Verloting „S W A N" SWAN In ieder opzicht munt uit: BAKKER'S KOFFIE en THEE. beslist hel adres J. KLOPPER S ZONEN, N.V. E. J. KROL Co 's Kunstmesthaiulel Ruil-aanbod Eersts Alkmaarsche Electrische Koffie- brandsrij en Theehandel C. BakksrEz. Hl MelheeWers! WEHAC0 Gezondheidscommissie een nette Huishoudster eee Kaasmakersknecht Eerste Groote te Callantsoog, J.SCHOORLPz., Accountant^ Schagen. Asda no. 4. VULPENNEN DRIE KWART UIERZALf. CUBA OVERAL. Tandarts BRONKHORST Vereen, tot bevordering van hel Vreemdelingenverkeer Hnofilpri|s: een Motorrijwiel. 99 99 Y.h. TRAPMAN Co 6 CENTS-SIGflAR gezeteld te Schagen. hei stadhuis te Brussel werden verbrand. Decanen die in Engeland leden waren de Roomsen»» die hX aan hun geloot bleven en z.ch dus tegen het K°fdf EnglchT tok" bleef het koor, bleet eép en opstaan, met litha„ijen en met het nchten van dep Sik naar het Oosten, wanneer over de D.ieeenheid 8 NPa°dS dienst volgde een preek. D?e nreek werd sieeds korter naarmate het intell'éct der bedaren des geloofs verminderde. Het was^ in de 18e en 19e eeuw g-woonte géwordén, dat de jongere zonen uit adellijke geslachte,! bestemd werden voor het ambt van predikant b.j de Engelsche Kerk Helaas waren het dikwijls groote domkoppen, die zich heel weinig met het geestelijke lévén van huq kudde hadden kunnea bezighouden, al hadden zij beter 8Tlaar meestal wilden zij niet eens beter, trokken zij1 zich van hun ambt bitter weinig aain. Zii leefden groot op de mooie" rectorries, de mooie storieën en nielden er meestal een curate hulp- nrediker - op na, om het werk te doen. Men noemt het beroepen van een predikant nog het verg-ven "Van de living". Living dus als het geld, waarvan de dominee leven moest. Meestal was de living in handen van den ambachts heer, soms in g'sequestreerde parochies, in handen van den Kroon, soms in handen van den Engeischeh bisschop. Want in dat opzicht had men Rome gevqlgd, dat raen nogv bisdommen had,/ De Koning stond wel bovenaan, doch onder hem waren twee aar-lbisschoppén, één voor het Noorden in York. één voor het Zuiden, in Cainterbury. Doch de Aartsbisschop van Ganterbury heeft zijn eigenlijke zetel1 in Londen in het prachtige paleis aan de overzijde van de Theems,. schuin tegenover het House of Lords. Onder die aartsbisschoppen zijn weer bisschop pen, daaronder weer aartsdekens, dekens, kanunniken, rectors, vicars en curates. De curate is een hulppredikant, die dan solliciteert naar éen vicar: g een kleine prediliantsplaats en dan tracht hocg r op te komen,'een rectory te krijgen. Dan worden de uitverkorenen deken, aartsdeken, bisschop én aartsbisschop, terwijl degenen, die oua worden op hun rectory den titel van „canon" (ka nunnik) kr::g in en met.dezen titel aangesproken. De Aartsbisschoppen en bischoppen zijn door hun titel lid van het Hoogerhuis. Lord-bisschop, zegt men. Wanneer dus, in vroeger jaren vooral, een ,,lïving" te vergeven was, dan werd er naar die living gehengeld. Wanneer de Lord of the Mauve, de ambachtsheer, een broer of neef of vriend had, werd dien beroOpert. Daar waren heeren bij de goeden niet te na gespro ken. die absoluut geen vocatie hadden voor het pre- dik-a!mbt. Er waren er bij1, die de geheele week te paardj zaten, de vossenjacnten meereden en niet naar hun parochianen 'omkeken, efen prekenhoek'je bezaten én daaruit Zondags wat voorlazen» nadat zij' met behullpi van curate of leekenprediker deir^-dienst hadden afge dreund. Er waren er dié drie minuten preekten en aan op een fuinfeest of theepartij kalm verkondigen, dat het erg lang was, om drieminuten te preken. Eri soms werd zulk een opmerking heel' mooi ge vonden, omdat degeein, die het zei, een broer was van Lord X. weet U. Het kwam voor, dat een zeer goed geparenteerd jongmensch drie „livingen" kreeg. Op de mooiste pastorie ging hij wonen, in de twee andere parochies stelde hij „curates" aan. De living was b.v. waard 1000, (f 12.000), hij gaf zijn curate 200 en gaf nog 200 aan liefdadigheid, streek netto 600 Pond oi f /200 op. Om dominéé te worden was (is) geen lastige studie noodig, zooals bij ons. De jongen gaat natuurlijk naar een public school en dan naar de Universiteit. H-j hi.alt daar een graad of hij haalt daar geen graad, docii verklaart geestelijke te .willen worden etn wordt het dan. Dat gaat hoogst gcnoegel.jk. Er zijn dominee s, Uie vroeger officier of koopman geweest zijn. Waarom ook niet? In Engeland zijn er advocaten, die dominee, koopman of officier geweest zijn. Waarom ook niet? Als ze maar geschikt zijn voor en in hun ambt. Maar dat is natuurlijk niet altijd het geval, evenmin als bij óns, waar dat allemaal veel ingewikkelder gaat. Is het een wonder^ dat iin het begin van de 18e eeuw een John Wesley die toestanden geéséidé én de werkelijke redding van dekudde prediKte, daarbij de beginselen van onzen grooten Nederlander Armi- nius tot de zijne makend. Maar het ging toch door en er waren nog altijd weer dezelfde toestanden en velé predikanten gingén voor hét aangezicht hunner parochieleden nog in het gewaad van den Emgelschen predikant naar Londen, doch ver wisselden daar onmiddellijk hun kleeren, ten einde vrij te zijn in het najagen van genoegens die het dag licht niet konden zien. Het is nu 90 jaar geleden, dat hoogbegaafde jongelieden in Oxford studeerden en onderling bespraken de te kortkomingen van de Engelsche Kerk. Het waren Gladstone, Manning en anderen- Gladstone heeft later zijn Anti-Popish pamphl'et de wereld ingezonden en Zich dus fél' anti-Rome verklaard. Manning heeft juist bevrediging gezocht bij de Roomsch Katholieke kerk, waartoe hij is overgegaan ön waarbij hij het tot Kardinaal gebracht heeft. Er zijn anderen 'geweest, die zich ook tot Rome aangetrokken gevoelden, doch niet moedig en éérlijk genoeg waren om dit openlijk te bekennen en roomsch te worden. Deze bleven in de EtngeTsche Kerk, waarin Zij fei telijk niet meer thuishoorden en ondermijnden langzaam maar zeker het hervormde, het protestantsche fundament daarvan. Deze lieden zijn niet eerlijk tegenover flé EugéTsché Kerk geweest en zijn de schuld van veel1 kwaaü. Het ..zijn degenen, die de z.g. „high chureh'- pous seer en. Het rijn degenen, die met koorknapen en wierook werken, het inwendige van de 'kerk «iri aanschijn ver anderen, het koor aoor een koorhek, waarop heiligd beelden van het ruim afscheiden, betreding van koor door leeken verbieden, aparte kapelen met bijzondéré altaren voor de Moedermaagd laten bouwen en inrichten ende onthutste parochianen grootendeels uit de Church of England naar de Wesleyan, Monconformisto en Methodiste Ghurch jagen. Het rijn degenen, die bezit nemen van het eigéndom van anderen en de wettige eigenaren, de Church of England parochinaen van hun erfdeel vervreemden^ Het jrijn hypocraten, vind ik. Ik 'ken een familie, waarvan een gedeelte roomsch geworden is en de anderen bezig Zijn in de versehillenjdé plaatsen waar rij wonen, de kerk te verroomscheui. Ik ken een aartsdeken, niet wien ik gewoon niet kan spreken, de hypocriet. Hij is roomsch in rijn hart maar blijft in de Engelsche kerk, omdat hij daarin kan wroeten, om ze te verroomschen. Een beeleboel lieden luisteren naar zoo'n man, om dat hij toevallig broeder v&n een lord is. Dat is de traditie toch te ver gedreven, vooral waar zoo iemand de traditie van de kerk ondermijnt. Deze ondermijners van de Engelsche Kerk noemen zich Anglo-Catholic. Het zijn deze AngJ'o-Catholics, die nu tijdens de revisie van het Gebeden- en Gezangén- boek ook de Roomsche leerstellingen naar voren bren gen. Mijn aartsdeken is er ook een van. Onder deze Anglo Cathoiics zult ge dominee's aantreffen, die het celibaat hu.d.g.*n, anueren, die in het witte gewaad der Benedict,ner monniken hun dienst g&an leiden, omgeven doör wierook en koorknapen in roude gewaden met kanten ovendeedun. De Ai g 0 Catho.ics hebben veertien 'dagen geleden een groote bijeenkomst gehouden in de Albert Had té Londen. Er waren wel 16030 personen aanwezig. Niet allemaal Anglo Cathoiics, maar Ojk veel nieuwsgierigen, zouaiS een.ge kennissen van mij. i Toch waren er ongeveer 1000 Engelsche predikanten, die,eerst den dienst in St. Pauls Gathedrai en daarna de vergadering in Albert Hall bijwoonden. Niet .ahemaal Ar.go Cathoiics, ook alweer nieuws gierigen onder deze duizend. Er zijn 20.000 Engelsche predikanten, dus al zou het getal "duizend het aantal Anglo Catholieke predikanten, weergeven, dan zou dat 5 pet. betfeekenen. Er wordt echter beweerd, dat ér 3000 van dé 14000 parochies Anglo Catliolic rijn. De bisschap van Durham1 Dr. Henson acht dit cijfer overdreven. Het is deze bisschop van Durham1, die de Anglo oatholies geducht aanvalt en niet veel aan hen heel laat.. Hij wijst er op, hoe aan het hoofd van net Congres stonden de bisschop.van Londen en van Zanzibar. Wat de laatste betrett, haalt de bisschop van Dur ham allerlei gezegden van hem aan, waaruit blijkt, dat de bisschop van Zanzibar niet een Anglo Catbodic, doch een Roman Catholic is. Deze bisschop heeft namens 16000 Anglo Cathoiics een telegram doen zenden aan den Paus. Terecht vraagt de bisschop van Durham, of al die 16000 aanwezigen het met dit brutale stukje van Dr. Trere, bisschop van Zanzibar, eens waren. Terecht be twijfelt hij het. Onze dominee was üit nieuwsgierigheid naar de Albert Hall gegaan en kwam er -mij tater over vertellen. Onze dommee wordt door zekere parochia nen nogal naar de High Church gedreven riadt het, gek of ik, wel eens genoegelijk met zoo'n chureh' wezen als ik ben, te praten. i Welnu, hij vertelde mij vrij verontwaardigd over dat telegram aan den Paus en over het veelvu.dig aan halen van de Maagd Maria gedurende de besprekingen. De bisschop van Durham rekende ook even af mot den Bisschop van Londen, die nota bene den titel van Premier Bishop of England heeft. In zijne redevoering zcide de bisschop van Londen;, "dat de leidende Ang.o Cathoiics vrijheid eischon -van meening 'in de kerk te verkondigen. De bisschop van Durham zegt nu, hoe durft de bisschop van Londen hut wagen zoo iets te zeggen. Hij heeft toch juist bij de aanvaarding van zijn ambt gezworen en belcofd om te waken voor de verkondiging van het geloof der En gelsche Kerk. Maar zegt, de bisschop van *Durham, het is juist het eigenaardige van 'de Anglo Cathoiics, dat zij het zoo luchtig opnemen met hunne beloften van trouw tegenover ue kerk. Zij verraden de Church of Êngland kalm, rij hooren hoe de bisschap van 'Zanzibar getuigt van zijne onderwerping aan den Heiligen Vader, aan den Paus, en zij zwijgen,- rij stpmmen too. Neem. roept de bisschop uit, die 160Ü0 lieden in, de Albert Hall leveren den schijn van eene machtige Anglo Catholie-beweging in Engeland, maar wanneer men die 16000 zou vragen, of zij eensgezind stonden achter den Bisschop van Zanzibar eny hen Premier Bisschop van Engeland, dan zou blijken dat er eene groote verdeeld heid onder die 16000 aanwezigen was en duizenden onder 'hen 'niet bereid zijn, om hen te volgen. De Anglo Cathoiics drijven wat de revisie van het Gebedenboek betreft, in de richting van vernietiging van het denkbeeld van ae hervorming. Weg met de reformatie zeggen rij en vergetén daarbij de historie van de Church of England. In 1861 werd door de Universiteit van Cambridge de Church of England genoemd de schoonheid en kracht van de Hervorming. Is deze beschrijving verouderd, niet méér toepasselijk op onze kerk, vraagt de bisschop van 'Durham. Deze wijst er verder op, hoe de woordvoerders van de Anglo Catholic Church spreken van hunne beweging, die negentig jaar oud is. Maar dan hebben rij. zegt de bisschop van Durham, ook geen recht op de Cnurch of England, die geslicht is bjdens de H rvorming. 'Laten zij toch waarachtig worden tegenover de-Kerk en tegenover zich zelven, zegt de bisschop. Voigen rij den bisschop vna Zanzibar, dan weten zii, dat zij niet tevreden moeten'zijn mot hp g en dï High Ihurch beweging der Anglo Cathoiics bereikt he ft, niet tevreden met hun altaar, hun mis, doch moeten door zetten, om te krijgen hun tabernakel en zich niet. door de bisschoppen daarin moeten laten verhinderen. Dan weten zij, dat Zij niet de Church of England eenigszins hervormen, doch dat rij de. geheele Hervor ming. waaroü' de Church of Enfijand gegrondvest is, over boord werpen. Dan weten rij dat er een kerk opgebouwd zal' worden zoogenaamd Anglo Catholic, doch in wezen geschoeid op Roman Catholic grondslag. Alles wat aan Rome, aan den Paus herinnert, zal in de plaats komen van wat de traditie der Hervorming beteekent. Dan weten rij, dat rij, zooals 0de 'bisschop van Zanzibar duidelijk uitgesproken heeft, niet behoeven te volgen de bisschoppen van de Church of England, doch zullen volgen den Paus van Rome. Waarom blijft gij in de kerk van Engeland, wanneer gij#\nglo Cathoiics zooals duidelijk blijkt, mei uwe bis schoppen van Londen en Zanzibar aan bet hoofd, open lijk In opstand bent tegen gezag en traditie van de Church of England. Wordt Roomsch en Iaat onze kerk met rust. De bisschop van Durham wijst er dan ten slotte op, dat; noodig, -dringend noodig is een besluit der Engel sche Kerk om de bisschoppen macht te geven om cp te treden tegen de Anglo Cathoiics, te waken voor het belang van 3e parochies en de parochianen, door te kunnen verhinderen, dat predikanten, die afwijken van de leerstekr g n en gebruiken der Engelschê Kerk gé- schorst of ontslagen worden, zoodat en de Engelhcno kerk en de parochianen beschermd worden. Het is onredelijk, dat een Epgelscnraan, die goed Church of Érg'and is, 'door het optreden van zijn pre dikant verhinderd wordt, lid van zijn kerk te blijven. Niet de lidmaat, doch de valsche predikant moet gaan. 7.oo is de toestand in de Engelsche kerk. Ieder jaar zien wij de kerken meer verroomschen, zien Wij de kerken le' g t worden. Terwijl nu verleden week te Bristol' een ander kér- kelijk corg-es plaats had, dai van de Wesleyan Kerk. Daar s irak de Aartsbisschop van Canterbury als gast over de hereenig'ng der kerk. Daar drorg'-n deze hooge prelaat, de bisschop van Bristol en de President van het Wesleyan Congres op vereeniging der kerken aan. Daar predikte in de cathedraal van Bristol de Weslfey- ansche cor gres-president eq waren de Aartsbisschop van Canterbury -en de bisschop vain Bristol ouder zijn gehoor. Er wordt, gezocht in de Engelsche Kerk naar hetgeen vereenigen kam. Dat zijn de Protestant denkende elementen, die zoêkéii naar vereeniging van de Protestantsche Kerken. Er wordt door de Anglo Cathoiics getracht dat deel der Protestanten, dat Church of .England is, naar Rome te brengen. inmiddels zijn in de dorpen de kerken met Ang'o Catholic-predikanten steeds léeg-r en worden kérk n der nocconfonnists, der primitieve protestanten steeds voller. De def'ige standen blijven echter nog bij de Church ,of England of worden Roomsch. Zal Rome winnen? Ie houden door de Goedgekeurd bij Kon. Besluit van 29 Mei 1923) Op 3 October 1923, 's avonds 6 uur, in Hotel „DUIN ZICHT" te Callantsoog. Verder: Rijwielen. Sport-en Luie Artikelen. De prijzen worden aangekocht op de Tentoonstelling op 29 Septem ber 1923 te Callantsoog. Aantal loten 8000. Prijs per lol 50 cent. loten zijn vaoal heden verkrijg- baar, Wederverkoopers gelieven aan te vragen bij Het Bestuur der V.V.V. te Callantsoog. P. VOS jbz.. Voorz. E R. BRAAM, 2 Secr Conlröle Adminislraii'én, Adviezen cn Assistentie in Belastingzaken. Land bouwboekhoudingen. Kantoor Rensgars. Tioewel een kleine prijsverhooging reeds is ingetreden, verknopen wij nog KAIN1ET 14% en Kalizout 20 en 40voor Zomer en Najaarslevering tegen prijzen belangrijk lager dan voor den Oorlog Gebruikers stelt nu niet uit, maar maakt nog gebruik van deze bizondere gelegenheid. Vraagt onze prijzen. Aanbeveimd, ALKMAAR. v.h. Firma JOH. F. M0RRA. öe zogpoeder hij uitnemendheid. Succes verzekerd. OVERAL VERKRIJGBAAR. If,Pu,d« Niedorp bij P. Groen, te ™i a ScU1? Muntiewerf, te Zijde- vl™. Ylaar> te julianadorp H. veul, te AnnaPaulowna Th. Kos, l! HC00'e Keeten Jacob v.Scheijen, c. Kalverdijk G. Hoogeboom, te Srhaer''aurtensbru£ C- Zeeman, te Schagerbrug G. v. Bruggen. ejgros bij J. G. van Bar- handrt' H Kentuur en Commissie handel, Noord-Scharwoude. Op verzoek van velen is het „Ruil-Aanbod" op l Juni j.1. geöindigd, weder van kracht. Tot 1 October 1923, dus nog ongeveer 2 maanden is een VULPEN van den prijs verkrijgbaar, tegen inlevering Van ?en vulpenhouder van elk willekeurig fabrikaat, in welken toestand bok, gebruikt of gebro ken mits de gouden pen aanwezig is. Een „Swan" Vulpen van I 7.- kosl dus t 5 25, een ZELfVULltR van I 10.- kosl dan l 7.50 eni. BELEEFD AANBEVELEND, Boekhandel SCHAGEN. k, BRUINMERK met loodje per pond f 1.10 l ROODMERK 1.— 1 BI.AUW.MERK 0.90 U- S PA ARSMERK -0.85 O I GROENMKRK 0.8» iö L BRUINMERK - 070 &J GROENMERK per ons f 0.40 U 1 -BLAUWMERK 035 33 ZWARTMERK - 0,32 ROODMERK 0.29 SPLCIAllTEIT IN UITERST FIJNB DESSERT-KGITIB EN AfTERNOON-TEA. flehterdam 27 en 28 - Alkmaar. Telefoon Intere. ^30. GEBRUIKT STEEDS (Zie het officieel orgaan van „De Melkveehouder" van21 April 1923). PRIJS i 0.73 per potje. Verkrijgbaar te Schagen bij de fa. Gebr. Rotgans, De Nieuwe Gaper. 13 cM. lang, is 15 cent waard. C. BAKK15R, Molenstraat 3, SCHAGEN. L00DSGRACHT 69 HELDER. WONINGINRICHTERS. Solide. Billijk. Vertrouwd. te consulteeren ALLE WERKDAQEN van 9Va—12 en l1/,3 uur. Woensdags alleen van 3—4 uur Zij, die in aanmerking wenschen te komen om op de voordracht voor Secretaris dezer commissie te worden ge plaatst. worden verzocht-ztch vóór DONDERDAG 16 AUGUSTUS schriftelijk op te geven bij den voorzitter, den heer J. HELDER, Laar., Schagen. GEVRAAGD: P.G., liefst uit den boerenstand. Persoonlijk te vervoegen bij Jb. KONING, landbouwer, Wieringer- waat d. TERSTOND GEVRAAGD* niet beneden 18 jaar. Vakkennis geen vereischte. Jb. HAKER, „de Volharding" Wieringerwaard. V

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 7