Bascule,
van I BUSSiNK,
Overgang van laken.
puike Eataardappelen,
Voerbieten,
K. ROGGEVEEN
een Dienstbode,
Marktberichten.
Plaatselijk Nieuw*.
Bekendmakingen.
Kamer Yan Koophandel.
Staatsloterij.
TE KOOP:
65 snees
Sacadekoek f 2.25 sd 1.50.
Gemberkoek 1.30.
kruidkoek 11.10 en f 0.75.
Ellekoek 10.90.
K. VAN THIJN, ZakkeehandEl,
Slagerij
Maandag II September 1922,
overstroomd. De oogst is over een groote uitgestrekt
heid totaal verloren gegaan en de inwoners zijn dak
loos.
MUNITIE-DEPOT ONTPLOFT.
Uit Poitiers, 4 September. Hedenmorgen tegen
half 10 brak er brand uit in 't munitie-depot, waar
in 3000 granaten van het kalibor 75 tot 180 gebor
gen waren. Het depot vloog in de lucht. Twee gra
naten vielen in de stad neer, bijna. 1500 M. van de
plaats der ontploffing.
Er wordt van geen enkel persoonlijk ongeluk mel
ding gemaakt, maar er is bolangrijke schade aange
richt aan gobouwen in de stad en aan huizen in de
omstreken.
DE DUURTE-ONRUST.
Uit Berlijn, 4 September. Naar de „Neue
Zwölfuhr Zcitung" meldt, hebben in de streek van
Hallo en Mannsfeld in de laatste dagen verschillen
de groote arbeidersvorgaderinogn plaats gehad, waar
in in verband met de duurte tot algemeen© sta
king werd aangespoord en desbotroffendo resoluties
aangenomen werden.
SPOORWEGEN IN RUSLAND.
Uit oen op het Jongste congres dor Russische com
munistische partij door het volkscommissariaat van
verkeorswezen aangeboden rapport blijkt, in welk een
noodlottigen toestand de spoorwegen in Rusland
verkeeren. Gedurende vier jaren zijn de spoorwegen
niet in die mate onderhouden en hersteld, als ?n
de Instructie voor de spoorweginspectie wordt voor
geschreven. Voor den oorlog werden in Rusland jaar
lijks gemiddeld 40 millioen dwarsliggers door nieuws
vervangen. Bij het spoorwegreparatieplan van 1920
wer! dit aantal teruggebracht tot 18 millioen, en dit
plan is nog maar voor 50 percent ten uitvoer ge
bracht. In 1921 was de toestand nog erger. Het repa-
ratleplan eischte het leggen van 30 millioen nieuwe
dwarsliggers; er werden er slechts 6.5 millioen ge
legd. Voor 1922 staan 44 millioen nieuwe dwarslig
gers op het programma, maar het volkscommissa
riaat van verkeerswegen beschikt er slechts over
7 millioen. Tengevolgen van deze vernieuwing op
veel te kleine schöhl is het rijden op de Russische
spoorwegen niet van gevaar ontbloot en er it dan
ook reeds een order uitgegeven, waarbij de geoorloof
de snelheid voor de treinen wordt verminderd.
Deskundigen verklaren, dat wanneer de versleten
dwarsliggers dit jaar niet worden vernieuwd, tegen
den herfst het verkeer op de Zuidwestelijke en Zui
delijke spoorlijnen, alsmede op een groot gedeelte van
de lijnen in het gouvernement Jekaterinenburg en
de lijnen Moskou-Koersk en Moskou-Kazan zal moe
ten worden stopgezet. Een .gunstige uitzondering op
den in het algemeen slechten toestand der lijnen
vormen de lijnen yan Nikolajefski, Alexandrofski
en Moskou-Windawo-Rybinsk.
Het congres besloot de aandacht van den raad
van volkscommisarissen en den raad van arbeid en
verdediging op dezen gevaarlijken toestand te wij
zen.
EEN NIEUWE CRISIS IN DE ARBEIDERSWE-
RELD IN AMERIKA.
Een nieuwe en ernstige crisis ls, volgens den „Ti-
mes^-correspondent te New York ontstaan in de
Amerikaansche industrie door de inwilliging, door
het bondsgerechtshof van Chicago, van het vermel
de verzoek van het hoofd van het departement van
justitie Daugherty, om maatregelen te nemen tegen
de stakende arbeiders van de spoorwegwerkplaat-
sen en alle bij do American Federation of Labour
aangesloten organisaties. Niet alleen wordt geweld
tegen werkwilligen en inmenging in den treinen
loop verboden, maar oto wordt den stakers belet
vroodzaam te posten of zich op andere wijze op te
houden bij de in- en uitgangen van aan de spoor
wegen toebehoorende instellingen. Verboden wordt
..samen te zweren of overeon te komen de spoor
wegen te belemmeron in het transport van reizigers,
goederen of postzendingen". Eon andere bepaling
verbiedt om schriftelijk of mondeling iemand aan te
mopiligen den dienst der spoorwegen te verlaten of
zich er van te onthouden er bij in dienst te treden.
Bovendien wordt den stakers van andere vakvereeni-
gingen verboden eenigerlei mededeeling of openlijke
aanwijzing aan leden hunner organisaties te doen
om hen er toe te brengen iets te doen of te zeggen,
dat een spoorwegman aanleiding kan geven zijn
werk in den steek te laten. Het bezigen der vakver-
eenigingsfondsen voor de bevordering van eenige op
deze wijze verboden daad wordt eveneens als eon
overtreding beschouwd. Dit optreden van het departe
ment van Justitie heeft groote verbittering gewekt
oncler de arbeidersklasse.
ANGST VOOR DEN OORLOG.
Een 41-jarigo schoenmaker te Recques, die den 18
Juli 1916 werd opgeroepen om zich bij zijn regiment
te voegen en naar hot front te vertrokken, voelde
zich niet geheel gerust omtrent hot lot dat hem
wachtte. Toon do trein in Chartres stopte, verliet hij
hem stilletjes*, liet zijn geweer achter en keerde naar
huis terug. Daar verborg hij zich bij zijn ouders,
die hem gastvrij ontvingen. Zes lange jaren bleef
hij daar zonder ooit oen voet buiten de deur te
zotten. Eerst thans heeft de gendarmerie hem in de
gaten gekregen en ingepikt.
MEDEMBLIK., 5 - September 1920.
Groote muizen f 1.40 1.70. Koksche muizen f 0.90 a
I 1. Witte kooi f 0.80 a f 0.96. Roode kool f 0.35 a t 0.52,
NOORDERMARKTBOND, Noord-Scharwoude.
5 SepL 1922. Schotsehe muizen f 1.80 a I 3.90.
Negentigvoud f 1.90. Duken f 1.30 a f 2. Schoolmeesters
f 1.80 a f 2.80. Eigenheimers f 1.70 a f 2:20. Blauwe
aardappelen f 2.2(X Blauwe Eigenheimers f 1.80. Drie
lingen f 1.30 a f 1.80. Kleine f 1.20 a f 1.30. Drielingen
zilveruien f 2. Nep f 6.60. Gr. uien f 3.40 n 4.50 DrieL,
f 3.40 a f 3.60. Nep f 3.50 a f 4 Pecn f 0.70 a f 0,80,
Roode kooi f 0.40 a f 1. Gele kool1 f 0.30 a 1. Witte
kool f 0.80 a f 1. Bloemkool1 'f 2.60 a f 6.50.
Aanvoer: 61368 JKg. aardappelen, 328 Kg. sperde-
boonen. 60 Kg. snijboomen, 9242 „Kg. zilveruien, 27000
Kg. roode kool, 26800 'Kg. witte kool, 10750 Kg. gel© kool.
80 Kg. 'peren, 15 Kg. appelen, 1600 Kg. peen, 2944
sstuks bloemkool.
ANNA PAULOWNA, 5 September 1922.
Eigenheimers f 3.20 a f 5. Slaboonen f 6.30 a f 7.80.
Snijboonen f 13.50 a f 25.75. Bieten f 1.80. Bloemkool
f 2.90 0 f 6.80.
WARMENHUIZEN, 5 September 1922.
Schotsehe muizien f 2.80. Negentigvoud f 1.80, School
meesters f 1.60 a f 1.80. Eigenheimers f 2. Blauwe f2.40.
Witte kool f 1.20. Gele kool f 0.80 la f 0.90. Roode kool
f 0.60 a f 1.50. Bloemkool f 1.20. Gewone nep f 3.80 a
f 4.10. Gewon© drielingen f 3.10 a f 3.20. Gewone uien
f 3.90 a f 4.20. Aanvoer: 10435 Kg. aardappelen, 4000
Kg. witte kool, 4000 Kg. gele kook 4850 Kg. roode kool,
300 stuks bloemkool, 1125 Kg. gewon© nep, 1950 Kg.
gewone uien.
LANGEDIJKER GROENTENVEILIHG, Br. pp Lf,
5 Sept 1922. Bloemkool, le soort, lecerf, 4.50
a f 8.70. idem. le soort, Langedijkers, f 1.50 f 4.2a
Wortelen f 2.80. Roode kook le soort f 0.70 a f 1.50.
Gele kool, le soort f 0.70 a f 1.80. Witte kool!, le soort
l 0.90 af 1.30. Schotsehe muizen t 2.30 a f 3.20. School
meesters f 1.80 a f 3.40. Blauwe 13 b 3.80. Eigen
heimers f 2. Klein© I 1.40 a f 1.60. Ehic f 1.60 a f 2.
Bieten f 1.7a Gele nep f 3.50 a 1 4 DTielinaeto f 3 a
f 3.10. Uien, le soort f 4.10 a f 440. Losse wortelen1
t 0.90 a f 1. Slaboonen f 5.90 a 0.70.
Aapvoer26700 st bloemkool'121.300 Kg/roode kool1,
48600 Kg. witte kool, 46450 Kg. gele kool', 200 bos
wortelen, 3625 Kg. losse wortelen, 14855 Kg. uien, 1130
Kg. gele n©p, 31600 Kg. aardappelen; 750 Kg. bieten, 125
Kg. slaboonen.
PURMEREND. 0 September 1922.
Aanvoer en prijzen waren op de heden gehouden
weekmarkt als volgt: kaas i 10 st tobriekskaas f 43.50,
m.m. f 45; 44 st boerenkaas f 44, m.m. I 47: 7 st.
comm. kaas m.m. f 45, 6 st Goucteche kaas f 39, m.m.
f 42, 1041 Kg. boter f 2.40—4 5LÖ0; 673 runderen: 820
vette f 0.80—f 1.40, handel matig; 299 melk- «i geMe
koeien f 125f 400, handel stug, 54 stieren, 23 paarden
JMJvJCn L «iuiur.1 r»lu(5, .wiavjs-I!,
200—f J250. handel fttiuj'f 97 vette kalveren f 1.30f 1.40,
handel matig: 197 nuohlere kalveren: slacht f 10f 40,
fon f IC—f 32, handel vlug; 448 vette varkous: zouterij
f 0.86—f 0.96, slacht f 1—f 1.06, han<k»l vlug, 7 magere
varkens f 26—f 48, handel stug: 214 biggen I 10—f 20,
handel stug; 118(1 schapen 30—f 52, handel matig,
860 lammeren l 18—f 34. handel niahfi, 178 bokken;
kipeicrcn f 8.50—f 9.50; 080 zak appelen f 1—12.50i
70Ö zak peren f 0.50—f 1.50.
PLANTENZIEKTENLEER.
XI.
(Vragen, deze rubriok betreffende, zoo noodlg van
Sood voipakt vergezeld, in te zenden aan dan heer
van Keulen., Veenenlaan 88, Hoorn.)
De sublimaat-behandeling der aardappels.
Hot is een tijd van malaise, op allerlei gebied. Voor
<vl ook voor onze aardappel verbouwers.. Do prijzen
die voor het product aardappels gemaakt wordt, is
bij lange na niet toereikend, om van een loononde
cultuur te spreken en de mot zooveel zorg gekweekte
gewassen, gaan voor een krats weg. Men heeft nu
weer zijn pootaardappelen op de bewaarplaatsen ge
bracht, maar wat zal het een volgend jaar zijn.
Zullen we daarom nog geld uitgeven voor het ont
smetten der aardappelen? Ziedaar oen vraag, die
velen zich zullen doen. Wat heb ik aan Rhizoe-
tonis-vrij gewas als do aardappelen toch goon prijs
opbrengen. In dit verband wil ik or oven op wijzen,
wat ik dezer dagen in een krantenbericht, las. Do
goedgekeurde aardappelen worden te Broek op
Langendijk aan de veiling gebracht en bedingen
daar een prijs van naar ik meen f 6.20 tot f 7.20 per
100 Kg. In goedgekeurde aardappelen mag niet meer
dan 5 pet. Rnizoctonia in voorkomen, dus degenen
die van plan zijn hun aardappelen te laten keuren
zijn op een sublimaat-behandeling hunner aardap
pelen aangewezen. Die dus in de eerste plaats aan
het ontsmetten. Maar ook anderen, die gestold zijn
op een zoo goed als Rhizoctonis-vnj gewas, kunnen
dit verkrijgen door een ontsmetting niet sublimaat.
En wie weet zijn de prijzen aiidor jaar weer wat be
ter. Houdt er den moed nuaar in, zou ik willen zeg
gen.
Willen we b.v. eena een proef nemen met 3 H.L.
clan nemen we een houten vat waar 1 mud in kan.
We voegen daar 50 L. water bij en nu is de laatste
aardappel onder water. We lossen nu 50 sublimaat-
pastilles op in warm water on voegen dit er bij, het
geen ook direct bij de 50 L- gedaan kan worden We
moeten er om denken, rlat sublimaat erg vergiftig ia.
Het best is voorto de aardappelen lod in de vloei
stof to storten, dus niet in oen zak er in zetten. Het
gebruikte water mag niet in een sloot godaau wor
den, waar vee uit kan drinken. Overgeschoten pas
tilles moeten droog bewa?ird worden, anders ver
vloeien ze. De aardappels moeten gedroogd worden,
alvorens zo woor in de schuur komen, öubllmaat-
pastilles zijn bij mij verkrijgbaar a 1 cent per stuk.
fk gaf er thans reeds 2000 af.
Enkele vragen moeten overstaan. Ze werden ech
ter reeds por brief beantwoord-
De Controleur bij don Plantenziektenkundigen
dienst te Hoorn,
K. VAN KEULEN.
GEKOCHT.
Het perceel van dan heer A. Vellcman ito O© MoMa-
sstroat, in huur b(| dksn heer IW; Schjaafsma, te door
dezen gekocht.
DRANKWET.
Burgemeester en Wethouders van Schagen bren
gen ter openbare kennis, dat op 30 Augustus 1922 bij
ben is ingekomen een verzoekschrift van Cornelis
van Stralen, van beroep banketbakker, wonende
te Sohagen, om verlof tot verkoop van uitsluitend
alcoholvrijen drank, in de navolgende loc&liteit; de
benedenkamer, gelegen achter den winkel van het
perceel, kadastraal bekend gemeente Schagen. sectie
C, no 737, plaatselijk gemerkt C 148, en gelegen aan
de Iloogzijde aldaar.
Binnen twee weken na de dagteekening dezer be
kendmaking kan leder tegen net vericonen van clit
verlof schriftolijk bezwaren bij Burgemeester en
Wethouders inbrengen.
Schagen, 30 Augustus 1922.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester,
J. CORN KLISSEN.
De Secretaris,
ROGGEVEEN.
DIENSTPLICHT.
Wenschen omtrent Inlijving.
Zij, die voor de lichting van het volgend Jaar zijn
ingeschrevon en hun wensch omtrent de inlijving
in geval van bestemming tot gewoon dienstplichtige
niet reeds bij de keuring en ook niot rechtstreeks
aan den Districtscommandant hebben opgegeven of
wel eon bijzondere reden hebben, waarom hun
wensch veranderd is, kunnen vóór S Ootobsr a.o-,
hun verlangen ter gemeentesecretarie opgeven.
Er kan evenwel gocn zekerheid worden gegeven,
dat met hun verlangen rekening kan worden go-
houden.
Schagen, 1 September 1922.
De Burgemeester vau Schagen.
Vergadering van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken in Hollands Noorderkwartier, ton stad-
huize te Alkmaar, op Dinsdag 5 September 1922,
'9 middags 1 uur.
Wegens afwezigheid van den heer Visser, fungeert
als voorzitter de heer Kolster, secretaris is de heer
Mr. Verdam.
Afwezig zijn de heeren Dokter, Breda, Kuiper, Jm.
Blaauboer en Grondsma.
De notulen worden goedgekeurd.
Ingekomen is een rapport van de commissie van
verkeer in verband met een ingekomen verzoek om
steun voor de vergrooting van de Schagersluis.
Voorgesteld wordt, een bedrag van f 100 bij te dra
gen in de voorloopige kosten, met welk voorhiel de
commissie van financiën zich kan vereenigen.
De vergadering hecht bare goedkeuring aan dit
voorstel.
De Kamers van Zaandam en Hoorn berichten, dat
zij bereid zijn tot samenwerking om een adresboek
samen te stellen.
Van de Kamer te Tilburg is een adre9 ingekomen
over de afschaffing der kilometerboekjes, wat zeer
ten nadeele voor het kleinbedrijf is. Gevraagd wordt
adhaesie te willen betuigen op een verzoek aan de
Nederl. Spoorwegen tot het weder invoeren der ki-
lometerkaarten.
Besloten wordt adhaesie te betuigen.
Van de af deeling Kleinbedrijf is het verzoek inge
komen om voortaan om 2 uur inplaata van 1 uur te
vergaderen.
De heer Van der Kleij licht dit verzoek toe er op
wijzende, dat het noodig is dat Klein- of Grootbe
drijf oerst een voorvergadering houdt on spr. zou
daartoe de mogelijkheid willen hebben door b.v. eon
half uur te voren te vergadoron.
Voorzitter wijst op het bezwaar voor de leden uit
het Noorden om de vergadering der Kamer een uur
later te houden, doordat die leden dan óf te laat
naar huis kunnen óf dat de agenda niet behoorlijk
kan worden afgehandeld. Eon half uur voor-verga
dering zal naar spr.'s mecning weinig baten en spr.
acht het dan beter dat de afdeeling die dat noodig
oordeelt, 'a morgen» vergadert.
Ook de heer Arntz acht het onmogelijk de agenda
der voorvergadering in oen half uur af te werken
en wil dat de afdeoling dan 's morgens om elf uur
vergadert.
De heer Grunwald meent dat de belangen van het
kleinbedrijf parallel loopen met die van het groot
bedrijf en omgekeerd en het komt spr. dan ook voor
dat de Kamer óón moet zijn. Misschien zal een hoogst
enkele keer voor hot klein- of grootbodrijf een aparte
bespreking noodig zijn, maar dat zal zeer weinig
voor komen.
Bosloten wordt dat wanneer een vóór-vergadering
noodig is, die gehouden zal worden om 11 uur.
De Kamer te Nijmegen vraagt adhaesie-betuiging
op eon door haar aan don Minister van Watorstaat
gericht vorzoek om de postverbinding met Engeland
te verboterun door haar weer als vroeger over Vlis-
slngen te laten gaan on niet zooals thans over Hoek
van Holland. De togonwoordige regeling geeft een
dag vertraging.
Algemeen wordt goedgevonden, waar eon verbe
tering altijd moet worden toegojulcht, adhaesie to be
tuigen,
Door den heer Wagenaar wordt voorgesteld dat
de Kamer pogingen doet bij de directlo der Nederl.
Spoorwegen, om den vrachtprijs dor tuinbouwpro
ducten mot 50 te verlagen.
In zijn toelichting wijst de heer Wagenaar op den
/.eer lagen prijs die thans voor de tuinbouwproduc
ten wordt verkregen, zóó dat het voor de monschen
die ver van de veilingen af wonen, niet de moeite
is do producten to vervoeren. Spr. heeft een poos
te voren de vrees uitgesproken dat de opbrengst der
producten lager zou worden daD de spoorvrachten,
welnu thans ls de tijd er dat de prijs de helft is van
do spoorvracht. Het Centraal Bureau voor de Veilin
gen heeft zich intusschen tot de directie der Ned.
•Spoorwegen gewend om verlaging dor vrachten, met
het resultaat dat voor de grove tuinbouwproducten
de vracht voor het buitenland met 35 voor het
binnenland met 20 is verlaagd. Dit betreft ladin
gen van 10.000 K.G. Voor kleine ladingen is de vracht
voor het buitenland met 30 verminderd, voor het
binnenland is geen verlaging ingesteld. Spr. stelt
nu voor dat de Kamer bij de directie der Ned.
Spoorwegen aandringt op vrachtvorlaging tot 50
ook voor kleine ladingen en voor het binnenland.
Door het Centraal Bureau voor de Veilingen wordt
getracht om 75 verlaging te krijgen, maar spr.
weot niet of het op den weg der Kamer ligt dit te
steunen. Het kornt spr. wenschelijk voor iemand van
de Kamer af te vaardigen of de commissie van ver
keer op te dragen, zich in verbinding to stellen met
de directie dei- Ned. Spoorwegen en ook met hut
Centraal Bureau voor de Veilingen,
De beer Meeselaar zegt, dat door de bemoeiingen
van de Kamer van West-Friesland de vrachtprijzen
met 20 pet. zijn verlaagd en spr. vraagt zich af of het
geen mosterd na den maaltijd zal zijn, wanneer onze
Kamer nu op meerder© verlaging aandringt. Spr.
denkt dat do Ned. Spoorwegen in dozen het laatste
woord hebben gesproken.
Do heer Wagenaar gelooft niet, dat die verlaging
te danken ie aan de Kamer van West-Friesland,
d ch dat het eon resultaat is van de actie van het.
Centraal bureau voor do voilingen, dat cok nu nog
onder leiding van don heer Lovlnk bozig ia de tarie-
von verlaagd te krijgen.
De heer Van der Klei vraagt, of, wanneer de
vraohtprijzen worden verlaagd, de groenteteelt daar
zooveel moe gebaat is, dat uitvoer zal kunnen vol
gen.
De heer Wagenaar wijst nog oom» op de afgelegen
plaatson, waar de arbeidsloonen moer bodragen dan
de opbrengst, der producten^ streken als Schermor-
ta Egmondormeer, waar men de producten dan ook
op het land laat staan. De directie der Nederl&nd-
rche Spoorwegen is reeds eerder gewozen op hot
voel minder vervoer. Aan den Langendijk b.v. zijn
nu wol een 50 motorbooten en de zendingen voor
overzee komen niet meer per spoor. Dezelfde con
currentie valt te duchten tusscben Hoorn en Enk-
hiuzen. Wanneer ze dus de vrachttarieven vermin
deren .bevorderen ze daarmee hun eigen zaak.
De heer Van der Kleij wil, woeir de land- on tuin
bouw van zoo'n groot belang is voor Nocrdholland,
krachtig steunen.
De heer Hoogland ondorschrtlft het door den heer
Wagenaar gesprokene. Door verschillende vereni
gingen is op tariefverlaging aangedrongen, ook door
het Contraal bureau voor de veilingen. Waar de mi
nister ochtor aan gemeentobesturen, aan God. Staten
enz. de Kamers van Koophandel uoomt als de licha
men waar advies moet. worden ingewonnen, wil spr.
nu niot, dat de Karaor om steun gaat naar oen ver-
t-eniging, maar wil spr., dat do Kamer zich recht
streeks tot do directie der Ned. Spoorwegen wendt,.
De heer Arntz wil ook do medewerking van de
andere Kamers inroepen. Spr. vraagt, of ook bekend
is, of de regeering maatregelen neemt om afzetge
bied voor de tuinbouwproducten te krijgen.
De heev Wagenaar doolt mede, dat do regeering
door subsidies aan vereenigingen te geven, wel
steunt. Als voorbeeld noemt «pr. de studiereizen naar
Scandinavië.
Voorzitter wil wel de modewerking van andere
Kamers vragen, maar waar de toestand zoo enorm
slecht is, evengoed direct door afgevaardigdon of
commissie vau verkeer 'n onderhoud mot de direc
tie dor Ned. Spoorwegon vragen. Eerst samenwer
king to vragen, zou to lang duren.
De heer Wagenaar wil bij die gelegenheid ook de
beiangen van den landbouw bepleiten, de prijzen
van graan en peulvruchten zijn thans zoo, dat ook
uaarvoor verlaging van vrachttarieven noodig is.
De heer Grunwald beaamt deze opmerking on
zegt, dat er heel wat peulvruchten naar het buiten
land worden vervoerd. En wat is er op tegen dat de
vrachtprijzen worden verlaagd? De Ned. Spoorwe
gen zijn Staatsspoorwegen, de Staat heeft belang bij
oen zoo groot mogelijke productie en wanneer do
land- on tuinbouwers geen voldoendo inkomsten
hobbon, zal do Staat toch straks moeten stouaon.
Spr. wil, wanneer de afgevaardigden bij de diructie
dor Ned. Spoorwegen geen succes hebbon, dat zij zich
dan tot don Minister werden.
Voorzitter ziet er voor do tuinbouwproducten eon
gevaar in, cok voor andere artikelen eon verjaging
te vragen.
Do hoer Grunwald zegt, dat de directie der Ned
Spoorwegen goede spoorwegmannen zijn, doch op
hot gobied van handel en nijvorboid zijn zo slecht,
op do hoogt.0. Spr. wil dan alleen voor do landbouw
producten de wonscheiijkbeid voor vrachtverlaging
te kennen geven.
Ook do heer G. Nobol wil niet t© veel vragen, ttcn-
nonde don hoor Lovink, eon uitnemend ploitor ook
voor don landbouw, tevens conuuissaris der spoor-
wogeu, wil spr. ulloon voor tuinbouwproducten
vrachtvorlaging vragen, omdat hij vreest, dat anders
bot resultaat van den tuinbouw in don druk komt.
Ir* tweede instantie zou dan ln oen1 volgende verga-
deiing, wanneer moor gogevons zijn verzameld, op
vruchtvorlagjiig voor granen kunnen worden aan
gedrongen. Uit den aard dor zaak kunnen de hoogs
vrachttarieven boter op de granen don op de tuin-
1 "iwproducton drukken.
De hoer Grunwald wil hot aan hot good koopman
schap van de afgevaardigden overlaten.
Do heer Arntz acht hot boter zich ailoen tot de
tuinbouwproducten te bopalon. Aldus wordt be
sloten.
De heeren Wagenaar en Kolster worden aangewe
zen als afgevaardigden en zullen ook den heer Lo
vink een bezoek brengen.
Rest luoitgwj.
Trekking von M/iflnObg Sepfcmhor.
Klasae, le Lijst.
No. 10354 t 20U),
No. 15538 I 1500.
No. 10161 on 15021 alk t 1000.
No. 18451 1 400.
No. 8654 f 200.
No. 867, 4134, 5906, 7155, 7938 e„ 18962 elk 1 100.
Prijzen van 65.
6 60 81 92 143 389 311
353 406 414 438 415 495 510
532 742 779 787 815 10:» 1128
1215 1212 1217 1301 1405 1112 1535
1541 1014 1570 1758 1762 1775 1952
2091 2275 3335 2339 2357 3358 2392
2-105 3188 3580 3096 2837 3874 2903
3934 2974 3(119 3091 3115 3141 31X9
3262 3339 3375 3132 3653 3655 —58
8700 3750 3731 3822 3907 39X0 4026
4139 4278 4513 4658 4732 4741 4747
4751 4761 4784 4817 4891 4895 4913
4937 4958 5017 5037 5015 5134 5130
5145 5335 5333 5354 5358 5369 5377
5426 5471 5506 5565 5643 5693 .5739
57(13 5778 5794 5832 5864 5928 5930
5962 5965 5986 6009 60-16 6049 8080
6085 6095 6181 6185 6234 6375 0434
6481 65541 6554 6625 6763 6835 6872
6956 6989 7028 7090 7124 7156 7182
7199 7287 7291 7295 7411 7000 775-1
',857 7872 7989 B167 8175 8321 8531
8548 8560 8562 8600 8618 8773 8878
8885 8979 9009 0108 9115 9218 9231
9259 9203 9303 9318 0144 9490 9509
9519 9523 9551 9558 9573 9677 9885
9032 10005 10051 10131 10143 10158 10333
10387 10485 10604 10619 10699 10852 10X84
10901 rW29 10940 10969 11073 H089 11095
11154 11188 ,—258 -281 -291 —489 —524
115.305 11633 116-12 11GS9 11727 —736 —815
11837 11871 11898 11934 -957 12011 -OI8
12021 12063 12179 12219 122211 12336 12393
12424 12436 12453 12157 12516 12612 12002
12684 12705 12768 12812 12911 12917 130(2
15020 13051 13075 10105 13162 13235 13304
13305 13325 13355 13116 13149 13187 13504
13646 13690 13722 13842 13866 13897 13089
13991 13992 14002 14005 14102 11118 1H52
14281 14353 14527 14570 14633 14047 14675
14691 14706 14728 14785 14918 14938 15022
15036 15040 15105 15121 ,15135 15152 15i67
15168 15208 15313 15350 15363 15380 15395
15426 15463 15586 15588 15613 15671 15690
15730 15816 15921 15934 15987 15999 160217
16083 16120 -16194 16278 10302 16306 16315
16383 10396 16425 10150 16164 16165 - 533
16729 16797 16804 16814 10825 10877 16879
16885 10889 16904 16909 16919 15923 16944
16970 16974 16998 17059 17082 17100 171(11
17304 17311 17413 17116 17127 17486 17193
17523 17529 17582 17589 17116 17628 17647
17731 17757 —763 —787 -806 -850 —878
17881 17913 17988 18091 18125 18171 -588
18256 18318 1X370 18115 18121 18491 18588
18597 18612 18617 18674 18678 18693 '18711
1X727 18733 18832 18819 18859 —881 - 891
1X019 19002 19078 19086 19136 19147 -151
191X2 191X3 19224 19261 19263 19300 19321
19336 1**338 19341 19347 19378 19424 19590
19599 19643 19649 1901 19737 19746 19755
197x7 19000 19946 19983 20008 20190 20271
20439 204X5 20520 20592 20655 2070» 20754
20704 20836 20880 20894 21013 21101 21105
21124 21150 21195 21854 21855 21856 21872
21384 21935 21991 22035 22086 —122 —129
221(54 22192 22198 -205 -290 —115 —559
22578 22588 22666 22685 22714 —744 —898
22912 22955 22960 22980 —990
A dvertentïén.
Aan allen die knip, bijstand en
deelneming hebben betoond bij
het droerig ongeval en orerlijden
van onzen geliefden Man en Vader,
betaig ik aaijn oprechten dank.
Wed. Ad. DB WIT
en Kinderen.
Schagen, Sept. 1922.
eea met qzer beslagen blank eiken-
kouten
weegvermogen 1000 K.G. met 6
ijzeren gewichten van 29 K.G., 8
van 10 K.G., 2 van 5 K.G., 1 van
1 K.G. en 7 koperen gewichten
alle vai laatste ijkletter voorzien.
Te bevragen bij Gebr. RAK,
Oostslootstraat 48, Helder.
SB KOOP."
Roza. bij J. BROMMER, Stroet,
St. Maarten.
verkrijgbaar in de vol
gende soorten:
BEVRAAGD:
wasch buitenshuls, bij R. WAI-
BOER Cz., Kleiweg, Anna Pau
lowna.
SE KOOP)
it f 1.- per zak, b^J A. SCHENK
Barsingerhorn, Meeldijk.
AFSLAG MUDZAKKEN!
Vraagt prijsopgave van prima GRAAN
ZAKKEN. Concurrentie onmogelijk I
LANDS», no. 37 - ALKMAAB.
Ondergeteekende betuigt hier
mede hartelijkeu dank aan hare
Clibntèle voor de gunst, die zij tu
zoo ruime mate heeft mogen ge
nieten en beveelt baren /opvolger
met vertrouwen in ieders gunst
aan.
Heerhngowaard, Sept. 1922.
Wed. K. ONNKWEER.
De mede-ondergeteekende be
richt hiermede zijne geachte mede
burgers, dat hij de
van Mej. de Wed. BC. ONNKWEER
heeft overgenomen, met Ingang
van
en zich door nette bediening ieders
gunst hoopt waardig te maken.
Aanbevelend,
P. J. BRUIN.
Heerhngowaard, Sept. 1922.