r t boel er 14 TWEEDE BLAD. RAAD SCHOORL. C. jj Donderdag 27 December 1923. 3HNJS 66sle Jaargang. No. 7356. cvmSlneeren me? rfolwrïng. Spr. uwnrt er gencegen j de gemeenschapstaak niet goed door den fcegen- mee, dat B. en W. hun aandacht er aan wijden. Het woordigen functionaris is waargenomen. Bovendien plan van f 224 gordt algemeen goedgevonden. j moeten we bij het vastleggen van een Instructie de Van het raadslid Schermer is ingekomen een1 werkzaamheden van de betrekkingen apart beky- schrijven, waarin hij voorstelt tot wijziging van de ken. Spr. zou bijv. voor fabrieksarbeiders niet die instructie van den gemeente-secretaris, speciaal wartivriïheia willen geren als in dit geval, omdat het betreft de kantooruren. Adressant wil dan omschrc- betreft andere werkzaamheden. De hoofdzaak is als van hebben dat de secretaris dagelijks, behalve Zon- I het werk maar goed in orde is. En spr. kan niet en erkend ©christelijke feestdagen en behalve Zater-! zeggen dat er wantoestanden zijn en daarom is spr. dagmiddag op de secretarie aanwezig is van 9 to»t 12 het motief van cjitvoorstel-Schermer ontgaan. t8pr. uur en van half 2 tot 4 uur, des Zaterdags van 9 tot 112 uur. Verder den secretaris 3 weken vacantie, in 3 termij vraagt daarom: is het motief, de oude instructie of zijn er andere motieven, waarom meer op het werk van den secretaris moet worden gelet. En zoolang ,j: LiA.L v?: nen te verleenen, mits de vacantie niét samenvalt "P1" motieven niet weet, is hu loyaal genoeg met de vacantte van een anderen ambtenaar ter tevreden te rijn met do tegenwoordige regeling". rergadering van secretarie. In de toellchlingr wijst de heer Scbormer er op, idat ln verband met de meerdere w /"kraambeden, B hot salaris de hoogte ln is gegaan, ft'e dienen te T. 'denken aan een minig finantieel liche„r en dit maakt den Raad op Maandag 24 Lïe- j,et noodzakelijk, dat do werkprestatie wordt opge- faibcr 1923, des morgens half elf, Aanwezig zijn alle leden. Voorzitter de heer Van Lienen, wethouder, eecre- Ipis de heer Smits. Voorzitter opent met een welkom deze laatste veav ering in dit jaar., drukt zijn spijt uirt over de af- agheid van den burgemeester wegens trageste! d- id en spreekt den wensch uit, dat hij in de vol de vergadering weer hersteld' in ons midden mag notulen worden hierop gelezen. voerd tot het nonmaal peil cn het komt hem ge- wenscht voor dat dit voorbeeld gegeven wordt op het gemeentehuis. Voor bijzondere gevallen kan door B. en W. vergunning tcrt afwezigheid worden gegeven De heer Schermer stelt voor dit schrijven als punt op de agenda te plaatsen. Voorzitter meent dat het direct behandeld kan worden:, De heer Schermer: Het kan ook gevoegelijk op de agenda worden geplaatst De heer Luhrs wil het dadelijk behandelen en de Jaar aanleiding van de notulen vraagt mevrouw heer Bijl meent ook dat het gewoon als ingezonden jringa-Schuiling- of een schrijven gericht is aan do stuk kan worden behandeld. iinsverpleging met het verzoek of de zuster hier Door B. en W. dan wordt naar aanleiding van het eht wonen. j adres het volgende advies uitgebracht: oorzitter zegt, dat het nog niet is gebeurd. Naar aanleiding van het door Uw mede-lid r4evr. Heringa-Schuiling vindt het jammer, dat Schermer bh U ingediend voorstel tot wijziging van t op deze manier op den langen baan wordt ge- art. 4 der Instructie voor den Gemeente-seoreta- v oven. iris, hebben wij de eer U mede te deelen, dat ok over het medisch schooltoezicht wordt een deze wijziging ons overbodig en ong^wonscht voor- ïcrking gemaakt naar aanleiding van de notulen, komt. e heer Schermer meent, dat ook de passage over Overbodig allereerst, omdat het aantal uren, dat ambtenaar ter secretarie niet is als de notulen de secretaris voor het publiek te spreken moet zijn wjrgeven. Er was gezegd, dat het niet op den weg *n do instructie, o.i. op voldoende wijze is geregeld, in B. en W. lag om van Lienen te zeggen een an- Overbodig vervolgens, omdat voor den goeden gang Jre betrekking te zbeken. De burgemeester heeft yarL zaken de voorgestelde wijziging niet noodig ch vroeger gezegd, dat van Lienen den raad was 1S- geven naar een andere betrekking uit te zien. V zouden aanleiding kunnen vinden om ons Voorzitter deelt mee. dat er door den burgemees- over hetgeen de voorsteller in zijne memorie van r is gezegd, tot van Lienen. dat hij niet op sala- toelichting hier en daar opmerkt, gekrenkt te ge- m'&mdk'm "secretaris" bii 'sverhooging behoefde to rekenen en wanneer hij daarmede k^enkeXTe^ft fe d^p heeft Mo^t er denwel elrst stagnatie w£ j is geen genoegen nam met het salaris, het beter "WW* heeft i Wn vóór een instructie wordt herzien. Stagnatie' Als de Voorzitter zégt dat net goed gaat. vindt spr. geen aanleiding om in dezen tijd te tornen aan reglementen en salarissen en spr. waarschuwt tegen de medewerking van het streven dat merkbaar is bh do fiterst rechtsche partijen tot aan de S.D. AJP.,' om eerst de werkuren te verlengen en om dan volgend jaar over te gaan tot verlaging der sa larissen. Voor spr. is het ae vraag, wat is de koop kracht van den gulden. Wat do werkuren betreft, dat is een moraalrecht, een internationaal recht, en spr. wil er niet aan medewerken, die te verlen gen, alleen gebaseerd op het oude systeem. Mevrouw Heringa meent dat bij deze bespreking alle personen buiten bespreking moeten worden gehouden en spr. begrijpt daarom niet hoe de heer Luhrs kan spreken óver wantoestanden. In ieder geval moet de bespreking over een instructie iets onpersoonlijks wezen en spr. stelt zich dan de vraag, waarom Schoorl geen instructie zóu hebben, haar secretaris niet aan oanden mag leggen, terwijl andere gemeenten wel een instructie hebben. Spr. vindt het wenschelpk dat Schoorl odk een instructie heeft en de bedoeling van het verzoek is wel om de secretaris meer op He secretarie aanwezig te doen ziin en dat hij alleen voor dienstaangelegenheden met aanwezig moet kunnen zijn. Noen do persoon van den heer Smits, noch een ander mensen komt daarbij in 't geding. Voorzitter vraagt of er wel eens stagnatie in het werk is en is van oordeel, dat hoe meer de secre taris aan banden wordt gelegd, hoe meer werk kracht er ontvreemd wordt. Spr. is reods versohei- dene jaren in den raad, rnaar we hebben een goed seoretaris, die alleman helpt. De heer Schermer zegt ook, dat de zaak zuiver zakelijk dient te worden gesteld en dat hij bij de mSfrJór ham was, naaréen StatoSSS*'uTto d<>fld" *™^d met zün voorstel het «remeente-j «n ^n.trucüe en. Het lair niet oo den wetr van B. en W„ wan- Hang te Stenen. m^eT^d,n n.o«^ ktnpper, omdat er meer werk te en spr, heeft het niet over wantoestanden. De ld YIW ratZen^LHarK t^n'U ÏE ;öëw«ze~toéh7 waarop de tegenwoordige ftmeti-1 ^banden moeten^ krepeer, !fei|- ^nk 18 geVeBl Daar 600 ^trekklD« U" ^d/hSrfT^TOtó^y^^^l^to heer Luhm is langer 'raadslid dan Ik en heeft du. iliifp» heer Schermer V 'O'»®111» wa» 8®' dS S er^u M?Sial niet vilt te spreken. Het"gait hter over een verouderde ^ooreUter°mD^e?sTmVOU P' di® kan word^ Xmeton SLTTn^aïteJ instructie. Wat de koopkmeh. betreft dat zal moed- KTh^Schemier ratdat het toch zito bedoeling uren' dat, hii de «»">tarie dient aanwezig te lijk door ons zijn te bepalen tVel wordt er ook ln de *>e neer bcnenner zegt, dat net toen.zijn nedooiln« zyn In d;t very)and mcCnen wij zelfs to moeten I avonduren gewerkt, maar het Is moeilijk na te,gaan Ut hnnt. n,iin «eet e?,,. an,, vvrvi vaststellen, dt het welbegrepen belang der ge* welke tijd ©r mee gemoeid gaal te juist ^ne afw™*hftld tafbakenen van den werktijd, dM doet de, ln- •Do heer Schermer wil dan toch in overweging ge en, den ambtenaar* -de wenk1 te geven. tan ht De secretaris zegt tot den vooïzitter, dat dit niet lteUmf Aer instructie enorm is toegenomen, en dat nu noön aa nrdft 1do arbeid aan de uitvoering van den nog altijd - r om De heer Kaïg zegt dat bii de besnrekinj? over het wassenden 9troom van wetten verbonden, steeds ,ti©. aio d© persoon in kwestie_goed ia Verschillende, !..e neer Kaag zegt' öat.DlJ 10 bespreking over net raeer yan d0 met die belaste ambtenar maatschappijen en vennootschappen hebben voor zelf wel een overtuiging en spr. behoeft die dus niet Raadhuis vordert. Wij geven den voorsteller dadelijk toe, dat omvang der gemeente-administratie sinds de vast- «tructie. Spr. wijst dan, verder op Warmenhuizen, waar de secretaris van 10 tot 5 uur ter secretarie moet wezen, op Bergen, waar de instructie ook scherper is dan hij voorstelt. Een soepele toepassing; als voorzitter wil, kan ook bij voorgestelde jmstruc- j leffen van opcenten op de vermogensbelasting door - - em is voorgesteld, de vennogens beneden f 20000 vrij T~-, Ail rio,v,00i,f0. „.-„f \i stellen. Spr. heeft niet gehoord, dat dit in de nc- Lit .die omstandigheden volgt echter niet. hunpersoneel instructies en als er geen deugnieten het waren, dan hadden we de rijkswetten niet noodig. ncyfai bedrr i n geen de voorsteller is cohclusie zou aanvaard wil- Spr. wijst dan vordsr op hst groot ongsrisf voor ds aangenomen meit algemeens f<m rien; nj^ dat de arbeidstüd van den secre- burgerij, als ze hier komen en de secretaris is niet taris op een „normaal peil" moet'worden gebracht, aanwezig. Dat voorkomen we door een instructie Deze immers staat op een normaal peil,, warm oer i vast te stellen. Spr. denkt er niet aan, een of ande- Ict Jemak lllll De 1 iUMchtin 'Verschillende leden ontkennen dit laatste cn de n heem1" Luhrf Zegt' H bij principieel daartegen is. d" zaken b, hoorUjk 'marchocren, en' o.i. is dit n na®De notulen worden hierop goedgekeurd. ^er hB(. „CTai Voorzitter vraagt, of goedgevonden kan worden, De 8eCretarié overigens behoort als het ware, te té. at de secretaris zoo- noodig inlichtmgen geeft 1u-allon tijde gereed te staan, wanneer het gemeen- fens de vergadering. tebelang dit vordert. Zijne betrekking is zeer uit- - De heer Schermer vindt natuurlijk goed, dat er in- senloopend, want buiten het administratieve ge- ichtingen worden- verstrekt door den secretais, itech- deelte, wordt qua bijstand in de- leiding van ge- Ische inlichtingen, doch hij kan het niet goedkeu- meentezaken zijne voortdurende hulp als vanzelf- m. dat de secretaris als 8e. raadslid deelneemt aan sprekend aangenomen. Ie besprekingen. Spr. wil de verzekering geven, het Het zou er dan ook'veeltijds eigonaardig uitzien, ten voorzitter met de leiding der vergadering zoo imakkelijk mogelijk te maken. De heer Duin heeft niets tegen het geven van in- rhtingen, het is voor den voorzitter heel wat ge makkelijker. i De heer Schermer acht het een groot verschil, in- Ichtingen geven, of deelnemen aan de discussies, 1 iaatsto mag nu eenmaal niet, het is niet wette- lik. De heer Biil zegt, dat het moeilijk is te zeggen, wat theehuichtingen zijn en wat deelnemen aan de discussies, üstetf De heer Schermer is van oordeel, dat we hert. ruim De heer Schermer is van oordeel, dat we hert. ruim 'dinikunnen opvatten en het is vorig maal bewezen, dat 1 aRo*'e ^et voorzitter gemakkelijk willen maken. 1 52; De heer Duin begrijpt niet, waarom de opmerking jvordit gemaakt,, het maakt de verhouding nu juist m - n Viherper. Als het niet noodig is zal de secretaris het Jeusch niet doen. De hei*r Luhrs zegt, dat het misschien noodig is. B [MevT. Heringa zegt, dat als het geen wetelijke re- i r% en E©©» gewoonte is, dan valt er niet over te praten. J Voorzitter meent, dat als hij den secretaris inlich tingen vraagt, daar niets op tegen is. Mevrouw Heringa erkent dit. maar het is een heerjrjoot verschil als er meegepraat wordt met de die- £ea fcussiea. Sj>r. viDdt het heel wat anders ais het een kK-grooetingsveTgadering is, daar zit de secrertaris ia, maar overigens is spr. het met den heer Schermer pens, heit is niet goed dat de secretaris meepraat Lik HierBa wordt overgegaan tot mededeeling van de Ingekomen stukken. Ten.aanzien van de winst- en L Verliesrekening van het electrisch bedrijf, deelen t»ed. Staten mede, dat de winst dient' te loopen over do gemcontërekening. Goedgervonden. Van het fanfarecorps „de Vriendschap" is dankbo- wuiging ingekomen, voor de toegestane subsidie. De gemeente-stratenmaker dankt voor de toegestane jsa larisverh ooging. Bij B. en W. is ingekomen het verzoek tot verbe- [tering van het Kerkwegje te Groet, dat bij regen on- begaanbaar is. Voorzitter deelt mee, dat tot verbetering 2 plan- uw «wil mee, uax iw, verDeienng c pian- en mtje zijn uitgerekend. Het eerste plan het duurste, ia jrioleering tot een lengte van 200 M. te Groet en 300 M. te Schoorl, zou ongeveer ko9ten f1200, een een voudiger plan, 40 meter rioleering te Groet en 40 M. te Schoorl, wordt geraamd op f224. i B. en W. vragen machtiging om dit eenvoudige r£L vaD f doen tiitvoeren. °e heer Luhrs vraagt zich af, of he»t niet heter is ©en goed plan te maken. De eisch zal straks wezen aai we een rioleering krijgen, die op grootseheep- ^2?^a"!0rJr>rdt uitgevoerd. Spr. begrijpt, dart dirt uitvoerbaar is, maar wil er de aandacht fop 00 vraagt of dit eenvoudige plan zoo is, dat het kan worden uitgebreid. ,^eor. acht de voorgemelde uitvoering vol- I ken/6' m ^nkoniist voldoet, zal wel blij- .JJMüT acht f® <*r- hulpmiddel, terwijl we e A ie nchtin« ™n 'n ander systeem rnUen moe- C ulü' T P>bouwd wordt, iel dat noo- <h(f blijken en daarom geeft spr. In overweging da n zaak broeder te overzien. De heer BUI zegt, dat bet dit Jaar bijzonder nat is. „?*,heer Dui" w"* ®r "P. dat bet hier betreft af watering van den weg en niet een volkomen riolee- f, LT d,U ocn™udigo plannetje, en meent, dat hert dan later voor uitbreiding vatbaas zou kunnen wezen. «""«s l Ook mevrouw Heringa is van oordeel, da* dit ge heel iets anders is dan volkomen rioleering De heer Luhrs erkent dit, maar had hei willen indien de secretaris aan w e r k u re n gebonden werd. Waar wij in dit geval ook beter meen en 'te kun nen ooröeelen, dan de voorsteller, achten wij het onze taak U te adviseeren op het voorstel-Schermer niet in te gaan, op grond van ten slote deze eenvoudige, maar klemmende redenen: Voordeel voor de gemeente wordt er niet door verkregen; terwijl Ge wijziging op den door den voorsteller aangevoerde motieven krenkend zou zijn voor den tegenwoordieen secretaris, voor wiens •Verk wij, zooals gezega, alle lof hebben. De heer Schermer wil voorop stellen dat hi) niet de bedoeling heeft gehad iets krenkends voor te stel len en-ouk dat het niet gaat tegen den tegenwoordi- gen functionnaris, maar het hier gaat zuiver om het zakelijke, om een instructie die volgens spreker zoo moet wezen voor den gemeentesecretaris. De meening trouwens van B. en W. wordt reeds gelogenstraft door het feit, dat ook nu reeds een instructie bestaat, waarin staat vermeld dat de secre taris van 9—12 uur en van 1 tot 2 uur, behalve 's Za terdags, op de secretarie tegenwoordig moet wezen. B. en W. en den Raad hebben dus reeds den werktijd vastgelegd en de Gemeentewet eischt dit ook. Spr. wijst er dan verder op dat de tegenwoordige instruc tie dateert van 1900, doch dat nu de werktijden ze ker wel voor wijziging vatbaar zijn en de werkwijze is zoo dat de instructie voor den tegenwoordigen'tijd niet meer deugt. We leven in abnormale tijden, in tijden waarin men den gulden eerst keeren en kee- ren moet, voor hem uit te geven. De werkzaamheden zijn geklommen, doch daarnaast is het salaris goed te achten, zóó dat daarin wel tot uitdrukking mag komen de wensch dat er werk voor moet worden ge leverd. Wij moeten woekeren met de werktijden van onze menschen, die in dienst der gemeente zijn. Spr. vindt het goed dat er niet op het salaris ge knibbeld kan worden, maar dan is hét ook goed als er gewerkt wordt. Spr. acht het gewenscht dat de secretaris op de secretarie aanwezig is al9 de andere ambtenaren er zijn, voor onderricht cn*. Spreker is het er verder mee eens dat de secretaris soms niet aanwezig kan zijn, als hij voor een ambtreis af wezig is, is het een bijzonder geval. In de tegen woordige instructie evenwel staat dat de secretaris de toestemming tot afwezigheid aan B. en W. moet vragen als het hetreft een afwezigheid van meer dan 24 uur en dat noemt spr. een wantoestand. Spr. wil niet zeggen dat dat betreft de tegenwoordige func tionaris, maar we moeten ook rekening houden met een opvolger, we weten niert; wie we krijgen. En dan tenslotte wil spr. toegeeflijk zijn en bepleit hij een vacantie van 3 weken. De heer Duin onderschrijft dat een instructie noo dig is, maar die is er en dat de bestaande achterlijk zou wezen, betwijfelt spreker. Spr. is er tegen dat men zoo aan banden wordt gelegd en dit zou toch met deze nieuwe instructie het geval wezen. Spr. vind het niet zoo erg dat er bijv. voor 24 uur uit gebroken wordt zonder toestemming van B. en W. liet is"bezwaarlijker wanneer do secretaris gebonden werdt en hij dan tegen de raadsleden of de andere burgers zou zeggen, mijn kantooruren zijn om. ik help niet meer. Dat de heer Smits zoover zou gaan, geloof ik niet, maar het kan er uit voortvloeien. Als de Raad onwelwillender werd, zou het kunnen we zen dat de verhouding verkoelde. Spr. gelooft niet dat daardoor de gemeentebelangen zouden worden bevorderd. De heer Luhrs krijgt de indruk, dat hert voomtel ren functionnaris te krenken, evenmin als dit de be doeling is, wanneer de Raad straks de instructie voor den stratenmaker vaststelt en spr. brengt B. en| W. hulde voor die instructie, die straks zal worden aangeboden. Dat de le ambtenaar rter secretarie 30V» uur per week op de secretarie moet wezen, is geen eisch, dat is oen billijke wensch. De heer Bijl acht het goed, dat er een instructie', is, maar hij acht het niet goed, de tegenwoordige te veranderen, alleen omdat ze oud is. De burgemóes-i ter is heel goed met het werk op de hoogte en die j vindt het ook niet noodig. Als er werk is weet epr.| dat de secretaris langer aanwezig is. Het is niet goed j dat het in een kleine plaats zóó wordt vastgelegd. Als de secretaris dus maar zooveel uren op de secre tarie was, zou hij het recht hebben, de boel in de war te laten loopen. Voorzitter merkt nog op, dat nu de heer Schermer zich beroept op andere gemeenten, maar vorig maal, toen hert. ging over de aanbesteding van de consump tielevering, meende hij, dat we met andere gemeen ten niet noodig hadden. De heer Luhrs herhaalt dat hij niet kan meegaan met het streven van den heer Schermer en spr. herinnert dan in verband met de koopkracht ook op het feit, dat men niet is ingegaan op zijn voorstel1 om de wegenverbetering dit jaar aan te pakken. Dat ging niet ten bate van de arbeider», maar ter- wille van de wegen. Spr. vraagt of gebleken is, dat de afwezigheid van den secretaris tegenwerking of nadeel voor iemand heeft veroorzaakt. Kan men dit aantoonen, dan gaat spr. er mee accoord. Maar spri wil niet tot verandering meewerken als de tegenwoor dige toestand goed is.. Mevrouw Heringa ia van oordeel, dat het hier is de kwestie of de Raad zich verantwoord gevoelt met den toestand dat de secretaris niet aanwezig is op uren dat hij er wel behoort te wezen. De heer Duin: Of we verantwoord zijn met de oude instructie. Mevrouw Heringa: Neen, wanneer daarvan wordt afgeweken! De heer Bijl wil dan maar stemmen over oude en nieuwe instructie. De heer Luhrs: Neen, over de oude instructie. Mevrouw Heringa zegt dat B. en W. dus tevreden zijn met den tegenwoordigen toestand, terwijl wij willen dat er meer toezicht op de aanwezigheid van den secretaris wordt uitgeoefend. Dat is het punt waarom het gaat en laat de Raad dit bij stemming uitmaken. Voor het voorstel-Schermer: een nieuwe instructie, verklaren zich mevrouw Heringa en de heeren Scher mer en Luhrs, tegen de heeren Kaag, Duin, Bijl en Voorzitter. Het voorstel-Schermer is dus verwor pen. De heer Luhrs zegt dat dus nu de oude instructie zal worden gehandhaafd en spr. stelt nu voor dat de methode zal worden voortgezet die thans wordt gevolgd, totdat bepaalde dingen zich zouden voor doen, waardoor van de tegenwoordige regeling zou moeten worden afgeweken. Mevrouw Heringa: Dus dat de Raad er voor ver antwoordelijk is dat de secretaris er niet is wanneer hij er moest wezen. De heer Luhrs: Dat is de juiste formuleering. De heer Schermer meent, dat de afwezigheid van den secretaris iederen Vrijdag de gemeente een scha de berokkent van ongeveer f400. Wel is de secreta ris 's avonds ter secretarie, maar hij heeft vele bij- werkzaamheden en het is dus niet te constateeren of er werk voor de gemeente gebeurt of niet. De heer Bijl wijst op de verklaring van den bur- gemester, dat het met de administratie goed gaat. De heer Schermer vraagt zich af, of het niet ten koste van de gemeentekas gaat, of hot ons niet scheelt een 3e ambtenaar. Mevrouw Heringa: En daarvoor is de Raad ver antwoordelijk. De heer Bijl: Zoloang de burgemeester schrijft, dat het goed gaat, neem ik de verantwoordelijkheid wordt gedaan met motief, dat de bestaande in-op me. sfcructie verouderd is en aus veranderd diént te I Mevrouw Heringa: Dat is uw persoonlijk inzicht, worden, 8pr, ia ln die 4 jaar niet gebleken, dat Voorzitter: Het ia alleen te doen om dien Vrijdag van den hder Smit». Mevrouw Heringa: K het gaart om een ge. meentebelang en vooral om en finantieel gemeente-N belang. Spr. keurt het af dat hier die persoonlijke uitingen gehoord worden en verklaart de tegen woordige toestand niet voor haar rekening te ne- I men. Het gaat hier om een gemeentebelang. Voorzitter: Het kan wel waar wezen, maar ik ga- loof het niet. Algemeen gelach. Mevrouw Heringa: U zult me niert vaak op een leu gen betrapt hebben. Spr. herhaalt dat het gaat om een gemeentebelang. Voorzitter gelooft niet, dat dit geschaad wordt. Mevrouw Heringa: Dat is uw inzicht. De secretarie heeft blijkbaar allo moeite zich niet in de discussies te mengen en zit te mopperen., wat den heer Schermer aanleiding geeft te verzoeken dat de secretaris zich buiten de discussies houdt, waarop deze zegt: Maar ik' word ook maar steeda aangevallen. De heer Luhrs dringt er op aan met feiten aan 19 komen, nooit zijn er klachten ingekomen en schijn baar is de zaak toch voor de menschen die den secretaris niet aantroffen, in orde gekomen en heb ben ze blijkbaar geen schade geleden. Er wordt zoo veel gekletst, ook over mij, die menschen moeten dan maar met hun klachten komen. Hoe willen wij nu beoordeelen of het schade voor de gemeente op levert. De heer Schermer vraagt of de heer Luhr» bewij zen kan dat er geen schade voor de gemeente ont staat. De heer Luhrs noemt dit geen taktiek van den hoer Schermer. De heer Schenner komt met een voorstel tot wijziging van de instructie en hij moet dus met motieven aankomen. De heer Duin merkt op dat als de secretaris des avonds niet voor de gemeente werkte, de administra tie in de war zou loopen, en het staat vast, dat hef met de administratie van een leien dakje gaat. De heer Schermer: Maar we kunnen nooit consta teeren of we daardoor niet den 3en ambtenaar zou den kunnen missen. Met 5 tegen 2 steramen verklaart de Raad zich voor het bestendigen van den ouden toestand; tegen stem den mevr. Heringa en de: heer Schermer. Van de R.-K. openbare leeszaal te Schoorl is in gekomen het verzoek om f25 subsidie. De heer Luhrs wijst er op dat vroeger bepleit is het samengaan van onze bibliotheek ..Aller welzijn" met de leeszaal te Alkmaar, dat die twee lichamen in één bond moesten, want dat ze beiden voorston den een cultureel belang. In vertmnd daarmee is spr. tegen het verleenen van deze subsidie aan een aparte katholieke leeszaal en wil spr. in overweging geven dat men in overleg treedt met de andere boekerijen om zich te combineeren. De heer Kaag zegt dat combineeren moeilijk gaat, want de katholieke bibliotheek stelt hoogere eischen en het ggat om do moreele waarde. Mevrouw Heringa 7-al billijkheidshalve voor de sub sidie stemmen, maar merkt op dat do meening als zouden de eischen der katholieke 'bibliotheek hooger staan, toch een persoonlijk inzicht van den heer Kaag zijn, want dat kan niet. Dc heer Luhrs meent dat dat de toestand wel zal leeren, dat men zich zal hebben aan te passen. We weten wel, dat de katholieken zich 4n hun eigen krin getje willen bewegen. Dat de boeken van onze boekerij niet zoo hóóg staan, is een verkeerd standpunt Wel worden onze boeken direct afgekeurd, maar spr. wijst er op, dat het hier gaat om de ontwikkeling en dat wordt eén vraagstuk. We weten wel, dat door de katho lieken steeds wordt aangestuurd op afscheiding zelfs vanaf de kansel. De heer Kaag merkt op, dat er ook genoeg boeken van proteatantsche schrijvers in de katho lieke bibliotheek zijn. De heer Luhrs: Kom er maar eerlijk voor uit, dat er vqrboden wordt met andersdenkenden om te 8&an« Uit alles blijkt dat, aparte vakbeweging, enz.. De heer BijlHet gaat m principe niet om met andere bibliotheken te combineeren. Laten we zeg- gen: de katholieken stellen andere eischen. Mevrouw Heringa: Juist, daar gaat het om en omdat het hier ook betreft gemeentenaren, wil ik de subsidie toestaan. Met 4 tegen 8 stemmen wordt besloten de f25 subsidie toe te sfaan. Tegen stemden de heeren' Duin, Luhrs en Voorzitter. Van den meteropnemer, den heer D. Swaan, is het verzoek ingekomen de regeling van het stroom verbruik zóó te regelen, dat voor het meerder ver bruik dan het vorige jaar een verminderde prijs wordt betaald. De heer Schermer vraagt jpf in dit verband geen brief van den heer Memelink ie ingekomen en wel na de laatste vergadering van de commissie van .bij stand voor de electriciteit. Het blijkt dat dit wel het geval is, doch dat het schrijven nog niet is behandeld. De heer Schermer deelt dan mee. dat de heer Me melink oorspronkelijk tegen de gedachte regeling van Swaan was en van oordeel was dat de regeling on tevredenheid zou opwekken. Nadat spr. met. den heer Memelink had gesproken, erkende de heer Meme link, dat er wel wat goeds in de regeling zat, doch dat dan het meerdere verbruik op een meer vaste vaste baai» moest rusten. De heer Duin zegt dat de heer Memelink op de laatste vergadering der commissie van bijstand als zijn oordeel uitsprak, dat het voorstol-Swaan prac- tisch niet waa toe te passen, dat we met de verla ging van het vaat recht wat te ver waren gegaan en de commissie van bijstand een pluimpje kreeg voor haar goed beheer. Do heer Memelink adviseerde ver der zooveel mogelijk goedkooper stroom te leveren, doch het is noodig dat we eerst de finantieele resul taten van het loopende jaar weten. De heer Bijl wil het adres van Swaan vnor ken nisgeving aannemen en de zaak aan de commissie van bijstand overlaten. De heer Luhrs spreekt zijn waardeering uit over het werk van de commissie van bijstand: en ook over de belangstelling die de heer Bijl aan den dag legt, eveneens over de belangstelling die de meteropnemer in ons electrisch bedrijf stelt. Het is noodig da* deze zaak serieus wordt besproken en om de verschillen de motieven te weten, zou spreker willen dat de Raad met de commiseie van bijstand, den heer Memelink, administrateur en meteropnemet vergaderde. De heer Duin acht dit niet noodig en ziet er een soort wantrouwen jegens de electriciteitscommissie in. Het schrijven van den heer Memelink is nog niet behandeld, en verder dienen de resultaten van 1923 te worden afgewacht. Spr. wil daarom de zaak naar de commissie van bijstand hebben. De heer Schermer vraagt of de brief van den heer Memelink kan worden voorgelezen. Misschien is er een afdoend advies in. Voorzitter acht dit niet gewenscht. De heer Schermer zegt dat er geen wantrouwen be staat, maar de Raad wil meer weten en de com missie van bijstand is er om den Raad voor te lich ten. De heer Duin meent dat de commissie nooit in ge breke is gebleven. Mevrouw Heringa vindt het billijk dat de zaak in den Raad terugkomt en wil daarom het adres niet voor kennisgeving aannemen. De heer Duin deelt mee, dat do raak reeds bn de oommissie van bestand aanhangig, g. maar Swaan kon r-en ted zeker niet afwachten en hein is nog" gevraagd of hot goed was, dat zjjn eqjudjven bq' monde van den heeer Kaag werd teruggenomen. iJaarom stelt spr. voor dat net adres voor kennis geving wordt aangenomen. Mevronw Heringa wil alleen maar de toezegging, dat de zaak nog eens ter sprake komt. De heer Luhrs zegt ook. niet de bedoeling te heb ben gehad het vertrouwen in de commissie te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1923 | | pagina 5