Freco's Mdpijntableiten
BinnenJandscb Nieuws.
Staatsloter it
HOE EEN STAD ONBEWOONBAAR WORDT.
Het Berlijnsche verkeer,is ontwricht, maar voor
don oorlog was het verkeer in geen wereldstad zoo
schitterend georganiseerd als tcBerlijn. Dat is een
oordeel die vele Berlijners zich zullen permitteeren
tegenwoordig. Dit nu, aldus de Berlijnsche cor
respondent der Maasbode, is onjuist.
Ook vóór den oorloj? hen ik moer dan eens te
Berlijn geweest on steeds viel het mij op, dat de ver
keersmiddelen, niet alleen vergeleken hij die van
een grootere stad als Londen, doch ook bij die van
het ongeveer even grooto Parijs, ontocreikend wa
ren.
Ten volle aan don eisch beantwoorden dee<kslechts
de voortreffelijke „Stodt und Ringbahn". De onder-
on bovengrondsche spoonvegen (Hoch und Unter-
grundbahn) functionneerden uitstekend, doch het net
was voel te weinig uitgebreid. De trams reden des
avonds na acht uur met veel te lange tusschenpoo-
zen, zoodat men vaak eindclooze tijden aan do haltes
moest wachten. En de omnibussen, die vooral in hot
bovengrondsche verkeer to Londen zulk een groote
rol spelen, en de buitenwijken en voorstoden met de
centra dier stad verbinden, namen te Berlijn slechts
een secondaire plaats fn. Daarbij kwam, dat vooral
de tramwagens te Berlijn er onoogelijk uitzagen,- en
dat er tusschen de verschillende categorieën van ver
voermiddelen een georganiseerd verband bestond. De
toestand was dus alles behalve ideaal.
Dit was wellicht voor een deel toe te schrijven
aan de gebrekkig geregelde verhouding tusöchen de
gemeenten, welke te zamen Groot-Berlijn vormen,
maar voor, een veel grooter deel daaraan, dat de stad
zich in een paar dozijn jaren in ongekende mate
ontwikkeld had, waardoor het schier onmogelijk' was
de verkeersinrichtingen gelijken tred te doen houden
met do snel toenemende bevolking en de zich haar
alle richtingen uitbreidende stedelijke bebouwing.
Zeer zeker verkeerde echter Berlijn vóór den oor
log. ook wat de verkeerstoestanden betreft, in een
onvergelijkelijk veel gunstiger positie dan thans. Deze
stad, met een bevolking, welke bijna even talrijk is
als die van Parijs, doch met een oppervlakte, welke
die der Fransche hoofdstad aanmerkelijk overtreft,
zal ten slotte onbewoonbaar worden, wanneer er goen
middelen worden gevonden, om hel verkeer,,dat van
maand tot maand gebrekkiger wordt, eenigszins op
peil te brengen.
Voor alle openbare verkeersmiddelen geldt thans:
le. dat zij te duur zijn; 2e. dat zij over te weinig
„laadruimte" beschikken; 3e. dat zij met te lange
tusschenpoozen rijden; -4e. dat zij te langzaam rij-'
den; 5e. dat zij niet samenwerken.
De trams en de treinen van den Stadtbahn bevin
den zich buitendien in een toestand van diep verval.
Het tramtarief, dat een goed half jaar geleden
vcor een „enkelen rit" nog 3 mark bedroeg, ia ge
leidelijk verhoogd tot 50 mark. Do. verhoogingen heb
ben om de twee of drie weken plaats» Een weinig
goedkooper is de Hochbahn, welke ongeveer elke
veertien dagen zijn tarieven opslaat. Nog duurder
-zijn daarentegen do omnibussen, welke een sectie
stelsel hebben ingevoerd, hetgeen het voordeel heeft,
dat men met deze vervoermiddelen kleinere afstan
den voor minder geld kan afleggen. Het goedkoopst
is de „Stadtbahn"; de bouwvallige, krakende wa
gens zijn op de drukke uren echter overvol; dit ver
voermiddel heeft ook het bezwaar, dat' het uitgestrek
te wijken volkomen links laat liggen.
Tramtarieven van 30 tot 50 mark zijn voor den
gemiddelden Berlijner te boog. Niet dat deze prij
zen buiten verhouding tot de algemeene levenskosten
zijn, doch, terwijl men op alles kan uitsparen, kan
men het, in verband met de geweldige afstanden,
onmogelijk stellen zonder tram of stadstreinritten.
Niet alleen de „Stadtbahn". doch allo openbare
verkeersmiddelen bieden onvoldoende ruimte. In do
trams, on vooral in de1 wagons der onder- en boven-
grondscho spoorwegen, worden de passagiers, behal
ve op enkele stillere uren, opeengepakt als de spreek
woordelijke haringen in oen ton. Dit is niet alleen
onaangenaam, het veroorzaakt ook aanmerkelijke
vertragingen. Aan elk onder- en bovengrondsch
station gaat heel wat tijd verloren, alvorens de rei
zigers. die de treinen willen verlaten, er uit „ge
perst", en de passagiers, die willen meerijden, er in
„gestopt" zijn. Het bliksemsnelle bedrijf van een Lon-
denscho tube is hier volkomen onbekend. Ook rijden
de ovqrbelasto electrische treinen opvallend langza
mer dan die. welke ongeveer het aantal passagiers
vervoeren, waarop zij berekond zijn. De overvolte is
een gevolg van gebrek aan materiaal (waarmede
thans trouwens ook de meeste andere buitenlandsche
hoofdsteden te kampen schijnen te hebben); zij
wordt nog verergerd door voortdurende inkrimping
dor diensten. Ook midden op den dag moet men
vaak 10 minuten>of langer aan een* tramhalte of in
een ondergrondsch station op zijn „lijn" staan wach
ten.
Het gebrek aan samenwerking tusschen de ver
schillende diensten maakt de situatie nog moeilijker.
Wie in het Westen woont, /on in het Oosten zijn da-
gelljksche bezigheden heeft, moe.t, zoo zijn woning
eenerzijde, cn zijn kontoor of fabriek anderzijds, niet
bijzondor gunstig gelegen zijn, van twee en vaak
zelfs drie verschillende vervoermiddelen gebruik ma
ken, welke noch wat het tarief, noch wat de aanslui
ting betreft, op elkaar correspondeeron, zoodat men
dagelijks tweemaal vijf kwartier kwijt is met „rei
zen" (het wachten aan de haltes inbegrepen) van
den eenen kant der stad naar den andere, benovens
150 of 200 mark aan „tramgeld".
ERNSTIGE HOTELBRAND TESIMLA.
Uit Delhi, 7 Dec. Volgens een telefonisch bericht
uit Simla brandden daar gistoravon'd togen 9 uur de
drie hoofdgebouwen van het Grand Hotel af, dat op
het hoogste punt van Simla staat, zoodat de zware
brand ver in het rond een indrukwekkend gezicht
opl veerde.
De naburige gebouwen van de ïmperial Bank en
van het legerhoofdkwartier stonden aan groot ge
vaar bloot, maar werden door de brandweer be-
schem<L De meeste hotelgasten waren afwezig, toen
do brand uitbrak, maar verloren al hun bezittin
gen. Tel.
DE PRIJSDALING IN ZWEDEN.
Stockholm, 7 Dec. Het blad „Social-democra-
ten" wijst er ln een artikel op, dat d'e kosten van
het levensonderhoud in Zweden op het oogenblik
neiging vertoonen om belangrijk te dalen. Alles
wijst, er, volgens het blad, nu tegen het einde van
het jaar op, dat het index-cijfer omtrent de kosten
van het levensonderhoud, hetwelk op het oogenblik
op 190 staat, geduren'de den loop van het volgende
jaar tot 170 zal dalen, terwijl de mogelijkheid be
staat, dat de Zweedsche groothandelprijzen in de
naaste toekomst een maximum-indexcijfer van 150
zullen hebben, vergeleken met een index-cijfer van
vóór den oorlog van 100.
EEN DUITSCH VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Uit Strahlsund, 7 Dec. Een rnet vier personen
bemand vliegtuig van de Strahlsunder Luftsfchifffa-
brik stortte heden tijdens oen proefvlucht van een
hoogte van 300 meter in zee. Alle inzittenden, twee
ingenieurs en twee volontairs, werden: gedood.
DE WOELINGEN IN BULGARIJE.
Uit Belgrado, 7 Dec. Uit Sofia wordt gemeld,
dat aldaar honderden boeren zijn aangekomen.
Dinsdagavond hebben deze het gbeouw van de de
mocratische club en tal van winkels in Verschillende
straten verwoest en geplunderd. Er heerschte eon
grooto wanorde in de stad. De boeren werden bege
leid door muziekcorpsen. Zij schoten blindelings om
zich hoen met revolvers en geweren. Men zegt, dat
tal van personen gedood' en gdwond; zouden zijn.
Do geplunderde winkels behooren moerendeels aan
Joden.
DE ANONIEME BRIEVEN VAN TULLE.
Na afloop van den eersten1 dag' van haar proces
is juffrouw Angèle Laval op straat lastig gevallen
door de bevolking van de eenige wijk van Tulle, die
van de anonieme brieven verschoond bleef. Men
schold haar voor „heks" uit en do president der
rechtbank moest haar in bescherming nemen tegen
de betoogers.
Den tweeden dag had een duel met woorden
plaats tusschen den schriftkundige a charge dr. Lo-
card, volgens wien de meeste brieven door Angèle
zijn goschreven en den schriftkundige a décharge,
den heer Gibelin, deskundige op dit gebied van de
rechtbank van deSeine, die de conclusies van den
heer Locard bestreed.
Gehoord werd nog een „slachtoffer" van dr. Lo
card, een Braziliaan, die door de verklaringen van
dezen schriftkundige oen» voor het Assisenhof had
moeten verschijnen, waar hij echter vrijgesproken
werd. Hij waarschuwde de rechtbank, van Tulle to
gen dozen deskundige.
Verder werd de don Juan van do prefectuur ge
hoord, de heer Moury, die door Angèlo werd nago-
loopen, doch met een ander trouwde, welke andere
aanvankelijk door het openbaar gerucht to Tulle als
de schrijfster der anonieme brieven werd aangewe
zen.
Don Juan zoi.er geen oogenblik aan te hebben ge
dacht met haar te trouwen. Zij washem niet rijk ge
noeg; hij had eer: bruidschat noodig van 100.000
francs, en Angèle had hem gezegd, dat zij maar
00.000 francs had. Waarop deze weinig galante don
Juan had geantwoord, dat zij maar eens weer moest
langs komen als zij den hoofdprijs had getrokken
uit een loterij. Een geestigheid, ijlie hot publiek deed
brullen, zoodat de zitting tien minuten 'moest wor
den geschorst, om te kalmeeren.
Het getuigenverhoor liep cien tweeden dag af.
Na afloop bracht de rechtbank een bezoek aan oen
restaurant, in de gang waarvan een der brieven ge
vonden was, om te kunnen consfateeren, dat hier
inderdaad van smaadschrift in het openbaar kon
worden gesproken.
Mr. Hesse, een der verdedigers, lieeft een anonie-
mén brief ontvangen, evenals dr. Locard.
NAAR HET VOORBEELD VAN TULLE
Thans is te Coussej', in de Vogezen, het spook der
anonieme blieven aan het rondwaren. Tal van in
woners hebben dergelijke naamlooze epistels ont
vangen en een der slachtoffers heeft bij de justitie
een klacht ingediend.
PER KOKER 45 CENT.
Binnen 10 min. verlichting der hevigste^ hoofdpijn.
N Noot, Jultenadorp; J. Boek'el, GaHantsoog; L. v.
d. Oord en F. Randwijk, 't Zand; D. de Graaf en H.
Borst, Breezand; P. Neuveï, P. Muntjewerf G. de
Jong. Anna Paulowna: M. v. cl Klooster, Kolhorn;
Vvoï K. Step-!. Winkel; J. Krui'. N. Niedorp; Dro
gisterij „Het Groene Kruis", Schagep.. Voor engres
Gebr. Rotgans, Schagen.
Tweede Kamer.
De begrooting van Binnenlandsche Zaken is afge
handeld en tenslotte aangenomen mot enkele stem
men tegen.
Het was vandaag het debuut van den nieuwen mi
nister van Marine, den heer Wcsterveld. Het hoofd
motief van al ziin moeningen was zeker wel, dat hij
ere en beslissend oordeel over de richting waarin de
marine moest worden gestuurd, kon uitsproken voor
de behnndeling der Vlootwet aan de orde was. en
deze Vlootwet wilde htl zoo nauw mogelijk behan
deld ziens. Want als de Vlootwet, niet tot stand komt.
dan. zoo zei de Minister, kan men de marine wel
liquideeren.
En de Minister bedankte den heer Hueenholtz voor
de duidelijke wijze waarop hij dit feit had gedemon
streerd.
Wanneer er precies met den aanbouw van: onze
marine zal worden begonnen, zeide de minister niet.
evenmin als wij een'duidelijk antwoord kregen over
te veel aarv personeel en oud materiaal.
Verder bepaalde zich do minister tot wat onder-
deelen en wel: samenvoeging van vliegdiensten van
'eirer en vloot werd ongewonscht genoemd, iets an
ders was het met het bijeenvoegen van de werk
plaatsen voor die «twee diensten, dat is in onderzoek
bij de Vlooteommissie en op dit advies moet. de mi
nister wachten.
De minister was het niet eens met de sreuite opinie
'at, de eeest.' van hot personeel zoo slecht was. als
er aan/repnkt moest worden dan gebeurde het. Wel
was de minister van oordeel dat een optreden als
thnns van den heer Hucronholtz voel kwaad stichtte.
Door den zwaipen druk van den pensioenlast op de
begrooting en den lagen pensioenloeftijd. werd oenige
verhoovlng van dien leeftijd overwogen. Over, de
geestelijke belangen van do vloot dacht do minister
evenals zijn voorganger. Dé minister wilde bij het
Georganiseerd overleg gaarne met de hoofdbestuurs
leden der veroenigingen spreken, maar ook met ter
zake kundige leden van het personeel.
De minister erkende de noodzakelijkheid om iets
te doen voor de oude gepensionneerden, die buiten de
pensioenwetten van 19181920 vallen, maar merkte
op, dat dit niet een zaak is die alleen Marine raakte
en dat men dus moeilijk de gevolgen kon overzien.
De replieken volgden, en daarna behandeling der
artikelen en hierbij wees de heer Van de Bilt op de
duurte van Willemsoord, waar 93 man personeel is
voor 100 adelborsten, en waar elke adelborst het land
jaarlijks f 10.500 kost, waarvoor hij "Slechts f100 be
taalt. terwijl een student aan een universiteit f200
betaalt voor niot.s dan collegegelden. Do Minister
verklaarde, dat hij op versobering van deze instelling
bedacht is.
Dinsdag stemming.
- WINKEL.
Op de lijsten door. het comité ïer teekëning bij de
ingezetenen aangeboden om te j>rotesteeren tegen dé
verslechtering van het onderwijs als gevolg der gedane
wetsvoorstellen, hebben 894 personen geteekend.
- WINKEL.
Donderdagavond' trad voor het Nutsdepartement op
de heer Ds. Klaver uit Hoorn, vanwege het. Hoofdbe
stuur met het onderwerp „Fritz Reuter".
Het gehoor was niet groot, hot weer niet best, storm
en regen en de wegen bijna onbegaanbaar, zal wei
mede de oorzaak' daarvan zijn geweest Maar was het
gehoor dan ook klein, 't was dankbaar en volgde met
aandacht sprekers beschrijving van .Reuter en daarna
van verschillende figuren, voorkomende in zijn werken,
en spreker wist dit weer te geven op aangename en
boeiende wijze.
DEINTERNEERING VAN BELGISCHE MILITAI
REN.
's Gravenhage, 7 Dec. De terugbetaling door de
Belgische -regoering van de wegens interneering van
Belgische militairen gemaakte kosten, heeft, blij
kens de Memorie van Antwoord op de begrooting
voor Buitcr}l. Zaken, nog niet plaats gehad.
Met het oog op den toestand van d'e Nederlandlsche
schatkist heeft de Nederlandscho regeering het ver
zoek der Belgische regoering om uitstel van betaling
gemeend niet te moeten inwilligen. De aangelegen
heid is bij de Belgische regeering wederom in her
innering gebracht.
Inderdaad heeft Nederland1 nog op sommige mo
gendheden vorderingen, in hoofdsom en rente, we
gens kosten van doorvoer van krijgsgevangenen en
civiele personen. De aangelegenheid der terugbeta
ling heeft bij voortduring de aandacht van den mi
nister.
ACHTERSTALLIGE BELASTING EN PRESEN
TIEGELD.
Uit Deventer 7 Doe. Naar wij vernemen is al
hier een hoogst merkwaardig geval voorgekomen in
verband met achterstond1 in betaling van do ge
meentebelasting en van een gasnota, waarbij de ge
meente gebruik wenscht te maken, van haar recht
tot compensatie tegenover een. raadslid, wien pre
sentiegeld moest worden uitbetaald wegens het bij-
wónen van raadszittingen. Het gold is voorlooplg
niet uitbetaald. Het betrokken- raadslid i» voorne
mens stappen te doen om de gemeente in. rechten
aan te spreken, omdat z.i. het prescntigeold onaan
tastbaar is. Do gemeento handhaaft hao. ntand-
punt. Tel.
VEHHOOGINO VAN HET NED. VISUMRECHT
VOOR DUITSCHERS.
Met het oog op het feit, dab sommige vreemde lan
den voor een visum een veel hooger bedrag van Ne
derlanders vorderen dan do onderdanen van die
landen voor een Nederlandsch visum moeten beta
len, heeft de Minister, blijk» de Memorie van Ant
woord op de Begroeting voor Bultenl. Zaken onder
handelingen geopend, met de Rogeerinpcn van be
doelde landen eifl op zijn, aan de Duilsche regoering
gedaan voorstel om hot Duilsche visumtarief voor
Noderland in overeenstemming te brengen met bot
Nederlandsen visum recht, ten antwoord ontvangen,
dot de Duitscho wetgeving eeno regoling in den
voorgestelden geest, niet toelaat,.
Hij overweegt thans het Nedorlnndsch visumrocht
voor Dultschers te verhoogen, doch pleegt omtrent
zeker detailpunt nog overleg met den Minister van
Arbeid.
LANDBOUWERS NAAR FRANKRIJK.
Mot het oog op de lust van vele landbouwers, om
zich een bestaan tc verzekeren in Noord-Frankrijk
heeft het Hoofdbestuur van den Ned. Roomsch-Ka^
tholiekeni Boerenbond eer hoofdambtenaar naar
Noord-Frankrijk gezonden, om daar te onderzoeken,
wat de Boerenbond zou kunnen doen in het belang
van de landbouwers, die zich daar willen vestigen.
Als gevolg daarvan heeft het Hoofdbestuur van dien
bend zich bereid verklaard, om z:jn bemiddeling te
verleenen aan allen die daar een eigen bedrijf of
werkgelegenheid! willen zoeken.
VERGIFTIGING VAN HONDEN EN KATTEN.
Deventor, 7 Dec. In de gemeente Voorst, nabij
Deventer, is een groot aantal honden, waarschijn
lijk door vergift, omgebracht. Een 10-tal werd, over
al verspreid, dood teruggevonden. Ook katten zijn
het slachtoffer van deze practijken geworden. Een
grooto belooning is uitgeloofd voor het aauwijzen
van dien. dader.
BRUG HUISDUINERWBG TE HELDER.
.Oc Minister van waterstaat heeft, overwegende, dat
het vervoor van een motorrijtuig op meer dan twee
wielen, hetwelk heizij bcladeii, netzij onbeladen, eene
asbelasting zwaarder dan 1500 Kg. heeft, of van een
ander voertuig, waarvan door eenig wiel eenj grooter
gewicht op het rij "lak wordt overgebracht dan 75ó K.G.
de rijksbrug over de Buitenliniegracht en zich uitstrek
kende van 8 M. ten noord-oosten van den frontmuur
vua het noord-oostelijk Inndhoofd tot 2 M. ten zuid
westen van den frontmuur van het zuidwestelijk ïand-
hoofd dier brug, aan beschadiging blootstelt, bepaald
lo. dat het gedeelte Rijksweg, celegen in den Huis
duinerweg onaer de gemeente Helder, voor zoover
Btrekkemie over de bovenaangegeven brug, gesloten
wordt veridaard voor die motorrijtuigen op meen dan
twee wielen, welke een asbelosting zwaarder dan 1500
K.G. hebben;
2ü. dat het verboden 13 over genoemde brug te rij
den met een ander voertuig, -waarvan door eenig wiel
oen .grooter gewicht op de brug overgebracht wordt
dan 750 K.G.; 1
So. dat het g'wioten zijn vsn'voornoemd gedeelte
Rijksweg zal worden aangeduid door waarschuwings
borden onderscheidenlijk te plaatsen ten noordoosten eo
ten zuidwester van dc bedoelde brug. St.ct.
Dit bericht uit- do Staatscourant beteekent, aldus de
Helderscbc Courant voor onze stad niet rneer of minder
dan de algeheele afsluiting voor het verkeer inet vracht
auto's van de provincie. Wat toch is het geval? De
beide bruccen over de liniegrachten aan den weg langs
het Noordnollandsch Kanaal, welke ook bij het - Rijk
in onderhoud zijn, zijn reeds vroeger voor het ver-
koer mei zware vrachtauto's gesloten, zoodat de eenige
toegang reeds was over de hier bedoelde brug aan den
Huisduinerweg. Nu ook deze gesloten is, is de toegang
naar onze gemeente eenvoudig potdicht' gemaakt
Het ia we! een radicale maatregel om! de bruggen Ie
sparen, maar het is duidelijk dat dit toch zóó niet kan.
Een zware vrachtauto van de Alkmaarsche Wasscherij
dor firma Krom kan niet meer onze gemeente binnen
komen. Een verhuizing, die tegenwoordig dikwijls per
.vrachtauto plaats heeft, kan niet meer geschieden. Een
'motor-omnibus met eigen gewicht van 2000 K.G. en
beladen mot zeg 14 personen, wordt te zwaar en mag
niet passeeren enz. Het is eenvoudig absurd, en het is
dringend noodig dat snel on afdoende wordt Ingegrepen,
daar eon dergelijke toestand onhoudbaar is.
De gemeente dient er ter bevoegdcr plaatse op aan
tc dringen, dat de bruggen in zoodanigen staat worden
gehouden, dat zij aan de eischen van het moderne
vrachtverkeer voldoen. Gelukt dit niet, dan is de weg
te trachten de bruggen in den Huisduinerweg zelf
in handen to krijgen, waarbij dan de gemeente natuurlek
de kosten van verbetering krijgt te dragen.
NIEUWE NIEDORP.
Door het gemeentebestuur alhier zijn circulaires
rondgezonden in de gemeente met het verzoek aan
do ingezetenen, mede te werken om de werkeloos
heid te bestrijden.
NOORDSCHARWOUDE.
We vernemen dat zich ruim 100 sollicitanten heb
ben aangemeld voor de vacante betrekking van ge
meente-veldwachter.
2UIDSCHARWOUDE.
Alhier is een dik touwj ongeveer -40 M. lang, ge
stolen, dat gebruikt werd bij het verplaatsen der 700
K.G. zware klok in den gemeentetoren bij de kerk.
De politie stelt ijverig een onderzoek in.
DE A. R.-PARTIJ EN DE DOODSTRAF.
■In de vergadering van de anti-rev. Kiesvereeni-
ging te Schildwolde werd bij monde van haren voor
zitter, den heer R. Raap een referaat uitgesproken
over het vraagstuk van de doodstraf.
Staande de vergadering werd de volgende motie
voorgesteld' en aangenomen:
De Anti-rev. Kiesv. te Schildwolde, in vergadering
bijeen, gehoord het referaat over de doodstraf, uit
gesproken mede naar aanleiding van den vreesel ij
ken moord' te Veendam, dringt er op aan, dat, over
eenkomstig den aanhef van ons Progr. v. Actie, die
vanwege den nood der tijden oproept tot zuivere
beginselpolitiek en onwankelbare overtuiging, on
der onzen anti-rev. Min. v. Justitie, met ernst wor
de aangesturd op wederinvoering van d'e doodstraf.
DE CONCEPT-OVEREENKOMST IN DE DRUK-
KERSBEDRIJVEN.
'9 Gravenhage, 8 Dec. ln een. druk bezochte vete
gadering van leden der vereeniging „De Nederland-
sehe Dagbladpers" en de „Néd. Periodieke Pers",
Donderdagmiddag te Amatoidarn, onder leiding van
deri heer Chr. A. Vioweg, voorzitter der vereeniging
„De Noderlandsche Dagbladpers" gehouden, is mot
algemeene stemmen de volgende motie aangenomen:
„De algemeene vergadering van de voreeniging
„De Nederlandscho Dagbladpers" en van de „Noder
landsche Periodieke Pers",
kennis genomen hebbende van het nieuwe con
tract der C.A.O., hoeveel betreurende, dat daarin
niet konden word'en opgenomen wijzigingen, die zeer
gewenecht zijn voor het dagbladbedrijf.,
besluit het nieuwe concept-contract te aanvaar
den, en zich achter het bestuur der drukkersorgani-
satio te plaatsen om het ontweip der overeenkomst
tot werkelijkheid te brengen.
DE SLUISBOUW TE IJMUIDEN.
De minister van waterstaat heeft gistermiddag
oen bezoek gebracht aan de werken van den sluis
bouw te IJmuiden. Hij was vergezeld van zijn voor
ganger, oud-minister, dr. A. II. A. König, en den ad
ministrateur van het departement van waterstaat,
den heer P. A. H. Rosenwald. De verschillende wer
ken, als hot heiwerk, do bemaling, enz. werden in
oogenschouw genomen, waarbij de heeren werden
voorgelicht door ir. J. A. Ringers. Daarna werden
op het bureau van dc ingenieurs ook nog plannen
en teekeningen bezichtigd.
HET KIND WEER TERUG.
Een inspecteur van de recherche te 's Gravenhage
bijgestaan door twee rechercheurs en eon vijftal
agenten van politie heeft gistermiddag onder hevig
vorzet van woonwagenbewoners bot 9 Jarigo Jonge,
tje Wilhelmus Boon, dat op straat van onder hot
beheer van oen liefdezuster van het Katholieke Kin-
dertehuis was weggeroofd, bij de ouder», aan wie»
macht het weteHjk onttrokken was, weer wegge-
haald. Het kind is wederom onder voogdij van hot
bedoelde gesticht gesteld.
De woedende buren wierpen met stoenen en an«
dero voorworpen naar de politie. Drie agontcn wer-
den licht gewond. Zij konden echter hun dienst blij»
ven vervullen.
De vader, de 48-jarige loswerkman C. B., is aange
houden terzake van het met geweld onttrekken van
een kind aan het wettige gezag
WINKEL.
Het watorieldintfwerk is thans zoover gevorderd in
deze gemeente, dat de hoofdleiding gelegd is, cn in
do richting Barsingerhorn wordt voortgewenkt. Met het
afloopen van dit werk zaï "öok wel met de onbegaanbare
wegen het ergste bereikt zijn ca gedacht kuniien worden
over middelen ora do straatwegen van hunne glibberige
massa te ontdoen.
LANGENDIJK
Met begrijpelijke belangstelling zagen do tuinbouwers
en ook degenen, wier bestaan grootendeels afhankelijk
is van dezen uit naar het verloop, der interpeilatte-
Duys in dc Tweede Kamer over den nood der tuin
bouwers. Voor zooverre de besprekingen daarvan thanj
bekend zijn, is zij een teleurstelling geweest, aansezier
de tuinbouwers iri 't algemeen hadden gemeend, dat dt
adviezen, aan de Itegcering uitgebracht, en de toe
lichting, op de bekende conferentie met den Minister,
gegeven, zoo éénstemmig zouden zijn geweest, dat dt
Regeering doordrongen was van ae noodzakelijkheii
van hulpverieening. Of ouders gezegd, dat er bij de Re
geering geen enkelen twijfel zou overblijven omtrenl
net bestaan van een noodtoestand.
Uit do in do Tweede Kamer gevoerde debatten is
echter gebleken, dat de Regeering daarvan niet ten
volle is overtuigd, dank zij de weinige eenstemmigheid,
welke er te co ns ia teer en viel in de rapporten, uitgebracht
door de verschiilcndo tuinbouwconsulenten, en erger,
dank zij do vrij groote eenstemmigheid dier rapporten
4at vön een noodtoestand niet kan worden gesproken.
De tuinbouwconsulent tc Hoorn toch, is van mee
ning, dat de toestand te erg is voorgesteld en dat een
ina^iT/ure tmancleére Steun van ee**ucm f.3UU pei
H A. voor aankoop van bedrijfsbenoodigdheden vol
doende kan worden geacht. Terwijl die in liet ressorl
jVlkmaar wel van een ongunstig jaar spreekt, doch vat
een noodtoestand geen sprake is. Voeg daar aan nog bij
dat zelfs de vertegenwoordigers der tuinbouwers nie
eenstemmig waren in hun adviezen omtrent den aart
van den eventueel te verleenen steun, dan i3 liet dui
delijk, dat de Minister betrekkelijk gemakkelijk spa
had, om aan te toonen, dat van directen gejdelijkec
steun geen sprake kon zijn.
Wie deze gehouden debatten heoft gevolgd en teveru
bekend is met den Werkelijken toestand der tuinders
vooral aan den Langendijk. staat ietwat perplex. Hoi
het mogelijk is, dat tuinhouwconsulenten dergelijke
.adviezen uitbrengen, is onbegrijpelijk, voorai waar zi
toch uit den aard hunner betrekking kunnen weten, da
het niet het eerste jaar is, dat de uitkomsten van (lei
tuinbouw slecht zijn. En nog onbegrijpelijker is het, da
zelfs de resultaten van besprekingen met do vortrouwcus
mannen zeil niet eenstemmig waren.
Intusschen kunnen de tuinbouwers wachten op hufj
tot het aantol van hen, die voor steun, mocht hij noj
komen, in de termen vallen, zoo gering is geworden
juist a(s gevolg van het talmen en dralen, dat er weinij
meer gesteund moet worden, d.w.z. tot er zooveel be
drijven onherroepelijk verloren zijn, dat zij van sleui
worden uitgesloten. r
LANGENDIJK.
Een handelaar verzo.nd een wagon kool, die hen
bij aankoop f95 had gekost. Voor vracht moest lii
echter, ter bestemming in het binnenland, f 135 bei
talen. i
In Don Ilaag zegt men, dat er geen noodtoestand
in den tuinbouw is. Meer voor vracht dan voor de
goederen zelfl j
Trekking van Donderdag 7 December.
2e Klasse. 4de Lijst.
No. 3913 f 1500.
No. 19769 f 400.
No. 198 l 100.
«8 474 990 1226 1589 2110, 2756
3485 3914 4085 4110 4188 4257 4291
4303 4714 4844 5104 5623 5743 6052
6469 6519 6528 6615 663 1 7124 7198
7349 7491 7570 7796 8139 8215 8652
8949 9079 9114 91-16 9296 9564 9905
10076 10295 10397 10875 11254 11267 11877
12145 12328 12460 12518 12548 1 2776 12957
14015 14603 14950 15168 15414 15643 15826
15903 15914 16193 16325 16190 16502 16792T
16884 17267 17400 17564 17595 17658 17798
18022 18426 18532 18568 18610 18684 -18958
19339 19635 19663 19781 20412 20132 20025
20979 21135 21327 21414 21687 22838
Reclames.
Verpleegsters van de Maag.
Men moet bij de lezing van den brief die om
werd geschreven door Mevr. Marcelle Bouchez, wo
r.ende op de boerderij van Defait te Ons-en-Braj
(Oiso, Frankrijk), tot de erkenning komen dat di
Pink Pillen goede verpleegsters van de maag zijn
Inderdaad bezitten de Pink Pillen alles wat noo
dig is om luimige magen weer in orde te brengen
De reden daarvan is da
de luimen der maag ns
genoeg altijd voortkome
uit vermoeidheid van da
orgaan of uit bloedal
moede en de Pink Pillet
zoowel door direct op cl
maag; le werken, welke
functies zij doen oplever
als door hare zeidzam
eigenschappen als het
stellers van het bloet
een bijzonder werkdadi]
geneesmiddel bijdievoot
bijgaande ongesteldbedei
zijn.
Het geval van Mevi
Marcelte Bouchez toon
Mevr. Marcelle Bouchez. dit duidelijk aan.
„Sedert 1916 schrijft ons deze dame had. 1
voortdurend aan erge maagpijnen te lijden. Ik ha
ook veel last van brakingen die mij ontzettend vet
zwakten. Daarbij kwamen Sog duizelingen el
echeele hoofdpijnen. Ik sliep bijna niet en, hoe woi
nig ik ook at, toch was mijne spijsvertering hel
slecht. Reeds had ik velerlei geneesmiddelen ge
bruikt, toen ik eindelijk tot de Pink Pillen bel
overgegaan. En nu, na zes Jaren hevig te hebbel
geleden, ben ik gelukkig te zijn genezen. Ik spree!
dan ook met iedereen over uw geneesmiddel."
Zoo ziet gij, maaglijders, dat gij niet mooirt watt
hopen zoolang gil de Pink Pillen nog niet hebt gl
probeerd. Mevr. Marcelle Bouchez levert u hier eel
voorbeeld dat een aanmoediging ie er ook een proef
mee te nemen.
De prijs der Pink Pillen bodraagt f 1.75 do (looi
f9.™ de zes -doozen. Zij worden verkocht in hd
Hoofddepot: Nassaukade 314 te Amsterdam. EiscH
dit adres en de Hollandsche gebruiksaanwijzing. 0'
Pink Pillen zijn ook te verkrijgen bij alle goed'
apothekers en drogisten.
(Cl. Barnerat)