ROMMELKEUID. tranenvloed teweeg evenals de lucht van uien, snaar dan in veel heviger mate. Lewisitet m weer pen brandend gas, dat nog krachtiger werkt dan Jiet mosterdgas. Dit gas yrordt uiter mate geschikt geacht voor lqpiitaanvailen, daar de wind het snel en ver in den omtrek verspreidt, «lies verstikkende. Dit gas doet de kleeren spoedig vfem vatten en tast de huid en het lichaam aan; geheele landstreken kan men er mee verpesten, waardoor de bevolking met grooie snelheid wordt gedood Er wonden voorts bommen gemaakt met een ton wan de meest ontplofbare stoffen. En grooote vlieg machines, die een aantal van dergelijke bommen kunnen meenemen, zouden in slaat zijn geheele etoden te vernietigen en langzamerhand in samen werking met gasbommen de gansche bevolking uil te roeien. Aan bet vervaardigen van dergelijke vernie- ficgswerktuigen wordt dag aan dag gewerkt Op •en andere plaats in de chemische legeraÉdeeliny teeemt men proeven en wordt gezocht naar jnia- delen om de werking der stikgassen en bommen te neutraliseeren, pm de schadelijke gevolgen te kunnen afweren, als de yijand de verderf bren gende oorlogsmiddelen ter hand neemt Want niel •lleen Amerika is aan 't zoeken naar de meest volmaakte verniel ines middelen, ook de andere lan den doen hetzelfde. En leven wordt overal gezocht •aar \erd-xiigingsmiddelen. Zoo blijft de wedstrijd ®cn den gang. Op elk terrein trouwens zoekt men naar midde len om onaangename dingen legen te gaan. Denken we alleen maar aan ae geneeskunde. .Voortdurend is men op zoek naar geneesmiddelen tegen ziek ten of naar middelen om ziekten te voorkomen, m het eene geval lukt dit beter dan in het andere £en van de laatste vindingen pp dit gebied is .een middel tegen zeeziekte Na een lange en ge duldige studie heeft een Fransen geneesheer, dr. Pozerski, kunnen vaststellen, .dat konijnen, duiven be, kuikens nooit last hebben van zeeziekte. Ver dere studie heeft hem tevens een géneesmidücl deen vinden tegen die onaangename ziekte, waar aan veie menschen, die een zeereis ondernemen, Jijden Deze uitvinding zal heilzamer zijn voor de menschheid dan de zoo pas genoemde uil Amerika. We kunnen het hierover zeer waarschijnlijk allen eens zijn, hoewel men met verklaringen ovei heilzaamheid van 't een of ander in 't algemeen toch weer zeer voorzichtig moet zijn ook. Wat dr •en goed noemt, wordt door een ander vaak be streden. En ebt xs vooral 't geval, waar het Gods dienstige onderwerpen raakt Dan is bet fana tisme soms ontzettend groot ter ver drinkt 1 Een roover heeft zijn mooie kleeren gestolen! Koning: Verdrinkt bij! *1 vira: O, Papa, hjj vendrinflctl Koning: Dat zal niet gebeuren. (Tot den be diend»:) Ga jij den edelen Markies redden. (Tot Krelis:) En ga jij hem helpen! Lakei: Tot Uw orders, Sire! (Hij gaat) Krelis: Ja.... ja.... wel. Si.... «Itftra, mmaar. Kon ng: Wat „maar!" Ire' lr Hhet wawater ia zookkkoudl Kon .ng: Weg! Bedden! Schaam je, om hst wa ar kond te vinden, als een evenmensch va: je er in ligt, en bijna verdrinkt Wat m£t U daarvan, mijnbeer Hans? flans: Ik ben 1 volkomen met U eens, Sire! Maar neemt u mij niet kwalijk, ma heeft mijn brave Meester geen kleeren bij zich! Slvira: 0, dat is niets, hè PapaT Dan kan dien man (op Krelis wijzend) naar ona Pa leis rijden, en gauw wat kleeren balen, uit de hangkast Jn <te ach tonaal T Uw kleeren sullen d n Markies ook wol passen, flans: Zeker, Sire, dat is een prachtig idee van de Prinses. Koning: Ik vind bet schitterend. Kom, jon gen, kon je met paarden omgaan? Krelis (gevleid): Ik sou 1 wel denken. Koning: Mooi, rijd dan ais de wfai naar mijn paleis en vraag aan bet dienstmeisje, of wie Je dan ook ziet, om mijn beste pek! flans: Neemt U me niet kwaHJk, Sire., maar U beste pak Koning: Neen, neen, mijn beste pek moet het rijn! Gauw wat jangen. Do paaiden staan daar. (Krelis gaal) Ja, zeker, mijn beste pek! De dappere Mar kies beeft mij aoo goed als beter gemaakt Zoo was er fin 't van dit iaar een fanatieke Isra'ëlieten-aeQtc, die in ae Kaap-provincie (Zuid-Afrika"op regeeringjgroml kampeerde en ondanks herhaalde aaruna.i\üiy(Qa Weigerde aden van dien grond te verwijderen. Ten slotte trok een sterke politiemacht tegen het kamp op, die evenwel op .50 Meier afstand ervan door de scctegcnooted aangevallen werd, gewapend met stalen. assegaaieflL De fanatieke menschen dachten een Gode wel gevallig werk te doen met een aanvat te onder nemen op de politie, die de brutaliteit had hen te .willen verwijderen. Zij meenden hiertoe van hoogerhand gerechtigd te zijn, omdat zij niets kwaads deden, integendeel werkzaam waren aan do verheffing van het menschdom door hun Gods dienstige oefeningen. Maar wat de Israëlieten^ecte een heilig Wtfk achtte, werd door de politie aangemerkt als verzA tegen de staatsmacht. En de aanval werd dan ook beantwoord met geweervuur, met het gevolg; dat 183 werden gedood. Die 183 menschenleven zijn te .betreuren, maar ieder beeft nu maar eenmaal niet het récht te doen wpt hij verkiest Tegen mensdien, die hun eigen ^ngetje gaan, moet wet eens opgetreden worden. Dit zullen nu ook de fietseasmok- keIaars uit Duitschland ondervinden. In den iaatsten tijd zijn er heel wat karretjes over de grens gekomen. Vooral Voor menschen, die in Duitschland weiken was 't een klein kunstje een rijwiel te smmokkelen, die het dan lieten voorko men, alsof ze met hun ogen fiets van het werk kwamen. Dit kunstje zullen ze voor 't ^vervolg niet meer kunnen toepassen. De Duitschc kora- miczen gaan nu de rijwielen van Hollandsche arbeiders, die dagelijks over de grens trekken, van een loodje voorzien. Zonder loodje wordt niemand meer toegelaten de grens van en naar Holland te passeeren. Met deze maatregel zal wei grooteudéél? een eind gemaakt zijn aan de fietsensrookkelarij. In sommige gevallen moeten wel krachtige maat regelen genomen worden. Zoo dacht ook oen 37- jarige .loodgieter te Amsterdam, die last van zijn buurvrouw had. Hij maakte korte wetten met haar en gooide haar van de trappen. Dit was geen halve maatregel en ook wei afdoende, maar de Amsterdamsen© rechtbank vond de getroffen maat regel van den loodgieter tegen zijn lastige buur vrouw toch wat al le kras en veroordeelde hem tot zes -maansden gevangenisstraf. Er moest ook een rechtbank zijn, die de macht bezat <te schuldigen te straffen van Turksche wreedheden, waarvan we onlangs lazen. Ko lonel Bawlison, door de Turbsch nationalisten vrijgelaten, heeft een en andeF meegedeeld over de toestanden in Klein-Azië, waaruit blijkt, dat met zijn heerlijk konijntje. En daarom geef ik hem na mijn beete pak. Ha na: iNstanrhjft heeft de Markies in sijn kasteel kleeren genoeg. Elvira: O ja, mijnheer Hans, vertelt U me eens even, wear staat toch het slot ren den Markies? Daar ben £k boo nieuwsgierig «naar! Hans: Is U daar zoo nieuwsgierig naar, lie ve Prinses? Koning: Ik sou t ook hee) graag wikten weten! Hans: Dan zal ik t U vertellen. Ziet U dat slot daar ginter? (Hij wijst naar 't slot van den toovenaar.) Dat slot is van. Koning: Van den boosen toovenaar! Hans: Van den Markies van Carabas! Antje, kom eens bier! (Antje komt) Vertel Jij eens oen om® goede Prtaeea en onzen dapperen Koning, van wien dat slot is! Aatje: Dat ia van den Markies van Carobas! Koning: Ik kan geen woorden vinden, om xntjn verwondering te uiten! Is de Markies «oo rijk? Hans: Heel rijk, Sire! Koning: Ik verlang er boe langer boe meer maar, om hem te rfen! Elvira: Ik ook, Papa! Hans: Ik mag u zeker «namens mtjn Mees ter wel uitnoodigen, om een bezoek aan zijn slot te brengen? Koning: Graag, heel graag) Maar, mijnbeer Hans, bo® zit tiet toch met den booten toovenaar? Hans: Die ia in een Moedig gered door mijn dapperen meester overwonnen en dood gestoken! Koning: Kolossaal! Reusachtig! 5000 Soldaten en 4000 buigers, Armccnsche ge vangenen, door gebrek en verwaarloozing zijn omgekomen. De omgekomenen werden vervangen door Grieken, uil het kustgebied van Anatone gedeporteerd. Kolonel "Bawlinson is 1500 van die Grieken tegengekomen op den weg van Trebi- zonde naar hot binnenland en hij beschouwt hun dood gedurende den winter als absoluut zeker. Zijn buurvrouw van de trappen gooien wordt als strafbaar feit beschouwd, volkomen terecht, maar zijn degenen, die dergelijke deportaties op hun geweten hebben niet veel moer schuldig? M. o De Kerstboom. Het Kerstfeest is als de meeste Christelijke feesten, wat de gebruiken en gewoonten betreft, van heidedqchen oorsprong. Ook d® Kerstboom, die vooral in Duitschland zoo populair is en het in oms farad steeds meer wordt, is een over blijfsel van bet bijgeloof onzer heidensehe voorouders.. Niet, dat wij tegenwoordig bij de viering van het Kerstfeest nog aan 't vroegere bijgeloof denken, maar ongemerkt ls het ge bruik uot zeer oude tijden, toen de boom als hei lig vereerd werd, tot op den huldigen dag be waard gebleven. •Reeds voor meer dan 9000 jaar werd* de boom in Egypte vereerd. Het wonderbaarlijke, dat de boo men, schijnbaar dood in den winter, in 't voorjaar weer teekenen van leven geven, heeft op onze voorouders diepen indruk gemaakt. En zoo ligt ds verklaring voor de hand, dat zij, die alles wat met begrepen werd! met ver- eoring beschouwden, ook den boom heilig acht ten. Volgens de Egypte naren, was de heilige boom de woonplaats van de godin Noet, die brood en water uitdeelt. En volgen® een Noor se he sage sponnen dte drie schikgodinnen on der den heiheen esch den levensdraad- der men schen. Ook in dB Indische stad Calcutta werden vol gen® een reisbeschrijving van een Italiaansch edelman uit de zestiende eeuw de boomen om een vijver bij een tempel omstreeks 25 Decem ber geilhimineerdL De reden dat men steeds ,een den ot spar kiest vóór Kerstboom moet hierin gezocht wor- H&ns: Dan sou ik U aanraden Sire, ci me: mijn Meester te voet. naar rijn slot te wan delen, Ik ga alles voor de ontvangst In orde Koning: Heel graag zou ik dat d jen, maar nog liever sou ik eerst den Markijs wil.en spreken, dien dapperen Vla-kies.... (Er klinkt rumoer.) Ik geloof, da; ik wat hcorl (In de verte turend.) Ja waartijk, daar komt hij al asn en hij heeft mijn beste pak al aan getrokken! E1 v i ra: O papa, wat zaet de Markies er keu rig uit! Koning: Ja, nietwaar? Elvira: Wat een flinke man, papaatje? Hens (achter.): Maakt «plaats, «g ik, u, voor den 'Markies van Carabes. Maakt plaats! Peter komt op het tooneel en buigt zeer diep voor Koning en Prinses. Koning: Ah! Mijn brave Markies, wat ben ik blij, U persoonlijk te kannen bedanken voor uw goedheid.... Peter: O, Sire, aan mij de eer u.... Koning: Neen, neen! Aon mij! (Peter de hand drukkend.) En ook mijn dank, brave Mar kies, dat u mijn beste vader beter hebt ge maakt. Allebei: Brave, goeie Markies.... Hans: Pgggl (Allen kijken verschrikt om.) Zou de tijd niet gekomen rijn, om het kas teel vsa» den Markies te gaan bewonderen? Peter: Mijn kasteel? Hans: (alsof hij niets hoort, rijn vinger op den mond leggend:) Ik ga vooruit en Meng alles in orde! nataal (De anderen volgen Hans, Poter biedt El vira rijn aam asn.) Bad® Se bedriJL Wordt vervolgd. den, dat dtero boomen ook to den winter groen rijn, en dus terwijl a/He® dood lijkt in de na tuur,, nog spreken van nieuw leven. Ze rijn als 1 ware 't symbool van het komend, leven, als de koudte weer vermindert. «Oorspronkelijk beeft de kerk zich verzet tegen de invoering van den Kerstboom, wat kaai blij ken uit een waarschuwing van den Straats burger geestelijk» Dannhauer, die in 1655 den Kerstboom een. goddeloos kinderspel noemde, een nest «rij, waarmee men den tijd1 roek bracht op het Kerstfeest tapfaaita van Gods woord te overdenken. Ten slotte geven we nog een oude legende: De evangelieprediker Winfiried, de apostel van Duitschland genoemd, vertoefde dm het jaar 724 in Saksen, waar zich bij Geismar een oude eik bewond, gewijd aan den dondergod Thor. Op eeru kouden winternacht brachten een aantal mannen hum oflfer aan Thor, bestaande uit een kleiii kind. Winirfed zag dit woeste tooneel en kon rijn toom en afschuw niet verbergen. Met gevaar voor zijn eigen leven vloog hij op de woeste bende toe, ontnam de afgodendienaars het onschuldige kind, pekte een bijl en kapte den heiligen boom om. De heidenen zagen dit werkloos aan, want zij dachten roker, dat hun God zich wel zou wre ken en den heiligschenner zou dooden. Maar toen de heilige boom, een eik, neerviel, zagen rij bij hét maanlicht, dat achter dien gevelden eik een jonge den oprees. En Winlried, dóe misschien even verbaasd was als de andoren, garf van het wonderlijk vorschijnsel de volgende verklaring: Ziet, van dit oogenbMk arf aal de den orf spar uw heilige boom zijn, want van deren boom des vredes rijn uw huizen gemaakt. Dere boom is het symbool van de onsterfelijkheid van uw ziel, want hij is altijd &roen. En hij i® ook de boom van het kindeke Jezus, want met rijm takken wijst hij naar den hemel, naar de woonplaats van Hem, die ter wille van uw zonden ter we reld kwam! Vreemde «den. In China geldt het breken vsn een bord of schoteltje als eed. In Assam zweert men door bónnen ©en touw te gaan staan, wat dan zooveel zeggen wil ris: Indien ik de waarheid niet spreek, mag ik ver rotten als dit touw. De Ostiaks in Siberië leggen den kop van ©en beer neer en roepen daarbij uit: Als ik lieg, don map 'k door ©en beer verscheurd en opgegjteo wn'den En in Indië rijn volksstammen die bij den kop van een tijger zweren, Weer andere stam men hakken een hond midden door, daarmee to kennen gevend», dat ook zij gelijk lot zul ten onde'gaan indien zij onwaarheid soioa*!»: 'En al deze ceremoniën hebben dezelfde be- teekenis als bij ons het opsteken van twee vin gers onder den uitroep: „Zoo waarlijk helpe mij God almachtig!" Uit da ovrfe dooa. Op een uithangbord stond: P. Bakker, Broodbakker Tapper en Winkelier. Laat Haters Haten Nijders Nijden Dat God mijn Gunt moeten rij Lijden 1.35J2.1Z.1. nog 2 over. De aardigheid rit hem hier in den ondersten regel op dit uithangbord buiten Hoorn. D© cij fer® duiden het aantal kinderen aan, dot de vroifw vam den winkelier Bakker bij elk® be valling ter wereld bracht, eerat een, toen drie, enz. En „nog 2 over" beteekent, dat er slechts twee van in leven rijm gebleven. Men was in die dagen erg kwistig met me- dedeeftngen uit het intieme teven, zooals uit bovenstaand geval blijkt Een nader geval uK het jaar 1826, dat rich te Gent in België afepeelde, «Daar was een Jon ge dame van 92 jaar in het huwelijksbootje ge stapt met een 2^-jarigen knaap. Het was niet om de duiten, dat de Jongeling zoo'n oud® vrij ster uitzocht want rij woonde in een keldertje en was koekenbakster van beroep. De beete buurt vierde feest en er werd druk geïllumineerd. Een blikslager bod. zelfs een transparant laten maken met het volgend op schrift dat men in den avond van den trouw dag voor rijn huis kon lezen: Als H«ro<tes ging 1 kind Jezus «zoeken, Bakte zij reeds parareekoeken, En nu heerft rij (geloofd zij God), ■Nog altijd gist in haren pot. Het waren rare snijboonen, ona» voorouders, die ven een grapje hielden en daarbij niet al tijd even kieskeurig waren. EEN KERSTLIEDJE. 'Lootens en Feys. Er is een ktadetje geboren, op d'aard', 't Kwam op die aarde voor ons allegaar. 't Kwam op die aarde en 't had. geen. huis, 't Kwam op de aardie en 't droeg al rijn kruis. Er is een kimidietje geboren in 't strooi, 'ft Lag in een kribbetje gedekt met hooi 't Had twee echoone oogjes, zoo «zwart als laget, Twee Meurende kaakjes, dat stond hem zoo net 't Keek naar rijn moeder en 't lachte zoo snel, 't Kendle die liefde zijn® moeder® zoo weL 't Kwam op de aardie voor ons allegaar En 't wenscht ons een zalig inieuwejaar. Even laehen. „Waarom schieten! Jullie toch bij een brui loft?" „Om aan te geven dat die vijandelijkheden be gonnen zijn". „Doet ze 'n rijk huwelijk?" JDat zou ik danken! Hij is slager en hij is al drie keer beboet voor woekerwinst". OUDE WIJSHEID. Oude wijsheid en nieuwe wijsheid loopt niet veel uit elkaaft Kogemni, een oudLEgyptenaar zei b.v. ongeveer 2800 jaar voor Christus, vol gens een gevonden papyrus-rol: „Wees niet onmatig. Water en krulden rijn een krachtig voedsel. Maar onmatigheid in spijs en drank is ongezond. Beleedig de menschen niet, die anders denken dan gij zelf; drink met den dronkaard:, weiger niet aan tafel te zitten met den smulpaap, maar blijf daarbij zelf ma tig- Vertel geen «belangrijke dingen aan men schep die niet zwijgen kunnen. En wees niet overmoedig, want van geen mensch is de toe komst roker". Ptahhotep schreerf 2800 jaar voor Christus: Als wij oud worden, verlaten ons onze krach ten en wij worden weer als de kinderen. Iedere dag brengt zijn kwelling. De oogara worden zwak, die ooren doof, het hart werkt nog maar moeizaam. De lippen kunneru de woorden niet meer uisprekeni Het geheugen is niet meer in staat te behouden wat gisteren gabenrde. Wat vroeger een genoecen was. wordt een. kwelling. Het eten smaakt niet meer. De neus ds verstopt en ademt niet meer.... Ben verstandig mensch trouwt Jong en zorgt goed voor zijn vrouw, geeft haar te eten en kleedt haan, want een akkeT bereidt zijn eigenaar genoegen. Een gehoorzamen zoon moet men goed be handelen, eer. ongehoorzame straft men. Wees er immer op bedacht uw bezit te ver meerderen, wacht u er evenwel voor bjj erfe nis verdeed loipen te twisten. Heb uw gelaat In bedwang, laat nooit een van uw gevoelens merken en behoudt immer uw vriendelijk uiterlijk. Ondergeschikten moeten toegewijd zijn: de meester heeft het recht toewijding en onder danigheid te elschera. De beleedigifngen, dde een heer zijn dienaar aandoet, moet de dienaar kunnen vergeten. Hij moet eerlijk zijn. Als bewaker rijn poet bij het voorraadshuis niet verlaten en de bij een^ zamelde gelden van zijn heer aan dezen afteveneni «Hij moet stipt gehoorzamen., op drachten letterlijk ten uitvoer brengen, ook al te hij het er zelf niet mee eene, zijn. heer im mers is verantwoordelijk voor dien inhoud zij ner bevelen. In den omgang met rijn heer moet hij zich behoorlijk gedragen: dankbaar aanvaarden wat men hem geeft, niet «nieuwsgierig en ntet praatziek zijn. Hij moet zijn heer niet met las tige vragen lastig vallen en weten tot hoe ver hij gaan kan. Voor den oorlog was een KG. etruisveeren 500 k 600 gulden waard. Ingaande 1 Januari zat in Duitschland een gewone brief gefrankeerd moeten worden met anderhalve mark en een briefkaart met één mark. Aan de kusv*** Ster MMdellandeche Zee wor den 'in Augustus en September duizenden nach tegaten gevangen en.... opgegeten. Het bedrag van de Fransche staatsschuld is tndet minder dan 140 milliard goud frank en of ruim 300 milliard papierfranken. Er woonden in het jaar 1920 alleen In Am sterdam 17.703 Duitschers. - De Turksche scheldnaam, voor ongeloovige te ,giaur", wat zooveel heteekeni als christenhond .Een eik van middelmatig» grootte draagt on geveer 800.000 bladeren. (De nieuw» bankbiljetten van de Surinaam- sche bank van 125.worden om haar groen® kleur in den volksmond „papagaaien" ge noemd. en die veil tien gulden om haar rood® kleur „reven". Het goudhaantje, dat nog kleiner is dan het winterkoninkje, wwegt niet meevdan 5 gram. Kr gaan dus 100 van dóe vogeltjes in een pond. De theestruik is altijd groen, evenals de dm en de spar. Meer dan 3000 jaar geleden werden in Indli en China reeds kippen als huisdieren gehoor dien. Gemengd Nieuws. HET GEVAAR VAN HANDEN GEVEN. Een geneesheer te New-York, dr. Eranciaeo Sraachelli, heeft als rijn meenipg uitgesproken dat handdrukken, nadoe lig rijn, <ie menschen zenuwachtig maken en een gevoel van onbe hagelijkheid veroorzaken. Hij schrijft dan ooft de inzinking in den gezondheidstoestand ven president Wólson voor een groot deel tq® aan de taBooro handdrukken, die hij als president volgens de heerschende Amerikaanache gebrui ken heeft moeten geven. Ook de dood vam pre sident Roosevelt is mede door die verderfelijk# gewoonte veroorzaakt en Garuso is er even eens een slachtoffer van geweest. De prins wa Wales moest na zijn bezoek aan Canada dagen lang zijn rechter hand in een verband drogen en zijn arm deed hem zoo'n pijn dat hij dien haast niet meer bewegen kon. D© geleerd® geeft als reden voor de nadeellge uitwerking van het handdrukken aan, dot door het schud- van den rechter arm de zenuwen, die naar hef ruggemerg leiden, worden verwrongen en ge schokt, waardoor het geheele zenuwstelsel wordt aangedaan. Hij hoopt dat men dus wel dra een minder nadeelige wijze van begroete* zal gaan bezigen. EERSTE HULP OP STRAAT. Een uitermate nuttig en practisch straatrae»- bilair is er 1© Berlijn gekomen. Er zijn t® Berlqn op de drukke punten „Eerste-hulp-bussen" ge plaatst, die iedereen In staat stellen, zich onmid dellijk te voorzien van het sllernoodtgste te gevoi van een ongeluk Zelfs een draagbaar is m de bus opgehangen; verbands!offen en medicamenten rijn nanweerszijden aangebracht HOEVEEL JAREN BESTEEDT GE AAW KLEEDEN7 Welk® vrouw heeft nooit 't verwijt gehoord, <fct ze veel en veel te langen tijd noodag beeft om zich te kleeden? Stellig niet één en niemand onzer zal willen ontkennen dat te dit verwijt een kern van waarheid schuüt.... E®n Engebch geestelijke Denn Inge beeft deser dagen in een redevoering gezegd dot een man, dlft den leeftijd van zeventig jaar bereikte zoovi«< kwartiertjes, half uurtjes en uurtjes gebruikte om zich te kleeden, dat deze te ramen twee jarén van zijn teven te beslag nomen, terwijl de som der tij den. die een vrouw daarvoor noodig had in *t ge- beeftien jaar bedroeg. Zegge tien jaar' Laat dp berekening van Dean Inge ons tot nadenken stem men. LEPRA IN ENGELAND. Wij tezen in het T. v. G.*: Er zijn te Engeland QP bet oogenblik niet meer dan veertig of vijftig tepraliiders, bijna allen afkomstig nit andere ten- den. Zij worden verpleegd fa een leprozenhuis te St. Gites. De bestuurde ren dezer instelling dorfi thans moeite om i 100.000 te verzamelen tot ver betering van deze inrichting en ter bestudecring van de lepra -behandel ing. J)e voorzitter van bet bestuur, de bekende geneeskundige Sir Malcolm Morris (vice-president van The Federahon of medi- cai and alliea society J, verklaarde niet te gdoovoo aan contact-besmetting. Hij vertelde gewoon te zijn "de patiënten een hand te geven. Vorens tx*n waren er in Engeland slechts twee gevallen, waar bij <te mogelijkheid van contact-infectie ntet ge heel buiten gesloten was

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1921 | | pagina 14