DERDE BLAD."
Staatsloterij.
Raad Schagen.
Zaterdag 3 Februari 1923.
66ste Jaargang. No. 7174.
Trekking van Woensdag 31 Jan.
5e klasse. 11e Lijst
Nos. 4505 en 8843 elk f 1000.
Nos. 1348 2586 3240 3473 en 22568 elk f 400.
Nos. 13056, 11839, 20084 en 20176 elk 200.
Nos. 1959 9818 10663 12504 15912 19036 en 21451
elk f 100.
Prijzen van'1 70.
100 222 323 365 422 585 591
620 726 986 1009 1354 1519 1564
1587 1615 1650 2091 2170 2195 2237
2321 2356 2407 2551 2566 2635 2706
2753 2906 2966 3001 3145 3154 3207
3450 3490 3513 3514 3672 3758 3865
3906 3956 3984 4222 4268 4285 4352
4357 vt386 4406 4543 '4607 4637 4641
4679 4731 4804 '4806 4810 4831 4843
4911 4936 5325 5511 5627 5728 5863
5951 6335 6364 6388 6423 6453 6460
6466 6621 6899 7185 7236 7624 7638
7745 7857 8272 8287 8319 8364 8383
8463 8536 8861 9038 9083 9148 9156
9193 9203 9240 9332 9305 9512 9720
10130 10134 10355 10485 10609 11001 11008
11174 11245 11252 11170 11481 11535 —553
11558 11675 11699 11733 11824 11830 1197B.
11998 12230 12306 12444 12C23 12729 12911
13038 13211 13414 13427 13452 ,12525 13558
13691 13715 13819 13821 13951 13998 14070
14128 14135 14231 14329 14427 14562 14584
14840 14945 15011 15045 15183 15229 15587
15602 16131 16357 16386 16538 16875 17031
17017 17068 17140 17242 17311 17328 17456.
17874 17910 17949 17988 18084 18399 18366
18408 18495 18555 18557 18616 18642 18668
18903 19061 19064 19081 19129 19241 19249
19288 19312 19623 19665 19718 19753 19766
19819 19838 19848 1987 199889 19898 19921
19903 19971 20213 20315 20507 20564 20627
20641 20824 20864 20928 20995 21145 21391
21402 21-138 21601 21928 22125 22280 22295
22327 22618 22810 22821 22904 22916
Trekking van Donderdag 1 Febr.
5e Klasse. 12e Lijst
No. 18306 f 10.000.
Nos. 3890 11776 12614 19285 en 22441 elk l 1000.
Nos. 6977 8609 en 19793 elk 400.
Nos. 11644 18500 en 19524 elk f 200.
Nos. 92 179 352 1449 3764 4948 7327 7663 7790
11817 13133
16487
18481 19484 21973 en
100.
26
137
244
273
333
513
592
795
963
970
1086
1295
1315
1525
1734
1857
1887
1925
1967
2117
2136
2187
2303
2434
2615
2702
2712
2720
2956
2985
2991 3216 3231 3407 3426
3467
3508
3722
3740
3825
3901
4001
4004
4056
4087
4136
4274
4284
4329
4502
4708
4805
4825
4868
4899
4932
4987
5014
5116
5229
5608
5879
5987
6017
6035
6250
6327
6360
6431
6488
6508
6630
7025
7065
7281
7236
7368
7521
7772
8025
8119
8125
8192
8246
8257
8322
8359
8360
8405
8477
8588
8675
8731
8821
8941
8973
9019
9089
9185
9278
9315
9368
5972
9633
9649
9699 10114 10123 10180 10197 10263 10410
10416 10641 10869 11058 11080 11108 —140
11409 11825 11827 12019 12198 12256 12258
12352 12517 12577 12651 12666 12685 12800
13109 13170 13254 13347 13350 13748 13768
13799 13827 13868 14022 14035 14151 14276
14279 14389 14551 14573 14651 14792 14841
14488 14871 14946 15104 15315 15372 15416
15461 15627 15632 15656 15798 15830 15834
15945 16022 16033 16036 16053 16176 10212
16278 16301 16394 16418 16435 '16480 16622
16626 16655 16925 169-10 16942 16946 17035
17139 17181 17327 17341 15713 17611 -641
17873 17891 17923 17932 1S038 18056 18202
18236 18244 18436 185112 18618 18793 18924
19029 19113 19133 19261 19186 19547 19548
19718 19954 19969 20005 20089 20109 20226
20298 20-144 20519 20538 20580 20690 21057
21178 21193 21194 21203 21381 21645 21885
21942 22079 22154 22167 22231 22463 22506
22532 22558 22602 22617 22544 22874 —922
22977
Vergadering op Donderdag 1 Februari 1923, des
avonds 7 uur.
Aanwezig alle leden.
Voorzitter de heer J. Cornelissen, burgemeester,
secretaris de heer A. C. Roggeveen.
Na opening der vergadering volgt de goedkeuring
der notulen.
Ingekomen is: goedkeuring GecL Staten begrooting
1923; idem 2e navorderingskohier.
Brief van .den heer C. W. Deenik, dat hij zijne be
noeming tot lid1 der schoolcommissie aanneemt.
Voor kennisgeving aangenomen.
Brief van den heer Mr. W. C. Bosman, met mede-
deeling, dat de Alkmaarsche Rechtbank inzake
kwestie met Noorderlicht ,de gemeente Schagen
heeft in 't gelijk gesteld en mitsdien heeft veroor
deeld tot betaling van het door onze gemeente aange
boden bedrag. De eischeresse is veroordeeld in de
kosten van het geding. De gemeente moet betalen
f 621.44 hoofdsom, f 43.46 rente vanaf 16 December
1921, kosten procedure f425, samen f 1089.90, in min
dering de geliquideerde kosten waartoe tegenpartij
is veroordeeld, f 85 te zamen, f 1004.90. De eisch van
Noorderlicht was f3746.93.
De heer Helder vraagt naderhand inzage te mo
gen hebben van den staat, waaruit blijkt waardoor
de hoofdsom wordt gevormd.
Van Ged. Staten is een wijziging voorgesteld inzake
voorschriften samenstelling vergaarbakken, uitloo-
zing privaten, waarvan B. en W. ontheffing kun
nen verleenen .De voorgestelde redactie van B. en W.
wordt goedgekeurd.
De heer Helder merkte naar aanleiding van een
ingekomen schrijven van den Inspecteur der Volks
gezondheid op, dat ook deze de bedoeling der Ge
zondheidscommissie niet begreep.
Zooals bekend is voor de uitvoering der nieuwe
veewet Donderdagsmorgens een tweetal veeartsen
noodig tot keuring van het aangevoerde vee. De heer
CJ. Wester heeft een vergoeding van f5 per uur, de
heer de Boer tot dusver f200 per jaar. De heer De
Boer vroeg door de meerdere werkzaamheden thans
aan die functie verbonden, verhooging van salaris.
B. en W. stellen voor, deze bezoldiging te verhoogen
tot zoodanig bedrag, dat door den. heer De Boer een
zelfde vergoeding zal worden genoten als door den
heer Wester.
De heer Roggeveen vraagt of die keuring niet is
ontstaan uit een noodmaatregel, en nadat voorzitter
h6eft gezegd dat die voortvloeit uit artikel 5 der
Marktwet, waarin wordt voorgeschreven dat de
markt moet worden afgescheiden, meent de heer
Roggeveen dat de heer De Boer is vaste keurmeester
en dat het nu niet opgaat te protesteeren tegen de
bezoldiging. De heer Wester is uit nood aangesteld.
Voorzitter vraagt of dat nu niet een beetje hard
is, de heer De Boer heeft hetzelfde werk als de heer
Wester en uitgerekend is dat de heer Wester onge
veer f700 zal ontvangen, terwijl de heer De Boer
maar f200.
De heer Roggeveen wijst er op dat Schagen maat
regelen zijn opgelegd, waaraan een andere plaats
zich niet stoort. Dinsdag was de markt te Purmerend
voor schapen om 6 uur open, voor het andere vee
om 7 uur.
De heer Helder veronderstelt dat Purmerend met
een anderen districtsveearts heeft te maken, wij
met den heer Vink. Spr. acht het raadzaam eens te
Purmerend te informeeren en is het werkelijk waar
dat men in Purmerend niet tot datgene wordt ver
plicht al9 Schagen, dan zou men zich eerst tot den
heer Vink kunnen wenden en anders tot dien9 on-
middellijken chef.
Voorzitter deelt mee dat B. en W. zich reeds tot
den Minister hadden gewend om ontheffing, maar
dat verzoek werd afgewezen. In Purmerend echter
kan wel worden geinformeerd.
Het voorstel van B. en W. wordt voorts zonder
hoofdelijke stemming aangenomen.
Was ingekomen een adres van de afd. Schagen
van de Holl. Mij. v. Landbouw met verzoek om
hier te stichten een voorjaarspaardenmarkt. Als re
den wordt genoemd het feit, dat, de houwboeren in
het voorjaarpaarden hebben te verkoopen, terwijl
andere deze zoeken om verder te weiden.
Van andere afdeelingen zoowel als van meerdere
paardenihouders waren adhaesiebetuigingen ingeko
men. B. en W. stellen voor, aan dit verlangen te vol
doen en te besluiten tot het instellen van een paar-
demarkt op den eersten Maandag in Mei.
Goedgevonden.
Ingekomen is het rapport van den accountant van
de gasfabriek over den toestand der fabriek en de
resultaten van het bedrijf over 1922.
Hieruit blijkt, dat een winst is behaald van
f 7824.13%. Afgeschreven is f4460, gewone jaarlijk-
sche afschrijving; extra afschrijvingen nieuw maga
zijn f 42.74; hoofdbuizennet f 1274,55; dienstleidingen
f424.79, muntgasmstallaties f76.63; gasmeters f49625
samen f6774.96; terwijl nog een f250 ongeveer is af
geschreven op het nieuw gebouwd magazijn, dat on
geveer f 2950 heeft gekost en thans nog voor f 2700
in de balans is opgen-omen.
De gasfabriek staat voor f 37G63 in haar geheel op
de balans. Het reservefonds is f 1548.98%, nadat hot
geheele bedrag ,dat het Goffinverfahren heeft ge
kost, nl. f 14806.15, daaruit is voldaan.
V oorgesteldi wordt, om het winstbedrag van
f 7824.13%, opnieuw in het reservefonds te storten.
De accountant maakt nog de opmerking, dat deze
winst eenigszins geflatteerd 'is door de nieuwe wijze
van incasseering van het gasgeld, daar hierdoor een
deel van de maand Januari 1923 nog in het oude
jaar 1922 is gevallen. Waar echter volgend, jaar dit
zelfde verschijnsel zich zal voordoen', wordt het 't
best geacht, deze invloed ditmaal maar te verwaar-
loozen.
De kostprijs van het gas wordt over 1922 berekend
op 12.89 cent.
In aansluiting met dit rapport en de gegevens van
den directeur omtrent het nieuwe systeem ,stellen
B. en W. voor, de gasprijs met ingang van 1 Januari
1923 te bepalen op industriegas 9 cent. thans 14 cent
per M3.; gemengd gas 13 cent, thans 15 cent; munt-
gas 14, thans 16 cent.
Voorzitter merkt nog op, dat de gasprijs wel meer
verlaagd had kunnen, worden, maar B. en W.
hebben zich wat aan den veiligen kant gehouden,
wat in ieder geval beter is. dan dat na verlaging
later weer met een voorstel tot verhooging moet
worden gekomen.
De heer Helder vraagt of het genoemde kasgeld bij
den directeur aanwezig was of dat het belegd kas
geld was.
Voorzitter zegtdat de fabriek is aangesloten bij den
postcheque- en girodienst en dat dus dat bedrag wel
geheel of gedeeltelijk bij den girodienst was.
De heer Helder zegt, wel te kunnen meegaan met
een gasprijsverlaging tot' 13 en 14 cent, maar het
industriegas had spr. liever nog 1 cent lager. Het
is de bedoeling dat gas aan te wenden voor gas
kachels, dat is iets nieuws, dat ingebracht moet wor
den en daarom zoo smakelijk mogelijk moet worden
gemaakt. Men krijgt evengoed bij het gebruik dier
gaskachels de kosten van aanschaffing der kachel,
een aparte meter te betalen en wanneer dan het in
dustriegas voor 9 cent wordt berekend, clan zullen de
menschen het misschien wat duur vinden. Op de be
grooting vormt deze post een klein bedrag en de ver
laging met een cent zal de begrooting niet zoo naar
beneden drukken. Spreker acht het dus beter het
industriegas op 8 cent te brengen en mocht- er uit
den Raad een stem opgaan, het nog met een cent te
verlagen, dan is spr. daarvoor te vinden. Zooals ge
zegd, gaat spr. op het oogenblik accoord met een gas
prijs van 13 en 14 cent, maar hadden we op het
oogenblik niet den onzekeren toestand met het oog
op het Ruhrgebied en dus de kolenprijs wel op het
zelfde niveau zou blijven, dan zou spr. graag zien
dat er nog een cent af ging. Spr. acht dat met het
oog op het winstcijfer en het uitgetrokken batig
saldo op de begrooting van dit jaar van f 3756 wel
mogelijk. En hij noodigt dan ook B. en W. uit, om,
wanneer blijkt dat de kolenprijzen niet worden ver
hoogd, met het voorstel bij den Raad te komen het
gas nog met 1 cent te verlagen. Voorts zou spr. de
ruim f7800 niet geheel willen storten in het ver
nieuwingsfonds, maar van dat bedrag f3000 bestem
men voor reserve. In de naaste toekomst zijn er wel
geen vernieuwingen in 't zicht, en daarom acht spr.
het heter niet het geheele bedrag in het vernieuwings
fonds te storten. Wel is gebleken dat het hebben van
een ruim vernieuwingsfonds een goede politiek is
geweest, want daardoor konden de kosten van het
Goffinverfahren ad f 14000 direct geheel worden be
taald. De reserve acht spr. ook gewenscht omdat,
wanneer de gasprijs nog met 1 cent werd verlaagd en
in den loop van het jaar bleek dat de toestand niet
zoo gunstig was. er toch altijd nog een klein bedrag
uit de reserve kon worden geput. Ook zouden uit de
reserve kunnen worden geput afschrijvingen boven
de gewone afschrijvingen.
Den heer Helder heeft verder getroffen het weinige
verschil van den kostprijs van het gas in de laatste
maanden, dus onder het Gof fin-Verf ahren, ver
geleken bij dat in de vorige 3 kwartalen. Spr.
vraagt hoe het komt dat het resuultaat van hst
Goffin-verfahren niet meer tot uiting kwam.
Voorzitter gelooft niet dat er bij B. en W. veel be
zwaar zal bestaan om het industriegas met 1 cent te
verlagen, maar B. en W. hebben dat niet voorgesteld
om bijzondere redenen. B. en W. zien niet in waarom
er naast een vernieuwingsfonds nog een reservefonds
moet wezen, de naam van het fonds doet er weinig
toe, als er maar een fonds is waaruit wo kunnen
putten.
De heer Bregman stelt voor den prijs van het
muntgas voorloopig ook op 13 cent te bepalen en
B. en W. dan uit te noodigen met een andere rege
ling te komen ten opzichte van het muntgas. Spr.
heeft enkele steekproeven gehouden en daarbij is
hem gebleken dat er gebruikers van muntgas zijn
dit tot zelfs 600 M3. per jaar betrekken, één was er
die slechts 32 M3. betrok. En dat die groote ver
bruikers nu voor de installatie f 6.en meer moeten
offeren, vindt spr. wel wat erg, waar het hier meestal
betreft groote gezinnen. Spr. noemt met name bijv.
het geval van een waschvrouw. B. en W. zouden
dan kunnen nagaan of het niet mogelijk is dat bijv.
tot een verbruik van 20 25 M3. voor muntgas 1
cent meer wordt betaald en boven dat verbruik bijv.
den gewonen gasprijs.
Voorzitter wijst op bet voordeel dat de muntgas-
verbruikers boven die van de gewone gasverbruikers
hebben, door het In bruikleen hebben van de in
stallatie.
De heer Van Nuland merkt op dat de muntmeters
in het midden der maand zijn gelicht en dat B.
en W. deze gasprijsverlaging willen doen ingaan
1 Januari 1923. Spr. vraagt hoe B. en W. zich die
verrekening denken.
Voorzitter zal die opmerking noteeren.
Do heer Trapman zegt dat B. en W. heel lang heb
ben gepraat over do vraag of de gasprijs zou zijn
13 of 12 cent. Zij hebben dc overtuiging, dat als er
niet al te groote strubbeling ontstaat wat betreft den
kolenprijs, het 12 cent sou kunnen zijn; maar om
|een beetje zeker te zijn stellen zij voor den prijs op
13 cent te bepalen. Hoewel we hebben een heel groo
te voorraad kolen in koop.
I B. en W. hadden misschien y/el een gasprijs van
i 12 cent voorgesteld, als er niet in de begrooting in-
plaats van f 6000 voor de gewone afschrijvingen een
post van ruim f 3000 stond. Wat het industriegas be
treft, om zekere redenen die spr. straks wel wil mee-
deelen, meenden B. en W. niet een lageren prijs te
moeten voorstellen. B. en W. voelen wel de juistheid
van de motieven door den heer Helder opgenoemd en
als er uit den Raad dan ook een voorstel komt om
den prijs van 9 cent lager te stellen, zullen B. en
W. daar zeer welwillend tegenover staan.
Dat het Goffin-verfahren weinig invloed heeft ge
had op de rekening van 1922 is juist en de verklaar
bare reden is dat het hier betreft een nieuwe zaak
waarmee wo in den beginne veel strubbelingen heb
ben gehad1, doordat èn directeur, èn personeel niet
op de hoogte waren van het systeem. Bovendien is
het water, doordat we nog geen waterleiding hebben,
aangevoerd moeten worden, wat veel kosten mee
brengt. Het voordeel van het Goffin-verfahren is pas
uitgekomen in de maand Januari en blijkt dit
uit de nieuwe begrooting, die toen op mijn verzoek
door den directeur is' gemaakt.
Wat het storten van f3000 in een reservefonds be
treft, wanneer de heer Helder dat voor zijn gevoel
prettiger vindt, is het spr. goed, maar practische
waarde heeft het niet.
Ten opzichte van het voorstel van den heer Breg
man om het muntgas ook op 13 cent te brengen, kan
de heer Trapman niet anders dan dezelfde redenee
ring volgen dan vroeger. Het gemiddeld verbruik
van de muntgashouders was in 1922 31.68 M3., zoodat
ze dus per maand 31% cent meer betaalden, waar
tegenover staat het voordeel dat ze geen 15 cent me-
terhuur betalen, wat dus een verschil maakt van
16% cent per maand. Daarvoor hebben ze in gebruik
lamp. 2 comforen, slangen en huisleiding, wat niet
te hoog geschat, een waarde vertegenwoordigt van
f50.Als we nu daarvan voor rente, aflossing en
1 onderhoud vragen 10 is dat f 5.Hoewel de
muntgasverbruikers dus per jaar ruim fl.98 meer
betalen dan de gewone gasverbruikers, zouden ze
voor rente, aflossing en onderhoud feitelijk moeten
opbrengen f 5.—. Spr. gelooft dan ook niet dat B. en
W. genegen zullen zijn met een voorstel te komen
om het muntgas gelijk te stellen met gewoon gas.
Bovendien zou het wel wat anders zijn, wanneer de
muntgasverbruikers allemaal menschen waren als
waarop de heer Bregman doelt. Spr. wijst er op dat
in de nieuwe woningen ook muntgasmeters zijn ge-
plaatst en onder die bewoners zijn toch zeker niet de
i menschen die het muntgas voor denzelfden prijs als
het gewone gas behoeven. De opmerking van den
heer Bregman dat door den een 600 M3. werd ver
bruikt en door een ander 31 M3., dat Is iets, wat zich
i ook voordoet bij de verbruikers van gewoon gas. En
I als de Raad dus wil breken met den uniformen gas-
prijs, zal hij zoo consequent dienen te zijn dan ook
te breken met den uniformen prijs voor gewoon gas.
I De heer Helder zegt zich na de toelichtingen van
den heer Trapman neer te leggen bij het advies van
B. en W. Wat de quaestie van de verdeeling der
f 7800 betreft, het geeft alleen theoretisch verschil
I en spr. deed dat idéé aan de hand om de gelegen-
1 heid te hebben uit de reserve desnoods te kunnen af
schrijven. Spr. gaat verder mee met het betoog van
den heer Trapman ten opzichte van het voorstel-
Bregman over het muntgas.
De heer Bregman meent dat de redeneering van
den heer Helder over het industriegas ook opgaat
met het muntgas. Spr. wijst er op dat het muntgas-
verbruik de laatste jaren is toegenomen, het gewone
gasverbruik daarentegen is met 38 M3. p. m. gezakt.
Er zijn. groote gezinnen die veel gas verbruiken en dat
deen ze niet voor hun plezier, De heéren hébben hun
electrisch licht en zoodoende kan een rentenier met
32 M3. gas volstaan. Van den hoogeren prijs van het
muntgas profiteert dus een ander. Spr. wijst nog
maals op het geval van die waschvrouw.
De heer Trapman noemt het zeer logisch dat het
verbruik van gewoon gas minder is geworden,
want we hebben gekregen het electrisch net, met
de uitbreiding daarvan. Dat dit eenigszins van in
vloed moest zijn op het gebruik van gas, spreekt van
zelf. Maar we hebben niet alleen een gasbedrijf, ook
niet alleen een electrisch bedrijf, maar we hebben de
gezamenlijke lichtbedrijven en daarvan hebben we
de belaiigen in het oog te houden. En wat het voor
beeld van 'die waschvrouw betreft, ja. welke win
kelier zal 's avonds zijn geheele zaak voor zijn ple
zier verlichten. Als men. het gas, dat die wasch
vrouw gebruikt wil beschouwen als industriegas dan
weet spr. wel waar begonnen wordt, maar niet waar
we zullen eindigen. Spr.'s hoofdbezwaar is dat als
men verschil wil maken met veel of weinig ver
bruik, de Raad de consequentie dient te aanvaar
den dat ook voor gewoon gas tc doen.
Nadat de heer Bregman nog heeft opgemerkt dat
het mogen gebruiken van lamp en comforen door
de muntgasverbruikers wel zou kunnen worden afge
schaft, omdat er veelal toch geen gebruik van wordt
gemaakt, wordt het voorstel-Bregman met 9 tegen
2 stemmen verworpen, voor de heeren Bregman en
Rempt.
Plet voorstel van B. en W. wordt aangenomen.
Laatst heeft de Raad het besluit genomen tot dem
ping van bet water langs de verlengde Nieuwe Laag
zijde. Het bestuur van de Banne en1 den Polder Scha
gen achtte het beter dat de gemeentedeze sloot
kocht. B. en W. stellen dat nu voor f 1 te doen.
De heer Helder geeft in overwegin. bekend te
maken dat als men voor demping grr ad disponibel
heeft, dié grond daar gebracht kan worden.
De heer Overtoom wil die vergunning wel ver
strekken, maar niet dan nadat de opzichter daar
toe verlof heeft gegeven. Spreker wijst verder op
het houden van een verbinding met het riool.
De héér Rempt vraagt of B. en W. reeds een idéé
hebben over de demping. Spr. noemt het maken van
een schoeiing en dan de sloot achter de Hoep uit
baggeren en die specie op het te dempen gedeelte te
brengen.
De heer Trapman zegt dat voor de demping eerst
gerioleerd moet worden, dat een en ander onder de
aandacht van B. en W. is en dat de zaak spoedig
haar beslag zal krijgen. De toestand van het oogen
blik kan niet bestendigd blijven.
Volgt 6e suppletoire begrooting, inkomsten en uit
gaven, dienst 1923, betreffende ontvangen en weer
uitbetaalde houwvoorschotten, bouw 16 arbeiderswo
ningen.
Goedgevonden.
Een der paarden van den reinigingsdienst is ge
storven. In verband' met aanschaffing nieuwe trek
kracht leggen B. en W. over een uitgaven van kos
ten voor de paarden over 19141922, wat wordt
f 885, behalve rerfte, verzekering, onderhoud, voer
tuig, enz.
De kosten per Jaar van 'n vrachtauto worden geschat
op f952, w.o. rente, aflossing, reparatie, verzekering,
benzine, banden, enz. enz. Opgemerkt wordt dat
hiermee ook arbeidsdienst wordt uitgewonnen. Do
auto zal dienen voor tonnenvervoer rijden steenen,
zand, enz. De aankoop auto zal zijn f1675, ingericht
zooals noodig is.
Hoewel de rekening den heer Helder niet meevalt,
kan bij zich met het voorstel vereenigen.
Naar aanleiding van een vraag door den beer
Rempt, wordt dooi; den heer Trapman meegedeeld,
dat voordat een auto wordt gekocht, een proef zal
worden genomen met den tonnendienst.
De heer Helder, wijst op het belang een Ford
wagen te koopen, omdat Ford een stabiel model
heeft en de onderdeelen steeds verkrijgbaar zijn.
De heer Trapman zegt in dit geval even enthou
siast Amerikaansch te zijn als de heer Helder.
De heer Van Nuland is ook de exploitatierekening
van de vrachtauto tegengevallen en wijst erop dat de
kosten van. het houden van paarden de laatste ja
ren zoo. hocg waren, doordat de paaiden zelf zoo
hoog in prijs waren. Een afschrijving van 10 voor
een vrachtauto meent spr. in twijfel te mogen trek
ken. En waar nu de gemeente zelf land heeft voor
het houden van een paar paarden, zal spr. zijn stom
niet direct aan het voorstel van B. en W. kunnen
geven.
De heer Trapman meent dat de opmerking, van den
heer Van Nuland, dat de gemeente zelf land heeft
voor het houden van een paar paarden, bewijst dat
de heer Van Nuland niet veel verstand heeft van
het houden van paarden. Dat land is veel te klein.
En de opmerking over de dure jaren, hebben B. en
W. ook gemaakt. Men moet niet vergeten, dat zooals
de gemeente paarden houdt, het een dure geschiede
nis is. Een auto kan door de gemeente economischer,
behandeld worden dan een paar paarden. De con
trole over benzine enz. is veel gemakkelijker dan de
controle over haver en hooi, enz. Juist omdat B. en
W. ineenen dat de gemeente zoo duur, uit i's met het
i houden van paarden, doen zij, hun voorstel. Spr.
wijst er verder op dat hij de exploitatierekening van
I de .vrachtauto wel rekening gehouden wordt met
1 afschrijving en verzekering, bij de kosten van paar
den is geen rekening gehouden met afschrijving en
verzekering der paarden, met kosten onderhoud tui
gen, wagen enz.
Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, te
gen stemde alleen de heer Van Nuland.
Uit een door B.' en W. overgelegde opgaaf blijkt,
dat voor de vergrooting van de begraafplaats was
uitgetrokken f 7500. Voor aankoop grond, arbeidsloon
beplanting etc. is uitgegeven of nog disponibel
f 7224.65%. Nog over f 275.34%. Het afmaken van het
'werk zal nog vorderen een bedrag van f2525.34%,
nog beschikbaar f 275.34%, tekort f2250.
B. en W. stellen voor, om de uitbreiding te vol-
tooien.
i De heer Overtoom vraagt wat de oorzaak is dat
I het begroote bedrag zoo is overeshreden.
De heer Hopman zegt dat de heele zaak als werk-
verschaffing wordt uitgevoerd en dat daarbij niet
die arbeid wordt gepresteerd als waarop bij die za-
j ken gewoonlijk wordt' gerekencL
I De heer Overtoom wil van die verklaring maar
even acte nemen. Er blijkt dus wel uit, dat al wordt
het werk voor minder loon uitgevoerd, het daarom
nog niet goedkooper is.
I De heer Trapman acht die conclusie wel wat al te
sterk. Wanneer het werk op de gewone wijze zou
i worden tgevoerd, zouden daarvoor werkkrachten
wordeq gebruikt terzake kundig. Aan dit werk ech
ter heeft van allerlei meegedaan en het spreekt van
zelf, dat dan het werk niet zoo vlug gaat.
De heer Overtoom zegt dat destijds in den Raad
is meegedeeld, dat het werk als werkverschaffing
worden uitgevoerd en dus kon bij de begrooting re
kening gehouden worden met de opmerkingen die de
heer Trapman nu maakt Spr, wil geen verwijt mar
ken, maar vraagt of het niet mogelijk is een betere
j leiding aan het werk te geven.
Voorzitter zegt, dat er vorig jaar een opzichter was
maar dat is zóó duur geweest.
De heer Trapman licht toe dat eenige leiding wordt
igegbven, doordat aan één der personen het toezicht
is opgedragen. Spr. wijst er voorts den heer Over
toom op, dat den opzichter toch niet bekend wa9 hoe
het werk zou worden uitgevoerd. Het werk kon bijv.
op tweeëerlei wijizie worden) uitgevoerd, door 't ploegs-
gewijze aan te besteden en door 't te doen uitvoeren
I in uurloon. De le wijze is zeker goedkooper, maar de
12e wijze leek B. en W. voor werkverschaffing meer ge
wenscht. B. en W. achten het beter zoo te doen, om
dat zij anders direct weer ander werk hadden moe
ten zoeken, dat zeer zeker minder productief werk
zou zijn geweest.
I De heer Helder vraagt of het de bedoeling is dit
jaar het werk1 te voltooien of dat er tot een bepaalden
datum zal worden gewerkt.
Voorzitter: Zoodra we denken dat er ander werk
is houden we er mee op.
I De heer Hopman zegt dat het voor B. en W. een
tegenvaller was, dat we de waterleiding niet op tijd
.hebben gekregen.
De heer Rempt heeft bij de waterleiding allemaal
vreemde menschen gezien en vraagt of er niets aan
te doen is, dat ook menschen uit onze gemeente er
aan werken.
Voorzitter deelt mee dat door den, opzichter aan
den aannemer is gevraagd eens bij den burgemeester
te willen komen, maar tot nu toe is hij nog niet bij
spr. geweest. De aannemer van het werk uit de rich
ting St. Maarten heeft zijn toestemming gegeven, om
Schager werkkrachten te nemen.
Bij de rondvraag infprmeert de heer Helder, hoe
het komt dat een arbeider die buiten onze gemeente
woont, aan het Rietbosch werkt.
De heer Hopman zegt dat goede rietscheerders
dun gezaaid zijn en dat du9 de gelegenheid moet wor
den aangegrepen wanneer een rietscheerder kan wor
den aangesteld. Anders zouden we op moeilijkheden
stuiten, doordat het riet er niet op tijd af was.
De heer Helder wil in openbare vergadering hier
op' niet verder ingaan, maar in geheime vergadering
wil hij daarover nog wel iets zeggen.
De heer Helder zegt thans op de vorige vergade
ring ter sprake te hebben gebracht de zaak-Kunnen.
Spreker zou nu graag van den Voorzitter willen hoo-
ren wat er tusschen den heer Kunnen en Voorzitter
,is gepasseerd.
Voorzitter zegt dat hem uit het verslag van de vo
rige vergadering bekend is dat de heer Heldej* die
vraag heeft gedaan en spreker deelt mee niet be-
I reid te zijn over die zaak aan den Raad inlichtingen
te geven. Spr. ziet daarvan de noodzakelijkheid niet
in en meent op goede gronden dat dit een kwestie
is die niet tot de competentie van den Raad be
hoort. In de vergadering van B. en W. heeft spr.
ook gezegd dat hij den Raad wel wat heeft verwend
on het punt van geven van inlichtingen, bijv. over
politiezaken, doch dat deed hii om de goede ver
standhouding. In dit opzicht echter ziet spr. niet in.
waarom hij inlichtingen zou geven. Spr. ziet in het
stellen van deze vraag door den heer Ilelder niet
anders dan dat hem die wordt ingegeven uit ge
brek ana sympathie in zijn persoon. Maor op goede
gronden meent. spr. het recht van mijnheer TTeldèr
daartoe in twijfel te mogen trekken. Artikel 183 van
de gemeentewet wijst on de verantwoording die B.
en W. aan den Raad verschuldigd zijn wegens het
dagelijksch bestuur, doch dit geval valt in geen enkel
opzicht onder het dagelijksch bestuur van B en W.
Als men over de behandeling van een ambtenaar
niet tevreden is, moet. men zich wenden tot, sprekers
superieuren, tot den Commissaris, den Minister, in
hoogste instantie de Koningin of tot Ged. Staten en
dan moet men toepassing van artikel 60 der Ge
meentewet vragen, n 1. ontslag of schorsing door Ged.
Staten. Verder zal snr. niet on de zaak ingaan.
De heer Helder zegt., met. dit antwoord' van den
voorzitter niet. tevreden te kunnen zijn. Het. betreft,
hier een kwestie met, eem ambtenaar, door den. Raad
aangesteld. De heer Kunnen toch is niet alleen amb
tenaar ter .secretarie, dus ambtenaar door B. en W.
aangesteld, maar de heer Kunnen is ook loco-secm-
taris en als zoodanig benoemd door deri Raad En
het ambtenaar ziin van R. en1 W. of den Raad is in
dit, geval niet. gemakkelijk te scheidien. Uit alles wat
1 sprtker ten opzichte van de behandeling die dr-n