Rijwielen, Banden enOoderdeelen BDmmiuis Oorpen D222 Schagen ROMMELKRÜÏÏ). BöRGEfflOlülS 1. Huismanswoning, BEBÖEPPREDIKIHG. Hef is Uw voordeel, SF8U1TK9QLPLAKIEN, Mangelwodelplanten HA Grasland, Oude Miedorp Verlaat Dames-Bijwielen, Meeree-Rijwielen, II Juli RINGSTEKEN. DRESSEESKA8, AARDAPPELROOIERS. Lufjewinkel. 2. Huis w.i. 2 Woningen ïfeerensiraal 38 - Schagen, Land- en Tuinbouwers! Vlaardingen. C0RN. WIT, Schagen. Spruitkooi-, Rapen- en gele Koolplanten, KERMIS, HAVER, Schildersknecht Nieuwe Buggy, ZATERDAG 15 JULI 1922, Vrijdag 28 Joü 1922, Gebruikte Beeren- Hijwielen vanaf 15 gulden, met zeer goede banden, 40snees best te veld staandi gende dagen 0.20 inch water valt. Regent het gedurende drie of meer opeenvolgende dagen twaalf uur achter elkaar, dan bedraagt de uitkeermg het dubbele. En niet alleen vacantie-reizigera kunnen xich op deze wijze verzekeren, maar ook aan nemers, landbouwers, kennis-reizigers, en &1- lea, die hinder of schade ondervinden van re genval, kunnen zich door verzekering daarte gen schadeloos stellen. M. EEN NIEUW SOORT VRACHTBOOT. De bekende Germaniawerf van de firma Krupp heeft een schip te water gelaten, dat in rijn soort geheel nieuw is, al berust het op ideeën, die reeds lang in Engeland uitgespro ken en bestudeerd zijn. Men ging uit van de overtuiging, dat het overladen van goederen van wagon in schip of omgekeerd steeds zeer kostbaar meet zijn, wanneer niet de overla ding op zeer eenvoudige wijze en in korten tijd kou gebeuren. Daarom heeft het nieuwe schip ee xoodanigsn bouw, dat de goederen geladen .-orden in afsluitbare kisten, dio op spoorwagons en in een schip geladen kunnen worden. Het nieuwe schip bestaat uit een vöoï- en achtergedeelte van gewonen houw, die «ooveol drrjfvennogen hebben, dat S8 het gehecle schip boven water kunnen houden. Die twee doelen zijn verbonden door een stevig raamwerk, dat aan den buitenkant met dunne ijzeren pla ten of met hout bekleed is, terwijl openingen vrijgelaten rijn. zoodat er water naar binnen kan treden. De kisten, waar de goederen in go- borgen iQa worden zoover geladen, dat zo drijven, zoodat ze het schip niet heiasten. Het is nu mogelijk om met een kraan de gela den kisten mn een wagon af te nemen en ae op hun plaats in he» schip neer te laten, of om ~ekfeord, zondat bet overladen Beer korten tijd en ongeveer geen raenschenarbcid kost. Voer massagoederen, zooals graan of steen kool en orts sa1 deze methode vermoedelijk niet goedkoop uitkomen, daar imraera de af schrijving vim speciaal schip, kisten en wagons alles weer duur maakt en die goederen reeds machinaal behandeld worden. Voor andere goederen kan deze nieuwe constructie mis schien wel tot een succes voeren, vooral wan neer gezorgd wordt, dat elke kist geladen wordt met goederen voor *n zelfde plaats bestemd. In dit opzicht kemt het plan dan overeen met het plan van Gattie. dat in Engeland lange dis cussies en studies heeft uitgelokt om ten slotte toch verworpen ie worden. Gattie stelde voor het gekeelc goederenver voer totaal anders in te richten dan tegen woordig het geval is. Tegenwoordig kost het overladen van goederen en het vervoer van wagons in. leegen toestand, benevens de ran geerterreinen enorm veel geld. Op vele plaat sen moeten de wagon3 gerangeerd worden en wat wou Je eigenlijk met me. Piet? IJ sbeen Wat ik wou? Jou opeten, dat wou ik. Be heb de heele week nog geen goed maal gehad en jij schijnt me *n vet hapjo te zijn. Jan Klaassen: Dat lijkt maar zoo. Piet, Maar *t is anders I Hoor maar eens: ten eer ste zijn mijn ribben van hout en ten tweede heb ik in mijn leven al zooveel tabak ge rookt, dat ik er heelemaal naar smaak! Ijsbeer: Tabak, wat is dat? Jan Klaasasn: Dat zijn bruine slierten ge droogde bladeren, net zeegras. IJ s b e e r En wat d- e je daarmee? JanKlt assen: Pat stoppen we in een pijp, we steken bet in brand, en de rook, die er van komt, slikken we naar binnen. IJ sbeer En is dat lekker? Jan Klaassen: Ik vind T wel lekker. Maar voor kinderen is *t niet goed, zie je. Die worden er dom en ziek van, en daarom rooken ze ook nooitl Heb je 1 nooit gezien, Piet? IJ s b e e r. Nee. Maar ik zou *t wel eens willen zien! Jan Klaassen: Weet je wat je dan moet doen? Dan ga je met mij mee naar de stad. IJsbe er: zon je lekker danken .Daar moet ik niets van hebben, hoor! Jan Klaassen: Wel, waarom niet? Er ia de opstoppingen bij de groote stedca kunnen zulke afmetingen aannemen, dat het weken duurt eer een wagon van den eenen kant van Londen naar den anderen kant gebracht kan worden. Hij stelde daarom voor de wagons zoo in te richten, dat het geheele bovenstel in eens of in deelen er af gelicht kan worden, zoodat men te doen had met kisten, gevuld met goederen. In plaats van vele stations in Londen wilde hij slechts een enkel goedcrenstation bouwen van vele verdiepingen, alle voorzien van spoorbanen en liften. Dit 3tation zou dan dienen als r.c!caring"-station voor een groot deel van het land. Groote goederentreinen met goederen in kisten voor vele. plaatsen bestemd, zouden b.v. naar dit station gedirigeerd kunnen worden. De kisten zouden, naar gelang van de bestemmingsplaatsen, opgeborgen worden op de diverse afdeeling van het station om dan weer op onderstellen van treinen gezet te. wor den, die langs de plaats van bestemming zou den gaan. Rangeeren van wagons was dan ge heel weggevallen, daar alleen de onderstellen overbleven, die natuurlijk op elk willekeurig traject in eens bruikbaar waren. Het plan zou dus. overgezet op ons land, erop neerkomen, dat ergens in Utrecht een reusachtig goede- renstation gebouwd zou worden van vele ver diepingen van spoorbanen boven elkaar, voor zien van lifts, opslagruimten, etc. De goederen treinen zouden dan b.v. dienen te loopen van Nieuweschans via Utrecht naar Maastricht, van Den Helder via Utrecht aaar Vlissingen, enz., enz. en viee versa. Eike plaats, die gepas seerd wordL. kan goederen doen laden in de kisten, die bestemd zijn voor eenzelfde route en bij aankomst op het centrale station wor den die krstcn voor een andere route van de onderstellen gelicht en op de plaats, bestemd voor de rpnte >an de plaats van bestemming, neergezet om later weer op een trein gezet to worden voor die richting. Goederen voor plaat sen aan de route gelogen, soudon natuurlijk gelost kunnen worden, evenals tegenwoordig het geval is, terwijl alle andere op dat centrale station eenmaal overg-Iaden zouden moeten worden. Z<Wn station is dan te vergelijken met de hoofdtelegraafkantoron te Arasterdam en Rotterdam, v at betreft bet overseinen van tele grammen voor plaatsen, die niet ajua één lijn gelegen zijn. De kosten voor de uitvoering van het plan van Gattie zouden mRliardcn bedragen hebben, maar hij berekende, dat hij zooveel aan on- noodige vachten zou besparen, aan rangear- terterrcinen cn aan overbodig werk, dat hij do rente van de geheele Eugelsche staatsschuld (die van den oorlog mee) zou kunnen betalen. Dc commissie, die zijn plan onderzocht heeft, durfde er echter niet aan en ontried de aan neming. Misschien dat het nieuwe schip van Krupp zulke successen zal doen boeken, dat toch langzamerhand nan de uitvoering van het merkwaardige plan begonnen kan worden. Hdbld. JAM VAN GENT. De ,.Jan van Gent" is een groote zeevogel van 1 M. lengt# en een vlucht van. 1.70 M.; in de stad zooveel moois te zien, nog veel meer dan tabak. Ijsbeer: Zoo, wat dan nog meer?- Jan Klaassen: Daar zie je mooie huizen, winkels, treinen, o, zoo veel! IJ s b e e r: Treinen, wat zijn dat voor dingen? Jan Klaassen: Dat zijn lange rijtuigen, die zoo maar van zelf rijden. Ijsbeer: Kom, denk je, dat ik dat cal geloo- ven? Jan Klaassen: T Is toch eerlijk waar, hoor! Ja, dat zou je wel eens willen zien, hè Piet? IJ s b e e r: Ja, ik zou *t wel willen rien. En, wat, is er nog meer in de stad? Jan Klaassen: Daar is nog iets heel moois zoo mooi, als je nog nooit gezien hebt! Ijsbeer: Je maakt me nieuwsgierig. Wat is dat dan? Jan Klaassen: O *t is zoo mooi en zoo groot en zoo ruim! IJ 8 b e e r: Zeg nou gauw, wat je bedoelt. Jan Klaassen: Dat zal ik! Luister maar. In de stad is een heel groote tuin, met mooie boomen, bloemen, vijvers en nog veel meer. En weet je, wie er in dien tuin wonen? IJsbeen Nou, zeg op! Jan Klaassen: Allemaal dieren.: ijsbee- ren, leeuwen, tijgers, wolven, zwanen, een- de kleur is bijna geheel wit, alleen het ach terhoofd en de hals zijn geelachtig, cn de groote slagpennen donkerbruin. Do snavel heeft een blauwachtige tint. Op het land bewe gen zij zich heel moeilijk, maar vliegen kun nen zij des te heter. Van aanzienlijke hoogte schieten zij op hun prooi neer, bestaande uit visschen, die dicht aan de oppervlakte der zee zwemmen, vooral haringen. Waar zij veel voor komen, laten de visschers wel een blokje hout, waarop een haring geschilderd is, kort onder de oppervlakte van het water drijven. De groo te vogel schiet er dan met zooveel kracht op neer, dat hij vaak zijn snavel, soms zelfs zijn nek breekt. Aan de Kngeische kust of liever aan de Schöt- sche kust. ten zuiden van Edinburg en te genover het visschersdorp North Berwick is op een klein rotseilandje Bath een groote broedkolonie van zeevogels, waar ook een massa Jan van Genten hun eieren leggen en hun- jongen uitbroeden. Het eilandje wordt veel bezocht door vogelliefhebbers. Men schat, dat er jaarlijks 150.000 vogels broeden. Het recht om eieren te rapen en vogels te vangen wordt elk jaar door bet rijk verpacht, maar onder zeer scherpe bepalingen, zoodat de kolonie niet uitgemoord wordt. Elk jaar mag de pachter 1000 eieren rapen en 2000 vogels vangen om te verkoopen: 1000 jonge en 1000 oude. M. SCHERPER MAKEN VAN STOMPE NEUZEN Ook in het „schoone" Weonen hebben in de ze ongelukkige tijden de Weener meisjes hun ijdelheid nog niet verloren. Dat bewijst onder andere eer; opstel van dr. Ernst Eilner in de Wiener Medizinische Wochenscbnft over het opkalefateren van stompe neuzen. De aesthe- tische plastische chirurgie maakte voor het verdonkeremanen van deze „Schönheitsfehler" vroeger gebruik van de oude operatie van Joseph. die bestond in het aan weerszijden uitsnijden van een paar behoorlijke en be koorlijke huïdl&ppcn. Inderdaad werd de neus daardoor meestal wat spitser, maar- er bloven een paar minder boboorlïjkc en minder be koorlijke litteekens over. Lat.cr heeft die zelf de Joseph er een betere methode op bedacht: de lappen werden niet aan de buitenzijde uit de huid, maar aan de binnenzijde uit het neus3lijmvlies weggooomen. Het resultaat was dan vaak zeer bevredigend omdat de neus- huid sterk gespannen pleegt te zijn en na het van binnen uitsnijden van"'dergelijke lappen wat inviel. De moeilijkheid was de lappen niet te klein en niet te groot te nemen, anders liet het kosmetische effect te wenschen over. Eitner heeft er hans wat op gevonden om de kans op succes bij deze nieuwe operatie van Joseph te vergrooten. Hij bracht bij zijn pa tiënten onmiddellijk na de operatie een klem op de neuspunt aan. die nota bene 8 dagen blijft zitten. Bovendien maakt hij in het neus- kraakbeen inkervingen, .zooals men een stuk kleefpleister insnijdt, dat men over een rond oppervlak wil bevestigen." den, visschen. IJ s b e e r: Wat vertel je me nou? Is dat heusch waar? Jan Klaassen: Heusch waar. En al die dieren krijgen heerlijk eten. Ze behoeven nooit hun eigen voedsel to zoekenI IJ s b e e r: Kom nou, ik geloof, dat je me wat wijs wilt maken 1 Jan Klaassen: Nee nee, daar denk ik niet aan! IJ s b e e r: Dat krijgen ze van den Koning. Nou, zou je die tuin wel willen zien? Ijsbeer: Willen zien? Willen zien?-.Ik zou er wel willen wonen! Jan Klaassen: Dan weet ik wat! We gaan samen naar den Koning. Dan zal ik vragen, of jij ook in den tuin mag wonen! IJ s b e e r: Is de Koning een vriend van je? Jan Klaassen: Ja, natuurlijk! Iedereen is mijn vriend. Zeg, ik neem mijn vrouw ook mee! Goed? IJ s b e e r: Moet je vrouw dan ook in dien tuin wonen? Jan Klaassen: Welnee, die gaat mee voor de gezelligheid, begrijp je? Nou, daar gaan we, hoor. Vooruit! (Ze gaan.) Slot volgt. Notaris G. J. VAN LEERSUM te Winkel, zal op des aronds Ie 730 oor, in ht-l café van den heer R. NAP te LUTJE WINKEL, publiek verkoopen 1. Hel goed onderhouden, voor enkele jaren nieuw gebouwd met TUIN, voorzien van gasleiding, gelegen te Lutjewinkel.gem. Winkel.sectie B, iio. 1110. groot 2 A 67 c.A Bewoond geweest door Mei. de Wed. IX KE1JZER. 2. HET DITO met ERF en TUIN, aan den Wateringskant te Nieuwe Niedorp, nabij de tramhalte te Lutjewinkel. Sectie B, no. 923 groot 10 A. 80 c.A., verhuurd aan Mej. de Wed. ZIELEMAN en een gedeelte tuin aan den heerS. v.d. WAL. Te aauvaarden: perc. 1 terstond, perc. 2. wat het huis met erf be treft 1 Mei 1923. tuin Kerstmis a.s. A. en J. Prins J Heerliugowaard. Da Notaris H. JDK BOEB ts Hoog- wond, zal op 's avonds 7 uur, in .de Zwaan" te Heerhugowaard, na bekomen rechterlijk verlof pnbllak verkoop»: met erf, tuin, pad en weiland, tegenover de Herv. Kerk te Heer hngowaard, groot 91 Aren 30 oen tiaren. met erf,aan den Broekerweg aldaar groot 10 Aren 10 Centiaren. 3. Huis en Erf, aan de kabel, aldaar, groot 7 Aren 95 Centiaren. 4. Bouwterrein, aan den Kruisweg aldaar, groot ongeveer 24 Aren. Behoorende tot de nalatenschap van den Heer D. DIRKMAAT. leveren tegen uiterst lage prijzen met langdurige garantie. Ned. Herv. Kerk le Burgert»rag. Zondag 9 Juli. 's avonds 7 uur, Ds, SNETLAGEN, Gevraagd door net kl. gez^2kd. 9 en 2 jaar, bij eenv. menschen. gcm. zil-slaap- o! zil- en slaap- KAMER met gebr. v. keuken of kookplaats te Schagen of nabijheid. Br. met prijsopg. Arnhemsche- straat 44, Scheven ingen. De Landbouw-ongevallenwet treedt binnenkort in werking. Zij verplicht ALLE Land- en Tuinbouwers hun uitwonend per soneel te verzekeren tegen ongevallen. Dit kan op de EENVOUDIGSTE en GOEDKOOPSTE wijze ge schieden door U aan te sluiten bij de LANDBOUW-ONDERLINGE TUIN BOU W-ON DE RL1NGE, de organisaties, .die bewezen hebben, voor haar taak berekend te zijn. Stelt deze aansluiting nietnitl Het betreft thans Uw eigen belang 1 Verdere inlichtingen worden gaarne verstrekt door de heeren II." S. Eriks, Petten, Alb. Kaan, Oudesluis, A. Brak, Schagerbrug. L. K. Vader, Zijpe, Abr. Vries en D. Sleutel, Callantsoog en C. v. a. Sin is. St. Maartensbrug, tevens bij den heer A. L. Zuidscherwoude, welke hiervoor eiken Donderdag van 10 tot 11»/* nur zitting houdt :n het Café .De Posthoorn" te Schagen. Eerste Nederlandsche Leden van de Zeenwsche- en Noord Nederlandsche Coöpera. tieve Kunstmestfabriek, die hun bestelbiljet voor de najaarslevering nog niet hebben ingediend, wordt verzocht dit alsnog onverwijld te doen^ Hun, die onverhoopt geen bestelbiljet mochten hebben ontvan gen wordt verzocht dit onmiddellijk aan de fabriek to Vlaardingen me e te deelen. Uw Rijwiel of Rijwielonderdeelen te knopen op de Daar vindt U een pracht-rijwiel voor een prijs zóö laag dat ik hei hier niet durf neer te zetten. Alsmede Neaerl. Kroon, Burgers E.N.IL, Hitna en Neerlandia Rijwielen. Ook voorradig 2e hands Heeren en Dames-Rijwielen tegen niterst billijke prijzen. Groote Reparatie- en Verhuurinrichting. Beleefd aanbevelemd, TK KOOF AANGEBODENl ongeveer 15000 beste (spiraal.) N. KOS, Anna Paulowna. te koop, bij J. SNIJDER, Ooster- dijk, Dirkshorn. TE KOOP: bij Gebr. VETER, Dirkshom. TE KOOPs II om 1 maal te hooien, te bevragen bij T. VAN IJZENDOORN, Meer weg, Breezand. Biedt zeer voordeelig te koop aan de voorhanden zijnde PRACHTIGE MACHINES. vanaf 75 Gulden. KEURIG MOOIE en SOLIDE voor de bekende LAGE prijzen. la banden, voefpompen ca groote zadels kaa ik era speciaal lage prijs neleerra. op 9, 10 én 11 Juli, in cafe de Koffiemolen. Aanbevelend, K. DE BOER, Heer Hugownard Noord. Te koop: een zoo goed als nieuwe lerens een dito FORNUIS, maat 80, zwart email, bij J. SLEUTEL, St. Maartebsbrog. TS KOOF: bij Jn. BERKHOUT, OudkarspeL 3 bekwame arbeiders bieden nich aan. Adres: J. A. WAIBOER Ha^ Lotweg, Anna Paulowna. TE KOOPs 2 nfcBwe Kippenhokken mei Loop, bij J. DISSEL, Nieuwstraat, Schagen. gevraagd, b^ A. KISTEMAKER. Dirkshorn, voor geruimen tija werk. TE KOOPs op Gummibanden, bij J. A. SCHENK Barsingerhorn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1922 | | pagina 6