Waterleiding
C. BOONTJES,
Van dit en van dnt en van alles wat!
W. Schaafsma,
Lnssenburg's
Jachtwa
ter
J. van Nuland,
1 Voor de Kinderen.
Zuiverwollsn Flanellen,
Voor 't CASI8EEREN
Motorrijwielen,
Bij- en Werkpaard,
Rij- en Werkpaard,
Ie kwaliteit HOOI
een partij Gerstestroo,
SCHOONMAAK 1922.
Kapokken Bedden,
in best Werkpaard,
een volbloed STIER.
LRheumah'elu
het levend Hoofdonrein
2 KOEIEN, 2 PINKEN,
I-jarig MERRIEVEULEN,
Hooi,
Wit
Groen
eiken
Klaverhooi,
Erwtenstroo en
Brandhout,
Wagen met zijportieren.
Sctioonmaak-
prijzen.
Jb. OTSEN Kz.,
Voorjaarskoude.
en PRIMA BAAI.150 cf%breed
Voor de Feestdagen.
JE ADRES.
Vertrouwen
BREUKBAND
MOLENAAR'S
KINDERMEEL
Prijsverlaging
Luxe Anto Verhanrinrichting,
SCHAGEN.
Tandarts
BRONKHORST
Ontvangen
Tevens In voorraad:
mijnhard™
Losse Kapok f 1.10 p. pond.
Nieuweweg, Anna Paulowna.
Timmerzaak
een Pinksfier,
LOS en VAST.
Hans en Grietje.
Advertentiên.
DEUR MATJES ÏOct.
COCOSMATJES 60 ct
Ewaro TRAPMATTEN 100 ct
8-eU KARPETMATTEN |56 ct
lt-el» KARPETMATTEN 13.50
18-els KARPETMATTEN (5.26
It-els xoItw wol KARPET
TEN 120.
Prima VLOERZEIL 183 treed 12.20
CHINA MAT 10 ct p. al
VITRAGE 10ct». al
Ebt... «T5,
Bij
KOLHORN.
Wederom ontvangen
f 1.85, i 2.05, I 2 25. f 2.40
Aanbevelend,
P. SLUIS, Darsingerhorn.
wordt vakkundig en bil
lijk aangelegd door
in Machinerieën,
SCHAGEN.
voorkomt
bij sehoolgaandc kinde
ren en zieken.
Eén wassching is di
rect doodend en
bevordert den Haargroei
Weigert den namaak, wefke
2 maal gebralkt moet worden
Overal verkrijgbaar: Te Scha-
genGebr. Rotgans voor en-
gros, te Winkel: Wed.K.Sta
pel.
Piekflin rookvleesch 25 ct. per ons
Boterhamworst
Leverworst
Bloedworst
Ham
Ontbijtspek (bacon)
Cornedbeaf
16
10
14
32
20
15
Alles prima kwal. Mach. gesneden.
Aanbevelend,
H. C. VELTIV1AN Oudeslnis.
van
HENGSTEN,
KLOPHENGSTEN,
HENGSTEN mot breuken,
Knijpen der RAMMEN, enx,
ia
S. KUILBOER te Bergen N.-H.
grell U bij aankoop van een
de kwaliteit en afwerking.
Uitgebreide sorteering
BREUKBANDEN.
in prima kwa iteiten, met en
zonder veer, in eiken gewenschten
maat verkrijgbaar.
Concurreerende prijzen.
Aanbevelend,
C. ROGGEVEEN,
HOOGZIJDE 26 - SCHAGEN.
Het oudste en beste Adres.
F.N. 1 cyl., 3 P.K. 2 versnellingen
Kickstarter,
Prijs f 800.-.
F.N. 4 cyl. 8 P.K. 3 versnellingen
Prijs f 1350.—.
DISTRICTSAGENT
te consulteeren ALLE WERKDAGEN
van 9'/a—12 en l'/i—3 uur.
WOENSDAGS alleen van 3-4 uur.
ZAADERWTEN.
H. HOMAN Co. te Oegstgeest
hebben nog voor eenige H.A.
Zaaderwten al fe geven,
om op contract te laten verbouwen,
tegen hoogen ?prijs en gemakke-
lijke voorwaarden.
Aanbiedingen verzocht spoedigst
in te leveren aan bovengenoemd
adres.
Te koop wegens overcompleet,
een prima
6 jaar oud, aan bekenden op proef,
bij Jn. BROERSEN, St. Maartens-
vlotbrug.
Te koop door vermindering van
werkzaamhedeneen best
heel mak en vlug bij den weg, op
goede behandeling zal meer £elel
worden dan op hoogen prijs en
een Coupé,
met collingsassen.
G. TIMMERMAN Petten
te koop, bij P.
Barsingerweg,
wi
BLAAUBOER,
ieringerwaard.
TE KOOP:
geperst, uit huis. Te bevragen bij
D. SLEUTEL, Callantsoog.
koop gevraagd
nieuwe sorteering
Zeilen, Karpelien, Kleedjes en
Malies.
Aloepasl en stukgoed in China'
en Japanmatlen.
Mooie keuze in Vitrages en
Alovernels en Franjes.
Tafelzeilen en Kleeden in kafoen
en pluche, legen veel verlaagde
prijzen.
verdwijnt spoedig door
HOOFDPUMTABLETTEn
Prijs per koker 60 cent. I
Bi) Apothekers en Drogisten. J
I PtiARn J7^^AkirtftftgDT.ZB5I. P
in prijzen van f 28.00, f 34.00,
f 41.00 en f 47.50, alles gevuld met
prima Java'-Kapök.
Aanbevelend,
Bravo's en Blauwe aardappelen,
ook zaaiers.
Aan hetzelfde adres Zaaihaver.
Gerst, Paardenboonen, Duivenboo-
nen, Erwten, Maanzaad, enz., ge
lood en ongelood.
Nog aan te bieden:
ongeveer 15000 K.G. Haverstroo,
6000 K.G. Gerstestroo, Oogst 1920;
Tarwe- en Gerstestroo, Oogst 1921.
Ie soort Inlandsche Voerbruine
boonen f15.per 100 K.G.
Te bevragen bij
C. BEERS Gz..
Beurtschipper, Groetpolder, WinkeL
LJta AUUV
,8 jarige ruin, (Belgisch ras), bij
P. M. DE GRAAi*Achterweg,
Anna Paulowna.
TE KOOP: Een welbeklante
en ruime behuizing.
Brieven motto „Zaak", aan den
Boekhandel Gebr. GROOT te Nieu
we Niedorp.
TE KOOP:
bij J. v. d. HOEK, Kolksluis, Anna
Paulowna.
TE KOOP:
bij C. Brammer, Schagen.
TE KOOP:
Melkopbrenizst van Moeder 7076
K.G. melk, met 3.16 vet.
Aan hetzelfde adrea
een KOE
te koop. D. BLAAUBOER te Bar-
singerhorn.
TE KOOP GEVRAAGD, een in
besten staat zijnde
Franco brieven met prijsopgaaf
onder letter K K, aan het Bureau
van dit blad.
TE KOOP:
ingeschroven in het Stamregister,
bekroond met den eersten prijs.
De moeder op 2-jarigen leeftijd
3600 K.G. melk en vetgehalte van
3.84
Te bevragen bij C. HELDER te
Oude Niedorp.
Gebruikt
SAMAPER1M I
mm tabletten
Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 15 April 1922. No. 7010.
Heit verkeer is de (laatste tientallen Sturen met
reuzenschreden toegenomen en (vergemakke
lijkt.
iHot iwaa in 1839, dus nog maar 83 -jaar gele
den, dat de eerste spoorlijn in ons land werd
geopend!: de lijn Ainisterdaiiv—^Haarletm. Voor
dien tijd was men aangewezen op diligene of
treschuit, wilde men op reis gaan. Eu aange
zien die vervoermiddelen tamelojk langzaam
gingen de itrekach/uit is zelfs spreekwoorde-
dijk langzaam *- was er heel wat tijd moodig om
een reis maar een andere provincie te maken.
Onze grootvaders kennen dien tijd nog wel uit
eigen ervaring. En omdat heit zoo langzaam
ging, tmaar ook omdat reizen duur werd door
het vele overnachten op (vreemde plaatsen,
kwam er weinig, van. Het behoorde tot de groo-
te gtelriTianimhedien, dat een Hollander een uit
stapje maakte maar h.v. Gelderland of Limburg
In 11839 reed hier de eerste spoortrein, die in
den loop tier "volgende jaren door meerdere ge
volgd werd, vooral in de eerste periode van do
regeerimg van Willem Hl, na 1848. Maar nu
moet men niet denken, dat die eerste spoor
wagens van de tegenwoordige gemakken voor-
trien waren. Op geen stukken na. Eji een reisje
per trein was aanvankelijk nu juist niet een
van de aangenaamste dingen, behoudens de
sensatie van het nieuwe natuurlijk.
Do wagens waren van boven open, de derde
klasse althans, en men deed verstandig een pa
raplu ie me te nemen om in geval van regen
diie op te J mep. steken. Dan had men boven
dien veel last van rook en roet uit de locomo
tief, die van boven In de wagens neersloegen, j
zoodat het niet zelden gebeurde, dat de rei2i-
Van de raadsels van 1 April kreetgj ik nog een
massa) oplossingen. IWillen jullie er om denken,
dat de brieven Dinsdagavond in mijn bezit
•moeten zijn? Anders blijven ze een week liggen-
Inzendingen (kreeg, dk neg van:
Aagje en Dittie Kaan, A. Paulowna, Tona,
Aagje en Hendrik Rijp, Petten, Gorrle de Graaf,
Koegras, Greta en Betsy Jimmink, A. Paulowna
Hendrik Rijs Gz., Petten, Vrouwtje Houtkooper,
Krabbendam, Annie Houtkooper, a.v., Willem
en Geertje Snooy, Wielingen, Piet Baikke^
Aartswoud, Ali Slotenmaker, Heerbugowaard,
Anmi'0 en Maartje Dekker, Callantsoog, De
Vriendenbond, Lutjewinkel, Afcbertua Visser,
Wieringerwaard, Grietje Beers, Aartswoud, Ma-
rietje Slotemaker, Alkmaar, Twee Aarbgwouder
vriendinnetjes, G .en D., Gr. en Marie Koorn,
Aartswoud', Gr. Kossen, Aartswoud, Meilom
Koopman, Waal, M. Doorn, 't Zand, Corrie Rens,
Moerbeek, Corn. v. Eeten, Breozand, Simon
Vries, Koegras, Maria Zand en Trijnie Reijne,
H.H.'waard, Flip, Schagen, Trijntje Jonker en
Kl. iBijpost, iStroet, G. H. Bellis, en T. Vriendjes
Petten, M. Brommer, Petten, Nelly Burgér, Pet
ten (Best hoorl), Jannde Lips, Oudeslnis, Grietje
de Graaf, Koegras, Jan-sje en (Appie Nobel, Nelly
en Guurtje Duin, Sohoorl, Cornelis v. Rossem,
Groote Keeten, N. en G. Oosterman, Callants
oog, Dieuw en Greta den Das, A. Paulowna, J.
Groot, WaJd'dinixveen, Dirk, Jacob en Jan Kater
W.'waord, G. M. Baas, Groenveld, Aria Mooy,
gers geheel (zwart ter bestemder plaatse arri
veerden.
Zoo .was 't nathuriijfc in het allereerste begiD.
Al spoedig weiden de wagens boven dicht ge
maakt
Den allereersten tijd (mocht de spoortrein zich
ook niet verheugen in de sympathie van het
publiek. (Men zag bet ding voor veel ta ge-
I vaarlijk aan en men dacht, dat het nooit goed
«ou gaan. En menigeen zou rijn leven voor geen
geldi van de wereld wagen in een spoortrein.
Het heef t jaren geduurd, voordat sommige oud?
mensdhen de stoute schoenen aantrokken en
plaats namen in het monster, met bevend hart
en angstige oogen de eerste keeren:
Daar zijn we nu al lang overheen. Geen
mensch denkt meer aan gevaren. En de zorg
Voor de veiligheid van het reizend publiek is
wel zoo groot, dat men gerust plaats kan ne
men in den trein, die ons in korten tijd naar
•het andere eind van het eigen land brengt.
Over afgronden, langs bergen, door tunnels en
over breede rivieren brengt hij ons veilig wanr
we wezen moeten. En het is vanzelfsprekend,
dat het aantal mensdhen, dat van de betere
reisgelegenheid gebruik maakt, de laatste jaren
geweldig is toegenomen.
In betrekkelijk korten tijd heeft deze groote
verandering in het verkeer zich voltrokken, en
toch schijnt op 't oogenblik de spoorwagen op
sommige punten alweer te zullen worden ver
drongen door de allernieuwste reisgelegenheid.
(De vliegmachine is uitgevonden en hoeft zich
in zeer korten tijd een blijvende plaats ver
overd. In en door den oorlog is de techniek
van het Vliegen zoodanig verbeterd, dat het
gevaar al niet meer buitengewoon groot ge
noemd mag worden.
'En de vliegmachine doet het zooveel vlugger,
nietwaar, dat in dezen tijd van „haast je, rep
Koegras, Jan Ai], A. Paulowna, W. Gutker, W.'
huizen, Dirk en Klaas de Boer, Moerbeek, Jan,
Nelly en Jacob Hamelink, iScbagenwaard, Cor
rie Vader, P. Dam, Dirkghorn, H. Rentenaar en
Ali Francis, Woudmeer, Klaas en Cor Kossen,
Kal verdijk, J. Polet, Èwijcksluis, M. Tolsma en
G. Brouwer, St. Maartensbrug, Neeltje en Geer
tje Koning, Valkoog, Guurtje v. d. Oord, Bar-
singeihom, en Gezusters Rol, K^redl, Nico en C.
Droog, Kolhorn. M. Bart, Moerbeek, K. en A.
Zijp, Moerbeek.
De oplossing van bet letterraadsel v. 8 April is:
1. De zon is de voornaamste bron van licht
en leven.
2. Een neger ziet er anders uit dan wijl
3. Een mees is een groen, geel en zwart vo
geltje.
4. In den winter hakt men in '4 ijs een bijt
5. In is een voorzetsel.
6. .11 en 1 Is d.
Het geheel 'is dus: De zomertijd is begonnen.
Inde krant stond een drukfout: de 3, 7, 18 is
do bron van licht en leven. Dat moest zijn: 3,
4, 18.
NIEUWE RAADSELS.
1. Onverminkt sier ik menig 'dier. Zonder
hoofd lusten jullie me wel. Wat ben ik?
2. Door een letter weg te nemen, maak je van
een iHollandsche stad een venijnig insect.
Doe hét eens!
3. Hoe stiller het staat, hoe (harder het loopt,
Wat is het?
4. Welke bakker eet nooit zijn eigen gebak?
Oplossingen aan L. Roggeveen, Loet 41» Scha-
gen.
Je", aril de aangewezene ia om de snelle verbin
dingen tusachen de handelscentra tot stand te
brengen.
Zoo ie het ook; de zakenman, die af belang
bdj heeft zoo spoedig mogelijk b.v. 4e Londen
te zijn, neemt plaats in de cabine van de vlieg
machine, die hem er in eenige uren breng*.. Al
leen was het nogal duur. En dat schrok menig
een af. In 1920 vloog men voor 1150 naar En
geland, in 1901 voor f 125 en later voor i 10O.
Doch nu is de prijs voor een enkele reis tot f 75
teruggebracht. In twee jaar tijds is dus het ta
rief tot op de helft verminderd. Voor hal goe
derenvervoer i3 het «veneens in dalend'? rich
ting gegaan met de tarieven. Het tarief dat in
1920 voor gjrootere boeveelheden nog J 5Q per
KG. 'bedroeg, ia op '1 oogenblik teruggebracht
tot f 0.80.
In "t buitenland1 is men nog verder gegaan
met de verlaging In Duitschland 19 een lucht
trein. al niet meer duurder meer dan wat men
over dienselfden afstand betaalt in de eer sta
klasse van een D-trein. Het tarief Looden—Pa
rijs is op 't oogeriblïk 5 /pond sterling, wat
slechts iets meer is dan per trein en boot, ter
wijl het veel vlugger gaat.
•Dit alles is mogelijk geworden docir techni
sche verbeteringen aan de motoren. Mei een
motor, die in 1920 niet meer dan 2 3 personen
in het luchtruim kon doen opstijgen, vervoert
men nu acht personen. En men heeft gegronde
verwachtingen, dat de rentabiliteit xter vlieg*
tuigen nog grooter zal worden, zoodat wij mis
schien nog den tijd zullen meemaken, dat hel
vervoer over groote afstanden, van personen,
en goederen, voor een belangrijk d9el door da
lucht zal plaats vinden, wat een ware revolutie
in ons transportbedrijf tengevolge zal hebben.
Zoo wordt het eene door het andere verdron
gen
En als de mannen niet oppassen, dan worden
In gesprekvorm bewerkt door L. R.
TWEEDE BEDRIJF.
(Voor bet huisje.)
Grietje: Ooool Wat mooi! Wat een prachtig
huisje is dat!
Hans: Kijk eens: de pannen zijn Van -choco
lade....
Grietje: En de ramen zijn van suiker^.
Hans: De steenen zijn dikke stukken koek.
G r iet j e: En de kalk is van borstplaat.
Ha nis: O, de deur ia van marsepein!
Grietje: Wat een lekker huisje. Je Jamt *it
heeJemaaJ opeten als jo wilt, Hansl
Hans: Zouden we een pan van het dak namen
en daar eens van proeven?
Grietje: Durf jij dat?
Hans: Wel zéker, waarom niet?
Grietje: Maar het huisje is todh niet van jou!
Hans: Dat as waar! Maar als 't begint te re
genen, gaat de dhocolade smelten. D&xt ifl *4
toch maar beter, dat wij 't opeten.
Grietje: O Hans, kijk eensl
Hans: Waar moet ik naar kijken?
Grietje: Naar naast het huisje. Wat 1b «dal
Hans: Dat lijkt wsl een groote kooi, of een
soort van muizenval- Maar dan in X groot!
Grietje: Waar zou dat voor dionon?
Hans: Dat weet ik niet. En 't kan (me nief
schelen ook. Ik kijk liever naar het huis ja
Weet je wat? Ik neem een dakpan. Hier hdb
ik er een. Wil je ook een stukje?
Grietje: Ik lust liever een stukje marsepein
van de deur.
Hans: Zal ik een stukje voor je afbraken?