Bascule, van I BUSSiNK, Overgang van laken. puike Eataardappelen, Voerbieten, K. ROGGEVEEN een Dienstbode, Marktberichten. Plaatselijk Nieuw*. Bekendmakingen. Kamer Yan Koophandel. Staatsloterij. TE KOOP: 65 snees Sacadekoek f 2.25 sd 1.50. Gemberkoek 1.30. kruidkoek 11.10 en f 0.75. Ellekoek 10.90. K. VAN THIJN, ZakkeehandEl, Slagerij Maandag II September 1922, overstroomd. De oogst is over een groote uitgestrekt heid totaal verloren gegaan en de inwoners zijn dak loos. MUNITIE-DEPOT ONTPLOFT. Uit Poitiers, 4 September. Hedenmorgen tegen half 10 brak er brand uit in 't munitie-depot, waar in 3000 granaten van het kalibor 75 tot 180 gebor gen waren. Het depot vloog in de lucht. Twee gra naten vielen in de stad neer, bijna. 1500 M. van de plaats der ontploffing. Er wordt van geen enkel persoonlijk ongeluk mel ding gemaakt, maar er is bolangrijke schade aange richt aan gobouwen in de stad en aan huizen in de omstreken. DE DUURTE-ONRUST. Uit Berlijn, 4 September. Naar de „Neue Zwölfuhr Zcitung" meldt, hebben in de streek van Hallo en Mannsfeld in de laatste dagen verschillen de groote arbeidersvorgaderinogn plaats gehad, waar in in verband met de duurte tot algemeen© sta king werd aangespoord en desbotroffendo resoluties aangenomen werden. SPOORWEGEN IN RUSLAND. Uit oen op het Jongste congres dor Russische com munistische partij door het volkscommissariaat van verkeorswezen aangeboden rapport blijkt, in welk een noodlottigen toestand de spoorwegen in Rusland verkeeren. Gedurende vier jaren zijn de spoorwegen niet in die mate onderhouden en hersteld, als ?n de Instructie voor de spoorweginspectie wordt voor geschreven. Voor den oorlog werden in Rusland jaar lijks gemiddeld 40 millioen dwarsliggers door nieuws vervangen. Bij het spoorwegreparatieplan van 1920 wer! dit aantal teruggebracht tot 18 millioen, en dit plan is nog maar voor 50 percent ten uitvoer ge bracht. In 1921 was de toestand nog erger. Het repa- ratleplan eischte het leggen van 30 millioen nieuwe dwarsliggers; er werden er slechts 6.5 millioen ge legd. Voor 1922 staan 44 millioen nieuwe dwarslig gers op het programma, maar het volkscommissa riaat van verkeerswegen beschikt er slechts over 7 millioen. Tengevolgen van deze vernieuwing op veel te kleine schöhl is het rijden op de Russische spoorwegen niet van gevaar ontbloot en er it dan ook reeds een order uitgegeven, waarbij de geoorloof de snelheid voor de treinen wordt verminderd. Deskundigen verklaren, dat wanneer de versleten dwarsliggers dit jaar niet worden vernieuwd, tegen den herfst het verkeer op de Zuidwestelijke en Zui delijke spoorlijnen, alsmede op een groot gedeelte van de lijnen in het gouvernement Jekaterinenburg en de lijnen Moskou-Koersk en Moskou-Kazan zal moe ten worden stopgezet. Een .gunstige uitzondering op den in het algemeen slechten toestand der lijnen vormen de lijnen yan Nikolajefski, Alexandrofski en Moskou-Windawo-Rybinsk. Het congres besloot de aandacht van den raad van volkscommisarissen en den raad van arbeid en verdediging op dezen gevaarlijken toestand te wij zen. EEN NIEUWE CRISIS IN DE ARBEIDERSWE- RELD IN AMERIKA. Een nieuwe en ernstige crisis ls, volgens den „Ti- mes^-correspondent te New York ontstaan in de Amerikaansche industrie door de inwilliging, door het bondsgerechtshof van Chicago, van het vermel de verzoek van het hoofd van het departement van justitie Daugherty, om maatregelen te nemen tegen de stakende arbeiders van de spoorwegwerkplaat- sen en alle bij do American Federation of Labour aangesloten organisaties. Niet alleen wordt geweld tegen werkwilligen en inmenging in den treinen loop verboden, maar oto wordt den stakers belet vroodzaam te posten of zich op andere wijze op te houden bij de in- en uitgangen van aan de spoor wegen toebehoorende instellingen. Verboden wordt ..samen te zweren of overeon te komen de spoor wegen te belemmeron in het transport van reizigers, goederen of postzendingen". Eon andere bepaling verbiedt om schriftelijk of mondeling iemand aan te mopiligen den dienst der spoorwegen te verlaten of zich er van te onthouden er bij in dienst te treden. Bovendien wordt den stakers van andere vakvereeni- gingen verboden eenigerlei mededeeling of openlijke aanwijzing aan leden hunner organisaties te doen om hen er toe te brengen iets te doen of te zeggen, dat een spoorwegman aanleiding kan geven zijn werk in den steek te laten. Het bezigen der vakver- eenigingsfondsen voor de bevordering van eenige op deze wijze verboden daad wordt eveneens als eon overtreding beschouwd. Dit optreden van het departe ment van Justitie heeft groote verbittering gewekt oncler de arbeidersklasse. ANGST VOOR DEN OORLOG. Een 41-jarigo schoenmaker te Recques, die den 18 Juli 1916 werd opgeroepen om zich bij zijn regiment te voegen en naar hot front te vertrokken, voelde zich niet geheel gerust omtrent hot lot dat hem wachtte. Toon do trein in Chartres stopte, verliet hij hem stilletjes*, liet zijn geweer achter en keerde naar huis terug. Daar verborg hij zich bij zijn ouders, die hem gastvrij ontvingen. Zes lange jaren bleef hij daar zonder ooit oen voet buiten de deur te zotten. Eerst thans heeft de gendarmerie hem in de gaten gekregen en ingepikt. MEDEMBLIK., 5 - September 1920. Groote muizen f 1.40 1.70. Koksche muizen f 0.90 a I 1. Witte kooi f 0.80 a f 0.96. Roode kool f 0.35 a t 0.52, NOORDERMARKTBOND, Noord-Scharwoude. 5 SepL 1922. Schotsehe muizen f 1.80 a I 3.90. Negentigvoud f 1.90. Duken f 1.30 a f 2. Schoolmeesters f 1.80 a f 2.80. Eigenheimers f 1.70 a f 2:20. Blauwe aardappelen f 2.2(X Blauwe Eigenheimers f 1.80. Drie lingen f 1.30 a f 1.80. Kleine f 1.20 a f 1.30. Drielingen zilveruien f 2. Nep f 6.60. Gr. uien f 3.40 n 4.50 DrieL, f 3.40 a f 3.60. Nep f 3.50 a f 4 Pecn f 0.70 a f 0,80, Roode kooi f 0.40 a f 1. Gele kool1 f 0.30 a 1. Witte kool f 0.80 a f 1. Bloemkool1 'f 2.60 a f 6.50. Aanvoer: 61368 JKg. aardappelen, 328 Kg. sperde- boonen. 60 Kg. snijboomen, 9242 „Kg. zilveruien, 27000 Kg. roode kool, 26800 'Kg. witte kool, 10750 Kg. gel© kool. 80 Kg. 'peren, 15 Kg. appelen, 1600 Kg. peen, 2944 sstuks bloemkool. ANNA PAULOWNA, 5 September 1922. Eigenheimers f 3.20 a f 5. Slaboonen f 6.30 a f 7.80. Snijboonen f 13.50 a f 25.75. Bieten f 1.80. Bloemkool f 2.90 0 f 6.80. WARMENHUIZEN, 5 September 1922. Schotsehe muizien f 2.80. Negentigvoud f 1.80, School meesters f 1.60 a f 1.80. Eigenheimers f 2. Blauwe f2.40. Witte kool f 1.20. Gele kool f 0.80 la f 0.90. Roode kool f 0.60 a f 1.50. Bloemkool f 1.20. Gewone nep f 3.80 a f 4.10. Gewon© drielingen f 3.10 a f 3.20. Gewone uien f 3.90 a f 4.20. Aanvoer: 10435 Kg. aardappelen, 4000 Kg. witte kool, 4000 Kg. gele kook 4850 Kg. roode kool, 300 stuks bloemkool, 1125 Kg. gewon© nep, 1950 Kg. gewone uien. LANGEDIJKER GROENTENVEILIHG, Br. pp Lf, 5 Sept 1922. Bloemkool, le soort, lecerf, 4.50 a f 8.70. idem. le soort, Langedijkers, f 1.50 f 4.2a Wortelen f 2.80. Roode kook le soort f 0.70 a f 1.50. Gele kool, le soort f 0.70 a f 1.80. Witte kool!, le soort l 0.90 af 1.30. Schotsehe muizen t 2.30 a f 3.20. School meesters f 1.80 a f 3.40. Blauwe 13 b 3.80. Eigen heimers f 2. Klein© I 1.40 a f 1.60. Ehic f 1.60 a f 2. Bieten f 1.7a Gele nep f 3.50 a 1 4 DTielinaeto f 3 a f 3.10. Uien, le soort f 4.10 a f 440. Losse wortelen1 t 0.90 a f 1. Slaboonen f 5.90 a 0.70. Aapvoer26700 st bloemkool'121.300 Kg/roode kool1, 48600 Kg. witte kool, 46450 Kg. gele kool', 200 bos wortelen, 3625 Kg. losse wortelen, 14855 Kg. uien, 1130 Kg. gele n©p, 31600 Kg. aardappelen; 750 Kg. bieten, 125 Kg. slaboonen. PURMEREND. 0 September 1922. Aanvoer en prijzen waren op de heden gehouden weekmarkt als volgt: kaas i 10 st tobriekskaas f 43.50, m.m. f 45; 44 st boerenkaas f 44, m.m. I 47: 7 st. comm. kaas m.m. f 45, 6 st Goucteche kaas f 39, m.m. f 42, 1041 Kg. boter f 2.40—4 5LÖ0; 673 runderen: 820 vette f 0.80—f 1.40, handel matig; 299 melk- «i geMe koeien f 125f 400, handel stug, 54 stieren, 23 paarden JMJvJCn L «iuiur.1 r»lu(5, .wiavjs-I!, 200—f J250. handel fttiuj'f 97 vette kalveren f 1.30f 1.40, handel matig: 197 nuohlere kalveren: slacht f 10f 40, fon f IC—f 32, handel vlug; 448 vette varkous: zouterij f 0.86—f 0.96, slacht f 1—f 1.06, han<k»l vlug, 7 magere varkens f 26—f 48, handel stug: 214 biggen I 10—f 20, handel stug; 118(1 schapen 30—f 52, handel matig, 860 lammeren l 18—f 34. handel niahfi, 178 bokken; kipeicrcn f 8.50—f 9.50; 080 zak appelen f 1—12.50i 70Ö zak peren f 0.50—f 1.50. PLANTENZIEKTENLEER. XI. (Vragen, deze rubriok betreffende, zoo noodlg van Sood voipakt vergezeld, in te zenden aan dan heer van Keulen., Veenenlaan 88, Hoorn.) De sublimaat-behandeling der aardappels. Hot is een tijd van malaise, op allerlei gebied. Voor <vl ook voor onze aardappel verbouwers.. Do prijzen die voor het product aardappels gemaakt wordt, is bij lange na niet toereikend, om van een loononde cultuur te spreken en de mot zooveel zorg gekweekte gewassen, gaan voor een krats weg. Men heeft nu weer zijn pootaardappelen op de bewaarplaatsen ge bracht, maar wat zal het een volgend jaar zijn. Zullen we daarom nog geld uitgeven voor het ont smetten der aardappelen? Ziedaar oen vraag, die velen zich zullen doen. Wat heb ik aan Rhizoe- tonis-vrij gewas als do aardappelen toch goon prijs opbrengen. In dit verband wil ik or oven op wijzen, wat ik dezer dagen in een krantenbericht, las. Do goedgekeurde aardappelen worden te Broek op Langendijk aan de veiling gebracht en bedingen daar een prijs van naar ik meen f 6.20 tot f 7.20 per 100 Kg. In goedgekeurde aardappelen mag niet meer dan 5 pet. Rnizoctonia in voorkomen, dus degenen die van plan zijn hun aardappelen te laten keuren zijn op een sublimaat-behandeling hunner aardap pelen aangewezen. Die dus in de eerste plaats aan het ontsmetten. Maar ook anderen, die gestold zijn op een zoo goed als Rhizoctonis-vnj gewas, kunnen dit verkrijgen door een ontsmetting niet sublimaat. En wie weet zijn de prijzen aiidor jaar weer wat be ter. Houdt er den moed nuaar in, zou ik willen zeg gen. Willen we b.v. eena een proef nemen met 3 H.L. clan nemen we een houten vat waar 1 mud in kan. We voegen daar 50 L. water bij en nu is de laatste aardappel onder water. We lossen nu 50 sublimaat- pastilles op in warm water on voegen dit er bij, het geen ook direct bij de 50 L- gedaan kan worden We moeten er om denken, rlat sublimaat erg vergiftig ia. Het best is voorto de aardappelen lod in de vloei stof to storten, dus niet in oen zak er in zetten. Het gebruikte water mag niet in een sloot godaau wor den, waar vee uit kan drinken. Overgeschoten pas tilles moeten droog bewa?ird worden, anders ver vloeien ze. De aardappels moeten gedroogd worden, alvorens zo woor in de schuur komen, öubllmaat- pastilles zijn bij mij verkrijgbaar a 1 cent per stuk. fk gaf er thans reeds 2000 af. Enkele vragen moeten overstaan. Ze werden ech ter reeds por brief beantwoord- De Controleur bij don Plantenziektenkundigen dienst te Hoorn, K. VAN KEULEN. GEKOCHT. Het perceel van dan heer A. Vellcman ito O© MoMa- sstroat, in huur b(| dksn heer IW; Schjaafsma, te door dezen gekocht. DRANKWET. Burgemeester en Wethouders van Schagen bren gen ter openbare kennis, dat op 30 Augustus 1922 bij ben is ingekomen een verzoekschrift van Cornelis van Stralen, van beroep banketbakker, wonende te Sohagen, om verlof tot verkoop van uitsluitend alcoholvrijen drank, in de navolgende loc&liteit; de benedenkamer, gelegen achter den winkel van het perceel, kadastraal bekend gemeente Schagen. sectie C, no 737, plaatselijk gemerkt C 148, en gelegen aan de Iloogzijde aldaar. Binnen twee weken na de dagteekening dezer be kendmaking kan leder tegen net vericonen van clit verlof schriftolijk bezwaren bij Burgemeester en Wethouders inbrengen. Schagen, 30 Augustus 1922. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, J. CORN KLISSEN. De Secretaris, ROGGEVEEN. DIENSTPLICHT. Wenschen omtrent Inlijving. Zij, die voor de lichting van het volgend Jaar zijn ingeschrevon en hun wensch omtrent de inlijving in geval van bestemming tot gewoon dienstplichtige niet reeds bij de keuring en ook niot rechtstreeks aan den Districtscommandant hebben opgegeven of wel eon bijzondere reden hebben, waarom hun wensch veranderd is, kunnen vóór S Ootobsr a.o-, hun verlangen ter gemeentesecretarie opgeven. Er kan evenwel gocn zekerheid worden gegeven, dat met hun verlangen rekening kan worden go- houden. Schagen, 1 September 1922. De Burgemeester vau Schagen. Vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Hollands Noorderkwartier, ton stad- huize te Alkmaar, op Dinsdag 5 September 1922, '9 middags 1 uur. Wegens afwezigheid van den heer Visser, fungeert als voorzitter de heer Kolster, secretaris is de heer Mr. Verdam. Afwezig zijn de heeren Dokter, Breda, Kuiper, Jm. Blaauboer en Grondsma. De notulen worden goedgekeurd. Ingekomen is een rapport van de commissie van verkeer in verband met een ingekomen verzoek om steun voor de vergrooting van de Schagersluis. Voorgesteld wordt, een bedrag van f 100 bij te dra gen in de voorloopige kosten, met welk voorhiel de commissie van financiën zich kan vereenigen. De vergadering hecht bare goedkeuring aan dit voorstel. De Kamers van Zaandam en Hoorn berichten, dat zij bereid zijn tot samenwerking om een adresboek samen te stellen. Van de Kamer te Tilburg is een adre9 ingekomen over de afschaffing der kilometerboekjes, wat zeer ten nadeele voor het kleinbedrijf is. Gevraagd wordt adhaesie te willen betuigen op een verzoek aan de Nederl. Spoorwegen tot het weder invoeren der ki- lometerkaarten. Besloten wordt adhaesie te betuigen. Van de af deeling Kleinbedrijf is het verzoek inge komen om voortaan om 2 uur inplaata van 1 uur te vergaderen. De heer Van der Kleij licht dit verzoek toe er op wijzende, dat het noodig is dat Klein- of Grootbe drijf oerst een voorvergadering houdt on spr. zou daartoe de mogelijkheid willen hebben door b.v. eon half uur te voren te vergadoron. Voorzitter wijst op het bezwaar voor de leden uit het Noorden om de vergadering der Kamer een uur later te houden, doordat die leden dan óf te laat naar huis kunnen óf dat de agenda niet behoorlijk kan worden afgehandeld. Eon half uur voor-verga dering zal naar spr.'s mecning weinig baten en spr. acht het dan beter dat de afdeeling die dat noodig oordeelt, 'a morgen» vergadert. Ook de heer Arntz acht het onmogelijk de agenda der voorvergadering in oen half uur af te werken en wil dat de afdeoling dan 's morgens om elf uur vergadert. De heer Grunwald meent dat de belangen van het kleinbedrijf parallel loopen met die van het groot bedrijf en omgekeerd en het komt spr. dan ook voor dat de Kamer óón moet zijn. Misschien zal een hoogst enkele keer voor hot klein- of grootbodrijf een aparte bespreking noodig zijn, maar dat zal zeer weinig voor komen. Bosloten wordt dat wanneer een vóór-vergadering noodig is, die gehouden zal worden om 11 uur. De Kamer te Nijmegen vraagt adhaesie-betuiging op eon door haar aan don Minister van Watorstaat gericht vorzoek om de postverbinding met Engeland te verboterun door haar weer als vroeger over Vlis- slngen te laten gaan on niet zooals thans over Hoek van Holland. De togonwoordige regeling geeft een dag vertraging. Algemeen wordt goedgevonden, waar eon verbe tering altijd moet worden toegojulcht, adhaesie to be tuigen, Door den heer Wagenaar wordt voorgesteld dat de Kamer pogingen doet bij de directlo der Nederl. Spoorwegen, om den vrachtprijs dor tuinbouwpro ducten mot 50 te verlagen. In zijn toelichting wijst de heer Wagenaar op den /.eer lagen prijs die thans voor de tuinbouwproduc ten wordt verkregen, zóó dat het voor de monschen die ver van de veilingen af wonen, niet de moeite is do producten to vervoeren. Spr. heeft een poos te voren de vrees uitgesproken dat de opbrengst der producten lager zou worden daD de spoorvrachten, welnu thans ls de tijd er dat de prijs de helft is van do spoorvracht. Het Centraal Bureau voor de Veilin gen heeft zich intusschen tot de directie der Ned. •Spoorwegen gewend om verlaging dor vrachten, met het resultaat dat voor de grove tuinbouwproducten de vracht voor het buitenland met 35 voor het binnenland met 20 is verlaagd. Dit betreft ladin gen van 10.000 K.G. Voor kleine ladingen is de vracht voor het buitenland met 30 verminderd, voor het binnenland is geen verlaging ingesteld. Spr. stelt nu voor dat de Kamer bij de directie der Ned. Spoorwegen aandringt op vrachtvorlaging tot 50 ook voor kleine ladingen en voor het binnenland. Door het Centraal Bureau voor de Veilingen wordt getracht om 75 verlaging te krijgen, maar spr. weot niet of het op den weg der Kamer ligt dit te steunen. Het kornt spr. wenschelijk voor iemand van de Kamer af te vaardigen of de commissie van ver keer op te dragen, zich in verbinding to stellen met de directie dei- Ned. Spoorwegen en ook met hut Centraal Bureau voor de Veilingen, De beer Meeselaar zegt, dat door de bemoeiingen van de Kamer van West-Friesland de vrachtprijzen met 20 pet. zijn verlaagd en spr. vraagt zich af of het geen mosterd na den maaltijd zal zijn, wanneer onze Kamer nu op meerder© verlaging aandringt. Spr. denkt dat do Ned. Spoorwegen in dozen het laatste woord hebben gesproken. Do heer Wagenaar gelooft niet, dat die verlaging te danken ie aan de Kamer van West-Friesland, d ch dat het eon resultaat is van de actie van het. Centraal bureau voor do voilingen, dat cok nu nog onder leiding van don heer Lovlnk bozig ia de tarie- von verlaagd te krijgen. De heer Van der Klei vraagt, of, wanneer de vraohtprijzen worden verlaagd, de groenteteelt daar zooveel moe gebaat is, dat uitvoer zal kunnen vol gen. De heer Wagenaar wijst nog oom» op de afgelegen plaatson, waar de arbeidsloonen moer bodragen dan de opbrengst, der producten^ streken als Schermor- ta Egmondormeer, waar men de producten dan ook op het land laat staan. De directie der Nederl&nd- rche Spoorwegen is reeds eerder gewozen op hot voel minder vervoer. Aan den Langendijk b.v. zijn nu wol een 50 motorbooten en de zendingen voor overzee komen niet meer per spoor. Dezelfde con currentie valt te duchten tusscben Hoorn en Enk- hiuzen. Wanneer ze dus de vrachttarieven vermin deren .bevorderen ze daarmee hun eigen zaak. De heer Van der Kleij wil, woeir de land- on tuin bouw van zoo'n groot belang is voor Nocrdholland, krachtig steunen. De heer Hoogland ondorschrtlft het door den heer Wagenaar gesprokene. Door verschillende vereni gingen is op tariefverlaging aangedrongen, ook door het Contraal bureau voor de veilingen. Waar de mi nister ochtor aan gemeentobesturen, aan God. Staten enz. de Kamers van Koophandel uoomt als de licha men waar advies moet. worden ingewonnen, wil spr. nu niot, dat de Karaor om steun gaat naar oen ver- t-eniging, maar wil spr., dat do Kamer zich recht streeks tot do directie der Ned. Spoorwegen wendt,. De heer Arntz wil ook do medewerking van de andere Kamers inroepen. Spr. vraagt, of ook bekend is, of de regeering maatregelen neemt om afzetge bied voor de tuinbouwproducten te krijgen. De heev Wagenaar doolt mede, dat do regeering door subsidies aan vereenigingen te geven, wel steunt. Als voorbeeld noemt «pr. de studiereizen naar Scandinavië. Voorzitter wil wel de modewerking van andere Kamers vragen, maar waar de toestand zoo enorm slecht is, evengoed direct door afgevaardigdon of commissie vau verkeer 'n onderhoud mot de direc tie dor Ned. Spoorwegon vragen. Eerst samenwer king to vragen, zou to lang duren. De heer Wagenaar wil bij die gelegenheid ook de beiangen van den landbouw bepleiten, de prijzen van graan en peulvruchten zijn thans zoo, dat ook uaarvoor verlaging van vrachttarieven noodig is. De heer Grunwald beaamt deze opmerking on zegt, dat er heel wat peulvruchten naar het buiten land worden vervoerd. En wat is er op tegen dat de vrachtprijzen worden verlaagd? De Ned. Spoorwe gen zijn Staatsspoorwegen, de Staat heeft belang bij oen zoo groot mogelijke productie en wanneer do land- on tuinbouwers geen voldoendo inkomsten hobbon, zal do Staat toch straks moeten stouaon. Spr. wil, wanneer de afgevaardigden bij de diructie dor Ned. Spoorwegen geen succes hebbon, dat zij zich dan tot don Minister werden. Voorzitter ziet er voor do tuinbouwproducten eon gevaar in, cok voor andere artikelen eon verjaging te vragen. Do hoer Grunwald zegt, dat de directie der Ned Spoorwegen goede spoorwegmannen zijn, doch op hot gobied van handel en nijvorboid zijn zo slecht, op do hoogt.0. Spr. wil dan alleen voor do landbouw producten de wonscheiijkbeid voor vrachtverlaging te kennen geven. Ook do heer G. Nobol wil niet t© veel vragen, ttcn- nonde don hoor Lovink, eon uitnemend ploitor ook voor don landbouw, tevens conuuissaris der spoor- wogeu, wil spr. ulloon voor tuinbouwproducten vrachtvorlaging vragen, omdat hij vreest, dat anders bot resultaat van den tuinbouw in don druk komt. Ir* tweede instantie zou dan ln oen1 volgende verga- deiing, wanneer moor gogevons zijn verzameld, op vruchtvorlagjiig voor granen kunnen worden aan gedrongen. Uit den aard dor zaak kunnen de hoogs vrachttarieven boter op de granen don op de tuin- 1 "iwproducton drukken. De hoer Grunwald wil hot aan hot good koopman schap van de afgevaardigden overlaten. Do heer Arntz acht hot boter zich ailoen tot de tuinbouwproducten te bopalon. Aldus wordt be sloten. De heeren Wagenaar en Kolster worden aangewe zen als afgevaardigden en zullen ook den heer Lo vink een bezoek brengen. Rest luoitgwj. Trekking von M/iflnObg Sepfcmhor. Klasae, le Lijst. No. 10354 t 20U), No. 15538 I 1500. No. 10161 on 15021 alk t 1000. No. 18451 1 400. No. 8654 f 200. No. 867, 4134, 5906, 7155, 7938 e„ 18962 elk 1 100. Prijzen van 65. 6 60 81 92 143 389 311 353 406 414 438 415 495 510 532 742 779 787 815 10:» 1128 1215 1212 1217 1301 1405 1112 1535 1541 1014 1570 1758 1762 1775 1952 2091 2275 3335 2339 2357 3358 2392 2-105 3188 3580 3096 2837 3874 2903 3934 2974 3(119 3091 3115 3141 31X9 3262 3339 3375 3132 3653 3655 —58 8700 3750 3731 3822 3907 39X0 4026 4139 4278 4513 4658 4732 4741 4747 4751 4761 4784 4817 4891 4895 4913 4937 4958 5017 5037 5015 5134 5130 5145 5335 5333 5354 5358 5369 5377 5426 5471 5506 5565 5643 5693 .5739 57(13 5778 5794 5832 5864 5928 5930 5962 5965 5986 6009 60-16 6049 8080 6085 6095 6181 6185 6234 6375 0434 6481 65541 6554 6625 6763 6835 6872 6956 6989 7028 7090 7124 7156 7182 7199 7287 7291 7295 7411 7000 775-1 ',857 7872 7989 B167 8175 8321 8531 8548 8560 8562 8600 8618 8773 8878 8885 8979 9009 0108 9115 9218 9231 9259 9203 9303 9318 0144 9490 9509 9519 9523 9551 9558 9573 9677 9885 9032 10005 10051 10131 10143 10158 10333 10387 10485 10604 10619 10699 10852 10X84 10901 rW29 10940 10969 11073 H089 11095 11154 11188 ,—258 -281 -291 —489 —524 115.305 11633 116-12 11GS9 11727 —736 —815 11837 11871 11898 11934 -957 12011 -OI8 12021 12063 12179 12219 122211 12336 12393 12424 12436 12453 12157 12516 12612 12002 12684 12705 12768 12812 12911 12917 130(2 15020 13051 13075 10105 13162 13235 13304 13305 13325 13355 13116 13149 13187 13504 13646 13690 13722 13842 13866 13897 13089 13991 13992 14002 14005 14102 11118 1H52 14281 14353 14527 14570 14633 14047 14675 14691 14706 14728 14785 14918 14938 15022 15036 15040 15105 15121 ,15135 15152 15i67 15168 15208 15313 15350 15363 15380 15395 15426 15463 15586 15588 15613 15671 15690 15730 15816 15921 15934 15987 15999 160217 16083 16120 -16194 16278 10302 16306 16315 16383 10396 16425 10150 16164 16165 - 533 16729 16797 16804 16814 10825 10877 16879 16885 10889 16904 16909 16919 15923 16944 16970 16974 16998 17059 17082 17100 171(11 17304 17311 17413 17116 17127 17486 17193 17523 17529 17582 17589 17116 17628 17647 17731 17757 —763 —787 -806 -850 —878 17881 17913 17988 18091 18125 18171 -588 18256 18318 1X370 18115 18121 18491 18588 18597 18612 18617 18674 18678 18693 '18711 1X727 18733 18832 18819 18859 —881 - 891 1X019 19002 19078 19086 19136 19147 -151 191X2 191X3 19224 19261 19263 19300 19321 19336 1**338 19341 19347 19378 19424 19590 19599 19643 19649 1901 19737 19746 19755 197x7 19000 19946 19983 20008 20190 20271 20439 204X5 20520 20592 20655 2070» 20754 20704 20836 20880 20894 21013 21101 21105 21124 21150 21195 21854 21855 21856 21872 21384 21935 21991 22035 22086 —122 —129 221(54 22192 22198 -205 -290 —115 —559 22578 22588 22666 22685 22714 —744 —898 22912 22955 22960 22980 —990 A dvertentïén. Aan allen die knip, bijstand en deelneming hebben betoond bij het droerig ongeval en orerlijden van onzen geliefden Man en Vader, betaig ik aaijn oprechten dank. Wed. Ad. DB WIT en Kinderen. Schagen, Sept. 1922. eea met qzer beslagen blank eiken- kouten weegvermogen 1000 K.G. met 6 ijzeren gewichten van 29 K.G., 8 van 10 K.G., 2 van 5 K.G., 1 van 1 K.G. en 7 koperen gewichten alle vai laatste ijkletter voorzien. Te bevragen bij Gebr. RAK, Oostslootstraat 48, Helder. SB KOOP." Roza. bij J. BROMMER, Stroet, St. Maarten. verkrijgbaar in de vol gende soorten: BEVRAAGD: wasch buitenshuls, bij R. WAI- BOER Cz., Kleiweg, Anna Pau lowna. SE KOOP) it f 1.- per zak, b^J A. SCHENK Barsingerhorn, Meeldijk. AFSLAG MUDZAKKEN! Vraagt prijsopgave van prima GRAAN ZAKKEN. Concurrentie onmogelijk I LANDS», no. 37 - ALKMAAB. Ondergeteekende betuigt hier mede hartelijkeu dank aan hare Clibntèle voor de gunst, die zij tu zoo ruime mate heeft mogen ge nieten en beveelt baren /opvolger met vertrouwen in ieders gunst aan. Heerhngowaard, Sept. 1922. Wed. K. ONNKWEER. De mede-ondergeteekende be richt hiermede zijne geachte mede burgers, dat hij de van Mej. de Wed. BC. ONNKWEER heeft overgenomen, met Ingang van en zich door nette bediening ieders gunst hoopt waardig te maken. Aanbevelend, P. J. BRUIN. Heerhngowaard, Sept. 1922.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1922 | | pagina 3