Alitieti Nitiis- llittttilit- LaiilNiilil poorter's lapijl- en Meubelhandel. Je moet het maar snappen Uil het hart van Holland. Ruime veilige stallingv. Automobielen, Karpetten, Vloerzeilen, Gordijn^, Tafelkleeden Loopers en Chinamatten. Alle soorten Meubelen. Laan 1 - SCHAGEN. DE LANDE&DEMORAAZ, Alkmaar Zaterdag 17 Mei 1924 67ste Jaargang. No. 7436. Uitgevers i N.V, v.h. TRAPMAN Co., Schagen EERSTE BLAB. Rekenlng-Conrant ra. rentevergoeding. Doet nw voordeel en koopt bij ons, door grooten omzet lage prijzen. Binnenlandsch Nieuws» Wij blijven waarom ieder LENGHAUS KLEEDING draagt. SCHA6ER EflSJEAMT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiön nog zooveel mogelijk in hot eorstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF no. 20 Prijs por 3 manndon fl.05. Losse nummers 0 cont. ADVKRTEN- TIöN van 1 tot 5 regels (1.10, lodoro regel moor 20 cent (bowijsno. inbogrepon). Grooto lettors worden naar plaatsruimto borekond. DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN. Het is een buitengewoon dwaas gedoe, die debatten over de rijwielbelasting. Deze heffing zou zegge en schrijve: drie heele mil- licenen moeten opbrengen. N.l. drie gulden per fiets, ,.die op den openbaren weg komt", zooals Colijn nog eens extra verklaarde, om toch maar duidelijk te laten uitkomen, dat dit een „zakelijke" belas ting is. Nu is een belasting die bij onze begrooting en bij ons tekort drie millioen moet opbrengen lich telijk kinderachtig. Hetzelfde bedrag zou men zon der eenig protest van den kant der betalers direct kunneni krijgen door een paar Staatsloterijen per jaar meer aan te leggen. Terwijl men nu op allerlei mikmak stuit en tal van onrechtvaardigheden zal moeten begaan. We hebben de rijwielbelasting gehad. En terecht als een der grondslagen van de pereoneele belasting, ten tijde dat het rijwiel een luxe was. Die tijd evenwel ligt achter ons en de wetgever die de heffing afschafte toen de fiets in plaats van een luxe-voorwerp een' gebruiksding werd voor iedereen, heeft zeer verstandig gehandeld. Destijds zat er in het belasten van een fiets een zekere progressie door de indeeling der opcenten. Zooals, bijv." in Den Haag, met de hondenbelasting nog het geval is en zooals men eveneens niet go- heel zonder reden ook met de schoolgelden doet. De nieuwe heffing-Colijtn is echter een uitgespro ken paskwil, waar millionnair en voddenraper, ten- nisjoch dat naar „het veld" én dagloonerskind, dat naar school moet, evenveel voor hun karretje heb ben te betalen. De wet zou één punt ter verdediging hebben, als d.1. alle trams, bussen en sporen rijkseigendom en in rijksexploitatie waren. Dan zou men de stelling kunnen formeeren; dat iemand, die zoover van zijn werk (of school of wat dan ook) woont, dat hij' een vervoermiddel noodig heeft, de winst op zijn huur althans gedeeltelijk, moet aanzuiveren door bij te dragen in'de kosten dier openbare vervoermiddelen. En als zoo iemand die transportgelegenheden niet gebruikt, is er een zeker motief om hem te belasten voor de vervoermiddelen, die hij' zich zelf koos. Na de belastiDg op schoenzolen voor den wande laar (die echter ten bate van de vrienden des hee- ren Fleskens wordt geheven), zou dan een rijwiel belasting en.straks een op „vliegende hollanders" volmaakt in de lijn blijven. Met te dure tarieven op spoor en tram dwingt men het publiek tot loopen (Schoenenwetje) of tot fietsen (belasting-ColiJn). En straks belast men bo vendien de kamillen- of doktersrekeningen om de menschen te genezen van de verkoudheden opge- loopen, omdat zij voor de goedkoopte fietsten dan tramden of spoorden. Dahlia's. Wenscht U iets fijns op dit gebied, bestelt dan Uw planten bij „SURSUM CORDA" fe SCH00RL. Wij hebben de nieuwste en mooiste soorten tegen billijke prijzen. Aanbevelend, P. v. BODEORAVEN. moeien buiten zijn beroepsuren niet voldoende kan uitrusten voor den volgenden dag, extra te belasten. Doch zoo theoretisch zijn onze Kamerleden en re geerders nog niet aangelegd. Volgens de leerboekjes dit zij even terloops op gemerkt is de man, die bij gelijk inkomen het minst uitgeeft, de brave vaderlander, omdat hij medewerkt aan de kapitaalvorming en daarmede nieuw werk verschaft. Volgens deze leerboekjes be hoorde dus de man, die een fiets op afbetaling koopt en geen tramcenten noodig heeft, als weldoener des vaderlands te worden ingelijst en ik ken dan ook verscheidene dezer spaarders die best een paar aan- deelen Insulinde Olie of iets dergelijks zouden kun nen koopen, ter bevordering van den vaderland- schen ondernemingsgeest, alleen van hun bespaar de tramcenten. Maar.de heer Colijn kent uit Indië het ver schil tusschen „wandelen" en „geredem worden". Waar fietsen voor vele Nederlanders het wandelen \ervangt, zou het in de lijn hebben gelegen niet het wandelen en fietsen (door Schoenenwetje en Rij wielbelasting) doch veeleer het gereden worden te belasten. Wat denkt Zijne Excellentie van een stempelbe- lasting op tramkaartjes: trammers besparen werk kracht, krijgen Turksche baden, behoeven geen m&ngelkuren ter vermagering, kunnen hun tram- tijd besteden in nuttige lectuur of nog betere over peinzing, kortom de trammer heeft het zoo buiten gewoon goed op deze wereld, dat hij best wat mag dokken. BARSINGERHORN. Te Barsingerhorn ia in den nacht van Woensdag op Donderdag een koe van den heer KL Spaans door den bliksem gedood. -~ KOEGRAS, Bij de verkiezing van twee Hoofdingelanden van den polder Het Koegras, zijn de aftredende leden de hoeren G. W. Jimrrvlnk en J. Zander Jz., beiden te Koegras, herkozen. UITVOER. In het tijdperk van 30 Maart tot 3 Mei, 5 weken, werden uit ons land 2371 runderen uitgevoerd en wel 1068 België, 1067 Duitschland, 80 Italië, 74 Oosten rijk, 27 Palestina, 10 Tsjecho-Slowakije, 9 Mexico. Opmerkelijk is, dat de uitvoer naar Palestina lang zamerhand toeneemt. Het zijn: allen stamboekbeesten, waarvan de melk moet dienen om te voorzien in de behoeften van Jeruzalem. HALVE STUIVERSVEREENI GING. De Halve Stuiversvereeniging voor on- en minver mogende lijders aan vallende ziekte, ontving van 28 November 1923 tot 20 Februari 1924 van de afd. Ju- lianadorp, die reeds 85 leden telt, f28.15; van de afdeeling Schagen aan verschillende bijdragen f45, van de afd. Bre6zacd f33.80. MELK WEDSTRIJD. Het Friesche vee heeft op den internationalen melkwedstrijd te Milaan, Italië, een schitterende overwinning behaald. Deel werd genomen door 2 koeien uit Friesland en 3 uit Zwitserland. De cijfers voor melkproductie per dag bedroegen voor het Friescho 35,15 en 32,76 K.G.; voor het Zwitsersche 30,35, 29,85 en 19,8 KG. De boterproductie per dag bedroeg voor het Friesche 1,330 en 1.318 K.G., voor het Zwitsersche 1,188, 1.720 en 0.782 K.G. Na een reis van 8 dagen van het Friesche moesten zij reeds den volgenden dag aan den wedstrijd deelnemen. BREEZAND. Tijdens het hevige onweer, dat in den voornacht van Woensdag op Donderdag hier woedde, sloeg de bliksem in in de boerderij bewoond door den heer J. A. van Rijm aan de Zandvaart. Een begin van brand ontstond, dat gelukkig door tegenwoor- digheld van geest van een kostganger spoedig ge- alkmaar. in de onmiddellijke nabijheid van bet Station. A. DAM Co. Garageruimte v. 40 Auto's AANBEVELEND, Vloerzeilen worden overal GRATIS gelegd. ANNO 1804. De heer Colijn, die financieel veel heeft opgeof ferd om minister van Financiën te worden (de man zegt het zelf en zal het dus wel weten, terwijl het algemeen bekend is, dat een directeur van de Ba- taafsche wel eenige kopeken méér binnenkrijgt dan 'n minister) zal ten naastenbij wel weten, dat het dagelijksch gebruik van een fiets geen luxe is, doch in zeer vele gevallen een bittere noodzakelijkheid. We kennen in het verste Duinoord tal van mon- schen, die graag per tram van en naar kantoor zou den gaan, doch die het wat kras vinden per dag 40 cent te vertrammen, of met hun brood van den vo- rigen of voor-vorigen dog over te blijven en dan tcch nog 20 cent te vertrammen. Geen fiets, die zeg vijf jaar meegaat, kost tegenwoordig honderd gulden en brengt dan nog 'n pop of twintig op. Aan onder houd, reparatie en wat dies meer zij komt per jaar nog een gulden of tien bij. Zoodat men. voor een kleine dertig gulden de tramgelden uitspaart. Tram gelden die per jaar zestig tot hondertwintig gulden bedragen voor iedereen, die zooals bijna iodor mensch in het centrum geen woning kan vinden. En, die halfweg Hoek van Holland voor 'n klungel- étage, die „flat" heet, meer moet betalen, dan een paar jaar geleden voor een behoorlijk goed boven huis en zeifs voor een heel huisje vlak bij het cen trum op loopbaren afstand. Nu is drie gulden niet veel. Noch absoluut, noch relatief. Vooral niet als men bedenkt, dat de trammer, die onbelast blijft, geen cent betaalt voor zijn vernield© kleeren, voor zijn doktersrekening en medicijnen, omdat hij geen kou vat. Ja, dat de trammer zelfs nog voor zijn dubbel tje een gratis „Turksch bad" krijgt in een overvol- len wagen op een regendag. Bovendien behoeft de werker, die heen en weer fietst ietwat meer rust, dan de dito, die zich laat trammen, zoodat de werkkracht van den eerstge noemde door zijn zelf-verplaatsing wordt verkleind. Daarmede ook zijn capaciteit om te verdienen. Theoretische economen zouden hierin allicht een motief vinden om den man, die door zich te ver- Ik begrijip heel goed, dat (nu er voor den Staat geen halfjes meer bestaan: naar boven als ik moet betalen en naar beneden als ik moet krijgen) één cent per kaartje wat veel is. Maar, aangezien de rijwielbelasting ten slotte ook zoo „zakelijk" is, zou het mogelijk zijn' elk vijftigste biljet van het con ducteursboekje rood te drukken en dit een kwartje in plaats van 'n dubbeltje te laten kosten. Als we geen christelijk ministerie hadden, waar van in elk geval de antirevolutionhaire partijgan gers niet houden van spel, weddenschap en loterij (behalve als hun obligatie 4X Nederland pari wordt uitgeloot) zou ik haast zeggen: maak zes van de honderd trambiljetten een kwartje en doe er zes tusschen in van een stuiver. Je zou eens zien wat een animo er kwam voor hot trammen en met wat voor spanning het publiek het afscheuren van de biljetten zou nagaan. Alle con troleurs werden onnoodig. En die bezuiniging zou de maatschappij bijvoor beeld kunnen deelen met Uw dw„ A. bluscht werd. Hier en daar werd in huis wat be schadigd, ook waren er gaten in kleedingstukken. Gelukkig bleef het bij deze kleine letsels TERUGGEVONDEN. Op 26 Juni 1923 werd Ingebroken bij den heer Gaastra te Heerenveen in diens villa aan de Ver lengde Dracht. O.m. werd vermist een gedreven kistje, waarin 12 zilveren vorken. Gisteren is dit kistje met inhoud teruggevonden bij het uitbagge ren van een sloot bij het huis. Het slot was verbro ken; de vorken waren er nog in en ongeschonden. DOOR EEN BALK GETROFFEN. Dinsdagavond, na afloop van de oefeningen der Ulftsche gymnastiekvereniging in 't Sportpark al daar, viel de geheele stellage, waaraan de ringen vastgemaakt zijn, omver. Het negenjarig zoontje van den parkwachter Freriks kreeg den bovensten balk op den rug. De dood trad spoedig in. GEKNIPT. Aan het Weteringsplantsoen te Amsterdam vlucht ten gisteravond om half tien plotseling twee man nen uit een der huizen, achtervolgd door de bewoon ster, die luidkeels riep: houd de dievent Een voor bijganger trachtte ze in te halon, maar zij maakten zich in verschillende richting uit de voeten. Een hun ner sprong bijl de Vijzelgracht op een tram, die in de richting van het Museum ging; bovenbedoelde voorbijganger nam daarop een juist passeerende taxi, die de tram bij het museum bereikt had. De achtervolgde wist niet dat men hem op de hielen zat en meende veilig te zijn; hij stapte uit en wilde zich verwijderen, maar ook te taxi had gestopt en er sprong iemand uit, die hem tegenhield. Toevallig zat in denzelfden tramwagen een politieagent in bur- gerkleeren, die te hulp kwam, den vluchteling aan hield en hem naar den politiepost in het Museumge bouw bracht. Bij onderzoek bleek, dat hij samen met een anderen man, dié bekend is, zich met behulp van een valschen sleutel toegang had verschaft tot het huis aan het Weteringplantsoen; de bewoonster had ze echter gestoord voordat ze iets hadden kun nen ontvreemden. doorgaan met den verkoop van RIJWIELEN voor f 45.Waarom? Ze zijn goed en ten volle gegarandeerd. Komt, ziet en overtnlgt U. Vrij zicht. De grootste keuze. 6. ANNEVELDT, Dorpen (Laan), Schagen. (Zoek de tweede adverlenlie in dit nummer). IJK TE ANNA PAULOWNA EN OP WIERINGEN. De ijk van maten en gewichten zal te Anna Pau- lowna plaats hebben op 2 en 3 Juni; op Wieringen te Hippolytushoef op >4 Juni, Oosterland 5 Juni, Wes- terland 6 Juni WATERSCHAP EN PROVINCIE. Zooals wij onlangs hebben medegedeeld, is de be slissing betreffende het besluit van ingelanden van het waterschap Oosterzee, tot aanschaffing van een windmotor, genomen in afwijking van het advies van den Raad van State, welk advies strekte tot ver nietiging van het besluit van Gedeputeerde Staten van Friesland, op de volgende overwegingen: dat de door Ged. Staten voor de vernietiging van het ingelandonbesluit aangevoerde gronden ontleend aan de vermeende mindere kosten van een electrisch gemaal, aan de grootere bedrijfszekerheid, die een* electrische motor oplevert en aan het tochtslooten- net van mindere capaciteit dat voor haar voldoen- i dé is, niet ter zake dienende zijn, daar deze gron- i den met het provinciaal belang niets uitstaande heb ben en vernietiging van het besluit alleen kan zijn gegrond op strijd met het provinciaal belang; dat Ged. Staten dan ook nader betoogen. dat deze strijd aanwezig is omdat het voor het provinciaal electrisch bedrijf van overwegend belang moet wor den geacht, dat zooveel mogelijk alle Ingezetenen en openbare en bijzondere lichamen door de gansche provincie van dit bedrijf electrisch licht en kracht betrekken, om zoodoende den economischen bloei van de provincie te bevorderen: dat dit belang kan worden toegegeven, maar daar uit niet volgt, dat lichamen of particulieren kun nen worden gedwongen electrische kracht te bezigen als zij voor hun doel aan andere kracht de voorkeur geven; dat zij. zoo handelende, wellicht gezegd kunnen worden het provinciaal belang niet te bevorderen, maar zeker niet daardoor handelingen te verrich ten in strijd met het provinciaal belang: dat diensvolgens Ged. Staten ten onrechte het be sluit van ingelanden van het Waterschap Oasterzee van Juni 1922 tot vervanging van den op het per ceel Oosterzee, Sectie A. no. 433 staanden molen dooa een windmotor hebben vernietigd. DOODEUJK ONGELUK. Donderdagmorgen is op den Coolsingel te Rotter dam, tegenover het stadhuis, de 7-jarige C. V.t die na uit een tramwagen gestapt te zijn, achter dien wagen liep om over te steken, door een uit tegen overgestelde richting komende auto, die op de tram rails reSd, ov.erreden. Zwaar inwendig gekwetst werd het meisje naar het ziekenhuis gebracht, waar het overleden BRAND TE ROTTERDAM. Den 15-jarigen Hans Chrispijn, een zoon van den tooneelspeler L. Chrispijn Sr., is Donderdagmorgen in de garage van Tresfon en Co/s automobielbedrijf in de Mauritsstraat te Rotterdam, waar hij als volon tair werkzaam was, een ernstig ongeluk gebeurd. Hij had kort te voren een opdracht uitgevoerd, bestaande in het aftappen van benzine uit de tank van een Austrofiatanto. Daartoe had hij onder dezen auto ge lagen. Bij het aftappen is eenige benzine op den vloer terecht gekomen, en op de kleeding van den jongen. Even later stond hij in de garage een oogen- blik met andere leden van het personeel te praten, toen een Duitsch monteur, die ook tot dit personeel behoorde, een sigaret aanstak en de brandende lu cifer op den vloer wierp. In een oogwenk vatte de daarop liggende benzine vlam en evenzoo de klee ding van den volontair. Gillend van pijn is deze de straat opgeloopen, waar hij voor de garage ineen zakte. Met een Pyrene-apparaat, gevuld met tetra chloor- kcolstof en met een deken, werd de brandende klee ding bespoten en uitgedoofd. Enkele minuten later was reeds de auto van den geneeskundigen dienst ter plaatse, waarmede de buiten bewustzijn geraak te jongen, met brandwonden overdekt, naar het zie kenhuis is vervoerd. Zijn toestand is zeer ernstig. De Duitscher heeft zich dadelijk ter beschikking van de politie gesteld. Inmiddels was in de garage een felle brand uitge broken. Verschillende auto's hebben groote schade gekregen. Een dozijn^ vaten benzine, die op de binnenplaats lagen en eenige auto's konden bijtijds naar bulten gebracht worden. DE NIEUWE SALARISREGELING VOOR HET RIJKSPERSONEEL. Omtrent de voornemens van de regeering met be trekking tot de nieuwe salarisregeling voor het rijkspersoneel deelt men aan de N. Ct. het volgende mede: De nieuwe salarisschalen- zullen bedragen 80 pet. van het inkomen voor burgerrijkspersoneel, 85 pet. van het inkomen voor militair personeel beneden den rang van adjudant en 80 pet. voor het overige mi litair personeel. Deze berekening geldt van bet salaris, dat op 1 Januari 1924 genoten werd. De bestaande wachtgeldregeling zal ook spoedig worden opgeheven, door toekenning van- een afkoop som, welke 60 65 pet. van het totaal wachtgeld be draagt. Ten aanzien van het op wachtgeld gesteld perso neel zullen binnenkort nog andere maatregelen ge troffen worden. DE GRENSBELASTTNG OP AUTOMOBIELEN. Eenigen tijd geleden heeft de Kamer van Koop handel en Fabrieken te Arnhem een adres gericht tot den minister van buitenlandsche zaken in ver band met het feit, dat voor Duitsche auto's bij ons slechts een betrekkelijk kleine som als borgstelling behoeft te worden gedeponeerd, welk bedrag bij we derom verlaten van ons land wordt terugbetaald, terwijl de Nederlandsche wagen gedekt moet zijn door de z.g. Steuerkarte, waarvan het bedrag, bere kend naar de waarde van den wagen, dikwijls een belangrijke som gelds vertegenwoordigt. De Kamer wees er verder op, dat volgens door haar ingewonnen informatiën speciaal voor de Ne derlandsche zakenlieden in het Oosten van ons land, die zich, zoo nu en dan, per auto naar het Duitsche grensgebied moeten begeven, de heffing een ernstig beletsel is. Aangezien de Kamer gelooft, dat een verzoek, tot de Duische regeering gericht, om deze belasting op te heffen, vermoedelijk geen resultaat zal hebben, verzocht zij den minister het daarheen te willen lel den, dat uitsluitend met de bedoeling, om langs di*n weg pressie uit te oefenen en in de hoop dat de maat regel slechts van zeer tijdelijken aard zal be".°®, te zijn, ook onze regeering, wederkeeng. ting gaat heffen, die in aard enI?n?.va^ zijn aan de maatregelen, door de Duitsche regeemig 'Klunsde Kamer van den minister van builealandsche raken den volgenden brN<[ar aanleiding van uw brief betreffende dnhooge belasting, welke Nederlandscho automobilisten, ln Duitschland moeten betalen voor het overschrijden met hun automobielen van de Duitsche grens, heb ik de eer u mede te deelen, dat ik Hr. Ms. gezant te Berlijn heb verzocht, zich tot de Duitsche regeering te wenden, teneinde aan te dringen op een verlaging van de tarieven voor de zoogen. „Steuerkaarten voor Nederlandsche Automobilisten, die slechts kor ten tijd met hun automobiel in Duitschland vertoe- Tntuschen heeft de Duitsche regeering reeds eige ner beweging wijziging gebracht in de bestaande be palingen, in dier voege, dat thans ook „Steuerkar- ten" voor den tijdsduur van 1 maand resp. 2 weken worden afgegeven, terwijl de taneven voor die „Steuerkarten" zijn vastgesteld op een zesde resp. een twaalfde van de belasting, welke voor een jaar moet "-orden betaald. De aangelegenheid heeft mijne volle aandacht en ik zal niet nalaten, het noodige te doen, ten einde ten deze voor de Nederlandsche automobilisten een gunstiger regeling te verkrijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1924 | | pagina 1