Waterleiding C. BOONTJES, Van dit en van dnt en van alles wat! W. Schaafsma, Lnssenburg's Jachtwa ter J. van Nuland, 1 Voor de Kinderen. Zuiverwollsn Flanellen, Voor 't CASI8EEREN Motorrijwielen, Bij- en Werkpaard, Rij- en Werkpaard, Ie kwaliteit HOOI een partij Gerstestroo, SCHOONMAAK 1922. Kapokken Bedden, in best Werkpaard, een volbloed STIER. LRheumah'elu het levend Hoofdonrein 2 KOEIEN, 2 PINKEN, I-jarig MERRIEVEULEN, Hooi, Wit Groen eiken Klaverhooi, Erwtenstroo en Brandhout, Wagen met zijportieren. Sctioonmaak- prijzen. Jb. OTSEN Kz., Voorjaarskoude. en PRIMA BAAI.150 cf%breed Voor de Feestdagen. JE ADRES. Vertrouwen BREUKBAND MOLENAAR'S KINDERMEEL Prijsverlaging Luxe Anto Verhanrinrichting, SCHAGEN. Tandarts BRONKHORST Ontvangen Tevens In voorraad: mijnhard™ Losse Kapok f 1.10 p. pond. Nieuweweg, Anna Paulowna. Timmerzaak een Pinksfier, LOS en VAST. Hans en Grietje. Advertentiên. DEUR MATJES ÏOct. COCOSMATJES 60 ct Ewaro TRAPMATTEN 100 ct 8-eU KARPETMATTEN |56 ct lt-el» KARPETMATTEN 13.50 18-els KARPETMATTEN (5.26 It-els xoItw wol KARPET TEN 120. Prima VLOERZEIL 183 treed 12.20 CHINA MAT 10 ct p. al VITRAGE 10ct». al Ebt... «T5, Bij KOLHORN. Wederom ontvangen f 1.85, i 2.05, I 2 25. f 2.40 Aanbevelend, P. SLUIS, Darsingerhorn. wordt vakkundig en bil lijk aangelegd door in Machinerieën, SCHAGEN. voorkomt bij sehoolgaandc kinde ren en zieken. Eén wassching is di rect doodend en bevordert den Haargroei Weigert den namaak, wefke 2 maal gebralkt moet worden Overal verkrijgbaar: Te Scha- genGebr. Rotgans voor en- gros, te Winkel: Wed.K.Sta pel. Piekflin rookvleesch 25 ct. per ons Boterhamworst Leverworst Bloedworst Ham Ontbijtspek (bacon) Cornedbeaf 16 10 14 32 20 15 Alles prima kwal. Mach. gesneden. Aanbevelend, H. C. VELTIV1AN Oudeslnis. van HENGSTEN, KLOPHENGSTEN, HENGSTEN mot breuken, Knijpen der RAMMEN, enx, ia S. KUILBOER te Bergen N.-H. grell U bij aankoop van een de kwaliteit en afwerking. Uitgebreide sorteering BREUKBANDEN. in prima kwa iteiten, met en zonder veer, in eiken gewenschten maat verkrijgbaar. Concurreerende prijzen. Aanbevelend, C. ROGGEVEEN, HOOGZIJDE 26 - SCHAGEN. Het oudste en beste Adres. F.N. 1 cyl., 3 P.K. 2 versnellingen Kickstarter, Prijs f 800.-. F.N. 4 cyl. 8 P.K. 3 versnellingen Prijs f 1350.—. DISTRICTSAGENT te consulteeren ALLE WERKDAGEN van 9'/a—12 en l'/i—3 uur. WOENSDAGS alleen van 3-4 uur. ZAADERWTEN. H. HOMAN Co. te Oegstgeest hebben nog voor eenige H.A. Zaaderwten al fe geven, om op contract te laten verbouwen, tegen hoogen ?prijs en gemakke- lijke voorwaarden. Aanbiedingen verzocht spoedigst in te leveren aan bovengenoemd adres. Te koop wegens overcompleet, een prima 6 jaar oud, aan bekenden op proef, bij Jn. BROERSEN, St. Maartens- vlotbrug. Te koop door vermindering van werkzaamhedeneen best heel mak en vlug bij den weg, op goede behandeling zal meer £elel worden dan op hoogen prijs en een Coupé, met collingsassen. G. TIMMERMAN Petten te koop, bij P. Barsingerweg, wi BLAAUBOER, ieringerwaard. TE KOOP: geperst, uit huis. Te bevragen bij D. SLEUTEL, Callantsoog. koop gevraagd nieuwe sorteering Zeilen, Karpelien, Kleedjes en Malies. Aloepasl en stukgoed in China' en Japanmatlen. Mooie keuze in Vitrages en Alovernels en Franjes. Tafelzeilen en Kleeden in kafoen en pluche, legen veel verlaagde prijzen. verdwijnt spoedig door HOOFDPUMTABLETTEn Prijs per koker 60 cent. I Bi) Apothekers en Drogisten. J I PtiARn J7^^AkirtftftgDT.ZB5I. P in prijzen van f 28.00, f 34.00, f 41.00 en f 47.50, alles gevuld met prima Java'-Kapök. Aanbevelend, Bravo's en Blauwe aardappelen, ook zaaiers. Aan hetzelfde adres Zaaihaver. Gerst, Paardenboonen, Duivenboo- nen, Erwten, Maanzaad, enz., ge lood en ongelood. Nog aan te bieden: ongeveer 15000 K.G. Haverstroo, 6000 K.G. Gerstestroo, Oogst 1920; Tarwe- en Gerstestroo, Oogst 1921. Ie soort Inlandsche Voerbruine boonen f15.per 100 K.G. Te bevragen bij C. BEERS Gz.. Beurtschipper, Groetpolder, WinkeL LJta AUUV ,8 jarige ruin, (Belgisch ras), bij P. M. DE GRAAi*Achterweg, Anna Paulowna. TE KOOP: Een welbeklante en ruime behuizing. Brieven motto „Zaak", aan den Boekhandel Gebr. GROOT te Nieu we Niedorp. TE KOOP: bij J. v. d. HOEK, Kolksluis, Anna Paulowna. TE KOOP: bij C. Brammer, Schagen. TE KOOP: Melkopbrenizst van Moeder 7076 K.G. melk, met 3.16 vet. Aan hetzelfde adrea een KOE te koop. D. BLAAUBOER te Bar- singerhorn. TE KOOP GEVRAAGD, een in besten staat zijnde Franco brieven met prijsopgaaf onder letter K K, aan het Bureau van dit blad. TE KOOP: ingeschroven in het Stamregister, bekroond met den eersten prijs. De moeder op 2-jarigen leeftijd 3600 K.G. melk en vetgehalte van 3.84 Te bevragen bij C. HELDER te Oude Niedorp. Gebruikt SAMAPER1M I mm tabletten Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 15 April 1922. No. 7010. Heit verkeer is de (laatste tientallen Sturen met reuzenschreden toegenomen en (vergemakke lijkt. iHot iwaa in 1839, dus nog maar 83 -jaar gele den, dat de eerste spoorlijn in ons land werd geopend!: de lijn Ainisterdaiiv—^Haarletm. Voor dien tijd was men aangewezen op diligene of treschuit, wilde men op reis gaan. Eu aange zien die vervoermiddelen tamelojk langzaam gingen de itrekach/uit is zelfs spreekwoorde- dijk langzaam *- was er heel wat tijd moodig om een reis maar een andere provincie te maken. Onze grootvaders kennen dien tijd nog wel uit eigen ervaring. En omdat heit zoo langzaam ging, tmaar ook omdat reizen duur werd door het vele overnachten op (vreemde plaatsen, kwam er weinig, van. Het behoorde tot de groo- te gtelriTianimhedien, dat een Hollander een uit stapje maakte maar h.v. Gelderland of Limburg In 11839 reed hier de eerste spoortrein, die in den loop tier "volgende jaren door meerdere ge volgd werd, vooral in de eerste periode van do regeerimg van Willem Hl, na 1848. Maar nu moet men niet denken, dat die eerste spoor wagens van de tegenwoordige gemakken voor- trien waren. Op geen stukken na. Eji een reisje per trein was aanvankelijk nu juist niet een van de aangenaamste dingen, behoudens de sensatie van het nieuwe natuurlijk. Do wagens waren van boven open, de derde klasse althans, en men deed verstandig een pa raplu ie me te nemen om in geval van regen diie op te J mep. steken. Dan had men boven dien veel last van rook en roet uit de locomo tief, die van boven In de wagens neersloegen, j zoodat het niet zelden gebeurde, dat de rei2i- Van de raadsels van 1 April kreetgj ik nog een massa) oplossingen. IWillen jullie er om denken, dat de brieven Dinsdagavond in mijn bezit •moeten zijn? Anders blijven ze een week liggen- Inzendingen (kreeg, dk neg van: Aagje en Dittie Kaan, A. Paulowna, Tona, Aagje en Hendrik Rijp, Petten, Gorrle de Graaf, Koegras, Greta en Betsy Jimmink, A. Paulowna Hendrik Rijs Gz., Petten, Vrouwtje Houtkooper, Krabbendam, Annie Houtkooper, a.v., Willem en Geertje Snooy, Wielingen, Piet Baikke^ Aartswoud, Ali Slotenmaker, Heerbugowaard, Anmi'0 en Maartje Dekker, Callantsoog, De Vriendenbond, Lutjewinkel, Afcbertua Visser, Wieringerwaard, Grietje Beers, Aartswoud, Ma- rietje Slotemaker, Alkmaar, Twee Aarbgwouder vriendinnetjes, G .en D., Gr. en Marie Koorn, Aartswoud', Gr. Kossen, Aartswoud, Meilom Koopman, Waal, M. Doorn, 't Zand, Corrie Rens, Moerbeek, Corn. v. Eeten, Breozand, Simon Vries, Koegras, Maria Zand en Trijnie Reijne, H.H.'waard, Flip, Schagen, Trijntje Jonker en Kl. iBijpost, iStroet, G. H. Bellis, en T. Vriendjes Petten, M. Brommer, Petten, Nelly Burgér, Pet ten (Best hoorl), Jannde Lips, Oudeslnis, Grietje de Graaf, Koegras, Jan-sje en (Appie Nobel, Nelly en Guurtje Duin, Sohoorl, Cornelis v. Rossem, Groote Keeten, N. en G. Oosterman, Callants oog, Dieuw en Greta den Das, A. Paulowna, J. Groot, WaJd'dinixveen, Dirk, Jacob en Jan Kater W.'waord, G. M. Baas, Groenveld, Aria Mooy, gers geheel (zwart ter bestemder plaatse arri veerden. Zoo .was 't nathuriijfc in het allereerste begiD. Al spoedig weiden de wagens boven dicht ge maakt Den allereersten tijd (mocht de spoortrein zich ook niet verheugen in de sympathie van het publiek. (Men zag bet ding voor veel ta ge- I vaarlijk aan en men dacht, dat het nooit goed «ou gaan. En menigeen zou rijn leven voor geen geldi van de wereld wagen in een spoortrein. Het heef t jaren geduurd, voordat sommige oud? mensdhen de stoute schoenen aantrokken en plaats namen in het monster, met bevend hart en angstige oogen de eerste keeren: Daar zijn we nu al lang overheen. Geen mensch denkt meer aan gevaren. En de zorg Voor de veiligheid van het reizend publiek is wel zoo groot, dat men gerust plaats kan ne men in den trein, die ons in korten tijd naar •het andere eind van het eigen land brengt. Over afgronden, langs bergen, door tunnels en over breede rivieren brengt hij ons veilig wanr we wezen moeten. En het is vanzelfsprekend, dat het aantal mensdhen, dat van de betere reisgelegenheid gebruik maakt, de laatste jaren geweldig is toegenomen. In betrekkelijk korten tijd heeft deze groote verandering in het verkeer zich voltrokken, en toch schijnt op 't oogenblik de spoorwagen op sommige punten alweer te zullen worden ver drongen door de allernieuwste reisgelegenheid. (De vliegmachine is uitgevonden en hoeft zich in zeer korten tijd een blijvende plaats ver overd. In en door den oorlog is de techniek van het Vliegen zoodanig verbeterd, dat het gevaar al niet meer buitengewoon groot ge noemd mag worden. 'En de vliegmachine doet het zooveel vlugger, nietwaar, dat in dezen tijd van „haast je, rep Koegras, Jan Ai], A. Paulowna, W. Gutker, W.' huizen, Dirk en Klaas de Boer, Moerbeek, Jan, Nelly en Jacob Hamelink, iScbagenwaard, Cor rie Vader, P. Dam, Dirkghorn, H. Rentenaar en Ali Francis, Woudmeer, Klaas en Cor Kossen, Kal verdijk, J. Polet, Èwijcksluis, M. Tolsma en G. Brouwer, St. Maartensbrug, Neeltje en Geer tje Koning, Valkoog, Guurtje v. d. Oord, Bar- singeihom, en Gezusters Rol, K^redl, Nico en C. Droog, Kolhorn. M. Bart, Moerbeek, K. en A. Zijp, Moerbeek. De oplossing van bet letterraadsel v. 8 April is: 1. De zon is de voornaamste bron van licht en leven. 2. Een neger ziet er anders uit dan wijl 3. Een mees is een groen, geel en zwart vo geltje. 4. In den winter hakt men in '4 ijs een bijt 5. In is een voorzetsel. 6. .11 en 1 Is d. Het geheel 'is dus: De zomertijd is begonnen. Inde krant stond een drukfout: de 3, 7, 18 is do bron van licht en leven. Dat moest zijn: 3, 4, 18. NIEUWE RAADSELS. 1. Onverminkt sier ik menig 'dier. Zonder hoofd lusten jullie me wel. Wat ben ik? 2. Door een letter weg te nemen, maak je van een iHollandsche stad een venijnig insect. Doe hét eens! 3. Hoe stiller het staat, hoe (harder het loopt, Wat is het? 4. Welke bakker eet nooit zijn eigen gebak? Oplossingen aan L. Roggeveen, Loet 41» Scha- gen. Je", aril de aangewezene ia om de snelle verbin dingen tusachen de handelscentra tot stand te brengen. Zoo ie het ook; de zakenman, die af belang bdj heeft zoo spoedig mogelijk b.v. 4e Londen te zijn, neemt plaats in de cabine van de vlieg machine, die hem er in eenige uren breng*.. Al leen was het nogal duur. En dat schrok menig een af. In 1920 vloog men voor 1150 naar En geland, in 1901 voor f 125 en later voor i 10O. Doch nu is de prijs voor een enkele reis tot f 75 teruggebracht. In twee jaar tijds is dus het ta rief tot op de helft verminderd. Voor hal goe derenvervoer i3 het «veneens in dalend'? rich ting gegaan met de tarieven. Het tarief dat in 1920 voor gjrootere boeveelheden nog J 5Q per KG. 'bedroeg, ia op '1 oogenblik teruggebracht tot f 0.80. In "t buitenland1 is men nog verder gegaan met de verlaging In Duitschland 19 een lucht trein. al niet meer duurder meer dan wat men over dienselfden afstand betaalt in de eer sta klasse van een D-trein. Het tarief Looden—Pa rijs is op 't oogeriblïk 5 /pond sterling, wat slechts iets meer is dan per trein en boot, ter wijl het veel vlugger gaat. •Dit alles is mogelijk geworden docir techni sche verbeteringen aan de motoren. Mei een motor, die in 1920 niet meer dan 2 3 personen in het luchtruim kon doen opstijgen, vervoert men nu acht personen. En men heeft gegronde verwachtingen, dat de rentabiliteit xter vlieg* tuigen nog grooter zal worden, zoodat wij mis schien nog den tijd zullen meemaken, dat hel vervoer over groote afstanden, van personen, en goederen, voor een belangrijk d9el door da lucht zal plaats vinden, wat een ware revolutie in ons transportbedrijf tengevolge zal hebben. Zoo wordt het eene door het andere verdron gen En als de mannen niet oppassen, dan worden In gesprekvorm bewerkt door L. R. TWEEDE BEDRIJF. (Voor bet huisje.) Grietje: Ooool Wat mooi! Wat een prachtig huisje is dat! Hans: Kijk eens: de pannen zijn Van -choco lade.... Grietje: En de ramen zijn van suiker^. Hans: De steenen zijn dikke stukken koek. G r iet j e: En de kalk is van borstplaat. Ha nis: O, de deur ia van marsepein! Grietje: Wat een lekker huisje. Je Jamt *it heeJemaaJ opeten als jo wilt, Hansl Hans: Zouden we een pan van het dak namen en daar eens van proeven? Grietje: Durf jij dat? Hans: Wel zéker, waarom niet? Grietje: Maar het huisje is todh niet van jou! Hans: Dat as waar! Maar als 't begint te re genen, gaat de dhocolade smelten. D&xt ifl *4 toch maar beter, dat wij 't opeten. Grietje: O Hans, kijk eensl Hans: Waar moet ik naar kijken? Grietje: Naar naast het huisje. Wat 1b «dal Hans: Dat lijkt wsl een groote kooi, of een soort van muizenval- Maar dan in X groot! Grietje: Waar zou dat voor dionon? Hans: Dat weet ik niet. En 't kan (me nief schelen ook. Ik kijk liever naar het huis ja Weet je wat? Ik neem een dakpan. Hier hdb ik er een. Wil je ook een stukje? Grietje: Ik lust liever een stukje marsepein van de deur. Hans: Zal ik een stukje voor je afbraken?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1922 | | pagina 9