schager Glasverzekering
was dat niet het geval, daar waren nog verzekerden
die geen lid van de Middenstandsvereeniging waren.
Het bestuur was van oordeel dat allen die in de ter
men vallen om lid te worden, dit moeten zijn. Profi-
teeren van de instellingen der Middenstandsvereen.
bracht mee verplicht lidmaatschap. In die richting
zou dus worden gewenkt, wat algemeen werd goed
gekeurd.
Als afgevaardigde naar -het Bondscongres te Rot
terdam op 20 en 21 Juli a.s. werd benoemd de heer
M. C. Tuinman.
Aan de orde was nu het geven van voorlichting in
zake de aanhangige kanaalplannen voor Schagen en
omgeving. De heer J. Helder, daartoe uitgenoodigd,
leidde dit punt in. In zijn uitvoerig en duidelijk be
toog gaf spr. eerst een overzicht van de verdeeldng
van Noordholland in de groote waterschappen, waar
onder ook het land dat tusschen den Westfrieschen
omringdijk lag. En het verbeteren van het vaarwater
in dat deel van Noordholland was het doel van de
Westfriesche Kanaalvereeniging, voornamelijk om
dat in dien omringdijk maar 1 opening was, nl. bij
de Zeswielen te Alkmaar, waar een kleine sluis was
en later bij Rustenburg.
De Westfriesche Kanaalvereeniging had het in al
de jaren van haar werkzaamheid niet veel verder
kunnen brengen, dan tot het maken vtfn onvoldoen
de teekeningen voor een paar plannen. Gebrek aan
voldoende finantieelen steun en het ndet hebben van
den steun van menschen die men voor zulke dingen
noodig heeft, waren mee wel de oorzaken van het
niet-slagen.
Door die vereeniging werden gepropageerd plan-
nenf Schagen—Stolpen, Schagen—-Kolhorn en Scha
gen—Enkhuizen. De plannen daarvoor gemaakt wa-
waard, naar het hoofdkanaal Alkmaar-Hoorn. Dan
een kanaal Kolhorn-Groetpolder, ongeveer 600 M. oos
telijk Kolhorn in de Kromme Gouw, door 't Veld
om Verlaat naar Oudkarspel en verder uit Wogmeer
naar Alkmaar. Bij Alkmaar had men genomen om
het Noordhollandsch Kanaal heenbuigend een nieuw
kanall. Het Noordhollandsch kanaal, vlak tegen de
dustrie van Al'kimaar. Waar dit is 'n geheel plaat
selijk belang, zal Alkmaar dat zelf moeten betalen,
soonlijk belang, zal Alkmaar dat zelf moeten betalen.
En dan kom ik, zegt spr., tot het kanaal voor ons
Schagers van belang, nl. van Kolhorn, Schagen, Stol
pen. Spr. stelt voorop, en wijst daarop met nadruk
dat dit kanaal is bedoeld als groot-scheepvaartka-
naal, als verbinding Wieringermeer-Noordhol-
landach Kanaal.
Het zal een kanaal zijn van 84 M. breedte en een
bodemdiepte van 3X M. Omdat het een grootscheep-
vaartkanaal is, moet het zijn zoo kort mogelijk, zoo
min mogelijk bochten hebben, dus geschikt voor
groote schepen.
Het kanaal komt bij de bestaande binnenhaven
binnen, naar de Dudkersluis, boven Kolk, en blijven
de steeds in den Waardpolder naar de Wieringer-
waard en komt door den dijk in de Bosse. BIJ Moer
beek aan de Kreil wordt een sluis gemaakt. In rech
te richting gaat het midden door den Meeldijk langs
den sdntelweg naar 't Wad, kruist de Wadsloot, volgt
de Gouwe, dan rechtuit, kruist de Losschoten, gaat
door den spoordijk en komt aan den Groenenweg en
gaat tot de plaats van Sleutel en gaat met een 1000
meter straal naar Westfrieschen dijk, en vervolgens
in rechte richting naar het Noordhollandsch Ka
naal. Dit kanaal passeert dus op korten afstand
Schagen. Schagen moet dus met dat kanaal worden
verbonden en dat geschiedt vanaf de boerenplaats
van Sleutel naar het eind van de Loet, binnen de
tram blijvend.
Aan de Loet komt een sluisje ter verbinding met
het polderwater. Al de deskundigen zijn het er over
eens, dat dit de aangewezen oplossing is.
Men moet dat kanaal naar Schagen niet beschou
wen als een doodloopend eind, maar wel degelijk
dat het is een verbinding met een grootscheepvaart-
k anaal.
Spr. wijst er op, dat door deze kanaalplannen
Westfriesland binnen den omringdijk niet twee, zoo
als thans, nl. bij de Zeswielen en later bij Rusten
burg, maar 12 uitgangen zal krijgen.
'Een leder zal begrijpen, dat deze kanalisatie ge
heel zal afhangen van de Zuiderzeewerken. En nu ia
het een feit, dat er in die Zuiderzeewerken wat stag
natie Is op dit oogenblik. Het is een dubbeltjeskwes
tie. Oud-ministers van financiën schrijven over het
meer of minder rendabele van het groote Zuiderzee-
plan en een feit is het, dat de groote geldwereld rem
mend werkt op de uitvoering van het groote plan.
Geld voor het droogmaken van de Wieringermeer
zal er echter wel zijn. Zooals bekend ds men op Wie
ren onvoldoende, een kas van f 1200 was te gering, ringen reeds druk bezig en richt men van zekere zijde
de plannen werden dan ook afgekeurd en alles leid
de tot niets.
In het bestuur van die Kanaalvereeniging kwam
tenslotte een wijziging en dat bestuur heeft zich tot
Ged. Staten gewend, met het dringend verzoek de
verbetering van het vaarwater in Westfriesland ter
band te nemen. De sluis aan de Zeswielen moest
opgeruimd en gelijkleggang van het peil van Raaks-
maat- en Schermerboezem werd gewenscht geoor
deeld.
In den zomer Is dat ped! bijna gelijk, op andere tij
den, is daartussohen een groot verschil, en ligt het
peil van Schermerboezem heel wat booger. !Eén van
do middelen om dat peil gelijk te malen noemt spr.
het snel afmalen van Sohermerboezem.
Van 1917 tot 1919 is men bezig geweest om Ged.
Staten warm te krijgen voor het idee vaartverbete-
ring en in 1919 hebben Ged. Staten zich bereid ver
klaard deze vaar.tverbetering te willen bevorderen en
heeft men zich tot verschillende gemeenten, corpo
raties enz. gewend, met de vraag welke eiéchen aan
die gewenschte kanalen zou moeten worden gesteld.
Schagen, die ook gevraagd was om advies, heeft
voorgesteld en dit Is aangenomen, om de vertegen
woordigers van al die gemeenten, corporaties, enz.,
saam te laten komen, om zoodoende te probeeren
"om te krijgen een eensluidend advies aan Ged. Sta
ten. Dat is geschied en in een rapport is het alge
meen oordeel vastgelegd.
Naar het oordeel van den Provincialen Water
staat was er noodig: vaartverbetering Alkmaar-Lan-
gendijk-Schagen; Alkmaar-Rustenburg-Hoorn, Alk
maar, Huigendljk, Obdam, enz. naar Medamblik en
Grootebroek-Broekerhaven, ©en kanaal Schagen,
Stolpen-Kolhorn werd niet genoemd en voor Scha
gen stond het er dus niet best voor.
De Westfriesche Kanaalvereeniging was het met
deze plannen niet eens, onvoldoende als rekening
was gehouden met de droogmaking der Zuiderzee.
Toen is opgericht de later zoo bekend geworden
commissie-Van Aalst, wier eerste werk was gelden
te verzamelen voor plannen die gewenscht waren.
Het geld was spoedig door verschillende belangheb
benden bijeengebracht, er was f 42000 voor het opma
ken van plannen. De medewerking werd verzekerd
van den ingenieur Ringers, thans de bouwmeester
van de nieuwe zeesluizen te IJmuiden. Verder van
den Directeur-Generaal van de Zuiderzeewerken enz.
Naast de commissie-Van Aalst is gekomen de Pro
vinciale Commissie, waarin bijna dezelfde perso
nen zitting hebben, plus speciaal- deskundigen, nl.
Hoofdingenieur Rijkswaterstaat, van Zuiderzeewer
ken en den Prov. Waterstaat. Die beide commlsslën,
werken eendrachtelijk samen en tot op dit oogenblik
Is volkomen overeenstemming verkregen,
Spr. kan zeggen, dat de plannen nagenoeg gereed
zijn, zij zullen wellicht nog op enkele onderdeelen
gewijzigd worden, maar in noofdzaak zien zij er uit
als volgt: een kanaal: Alkmaar, Rustenburg, Hulk.
Hoorn (naar zee), Streek, Enkhuizen (naar zee) met
een zljikanaal naar Andljk. Een kanaal: Medemblik-
Hoorn door Drechterland.
Spr. merkte hierbij op, dfct de Vier Noorder Kog-
fren gepaseerd wordt. Door Vier Noorder Koggen
s niets bijgedragen. Eerst waa gedacht aan kanaal
Medemblik-Opmeer, maar bij de nieuwe route is
veel meer cultuur reede., bet gaat lange bestaande
vaarten en is dus in zijn uitvoering veel goedkooper.
het verwijt tot de regeering, dat deze zwijgt en heel
wat millioenen in den grond laat stoppen om aan
stonds met te meer aandrang op uitvoering der wer
ken te kunnen aandringen.
Maar hoe dit zij, de commissie-Van Aalst biedt
haar plannen als een geheel aan, ofschoon het wel
vast staat, dat alles niet tegelijk zal worden uitge
voerd. De heer Ringers heeft de meening uitgespro
ken, dat als alles door omstandigheden niet kan
worden uitgevoerd, eerst gezorgd moet worden voor
een verbinding Grootebroek naar zee en Schagen
naar Grootesloot. Deze meening is door niemand te
gengesproken. Spr. noemt bij stranding der groote
plannen deze verbinding voor Schagen van groote
beteekenis.
Op een paar in dien geest gedane vragen antwoordt
spr., dat in de commissie-Van Aalst de plannen
votor Schagen niet in 't minst worden tegengewerkt
Het was de heer Kloeke die zich in dezen zin uit
liet, als zou Alkmaar en Hoorn door den heer Van
Aalst worden bevoordeeld. De heer Van Aalst heeft
op de meest onpartijdige wijze zijn taak opgevat en
vervuld en deze bewering des heeren Kloeke is niet
anders dan een gemeene verdachtmaking. Wat de
heer Kloeke als plannen heeft gewild is een verbin
ding Schagen-Zijpe, Schagen-Barsingerhorn-Kolhorn
en Schagen-Enkhuften, zooals bij zegt in rechte lijn
door het hart van Westfriesland.
Spr. kan onmogelijk het belang van zulk een ka
naal zien dat niet door het hart, maar langs den
kamt van Westfriesland loopt. Wat het onderdeel
door Barsingerhorn betreft, dit is onmogelijk door
Barsdmgerhorn te trekken. Het moet óf ver van Bar
singerhorn, ten Zuiden óf ten Noorden komen, an
ders zou het door dure en vele bruggen schatten
kosten, dure schaderegeling, terwijl juist In het
tegenwoordige plan een goedkoope schaderegeling
wordt verkregen. Het eerste kanaal, Schagen-Zijpe,
zou minstens 2 maal de tram snijden en in zijn uit
voering zeer duur worden. Spr. wijst er op, dat een
kanaal als noodig is, niet speciaal gemaakt kan
worden voor Schagen; er zijn algemeene belehgen,
die bij zulke werken den doorslag moeten geven.
Zoo'n kanaal als bedoeld wordt, moet zoo kort mo
gelijk zijn. Ein als wij Schagen daarmee moeten aan
doen, zou het onafwijsbaar groote bochten krijgen.
Door vlak hij Schagen te komen, zou men den spoor
dijk brekend een hooge brug moeten bouwen, die
8K M. boven water lag, om 84 pet. der schepen te
kunnen doorlaten, Een enorme kosten, want de
spoordijk van en naar de brug zou men moeten op-
hoogen. Aan de eene zijde zou dat nog kunnen,
maar aan den karnt van Schagen zou deze verhooging
meebrengen een algeheele verhooging van het spoor
wegemplacement, wat de directie der spoorwegen
niet zou gedoogen. Een draaibrug zou absoluut in
ons systeem van grootscheepvaartkanaal niet pas
sen. Dat zou bovendien duur, ook wat de bediening
betreft, worden. En bovendien, en hier wijst spr. op
Alkmaar, belemmert een kanaal vlak bij Schagen
den groei van de plaats. Vooral Is dat voor Scha-
Sen van dubbele beteekenis omdat daar nog geen in-
ustrie is en dus voldoende en niet te duur terrein
voor industrie beschikbaar moet zijn.
Met een kanaal hier kan men niet de reeds be
staande industrie zoeken, de Industrie die nog moet
komen, moet het kanaal zoeken en daarvoor moet
terrein zijn. Dat bereikt men in Schagen met het aan
als voorbijvarende schepen voor ons hebben. Het
doel is, met de scheepsvrachten van beteekenis te
Schagen te kunnen komen, en dit doel wordt volko
men bereikt.
Verder wordt nog gevraagd, of het kanaal Scha-
gen-Grooteeloot, dat zou komen als de Wieringer-
meerplannen niet doorgaan, een kanaal wordt van
even groote afmetingen als het thans geprojecteer
de, en of dit kanaal niet sou kunnen worden door
getrokken naar Stolpen.
De heer Helder zegt, dat men goed voor oogen
houden moeit, dat het kanaal Kolhorn-Stolpen is een
groot-scheepvaartkanaal, alleen noodig als de Wie
ringermeer droog komt. Geschiedt dit niet, dan ver
valt dat plan. En als Schagen dan toch nog krijgt
zijn verbinding met de Grootesloot, is dat wel niet
ideaal, maar toch reeds een groot voordeel voor on
ze gemeente. Het is de bedoeling ,om dit kanaal even
groot te projecteeren, tenminste de kaden op dezelf
de breedte uit te zetten. Door dit kanaal zou Scha
gen zijn verbinding met Zijpe, Anna Paulowna en
Wieringerwaard krijgen. Spr. waarschuwt tegen het
verschijnsel te veel anti-Alkmaarsch te zijn, de groo
te lijnen in de plannen moeten worden vastgehou
den. De heer Kloeke, uitgenoodigd om te Hoorn een
vergadering bij te wonen, waar de algemeene fca-
naalplannen zouden worden besproken, verscheen
niet, antwoordde niet, dus kan tegenover hem geen
égards meer in acht worden genomen.
Op een vraag, of ook de Schager sluis niet een ver
lengde kolk kon krijgen, nu Alkmaar aan de Zes
Wielen een langere noodkolk krijgt, die voor een
jaar of 10 voldoende ia, acht de heer Helder dat niet
uitvoerbaar, of met groote kosten. Het is niet alleen
de sluis die te klein is, ook de vaart naar Schagen
zal moeten worden verbeterd, de hoeken weggeno
men. Een kostbaar werk en dat nu de kans groot is,
dat wij beter zullen worden geholpen, niet aanbe
velenswaard.
Voorzitter dankt den heer Helder hartelijk voor
zijn duidelijke uiteenzetting, wat door applaus der
aanwezigen wordt onderstreept.
Bij de rondvraag wijst de heer Joh. Rotgans op het
lastige, dat de Raad vam Arbeid steeds op Donder
dagmorgen de zakenmenschen oproept. Spr. wil van
wege de vereeniging daartegen opkomen.
Niet-heengaan wordt algemeen beter geoordeeld.
De heer K. Kerkmeer wijst op het feit dat de in-
koopstroomprijs der electriciteit door daling van den
kolenprijs lager is geworden voor de gemeente. Van
een lageren stroomprijs voor de afnemers is geen
sprake, zelfs is de stroom voor de industrie nog ver
hoogd. Spr. concludeert dat, gezien de winst en af
schrijving vorig jaar behaald en den grooteren ver
koop van het aantal K.W.U. dit jaar de winst zoo
aanmerkelijk zal stijgen, dat de stroomprijs z.L kan
worden verlaagd.
De heer J. Helder, lid der lichtcommlssie, bestrijdt
deze meening. De afschrijving en winst over 1920
aoht spr. gezien den toestand van het net, te gering
en moet minstens f 7000 bedragen. Wij moeten vlug
ger afschrijven wil het bedrijf op een gezonde basis
komen. Spr. beweert, dat aan krachtstroom vorig
jaar is verloren, vandaar het noodzakelijke van ver
hooging en zoolang door stijging der maximale be
lasting nog niet bekend ia wat Schagen aan het Prov.
electrisch bedrijf zal moeten betalen, zijn met eenige
zekerheid de resultaten van het bedrijf niet te voor
spellen.
Na nog eenige discussie wordt het voorstel des
heeren Kerkmeer om aan den Raad te adresseeren,
tot verlaging van den stroomprijs, verworpen met 2
stemmen voor, men achtte algemeen, nu de licht-
comimissie afwijzend zou adviseeren, een adres naar
den Raad weinig doeltreffend.
Hierna sluiting.
Vanaf Medemblik denkt men zich een kanaal dwar« hanginge 'plan volkomen. Een groot voordeel noemt
door de drooggemaakte Wieringermeer. Verder een spr. het bovendien, dat dit terrein langs den tram
kanaal vanuit de Wieringermeer naar Aantawoud,lijn ligt. Dat het hoofdkanaal niet door Schagen
Langere!*, ringvaart Berkmeer, ringvaart Beerbugo- gaat acht ipr. geen bezwaar, weinig of gaan belang
ONTWAPENINGSCONFERENTIE.
De uitnoodiging van president Harding tot een
ontwapeningsconferentie, wordt allerwege met sym
pathie ontvangen.
Volgen9 de Daily Chronicle zal Lloyd George zelf
aan het hoofd van de Engelsche delegatie naar Was
hington gaan om de conferentie aldaar bij te wo
nen.
Uit Parijs komt het bericht dat Briand de Kamer
den stap der Vereenigde Staten betreffende de bij
eenroeping van een conferentie te Washington ter
beperking der bewapening mededeelde en dankte
Harding voor deze edele uitnoodiging. Hij verklaar
de, dat de regeering zich beijverde de uitnoodiging
aan te nemen.
Als een bewijs hoe hoog men deze uitnoodiging
waardeerde is dat Briand voornemens is persoonlijk
Frankrijk te gaan vertegenwoordigen. Hij ziet in
deze bijeenkomst het begin van een geheel nieuwe
wereldpolitiek en acht het noodig, dat Frankrijk er
vertegenwoordigd wordt door den minister, die zelf
verantwoordelijk is voor de buitenlandsche betrek
kingen.
Men toont in Engeland aan alle zijden de grootste
belangstelling in de voorgestelde ontwapeningscon
ferentie en andere vraagstukken van den Stillen
Oceaan. In gezaghebbende kringen wordt November
voorgesteld als datum der conferentie. Lord Curzon
en Lord George worden genoemd als de waarschijn
lijke Britsche vertegenwoordigers op de conferen
tie en verwacht wordt dat lord Lee, de eerste lord
der admiraliteit, admiraal Beatty, sir Wathington
Evans en veldmaarschalk sir Henry Wilson eveneens
aanwezig zullen zijn. Naar medegedeeld wordt heeft
de Fransche regeering Hardings uitnoodiging aan
genomen, en officieel wordt medegedeeld, dat Ja-
pan's aanvaarding op weg is naar Washington. Men
is algemeen bevredigd dat Hardings uitnoodiging
den steun heeft van alle deelen van het Britsche rijk
die thans vertegenwoordigd zijn door hun premiers
op de Rijksconferentie te Londen.
De Evening Standard zegt: De geheele Engelsch
sprekende wereld, zoowel dat gedeolte dat de En
gelsche koning erkent en dat hetwelk zijn meening
uitspreekt bij monde van den Amerikaanschen pre
sident, staat achter Hardings voorstel. Het acht de
conferentie van Washington hoopgevend voor de
verwezenlijking van een daal van hst Idealisme
hetwelk gedurende de bitterste oogenblikken van
den oorlog den moed er in hield. Een vast en vrucht
baar vergelijk met de Amerikaansche republiek zou
geen geringen vergoeding vormen voor de Euro-
'peesche teleurstellingen. Zelfs in Europa zou het
eindresultaat van zulk een overeenkomst als zegen
worden ondervonden.
EEN VREEMDE WONING.
Uit Brussel, 12 Juli. De politie van Lens was tr
mee in kennis gesteld, dat zich sinds een zevental
dagen een persoon in de kruin van een eik In het
bosch van Jurbise, verborgen hield. Zij ging er naar
toe, om den man te verwijderen, doch deze weiger
de naar beneden te komen, ook toen de agenten met
los kruit op hem begonnen te schieten. Ten slotte
werd een houthakker in den arm genomen, die den
boom begon om te hakken. De man in den boom
deed daarop een regen van verschillende voorwer
pen, waaronder de materialen voor den bouw van
een hut op den houthakker en de agenten neerko-
komen. De boom werd echter omgehakt en de man,
die niettegenstaande hij een val van verscheidene
meters deed, ongedeerd op den grond was gekomen,
gearresteerd. Hij bleek te zijn Frans van der Wae-
len, 40 jaar oud, afkomstig uit Denderleeuw. Het
parket te Bergen heeft hem in afwachting van na
dere bijzonderheden, wegens landlooperij doen ge
vangen nemen.
DE DROOGTE IN FRANKRIJK.
De huidige droogte, die een ernstig gevaar is ge
worden voor landbouw en veeteelt, is, wat betreft
het gebied van Parijs ln Augustus 1920 begonnen,
schrijft de „Matin". Den 17en Octoher d.a.v. kwam
de voorhistorische regeering, die ln 24 uur 64 m.M.
water gaf en toen was het afgeloopen. In zeven
maanden tijd, van November 1920 tot Mei 1921 is te
Parijs niet meer dan 164 m.M. water gevallen, ter
wijl de normale hoeveelheid 305 m.M. is en in Juni
van dit jaar viel er geen enkele milimeter, terwijl
de norm 55 m.M. is. Juli heeft tot heden eveneens
geen enkele milimeter opgeleverd. In geen vijftig
jaar is de droogte van zoo'n langen duur geweest
als thans. Volgens de officieele cijfers is de grootst
bekende droogte te Parijs, die van 15 Maart tot 8
Mei 1893 geweest. In een tijdvak van 55 dagen viel
toen niet meer dan 3 milimeter water. Welnu, van
22 Mei tot 11 Juli van dit jaar is er nog geen 2
milimeter gevallen, en waar is het einde? De winter
van 1892—'93 was zeer regenrijk, terwijl het in dien
van 1920—21 zoo goed als niet geregend heeft. De
huidige droogte is dus wel verschrikkelijk. Daarbij
komt nog, dat er dezen winter in de bergen weinig
sneeuw is gevallen en de gewone reservoirs der ri
vieren en de bronnen thans uitgedroogd zijn. Bo
vendien stijgt de temperatuur bij den dag en terwijl
men toch zou meenen, dat de vreeselijke hitte der
laatste dagen een onweder mee moest brengen, is
er geen wolkje aan den hemel verschenen.
KROKODILLENJACHT IN VERSAILLES.
Een soldaat van het 5e regiment genie, die dezer
dagen een bad had genomen in een der vijvers van
het park van VersaJlles, sedert tal van Jaren de
zwemgelegenheid van het garnizoen aldaar, beweer
de dat hij in het water een krokodil had gezien.
Er werd een onderzoek ingesteld en het bleek dat er
Inderdaad een krokodil in den vijver vertoefde, die
dienzelfden ochtend met een achttal zijner soortge-
nooten had dienst gedaan bij een filmopneming,
zulks met goedkeuring der autoriteiten. De krokodil
len wenschten blijkbaar het water niet te verlaten,
en er moesten..- krokodillen jagers uit den ParlJ-
schen dierentuin worden ontboden om ze er uit te
halen. Zeven konden er worden gevangen, de acht
ste zwemt nogl
DE BEKORING DER TITEL» IN DüITSCHLAND.
De nieuwe rijksgrondwet van 1919 heeft titels,
zonder meer, afgeschaft, maar heeft daarmede nog
niet kunnen bewerken, dat het zwak voor welklin
kende en hoogdravende titels daarmee ook verdween.
Hetgeen wel in het bijzonder blijkt uit de dagelljk-
sche aanvragen van beambten- en ambtenaargroe-
pen om een regeling van hun onderscheidingen.
Volgens de grondwet kan een titel alleen dan ver
leend worden, wanneer deze het symbool is van een
ambt, dat de drager daarvan bekleedt. Ambtelooze
personen kunnen dus geen ambtstitel dragen. Kon
vroeger een „Reglerungsrat" door dienstjaren of uit
belooning voor zijn werk, „Oberregierungsrat" wor
den zonder, dat hij feitelijk die positie innam, thans
is dit alleen mogelijk wanneer hij in facto ook deze
plaats inneemt.
Het pracfix „Geheim" wordt niet meer verleend.
Dus voortaan komen er geen nieuwe „Geheime.
Oberregierungsrate" of „Geheime expedierende Se-
cretare" voor.
Hetzelfde lot treft de onderscheidingen zonder
meer van „Sanitatsrat", „Justizrat" en „Kommer-
zienrat".
Onopgelost is nog het „professoren"-vrnagstuk. In
de grondwet staat, dat de academische graden blij
ven bestaan. Nu Is men het er niet over eens of
„professor" een academische graad is of niet
Bij de nieuwe regeling der verschillende ambtsaan
duidingen kwamen verscheidene verzoeken bij het
rijksministerie van binnenlandsche zaken binnen om
de correcties in den titel aan te brengen. De kanse
larij-beambten b.v. vroegen weglating van het wöord
„Kanzlei „waarschijnlijk", schrijft het „Berl. Ta-
geblatt omdat het publiek bij deze toevoeging aan
iets stoffigs en vervelends denkt.
Het „Berl. Tagebl." geeft van dit Jagen naar titels
niet het minst de vrouwen de schuld. Want zich
te mogen noemen: „Frau Stellenvertretender Ober-
krankenkassen inspector" heeft nog heden voor me
nigeen een groote charme.
DE BRIEVENBUS.
Aan de brievenbussen in de straten zijn we zoo
gewend, dat we nauwelijks gelooven kunnen dat zij
nog pas ruim een halve eeuw oud zijn. Wel zeer
eigenaardig dat de eerste brievenbus niet in Europa
heeft gestaan, maar in Afrika. Johann Albrecht von
Mandelslo, die in 1633 de reis van het gezantschap
van hertog Frederik III van Sleeswijk-Holstein naar
Moskou en Perzië mede maakte, vertelt hiervan
in zijn „Morgenlandische Reisebeschreibung". In het
hoofdstuk waarin verhaald wordt van de terugrei®
over zee leest men: „wij vonden een hrieven&ast van