N.V. „De TIJDGEEST® Do brandweer la nog 'In functie on speett voor ma nusje-van-el lea. '8 Avortdi In een dor hoora»lri)tea maken een pea rlui kabaol in een roshiurant, l)o branrifwoer wordt gealarmeerd on kort daarna rijdt, oen auto met. xè# gehelmde mun schappen voor. Een paar brandweer lieden verwijderen do onruititokort, in onbormpclijke orde rtjdl de auto woor terug. Niet 'altijd 'echter loopt ti« «aak too goed af. Toea ik in Boohum was, waren ccn aefl tevoren en politie» beambte en oen brandweerman door inbrekers néér» geschoten. Dit geschiedde overdag In oen der hoofd» straten 011 de Inbreker* wuron gewapend mei brow nings en handgranaten. Daarom D nu do brandweer go» wapend met gummiknuppel». Moor al Is hoi nou romitandigheden rustig in Boohum. nergens heb ik zooveel weerzin tegen do bczolling gevonden nis hier. De bevolking is trouwen 1 van oudsher fanatiek Jmtl» militair, zoo zelfs, dat geen Duitscho regeorlng het ooit 'gewaagd heeft in deze mijnstreken garnizoen te leggen. En hot was niet uLleen om do noodige koh-u to verkrijgen, dat men de mijnwerkers in oorlogstijd 't liefst In de iri'ijnon liet. Waar is echter, dat een klein aantal communisti sche arbeiders in Franschen dienst werkt. Ze stoepen 's morgen» do teavanuners on wosschcn tegen goede be taling het vaatwerk in do Fransohe kaezrnes. Deze rene gaten zijn zoo gehapt onder do arbeidersbevolking, dat ze nu een wilton band om den arm moeten dragen. Wie zoo'n man lastig valt, krijgt op z'n minst twee jaar gevangenisstraf. Op deze wijze moet men hen bescher men. BRAND IN EEN HOTEL. Te Londonderry brak dezer dagen des morgens.om' drie uur brand uit 'in het Gritorion-hotel, een der voornaamste hotels van de stad, waarin zich een groot aantal .emigranten bevonden, die denzelfden morgen naar Amerika zouden vertrokken. Zif hadden slaapka mers op de derde verdieping en toen zij zich den weg afgesneden zagen door aeu rook, snolden zijl naar de ramen en riopen om hulp naar de menigte, die zich op straat verzameld had. Voor de komst van de brand weer waarschuwde de menigte de emigranten er togen, uit het raam to springen en ried zij: nen aan touwen te maken van hun beudclakens en zich te laten zakken op eon vcianda, twee verdiepingen Jager. De raad werd opgevolgd en een voor een wisten mannen en vrouwen in nachtgewaad aldus veilig dc veranda te bereiken, ïntusschun was de brandweer verschonen en met behulp van ladders Werdon de monschen van de veranda naar den boganen grond gebracht. Toen de brand meer dan een uur gewoed had, zag men een. man aan een bovenraam en terwijl de brandwacht» een ladder op stelden, verdween het hoofd van don man, zoodat men vreesde, dat hij verloren was. Twee brandwoorliodop gingen het gebouw binnen en vonden dch raah, die 411 tien rook naar zijn kleoron zocht. Hij werd veilig naar beneden gebracht. Het hotel brandde geheel uit. ARBEIDSDUUR XN JAPAN. De persdienst vnn hot Internationaal Bureau van den Arbeidt meldt on»: Do Kiot«jo Kal (voreenlglng voor vriendschappelijke! samenwerking) hooft onlangs do resultaten gepubdcoora vnn oen onderzoek dat ingesteld was naar den arbeids duur in de verschillende industrietin in Japan,. Vol1* gons'Üo „Informations Sociale»", hot weekblad van hot internationaal Bureau van don Arbeid, zijn de belang rijkste resultaten van dit onderzode 'do volgende: Machinebouw. In den machinebouw is de arbeidsduur door den aard van het werk meestal kort in vergelijking met dien in andere industrieën. De schoopsbouwonder- m mingon, met. uitzondering van de luarinearscnnlch eti dn Mitsocblsji-dokkcn, hebben de aohturendng aange nomen ais grondslag bij de berekening van de loo nei». In fabrieken met oen prboidsdag vnn 8 uur worden meestal overuren gomaukt; in werkelijkheid 'is Tkikktog ven 700 nummer* ten owwsüwn j, Notaris A. MuÜA. JHnsda* 15 Mei 1933 vaal 10C0 168-1 14197 14793 19*83 19796 19836 400 2331 8470 14605 20718 B00 5868 8348 11106 18649 100 1559 3716 6832 7341 8657 11094 18644 IV)teil van t 90.— fekjen geld). 53 2405 5188 7738 1Ö4J0 1ÜJQ6 1504316713 19109 120 19 5074 19W 4512705 001710911)383 061 00 5427 Htttf 10714 12965 15281 73 19400 793 2627 5703 813Ü 07 I3U?2 15357 17283 1UÏ5Ö R26 2784 43 8206 10000 13149 15420 17352 K0 610 3000 45 53 4613633 56 17422 10R80 27 80 5924 3307 80 42 15028 175ÖÜ 20116 74 3107 0330 840011012 83 157B8 17634 20250 ai 59 6506 8646 34 13720 15881 17752 20302 lX)2 3298 6632 8029 11123 13847 13085 O* 82 99 48 9022 11282 14020 16001 17831 20558 1308 3317 6709 41 11322 89 89 1HU45 79 71 44 0923 7511725 14190 16165 18406 20651 92 3403 73 0191 76 14282 64 17 20987 1487 3524 7193 C2W 9614382 08 44 1080 3633 7238 068511801 144431620018654 1735 3764 77 97Ï3121LU 'Hu U0 93 1047 3998 7315 0BQ3 12304 14518 10345 18737 2101 4310 7620 10051 24 14644 76 1H8U9 2353 4810 96 102.50 13ÖU3 87 1*495 139Ü0 59 5172 7Ü08 1U372 7714817 16610 10002 Later odatUuv, 50 3057 5531 01 Cö 03 83 87 70 06 3209 TH 100 26 ÖÖW 70 27 21 207 29 JU 16 33 46 92 44 0717 324 40 42 421 51 50 48 3404 82 00 24 8HS7 587 362H «l 3752 5030 55 3829 00 ÜU 44 (Uö 739 92 7 43 3041 36 94 42 38 809 U3 46 79 4068 00 02*1 92 6102 56 4135 32 1030 47 45 1163 64 87 1231 79 03 1322 85 6312 93 4203 65 1430 36 6409 49 79 13 91 4324 24 1515 *52 40 1600 68 44 4 88 71 23 4426 84 1762 66 8539 1876 69 45 2025 4523 6607 2187 59 6749 2250 92 57 79 4758 81 2307 85 90 79 4874 8809 2430 4900 25 42 40 6965 •608 5017 66 22 23 7002 75 5149 39 80 81 59 2806 5216 77 71 82 7208 2926 5333 24 52 38 7425 77 65 49 3Cüi «75 59 7463 7641 H Hft 7933 27 ÖU23 n lOfflj ia I s 8121 iOLSl - 67 61 8250 87 07 72 837510038 79 43 88 87 848910602 W 58 07 65 84 87 yy 88 853010911 37 «3 62 11000 06 74 8658 75 86 82 9011167 9311288 8702 11324 5011407 8846 13 79 83 90 87 895011507 61 18 9081 75 9107 11607 34 90 44 11715 9231 11888 40 11002 0386 17 90 37 0111 56 6212084 90 12178 950412242 34 64 8012338 Vodgcfctf c*wL UOAÓ M7T717410 10201 14814 35 10327 71 6017553 OH 1341414901 86 62 12514 74 17647 16438 Ui 00 50 12001 15011 "11 55 V/ KJ 60 10123 17700 09 KJ 44 31 10548 64 64 ft.1 62 12704 Tl 78 05 UK* 15240 80 19614 0116389 J78Q2 49 1308/ 15416 38 79 13131 10641 17007 HO 79 78 38 81 13316 15Ó71 170U7 19705 6010702 12 38 83 14 81 58 13366 541 61 19802 13422 90 83 27 34 15854 18025 38 73 78 30 05 13582 15900 62 19915 8416019 72 45 13635 91 90 20041 59 16108 18165 05 88 33 79 20110 89 6318230 20215 91 72 47 34 13710 16273 18349 67 58 16305 58 08 62 40 9020316 9816429 18416 22 13800 75 48 76 711C533 18579 83 75 83 18621 20512 1392016624 31 47 22 66 33 61 14031 92 70 72 33 93 18760 20635 53 16739 18800 20854 98 16804 17 64 14115 30 41 68 33 58 44 86 14237 63 18963 20940 78 79 19016 47 ^331 98 54 51 47 16965 82 74 14446 81 19126 21000 1454417015 37 5017172 72 53 78 06 14707 1722919204 29 76 90 en 18138 nw. met 8 1» er iu den arbeidsduur Mjm geen veraohll: of een fabriek den «ehlurcndug heeft of niet, meestal wordt er 0 mui ,<t .-iM-ei aewcrkl. Txotlel industrie. Da laatste Jaron Is de arbeid In de kaioonfubrkkeü beperkt ten einde de productie te verminderen. In 1020 werd hij4 beperkt tot 10 uur per dag voor tweo 1 ploegen, mhar uo 15 December ly'21 werd flept' bepaling ingetrokken. In verschillende ia- brieken wordt on hut oogenblik 22 uur per dag gewerkt met een tweo ploogoiMtwsoi, In du zijde* tin wolfabriekon wordt evenals In de /ca toen fabrieken een tweetor#-nataisri toegetvaridé/A ploegen werken echter leder 12 uur. In do jutefabrlukep Is do nachlarbeld afgeschaft ten gevolgo van do inaloiso, en de meeste fabrieken werken nu 12 uur por dag. Chemische industrie. Uit oen onderzoek, ingesteld iu 17 nclnngrijkc fabrieken bleek; dut zij grootendeeh continu bedrijven zijn en 'dat taiecslal mot tweo ploegen, die dio elk '12 uur arbeiden, gewerkt Vordt. Hei aantal fabrieken wharin du aohturendag wordt toegepast, neemt too; do morste hiervan weiken met twee ploegen, som mige fabrieken in'et drie ploegen, ieder vun 8 uur. In leer- rubberfabrieken wordt alleen overdog gewerkt; in fabrieken met dag- on nachtploegen werken vrouwen tui jeugdige .demonen alleen overdag. NIEUWE ÖUITSCHE TEGENMAATREGELEN. Uit Berlijn. 15 Met. Vertegenwoordiger» vnn het ganscho Duitscho bedrijf sloven, do vakverenigingen en do betrokken regeeringsautoritciten hebban be raadslaagd over de door do bezettinguautorlteiten go- ti-offen maatregelen ter lxji»erking vnn hot verkeer, mot najno de verordening omtrent het. spoorwegver keer, de betaling vier opgelegde booten en do pas- dwajng. Men besloot maatregelen te nemen, opdat, de Fran- scho treinen onder geen omstandigheden door Duit» schers worden gebruikt, en de betaling van booten aan de Franschen in hei bezettegebied te verbie den. Do Fransche verordeningen mogen niet worden opgevolgd. ONTZETTENDE RAMP IN AMERIKA. Uit New York, 15 Mei. De b6ke«de badplaats Hot Spring», in don Amorikaanschen staat Arkansaa, ia door brand en overatroomihg zwaar geteisterd. Een woeste tvlocd van 4 tot 9 voet diep, stroomde door de hoofdstraat. Winkels werden vtamiaM, ikoopwaren weggespoeld. Do eerste berichten over het «aantal verdronken personen loopen uiteen; van 17 tot 50 personen) won den als verdronken opgegeven. Dé bliksem sloop in het Grand Repids Hotel. Do vlammen doelden zich vervolgens rnedo aan het handelscentrum. Tal van personen kwamen in de vlammen ohi. Naar gemeld wordt, wordt do geheel» stad door het vuur bedreigd. Hot Springs is do hoofdplaats van. do. provincie Ccrland ln den Noord-Amerikaanschon staat Arkan- sas en ligt in bet, midden van hot. Ozork go borgt e. De hoofdstraat, de Central Avenue loopt door het nau we dal van cïn Hot Spring-rivier, Hot dorp dankt zijn naam aan eon 80-tal geneeskrachtige boot,-waterbron non, waarom Jaarlijks duizondton zieken deze bad plaats bezochten. Tel AARDBEVING. Ane-ta seint uit Weltevreden d.d. 15 Mol: Een zwaro aardbeving heeft Mno» geteisterd. Eonl- ge bruggen worden vernield, De brug over de Scra- joo is gescheurd. Spoor- on telefoonlijnen werden verwoest. Iïot station is aan do achterzijde gescheurd AJlo dienst.woningen dor Stoatsspoorwogen worden onbewoonbaar; gedeeltelijk zijn zo Ingestort. Er zijn een driotal dooden to betreuren. Hulpbrigades zijn van uit Batavia gezonden. Het spoorwegverkeer zal «enige daz:n gestremd zijn. DE GRIEP IN ENGELAND. De vorige week zijn er to Londen dertig monschen aan griep gestorven, tegen 24 in de vorige week en ook in de andere groote steden is het aantal doode- lijke gevallen gestegen. De doktoren begrijpen niets van dit zonderlinge gedrag der griepbacll. Men meende algemeen, dat do ziekte in Februari overwe gend wae, doch het blijkt thans, dat April en Mei be zig zijn het maximum ver te overschrijden. ERNSTIG VLIEGONGELUK IN FRANKRIJK, Uit Amittns, 14 Mei. Een vliegtuig is to Monsu- ros nabij Conty te plotter gevallen. Zes personen worden godood. DE STAKING IN BELGI». Do minister van spoorwegen: hoeft oen proclamatie tot hot personeel gericht, waarin hij dit aanmaant don arbeid te horvatten. Wie niet binnen 48 uur on der de oude voorwaarden het werk hervat heeft, Is ontslagen. Plaatsvervangers zullen in den dienst gehandhaafd worden en do -vrijheid van arbeid wordt gehandhaafd. ARBEIDSTOESTANDEN. Onder leiding van den minister vnn arbeid is te Washington een vergadering gehouden van hoofd ambtenaren van den immigratiedienst, om maatre gelen tc beramen tegen do instrooming vnn goedkoo- pe arbeidskrachten, in het bijzonder uit Mexico en uit China. Er word beraadslaagd over de maatrege len die zouden kunnen worden genomen tegen het binnenkomen van immigranten over de Mexicaan- sche gron». Ook werd' overwogen wat er to doen zou zijn togen hot binnenkomen van Europoesche immi granten. die uit Cuba de Ver. Staten bereiken. ZELFMOORDEN IN DUITS CHLAND. Blijkens do offlcioelo statistiek is het aantal zolf- Xlioorden in Duitschland van 1200 voor den oorlog thans gestegen tot, «0.000 per Jaar. De meeste zelf moorden komon voor onder oude Itodon, <Me ln moeb lijko omstandigheden zijn geraakt. Zoo waren er on der, die van hun vroeger bespaardo gold moesten le ven. doch wier inkomen thans niet voldoende was, om zich dagelijks een half pond brood to koopon, VREE8ELIJK ONGELUK IN BELG». Uit Brussel, 15 Mei. Maandagmorgen hoeft zich een ernstig ongeluk voorgedaan op den weg van Arlon naar Me»*ancy. nabil hot dorp Differ». De in dustrieel Cahen uit Arlon begaf zich met zijn auto naar Aubinge, Do heeren Schmidt, vader en zoon hadden in don wagon plaats genomen. In volle vaart re«d do auto tegen eon kabel, die dwars over don weg was gespan non ln verband met bet herstel van do palen, van hot eleotriieh net. Don Jongen, twintig- jarigen Schmidt word het hoofd letterlijk van den romp gescheiden door den dunnen kabel. Do vador van den ongolukkigo on do industrieel Cahen werden ernstig gewond, doch zij verkoeren niet in levens gevaar. Tel. HET VLIEGONGELUK IN FRANKRIJK. Uit Parijs, 15 Mei. Omtrent het ongeluk met een vliegtuig van den luchtvaartdienst Parijs—Londen! waarbij zes personen om het leven kwamen, kan nog het volgende worden gemeld: Het verongelukte toestel was er een van het Goliath type der Compagnie Airunion. Het was voorzien van twee motoren, elk van 300 P.K. Als oorzaak van het ongeluk neemt men aan, dat een uitlaatklep van den linker-motor is gebroken, zoodat de daardoor ontsnappende vlammen uit den motor sloegen en de gummi-isolatie van de verlich tingsdraden stukbranclden, en (kortsluiting ontstond. De piloot, die merkte, dat er iets met den motor niet in orde was. wilde dalen, doch het was toen al te Iaat. De brand had reeds het benzine-reservoir be reikt. Door de ontploffing, die daarvan het gevolg was, brak de linkervleugel, waarop het toestel lood recht naar omlaag stortte. DE STAKING IN HET SAARGEBTED. Een bericht uit Saarbrucken heeft den goeden af loop gemeld van de onderhandelingen tusschen het Franscho mljnbeheer en de stakende mijnwerkers in I hei Saan-gebiedt Do looneru worden verhoogd en de stakers krijgen de toezegging dat zij niet bloot zul- len staan aan vergeldingsmaatregelen voor wat er in don tijd van de staking gebeurd' is. De oecono- mische kant van de moeilijkheden is dus c-pre^eld, J indien de kolenhouwers zich ten minste gedragen naar don raad van hun gevolmachtigden, oni net werk te hervatten. Do staking was in Januari, kort na do bezetting van h£.t Roer-gebied, uitgebroken, en ho.d dn Fransche nijverheid, die Ipch al too ls^d onder do gevoelige vermindering van den kolonaan- voer van de Hoor deerlijk onthand! omdat do ijler* emelterijon ln Lothoringen ook ten deel© afhankelijk waren van de kolen uit het 8aar-dal. De werrstandR- ka», waaruit de stakers ln het Saargeblod uftkeering kregen, i» zen eterk aeblekon, dat er tot tegen het eindo van April 12 rnillioon frs. uit betaald zijn. Aar, Fransohe zijde vermoedde men dat andere Duitscho vftkvor&onlgingun haar gevuld hielden, en daar ar bij dien toe*(and geen kijk op wu, dat de staker» dcor nood tot toegeven gedwongen zouden worden» henft het Franscho mljnbeheer toegegeven, Men zal och tor nog moeten afwachten, of de hervatting van het werk algeeneen zal zijn. SCHADELOOSSTELLING VOOR DB „TUBANTIA". De Borlijnsche berichtgever van het lïdbld. meldt: De huishoudelijke commissie van den Rijksdag hoeft zich gisteren bezig gehouden met de «cnade- loosstolllng voor het. Noderlondsche stoomschip ,,Tu» bantia'j dat gedurende den oorlog iu den grond is geboord. Een overeenkomst zal worden voorgesteld, waarbij Nederland zal worden schadeloos gesteld door oen groep Duiteche reader», Als contra- prosta tie voor de groop neemt het Rijk op zich de levering van twaalf schepen, waarvoor het Rijk 120 miliiard papiermmrk heett te betalen. Door deze overeenkomst behoeft het Duitscho Rijk niet. den wereldmarktprijs to betalen, doch slechts don binnenlajacischon prijs iu papiermarken. WEER THUIS. De Koning en de Koningin van Engeland zijn gis teravond van hun bozoek aan Rome to Londen to- ruggkoerd. Langs den weg stond een talrijke menigte, die hun oen ovatie bracht. Aan deze deden, ook de fascisten to Londen mee. HET GOUD VAN DE LUSÏTANIA. Graaf Zariardi Landi, een bekend deskundige op het gebied van hot bergen van gezonken schatten, gaat, naar de „Westminster Gazette" vertelt, pogin gen in ho werk «tellen om het goud en de juweelen geraamd op een waarde van drie millloen pond. te bergen, die zich aan boord bevonden van de „Lusi- tania", toon dit schip op 7 Mei 1915 aan de zuidkust van Torland door eon Duitechen onderzeeër in den grond1 werd geboord. Hot ligt nu in ongeveer 280 voet waten op een plaats '15 mijl van Queenstown. Graaf Landi zal voor zijn werkzaamheden gebruik maken van het grootste en snelste bergSngsvaariuig tor wereld. Men is van plan in elk geval dezen zomer een po ging te wagon. De ondernemer heeft 'n duikerspak' voor diep water uitgevonden, dat hij zelf denkt iq gebruiken. DE LANDBOUW ÏN RUSLAND. De eerste landbouwtentoonstelling, welke door sowjet-Ru».iftnd georganiseerd wotrdit. beoogt het, be ginpunt. te zljin van oen systematische ontwikkeling van den landbouw in Rusland. Eerst ln het vijfde Jaar na di< Üctober-revolutle ziet de sowjot-regeo- rlng kans over t» gaan tot een reorganisatie van het economisch leven op geheel nieuwe grondsiug^n. Roods oei dor-was oen poging daartoe gedaan, Do hongersnood van 1921 wierp evenwel een struikel blok ln ucn weg. Thans, na. oen energieken btrljd mot den honger on do gevolgen ervan, beeft de nr- bolders- en boerenregeering opnieuw die taak tor hand genomen, zulk« aan do hand der b:sluiten, i dqor de pajtij- en sowjotcongressen van 1921 en 19T2 en verschillende conforentles genomen. De nieuwe economische politiek gaf n in het staats- i kaptiaiisme do mogelijkheid zich te organiseren, 'ais cverg&ngastadium en een aanital prouucie- er» handelsviiiuien en methoden uit te denken, waarbij het ini/t.iaticf der leidende kringen van het proleta riaat do gelegenheid kreeg, nieuwe wegen te zooken zonder de %an ouds gewonde methoden van het mirifctontwikkelde deel van den boerenstand uan '.a tasten. Dit streven hoeft reed» eenige rosultaten ge- bad. De groot-productie, vereenigd ln trusts «n »yn- dtcat.en met eon proletarische leiding, wo-rdil steeds sterker. Ook hot transporteeren, do bultenlanüscho handel en verschillende takken van industrie be ginnen. volgons de sowjet bladen, langzamerhand tot bloei te raken. Van 'n Juiste verhouding tusschen 1 den opwaartschen gang van de groote industrie en het transportwezen eenerzijde en landbouw en bin- nonlandscho markt anderzijds wae tot nog toe echter geen sprake, En dat terwijl de kern der Russische bevolking bestaat uit boeren, het grootste- gedeelte van het totaal aan arbeidskracht in Rusland van oudsher gewijd is aan den landbouw en de voor- I naamste afnemer van de nijverheidsproducten do I boer is. Op welke wijze men ook (tracht, de volkewelvaart te ontwikkelen «n te versterken, hoezeer rnen ook zijn aandacht schenkt aan d© groot-industrie, aan de organisatie van het transport,wezen, aan do ontwik keling van do welvaart, der «todon, men bereikt hlermedo niets, wanneer men niet allereerst zoekt oen Juist gebruik te maken van de productie kracht van het platteland en die zooveel mogelijk te ont wikkolen. Het ia daarom te begrijpen, dat aanstonds 1 na de revolutie, maar vooral in de laAtele jaren, j zeer veel tijd en' aandacht word gewijd' aan de vraag- 1 stukken van lendbouw-politlek, Weigoving en productie. Te beginnen met de doorwrochten studie van Lenin over do taak dor communistische partij ten opzichte van ontwikkeling van den landbouw tot aan do fel-gekleurde vergelijking van Trol ski, die zeido, dat elko niet direct voor heit binnenland nood zakelijke korenschoof oen gouden gewicht is op de schaal dor internationale revolutie, heeft, de geheeïe I partij duidelijk beseft de ingewikkeldheid, waar te- 1 ven» de groote beteekenl» van het vraagstuk van ontwikkeling van den landbouw en het grootst mo gelijke gebruik van de productiekracht van den boe- reuatand. Talrijke tot dusver genomen maatregelen zoo»lh de onlangs afgekondigde Jandbouv/wet, do decreten inzake landbouw-crodiet, zaal-voorschotten, subêidiooring der landbouw-machine-industrio. hulp van den staat bij den aankoop door de boeren van werk vee, de ontwikkeling der boerencoöperaties, enz. al deze maatregelen hebben ten doel den landbouw op te beffen en t.0 versterken. In dit*licht bezien schijnt <1ë eerste door sowjet- Rusland georganiseerde landbouwtentoonstelling als eon fölt van bijzondere betoekenis. N.R.Crt. EEN RASSENKWESTIE. Een talentvol Amerikaansch negermeisje, mej. Augueta Savage, die studeert voor beeldhouwores, had verzocht om als leerlinge ite worden toegelaten aan de Amerikaansche school voor beeldende kun sten te Fontaioebleau. Het comité dier school in Amerika heeft naar wel zeker schijnt om de ras- senquaestie het verzoek om .toelating afgewezen. Het meisje en haar vrienden namen daarmee geen genoegen. Zij zochten het hoogerop en brachten al lerlei neger-organisaties en ook vereenigingen van blanken in de Unie. die tegen alle kleurvooroordeel zijn. in het geweer. I Te New-York (stad) heeft een groote protestverga dering plaats gevonden tegen het besluit van het Amerikaansche comité. Met inej. Savage zaten tal van blanke en' zware supporters op het podium. Het geweigerde meisje voerde zelf het woord en kwam voor den dag met het inderdaad klemmende argu ment, dat wanneer haar broer goed genoeg was ge- we est orn naar Frankrijk te gaan. om er voor zijn land te vechten, zij goed genoeg was om daarheen te gaan om er te studeeren. fleWekoefan f900 tot f 475. hsatiri rttie. 10 sli paarden f150 tot f 230, hendel stug, 67 veilt* k»l« veren f 1.45 tot f 1.65, handel melig, 550 nuchtere kalveren slacht f 10 tot f 42, fokk»dvercn f 10 toi f 42, handel viug, 298 volte varkens v. d. zoutcrij 86 tot 88 cent, voor do «lacht 86 tot 92 cent., handel) ving, 03 mager» varken* f 30 tot f 55, handel matig, 217 biggen f 20 tot f 34, bondol' matig, 402 euhnpen f 40 lot f fid. handel matig, 1211 lamineren f 12 tot f34, handel matig, 131 bokken, kmeieren f 5 tot f 6 per 100 *i„ eendclcten f 5 tier 100 stuks. NOORDER VIAKKTnOND, Noord Scharwoude. 15 Met 1U23. BI. aardappelen f 0.60. Bravo'» f 0.10 aft. Grove uien f 1.50 u 3.20, Drielingen t 1.20 o 1.70 peen. f 0 30 a 0.00, Rood* kool' f 7.20, 'Dccnsche witte f 8,20 4.50. Krobui f 0.40 e 1, Rabarber f 2.20 a Ü,a0, alles per 100 Kg. Aanvoer '>P 12 Mei: 425 Kg. aardappelen, 5285 Kg. uien. 1800 Kg. peen, 2175 Kg. roodo kool, 25 Kg. geb) koof, 11200 Kg. Deeniche v/Utc, 2200 Kg. Rapen, 2900 Kg. rabarber. Mark Opr ichten. PURMEREND, 15 Mei 1923. Op de heden gehouden markt waren aangevoerd13 stapels fiabr. kaas f 45 m. rijksm. f 47, 45 st. boeren kaas f 47 m. rijksm. f 53, 2 si. -Goudsche kaas m. rijksmu f 50. 2137 Kg. boter f 1.80 a f 1.90 ner Kg., 1084 runderen w.o. 265 vette f 1'f 1.35, 814 melk- en Staatsloterij* Sc Ktosse. Ie LUst. Trekking van Maandag 14 Me!. No. 833 ÏMO. Noa. 3917 5698 9613 10705 90590 elk f 1000. No. 6811 f 400. Nos. 3490 17048 18600 22009 elk f 200. No«. 908 2592 4815 6455 927) 9834 «925 U104 12254 16062 16889 19375 19899 20463 eik 1 100. Prijzen van f 70. 89 370 432 487 576 663 987 1012 1326 1469 16.3-1 1641 1692 1772 1795 1796 1820 1946 2099 2427 2444 2536 23"8 2993 3031 3638 SG91 3783 3319 3897 415 477 4)57 4175 422000 4224 4234 4294 4403 4453 4476 4941 —61 5141 5250 5534 5578 6004 6114 6140 6253 e350 6504 t!510 652S 8654 6687 6846 6893 6939 7247 7574 7777 81X36 8146 8212 8715 8879 8889 9054 9195 9458 9009 9727 9758 9833 9960 10124 10209 10634 11088 11353 11448 11571 11617 11854 12032 12473 12483 12067 1280.3 13072 13189 13 23 13488 13573 13632 13726 14228 14229 14248 14254 14287 11457 14956 15060 15217 15232 15298 15501 15503 15528 t5586 15602 15638 15827 15880 15988 16083 16221 16405 5.6013 16749 16902 16929 10952 16991 17108 17263 17797 17836 17953 18030 18118 - 18132 18328 18516 18670 18798 laOil 19221 19602 19637 19738 19818 19071 20003 20026 20090 20256 21X199 20.09 20555 2)1100 20071 20759 20344 i 20853 20924 20982 20934 21:27 21033 21101 21127 213:0 21355 21426 21314 21561 21743 21770 21798 21800 21345 22111 22167 22390 22399 2244.1 22458 225.12 22.00 223SS 227G9 22833 22922 Binnenlandden Nieuws* GEMEENTE ANNA PAVLOWNA* Geboren: Aafke, d. v. J. Piagmeijer en van F. H. van Waardenburg. Bernard Johan, v, K. Kaan en van T. A Wilken. Gotrouwd: Anna Maria Agatha ElUiberte an Ja co- bus Johanne» Rozenbroek. ZUILSCHAKWOUDE. Naar aanleiding van ons verslag van de S.D.A.P.- vergadering in hot nummer van gisteren, verzocht de spreker ons even mee te doelen, dat mei dè plaatselijke pers niet bedoeld werd dc artikelen van den re lacLur jn de Langodijker, die alles deed om de stichting te oevorderen, doch de misleidende berichten lijden* de exploitatie in eon paar plaatselijke baden, waardoor de heer Gorter zichtenslotte verplicht $chte in een ingezonden stukje de zaak recht te zetten. RAAD BROEK OP LANGENBIJK. In de laatste raadszitting waren de hoeren den Hariigh en R, Slot met kennisgeving afwezig. Aan een der ingezetenen werd op verzoek uitstel toegestaan van betaling 11.0. tot dor. nieuwen oug»t. rngekomep was oen adres van de L.G.C, om ad- h.T-sii* te betuigen op oen adm dat door hen aan de H S..M. gezonden zal worden voor verlaging van spoorvrachten van Broek naar Alkmaar en dit to bpnaier: op 3 gulden per wagon. Vroeger was dit f 2.50 en nu is het, f 5. Nadat de voorzitter oen uiteenzetting gegeven had van de mogelijkheid, dat een goede exploitatie even goed mogelijk zal zijn, Werd besloten adhaeeie te be tuigen. Van een tweetal arbeidersorganisaties wae hot ver zoek ingekomen, om mede te werken tot de bestrij ding dor werkeloosheid, waarvoor conferentie aango* vraagd word. De voorzitter doelde mode, dat die conferentie in middels heeft plaat» gehad on gaf een uiteenzetting wat daaibil naar voren kwam. Een plan was bespro ken tot het dempen van een sloot voor een der in gezetenen. waartoe dus de medewerking van bedoel-* de ingezetene noodig 1b. Voor de gemeenta zou dan oen kosten overblijven van c.a. f 1700. Hiervoor zou den oen dertigtal personen gedurende 6 weken te vvork kunnen worden gesteld. Na breedvoerige bespreking verklaarden' allen zich tegen de uitvoering dezer werkzaamheden. Ook bij do rondvraag kwam het verlocnen van hulp aan de werkeloozen nog oven ter sprake, doch men wier, anders ook geen werkzaamheden. Alloen za) aan de L.G.C. gevraagd worden, bij uit voering van werkzaamheden rekening te houden mot de werkeloozen. AUTO-ONGELUK. Drie chauffeurs van dc firma D. de Rijk te Arnhem waren, naar het Bureau Vaz Diaz meldt, belast met do onderdooien te halen van een gedemonteerde auto, dio to B&bberich stond. Op don terugweg gistermiddag raakte de chauffeur B. Vonk, doordat hij over een steen reed, zijn etuur kwijt en reed tegen eon boom. Do achter in don wagen zittonde Th. Sterk uit Arn hem, werd zwaar gewond opgenomen. De chauffeur J. van Noort, die naast Vonk zat, liep eenige been- kwetsuren op, terwijl laatstgenoemde met den schrik vrij kwam. OUDKARSPEL. Naar aanleiding van don vormeidon uitslag van don kolf wedstrijd, meenen we nog even te moeten meedeeIon, dat de tusschen haakjes geplaatste ge tallen die zijn ven den stan d na den eersten wed strijd te Warmenhuizen. Voor P. Quant staat 21 pun ten. Dit moet ziin 216. DE KONINGIN NAAR ENGELAND. De Koningin heeft het voornemen dezen zomer een reis in Engeland1 te maken. K. M. zal aldaar een strict incognito bewaren. AUTO-ONGELUK. Bij Oudeschoot onder Heerenveen. heeft gisteren een autorongeluk plaats gehad, waarbij drie personen werden gekwetst; een van hen zeer ernstig. De auto had veel schade. De zwaar gekwetste is de vijftigjarige veehou der J. Oosten te Oudeschoot, die per auto naar het ziekenhuis is vervoerd. Hij reed per fiets en werd door de auto uit Steenwijk overreden. ONZE GEITEN. Men meldt aan het Hdbld.: De degelijke wijze waarop in de laatste jaren ge werkt is om onzen geitenstand te verbeteren, begint erkend te worden. Het buitenland besint, te vra gen om onze sikjes o.m. Canda en Zuid-Amerika. Uit West-Noord-Brabant zijn geiten vervoerd naar de Oost en volgens mededeelingen hebben ze zich weton aan te passen aan klimaat en voedsel. Ook naar de West zijn uit Zeeland een achttal onzer goedgekeurde geiten vervoerd, waarvan nog afge wacht moet worden of daar even gunstige resul taten zullen verkregen worden. ..De koe der ar- men'\ lang veracht, zelfs niet voldoende vorsorgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 2