Rijwielen, Banden enOoderdeelen
BDmmiuis
Oorpen D222 Schagen
ROMMELKRÜÏÏ).
BöRGEfflOlülS
1. Huismanswoning,
BEBÖEPPREDIKIHG.
Hef is Uw voordeel,
SF8U1TK9QLPLAKIEN,
Mangelwodelplanten
HA Grasland,
Oude Miedorp Verlaat
Dames-Bijwielen,
Meeree-Rijwielen,
II Juli RINGSTEKEN.
DRESSEESKA8,
AARDAPPELROOIERS.
Lufjewinkel.
2. Huis w.i. 2 Woningen
ïfeerensiraal 38 - Schagen,
Land- en Tuinbouwers!
Vlaardingen.
C0RN. WIT, Schagen.
Spruitkooi-, Rapen- en
gele Koolplanten,
KERMIS,
HAVER,
Schildersknecht
Nieuwe Buggy,
ZATERDAG 15 JULI 1922,
Vrijdag 28 Joü 1922,
Gebruikte Beeren-
Hijwielen vanaf 15 gulden,
met zeer goede banden,
40snees best te veld staandi
gende dagen 0.20 inch water valt. Regent het
gedurende drie of meer opeenvolgende dagen
twaalf uur achter elkaar, dan bedraagt de
uitkeermg het dubbele.
En niet alleen vacantie-reizigera kunnen
xich op deze wijze verzekeren, maar ook aan
nemers, landbouwers, kennis-reizigers, en &1-
lea, die hinder of schade ondervinden van re
genval, kunnen zich door verzekering daarte
gen schadeloos stellen. M.
EEN NIEUW SOORT VRACHTBOOT.
De bekende Germaniawerf van de firma
Krupp heeft een schip te water gelaten, dat
in rijn soort geheel nieuw is, al berust het op
ideeën, die reeds lang in Engeland uitgespro
ken en bestudeerd zijn. Men ging uit van de
overtuiging, dat het overladen van goederen
van wagon in schip of omgekeerd steeds zeer
kostbaar meet zijn, wanneer niet de overla
ding op zeer eenvoudige wijze en in korten
tijd kou gebeuren. Daarom heeft het nieuwe
schip ee xoodanigsn bouw, dat de goederen
geladen .-orden in afsluitbare kisten, dio op
spoorwagons en in een schip geladen kunnen
worden.
Het nieuwe schip bestaat uit een vöoï- en
achtergedeelte van gewonen houw, die «ooveol
drrjfvennogen hebben, dat S8 het gehecle schip
boven water kunnen houden. Die twee doelen
zijn verbonden door een stevig raamwerk, dat
aan den buitenkant met dunne ijzeren pla
ten of met hout bekleed is, terwijl openingen
vrijgelaten rijn. zoodat er water naar binnen
kan treden. De kisten, waar de goederen in go-
borgen iQa worden zoover geladen, dat zo
drijven, zoodat ze het schip niet heiasten. Het
is nu mogelijk om met een kraan de gela
den kisten mn een wagon af te nemen en ae
op hun plaats in he» schip neer te laten, of
om ~ekfeord, zondat bet overladen Beer korten
tijd en ongeveer geen raenschenarbcid kost.
Voer massagoederen, zooals graan of steen
kool en orts sa1 deze methode vermoedelijk
niet goedkoop uitkomen, daar imraera de af
schrijving vim speciaal schip, kisten en wagons
alles weer duur maakt en die goederen reeds
machinaal behandeld worden. Voor andere
goederen kan deze nieuwe constructie mis
schien wel tot een succes voeren, vooral wan
neer gezorgd wordt, dat elke kist geladen wordt
met goederen voor *n zelfde plaats bestemd. In
dit opzicht kemt het plan dan overeen met het
plan van Gattie. dat in Engeland lange dis
cussies en studies heeft uitgelokt om ten
slotte toch verworpen ie worden.
Gattie stelde voor het gekeelc goederenver
voer totaal anders in te richten dan tegen
woordig het geval is. Tegenwoordig kost het
overladen van goederen en het vervoer van
wagons in. leegen toestand, benevens de ran
geerterreinen enorm veel geld. Op vele plaat
sen moeten de wagon3 gerangeerd worden en
wat wou Je eigenlijk met me. Piet?
IJ sbeen Wat ik wou? Jou opeten, dat wou
ik. Be heb de heele week nog geen goed maal
gehad en jij schijnt me *n vet hapjo te zijn.
Jan Klaassen: Dat lijkt maar zoo. Piet,
Maar *t is anders I Hoor maar eens: ten eer
ste zijn mijn ribben van hout en ten tweede
heb ik in mijn leven al zooveel tabak ge
rookt, dat ik er heelemaal naar smaak!
Ijsbeer: Tabak, wat is dat?
Jan Klaasasn: Dat zijn bruine slierten ge
droogde bladeren, net zeegras.
IJ s b e e r En wat d- e je daarmee?
JanKlt assen: Pat stoppen we in een pijp,
we steken bet in brand, en de rook, die er
van komt, slikken we naar binnen.
IJ sbeer En is dat lekker?
Jan Klaassen: Ik vind T wel lekker.
Maar voor kinderen is *t niet goed, zie je.
Die worden er dom en ziek van, en daarom
rooken ze ook nooitl Heb je 1 nooit gezien,
Piet?
IJ s b e e r. Nee. Maar ik zou *t wel eens willen
zien!
Jan Klaassen: Weet je wat je dan moet
doen? Dan ga je met mij mee naar de stad.
IJsbe er: zon je lekker danken .Daar moet
ik niets van hebben, hoor!
Jan Klaassen: Wel, waarom niet? Er ia
de opstoppingen bij de groote stedca kunnen
zulke afmetingen aannemen, dat het weken
duurt eer een wagon van den eenen kant van
Londen naar den anderen kant gebracht kan
worden. Hij stelde daarom voor de wagons
zoo in te richten, dat het geheele bovenstel in
eens of in deelen er af gelicht kan worden,
zoodat men te doen had met kisten, gevuld met
goederen. In plaats van vele stations in Londen
wilde hij slechts een enkel goedcrenstation
bouwen van vele verdiepingen, alle voorzien
van spoorbanen en liften. Dit 3tation zou dan
dienen als r.c!caring"-station voor een groot
deel van het land. Groote goederentreinen met
goederen in kisten voor vele. plaatsen bestemd,
zouden b.v. naar dit station gedirigeerd kunnen
worden. De kisten zouden, naar gelang van de
bestemmingsplaatsen, opgeborgen worden op
de diverse afdeeling van het station om dan
weer op onderstellen van treinen gezet te. wor
den, die langs de plaats van bestemming zou
den gaan. Rangeeren van wagons was dan ge
heel weggevallen, daar alleen de onderstellen
overbleven, die natuurlijk op elk willekeurig
traject in eens bruikbaar waren. Het plan zou
dus. overgezet op ons land, erop neerkomen,
dat ergens in Utrecht een reusachtig goede-
renstation gebouwd zou worden van vele ver
diepingen van spoorbanen boven elkaar, voor
zien van lifts, opslagruimten, etc. De goederen
treinen zouden dan b.v. dienen te loopen van
Nieuweschans via Utrecht naar Maastricht,
van Den Helder via Utrecht aaar Vlissingen,
enz., enz. en viee versa. Eike plaats, die gepas
seerd wordL. kan goederen doen laden in de
kisten, die bestemd zijn voor eenzelfde route
en bij aankomst op het centrale station wor
den die krstcn voor een andere route van de
onderstellen gelicht en op de plaats, bestemd
voor de rpnte >an de plaats van bestemming,
neergezet om later weer op een trein gezet to
worden voor die richting. Goederen voor plaat
sen aan de route gelogen, soudon natuurlijk
gelost kunnen worden, evenals tegenwoordig
het geval is, terwijl alle andere op dat centrale
station eenmaal overg-Iaden zouden moeten
worden. Z<Wn station is dan te vergelijken met
de hoofdtelegraafkantoron te Arasterdam en
Rotterdam, v at betreft bet overseinen van tele
grammen voor plaatsen, die niet ajua één lijn
gelegen zijn.
De kosten voor de uitvoering van het plan
van Gattie zouden mRliardcn bedragen hebben,
maar hij berekende, dat hij zooveel aan on-
noodige vachten zou besparen, aan rangear-
terterrcinen cn aan overbodig werk, dat hij do
rente van de geheele Eugelsche staatsschuld
(die van den oorlog mee) zou kunnen betalen.
Dc commissie, die zijn plan onderzocht heeft,
durfde er echter niet aan en ontried de aan
neming. Misschien dat het nieuwe schip van
Krupp zulke successen zal doen boeken, dat
toch langzamerhand nan de uitvoering van
het merkwaardige plan begonnen kan worden.
Hdbld.
JAM VAN GENT.
De ,.Jan van Gent" is een groote zeevogel
van 1 M. lengt# en een vlucht van. 1.70 M.;
in de stad zooveel moois te zien, nog veel
meer dan tabak.
Ijsbeer: Zoo, wat dan nog meer?-
Jan Klaassen: Daar zie je mooie huizen,
winkels, treinen, o, zoo veel!
IJ s b e e r: Treinen, wat zijn dat voor dingen?
Jan Klaassen: Dat zijn lange rijtuigen,
die zoo maar van zelf rijden.
Ijsbeer: Kom, denk je, dat ik dat cal geloo-
ven?
Jan Klaassen: T Is toch eerlijk waar,
hoor! Ja, dat zou je wel eens willen zien,
hè Piet?
IJ s b e e r: Ja, ik zou *t wel willen rien. En,
wat, is er nog meer in de stad?
Jan Klaassen: Daar is nog iets heel moois
zoo mooi, als je nog nooit gezien hebt!
Ijsbeer: Je maakt me nieuwsgierig. Wat
is dat dan?
Jan Klaassen: O *t is zoo mooi en zoo
groot en zoo ruim!
IJ 8 b e e r: Zeg nou gauw, wat je bedoelt.
Jan Klaassen: Dat zal ik! Luister maar.
In de stad is een heel groote tuin, met mooie
boomen, bloemen, vijvers en nog veel meer.
En weet je, wie er in dien tuin wonen?
IJsbeen Nou, zeg op!
Jan Klaassen: Allemaal dieren.: ijsbee-
ren, leeuwen, tijgers, wolven, zwanen, een-
de kleur is bijna geheel wit, alleen het ach
terhoofd en de hals zijn geelachtig, cn de
groote slagpennen donkerbruin. Do snavel
heeft een blauwachtige tint. Op het land bewe
gen zij zich heel moeilijk, maar vliegen kun
nen zij des te heter. Van aanzienlijke hoogte
schieten zij op hun prooi neer, bestaande uit
visschen, die dicht aan de oppervlakte der zee
zwemmen, vooral haringen. Waar zij veel voor
komen, laten de visschers wel een blokje hout,
waarop een haring geschilderd is, kort onder
de oppervlakte van het water drijven. De groo
te vogel schiet er dan met zooveel kracht op
neer, dat hij vaak zijn snavel, soms zelfs zijn
nek breekt.
Aan de Kngeische kust of liever aan de Schöt-
sche kust. ten zuiden van Edinburg en te
genover het visschersdorp North Berwick is
op een klein rotseilandje Bath een groote
broedkolonie van zeevogels, waar ook een
massa Jan van Genten hun eieren leggen en
hun- jongen uitbroeden. Het eilandje wordt
veel bezocht door vogelliefhebbers. Men schat,
dat er jaarlijks 150.000 vogels broeden.
Het recht om eieren te rapen en vogels te
vangen wordt elk jaar door bet rijk verpacht,
maar onder zeer scherpe bepalingen, zoodat de
kolonie niet uitgemoord wordt. Elk jaar mag
de pachter 1000 eieren rapen en 2000 vogels
vangen om te verkoopen: 1000 jonge en 1000
oude.
M.
SCHERPER MAKEN VAN STOMPE NEUZEN
Ook in het „schoone" Weonen hebben in de
ze ongelukkige tijden de Weener meisjes hun
ijdelheid nog niet verloren. Dat bewijst onder
andere eer; opstel van dr. Ernst Eilner in de
Wiener Medizinische Wochenscbnft over het
opkalefateren van stompe neuzen. De aesthe-
tische plastische chirurgie maakte voor het
verdonkeremanen van deze „Schönheitsfehler"
vroeger gebruik van de oude operatie van
Joseph. die bestond in het aan weerszijden
uitsnijden van een paar behoorlijke en be
koorlijke huïdl&ppcn. Inderdaad werd de neus
daardoor meestal wat spitser, maar- er bloven
een paar minder boboorlïjkc en minder be
koorlijke litteekens over. Lat.cr heeft die zelf
de Joseph er een betere methode op bedacht:
de lappen werden niet aan de buitenzijde uit
de huid, maar aan de binnenzijde uit het
neus3lijmvlies weggooomen. Het resultaat was
dan vaak zeer bevredigend omdat de neus-
huid sterk gespannen pleegt te zijn en na het
van binnen uitsnijden van"'dergelijke lappen
wat inviel. De moeilijkheid was de lappen
niet te klein en niet te groot te nemen, anders
liet het kosmetische effect te wenschen over.
Eitner heeft er hans wat op gevonden om de
kans op succes bij deze nieuwe operatie van
Joseph te vergrooten. Hij bracht bij zijn pa
tiënten onmiddellijk na de operatie een klem
op de neuspunt aan. die nota bene 8 dagen
blijft zitten. Bovendien maakt hij in het neus-
kraakbeen inkervingen, .zooals men een stuk
kleefpleister insnijdt, dat men over een rond
oppervlak wil bevestigen."
den, visschen.
IJ s b e e r: Wat vertel je me nou? Is dat
heusch waar?
Jan Klaassen: Heusch waar. En al die
dieren krijgen heerlijk eten. Ze behoeven
nooit hun eigen voedsel to zoekenI
IJ s b e e r: Kom nou, ik geloof, dat je me wat
wijs wilt maken 1
Jan Klaassen: Nee nee, daar denk ik niet
aan!
IJ s b e e r: Dat krijgen ze van den Koning.
Nou, zou je die tuin wel willen zien?
Ijsbeer: Willen zien? Willen zien?-.Ik zou
er wel willen wonen!
Jan Klaassen: Dan weet ik wat! We gaan
samen naar den Koning. Dan zal ik vragen,
of jij ook in den tuin mag wonen!
IJ s b e e r: Is de Koning een vriend van je?
Jan Klaassen: Ja, natuurlijk! Iedereen is
mijn vriend. Zeg, ik neem mijn vrouw ook
mee! Goed?
IJ s b e e r: Moet je vrouw dan ook in dien tuin
wonen?
Jan Klaassen: Welnee, die gaat mee voor
de gezelligheid, begrijp je? Nou, daar gaan
we, hoor. Vooruit! (Ze gaan.)
Slot volgt.
Notaris G. J. VAN LEERSUM te
Winkel, zal op
des aronds Ie 730 oor, in ht-l café
van den heer R. NAP te LUTJE
WINKEL,
publiek verkoopen
1. Hel goed onderhouden, voor
enkele jaren nieuw gebouwd
met TUIN,
voorzien van gasleiding, gelegen
te Lutjewinkel.gem. Winkel.sectie
B, iio. 1110. groot 2 A 67 c.A
Bewoond geweest door Mei. de
Wed. IX KE1JZER.
2. HET DITO
met ERF en TUIN,
aan den Wateringskant te Nieuwe
Niedorp, nabij de tramhalte te
Lutjewinkel. Sectie B, no. 923
groot 10 A. 80 c.A., verhuurd aan
Mej. de Wed. ZIELEMAN en een
gedeelte tuin aan den heerS. v.d.
WAL.
Te aauvaarden: perc. 1 terstond,
perc. 2. wat het huis met erf be
treft 1 Mei 1923. tuin Kerstmis a.s.
A. en J. Prins J
Heerliugowaard.
Da Notaris H. JDK BOEB ts Hoog-
wond, zal op
's avonds 7 uur, in .de Zwaan"
te Heerhugowaard, na bekomen
rechterlijk verlof
pnbllak verkoop»:
met erf, tuin, pad en weiland,
tegenover de Herv. Kerk te Heer
hngowaard, groot 91 Aren 30 oen
tiaren.
met erf,aan den Broekerweg aldaar
groot 10 Aren 10 Centiaren.
3. Huis en Erf,
aan de kabel, aldaar, groot 7 Aren
95 Centiaren.
4. Bouwterrein,
aan den Kruisweg aldaar, groot
ongeveer 24 Aren.
Behoorende tot de nalatenschap
van den Heer D. DIRKMAAT.
leveren tegen uiterst lage prijzen
met langdurige garantie.
Ned. Herv. Kerk
le Burgert»rag.
Zondag 9 Juli.
's avonds 7 uur,
Ds, SNETLAGEN,
Gevraagd door net kl. gez^2kd.
9 en 2 jaar, bij eenv. menschen.
gcm. zil-slaap- o! zil- en slaap-
KAMER
met gebr. v. keuken of kookplaats
te Schagen of nabijheid.
Br. met prijsopg. Arnhemsche-
straat 44, Scheven ingen.
De Landbouw-ongevallenwet treedt binnenkort in werking.
Zij verplicht ALLE Land- en Tuinbouwers hun uitwonend per
soneel te verzekeren tegen ongevallen.
Dit kan op de EENVOUDIGSTE en GOEDKOOPSTE wijze ge
schieden door U aan te sluiten bij de
LANDBOUW-ONDERLINGE
TUIN BOU W-ON DE RL1NGE,
de organisaties, .die bewezen hebben, voor haar taak berekend
te zijn.
Stelt deze aansluiting nietnitl Het betreft thans Uw eigen belang 1
Verdere inlichtingen worden gaarne verstrekt door de heeren
II." S. Eriks, Petten, Alb. Kaan, Oudesluis, A. Brak, Schagerbrug.
L. K. Vader, Zijpe, Abr. Vries en D. Sleutel, Callantsoog en C. v. a.
Sin is. St. Maartensbrug, tevens bij den heer A. L. Zuidscherwoude,
welke hiervoor eiken Donderdag van 10 tot 11»/* nur zitting houdt
:n het Café .De Posthoorn" te Schagen.
Eerste Nederlandsche
Leden van de Zeenwsche- en Noord Nederlandsche Coöpera.
tieve Kunstmestfabriek, die hun bestelbiljet voor de najaarslevering
nog niet hebben ingediend, wordt verzocht dit alsnog onverwijld te doen^
Hun, die onverhoopt geen bestelbiljet mochten hebben ontvan
gen wordt verzocht dit onmiddellijk aan de fabriek to Vlaardingen
me e te deelen.
Uw Rijwiel of Rijwielonderdeelen
te knopen op de
Daar vindt U een pracht-rijwiel voor een prijs zóö laag dat ik
hei hier niet durf neer te zetten. Alsmede Neaerl. Kroon, Burgers
E.N.IL, Hitna en Neerlandia Rijwielen.
Ook voorradig 2e hands Heeren en Dames-Rijwielen tegen niterst
billijke prijzen.
Groote Reparatie- en Verhuurinrichting.
Beleefd aanbevelemd,
TK KOOF AANGEBODENl
ongeveer 15000 beste
(spiraal.)
N. KOS, Anna Paulowna.
te koop, bij J. SNIJDER, Ooster-
dijk, Dirkshorn.
TE KOOP:
bij Gebr. VETER, Dirkshom.
TE KOOPs
II
om 1 maal te hooien, te bevragen
bij T. VAN IJZENDOORN, Meer
weg, Breezand.
Biedt zeer voordeelig te koop
aan de voorhanden zijnde
PRACHTIGE MACHINES.
vanaf 75 Gulden.
KEURIG MOOIE en SOLIDE
voor de bekende LAGE prijzen.
la banden, voefpompen ca groote
zadels kaa ik era speciaal lage
prijs neleerra.
op 9, 10 én 11 Juli,
in cafe de Koffiemolen.
Aanbevelend,
K. DE BOER,
Heer Hugownard Noord.
Te koop: een zoo goed als nieuwe
lerens een dito
FORNUIS, maat 80,
zwart email, bij J. SLEUTEL,
St. Maartebsbrog.
TS KOOF:
bij Jn. BERKHOUT, OudkarspeL
3 bekwame arbeiders bieden nich
aan. Adres: J. A. WAIBOER Ha^
Lotweg, Anna Paulowna.
TE KOOPs
2 nfcBwe Kippenhokken
mei Loop,
bij J. DISSEL, Nieuwstraat,
Schagen.
gevraagd, b^ A. KISTEMAKER.
Dirkshorn, voor geruimen tija
werk.
TE KOOPs
op Gummibanden, bij J. A. SCHENK
Barsingerhorn.