SCHAGBR Alnitti Nisiws- COURANT. Mintiitit- Liiilmllii 30 C M Ruime S veilige stallingT. Automobielen. DE LANGE&DE MflRAAZ, Alkmaar Zaterdag 22 Maart 1924. 67ste Jaargang. No. 7405. Uitgevers i N.V, v.h. TRAPMAN Co., Scbageo EERSTE BLAD. Vlaamsche kunst. CREDIETEN, Geen huisvrouw behoeft cte schoonmaak met zorg tegemoet te zien, VIM helpt haar snel en gemakkelijk door al het werl; heen. Voor de verbruikers van Vttl zijn fraaie cadeaux beschikbaar Voeg het ronde kaartje van bet deksel bij Uw Sunlight-uitknip» seis, waardoor U spoediger eea geschenk ontvangt. VRAAGT ONS GESCHENKENALBUMI KweeKarij „Sursum Corda", Schoorl, Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. BIJ Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentlSn nog zooveel niogelljk In hot eerstultkomend nummer geplaatst. P03TREKENIN0 No. 23330. INT. TELEP no. 20 Prijs por 3 maanden fl.85. Losso nummors 6 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels fl.10, iedere regel meer 20 cent (bowij9no. Inbegrepen). Gfrooto letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN. Brugge, de deftige douairierè, die haar geslacht overleeft, waartoe de machtige handelskoningen, de waardige burgeressen, de devote Heiligen-schil- ders en kerkebeeldhouwers behoorden, Brugge eman cipeert zich en opent hare poorten voor jonge kun stenaars met eigen zienswnzen, gloeiend van bezie ling voor Meur en lijn, uitbundig of sober, al naar het gist of geheimzinnig fluistert in des kunste naars ziel. Hier werd onlangs geopend de Galerie San Sal- vadoi, op het Plein St. Sauveur, vlak bij de Kathe draal, van dien naam en de kunsthandel, ook San Salvador, gehouden door de dames E. en A. van Loocke. De schilders van de groep „Lumière", welke nog maar een kleine groep vormen, leggen er thans getuigenis van hun kunnen af. In een smaakvol verbouwd klein huis, met, als entrée, een riante hall, van waruit een wenteltrap naar een Hein conversatiesalonnetje met balcon uitkomt, zijn -beneden in de goed-verlichte zaal (een glazen dak') een 35-tal schilderijen gehangen, van verschillende opvattingen, doch alle getuigend van een ernstig streven. Het eigenaardige is, dat ze het er alle goed doen, geen enkel stuk hindert zijn buurman en ze hangen naast elkaar; men be hoeft niet op de teenen te gaan staan en den hals uit het lid te rekken of zóóver achteruit te loopen, dat men bijna met de hakken op de teenen der andere bezoekers terecht komt, noch half op de hurken te gaan zitten om te zien wat er nog op kniehoogte te bewonderen valt. De schilderijen i L_j_..-g,en voor jjiohzelf. ing en SPzachte muziek Chapin's ballade over de steeds tal rijker wordende hoofden. Men zette zich op de gemakkelijke fauteuils en bescheidener klapstoelen. Enkelen drentelden nog wat langs de scheppingen der jonge meesters, welke zich eveneens onder net Subliek bevonden, tot de spreker, Mons. Hoger vermaefce, plaats nam achter een tafeltje, waar over een mooie, geel-zijden gebatikte sjaal, met lange franje hing. Beleefd en afgemeten Hónk het: „Mesdames» Messieurs". Volgde eene inleiding over „la Mise en Scène dans le Théatrè contemporain", door licht beelden opgeluisterd en waarin, onder vele buiten- landsche régisseurs en architect-décorateurs, als Reinhardt, Anfcoine, Bakst, ook onze landgenooten Rob aards en Wijdeveld met eere genoemd werden. Voor den volgenden dag was er een conference aangekondigd door Mons. Bob Claessens; daaronder stond als onderwerp aangegeven^ „de Schildert van de Lumière-groep". Nieuwsgierigheid dreef mü opnieuw naar het sympathieke gebouwtje en reeds was de heer Bob Cleassens met langzaam en duidelijk stemgeluid, in zorgvuldig gekozen zins wendingen, in het Vlaa-msch aan het uitleggen van wat er om ons heen hing. Hij is dan nu aan het woord: Over het algemeen was, of is, in de meeste ge vallen een schilder iemand, die zich tegenover de natuur stelt en deze weergeeft, zooals zij zich. aan hem voordoet. Dat is dan de realist, die uitgaat van een zeker geometrisch gegeven; hij interpre teert de zuivere plastiek. De schilders van de Lumière-groep zijn meer in- dividueele interpretationisten en hebben hunne eigen visie,, zoodat een intellectueele formatie ont staat welke nauw samenhangt met het karaker van den Schepper. Spreker maakt zijn gehoor opmerkzaam op do kwaliteiten der schilders en helpt iemand op weg zelf verder te zien en zijn oordeel te vormen over de andere scheppingen. Hü begint met een Bruggeling: Leon Lanckneus. Deze Leon Lanckneus dan, is vertegenwoor- 'digd met een paneel dat voorstelt: de echtbreek ster. Mooi en strak van lijn, warm van kleur in verschillende nuances van lichtend geel, is dit in hoofdzaak een decoratief stuk te noemen. De schaamte en de dankbaarheid voor den uitgestreM ten arm ,diedeze Magdalena opricht, zijn mooi •weergegeven in de gebroken figuur, waarvan de haren tot op den grond vallen.De Christus buigt zich even naar haar toe, doch niet zóó diep, of Hij bewaart de KoninMijke houding, die do opdrin- genden in toom 'houdt. Het andere stuk van den zelfden schilder: de Bedelares, is meer een schil- derü\ Expressief is de hand, een ontvangende hand, waarin haar gezicht tuurt. Frank de Craeke, ook uit Brugge, heeft hier 3' stukken, waarvan de grijze herfstdag de kwaliteiten van eene schilderij bezit, door de nevel atmosfeer en de groepeering aer personen. De win teravond, voortschoifelende t figuren in natte sneeuw, belicht door den wegzinkenden dag en een «N-0 1801. i DE LEVEfTS ZEEP MAATSCHAPPIJ - VLAARDINGEM lantaarn, t die aan een huis hangt van de smalle straat (dit> is volgens mij een juweeltje van stem- 5ning) is iets leeger, men kan zich daarbij zelf meer voorstellen en het derde is een stilleven van willekeurig neergelegde groente op 'n rechtbank in de keuken voor het raam, waardoor men, sterk verkleind, een boomgaard ziet; de boomen zijn Heiner dan de kool en de wortelen op den voor grond. Het perspectief lijkt bijna met opzet ver waarloosd. 's Is interessant. Leo Paret, uit Brugge, geeft een Piëta, mooi van opbouw, het kruis op den grafheuvel, de piramide-vormige figuren (zijn 't vrouwen in ge bed?) t aan den voet daarvan, achter het hek met de primitieve pilaren aan weerskanten, doen hem kennen als een asceet, hij is Roomsch-Katholiek en zijne scheppingenzijn te decoratief om in een kader te steken, zijn meer geschikt om eene medi tatiekamer te versieren. De devotie, een tweedd stuk geeft enkel twee nonnetjes, die in den och- tendsohemer naar de vroegmis gaan en in het der de schilderij, een stadsbeeld, domineert de toren der kathedraal dusdanig, dat de déken er om heen alleen als 'n plaveièel bedoeld schijnen to zijn, waaruit deze triomfantelijk oprijst. Ach iel van Sassenbrouck uit Brussel' wordt verklaard te zijn: genoeg intellectueel om een schilderij te maken en niet genoeg om er een decoratief paneel uit te scheppen. Hu munt uil door verstrakking van lijnen en frischhcid van kleur; hij gebruikt pure of wel vlakke Meurend geen nuances, 4, 5 of 6 schetsen maakt hij en daar van componeert hij een schilderij, hij beheerscht zijne uniteit door zijn instinct en door de gelijk matigheid van zijn natuur., De kleur van zijn hui zen is van groote uniteit. Vijf schilderijen hangen er van hem. In een stadsgezicht te Brugge laat hn mooi de strakke lijnen van uit den keiengrond oprijzen en de gebroken lijnen golven rhyfcmisch in de weerspiegeling van het water. De voorstel ling van het café te Brussel vind ik geestig, mot het echte kellner-individu als middenpvr*-,, dat in zijn bestaan van alért rondkijken en onfgebroken luisteren een aparte psyche is geworden, een rond glurend apentronie, met de transparante oorschel pen, waar..O;r het licht horizontaal uit de ra.nen schiet, en deze tot zulke welsprekende liohaams- deelen maakt Het wintergezient te Volendam is wel van een stille sneeuwkilte, waarin men de sloot achter het doleerende „fijne" kerkje meent te ruiken, van onder de drie vastgemeerde plat- boomsch uitjes. ALLE BOOMKWEEKERIJ-ARTIKELEN. 11(1 Groote voorraad. Lage prijzen. Aanbevelend. P v. BODEGRAVEN. het meeste tot de houtgravure aangerokken. Hij ziet in het wit en zwart aer houtgravure de oogen- blikkelijke indruk. Bij een schilderij moet men bij- brodeeren, verwerken. Joris Minne is vóór al een teekenaar. Franschen en Duitschers hebben werk •eleverd, waaruit blijkt dat zü een teekening in .outgravure overbrachten. De Vlamen echter neb; beft het monopolie van de hout-graveerkunst, zij hebben la Techniquo dn Boifl. Frans Masereouw. Dit is de houtgraveer der van onzen tijd. Aan hem hebben we te danken, tfat de houtgravure weer in zoo^n grooten bloei verkeert, zoowel sociaal als technisch bedoeld. Hij is minder plastisch dan wel lyrisch aangelegd, hij maakt boeken, verhalen, films in houtgravure, ter- ijl Minne meer plastisch werkt. Frank Mortolmans komt met 4 schilde rijen en treft ten eerste door kleur, Hij is colorist, met door diversiteit, maar door intensiteit, door den vorm die hij aan zijn kleur geeft, dit klinkt als een paradox. Zie deze fabriekschoorsteenen op een blauw fond, 4 gloeiend roode lijnen, 2 zwarte lij nen, in een groen water. In de lumière-groep zijn er geen schilders, die hem in oolorische waardigheid overtreffen. In zijne teekening „de Wachters" geeft hij intellectueele deformatie aan het gecamou fleerde schip en de 'mannen. Mijns inziens is de Fransohe titel „ceux qui attendent" de meel iuiste weergeving van de, gemelijk er bij staande, :erels, met doorgezakte knieën, handen in de broekzakken, petten over de oogen, een pruim ach ter de verachtelijk neergetrokken lippen; uit den jaszak van den eene puilt een jeneverkruik; een derde leunt als een zak tegen t een lantaarn. Aó,n den anderen kant van het .schip ziet men in den lichten mist van den vroegen .morgen een rij sol daten met ransel en geweer ten oorlog armar- chcerend. Maurioe Cantens, uit Brussel, wordt door spreker, die zich steeds als sleohts een „amateur Jan Canfcré, uit Gent komt met 4 gekleurde teekeningen,# waarvan ,,de herder^ prachtig mo numentaal zit, één en al contemplatie; er loopt één lijn door het geheel, welke de uniteit verzekert on zooals Dostojewski zegt: „deze man ist een contem- plateur, die ondergaat een truculentie, een over vloed van vrome vreugde". Hier is een emotie, zooals bij Teniers aanwezig is en die ook blijkt uit „de. menschelijke oomedie"van Cantré, voorstel lende allerlei wezens, die zich aan druiven en an der sappig fruit laven. Ik vind dezen herder, die zit, met dien doorgezakten rug en voorintgestrek- ten voet, den staf over den schouder en het andoro stuk „de bedevaartsgangers", die krukkend en strompelend, met hunne pijnlijkvertrokken ge zichten glanzend van vrome hoop en mooi van overtuiging, edele uitingen. Alle stukken zijn op dezelfde manier met een goud-rood-purperen waas overtrokken, glanzend en feestelijk. Fokko Mees, de Hollander, geeft een passage lyrique. Dit is het kranigste voorbeeld van inter pretatie, persoonlijk lyrisme, met zijn tumnltueuso velden en den hemel die werkt. We zien, om zoo te zeggen, een Verlyriaeering van de natuur. Hij komt maar met één schilderij, maar hij is een buitengewoon goed houtsnijder. Joris Minne, uit Antwerpen, geeft, behalve k 4 schilderijen, een aantal houtgravures. D~ spreker, die synthetisch is aangelegd, voelt zich ALKMAAR. in de onmiddellijke nabijheid van het Station. A. DAN Co. Garageruimte v. 40 Auto's. éolaire" voorstelt, de_ moest verfijnde, leotueel het sterkst civiliseerende artist imaginatie en e intel- enoemcL Deze beschikt over oen technische vaardigh< imaginatie en ongebreidelde fantasie, hij oonstructeur van fantasie. Bij velen is de fantasie te willen is een ongebreidelde fantasie, n fantasie. Bü velen is achteruitgegaan door to willen zijn enkel con structeur Bij M- C. is echter alles fantasie geble ven. Bij is een zoeker, al vijftien jaar lang, na&r een particulier en persoonlük kleur-effeot en slaagt hierin volkomen. Als juweeien liggen de kleuren op het doek en beelden de gestalten uit. De „Engel van het Noodlot", een gier, met prachtig gewaad en .«helm, het vale vogelgelaat, dat niets goeds belooft, schuinsch loerend U aanstaart, vergeet men niet meer als mem het ééns gezien heeft. Overmoedig van durf is deze Koningin Van Saba in haar mannenlichaam, met biceps als een worste laar en minachtend vooruitgestoken dikke, bloeke lippen; het doffe, blauwe oog staat in het profiej u aan te lqjken op do manier zooals de Egyptische koningsdochteren U vlak aankijken ter zijde van het gelaat. Me dunkt: Koning Salomo's buiging verbergt meer zijne ontzetting dan dat Zijne Ma jesteit hommage uitdrukt. Ik 2de iets krullen onder don zwarten wenkbrauw, alsof hij liever met „haar" vecht, dan eet, dan krijgt hij tenminste be hoorlijk zijn portie. De verfbehandeling is feeëriëk. Als een mantel van lichtend mozaïek liggen de Meuren over elkaar heen. De entrée van deze tentoonstelling is vrij. Vele stukken waren al verkocht, aa. vde wijze maagd" van Masereel, de „dwaze" nog met. Nederlanders, die Brugge mochten bezoeken, zul len wel doen, de kunsthandel San Salvador te be zoeken^ Waarschijnlijk zullen er andere schilders dan juist die der groep „la Lumière" oxpoeeeren, maar toch zal er wol weer werk van jongeren te zien zijn, van Vlamen, als Opzoomer, Mechelaort en Blieck. Allemaal ernstige werkers. Ik zag onlangs weer werk van deze jonAL-J-i_A voor de rBÉ" dens een WLMl de door mooie oom positie en harmonische, of schoon gedurfde ooloriet» groot» P&rüs Juist hier in Brugge, waar men lliefc de groote musea aantreft van Amsterdam, Londen, Pórijs, Munchen, Berlijn, Ween en en Petersburg, maar in kleine musea en in kerken, de oudere Vlaamsche school kan bestudeeron en bewonderen, doet het goed ook kennis te maken met het streven der jonge Vlamen. Wanneer men de ouderen, Van Eij'ck en Hans Memling ziet, dan voelt men de afcmospheer van de I5o eeuw. De Van JSijck's zijn mij altijd wat primitief. Ik bewonder het werk, maar het laat mij star en koud. Zou dat in mijn bloed zitten, in het bloed, dat afstamt van protestanten, voor wie de Hervorming van .zulk .een enorme beteekenis was, omdat hun karakter wars was van al hetgeen toen, in <K jaren voorafgaande aan do Hervorming, in de Roorasche Kerk van verderflijken invloed was ge worden. Wie zal het zeggen? Eigenaardig is, dat het werk van Hans Memling mij Jaeel veel zegt Hans Mem ling met zijn prachtige vertolking van heilige de votie, ruk geloof spreekt tot mij. Ik voel hoe ge- loorig die schilder is geweest en mijn ziel voelt sympathie voor hem en voor zijn werk. Wanneer gij zit in het Hospital St.-Jean, tegen over de in 1479 geschilderde triptiek „het mystiek Huwelijk van de Heilige Catharina", ddn zult gü ontegenzeggelijk onder de bekoring geraken. De schilder Memling moet een goea en mensch geweest zijn, zijn work stemt en gevoelig. de neilig geloovig u goed Voor delieilige Catharina heeft, volgens de over levering, Maria van Bourgondië, de dochter van Karei ue Stoute, geposeerd. j Maria, die meestal in het Prinsenhof te Bruggo woonde, was niet alleen zeer vroom, doch tevens zeer gevoelig voor al wat mooi en goed was. Zjj 3 4 schilderijen, een aantal houtgravures. JV bevorderde, waar zü kon, kunsten en wetenschap pen. Terwyl haar echtgenoot, Maximiliaan van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1924 | | pagina 1