Alitsen Ritus-
Donderdag 21 Juli 1921.
S4sta «Jaargang Ho. 9SB9.
UITGEVERSTRAPMAN A CO.. SCHAGBN.
Ingezonden Stukken.
YERZEN
Binnenlandsch Nieuws.
SC HA EE
Dit blad verschijnt viermaal per week Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's m.8nnr worden Advertentiën
zooveel mogelijk in het eerstnitkomend nnmmer geplaatst.
POSTCHEQUE en OIHODIENST 23S30. INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVBRTEN
TIËN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 ct. (bewijsno
Inbegrepen). Groote lletters worden naar plaatsruimte berekend
SCHAGBN EN DE KAN AALPLANNEN.
Mijnbeer de Redacteur,
Mij werden eenlge Schager couranten van 14 Juli
toegezonden met een verslag der vergadering van
de SchagerHandeldrJJvende en Industrieels Midden-
standsvereeniging, gehouden op 12 Juli IJ. Dat ver-
elag Inziende, kwam lk tot de ontdekking, dat de
vergadering ln hoofdzaak waa gewijd aan de bespre
king der plannen van de Westlrlesche Kanaalver-
eenlging en Inderdaad doet het mij altijd genoegen
als zaken van algemeen belang ln 't openbaar wor
den behandeld. (De vergadering was wel niet open
baar, maar 't verelag ervan ls althans openbaar ge
maakt). Immers niemand minder dan Thorbecke
leert ons, dat zonder publiciteit de groote weg tot
verbetering ls gesloten.
Op betgeen volgens dat verslag de heer Helder op
die vergadering betrekkelijk de k&naalplannen heeft
gezegd, heb lk een paar aanmerkingen, die 11c u
beleefd verzoek ln uw blad op te nemen.
De heer Helder zegt:
„De Westfrlesche Kanaalvereenlglng had het ln
al de Jaren van haar werkzaamheid niet veel
verder kunnen brengen, dan tot bet maken van
onvoldoende teekenlngen voor een paar plan
nen. Gebrek aan voldoenden flnancléelen steun
en bet niet hebben van den steun van menschen,
die men voor zulke dlgen noodlg beeft, waren
mee wel de oorzaken van het niet slagen.
Door die vereenlging werden gepropageerd
plannen Schagen—Stolpen, Scbagen—Kolhorn en
SchagenEnkhulzen. De plannen daarvoor ge
maakt waren onvoldoende, een kas van f1200.
waa te gering, de plannen werden dan ook af
gekeurd en alles leidde tot niets".
Alzoo, geen geld genoeg, geen steun van de men
schen, die men voor zulke dingen noodlg beeft, on
voldoende plannen en teekenlngen, niks, niks, alle
maal'niks. Arme stakkers, wat dee Jullie ook ln de
koul
De heeren Mr, Beels, burgemeester van Scbagen,
Breebaart, dijkgraaf van den Groetpolder, Hartkamp,
burgemeester van Enkhulzen, Van der Steen, bur
gemeester van Spanbroek, Hulst, burgemeester van
de Zijpe, Sluis, lid der Prov. Staten en anderen, ze
hebben, evenals lk, belangeloos heel wat tijd en
moeite besteed om belangstelling te wekken voor
de kanalisatie van West-Friesland. Wat zij wilden
scheen wel onmogelijk, gelijk zoo vele goede din
gen ln den beginne onmogelijk schijnen. Ze
hebben bun best gedaan en hebben ze niet precies
verkregen, wat ze ln 't algemeen belang beoogden,
ze hebben bij velen belangstelling gewekt en de
aandacht van het Bestuur der Provincie op de zaak
gevestigd. Vader Tollens zou van hun streven
minstens hebben getuigd:
En reken d' uitslag niet,
Maar tel bet doel alleen.
En hebben de tegenwoordige bestuurders der Ka-
naalvereeniglng dan al Iets meer bereikt, don plan
nen, plannen en nog eens plannen? Zeker, ze hebben
bet geluk gehad, zeer rijke menschen voor de zaak
te winnen, die geheel belangeloos van bun geld heb
ben geofferd voor bet goeds doel, maar laten de
heeren toch niet vergeten, dat men op een ge baanden
weg allicht sneller voortgaat, dan sij, die hem heb
ben gebaand.
Het eerste, ook ln mijn oog zeer onvoldoende plan
der Westfrlesche Kanaalvereenlglng ls door Gedepu
teerde Staten verworpen, maar de noodzakelijkheid
van vaartverbeteringen door de geheele Provincie is
erkend. Betrekkelijk die vaartverbeteringen zijn ven-
wege de Provinciale Staten vragen geeteld, niet al
leen aan de Weetfrieaehe Kanaalvereenlglng, maar
ook aan de gemeenteraden, de schippersvereniging
Scbuttevaer enz. Afgevaardigden van deze corpora-
tiën kwamen op 8 December 1919 op verzoek der
Westfrlesche Kanaalvereenlglng bijeen, om door aa-
menspreking eenheid te brengen ln de verschillende
wenachen. De heer Dr. Van Aalst werd bereid be
vonden het voorzitterschap op zich te nemen en naast
of misschien wel ln de plaats van de Westfrlesche
Kanaalvereenlglng ls eene commissie gevormd, die
eigenlijk precies betzelfde beoogt als de Westfrlesche
Kanaalvereenlglng, maar die nu, ln naain van al de
door Gedeputeerde Staten om advies gevraagde cor-
poratlên antwoord gaf. Gedeputeerde Staten wensch-
ten gebruik te maken van de bestaande waterwegen
om deze voor zoover noodlg voor de scheepvaart
geschikt te maken, maar de commissie- ls daar lang
niet mee tevreden. In haar antwoord, gedateerd Alk
maar 15 December 1919 zegt ze o.a.:
„Hot resultaat der besprekingen was, dat wij
de plannen van uw college onvoldoende en on-
proctlsch achten, als lijdende aan te kleinen op
zet en om. geen rekening houdend met de droog
making der Zuidenee.
Met het oog hierop hebben wij besloten, ons
vooralsnog te onthouden van het geven van het
ona gevraagd advies en Uw College mede te dee-
len, dat wij ons zullen veroorlooven zoo spoe
dig mogelijk andere plannen aan zijn oordeel te
onderwerpen".
Naast deze speciale Westfrlesche commissie li, zoo-
els de heer Helder ons vertelt, gekomen eeK Pro
vinciale Commissie, waarin bijna dezelfde perso
nen zitting hebben, plua speciaal deskundigen, rui
de Hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat van do
Zuiderzeewerken en van den Provincialen Water
staat. Die beide Comrnissién, zoo zegt de beer Hel
der, werken eendrachtelijk samen en tot op dit
oogenblik is volkomen overeenstemming verkregen.
Die plannen, waarvoor niet minder dan 42000 gulden
disponibel zijn gesteld, zijn nagenoeg gereed en zien
er uit als volgt:
Een kanaal Alkmaar—Hoorn naar zee;
HoornEnkbuizen naar zee met een zijkanaal naar
Andljk en een kanaal MedemblikHoorn, niet door
de Vier Noorder Koggen, maar door Drechterland.
De beer Helder zegt:
„Een kanaal Stolpen—Schagen—Kolhorn werd
niet genoemd en voor Schagen stond hst er dus
niet best voor".
Is het wonder?
Een kanaal van Kolhorn langs den Zuidvoet van
den Westfrieschen omringdljk naar da Stolpen en
don nog wel een kanaal van 34 M. breedte en M.
diepte, zal naar mijn vaate overtuiging de kosten
van den aanleg niet waard zijn en zeker nooit tot
stand komen.
Als de Wieringermeer ls Ingepolderd naar de be
staande ontwerpen, dan zal er zijn:
lo. een kanaal van Kolhorn langs den ringdijk van
den Groetpolder en verder langs den zuidvoet
van den Westfrieschen omringdljk naar Medem
blik met een schutsluis aldaar;
2o. een kanaal langs het Noorden van de Wieringer
meer naar 't Noordhollandsch Kanaal bij de
Kooi.
Welk belang kon Kolhorn of de Wierlngermeerpol-
der dan bij een tweede verbinding met het Gr. N.-
Holl. Kanaal, een 12000 Meter zuidelijker bij Stol
pen hebben? De Wleringermeerpolder. zal veeleer be
hoefte hebben aan een vaartverbetering met het Zui
den, van Kolhorn langs den Groetpolder naar Rus
tenburg. Zoo'n verbinding ls door normallseerlng en
verdieping van de Langerels heel wat gemakke
lijker tot stand te brengen en veel meer van al
gemeen belang.
Verder zegt de heer Helder:
„dat de Vier Noorder Koggen gepasseerd wordt
Door Vier Noorder Koggen ls niets bijgedragen".
't Lijkt mij wel een beetje heel hard, dat de Vier
Noorder Koggen gepasseerd wordt, omdat niet ia bij
gedragen ln de kosten der gemaakte plannen, daar
toch de Vier Noorder Koggen wel zullen moeten be
talen tot de miljoenen, die de ontworpen kanalen
rullen kosten.
Duidelijk ls 't ook niet boe een kanaal Medemblik-
Hoorn loopen zal niet door de Vier Noorder Kog
gen, maar door Drechterland.
Van het grootscheepvaartkanaal, 33 M. breed en
3M M. diep ten Noorden van Schagsn ter verbinding
van Kolhom met het Gr. Noordhollandache Kanaal,
zegt de heer Helder:
„Al de deskundigen zijn bet erover eens, dat
dit de aangewezen oplossing ls".
Zou dat waar zijn?
Wie verstaat de beer Helder bier dan toch onder
de deskundigen? Zijn dat de Ingenieurs? Maar
de beer Rlngers telde toch den llen Februari van
dit Jaar te Enkhulzen:
„Niet de Ingenieur maakt de plannen, maar
deze moeten komen uit het publiek".
Hoe het zij, lk ben het met de deskundigen, hier
door den heer Helder bedoeld, volstrekt niet eens;
ik gun Schagen, Kolhorn en de Wieringermeer Iets
beters. De heer Helder zegt voorts, dat Westfriesland
niet twee, zooals thans bij de Zeswlelen en Rusten
burg, maar twaalf uitgangen zal krijgen, waarmee
immers schutsluizen worden bedoeld. Ik zou haast
zeggen, dat dat te veel ls van 't goede en waag het
op te merken, dat West-Friesland nu niet twee, maar
drie schutsluizen beeft, n.1. bij Rustenburg, bij de
Zeswlelen en bij Schoorldam.
De twaalf schutsluizen, in 't vooruitzicht gesteld,
doen mij denken aan hetgeen er gebeurt alB men
te veel hooi óp zijn vork laadt en aan 't Fransche
spreekwoord: Qul trop embrasse mal étrelnt
De heer Helder zegt verder:
„Maar boe bet ook zij, de commissie Van Aalst
biedt haar plannen als een geheel aan, ofschoon
het wel vast staat, dat alles niet tegelijk zal
worden uitgevoerd. D« heer Rlngers heeft de mee
ning uitgesproken, dat als alles door omstandig
heden niet kan worden uitgevoerd, eerst gezorgd
moet worden voor een verbinding Grootebroek
naar zee en Schagen naar Groots sloot. Deze
meening ls door niemand tegengesproken".
't Ia best mogelijk, dat die meening door niemand
ls tegengesproken, maar de heer Bosman zeide dan
toch op Dinsdag 17 Februari 1920 te Enkhulzen:
„Integendeel men moet de groote centra ver
binden, Enkhuizen—Hoorn—Alkmaar"
en ln de vergadering van 7 Maart 1921 te Scbagen
zelde de heer Ringen:
„Een kanaalplan Alkmaar—Hoorn—Enkbuizen
ls reeds geheel uitgewerkt, zoodat daarvan di
verse varianten zijn onderzocht".
Hoe rijm lk toch dat alles met de meening van
den heer Rlngers, dat als door omstandigheden niet
alles kan worden uitgevoerd, eerst gezorgd moet wor
den voor een verbinding Grootebroek "«er zee en
Schagen naar Grootesloot?
Door een paar in de vergadering gestelde vragen
ls de heer Helder blijkbaar wat boos geworden, al
thans heeft bij een antwoord gegeven, zoo verward,
zoo onjuist en voor mij zoo beleedlgend, dat lk het
niet onbesproken mag laten. Die woorden lulden:
„dat ln de Commissie Van Aalst de plannen voor
Scbagen niet ln 't minst worden tegen gewerkt.
Het was de beer Kloeke, die zich ln dezen dn
uitliet ,als zouden Alkmaar en Hoorn door den
heer Van Aalst worden bevoordeeld. De heer Van
Aalst heeft op de meest onpartijdige wijze zijn
taak opgevat en vervuld en deze bewering des
heeren Kloeke ls niet anders dan een gemeene
verdachtmaking. Wat de heer Kloeke heeft ge
wild ls eene verbinding Schagen—Zljpe, Schagen-
Barslngerhorn-r-Kolhorn en Schagen—Enkbuizen,
zooals hij zegt ln rechte lijn door het bert van
West-Friesland".
Ds heeren van de Om/missie kon lk geen van al
len, maar lk verheug mij over hunne belangstelling
ln een zaak, die reeds vele, vele Jaren geleden mijn
volle sympathie bad, lk heb er dan ook niet aan-ge
dacht een van ben, dan nog wel speciaal Dr. v. Aalst
te beleedigen. Maar we moeten personen van zaken
scheiden: leder van de heeren kan mij ln hooge ma
te sympathiek zijn en toch kunnen ze samen onder
allerhande Invloeden besluiten nemen, die mij verre
van onpartijdig schijnen. Een der heeren, de beer
Bosman, beschuldigt, geheel ten onrechte, de eerste
Kanaalvereenlglng van te hebben gehad een plaatse
lijk (zegge Schager) karakter en zegt, dat Integen
deel de groote centra 'Ërjttahutzen, Hoorn, Alkmaar
moeten worden verbonden en ik kaatste dien bal te
rug met de opmerking, dat de eerste Kanaalvereenl
glng wel degelijk bedoelde het algemeen belang,
maar dat nu heel duidelijk die belangen van Alk
maar op den voorgrond worden gedrongen.
Telkens en telkens weer wordt hetgeen de West-
frieeche Kanaalvereenlglng ln de eerste Jaren van
haar bestaan heeft verricht be- en veroordeeld door
leden der Commissie en dat bewoog mij, aan het te
genwoordige Bestuur den 17en Maart 1920 te zenden:
lo. een (vrij uitvoerig) schetsje der wordingsge
schiedenis van de Westfrlesche Kanaalvereenlglng;
2o. twee schetskaartjes van West-Friesland door
D. Roggeveen.;
3o. een Schager Courant met verelag der vergade
ring op 8 Med 1892.;
4o. een VUegenblad van Enkhulzen van 4 Octo-
bex 1893.
Den 29en Maart ontving lk hierop van den klerk
van den heer Bosman bericht, dat die stukken wa
ren ontvangen, maar dot zijn patroon op reis was,
zoodat er nog geen gelegenheid was, een en ander
onder oogen te zien.
Mede op 17 Maart schreef ik aan den heer Bosman
persoonlijk o.m.:
„Als U zoo vriendelijk wilt zijn, om het voor
het Archief gezondene door te lezen, dan zal U
blijken, dat ik van den beginne af al gemee
ne belangen, niet die van Schagen alleen, op
bet oog had".
Tot heden ontving lk verder noch op het een, noch
op het ander eenlg bericht.
De heer Helder waarschuwt tegen het verschijnsel
te veel antl-AUomaarsch te zijn; wellicht weet hij
niet, dat ik daar van den begdnne af tegen heb ge
waarschuwd. Men moet ln 't geheel niet anti-Alk-
maarsch zijn, maar toch duchtig toezien, dat noch
Alkmaar, noch Hoorn, noch Enkhulzen, noch welke
plaats dan ook het plaatselijk belang gaat stellen,
boven het algemeen belang. Of daar dan vrees voor
bestaat? Ik las ln oude Schager Couranten de intri
ges van Alkmaar om te bewerken, dat, ln den naam
van 't algemeen belang, de spoorlijn Amsterdam-
Den Helder niet zou kamen over Schagen, maar
buiten den Westfrieschen omringdljk door de dui
nen. Ik les uitvoerig de geschiedenis van 't Mer-
wedekanaal, een geschiedenis van twee concurren-
ten Rotterdam en Amsterdam. Ik zie dagelijks ln de
bladen wat concurreerende steden en landen doen
om elkaar te slim af te zijn en lk begrijp, dat wie
niet op zijn qul vlve Is, zal worden behandeld als
une quantité négligeoble en dat lot wensch lk Scha
gen niet toe. De heeren zullen zeker Schagen niet
tegenwerken, maar ze zullen, 't ligt voor de hand,
Ijveren voor hetgeen hun het naast aan het hart
ligt.
Ook uit het beweren van den heer Helder, dat lk
zou hebben gewilcl een verbinding Schsgen— Zijpe,
Sohegen—Bars!ngerhorn—Kolhorn en Schagen-Enk-
hulzen blijkt wel, dat hij heeft verzuimd zich be
hoorlijk op de hoogte te stellen, vóór hij optrad als
voorlichter ln eene vergadering.
Een verbinding SchagenZijpe (Groote Sloot) heb
lk nool* gewild. Een verbinding Schagen—Barsin—
gerhorn—Kolhorn evenmin en wat betreft de reohte
Ujn Stolpen—Schagen en dan door H hart van West-
Friesland naar Enkhulzen, daarvan kan de heer
Helder ln de Scheger Courant van 6 April lezen:
„Een groote schetskaart van West-Friesland
door mij voor deze gelegenheid vervaardigd, was
in de zaal opgehangen. Op die kaart was met
duidelijk zichtbare lijn een kanaal geteekend
van het Gr. Noordhollandache Kanaal bij Stol
pen naar Schagen en verder brutaalweg ln de
richting der lengte-as van West-Friesland. De»
kaart gaf alzoo eene schematische voor
stelling van het beoogde doeL Zeker, het waa mij
volkomen duidelijk, dat die lengte-as om meer
dere redenen niet gevolgd kon worden, maar
het stond bij mij vast, dat het kanaal minder
zou zijn ln het algemeen belang naarmate het
verder afweek van die os."
Met technische aangelegenheden heb lk mij niet
Ingelaten. Kan, oen maar Iets te noemen, een ver
langd kanaal om technische redenen den spoorweg
niet kruisen vlak bij Schagen, dan maar wat dich
ter bij Zijdewind. In hoeverre het meest gewenechte
technisch mogelijk was, dat heb lk niet beoordeeld,
omdat lk geen waterbouwkundige ben, evenmin als,
naar ik meen, de heer Helder dat ls.
Het publiek moet beslissen wat het wil hebben,
wat het wil betalen, en de waterbouwkundigen moe
ten aan de wenschen van het publiek, zoo mogelijk,
uitvoering geven.
Ten slotte zegt de heer Helder:
„De heer Kloeke, uitgenoodigd om te Hoorn
eene vergadering bij te wonen, waar de alge-
meene kanaalplannen zouden worden bespro
ken, versoheen niet, antwoordde niet, dus kun
nen tegenover hem geen égards ln acht worden
genomen".
Weet de beer Helder wel zekeT, dat aan ml] eene
ultnoodlglng voor de vergadering te Hoorn ls gezon
den, of weet hij het van hooren zeggen?
Op mijn woord van eer, verklaar ik bij dezen, dat
lk geen uitnoodiging om te Hoorn eene vergadering
ter bespreking der algemeens kanaalplannen heb
ontvangen, dat ik dus niet ben verschenen en niet
heb kunnen antwoorden.
En wat de niet- of wel ln acht te nemen égards
betreft, wil lk wel de verzekering geven, dat lk daar
omtrent niet onverschillig ben, maar bet zou dwaas
zijn daarop aanspraak te maken en nog dwazer niet
te rekenen op minachting en smaad, ondanks dan
besten wil en plicht.
Haarlem, 20 Juli 1921.
W. KLOEKE.
door
LEON. ROGGEVEEN,
Klein meisje.
Als 't vier uur 1s, en de school uit. gaat,
Komen er kindertjes naar mij toe,
De les ls ultl Ze grijpen mijn hand,
Loopen en springen mee, aan eiken kant,
Mondjes babbelen en lachen, nooit moe,
Als 1 vier uur ls, en de school uit gaatl
Dan praten en zingen se, allemaal,
Vertellen hun plezier en hun leed,
Voor ben zoo gewichtig en van veel belang:
„Meester, mijn bal ligt nog ln de gang",
„Meester, kan dat, dat U alles weet?"
Zoo praten en lachen se, allemaal I
[Eén meisje zegt niets en loopt stilletjes maar.
Haar [handjes ln mijn band, en ze lacht
Maar en zwijgt maar, en ze is blij alleen.
Omdat ze zoo blij isl Hahal En geen
Van de kinderen wist later, wat ze dacht.
Als ze meeliep, zoo stilletjes maart
En toen lk' eens Jarig was, verleden maand,
Kwam ze naar mij toe, met.,., een sigaar 1
Zoo maar in d'r hand, en die gaf ze mij,
En zei niets, maar haar oogjes lachten bit)
IBn lk zei ook niets, maar we begrepen elkaar,
To8n ik jarig was, verleden maand.
In school zat ze ln haar bank en zweeg nog steeds.
•En een glimlachje speeld' om haar mond,
t Geluk lag op haar lieve gezichtje.
In elk oogje blonk een heel klein lichtje,
Een kuiltje zag Ik'ln haar kinnetje rond..,.
Zoo zat ze in de bank en zweeg nog steeds.
De kinderen zijn nog zoo klein, zoo teer.
Ze zijn blij en gelukkig, zoo heel gauw....
Blijven wij eis de kinderen, dat is leven.
Gelukkig zijn en geluk te geven....
Nu vliedt ons geluk, o zoo gauw,
En is onze vreugde, o zoo teer....
OUDESLUM,
Onze kermis, welke de» keer onder drukkende zo
merwarmte heeft plaats gehad, trok, niettegenstaan
de de hitte, toch vele belangstellenden. Toch hoorde
men de houders van verschillende Inrichtingen kla
gen dat het zoo stil was en de ontvangsten zoo wei
nig waren. Het was dan ook met recht: Veel scha
pen maar weinig wol.
In de beide café's werd Maandagavond een uit
voering gegeven. BIJ den beer Sluis trad het Vrije
Tooneel uit Alkmaar op met het tooneelstuk .De Lij
densweg. Hoewel het nu juist geen kermiBStuk was,
hebben de talrijk opgekomen aanwezigen volop ge
noten .Zoowel de inhoud van het etuk alsmede de
vertolking, waren boeiend en te loven. Wat echter
minder prettig was was dit, dat men het publiek zoo
lang liet wachten alvorens men begon en de pauzen
tusschen de bedrijven zoo lang waren. Zitten te
wachten in een volle zaal met een warmte van on
geveer 90 graden is verre van aangenaam.
Bij den heer Kreijger, waar de heer Daan Pool
een cabaretvoorstelling gaf, was het zoo vol, dat
et bezoeken tetug*moesten. Het spreekwoord dat eau