HULP VOOR OE TUINBOUWERS. l Salon de 1'Automobile Paris. DE LiNCE J DE Dinsdag 17 October 1922. 65ste Jaargang. No. 7113. TWEEDE BLAD. CKKDIKTKN. Binnenlandsch Nieuws. r imogeu w9 verwachten, en we durven het niet eer dei dat ook de Reaearing zich genoopt tal zien bier 1 afdoende hulp te bieden. Men schrijft cns uit den Langedijk- De noodtuosiand in den tuinbouw duurt reeds en 1 eelen tijd. De hulpverleening in den vorm van kweekorscredlef da'eert reedis van het begin 1921, dcch tot die hulp ging men eerst over, toen de slechte financieele uitkcmsten van den tuinbouw reeds ongeveer een jaar duurden. Intusschen is do toestand al meer en meer precair gewordien en nog ziet het er niet naar uit, gezien vooral die toenemer de depressie van de mark. die voor onze tuinbon wens fataal is, dat fr eerlang een kentering in den toestand is Ie verwachten. Duidelijk zal het dei meesten thans wel geworden zijn. dat. zij. die meen den, dat andere'politieke constellaties uitkomst kon den brengen, hebben misgetast, daar deze crisis die de heele wereld' teistert, een economischen onder grond) heeft eni slechts zal kunnen worden bestreden, als men dit zal trachten te doen langs de wetten, der economie. De toekomst moet- niettemin met bezorgd heid tegemoet worden gezien, niet slechts- wat die van den tuinbouw betreft, doch in het algemeen, ge sproken. Prof. Bruins een van de meest deskun digen-, heeft in een rede, gehouden in de vergadering vam het Algemeen Nederlandsoh Vakverbond,, reen- meerende, zich volgens De Telegraaf aldus uitgela ten. Spreker ziet de toekomst met bezorgdheid in, Een van de groo-te moeilijkheden van dezen tijd is. dat >de verhoudingen zoo oneindig veel ingewikkel der zijn geworden, waardoor oorzaak en gevolg zoo veel verder uiteen komen te liggen en een juist in zicht bezwaarlijker te verkrijgen is. De moeilijkhe den die wij thans doorleven, hebben echter dit Roe de gevolg, dat omtrent de grenzen van wat wet en staatsmacht vermogen, weder betere begrippen ont staan. Vooral de kringen der arbeiders moeten in dit opzicht tot juister inzichten worden opgevoed en veel oude zonden moeten hier worden goedgemaakt. Hij ziet hier een van de voornaamste, zoo niet de voornaamste plicht van de leiders der vakbeweging in dezem tijd. ..De tuinbouwers zullen die moeilijkheden begrij pen„ en weinig obstinent als ze zijn, zullen zij er zich ook wel bij. willen neerleggen, doch hun geduld wnrdt wol op eeni zware proef gesteld en de gelaten heid. waarmoe zij al dieper het moeras, d.i. den on dergang ineraan, heeft bij hen toch ook haar gren zen Het moet hun toch wel eenigszins wrevelig 'c mor>de worden bij het antwoord dat de Regeering gaf op de vragen van den heer Weitkamp, gesteld naar aanleiding van de treurige toestanden in den tuinbouw. Immers men heeft daaruit kunnen lezen dat de Regeering niet van plan is om zelfs aan cl meest gerechtvaardigde verlangens der tuinders te voldoen Het beruchte half procent registratierecut van over de veilingen verkochte pro-ducten do spoot- wogtarieven. die veel en voel te hoog zijn. blijven, zooals ze zijn Terwijl een initiatief-voorstel tot nf schaffimr van het genoemde registratierecht bij cli Kamer eiken dag kan inkomen, wordt reerls bij voor- haat gezegd, dat do Regoering de opbrcr-gst, ervaa 'liet' missen kan F,en ïoductio van gemiddeld 25 pet. op de tarieven ier spoorvi achten heeft het bereikbare genaderd en meerdere hulp is voor die regeering niet mogelijk. Jaar zö zich te zeer bewust is. dat ook andere bevol kingsgroepen in slechte conditie verkeeren. De regeering had ook met wat minder camouflage unnen zeggen, -dat zij wel dagwerk had, als ze daar am zou willen beginnen. Dit standpunt van de le- oeririg is. dunkt ons. ten zeorstq te betreuren, oni- at daaruit blijkt, dat zij niet op de hoogte is mei en toestand der tuinbouwers en zich daardoor tot in antwo-Td laat leiden; dat de sporen van haru- eid in zich draagt. Ten eerste had men mogen ver achten. dat. gezien de actie der agrariërs bij uc. atste verkiezingen, zij haar oordeel over het al of iet gewenschte of noodzakelijke van een aannemer in het bedoelde initiatief-voorere! had opgeschoit •t daarovei de verschillende fracties haar meening adden kenbaar gemaakt. Nu toch is do pas, om nig succes voor de noodlijdende tuinbouwers te «reiken, al bij voorbaat afgesneden. Tweedcns lijdt tocht hot antwoord geen hout, omdat to 'h >k tal van andore bevolkingsgroepen worden ge vlpen. Denken we slechts aan de werkloozen, een eun ten volle gerechtvaardigd, doch in deze tuin- >uw,streken is de toestand zoo, dat er niet alleen ets verdiend wordt, d,och dat de exploitatie een te- >rt oplevert, We veronderstellen, dan ook, dat bij i Algemeene Beschouwingen, die voor do deur aan, dit brandende vraagstuk voor het forum zal •men, doch daarbij zoodanig zal worden belicht, it de Regeering tot daden zal moeten overgaan. Het ware te wenschen, dat de Kamerleden, die •ornemens zijn een lans te breken voor onze tuin- uwers, zich in loco van een en ander op de hoogte llen stellen om daarbij met gedocumenteerde ox- oitatiestaten, ontleend aan boekhoudingen en op- ven van tuinders, aan te komen, dat er dringende spoedige hulp noodig is. Daar is bovendien de quaestie van het Ministerie n Landbouw. Zonder uitzondering hebben alle nd- en tuinbouworganisaties, die zich over deze ak hebben uitgesproken, hetzij zij staan op neutra- n, hetzij op confessioneelen grondslag, in den zin in een afzonderlijk Departement voor deze materie mdviseerd. We zien echter gebeuren, dat de Mi- ister van Binnenlandsche Zaken, die toch onge- vijfeld in deze tijden zijn handen vol heeft aan zijn igen Departement, de zorgen op zich neemt van .and- en Tuinbouw, die juist thans wel een dub belen rflan vragen om de heerschende crisis te bo zen te komen. Is dit niet spotten met de nooden cn behoeften van een noodlijdend deel der bevolking? Sr zijn hier tal van bouwers die op den rand van Jen afgrond staan. Eiken dag uitstel verergert den toestand. Als dan eindelijk tot steunverleening zal worden overgegaan, maken we 'ons bang, dat een schifting zal worden gemaakt tusschen bedrijven, die nog te helpen zijn en andere, die reeds te diep gezonken zijn, om voor hulpverleening in aanmer king te komen. Aan wie de schuld, dat er tot deze laatste groep vele zullen behooren, is een vraag, die de Regeering dan zelf maar moet oplossen. Er zijn er, die de crisis in den tuinbouw willen laten uitzieken, doordat, als gevolg van de slechte prijzen de productie zal verminderen en daardoor de prijzen door de allesbeheerschende regels van vraag en aanbod als vanzelf zullen stijgen. Wij zijn geen voorstanders van deze meening, vooral niet omdat de slachtoffers dan juist zullen vallen in die kringen, die thans reeds met de allergrootste moeite het hoofd boven water houden, terwijl de beter ge situeerden het kunnen uitzingen. Het voornaamste middel, om in deze moeilijke tijden doeltreffende hulp te verleenen, zien wij dan ook alleen hierin, dat Gedeputeerde Staten gevolg geven aan de wen schen, neergelegd in het bekende adres der 4 Vrij zinnig-Democratische Statenleden, en dat niet té spoedig kan worden overgegaan tot inwilliging der wenschen daarin neergelegd. Laat ieder in zijn kring het noodige doen, om aan dit adres den noodigen •steun te verleenen om te bereiken, dat straks de Seele provincie achter onze Statenleden staat. PAn Toen ik gisterenavond in Parijs aankwam, was het werkelijk weer het oude, mij van vroeger zoo welbe- bekende Parijsla Ville Lumière. De straten van het Gare du 'Nord, waar mijn trein om 6 uur aangekomen was tot de Rue fde Revoli, waar mijn hotel is. waren hel verlicht en ontzettend druk. De echte drukte van Parijs met het eeuwig getoeter der tallooze automobielen, die schijnbaar een wedstrijd hou den (ook in het toeteren) Dio drukte, die zoo verschilt van dio in Londen, waar het ook druk is, maar zoo ordelijk. De auto's van Porijs vliegen, razen en toeteren maar door de straten kris en kras, «te voetgangers zijn absoluut-bijzaak en elke chauffeur schijnt wei „maling"' te hebben aan elk ander mensch, dier of voorwerp in Parjjs. Vivi 1' indivi dualisme.. Terwijl Ik zat te kijken naar al die drukte, beukte een andere auto-taxi die ons voorbij wilde, tersvijl er geen plaats was, tegen ons aan. Niet erg gelukkig en net liep met eenige vloeken en scheldwoorden niet van mij af. De Boulevard des Italiéns wasbuitengewoon gezel lig druk en de Place de ü'Opóra, 'die wq kruisten was heel mooi met de violet verlichte vensters van de Grootc Opéra. In de Rue de la Paix Werd nog druk gewinkeld, de Place Vendame, waar Napoleoirl boven oj zijn bronzen zuil het gedoe beneden zich aankijkt, was rechts vol met I auto's die wachtten op de vele theedrinkendon in het chique H-otel Ritz. In mijn hotel was het onrustbarend vol en het was goed. dat ik getelegrafeerd had, want nu hadden ze een kamer voor hun ouden klant gereserveerd. Tal yan lieden werden teruggewezen. Ik trachtte een Hollandsch vriend te bereiken in het hotel mij door hein opgegeven, maar hij had daar geen plaats gevonden, eu de portier wist zijn adres niet. Zoeken is natuurlijk 'onmogelijk, men kan met evenveel succes naar een speld in een hooiberg zoeken. Met al die grappen van ve.rkleeden, teiefoneeren gaan naar het hotel, etc., was hel te laat voor een theater geworden. Ik ging dus eten en daarna naa rmijn hotel brieven schrij ven. Nu alles misgeloopen was, was mijn stemming er uit en dan voelt men zich nergens eenzamer dan in parijs. Ik voel niets voor Moulin Rouge en Folies. Bcrgerès, ik heb die gelegenheden vroeger jaren zoo dikwijls moeten bezoeken, mei Hollanders, dié deze gelegenheden boven een theater of opera waardeerden, dat ik er nooit meer heen hoop te gaan. Ik schijn [Wellicht akelig blasé, maar dat ben ik toch heusch met andere dingen niet. Ik hoop vanavond naar een aardig theaterstuk te gaan, daarvan geniet ik. Zoo was ik gisterenavond Kruimeidam in Parijs en ging vroeg naar mijn kamer en las in deze Fransche at mosfeer een Duitsdh heel zwaar boek„Der Platz en der Sonne", en sliep zwaarmoedig in. Vanmorgen was ik vroeg op en kreeg bericht, dat er hedenmiddag op mij gerekend werd. Ik had dus mijn ochtend vrij eu besloot te «aan wan delen naar de oorzaak van al die drukte in Parijs, naar de oorzaak van volle treinen, voile hotels, vu.ie restaurants, volle theaters nJL naar de Automobiel ten toonstelling in het Grand Palais. Het Was heerlijk weer. Wanneer men nu maar niet steeds een schietgebedje behoefde te doen voor het oversteken der straat en een dankgebedje na een veilige overtocht, dan zou het werkelijk ideaal zijn geweest, jfk kwam heelhuids aan het Grand Palais. Inmidaeis was ik langs de Champs Elysseós voorbij een onafzienbare rij van Citroën-automobielcn gewandeld, die daar alle maal met een chauffeur als reclame staan. Ik was om kwart voor tienen voor mijn 5 franfcs binnen en het was al bedenkelijk»vol Laat ik als mijn algemeenen indruk zeggen, dat ik deze tentoonstelling veel gemakkelijker voor den bezoeker vond, dan die van het Olympia te Londen, U indertijd beschreven. Het Olympia, hoe groot ook, .eigent zich l >eh 1 mg zoo goed nietvoor tentoonstellingen ais Uil Grand Palais, dat er voor gebouwd is. Vooral ook kwamen hier in Parij3 de onderafdelingen dus de onderdeel-inzendingen op de galerijen veel beter tot haar recht dan te Londen. Alles is hier ruimer en veel gemakkelijker te overzien. Ik zou van deze tentoonstelling willen zeggen, dat zij staat in het teeken van het vernuft. De tentoonstelling in Londen was die der practici, de tentoonstelling in Parijs is er een der ver nuf telingen. In Londen was de practijk aan het woord, daar zag men bijna bij elke fabriek geëxposeerd een wagentje zoo goedkoop mogelijk bij aankoop en in het .gebruik. Het beginsel, om de auto als dagelijksch gebruiks artikel in dc samenleving in te schakelen, de auto dus te brengen ondter het bereik van bijna iedereen. Hier in Parijs vond ik dat streven niet terug. Ik zag hier wel dé Gitroën, als kleine, heel goedkoopc wagen. lok de Mathis, die met ruim 2 liter benzine 100 K,M. al kan leggen. Ook de Suère, een 10 H.P.-wogentje, evenals de Yorigen, maar al die kleine wagens wamen verre over schaduwd door de zware merken, de Hispana Suiza, de Rolls Royce, de Rochet Schneider. de de Dion, Bonton, de Minerva, Panhard Lavassir, de Farman (Fnr- man, de vliegtuigenbouwer is ook autofabrikant gewor den en ik bewonderde zijn chassis zeer), en anderen, te veel om op to noemen.. Neen, hier in Parijs treft den bezoeker het vernuft, het zoeken haar het toepassen van al datgene, wat het rijden van en in een auto aangenaam kan maken. Dit verschil tusschen Parijs en Londen zit behalve in het verschil van de geaardheid der Engelschen en Franschen, ook zeer veel in de quaestie der wegen. Men heeft in Engeland niets dan heerlijke macadam- wegen, die na den oorlog allemaal weer in uitmun tenden staat gebracht worden en op het Continent, hoe zijn de wegen daar? Men kan met een wagentje geschikt voor Engeland, dikwijls onmogelijk in Holland terecht, denk eens aan den weg Haarlem—Amsterdam—Muiden. Dus geeft men in Parijs U te zien hoe sterk JJe wagens zijn, hoe prachtig het materiaal, hoe sterk en tooi soepel de veeren, hoe vernuftig men feitelijk alle schokken weet op te vangen, vóór die den inzittende bereiken. Men heeft, en dat is ihier i n Frankrijk en trouwens elders op het Contineiit ook zeker noodig, speciaal aandacht besteed aan de remmen, Zoodat men, zonder dat de wagen gaat slingeren en 'daardoor weer gevaar opleveren, een auto, die 100 K.M. snelheid rijdt op 60 meter tot staan kan brengen, en natuurrijk na rata van minder vaart ook op korteren afstand. Men heeft de proeven met deze remmen als volgt genomen. De auto kwam met 100 K.M. snelheid aangereden,, iemand schoot een pistool geladen met roode menie in- plaats van een kogel dwars over dén weg af. Met het schot begon de chauffeur te remmen en men kon nu gemakkelijk den afstand bepalen. Verder is er thans geen auto, hoe klein ook, die niet een volledige electrische installatie heeft, waarmede niet alleen de auto vellicht, doch tevens automatisch aange slagen wordt. Als ik dan bedenk hoe ik vroeger jaren wel eens een 6 cyL Darrag moest aanslaan en eens een paqr jaar geleden nog een voorstelling in het aanslaan of liever niet aanslaan gaf voor het bekende hotel Bloemink in Apeldoorn. Ah lè lè. Terwijl onze kinderen zullen vragen, als zij later onze oude kiekjes zien: „wat is dat voor een raar ding, dat daar vooraan hangt, is dat een slinger, waarvoor? Zoo zün er nog heel veel grootere en kleinere „raffi- nementrMaar toch l\jkt allés og elkaar. Een autq ia «en luto N-iö, gwf Ijsver een pd&d, Een pterd lijkt nooit op pan ander. En'in, "het paard is uil de mode. Later gaan onze kinderen naar het museum voor Natuurlijke Historie om een opgezet paard te zien, waarbij dan aan ben verklaard zal worden, dat hunne voorouders zich eeuwenlang met dit wezen als vervoer middel coutenteerden. De kinderen zullen medelijdend do sclioudcrs ophalen en in hun 4 cyl. (met 4 versnel lingen, ze doen het niet minder) schooljongens of •meisjes automobiel naar huis tuffen. Loepen zal tegen dien tijd levensgevaarlijk zijn cn dus zal niemand meer locmen, behalve degeen, die zonder schandaal tc maken, zelfmoord wil plegen. Het werd op de tentoonstelling zoo ontzettend vol, dat men 6 dik voor een auto stond to kijken, het was toen pas kwart voor elf uur. Daarbij rook het dusdanig naar parfum, dat niet alleen de dames, doch ook de meeste heeren als een zwavelwaas omgaf, dat ik 'draaierig begon to worden en tien lintjes inplaats van één in Ue knoopsgaten van ai die gedecoreerde heeren begon te fcien. Ik ging dus niet lang daarna weg en arriveerde goed en wel op eén halfrond vlak bij de Champs Elysées. Daar ging ik eens sUiun rondkijken. Er waren aan alle kanten barricades van stilstaande automobielen en daar 'tusschen een geknetter van af- en aanrijdende auto's. Maar daar overheen mot linies het Pclit Palais cn rechts liet Grand Palais zag ik de prachtige Pont Alcxandre III, de brug, gebouwd ter eerc van den vader van den vennoorden Czaar Nicolaas en dan verderop de mooie slanke koepel van het Hotel des Invaiides, waar de groole Napoleon rust. Ik draai mjj o.n naar Ue Champs Elysées en geniet van die mooiste aller verkeeiswegen, nu zoo heerlijk getint in de door den zon tot warmte gebrachte herfst kleuren. Daar naar boven toe in de Are de Triomphe, waaronder nu de Onbekende Fiansche Soldaat rust als herinnering aan den Groolen Oorlog. Ik wandel naar beneden naar de Place de la Con corde, waar in de Fransche revolutiedagen de guil lotine stond. Thans is daar de Egyptische Obelisk in het midden eu rondom de monumenten, voorstellende de verschillende Fransche stedeu, waarvan men zich zal herinneren dat vóór den oorlog Strassbourg steeds met rouw omöoerd was. Rechts is het Palais de Bourbon, de Eifel toren, links van ons de AuLomobielclub, vóór ons de Jardin des Tuileries met het gebouw de f,Jeu de Paume', waarin, Fransche koningen en koninginnen het sierlijke rekket- spel beoefenden. Links de kerk des Madelcine, mooi afsluitend de Rue Royale. Ik wandel langs de Rue Rivoli met rechts van mi| den Jardin des Tuileriës, naar mijn hotel en vraag mij af; Is dit nu een stad voor een Repiïbli'keinsche Regeering? Nog wel een Republiek rnet eene Imperialis tische Wereldpolitiek Vanmiddag omstreeks 4 uur werd plotseling mijn aandacht getrokken door eer vliegmachine, die op pl.m. 5000 meter hoogte, in een strakblauwe lucht, door «iet uitlaten van witte rook, duidelijk leesbaar schreef: Citroiën. De twee puntjes op de „c" werden niet \ergeten. Dan moet men toch kunnen vliegen. Wat een schitterende reclame. 1 ALItMAAK. •I In SCtl «GEIN Unnilnrdags In ttöli l Vrr.d lusl. NILUWE NILDGRP. Vergadering van de 'luinbouvvvereeniging Nieuwe NieJorjj en Omstreken, gehouden op Zaterdagavond 14 October jl, in het lokaal van. den 1 eer C. Groot Jz,. Aanwezig 26 leden. Voorzitter de heel' A. Vissoh. die allen verwelkomt do mgau-erhiK opent. De agenda heeft tot. aanhef: Wal ie doei: in vorband met den tg^ciuwoordigen treurigen. toestand? Toelichting: Uw bestuur meent, dat de tegenwoordige toestand van de tuinbouwers van dien aard is -dat er middelen gevonden dienen te worden om daarin verbetering te brengen. Gaarne erkent uw bestuur, dat. het niet gemakkelijk is om de middelen toi verbetering aan te wijzen, doch bij do pakkeni gaan neerzitten, geeft niets. Komt ter ver gadering en laat ons trachten tenminste iets te doen.". Voorzitter memoreert, de slechte toesitanden, waar in de tuinbouw in 't algemeen verkeert en waaruit dus vanzelf voortvloeit de vraag: Wat is er te doen,( cm daarin verandering te brengen.? En hoewel het Bestuur meent, dat het genlakkelijker is om er over to praten dan om er iets aan te doen, besloot hot toch, dezen avond uit te schrijven, om te trachten, gezamenlijk er iets op te vinden. Na hot inleidingswoord van voorzitter volgt, lezing der notulen door den secretaris, dten heer P. Zwa german. Deize worden na lozing goedgekeurd. Daar na wijst voorzitter ei' op, dat in de bestuursvergade- de volgende ebde punten naar voren kwamen: a. Ahdaesiebetuiging met het adres van de Vrijz.- Dem. leden der Pjov. Staten (welk adres onlangs, on dort eekend door een viertal Statenleden, in de Schager Courant Is opgenomen). Na eenige toelichting van dit tot Ged. Staten ge richte adres is de vergadering er algemeen voor. dat, er adhaesie zal worden betuigd. b. Aan de Boerenleenbank verzoeken, de 10 pro cent aflossing voor ditmaal niet te eischen. Door voorzitter wordt toelichting hieromtrent ge geven, waarna dit punt eveneens met algemeene instemming werd ontvangen en door de vergade ring werd besloten het daarin bedoelde verzoek tot de Boerenleenbank te richten. c. De verkoop der producten zooveel doenlijk te doen plaats hebben direct aan den consument. Voorzitter verdedigt ditvo orstel als een der beste manieren om 'n beetje meer geld voor de produc ten te maken. Spreker is van meening, dat in dit speciale geval het in 't belang der tuinders is om den tusschenhandel uit te schakelen, opdat zij zelf oen beetje meer geld voor de producten zullen krij gen. De vergadering komt tot de conclusie dat het 't beste is om het te probeeren met een paar advetrten- liën in diverse bladen, om op die wijze koopers te •krijgen voor winteraardappelen. Aldus, wordt be sloten- De levering te doen a f 4 per 100'Tcilo, franco in de schuit hier, zak inbegrepen. Degenen die werke lijk voor dat bedrag puike winteraardappelen willen leven n. hebben zich op te geven biji het bestuur. Vervolgens kwam nog ter sprake de steunverlee ning door de regeering., via de Boerenleenbanken en wel in dier voege, dat dan de regeering zich ga rant stelt voor eventueele schade. Ook hiervoor gevoelde de vergadering zeer veel en werd besloten, daarover een schrijven te richten aan de Provinciale Commissie. De heer G. Keulen brengt bij- de rondvraag ter sprake de houding, die de bietenbouwers hebben te ovoiwegeni bij den voederbietenverkoop. Vrij alge meen is het oordeel, dat niet benedien een tientje per 1000 kilogram dient te worden verkocht Straks na de vergadering zullen de bitenverbouwers over dit punt di g nader overleg plegen. De heer P. Band brengt in bespreking de cursus, dio staat te beginnen. Op dezen cursus die wekelijks zal wordén gegeven!, 12 weken lang, elke week een avond, waar dan 2 uur onderwijs plaatsvindt zul len verschillende aardappelziekten worden bespro ken, terwijl ook diverse ziekten, waarvan vruchthoo- men te lijden hebben, behandeld zullen worden. De cd/Kus is gratis te volgen en de uren wordlen xoo gesteld, dat de menschen er wel aan kunnen deelne men, terwijl deze cursus door het Rijk wordt ge steund. Er moeten 12 deelnemenden zijn, wil het voortgang hebben. En er zijn thans slechts 11 aan giften, voor den cursus, die voor volwassenen is uit geschreven. Nu is'de vraag van den heer Band, die als leider zal optreden, of zich nog deelnemers wen schen: op te gteven. Verschillende aanwezigen geven zich alsnog op voor den cursus, die 6 avonden te N. Niedorp (voor behandeling van aardappelziekten) cn 6 avonden te Winkel (ter bespreking van vruchtboomendekten) zal worden] gegeven. Na eenige huishoudelijke bespreking volgt Sluiting onder dank. NIEUWE NIEDORP. Na ufloop der Tuinbouwvereenigingvergadering in café Groot alhier hielden een aantal voerblet'enver- bouwers nog eene bespreking, met als resultaat, dat werd besloten cm een comité te vormen, dat nog na der zal uitwerken het besluit der bietenbouwers om niet beneden f 10 a f 12 per 1000 kilo de voederbieten te verkoopen, terwijl getraent zal worden ook an dere verbouwers van voederbieten in deze richting t.p t,e wekken en over dit punt eene advertentie in de Schager Courant t,e plaatsen, en Woensdagavond a s. opnieuw ter bespreking in café Groot samen te Komen ZUID3CIIARWOUDE. Al spelende raakte bet 7-jarig dochtertje van den eer M .te water. Reeds in zinkenden toestand werd 'lt ongemerkt door een voorbijrijdenden fietsrijder uit Broek, die te water sprong om het kind te red- ien. wat hem dan ook gelukte, niet het minst tot •rootfi voldoening der ouders. LANGENDIJK. Berichtten we onlangs omtrent zware witte kool. welke aan den Langendijk wordt geteeld, ook van 'e roode is de teelt zoo gunstig geweest, als nog zelden of nooit is voorgekomen. Exemplaren van K.G. zijn geen zeldzaamheid. Dezer dagen werd een partij van 2700 K.G. aangevoerd, waarvoor slechts 340 stuks noodig waren. Deze hadden dua e«-n gemiddeld gewicht van ongeveer 8 K.G. per stuk. De opbrengst was er echter niet in evenredig heid mee: f16 20 voor de heele partijl LANGENDIJK. Dat het. bij de tegenwoordige slechte uitkomsten van den tuinbouw, ook voor de arbeiders slechter ?aat worden, 9preekt van zelf: de bouwers kunnen de geldende loonen niet meer betalen. Loonsverla ging wordt in uitzicht gesteld of reeds ingevoerd, terwijl sommigen hun arbeiders gedaan geven of hot locpende contract niet, zullen vernieuwen.-In Koedijk heeft de tuinbouwerspatroonsvereeniging den ar beiders reeds een overeenkomst aangeboden, waar bij de loonen met 30 worden verlaagd. De arbei ders zijn daarop weliswafi/r nog niet Ingegaan, doch hebben alsnog o:m een conferentie verzocht. Komt geen verbetering in den toestand, dan zal force de majeur hier ongetwijfeld het laatste woord spre ken. OUDKARSPEL. De korfbalclub S S.S. I speelde j.1. Zondag op eigen terrein tegen V D.I. van Winkel. S.S.S. won dezen wedstrijd met 30. NOORDSOHARWOUDE. Voor enkele weken werd te Broek op Langendijk f>n in deze gemeente een boekhoudcursus opgericht. Nu heeft men echter deze beide moeten combinee- ron. omdat, de cursus te Broek op enkele deelnemers was toruvgeloopen. waardoor voor den leider de cur sus niet meer loonend was. De lessen worden nu ••.Hoen gehouden in het lokaal van den heer J. de Bakker, LANGENDIJK. Onze tuinders treffen in die blauwe winteraard appelen tamelijk veel zieken aan. Er zijn er die daar door een derde gedeelte moeten vernietigen. Alle te- ~enspoed schiint, dit jaar bij elkaar te komen. LANGENDIJK. Dc afdeeling Langendijk van Het Witte Kruis zal hij genoegzame deelname dezen winter weer een ba- kercursus openen OUDKARSPEL. Bij de restauratie van een woning, waarvoor stij- ■p"werk was ongesteld, raakte eer» deel van h°t, <t!'ve.rwork u't eik nar. met het vevolg dat «ie beide '.anrop werkzaam zijnde arbeiders naar beneden kwamen. De timmerman B. kwam op zijn beenon terecht en bekwam geen letsel, doch de metselaar R. kwam op een balk terecht en liep eenige vermoe delijk niet zeer belangrijke kneuzingen op. Geneeskundige hulp is ingeroepen, en de patiönt zal eenie-e dagen het bed moeten houden. NOORDSCHARWOUDE. Het voorloopig bestuur, onlangs benoemd om do afdeeling Volksonderwijs opnieuw op te richten of nieuw leven in te blazen, kwam Zaterdagavond voor verdere besprekingen bijeen. In die bijeenkomst werd meegedeeld, dat verschei dene van de oudo leden zich opnieuw als lid heb ben opgegeven, terwijl een gedeelte van hen nog op gezocht moet worden. Ook waren reeds eenige nieuwe leden toegetre den. Besloten werd met kracht de organisatie ter hand te nemen, vooral ook omdat de nieuwe wetsbepa lingen groote activiteit voor de belangen van het gpenbaar onderwijs meer dan noodig maken. De heer KI. de Vries zal worden ultgenoodlgd een spreekbeurt te vervullen en verschillende vermoe-; delijke voorstanders van het openbaar onderwijs zul len binnenkort de uitnoodlglng ontvangen lid der af deeling te worden. Na de openbare vergadering zal de afdeeling dofi- nitief worden opgericht, hoewel mon nu reeas van het welslagen volkomen overtuigd was. NOORDSCHARWOUDE. Onder veel belangstelling hield het Harmoniegczel- schap Excelsior Zondagmiddag haar laatste open luchtconcert in dit seizoen. DE OPHEFFING VAN „LANDBOUW". In verband met de voorgenomen opheffing van het departement van Landbouw, Nijverheid' en Han- lel vernemen wij. dat het thans in de bedoeling ligt ie onder dit Departement ressorteerende werkzaam heden aldus te verdeel en, dat Landbouw en Vis- scherij worden ondergebracht bij het Departement van Binnenlandsche Zaken; Nijverheid en Handel bij het Departement van- Arbeid en Mijnwezen en Scheepvaart bij het Departement van Waterstaat. STOOMBOOTDIENST ALKMAAR—LONDEN. Naar de correspondent van het Hdbld. te Alkmaar verneemt, is de nieuwe stoombootdienst Alkmaar Londen wegens gebrek aan belangstelling stopgezet. VERWAARLOÖZING HALVEN CENT. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft tot de verschillende besturen een schrijven gericht van den volgenden inhoud: „Ik heb de eer u uit te noodigen van, nu af aan, voor zoover wettelijke regelingen zich daartegen niet verzetten, tot weglating van den halven cent in uwe administratie over te gaan. Aan het departement van financiën wordt een regeling voorbereid, die de wettelijke bezwaren tegen het verwaarloozen van den halven cent zal opheffen. In geval er wettelijk bezwaren zijn tegen verwaar- loozing van den halven cent, noodig ik u uit sommen naar boven tot een cent af te ronden. Op deze wijze wordt verkregen, dat, in afwachting van bedoelde wettelijke regeling, welke verwaarloozing beoogt, de halve cent aanstonds geheel uit de administratie vervalt. HET TEKORT OP DE SPOORWEGEN. Uit Utrecht, 14 October. De conferentie tusschen de directie der spoorwegen en de personeelvertegen- woordigers, die den geheelen piorgen duurde, heeft geen resultaat opgeleverd. Do directie wijkt niet van haar standpunt af. DE MALAISE IN DE INDUSTRIE. Uit Schiedam, 14 Oct. Aan de Scheepsbouw maatschappij Nieuwe Waterweg alhier, ssijn heden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1922 | | pagina 5