SCHILDEK BEREIDE VERF?
Kanalisatie van West-Friesland.
A
TWEEDE BLAD;
SelZeetoelden-Monumenl
te Zeebrügge.
Schoonmaak
Schrijft het aan de Electr. Fabriek Anna
Paulowna.lslltevreden.zept't Uw Vrienden.
Uif den W.F.V.B.
Ingebonden Stukken.
•5 5'
Donderdag 30 April 1925.
G8s(e Jaargang. No. 7630.
Ten slotte heb ik geen spüt, dat ik de invitatie
jjor Brugge en Zeebruggo neb .aangenomen. ik
ad eerst willen bedanken, omdat ik \pas van griep
ersteld. tegen de reis opzag, maar nadat zachten
rang op mij was uitgeoefend en er op gewezen
as, dat Lord Cavan van de partij zon zijn, on ik
g!e vrienden en kennissen zou ontmoeten, zwichtte
Cj vooral toen er nog gezegd werd: Je gaat toch
iet oud doen.
Zoo ging ik naar Brugge, ten einde de feeste
ike onthulling bij te wonen van het Monument,
«gericht nabij de Pier te Zeebrügge als hennne
itO ing aan het heldenfeit van St. Jorisdag 1918.
Het begon Woensdagavond met een banquet in
I) e mooie gotische zaal van het Stadhuis te Brugge.
I zaal, oorspronkelijk gebouwd in de 14e eeuw,
oen juweel van schoonheid, vooral het plafond,
Jat rijk van betimmering en kleur warm aandoet,
~""|envij l een bronzenstandbeeld van Brugge's eer
;en weldoener, Graaf Diderik van den Elzas,
i de moderne historische wandschilderingen van
e gebroeders De Vriendt uit Antwerpen, getuigen
in Brugge's opkomst en .bloei.
Het was een genot in zulk een mooie omgeving,
een gastmaal aan te ritten. Mijn plaats was
isschen een Engedsohman en. een Belg, dus kon
[tnij van mijn cosmopolitische zijde doen kennen.
Aan het hoofd van de tafel naast den officieelen
;heer, burgemeester Overbeke van Brugge, zat
George Grahame, Britsoh Ambassadeur te Brus
verder Lord Cavan, Chef van den Britschen
teralen Staf, Vice-Admiraal Sir Boger Keyes,
aanvoerder van de verrassing van Zeebrügge in
Sir John Salmond, Chef van de Luchtvaart,
Burnham, eigenaar van de Daily Telegraph
voorzitter van de Britsoh-Belgisehe Vereeniging.
«recheidene dames in keurige toiletten gaven het
ïheel een fleurig aarnrien.
Wij hebben een keurige redevoering aangehoord
in den Britschen Ambassadeur, die er aan hen
pórde, hoe in de middeleeuwen reeds Engeland en
*ge met elkaar in contact waren geweest en hoe
end het was, dat in Brugge de feestelijkheden,
rbonden aan de plechtige onthulling van het
onument in de zeehaven van Brugge ,op zulk
n schitterende wijze een aanvang maakte.
Hü eindigde met een dronk te wijden aan het
rugge van het- verleden, het Brugge van het
eden en aan het Onsterfelijke Brugge.
Natuurlijk kwamen er nog m§er tafelreden, doch
aarmede wil ik jl niet vermoeien.
Wij hebben een gezelligen avond gehad, alleen
laar bedorven door de toasten, die elkaar regel
lafcig opvolgden, en nog lang in de sociëteit nage
raat.'
De volgende dag was eigenlijk de groote dag.
Een mijner vrienden nam mij reeds tijdig mee
n rijn automobiel naar Zeebragge.
gaar, waar de Pier begint, is het Gebouw van
fv feemeenen Dienst en vlak daarbij, naar mijne
I eening te dicht bij', staat het monument.
I let is een hoog voetstuk met de namen kier
w rit-cbe oorlogsschepen, bij den aanval betrokken,
op gegraveerd, terwijl op den top van een zuil
.George staat, komend uit een golf en met zijn
raard op den kop van den draak.
Het monument komt niet geheel tot rifn recht en
aat m.i. ook in verkeerde richting.
Het weer liet zich ongunstig aanzien, het regende
diswaar nog niet, doch de samenpakkende wolken
icrspelden niet veel* goeds. De zee was grauw en
- iest. doch niet onstuimig. Na ©8n poosje wach
ai werd onze aandacht, getrokken door het nade
ji van yeen oorlogsschip, voorafgegaan door een
Ddsboot, het is de Engelsohe kruiser „Caledon'
et de overlevenden van den aanval aan boord.
Zoodra de Caledon het havenhoofd .bereikt had
ste het oorlog schip negen kanonschoten, hetgeen
»r een gelijk aantal schoten van de kustbatterijen
Antwoord werd. De Caledon ontplooide plotse
alle vlaggen en aldus gepavoiseerd, meerde
Ht.schip aan de kade.
Wat. moeten die ruim twee honderd man, diq daar
!s passagiers aan boord van het oorlogsschip wa
en, wol gevoeld hebben toemi!zyl na 7'jaar woor d-
j ivon van Zeebrügge naderden en weer de pier
an Zeebrügge bptraden. -
De omstandigheden waren wel geheel^ anders.
PI Even later reed do Koninklijke trein binnen en
opte vlak bij het monument. Koning Albert en
oningin Elisabeth verlieten den trein gevolgd door
e Ministers Hymans, Noif, Tschoffen en Kuzette,
i generaals Jacques en Biebuyck en anderen.
erder Sir G. Grahame, Graaf Cavan, Sir J. Mi. Sai
Gb wild, Sir Roger Keyes, resp., vertegenwoordigende
1 Engelscho Regeering, het EngelsChe leger, de
)0.- ngelsche luchtvaart en de Engelsche Ma mine.
en slotte Barm Janssens de Bisthoven, Gouverneur
West-Vlaanderen en de burgemeester van
rogge, van Oosterbeke»
y Allereerst worden de oud-strijders van den aanval
.0.' groet, Het was een plechtig oogenblik. toen Vice-
>0.- irairaal Sir Roger Keyes aan het hoofd van zijne
iden langs Koning en Koningin schreed, terwijl
muziek het bekende „Itvjs along<way to Tippe-
Nt iry" speelde.
)0." Daar klonk een fluitje, alles stond stil, de Ko-
15,. mklijke Standaard fvordt gelieschen en de muziek
>eelt de Brabanqonne, gevolgd door het God save
i)o King. Militairen salueeren, burgers ontbloot-
en het hoofd zoodra de muziek het volkslied in-
>o.' et te. De Koning treedt op het monument toe, gaat
5/ treden op en trekt de vlag, dia de namen,
•5, [«kc op het monument gegrild zijn, bedekte weg.
'J Leti luid gejuich weerklonk. De Koning legt
«"volgens de prachtige krans aan hot voetstuk
5.- au het monument neer, terwijl do muziek hetjlod
'0.- avo the King 'doorspeelt. Minister Hymans legt
;5, «"Volgens de krans van de Belgische Regeering
'eer en zoo volgen wel 10Ö kransen.
keu. er van een ^geschenk van de Britsöhe Ko-
0.* uudyke Mariniers was in den vorm van het
,0.- C'UI> de Vindictive, die na eerst op 23 April een
oofdrol te hebben gespeeld in Zeebrügge op Mei
;a-v. door Luitenant Godsal opzettelijk werd tot
Jfken gebracht in den havenmond van Ostende.
JOes ten einde de aanvallen dor duikbooten te doen
renmnderen.
Be Koning heet in zfyne rede, welke hij vervol-
'ens hield nog eens den nadruk gelegd op het feit
ioe weliswaar met succes Duitecne duikbooten on-
dadelijk werden gemaakt, doch hoo de Duitsohers
M? veel sneller nieuwe duikbooten deden bouwen,
rilt was eigenlijk de geheel© roden voor ©en( waag-
als de aanval op de haven van Zeebrügge.
w ?Prak «O? ditmaal met Lord Cavan over,
.die mij, toen 'wij in Februari 1921 in rijn
- Jje nark wandelden, uitlegde, waarom, indien
in den 'oorlog gemengd geworden zou zijn
jHöchland Per sé gewonnen zou hebben. Een Hol
land in den oorlog zou altijd beteekend hebben
een Holland bezuiden Amsterdam in handen dor
Duitsohers. Alle HoLandsohe rivieren en zeegaten
dus in handen der Duitsohers, dus evenzoo vele
vluchtoorden en rustoorden en scheepswerven voor
de Duitsche duikbooten. Dit zou het einde van En
geland beteekend hebben, want reeds was in het
voorjaar van 1918 de nood in Engeland zeer geste
gen, reeds werd de stemming onder de bevolking
rusteloos en niet ver van radeloos.
De Koning herinnerde er in zijn redevoering aan,
hoe door den „rucksiehtsloeen" U-boot krieg dui
zenden schepen van alle naties naar den bodem
der zee getorpedeerd waren en millioenen kilo
grammen voedsel in de golven verdwenen. Enge
land kan slohts twee dagen van •eigen .opbrengst
leven, had het tot 2Vs dag opgevoerd door ploegen
en zwoegen, maar welk volk kan 4V* dag per week
zonder etenP Het voedsel moest geïmporteerd wor
den en aangevoerd in schepen. Die schepen bereik
ten Engeland niet en het Britsche volk vroegs Waar
is onze Vloot om de voed.seltransportscih.epen ite
beschermen.
Ik herinnerde Lord Cavan nog aan iets en wei
hoe wij in den prachtigon zomer van 1912 bij hem
gelogeerd waren en hoe ik bereisde, cosmopoli-
tische ongeluksraaf oorlog van Duitschland
voorspeld en er op gewezen had, hoe noodig het
voor Engeland was een goed leger en een bekwa
men generalen staf te hebben. Hoe toen Cava'S broe
der Lionel, de zeeofficier ,,Dubahy'- uitgelachen
nad, want zij hadden toch hun Navy, hun Marine.
Op die „Navy", op die Marine, vertrouwde ieder
rechtgeaard Brit sedert de dagen van Blake en se
dert ae decadenoe van Holland als zeemogendheid.
Een Engelsohman of Engelsche vrouw, die nog
nooit een schip gezien had, sliep gerust, vertrou
wende op de Marine.
Zoo ging het van 1652 sedert den Driedaag-
schen Zeeslag, waarin Blake Tromp versloeg tot
1914,toen de drie schepen Hope, Oressy in de
nabijheid der Hollandsche kust doör een onricht-
baren vijand getorpedeerd werden» Doch de Brit
is ij del en trotsch en kan niet gauw gelooven, dat
Britannia verslagen is. De Britten vertrouwden nog
altijd op hun Marine en zongen uit volle borst:
Rule Britannia
Britannia mies the waves,
Britons, never, never, never,
Shall be slaves.
Maar de Duitsohers werden geregeerd door een
Groot-Admiraal von Tirpitz en. een Generaal Kwar
tiermeester Ludendorf en de onmenschelijke Duik
bootoorlog begon. De Duitscher zou de golven be-
heerschen, niet de Brit. Tirpitz, de Groot-Adiui-
raal zei, indian ik er niet boven de golven kan ko
men, dan maar er onder. Zoo istdusvvon Tirpitz de
Groote OndecrAdmiraal. Inmiddels leden wij in
Holland door dien vriend leeliijk honger. In Enge
land was het, zooals reeds gezegd, evenmin rooer
kleurig en in het begin van 1918 keken de Engel-
schen elkaar aan en zeiden: Waar is onze Marine?
In Dover commandeerde in die dagen Sir Roger
Keyes. Hij1 was commandant van de z.g. Dover-
patrouille en had o.a. de ondankbare taak de Duik
booten te bestrijden.
Sir Roger had zich toen hij als knaapt.de carrière
van zeeofficier koos, ook heeli ets anders van zijn
roeping voorgesteld dan p. z. met motorbooten en
netten onderzeebooten te vangen.
Roger Keyes was echter nog de echte Brit, af
stammeJing van Drake, Blake en -Nelson en bij
hem rijpto het plan om Duitschland te tuohtigen
Engeland te readen en de eer der roemrijke En
gelsche Marine te handhaven.
Zeebrügge was do gevaarlijkste Duikboothaven.
De onderzeeërs kwamen er rustig binnen, stoomden
een kanaal langs naar Brugge een werden daar net
jes gerepareerd, terwijl do officieren en manschap
pen heerlijk konden genieten van hun rust.
Het spijt mij, dat ik moet zeggen, dat mij luit
persoonlijk onderzoek gebleken is, dat die rust
hoofdzakelijk bestond in dronkemanspartijen. Tooh,
laten we wei wezen, die du.kbootmanschappen wa
ren dappere kerels, ai behoeft men daarom hun op
treden en hunne daden nog niet goed te keuren.
Kunnen we geen kurk slaan in de hals van die
Zeebrugge-duikboot-flesch dacht Roger Keyes. Het
plan werd gemaakt en uitgevoerd.
Laat ik het plan van dén aanval in ruwe trekken
uiteenzetten. Terwijl de Vindictive, een oude En
gelsche kruiser, onder commando van Captain' Car-
penter, van de zeerijde het uiterste gedeelte van
de Pier zou aanvallen, troepen zouden landen om
de kanonnen onbruikbaar te maken, zou Luitenant
ter zee Sandford een onderzeeboot onder dat ga
deelte van de pief drijven, dat van staal en juet
van beton was. Vervolgens zou hy1 de boot in de
lucht doen vliegen, zoodat de pier verwoest en aan
voer van troepen en munitie naar het in zee ge le
gen gedeelte onmogelijk werd.
Een bombardement van uit zee en uit de lucht
zou dan verder de aandacht afleiden van de drie
oorlogsschepen, Thetis, Intropid en Iphigenia, die
aan de binnenzijde van de Pier moesten opvaren
naar de haven en in de uitmonding van het Brugge
ZeebruggeKanaal tot zinken moesten worden ge
bracht. Die drie vaartuigen waren bestemd als
kurken te dienen en het behoeft wel geen betoog,
dat officieren en bemanning van die schepen geen
percent kans van ontsnapping hadden.
,Sir Roger Keyes vroeg vrijwilligers voor een
gewaagd,, hoogst gevaarlijk doel en had de geheele
bemanning van de Britsche Vloot wel kunnen kriP
gen. Vóór de aanval begon was elke man aan boord,
van hoog tot laag, ingewijd in het plan van aanval
Tot twee keer toe moest de tocht wegens slecht
weer worden uitgesteld, doch eindelijk op den dag
vóór St. Joris, was alles gunstig en luidde het
bevel van Sir Roger Koyes: Vooruit! St. Geofge
voor Engeland. Kapitein Carpenter gaf ten ant
woord met zijn signalen: We zullen trachten den
Duitschen draak een donders leeüjken krui in
zijn staart te draaien. Dat is ook inderdaad! gebeurd
St. George, de schutspatroon van Engeland, de
Krakendooder heeft aan de Duitsohers een knar
toegebracht.
De Duitsohe keizer vertoefde juist in Brugge en
had natuurlijk geen idéé wat ef gaande was.
To©n hij den yolgenden dag Zeebrügge bezocht,
weigerde hij de Duitsohe officieren de hand te ge
ven, terwijl hij zeer ostentatief aan de Engelsmie
krijgsgevangen officieren de hand drukte en gelaste
hun ae sabel weer te geven. Men moet erkennen*
dat do Keizer toonde heldenmoed van den vijland
te kunnen waardeeren.
Toch moest de Keizer nog bonnes mines k mau-
vais yeux maken en doen alsof zyn mannetjes over
wonnen hadden. Met veel militair vertoon hechtte
hij1 den admiraal von Schroeder, den oommandant
der Duitsche Marine in Vlaanderen, de orde Pour
le Mérite op Me borst.
Ik weet echter van ooggetuigen, dat hot alljös
zichtbaar opgeschroefd was en de .Duitsohers roeide
zich allerminst op hun gemak.
Een paar weken later ging de Vindictive als kurk
op de östendeflesch.
Nadat de Koning gesproken had, werd het monu
ment gewijd en werden er steeds meer kransen
aangedragen. Inmiddels was do regen, die gedreigd
had, begonnen, toen het Koninklijk JPaar uit den
trein stapte. Het was alsof de 21 salnutschbtenrldio
van het oorlogsschip en van de kust batte rijen da
verden, een signaal voor den regen geweest was.
En een signaal voor nog iets andere Plotseling
schoot om het munmnent heen een klein diertje;
een ratP Neen, een konjjln» Het ronde eerst om de
beenen van den Koning, om de Koningin hoon
tusschen allerlei hooggeplaatste gasten door, wist
uit de enoeinte weg te komen en verdween in de
verte, terwijl allerlei lieden zoo verblind waren in
hun lust het diertje te vangen, dat ze over en door
elkaar vielen, terwijl 'het konijntje alweer meters
bezorgt menige vrouw ruwe en roode
werkhanden. Deze worden echter weer
spoedig gaaf, zacht en blank door Purol.
ver was, dichter naar den redding brengenden pol
der. t
De regen en een slechte organisatie bedierven veel
van het schoone en indrukwekkende, alles was door
de zeer verkeerd gearrangeerde afzettingen heen
gedrongen en er stonden zooveel menschen op de
trappen van het monument, dat men geen raad
wist met de kransen.
De Koning riep nog even om sergeant Finch,
drukte dien de hand en sprak enkele oogenblikken
met hem. Spoedig daarop namen Vorst en Vorstin
afscheid van Sir Roger Keyes, Lord Cavan en Sir
John Salmond en wanaelden naar den trein. Er
werd Vive le Roi, Vive la Reine geroepon, maar
voor mij Hollander, deed het maar magertjes aan.
Dan juichen wij onze Koningin anders toe. Een
mijner Engelsche kennissen met wien ik toen naar
't Hotel, waar ons een groot dejeuner wachtte,
wandelde, maakte er ook een opmerking over. Och,
zei ik, 1830 is eigenlijk nooit eon succes geweest pn
er bestaat geen historische band tusschen vorsten
huis en volk, zooala bij ons.
Het festein was wel aardig. Het ging uit va*,»
de Anglo-Belgian Union.
Wat te veel redervoeringen, natuurlijk, maar dat
gaat nu eeeamaal niet anders biji zulk een gele
genheid. -
Laat ik een paar incidenten vertellen. Ten eer
ste vertelde my een oud-strijder de historie van
sergeant Finch. Die zat met 6 man aan het kanon
van de voormast van de Vindictive. Daar die lager
was dan het dak van loodsen op de pier en vandaar
op hen gepaft werd, behalve nog het algemeen
franaatvuur dat van overal op hen afkwam, was
'inch spoedig alleen over. Toen werd zijn kanon
onklaar. Finch nam rijm toevlucht tot het machine
geweer en pafte lustig door op den vijand, totdat
ny_eindelijk gewond en buiten gevecht gesteld werd.
Een ander incident vond ik zeer opmerkelijk. De
Belgische Kolonel Aerts toastte op de Britsche
helden en eindigde: Ik wensoh U en alle aanwezi
gen toe: een lang leven, geluk en een duurzamen
vrede.
Het klonk even eigenaardig uit den mond van
dien met talrijke orden gedecoreerden hoofdofficier,
maar toch.... de .Engelsehen en Beigen zyn oorlogs
moede en vredelievend.
Het derde en laatste incident was het volgende
Men vroeg mij even gekscherend, wat ik als neu
traal wel voelde. Ik antwoordde, dat ik my zeer
wel thuis voelde onder helden en dat deze aanval
op Zeebrügge mij als Hollander met trots
vervulde, ornaat de Britsche Marine weer het bewijs
had geleverd, wat goede courage vermag en dat
wy Hollanders door historie en traditie het recht
opeischen om daden van zeelieden te beoordeeien.
Nederlandsche en Britsche Zeelieden hadden om
de hegemonie ter zee gestreden, maar niet onder
water, doch als echte pikbroeken met kortjan in de
vuist of tusschen de tanden en de enterhaken, gereed
Een heldenfeit als dat van Zeebrügge weten wij
Hollanders het beste te beoordeeien, omdat wij
slechts in aantal doch niet in moed en zeemanschap
voor de Britten onder doen.
De aanwezige Engelschen zeiden: „By Jove, right
you are"' en we dronken op eikaars 'welzdjn ein
maakten van de gelegenheid gebruik om hier in
Vlaanderen, waar Britscche, Hollandsche en Vlaam-
sche belangen in vroeger eeuwen in goede koop
manschap, zoo dikyijis verbonden waren geweest,
thans een drievoudige belangengemeenschap samen
te smeden: AngloHollandoBeige.
Zoo leverde ik op m'ijn manier: slag bij Zee
brugge.
Hebt U klachten over
VAN DEN COMP ETITIELErD ER.
Uitslag van Zendag 26 April.
Voorwaarts I—D.O.S.K.O. I, 2--0.
Eindstand competitie Hoofdklasse.
1 Concordia I 12 10 2 31—17 20 1.66.
2 N. V. V. I 12 9 1 2 47—19 19 1.60
3 Excelsior I 12 6 3 3 31—16 15 1.25
4 Succes I 12 7 5 33—25 14 1.18
5 Voorwaarts I 12 4 1 7 17—22 9 0.75
6 D. O. S. K. 112 2 1 9 18—22 5 0.451)
7 Blauw-Wit I 12—1 11 12-65 1)
8 H. F. C. I geroyeerd1.
1) 2 verliespunten wm.o.
J. VAN iZOONEN.
tegen .deze ziekte deed. «Men berichtte my1 het
volgende:
„In de bollenstreek worden de tulpen niet ge
spoten, teneinde het optreden van vuur te voor
komen. Vroeger is dit wel eens een enkele maal
gebeurd mot Bordeauxsche pap met voor zoover
pokend, gunstige resultaten. Het optreden van, vuur
is echter zoo wisselvallig, dat men thans algemeen
het bespuiten geheel achterwege laat. Wij' zullen
een onderzoek instellen en u berichten."
Dit bericht luidde: „Wij hebben thans van eemge
controleurs uit de bollenstreek bericht ontvangen,
dat tulpen niet gespoten worden 'ter vporkomiug
van het- vuur. Ten eerste doordien het vuur zeer
wisselvallig optreedt, ten tweede doordat het wei
eens* schadelijk is geweest en ten derde doordat
tulpen zoo moeilijk to bespuiten zijn, wegens den
stand en de gladheid dor bladeren.
Indienu proeven wenscht te nemen, raden wij u
aan ook to probeeren 1 pet. kopervitriool, Ys pot.
soda on D/j pot. harszoep."
Daar harszeep niet in den handel is, zon men ook
gebruik kunnen maken van 1 pet. tarwebloem.
RATTEN IN TULPEN. i
Antwoord op vraag 162 van R. te Blokker. Het
adres waar serum verkrijgbaar is, is Rijlcsserum-
inrichting, Rotter dam.Beter had u lcunnen voor
komen, dat de ratten in uw tulpbedden waren ge
komen, door het graven wan een greppel. Op de
kweekerij waar ik werkzaam geweest ben, hadden
we daarmee afdoende resultaat tegen de ratten.
De greppel moet niet tot het grondwater gegraven
worden.
De Contr. b. d. Plantenz. dienst te Hoorn,
K. VAN KEULEN.
Mijnheer de Redacteur.
Mag ik nog eenmaal 'n klein plaatsje in Uw veel
gelezen blad verzoeken? Bij voorbaat mijn dank.
Op het stuk van den heer Portegies in Uw blad
van 28 April jl. heb ik dan dit aan te merken, dat
het niet juist is van dezen om to schrijven, dat, na
dat de nieuwe geleidingen gereed! waren, hij ontdekte
dat de schuur onder stroom stond en hij het dus laat
voorkomen alsof in de nieuwe geleidingen iets ge
mankeerd zou hebben.
Voord'at ik met deze uitbreiding bezig was. beeft
de heer Portegies mij reeds gezegd, dat er wel eens
stroom op de leiding of op het knopje stond. Daar
dit, toen ik er bij was, juist niet het geval was, ben
ik er niet verder naar gaan onderzoeken. Later heb
ik ook niet het door mij gemaakte werk, dit weet <le
heer Portegies zeer goed. moeten veranderen. Otn
mijn vorig stuk niet te lang te maken, heb ik toen
niet vermeld, dat ik in de schuur bij den heer Porte
gies n' stukje leiding bijgelegd heb, zonder dat 't
oude daarbij werd veranderd. Dit gebeurde omstreeks
October 1924 en dit wordt bedoeld als de uitbreiding.
Verder kan ik mij geheel houden aan het van mij
ingezonden© in Uw blad van 21 April jl., wanneer
daarin de zinnen in hun geheel gelezen worden en
niet, zooals de heer Portegies schijnt te doen, bij ge
deelten.
U, mijnheer de Red., nogmaals dankend voor de
plaatsruimte, teekent,
J. DE VRIES,
Adm._Lijnw. GjE B. 'Hoogwoud.
Hoogwoud, 28 April 1925.
PLANTEN ZIEK TENLEER»
t 145./
RESULTATEN MET PARIJSCR GROEN EN
ZEMELEN.
- Den 7en April heb ik een proef genomen by' Mej.
de wed. Schol ten te Spanbroek op een stuk bouw
land dat pas gescheurd was, ter bestrijding van
emeiten. die sterk vertegenwoordigd waren. Resul
taat nihil. Wat kon de oorzaak zijn? Of het Pa
rysoh groen deugde niet, of het was nog te koud
voor de emeiten om 's nachts boven te komen.
Ik heb toen een monster van het Parysch groen
opgestuurd naar den Plantenziektenknndigen dienst
te W ageningen en myn bevindingen meegedeeld.
Ik ontving daarop het volgende sonyvenr.
„De resultaten tegen de emeiten zijn langen tijd
zeor slecht geweest, omstreeks Pasohen waren zo
zeer goed. De koude speelt hierbü een voorname
rol. Op bouwland hebben we stoods nogal goede
resultaten gehad. Wc zullen het groen laten on
derzoeken." a
Nu kwam deze week do heer Smit byl mij, wo
nende Lageweg. Blokker, Hyl vertelde mij dat hij
verbazend veel last had van emeiten in zyn bouwe
rijl en wilde graag handelend optreden. Jk gaf hom
het adres, waax ik altijd hot 'Parijsoh groen betrek
en dat ik nu, gezien bovenstaanden brief weer was
gaan vertrouwen en ben den volgenden dag eens by
den heer Smit op zyin bouw gaan zien. Het resul
taat was nu schitterend. By honderden lagen de
emeiten dood in de greppels en de heer Smit vei"
zekerde my dat hij* net nu reeds aan zijn erwten
kon zien, dat zij opgehaald waren.
j De koude speelt dus oen zeer voorname rol in het
bestrijden van emeiten en ik geloof dat het al
een bijzonder zacht voorjaar moet zijn, wil men
I voor half April succes hebben met zemelen en
Pariisch groen tegen emeiten.
HET VUIUR IN DE TULPEN,
Antwoord op vraag 161 van X. V. te Andyk.'Uw
tulpon zy n aangetast door het vuur. Verleden ja£r
heb ik mij omtrent aeze ziekte tot Wageningpn
gewend om te weten wat men in de bollenstreek
Do Commissie voor de Kanalisatie van. West-Fries
land uit de Vereeniging tot ontwikkeling van den
Landbouw in Hollands Noorderkwartier, is weder
om gereed gekomen met een rapport. Dit is een aan
vulling van de mededeelingen harer werkzaamhiden
per 1 Augustus j.1.
Behalve enkele minder belangrijke punten heeft de
Commissie zich onledig gehouden met plannen voor
het gedeelte van Westfriesland HoornMedemblik—
Enkhuizen.en werd een bespreking gehouden over de
kanalisatie voor Schagen.
Het door de Commissie in Westfriesland ingestelde
onderzoek en de daarna gehouden besprekingen, ge
ven aanleiding tot de volgende mededeelingen
De kosten van aanleg van het kanaal Avenhorn—
Westerkogge—Galgebocht, tot in de buitenhaven te
Hoorn, zijn geraamd op f 1.700.000.
Wanneer het kanaal PurmerendHoorn wordt ge
maakt in aansluiting van het genoemde kanaal door
de Wester Kogge, worden de kosten van de Zesste-
denbrug tot de Hulk voor dit kanaal geraamd op
f400.000.—. De kosten van het kanaal totaal dus op
f 1.700.000.— f 400.000.— f 2.100.000.—.
Het kanaal Avenhorn—LutjeSchardam en de ge
heele dam door het Hoornsche Hop worden op
f2.200.000.geraamd. Wanneer dus de geheele *am
door het Hoornsche Hop voor rekening van de kana
lisatie. komt, is de vaart over LutjeSchardim
f 100.000.duurder van aanleg dan bij uitvoering van
het werk door de Wester Kogge.
De Commissie geeft ook na het overleg met de
Commissie van Advies voorkeur aan het kanaal
Alkmaar—Avenhorn—LutjeSchardam 'boven het ka
naal Alkmaar—Avenhorn—Wester KoggeZuiderzee,
omdat het laatste door de sluis te Avenhorn als
groot scheepvaart kanaal te veel zou worden
belemmerd.
Tevens is, in tegenstelling met het kanalennlan
AvenhornWester Kogge bij het kanalenplan Lutje-
Schardam, een veel betere oplossing voor het verbete
ren van de wegen, naar den Jaagweg te verkrijgen.
De kosten van de bescherming van de vaart over
het Hoornsche Hop door een dam zijn, naar de Com
missie vertrouwt, in overleg inet de Directie voor de
Zuiderzeewerken, voor den Hoornschen Hoppolder
zoodanig te regelen, dat deze slechts voor een deel
voor rekening van de kanalisatie behoeven te komen.
De Commissie acht het noodig dat het kanaal Pur
merend naar het kanaal OudendijkLutjeSchardam
in het plan wordt opgenomen.
Ten aanzien van de verbinding van de Wieringer-
meer via Medemblik met Hoorn is de Commis
sie van meening dat het noodig is dat hiervoor een
kanaal wordt gemaakt als afvoerkanaal van de Wie-
ringermeer, van dezelfde grootte als de kanalen in de
Wieringermeer.
Het kanaal Opmeer—Oostwoud acht de Comm:ssie
als deel van het kanalenplan op te nemen, als vaart-
verbetering op dezelfde basis als het kanaal Rusten
burg1—^Opmeer.
De Commissie is van moening, dafc het kanaal
langs de kust van Hoorn'naan Enkhuizen, dat ont
staan zal door de droogmaking van de Zuiderzee,
het groote kanaal voor doorvaart zal worden.
Een kanaal Andiijk, dat geprojecteerd is tot
aan den straatweg te Grootebroek, acht de Com
missie noodig, alsmede dat dit wordt doorgetrokken
tot Broeekerhaven, om verbinding to krijgen met
de Zuiderzee.
Tevens acht de commissie het aanbevelenswaar
dig om te Andyk ook verbinding te krijgen anet
een sluis naar de Zuiderzee.
Het kanaal dat evenwijdig loopt met genoemd
Zuiderzeekanaal geprojecteerd vanuit het ka
naal MedemblikHoorn naar Enkhuizen acht
de Commissie overbodig en door de schadeenyding
door de landerijen niet aannemelijk.
De Commissie is van oordeel dat verbetering van
de kanalisatie van Oudkarspel naar Dirkshorn in
het plan dient te worden opgenomen.
De Commissie heeft verder de vraag overwogen
of het kostbare groot Scheepvaartkanaal Stolpen,
Schagen. Kolhorn, voor schepen van 1000 ton. die
niet verder kunnen varen dan de haven van Kolhorn,
wel gewenscht ia Zij kwam daarbij tot de conclusie
dit groote plan te vervangen door een kanaal van-