beste Meubileering.
WIERiNGERWAAROER
SPORTCLUB.
een DQRSCHMACHIHE
A. KLOPPER Zonen,
DIK TROM
Harddraverij
Wieringerwaard
Loodsgrachi 69 - Helder,
Bakkersknecht,
Yenter.
slechts 11.75.
Predikbeurten.
Gemengd Nieuws.
Brieven uit Engeland.
Wegens Harddraverij
Oudesluia
Zondag 2 Oetober a.s.
6 P.K. ELECTRO-MOTOR
LEVEREN VAN OUDS DE
De brood- eo koekbakker!]
albler ls alreeds verboord.
L KAPER K0LH0RN.
Dienstbode gevraagd.
2bmen-
het beroemde Jongensboek
Boekhandel v.h.
TRAPMAN Co..
per 100 K.Q, wortelen 17.40 1450, per 100 boe,
Schoolmeesters 15.00 ft 950, blauwe 18.70 a 10.20,
Eigenheimers 17.10 ft 7.00, Bravo 1750, drielingen
13.70 a 450, kleine 12.90, graftij es 112, Negentigvoud
10.40, Bonte 11050, gele nep 11150 a 1350, drielingen
111.70 a 12.10, uien 11250 a 13 per 100 K.G.
Aanvoer 7700 at. bloemkool, 100000 K.G. roode kool,
34000 K.G. witte kool, 33450 K.G. gele kool, 5470 bos
wortelen, 9360 K.G. uien, 2060 K.G. gele nep, 15000
K.G. aardappelen.
Donderdag 23 Augustus 12211
EVANGELISATIE tol
Schagen, nam. 750 uur, Bijbellezing
Zondag 21 Augustus 1921.
NED. HERV. GEMEENTE tal
Schagen, nam. 7 uur, Dg. Van Dijk.
Wieringerwaard, voorm. 10 uur, Ds. Franco.
Sint Maarten, voorm. 10 uur, Ds. Tinholt
Winkel, geen dienst.
Eenlgenburg, voorm. 10 uur, Ds. INljenhuls lok*
huljsen.
Oude Niedorp, voorm. 10 uur, Ds. Broekema.
Veenhulzen, geen dienst.
Heerhugowaard, geen dienst.
Huisduinen, geen dienst.
Julianadorp, voorm. 1050 uur, de heer Wanslnk.
Anna. Paulowna, geen dienst.
Den Oever, voorm. 1050 uur, De. Van Grlethuljsen.
Westerland, nam. 3 uur, Ds. V»n GrlethuiJseB.
Barsingerhorn, geen dienst
Callantsoog, geen dienst.
Petten, geen dienst.
Oudesluls, geen dienst.
Oudkarspel, voorm. 950 uur, Ds. G. de Leeuw.
Dlrkshorn, voorm. 10 uur, Db. Damsté.
DOOPSGEZ. GEMEENTE tal
Nieuwe Niedorp, voorm. 10 uur, Ds. Haan.
Barslngerhom, voorm. 10 uur, Ds. Van der Veen.
Oudesluls, voorm. 1050 uur, Da. Van Gieasea, Oost-
Graftdljk.
GEREF. GEMEENTE tal
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Preeklsssi
Nam. half drie, Preeklezen.
EVANGELISATIE tal
Schagen, voorm. 10 uur, de heer C. Flens.
Schagen, nam. 7uur, Ds. Boeke.
Breezand, voorm. 10 uur de heer Boon.
Nam. 7 uur, de heer Boon.
ARRESTATIE VAN 241 DOBBELAARS.
De politie te Llverpool heeft Zaterdagavond in
een dobbelhula aan de Scotland Boad een inval ge
daan en niet minder dan 241 personen gearresteerd.
Het dobbelhuis bleek van 300 tot 400 personen te
kunnen bevatten. Het waa bekend, dat het huls reeds
sedert gerulmen tijd dienst deed alt dobbelhuis en
Inspecteurs van politie hadden door bezoeken vast
gesteld, dat de geheele inrichting 70 k 80 tafels tel
de, waaraan de dobbelaars solowblst en verschei
dene andere dobbelspelen speelden. De dobbelaars
werden tegen borgstortlng op vrije voeten gesteld.
DE RAMP VAN DE R 38.
Uit Londen, 24 Aug. Een ontzettend luchtvaart-
ongeluk had heden in Engeland plaats. De R 88, die
onder bevel van den Engelschen lultenant-aviateur
Wann stond met 49 personen aan boord, deela Ame
rikanen, deels Engelschen, geraakte tijdens een
proefvlucht ln brand en viel van een hoogte van
1000 voet neer, aan weerszijden van de Vlctoriapier
te Huil. Het ongeluk had plaats om ses uur des
avonds. Volgens de laatste berichten zijn er van de
49 passagiers slechts 2 overlevenden, waarvan de
een de Engelsche commandant van het luchtschip,
die ernstig gewond schijnt te zijn en de ander een
Amerikaan.
Een dichte menigte volgde de vlucht van het lucht
schip en stoof in allo richtingen uiteen om niet ge
troffen te worden door de neerstortende wrakstuk-
ken. De luchtreus viel ln de rivier midden voor de
stad, onder het uitbraken van zwarte vuurkolom
men en van een dichten blauwen rook, welk» tien
tallen muters boven de huizen ultsloepen. Het echlp
had 17 koppen aan boord, waaronder verscheidene
Amerikanen. Verscheidene lijken zijn dadelijk op-
gevlscht, evenals een aantal gewonden, die naar de
ziekenhuizen gebracht zijn. Es zijn zes overlevenden,
onder wie de commandant
Naar men weet, was het schip verkocht aan de
Ver. Staten, waarheen het nog deze week hoopte te
vertrekken.
Een oogetulge van het ongeluk heeft verklaard,
dat hij ten minste 4 menschen met een parachute
naar beneden zag komen, waarvan er 3 aan één pa
rachute hingen.
Ken overlevende vertaalt dat hl] achten ln het
luchtschip zat, en bezig waa met het fotografeeren
van roeiers, toen het echlp plotseling een draal naar
rechts nam. Toen had de ontploffing plaats en be
gon het luchtschip te vallen.
Men gelooft, dat generaal Mallland, die de R 84
het vorige jaar naar Amerika bracht onder 3» doo-
den la
ZAKENREIS PER VLIEGTUIG,
Uit Londen, 22 Augu. Toebereidselen zijn gemaakt
voor een serlel tochten door Europa met een Brltsche
vliegmachine, waarbij over veertien verschillende
landen gevlogen zal worden en een afstand van 4500
mijlen zal worden afgelegd. Deze vluchten worden
ondernomen door den heer Bogem, de directeur van
een Belgische firma welke nieuwe arbeidsvelden voor
den houthandel zoekt Einde dezer mmwiA zal de
heer Bogem Croydon verlaten vergezeld van een
mecanicien en bestuurder. Hij ls van plan zakelijke
bezoeken aan Keulen, Berlijn, Praag, Weenen, War
schau, Galiciö, Konstantinopel, Home en andere
plaatsen te doen.
ADVERTENTIES 4 10.000 ROEBEL PEE REGEL.
Zooals m«n west hadden ds bolzj.wlkl, na ln
Rotland de macht In bemdea to hebben gekregen.
de advortenties ln de pers verboden. Sedert dien
verscheen de bolsjewistische pen tonder adverten
ties. Thans bericht de te Moskou verschijnende
„Iswestla" dat de redactie van het blad heeft beslo
ten, aan de algemeene hulpverleening mede te wer
ken, door een extra-nummer ln het licht te doen
verschijnen, getiteld „Te Hulp". Dit nummer zal
ln een oplage van 500500 exemplaren worden ver
spreid tegen dan prijs van 2000 roebel per nummer.
Hierin zullen nu ook advertenties kunnen worden
geplaatst en wel togen een regelprljs van 10.000 roe
bel voor de voorpagina en 5000 roebel voor de vier
de.
Da Industrieels herleving lo F.nqeland.
Londen, 24 Augustus. De groote fabrieken van
de Bbbw Vele Steel Iron and Goal-Company, die
zes maanden lang gesloten zijn geweest, waardoor
8000 man werkloos zijn geworden, zullen zoo spoe
dig mogelijk weer aan het werk gaan.
Da Volkstelling In togelind.
Hat resultaat der volkstelling in Engeland, die
de vorige maand werd gehouden, is heden bekend
gemaakt. Het blijkt, dat de bevolking van Enge
land, Schotland en Wales op het oegenblik 42.767.530
zielen bedraagt, dit is een'toename van bijna 2
millioen, vergeleken met 1911, toen de vorige volks
telling werd gehouden. Het aantal mannelijke in
woners bedraagt 20.430.623, dat der vrouwen
22.336.907, zoodat er bijna twee millioen vrouwen
meer dan mannen in Engeland zijn. De bevolking
van Sckotlaad kan gaaehat worden ep ongeveer 6
millioen.
Een merkwaardig verschijnsel la. dat de bevol
king van Londen sedert 1911 is verminderd. In
1911 bedroeg de bevolking van ket eigenlijke Lon
den, d.w.z. het gebied dat onder de bevoegdheid
van de County Councll staat, 4521.685; thans be
draagt zij 4.483.249, d.l. een achteruitgang van ruim
380007 Rekent men de bevolking van de voorsteden,
die ongeveer 2 millioen bedraagt, daarbij, dan ls
de totale bevolking van .Greater Londen" thans
ongeveer 6'/» millioen.
Uit de bevolking van de andere groote steden
blijkt, dat de tweede stad van Engeland, wat het
aantal inwoners betreft, Birmingham is met 919.000,
dan volgt Llverpool met 803.000 en Manchester met
730000 zielen.
De eersle lonnrrlspeelsler.
Men weet alet nauwkeurig na te gaan, sedert
wanneer ée vrouw ep het toenael optreedt, want
zeoals men weet werden oorspronkelijk de.vrou
wenrollen door mannen vervult. Bij net antieke
tooaeel was de vróuw uitgesloten, eerst ln den
Romeinschen keizer tijd, in den tijd van zedelijk
verval, begon het vrouwelijk geslacht zich op het
tooneel te wagen, maar de tooneelspeelsters golden
alt zedelijk gebrandmerkt. In een studie in Der
Neue Weg heeft dr. Karl Konrad de ontwikkeling
der vrouwelijke tooneelspeelsters gegeven.
Hij ziet dan in het eerste optreden van vrouwen
op het tooneel een geringe zedelijke waardeering
der vrouw. Ook de tooneelspeelster van de reizende
Italiaansche en Spaansche gezelschappen ln de 16e
eeuw waren feitelijk slechts courtisanes, die de
kunst gebruikten voor reclame. Zelts bij van de
kerk uitgaande spelen in de middeleeuwen was
mees'al vrouwelijke medewerking uitgesloten en
als bijzondere cnrlositeil wordt slechts in de 15e
eeuw de vervulling eener rol door een vrouw ver
meld. Van dat oogenbllk af nemen de vrouwen ln
Frankrijk herhaaldelijk deel aan de passiespelen.
In Duitschland baarde 't eerste optreden hel bericht
dat in het jaar 1577 te Elsleben een geestelijk spel
door schoolmeisjes werd gespeeld, In 1589 werkten
Brandenbnrgsche princessen en adelijke dames
mee aan een kerstmisopvoering, in 15S7 werd ge
meld dat in Hngadin in een drama „Iwalth" eer
bare dames hadden medegespeetd. De deelneming
bleet zich echter bepalen tot kerkelijke spelen.
In de 16e eeuw vertoonden zich ook in Spanje
tooneelspeelsters. Een besluit van Philips III van
het Jaar 1600 zegt. dat vrouwen zich slechts ln ge
zeischap van haar echtgenoot of vader aan net
tooneel mogen wijden en nog 50 jaar later werd
wettelijk bepaald, dat slechts gehuwde vrouwen
tot het tooneel werden toegelaten.
In Nederland waren er In de I7e eenw eenige
tooneelspeelsters en in denzelfden tijd werden bij
eenige Dultsche gezelschappen vrouwen genomen.
De uitbreiding der Italiaansche opera brachl ge
leidelijk meer vrouwen op het tooneel. Maar net
duurde gerulmen tijd, voordat de tooneelspeelsters
maatschappelijk hooger waardeering ondervonden.
Tenslotte kwam de tijd, dat de vrouw als gelijk
gerechtigde naast den man optrad, dat groote
kunstenaressen naam maakten, ja onsterfelijkheid
verwierven.
Geheel verdwenen, zegt schr., is het vooroordeel
eehter nog niet en hij achtte het een belangrijk
feit, dat de tooneelspeelsters zich ook aansloten Dij
de burgerlijke vrouwenbeweging.
Eea vreeselljk ongeluk
Een vreeselijk ongeluk is dezer dagen ep de
spoorlijn BrightonLonden voorgevallen. Een jon
ge man boog zich te ver nlt een coupé van den
eXpresstreln van Brigkton naar de hoofdstad, ter
wijl deze nabij East Croydon met volle snelheid
een der medereizigers asn de noodrem, doch deze
brak.
Intusschen hadden de reizigers ln den aangren-
den wagon het ongeval bemerkt en nadat zij eene
noodsignaal gegeven hadden, kwam de trein tot
stilstand. De ongelukkige jongeling leefde nog,
doch hij had zulke zware verwondingen aan zijn
hoofd opgeloopen, dat hij tijdens het vervoer naar
het ziekenhuis overleed.
Hel groolsle schip Ier wereld.
De „Majestic" de vroegere Dultsche liner „Bis-
mark" welke voor de White Starlijn wordt afge
bouwd, nadert haar voltooiing. Het schip meet
56.000 ton en is het grootste ter wereld. Het Is 956
voet lang en 100 voet breed. De turbines hebben
een capaciteit van 100.000 p.k. en zullen het schip
naar schatting een gemiddelde snelheid van 23
knoopen geven. De Majestic zal olie als brandstof
bezigen, en een voldoende voorraad voor de heen-
en terngrels naar en van Amerika kunnen mede
voeren.
Het schip zal ruimte bevatten voor vierduizend
passagiers. Het verkeer tusscben de acht stalen
dekken wordt door electrische liften vergemakke
lijkt. Op het promenadedek worden drie enorme
stalen gebouwen opgerichteen salon, een „pal
mentuin" en een restaurant. Het zijn de grootste
constructies van dien aard, die ooit aan boord van
een schip zijn aangebracht.
Het schip zal voorts een prachtig Ingericht zwem
bad met een maximum diepte van 9 voet bevat
ten, alsmede een bibliotheek met ruimte voor 4000
boeken, een rooksalon en een kaartsalon.
Er zijn uitgebreide maatregelen getroffen tegen
brand. De brandvrije deuren zijn bestand tegen
een temperatuur van 29001 Fahrenheit. Over het
feheele schip zijn 450 alarmtoestellen verspreid,
ie den wachthebbenden officier automatisch waar
schuwen, waaneer in een der compartimenten een
zekere temperatnur wordt overschreden.
De veiligheid aan boord van de „Majestic" wordt
bovendien verhoogd door drie draadlooze instal
laties. waarvan de grootste ln staat zal zijn, ge-
durende de geheele reis met belde werelddeelen
ln voortdurend contact te bleven.
de rumn wegen.
Vééz den oorlog kon Frankrijk trotsch zijn op zijn
mooie wegen. In de laatste jaren zijn zij echten zeer
verminderd. De Eclaig schrijft eg o.m. het volgende
over:
Het zijn niet de wegen, die naar het vroegere front
lelde,n die er het ergst aan toe zijn. Integendeel
zijn dat de eenige wegen, die onderhouden zijn, om
dat de militaire overheid voortdurend de hand er
aan hield. Maan de ontelbare andere wegen zijn de
laatste zoven jaar aanhoudend achteruit gegaan,
zonder dat en iets gedaan wordt om hen tf verbete
ren. De opmerking ls gemaakt, dat er op zijn minst
een milliaid frank noodlg zal zijn om het Franache
wegennet ln orde te brengen. Er moeten 700.000 ki
lometer weg hersteld worden en als het daarvoor
noodlge geld niet spoedig gevonden wordt, zullen
die 700.000 kllometen weg niet hersteld, maai her
nieuwd moeten worden.
Amsterdam, 20 Augustua 1021.
Waar le Mldhunstf Wij vragen het Iemand, die
heel even de schouders ophaalt, en den linkerweg
wijst. Twee minuten later, en we c(jn ln Mldhurst
Waarom staat er Goodwood op dien handwijzer,
vragen we elkaar. Waarom niet Mldhurst! En waar
ls dat Goodwood! We toeken op de kaart, maar
kunnen het niet vinden.
De hoofdstraat van Mldhunt ls vol van menschen,
en propvol van auto's. Ze staan bij tientallen en
twintigtallen langs het trottoir. Gewone auto's en
de geweldige coaches, die ons den vorlgen nacht
hebben wakker gehouden. Wij krijgen het idee dat er
lett bijzonders aan de hand is.
Eerst naar het poetkantoor. Dan naar een hotel.
Eens goed uitkijken. Nee, dat staat ons niet aan. Dat
volgende ls nogal aardig. Maar daar is er een, dat
er nog beter uitziet Daar binnen.
„Kunnen we hier vannacht logeeren!" Stilte. Als
eenlg antwoord een verbaasde blik.
Nog eens: .Kunnen we bier vannacht logeeren!"
De hotelhouder bekomt van zijn verbazing. „Nee, na
tuurlijk niet Al weken en maanden geleden alle
karnen besproken".
Volstrekt niet ontmoedigd, §un we hel tweede
hotel binnen, dot er ook wel aardig uitzag. Hier
zouden we de onaangename tijding te hooren krij
gen, die ons het raadsel zou verklaren, waarom -r
op den handwijzer niet Mldhurst maar Goodwood
stond.
.Kunnen we hlei vannacht logeeren!"
„Weineen, mijnheer. Hoe komt u er hij! Hier
niet en-nergens ln Mldhurst Heeft u nooit gehoord
van de Goodwood races!"
Neen, we hadden nooit gehoord van Goodwood
races, maar we wisten, wat het zeggen wou, als er
ln Engeland wedrennen zijn. En het vooruitzicht van
een nacht ln de open lucht hadden we voor ons.
„Zou er nergens een kamer te vinden zijn, bij ge
wone menschen!" „Allemaal lang van te voren be
sproken, meneer". „Zouden we ln Chlchester, een
K.M. of vijftien verder, beter terecht kunnen!" „Nog
veel slechter, als het slechter kon, want dat ligt veel
dichter bij Goodwood".
We hebben alle hotele geprobeerd ln Mldhurst,
van keurig tot net, van net tot onnet, van onnet tot
schunnig. Een gaf ons den naam van een juffrouw,
die misschien een kamer zou hebben.
De Juffrouw was niet thuis. We hebben gegeten
in Mldhurst Met moeite, want er waa haast geen
plaats te krijgen om te eten. Toen weer naar de
uithuizige juffrouw, die niet thuis was.
Het was 7 uur. Lang wachten ging niet. De kaart
geraadpleegd. 10 K.M. van Mldhurst ligt een klein,
een klein plaatsje: Selham. Er ls een herberg, zoo
vertelt ons de kaart. Ik spreek over onze kans, daar
onderdak te vinden voor dien nacht met een vrien
delijken waard, één der velen, die geen plaats voor
ons had.
„Ja, dat ls een goed tdée. Selham li zoo klein, en
ligt niet op den weg naar Goodwood". HIJ kent den
herberg: De drie mollen.
•p weg dus, met eenige, hoewel geringe hoop. Te
gen achten zijn we aan De drie Mollen.
Geen plaats, Goodwoods races. Ik vrees, dat lk
toen een paar heel leelljke woorden zei, die de hotel-
houdster niet begreep.
„Zouden we hier ergens op een boerderij kannen
slapen?" „Geen denken aan, dat doen ze hlei niet".
Afgeloopen onze tocht Een nacht ln de bulten-
lucht verkozen we niet Selham, zoo klein als het ls,
heeft een stationnetje. Terug naar naai Londen
des ooods, naar elk» plaats, waas een bed te krij
gen ls.
Aan het stationnetje ls een kruier, een Jongen van
een Jaar of 16. HIJ staat op een ladder en lapt de
ramen.
Ik vertel hem van ons wedervaren, en traag,
welke plaats, minder ver dan Londen als 't moge
lijk ls, ons dien nacht waarschijnlijk onderdak kan
geven.
„Over 20 minuten gaat de laatste trein naai Lon
den", zegt de kruier- „Kom bier eens, op mijn lad-
dor. Ziet u dat huisje bij dien hooirook. Fiets daar
even heen en probeer, of ze daar geen bed voor u
hebben- Zoo niet, dan kunt u nog net terugkomen.
De Londensche trein ls altijd overtljd, en Ik zal wel
zorgen, dat de fietsen ez ln komen".
In haast naar het huisje bij den hooirook. Mijn
vrouw wacht op den weg. Ik ga het poortje ln. Een
vrouw van over de 60 staat aan de waechtobbe.
De gewone vraag, en het gewone antwoord. Alleen
lete uitvoeriger. „Ik heb drie slaapkamers, meneer.
Eén voor mezelf. Eén voor mijn getrouwde dochter
met haar man en kind. Eén voor twee commen
saals".
„Ja juffrouw, maas lk moet hier vannacht slapen.
U heeft toch meer kamers".
„Ja, ds voorkamer". „Staat daar geen canapé ln?"
„Ja, meneer, als u daarop slapen wilt?"
„Kom maar hier", roep ik mijn vrouw toe, „het
ia in orde". En als onze toekomstige kostjuffrouw
nog aarzelend kijkt, zeg ik: „Juffrouw, vannacht
slapen we hier, op den grond of op de canapé, maar
bier slapen we".
„Best meneer", zegt ze, „en dan ral lk ophouden
met. de wasch, en allee netjes ln ords maken, en
ook nog een kermisbed voor u neerzetten. Wou m
nu ook Iets gebruiken?"
Kon het mooier? We hebben thee gedronken.
Nooit heeft thee me heerlijker gesmaakt We hebben
een avondwandeling gemaakt door doodstille velden.
Met daar, ln de nabijheid ons huls, met onze bed
den. En de laatste trein naar Londen ging ratelend
door de landerijen. Stopte aan het stationnetje. De
kruier aal wel naai ons uitgezien hebben. Zal wsl
gezegd hebben tegen «tchzelf: JZe zijn terecht ga
komen bt| Juffrouw Pack.
O, Juffrouw Pack, nooit zal tic n vergeten. Uw
voorkamer, met honderden portretten, en platen en
schilderijtjes, beeldjes en vaasjes. Uw hagelwitte la
kens. Uw keurige gordijnen. Het uitzicht uit uw ka
mer over die mooie, stille korenvelden.
Maar ook, uw canapé, een halven meter te kort
En o, zoo knobbelig. En dan, Juffrouw Pack, u houdt
kippen, en kippen hebben vlooien. Dien nacbt
hadden ze er bepaald minder. Ze moeten het ge
merkt hebben. WIJ hebben het ook gemerkt
Eigenlijk had lk het niet moeten zeggen. Het liet
ons toen onverschillig. Waarom vertel lk het dan
nuf
Den volgenden morgen ontbijt met versche eitje».
En toen de afrekening.
Zooals lk gedacht had. Werd-aan ons overgelaten.
Wij waren blij en dankbaar. Zou juffrouw Pack het
dan ook niet zijn?
Toen lk haar het geld gaf, zei ze eerst: „Maar
dat hoof lk niet allemaal te hebben", en toen: „Van
daag laat lk de bedden zoo liggen. Als ge vannacht
weer niet terecht kunt ln de hotels, klopt u dan
maar hier aan, onverschillig hoe laat het ls".
Wij vertrokken uit Selham, nagewuifd tot we den
hoek omsloegen, door Julfrouw Pack, en door haar
dochter. We hebben haar niet weergezien, maar
over eenige dagen prijkt ln haar voorkamer, a 1 s er
nog plaats voor ls, een ansicht uit Holland, met
de hartelijke groeten van haar Hollandsche logeer-
gasten. En dankbaar zullen we haar altijd blijven,
de weduwe van over de zestig, die 'e avonds haai
waschtobbe ln den steek Het, om een slaapkamer
ln orde te brengen vooz twee vreemdelingen.
Uit Selham dien dag met bestemming Bognor, de
bekende badplaats aan de Zuidkust. Maar het eer
ste gedeelte per trein, want de aantallen hoogtevoe
ten, die de kaart aanwees, wisselden zoo angstwek
kend van 200 naar 800 en 600 naar 200, dat we onze
fietsen maar liever die Inspanning wilden besparen.
De trein, die vol zat van menschen die naar de
Goodwood races gingen, bracht ons tweeén naar
Chlchester, de geheele rest van zijn Inhoud naar het
station, dat zoo dicht mogelijk bij Goodwood lag.
Dit wan de tweede dag van de vierdaagsche wed-
rennen. Nog zaten wij te midden er van. De volgende
dag zou ons er uit brengen. Maar deze dag waa nog
vol gevaren. Zonden we slapen? En waar?
A dverteniiën.
Ihais vBslgssleld op
HET BESTUUR.
TE KOOPi
met marktschoone reiniging, in
Soeden staat, capaciteit 8% h 1000
!.G„ op hooge sterke wielen en
op wegen, oek afzonderlijk.
't Gekeel is vervoerbaar met 2
paarden. Prijs zeer billijk. Heden
in werking te zien bij
K. KOSTELIJK. Zuldseharwoude.
Voor direct gevraagdeea be
kwaam
daar tegenwoordige voor zich zelf
gaat werken.
Aaa hetzelfde adres een flinke
J. MOLENAAR, Anna Paulowna.
Gavraagd, voor direct
N.V. Broodfabriek „De Zeenw",
Markt, Schagen,
feriort bij »Hedrogattn.%
VERKRIJGBAAR IS DEN
S6BA0EN.