r
t
boel
er 14
TWEEDE BLAD.
RAAD SCHOORL.
C. jj Donderdag 27 December 1923.
3HNJS 66sle Jaargang. No. 7356.
cvmSlneeren me? rfolwrïng. Spr. uwnrt er gencegen j de gemeenschapstaak niet goed door den fcegen-
mee, dat B. en W. hun aandacht er aan wijden. Het woordigen functionaris is waargenomen. Bovendien
plan van f 224 gordt algemeen goedgevonden. j moeten we bij het vastleggen van een Instructie de
Van het raadslid Schermer is ingekomen een1 werkzaamheden van de betrekkingen apart beky-
schrijven, waarin hij voorstelt tot wijziging van de ken. Spr. zou bijv. voor fabrieksarbeiders niet die
instructie van den gemeente-secretaris, speciaal wartivriïheia willen geren als in dit geval, omdat het
betreft de kantooruren. Adressant wil dan omschrc- betreft andere werkzaamheden. De hoofdzaak is als
van hebben dat de secretaris dagelijks, behalve Zon- I het werk maar goed in orde is. En spr. kan niet
en erkend ©christelijke feestdagen en behalve Zater-! zeggen dat er wantoestanden zijn en daarom is spr.
dagmiddag op de secretarie aanwezig is van 9 to»t 12 het motief van cjitvoorstel-Schermer ontgaan. t8pr.
uur en van half 2 tot 4 uur, des Zaterdags van 9 tot
112 uur.
Verder den secretaris 3 weken vacantie, in 3 termij
vraagt daarom: is het motief, de oude instructie of
zijn er andere motieven, waarom meer op het werk
van den secretaris moet worden gelet. En zoolang
,j: LiA.L v?:
nen te verleenen, mits de vacantie niét samenvalt "P1" motieven niet weet, is hu loyaal genoeg
met de vacantte van een anderen ambtenaar ter tevreden te rijn met do tegenwoordige regeling".
rergadering van
secretarie.
In de toellchlingr wijst de heer Scbormer er op,
idat ln verband met de meerdere w /"kraambeden,
B hot salaris de hoogte ln is gegaan, ft'e dienen te
T. 'denken aan een minig finantieel liche„r en dit maakt
den Raad op Maandag 24 Lïe- j,et noodzakelijk, dat do werkprestatie wordt opge-
faibcr 1923, des morgens half elf,
Aanwezig zijn alle leden.
Voorzitter de heer Van Lienen, wethouder, eecre-
Ipis de heer Smits.
Voorzitter opent met een welkom deze laatste veav
ering in dit jaar., drukt zijn spijt uirt over de af-
agheid van den burgemeester wegens trageste! d-
id en spreekt den wensch uit, dat hij in de vol
de vergadering weer hersteld' in ons midden mag
notulen worden hierop gelezen.
voerd tot het nonmaal peil cn het komt hem ge-
wenscht voor dat dit voorbeeld gegeven wordt op
het gemeentehuis. Voor bijzondere gevallen kan door
B. en W. vergunning tcrt afwezigheid worden gegeven
De heer Schermer stelt voor dit schrijven als
punt op de agenda te plaatsen.
Voorzitter meent dat het direct behandeld kan
worden:,
De heer Schermer: Het kan ook gevoegelijk op de
agenda worden geplaatst
De heer Luhrs wil het dadelijk behandelen en de
Jaar aanleiding van de notulen vraagt mevrouw heer Bijl meent ook dat het gewoon als ingezonden
jringa-Schuiling- of een schrijven gericht is aan do stuk kan worden behandeld.
iinsverpleging met het verzoek of de zuster hier Door B. en W. dan wordt naar aanleiding van het
eht wonen. j adres het volgende advies uitgebracht:
oorzitter zegt, dat het nog niet is gebeurd. Naar aanleiding van het door Uw mede-lid
r4evr. Heringa-Schuiling vindt het jammer, dat Schermer bh U ingediend voorstel tot wijziging van
t op deze manier op den langen baan wordt ge- art. 4 der Instructie voor den Gemeente-seoreta-
v oven. iris, hebben wij de eer U mede te deelen, dat
ok over het medisch schooltoezicht wordt een deze wijziging ons overbodig en ong^wonscht voor-
ïcrking gemaakt naar aanleiding van de notulen, komt.
e heer Schermer meent, dat ook de passage over Overbodig allereerst, omdat het aantal uren, dat
ambtenaar ter secretarie niet is als de notulen de secretaris voor het publiek te spreken moet zijn
wjrgeven. Er was gezegd, dat het niet op den weg *n do instructie, o.i. op voldoende wijze is geregeld,
in B. en W. lag om van Lienen te zeggen een an- Overbodig vervolgens, omdat voor den goeden gang
Jre betrekking te zbeken. De burgemeester heeft yarL zaken de voorgestelde wijziging niet noodig
ch vroeger gezegd, dat van Lienen den raad was 1S-
geven naar een andere betrekking uit te zien. V zouden aanleiding kunnen vinden om ons
Voorzitter deelt mee. dat er door den burgemees- over hetgeen de voorsteller in zijne memorie van
r is gezegd, tot van Lienen. dat hij niet op sala- toelichting hier en daar opmerkt, gekrenkt te ge- m'&mdk'm "secretaris" bii
'sverhooging behoefde to rekenen en wanneer hij daarmede k^enkeXTe^ft fe d^p heeft Mo^t er denwel elrst stagnatie w£ j
is geen genoegen nam met het salaris, het beter "WW* heeft i Wn vóór een instructie wordt herzien. Stagnatie'
Als de Voorzitter zégt dat net goed gaat. vindt
spr. geen aanleiding om in dezen tijd te tornen aan
reglementen en salarissen en spr. waarschuwt tegen
de medewerking van het streven dat merkbaar is
bh do fiterst rechtsche partijen tot aan de S.D.
AJP.,' om eerst de werkuren te verlengen en om
dan volgend jaar over te gaan tot verlaging der sa
larissen. Voor spr. is het ae vraag, wat is de koop
kracht van den gulden. Wat do werkuren betreft,
dat is een moraalrecht, een internationaal recht,
en spr. wil er niet aan medewerken, die te verlen
gen, alleen gebaseerd op het oude systeem.
Mevrouw Heringa meent dat bij deze bespreking
alle personen buiten bespreking moeten worden
gehouden en spr. begrijpt daarom niet hoe de heer
Luhrs kan spreken óver wantoestanden. In ieder
geval moet de bespreking over een instructie iets
onpersoonlijks wezen en spr. stelt zich dan de
vraag, waarom Schoorl geen instructie zóu hebben,
haar secretaris niet aan oanden mag leggen, terwijl
andere gemeenten wel een instructie hebben. Spr.
vindt het wenschelpk dat Schoorl odk een instructie
heeft en de bedoeling van het verzoek is wel om de
secretaris meer op He secretarie aanwezig te doen
ziin en dat hij alleen voor dienstaangelegenheden
met aanwezig moet kunnen zijn. Noen do persoon
van den heer Smits, noch een ander mensen komt
daarbij in 't geding.
Voorzitter vraagt of er wel eens stagnatie in het
werk is en is van oordeel, dat hoe meer de secre
taris aan banden wordt gelegd, hoe meer werk
kracht er ontvreemd wordt. Spr. is reods versohei-
dene jaren in den raad, rnaar we hebben een goed
seoretaris, die alleman helpt.
De heer Schermer zegt ook, dat de zaak zuiver
zakelijk dient te worden gesteld en dat hij bij de
mSfrJór ham was, naaréen StatoSSS*'uTto d<>fld" *™^d met zün voorstel het «remeente-j «n ^n.trucüe
en. Het lair niet oo den wetr van B. en W„ wan- Hang te Stenen. m^eT^d,n n.o«^ ktnpper, omdat er meer
werk te en spr, heeft het niet over wantoestanden. De
ld YIW ratZen^LHarK t^n'U ÏE ;öëw«ze~toéh7 waarop de tegenwoordige ftmeti-1 ^banden moeten^ krepeer,
!fei|- ^nk 18 geVeBl Daar 600 ^trekklD« U" ^d/hSrfT^TOtó^y^^^l^to heer Luhm is langer 'raadslid dan Ik en heeft du.
iliifp» heer Schermer V 'O'»®111» wa» 8®' dS S er^u M?Sial niet vilt te spreken. Het"gait hter over een verouderde
^ooreUter°mD^e?sTmVOU P' di® kan word^ Xmeton SLTTn^aïteJ instructie. Wat de koopkmeh. betreft dat zal moed-
KTh^Schemier ratdat het toch zito bedoeling uren' dat, hii de «»">tarie dient aanwezig te lijk door ons zijn te bepalen tVel wordt er ook ln de
*>e neer bcnenner zegt, dat net toen.zijn nedooiln« zyn In d;t very)and mcCnen wij zelfs to moeten I avonduren gewerkt, maar het Is moeilijk na te,gaan
Ut hnnt. n,iin «eet e?,,. an,, vvrvi vaststellen, dt het welbegrepen belang der ge* welke tijd ©r mee gemoeid gaal
te juist ^ne afw™*hftld tafbakenen van den werktijd, dM doet de, ln-
•Do heer Schermer wil dan toch in overweging ge
en, den ambtenaar* -de wenk1 te geven.
tan ht De secretaris zegt tot den vooïzitter, dat dit niet lteUmf Aer instructie enorm is toegenomen, en dat
nu noön aa nrdft 1do arbeid aan de uitvoering van den nog altijd - r
om De heer Kaïg zegt dat bii de besnrekinj? over het wassenden 9troom van wetten verbonden, steeds ,ti©. aio d© persoon in kwestie_goed ia Verschillende,
!..e neer Kaag zegt' öat.DlJ 10 bespreking over net raeer yan d0 met die belaste ambtenar maatschappijen en vennootschappen hebben voor
zelf wel een overtuiging en spr. behoeft die dus niet
Raadhuis vordert.
Wij geven den voorsteller dadelijk toe, dat
omvang der gemeente-administratie sinds de vast-
«tructie. Spr. wijst dan, verder op Warmenhuizen,
waar de secretaris van 10 tot 5 uur ter secretarie
moet wezen, op Bergen, waar de instructie ook
scherper is dan hij voorstelt. Een soepele toepassing;
als voorzitter wil, kan ook bij voorgestelde jmstruc- j
leffen van opcenten op de vermogensbelasting door - -
em is voorgesteld, de vennogens beneden f 20000 vrij T~-, Ail rio,v,00i,f0. „.-„f
\i stellen. Spr. heeft niet gehoord, dat dit in de nc- Lit .die omstandigheden volgt echter niet.
hunpersoneel instructies en als er geen deugnieten
het waren, dan hadden we de rijkswetten niet noodig.
ncyfai
bedrr
i n geen de voorsteller is cohclusie zou aanvaard wil- Spr. wijst dan vordsr op hst groot ongsrisf voor ds
aangenomen meit algemeens f<m rien; nj^ dat de arbeidstüd van den secre- burgerij, als ze hier komen en de secretaris is niet
taris op een „normaal peil" moet'worden gebracht, aanwezig. Dat voorkomen we door een instructie
Deze immers staat op een normaal peil,, warm oer i vast te stellen. Spr. denkt er niet aan, een of ande-
Ict
Jemak
lllll De 1
iUMchtin
'Verschillende leden ontkennen dit laatste cn de
n heem1" Luhrf Zegt' H bij principieel daartegen is. d" zaken b, hoorUjk 'marchocren, en' o.i. is dit
n na®De notulen worden hierop goedgekeurd. ^er hB(. „CTai
Voorzitter vraagt, of goedgevonden kan worden, De 8eCretarié overigens behoort als het ware, te
té. at de secretaris zoo- noodig inlichtmgen geeft 1u-allon tijde gereed te staan, wanneer het gemeen-
fens de vergadering. tebelang dit vordert. Zijne betrekking is zeer uit-
- De heer Schermer vindt natuurlijk goed, dat er in- senloopend, want buiten het administratieve ge-
ichtingen worden- verstrekt door den secretais, itech- deelte, wordt qua bijstand in de- leiding van ge-
Ische inlichtingen, doch hij kan het niet goedkeu- meentezaken zijne voortdurende hulp als vanzelf-
m. dat de secretaris als 8e. raadslid deelneemt aan sprekend aangenomen.
Ie besprekingen. Spr. wil de verzekering geven, het Het zou er dan ook'veeltijds eigonaardig uitzien,
ten voorzitter met de leiding der vergadering zoo
imakkelijk mogelijk te maken.
De heer Duin heeft niets tegen het geven van in-
rhtingen, het is voor den voorzitter heel wat ge
makkelijker.
i De heer Schermer acht het een groot verschil, in-
Ichtingen geven, of deelnemen aan de discussies,
1 iaatsto mag nu eenmaal niet, het is niet wette-
lik.
De heer Biil zegt, dat het moeilijk is te zeggen, wat
theehuichtingen zijn en wat deelnemen aan de discussies,
üstetf De heer Schermer is van oordeel, dat we hert. ruim
De heer Schermer is van oordeel, dat we hert. ruim
'dinikunnen opvatten en het is vorig maal bewezen, dat
1 aRo*'e ^et voorzitter gemakkelijk willen maken.
1 52; De heer Duin begrijpt niet, waarom de opmerking
jvordit gemaakt,, het maakt de verhouding nu juist
m - n Viherper. Als het niet noodig is zal de secretaris het
Jeusch niet doen.
De hei*r Luhrs zegt, dat het misschien noodig is.
B [MevT. Heringa zegt, dat als het geen wetelijke re-
i r% en E©©» gewoonte is, dan valt er niet over te
praten.
J Voorzitter meent, dat als hij den secretaris inlich
tingen vraagt, daar niets op tegen is.
Mevrouw Heringa erkent dit. maar het is een
heerjrjoot verschil als er meegepraat wordt met de die-
£ea fcussiea. Sj>r. viDdt het heel wat anders ais het een
kK-grooetingsveTgadering is, daar zit de secrertaris ia,
maar overigens is spr. het met den heer Schermer
pens, heit is niet goed dat de secretaris meepraat
Lik HierBa wordt overgegaan tot mededeeling van de
Ingekomen stukken. Ten.aanzien van de winst- en
L Verliesrekening van het electrisch bedrijf, deelen
t»ed. Staten mede, dat de winst dient' te loopen over
do gemcontërekening. Goedgervonden.
Van het fanfarecorps „de Vriendschap" is dankbo-
wuiging ingekomen, voor de toegestane subsidie. De
gemeente-stratenmaker dankt voor de toegestane
jsa larisverh ooging.
Bij B. en W. is ingekomen het verzoek tot verbe-
[tering van het Kerkwegje te Groet, dat bij regen on-
begaanbaar is.
Voorzitter deelt mee, dat tot verbetering 2 plan-
uw «wil mee, uax iw, verDeienng c pian-
en mtje zijn uitgerekend. Het eerste plan het duurste,
ia jrioleering tot een lengte van 200 M. te Groet en 300
M. te Schoorl, zou ongeveer ko9ten f1200, een een
voudiger plan, 40 meter rioleering te Groet en 40 M.
te Schoorl, wordt geraamd op f224.
i B. en W. vragen machtiging om dit eenvoudige
r£L vaD f doen tiitvoeren.
°e heer Luhrs vraagt zich af, of he»t niet heter is
©en goed plan te maken. De eisch zal straks wezen
aai we een rioleering krijgen, die op grootseheep-
^2?^a"!0rJr>rdt uitgevoerd. Spr. begrijpt, dart dirt
uitvoerbaar is, maar wil er de aandacht
fop 00 vraagt of dit eenvoudige plan zoo
is, dat het kan worden uitgebreid.
,^eor. acht de voorgemelde uitvoering vol-
I ken/6' m ^nkoniist voldoet, zal wel blij-
.JJMüT acht f® <*r- hulpmiddel, terwijl we
e A ie nchtin« ™n 'n ander systeem rnUen moe-
C ulü' T P>bouwd wordt, iel dat noo-
<h(f blijken en daarom geeft spr. In overweging da
n zaak broeder te overzien.
De heer BUI zegt, dat bet dit Jaar bijzonder nat is.
„?*,heer Dui" w"* ®r "P. dat bet hier betreft af
watering van den weg en niet een volkomen riolee-
f, LT d,U ocn™udigo plannetje, en
meent, dat hert dan later voor uitbreiding vatbaas
zou kunnen wezen. «""«s
l
Ook mevrouw Heringa is van oordeel, da* dit ge
heel iets anders is dan volkomen rioleering
De heer Luhrs erkent dit, maar had hei willen
indien de secretaris aan w e r k u re n gebonden
werd.
Waar wij in dit geval ook beter meen en 'te kun
nen ooröeelen, dan de voorsteller, achten wij het
onze taak U te adviseeren op het voorstel-Schermer
niet in te gaan, op grond van ten slote
deze eenvoudige, maar klemmende redenen:
Voordeel voor de gemeente wordt er niet door
verkregen; terwijl Ge wijziging op den door den
voorsteller aangevoerde motieven krenkend zou zijn
voor den tegenwoordieen secretaris, voor wiens
•Verk wij, zooals gezega, alle lof hebben.
De heer Schermer wil voorop stellen dat hi) niet de
bedoeling heeft gehad iets krenkends voor te stel
len en-ouk dat het niet gaat tegen den tegenwoordi-
gen functionnaris, maar het hier gaat zuiver om
het zakelijke, om een instructie die volgens spreker
zoo moet wezen voor den gemeentesecretaris.
De meening trouwens van B. en W. wordt reeds
gelogenstraft door het feit, dat ook nu reeds een
instructie bestaat, waarin staat vermeld dat de secre
taris van 9—12 uur en van 1 tot 2 uur, behalve 's Za
terdags, op de secretarie tegenwoordig moet wezen.
B. en W. en den Raad hebben dus reeds den werktijd
vastgelegd en de Gemeentewet eischt dit ook. Spr.
wijst er dan verder op dat de tegenwoordige instruc
tie dateert van 1900, doch dat nu de werktijden ze
ker wel voor wijziging vatbaar zijn en de werkwijze
is zoo dat de instructie voor den tegenwoordigen'tijd
niet meer deugt. We leven in abnormale tijden, in
tijden waarin men den gulden eerst keeren en kee-
ren moet, voor hem uit te geven. De werkzaamheden
zijn geklommen, doch daarnaast is het salaris goed
te achten, zóó dat daarin wel tot uitdrukking mag
komen de wensch dat er werk voor moet worden ge
leverd. Wij moeten woekeren met de werktijden
van onze menschen, die in dienst der gemeente zijn.
Spr. vindt het goed dat er niet op het salaris ge
knibbeld kan worden, maar dan is hét ook goed als
er gewerkt wordt. Spr. acht het gewenscht dat de
secretaris op de secretarie aanwezig is al9 de andere
ambtenaren er zijn, voor onderricht cn*. Spreker is
het er verder mee eens dat de secretaris soms niet
aanwezig kan zijn, als hij voor een ambtreis af
wezig is, is het een bijzonder geval. In de tegen
woordige instructie evenwel staat dat de secretaris
de toestemming tot afwezigheid aan B. en W. moet
vragen als het hetreft een afwezigheid van meer dan
24 uur en dat noemt spr. een wantoestand. Spr. wil
niet zeggen dat dat betreft de tegenwoordige func
tionaris, maar we moeten ook rekening houden met
een opvolger, we weten niert; wie we krijgen. En dan
tenslotte wil spr. toegeeflijk zijn en bepleit hij een
vacantie van 3 weken.
De heer Duin onderschrijft dat een instructie noo
dig is, maar die is er en dat de bestaande achterlijk
zou wezen, betwijfelt spreker. Spr. is er tegen dat
men zoo aan banden wordt gelegd en dit zou toch
met deze nieuwe instructie het geval wezen. Spr.
vind het niet zoo erg dat er bijv. voor 24 uur uit
gebroken wordt zonder toestemming van B. en W.
liet is"bezwaarlijker wanneer do secretaris gebonden
werdt en hij dan tegen de raadsleden of de andere
burgers zou zeggen, mijn kantooruren zijn om. ik
help niet meer. Dat de heer Smits zoover zou gaan,
geloof ik niet, maar het kan er uit voortvloeien. Als
de Raad onwelwillender werd, zou het kunnen we
zen dat de verhouding verkoelde. Spr. gelooft niet
dat daardoor de gemeentebelangen zouden worden
bevorderd.
De heer Luhrs krijgt de indruk, dat hert voomtel
ren functionnaris te krenken, evenmin als dit de be
doeling is, wanneer de Raad straks de instructie
voor den stratenmaker vaststelt en spr. brengt B. en|
W. hulde voor die instructie, die straks zal worden
aangeboden.
Dat de le ambtenaar rter secretarie 30V» uur per
week op de secretarie moet wezen, is geen eisch, dat
is oen billijke wensch.
De heer Bijl acht het goed, dat er een instructie',
is, maar hij acht het niet goed, de tegenwoordige te
veranderen, alleen omdat ze oud is. De burgemóes-i
ter is heel goed met het werk op de hoogte en die j
vindt het ook niet noodig. Als er werk is weet epr.|
dat de secretaris langer aanwezig is. Het is niet goed j
dat het in een kleine plaats zóó wordt vastgelegd.
Als de secretaris dus maar zooveel uren op de secre
tarie was, zou hij het recht hebben, de boel in de
war te laten loopen.
Voorzitter merkt nog op, dat nu de heer Schermer
zich beroept op andere gemeenten, maar vorig maal,
toen hert. ging over de aanbesteding van de consump
tielevering, meende hij, dat we met andere gemeen
ten niet noodig hadden.
De heer Luhrs herhaalt dat hij niet kan meegaan
met het streven van den heer Schermer en spr.
herinnert dan in verband met de koopkracht ook op
het feit, dat men niet is ingegaan op zijn voorstel1
om de wegenverbetering dit jaar aan te pakken.
Dat ging niet ten bate van de arbeider», maar ter-
wille van de wegen. Spr. vraagt of gebleken is, dat
de afwezigheid van den secretaris tegenwerking of
nadeel voor iemand heeft veroorzaakt. Kan men dit
aantoonen, dan gaat spr. er mee accoord. Maar spri
wil niet tot verandering meewerken als de tegenwoor
dige toestand goed is..
Mevrouw Heringa ia van oordeel, dat het hier
is de kwestie of de Raad zich verantwoord gevoelt
met den toestand dat de secretaris niet aanwezig is
op uren dat hij er wel behoort te wezen.
De heer Duin: Of we verantwoord zijn met de
oude instructie.
Mevrouw Heringa: Neen, wanneer daarvan wordt
afgeweken!
De heer Bijl wil dan maar stemmen over oude en
nieuwe instructie.
De heer Luhrs: Neen, over de oude instructie.
Mevrouw Heringa zegt dat B. en W. dus tevreden
zijn met den tegenwoordigen toestand, terwijl wij
willen dat er meer toezicht op de aanwezigheid van
den secretaris wordt uitgeoefend. Dat is het punt
waarom het gaat en laat de Raad dit bij stemming
uitmaken.
Voor het voorstel-Schermer: een nieuwe instructie,
verklaren zich mevrouw Heringa en de heeren Scher
mer en Luhrs, tegen de heeren Kaag, Duin, Bijl en
Voorzitter. Het voorstel-Schermer is dus verwor
pen.
De heer Luhrs zegt dat dus nu de oude instructie
zal worden gehandhaafd en spr. stelt nu voor dat
de methode zal worden voortgezet die thans wordt
gevolgd, totdat bepaalde dingen zich zouden voor
doen, waardoor van de tegenwoordige regeling zou
moeten worden afgeweken.
Mevrouw Heringa: Dus dat de Raad er voor ver
antwoordelijk is dat de secretaris er niet is wanneer
hij er moest wezen.
De heer Luhrs: Dat is de juiste formuleering.
De heer Schermer meent, dat de afwezigheid van
den secretaris iederen Vrijdag de gemeente een scha
de berokkent van ongeveer f400. Wel is de secreta
ris 's avonds ter secretarie, maar hij heeft vele bij-
werkzaamheden en het is dus niet te constateeren of
er werk voor de gemeente gebeurt of niet.
De heer Bijl wijst op de verklaring van den bur-
gemester, dat het met de administratie goed gaat.
De heer Schermer vraagt zich af, of het niet ten
koste van de gemeentekas gaat, of hot ons niet
scheelt een 3e ambtenaar.
Mevrouw Heringa: En daarvoor is de Raad ver
antwoordelijk.
De heer Bijl: Zoloang de burgemeester schrijft,
dat het goed gaat, neem ik de verantwoordelijkheid
wordt gedaan met motief, dat de bestaande in-op me.
sfcructie verouderd is en aus veranderd diént te I Mevrouw Heringa: Dat is uw persoonlijk inzicht,
worden, 8pr, ia ln die 4 jaar niet gebleken, dat Voorzitter: Het ia alleen te doen om dien Vrijdag
van den hder Smit».
Mevrouw Heringa: K het gaart om een ge.
meentebelang en vooral om en finantieel gemeente-N
belang. Spr. keurt het af dat hier die persoonlijke
uitingen gehoord worden en verklaart de tegen
woordige toestand niet voor haar rekening te ne-
I men. Het gaat hier om een gemeentebelang.
Voorzitter: Het kan wel waar wezen, maar ik ga-
loof het niet.
Algemeen gelach.
Mevrouw Heringa: U zult me niert vaak op een leu
gen betrapt hebben. Spr. herhaalt dat het gaat om
een gemeentebelang.
Voorzitter gelooft niet, dat dit geschaad wordt.
Mevrouw Heringa: Dat is uw inzicht.
De secretarie heeft blijkbaar allo moeite zich niet
in de discussies te mengen en zit te mopperen., wat
den heer Schermer aanleiding geeft te verzoeken
dat de secretaris zich buiten de discussies houdt,
waarop deze zegt: Maar ik' word ook maar steeda
aangevallen.
De heer Luhrs dringt er op aan met feiten aan 19
komen, nooit zijn er klachten ingekomen en schijn
baar is de zaak toch voor de menschen die den
secretaris niet aantroffen, in orde gekomen en heb
ben ze blijkbaar geen schade geleden. Er wordt zoo
veel gekletst, ook over mij, die menschen moeten
dan maar met hun klachten komen. Hoe willen wij
nu beoordeelen of het schade voor de gemeente op
levert.
De heer Schermer vraagt of de heer Luhr» bewij
zen kan dat er geen schade voor de gemeente ont
staat.
De heer Luhrs noemt dit geen taktiek van den
hoer Schermer. De heer Schenner komt met een
voorstel tot wijziging van de instructie en hij moet
dus met motieven aankomen.
De heer Duin merkt op dat als de secretaris des
avonds niet voor de gemeente werkte, de administra
tie in de war zou loopen, en het staat vast, dat hef
met de administratie van een leien dakje gaat.
De heer Schermer: Maar we kunnen nooit consta
teeren of we daardoor niet den 3en ambtenaar zou
den kunnen missen.
Met 5 tegen 2 steramen verklaart de Raad zich voor
het bestendigen van den ouden toestand; tegen stem
den mevr. Heringa en de: heer Schermer.
Van de R.-K. openbare leeszaal te Schoorl is in
gekomen het verzoek om f25 subsidie.
De heer Luhrs wijst er op dat vroeger bepleit is
het samengaan van onze bibliotheek ..Aller welzijn"
met de leeszaal te Alkmaar, dat die twee lichamen
in één bond moesten, want dat ze beiden voorston
den een cultureel belang. In vertmnd daarmee is spr.
tegen het verleenen van deze subsidie aan een aparte
katholieke leeszaal en wil spr. in overweging geven
dat men in overleg treedt met de andere boekerijen
om zich te combineeren.
De heer Kaag zegt dat combineeren moeilijk gaat,
want de katholieke bibliotheek stelt hoogere eischen
en het ggat om do moreele waarde.
Mevrouw Heringa 7-al billijkheidshalve voor de sub
sidie stemmen, maar merkt op dat do meening als
zouden de eischen der katholieke 'bibliotheek hooger
staan, toch een persoonlijk inzicht van den heer Kaag
zijn, want dat kan niet.
Dc heer Luhrs meent dat dat de toestand wel zal
leeren, dat men zich zal hebben aan te passen. We
weten wel, dat de katholieken zich 4n hun eigen krin
getje willen bewegen.
Dat de boeken van onze boekerij niet zoo hóóg
staan, is een verkeerd standpunt Wel worden onze
boeken direct afgekeurd, maar spr. wijst er op,
dat het hier gaat om de ontwikkeling en dat wordt
eén vraagstuk. We weten wel, dat door de katho
lieken steeds wordt aangestuurd op afscheiding
zelfs vanaf de kansel.
De heer Kaag merkt op, dat er ook genoeg
boeken van proteatantsche schrijvers in de katho
lieke bibliotheek zijn.
De heer Luhrs: Kom er maar eerlijk voor uit, dat
er vqrboden wordt met andersdenkenden om te
8&an« Uit alles blijkt dat, aparte vakbeweging, enz..
De heer BijlHet gaat m principe niet om met
andere bibliotheken te combineeren. Laten we zeg-
gen: de katholieken stellen andere eischen.
Mevrouw Heringa: Juist, daar gaat het om en
omdat het hier ook betreft gemeentenaren, wil ik
de subsidie toestaan.
Met 4 tegen 8 stemmen wordt besloten de f25
subsidie toe te sfaan. Tegen stemden de heeren'
Duin, Luhrs en Voorzitter.
Van den meteropnemer, den heer D. Swaan, is
het verzoek ingekomen de regeling van het stroom
verbruik zóó te regelen, dat voor het meerder ver
bruik dan het vorige jaar een verminderde prijs
wordt betaald.
De heer Schermer vraagt jpf in dit verband geen
brief van den heer Memelink ie ingekomen en wel na
de laatste vergadering van de commissie van .bij
stand voor de electriciteit.
Het blijkt dat dit wel het geval is, doch dat het
schrijven nog niet is behandeld.
De heer Schermer deelt dan mee. dat de heer Me
melink oorspronkelijk tegen de gedachte regeling van
Swaan was en van oordeel was dat de regeling on
tevredenheid zou opwekken. Nadat spr. met. den heer
Memelink had gesproken, erkende de heer Meme
link, dat er wel wat goeds in de regeling zat, doch
dat dan het meerdere verbruik op een meer vaste
vaste baai» moest rusten.
De heer Duin zegt dat de heer Memelink op de
laatste vergadering der commissie van bijstand als
zijn oordeel uitsprak, dat het voorstol-Swaan prac-
tisch niet waa toe te passen, dat we met de verla
ging van het vaat recht wat te ver waren gegaan en
de commissie van bijstand een pluimpje kreeg voor
haar goed beheer. Do heer Memelink adviseerde ver
der zooveel mogelijk goedkooper stroom te leveren,
doch het is noodig dat we eerst de finantieele resul
taten van het loopende jaar weten.
De heer Bijl wil het adres van Swaan vnor ken
nisgeving aannemen en de zaak aan de commissie
van bijstand overlaten.
De heer Luhrs spreekt zijn waardeering uit over
het werk van de commissie van bijstand: en ook over
de belangstelling die de heer Bijl aan den dag legt,
eveneens over de belangstelling die de meteropnemer
in ons electrisch bedrijf stelt. Het is noodig da* deze
zaak serieus wordt besproken en om de verschillen
de motieven te weten, zou spreker willen dat de Raad
met de commiseie van bijstand, den heer Memelink,
administrateur en meteropnemet vergaderde.
De heer Duin acht dit niet noodig en ziet er een
soort wantrouwen jegens de electriciteitscommissie
in. Het schrijven van den heer Memelink is nog niet
behandeld, en verder dienen de resultaten van 1923
te worden afgewacht. Spr. wil daarom de zaak naar
de commissie van bijstand hebben.
De heer Schermer vraagt of de brief van den heer
Memelink kan worden voorgelezen. Misschien is er
een afdoend advies in.
Voorzitter acht dit niet gewenscht.
De heer Schermer zegt dat er geen wantrouwen be
staat, maar de Raad wil meer weten en de com
missie van bijstand is er om den Raad voor te lich
ten.
De heer Duin meent dat de commissie nooit in ge
breke is gebleven.
Mevrouw Heringa vindt het billijk dat de zaak in
den Raad terugkomt en wil daarom het adres niet
voor kennisgeving aannemen.
De heer Duin deelt mee, dat do raak reeds bn de
oommissie van bestand aanhangig, g. maar Swaan
kon r-en ted zeker niet afwachten en hein is nog"
gevraagd of hot goed was, dat zjjn eqjudjven bq'
monde van den heeer Kaag werd teruggenomen.
iJaarom stelt spr. voor dat net adres voor kennis
geving wordt aangenomen.
Mevronw Heringa wil alleen maar de toezegging,
dat de zaak nog eens ter sprake komt.
De heer Luhrs zegt ook. niet de bedoeling te heb
ben gehad het vertrouwen in de commissie te