Voor Herfst- DERDE BLAD." hel hart van holland. ls Uw adres bij IJ. II. LENGHAU5 te Winkel. j &is °°k Vraagt Stalen. Overal Ie ontbieden. Tsjecho Slowakije. E.:,r .=L^:^e.Tv,r °«t ïs Uit en Voor de Pers. Binnenlandsch Nieuws. En vooral sa] het moeilijk zijn er een te vinden, gegrepen, hoofdzakelijk door hel verstrekken van die zijn positie opgeeft, om met en tegenover 10Ü hypothecair crediei. Zoodat men op heden bijna Kamerleden het vaderland te gaan redden. geen straat kan doorloopen of er wordt gebouwd of In elk geval komt hij in een vrij desoiaten boe-verbouwd, vooral in de buitenwijken wordt in groo- del. We hebben maar 8 maal meer sohuld dan voor den oorlog.... Sohuld die moet worden betaald en waarop, tot dit is geschied, interest verschuldigd is, heel wat hooger dan tien jaar geleden. Vrijwilligers voor! A. Zaterdag 8 December 1923. 66ste Jaargang. No. 7347. De geachte lezer weet, dat wij hier sedert jaren jjr/en met een tramvraagstuk en dat eerlang de al din niet hernieuwing der concessie aan de orde zal lonien. Wij hebben zelfs een speciale commissie uit den Raad benoemd om B. en W. behulpzaam te zijn en hen niet elk oogenblik, in elke gewichtige fase der onderhandelingen te nopen tot het bijeenroepen eenor raadszitting. Vermoedelijk is dit voorstel niet alleen aangeno- i nrip_fAr achter door dpn konino- ffedwon- men om B. en VV. werkelijk te helpen, doch ook om Het bleek, dat ik toen te woord gestaan werd P Klechttreheim te 8Chenden door aan al to veel lekkage - uit een volledigen raad wordt door jonkheer Beelaerts van Blokland. Al heel g|;° wera b6t W6cntKe"elm te scnenaen a00r Al onze siolf.tn kunnen waierdlchi gelrverd wurdeu. Prima Coupe en Alwerking. Slerk cancurreerendt; prijzen. (Vervolg.) ten getale gebouwd, woningen en fabrieken. Een paar mooie nieuwe gebouwen zag ik, waarin ministeries waren ondergebracht. Nu, deze l>ouw is wel noodza kelijk geweest, daar ik andere ministeries nog in oude gebouwen zag die waarschijnlijk vroeger voor gevangenis hadden gediend. De president, Masa- rijk, woont in de vroegere koningsburcht, een prach tig gebouw. Een flinke industrie heeft Praag, voor al groote machinefabrieken, waar vooral auto's en stoom- en moitorploegen worden gefabriceerd, r is ook een mooie stad, ruim gebouwd er bouwwerken zijn er fce zien, sommige gebou» wen van '500—600 jaar oud. Voor bouwkundigen zijn er werkelijk interessante studies te maken, voor al op gebied van onverwoestbaar sterke huizen zijn ze er speciaal. En die straten meit hun eeuwenoude huizen zijn voor het oog heel wat mooier dan de meeste nieuwe stadswijken met hun ranke, volgens de tegenwoordige architectuur gebouwde huizen. Ik heb er ook een katholieke kerk bekeken, de oudste uit Bohemen. Hier was het graf van den Heiligen Jan, aan wien ook deze kerk gewijd was. Deze heilige is tevens de schutspatroon van het ge- heele land. Hij was een beroemd en bij het volk ge uit DJltclen, of zooals het Duitsch heet Tetschen. Toen de trein er stilsttnd was het éfcn dringen en haasten naar de visitatiezaal. Wordt vervolgd. altijd geklaptl tegen te gaan. gerde echter standvastig, ook na herhaalde pijni ging en tenslotte werd hij van de voornoemde Karluv most door de krijgsknechten van den koning, op diens bevel, in de Vlt&va geworpen en verdronken. Ook wa ren in deze kerk de graven van de heeren van Schwartzenberg. de grootste grondbezitters van het land, de tegenwoordige heer heeft den bijnaam van koning van Zuid-Bohemen.Ondanks dien naam en on danks zijn bezit van 40.000 H.A. land, zal hij toch eenmaal cck in die kerk worden gebracht en dan niet Hoe dit zij: de verhouding tusschen tram en ge- uitwisseling en de resultaten daarvan. Jhr. Bee- meente is nooit* bijzonder geweest en elk oogenblik laerts van Blokland vroeg mij welke indruk ik van wordt er dan over dit dan over dat geprocedeerd dit land had gekregen. Ik vertelde van de vele tusschen die twee. goede indrukken die ik had opgedaan en merkte op, Nu zou een gewoon mensch dood dankbaar zijn dat de Tsjechische tabak en sigaren wel den aller- lls'zijn tegenstander, die hem normaliter op zeer slechtsten indruk op mij gemaakt hadden. Het hooge kosten (voor overneming enz.) kan jagen door bleek, dat wij het in onze algemeeno beschouwing een derden persoon in het nauw werd gebracht, zoo- vrijwel eens waren; alleen had de jonkheer mee* dat de lust hem vergaat nog extra-kosten te maken stadsindrukken opgedaan en ik van het platteland, en zoodat hij dus handelbaarder wordt bij de onder- sigaren bestelde hii ook uit Holland, de Esje handelingen. Sf nu eenmaal ongenietbaar. 11c kreeg, er ker d arme Gewone menschen, maaronze burgemeester is .mee j°°vu re»'S' Jetswat ik ©en a.a^digre n heeit. j.elk ;s zoowel van buiten al» van bin- nu eenmaal geen gewoon mensch. Bij al zijn forma- attentie vond Wat de toestand in Duitschland be- J,*ane.a^0^,w^u™Junst lUeit kan htj geducht vreemd voor den dagt komem SogelhkTaef aUeJ'iTs^en T iHwIra Pnu# is ern'vaii de weinige 9teden van dat land die Zoo thans in een kwestie, die met het welvaren was^ aueenin Asdtsen waar ik dware aan vaarwater ljggeni de vitava stroomt er kronke- van de tramwegmaatschappij zeer nauw samen- moest was het een verwilderden toestand. ,öriH ,lnn„ aar, eind w,Proorr hangt. Den Haag zit tegenwoordig, als alle vol met Fordauto's-op-afbetaling, die zich de allu res geven van omnibussen. Deze pakkisten op wielen zijn goedkoop voor het i c-roote steden {andsche ministerie „in staat van ontbinding ver- kP.P.rnf> AAn TirnnM r) a f al onnin>a rlcran keerde'-, een proces dat al eenige dagen gaande troo moor i ir i„I n fi_ in de Labe. Oj» onze atlassen heeten die rivieren vaderland ontvangen. publiek," kunnen gemakkelijk uit den weg, rijden Slo?I?nd'"k toulang zij vracht hebben, behoeven niet te wach- 'ui<Jde: Hier vernam ik tevens" wk dat om'"gêhSeljNSdê?:ilencl door ,#n str00mz 6en eind' bulten praa« uit was, maar ik Êad'aï in"geen dagen"nieuws mHiïjn1 VUavi en verder de Lab0 bevaarbiUir tot zee' of»chocn respectievelijk Moldau of VVitawa en Elbe. Nu is de zoolang zij vracht hebben, behoeven niet ren voor bruggen, enz., omdat zij dan even omrij den, kortom zijn «oor velen een gemak. Maar om goed te functioneeren hebben zij een N een, daar breek ik mijn hoofd niet mee". Nu ik kon het mij begrijpen, het is bijna een onmogelijke taal., de Tsjechen zeggen zelf dat hun taal nog zwaarder vaste standplaats noodig, waar het publiek ze kan Ï-'W komkeïgen' 'Deze nu heef! alle «taatsen geweigerd aan womJ'ST buslijnen, die een traject exploiteeren, 'dat volgens S Fransch trevoerd Dnif«?hhii^ndï 1? zijn oordeel door de tram al voldoende wordt be- ^rrk^sT^HoilS^^t^rdi11 haTdei Zoowel naar Delft als naar Loosduinen kunnen k0D dus de bussen niet rijden zooals zij willen, omdat tusschen landen geen handels,ke^ ^Xa, Z,Jzfjeonde^ngeVn dit bezwaar dior bij het eindpunt zü" nu'onmogelyk^^ma'aw'doo^M^'poHtie Mikase,'dat ^gr^vo^l^erU'lirSkeMeTei6^^ Zoodat deze lijnon eerlang zullen moeten verdwtj- Slowakljta'^n«M, totST eHoo^fe ver^derin- 11 De eenige die lacht is natuurlijk de tram, die on- een JKKïïKE?'dT^ok! verdacht van den Burgemeester het monopo ie -terg hadden den patiënt ziek gemaakt. Het einde kreeg op een paar belangrijke trajecten, waar me- van zaak was dat de Tsiechische senaat heit mand rouwig om was, dat er een concurreerend ver- verdra^ met fünke meerderheid verwierp. niet zeer _.T.r0uU^,ens' i*011 in Nederland liep men niet hoog Broermiddel bestond. L>e hoeren busondernemers schijnen het vervoer van Hamburg naar Praag veel moeilijk heden meebrengt daar de rivier van Tetschen aan de Duitsch—Tsjechische grens tot bij Dresden zeer sterk stroomt, het vervoer Praag—Hamburg gaat om die reden veel beter. Praag ia een beele mooje stad, de voorgenoemde n vier, de hooge- en lage ligging, mooie gebouwen en groote winkels maken de stad hoogst bezienswaardig. Jammer dat 't staatsmuseum tijdens mijn verblijf daar gesloten was. De meerendeels goede straten we melen van eiocirische trams, auto's en andere nieuwe on oude vervoermiddelen. Er rijden meer electrischo trams dan in Amsterdam, er zijn minstens 18 lijnen die het straatverkeer van de stad mot de buitenwij ken onderhouden. Auto's en motorfietsen rijden in ra zende vaart door de straten, vrachtauto's en sleepers- wagons zorgen voor de noodige opstopping van hel verkeer, dat overigens door verkeersagenten goed wordt geregeld. Ik wandelde juist door een tamelijk drukke straat toen er vlak voor mij een groote wagen met losso cokes leegliep, doordat een van de zijschutten open viel.- Groote opstopping van alle verkeer natuurlijk, direct kwamen een paar agenten aan om de orde te bewaren, terwijl de voerman tevens nog proces-ver baal kreeg wegens verkeersbelemmering. Praag wordt zoo langzamerhand berucht door het groote aantal politieke moorden die er de laatste ja ren gepleegd zijn. Niet dat de Tsjechen hun leiders in l'raag doodschieten, dat gebeurt maar zelden, maar necren Dusouaeruemers wuuijncu luoi «scr h t rta-n tiaug uuouscuieieii, uai gejueuri maar zetueu, maar Ito". Andera hadden zij gelijk vlak bij hun ejnd- bijv00rb6a& ia het oorspronkelijke v£ffi[e idr,eden f. dyerJ,°?r de g»r>idige, woelingen en ffmaSSS? tamaltn0' gara88 g<ihUUr<1 dat NbderlaDd jaarlijks "10.000 ton groenten in Dit zou bovendien iij het publeik in zeer goede C0SSrkiie6enm°re™iSrreoSdeDreZl aarde zijn gevallen, nu dit van de tramhuisjes na- groentekweekera en de hoeveelheid werd tera«se- bracht tot 1000 ton. Dit was de Nederlandsche han- genoeg geen voordeel of gemak heeft. Zelfs heeft de tram zich nog steeds niet vervaar digd op het Stationsplein, waar vroeger verschillen- del veel te weinig en terecht, want wat is een uit- aigü op nex oiauouspiem, waar vroeger verauuiueu- 1Q0 - «mpntV* nPr No vaal do lijnen hun eindpunt hadden, zoodat.men er steeds ven en bieden hoeveelheid tenslotte revoluties die de laatste jaren de Slavische en Griek sche landen hebben beroerd, moesten vaak de leiders 01' ex-leiders vluchten en daarvoor werden Praag en Weenen meest gekozen, door de Slavische vluchtelin gen meestal Praag, daar men daar door ras en taal gemeenschap niet zoo gauw werd opgemerkt. Vooral de val van de regeering van Stamboelinsky, dictator van Bulgarije, bracht vele uitgewekenen in Praag. Maar niet altijd waren zij daar veilig voor dolk of revolver van hun tegenstanders, vooral de wraakzucht dor Macedoniërs achtervolgde hun en het eind was veelal dat zij op straat of in hun hotel werden ver- v% v j - mcord. Dit klinkt nu wel sensatieachtig, maar wer- dus voor een vreemdeling niet te vinden is. belangen. De handel heeft de laatste jaren heel veel kelijk het is zoo, wij kalme Hollanders kunnen ons Wat den burgemeester hier bezielde weet nie- a^ze^'eble^ yerloren» ?0CKiaf WIJ als Tsje- geen denkbeeld vormen van den bloeddorst en wraak- mand Vermoedelijk een beginsel van hoogere recht- k"°w°W m' Wa£f Pk der Praduc^en en lust van sommige Bal kan bewoners. Ofschoon er door N vaardigheid. Maar daar heeft de tram het (tegen- hL t? schommelt, vooral niet heb-1 ai die woelingen ook veel ongewenschte_ elementen den wagen vond, dien men noodig had, zelfs een abri neer te zetten, „u verschiBenS U^enefetaeWe ^S^^enTet'stat was^e^veïi^VeP.eMjk"^ lil ut of Vijf van denstationsuitgangverwyaerd belangen. De handel heeft de laatste iaren heel veel over de gemeente althans) zeker niet naar gemaakt. Er zal dan ook wel een interpellatie in het zout liggen. in de stad komen, laat do veiligheid weinig te wen- WMrna'sehen over. Praag is een der veiligste groote steden van Europa. Ik heb verschillende winkels bekeken ben te versmaden Ons onderhoud duurde bijna twee uur, ik afscheid nam en het kleine stukje Nederlandsch .«.«w.... gebied verliet. Ik moet zeggen dat ik goed was ont- j n,et het doel om te weten te komen of er ook Hol- Met amiro Reelaerts is het afgelooüen zooals on over allo zaken kreeg ik goede inlichtin- landsche producten werden verkocht Met groote Iefc- iedereen, dacht Ook hii kriigt goen kabinet in elkaar gen" (V!ferl lk me maar niet begrijpen, waarom ters stond in winkels: Hollandsky kakau (cacao) en Wat ^iet te vemonderen omdat hb - en de een Nederlander op de meeste Nederlandsche offi- ook: Eidamsky syr, dit is Edammer kaas. Die stond men" die deze ondracht uitlokte aan den ver- cieele bureaux een deel van zijn leven moet verslij- maar even aangeprijsd voor 32 kronen per K.G. Dat keerden khnt is befirormen ten met wachten" Van de inrichting der gebouwen j i8 ongeveer f2.40 per K.G.; me dunkt dat wordt al Mot vrnitrstuk is niet 'n stuk of wat heeren te vin- e,n de ambtenaren, daar kreeg ik een heel goe- wat. Ze waren rood geverfd. Zooals de lezer wel bo den om 'hii elkaar te gaan zitten en een regeerings- 5? irJdruk' h«t eerste wel groot, maar hoogst eenvou- grijpen zal, heb ik heel wat van Praag gezien en oen om dij elkaar te gaan zuien en een regeerings lB(iliik. ln*rerirht on vat. da maa* aan «iia« aan ainda ntnad.^ verklaring te ontwerpen. Dat levert het bestuur van - - - elke debatingclub en zeker van elke kiesvereeni- - - sten <ial er niet te veel waren en lk ontmoette dig, ik zou haast zeggen ïeelijk, ingericht en van de gehoord, maar aan alles komt een einde, Dinsdags middags besloot ik te vertrekken. Eerst nog in de 8lWat noodig is: is oen krachtig minister van fi nanciën en naast hem eenige hoeren om de zakon gaande to houden en vooral geen stroobreed in don weg te leggen tegen bezuinigingsmaatregelen, die uin Chef van Financiën noodig achfc.t Nu wil het geval, dat we aan ministers van Buitenlandscho Zaken verschot hebben: Karnebeek, Marnes, Loudon, Beelaerts. Dit zijn er al vier, allemaal voldoende reohts of gematigd onverechil lig. Bovendien hebben we tal van ex-generaals en admiraals, oud-burgemeesters, juristen, Kamerle den en ingenieurs om allo anaore posten te be zetten 1n elke gewenschte politieke nuance op schakeering. Maar wat wo niet bobben zeer zoker niet in overvloed beschikbaar is minister van Finan ciën. Een p.nir professors zullen het wel willen pro- -©, DJ heeren. Een paar bankiers zouden het ongetwijfeld afgesloten is, om het bouwwek langer in stand te behandelde mij goed en beleefd. Daarna ging ik de stad Praag weer bezichtigen. Laat ik daar ©ven een korte beschrijving van ge ven. Praag is een wereldstad en telt meer dan 1000.000 inwoners, 't Is de hoofdstad van den gohee- len staat, on ook van Bohemen on tevens districte hoofdplaats, zood&t de verschillende, daar gevestig de bestuurslichamen een overwegende invloed op het stadsbestaan hebben. Praag is een hoele oude stad, aan 'het oinde der 12de eeuw was zij reeds de residentie van de toen onafhankelijke Boheemsche vorsten. Van toen af tot aan de rege*ring van Ru- dolf II in 1600 beleefde de stad een tijdperk van grooten bloei en welvaart. Prachtige paleizen en an dere bouwwerken verrezen., waarvan men tegen woordig er nog vele kan bewonderen. Zoo o.a. de bekende Karluv most, een brug over de breede Vl'ta- goed verwarmde derde klasse wachtkamer een glas bier gekocht, toen mijn bagage opgevraagd, hot be- waarloon was maar een kroon per dag, en vervolgens naar het derde perron, alles op 't Wllson-station. Ik moest met den trein van 2 uur 28 van Praag weg, dit is de verbinding Budapest—Weenen—-Praag—Berlijn. Toen de trein aankwam, stortte hij zi|n vloed van roizenden over het station uit en laadde er nog meer in. Het gevolg was een overvolle trein. Ik moest met de bagage bij me in de doorloopgangen staan, en ik long niet alleen, ik had vele lotgenooten. Precies op tijd vertrokken we en ging het op Duitschland aan. Ofschoon de streek PraagDuitsche grens rijk is aan steen en bazaltrots, ligt er toch ook veel vrucht baren grond. Suikerbieten was wel het hoofdgewas, vrouwen waren druk aan 't uifcdeelen. Aan ao sta tions waar de trein stopte .werden reizigers in- en va een Drachtige brug die nu voor zwaar verkeer uitgelaten, maar de trein bleef vol. Toch wist ik spoe- va, een pracnuge prug. ai© nu voor zv-aar verkeer fo hamnrhtierpn an ra*w* \n cra«n»^w De ciizis» De Tijd (R. K.) schrijft: Nu jhr. Beelaerts van Blokland niet is geslaagd een extra-parlementair Kabinet te vormen, is de cri sis in een nieuw stadium getreden, waarbij de vraag der rechtsche samenwerking als van zelf op nieuw in overweging dient te worden genomen, Mo ge men aan onze zijde alles doen, om het geschokt vertrouwen te herstellen. Niet natuurlijk door op allerlei voorwaarden zonder meer ja en amen te zeggen, maar wel door de absoluto zekerheid te ver schaffen, dat, wanneer men eenmaal tot een compro mis over practische punten als daar zijn de organi satie dor Marine, de bezuiniging, de handelspolitiek, 'enz., is gekomen, liet „ja" van December 1923 in 1924 of 1925 sommigen niet als een „neen" over do lippen komt. Met andore woorden: den rechtschen bondgenooten moet en kan de zekerheid worden ver schaft, dat, wanneer de R. K. Kamerfractie oen maal „ja" heeft gezegd^ het Ja" blijft en dat zelfs duizend S.D.A.P.-sche straatbetoogingen of roode volkspetitionnementen dat Ja" nooit in een „neen" kunnen veranderen. Als dat eenmaal vaststaat, is het vertrouwen her steld. En dan zal de vastheid van ons gemeenschap pelijk beginsel de richting wijzen naar een voor alle rechtsche partijen aannemelijk compromis in prac tische financieel-technische vraagstukken, die door een rechtsch Kabinet kunnen en moeten worden op gelost. Naar aanleiding van de verklaring van jhr. mr. F. Beelaerts van Blokland, dat hij niet in staat is de hem gegeven opdracht tot samenstelling van een extra-parimentair Kabinet te aanvaarden, schrijft De Maasbode: Het verwondert ons niet, omdat do taak, welke de heer Beelaerts zich blijkbaar gesteld had, in wezen niet zoo veel verschilde van die, welke door dr. Koo ien pas was opgegeven. Door zijn keuze te bepalen tot de mannen van rechts, moest hij zijn poging up dezelfde moeilijkheden zien afstuiten als die zijn voorganger op diens weg vond. Gemeld wordt, dat met name voor den post van financiën-minister geen gegadigde te vinden was; hetgeen o.i. hetzelfde beteekent als: op het stuk der te treffen bezuinigingsmaatregelen is tusschen de partijen van rechts nog geen eenstemmigheid ge constateerd. Do laatste dagen verluidde, dat de heer Beelaerts van Blokland ook ter linkerzijde had ge zocht en wel juist naar een dignitaris voor finan ciën; het blijkt nu wanneer althans dit bericht van een liberaal blad niet uit de lucht gegrepen was hoe ook in dien hoek do geneigdheid om aan het laatje te gaan zitten, niet bijster groot is. Het blad besluit mot de verklaring dat thans meer dan ooit op de groepen van rechts de plicht rust el kander opnieuw te leeren verstaan. Zij spelen anders hoog spel met de belangen van land en volk. De Nieuwe Haagsche Courant betitelt haar arti kel „Naar het derde station". Na den heer Kooien is ook de heer Beelaerts van Blokland met ledigen weitasch van de jacht geko men. We waren er al bang voor. Financiën, zoo verluidt nu, is 't groote struikel blok. Wie durft dat aan met de wetenschap, dat hem geen lange tijd van beraad gelaten is? De nieuwe titularis moet man van de daad zijn. Voor alles. Hij moet hot weten. We hollen nu achteruit. Elke dag kost vele duizenden» Wie het Colijn verbeteren zal. mag dien toestand geen minuut na zijn optreden bestendigen. Dat bewustzijn is algemeen. En daarom Financiën. Wie zal dat aanpakken en doorzetten wat noodig ls? De man is nog niet gevonden. Zal hij te vinden zijn, nu we In het derde stadium der crisis zijn aangekomen? Of zal het verloop misschien zoo zijn: geen nieuw kabinet, omdat de formatie er van niet mogelijk is gebleken, maar aanblijven van hot Kabinet-Ruys, ter afdoening van de „loopende zaken"? Dit laatste zal dan zijn op te vatten in zeer rui men zin. Zelfs de bezuiniging zal er onder moeten vallen. Andere gaan we stellig naar den keldor. 't Zou politiek een hoogst vreemde situatie geven. Een parlement, dat deze situatie in het leven riep, heeft, aldus de „N. H. C", zedelijk het recht ver beurd om telkens weer een spaak in het wiel te steken. ,.De mislukking van den heer Beelaerts van Blok land als kabinetsformateur zal niemand verbazen, die den toestand zag zooals dLie werkelijk was", zegt het „Vad." En zijn mislukking brengt ons weer 'n stap nader tot Colijn. Nu staat, om het gevleugeld woord van 1909 met een variant te gebruiken, niets den terug keer van Colijn, maar althans als kabinetsforma teur, In den weg. F.n die wordt hem thans van alle kanten gebaand. Niot alleen vurige coalitiemannen als Van Vuuren en Van Wijnbergen, bewegen he mel en aarde om het waggelend coalitiegebouw weer te stutten, maar ook de tien Katholieke dissiden ten komen om strijd verklaren, dat zij niets liever wenschen dan de voortzetting van de coalitie. Wij verwachten dus dat de onderhandelingen over het herstel dor coalitie weer zullen worden opgevat, zoo die ooit in werkelijkheid geheel zijn afgebroken. Dat sluit natuurlijk niet uit, dat wij nog een in:er- mezzo-formatie kunnen krijgen, om tijd te geven aan de onderhnadelaars, maar allicht is het moeilijk daarvoor iemand te vinden. I)e zaak reduceert zich nu besluit het blad tot de vraag wanneer en hoe <Uep de tien dissiden ten op de knieën zullen komen. kunnen. Maar wie wil. mist het gezag in Kamer- of zakenkringen of de juiste politieke of reli gieuze nuance, en wie wel geschikt zou zijn, be^ dankt er natuurlijk stichtelijk voor om wat hij eventueel zou vaststellen te laten bekritiseerön, beamendeeren en ten slotte: be-stemmendoor eén verzameling heeren, die het zeer zeker niét wötön. houden, daar de tegenwoordige bouwmeesters geen kans zien dit werk nieuw te maken zooals het voor. 570 jaren is geweest. Deze brug is nl. aangelegd on der het bestuur van den Boheemschen koning Ka- rel rv (1346—1378). Deze koning liet ook de Prager universiteit bouwen, de oudste uit middel-Europa. Ten tijde dot Weenen met onmacht en grootmacht Iv.Sa l<!or vun eïn Sfool» zaak 18 voor, mml.9" was bédeeld, en zelfs de Turken voor baar poorten ln onz<! di,'CrjI met meer geschikt nu de Iagi bt,iceWo Praag haar bloeitijdperk. Ten tijde iS"-™. va lerop en Taï 0ïn4ofi,,arr„e' I van den Boheemschen koning Rudolf II (1575-1911) ht L-ben maar precies evenveel to beteokénén wag d<3 stad middelpunt van kunst en weten- oen financier uifnoodigt'tot formateur'en mits deze '"aanMh6"1 e,,n afdeelin'ï nnder zijn leiding en dus een goede bei in. volle vrijheid zijn Sftal of wat hü noodig acht. OTD d®.°?Sfeluk^i<1 aa?«ebr0; trekking, maar de laatste dagen waren voor hem bijeen kan zoeken, waarbij die functionarissen na- ken* P* w«rden gedood of noodlottig geweest, de fabriek was wegens kwestie tuurlnk allemaal de noodigo Kamerleden achter m?^1ef5oVlïïiï^2 hï #Jmet het Personeel en door de depressie op handelsge- zich ajenen to hebben. 1918 eerst wist het land zich (mafhankelijk te gesloten, bovendien kon hij niet zooveel mar- Dc# premier moet zorgen voor de leiding in het maken en daarmee brak een tweede bloeitijdperk verdienen dat hij in het onderhoud van hem en bczuinigingsprogram. Zijn „collega's" voor de aan' °°k. e? bot minst, voor Praag. De regee- j Zjjn gezin fc0n voorzien. Daarbij kwam nog dat het Ivamf'rstonimonWauf hef d....i„ïci, a.,4- aaring met al naar aannang van parlement en se— cnmmnniciicchA dnui a,»hühoro hun 1 a„ dig een zitplaats te bemachtigen en raakte in gesprek met een Duitscher. Ik vroeg hem hoe de toestand in zijn vaderland was, waarop hij mij een in Dresden uitgegeven courant overhandigde. Tot mijn middel matig genoegen las ik daar achtereenvolgens: plun dering. roof, jodenmishandeling en communistische vriendelijkheden. Ik had eerst nog vast van plan ge weest om wat in Duitschland te reizen, ik wilde Dres den. Leipzig en Berlijn graag eens zien. maar dit en de beruchte goudmark deden mij beslist van mijn voornemen afzien. Ik besloot rechtstreeks naar Ne derland te sporen. De man die mij de courant gege ven had; vertelde mij dat hij feitelijk in Tsjecho- Slowakije was geboren, "hij was echter al 15 jaar in Berlijn geweest op een groote fabriek, thans had hij bankier in zyn carriere wel wat andere te doen heeft en heeft gehad dan supporters kweeken in het parlement. °J> die manier ia het mogelijk, dat we uit don modder komen. Alleen zou Youra truly ïeelijk met den mond vol tanden staan, als hem werd gevraagd, waar hü die financier vandaan zou willen halen. Heel dik zyn ze niet .gezaaid. ring met al haar aanhang van parlement en se- communistische deel der arbeiders hun leiders en naat, ministens en bureaux, gezantschappen en meesters te lijf wilden, zoodat hij niet eens meer vei- consulaten werd er weer gevestigd in veel van de Hg was jn Berlijn. Nu had hij zijn vrouw en kinderen grootste gebouwen. Bovendien keerden vele Tsje- 'in Praag in veiligheid gebracht en ging nog eenmaal chen uit Weenen terug, toen daar de toestanden al tiaar Berlijn om de loopende zaken af te aoen. Maar slechter werden. Jaarlijks vermeerderde de beyol- met dat al was hij een goede betrekking kwijt en hoe king van Praag met duizenden zielen. Maar dii had aan een andere te komen. Nu, ik vermoed dat hij het een gevolg Een nooit gekend gebrek aan woningen eenieste slachtoffer van de omstandigheden wel niet ontstond, er waren al spoedig duizenden woningen zal wezen. tekort. Toen heeft de staat» gelijk ia Nederland, in- Met dat naderden wij het grensstation Decin, spreek DE KABINETSCRISIS. Jhr. mr. F. Beelaerts van Blokland heeft aan de Koningin verklaard, tot zijn leedwezen niet in staat te zijn, de hem gegeven opdracht tot samenstelling van een extra-parlementair kabinet te aanvaarden. Naar ons ter oore kwam, zijn de pogingen van Jhr. mr. Beelaerts van Blokland om een extra-parlomen- tnir kabinet samen te stellen, voornamelijk afgestuit op moeilijkheden in verband met do bezetting van het departement van financiën. SLEEPBOOT GEZONKEN Donderdagmorgen heeft binnen de pieren te IJmui- den een ernstig ongeluk plaats gehad. De sleepboot Junior, van het bureau Wijsmuller, die den afhaal- dienst bij het loodswezen vervult, is door het uit gaande Engelsche stoomschip Transporter overetoomd en gezonkem Bij dit ongeluk is omgekomen de machinist van de sleepboot, A. Mangel, van IJmuiden, gehuwd en va der van vijf kinderen. De zich aan boord bevindende vier loodsen, de ka pitein en de matroos zijn gered. HET NEDERLANDSCHE ROODE KRUIS IN DUITSCHLAND. Van de directie der Fr&nsch-Hollandsche oliefa- brieken Calvé-Delft ontving het hoofdbestuur van het Ned. Roode Kruis bericht, dat voor de door het Ne-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 9