Verloting
„S W A N"
SWAN
In ieder opzicht munt uit:
BAKKER'S
KOFFIE en THEE.
beslist hel adres
J. KLOPPER S ZONEN,
N.V. E. J. KROL Co 's Kunstmesthaiulel
Ruil-aanbod
Eersts Alkmaarsche Electrische Koffie-
brandsrij en Theehandel C. BakksrEz.
Hl MelheeWers!
WEHAC0
Gezondheidscommissie
een nette Huishoudster
eee Kaasmakersknecht
Eerste Groote
te Callantsoog,
J.SCHOORLPz.,
Accountant^ Schagen.
Asda no. 4.
VULPENNEN
DRIE KWART
UIERZALf.
CUBA OVERAL.
Tandarts
BRONKHORST
Vereen, tot bevordering van
hel Vreemdelingenverkeer
Hnofilpri|s: een Motorrijwiel.
99
99
Y.h. TRAPMAN Co
6 CENTS-SIGflAR
gezeteld te Schagen.
hei stadhuis te Brussel werden verbrand.
Decanen die in Engeland leden waren de Roomsen»»
die hX aan hun geloot bleven en z.ch dus tegen het
K°fdf EnglchT tok" bleef het koor, bleet eép
en opstaan, met litha„ijen en met het nchten van dep
Sik naar het Oosten, wanneer over de D.ieeenheid
8 NPa°dS dienst volgde een preek.
D?e nreek werd sieeds korter naarmate het intell'éct
der bedaren des geloofs verminderde.
Het was^ in de 18e en 19e eeuw g-woonte géwordén,
dat de jongere zonen uit adellijke geslachte,! bestemd
werden voor het ambt van predikant b.j de Engelsche
Kerk Helaas waren het dikwijls groote domkoppen,
die zich heel weinig met het geestelijke lévén van huq
kudde hadden kunnea bezighouden, al hadden zij beter
8Tlaar meestal wilden zij niet eens beter, trokken zij1
zich van hun ambt bitter weinig aain.
Zii leefden groot op de mooie" rectorries, de mooie
storieën en nielden er meestal een curate hulp-
nrediker - op na, om het werk te doen.
Men noemt het beroepen van een predikant nog het
verg-ven "Van de living". Living dus als het geld,
waarvan de dominee leven moest.
Meestal was de living in handen van den ambachts
heer, soms in g'sequestreerde parochies, in handen
van den Kroon, soms in handen van den Engeischeh
bisschop.
Want in dat opzicht had men Rome gevqlgd, dat
raen nogv bisdommen had,/
De Koning stond wel bovenaan, doch onder hem
waren twee aar-lbisschoppén, één voor het Noorden in
York. één voor het Zuiden, in Cainterbury.
Doch de Aartsbisschop van Ganterbury heeft zijn
eigenlijke zetel1 in Londen in het prachtige paleis aan
de overzijde van de Theems,. schuin tegenover het
House of Lords.
Onder die aartsbisschoppen zijn weer bisschop
pen, daaronder weer aartsdekens, dekens, kanunniken,
rectors, vicars en curates.
De curate is een hulppredikant, die dan solliciteert
naar éen vicar: g een kleine prediliantsplaats en dan
tracht hocg r op te komen,'een rectory te krijgen.
Dan worden de uitverkorenen deken, aartsdeken,
bisschop én aartsbisschop, terwijl degenen, die oua
worden op hun rectory den titel van „canon" (ka
nunnik) kr::g in en met.dezen titel aangesproken.
De Aartsbisschoppen en bischoppen zijn door hun
titel lid van het Hoogerhuis. Lord-bisschop, zegt men.
Wanneer dus, in vroeger jaren vooral, een ,,lïving"
te vergeven was, dan werd er naar die living gehengeld.
Wanneer de Lord of the Mauve, de ambachtsheer,
een broer of neef of vriend had, werd dien beroOpert.
Daar waren heeren bij de goeden niet te na gespro
ken. die absoluut geen vocatie hadden voor het pre-
dik-a!mbt.
Er waren er bij1, die de geheele week te paardj
zaten, de vossenjacnten meereden en niet naar hun
parochianen 'omkeken, efen prekenhoek'je bezaten én
daaruit Zondags wat voorlazen» nadat zij' met behullpi
van curate of leekenprediker deir^-dienst hadden afge
dreund. Er waren er dié drie minuten preekten en aan
op een fuinfeest of theepartij kalm verkondigen, dat
het erg lang was, om drieminuten te preken.
Eri soms werd zulk een opmerking heel' mooi ge
vonden, omdat degeein, die het zei, een broer was van
Lord X. weet U.
Het kwam voor, dat een zeer goed geparenteerd
jongmensch drie „livingen" kreeg.
Op de mooiste pastorie ging hij wonen, in de twee
andere parochies stelde hij „curates" aan.
De living was b.v. waard 1000, (f 12.000), hij gaf
zijn curate 200 en gaf nog 200 aan liefdadigheid,
streek netto 600 Pond oi f /200 op.
Om dominéé te worden was (is) geen lastige studie
noodig, zooals bij ons.
De jongen gaat natuurlijk naar een public school en
dan naar de Universiteit. H-j hi.alt daar een graad of hij
haalt daar geen graad, docii verklaart geestelijke te
.willen worden etn wordt het dan.
Dat gaat hoogst gcnoegel.jk.
Er zijn dominee s, Uie vroeger officier of koopman
geweest zijn. Waarom ook niet?
In Engeland zijn er advocaten, die dominee, koopman
of officier geweest zijn. Waarom ook niet?
Als ze maar geschikt zijn voor en in hun ambt. Maar
dat is natuurlijk niet altijd het geval, evenmin als bij
óns, waar dat allemaal veel ingewikkelder gaat.
Is het een wonder^ dat iin het begin van de 18e
eeuw een John Wesley die toestanden geéséidé én
de werkelijke redding van dekudde prediKte, daarbij
de beginselen van onzen grooten Nederlander Armi-
nius tot de zijne makend.
Maar het ging toch door en er waren nog altijd weer
dezelfde toestanden en velé predikanten gingén voor hét
aangezicht hunner parochieleden nog in het gewaad
van den Emgelschen predikant naar Londen, doch ver
wisselden daar onmiddellijk hun kleeren, ten einde vrij
te zijn in het najagen van genoegens die het dag
licht niet konden zien.
Het is nu 90 jaar geleden, dat hoogbegaafde jongelieden
in Oxford studeerden en onderling bespraken de te
kortkomingen van de Engelsche Kerk.
Het waren Gladstone, Manning en anderen-
Gladstone heeft later zijn Anti-Popish pamphl'et de
wereld ingezonden en Zich dus fél' anti-Rome verklaard.
Manning heeft juist bevrediging gezocht bij de
Roomsch Katholieke kerk, waartoe hij is overgegaan
ön waarbij hij het tot Kardinaal gebracht heeft.
Er zijn anderen 'geweest, die zich ook tot Rome
aangetrokken gevoelden, doch niet moedig en éérlijk
genoeg waren om dit openlijk te bekennen en roomsch
te worden.
Deze bleven in de EtngeTsche Kerk, waarin Zij fei
telijk niet meer thuishoorden en ondermijnden langzaam
maar zeker het hervormde, het protestantsche fundament
daarvan.
Deze lieden zijn niet eerlijk tegenover flé EugéTsché
Kerk geweest en zijn de schuld van veel1 kwaaü.
Het ..zijn degenen, die de z.g. „high chureh'- pous
seer en.
Het rijn degenen, die met koorknapen en wierook
werken, het inwendige van de 'kerk «iri aanschijn ver
anderen, het koor aoor een koorhek, waarop heiligd
beelden van het ruim afscheiden, betreding van koor
door leeken verbieden, aparte kapelen met bijzondéré
altaren voor de Moedermaagd laten bouwen en inrichten
ende onthutste parochianen grootendeels uit de
Church of England naar de Wesleyan, Monconformisto
en Methodiste Ghurch jagen.
Het rijn degenen, die bezit nemen van het eigéndom
van anderen en de wettige eigenaren, de Church of
England parochinaen van hun erfdeel vervreemden^
Het jrijn hypocraten, vind ik.
Ik 'ken een familie, waarvan een gedeelte roomsch
geworden is en de anderen bezig Zijn in de versehillenjdé
plaatsen waar rij wonen, de kerk te verroomscheui.
Ik ken een aartsdeken, niet wien ik gewoon niet
kan spreken, de hypocriet. Hij is roomsch in rijn hart
maar blijft in de Engelsche kerk, omdat hij daarin kan
wroeten, om ze te verroomschen.
Een beeleboel lieden luisteren naar zoo'n man, om
dat hij toevallig broeder v&n een lord is. Dat is de
traditie toch te ver gedreven, vooral waar zoo iemand de
traditie van de kerk ondermijnt.
Deze ondermijners van de Engelsche Kerk noemen
zich Anglo-Catholic. Het zijn deze AngJ'o-Catholics, die
nu tijdens de revisie van het Gebeden- en Gezangén-
boek ook de Roomsche leerstellingen naar voren bren
gen. Mijn aartsdeken is er ook een van. Onder deze
Anglo Cathoiics zult ge dominee's aantreffen, die het
celibaat hu.d.g.*n, anueren, die in het witte gewaad
der Benedict,ner monniken hun dienst g&an leiden,
omgeven doör wierook en koorknapen in roude gewaden
met kanten ovendeedun.
De Ai g 0 Catho.ics hebben veertien 'dagen geleden
een groote bijeenkomst gehouden in de Albert Had
té Londen.
Er waren wel 16030 personen aanwezig. Niet allemaal
Anglo Cathoiics, maar Ojk veel nieuwsgierigen, zouaiS
een.ge kennissen van mij.
i Toch waren er ongeveer 1000 Engelsche predikanten,
die,eerst den dienst in St. Pauls Gathedrai en daarna
de vergadering in Albert Hall bijwoonden.
Niet .ahemaal Ar.go Cathoiics, ook alweer nieuws
gierigen onder deze duizend. Er zijn 20.000 Engelsche
predikanten, dus al zou het getal "duizend het aantal
Anglo Catholieke predikanten, weergeven, dan zou dat
5 pet. betfeekenen. Er wordt echter beweerd, dat ér
3000 van dé 14000 parochies Anglo Catliolic rijn.
De bisschap van Durham1 Dr. Henson acht dit
cijfer overdreven.
Het is deze bisschop van Durham1, die de Anglo
oatholies geducht aanvalt en niet veel aan hen heel laat..
Hij wijst er op, hoe aan het hoofd van net Congres
stonden de bisschop.van Londen en van Zanzibar.
Wat de laatste betrett, haalt de bisschop van Dur
ham allerlei gezegden van hem aan, waaruit blijkt, dat
de bisschop van Zanzibar niet een Anglo Catbodic,
doch een Roman Catholic is.
Deze bisschop heeft namens 16000 Anglo Cathoiics
een telegram doen zenden aan den Paus.
Terecht vraagt de bisschop van Durham, of al die
16000 aanwezigen het met dit brutale stukje van Dr.
Trere, bisschop van Zanzibar, eens waren. Terecht be
twijfelt hij het. Onze dominee was üit nieuwsgierigheid
naar de Albert Hall gegaan en kwam er -mij tater over
vertellen. Onze dommee wordt door zekere parochia
nen nogal naar de High Church gedreven riadt het,
gek of ik, wel eens genoegelijk met zoo'n chureh'
wezen als ik ben, te praten. i
Welnu, hij vertelde mij vrij verontwaardigd over
dat telegram aan den Paus en over het veelvu.dig aan
halen van de Maagd Maria gedurende de besprekingen.
De bisschop van Durham rekende ook even af mot
den Bisschop van Londen, die nota bene den titel van
Premier Bishop of England heeft.
In zijne redevoering zcide de bisschop van Londen;,
"dat de leidende Ang.o Cathoiics vrijheid eischon -van
meening 'in de kerk te verkondigen. De bisschop van
Durham zegt nu, hoe durft de bisschop van Londen hut
wagen zoo iets te zeggen. Hij heeft toch juist bij de
aanvaarding van zijn ambt gezworen en belcofd om te
waken voor de verkondiging van het geloof der En
gelsche Kerk.
Maar zegt, de bisschop van *Durham, het is juist
het eigenaardige van 'de Anglo Cathoiics, dat zij het
zoo luchtig opnemen met hunne beloften van trouw
tegenover ue kerk. Zij verraden de Church of Êngland
kalm, rij hooren hoe de bisschap van 'Zanzibar getuigt
van zijne onderwerping aan den Heiligen Vader, aan
den Paus, en zij zwijgen,- rij stpmmen too.
Neem. roept de bisschop uit, die 160Ü0 lieden in, de
Albert Hall leveren den schijn van eene machtige Anglo
Catholie-beweging in Engeland, maar wanneer men die
16000 zou vragen, of zij eensgezind stonden achter den
Bisschop van Zanzibar eny hen Premier Bisschop van
Engeland, dan zou blijken dat er eene groote verdeeld
heid onder die 16000 aanwezigen was en duizenden onder
'hen 'niet bereid zijn, om hen te volgen.
De Anglo Cathoiics drijven wat de revisie van het
Gebedenboek betreft, in de richting van vernietiging van
het denkbeeld van ae hervorming.
Weg met de reformatie zeggen rij en vergetén daarbij
de historie van de Church of England.
In 1861 werd door de Universiteit van Cambridge de
Church of England genoemd de schoonheid en kracht
van de Hervorming.
Is deze beschrijving verouderd, niet méér toepasselijk
op onze kerk, vraagt de bisschop van 'Durham.
Deze wijst er verder op, hoe de woordvoerders van
de Anglo Catholic Church spreken van hunne beweging,
die negentig jaar oud is. Maar dan hebben rij. zegt
de bisschop van Durham, ook geen recht op de Cnurch
of England, die geslicht is bjdens de H rvorming.
'Laten zij toch waarachtig worden tegenover de-Kerk
en tegenover zich zelven, zegt de bisschop.
Voigen rij den bisschop vna Zanzibar, dan weten zii,
dat zij niet tevreden moeten'zijn mot hp g en dï High
Ihurch beweging der Anglo Cathoiics bereikt he ft, niet
tevreden met hun altaar, hun mis, doch moeten door
zetten, om te krijgen hun tabernakel en zich niet. door
de bisschoppen daarin moeten laten verhinderen.
Dan weten zij, dat Zij niet de Church of England
eenigszins hervormen, doch dat rij de. geheele Hervor
ming. waaroü' de Church of Enfijand gegrondvest is,
over boord werpen.
Dan weten rij dat er een kerk opgebouwd zal' worden
zoogenaamd Anglo Catholic, doch in wezen geschoeid op
Roman Catholic grondslag. Alles wat aan Rome, aan
den Paus herinnert, zal in de plaats komen van wat de
traditie der Hervorming beteekent.
Dan weten rij, dat rij, zooals 0de 'bisschop van
Zanzibar duidelijk uitgesproken heeft, niet behoeven
te volgen de bisschoppen van de Church of England,
doch zullen volgen den Paus van Rome.
Waarom blijft gij in de kerk van Engeland, wanneer
gij#\nglo Cathoiics zooals duidelijk blijkt, mei uwe bis
schoppen van Londen en Zanzibar aan bet hoofd, open
lijk In opstand bent tegen gezag en traditie van de
Church of England.
Wordt Roomsch en Iaat onze kerk met rust.
De bisschop van Durham wijst er dan ten slotte op,
dat; noodig, -dringend noodig is een besluit der Engel
sche Kerk om de bisschoppen macht te geven om cp te
treden tegen de Anglo Cathoiics, te waken voor het
belang van 3e parochies en de parochianen, door te
kunnen verhinderen, dat predikanten, die afwijken van
de leerstekr g n en gebruiken der Engelschê Kerk gé-
schorst of ontslagen worden, zoodat en de Engelhcno
kerk en de parochianen beschermd worden.
Het is onredelijk, dat een Epgelscnraan, die goed
Church of Érg'and is, 'door het optreden van zijn pre
dikant verhinderd wordt, lid van zijn kerk te blijven.
Niet de lidmaat, doch de valsche predikant moet
gaan.
7.oo is de toestand in de Engelsche kerk. Ieder jaar
zien wij de kerken meer verroomschen, zien Wij de
kerken le' g t worden.
Terwijl nu verleden week te Bristol' een ander kér-
kelijk corg-es plaats had, dai van de Wesleyan Kerk.
Daar s irak de Aartsbisschop van Canterbury als gast
over de hereenig'ng der kerk.
Daar drorg'-n deze hooge prelaat, de bisschop van
Bristol en de President van het Wesleyan Congres op
vereeniging der kerken aan.
Daar predikte in de cathedraal van Bristol de Weslfey-
ansche cor gres-president eq waren de Aartsbisschop van
Canterbury -en de bisschop vain Bristol ouder zijn gehoor.
Er wordt, gezocht in de Engelsche Kerk naar hetgeen
vereenigen kam.
Dat zijn de Protestant denkende elementen, die zoêkéii
naar vereeniging van de Protestantsche Kerken.
Er wordt door de Anglo Cathoiics getracht dat deel
der Protestanten, dat Church of .England is, naar Rome
te brengen.
inmiddels zijn in de dorpen de kerken met Ang'o
Catholic-predikanten steeds léeg-r en worden kérk n
der nocconfonnists, der primitieve protestanten steeds
voller.
De def'ige standen blijven echter nog bij de Church
,of England of worden Roomsch.
Zal Rome winnen?
Ie houden door de
Goedgekeurd bij Kon. Besluit
van 29 Mei 1923)
Op 3 October 1923,
's avonds 6 uur, in Hotel „DUIN
ZICHT" te Callantsoog.
Verder: Rijwielen. Sport-en Luie
Artikelen.
De prijzen worden aangekocht op
de Tentoonstelling op 29 Septem
ber 1923 te Callantsoog.
Aantal loten 8000.
Prijs per lol 50 cent.
loten zijn vaoal heden verkrijg-
baar,
Wederverkoopers gelieven aan
te vragen bij
Het Bestuur der V.V.V.
te Callantsoog.
P. VOS jbz.. Voorz.
E R. BRAAM, 2 Secr
Conlröle Adminislraii'én,
Adviezen cn Assistentie
in Belastingzaken. Land
bouwboekhoudingen.
Kantoor Rensgars.
Tioewel een kleine prijsverhooging reeds
is ingetreden, verknopen wij nog KAIN1ET
14% en Kalizout 20 en 40voor Zomer
en Najaarslevering tegen prijzen belangrijk
lager dan voor den Oorlog Gebruikers
stelt nu niet uit, maar maakt nog gebruik
van deze bizondere gelegenheid.
Vraagt onze prijzen. Aanbeveimd,
ALKMAAR.
v.h. Firma JOH. F. M0RRA.
öe zogpoeder hij uitnemendheid.
Succes verzekerd.
OVERAL VERKRIJGBAAR.
If,Pu,d« Niedorp bij P. Groen, te
™i a ScU1? Muntiewerf, te Zijde-
vl™. Ylaar> te julianadorp H.
veul, te AnnaPaulowna Th. Kos,
l! HC00'e Keeten Jacob v.Scheijen,
c. Kalverdijk G. Hoogeboom, te
Srhaer''aurtensbru£ C- Zeeman, te
Schagerbrug G. v. Bruggen.
ejgros bij J. G. van Bar-
handrt' H Kentuur en Commissie
handel, Noord-Scharwoude.
Op verzoek van velen is het „Ruil-Aanbod"
op l Juni j.1. geöindigd, weder van kracht.
Tot 1 October 1923, dus nog ongeveer 2
maanden is een
VULPEN
van den prijs
verkrijgbaar, tegen inlevering Van ?en
vulpenhouder van elk willekeurig fabrikaat,
in welken toestand bok, gebruikt of gebro
ken mits de gouden pen aanwezig is.
Een „Swan" Vulpen van I 7.- kosl dus t 5 25, een
ZELfVULltR van I 10.- kosl dan l 7.50 eni.
BELEEFD AANBEVELEND,
Boekhandel
SCHAGEN.
k, BRUINMERK met loodje per pond f 1.10
l ROODMERK 1.—
1 BI.AUW.MERK 0.90
U- S PA ARSMERK -0.85
O I GROENMKRK 0.8»
iö L BRUINMERK - 070
&J GROENMERK per ons f 0.40
U 1 -BLAUWMERK 035
33 ZWARTMERK - 0,32
ROODMERK 0.29
SPLCIAllTEIT IN UITERST FIJNB DESSERT-KGITIB
EN AfTERNOON-TEA.
flehterdam 27 en 28 - Alkmaar.
Telefoon Intere. ^30.
GEBRUIKT STEEDS
(Zie het officieel orgaan van „De
Melkveehouder" van21 April 1923).
PRIJS i 0.73 per potje.
Verkrijgbaar te Schagen bij de fa.
Gebr. Rotgans, De Nieuwe Gaper.
13 cM. lang, is 15 cent waard.
C. BAKK15R,
Molenstraat 3, SCHAGEN.
L00DSGRACHT 69 HELDER.
WONINGINRICHTERS.
Solide. Billijk. Vertrouwd.
te consulteeren ALLE WERKDAQEN
van 9Va—12 en l1/,3 uur.
Woensdags alleen van 3—4 uur
Zij, die in aanmerking wenschen
te komen om op de voordracht
voor
Secretaris
dezer commissie te worden ge
plaatst. worden verzocht-ztch vóór
DONDERDAG 16 AUGUSTUS
schriftelijk op te geven bij den
voorzitter, den heer J. HELDER,
Laar., Schagen.
GEVRAAGD:
P.G., liefst uit den boerenstand.
Persoonlijk te vervoegen bij Jb.
KONING, landbouwer, Wieringer-
waat d.
TERSTOND GEVRAAGD*
niet beneden 18 jaar. Vakkennis
geen vereischte.
Jb. HAKER, „de Volharding"
Wieringerwaard.
V