11(111(1 NilJïS-
Aiwrtiiiit- Luiliivllil
Tapijt- en Meubelzaak
is gesloten
Dinsdag 29 Juli 1924.
67ste Jaargang. No. 7475.
Uitgevers i N.V. V.Si. TRAPMAN
Co., Schagea
Birmerdandsch Nieuws»
POORTER's
vanaf DONDERDAG 31 Juli,
's iiiiin. 4 uur, tot en niet
WOENSDAG 6 Augustus d.a.v.
TALLOOZE
iÉHONIG'S
wmiZENA
SCHA
Dit blad verschijnt viermaal per wook: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zatordag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advor-
teiuiën nog zooveel mogelijk in liet ceralnii komend nummer gopInat9t.
POSriïP.ICENlNO No. 23330.
INT. TEI Fï n. 20
Prijs por 3 mnandon f 1.05. Losse nummers 0 cont. ADVERTEN-
TïöN van 1 tot 5 rogols f 1.10, lodoro rogol moor 20 cont (bowijsno.
inliogropon). Crooto löttoro wordon naar plaatsruimte borokond.
VERSCHUIVING VAN DEN ALKMAARSCHEN AC
CIJNSTOREN.
Men meldt uit Alkmaar aan het Handelsblad:
Ons wacht a.s. Dinsdagmiddag een bijzondere ge
beurtenis. nl. de verschuiving van den ouden Ac
cijnstoren, n'oodig geworden ter .vertfreeding van de
Bierkade. Wel heeft men meermalen woningen ver
schoven. o.a. te Haarlem, Halfweg en ook te dezer
stede heeft, men zware gebouwen, die scheef gezakt
waren, woeri n 't lood gasteld, maar oen toren ver
schuiven hoeft men in ons land nog niet zion verfcoo-
nen. Om eenig idee te geven van de grootte van den
toren deelde de heer 1). D. G. Margaid'ant, directeur
van gemeentewerken, ons op ons verzoek hierom
trent mede, dat hij in' grondvlak gemeten, lang en
breed met den aanbouw 7.43 m. en 6 m. is en zon
der den aanbouw, die voor de verplaatsing is weg
genomen. 5.80 m. en 6 m. De toren is hoog van het
water tot den trans gemeten 10 m. en totaal hoog 22
m. Hij wordt naar het Z.O. ongèveer 4.20 M. ver
plaatst, zoodat de doorgang, tusschen d»n toren en
de huizenrij van 4 m. op 8.20 m. wordt gebracht.
Wie, die Alkmaar heeft bezocht, kent onzen Ac
cijnstoren niet? Wanneer men toch onze stad door
het Noord-Holandsch Kanaal uit de richting van het
Alkmaarder Meer naden, is een van de eerste dingen
die opvallen onze fraaie renaissance Accijnstoren,
die zoo bijzonder mooi de breed» kade afsluit. Deze
toren, die indertijd gebouwd is voor het onderbren
gen van de ambtenaren, dieb. elast waren met het in
nen van de accijns, is door onze voorvaderen zoo
dicht bij de huizenrij der Bierkade gezet, dat slechts
een nauwe doorgang van nog geen 4 M. toegang
geeft tot de Bierkade. In den tijd toen de toren ge
bouwd werd. was deze doorgang blijkbaar alleszins
voldoende. Thans echter, bij het steeds toenemende
verkeer, wordt het dringend noodzakelijk geacht de
doorgang te verwijden. De kade aan de Bierkade is
voor korten tijd' verbreed, tot 14.50 m., waartegenover
de nauwe doorgang van 4 M. wel een schrille tegen
stelling is.
Nadat velerlei ideeën geopperd! wanen ym tot ver
wijding van1 den doorgang te komen, is ten slotte
door den directeur der gemeentewerken voorgesteld,
om den Accijnstoren zóóver te verplaatsen, dat een
voldoende ruime doorgang verkregen wordt. Na on
derzoek bleek, dat de verschuiving mogelijk was en
hoewel de risico niet gering was te noemen, heeft de
directie van gemeentewerken gemeend dat dit de
eenige goede oplossing zou worden en de noodige
plannen gemaakt om- tot verschuiving van den to
ren te komen. Déze plannen werden in het najaar
aan B. en W. van Alkmaar aangeboden en na breed,
roerige discussie in den Raad goedgekeurd op 29
Nov. 1923. Na enkele maanden van voorbereiding
voor de uitvoering werd dé verschuiving op 8 April
1924 gegund aan Gebr. G. P. en F. G. van Balen te
Oudenrijn bij Utrecht. De aannemers die voor deze
inschrijving waren uitgenoodigd. moesten aan de
hand van het bestek een plan overleggen, volgens
welk plan zij meenden de verschuiving tot stand te
kunnen brengen. Vooraf was er door de directie der
gemeentewerken, zooals reeds gezegd, een volledig
uitgewerkt plan gemaakt, zoodat het eenvoudig was
aan d» hand daarvan de ingekomen plannen te on
derzoeken. Om te komen tot de eigenlijke verschui
ving dient meegedeeld te worden, dat de aannemer
vanden wal muur aan de Bierkade, welk werk in
begin '23 werd besteed, de verplichting was opgelegd
om een damwand rondom den bestaanden toren te
maken en te zorgen, dat de daardoor ontstane put
leeggepompt werd. Na heel veel moeite werd deze
put eindelijk in' October 1923 drooggelegd, zoodat een
onderzoek naar de fundatie van den toren kon
plaats hebben.
De fundeering bleek zeer primitief te zijn eh te be
staan uit een roosterwerk, waartusschen dunne
paaltjes waren geslagen, z.g. slieten van nog geen
O.GO meter lengte, terwijl de Zuidelijke hoek van
den toren door het malen van schroofbooten in de
onmiddellijke nabijheid, tamelijk wel ondermijnd
was. De toren moest ongeveer 4.20 m. naar het Z.O.
worden verschoven; het vaarwater daar ter plaatse
was ongeveer nog een mèter dieper dan vlak bij
den toren, vandaar, dat mét het oog op de hooge
kosien van een fundeering op staal, besloten werd
een paalfundeering te maken
Na do gunning van hefc werk opl 8 bkprii 1924 werd
met heel veel moeite en na herhaalde tegenslagen
de werkput weder drooggemalen, zoodat met het
eigenlijke werk het maken van een nieuwe fundee
ring voor den toren, kon worden begonnen. Buiten
den toren zijn 38 heipalen geslagen, terwijl in den
toren 12 betonpalen ingespoten zijn, zoodat de
nieuwe rundeering van den toren komt .te staan op
50 palen. Buiten den bestaanden toren is een hou
ten fundeernng-vloer op de palen gemaakt; in d©n
toren „werd een gewapend betonplaat op de inge
spoten betonpalen aangebracht, terwijl de koppe
bng van beide fundeeringen tot stand is gebracht
door eon gew. betonplaat, die aansluit op de stamp
poten op den houten vloer, buiten den toren aangkr
bracht. Tot ongeveer 20o.m. boven het normale
peil van het, buiten water is daarna van stampbeton,
non de buitenziide voorzien van metselwerk, de
fundeering opgehaald. Na/dat de beton voldoende
verhard was, is men begonnen met het leggen van
do Hoeren balken, noodig voor Ide verschuiving,
eigenlijk oen verrolling. Daartoe zijn gaten in d©
muren gemaakt, zoodanig dat er nog voldoende
steun was voor het bovenliggend metselwerk en zijn
5 Jware Dirferdinger balken ter lengte van pl.m. 11
m. aangebracht in de gaten in de muren en over de
nieuwe rundeering. Deze 5 binten dienen als onder-
baan voor de verrolling.
Nadat deze binten gesteld waren, zuiver water
pas en zuiver in do richting van de verplaatsing,
werden onder het t'orenlichaam, juist daarboven
binten van dezelfde zwaarte aangebracht, waartus
schen doorloopende ijzeren rollen van 5 c.m. dia
meter op afstanden van pl.m. 0.70 h 0.80 m. in
geklemd zitten, op afstand gehouden door ijzeren
strippen.
Het spreekt vanzelf, dat het aanbrengen van
deze ijzeren binten met de grootste voorzichtigheid
mopst geschieden, stuk voor stuk langzaam aan
werden do gaten gTooter gemaakt onder gelijk
tijdig aanbrengen van de noodige stempels. Toen-
deze ijzeren binten goed en wel waren gesteld,
werden onder de voor- en achtermuur dwars over
de anderen üzeren binten aangebracht om steun
te geven aan net geheel. Nadat een~en ander gorofM
was, werden wederom mefc< de grootste zorg alle
holle ruimten tusschen de binten en de piureu aan
gevuld met beten, zoodat als het ware do heel»
toren doorsneden was niet ijzeren balken, op solide
wijze verbonden mot de muren.
De toren zelf is ook op drie verschillende hoogten
voorzien telkens van G ankers, die op drie plaatsen
door de muren zijn aangebracht en de over elkaar
muren aan elkaar verbonden, terwijl onder den
vloer van 'de eerste verdieping schoorwerk van
hout aanwezig is en een ijzeren kabel aan de bui
tenzjjde voorkomt dat het geheel kan ont
zetten of afbrakkolen. De eigenlijke verrolling ge
schiedt door vijzels aan |de achterzijde van den
toren te brengen en door aan de voorzijde te trek
ken over katrollen verbonden met een stalen kabel,
die róndom gn in het midden van het bovenste
ijzeren geraamte van de rolinriohfcing is aange
bracht. Nadat de beton voldoende versteend was,
werd eindelijk gisteren het laatste verband met
het metselwerk verbroken, zoodat toen de toren
gereed was voor de verschuiving.
Ten slotte dient nog te worden vermeld, dat de
aannemers, Gebr. van Balen, met veel toewijding
het werk hebben gedaan, terwijl met het dage
lij ksch toezicht was Delast de heer D. v. d. Oord, op
zichter in dienst van gemeentewerken.^
Bü de gehouden proefversehuiving -is gebleken,
dat de toren heel makkelijk rolt waarom de ver
schuiving op hqden dan ook met vertrouwen tege
moet wordt gezien.
HET MIDDEN-DAMTERREIN TE AMSTERDAM.
De firma C. A. Brenninkmeyer heeft aan het
gemeentebestuur van Amsterdam laten weten, dat zij
afziet van een bebouwing van het midderuDamter
rein.
Zooals men zich zal herinneren, was d'eze firma
een van d!e gegadigden voor dit terrein, naast, een
combinatie voor een hotel. Met deze laatste combi
natie durfde het gemeentebestuur wegens financiee
ls redenen en enkele eischen, die. gesteld werden,
niet in zee te gaan.
De firma Brerniinkmeyer was toen de ©enige ge
gadigde voor dit terrein en het werd reeds zoo goed
als zeker genoemd', dat een nieuw gebouw van dez©
firma op den Dam zou komen. Er moesten nog
slechts eenige ondergeschikte punten geregeld wor
den. Bij deze onderhandelingen moeten van de zijde
der firma nieuwe eischen aan het gemeentebestuur
zijn gesteid', waarop thans de onderhandelingen zijn
gestrand. Van ©en bebouwing van het braakliggen
de Damterrein zal dus voorloopig niets komen.
MAJOOR ZANNI VERTROKKEN.
Zaterdagmorgen te 6 u. 25 min. is de Argentijnsche
vlieger Pedro Zanni, voor zijn vlucht om de wereld
van het vliegterrein Schiphol ie Amsterdam vertrok
ken, doch kort daarna, ongeveer 7 uur, te Rotterdam
op het vliegterrein Waalhaven geland.
Om 10 uur is majoor Zanni weer opgestegen en
vertrokken in de richting Parijs.
Laan 1 Schagen.
DE AMERIKANEN TE ROTTERDAM
Hefc Rofcfcerdamsche raadslid J. ter Laan heeft,
naar de „Voorw." meddfc, tot B. en W. dp volgende
vragen gericht;:
le. 'Zyn B. en W. bereid mede te deelen, hoe
groot hefc aantal personen was met inbegrip van
de Amerikaansche officieren en adelborsten dat
op Dinsdag 15 Juli 1.1. ten gemeentehuize werd ge-
noodigd en welk aantal aan deze uitnoodiging ge
volg heeft gegeven?
2e. Zy'n B. en W. bereid een opgave te verstrek
ken van de kosten dezer groote receptie?
3e. Is hefc juist,dat een aantal genoodigden zich
zoodanig heelt misdragen, dat de receptie voor ©en
deel is ontaard in een dronkemanspartij met de
daaruit voortvloeiende gevolgen?
4e. Is het juist, dat eenige vrouwelijke personen
van verdachte zeden, zonder daarop recht te heb
ben, toegang tot d© receptie en dus tot het raadhuis
hebben weten te verkrijgen?
5e. Zijn B. en \V. van oordeel, dat ook in hefc
vervolg uit noodigingen op naar verhouding
denzclrden voet bohooren uit te gaanP Of wel,
meent het ooilege, dat de waardigheid der gemeente
evenzeer kan worden opgehouden, indien ae uitnoo-
digingen zeer worden beperkt en geen alcoholhou
dende dranken aan de bufefcten verkrijgbaar wor
den gesteld?
Naar aanleiding van deze vragen schrijft de
„Maasb."
Rotterdam heeft nog nooit zóó den mond vol
gehad over vreemd bezoek als in ideze dagen.
Men is misschien al reeds dusdanig gevorderd,
dat men er, naar do volksmond kernachtig zegt,
den buik van vol heeft.
Inderdaad kan Rotterdam over het verblijf der
Amerikaansche oorlogsschepen niet in de wolken
ZUDo bemanning, het moet hier gezegd worden, ge
draagt zich vaak onbehoorlijk.
De matrozen huren fietsen, heele dagen lang en
in stede van de vehikels terug te brengen, zetten
ze die ergens neer of ze geven ze aan den één of
anderen jongen op straat.
In de cafe's ziet men hen dikwijls liever gaan
dan komen en de goeden niet te na gesproken, ma
ken de vertegenwoordigers der Amerikaansche na
tie niet den indruk gentlemen te zijn.
Ze schijnen zich in onze stad als in een vrij ga
ui n M gerechten' kunnen worden
Bereid met HONIG S
1*2*I MAÏZENA. Onovertroffen
als kindervoedsel. Voor
I i'P puddingen, sausen en vla s
overheerlijk en als bindmid
del voor soepen en groenten voortref
felijk. Als op het pakje onder en boven
een sluitzegel zit, ontvangt U de echte
vraagt zx Uw Winkelier
vochten land te gevoelen, betalen, wanneer ze er
lust in hebben en zetten den boel op stelten, als
hun dat in den kop opkomt.
In de praotjjk van het vuile, dat nu eenmaal aan
hefc zeemansleven sohnnfc verbonden te moeten zijn,
spreiden ze een cynische schaamteloosheid ten toon.
Rotterdam, dat veel voelt voor 'den vreemdeling
en dit ook herhaaldelijk bewijst, heeft genoeg van
de Yankees.
De oorzaak? Ja, die zal niet zoo gemakkelijk uit
te vinden zijn. Toen onlangs de „Pitssburgh" hier
lag, was het optreden der gasten heel wat sohapper
lijker en beschaafder.
Hefc groote aantal schijnt .niet bevorderlijk te
zijn aan den goeden geest.
Dat is op ae receptie ten etadhuize al gebleken.
er op gewezen,
die volkomen dicht is. dat wil zeggen dat men elke
holte, hoe klein ook opvult, en weet te bereiken dat
de deelen die de deklaag vormen zoo vast tegen el
kaar liggen, dat er geene vormveranderingen door
het verkeer in kunnen ontstaan, zooals do z.g. golf-
vorming. Daarom moeten gedurende de bereiding
van het wegbedekkingsmateriaal voortdurend zeef-
proeven worden genomen om de samenstelling van
do slakken te controleeren. Daartoe worden de
slakken door middel van 'zeven gescheiden in 9
verschillende korrelgrootten. Iedere korrelgrootte
moet ene bepaald percentage van hot slakken-meng
sel uitmaken. De fijnste zeef, die daarbij gebruikt
wordt. heeft niet minder dan 40.000 gaatjes op één
vierkanten inch, dat is do oppervlakte van een
gulden. En door die fijnste aller zeven moet dan
nog 10 a 15 pet van de stof heengaan. Het zelfde
geschiedt voor het zand, dat. onderscheiden wordt in
hei-, rivier- en duinzand; deze soorten moeten in
eene bepaalde verhouding bij elkaar gevoegd worden.
Ook het asphalt moet van de juiste hoedanigheid
zijn. Het mag des winters niet bros worden en des
zomers niet te week en om dit te bereiken, moet het
van een bepaalde taaiheid zijn, die dus eveneens
voortdurend gecontroleerd moet worden met daar
voor speciaal geconstrueerde toestellen.
In de omgeving van Amsterdam staan thans drie
machinale installaties voor de vervaardiging van het
geluidloos bestratingsmateriaal. En ze werken den
heelen dag door, wan te r is ontzaglijk veel voor noo
dig om al die groote oppervlakten, die lange lappen
straat in totaal 80.090 M3. (voor dit jaar te be
dekken. Het product wordt er met auto's wegge
haald en naar de verschillende werken gebracht. Er
is daarvoor een geheele dienst georganiseerd en de
wagens rijden geregeld heen en weer. af en aam Bij
'fc asphalt zullen we nu maar zeggen uitgestort op
den eerst in gereedheid gebraohton ondergrond: de,
fundeering van den modernen weg, en daarna vast-
ge walst; eerst met de handwals en later met de
machinale tandem-wals; de kleine locomotiefjes met
oen breede wals voor en achter, als wielen, die
tegenwoordig in Amsterdam populair zijn. Ze wegen
0000 kilo en meer; f
Dit wat de -deklaag betreft.
Hierbij dient nog tweeërlei te worden aangetee-
kend. Ten eerste dat er drie soorten van aspbalt ge-,
bruikt ivorden: de sheet-asphalt, waarvan zand heb
hoofdbestanddeel uitmaakt; de clinker-asphalt, waar
in slakkon van de vuilverbranding de hoofdrol spe-
Wij hebban in ons vorslw arvan u„ .„O,
uafc het cachet anders was dan bu vorige gelegen- j ïen en Topeka-asphalt. ©en systeem waarbij aan
beden. Er zijn dingen gebeurd, cue niet in over- - zand van de sheefc-asphalt nog fijne steenslag is
waren te brengen met de waardigheid toegevoegd.
eener officieele receptie.
Dat op een gegeven moment uit de burgemeee-
terskamer de drinkglazen op den Coolsingel werden
geworpen, was zeer zeker iets onbehoorlijks; dat
paartjes zich een vrijage op de balcons veroorloof
den. was beneden peil.
De betreffende autoriteiten zullen ongetwijfeld
uit het gebeurde de conclusie getrokken hebben, een
fout te hebben begaan met het uitnoodigen der
jeugdige midshepmon. Het was de jeugd, die zich
niet wist in te toornen bij oen te veel aan vrijheid
on geneugte. En niet alleen de Amerikaansche,
maar ook de Hollandsch.
De meerderheid der gasten heeft zich behoorlijk
gedragen.
DE DUBBELE MOORD TE CULEMBORG.
Vrijdagavond 7 uur is do verdachte van den dub
belen moord to Culemborg. de 35-jarige F. 1L, ont
slagen rechecheur van politie, aldaar, op last van
den officier van justitie opgesloten in een cel van
het politiebureau te Tiel.
Den chef van d'e politie werd/ opgedragen, den arres
tant nauwkeurig te laten controleeren, wat van uur
tot uür geschied is. Om 4 uur 10 min. gisterochtend
hebben de agenten Reintjes en Leenüers zijn cel door
het schaf tgat belicht.
H. richtte zich toen op in hetbed enzei: „Wat ben-
ne jullie bang!" Blijkbaar had hij niet geslapen.
Agent Leenders, die vervolgens even vóór 5 uur
controleerde, zag toen den beklaagde hangen aan
den nippel, waartegen overdag het rustbed wordt op
geslagen.
Dadelijk he©ft hij H. losgesneden, en daar dez©
nog warm was, terstond de kunstmatige ademhaling
In de tweede plaats: er zal hier ter stede ook eene
proef worden genomen ipet een ander soort van weg-
bedekking, nl. van zacht hout. Eene Engelsche fir
ma is hiervan onderneemster en er komt eene proef
bestrating op den Nieuwe Zijds Voorburgwal, ach
ter het Paleis. Deze wegbedekking schijnt echter
duurder te zijn dan asphalt. dat f10 a f 11 kost. De
reden dat deze proef desondanks wordt genomen is,
dat in Londen, Parijs en andere groote steden thans
vrijwel uitsluitend zacht bout als wegbedekking
wordt toegepast.
SCHAGERWAARD.
Vrijdagmorgen onidekte de vrouw van A. F. in de
Schagerwaard, toen zij op de dorsch kwam, dat er
rook stond en aangezien hun hooischuur nog al
warm was, vermoedde zij hooibroei. Bij onderzoek
bleek dit dan ook de oorzaak te zijn. AH dadelijk wer
den de buren gewaarschuwd en mot emmers water,
wist men het vuur te keeren, tot dat de spuit, die in
middels was ontboden, kwam. Met vereende krach
ten heeft men toen een. gedeelte -van de hooischuur
leeggehaald en er verder brand voorkomen. Dat hel
hooi hept was, bleek wel telkens als men een vork
hooi op het erf bracht, vloog het in brand. Betrekke
lijk liep dit goed af.
ANNA PAULOWNA.
C. Schippers slaagde voor het toelatingsexamen
der voorbereidingsklasse van de Zeevaartschool te
Helder.
ANNA PAULOWNA.
Behalve te Breezand is nu ook to Anna Paulowma
oen geval van roodvonk geconstateerd.
JULIANADORP.
De Kerkvoogdij dezer gemeente verklaarde zich ho_
toegepast," echter zonder gevolg. Inmiddels was de mogeen met de plannen van het Plaatselijk Comité,
gemeentegeneesheer, dr. De Haan, gewaarschuwd, die te Helder, tot herdenking der Mobilisatie 1924. door op
om 5 uur 20 min. kwam en vaststelde, dat de dood j 31 Juli a.s. de klokken van hare kerkgebouwen te
eerst kort tevoren kon zijn ingetreden. /ulianadorp en te Huisduinen gedurende 15 minuten
H. heeft dus uitvoering gegeven aan het voorne- te luiden en de vlaggen uit te steken. Een en ander
men, dat'hij bij zijn vorige aanhouding, kort na den zal plaats hebben des namiddags om 5 uur. zomer-
moord, den rechter.commissaris had aangekondigd: tijd. rent'Ul de vlaggen ook op 1 Augustus uitgesto-
„als ik weer word aangehouden, pleeg ik zelfmoord", ken zullen blijven.
Hij heeft den knoop in' het touw. waarmee het zeil. ZUID SCHAR WOUDE.
waarop hij rustte, in de ijzeren burrie is vastge- Mei. Joh. Mul alhier, slaagd»!^ het te- Den Haag
knoopt, in den rechterbenedenhoek losgemaakt, daar gehouden eramen voor hefc diploma leeraree-oou-
na het 'einde door den nippel, waartegen overdag het pense.
bed wordt opgeslagen, gehaald en zich opgehangen. ZUIDSCHARWOUDE.
DE NIEUWE BESTRATINGEN IN AMSTERDAM. BiLh"' l® Alk'na?r ?ehoude" NJ.t',T' 0-CXame.n
-slaagden onze plaatsgenooten C. Dobber en A.
Een redacteur van d© N.R.Crt. heeft ©ens een
praatje gehouden met den hoofdingenieur D© Graaf,
afdeeling bestrating te Amsterdam,*'1 over de velo
nieuwe straten die Amsterdam tegenwoordig krijgt.
Krul.
LANGENDIJK.
Weer een 300 wagons, benevens een groot
In allerlei deelen van Amsterdam is men bezig met i rnotorbooton brachten in de afgeloopen week d
Langendijker tuinbouwproducten naar heinde en ve:
aantal
do
hét knaken van geruischlooze straten. I Langendijker tuinbouwproducten naar heinde en ver
Wat wij doen, aldus de heer de Graaf, noemt het De pri zen waren weer alleszins bevredigend, vooral
publiek nog altijd asphalteeren. Maar dat is maar <?ver <Ji© der aardappels kan men ten zeerste tevr®-
tot op zekere hoogte Juist. Vroeger wendde men als Bloemkool en zilvernep werden gekocht te-
hoofdbestanddeel natuur-asphalt aan, tegenwoordig prijzen, die spijt zouden doen ontstaan over het
gebruiken wij in he t wegbedekkingsmateriaal een dat niet meer van deze producten verbouwd
betrekkelijk kleine hoeveelheid kunstasphalt. Het ia «fin. Rood© eto witte kool had men duurder ver
een product, dat gewonnen wordt bij het raffineeren wacht, doch vergeleken met wat het Is geweest, heeft
van ruwe petroleum. De Bataafsche Petroleum- men noff Reen reden tot klagen. Alles bij elkaar ge-
Maatschappij levert ons dat product nomen, was de afgeloopen week voor de tuinders zeer
De deklaag beslaat uit ten hoogste 17 en ten minste bevredigend.
10 pet. asphalt Voor de rest gebruiken wij, aldus de EEN DURE DAG.
heer de Graaf, betrekkelijk wfiardelooze stoffen; Een 30-jarige Duit9cher, de heer Erich Tzech,
vandaar dat deze wijze van het aanbrengen van ge- heeft Donderdagmiddag bij de politie te Utrecht aan-
rvischlooze bestrating zooveel goedkooper is dan de gift© gedaan, dat hij zijn portefeuille, waarin f 3500
vroegere, toen men alleen zoogenaamd edel mate- en een cheque van de Rotterdamsche Bankvereeni-
riaal gebruikte. Nu bestaat de deklaag grootendeels ging op Van den Bergh's margarinefabrieken, ver
uit fijn en grof zand, fijne natuursteen en verder loren had. De man, die een bezoek had gebracht aan
uit vuil van Amsterdam. In de gemeentelijke vuil- den gewezen Duitschen keizer, was per auto van
verbranding, aan de overzijde van 't IJ. wordt het Doom naar Utrecht gereden, op het stationsplein uit
straat- en huisvuil tot slakken verbrand. Vroeger gestapt en toen de stad ingewandeld. Daar het begon
wist men daarmee geen*weg. Nu worden ze ont- te regenen, zocht hij zijn toevlucht in een klein café.
fjzerd, gemalen, opnieuw ontijzerd. electro-magne. Daarna is hij weer naar het station teruggegaan,
tisch gezeefd, en nog eens gemalen en daarna met waar hij tot de ontdekking kwam, dat hij zijn porie
hei asphalt vermengd. feuille, welke hii in den achterzak van zijn jas
Nu is het van veel belang een deklaag te maken, geborgen had, kwijt waa