Alititii Nitiis- Aliitüiiit- Lmilnvlliil Schagen en de Kanaalplannen. Donderdag 14 «luli 1921. S4ste Jaargang No. ©855. UITGEVERS: TRAPMAN A CO.. SCHAGEN. Gemengd Nieuws. Dit blad verschijnt viermaal per week :Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m. 8 uur worden Advertentiën zooteel mogelijk in het eerstnitkomend nummer geplaatst. POSTCHEQUE en OIRODIENST 23330. INT. TE1 EP. n«. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN TIËN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno inbegrepen). Groote (letters worden naar plaatsruimte berekend Onder presidium van den heer Th. Schmalx verga derde Dinsdagavond in hot lokaal van den heer C. Boontjes de Schager Handeldrijvende en Industrieels Middenstandsvereenigdng. Na opening der vergadering volgde da lezing der notulen, door den heer C. Roggeveen C*. Jr., die on veranderd werden goedgekeurd. Er waren verschillende stukken ingekomen betref fende het informatie- en incassowezen en alle kans bestond, dat deze afdeellng bij den Middenstands bond zou worden ondergebracht. Verschillende stukken betreffende <het midden- etandscongres passeerden de revue. Ingekomen was het verslag van de Middenstands- bank, eveneens dat van de Handelsavondschool. Ter sprake kwam het feit dat de Middenstands bond glasverzekeringen opricht, waarvan elke ver zekerde zoo mogelijk lid van een middenstandsorga nisatie moet zijn. Bij de Schager Glasverzekering was dat niet het geval, daar waren nog verzekerden die geen lid van de Middenstandsvereeniging waren. Het bestuur was van oordeel dat allen die in de ter men vallen om lid te worden, dit moeten zijn. Profi- teeren van de instellingen der Middenstandsvereen. bracht mee verplicht lidmaatschap. In die richting zou dus worden gewenkt, wat algemeen werd goed gekeurd. Als afgevaardigde naar -het Bondscongres te Rot terdam op 20 en 21 Juli a.s. werd benoemd de heer M. C. Tuinman. Aan de orde was nu het geven van voorlichting in zake de aanhangige kanaalplannen voor Schagen en omgeving. De heer J. Helder, daartoe uitgenoodigd, leidde dit punt in. In zijn uitvoerig en duidelijk be toog gaf spr. eerst een overzicht van de verdeeldng van Noordholland in de groote waterschappen, waar onder ook het land dat tusschen den Westfrieschen omringdijk lag. En het verbeteren van het vaarwater in dat deel van Noordholland was het doel van de Westfriesche Kanaalvereeniging, voornamelijk om dat in dien omringdijk maar 1 opening was, nl. bij de Zeswielen te Alkmaar, waar een kleine sluis was en later bij Rustenburg. De Westfriesche Kanaalvereeniging had het in al de jaren van haar werkzaamheid niet veel verder kunnen brengen, dan tot het maken vtfn onvoldoen de teekeningen voor een paar plannen. Gebrek aan voldoende finantieelen steun en het ndet hebben van den steun van menschen die men voor zulke dingen noodig heeft, waren mee wel de oorzaken van het niet-slagen. Door die vereeniging werden gepropageerd plan- nenf Schagen—Stolpen, Schagen—-Kolhorn en Scha gen—Enkhuizen. De plannen daarvoor gemaakt wa- waard, naar het hoofdkanaal Alkmaar-Hoorn. Dan een kanaal Kolhorn-Groetpolder, ongeveer 600 M. oos telijk Kolhorn in de Kromme Gouw, door 't Veld om Verlaat naar Oudkarspel en verder uit Wogmeer naar Alkmaar. Bij Alkmaar had men genomen om het Noordhollandsch Kanaal heenbuigend een nieuw kanall. Het Noordhollandsch kanaal, vlak tegen de dustrie van Al'kimaar. Waar dit is 'n geheel plaat selijk belang, zal Alkmaar dat zelf moeten betalen, soonlijk belang, zal Alkmaar dat zelf moeten betalen. En dan kom ik, zegt spr., tot het kanaal voor ons Schagers van belang, nl. van Kolhorn, Schagen, Stol pen. Spr. stelt voorop, en wijst daarop met nadruk dat dit kanaal is bedoeld als groot-scheepvaartka- naal, als verbinding Wieringermeer-Noordhol- landach Kanaal. Het zal een kanaal zijn van 84 M. breedte en een bodemdiepte van 3X M. Omdat het een grootscheep- vaartkanaal is, moet het zijn zoo kort mogelijk, zoo min mogelijk bochten hebben, dus geschikt voor groote schepen. Het kanaal komt bij de bestaande binnenhaven binnen, naar de Dudkersluis, boven Kolk, en blijven de steeds in den Waardpolder naar de Wieringer- waard en komt door den dijk in de Bosse. BIJ Moer beek aan de Kreil wordt een sluis gemaakt. In rech te richting gaat het midden door den Meeldijk langs den sdntelweg naar 't Wad, kruist de Wadsloot, volgt de Gouwe, dan rechtuit, kruist de Losschoten, gaat door den spoordijk en komt aan den Groenenweg en gaat tot de plaats van Sleutel en gaat met een 1000 meter straal naar Westfrieschen dijk, en vervolgens in rechte richting naar het Noordhollandsch Ka naal. Dit kanaal passeert dus op korten afstand Schagen. Schagen moet dus met dat kanaal worden verbonden en dat geschiedt vanaf de boerenplaats van Sleutel naar het eind van de Loet, binnen de tram blijvend. Aan de Loet komt een sluisje ter verbinding met het polderwater. Al de deskundigen zijn het er over eens, dat dit de aangewezen oplossing is. Men moet dat kanaal naar Schagen niet beschou wen als een doodloopend eind, maar wel degelijk dat het is een verbinding met een grootscheepvaart- k anaal. Spr. wijst er op, dat door deze kanaalplannen Westfriesland binnen den omringdijk niet twee, zoo als thans, nl. bij de Zeswielen en later bij Rusten burg, maar 12 uitgangen zal krijgen. 'Een leder zal begrijpen, dat deze kanalisatie ge heel zal afhangen van de Zuiderzeewerken. En nu ia het een feit, dat er in die Zuiderzeewerken wat stag natie Is op dit oogenblik. Het is een dubbeltjeskwes tie. Oud-ministers van financiën schrijven over het meer of minder rendabele van het groote Zuiderzee- plan en een feit is het, dat de groote geldwereld rem mend werkt op de uitvoering van het groote plan. Geld voor het droogmaken van de Wieringermeer zal er echter wel zijn. Zooals bekend ds men op Wie ren onvoldoende, een kas van f 1200 was te gering, ringen reeds druk bezig en richt men van zekere zijde de plannen werden dan ook afgekeurd en alles leid de tot niets. In het bestuur van die Kanaalvereeniging kwam tenslotte een wijziging en dat bestuur heeft zich tot Ged. Staten gewend, met het dringend verzoek de verbetering van het vaarwater in Westfriesland ter band te nemen. De sluis aan de Zeswielen moest opgeruimd en gelijkleggang van het peil van Raaks- maat- en Schermerboezem werd gewenscht geoor deeld. In den zomer Is dat ped! bijna gelijk, op andere tij den, is daartussohen een groot verschil, en ligt het peil van Schermerboezem heel wat booger. !Eén van do middelen om dat peil gelijk te malen noemt spr. het snel afmalen van Sohermerboezem. Van 1917 tot 1919 is men bezig geweest om Ged. Staten warm te krijgen voor het idee vaartverbete- ring en in 1919 hebben Ged. Staten zich bereid ver klaard deze vaar.tverbetering te willen bevorderen en heeft men zich tot verschillende gemeenten, corpo raties enz. gewend, met de vraag welke eiéchen aan die gewenschte kanalen zou moeten worden gesteld. Schagen, die ook gevraagd was om advies, heeft voorgesteld en dit Is aangenomen, om de vertegen woordigers van al die gemeenten, corporaties, enz., saam te laten komen, om zoodoende te probeeren "om te krijgen een eensluidend advies aan Ged. Sta ten. Dat is geschied en in een rapport is het alge meen oordeel vastgelegd. Naar het oordeel van den Provincialen Water staat was er noodig: vaartverbetering Alkmaar-Lan- gendijk-Schagen; Alkmaar-Rustenburg-Hoorn, Alk maar, Huigendljk, Obdam, enz. naar Medamblik en Grootebroek-Broekerhaven, ©en kanaal Schagen, Stolpen-Kolhorn werd niet genoemd en voor Scha gen stond het er dus niet best voor. De Westfriesche Kanaalvereeniging was het met deze plannen niet eens, onvoldoende als rekening was gehouden met de droogmaking der Zuiderzee. Toen is opgericht de later zoo bekend geworden commissie-Van Aalst, wier eerste werk was gelden te verzamelen voor plannen die gewenscht waren. Het geld was spoedig door verschillende belangheb benden bijeengebracht, er was f 42000 voor het opma ken van plannen. De medewerking werd verzekerd van den ingenieur Ringers, thans de bouwmeester van de nieuwe zeesluizen te IJmuiden. Verder van den Directeur-Generaal van de Zuiderzeewerken enz. Naast de commissie-Van Aalst is gekomen de Pro vinciale Commissie, waarin bijna dezelfde perso nen zitting hebben, plus speciaal- deskundigen, nl. Hoofdingenieur Rijkswaterstaat, van Zuiderzeewer ken en den Prov. Waterstaat. Die beide commlsslën, werken eendrachtelijk samen en tot op dit oogenblik Is volkomen overeenstemming verkregen, Spr. kan zeggen, dat de plannen nagenoeg gereed zijn, zij zullen wellicht nog op enkele onderdeelen gewijzigd worden, maar in noofdzaak zien zij er uit als volgt: een kanaal: Alkmaar, Rustenburg, Hulk. Hoorn (naar zee), Streek, Enkhuizen (naar zee) met een zljikanaal naar Andljk. Een kanaal: Medemblik- Hoorn door Drechterland. Spr. merkte hierbij op, dfct de Vier Noorder Kog- fren gepaseerd wordt. Door Vier Noorder Koggen s niets bijgedragen. Eerst waa gedacht aan kanaal Medemblik-Opmeer, maar bij de nieuwe route is veel meer cultuur reede., bet gaat lange bestaande vaarten en is dus in zijn uitvoering veel goedkooper. het verwijt tot de regeering, dat deze zwijgt en heel wat millioenen in den grond laat stoppen om aan stonds met te meer aandrang op uitvoering der wer ken te kunnen aandringen. Maar hoe dit zij, de commissie-Van Aalst biedt haar plannen als een geheel aan, ofschoon het wel vast staat, dat alles niet tegelijk zal worden uitge voerd. De heer Ringers heeft de meening uitgespro ken, dat als alles door omstandigheden niet kan worden uitgevoerd, eerst gezorgd moet worden voor een verbinding Grootebroek naar zee en Schagen naar Grootesloot. Deze meening is door niemand te gengesproken. Spr. noemt bij stranding der groote plannen deze verbinding voor Schagen van groote beteekenis. Op een paar in dien geest gedane vragen antwoordt spr., dat in de commissie-Van Aalst de plannen votor Schagen niet in 't minst worden tegengewerkt Het was de heer Kloeke die zich in dezen zin uit liet, als zou Alkmaar en Hoorn door den heer Van Aalst worden bevoordeeld. De heer Van Aalst heeft op de meest onpartijdige wijze zijn taak opgevat en vervuld en deze bewering des heeren Kloeke is niet anders dan een gemeene verdachtmaking. Wat de heer Kloeke als plannen heeft gewild is een verbin ding Schagen-Zijpe, Schagen-Barsingerhorn-Kolhorn en Schagen-Enkhuften, zooals bij zegt in rechte lijn door het hart van Westfriesland. Spr. kan onmogelijk het belang van zulk een ka naal zien dat niet door het hart, maar langs den kamt van Westfriesland loopt. Wat het onderdeel door Barsingerhorn betreft, dit is onmogelijk door Barsdmgerhorn te trekken. Het moet óf ver van Bar singerhorn, ten Zuiden óf ten Noorden komen, an ders zou het door dure en vele bruggen schatten kosten, dure schaderegeling, terwijl juist In het tegenwoordige plan een goedkoope schaderegeling wordt verkregen. Het eerste kanaal, Schagen-Zijpe, zou minstens 2 maal de tram snijden en in zijn uit voering zeer duur worden. Spr. wijst er op, dat een kanaal als noodig is, niet speciaal gemaakt kan worden voor Schagen; er zijn algemeene belehgen, die bij zulke werken den doorslag moeten geven. Zoo'n kanaal als bedoeld wordt, moet zoo kort mo gelijk zijn. Ein als wij Schagen daarmee moeten aan doen, zou het onafwijsbaar groote bochten krijgen. Door vlak hij Schagen te komen, zou men den spoor dijk brekend een hooge brug moeten bouwen, die 8K M. boven water lag, om 84 pet. der schepen te kunnen doorlaten, Een enorme kosten, want de spoordijk van en naar de brug zou men moeten op- hoogen. Aan de eene zijde zou dat nog kunnen, maar aan den karnt van Schagen zou deze verhooging meebrengen een algeheele verhooging van het spoor wegemplacement, wat de directie der spoorwegen niet zou gedoogen. Een draaibrug zou absoluut in ons systeem van grootscheepvaartkanaal niet pas sen. Dat zou bovendien duur, ook wat de bediening betreft, worden. En bovendien, en hier wijst spr. op Alkmaar, belemmert een kanaal vlak bij Schagen den groei van de plaats. Vooral Is dat voor Scha- Sen van dubbele beteekenis omdat daar nog geen in- ustrie is en dus voldoende en niet te duur terrein voor industrie beschikbaar moet zijn. Met een kanaal hier kan men niet de reeds be staande industrie zoeken, de Industrie die nog moet komen, moet het kanaal zoeken en daarvoor moet terrein zijn. Dat bereikt men in Schagen met het aan als voorbijvarende schepen voor ons hebben. Het doel is, met de scheepsvrachten van beteekenis te Schagen te kunnen komen, en dit doel wordt volko men bereikt. Verder wordt nog gevraagd, of het kanaal Scha- gen-Grooteeloot, dat zou komen als de Wieringer- meerplannen niet doorgaan, een kanaal wordt van even groote afmetingen als het thans geprojecteer de, en of dit kanaal niet sou kunnen worden door getrokken naar Stolpen. De heer Helder zegt, dat men goed voor oogen houden moeit, dat het kanaal Kolhorn-Stolpen is een groot-scheepvaartkanaal, alleen noodig als de Wie ringermeer droog komt. Geschiedt dit niet, dan ver valt dat plan. En als Schagen dan toch nog krijgt zijn verbinding met de Grootesloot, is dat wel niet ideaal, maar toch reeds een groot voordeel voor on ze gemeente. Het is de bedoeling ,om dit kanaal even groot te projecteeren, tenminste de kaden op dezelf de breedte uit te zetten. Door dit kanaal zou Scha gen zijn verbinding met Zijpe, Anna Paulowna en Wieringerwaard krijgen. Spr. waarschuwt tegen het verschijnsel te veel anti-Alkmaarsch te zijn, de groo te lijnen in de plannen moeten worden vastgehou den. De heer Kloeke, uitgenoodigd om te Hoorn een vergadering bij te wonen, waar de algemeene fca- naalplannen zouden worden besproken, verscheen niet, antwoordde niet, dus kan tegenover hem geen égards meer in acht worden genomen. Op een vraag, of ook de Schager sluis niet een ver lengde kolk kon krijgen, nu Alkmaar aan de Zes Wielen een langere noodkolk krijgt, die voor een jaar of 10 voldoende ia, acht de heer Helder dat niet uitvoerbaar, of met groote kosten. Het is niet alleen de sluis die te klein is, ook de vaart naar Schagen zal moeten worden verbeterd, de hoeken weggeno men. Een kostbaar werk en dat nu de kans groot is, dat wij beter zullen worden geholpen, niet aanbe velenswaard. Voorzitter dankt den heer Helder hartelijk voor zijn duidelijke uiteenzetting, wat door applaus der aanwezigen wordt onderstreept. Bij de rondvraag wijst de heer Joh. Rotgans op het lastige, dat de Raad vam Arbeid steeds op Donder dagmorgen de zakenmenschen oproept. Spr. wil van wege de vereeniging daartegen opkomen. Niet-heengaan wordt algemeen beter geoordeeld. De heer K. Kerkmeer wijst op het feit dat de in- koopstroomprijs der electriciteit door daling van den kolenprijs lager is geworden voor de gemeente. Van een lageren stroomprijs voor de afnemers is geen sprake, zelfs is de stroom voor de industrie nog ver hoogd. Spr. concludeert dat, gezien de winst en af schrijving vorig jaar behaald en den grooteren ver koop van het aantal K.W.U. dit jaar de winst zoo aanmerkelijk zal stijgen, dat de stroomprijs z.L kan worden verlaagd. De heer J. Helder, lid der lichtcommlssie, bestrijdt deze meening. De afschrijving en winst over 1920 aoht spr. gezien den toestand van het net, te gering en moet minstens f 7000 bedragen. Wij moeten vlug ger afschrijven wil het bedrijf op een gezonde basis komen. Spr. beweert, dat aan krachtstroom vorig jaar is verloren, vandaar het noodzakelijke van ver hooging en zoolang door stijging der maximale be lasting nog niet bekend ia wat Schagen aan het Prov. electrisch bedrijf zal moeten betalen, zijn met eenige zekerheid de resultaten van het bedrijf niet te voor spellen. Na nog eenige discussie wordt het voorstel des heeren Kerkmeer om aan den Raad te adresseeren, tot verlaging van den stroomprijs, verworpen met 2 stemmen voor, men achtte algemeen, nu de licht- comimissie afwijzend zou adviseeren, een adres naar den Raad weinig doeltreffend. Hierna sluiting. Vanaf Medemblik denkt men zich een kanaal dwar« hanginge 'plan volkomen. Een groot voordeel noemt door de drooggemaakte Wieringermeer. Verder een spr. het bovendien, dat dit terrein langs den tram kanaal vanuit de Wieringermeer naar Aantawoud,lijn ligt. Dat het hoofdkanaal niet door Schagen Langere!*, ringvaart Berkmeer, ringvaart Beerbugo- gaat acht ipr. geen bezwaar, weinig of gaan belang ONTWAPENINGSCONFERENTIE. De uitnoodiging van president Harding tot een ontwapeningsconferentie, wordt allerwege met sym pathie ontvangen. Volgen9 de Daily Chronicle zal Lloyd George zelf aan het hoofd van de Engelsche delegatie naar Was hington gaan om de conferentie aldaar bij te wo nen. Uit Parijs komt het bericht dat Briand de Kamer den stap der Vereenigde Staten betreffende de bij eenroeping van een conferentie te Washington ter beperking der bewapening mededeelde en dankte Harding voor deze edele uitnoodiging. Hij verklaar de, dat de regeering zich beijverde de uitnoodiging aan te nemen. Als een bewijs hoe hoog men deze uitnoodiging waardeerde is dat Briand voornemens is persoonlijk Frankrijk te gaan vertegenwoordigen. Hij ziet in deze bijeenkomst het begin van een geheel nieuwe wereldpolitiek en acht het noodig, dat Frankrijk er vertegenwoordigd wordt door den minister, die zelf verantwoordelijk is voor de buitenlandsche betrek kingen. Men toont in Engeland aan alle zijden de grootste belangstelling in de voorgestelde ontwapeningscon ferentie en andere vraagstukken van den Stillen Oceaan. In gezaghebbende kringen wordt November voorgesteld als datum der conferentie. Lord Curzon en Lord George worden genoemd als de waarschijn lijke Britsche vertegenwoordigers op de conferen tie en verwacht wordt dat lord Lee, de eerste lord der admiraliteit, admiraal Beatty, sir Wathington Evans en veldmaarschalk sir Henry Wilson eveneens aanwezig zullen zijn. Naar medegedeeld wordt heeft de Fransche regeering Hardings uitnoodiging aan genomen, en officieel wordt medegedeeld, dat Ja- pan's aanvaarding op weg is naar Washington. Men is algemeen bevredigd dat Hardings uitnoodiging den steun heeft van alle deelen van het Britsche rijk die thans vertegenwoordigd zijn door hun premiers op de Rijksconferentie te Londen. De Evening Standard zegt: De geheele Engelsch sprekende wereld, zoowel dat gedeolte dat de En gelsche koning erkent en dat hetwelk zijn meening uitspreekt bij monde van den Amerikaanschen pre sident, staat achter Hardings voorstel. Het acht de conferentie van Washington hoopgevend voor de verwezenlijking van een daal van hst Idealisme hetwelk gedurende de bitterste oogenblikken van den oorlog den moed er in hield. Een vast en vrucht baar vergelijk met de Amerikaansche republiek zou geen geringen vergoeding vormen voor de Euro- 'peesche teleurstellingen. Zelfs in Europa zou het eindresultaat van zulk een overeenkomst als zegen worden ondervonden. EEN VREEMDE WONING. Uit Brussel, 12 Juli. De politie van Lens was tr mee in kennis gesteld, dat zich sinds een zevental dagen een persoon in de kruin van een eik In het bosch van Jurbise, verborgen hield. Zij ging er naar toe, om den man te verwijderen, doch deze weiger de naar beneden te komen, ook toen de agenten met los kruit op hem begonnen te schieten. Ten slotte werd een houthakker in den arm genomen, die den boom begon om te hakken. De man in den boom deed daarop een regen van verschillende voorwer pen, waaronder de materialen voor den bouw van een hut op den houthakker en de agenten neerko- komen. De boom werd echter omgehakt en de man, die niettegenstaande hij een val van verscheidene meters deed, ongedeerd op den grond was gekomen, gearresteerd. Hij bleek te zijn Frans van der Wae- len, 40 jaar oud, afkomstig uit Denderleeuw. Het parket te Bergen heeft hem in afwachting van na dere bijzonderheden, wegens landlooperij doen ge vangen nemen. DE DROOGTE IN FRANKRIJK. De huidige droogte, die een ernstig gevaar is ge worden voor landbouw en veeteelt, is, wat betreft het gebied van Parijs ln Augustus 1920 begonnen, schrijft de „Matin". Den 17en Octoher d.a.v. kwam de voorhistorische regeering, die ln 24 uur 64 m.M. water gaf en toen was het afgeloopen. In zeven maanden tijd, van November 1920 tot Mei 1921 is te Parijs niet meer dan 164 m.M. water gevallen, ter wijl de normale hoeveelheid 305 m.M. is en in Juni van dit jaar viel er geen enkele milimeter, terwijl de norm 55 m.M. is. Juli heeft tot heden eveneens geen enkele milimeter opgeleverd. In geen vijftig jaar is de droogte van zoo'n langen duur geweest als thans. Volgens de officieele cijfers is de grootst bekende droogte te Parijs, die van 15 Maart tot 8 Mei 1893 geweest. In een tijdvak van 55 dagen viel toen niet meer dan 3 milimeter water. Welnu, van 22 Mei tot 11 Juli van dit jaar is er nog geen 2 milimeter gevallen, en waar is het einde? De winter van 1892—'93 was zeer regenrijk, terwijl het in dien van 1920—21 zoo goed als niet geregend heeft. De huidige droogte is dus wel verschrikkelijk. Daarbij komt nog, dat er dezen winter in de bergen weinig sneeuw is gevallen en de gewone reservoirs der ri vieren en de bronnen thans uitgedroogd zijn. Bo vendien stijgt de temperatuur bij den dag en terwijl men toch zou meenen, dat de vreeselijke hitte der laatste dagen een onweder mee moest brengen, is er geen wolkje aan den hemel verschenen. KROKODILLENJACHT IN VERSAILLES. Een soldaat van het 5e regiment genie, die dezer dagen een bad had genomen in een der vijvers van het park van VersaJlles, sedert tal van Jaren de zwemgelegenheid van het garnizoen aldaar, beweer de dat hij in het water een krokodil had gezien. Er werd een onderzoek ingesteld en het bleek dat er Inderdaad een krokodil in den vijver vertoefde, die dienzelfden ochtend met een achttal zijner soortge- nooten had dienst gedaan bij een filmopneming, zulks met goedkeuring der autoriteiten. De krokodil len wenschten blijkbaar het water niet te verlaten, en er moesten..- krokodillen jagers uit den ParlJ- schen dierentuin worden ontboden om ze er uit te halen. Zeven konden er worden gevangen, de acht ste zwemt nogl DE BEKORING DER TITEL» IN DüITSCHLAND. De nieuwe rijksgrondwet van 1919 heeft titels, zonder meer, afgeschaft, maar heeft daarmede nog niet kunnen bewerken, dat het zwak voor welklin kende en hoogdravende titels daarmee ook verdween. Hetgeen wel in het bijzonder blijkt uit de dagelljk- sche aanvragen van beambten- en ambtenaargroe- pen om een regeling van hun onderscheidingen. Volgens de grondwet kan een titel alleen dan ver leend worden, wanneer deze het symbool is van een ambt, dat de drager daarvan bekleedt. Ambtelooze personen kunnen dus geen ambtstitel dragen. Kon vroeger een „Reglerungsrat" door dienstjaren of uit belooning voor zijn werk, „Oberregierungsrat" wor den zonder, dat hij feitelijk die positie innam, thans is dit alleen mogelijk wanneer hij in facto ook deze plaats inneemt. Het pracfix „Geheim" wordt niet meer verleend. Dus voortaan komen er geen nieuwe „Geheime. Oberregierungsrate" of „Geheime expedierende Se- cretare" voor. Hetzelfde lot treft de onderscheidingen zonder meer van „Sanitatsrat", „Justizrat" en „Kommer- zienrat". Onopgelost is nog het „professoren"-vrnagstuk. In de grondwet staat, dat de academische graden blij ven bestaan. Nu Is men het er niet over eens of „professor" een academische graad is of niet Bij de nieuwe regeling der verschillende ambtsaan duidingen kwamen verscheidene verzoeken bij het rijksministerie van binnenlandsche zaken binnen om de correcties in den titel aan te brengen. De kanse larij-beambten b.v. vroegen weglating van het wöord „Kanzlei „waarschijnlijk", schrijft het „Berl. Ta- geblatt omdat het publiek bij deze toevoeging aan iets stoffigs en vervelends denkt. Het „Berl. Tagebl." geeft van dit Jagen naar titels niet het minst de vrouwen de schuld. Want zich te mogen noemen: „Frau Stellenvertretender Ober- krankenkassen inspector" heeft nog heden voor me nigeen een groote charme. DE BRIEVENBUS. Aan de brievenbussen in de straten zijn we zoo gewend, dat we nauwelijks gelooven kunnen dat zij nog pas ruim een halve eeuw oud zijn. Wel zeer eigenaardig dat de eerste brievenbus niet in Europa heeft gestaan, maar in Afrika. Johann Albrecht von Mandelslo, die in 1633 de reis van het gezantschap van hertog Frederik III van Sleeswijk-Holstein naar Moskou en Perzië mede maakte, vertelt hiervan in zijn „Morgenlandische Reisebeschreibung". In het hoofdstuk waarin verhaald wordt van de terugrei® over zee leest men: „wij vonden een hrieven&ast van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 1