ROMMELKEUID.
tranenvloed teweeg evenals de lucht van uien,
snaar dan in veel heviger mate. Lewisitet
m weer pen brandend gas, dat nog krachtiger
werkt dan Jiet mosterdgas. Dit gas yrordt uiter
mate geschikt geacht voor lqpiitaanvailen, daar
de wind het snel en ver in den omtrek verspreidt,
«lies verstikkende. Dit gas doet de kleeren spoedig
vfem vatten en tast de huid en het lichaam aan;
geheele landstreken kan men er mee verpesten,
waardoor de bevolking met grooie snelheid wordt
gedood
Er wonden voorts bommen gemaakt met een ton
wan de meest ontplofbare stoffen. En grooote vlieg
machines, die een aantal van dergelijke bommen
kunnen meenemen, zouden in slaat zijn geheele
etoden te vernietigen en langzamerhand in samen
werking met gasbommen de gansche bevolking uil
te roeien.
Aan bet vervaardigen van dergelijke vernie-
ficgswerktuigen wordt dag aan dag gewerkt Op
•en andere plaats in de chemische legeraÉdeeliny
teeemt men proeven en wordt gezocht naar jnia-
delen om de werking der stikgassen en bommen
te neutraliseeren, pm de schadelijke gevolgen te
kunnen afweren, als de yijand de verderf bren
gende oorlogsmiddelen ter hand neemt Want niel
•lleen Amerika is aan 't zoeken naar de meest
volmaakte verniel ines middelen, ook de andere lan
den doen hetzelfde. En leven wordt overal gezocht
•aar \erd-xiigingsmiddelen. Zoo blijft de wedstrijd
®cn den gang.
Op elk terrein trouwens zoekt men naar midde
len om onaangename dingen legen te gaan. Denken
we alleen maar aan ae geneeskunde. .Voortdurend
is men op zoek naar geneesmiddelen tegen ziek
ten of naar middelen om ziekten te voorkomen,
m het eene geval lukt dit beter dan in het andere
£en van de laatste vindingen pp dit gebied is .een
middel tegen zeeziekte Na een lange en ge
duldige studie heeft een Fransen geneesheer, dr.
Pozerski, kunnen vaststellen, .dat konijnen, duiven
be, kuikens nooit last hebben van zeeziekte. Ver
dere studie heeft hem tevens een géneesmidücl
deen vinden tegen die onaangename ziekte, waar
aan veie menschen, die een zeereis ondernemen,
Jijden
Deze uitvinding zal heilzamer zijn voor de
menschheid dan de zoo pas genoemde uil Amerika.
We kunnen het hierover zeer waarschijnlijk
allen eens zijn, hoewel men met verklaringen ovei
heilzaamheid van 't een of ander in 't algemeen
toch weer zeer voorzichtig moet zijn ook. Wat dr
•en goed noemt, wordt door een ander vaak be
streden. En ebt xs vooral 't geval, waar het Gods
dienstige onderwerpen raakt Dan is bet fana
tisme soms ontzettend groot
ter ver drinkt 1 Een roover heeft zijn mooie
kleeren gestolen!
Koning: Verdrinkt bij!
*1 vira: O, Papa, hjj vendrinflctl
Koning: Dat zal niet gebeuren. (Tot den be
diend»:) Ga jij den edelen Markies redden.
(Tot Krelis:) En ga jij hem helpen!
Lakei: Tot Uw orders, Sire! (Hij gaat)
Krelis: Ja.... ja.... wel. Si.... «Itftra,
mmaar.
Kon ng: Wat „maar!"
Ire' lr Hhet wawater ia zookkkoudl
Kon .ng: Weg! Bedden! Schaam je, om hst
wa ar kond te vinden, als een evenmensch
va: je er in ligt, en bijna verdrinkt Wat
m£t U daarvan, mijnbeer Hans?
flans: Ik ben 1 volkomen met U eens, Sire!
Maar neemt u mij niet kwalijk, ma heeft mijn
brave Meester geen kleeren bij zich!
Slvira: 0, dat is niets, hè PapaT Dan kan
dien man (op Krelis wijzend) naar ona Pa
leis rijden, en gauw wat kleeren balen, uit
de hangkast Jn <te ach tonaal T Uw kleeren
sullen d n Markies ook wol passen,
flans: Zeker, Sire, dat is een prachtig idee
van de Prinses.
Koning: Ik vind bet schitterend. Kom, jon
gen, kon je met paarden omgaan?
Krelis (gevleid): Ik sou 1 wel denken.
Koning: Mooi, rijd dan ais de wfai naar mijn
paleis en vraag aan bet dienstmeisje, of wie
Je dan ook ziet, om mijn beste pek!
flans: Neemt U me niet kwaHJk, Sire., maar
U beste pak
Koning: Neen, neen, mijn beste pek moet
het rijn! Gauw wat jangen. Do paaiden staan
daar. (Krelis gaal)
Ja, zeker, mijn beste pek! De dappere Mar
kies beeft mij aoo goed als beter gemaakt
Zoo was er fin 't van dit iaar een fanatieke
Isra'ëlieten-aeQtc, die in ae Kaap-provincie
(Zuid-Afrika"op regeeringjgroml kampeerde en
ondanks herhaalde aaruna.i\üiy(Qa Weigerde aden
van dien grond te verwijderen. Ten slotte trok een
sterke politiemacht tegen het kamp op, die evenwel
op .50 Meier afstand ervan door de scctegcnooted
aangevallen werd, gewapend met stalen. assegaaieflL
De fanatieke menschen dachten een Gode wel
gevallig werk te doen met een aanvat te onder
nemen op de politie, die de brutaliteit had hen
te .willen verwijderen. Zij meenden hiertoe van
hoogerhand gerechtigd te zijn, omdat zij niets
kwaads deden, integendeel werkzaam waren aan
do verheffing van het menschdom door hun Gods
dienstige oefeningen.
Maar wat de Israëlieten^ecte een heilig Wtfk
achtte, werd door de politie aangemerkt als verzA
tegen de staatsmacht. En de aanval werd dan
ook beantwoord met geweervuur, met het gevolg;
dat 183 werden gedood.
Die 183 menschenleven zijn te .betreuren, maar
ieder beeft nu maar eenmaal niet het récht te
doen wpt hij verkiest Tegen mensdien, die hun
eigen ^ngetje gaan, moet wet eens opgetreden
worden. Dit zullen nu ook de fietseasmok-
keIaars uit Duitschland ondervinden. In den
iaatsten tijd zijn er heel wat karretjes over de
grens gekomen. Vooral Voor menschen, die in
Duitschland weiken was 't een klein kunstje een
rijwiel te smmokkelen, die het dan lieten voorko
men, alsof ze met hun ogen fiets van het werk
kwamen. Dit kunstje zullen ze voor 't ^vervolg
niet meer kunnen toepassen. De Duitschc kora-
miczen gaan nu de rijwielen van Hollandsche
arbeiders, die dagelijks over de grens trekken, van
een loodje voorzien. Zonder loodje wordt niemand
meer toegelaten de grens van en naar Holland te
passeeren. Met deze maatregel zal wei grooteudéél?
een eind gemaakt zijn aan de fietsensrookkelarij.
In sommige gevallen moeten wel krachtige maat
regelen genomen worden. Zoo dacht ook oen 37-
jarige .loodgieter te Amsterdam, die last van
zijn buurvrouw had. Hij maakte korte wetten met
haar en gooide haar van de trappen. Dit was geen
halve maatregel en ook wei afdoende, maar de
Amsterdamsen© rechtbank vond de getroffen maat
regel van den loodgieter tegen zijn lastige buur
vrouw toch wat al le kras en veroordeelde hem
tot zes -maansden gevangenisstraf.
Er moest ook een rechtbank zijn, die de macht
bezat <te schuldigen te straffen van Turksche
wreedheden, waarvan we onlangs lazen. Ko
lonel Bawlison, door de Turbsch nationalisten
vrijgelaten, heeft een en andeF meegedeeld over
de toestanden in Klein-Azië, waaruit blijkt, dat
met zijn heerlijk konijntje. En daarom geef
ik hem na mijn beete pak.
Ha na: iNstanrhjft heeft de Markies in sijn
kasteel kleeren genoeg.
Elvira: O ja, mijnheer Hans, vertelt U me
eens even, wear staat toch het slot ren den
Markies? Daar ben £k boo nieuwsgierig
«naar!
Hans: Is U daar zoo nieuwsgierig naar, lie
ve Prinses?
Koning: Ik sou t ook hee) graag wikten
weten!
Hans: Dan zal ik t U vertellen. Ziet U dat
slot daar ginter?
(Hij wijst naar 't slot van den toovenaar.)
Dat slot is van.
Koning: Van den boosen toovenaar!
Hans: Van den Markies van Carabas! Antje,
kom eens bier! (Antje komt) Vertel Jij eens
oen om® goede Prtaeea en onzen dapperen
Koning, van wien dat slot is!
Aatje: Dat ia van den Markies van Carobas!
Koning: Ik kan geen woorden vinden, om
xntjn verwondering te uiten! Is de Markies
«oo rijk?
Hans: Heel rijk, Sire!
Koning: Ik verlang er boe langer boe meer
maar, om hem te rfen!
Elvira: Ik ook, Papa!
Hans: Ik mag u zeker «namens mtjn Mees
ter wel uitnoodigen, om een bezoek aan zijn
slot te brengen?
Koning: Graag, heel graag)
Maar, mijnbeer Hans, bo® zit tiet toch met
den booten toovenaar?
Hans: Die ia in een Moedig gered door
mijn dapperen meester overwonnen en dood
gestoken!
Koning: Kolossaal! Reusachtig!
5000 Soldaten en 4000 buigers, Armccnsche ge
vangenen, door gebrek en verwaarloozing zijn
omgekomen. De omgekomenen werden vervangen
door Grieken, uil het kustgebied van Anatone
gedeporteerd. Kolonel "Bawlinson is 1500 van die
Grieken tegengekomen op den weg van Trebi-
zonde naar hot binnenland en hij beschouwt hun
dood gedurende den winter als absoluut zeker.
Zijn buurvrouw van de trappen gooien wordt als
strafbaar feit beschouwd, volkomen terecht, maar
zijn degenen, die dergelijke deportaties op hun
geweten hebben niet veel moer schuldig? M.
o
De Kerstboom.
Het Kerstfeest is als de meeste Christelijke
feesten, wat de gebruiken en gewoonten betreft,
van heidedqchen oorsprong. Ook d® Kerstboom,
die vooral in Duitschland zoo populair is en
het in oms farad steeds meer wordt, is een over
blijfsel van bet bijgeloof onzer heidensehe
voorouders.. Niet, dat wij tegenwoordig bij de
viering van het Kerstfeest nog aan 't vroegere
bijgeloof denken, maar ongemerkt ls het ge
bruik uot zeer oude tijden, toen de boom als hei
lig vereerd werd, tot op den huldigen dag be
waard gebleven.
•Reeds voor meer dan 9000 jaar werd* de boom
in Egypte vereerd. Het wonderbaarlijke, dat de
boo men, schijnbaar dood in den winter, in 't
voorjaar weer teekenen van leven geven, heeft
op onze voorouders diepen indruk gemaakt. En
zoo ligt ds verklaring voor de hand, dat zij,
die alles wat met begrepen werd! met ver-
eoring beschouwden, ook den boom heilig acht
ten. Volgens de Egypte naren, was de heilige
boom de woonplaats van de godin Noet, die
brood en water uitdeelt. En volgen® een Noor
se he sage sponnen dte drie schikgodinnen on
der den heiheen esch den levensdraad- der men
schen.
Ook in dB Indische stad Calcutta werden vol
gen® een reisbeschrijving van een Italiaansch
edelman uit de zestiende eeuw de boomen om
een vijver bij een tempel omstreeks 25 Decem
ber geilhimineerdL
De reden dat men steeds ,een den ot spar
kiest vóór Kerstboom moet hierin gezocht wor-
H&ns: Dan sou ik U aanraden Sire, ci me:
mijn Meester te voet. naar rijn slot te wan
delen, Ik ga alles voor de ontvangst In orde
Koning: Heel graag zou ik dat d jen, maar
nog liever sou ik eerst den Markijs wil.en
spreken, dien dapperen Vla-kies.... (Er
klinkt rumoer.) Ik geloof, da; ik wat hcorl
(In de verte turend.) Ja waartijk, daar komt
hij al asn en hij heeft mijn beste pak al aan
getrokken!
E1 v i ra: O papa, wat zaet de Markies er keu
rig uit!
Koning: Ja, nietwaar?
Elvira: Wat een flinke man, papaatje?
Hens (achter.): Maakt «plaats, «g ik, u, voor
den 'Markies van Carabes. Maakt plaats!
Peter komt op het tooneel en buigt zeer
diep voor Koning en Prinses.
Koning: Ah! Mijn brave Markies, wat ben
ik blij, U persoonlijk te kannen bedanken
voor uw goedheid....
Peter: O, Sire, aan mij de eer u....
Koning: Neen, neen! Aon mij! (Peter de hand
drukkend.) En ook mijn dank, brave Mar
kies, dat u mijn beste vader beter hebt ge
maakt.
Allebei: Brave, goeie Markies....
Hans: Pgggl (Allen kijken verschrikt om.)
Zou de tijd niet gekomen rijn, om het kas
teel vsa» den Markies te gaan bewonderen?
Peter: Mijn kasteel?
Hans: (alsof hij niets hoort, rijn vinger op
den mond leggend:) Ik ga vooruit en Meng
alles in orde! nataal
(De anderen volgen Hans, Poter biedt El
vira rijn aam asn.)
Bad® Se bedriJL
Wordt vervolgd.
den, dat dtero boomen ook to den winter groen
rijn, en dus terwijl a/He® dood lijkt in de na
tuur,, nog spreken van nieuw leven. Ze rijn
als 1 ware 't symbool van het komend, leven,
als de koudte weer vermindert.
«Oorspronkelijk beeft de kerk zich verzet tegen
de invoering van den Kerstboom, wat kaai blij
ken uit een waarschuwing van den Straats
burger geestelijk» Dannhauer, die in 1655 den
Kerstboom een. goddeloos kinderspel noemde,
een nest «rij, waarmee men den tijd1 roek bracht
op het Kerstfeest tapfaaita van Gods woord te
overdenken.
Ten slotte geven we nog een oude legende:
De evangelieprediker Winfiried, de apostel van
Duitschland genoemd, vertoefde dm het jaar 724
in Saksen, waar zich bij Geismar een oude eik
bewond, gewijd aan den dondergod Thor. Op
eeru kouden winternacht brachten een aantal
mannen hum oflfer aan Thor, bestaande uit een
kleiii kind. Winirfed zag dit woeste tooneel en
kon rijn toom en afschuw niet verbergen. Met
gevaar voor zijn eigen leven vloog hij op de
woeste bende toe, ontnam de afgodendienaars
het onschuldige kind, pekte een bijl en kapte
den heiligen boom om.
De heidenen zagen dit werkloos aan, want zij
dachten roker, dat hun God zich wel zou wre
ken en den heiligschenner zou dooden. Maar
toen de heilige boom, een eik, neerviel, zagen
rij bij hét maanlicht, dat achter dien gevelden
eik een jonge den oprees.
En Winlried, dóe misschien even verbaasd
was als de andoren, garf van het wonderlijk
vorschijnsel de volgende verklaring: Ziet, van
dit oogenbMk arf aal de den orf spar uw heilige
boom zijn, want van deren boom des vredes
rijn uw huizen gemaakt. Dere boom is het
symbool van de onsterfelijkheid van uw ziel,
want hij is altijd &roen. En hij i® ook de boom
van het kindeke Jezus, want met rijm takken
wijst hij naar den hemel, naar de woonplaats
van Hem, die ter wille van uw zonden ter we
reld kwam!
Vreemde «den.
In China geldt het breken vsn een bord of
schoteltje als eed.
In Assam zweert men door bónnen ©en touw
te gaan staan, wat dan zooveel zeggen wil ris:
Indien ik de waarheid niet spreek, mag ik ver
rotten als dit touw.
De Ostiaks in Siberië leggen den kop van ©en
beer neer en roepen daarbij uit: Als ik lieg, don
map 'k door ©en beer verscheurd en opgegjteo
wn'den
En in Indië rijn volksstammen die bij den
kop van een tijger zweren, Weer andere stam
men hakken een hond midden door, daarmee
to kennen gevend», dat ook zij gelijk lot zul
ten onde'gaan indien zij onwaarheid soioa*!»:
'En al deze ceremoniën hebben dezelfde be-
teekenis als bij ons het opsteken van twee vin
gers onder den uitroep: „Zoo waarlijk helpe
mij God almachtig!"
Uit da ovrfe dooa.
Op een uithangbord stond:
P. Bakker,
Broodbakker Tapper
en
Winkelier.
Laat Haters Haten Nijders Nijden
Dat God mijn Gunt moeten rij Lijden
1.35J2.1Z.1. nog 2 over.
De aardigheid rit hem hier in den ondersten
regel op dit uithangbord buiten Hoorn. D© cij
fer® duiden het aantal kinderen aan, dot de
vroifw vam den winkelier Bakker bij elk® be
valling ter wereld bracht, eerat een, toen drie,
enz. En „nog 2 over" beteekent, dat er slechts
twee van in leven rijm gebleven.
Men was in die dagen erg kwistig met me-
dedeeftngen uit het intieme teven, zooals uit
bovenstaand geval blijkt
Een nader geval uK het jaar 1826, dat rich
te Gent in België afepeelde, «Daar was een Jon
ge dame van 92 jaar in het huwelijksbootje ge
stapt met een 2^-jarigen knaap. Het was niet
om de duiten, dat de Jongeling zoo'n oud® vrij
ster uitzocht want rij woonde in een keldertje
en was koekenbakster van beroep.
De beete buurt vierde feest en er werd druk
geïllumineerd. Een blikslager bod. zelfs een
transparant laten maken met het volgend op
schrift dat men in den avond van den trouw
dag voor rijn huis kon lezen:
Als H«ro<tes ging 1 kind Jezus «zoeken,
Bakte zij reeds parareekoeken,
En nu heerft rij (geloofd zij God),
■Nog altijd gist in haren pot.
Het waren rare snijboonen, ona» voorouders,
die ven een grapje hielden en daarbij niet al
tijd even kieskeurig waren.
EEN KERSTLIEDJE.
'Lootens en Feys.
Er is een ktadetje geboren, op d'aard',
't Kwam op die aarde voor ons allegaar.
't Kwam op die aarde en 't had. geen. huis,
't Kwam op de aardie en 't droeg al rijn kruis.
Er is een kimidietje geboren in 't strooi,
'ft Lag in een kribbetje gedekt met hooi
't Had twee echoone oogjes, zoo «zwart als laget,
Twee Meurende kaakjes, dat stond hem zoo net
't Keek naar rijn moeder en 't lachte zoo snel,
't Kendle die liefde zijn® moeder® zoo weL
't Kwam op de aardie voor ons allegaar
En 't wenscht ons een zalig inieuwejaar.
Even laehen.
„Waarom schieten! Jullie toch bij een brui
loft?"
„Om aan te geven dat die vijandelijkheden be
gonnen zijn".
„Doet ze 'n rijk huwelijk?"
JDat zou ik danken! Hij is slager en hij is al
drie keer beboet voor woekerwinst".
OUDE WIJSHEID.
Oude wijsheid en nieuwe wijsheid loopt niet
veel uit elkaaft Kogemni, een oudLEgyptenaar
zei b.v. ongeveer 2800 jaar voor Christus, vol
gens een gevonden papyrus-rol:
„Wees niet onmatig. Water en krulden rijn
een krachtig voedsel. Maar onmatigheid in spijs
en drank is ongezond. Beleedig de menschen
niet, die anders denken dan gij zelf; drink met
den dronkaard:, weiger niet aan tafel te zitten
met den smulpaap, maar blijf daarbij zelf ma
tig- Vertel geen «belangrijke dingen aan men
schep die niet zwijgen kunnen. En wees niet
overmoedig, want van geen mensch is de toe
komst roker".
Ptahhotep schreerf 2800 jaar voor Christus:
Als wij oud worden, verlaten ons onze krach
ten en wij worden weer als de kinderen. Iedere
dag brengt zijn kwelling. De oogara worden
zwak, die ooren doof, het hart werkt nog maar
moeizaam. De lippen kunneru de woorden niet
meer uisprekeni Het geheugen is niet meer
in staat te behouden wat gisteren gabenrde.
Wat vroeger een genoecen was. wordt een.
kwelling. Het eten smaakt niet meer. De neus
ds verstopt en ademt niet meer....
Ben verstandig mensch trouwt Jong en zorgt
goed voor zijn vrouw, geeft haar te eten en
kleedt haan, want een akkeT bereidt zijn
eigenaar genoegen.
Een gehoorzamen zoon moet men goed be
handelen, eer. ongehoorzame straft men.
Wees er immer op bedacht uw bezit te ver
meerderen, wacht u er evenwel voor bjj erfe
nis verdeed loipen te twisten.
Heb uw gelaat In bedwang, laat nooit een
van uw gevoelens merken en behoudt immer
uw vriendelijk uiterlijk.
Ondergeschikten moeten toegewijd zijn: de
meester heeft het recht toewijding en onder
danigheid te elschera.
De beleedigifngen, dde een heer zijn dienaar
aandoet, moet de dienaar kunnen vergeten.
Hij moet eerlijk zijn. Als bewaker rijn poet
bij het voorraadshuis niet verlaten en de bij
een^ zamelde gelden van zijn heer aan dezen
afteveneni «Hij moet stipt gehoorzamen., op
drachten letterlijk ten uitvoer brengen, ook al
te hij het er zelf niet mee eene, zijn. heer im
mers is verantwoordelijk voor dien inhoud zij
ner bevelen.
In den omgang met rijn heer moet hij zich
behoorlijk gedragen: dankbaar aanvaarden
wat men hem geeft, niet «nieuwsgierig en ntet
praatziek zijn. Hij moet zijn heer niet met las
tige vragen lastig vallen en weten tot hoe
ver hij gaan kan.
Voor den oorlog was een KG. etruisveeren
500 k 600 gulden waard.
Ingaande 1 Januari zat in Duitschland een
gewone brief gefrankeerd moeten worden met
anderhalve mark en een briefkaart met één
mark.
Aan de kusv*** Ster MMdellandeche Zee wor
den 'in Augustus en September duizenden nach
tegaten gevangen en.... opgegeten.
Het bedrag van de Fransche staatsschuld is
tndet minder dan 140 milliard goud frank en of
ruim 300 milliard papierfranken.
Er woonden in het jaar 1920 alleen In Am
sterdam 17.703 Duitschers. -
De Turksche scheldnaam, voor ongeloovige te
,giaur", wat zooveel heteekeni als christenhond
.Een eik van middelmatig» grootte draagt on
geveer 800.000 bladeren.
(De nieuw» bankbiljetten van de Surinaam-
sche bank van 125.worden om haar groen®
kleur in den volksmond „papagaaien" ge
noemd. en die veil tien gulden om haar rood®
kleur „reven".
Het goudhaantje, dat nog kleiner is dan het
winterkoninkje, wwegt niet meevdan 5 gram. Kr
gaan dus 100 van dóe vogeltjes in een pond.
De theestruik is altijd groen, evenals de dm
en de spar.
Meer dan 3000 jaar geleden werden in Indli
en China reeds kippen als huisdieren gehoor
dien.
Gemengd Nieuws.
HET GEVAAR VAN HANDEN GEVEN.
Een geneesheer te New-York, dr. Eranciaeo
Sraachelli, heeft als rijn meenipg uitgesproken
dat handdrukken, nadoe lig rijn, <ie menschen
zenuwachtig maken en een gevoel van onbe
hagelijkheid veroorzaken. Hij schrijft dan ooft
de inzinking in den gezondheidstoestand ven
president Wólson voor een groot deel tq® aan
de taBooro handdrukken, die hij als president
volgens de heerschende Amerikaanache gebrui
ken heeft moeten geven. Ook de dood vam pre
sident Roosevelt is mede door die verderfelijk#
gewoonte veroorzaakt en Garuso is er even
eens een slachtoffer van geweest. De prins wa
Wales moest na zijn bezoek aan Canada dagen
lang zijn rechter hand in een verband drogen
en zijn arm deed hem zoo'n pijn dat hij dien
haast niet meer bewegen kon. D© geleerd®
geeft als reden voor de nadeellge uitwerking
van het handdrukken aan, dot door het schud-
van den rechter arm de zenuwen, die naar hef
ruggemerg leiden, worden verwrongen en ge
schokt, waardoor het geheele zenuwstelsel
wordt aangedaan. Hij hoopt dat men dus wel
dra een minder nadeelige wijze van begroete*
zal gaan bezigen.
EERSTE HULP OP STRAAT.
Een uitermate nuttig en practisch straatrae»-
bilair is er 1© Berlijn gekomen. Er zijn t® Berlqn
op de drukke punten „Eerste-hulp-bussen" ge
plaatst, die iedereen In staat stellen, zich onmid
dellijk te voorzien van het sllernoodtgste te gevoi
van een ongeluk Zelfs een draagbaar is m de
bus opgehangen; verbands!offen en medicamenten
rijn nanweerszijden aangebracht
HOEVEEL JAREN BESTEEDT GE AAW
KLEEDEN7
Welk® vrouw heeft nooit 't verwijt gehoord, <fct
ze veel en veel te langen tijd noodag beeft om
zich te kleeden? Stellig niet één en niemand
onzer zal willen ontkennen dat te dit verwijt een
kern van waarheid schuüt....
E®n Engebch geestelijke Denn Inge beeft deser
dagen in een redevoering gezegd dot een man, dlft
den leeftijd van zeventig jaar bereikte zoovi«<
kwartiertjes, half uurtjes en uurtjes gebruikte om
zich te kleeden, dat deze te ramen twee jarén van
zijn teven te beslag nomen, terwijl de som der tij
den. die een vrouw daarvoor noodig had in *t ge-
beeftien jaar bedroeg. Zegge tien jaar' Laat dp
berekening van Dean Inge ons tot nadenken stem
men.
LEPRA IN ENGELAND.
Wij tezen in het T. v. G.*: Er zijn te Engeland
QP bet oogenblik niet meer dan veertig of vijftig
tepraliiders, bijna allen afkomstig nit andere ten-
den. Zij worden verpleegd fa een leprozenhuis te
St. Gites. De bestuurde ren dezer instelling dorfi
thans moeite om i 100.000 te verzamelen tot ver
betering van deze inrichting en ter bestudecring
van de lepra -behandel ing. J)e voorzitter van bet
bestuur, de bekende geneeskundige Sir Malcolm
Morris (vice-president van The Federahon of medi-
cai and alliea society J, verklaarde niet te gdoovoo
aan contact-besmetting. Hij vertelde gewoon te
zijn "de patiënten een hand te geven. Vorens tx*n
waren er in Engeland slechts twee gevallen, waar
bij <te mogelijkheid van contact-infectie ntet ge
heel buiten gesloten was