11(11111 Nitlis-
s a ss w
Raad Anna Paulowna.
65ste Jaargang. No. 7102.
Uitgevers t N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen
i i
Woensdag 27 September 1922.
SCHAEER
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 *ur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. bo, 20
Prijs per 3 maanden <1.05. Losse nummers I cent. ADVEKTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels <1.10, lsdore regel meea 20 cent (bewijsno.
Inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
(Ve*v c.y./
Aan de orde komt de vaststelling van de begrooting
voor den dienst 1923.
Op de vraag van voorzitter of iemand ook alge-
meene beschouwingen wenscht te houden, vraagt de
heer Keuris daartoe het woord. Spr. zegt dan met
gemengde gevoelens terug te zien op het jaar dat
voorbij is en dat de critiek minder gunstig is ten
aanzien van de handelingen van B. en W. en den
Raad, dan vorig jaar. Een uitzondering maakt spr.
hierbij wat betreft de bestrijding der werkloosheid,
daarvoor komt B. en W. alle lof toe, vooral den bur
gemeester, die in dezen steeds diligent is geweest.
Évenzoo wat betreft de watervoorziening, daarop
valt niets aan te merken. Anders evenwel is het.
waar het betreft den nieuwen vorm waartoe B. en
VV. tot de invordering van de plaatselijke belasting
zijn overgegaan, zonder den Raad te hooron. ïn het
najaar van. 1921 werd gezegd dat de Raad goed zou j
kunnen denken over de wijze, waarop in het ver-
volg de plaatselijke Inkomstenbelasting zou worden
geheven. 12 April 1922 werd besloten een aanslag te
heffen van 1 Januari tot en met 80 April 1922 en
wel over eigen administratie en konden we kalm
nagaan aan welke verordening we de voorkeur zou
den geven. Nadien is de Raad nooit in de gelegenheid
gesteld zijn oordeel uit te spreken en is de inning aan
het Rijk opgedragen, met terzijde stelling van den
Raad.
Ten opzichte van de toegeeflijkheid tegenover Ged.
Staten, had spr. gaarne een meer flinke houding
zien aangenomen. Ook de verhouding in den
Raad heeft bij spr. geen gunstigen indruk achterge
laten. Spr. heeft" persoonlijk .ondervonden de vlugge
verandering der meening van den Raad en memo
reert als voorbeeld hoe de Raad besloot den af
trek van noodzakelijk levensonderhoud te bepalen
op f1200, enkele weken later evenwel dien aftrek
bepaalde op f1000.Een dergelijk geval deed zich
voor ten opzichte van de schooldgeldheffing. Ook de
zuinigheidsbevliegingen, zooals die zich den laatsten
tijd hebben vertoond, voorspellen spr. niet veel goeds.
Bij de postgewijze behandeling van de begrooting
zal spr. verschillende opmerkingen naar voren bren
gen en hij spreekt de verwachting uit dit de overige
ïedon hun meening dan hier naar voren zullen
brengen, in plaats van er smalend tegen derden over
te spreken, zooals vorig Jaar.
Ook de heer Stammes wenscht thans mee te doen
aan het houden van algemeene beschouwingen. Toen
spr. deze begrooting ontving, heeft hij in de eersto
plaats gekeken naar den post hoofdelijken omslag
en het deed hem genoegen te zien dat die post f 4500
verminderd was. Zijn gedachte was dat dit nog wel
iets meer veranderd kon worden, want eigenlijk ge
looft spr., dat de belasting naar de hoogte is gegaan.
Do inkomens zijn beduidend verminderd en daardoor
zullen de hooge inkomens voor een hooger bedrag
worden aangeslagen. Of de volle f50.000 geïnd zullen
kunnen worden, betwijfelt spr. ten zeerste en dan zal
de gemeente voor een tekort komen te staan. Er zal
dus moeten worden bezuinigd, maar op welke ma
nier? Op de salarissen? Wat spr. betreft, door hem
zal daartoe voorloopig geen voorstel worden inge
diend. Door Ged. Staten zijn de salarissen gewoon
zóó gesteld, de Raad had bitter weinig te zeggen en
wanneer verlaging van salarissen moet ingaan, moe
ten Ged. Staten dat maar zeggen. Wo zullen moeten
afwachten. Dat het misloopt, is niet onmogelijk, ten
zij de malaise omslaat in een beteren tijd.
Verschillende dingen worden ons van boven opge
legd. Warenwet en Vleeschkeuringswet kosten ons
f2500.—. Als Raad kunnen wo dus bitter weinig
doen aan bezuiniging, misschien iets dcyor verminde
ring van personeel, maar w® hebben van den bur
gemeester gehoord, dat dit voorshands vilei moge
"jk is. Aan bezuiniging kan de Raad dus niet veel
doen, al wil sur. niet zeggen, dat altijd evenzeer do
zuinigheid door den Raad is betracht. Integendeel,
meermalen zijn doo? den Raa_d gelden uitgegeven die
spr.'s goedkeuring niet hadden. Maar dat kon toch
nooit in de duizenden loopen. Van-den Minister is
nu weer een circulaire ontvangen, waarin aange
drongen wordt op de noodige zuinigheid. Waar ons
alles van 'bovenaf wordt opgelegd, moet de Minister
ook maar zeggen, zóó moeten Jullie doen.
Voorzitter antwoordt den beer Keuris dat het niet
juist is dat de Raad niet gehoord is over de invor
dering van de inkomstenbelasting. Wij moesten er
trouwens wel toe overgaan de invordering aan het
'ujk over te dragen. Ontheffing- werd alleen verleend
om zeer bijzondere redenen en dan voor 5 laren. Bo
vendien uit de omstandigheid dat do verordening
bestaat, blijkt dat de Raad daartoe heeft besloten en
in ieder geval Is de heer Keuris daarover toen te
vreden geweest.
De heer Keuris: Het was een voorloopig besluit.
r\00uZ1^er' was een besluit in optima forma.
De heer Looij meent dat de Raad kon kiezen tus-
scnen 3 verschillende vormen. Daarover Is ver voor
den tijd gesproken en zouden we later een besluit
kunnen nemen, maar daartoe is het nooit gekomen.
voorzitter; We konden 100 opcenten heffen, zelf de
n-i 'n banden houden en de heffing aan het
Rijk overdragen. Als de heeren er niet mee accoord
gingen dat de heffing door het Rijk geschiedde,
hadden zij daartoe niet moeten meewerken.
De heer Keuris zegt dat de heffing door het Rijk
kon geschieden, maar op verschillende manieren.
Er kon een commissie uit de gemeente benoemd
worden.
Voorzitter: Dat weet ik niet. Men kon 100 op
centen heffen en daarnaast nog een omslag heffen.
De heer Keuris: Het Rijk invorderen maar wij
regelen.
Voorzitter: Mij niet bekend.. Ik geloof dat de hee
ren abuis zijn. In elk geval hebben zij meegewerkt
aan de bestaande verordening en hebben zij niet
net recht te zeggen dat het buiten den Raad om is
geschied.
De heer Keuris: Wij hebben meegeworkt tot den
eersten vorm, mettertijd zouden we voldoende gele
genheid hebben na te gaan, wat we wilden.
Voorzitter: De heeren hebben meegewerkt aan. de
ze wijze van invordering.
De secretaris merkt op, dat den leden een uit
gewerkt plan is toegezonden over de heffing van 100
opcenten. Daaruit bleek de onmogelijkheid uit te
komen.
De heer Keuris: Maar daarnaast kon een eigen
lijke commissie staan.
Voorzitter wil voorloopig zeggen, dat de heeren
abuis zijn. Blijkt later, dat spr. het fout heeft, dan
zal hij dat ridderlijk zeggen en verwacht dal oufc
van den heer Keuris.
Verder zegt Voorzitter, heeft de heer Keuris het
gehad over de houding van B. en W. tegenover
Ged. Staten en de heer Keuris had gaarne gezien dat
we een meer fiere houding hadden aangenomen.
Hierover hebben we al meer gesproken. Wanneer
we vooruit weten wat de Kroon wenscht en het
blijkt uit voorbeelden dat daarvan niet wordt afge
weken, dan wil ik niet de gemeenteadministratie
in de war laten loopen, neen. dat doe ik niet. In
dat geval is het niets anders dan getuigen en daar
voel ik niet voor.
De lieer Keuris: Met de schqolgeldheffing was het
ook zoo.
Voorzitter: Ja, ja, dat kwam ook van den Minister
van Finantiën.
Den heer Slammes antwoordt spr., dat voor de
circulaire van den Minister over bezuiniging kwam,
B. en W. bij elkaar zijn geweest en zij de vraag
of op de salarissen bezuinigd moest worden met
neen hebben beantwoord. Als er op de salarissen
moet worden bezuinigd, dan moet dat beginnen bij
de hoofden, bij burgemeester, secretaris enz. Maar is
er reden om te bezuinigen pp de salarissen? Wij
meenen van niet. Brood, boter, alle levensmiddelen,
behalve groenten direct betrokken van den produ
cent. alles is nog even duur. Ook kleedingstukken.
B. en W. komen nooit met een geflatteerde begroo
ting. Er was misschien nog wel eenige aanleiding
om met een 1 ageren post voor hoofdelijken omslag
te komen. De regeling tusschen Rijk en gemeente is
nog niet in orde en als we over 1923 de rijksvergoe
ding krijgen, die we over dit jaar krijgen, zou de
post hoofdelijken omslag nog wel met f 5000 kunnen
worden verlaagd. Ik ontraad u echter dit. te doen.
Tiet Rijk moet nog beslissen en zit zelf in de grootste
misère. We hebben dus geen zekerheid. De onder
houdswerken zijn ons afgevallen. Een en ander is
echter door ons nagezien en wanneer men «iet op
tijd verft, is hat eeaa bezuinigen «naar kost hqt
nog meer.
De heer Jansen merkt op dat de onderhoudskosten
niets verminderd zijn vergeleken bij cle duurste ja
ren. Iedereen bezuinigt en we moeten opletten dat
er zoo goedkoop mogelijk wordt gewerkt. De men-
schen die de werken uitvoeren moeten niet loopen
lingeren, wat vaak voorkomt als men voor openbare
lichamen werkt.
De heer Looij: Dat is geen eer voor je zelf. Groot
gelach.
De heer Jansen: Daarom weet ik het 't beste.
We moeten letten op kleine dingen. De bewoners
van gemcentewoningen verkeeren in gunstiger con
ditie dan zij die van particulieren huren. Ik moet
ook zelf de kamers doen behangen.
Voorzitter: Als u dat overeenkomt met den ver
huurder.
De heer Jansen: Er is nooit over gesproken.
Voorzitter meent, dat de huurders niot voor hun
rekening moeten laten behangen, dat doet iedere
verhuurder.
De heer Stammes wijst op het silicaten van school
I en onderwijzerswoning en oordeelt dat niet noodig.
Voorzitter meent dat in ieder geval geverfd moet
worden en wanneer men de gemeentegebouwen ziet
zal men direct zeggen, die gemeente bezuinigt.
De heer Stammes: Dat is niks erg.
Voorzitter: Zeker niet, maar wat noodig is moet
toch gebeuren.
De heer Jansen is van oordeel, dat wanneer iedere
verhuurder zooveel onderhoudskosten had als de
gemeente, er niets voor don verhuurder overbloef.
De onderhoudswerken worden op te ruime schaal
uitgevoerd.
De heer Koorn: Of ze betalen te weinig huur.
Voorzitter: Juist. De heer Jansen gaat van een
verkeerd punt uit. Dat voor het gebouw in den
Oostpolder f180, voor de woning van den heer Van
Gorkom f200 en voor de woning met grooten tuin
van den heer De Vries f200 huur wordt betaald, lijkt
nergens naar. Dat moeten de huurders der arbei
derswoningen betalen.
De heer Stammes: Kan daar nu niets aan gedaan
worden. Daar zou ik met hand en tand aan vast
houden.
Voorzitter: Neen, dat kan niet, wel wat betreft de
woning van den dokter en den secretaris, dat is
met het salaris geregeld.
De heer Stammes noemt .dat een groote onbillijk
heid. De heer Dameu betaalt evrc^eel huur als de
heer De Vries voor he». root gfoptep tuin, Drift-
zelfde onbillijkheid doet zich voor ten ppzichte van
Teutelink en een andere politieagent, Is er nu geen
middel te vinden die onbillijkheid uit den weg te
vrijgeir? Kan de Vereeniging van Ned. Gemeenten
niet probeeren dat de huur meer in overeenstemming
komt met het onderhoud of met de grootte van het
huis?
Voorzitter zegt dat deze ongelijkheid is ontstaan
bij de nieuwe onderwijswet. Alleen de huur voor
Teutelink zou kunnen worden verhoogd.
De heer Stammes wil niet die enkele verbooging,
hij wil ze allen over één kam scheren.
Voorzitter wil het punt wel in bespreking bren
gen in de Vereeniging van Nederl, Gemeenten.
De heer Jansen wijst er nogmaals op, dat wanneer
iemand een woning verhuurt voor rl'75 a f180 en
hij gaf in verhouding daarvan zooveel uit aan on
derhoudswerk, hij niets over hield en hij de hulzen
beter in brand kon steken. De onderhoudskosten zijn
spr. te hoog.
Voorzitter wijst er op dat eerst de opzichter de wer
ken opneeirit, daarna R. en W> nog eens.
De heer Koorn. vindt het zoo gek dat er steeds ge- 'j
silicaat moet worden. Dut kost Spr. silicaat: j
nooiï en zijn huif* ziet er, dacht hij, 'iosh sdai soo
slecin uit. Waarom tan a© maar tsï* hes i,
bouw en van de ooderwijzerswerung ook Jsle» S
blijven en dan good afschrobben. j.
De heer Stammes heeft de maren van des© gebou-1
wen bokeken en zo vielen gpr. mee.
De heer Jansen vraagt of de onderhoudswerken
worden aanbesteed.
Voorzitter antwoordt dat alle schilders worden
uitsrenoodigd in te schrijven.
De algemeene beschouwingen zijn hiermee geëin
digd en overgegaan wordt tot postgewijze behande
ling der begrooting.
Jaarwedde Wethouders f 500.Waar de heer
Koorn vorig maal reeds werd aangevallen omdat hij
trachtte de lagere salarissen te verminderen, hoopt
hij dat de besprekingen met kalmte gevoerd zullen
worden. Spr. informeert naar do werkzaamheden
voor de wethouders. Bestaan die uit vooraf verga
deren wanneer raadsvergaderingen worden gehou-
■Ten, of zijn er nog meer werkzaamheden. Anders
is het salaris per wethouder f250 of f5 per week
-rn wil spr. voorstellen den post met f50 te ver
minderen.
Voorzitter kan niet precies zeggen, welke werk
zaamheden er zijn. Er worden dagelijks stukken
behandeld.
De heer Koorn: Ja, stukken geteokend door den
ten wethouder.
Voorzitter zegt, dat alle stukken, dïe inkomen
moeten worden behandeld. B. en W. vergaderen niet
geregeld, 1 of 2 maal per week, maar soms 2 of 8
maal in een week en dan weer eens een paar we
ken niet.
De heer Koorn zegt, dat ook dit salaris in de
hoogte gegaan is in den drukken distributietijd, We
zijn nu uit die misère vandaan en spr. vindt, d&t
daarom thans eenige verlaging kan plaats vinden.-
Voorzitter ontraadt verlaging wel. Als dezo be-
trekking geen f 250 waard is, Spr. weet wel, hoe -
men redeneert, „de burgemeester ïoept er zoo'n beet
je bij en de wethouders, nu jal" Maar als de be
trekking goed wordt waargenomen, is zij heel
zwaar. Als men het niet beschouwde als iets ten
dienste van het algemeen belang,, dan zou bet sa
laris beduidend hooger moeten zijn. Hst, is een ver
goeding uit erkentelijkheid. De raadsleden krijgen
f -4 por vergadering, daar komen d© wethouder» iang
niet aan toe.
De heer Keuris oordeelt, dat wanneer do wethou
ders hun werk goed doen, T salaris aan den lagen
kant is. Aan de gemeenten wordt steeds meer werk
opgedragen en dat krijgen de wethouders te beoor
deel en. Spr. meent, dit IStiÖ «let te hang
voorzitter merkt op, dat d# hes;- Këuria is. zoo
verre competent, is, daar nlj tijdelijk wethouder is
geweest en er dus over kas oordeel en.
Het voorstel-Koorn wordt niet ondersteund en
komt niet in stemming.
Voorzitter wil den lieer Koorn gaarne eens inzage
geven wan de werkzaamheden, als de heer Koorn
eens een halve of heele dag disponibel heeft.
Jaarwedde ontvanger f2200.
De heer Stammes vraagt, of dit nu ook niet iets
is voor de Vereeniging van Ned. Gemeenten. Het la
toch ongerijmd de gemeente voor die betrokking
f2:00 te laten betalen. Hot gaat toch niet op, in een
rijd, waarin het geld zoo moeilijk bij elkaar Is te
krijgen, iemand een dergelijk douceurtje te gevon.
Het is een betrekking, waarin niets is te doen.
Voorzitter: Nou, nou, zoo is het niet.
De heer Stammes: Naar verhouding van het sala
ris is het niets.
Voorzitter zegt, dat ook deze zaak in de Vereeni
ging van Ned. Gemeenten kan worden besproken.
De Vereeniging van Burgemeesters en Secretarissen
onderzoeken wat de werkzaamheden van de ont
vangers zijn. Maar er is nog iets. Als een ambtenaar
wordt ontslagen, krijgt hij wachtgeld. Nu wordt
een gedeelte van zijn werk hem ontnomen en zou
men dat salaris willen verminderen. Doet hij dus
geen werk, dan behoudt hij zijn volle salaris, doet
hij minder werk, dan zou hij minder krijgen.
Zooals de leden zullen inzien, is de oplossing niet
zoo gemakkelijk.
De heor Keuris zegt, dat de kwestie is, dat het sa
laris altijd te hoog is geweest. Het gaat hier niet
om den persoon.
Voorzitter: Neen, wo hebben hier oen hoogbejaar
den ontvanger, maar er zullen weinig gemeenten
zijn, waar de administratie zoo keurig in orde is.
Spr. durft hem daarvoor alle hulde te brengen. Ver
der belooft spr., zijn aandacht te zullen blijven wij*
den aan deze zaak.
Do heer Wiggers is van oordeel dat waar nu de
invordering van den hoofdelijken omslag door het
Rijk geschiedt, ook het secretariewerk is verlicht. De
reclames enz. moesten toch voorheen door den
ambtenaar ter secretarie worden behandeld.
Voorzitter gelooft, dat het werk voor den ambte
naar ter secretarie in dit opzicht al zeer miniem
was. Reclames werden vehandeld door de raads
commissie.
De heor Wiggers: Er was toch een groote dosis
reclames uit te zoeken.
Voorzitter: De ambtenaar ter secretarie had daar
N.V. „DE TIJDGEEST8'.
?s«kktaG «a '.«O cwwvera tea ?wssiaaa *aa
Nosorto A. Mgïtó
Maandag SS 4938
W t 8300C' m»
ISOO 5334» d
JOOO 6C4> 19m
-Ti <400 239 17 35
WO «18 4764 «19 10043 18347
100 1373 2361 2731 3258 373!
3106 Sm 8183 1080611506
mm
Prffsea n 1 90.- «igm gekt)
m S4K? 3883 0838 B73UH» SS880 169» I943B
16 SO «10 52 9360 11805 14099 «045 79
343 2518 34 70 94S2119S) Ml» 17164 10624
819 20 48 7034 4412090142» 77 10648
28 31 TfcÖ «JTOtöSGI n 3?K?960
«SC 3?« 91 44 P* 47 95
«61 29 TS& *7 MVW
Wti 70 «31 4t r 3M48
2847 T. 37)33 38174* 65
7*3*79 49* im 96 mt§ 03
90 SXS «S® fgt» «3G344
n&>
u» «o «ai tijm# mm
M00 3i34 m Ww mti 44 07
A399 S0 ö&tó w W jföW 3JW1
33 3217 m 13 aejfi mm
364a 19 ofm «m
9ö 00 Ö5Ö0
1707 3322 72 8543Ü>SB2
1842 70 6421 82 «f
2U4? 3424 6835 8770 10502
2lóa 60 78 731GÉ93
72 3534 6001 8845 10803
SimSt 3008
1358? 16281
79306OS
ar
18418 3»»
18509 71
18738 8
19001 20010
43
36 31 65 78 13715 16314 19106
2.19 3842 60 8011 (092813890 53 95
SI 3795 6733 9010 7313914 16648 19255
2399 3806 58 13 1816S32 Tl
2423 9 6825 88 8(356 3616950 81
Lstcr ofexfco*.
65 36
7723 90
4410107
06 10
80 66
m» M008 16377 19144
W 31 82 .85
SS 89 88 19203
(3 14129 16401 12
14210 16514 26
7 36 24 19331
33 35 32 34
ai 55 31 78
74 40 81
tmmn\&a 9719 05
m 0? 49 76 16628 28
W 9811 96 45 39
^.83» 8814409 73 19501
1890 7483 98 00 32 90 26
9$ 23 900» 07 14507 16335 46
SU* U 1018403 39 82 66
35 48 k 3 53 16804 97
53 33 514610 1319627
750010018 16 22 14 29
30 68 54 47
00 88 74 19701
14700 82 91
90 28 19969 1983.
87 46 170»
10C3312518 85 321993)
55 52 29 14886 47 00
73 55 5214965 88 7U
7920 61 88 67 17163 Bo
3610893 95 72 68 9a
43 98 12682 )go40 92 20003
82 904» 9215137 17217 20
99 54 12715 15205 59 37
8042. 57 33 3717338 57
91 66 41 68 82 63
813510590 97 31 89 02
5410636 12800 88 99 20106
79 18 84 98 17609 10,
94 10774 86 15316 25 17
97 84 99 30 32 22
8222 10840 96 46 44
57 45 129>l> 67 86
55 46 63 '7674
Ti 66 83 86 2C303
Of. 10903 71 15422 17701 25
88M 7013034 10 46
8408 19 «5 44 83
46 «513135 73 33 67
9618226 15526 4l 20371
52 41010 «j 60 17907 93
83« W l«ol4
82 08 13370 15848 38
8602 11273 U'402 1918131
34 11431 3 20 18308 2051
68 50 56 18413 2.
63 11508 90 5980 53 ku
86 10 13607 10003 58 206b,.
8«W 19 15 18868 71
61 88 60 40 18655 94
8086 93 02 68 16709 20712
9046 11617 13623 16106 54 2d
61 24 27 102(13 18800 31
9(15 27 70 20 70
9098 K 13700 24 4 90
8 40 5 25 28 20827
66 57 26 18913 2094»
11707 83 58 83 70
9» IU07 13804 16319 93
9806 ld 78 20 98
20 52 13900 48 19093
42 11081 10 47 40
T> «4 51 191»
Md SOIT n.i. 8010
5»
75
85
74
89
96
99
geen werk aan. Ik goloo< niet, dat er door don amb
tenaar ter secretarie aan word geschreven. De kohle
ren zullen allen wel door mljaheor Keljzer zijn ge
schreven.
De hoor Wiggers: 2a, en dat hee<t mijnheer KeH-
zer nu niet moor tc doen.
Voorzitter: O, rekont u mijnheer Keljzer tot amb
tenaar ter secretarie?
De heer Wiggors wil ook dit ln besproking bren
gen bij de Veroonlglng van Nederlandsche Gemeen
ten.
Voorzitter wijst or op, dat voor don ambtenaar ter
secretarie het 3/4-systoom geldt. Gaat dus het salaris
van don secretaris naar omlaag, dan gaat dat van
den ambtenaar automatisch ma.e
Presentiegelden raadsleden.
De heer Koorn wil, nu loonei, «chfemii» mast dat
psvséntïegeM vernitreU-Tf-n Cn var, t l op f 3 ateild. Er
WO'ftk muiilill* Vflrcfn(1 ATvI «n m\\t Ha nnK.i'
iI s -i»,
wordt s middag* vanufad on ook do arbeiden zuilen
geen «chfida lij dan bij hot lidmaatschap.