DERDE BLAD." Staatsloterij. Raad Schagen. Zaterdag 3 Februari 1923. 66ste Jaargang. No. 7174. Trekking van Woensdag 31 Jan. 5e klasse. 11e Lijst Nos. 4505 en 8843 elk f 1000. Nos. 1348 2586 3240 3473 en 22568 elk f 400. Nos. 13056, 11839, 20084 en 20176 elk 200. Nos. 1959 9818 10663 12504 15912 19036 en 21451 elk f 100. Prijzen van'1 70. 100 222 323 365 422 585 591 620 726 986 1009 1354 1519 1564 1587 1615 1650 2091 2170 2195 2237 2321 2356 2407 2551 2566 2635 2706 2753 2906 2966 3001 3145 3154 3207 3450 3490 3513 3514 3672 3758 3865 3906 3956 3984 4222 4268 4285 4352 4357 vt386 4406 4543 '4607 4637 4641 4679 4731 4804 '4806 4810 4831 4843 4911 4936 5325 5511 5627 5728 5863 5951 6335 6364 6388 6423 6453 6460 6466 6621 6899 7185 7236 7624 7638 7745 7857 8272 8287 8319 8364 8383 8463 8536 8861 9038 9083 9148 9156 9193 9203 9240 9332 9305 9512 9720 10130 10134 10355 10485 10609 11001 11008 11174 11245 11252 11170 11481 11535 —553 11558 11675 11699 11733 11824 11830 1197B. 11998 12230 12306 12444 12C23 12729 12911 13038 13211 13414 13427 13452 ,12525 13558 13691 13715 13819 13821 13951 13998 14070 14128 14135 14231 14329 14427 14562 14584 14840 14945 15011 15045 15183 15229 15587 15602 16131 16357 16386 16538 16875 17031 17017 17068 17140 17242 17311 17328 17456. 17874 17910 17949 17988 18084 18399 18366 18408 18495 18555 18557 18616 18642 18668 18903 19061 19064 19081 19129 19241 19249 19288 19312 19623 19665 19718 19753 19766 19819 19838 19848 1987 199889 19898 19921 19903 19971 20213 20315 20507 20564 20627 20641 20824 20864 20928 20995 21145 21391 21402 21-138 21601 21928 22125 22280 22295 22327 22618 22810 22821 22904 22916 Trekking van Donderdag 1 Febr. 5e Klasse. 12e Lijst No. 18306 f 10.000. Nos. 3890 11776 12614 19285 en 22441 elk l 1000. Nos. 6977 8609 en 19793 elk 400. Nos. 11644 18500 en 19524 elk f 200. Nos. 92 179 352 1449 3764 4948 7327 7663 7790 11817 13133 16487 18481 19484 21973 en 100. 26 137 244 273 333 513 592 795 963 970 1086 1295 1315 1525 1734 1857 1887 1925 1967 2117 2136 2187 2303 2434 2615 2702 2712 2720 2956 2985 2991 3216 3231 3407 3426 3467 3508 3722 3740 3825 3901 4001 4004 4056 4087 4136 4274 4284 4329 4502 4708 4805 4825 4868 4899 4932 4987 5014 5116 5229 5608 5879 5987 6017 6035 6250 6327 6360 6431 6488 6508 6630 7025 7065 7281 7236 7368 7521 7772 8025 8119 8125 8192 8246 8257 8322 8359 8360 8405 8477 8588 8675 8731 8821 8941 8973 9019 9089 9185 9278 9315 9368 5972 9633 9649 9699 10114 10123 10180 10197 10263 10410 10416 10641 10869 11058 11080 11108 —140 11409 11825 11827 12019 12198 12256 12258 12352 12517 12577 12651 12666 12685 12800 13109 13170 13254 13347 13350 13748 13768 13799 13827 13868 14022 14035 14151 14276 14279 14389 14551 14573 14651 14792 14841 14488 14871 14946 15104 15315 15372 15416 15461 15627 15632 15656 15798 15830 15834 15945 16022 16033 16036 16053 16176 10212 16278 16301 16394 16418 16435 '16480 16622 16626 16655 16925 169-10 16942 16946 17035 17139 17181 17327 17341 15713 17611 -641 17873 17891 17923 17932 1S038 18056 18202 18236 18244 18436 185112 18618 18793 18924 19029 19113 19133 19261 19186 19547 19548 19718 19954 19969 20005 20089 20109 20226 20298 20-144 20519 20538 20580 20690 21057 21178 21193 21194 21203 21381 21645 21885 21942 22079 22154 22167 22231 22463 22506 22532 22558 22602 22617 22544 22874 —922 22977 Vergadering op Donderdag 1 Februari 1923, des avonds 7 uur. Aanwezig alle leden. Voorzitter de heer J. Cornelissen, burgemeester, secretaris de heer A. C. Roggeveen. Na opening der vergadering volgt de goedkeuring der notulen. Ingekomen is: goedkeuring GecL Staten begrooting 1923; idem 2e navorderingskohier. Brief van .den heer C. W. Deenik, dat hij zijne be noeming tot lid1 der schoolcommissie aanneemt. Voor kennisgeving aangenomen. Brief van den heer Mr. W. C. Bosman, met mede- deeling, dat de Alkmaarsche Rechtbank inzake kwestie met Noorderlicht ,de gemeente Schagen heeft in 't gelijk gesteld en mitsdien heeft veroor deeld tot betaling van het door onze gemeente aange boden bedrag. De eischeresse is veroordeeld in de kosten van het geding. De gemeente moet betalen f 621.44 hoofdsom, f 43.46 rente vanaf 16 December 1921, kosten procedure f425, samen f 1089.90, in min dering de geliquideerde kosten waartoe tegenpartij is veroordeeld, f 85 te zamen, f 1004.90. De eisch van Noorderlicht was f3746.93. De heer Helder vraagt naderhand inzage te mo gen hebben van den staat, waaruit blijkt waardoor de hoofdsom wordt gevormd. Van Ged. Staten is een wijziging voorgesteld inzake voorschriften samenstelling vergaarbakken, uitloo- zing privaten, waarvan B. en W. ontheffing kun nen verleenen .De voorgestelde redactie van B. en W. wordt goedgekeurd. De heer Helder merkte naar aanleiding van een ingekomen schrijven van den Inspecteur der Volks gezondheid op, dat ook deze de bedoeling der Ge zondheidscommissie niet begreep. Zooals bekend is voor de uitvoering der nieuwe veewet Donderdagsmorgens een tweetal veeartsen noodig tot keuring van het aangevoerde vee. De heer CJ. Wester heeft een vergoeding van f5 per uur, de heer de Boer tot dusver f200 per jaar. De heer De Boer vroeg door de meerdere werkzaamheden thans aan die functie verbonden, verhooging van salaris. B. en W. stellen voor, deze bezoldiging te verhoogen tot zoodanig bedrag, dat door den. heer De Boer een zelfde vergoeding zal worden genoten als door den heer Wester. De heer Roggeveen vraagt of die keuring niet is ontstaan uit een noodmaatregel, en nadat voorzitter h6eft gezegd dat die voortvloeit uit artikel 5 der Marktwet, waarin wordt voorgeschreven dat de markt moet worden afgescheiden, meent de heer Roggeveen dat de heer De Boer is vaste keurmeester en dat het nu niet opgaat te protesteeren tegen de bezoldiging. De heer Wester is uit nood aangesteld. Voorzitter vraagt of dat nu niet een beetje hard is, de heer De Boer heeft hetzelfde werk als de heer Wester en uitgerekend is dat de heer Wester onge veer f700 zal ontvangen, terwijl de heer De Boer maar f200. De heer Roggeveen wijst er op dat Schagen maat regelen zijn opgelegd, waaraan een andere plaats zich niet stoort. Dinsdag was de markt te Purmerend voor schapen om 6 uur open, voor het andere vee om 7 uur. De heer Helder veronderstelt dat Purmerend met een anderen districtsveearts heeft te maken, wij met den heer Vink. Spr. acht het raadzaam eens te Purmerend te informeeren en is het werkelijk waar dat men in Purmerend niet tot datgene wordt ver plicht al9 Schagen, dan zou men zich eerst tot den heer Vink kunnen wenden en anders tot dien9 on- middellijken chef. Voorzitter deelt mee dat B. en W. zich reeds tot den Minister hadden gewend om ontheffing, maar dat verzoek werd afgewezen. In Purmerend echter kan wel worden geinformeerd. Het voorstel van B. en W. wordt voorts zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Was ingekomen een adres van de afd. Schagen van de Holl. Mij. v. Landbouw met verzoek om hier te stichten een voorjaarspaardenmarkt. Als re den wordt genoemd het feit, dat, de houwboeren in het voorjaarpaarden hebben te verkoopen, terwijl andere deze zoeken om verder te weiden. Van andere afdeelingen zoowel als van meerdere paardenihouders waren adhaesiebetuigingen ingeko men. B. en W. stellen voor, aan dit verlangen te vol doen en te besluiten tot het instellen van een paar- demarkt op den eersten Maandag in Mei. Goedgevonden. Ingekomen is het rapport van den accountant van de gasfabriek over den toestand der fabriek en de resultaten van het bedrijf over 1922. Hieruit blijkt, dat een winst is behaald van f 7824.13%. Afgeschreven is f4460, gewone jaarlijk- sche afschrijving; extra afschrijvingen nieuw maga zijn f 42.74; hoofdbuizennet f 1274,55; dienstleidingen f424.79, muntgasmstallaties f76.63; gasmeters f49625 samen f6774.96; terwijl nog een f250 ongeveer is af geschreven op het nieuw gebouwd magazijn, dat on geveer f 2950 heeft gekost en thans nog voor f 2700 in de balans is opgen-omen. De gasfabriek staat voor f 37G63 in haar geheel op de balans. Het reservefonds is f 1548.98%, nadat hot geheele bedrag ,dat het Goffinverfahren heeft ge kost, nl. f 14806.15, daaruit is voldaan. V oorgesteldi wordt, om het winstbedrag van f 7824.13%, opnieuw in het reservefonds te storten. De accountant maakt nog de opmerking, dat deze winst eenigszins geflatteerd 'is door de nieuwe wijze van incasseering van het gasgeld, daar hierdoor een deel van de maand Januari 1923 nog in het oude jaar 1922 is gevallen. Waar echter volgend, jaar dit zelfde verschijnsel zich zal voordoen', wordt het 't best geacht, deze invloed ditmaal maar te verwaar- loozen. De kostprijs van het gas wordt over 1922 berekend op 12.89 cent. In aansluiting met dit rapport en de gegevens van den directeur omtrent het nieuwe systeem ,stellen B. en W. voor, de gasprijs met ingang van 1 Januari 1923 te bepalen op industriegas 9 cent. thans 14 cent per M3.; gemengd gas 13 cent, thans 15 cent; munt- gas 14, thans 16 cent. Voorzitter merkt nog op, dat de gasprijs wel meer verlaagd had kunnen, worden, maar B. en W. hebben zich wat aan den veiligen kant gehouden, wat in ieder geval beter is. dan dat na verlaging later weer met een voorstel tot verhooging moet worden gekomen. De heer Helder vraagt of het genoemde kasgeld bij den directeur aanwezig was of dat het belegd kas geld was. Voorzitter zegtdat de fabriek is aangesloten bij den postcheque- en girodienst en dat dus dat bedrag wel geheel of gedeeltelijk bij den girodienst was. De heer Helder zegt, wel te kunnen meegaan met een gasprijsverlaging tot' 13 en 14 cent, maar het industriegas had spr. liever nog 1 cent lager. Het is de bedoeling dat gas aan te wenden voor gas kachels, dat is iets nieuws, dat ingebracht moet wor den en daarom zoo smakelijk mogelijk moet worden gemaakt. Men krijgt evengoed bij het gebruik dier gaskachels de kosten van aanschaffing der kachel, een aparte meter te betalen en wanneer dan het in dustriegas voor 9 cent wordt berekend, clan zullen de menschen het misschien wat duur vinden. Op de be grooting vormt deze post een klein bedrag en de ver laging met een cent zal de begrooting niet zoo naar beneden drukken. Spreker acht het dus beter het industriegas op 8 cent te brengen en mocht- er uit den Raad een stem opgaan, het nog met een cent te verlagen, dan is spr. daarvoor te vinden. Zooals ge zegd, gaat spr. op het oogenblik accoord met een gas prijs van 13 en 14 cent, maar hadden we op het oogenblik niet den onzekeren toestand met het oog op het Ruhrgebied en dus de kolenprijs wel op het zelfde niveau zou blijven, dan zou spr. graag zien dat er nog een cent af ging. Spr. acht dat met het oog op het winstcijfer en het uitgetrokken batig saldo op de begrooting van dit jaar van f 3756 wel mogelijk. En hij noodigt dan ook B. en W. uit, om, wanneer blijkt dat de kolenprijzen niet worden ver hoogd, met het voorstel bij den Raad te komen het gas nog met 1 cent te verlagen. Voorts zou spr. de ruim f7800 niet geheel willen storten in het ver nieuwingsfonds, maar van dat bedrag f3000 bestem men voor reserve. In de naaste toekomst zijn er wel geen vernieuwingen in 't zicht, en daarom acht spr. het heter niet het geheele bedrag in het vernieuwings fonds te storten. Wel is gebleken dat het hebben van een ruim vernieuwingsfonds een goede politiek is geweest, want daardoor konden de kosten van het Goffinverfahren ad f 14000 direct geheel worden be taald. De reserve acht spr. ook gewenscht omdat, wanneer de gasprijs nog met 1 cent werd verlaagd en in den loop van het jaar bleek dat de toestand niet zoo gunstig was. er toch altijd nog een klein bedrag uit de reserve kon worden geput. Ook zouden uit de reserve kunnen worden geput afschrijvingen boven de gewone afschrijvingen. Den heer Helder heeft verder getroffen het weinige verschil van den kostprijs van het gas in de laatste maanden, dus onder het Gof fin-Verf ahren, ver geleken bij dat in de vorige 3 kwartalen. Spr. vraagt hoe het komt dat het resuultaat van hst Goffin-verfahren niet meer tot uiting kwam. Voorzitter gelooft niet dat er bij B. en W. veel be zwaar zal bestaan om het industriegas met 1 cent te verlagen, maar B. en W. hebben dat niet voorgesteld om bijzondere redenen. B. en W. zien niet in waarom er naast een vernieuwingsfonds nog een reservefonds moet wezen, de naam van het fonds doet er weinig toe, als er maar een fonds is waaruit wo kunnen putten. De heer Bregman stelt voor den prijs van het muntgas voorloopig ook op 13 cent te bepalen en B. en W. dan uit te noodigen met een andere rege ling te komen ten opzichte van het muntgas. Spr. heeft enkele steekproeven gehouden en daarbij is hem gebleken dat er gebruikers van muntgas zijn dit tot zelfs 600 M3. per jaar betrekken, één was er die slechts 32 M3. betrok. En dat die groote ver bruikers nu voor de installatie f 6.en meer moeten offeren, vindt spr. wel wat erg, waar het hier meestal betreft groote gezinnen. Spr. noemt met name bijv. het geval van een waschvrouw. B. en W. zouden dan kunnen nagaan of het niet mogelijk is dat bijv. tot een verbruik van 20 25 M3. voor muntgas 1 cent meer wordt betaald en boven dat verbruik bijv. den gewonen gasprijs. Voorzitter wijst op bet voordeel dat de muntgas- verbruikers boven die van de gewone gasverbruikers hebben, door het In bruikleen hebben van de in stallatie. De heer Van Nuland merkt op dat de muntmeters in het midden der maand zijn gelicht en dat B. en W. deze gasprijsverlaging willen doen ingaan 1 Januari 1923. Spr. vraagt hoe B. en W. zich die verrekening denken. Voorzitter zal die opmerking noteeren. Do heer Trapman zegt dat B. en W. heel lang heb ben gepraat over do vraag of de gasprijs zou zijn 13 of 12 cent. Zij hebben dc overtuiging, dat als er niet al te groote strubbeling ontstaat wat betreft den kolenprijs, het 12 cent sou kunnen zijn; maar om |een beetje zeker te zijn stellen zij voor den prijs op 13 cent te bepalen. Hoewel we hebben een heel groo te voorraad kolen in koop. I B. en W. hadden misschien y/el een gasprijs van i 12 cent voorgesteld, als er niet in de begrooting in- plaats van f 6000 voor de gewone afschrijvingen een post van ruim f 3000 stond. Wat het industriegas be treft, om zekere redenen die spr. straks wel wil mee- deelen, meenden B. en W. niet een lageren prijs te moeten voorstellen. B. en W. voelen wel de juistheid van de motieven door den heer Helder opgenoemd en als er uit den Raad dan ook een voorstel komt om den prijs van 9 cent lager te stellen, zullen B. en W. daar zeer welwillend tegenover staan. Dat het Goffin-verfahren weinig invloed heeft ge had op de rekening van 1922 is juist en de verklaar bare reden is dat het hier betreft een nieuwe zaak waarmee wo in den beginne veel strubbelingen heb ben gehad1, doordat èn directeur, èn personeel niet op de hoogte waren van het systeem. Bovendien is het water, doordat we nog geen waterleiding hebben, aangevoerd moeten worden, wat veel kosten mee brengt. Het voordeel van het Goffin-verfahren is pas uitgekomen in de maand Januari en blijkt dit uit de nieuwe begrooting, die toen op mijn verzoek door den directeur is' gemaakt. Wat het storten van f3000 in een reservefonds be treft, wanneer de heer Helder dat voor zijn gevoel prettiger vindt, is het spr. goed, maar practische waarde heeft het niet. Ten opzichte van het voorstel van den heer Breg man om het muntgas ook op 13 cent te brengen, kan de heer Trapman niet anders dan dezelfde redenee ring volgen dan vroeger. Het gemiddeld verbruik van de muntgashouders was in 1922 31.68 M3., zoodat ze dus per maand 31% cent meer betaalden, waar tegenover staat het voordeel dat ze geen 15 cent me- terhuur betalen, wat dus een verschil maakt van 16% cent per maand. Daarvoor hebben ze in gebruik lamp. 2 comforen, slangen en huisleiding, wat niet te hoog geschat, een waarde vertegenwoordigt van f50.Als we nu daarvan voor rente, aflossing en 1 onderhoud vragen 10 is dat f 5.Hoewel de muntgasverbruikers dus per jaar ruim fl.98 meer betalen dan de gewone gasverbruikers, zouden ze voor rente, aflossing en onderhoud feitelijk moeten opbrengen f 5.—. Spr. gelooft dan ook niet dat B. en W. genegen zullen zijn met een voorstel te komen om het muntgas gelijk te stellen met gewoon gas. Bovendien zou het wel wat anders zijn, wanneer de muntgasverbruikers allemaal menschen waren als waarop de heer Bregman doelt. Spr. wijst er op dat in de nieuwe woningen ook muntgasmeters zijn ge- plaatst en onder die bewoners zijn toch zeker niet de i menschen die het muntgas voor denzelfden prijs als het gewone gas behoeven. De opmerking van den heer Bregman dat door den een 600 M3. werd ver bruikt en door een ander 31 M3., dat Is iets, wat zich i ook voordoet bij de verbruikers van gewoon gas. En I als de Raad dus wil breken met den uniformen gas- prijs, zal hij zoo consequent dienen te zijn dan ook te breken met den uniformen prijs voor gewoon gas. I De heer Helder zegt zich na de toelichtingen van den heer Trapman neer te leggen bij het advies van B. en W. Wat de quaestie van de verdeeling der f 7800 betreft, het geeft alleen theoretisch verschil I en spr. deed dat idéé aan de hand om de gelegen- 1 heid te hebben uit de reserve desnoods te kunnen af schrijven. Spr. gaat verder mee met het betoog van den heer Trapman ten opzichte van het voorstel- Bregman over het muntgas. De heer Bregman meent dat de redeneering van den heer Helder over het industriegas ook opgaat met het muntgas. Spr. wijst er op dat het muntgas- verbruik de laatste jaren is toegenomen, het gewone gasverbruik daarentegen is met 38 M3. p. m. gezakt. Er zijn. groote gezinnen die veel gas verbruiken en dat deen ze niet voor hun plezier, De heéren hébben hun electrisch licht en zoodoende kan een rentenier met 32 M3. gas volstaan. Van den hoogeren prijs van het muntgas profiteert dus een ander. Spr. wijst nog maals op het geval van die waschvrouw. De heer Trapman noemt het zeer logisch dat het verbruik van gewoon gas minder is geworden, want we hebben gekregen het electrisch net, met de uitbreiding daarvan. Dat dit eenigszins van in vloed moest zijn op het gebruik van gas, spreekt van zelf. Maar we hebben niet alleen een gasbedrijf, ook niet alleen een electrisch bedrijf, maar we hebben de gezamenlijke lichtbedrijven en daarvan hebben we de belaiigen in het oog te houden. En wat het voor beeld van 'die waschvrouw betreft, ja. welke win kelier zal 's avonds zijn geheele zaak voor zijn ple zier verlichten. Als men. het gas, dat die wasch vrouw gebruikt wil beschouwen als industriegas dan weet spr. wel waar begonnen wordt, maar niet waar we zullen eindigen. Spr.'s hoofdbezwaar is dat als men verschil wil maken met veel of weinig ver bruik, de Raad de consequentie dient te aanvaar den dat ook voor gewoon gas tc doen. Nadat de heer Bregman nog heeft opgemerkt dat het mogen gebruiken van lamp en comforen door de muntgasverbruikers wel zou kunnen worden afge schaft, omdat er veelal toch geen gebruik van wordt gemaakt, wordt het voorstel-Bregman met 9 tegen 2 stemmen verworpen, voor de heeren Bregman en Rempt. Plet voorstel van B. en W. wordt aangenomen. Laatst heeft de Raad het besluit genomen tot dem ping van bet water langs de verlengde Nieuwe Laag zijde. Het bestuur van de Banne en1 den Polder Scha gen achtte het beter dat de gemeentedeze sloot kocht. B. en W. stellen dat nu voor f 1 te doen. De heer Helder geeft in overwegin. bekend te maken dat als men voor demping grr ad disponibel heeft, dié grond daar gebracht kan worden. De heer Overtoom wil die vergunning wel ver strekken, maar niet dan nadat de opzichter daar toe verlof heeft gegeven. Spreker wijst verder op het houden van een verbinding met het riool. De héér Rempt vraagt of B. en W. reeds een idéé hebben over de demping. Spr. noemt het maken van een schoeiing en dan de sloot achter de Hoep uit baggeren en die specie op het te dempen gedeelte te brengen. De heer Trapman zegt dat voor de demping eerst gerioleerd moet worden, dat een en ander onder de aandacht van B. en W. is en dat de zaak spoedig haar beslag zal krijgen. De toestand van het oogen blik kan niet bestendigd blijven. Volgt 6e suppletoire begrooting, inkomsten en uit gaven, dienst 1923, betreffende ontvangen en weer uitbetaalde houwvoorschotten, bouw 16 arbeiderswo ningen. Goedgevonden. Een der paarden van den reinigingsdienst is ge storven. In verband' met aanschaffing nieuwe trek kracht leggen B. en W. over een uitgaven van kos ten voor de paarden over 19141922, wat wordt f 885, behalve rerfte, verzekering, onderhoud, voer tuig, enz. De kosten per Jaar van 'n vrachtauto worden geschat op f952, w.o. rente, aflossing, reparatie, verzekering, benzine, banden, enz. enz. Opgemerkt wordt dat hiermee ook arbeidsdienst wordt uitgewonnen. Do auto zal dienen voor tonnenvervoer rijden steenen, zand, enz. De aankoop auto zal zijn f1675, ingericht zooals noodig is. Hoewel de rekening den heer Helder niet meevalt, kan bij zich met het voorstel vereenigen. Naar aanleiding van een vraag door den beer Rempt, wordt dooi; den heer Trapman meegedeeld, dat voordat een auto wordt gekocht, een proef zal worden genomen met den tonnendienst. De heer Helder, wijst op het belang een Ford wagen te koopen, omdat Ford een stabiel model heeft en de onderdeelen steeds verkrijgbaar zijn. De heer Trapman zegt in dit geval even enthou siast Amerikaansch te zijn als de heer Helder. De heer Van Nuland is ook de exploitatierekening van de vrachtauto tegengevallen en wijst erop dat de kosten van. het houden van paarden de laatste ja ren zoo. hocg waren, doordat de paaiden zelf zoo hoog in prijs waren. Een afschrijving van 10 voor een vrachtauto meent spr. in twijfel te mogen trek ken. En waar nu de gemeente zelf land heeft voor het houden van een paar paarden, zal spr. zijn stom niet direct aan het voorstel van B. en W. kunnen geven. De heer Trapman meent dat de opmerking, van den heer Van Nuland, dat de gemeente zelf land heeft voor het houden van een paar paarden, bewijst dat de heer Van Nuland niet veel verstand heeft van het houden van paarden. Dat land is veel te klein. En de opmerking over de dure jaren, hebben B. en W. ook gemaakt. Men moet niet vergeten, dat zooals de gemeente paarden houdt, het een dure geschiede nis is. Een auto kan door de gemeente economischer, behandeld worden dan een paar paarden. De con trole over benzine enz. is veel gemakkelijker dan de controle over haver en hooi, enz. Juist omdat B. en W. ineenen dat de gemeente zoo duur, uit i's met het i houden van paarden, doen zij, hun voorstel. Spr. wijst er verder op dat hij de exploitatierekening van I de .vrachtauto wel rekening gehouden wordt met 1 afschrijving en verzekering, bij de kosten van paar den is geen rekening gehouden met afschrijving en verzekering der paarden, met kosten onderhoud tui gen, wagen enz. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, te gen stemde alleen de heer Van Nuland. Uit een door B.' en W. overgelegde opgaaf blijkt, dat voor de vergrooting van de begraafplaats was uitgetrokken f 7500. Voor aankoop grond, arbeidsloon beplanting etc. is uitgegeven of nog disponibel f 7224.65%. Nog over f 275.34%. Het afmaken van het 'werk zal nog vorderen een bedrag van f2525.34%, nog beschikbaar f 275.34%, tekort f2250. B. en W. stellen voor, om de uitbreiding te vol- tooien. i De heer Overtoom vraagt wat de oorzaak is dat I het begroote bedrag zoo is overeshreden. De heer Hopman zegt dat de heele zaak als werk- verschaffing wordt uitgevoerd en dat daarbij niet die arbeid wordt gepresteerd als waarop bij die za- j ken gewoonlijk wordt' gerekencL I De heer Overtoom wil van die verklaring maar even acte nemen. Er blijkt dus wel uit, dat al wordt het werk voor minder loon uitgevoerd, het daarom nog niet goedkooper is. I De heer Trapman acht die conclusie wel wat al te sterk. Wanneer het werk op de gewone wijze zou i worden tgevoerd, zouden daarvoor werkkrachten wordeq gebruikt terzake kundig. Aan dit werk ech ter heeft van allerlei meegedaan en het spreekt van zelf, dat dan het werk niet zoo vlug gaat. De heer Overtoom zegt dat destijds in den Raad is meegedeeld, dat het werk als werkverschaffing worden uitgevoerd en dus kon bij de begrooting re kening gehouden worden met de opmerkingen die de heer Trapman nu maakt Spr, wil geen verwijt mar ken, maar vraagt of het niet mogelijk is een betere j leiding aan het werk te geven. Voorzitter zegt, dat er vorig jaar een opzichter was maar dat is zóó duur geweest. De heer Trapman licht toe dat eenige leiding wordt igegbven, doordat aan één der personen het toezicht is opgedragen. Spr. wijst er voorts den heer Over toom op, dat den opzichter toch niet bekend wa9 hoe het werk zou worden uitgevoerd. Het werk kon bijv. op tweeëerlei wijizie worden) uitgevoerd, door 't ploegs- gewijze aan te besteden en door 't te doen uitvoeren I in uurloon. De le wijze is zeker goedkooper, maar de 12e wijze leek B. en W. voor werkverschaffing meer ge wenscht. B. en W. achten het beter zoo te doen, om dat zij anders direct weer ander werk hadden moe ten zoeken, dat zeer zeker minder productief werk zou zijn geweest. I De heer Helder vraagt of het de bedoeling is dit jaar het werk1 te voltooien of dat er tot een bepaalden datum zal worden gewerkt. Voorzitter: Zoodra we denken dat er ander werk is houden we er mee op. I De heer Hopman zegt dat het voor B. en W. een tegenvaller was, dat we de waterleiding niet op tijd .hebben gekregen. De heer Rempt heeft bij de waterleiding allemaal vreemde menschen gezien en vraagt of er niets aan te doen is, dat ook menschen uit onze gemeente er aan werken. Voorzitter deelt mee dat door den, opzichter aan den aannemer is gevraagd eens bij den burgemeester te willen komen, maar tot nu toe is hij nog niet bij spr. geweest. De aannemer van het werk uit de rich ting St. Maarten heeft zijn toestemming gegeven, om Schager werkkrachten te nemen. Bij de rondvraag infprmeert de heer Helder, hoe het komt dat een arbeider die buiten onze gemeente woont, aan het Rietbosch werkt. De heer Hopman zegt dat goede rietscheerders dun gezaaid zijn en dat du9 de gelegenheid moet wor den aangegrepen wanneer een rietscheerder kan wor den aangesteld. Anders zouden we op moeilijkheden stuiten, doordat het riet er niet op tijd af was. De heer Helder wil in openbare vergadering hier op' niet verder ingaan, maar in geheime vergadering wil hij daarover nog wel iets zeggen. De heer Helder zegt thans op de vorige vergade ring ter sprake te hebben gebracht de zaak-Kunnen. Spreker zou nu graag van den Voorzitter willen hoo- ren wat er tusschen den heer Kunnen en Voorzitter ,is gepasseerd. Voorzitter zegt dat hem uit het verslag van de vo rige vergadering bekend is dat de heer Heldej* die vraag heeft gedaan en spreker deelt mee niet be- I reid te zijn over die zaak aan den Raad inlichtingen te geven. Spr. ziet daarvan de noodzakelijkheid niet in en meent op goede gronden dat dit een kwestie is die niet tot de competentie van den Raad be hoort. In de vergadering van B. en W. heeft spr. ook gezegd dat hij den Raad wel wat heeft verwend on het punt van geven van inlichtingen, bijv. over politiezaken, doch dat deed hii om de goede ver standhouding. In dit opzicht echter ziet spr. niet in. waarom hij inlichtingen zou geven. Spr. ziet in het stellen van deze vraag door den heer Ilelder niet anders dan dat hem die wordt ingegeven uit ge brek ana sympathie in zijn persoon. Maor op goede gronden meent. spr. het recht van mijnheer TTeldèr daartoe in twijfel te mogen trekken. Artikel 183 van de gemeentewet wijst on de verantwoording die B. en W. aan den Raad verschuldigd zijn wegens het dagelijksch bestuur, doch dit geval valt in geen enkel opzicht onder het dagelijksch bestuur van B en W. Als men over de behandeling van een ambtenaar niet tevreden is, moet. men zich wenden tot, sprekers superieuren, tot den Commissaris, den Minister, in hoogste instantie de Koningin of tot Ged. Staten en dan moet men toepassing van artikel 60 der Ge meentewet vragen, n 1. ontslag of schorsing door Ged. Staten. Verder zal snr. niet on de zaak ingaan. De heer Helder zegt., met. dit antwoord' van den voorzitter niet. tevreden te kunnen zijn. Het. betreft, hier een kwestie met, eem ambtenaar, door den. Raad aangesteld. De heer Kunnen toch is niet alleen amb tenaar ter .secretarie, dus ambtenaar door B. en W. aangesteld, maar de heer Kunnen is ook loco-secm- taris en als zoodanig benoemd door deri Raad En het ambtenaar ziin van R. en1 W. of den Raad is in dit, geval niet. gemakkelijk te scheidien. Uit alles wat 1 sprtker ten opzichte van de behandeling die dr-n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 9