HULP VOOR OE TUINBOUWERS.
l
Salon de 1'Automobile
Paris.
DE LiNCE J DE
Dinsdag 17 October 1922.
65ste Jaargang. No. 7113.
TWEEDE BLAD.
CKKDIKTKN.
Binnenlandsch Nieuws.
r
imogeu w9 verwachten, en we durven het niet eer
dei dat ook de Reaearing zich genoopt tal zien bier
1 afdoende hulp te bieden.
Men schrijft cns uit den Langedijk-
De noodtuosiand in den tuinbouw duurt reeds en
1 eelen tijd. De hulpverleening in den vorm van
kweekorscredlef da'eert reedis van het begin 1921,
dcch tot die hulp ging men eerst over, toen de
slechte financieele uitkcmsten van den tuinbouw
reeds ongeveer een jaar duurden. Intusschen is do
toestand al meer en meer precair gewordien en nog
ziet het er niet naar uit, gezien vooral die toenemer
de depressie van de mark. die voor onze tuinbon
wens fataal is, dat fr eerlang een kentering in den
toestand is Ie verwachten. Duidelijk zal het dei
meesten thans wel geworden zijn. dat. zij. die meen
den, dat andere'politieke constellaties uitkomst kon
den brengen, hebben misgetast, daar deze crisis die
de heele wereld' teistert, een economischen onder
grond) heeft eni slechts zal kunnen worden bestreden,
als men dit zal trachten te doen langs de wetten, der
economie. De toekomst moet- niettemin met bezorgd
heid tegemoet worden gezien, niet slechts- wat die
van den tuinbouw betreft, doch in het algemeen, ge
sproken. Prof. Bruins een van de meest deskun
digen-, heeft in een rede, gehouden in de vergadering
vam het Algemeen Nederlandsoh Vakverbond,, reen-
meerende, zich volgens De Telegraaf aldus uitgela
ten. Spreker ziet de toekomst met bezorgdheid in,
Een van de groo-te moeilijkheden van dezen tijd is.
dat >de verhoudingen zoo oneindig veel ingewikkel
der zijn geworden, waardoor oorzaak en gevolg zoo
veel verder uiteen komen te liggen en een juist in
zicht bezwaarlijker te verkrijgen is. De moeilijkhe
den die wij thans doorleven, hebben echter dit Roe
de gevolg, dat omtrent de grenzen van wat wet en
staatsmacht vermogen, weder betere begrippen ont
staan. Vooral de kringen der arbeiders moeten in
dit opzicht tot juister inzichten worden opgevoed en
veel oude zonden moeten hier worden goedgemaakt.
Hij ziet hier een van de voornaamste, zoo niet de
voornaamste plicht van de leiders der vakbeweging
in dezem tijd.
..De tuinbouwers zullen die moeilijkheden begrij
pen„ en weinig obstinent als ze zijn, zullen zij er
zich ook wel bij. willen neerleggen, doch hun geduld
wnrdt wol op eeni zware proef gesteld en de gelaten
heid. waarmoe zij al dieper het moeras, d.i. den on
dergang ineraan, heeft bij hen toch ook haar gren
zen Het moet hun toch wel eenigszins wrevelig 'c
mor>de worden bij het antwoord dat de Regeering
gaf op de vragen van den heer Weitkamp, gesteld
naar aanleiding van de treurige toestanden in den
tuinbouw. Immers men heeft daaruit kunnen lezen
dat de Regeering niet van plan is om zelfs aan cl
meest gerechtvaardigde verlangens der tuinders te
voldoen Het beruchte half procent registratierecut
van over de veilingen verkochte pro-ducten do spoot-
wogtarieven. die veel en voel te hoog zijn. blijven,
zooals ze zijn Terwijl een initiatief-voorstel tot nf
schaffimr van het genoemde registratierecht bij cli
Kamer eiken dag kan inkomen, wordt reerls bij voor-
haat gezegd, dat do Regoering de opbrcr-gst, ervaa
'liet' missen kan
F,en ïoductio van gemiddeld 25 pet. op de tarieven
ier spoorvi achten heeft het bereikbare genaderd en
meerdere hulp is voor die regeering niet mogelijk.
Jaar zö zich te zeer bewust is. dat ook andere bevol
kingsgroepen in slechte conditie verkeeren.
De regeering had ook met wat minder camouflage
unnen zeggen, -dat zij wel dagwerk had, als ze daar
am zou willen beginnen. Dit standpunt van de le-
oeririg is. dunkt ons. ten zeorstq te betreuren, oni-
at daaruit blijkt, dat zij niet op de hoogte is mei
en toestand der tuinbouwers en zich daardoor tot
in antwo-Td laat leiden; dat de sporen van haru-
eid in zich draagt. Ten eerste had men mogen ver
achten. dat. gezien de actie der agrariërs bij uc.
atste verkiezingen, zij haar oordeel over het al of
iet gewenschte of noodzakelijke van een aannemer
in het bedoelde initiatief-voorere! had opgeschoit
•t daarovei de verschillende fracties haar meening
adden kenbaar gemaakt. Nu toch is do pas, om
nig succes voor de noodlijdende tuinbouwers te
«reiken, al bij voorbaat afgesneden. Tweedcns
lijdt tocht hot antwoord geen hout, omdat to 'h
>k tal van andore bevolkingsgroepen worden ge
vlpen. Denken we slechts aan de werkloozen, een
eun ten volle gerechtvaardigd, doch in deze tuin-
>uw,streken is de toestand zoo, dat er niet alleen
ets verdiend wordt, d,och dat de exploitatie een te-
>rt oplevert, We veronderstellen, dan ook, dat bij
i Algemeene Beschouwingen, die voor do deur
aan, dit brandende vraagstuk voor het forum zal
•men, doch daarbij zoodanig zal worden belicht,
it de Regeering tot daden zal moeten overgaan.
Het ware te wenschen, dat de Kamerleden, die
•ornemens zijn een lans te breken voor onze tuin-
uwers, zich in loco van een en ander op de hoogte
llen stellen om daarbij met gedocumenteerde ox-
oitatiestaten, ontleend aan boekhoudingen en op-
ven van tuinders, aan te komen, dat er dringende
spoedige hulp noodig is.
Daar is bovendien de quaestie van het Ministerie
n Landbouw. Zonder uitzondering hebben alle
nd- en tuinbouworganisaties, die zich over deze
ak hebben uitgesproken, hetzij zij staan op neutra-
n, hetzij op confessioneelen grondslag, in den zin
in een afzonderlijk Departement voor deze materie
mdviseerd. We zien echter gebeuren, dat de Mi-
ister van Binnenlandsche Zaken, die toch onge-
vijfeld in deze tijden zijn handen vol heeft aan zijn
igen Departement, de zorgen op zich neemt van
.and- en Tuinbouw, die juist thans wel een dub
belen rflan vragen om de heerschende crisis te bo
zen te komen. Is dit niet spotten met de nooden cn
behoeften van een noodlijdend deel der bevolking?
Sr zijn hier tal van bouwers die op den rand van
Jen afgrond staan. Eiken dag uitstel verergert den
toestand. Als dan eindelijk tot steunverleening zal
worden overgegaan, maken we 'ons bang, dat een
schifting zal worden gemaakt tusschen bedrijven,
die nog te helpen zijn en andere, die reeds te diep
gezonken zijn, om voor hulpverleening in aanmer
king te komen. Aan wie de schuld, dat er tot deze
laatste groep vele zullen behooren, is een vraag, die
de Regeering dan zelf maar moet oplossen.
Er zijn er, die de crisis in den tuinbouw willen
laten uitzieken, doordat, als gevolg van de slechte
prijzen de productie zal verminderen en daardoor
de prijzen door de allesbeheerschende regels van
vraag en aanbod als vanzelf zullen stijgen. Wij zijn
geen voorstanders van deze meening, vooral niet
omdat de slachtoffers dan juist zullen vallen in die
kringen, die thans reeds met de allergrootste moeite
het hoofd boven water houden, terwijl de beter ge
situeerden het kunnen uitzingen. Het voornaamste
middel, om in deze moeilijke tijden doeltreffende
hulp te verleenen, zien wij dan ook alleen hierin,
dat Gedeputeerde Staten gevolg geven aan de wen
schen, neergelegd in het bekende adres der 4 Vrij
zinnig-Democratische Statenleden, en dat niet té
spoedig kan worden overgegaan tot inwilliging der
wenschen daarin neergelegd. Laat ieder in zijn kring
het noodige doen, om aan dit adres den noodigen
•steun te verleenen om te bereiken, dat straks de
Seele provincie achter onze Statenleden staat. PAn
Toen ik gisterenavond in Parijs aankwam, was het
werkelijk weer het oude, mij van vroeger zoo welbe-
bekende Parijsla Ville Lumière.
De straten van het Gare du 'Nord, waar mijn trein
om 6 uur aangekomen was tot de Rue fde Revoli, waar
mijn hotel is. waren hel verlicht en ontzettend druk.
De echte drukte van Parijs met het eeuwig getoeter der
tallooze automobielen, die schijnbaar een wedstrijd hou
den (ook in het toeteren)
Dio drukte, die zoo verschilt van dio in Londen,
waar het ook druk is, maar zoo ordelijk. De auto's van
Porijs vliegen, razen en toeteren maar door de straten
kris en kras, «te voetgangers zijn absoluut-bijzaak en
elke chauffeur schijnt wei „maling"' te hebben aan elk
ander mensch, dier of voorwerp in Parjjs. Vivi 1' indivi
dualisme..
Terwijl Ik zat te kijken naar al die drukte, beukte
een andere auto-taxi die ons voorbij wilde, tersvijl er
geen plaats was, tegen ons aan. Niet erg gelukkig en
net liep met eenige vloeken en scheldwoorden niet
van mij af.
De Boulevard des Italiéns wasbuitengewoon gezel
lig druk en de Place de ü'Opóra, 'die wq kruisten was
heel mooi met de violet verlichte vensters van de Grootc
Opéra.
In de Rue de la Paix Werd nog druk gewinkeld, de
Place Vendame, waar Napoleoirl boven oj zijn bronzen
zuil het gedoe beneden zich aankijkt, was rechts vol met I
auto's die wachtten op de vele theedrinkendon in het
chique H-otel Ritz.
In mijn hotel was het onrustbarend vol en het was
goed. dat ik getelegrafeerd had, want nu hadden ze
een kamer voor hun ouden klant gereserveerd. Tal yan
lieden werden teruggewezen.
Ik trachtte een Hollandsch vriend te bereiken in het
hotel mij door hein opgegeven, maar hij had daar
geen plaats gevonden, eu de portier wist zijn adres niet.
Zoeken is natuurlijk 'onmogelijk, men kan met evenveel
succes naar een speld in een hooiberg zoeken.
Met al die grappen van ve.rkleeden, teiefoneeren gaan naar
het hotel, etc., was hel te laat voor een theater geworden.
Ik ging dus eten en daarna naa rmijn hotel brieven schrij
ven. Nu alles misgeloopen was, was mijn stemming er
uit en dan voelt men zich nergens eenzamer dan in
parijs. Ik voel niets voor Moulin Rouge en Folies.
Bcrgerès, ik heb die gelegenheden vroeger jaren zoo
dikwijls moeten bezoeken, mei Hollanders, dié deze
gelegenheden boven een theater of opera waardeerden,
dat ik er nooit meer heen hoop te gaan. Ik schijn
[Wellicht akelig blasé, maar dat ben ik toch heusch met
andere dingen niet. Ik hoop vanavond naar een aardig
theaterstuk te gaan, daarvan geniet ik.
Zoo was ik gisterenavond Kruimeidam in Parijs en
ging vroeg naar mijn kamer en las in deze Fransche at
mosfeer een Duitsdh heel zwaar boek„Der Platz en der
Sonne", en sliep zwaarmoedig in.
Vanmorgen was ik vroeg op en kreeg bericht, dat er
hedenmiddag op mij gerekend werd.
Ik had dus mijn ochtend vrij eu besloot te «aan wan
delen naar de oorzaak van al die drukte in Parijs,
naar de oorzaak van volle treinen, voile hotels, vu.ie
restaurants, volle theaters nJL naar de Automobiel ten
toonstelling in het Grand Palais.
Het Was heerlijk weer. Wanneer men nu maar niet
steeds een schietgebedje behoefde te doen voor het
oversteken der straat en een dankgebedje na een veilige
overtocht, dan zou het werkelijk ideaal zijn geweest,
jfk kwam heelhuids aan het Grand Palais. Inmidaeis was
ik langs de Champs Elysseós voorbij een onafzienbare
rij van Citroën-automobielcn gewandeld, die daar alle
maal met een chauffeur als reclame staan.
Ik was om kwart voor tienen voor mijn 5 franfcs
binnen en het was al bedenkelijk»vol
Laat ik als mijn algemeenen indruk zeggen, dat ik deze
tentoonstelling veel gemakkelijker voor den bezoeker
vond, dan die van het Olympia te Londen, U indertijd
beschreven.
Het Olympia, hoe groot ook, .eigent zich l >eh 1 mg
zoo goed nietvoor tentoonstellingen ais Uil Grand
Palais, dat er voor gebouwd is.
Vooral ook kwamen hier in Parij3 de onderafdelingen
dus de onderdeel-inzendingen op de galerijen veel
beter tot haar recht dan te Londen. Alles is hier ruimer
en veel gemakkelijker te overzien.
Ik zou van deze tentoonstelling willen zeggen, dat zij
staat in het teeken van het vernuft.
De tentoonstelling in Londen was die der practici, de
tentoonstelling in Parijs is er een der ver nuf telingen.
In Londen was de practijk aan het woord, daar
zag men bijna bij elke fabriek geëxposeerd een wagentje
zoo goedkoop mogelijk bij aankoop en in het .gebruik.
Het beginsel, om de auto als dagelijksch gebruiks
artikel in dc samenleving in te schakelen, de auto dus te
brengen ondter het bereik van bijna iedereen.
Hier in Parijs vond ik dat streven niet terug. Ik
zag hier wel dé Gitroën, als kleine, heel goedkoopc
wagen.
lok de Mathis, die met ruim 2 liter benzine
100 K,M. al kan leggen.
Ook de Suère, een 10 H.P.-wogentje, evenals de
Yorigen, maar al die kleine wagens wamen verre over
schaduwd door de zware merken, de Hispana Suiza,
de Rolls Royce, de Rochet Schneider. de de Dion,
Bonton, de Minerva, Panhard Lavassir, de Farman (Fnr-
man, de vliegtuigenbouwer is ook autofabrikant gewor
den en ik bewonderde zijn chassis zeer), en anderen, te
veel om op to noemen..
Neen, hier in Parijs treft den bezoeker het vernuft,
het zoeken haar het toepassen van al datgene, wat het
rijden van en in een auto aangenaam kan maken.
Dit verschil tusschen Parijs en Londen zit behalve
in het verschil van de geaardheid der Engelschen en
Franschen, ook zeer veel in de quaestie der wegen.
Men heeft in Engeland niets dan heerlijke macadam-
wegen, die na den oorlog allemaal weer in uitmun
tenden staat gebracht worden en op het Continent, hoe
zijn de wegen daar?
Men kan met een wagentje geschikt voor Engeland,
dikwijls onmogelijk in Holland terecht, denk eens aan
den weg Haarlem—Amsterdam—Muiden.
Dus geeft men in Parijs U te zien hoe sterk JJe
wagens zijn, hoe prachtig het materiaal, hoe sterk en
tooi soepel de veeren, hoe vernuftig men feitelijk alle
schokken weet op te vangen, vóór die den inzittende
bereiken.
Men heeft, en dat is ihier i n Frankrijk en trouwens
elders op het Contineiit ook zeker noodig, speciaal
aandacht besteed aan de remmen, Zoodat men, zonder
dat de wagen gaat slingeren en 'daardoor weer gevaar
opleveren, een auto, die 100 K.M. snelheid rijdt op 60
meter tot staan kan brengen, en natuurrijk na rata van
minder vaart ook op korteren afstand.
Men heeft de proeven met deze remmen als volgt
genomen.
De auto kwam met 100 K.M. snelheid aangereden,,
iemand schoot een pistool geladen met roode menie in-
plaats van een kogel dwars over dén weg af. Met het
schot begon de chauffeur te remmen en men kon nu
gemakkelijk den afstand bepalen.
Verder is er thans geen auto, hoe klein ook, die niet
een volledige electrische installatie heeft, waarmede niet
alleen de auto vellicht, doch tevens automatisch aange
slagen wordt.
Als ik dan bedenk hoe ik vroeger jaren wel eens een
6 cyL Darrag moest aanslaan en eens een paqr jaar
geleden nog een voorstelling in het aanslaan of liever
niet aanslaan gaf voor het bekende hotel Bloemink in
Apeldoorn. Ah lè lè.
Terwijl onze kinderen zullen vragen, als zij later onze
oude kiekjes zien: „wat is dat voor een raar ding,
dat daar vooraan hangt, is dat een slinger, waarvoor?
Zoo zün er nog heel veel grootere en kleinere „raffi-
nementrMaar toch l\jkt allés og elkaar. Een autq ia
«en luto N-iö, gwf Ijsver een pd&d, Een pterd
lijkt nooit op pan ander. En'in, "het paard is uil de
mode. Later gaan onze kinderen naar het museum voor
Natuurlijke Historie om een opgezet paard te zien,
waarbij dan aan ben verklaard zal worden, dat hunne
voorouders zich eeuwenlang met dit wezen als vervoer
middel coutenteerden. De kinderen zullen medelijdend
do sclioudcrs ophalen en in hun 4 cyl. (met 4 versnel
lingen, ze doen het niet minder) schooljongens of
•meisjes automobiel naar huis tuffen. Loepen zal tegen
dien tijd levensgevaarlijk zijn cn dus zal niemand meer
locmen, behalve degeen, die zonder schandaal tc maken,
zelfmoord wil plegen.
Het werd op de tentoonstelling zoo ontzettend vol, dat
men 6 dik voor een auto stond to kijken, het was toen
pas kwart voor elf uur. Daarbij rook het dusdanig naar
parfum, dat niet alleen de dames, doch ook de meeste
heeren als een zwavelwaas omgaf, dat ik 'draaierig begon
to worden en tien lintjes inplaats van één in Ue
knoopsgaten van ai die gedecoreerde heeren begon te
fcien.
Ik ging dus niet lang daarna weg en arriveerde goed
en wel op eén halfrond vlak bij de Champs Elysées.
Daar ging ik eens sUiun rondkijken. Er waren aan alle
kanten barricades van stilstaande automobielen en daar
'tusschen een geknetter van af- en aanrijdende auto's.
Maar daar overheen mot linies het Pclit Palais cn
rechts liet Grand Palais zag ik de prachtige Pont
Alcxandre III, de brug, gebouwd ter eerc van den vader
van den vennoorden Czaar Nicolaas en dan verderop
de mooie slanke koepel van het Hotel des Invaiides,
waar de groole Napoleon rust.
Ik draai mjj o.n naar Ue Champs Elysées en geniet
van die mooiste aller verkeeiswegen, nu zoo heerlijk
getint in de door den zon tot warmte gebrachte herfst
kleuren. Daar naar boven toe in de Are de Triomphe,
waaronder nu de Onbekende Fiansche Soldaat rust
als herinnering aan den Groolen Oorlog.
Ik wandel naar beneden naar de Place de la Con
corde, waar in de Fransche revolutiedagen de guil
lotine stond. Thans is daar de Egyptische Obelisk in
het midden eu rondom de monumenten, voorstellende de
verschillende Fransche stedeu, waarvan men zich zal
herinneren dat vóór den oorlog Strassbourg steeds
met rouw omöoerd was.
Rechts is het Palais de Bourbon, de Eifel toren, links
van ons de AuLomobielclub, vóór ons de Jardin des
Tuileries met het gebouw de f,Jeu de Paume', waarin,
Fransche koningen en koninginnen het sierlijke rekket-
spel beoefenden.
Links de kerk des Madelcine, mooi afsluitend de Rue
Royale. Ik wandel langs de Rue Rivoli met rechts van
mi| den Jardin des Tuileriës, naar mijn hotel en vraag
mij af; Is dit nu een stad voor een Repiïbli'keinsche
Regeering? Nog wel een Republiek rnet eene Imperialis
tische Wereldpolitiek
Vanmiddag omstreeks 4 uur werd plotseling mijn
aandacht getrokken door eer vliegmachine, die op pl.m.
5000 meter hoogte, in een strakblauwe lucht, door «iet
uitlaten van witte rook, duidelijk leesbaar schreef:
Citroiën. De twee puntjes op de „c" werden niet
\ergeten. Dan moet men toch kunnen vliegen. Wat
een schitterende reclame.
1
ALItMAAK.
•I
In SCtl «GEIN Unnilnrdags In ttöli l Vrr.d lusl.
NILUWE NILDGRP.
Vergadering van de 'luinbouvvvereeniging Nieuwe
NieJorjj en Omstreken, gehouden op Zaterdagavond
14 October jl, in het lokaal van. den 1 eer C. Groot
Jz,. Aanwezig 26 leden.
Voorzitter de heel' A. Vissoh. die allen verwelkomt
do mgau-erhiK opent. De agenda heeft tot. aanhef:
Wal ie doei: in vorband met den tg^ciuwoordigen
treurigen. toestand? Toelichting: Uw bestuur meent,
dat de tegenwoordige toestand van de tuinbouwers
van dien aard is -dat er middelen gevonden dienen te
worden om daarin verbetering te brengen. Gaarne
erkent uw bestuur, dat. het niet gemakkelijk is om
de middelen toi verbetering aan te wijzen, doch bij
do pakkeni gaan neerzitten, geeft niets. Komt ter ver
gadering en laat ons trachten tenminste iets te
doen.".
Voorzitter memoreert, de slechte toesitanden, waar
in de tuinbouw in 't algemeen verkeert en waaruit
dus vanzelf voortvloeit de vraag: Wat is er te doen,(
cm daarin verandering te brengen.? En hoewel het
Bestuur meent, dat het genlakkelijker is om er over
to praten dan om er iets aan te doen, besloot hot
toch, dezen avond uit te schrijven, om te trachten,
gezamenlijk er iets op te vinden.
Na hot inleidingswoord van voorzitter volgt, lezing
der notulen door den secretaris, dten heer P. Zwa
german. Deize worden na lozing goedgekeurd. Daar
na wijst voorzitter ei' op, dat in de bestuursvergade-
de volgende ebde punten naar voren kwamen:
a. Ahdaesiebetuiging met het adres van de Vrijz.-
Dem. leden der Pjov. Staten (welk adres onlangs,
on dort eekend door een viertal Statenleden, in de
Schager Courant Is opgenomen).
Na eenige toelichting van dit tot Ged. Staten ge
richte adres is de vergadering er algemeen voor.
dat, er adhaesie zal worden betuigd.
b. Aan de Boerenleenbank verzoeken, de 10 pro
cent aflossing voor ditmaal niet te eischen.
Door voorzitter wordt toelichting hieromtrent ge
geven, waarna dit punt eveneens met algemeene
instemming werd ontvangen en door de vergade
ring werd besloten het daarin bedoelde verzoek tot
de Boerenleenbank te richten.
c. De verkoop der producten zooveel doenlijk te
doen plaats hebben direct aan den consument.
Voorzitter verdedigt ditvo orstel als een der beste
manieren om 'n beetje meer geld voor de produc
ten te maken. Spreker is van meening, dat in dit
speciale geval het in 't belang der tuinders is om
den tusschenhandel uit te schakelen, opdat zij zelf
oen beetje meer geld voor de producten zullen krij
gen. De vergadering komt tot de conclusie dat het 't
beste is om het te probeeren met een paar advetrten-
liën in diverse bladen, om op die wijze koopers te
•krijgen voor winteraardappelen. Aldus, wordt be
sloten-
De levering te doen a f 4 per 100'Tcilo, franco in de
schuit hier, zak inbegrepen. Degenen die werke
lijk voor dat bedrag puike winteraardappelen willen
leven n. hebben zich op te geven biji het bestuur.
Vervolgens kwam nog ter sprake de steunverlee
ning door de regeering., via de Boerenleenbanken
en wel in dier voege, dat dan de regeering zich ga
rant stelt voor eventueele schade.
Ook hiervoor gevoelde de vergadering zeer veel en
werd besloten, daarover een schrijven te richten aan
de Provinciale Commissie.
De heer G. Keulen brengt bij- de rondvraag ter
sprake de houding, die de bietenbouwers hebben
te ovoiwegeni bij den voederbietenverkoop. Vrij alge
meen is het oordeel, dat niet benedien een tientje per
1000 kilogram dient te worden verkocht Straks na
de vergadering zullen de bitenverbouwers over dit
punt di g nader overleg plegen.
De heer P. Band brengt in bespreking de cursus,
dio staat te beginnen. Op dezen cursus die wekelijks
zal wordén gegeven!, 12 weken lang, elke week een
avond, waar dan 2 uur onderwijs plaatsvindt zul
len verschillende aardappelziekten worden bespro
ken, terwijl ook diverse ziekten, waarvan vruchthoo-
men te lijden hebben, behandeld zullen worden. De
cd/Kus is gratis te volgen en de uren wordlen xoo
gesteld, dat de menschen er wel aan kunnen deelne
men, terwijl deze cursus door het Rijk wordt ge
steund. Er moeten 12 deelnemenden zijn, wil het
voortgang hebben. En er zijn thans slechts 11 aan
giften, voor den cursus, die voor volwassenen is uit
geschreven. Nu is'de vraag van den heer Band, die
als leider zal optreden, of zich nog deelnemers wen
schen: op te gteven.
Verschillende aanwezigen geven zich alsnog op
voor den cursus, die 6 avonden te N. Niedorp (voor
behandeling van aardappelziekten) cn 6 avonden te
Winkel (ter bespreking van vruchtboomendekten)
zal worden] gegeven.
Na eenige huishoudelijke bespreking volgt Sluiting
onder dank.
NIEUWE NIEDORP.
Na ufloop der Tuinbouwvereenigingvergadering in
café Groot alhier hielden een aantal voerblet'enver-
bouwers nog eene bespreking, met als resultaat, dat
werd besloten cm een comité te vormen, dat nog na
der zal uitwerken het besluit der bietenbouwers om
niet beneden f 10 a f 12 per 1000 kilo de voederbieten
te verkoopen, terwijl getraent zal worden ook an
dere verbouwers van voederbieten in deze richting
t.p t,e wekken en over dit punt eene advertentie in de
Schager Courant t,e plaatsen, en Woensdagavond
a s. opnieuw ter bespreking in café Groot samen te
Komen
ZUID3CIIARWOUDE.
Al spelende raakte bet 7-jarig dochtertje van den
eer M .te water. Reeds in zinkenden toestand werd
'lt ongemerkt door een voorbijrijdenden fietsrijder
uit Broek, die te water sprong om het kind te red-
ien. wat hem dan ook gelukte, niet het minst tot
•rootfi voldoening der ouders.
LANGENDIJK.
Berichtten we onlangs omtrent zware witte kool.
welke aan den Langendijk wordt geteeld, ook van
'e roode is de teelt zoo gunstig geweest, als nog
zelden of nooit is voorgekomen. Exemplaren van
K.G. zijn geen zeldzaamheid. Dezer dagen werd
een partij van 2700 K.G. aangevoerd, waarvoor
slechts 340 stuks noodig waren. Deze hadden dua
e«-n gemiddeld gewicht van ongeveer 8 K.G. per
stuk. De opbrengst was er echter niet in evenredig
heid mee: f16 20 voor de heele partijl
LANGENDIJK.
Dat het. bij de tegenwoordige slechte uitkomsten
van den tuinbouw, ook voor de arbeiders slechter
?aat worden, 9preekt van zelf: de bouwers kunnen
de geldende loonen niet meer betalen. Loonsverla
ging wordt in uitzicht gesteld of reeds ingevoerd,
terwijl sommigen hun arbeiders gedaan geven of hot
locpende contract niet, zullen vernieuwen.-In Koedijk
heeft de tuinbouwerspatroonsvereeniging den ar
beiders reeds een overeenkomst aangeboden, waar
bij de loonen met 30 worden verlaagd. De arbei
ders zijn daarop weliswafi/r nog niet Ingegaan, doch
hebben alsnog o:m een conferentie verzocht. Komt
geen verbetering in den toestand, dan zal force de
majeur hier ongetwijfeld het laatste woord spre
ken.
OUDKARSPEL.
De korfbalclub S S.S. I speelde j.1. Zondag op eigen
terrein tegen V D.I. van Winkel. S.S.S. won dezen
wedstrijd met 30.
NOORDSOHARWOUDE.
Voor enkele weken werd te Broek op Langendijk
f>n in deze gemeente een boekhoudcursus opgericht.
Nu heeft men echter deze beide moeten combinee-
ron. omdat, de cursus te Broek op enkele deelnemers
was toruvgeloopen. waardoor voor den leider de cur
sus niet meer loonend was. De lessen worden nu
••.Hoen gehouden in het lokaal van den heer J. de
Bakker,
LANGENDIJK.
Onze tuinders treffen in die blauwe winteraard
appelen tamelijk veel zieken aan. Er zijn er die daar
door een derde gedeelte moeten vernietigen. Alle te-
~enspoed schiint, dit jaar bij elkaar te komen.
LANGENDIJK.
Dc afdeeling Langendijk van Het Witte Kruis zal
hij genoegzame deelname dezen winter weer een ba-
kercursus openen
OUDKARSPEL.
Bij de restauratie van een woning, waarvoor stij-
■p"werk was ongesteld, raakte eer» deel van h°t,
<t!'ve.rwork u't eik nar. met het vevolg dat «ie beide
'.anrop werkzaam zijnde arbeiders naar beneden
kwamen. De timmerman B. kwam op zijn beenon
terecht en bekwam geen letsel, doch de metselaar
R. kwam op een balk terecht en liep eenige vermoe
delijk niet zeer belangrijke kneuzingen op.
Geneeskundige hulp is ingeroepen, en de patiönt
zal eenie-e dagen het bed moeten houden.
NOORDSCHARWOUDE.
Het voorloopig bestuur, onlangs benoemd om do
afdeeling Volksonderwijs opnieuw op te richten of
nieuw leven in te blazen, kwam Zaterdagavond
voor verdere besprekingen bijeen.
In die bijeenkomst werd meegedeeld, dat verschei
dene van de oudo leden zich opnieuw als lid heb
ben opgegeven, terwijl een gedeelte van hen nog op
gezocht moet worden.
Ook waren reeds eenige nieuwe leden toegetre
den.
Besloten werd met kracht de organisatie ter hand
te nemen, vooral ook omdat de nieuwe wetsbepa
lingen groote activiteit voor de belangen van het
gpenbaar onderwijs meer dan noodig maken.
De heer KI. de Vries zal worden ultgenoodlgd een
spreekbeurt te vervullen en verschillende vermoe-;
delijke voorstanders van het openbaar onderwijs zul
len binnenkort de uitnoodlglng ontvangen lid der af
deeling te worden.
Na de openbare vergadering zal de afdeeling dofi-
nitief worden opgericht, hoewel mon nu reeas van
het welslagen volkomen overtuigd was.
NOORDSCHARWOUDE.
Onder veel belangstelling hield het Harmoniegczel-
schap Excelsior Zondagmiddag haar laatste open
luchtconcert in dit seizoen.
DE OPHEFFING VAN „LANDBOUW".
In verband met de voorgenomen opheffing van
het departement van Landbouw, Nijverheid' en Han-
lel vernemen wij. dat het thans in de bedoeling ligt
ie onder dit Departement ressorteerende werkzaam
heden aldus te verdeel en, dat Landbouw en Vis-
scherij worden ondergebracht bij het Departement
van Binnenlandsche Zaken; Nijverheid en Handel
bij het Departement van- Arbeid en Mijnwezen en
Scheepvaart bij het Departement van Waterstaat.
STOOMBOOTDIENST ALKMAAR—LONDEN.
Naar de correspondent van het Hdbld. te Alkmaar
verneemt, is de nieuwe stoombootdienst Alkmaar
Londen wegens gebrek aan belangstelling stopgezet.
VERWAARLOÖZING HALVEN CENT.
De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft tot
de verschillende besturen een schrijven gericht van
den volgenden inhoud:
„Ik heb de eer u uit te noodigen van, nu af aan,
voor zoover wettelijke regelingen zich daartegen niet
verzetten, tot weglating van den halven cent in uwe
administratie over te gaan. Aan het departement
van financiën wordt een regeling voorbereid, die de
wettelijke bezwaren tegen het verwaarloozen van
den halven cent zal opheffen.
In geval er wettelijk bezwaren zijn tegen verwaar-
loozing van den halven cent, noodig ik u uit sommen
naar boven tot een cent af te ronden. Op deze wijze
wordt verkregen, dat, in afwachting van bedoelde
wettelijke regeling, welke verwaarloozing beoogt, de
halve cent aanstonds geheel uit de administratie
vervalt.
HET TEKORT OP DE SPOORWEGEN.
Uit Utrecht, 14 October. De conferentie tusschen
de directie der spoorwegen en de personeelvertegen-
woordigers, die den geheelen piorgen duurde, heeft
geen resultaat opgeleverd. Do directie wijkt niet van
haar standpunt af.
DE MALAISE IN DE INDUSTRIE.
Uit Schiedam, 14 Oct. Aan de Scheepsbouw
maatschappij Nieuwe Waterweg alhier, ssijn heden