11(11111 Nitlis- s a ss w Raad Anna Paulowna. 65ste Jaargang. No. 7102. Uitgevers t N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen i i Woensdag 27 September 1922. SCHAEER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij Inzending tot 's morgens 8 *ur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. bo, 20 Prijs per 3 maanden <1.05. Losse nummers I cent. ADVEKTEN- TIöN van 1 tot 5 regels <1.10, lsdore regel meea 20 cent (bewijsno. Inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. (Ve*v c.y./ Aan de orde komt de vaststelling van de begrooting voor den dienst 1923. Op de vraag van voorzitter of iemand ook alge- meene beschouwingen wenscht te houden, vraagt de heer Keuris daartoe het woord. Spr. zegt dan met gemengde gevoelens terug te zien op het jaar dat voorbij is en dat de critiek minder gunstig is ten aanzien van de handelingen van B. en W. en den Raad, dan vorig jaar. Een uitzondering maakt spr. hierbij wat betreft de bestrijding der werkloosheid, daarvoor komt B. en W. alle lof toe, vooral den bur gemeester, die in dezen steeds diligent is geweest. Évenzoo wat betreft de watervoorziening, daarop valt niets aan te merken. Anders evenwel is het. waar het betreft den nieuwen vorm waartoe B. en VV. tot de invordering van de plaatselijke belasting zijn overgegaan, zonder den Raad te hooron. ïn het najaar van. 1921 werd gezegd dat de Raad goed zou j kunnen denken over de wijze, waarop in het ver- volg de plaatselijke Inkomstenbelasting zou worden geheven. 12 April 1922 werd besloten een aanslag te heffen van 1 Januari tot en met 80 April 1922 en wel over eigen administratie en konden we kalm nagaan aan welke verordening we de voorkeur zou den geven. Nadien is de Raad nooit in de gelegenheid gesteld zijn oordeel uit te spreken en is de inning aan het Rijk opgedragen, met terzijde stelling van den Raad. Ten opzichte van de toegeeflijkheid tegenover Ged. Staten, had spr. gaarne een meer flinke houding zien aangenomen. Ook de verhouding in den Raad heeft bij spr. geen gunstigen indruk achterge laten. Spr. heeft" persoonlijk .ondervonden de vlugge verandering der meening van den Raad en memo reert als voorbeeld hoe de Raad besloot den af trek van noodzakelijk levensonderhoud te bepalen op f1200, enkele weken later evenwel dien aftrek bepaalde op f1000.Een dergelijk geval deed zich voor ten opzichte van de schooldgeldheffing. Ook de zuinigheidsbevliegingen, zooals die zich den laatsten tijd hebben vertoond, voorspellen spr. niet veel goeds. Bij de postgewijze behandeling van de begrooting zal spr. verschillende opmerkingen naar voren bren gen en hij spreekt de verwachting uit dit de overige ïedon hun meening dan hier naar voren zullen brengen, in plaats van er smalend tegen derden over te spreken, zooals vorig Jaar. Ook de heer Stammes wenscht thans mee te doen aan het houden van algemeene beschouwingen. Toen spr. deze begrooting ontving, heeft hij in de eersto plaats gekeken naar den post hoofdelijken omslag en het deed hem genoegen te zien dat die post f 4500 verminderd was. Zijn gedachte was dat dit nog wel iets meer veranderd kon worden, want eigenlijk ge looft spr., dat de belasting naar de hoogte is gegaan. Do inkomens zijn beduidend verminderd en daardoor zullen de hooge inkomens voor een hooger bedrag worden aangeslagen. Of de volle f50.000 geïnd zullen kunnen worden, betwijfelt spr. ten zeerste en dan zal de gemeente voor een tekort komen te staan. Er zal dus moeten worden bezuinigd, maar op welke ma nier? Op de salarissen? Wat spr. betreft, door hem zal daartoe voorloopig geen voorstel worden inge diend. Door Ged. Staten zijn de salarissen gewoon zóó gesteld, de Raad had bitter weinig te zeggen en wanneer verlaging van salarissen moet ingaan, moe ten Ged. Staten dat maar zeggen. Wo zullen moeten afwachten. Dat het misloopt, is niet onmogelijk, ten zij de malaise omslaat in een beteren tijd. Verschillende dingen worden ons van boven opge legd. Warenwet en Vleeschkeuringswet kosten ons f2500.—. Als Raad kunnen wo dus bitter weinig doen aan bezuiniging, misschien iets dcyor verminde ring van personeel, maar w® hebben van den bur gemeester gehoord, dat dit voorshands vilei moge "jk is. Aan bezuiniging kan de Raad dus niet veel doen, al wil sur. niet zeggen, dat altijd evenzeer do zuinigheid door den Raad is betracht. Integendeel, meermalen zijn doo? den Raa_d gelden uitgegeven die spr.'s goedkeuring niet hadden. Maar dat kon toch nooit in de duizenden loopen. Van-den Minister is nu weer een circulaire ontvangen, waarin aange drongen wordt op de noodige zuinigheid. Waar ons alles van 'bovenaf wordt opgelegd, moet de Minister ook maar zeggen, zóó moeten Jullie doen. Voorzitter antwoordt den beer Keuris dat het niet juist is dat de Raad niet gehoord is over de invor dering van de inkomstenbelasting. Wij moesten er trouwens wel toe overgaan de invordering aan het 'ujk over te dragen. Ontheffing- werd alleen verleend om zeer bijzondere redenen en dan voor 5 laren. Bo vendien uit de omstandigheid dat do verordening bestaat, blijkt dat de Raad daartoe heeft besloten en in ieder geval Is de heer Keuris daarover toen te vreden geweest. De heer Keuris: Het was een voorloopig besluit. r\00uZ1^er' was een besluit in optima forma. De heer Looij meent dat de Raad kon kiezen tus- scnen 3 verschillende vormen. Daarover Is ver voor den tijd gesproken en zouden we later een besluit kunnen nemen, maar daartoe is het nooit gekomen. voorzitter; We konden 100 opcenten heffen, zelf de n-i 'n banden houden en de heffing aan het Rijk overdragen. Als de heeren er niet mee accoord gingen dat de heffing door het Rijk geschiedde, hadden zij daartoe niet moeten meewerken. De heer Keuris zegt dat de heffing door het Rijk kon geschieden, maar op verschillende manieren. Er kon een commissie uit de gemeente benoemd worden. Voorzitter: Dat weet ik niet. Men kon 100 op centen heffen en daarnaast nog een omslag heffen. De heer Keuris: Het Rijk invorderen maar wij regelen. Voorzitter: Mij niet bekend.. Ik geloof dat de hee ren abuis zijn. In elk geval hebben zij meegewerkt aan de bestaande verordening en hebben zij niet net recht te zeggen dat het buiten den Raad om is geschied. De heer Keuris: Wij hebben meegeworkt tot den eersten vorm, mettertijd zouden we voldoende gele genheid hebben na te gaan, wat we wilden. Voorzitter: De heeren hebben meegewerkt aan. de ze wijze van invordering. De secretaris merkt op, dat den leden een uit gewerkt plan is toegezonden over de heffing van 100 opcenten. Daaruit bleek de onmogelijkheid uit te komen. De heer Keuris: Maar daarnaast kon een eigen lijke commissie staan. Voorzitter wil voorloopig zeggen, dat de heeren abuis zijn. Blijkt later, dat spr. het fout heeft, dan zal hij dat ridderlijk zeggen en verwacht dal oufc van den heer Keuris. Verder zegt Voorzitter, heeft de heer Keuris het gehad over de houding van B. en W. tegenover Ged. Staten en de heer Keuris had gaarne gezien dat we een meer fiere houding hadden aangenomen. Hierover hebben we al meer gesproken. Wanneer we vooruit weten wat de Kroon wenscht en het blijkt uit voorbeelden dat daarvan niet wordt afge weken, dan wil ik niet de gemeenteadministratie in de war laten loopen, neen. dat doe ik niet. In dat geval is het niets anders dan getuigen en daar voel ik niet voor. De lieer Keuris: Met de schqolgeldheffing was het ook zoo. Voorzitter: Ja, ja, dat kwam ook van den Minister van Finantiën. Den heer Slammes antwoordt spr., dat voor de circulaire van den Minister over bezuiniging kwam, B. en W. bij elkaar zijn geweest en zij de vraag of op de salarissen bezuinigd moest worden met neen hebben beantwoord. Als er op de salarissen moet worden bezuinigd, dan moet dat beginnen bij de hoofden, bij burgemeester, secretaris enz. Maar is er reden om te bezuinigen pp de salarissen? Wij meenen van niet. Brood, boter, alle levensmiddelen, behalve groenten direct betrokken van den produ cent. alles is nog even duur. Ook kleedingstukken. B. en W. komen nooit met een geflatteerde begroo ting. Er was misschien nog wel eenige aanleiding om met een 1 ageren post voor hoofdelijken omslag te komen. De regeling tusschen Rijk en gemeente is nog niet in orde en als we over 1923 de rijksvergoe ding krijgen, die we over dit jaar krijgen, zou de post hoofdelijken omslag nog wel met f 5000 kunnen worden verlaagd. Ik ontraad u echter dit. te doen. Tiet Rijk moet nog beslissen en zit zelf in de grootste misère. We hebben dus geen zekerheid. De onder houdswerken zijn ons afgevallen. Een en ander is echter door ons nagezien en wanneer men «iet op tijd verft, is hat eeaa bezuinigen «naar kost hqt nog meer. De heer Jansen merkt op dat de onderhoudskosten niets verminderd zijn vergeleken bij cle duurste ja ren. Iedereen bezuinigt en we moeten opletten dat er zoo goedkoop mogelijk wordt gewerkt. De men- schen die de werken uitvoeren moeten niet loopen lingeren, wat vaak voorkomt als men voor openbare lichamen werkt. De heer Looij: Dat is geen eer voor je zelf. Groot gelach. De heer Jansen: Daarom weet ik het 't beste. We moeten letten op kleine dingen. De bewoners van gemcentewoningen verkeeren in gunstiger con ditie dan zij die van particulieren huren. Ik moet ook zelf de kamers doen behangen. Voorzitter: Als u dat overeenkomt met den ver huurder. De heer Jansen: Er is nooit over gesproken. Voorzitter meent, dat de huurders niot voor hun rekening moeten laten behangen, dat doet iedere verhuurder. De heer Stammes wijst op het silicaten van school I en onderwijzerswoning en oordeelt dat niet noodig. Voorzitter meent dat in ieder geval geverfd moet worden en wanneer men de gemeentegebouwen ziet zal men direct zeggen, die gemeente bezuinigt. De heer Stammes: Dat is niks erg. Voorzitter: Zeker niet, maar wat noodig is moet toch gebeuren. De heer Jansen is van oordeel, dat wanneer iedere verhuurder zooveel onderhoudskosten had als de gemeente, er niets voor don verhuurder overbloef. De onderhoudswerken worden op te ruime schaal uitgevoerd. De heer Koorn: Of ze betalen te weinig huur. Voorzitter: Juist. De heer Jansen gaat van een verkeerd punt uit. Dat voor het gebouw in den Oostpolder f180, voor de woning van den heer Van Gorkom f200 en voor de woning met grooten tuin van den heer De Vries f200 huur wordt betaald, lijkt nergens naar. Dat moeten de huurders der arbei derswoningen betalen. De heer Stammes: Kan daar nu niets aan gedaan worden. Daar zou ik met hand en tand aan vast houden. Voorzitter: Neen, dat kan niet, wel wat betreft de woning van den dokter en den secretaris, dat is met het salaris geregeld. De heer Stammes noemt .dat een groote onbillijk heid. De heer Dameu betaalt evrc^eel huur als de heer De Vries voor he». root gfoptep tuin, Drift- zelfde onbillijkheid doet zich voor ten ppzichte van Teutelink en een andere politieagent, Is er nu geen middel te vinden die onbillijkheid uit den weg te vrijgeir? Kan de Vereeniging van Ned. Gemeenten niet probeeren dat de huur meer in overeenstemming komt met het onderhoud of met de grootte van het huis? Voorzitter zegt dat deze ongelijkheid is ontstaan bij de nieuwe onderwijswet. Alleen de huur voor Teutelink zou kunnen worden verhoogd. De heer Stammes wil niet die enkele verbooging, hij wil ze allen over één kam scheren. Voorzitter wil het punt wel in bespreking bren gen in de Vereeniging van Nederl, Gemeenten. De heer Jansen wijst er nogmaals op, dat wanneer iemand een woning verhuurt voor rl'75 a f180 en hij gaf in verhouding daarvan zooveel uit aan on derhoudswerk, hij niets over hield en hij de hulzen beter in brand kon steken. De onderhoudskosten zijn spr. te hoog. Voorzitter wijst er op dat eerst de opzichter de wer ken opneeirit, daarna R. en W> nog eens. De heer Koorn. vindt het zoo gek dat er steeds ge- 'j silicaat moet worden. Dut kost Spr. silicaat: j nooiï en zijn huif* ziet er, dacht hij, 'iosh sdai soo slecin uit. Waarom tan a© maar tsï* hes i, bouw en van de ooderwijzerswerung ook Jsle» S blijven en dan good afschrobben. j. De heer Stammes heeft de maren van des© gebou-1 wen bokeken en zo vielen gpr. mee. De heer Jansen vraagt of de onderhoudswerken worden aanbesteed. Voorzitter antwoordt dat alle schilders worden uitsrenoodigd in te schrijven. De algemeene beschouwingen zijn hiermee geëin digd en overgegaan wordt tot postgewijze behande ling der begrooting. Jaarwedde Wethouders f 500.Waar de heer Koorn vorig maal reeds werd aangevallen omdat hij trachtte de lagere salarissen te verminderen, hoopt hij dat de besprekingen met kalmte gevoerd zullen worden. Spr. informeert naar do werkzaamheden voor de wethouders. Bestaan die uit vooraf verga deren wanneer raadsvergaderingen worden gehou- ■Ten, of zijn er nog meer werkzaamheden. Anders is het salaris per wethouder f250 of f5 per week -rn wil spr. voorstellen den post met f50 te ver minderen. Voorzitter kan niet precies zeggen, welke werk zaamheden er zijn. Er worden dagelijks stukken behandeld. De heer Koorn: Ja, stukken geteokend door den ten wethouder. Voorzitter zegt, dat alle stukken, dïe inkomen moeten worden behandeld. B. en W. vergaderen niet geregeld, 1 of 2 maal per week, maar soms 2 of 8 maal in een week en dan weer eens een paar we ken niet. De heer Koorn zegt, dat ook dit salaris in de hoogte gegaan is in den drukken distributietijd, We zijn nu uit die misère vandaan en spr. vindt, d&t daarom thans eenige verlaging kan plaats vinden.- Voorzitter ontraadt verlaging wel. Als dezo be- trekking geen f 250 waard is, Spr. weet wel, hoe - men redeneert, „de burgemeester ïoept er zoo'n beet je bij en de wethouders, nu jal" Maar als de be trekking goed wordt waargenomen, is zij heel zwaar. Als men het niet beschouwde als iets ten dienste van het algemeen belang,, dan zou bet sa laris beduidend hooger moeten zijn. Hst, is een ver goeding uit erkentelijkheid. De raadsleden krijgen f -4 por vergadering, daar komen d© wethouder» iang niet aan toe. De heer Keuris oordeelt, dat wanneer do wethou ders hun werk goed doen, T salaris aan den lagen kant is. Aan de gemeenten wordt steeds meer werk opgedragen en dat krijgen de wethouders te beoor deel en. Spr. meent, dit IStiÖ «let te hang voorzitter merkt op, dat d# hes;- Këuria is. zoo verre competent, is, daar nlj tijdelijk wethouder is geweest en er dus over kas oordeel en. Het voorstel-Koorn wordt niet ondersteund en komt niet in stemming. Voorzitter wil den lieer Koorn gaarne eens inzage geven wan de werkzaamheden, als de heer Koorn eens een halve of heele dag disponibel heeft. Jaarwedde ontvanger f2200. De heer Stammes vraagt, of dit nu ook niet iets is voor de Vereeniging van Ned. Gemeenten. Het la toch ongerijmd de gemeente voor die betrokking f2:00 te laten betalen. Hot gaat toch niet op, in een rijd, waarin het geld zoo moeilijk bij elkaar Is te krijgen, iemand een dergelijk douceurtje te gevon. Het is een betrekking, waarin niets is te doen. Voorzitter: Nou, nou, zoo is het niet. De heer Stammes: Naar verhouding van het sala ris is het niets. Voorzitter zegt, dat ook deze zaak in de Vereeni ging van Ned. Gemeenten kan worden besproken. De Vereeniging van Burgemeesters en Secretarissen onderzoeken wat de werkzaamheden van de ont vangers zijn. Maar er is nog iets. Als een ambtenaar wordt ontslagen, krijgt hij wachtgeld. Nu wordt een gedeelte van zijn werk hem ontnomen en zou men dat salaris willen verminderen. Doet hij dus geen werk, dan behoudt hij zijn volle salaris, doet hij minder werk, dan zou hij minder krijgen. Zooals de leden zullen inzien, is de oplossing niet zoo gemakkelijk. De heor Keuris zegt, dat de kwestie is, dat het sa laris altijd te hoog is geweest. Het gaat hier niet om den persoon. Voorzitter: Neen, wo hebben hier oen hoogbejaar den ontvanger, maar er zullen weinig gemeenten zijn, waar de administratie zoo keurig in orde is. Spr. durft hem daarvoor alle hulde te brengen. Ver der belooft spr., zijn aandacht te zullen blijven wij* den aan deze zaak. Do heer Wiggers is van oordeel dat waar nu de invordering van den hoofdelijken omslag door het Rijk geschiedt, ook het secretariewerk is verlicht. De reclames enz. moesten toch voorheen door den ambtenaar ter secretarie worden behandeld. Voorzitter gelooft, dat het werk voor den ambte naar ter secretarie in dit opzicht al zeer miniem was. Reclames werden vehandeld door de raads commissie. De heor Wiggers: Er was toch een groote dosis reclames uit te zoeken. Voorzitter: De ambtenaar ter secretarie had daar N.V. „DE TIJDGEEST8'. ?s«kktaG «a '.«O cwwvera tea ?wssiaaa *aa Nosorto A. Mgïtó Maandag SS 4938 W t 8300C' m» ISOO 5334» d JOOO 6C4> 19m -Ti <400 239 17 35 WO «18 4764 «19 10043 18347 100 1373 2361 2731 3258 373! 3106 Sm 8183 1080611506 mm Prffsea n 1 90.- «igm gekt) m S4K? 3883 0838 B73UH» SS880 169» I943B 16 SO «10 52 9360 11805 14099 «045 79 343 2518 34 70 94S2119S) Ml» 17164 10624 819 20 48 7034 4412090142» 77 10648 28 31 TfcÖ «JTOtöSGI n 3?K?960 «SC 3?« 91 44 P* 47 95 «61 29 TS& *7 MVW Wti 70 «31 4t r 3M48 2847 T. 37)33 38174* 65 7*3*79 49* im 96 mt§ 03 90 SXS «S® fgt» «3G344 n&> u» «o «ai tijm# mm M00 3i34 m Ww mti 44 07 A399 S0 ö&tó w W jföW 3JW1 33 3217 m 13 aejfi mm 364a 19 ofm «m 9ö 00 Ö5Ö0 1707 3322 72 8543Ü>SB2 1842 70 6421 82 «f 2U4? 3424 6835 8770 10502 2lóa 60 78 731GÉ93 72 3534 6001 8845 10803 SimSt 3008 1358? 16281 79306OS ar 18418 3»» 18509 71 18738 8 19001 20010 43 36 31 65 78 13715 16314 19106 2.19 3842 60 8011 (092813890 53 95 SI 3795 6733 9010 7313914 16648 19255 2399 3806 58 13 1816S32 Tl 2423 9 6825 88 8(356 3616950 81 Lstcr ofexfco*. 65 36 7723 90 4410107 06 10 80 66 m» M008 16377 19144 W 31 82 .85 SS 89 88 19203 (3 14129 16401 12 14210 16514 26 7 36 24 19331 33 35 32 34 ai 55 31 78 74 40 81 tmmn\&a 9719 05 m 0? 49 76 16628 28 W 9811 96 45 39 ^.83» 8814409 73 19501 1890 7483 98 00 32 90 26 9$ 23 900» 07 14507 16335 46 SU* U 1018403 39 82 66 35 48 k 3 53 16804 97 53 33 514610 1319627 750010018 16 22 14 29 30 68 54 47 00 88 74 19701 14700 82 91 90 28 19969 1983. 87 46 170» 10C3312518 85 321993) 55 52 29 14886 47 00 73 55 5214965 88 7U 7920 61 88 67 17163 Bo 3610893 95 72 68 9a 43 98 12682 )go40 92 20003 82 904» 9215137 17217 20 99 54 12715 15205 59 37 8042. 57 33 3717338 57 91 66 41 68 82 63 813510590 97 31 89 02 5410636 12800 88 99 20106 79 18 84 98 17609 10, 94 10774 86 15316 25 17 97 84 99 30 32 22 8222 10840 96 46 44 57 45 129>l> 67 86 55 46 63 '7674 Ti 66 83 86 2C303 Of. 10903 71 15422 17701 25 88M 7013034 10 46 8408 19 «5 44 83 46 «513135 73 33 67 9618226 15526 4l 20371 52 41010 «j 60 17907 93 83« W l«ol4 82 08 13370 15848 38 8602 11273 U'402 1918131 34 11431 3 20 18308 2051 68 50 56 18413 2. 63 11508 90 5980 53 ku 86 10 13607 10003 58 206b,. 8«W 19 15 18868 71 61 88 60 40 18655 94 8086 93 02 68 16709 20712 9046 11617 13623 16106 54 2d 61 24 27 102(13 18800 31 9(15 27 70 20 70 9098 K 13700 24 4 90 8 40 5 25 28 20827 66 57 26 18913 2094» 11707 83 58 83 70 9» IU07 13804 16319 93 9806 ld 78 20 98 20 52 13900 48 19093 42 11081 10 47 40 T> «4 51 191» Md SOIT n.i. 8010 5» 75 85 74 89 96 99 geen werk aan. Ik goloo< niet, dat er door don amb tenaar ter secretarie aan word geschreven. De kohle ren zullen allen wel door mljaheor Keljzer zijn ge schreven. De hoor Wiggers: 2a, en dat hee<t mijnheer KeH- zer nu niet moor tc doen. Voorzitter: O, rekont u mijnheer Keljzer tot amb tenaar ter secretarie? De heer Wiggors wil ook dit ln besproking bren gen bij de Veroonlglng van Nederlandsche Gemeen ten. Voorzitter wijst or op, dat voor don ambtenaar ter secretarie het 3/4-systoom geldt. Gaat dus het salaris van don secretaris naar omlaag, dan gaat dat van den ambtenaar automatisch ma.e Presentiegelden raadsleden. De heer Koorn wil, nu loonei, «chfemii» mast dat psvséntïegeM vernitreU-Tf-n Cn var, t l op f 3 ateild. Er WO'ftk muiilill* Vflrcfn(1 ATvI «n m\\t Ha nnK.i' iI s -i», wordt s middag* vanufad on ook do arbeiden zuilen geen «chfida lij dan bij hot lidmaatschap.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1922 | | pagina 1