AliCICC1 Nitlis-
RAAD KIEUWE NIEQORP.
Maandag 2 Juli 1923.
SCHAEER
66ste Jaargang. No. 7256.
OIIHANT.
Vergadering van den Raad op Zaterdag 30 Juni,
des avonds half acht.
Aanwezig allen.
Voorzitter de heer P. Koopman, 'burgemeester,
secretaris de heer P. Haringhuizen,
Na opening volgt lezing der notulen. Ze worden
ongewijzigd vastgesteld, onder dankzegging aan den
secretaris.
Naar aanleiding van de notulen merkt de heer
Borst op, van bevoegde zijde te hebben vernomen,
dat door den voorzitter van het Armibestuuil nog! geen
pogingen zijn gedaan om bij de fokvereeniging te.
komen.
Voorzitter is dit niet bekend.
De heer Wit zeg4dat tot aansluiting toch ook niet
is besloten., bovendien is er dan ook geen bepaalde
tijd genoemd.
De heer Borst meent toch dait de Voorzitter van
de ArmvoogdiJ er stappen voor zou doen.
Voorzitter zegt dat het misschien niet tusschentljds
kan gebeuren, maar spr. heeft er niet'naar gevraagd.!
De heer Wit zegt, dat voorzitter ook lid van de
fokvereeniging is en dus wel weet dat er een tijd is
dat toetreding niet kan.
Voorzitter zegt dat dit de reden wel kan zijn.
Ingekomen zijn de navolgende stukken:
a. De goedgekeurde besluiten tot af- en overschrij
vingen en het doen van betalingen uit den post voor
onvoorziene uitgaven, de 2e suppL begrooting 1922 en
het besluit tot aanwijzing van een schoollokaal.
Voor kennisgeving aangenomen.
b. Het verslag van de Commissie van Toezicht op
het Lager Onderwijs.
Zal circuleeren.
c. Verslag, van een vergadering van de Commissie
V8n Beheer van de Gasfabriek; de rekening van de
gasfabriek over 1922. De winst bedraagt f 1077.21
Deze is, zegt het accountantsrapport, wel hieraan te
danken, dat hoewel de gasprijs met ongeveer een
derde is verminderd, het invoeren van „vastrecht" en
liet verkrijgbaar stellen van gas voor lokaalverwar-
rning tegen gereduceerden prijs ten gevolge heeft
gehad, dat- het aantal afgeleverde M3. gas bedui
dend hooger was dan in het jaar 1921, terwijl de be
drijfskosten niet noemenswaardig gestegen zijn".
De fabriek, zegt het rapport verder, is ook dit jaar
neder zuinig beheerd en de boekhouding regelma
tig en op duidelijke wijze bijgehouden.
Voorzitter noemt het rapport gunstig en hoopt dat
met de fabriek zoo zal mogen doorgaan.
De rekening ligt verder ter inzage aan de fabriek.
d. Mededeeling van het Comité van Burgemeesters
en Secretarissen over maatregelen ter .voorkoming'
van opheffing van hulppostkantoren en het. bezoeken
der Handelsscholen te Alkmaar van leerlingen uit
buitengemeenten.
Blijkens het schrijven zal zoo mogelijk getracht
worden verslechtering van posterij ten plattelande te
voorkomen, pogingen worden gedaan de nog niet
aangesloten gemeenten bij de Vereeniging te doen
toetreden en zal men blijven aandringen op wijziging
van artikel 2 wat betreft het bezoek der handelsscho
len, n.1. dat geen bijdragen van buitengemeenten zal
worden geheven van leerlingen uit buitengemeenten
die te Alkmaar in de kost zijn en daar nachtverblijf
houden.
De heer Visser zegt, dat het schrijven wel voor ken
nisgeving 'kan worden aangenomen, omdat het niet
op onze gemeente betrekking heeft Voor de poste
rijen hebben wij niets te wachten, onze gemeente is
lid van de Vereeniging en we hebben geen leerlin
gen op de Handelsdagschólen.
Het adres wordt voor kennisgeving aangenomen.
e. Een aanvrage van het Schoolbestuur in 'tVeld
qm gelden voor den bouw van een 5e schoollokaal
toe te staan. Het vorige verzoek voor 6 lokalen wordt
ingetrokken.
Van het Schoolbestuur is zooeven een begrooting
ingekomen tot een bedrag van f 12660. Voorzitter wil
aan den Raad voorstellen in een volgende vergade
ring een beslissing te nemen.
De heer De Groot vraagt waarom of de beslissing
verdaagd moet worden. Spreker meent gelezen te
hebben dat het schoolbestuur een voorloopige bera
ming van kosten behoort in te zenden en dan behoo-
ren de verdere plannen door B. enW. te worden uit
gewerkt met het schoolbestuur. Spr. zou graag zien
dat deze weg werd gevolgd.
Voorzitter meent dat dit er al tegen is, dat de tee-
keningen van het gebouw niet bij de begrooting zijn.
De heer De Groot: Wordt dat bij' de wet vereischt?
Voorzitter: Aan de hand van de bouw- en woning
verordening. En het is ook regel. We zijn nu erg
op voorbereid.
De heer Visser vraagt den heer De Groot of er ab
solute reden voor is om er zoo'n haast 'bij te zetten.
De heer De Groot is van meening dat bestek en tee-
kening niet ter tafel behoeft te komen. Spr. herhaalt
gelezen te hebben dat enkel beraming van kosten
ingediend moet worden. Volgens de wet komt het ver
dere aan de orde bij B. en W. met liet schoolbestuur.
De heer, 'Gaijaard zegit dat er een conferentie door
B. en W. en schoolbestuur met den heer Gerhard,
lid van Ged. Staten is gehouden. Bij die conferentie
is goedgevonden spoed achter de zaak te zetten,
maar onzerzijds kan niets meer aan de zaak worden
gedaan. Een heele tijd geleden is die conferentie al
gehouden, meermalen is om de begrooting gevraagd.'
Bij de conferentie is ook in uitzicht gesteld een over-
l apping te maken, om zoo een hulplokaal te krijgen
enz., enz. Omdat de zaken nu zoo staan, aojit 9Pr
het gewenscht dat het schoolbestuur teekening en be
grooting zou inzenden, daarna kan worden gecon-
tereerd, de zaak ter plaatse opgenomen, om daarna
tot een minnelijke schikking te komen. Gisteravond
zijn B. en W. nog bij elkaar geweest, was de be-
grooting en teekening er toen geweest, dan hadden
we haar kunnen inkijken, maar nu, vijf minuten ge
leden komt de begrooting. Door den heer Gerhard is
genoemd een bedrag van f7000 k f8000, nu wordt op
gegeven f 12500, zonder meubilair. In het belang van
de ingezetenen is het onze plicht eerst de zaak met
het schoolbestuur te bespreken en dep toestand, ter
plaatse op te nemen. Waar verscheidene jaren, met
5 schoollokalen zal moeten worden, volstaan, acht
spr. in verband met eventueelen bovenbouw het noo-
die den toestand ter plaatse terdege te bekijken.
Daarna een conferentie met het schoolbestuur en
daarna zoo spoedig mogelijk een raadsvergadering
uitschrijven. Het' is niet aan het gemeentebestuur om
zich zoo te overhaasten. Wij zullen medewerken,
maar we moeten tijd en gelegenheid hebben de zaak
na te gaan. Uit een schoonheidsoogpunt enz. is het
niet gewenscht direct een besluit te nemen.
De heer De Groot erkent dat het mooier was geL
weest als de begrooting eerder was ingekomen. Spr.
meent toch te weten, dat bij de conferentie besloten
was 1 lokaal te laten maken. Het verdere komt later
aan de orde. Er wordt nu alleen geldelijken steun
gevraagd, hoeveel zal later blijken.
De heer Visser gelooft dat we bij elkaar komen
door niet over de begrooting te praten en dan ge
looft spr. dat de beer De Groot gelijk heeft. De con-
ferentie is geweest met het doel bij elkaar te komen,
van 2 lokalen is het schoolbestuur teruggekomen en
is ter sprake gekomen het aanbouwen van een hulp
lokaal. B. en W. zullen die plannen ndet tegen hou
den, ze voelen wel dat er in het Ibelang van het on-
derwijs iets gebeuren moet. Als spr. dus zegt, ndet
lover de begrooting te praten, dan bedoelt hij over
het bedrag.
Do heer De Groot zegt dat het Schoolbertuur niet
heeft gefa/udeerd.
De heer Visser: Maar ik ben het met Gaijaard eens,
dat het Schoolbestuur eerder met zijn begrooting
had kunnen komen.
Voorzitter gelooft niet, dat de Raad er tegen is om
mede te werken.
De heer Gaijaard zegt, dat voor het besluit geno
men wordt, een nadere conferentie zal worden ge
houden
Voorzitter meent, dat de toestand zoo is, dat ver
andering moet komen. Als het bij ona zcx\ was, moest
er ook verbeterd worden.
De heer Visser wijst op bet verschil van omstan
digheden. Eerst werden de kosten op f20.000 ge
raamd en dat zonder hulp van Oude Niedorp.
De heer De Groot zegt, overtuigd te zijn, dat de
Raad niet zal tegenwerken. Het schoolbestuur heeft
de wet gevolgd.
De heer Borst vraagt naar het maken van een
hulplokaal.
Voorzitter: Daar heeft de heer Gerhard over ge
sproken, maar die is niet ter plaatse bekend. Het is
beter dat we eerst kijkern
De heer De Groot: Hoe wordt het nu verder afge
wikkeld.
Voorzitter: Als we de teekening krijgen, dan eerst
met .het schoolbestuur praten en dan in de eerstvol
gende raadsvergadering afhandelen.
De heer De Groot: En de eerstvolgende vergade
ring is in Juli?
Voorzitter: Ja.
De heer De Groot: Dan kan ik me erbij neerleggen.
De heer Borst vraagt, of het werk dan aanbesteed
wordt.
Voorzitter meent van wel, doch de heer Visser ge
looft niet, dat dit noodzakelijk is, wat door den se
cretaris bevestigd wordt.
Voorzitter (verwonderd): Heeft het schoolbestuur
dat recht?
Secretaris: Ja, maar bouw enz. hebben de goed
keuring van B. en W. noodig.
Van dit punt wordt daarna afgestapt.
f. Een motie van den Raad der gemeente Smilde
betreffende de berekening van het belastbaar inko
men naar een gemiddelde over meerdere jaren.
B. en W. meenen, dat aan een dergelijke wijze van
deen ook bezwaren kleven, b.v. het moeten betalen
van een aanslag, als het vorig jaar weinig of geen
inkomen is genoten en zouden adhaesiebetuiging
willen ontraden.
'De heer Visser merkt nog op, dat het gaat om de
stabiliteit van de gemeente-inkomsten. Om de etabi -
liteit hier hebben we het echter niet te doen, want
wanneer de tuinbouw niet goed is, kan de boerderij
wel goed wezen. Bovendien geeft een dergelijke re
geling ook nadeel voor de gemeente, omdat de aan
slag lager is.
Besloten wordt, geen adhaesie te betuigen.
g. Verzoek van den Raad van Wymbritseradeel om
adhaesie te betuigen aan een tot Hare Majesteit de
Koningin gericht adres om het daarheen te leiden,
dat de openlijke Godslastering strafbaar wordt ge
steld in het Wetboek van Strafrecht.
Ook dit adres zouden B.enW. niet willen steunen,
al was 't alleen maar omdat de handhaving van het
verbod zoo moeilijk uit te voeren is.
De heer De Groot zou gaarne gezien hebben, dat
B. en W. wel wat voor dit verzoek gevoelden. Het zal
toch een gunstige indruk maken op het maatschap
pelijk leven. De godslastering is van niemand ge
past. Spr. geeft toe, dat een verbod moeilijk uit te
voeren is, maar toch het schrikt de jeugd af.
Voorzitter zegt, dat wel aan de onderwijzers een
wenk is gegeven het vloeken door kinderen tegen
te gaan. Maar wat hier gevraagd wordt, kan moei
lijk gehandhaafd worden. Spr. gelooft ook niet, dat
het hier veel gebeurt. Als het gebeurt, dan is het
wanneer ze dronken zijn en in dat geval heeft de po
litie het recht te verbaliseeren.
De heer De Groot meent, dat de Raad vooruit kij
ken moet, en spr. zou dan ook adhaesie willen betui
gen.
De heer Visser meent, dat een strafwet, die moei
lijk uitvoerbaar is, veel verkeerder werkt, dat is een
heel verkeerde opvoedkundige les. Het tegengaan
van vloeken moet gezocht worden door bet peil van
de menschen hooger te brengen.
De heer De Groot acht het toch goedi een middel
aan de hand te doen.
De heer Visser: Dat middel is er al. Het is reeds
strafbaar met f 25 of 6 dagen, maar dat vinden ze in
het adres onvoldoende.
Do heer Borst zegt, dat je wel eens wat ontvalt.
De heer Visser: Ja en of dat dan als godslastering
beschouwd moet worden, geloof ik niet.
De heer De Groot: De wet zal ook wel een maasje
laten.
De heer Gaijaard zegt, dat als het in een café ge-
bourt, bij kermissen b.v., het als rustverstoring kan
worden aangemerkt en in dien zin heeft de politie
dan recht in te grijpen.
De heer De Groot zegt, bet niet toe te juichen, ale
van iemand proces-verbaal moet worden opgemaakt.
De heer Borst: Maar dat komt er .toch van. Ook
spr. vin4t bet verschrikkelijk als er gevloekt wordt,
hij gaat er niet mee accoord.
Voorzitter gelooft niet, dat er iemand van ons is,
die het vloeken mooi vindt.
De heer De Groot is van oordeel, dat wanneer we
er allemaal van overtuigd zijn, dat het niet past,
dan is er reden te meer om de zaak aan te pakken.
De heer Borst: Als er gevloekt wordt, heeft de po
litie het recht,, zoo iemand te verwijderen. Waarom
nu een wetgeving te maken?
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten, bet
adres niet te steunen.
h. Een verzoekschrift van eenige schippers uit
Barsingerhorn en Winkel om de Leijersloot beter be
vaarbaar te maken.
B. en W. hebben ook een schrijven van den Burge
meester van Oude Niedorp ontvangen, waarin mede
op ondiepten in genoemd vaarwater de aandacht
wordt gevestigd. Voorgesteld wordt een onderzoek te
doen instellen en voorts in overleg te treden met de
gemeentebesturen van Barsingerhorn en Winkel.
Voorzitter licht toe, met schipper Kuiper een on
derhoud te hebben gehad. Voor diepgaande schuiten
is het vaarwater te ondiep, maar vooral het passee-
ren van 2 geladen schepen is lastig en geeft groot
ongerief. Het idee van B. en W. is, om het water door
Strijder te laten opnemen, hoe diep het is en dan te
zien wat er gebeuren moet. Het vaarwater dient aan
de eischen die de scheepvaart tegenwoordig stelt, te
voldoen. Evenwel, het meeste belang hebben Bar
singerhorn en Winkel erbij, schippers van Nieuwe
Niedorp vragen het niet. Maar dat neemt niet weg,
de wegen willen we goed hebben, maar 't vaarwater
moet tevens goed zijn. Ook polder Waard en. Groet en
Niedorper Koggen kunnen om steun worden aange
schreven, die hebben er ook belang bij. Bovendien,
een gedeelte van het water, van de Leijerbrug tot de
Rijd is van de Niedorper Koggen en als dat onver
anderd bleef, zou verbetering van het overige deel
niet baten. B. en W. stellen dus voor, Strijder opna
me te laten doen, daarna aan de verschillende cor
poraties steun te vragen en dan kan een besluit wor
den genomen.
De heer Visser: Het is de kwestie om subsidies te
krijgen
De heer Wit vraagt, hoe het staat met de schip
pers van Oude Niedorp. Die gebruiken het water ook,
b.v. Hopman gaat er met zwaar beladen vrachten
door.
De heer Borst: Bijna alle weken wel.
Voorzitter: Als we meer gegevens hebben, kunnen
we ook Oude Niedorp vragen; hoe meer corporaties,
hoe beter. Bij voldoenden steun hebben we kans dat
het vaarwater een goede beurt krijgt.
De heer Borst noemt het middel tot bestrijding der
werkloosheid.
Voorzitter zegt, zich in dien geest geuit te hebben
tegen Kuiper, maar die meende dat de baggermolen
er in moest, zooals dat in Schagen gebeurd is.
i. Verslag van den Keuringsdienst voor Waren en
idem van den Vleeschkeuringsdienst.
Ook die zullen circuleeren.
j. Rapport van het Hoofd der School I omtrent de
resultaten der verwarming met gaskachels. De kos
ten zijn volgens het Hoofd niet veel hooger dan die
van de gewone kachels.
B. en W. stellen voor ook tot aanschaffing van gas
kachels voor de andere 3 lokalen over te gaan. De
kosten hiervan zullen volgens den Directeur der gas
fabriek totaal f 790.70 bedragen.
Yoorzitter zegt, dat het wel weer een heel bedrag
is, maar het gebruik van gaskachels is veel zindelij-
ker en veel gemakkelijker.
De veihruikskosten zijn, blijkens het rapport, wel
iets hooger, maar bij de berekening is niet gerekend,
volgens het thans geldend tarief, maar naar een
gasprijs van 7 cent.
Nadat nog "gewezen is op de onderhoudskosten van
gewone kachels, de aanmaakkosten, bewaarkosten
enz., wordt met algemeene stemmen besloten, de 3
gaskachels aan te koopen. Opgemerkt werd ook nog,
dat men ook spoedig aan 't koopen van 2 gewone
kachels toe zou zijn.
De onderwijzers zullen wel in hun schik zijn, met
dit besluit, zegt voorzitter.
k'. Een circulaire van Ged. Staten over herziening van
de jaarwedde van den gemeente-ontvanger.
Met de vaststelling van een nieuwe iaarweddenregeling
zal in de eerste plaats rekening woraen gehouden met
de verlaging, die de gemeenteraden mochten wenschen
te zien toegepast. Verzocht wordt voorts te berichten
of "het verlaagde bedrag naar het oordeel van den raad
reeds voor den tegenwoordigen titularis dan wei eerst
ingeval van ..vacature moet worden, vastgesteld.
Volgens de in het rapport van een commissie uit de
vereeniging van Burgemeesters en Secretarissen in het
Kanton Schagen neergelegde regeling, waarmede B. en
W. in hoofdzaak accoora gaan, zou de jaarwedde van
den ontvanger dezer gemeente thans moeten beclragen
van f 650 tot f 900.
Wijl echter in dat rapport de bedragen der tegenwoor
dige regeling als grondslag worden genomen en deée
naar de meening van B. en W. wat aan den hoogen
kant zijn, stelt het College voor aan Ged. Staten te
verzoeken de aanvamgsjaarwedde vast te "stellen op
f 600 met twee verhoogingen van f 100, na 3 en b
dienstjaren als ontvanger dezer gemeente en ingevaj
dc ontvanger tevens secretaris is, de verhooging na 6
dienstjaren niet te te passen.
Dit laatste omdat met de voorgestelde regeling <te
bezoldiging van den tegenwoordigen ontvanger met r'100
zou stijgen, wat niet in de bedoelnig ligt. Daartegenover
ware echter aan Ged. Staten te berichten, dat ingeval)
door dat College aan een andere regeling de voorkeur
wordt gegeven, het door den Raad op prijs zal worden
gesteld, dat voor den tegenwoordigen titiflaris de hui
dige regeling (van f 700 tot f 1100, voor den ontvanger,
die tevens secretaris is, f 700 zonder verhoogingenj
wordt behouden.
De heer Wit is het niet eens met het advies van B.
en W. Het salaris is nu f 700 'en dat was het ook toej*
de inning van de belasting nog niet door het Rijk
geschiedde. Nu het werk van den ontvanger zooveel is
Verminderd, is er wel reden om het salaris te verlagen
en spr. zou het dan ook willlen bepalen Qp1 f 600 zonder
verhoogingen.
De heer Visser wijst er op, dat het rapport'der Com
missie uit de Vereeniging' van burgemeesters en secre
tarissen met een regeling is gekomen, die berust op
goede gronden. Men is begonnen mei een grondl'oon
van f 100 te nemen, daarna de bepaalde boekingen
voor iedere gemeente en is zoo tot de vaststelling van
het salaris gekomen. Ook is rekening gehouden met
de geldelijke verantwoordelijkheid en met de kosten
die de borgstelling met zich brengt. Alles is dus nauw
keurig nagegaan en nu klinkt het wel eigenaardig te
hooren, dat het zooveel lager kan. Die bewering rust
niet op gegevens terwijl 'het rapport wel op gegevens
berust. Spr. verklaart zelf niet zoo met het voorstel
van B. en W. mee te gaan, maar B. en W. willen toch
de Xe verhooging voor den ontvanger achterwege laten.
Het salaris voor secretaris en ontvanger is dan f 1900 en
f 700 is f 2600 en dat is een salaris, dat hij1 minstens
moet hebben.
De heer Gaijaard meent er den heer Wit op te moeten
"wijzen, dat het salaris nu f 700 is, maar wanneer de
betrekking niet was gecombineerd met het ambt van
secretaris, dan zou het f 1100 wezen, dat is ook een
verschü van f 400. In O. Niedorp bijv^ waar veel minder
werk is dan hier, betalen ze f 1100, hier f 700. WIJ
zijn dus al voordeelig uit. Spr. wijst er ook' op, dat de
■administratie hier altij'd zoo magnifiek in orde is. Bij de
conferentie die B. en W. en schoolbestuur met het lid
van Ged. Staten hebben gehad, zijn ook de boeken en
bescheiden van den gemeentesecretaris nacezien én toén
is hulde gebracht aan den ontvanger. Iets dergelijks moo-
ten we ook' op prijs stellen. Als de eerste de beste ge
meenteontvanger iS) zal' er 'wel wat aan haperen en
zooals nu de begrooting enz. is voorgeschreven, zou
nog al eens om inlichtingen naar de gemeente-secretarie
gegaan worden. Daarom doen B. en W dit voorstel.
I)e heer Wit zegt, geen afbreuk te willen doem aan
den persoon vaia a©n gemeente-ontvanger, maar wij
zijn verplicht te bezuinigen waar het kan en nu de
werkzaamheden voor den ontvanger belangrijk zijn ver-
I imnderd, doordat de belasting door het rijk wordt
geïnd, is hier de gelegenheid om te bezuinigen.
De heer Visser zegt dat dit in strijd is met het oordeel
van de commissie. Dè commissie zegt dat het werk
niet is verminderd, er is amder werff bij gekomen.
De heer Wit wll' ook geen afbreuk doen aan do
commissie, maar spr. vermoedt dat onder de samenstel
lers van het rapport ook wel gemeente ontvangers zijn
en het ligt voor de hand, dat wanneer het eigen vonnis
moet worden geveld en er doen zich 2 gedachten voor,
men overhelt naar den vhoogsten kant.
De heer VisserDaar zal ik maar niet op ingaan. De
commissie is samengesteld door de Vereeniging van
ourgemeesters en secretarissen en die Vereeniging hééft,
het Apport goedgekeurd.
De heer Wit: Die mensehen hebbetn allemaal van die
hooge salarissen.
De heer VisserDan krijgen we de kwestie, wat is een
hoog salaris.
De heer WitIk wiln iet zeggen, dat de salarissen te
hoog zijn, maar voor de menschem die het moeten op
brengen is 't te hoog.
Voorzitter zegt, dat als de secretaris #eens geen ont
vanger bleef, we wel voor een paar Honderd gulden
minder zouden klaar komen. Men zou dat wel pro-
beeren, maar of het er voor volgehouden kan worden,
spr. gelooft het nïet.Spr noemt het een groot genot,
dat jöe secretaris tevens ontvanger is. Wanneer een
ander ontvanger werd, zou hij bijv. Vrijdags een paar
uren zitting houden en op een anderen, dag nog eens,
terwijl nu de burgerij hier dagelijks terecht kan. Dat
is voor de gemeentenaren ook heel wat waard. Het
salaris voor den burgemeester zou wel wat lager kunnen,
maar diens salaris moet weer hooger zijn aan dat van
secretaris.
De heer Wit: Tusschen twee haakjes, Voorzitter, U
zegt dat het salaris van den burgemeester wel lager kaïn,
daar is misschien wel een middeltje op, kijk maar naar
Leiden.
Voorzitter: Maar dan zou het salaris voor den secre-
taris ook naar beneden" moeten.
De heer Witis dat in Leiden ook gebeurd.
Voorzitter: Dat weet ik niet
De heer VisserOver het salaris van den burgemeester
zou ik misschien in comité nog wel wat kunnen zeggen.
De heer Gaijaard is van oordeel, dat het voorbeeld van
leiden niet behoeft te worden genomen. Als je van
een salaris van f 14000 er f 20U0 afdoet, dan nou je
nog f 12000 over.
Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel van
B. en W. aangenomen
Bij de laatst gedane kasopname bleek in kas te zijn
f 1196.741/2.
Ingekomen is het verslag van den schoolarts over zijn
3 maandelijksche bezoeken. Verschillende gevallen zijn
door den arts behandeld, 71 kinderen die de school
kwamen bezoeken zijn "onderzocht. liet verslag gewaagt
van de uitstekende hulp die de schoolarts van Zuster
Kok ondervindt, als hulp bij de controle van onrein
heid der hoofden enz. Gé wezen wordt op het nut
van het instituut schoolarts.
Aan de orde komt een voorstel van het raadslid Mevr.
N. MaatsSwan om de wijkverpleegster van het WTitte
Kruis te benoemen tot schoolverpleegster.
Mevrouw MaatsSwan wijst op het vele werk dat
Zuster 'Kok doet, wat wel blijkt uit het "verslag varj
den schoolarts. Mevrouw Maats zou nu" Zuster Kok'
willen benoemen tot schoolverpleegster opdat ze voor
haar werk een kleine vergoeding krijgt.
Voorzitter: Dan zou ze ook meerdere bezoeken aan de
school kunnen brengen zonder de hulp van den school
arts.
Mevrouw Maats-Swan: Ja, daar* kan dan later over
werden gesproken.
De heer Visser zegt dat wel is gebleken het nut
van het instituut schoolarts.
Mevrouw Maats-Swan wijst er op dat er heel veel
werk aan verbonden is. De kinderen te Moerbeek zijn
nog niet onderzocht, doordat de dokter drukke
spreekuren had. Dat moet dus nog gebeuren. En de
Zuster helpt steeds, en wanneer ze een kleine ver
goeding krijgt, animeert dat. Om de bezuiniging
mag men niet alle goede dingen keeren.
Voorzitter zegt dat de schoolarts het al voor een
bitter beetje doet, f 100— en als er voor de Zuster
dan nog wat bij komt, wordt het nog niet veel.
Mevrouw Maats-Swan stelt voor de Zuster f50
vergoeding te geven. De zuster is zeer ijverig, ze
vindt het zeer prettig, maar voor wat, hoort wat.
De heer Visser kan zich met dat bedrag vereeni
gen.
Voorzitter: Dan zou -ze ook alleen kunnen inspec-
teeren.
Mevrouw Maats: Ja, dat. kan omschreven worden. -
De heer Gaijaard: Zuster Kok zal een dergelijke
aansporing, niet noodig, hebben, maar wanneer er een
andere Zuster komt is bet goed dat er een instructie
is.
Voorzitter: Ja, een instructie is altijd goed, dan
weet men, waar men zich aan te houden heeft.
Het voorstel van mevrouw Maats wordt met alge
meene stemmen aangenomen en de vergoeding op
f 50.bepaald.
Voorzitter zegt dat dit besluit dus een succes voor
mevrouw Maats is.
Opgemerkt wordt dat het geen bezuiniging is en
de heer Borst meent dat mevr. Maats het in den
nieuwen Raad had moeten brengen.
Mevrouw Maats: Waarom?
De heer Borst: Die is voor bezuiniging.
Mevrouw Maats: Dat moeten zi} dan maar d"oen.
Besloten wordt tot betaling uit den post voor on
voorziene uitgaven van kosten van Middelbaar onderwijs.
(H.B.S Alkmaar f 275.03 en H.B.S. Hoorn f 103.07),
Ten opzichte van de bijdrage aan die onderwijsin
richtingen merkt voorzitter op, dat er niets aan te
doen is. Er zijn wel raden die besluiten niet te beta
len, maar spr. gelooft niet, dat dit de manier is.
De heer Visser: Noen, het zijn gewone wettelijke
voorschriften.
Hierna sluiting.