Schacer Courant
Samenvoeging van Gemeenten.
Uoiid- rGfig 11 Üctolhr I9ü3.
66sle Jaargang. No. 7314.
DERDE BLAD.
Rriad Harenkarspel.
Vergadering van den Raad op Woensdag 10
Oetober 1923, des middags 2 uur.
Allo leden zijn present.
Voorzitter do heer J. Burger, burgemeester,
secretaris de hoer Jb. Dam.
Na opening volgt lezing der notulen, die onder
dankzegging worden goedgekeurd.
Voorzitter deelt mee, dat door B. en W. schouw
is gehouden over de landerijen der gemeente. Ze
verkeeren over ?t algemeen in goeden staat.
Van Mej. Wed. Swager is dankbetuiging inge
komen voor de verpleging voor gemeenterekening
van haar kind in het St. Elisabethgesticht.
Door Ged. Staten is goedgekeurd het besluit
tot aankoop van een .strookje grond van P. Mo
lenaar.
Bij de gehouden kasopname van het G.E.B. moest
in kas zijn en was f 1005.42 en van dit bedrag is
f896.04 in de gemeentekas gestort, voor rente
van het. geleende kapitaal. Bij de op 19 Septem
ber gehouden kasverificatie bh den gemeente-ont
vanger was alles in orde on in kas f 9942.42Va, waar-
-an f 7JQ7.27 op de postrekening geplaatst.
Tot tijdelijke vervanging van den burgemeester is
aangewezen! do heer P. Borst, en bij diens ontsten
tenis de heer J. de Groot.'
■Aangeboden worden do begrootingen van het
electrisch bedrijf over 1923 en over 1924, en wel
tot een bedrag van respectievelijk f4278.25 en
f 4258.25. De begrootingen zullen gelijktijdig met
de gemeentebegrooting worden behandeld.
Vastgesteld wordt een suppletoire begrooting
1923, tot een bedrag van f5061.04, waarvan f 1661.04
gevonden wordt door overschrijvingen^ terwijl i 3400
uit den oost onvoorziene uitgaver. is te putten.
Uitgetrokken is o.a. een post van f600 voor bij
dragen aan gemeenten, v. aar kinderen uit onze
gemeente school gaan.
Waar de kosten per kind alhier f 10 bedragen,
zegt de heer Francis, dat dit dus een bedrag voor
60 kinderen is. Spr. vraagt of dat niet wat hoog
geraamd is.
Voorzitter zegt dat de onderwijskosten hier f10
per kind bedragen, wat zeer weinig is. Vorig jaar
is er aan 'St. Maarten al f500 betaald. Te St.
Maarten, met 3 schooltjes en nog een bijzondere
school is het onderwijs verbazend duur.
Voorts is uitgetrokken een post van f 900, dat
betaald zal moeten worden voor 3 leer! 1 in gen, die
een Rijks Hoogere Burgerschool bezoeken. Deze
kosten zijn niet te verhalen op de ouders dier
kinderen.
De heer Francis meent dat wanneer het aantal
leerlingen dat een R.II.B.S. bezoekt, wat aan
loopt, dit een reuzensom kan worden. Stel, dat er
zoo 15 a 20 leerlingen komen, dali is dat reus
achtig van invloed op de gemeenterekening. Als
dat bedrag niet geheel of gedeeltelijk op de ouders
verhaald mag worden, wordt de begrooting uit
haar verband gerukt.
Voorzitter zegt, dat als we van die leerlingen
afweten, we moeten zorgen dat de begrooting niet
uit haar verband wordt gerukt. Maar spr. geeft
toe, dat het van ingrijpenden aard kan wezen.
Overigens, de ouders dier kinderen hebben reeds
veel kosten/ Er is trouwens niets aan te doen,
het is bij de -wet geregeld.
De lieer Francis noemt dat juist het gekke van
't geval. De kinderen die een R.II.B.S. bezoeken,
zijn meestal van gegoede ouders. Spr. vindt het
een miserabele boel.
Voorzitter orkont, dat het beter zou zijn, als er
wat op de ouders was te verhalen.
Ten opzichte van den bouw va.n een- school
en woning te Waarland, herinnert Voorzitter er
aan, dat de door den Inspecteur goedgekeur
de plannen door den Rijksbouwmeester niet zijn
goedgekeurd, met de mededeeling dat er op
de plannen hcöl wat bezuinigd kan worden. B. en
en W. hebben toen aan den Rijksbouwmeester ge
vraagd hoe er dan bezuinigd kon worden en welk
verschil die bezuiniging dan zou geven. Hierop
is een schrijven van den Rijksbouwmeester inge
komen, waarin hij als zijn oordeel uitspreekt, aat
school en woning onder één dak kan worden
ondergebracht en dat dit naast Jn wijziging betref-
fonde de spouwmuren een vermindering van kosten
zal geven van f 3500 ad f 4000, terwijl nog een beter
geheel zal worden verkregen.
Voorzitter wijst er op, dat B. en W. school én
woning afzonderlijk wilden omdat, wanneer cle
school eventueel geen levensvatbaarheid zou heb
ben, -de woning gemakkelijker was te verhuren. Nu
do nieuwe plannen van den Rijksbouwmeester ech
ter zulle een verlaging van kosten zouden veroor
zaken, willen B<e n W. mét die plannen meegaan
en hebben den opzichter opdracht gegeven, die
plannen uit te werken. De woning van het Hoofd
der school zal vrijwel dezelfde blijven.
De heer De Vrie§ vraagt of het niet de bedoeling
Is de plannen spoedig klaar te maken on aan te
besteden.
Voorzitter zegt, dat de opzichter opdracht heeft
Als hy er mee klaar is. kan er mee worden ibe-
gonnen. Vroeger kon er *8 winters voel huiswerk
worden geaan, tegonwoordig echter beteekent dat
volgens den opzichter niet veel meer, oinat alles
machinaal gekocht wordt.
De heer Dekker zegt, dat Koet toch alles zelf
ïnaakt.
Voorzitter herhaalt, dat de opzichter de plan
nen kan uitwerken en dan kan aanbesteding vol
gen. Algemeen gaat de raad met de nieuwe plan
nen accoord.
B. en W. stellen vervolgens voor tot invoering
van voortgezet onderwijs aan de scholen te be
sluiten. Voorzitter zegt, dat het vervolgonderwijs
niet meer door het Rijk wordt betaald. B. en W.
hebben overleg gepleegd met de hoofden der scho
len en unaniem was inen van oordeel, dat hei
hier tot nu gegeven vervolgonderwijs goede vruch
ten afwierp en het daarom gewensent was, de leer
lingen die de scholen hadden verlaten, in de gele<~
genheid te stellen nog wat onderwijs te genieten.
ym tpneel vrij te zijn wat betreft de vakken, enz.
zou clan geen vervolgonderwijs kunnen worden ge
geven, maar wordt voorgesteld tot invoering van*
voortgezet onderwijs. Het onderwijs kan dan zoo
praetisoh mogelijk worden ingericht. De bedoeling'
was .15 Oetober te beginnen, 150 lesuren, de ver
gooding voor het onderwijzend -personeel op £1.50
n? w?s 12 en voor het hoofd
L i j ^"band met den economischen toe
stand, werd f 1.50 voldoende geacht. Het onderwijs
ls voor leerlingen 'die de school hebben verlaten
Si™? ii P8'0? leefUid toe. Het heffen van
schoolgeld zal gebeuren zooals het ,bij het vervolg
onderwijs was geregold. Voor een cursus zullen
minstens 10 leerlingen moeten zijn, daalt het aan
tal tot de helft, dan kan de cursus onder goed-
kennng van B. en W. worden opgehoven. Als een
CUirsv-s- °°o ïïcor an leerlingen wordt bezocht,
zal hij in klassen worden verdeeld. Ook nu weer
zullen de meisjes een half uur eerder komen en
vertrekken dan de jongens. Wanneer het onderwijs
ook aan de bijzonder scholen wordt gegeven, zou
ook daarvoor billijkheicjshalve dezelfde subsidie zijn
te verieenen
Dc heer De Vries zou het betreuren, wanneer een
cursus niet werd gehouden, wanneer 8 of 9 leer
lingen er waren. Het is het eenijste onderwijs
dat hier wordt genoten en daarom zou spr. het
minimnm aantal leerlingen niet te hoog willen
stellen. Overigensx kan spr. zich met de voorge
stelde regeling^oed vereenigen.
De heer Francis vindt het wel goed, dat voor den
aanvang 10 leerlingen wordt gevraagd en wanneer
er dan 7 of 8 leerlingen bleven, kunnen B. en W.
^ooals zij ook voorstelllen, beslissen.
De heer Dekker uit zich in dezen geest. Voor het
vele geld dat het onderwijs kost, moeten toch ook
wat vöordeelen staan.
Voorzitter zegt dat alles huiselijk wordt geregeld.
Wanneer er 9 serieuse leerlingen zijn,-zullen B.
en W. niet direct goedkeuren, aat de cursus wordt
opgeheven. De H. d. S. oordeelen, dat het aantal
leerlingen minstens 10 moet wezen. Aan de Buurt
zijn er reeds 30. De kosten voor het onderwijs
zijn geraamd op f1000 en we moeten er toch ver
zekerd van zijn, dat het vruchten wegdraagt.
De heer Francis vraagt nog, hoe de subsidie zal
zijn voor do bijzondere scholen. Wordt dat gere
geld naar de kosten per leerling?
Voorzitter zegU dat ook daarvoor de vergoeding
op f 1.50 per lesuur wordt bepaald en dezelfae vol
waarden worden gesteld, minimum aantal leerlin
gen enz.
Nadat nog meegedeeld is dat onderwijs gegeven
zal worden In handwerken, rekenen, aardrijks
kunde, geschiedenis, taal en. lezen, worden de
voorstellen goedgekeurd. Te Dirkshorn zal het on
derwijs worden gegeven door den heer Van der
Laan en Mej. Joosten, te Waarland door den heer
Renaua en Mej. van Es. De heer Maheu zal den
heer Rcnnud assisteeren, wanneer deze door zijn
land- en tuinbouwcursussen verhinderd is.
Het besluit tot.overname van het terrein van de
kerk met omrastering te Kerkebuurt wordt zoodanig
gewijzigd, dat geen vervreemding zal mogen plaats
hebben zonder schriftelijke goedkeuring van kerk
voogden en notabelen der Ned. Herv. Gemeente
alhier en de boete is eventueel bepaald op f1000.
In het vorige besluit werd niet gerept van een
schriftelijke goedkeuring en was ook geen boete
bepaald. Het Klassikaal bestuur evenwel verlangde
Op het verzoek van het R.K. schoolbestuur om
dezelfde rechte*! voor het voortgezet onderwijs
te mogen genieten als de openbare scholen, wordt
dus gunstig beschikt.
Naai' aa.-.leiding van een opmerking van God.
Staten wordt gewijzigd de overeenkomst met de
gemeente Alkmaar voor de. toelating van kinderen
tot de openbare en meer uitgebreid lagere scholen.
Aan de Ned. Vereen, tot afschaffing van alcoho
lische dranken, federatie Noordhollands ïfoor-
derkwartier, wordt tot wederopzegging een jaar-
ljjksche subsidie van f10 verleend.
Bij de rondvraag brengt de heer De Vries ter
sprake, dat het perceel, bewoond door den heer
K. Manneveld met aangesloten wordt aan het
Prov. Waterleidingbedrijf, hoewel de mensclien de
huisleiding hebben laten aanleggen. Het bedrijf
weigert omdat de andere bewoners niet aanslui
ten en nu bang is, dat er water aan die menschen
zal worden afgegeven.
Spr. noemt net. een bekrompen standpunt van
het Bedrijf en wijst er op, dat meerdere peroee-
len worden aangesloten, hoewel de naaste bewoners
niet aansluiten.
Voorzitter zegt, dat de heer Bel heeft medege
deeld,. dat wel Kan worden geholpen maai* gecon
tracteerd wordt met .den eigenaar der woning en
niet met den huurder.
De heer De yries deelt mee, dat do eigenaar
tenvolle bereid is en Voorzitter zal in dit geval
probeeren tot een spoedige oplossing te komen.
Hierna sluiting.
NOORDSCHARWOUDE.
In Concordia had gisteravond een vergadering
plaats in verband met bovengenoemd punt. Daartoe
uitgenoodigd door enkele bestuurders van de V. D.
kiesvereeniging te Oudkarspel, waren een 25-tal per
sonen aanwezig, als bestuur van de vrijz.-I)eim
Kiesvereenigingen te Oudkarspel, en Noordschar-
woude, V. V. kiesvereeniging te Zuidscharwoude, de
R.K. kiesvereenigingen te Oudkarspel en Zuidschar
woude, de afdeelingen van de S.D.A.P. te Oudkar
spel en Zuidscharwoude, de A.R. kiesvereeniging te
Noordscharwoude en de afd. van den Vrijheidsbond
te Zuidscharwoude.' De R.K. kiesvereeniging te
Noordscbarwoude, eveneens uitgenoodigd, was niet
aanwezig.
De voorzitter, de beer Bregman, wethouder te
Oudkarspel, opent de vergadering en wijs t er op,
dat de oorzaak van deze vergadering is. de aanslag
die op de vrijheid der gemeenten gepleegd wordt.
Het doet spreker genoegen, dat allé politieke kleuren
yertegenwoordigd zijn.
Aanleiding van deze vergadering is het onderhoud
dat B. en W. van Oudkarspel met den heer Kooiman
van Purmerend gehad hebben, die aanraadde een
adrésboweglng op touw te zetten tegen de samen
voeging; als blijkt, dat uit den boezem Vvan de bur
gerij een krachtig verzet te verwachten is. De uit-
noodiging is daarom gedaan aan alle bestaande kies
vereenigingen. Naar aanleiding van de bekende mis-
sieves die voor sommige groepefi zeker de knuppel
in het Hondenhok waren, waren aanleiding dat B. en
W. van Oudkarspel de stoute schoenen hebben aan
getrokken en een bezoek bij den Commissaris der
Koningin hebben gebracht, waarvan het resultaat ons
niet onbevredigend toeschijnt. Toen hebben we een
conferentie gehad bij den heer Kooiman, lid van
van Gedep. Staten ydie ons zeer ter wille
was en aanraadde een adresbeweging op touw te
zetten. Gaarne zouden we willen, dat allen eenparig
er voor waren om een adres te doen rondgaan. Het
is echter de vraag of we homogeen zijn.
De heer G. Hart te Oudkarspel zegt, dat het doel is
het dan in elke gemeente afzonderlijk te doen, wat
de heer Kooiman het meest gewenscht voorkwam.
De 'heer Jb. Jong te Noordscharwoude wijst er op,
dat de openingswoorden niet kloppen met de uit-
noodiging. Bestuur en kiesvereeniging hebben nog
niet kunnen vergaderen, waarom spreker nog niet
kan meedoen. Hij' had gemeend hier te komen om
het voor en tegen te hooren bespreken. Door de toe
lichting begrijpt hij, dat de vergadering alléén voor
tegenstanders is.
De heer Ootjers van Noordscharwoude dacht ook,
dat het'de bedoeling was overleg te plegen.
Voorzitter zegt, dat het doel ook is om met elkaar
voeling te houden:, waarbij ieder dn de gelegenheid!
is, zijn persoonlijk gevoelen uit te spreken. Gisteren
kregen we een schrijven van den heer Kooiman, met
de vraag, of al een adresbeweging op touw gezet
was en we willen hem niet teleurstellen.
De heer du Burck-meent, dat de knoop meteen
dient te worden doorgehakt of er over do zaak ge
sproken kan worden, ja of nee. Het verwondert spr.
te hooren, dat de heer Kooiman de adresbeweging
aanvoert en stelt zich voor, dat dit dan door eenzij
dige voorlichting moet geschied! zijn. Hij is over
tuigd, als deze van beide kanten was ingelicht, tot
een adresbeweging niet zou hebben aangespoord. Hij
zou van tegenstander voorstander geworden zijn.
Welke zijn de groote voordeelen om niet samen ie
voegen en welke zijn de nadoelen om het wel te doen?
heer Kramer van Zuidscharwoude uit zich In
den geest vah den heer Jong.
De heer de Geus wenscht vast te leggen, dat de
heer Kooiman zich niet als voor- of tegenstander
heeft uitgesproken, doch alleen wenken heeft gegeven.
De heer G. Hart merkt ook op, dat de heer Kooi
man het niet gezegd heeft, zooals du Burck doet
voorkomen. Het is sprekers oordeel, dat het afge
scheiden van de vraag of men voor- of tegenstan
der is, niet het doel is er een debat over te houden.
De vorige keer is er reeds in den breede over ge
sproken en geschreven. Ik heb altijd nog natie voor
mijn gemeente gevoeld!
De heer Jong wijst er op, dat de kiesvereeningen
zijn uitgenoodigd en niet de personen. Op die wijze
zouden we worden gevangen.
De heer J. Kroon: Laat de tegenstanders van sa
menvoeging een adresbeweging met elkaar opzetten,
en er geen debat over voeren, want dat zou pp den
duur minder aangenaam kunnen worden.
De heer Kramer vraagt, of er iets is, waar tegen te
adresseeren is. Er is toch geen wetsontwerp. Het
zijn alle bloote mededeelingen aan de B. en W/s der
verschillende gemeenten. Spreker voelt meer voor
een algemeene beschouwing zonder meer.
De voorzitter is er van overtuigd dat de missieven
de voorloopers zijn van een wetsontwerp. De B. en
W.'s zijn uitgenoodigd hunne medewerking te ver-
leenen en hebben zich allen tegen verklaard
De heer Hart: Het plan van den Minister kennen
we. Als er een adresbeweging komt kannen we mis
schien een wetsontwerp voorkomen.
De heer Berkhout weet nog niet, waar de beenen
vastzitten. Als sterk voorstander van samenvoeging
der vier gemeenten is hij het ook nog voor drie. Ik
beschouw me niet als tegenstander en zou me daarom
dienen te verwijderen.
De heer Groen is van oordeel, dat hier geen uit
spraak gedaan kan worden, geen enkele heeft man
daat, zelfs Oudkarspel niet. Zoo moet het een vruch-
telooze discussie worden.
De heer Zeeman van Zuidscharwoude verwondert
het dat de S.D.A.P. is uitgenoodigd', waar haar
standpunt voldoende bekend was. Aan de samenvoe
ging zijn ontegenzeggelijk groote voordeelen verbon
den, zooveel voordeelen, dat men ons hier niét als
tegenstanders kan verwachten. Dé leiding is wel
wat vaag geweest. Als het doel een adresbeweging
was, had men ons beter thuis kunnen laten* als al
thans juist, is wat de heer Hart zegt.
De voorzitter wijst er -op, dat de opzet is om elk
zijn opinie te laten zeggen. Ons doel was met de'
uitnoodiging niemand te passeeren. Als elk zijn mee
ning zegt, komen we misschien tot elkaar. Hst doel
is in d? drie gemeenten e-n eginr op touw
te zétten.
De heer De Geus constateert dat er wel een wei
felende houding bij de leiding is.
De Heer J. Kroon meent dat het beter is, dat elke
gemeente plaatselijk zijn actie regelt.
De heer Du Burck mefkt op, als er van de zijde
der tegenstanders een .actie op touw gezet wordt,
de voorstanders dit zeker niet zullen nalaten. Ik heb,
aldus spreker, meer om handitoekeningen geloopen.
Ik heb nog geen enkel doorslaand argument tegen
samenvoeging gehoord. Als een adresbeweging van
twee zijden uitgaat, zal er weinig resultaat te boeken
zijn.
De voorzitter: Broek heeft toch ook succes gehad.
De heer Ootjers is van oordeel, dat Broek het te
danken heeft aan eendrachtig optreden, wat hier niet
mogelijk blijkt te zijn. Spreker vraagt verder wat
voordeelen er voor samenvoeging zijn.
De heer Zeeman had van de leiding opsomming
van de nadeelen verwacht. De heer Hart is natie-
Oudkarspel, ik ben inter-Langendijk, doch dit zijn
geen argumenten; We hebben nog nooit tegenrede-
nen gehoord.
Tenslotte word4 gestemd of verder over de voor en
nadeelen gediscussieerd zal worden, waar de ver
gadering vrij algemeen voor blijkt te zijn.
De heer Zeeman wil van de leiding hooren waar
om ze tegen samenvoeging is.
De hoer Du Burck stelt voor dat de voorzitter de
besprekingen inleidt.
De heer Kramer opent de besprekingen en stelt zich
op het standpunt een inwoner van Langend ijk te
zijn. Hij wenscht alzoo niet te spreken over gemeente
of persoonsbelangen, doch het is een kwestie van al
gemeen belang. Op dit breedo standpunt moeten we
ons plaatsen en niet in kleinigheden afdalen. De
aard van het bedrijf leent zich volkomen voor samen
voeging, de samenstelling van het marktwezen, de
arbeid der ambachtslieden, de neringdoenden enz.,
hij alles is het plaatselijke zoek. Hel is 'n algemeene
zaak, en alles werkt in en door elkaar. Aan de sa
menleving zal het minste niet veranderen, we hou
den dezelfde1 buren, dezelfde kerk eu dezelfde bewe
ging-
Historische gronden zijn rekbaar. De historie
heeft van Langen dijk één gemeente gemaakt We
hebben alle dezelfde historie. De vraag dient alleen
gesteld, waarmee zal het algemeen belang het beste
gediend zijn.
De heer G. Hart zegt, dat bij de 4 gemeenten niets
in den weg staat om iets tot stand te brengen, dat
bewijst de gasfabriek, het electrisch bedrijf, de U.L.O.
schOol, het spoor en de veiling. Waarom dan niet
elk zijn huishouding? Waarom moet de zaak nu hij
elkaar? Er is geen artikel in de wet dat zegt, dat
het zoo maar gaal
De heer Kramer wijst er op, datde stichting van
de gasfabriek jaren getraineerd heeft, omdat de
hoofden niet in een zak kwamen. Voor electrischen
stroom betalen we nu den hoogen prijs van 45 cent,
omdat er geen saamhoorigheid was on de tegen
werking van een gemeente oorzaak is geweest, dat ér
jaren overheen gingen. Dat heeft dulfcenden gekost.
Spoorlijnen hebben we er nu twee, terwijl toch een
veel economischer zou zijn* geweest. Ook dit is afge
stuit op het niet samengaan en op tegenwerking In
werkelijl beid is hetgeen tot stand kwam, geschied'
door dranz ^an bovenaf, doch nooit door eendrach
tig optrekken. Het zijn juist argumenten voor sa
menvoeging, liefst van vior gemeenten. Als we ech
ter niet alles kunnen krijgen, dan wat minder. Eén
gemeente is beter dan drie.
Wat de finantieele kwestie aangaat voelen we, dat
een gemeente zuiniger kan beheeren dan drio. Nu
moeten van drio zijden precies dezelfde zaken behan
deld worden.
Ook op de salarieering kan veel bezuinigd worden.
Het is gewenscht zoo economisch mogelijk te wer
ken.
De heer Hart: Het electrisch bedrijf had er even
goed gekomen.
De heer Krarqer: Zeker, maar als het eerder geko
men was, hadden we den stroom voor 30 centen ge
had en veel goedkooper aanleg.
De heer Hart: In de Zijpe is het nog duurder. UX.O.
en gas is niet van hooger hand gekomen.
Do heer Kramer: Hoe lang heeft het geduurd en
hoe lang is er tegengewerkt? Die de geschiedenis
kent weet het
De heer Jb.*Eecen is van oordeel, dat er nu
goedkooper beheerd wordt. Verschillende functies
zijn nu bijbaantjes, die dan volledig betaald zullen
moeten worden. Men krijgt een geheel andere' re
geling. Samengevoegde gemeenten werken duur
der, zie b.v. Eindhoven.
De heer Kramer: Eindhoven is geen vergelijking.
De heer du Burck becijfert, dat de Burgemeester
f4000 besparing geeft, de secretaris precies het
zelfde. Hoogstwaarschijnlijk zullen er enkele kler
ken noodig zijn, die we echter nu ook reeds heb
ben. Inplaats van drie hebben we dan één ont
vanger noodig en het politioleger kan ook met één
of twee worden verminderd. Afgescheiden echter
van 'flie kleine dingen zijn er veel grootere. Een
gemeente zal voordeeliger huishouding brengen,
doch het zal er ocfk meer duidelijk door worden,
dat we bij elkaar behooren. We hebben allen Lan-
gendjjker belangen, doch geen plaatselijke. Het
vereeniginsleven kan op dezelfde wijze tot uiting
komen. Wie de zaken nuchter bekijkt, moet voor
samenvoeging zijn. Als de drie gemeenten één
zijn. breekt, voor Broek vanzelf de noodzakelijk
h'eid aan. t
De heer J. Kroon vestigt de aandacht -op de
wachtgelden.
De neer Zeeman geeft voorbeelden van goed
kooper huishouding en wijst op vermindering van
presentiegelden, reis- en verblijfkosten, licht en
Drandstol, schrijf- en bureaubehoeften, ondorhotfd
en schoonmaken, aankoop meubelen, abonnementen,
enz. Alle punten die jaarlijks in de begrooting van
elke gemeente voorkómen. In verschillende gevallen
kan eensgezindheid betracht worden, b.v. bij win
kelsluitingen en andere zaken. Wat de wachtgelden
betreft is het jammer, dat de samenvoeging niet
eerder gebeurd is. Ook hie(r~ zal de tegenwerking
uitgaven vorderen, die vermeden hadden kunnen
worden. Toch weegt de uitgave daarvan niet op
tegen de voordeelen die een mindere salarisuitgave
meebrengt. De administratie b.v. der schoolgelden
geeft nu een groote rompslomp, die bj samenvoe
ging niet meer noodig zijn. Spreker wijst verder op
de gasfabriek «.de toevoerlij neb en £e Ü.L.O., waar
bij tegenwerking aan de orde van den adg. was en
zegt verder, dat door tegenwerking van aen Bur
gemeester van Broek de ltfn langs de oostzijde van
het dorp is afgestuit,^waardoor de tweede toevoer
lijn voorkomen zou zijn.
De heer J. Kroon: Dat was in 1865.
De heer Zeeman: Daardoor hebben we nu twee
toevoerlijnen en twee markten. Een reinigings
dienst is noodzakelijk en in een groote gemeente
uit te voeren volgens systeem Nobel, zelfs zonder
kosten.
Ook de heer Berkhout wijst er op, dat het elec
trisch er drie jaar eerder zou geweest zijn, als de
gemeente één geweest was. Eerst, werkte Broek
uit alle macht tegen, doch ten slotte kwam het ex
omdat de K.E.M. er achter zat. Als de gemeenten
het niet deden, zou de K.E.M. het voor eigen
rekening gedaan hebben. Combinatie van, het ver
volgonderwijs is afgesprongen, omdat Oudkarspel
zich kon redden. Spreker is er van overtuigd, dat
het bij de tegenstanders nationalen trots is, dat
ze terug houdt. De gemeenshap brengt mee, dat
de gemeenten één worden. Zoo lang wij er zijn,
zal er weinig verandering komen, doch we moeten
verder kijken. Het volgend' geslacht zal zich Lan-
gendjker voelen en aan plaatselijke belangen niet
denken. Als de drie gemeenten één zijn, zal op
den duur de vierde volgen.
Dé heer G. Hart is van oordeel, dat de voor
standers zich de voordeelen te mooi voorspiegelen.
Het is, niet te bepordeelem Voor Oudkarspel zit
er geen voordeel in. Elke gemeentte heeft zijn
eigen belangen. Oudkarspel staat er niet zoo kwaad
voor. Die zal er het meeste bijleggen. Het centrum
verplaatst naar Noordscharwoude.
De heer Kramer wijst er op, dat Zuidscharwoude
de f 10.000, Noordscharwoude f 25.000 en Oudkarspel
ongeveer f 20.000 belasting noodig heeft. Het is dus
de vraag, welke gemeente er het beste voorstaat
Dit zijn echter geen motieven.
De heer Zeeman: In het ontwerp-wet kunnen zou
noodig zekere verhoudingen worden vastgelegd.
Hierna wordt paar voren gebracht, dat een nieuw
raadhuis noodig zal zün, omdat dit te Noordschar
woude t<e klein zal blijken. Door anderen wordt dit
betwist, omdat er gean>raad aan denken zal een
nieuw raadhuis te bouwen, als er op .kleinen af
stand een raadhuis staat, dat voldoende ruimte
biedt om de vergaderingen te houden.
De heer Zeeman wijst op de scholenzaak, al is
het een teer punt. In liet belang van het onderwijs
is' er ook wel wat voor samenvoeging te zeggen.
De heer Bouma: We hebben nog steeds geen be
zwaren tegen samenvoeging gehoord, alleen rectifi
caties van andere meeningen.
Voorzitter: Aan de wensch van de vergadering is
voldaan. Discussies zijn gevoerd. We kunnen nu
de vergadering sluiten. Ik dank voor de opkomst,
al hebben de tegenstanders zich niet zoo best ge
weerd. De vergadering houdt het mij ten goede,
ik ben nog wat groen aan den Langendijk.
Do heer Berkhout wijst er op, dat het voorstel-
Groen nog wel nadere bespreking behoeft.
De heer Groen acht het van groot belang geeti
adresbeweging op touw te zetten. De hoofden zijn
nu koel. Er zal met argumenten gewerkt wórden,
die er niet bij behooren en bovendien zal er ook
een tweede adres circuleeren, waardoor alle kracht
emist wordt. Ik heb me, aldus spreker, verwon-
erd over het advies van den heer Kooiman, die
toch in de provincie leiding behoort to geven.
De heer Hart: Kooiman heeft niet gezegd een
adresbeweging op touw te zetten. Wij hebben hem
gevraagd wat hij or van dacht.
Voorzitter: Hü heeft toen gezegd, dat als er een
adres komt, de actie misschien meer kans van
slagen zal hebben.
De heer Zeeman: Ik zou het als lid van Ged.
Staten stom van hem vinden om zoo iets te zeg
gen en ik geloof het ook nog niet.
De heer Bouma .wijst op een spreuk in do ver
gaderzaal': Trek u met aan wat ieder zegt, doch
aoe wat billijk is en recht.
De voorzittej sluit hierna de vergadering, doch
ue heer Berkhout merkt op, dat nog nipts over
Het voorstel-Groen gezegd is.
De heer Jb. Eecen: Onze Mesvereeniging staat
achter ons.
De heer Berkhout: Wij kunnen hier toch beter
besluiten, om geen adresbewpging in het loven
te roepen, daar er anders twee komen.
Do heer P. Groot: Het Kan evengoed in de kies
vereeniging uitgemaakt worden.
Voorzitter: Zou er dan geen rekening met de
wenschen der ingezetenen worden gehouden?
De heer Zeeman: Met argumenten wel.
De heer du Burck: De Minister zal zeker ook
rekening houden met de argumenten die in het
adres jtot uiting komen, het is echter niet econo-%
misch dat \se allen aan den loop gaan, Spreker
constateert verder, dat door de voorstanders sterke
argumenten naar voren gebracht zijn, doch daar
van bü de tegenstanders niet veel to bespeuren was
Voorzitter is er van overtuigd, dat ae grensge
meenten aan het kortste eind trekken.
De heer de Nijs meent dat er weinig meer te
veranderen is. De heer Bregman heeft hem gezegd,
dat er reeds een telegram naar den heer Kooiman
toe is, dat met de adresbeweging een begin is
gemaakt.
Deze mededeeling wekt teekenen van verwon
dering.
Voorzitter: In onze gemeente zal zeker een
adresbeweging op touw gezet worden.
De heer J. Kroon: Wat de kiesvereenigingen
willen doen, is niet te keeren.
De heer Bregman: Oudkarspel wil liever Oud
karspel "blijven.
De heer Ootjers acht het resultaat van oen adres
beweging; nihil, als er geen eendracht is.
Hierna gaat de vergadering uiteen.