De Plaatselijke Waschlijrf. B. on W. voorgestolde porcentago van 2 terugbren gen tot 1.75. Ik kan, zogt spr., levendig begrijpen do. motieven waarom B. on W., lioowel het 'n percqptf van 2,5 noodlg oordeelt, mot n cijfer van 2 gekomen zijn en Ik hoop met enkele cijfers nog eenige verandering in het oordeel van B. en W. te kunnen bewerkstelli gen. Voorop moei worden gezet, dat do nadeolige uitkomsten in de genieentefimmciun een gevolg zijn van de daling van hot belastbaro inkomen. En do nadeelige gevolgen 'daurvan komen in hoofdzaak neer op het jaar 15125. Door de voorschriften waaraan de gemeente-ontvanger is gebonden, wordt hét in komen over een belas:ingjaar gevormd door het over schot van het vorig belastingjaar, plus 2/3 deel van het geraamde bedrag van den hoofdelijken omslag van het loopendo dienstjaar. Dit heeft ton gevolge, dat voor 15125 zou worden verkregen bet overschot van 15124, zijnde f 7(55)6 plus 2/3 deel van het geraamde bedrag van 1025. zijnde 2/3 van f 76593.56M, is f 51062.37K, maakt te zanten voor 1925 een belasting bod rag van f 5X758.371$. Het geraamde bedrag over 1925 voor do Gcrn. Ink. belasting is f 76593.5614, dus een tekort van f 17835. Maar of men nu neemt een vermenigvuldigings- cijfer van 2>a, zooals de heer Van Nuland wil, of van 2, zooals B. en W. dat willen, of van 1.75, dat ik voldoende acht. do toestand voor 1925 blijft dezelfde. De meerdere belasting heeft niet eerder dan in 1926 hare uitwerking. We moeten dus pogen dat tekort van 1925 zooveel mogelijk weg te werken en dat kan naar mijne meening op de volgende wijze: Ik herin ner er aan, dat door mij eenige jaren geleden het voorstel is gedaafe, om een geldleening der gasfabriek voor rekening der gemeente te nemen en dat de gas- commissie en het raadscollege dat hebben goedge keurd, uit overweging dat aan de gemeente winsiuit- keeringon van de gasfabriek waren gedaan, toen dat bedrijf dat nog niet kon lijden. Die geldleening van de gasfabriek is in dc gemeenterekening blijven loopen en op de rekenipg van 1925 komt dan ook voor een post van f 700 voor aflossing en ongeveer f 525 voor rente. Waar nu de gasfabriek op een heel gezonde basis staat, en dc gemeente-finantiën er zóó voor staan. als nu blijkt, zou ik die geldleening vanaf 1 Januari 1925 weer ten laste van het gasbedrijf zelf willen brengen en daardoor do gemeenterekening voor 1925 ontlasten met dit bedrag. In de tweede plaats sluit de rekening der gasfabriek over 1024 met een winstsaldo van f 3000. Hot is voor zitter bekend, dat dit volle winstcijfer niet mijn in stemming had^omdot. de waarde der cokes naar mijn oordeel te hoog was berekend en die volle winst zou m.i. niet zijn f 3000, maar dan toch zeker wel f 2500. Waaromi nu niet, als exceptie, die f 2500 gestort in de gemeentekas, teneinde onze gemeentefinantiën over 1925 sterker te maken? Een dergelijk voorstel zou ik niet doen, als ik niet de heilige overtuiging had, dat do gasfnbriek dal kan lijden. l)en korten tijd dien de heer Gorter de zaken der gasfabriek heeft meegemaakt, zullen hem die over tuiging hebben gegeven, dat de toestand onzer gasfa- briek gezond en ferm is. Onze grasprijs is laag in ver gelijking met dien in andere gemeenten, met de on ze overeenkomende en ook met grootere gemeenten is de vergelijking niet ongunstig. Bovendien staan onze gemeentefinantiën er gun stiger voor, dan ze zich voordeden, toen tie begroo ting voor 1925 werd opgemaakt. Wo hebben gerekend op de volle gemeentelijke bijdrage aan de provincie voor krankzinnigenverpleging, terwijl het bedrag met f 100 per patiënt is verlaagd. We hebben bovendien een paar krankzinnigen minder gekregen, een voor- doel, dat genist op een paar duizend gulden mag worden begroot. We hebben een post straatwerk van f1200 op de hegrooting, die nog niet is uitgevoerd, n.1. vanaf de Landhouwstraat tot de Roggeveenstraat. Ik vind 't niet erg dien post af te voeren, niet mot de be doeling om het, werk niet uit te voeren, maar om hot met, het straatwerk, grondaankoop bij do Re gentenstraat enz. aan te pakken. xStraks krijgen we te behandelen eon voorstel over wat straatwerk bij het R.K. Gesticht, in de vorige vergadering heb ik reeds gewezen op den toestand van de Spooriaan, die eon grondige verbetering be hoeft en welke verbetering straks een uitstekende werkverschaffing is. Welnu, wanneer het bovenge noemde Straatwerk van de begrooting werd afgevoerd zou voor al die uit te voeren werken een geldleening kunnen worden aangegaan, die in een klein aantal jaren zou zijn af te lossen. Daardoor zou' do rekening over 1925 eon gunstiger beeld geven. Ik heb TJ, mijnheer do voorzitter, vanmorgen mede gedeeld, dat ik van plan was om enkele inlichtingen te vragen bij den gemeente-ontvanger over den stand der ontvangsten. Die mededeelingen zijn mij verstrekt gewordon. 't Is bekend, dat in 1924 de ont vangsten tegenliepen, ten aanzien van marktgelden en staangelden. En al mogen de 4 afgeloopen maan den van 1925 geen zuiver beeld geven voor het ge heel© jaar 1925, de gang tot dusver geeft de hoop, dat 1925 een andere, betere uitkomst zal geven. Bedroeg in de 4 eerste maanden van 1924 de opbrengst van de belasting op publieke vermakelijkheden ruim f 700, voor 1925 was die opbrengst ruim f 1000, de opbrengst der waaggelden was in 1924 ruim f 250, in 1925 ruim f 450, de markt- en staangelden van stalletjes van 19 markten plus 1 paardenmarkt bedroegen in 1924 ruim f 3200, in 1925 waren ze voor 18 markten en 1 paardenmarkt ruim f 3400. Uit deze cijfers mag dus een vooruitgang geconstateerd worden. En al mogen wo. deze cijfers bij elkaar tellende, nu niet tot een sluitende rekening over 1925 komen, het geeft toch een zooveel gunstiger idee en do kans is groot, dat 1925 aan het eind van het jaar een heel ander beeld zal geven dan de theoretische becijfering nu aangeeft, mits natuurlijk bij B. en W. en den Raad de grootst mogelijke zuinigheid wordt beiracht. Dat wat het jaar 1925 betreft en voor 1926 en 1927 zal men dit voordeel hebben, dat waar 1925 bv. begon met een belastingbedrag over de eersto vier maanden van f 7696, déze beide jaren bet gcheele 1/3 bedrag van het geschatte bedrag der Gem. Ink. belasting, zijnde f 22949, in hun rekening zullen kunnen boe ken. Spr. wijst er nog op. dat bij een vermenigvuldigings cijfer van 2 de opbrengst zal zijn naar dc tegenwoor dige maatstaf ongeveer f 84000, met 1.75 f 74000, dus een verschil van f 10000 ongeveer. En als wij nu in oogenschouw houden, dat wat het belastbaar inko men betreft, het slechtste jaar hoogstwaarschijnlijk achter den riig is, wij mogen aannemen, dat het go schatte bedrag aan Gem. Ink. Belasting van ruim f 76000, ook in werkelijkheid zal worden bereikt. En tevens mag nog gelet worden op dit feit, dat het jaar 1924 een oorspronkelijke raming van Gem. Ink. belasting gaf van i 67751.96*4, later verhoogd bij sup- -pletoiro begrooting mot f3334.47, tezamc7i dus f 71086.43*4. De opbrengst der belasting is echter niet hooger geweest dan f 05072.49, du9 ruim f 6000 min der. En ondanks deze tegenvaller zal de rekening over 1924 geen nadeolig saldo geven.*Wel een bewijs dat er in elke begruoting nog wel wat muziek zit, als zuinigheid wordt betracht. Zekerheid kan spr. aan de hand van deze becijferin gen voor do toekomst niet geven, natuurlijk niet, maar toch durft hij het college van B. en W. in over weging te geven, nog even verder te gaan en een vermenigvuldigingscijfer te nemen van 1.75. En waarom zou ik, zoo gaat spr. voort, het percen tage ook op 1.75 willen bepalen? Ik zal het vierkant erkennen, dat het vorig college een fout heeft begaan roet vorige jaren het vermenigvuldigingscijfer op 1.25 te bepalen. Dat had het niet moeten doen., het -had moeten voorstellen om het toenmalige vermenigvul digingscijfer van 1.75 op 150 te brengen. Met enkele cijfers zal ik u eonig inzicht geven van de zeer groote belastingverlaging die toen daardoor heeft plaats gehad. Werd er in 19201921 en 1922 ruim f 100.000 Hoofd. Omsl. opgebracht, in 1923 zakte dat en kon in verband met onze geldmiddelen de H.O.-opbrengst teruggebracht worden tol f 68000. Die zeer groote verlaging werd, iooals het gewoonlijk gaat, door de burgerij stilzwijgend geaccepteerd, ter wijl een verhooging van belasting altijd verzet on dervindt. Hot is verstandig als to groote schoinme-1 llog in het befflngroercontage te voorkomen. In een plaatsje als het onze rijn wo wat bolnriajng) betreft, aan strenge grenzen gebonden. In ver golijking mot andere plaatsen, dfo vorfcchilionda voordeeion aan de burgerij' kunnen aartfaodon, moe ton wij do vlag strijken. Wij bieden minder comfort on minder natuurschoon on daar bra is het zoo noodig dat wij daar iets tegenover kunnen stellen dat de trek naar onzo plaats kak bevorderen en dat is dan eon lagere belasting. .En dan trot ik dozer dagen in het Noordhollandsoh Dagblad een berekening van den hoor Kousoin, over do lxdastinghoifing te Hoorn, Alkmaar, 1'ur \morond, Schaven en Enkhüizen en daarbij maakte Behagen eon bijzonder goed figuur. Als wij nu een vermenigvuldigingscijfer van 2 gingen in! voeren, zouden we dio gunstige plaats moeten mis sen. Ook ten aanzien van het hoffen van opoonton verkeert Schagen in een gunstige conditie, wat gcillustreord kan worden met oen vergelijking to maken, b.v. met de gemeente Kromonio. In Krommenie worden geheven 80 opoonton op ge bouwde eigendommen, in Behagen 40 opcenten, Krommenie 20 opcenten op ongebouwd, Scnagcn 10, Krommenie van 50 toe 100 opcenten op do personeel© belasting, Schagon 50 opcenten, Krom menie 48 opcenten op de dividendbelasting, beha gen 30. Blijkens de toen nog niet behandelde begrooting wordt te Krommenie de burgerij belast met een op brengst van f 94000 aan gemeentelijke inkomstenbe- lasting, plus nog f 54000 aan andere belasting, in Schagen is dat f 76000 inkomstenbelasting plus f 23000 aan andere belastingen. Laten we die gunsti ge positie zooveel mogelijk trachten te behouden en ons een paar jaar bepalen tot een heffingspercentage van 1.75. Een beleid als de heer Van Nuland wil, waarbij men zal verkrijgen een groote schommeling, een enorme stijging, zou ik niet tot de mijne willen maken. Mocht het blijken dat ik een te optimistische kijk heb gehad, dan kunnen B. on W. volgend jaar altijtl nog met hun voorstel terugkomen. Uitbreidingen enz., al de straatwerken welke spr. opsomt, hebben wij steeds uit de gewone middelen betaald en in tijden waarin dat kan. is het ook zeker aanbevelenswaardig maar wanneer de omstandigheden, waaraan nie mand schuld heeft, dit niet langer mogelijk maken, waarom zouden wij die politiek dan niet wijzigen en evenals de meeste gemeenten doen, een leening sluiten voor dergelijke uit te voeren werken. Ik be veel de door mij voorgestelde finantieele afwikke ling in de welwillende overweging van B. en W. en den Raad aan. Voorzitter dankt den heer Trapman zeer voor diens belangrijke rede. De heer Trapman heeft ons eon hart onder den riem gestoken, zegt spr. en ik kan volledig met zijn voorstel, om het vermenigvuldi gingscijfer op 1.75 te bepalen, meegaan, en ben be reid, als de wethouders er mee accoord gaan, het voorstel van den heer Trapman over te nemen. De heer Gorter zegt dat bij hem het motief heeft gegolden, dat wapneer over 2 jaar 'hier een ander college zou komen te zitten, de gemeentefinantiën in een gunstiger toestand zouden verkeeren. Spreker kan zich neerleggen bij het voorstel van den heer Trapman, omdat het meer in overeenstemming is met het, voorstel van B. en W. dan het voorstel-Van Nuland. De heer Van Erp kan zich er niet meo vereeni gen om de winst van de gasfabriek in de gemeente kas te storten en evenmin om de leening der gas fabriek ten laste van dat bedrijf te brengen. De ge meentekas wordt dan wel ontlast, maar op andere wijze zal hot gold moeten worden opgebracht. Do heer Trapman is wel zeer optimistisch en' ik wil wel vertrouwen stellen in de door hom meegedeelde cijfers over de marktgelden enz., maar er zullen toch ook wel posten zijn die een nadeelig slot afin- wijzen, als rente en aflossing muziektuin en meer dingen die ik niet naar voren zal brengen. Voor spr. is het door den heer Trapman aangevoerde, nog geen bewijs dat een vermenigvuldigingscijfer van 1.75 voldoende is. Spr. hoopt van wel en daarom zal hij zich met het voorstel van den heer Trapman vereenigen, maar spr. wil wijzen op de mogelijkheid dat de beschouwing te optimistisch is geweest. De heer' Van Nuland heeft alle respect voor de uitvoerige redevoering van den heer Trapman, maar spr. zou het een fout vinden als de winst van f2500 der gasfabriek in de gemeentekas werd ge stort. Spr. acht dat zeer gewaagd, we zullen later ook weer nieuwe retorten hebben to bouwen. Wel kan spr. zich vereenigen met het voorstel de gas- fabriekleening ten laste der gasfabriek te bren gen, maar dat is nog maar een besparing van f1200. Bij voorbaat zegt spr. zich te verzetten tegen het idee-Bregman om het pereentage voor hoopere inko mens hooger op te voeren. Daardoor zullen do groo te inkomens te veel worden getroffen en wat aanlei ding zou kunnen geven tot kapitaalsvlucht, wat spr. bejammeren zou. Bgtalen uit dö gewone middelen acht» spr. een betere politiek dan geldleeningen te sluiten, want dan moet rente -en provisie betaald worden en spr. belast liever niet het nageslacht, maar wil liever een schoone lei hebben. Ook de kas- geldleeningen, al zijn ze dan noodzakeijlk, acht spr. een fout, en die ontstaan doordat de afrekening aer inkornstenlielasting te klein is. Misschien is spr. te pessimistisch, on is 2.50 to hoog, maar spr. acht een vermenigvuldigingscijfer vast te stellen op 1.75 een te "ewaagde stap. Voorzitter antwoordt den heer Van Nuiand, dat hij het niet erg vindt voor bestrating een geldleening aan te gaan en het is niet anders dan billijk het nageslacht voor een deel hiermee te belasten. Wat de opmerking over de kasgeldleeningen betreft, dat kan niet als argument gelden, want het kan bij de rijkste gemeenten gebeuren, dat men tijdelijk ge brek aan kasgeld heeft. De heer Trapman erkent, dat natuurlijk elke be grooting en rekenihg schommeling geeft te zien en zekerheid kan spr. niet geven, dan zou hij onbe taalbaar wezen. Spr. wijst er nog eens op dat hoe het vermenigvuldigingscijfer ook wordt gesteld, het op de rekening van 1925 geen invloed zal hebben. Wanneer er nieuwe retorten moeten worden ge bouwd,' kunnen die dubbel en dwars uit het ver nieuwingsfonds der gasfabriek worden betaald. Het storten van de winst in de gemeentekas wil spr. niet elk jaar herhalen, maar alleen bij uitzondering doen. terwijl toch vele gtemeenten zelfs drijven op de in komsten die zij putten uit hare bedrijven. Spr. ziet in die uitzondering geen bezwaar en hij zou het niet voorstellen als het gasbedrijf niet gezond was. Spr. dankt B. en W. voor hun tegemoetkomende houding. De heer Gorter merkt nog op, dat de overdracht der winst aan de gasfabriek wellicht bezwaar kan opleveren, in verband met dc belegging van het vernieuwingsfonds, n.1. een geldleening aan het eloctriciteitsbedrijf. Een vernieuwingsfonds dient uit liquide middelen te bestaan. De heer Trapman zegt, dat het geld er is en het is aan B. en W. om dat te regelen, wat absoluut geen moeilijkheden zal opleveren. De heer Hopman kan zich met het voorstel van den heer Trapman vereenigen en zou het bejamme ren als voor één jaar de belasting zoo omhoog zou worden gedreven. Met de middelen die de heer Trap man heeft aangegeven om dit tegen to gaan, kan spr. zich 'best vereenigen. Hij heeft er indertijd niet erg mee gesympathiseerd dat do gemeente een geldleening der gasfabriek overnam en nu de gas fabriek sterk staat, volgt daaruit dat de geldleening naar do gasfabriek wordt teruggebracht. Ook. de winstuitkeering aan de gemeente, daar ziet spr. geen kwaad in en het aangaan van een geldleening voor uit te voeren werken, spreekt vanzelf. We zijn hier steeds In de gunstigste omstandigheden geweest dat die kosten uit de gewone middelen konden worden betaald, maar dat behoeft geen vaste regeling te wezen. Hot voorstel-Trapman om het verraenigvuldigings- cljfer op 1.75 te bepalen, wordt door B. un W. over genomen en daarna mot algemeuno stommen aan genomen. Voorzitter zegt nu, persoonlijk geen voorstander te zijn van het ldée-Bregman, maar hij zal het in stemming brengen. De heer Brogman zegt het idee in overweging te hebben gegeven en waar voorzitter meent dat hij volgens het reglement van orde het voorstel-Breg- man in stemming behoort te brengen, zegt de heer Trapman dat indien het vorig college van B. en W. een zaak in overweging werd gegeven, het col lege zoo beleefd was hot in studio to nemen. Spr. veronderstelt dat het tegenwoordige college van B. en W. niet minder hoffelijk zal wezen on bovendien kunnen do raadsleden ook nu moeilijk een oordeel over het idée-Bregman vellen. De heer Bregman wijst er nog op dat in 1921 de zelfde. kwestie ter sprake is geweest én zijn idee houdt niet zoo'n verzwaring voor de groote inko mens in. De heer Van Nuland maakt nu nog bezwaar te gen do storting van f2500 winst van de gasfabriek in de gemeentekas, terwijl ook de heer Van Erp niet accoord kan gaan met deze financieele regeling. Zoowel Voorzitter als de heer Trapman wijzen er op dat dio finantieele regelingen vatszitten aan do' vaststelling van het vermenigvuldigingscijfer i Voorzitter brengt dan nu nogmaals in stemming 't voorstel om het vermenigvuldigingscijfers op 1.75 te brengen, waaraan dan vastzit de finantieele regeling als door den heer Trapman voorgesteld. Dit voorstel wordt nu aangenomen met 7 tegen 2 stemmen, tegen de heeren Van Nuland en Van Erp. j Wordt aangeboden een 2e suppletoire begrooting dienst 1925, betreffende de aangegane kasgeldleening. i Wordt vastgesteld tot een bedrag van f 17000. Volgt benoeming lid plaatselijke commissie van 1 toezicht op bet lager onderwijs, vacature mevr. Roos- Breed. Aanbeveling is: 1. mevr. A. Roggeveen-Ploeger, 2. Mevr. M. Zijdewind-v. d. Horst. Mevr. Roggeveen-Ploeger wordt met 8 stemmen be noemd, terwijl 1 stern wordt uitgebracht op mevr. De Boer. Tot lid- van de schattingscommissie, vacature mevr. Roos-Breed, wordt bij tweede stemming benoemd de heer Bregman, die de benoeming in beraad wenscht te houden. Daarna is aan de orde benoeming veilingmeester der eierenveiling. B. en W. bieden de volgende aanbeveling aan: 1. P. Raat, 2. A. de Heer, 3. A. Beers. Er waren 16 solli citanten. De heer Raat wordt anet 6 stemmen benoemd, ter wijl 3 stemmen werden uitgebracht op den heer A. de Heer. Daarna stemming ambtenaar van den Burgerlijken Stand, vacature P. Trapman. De aanbeveling van B. en W. luidt: 1 W. F. Gorter, 2. O. Huiberts. Nadat aan den heer Trapman als zoodanig eervol ontslag was verleend, wordt de heer Gorter met 8 stemmen benoemd, 1 stem werd blanco uitgebracht. Volgt voorstel tot wijziging van de Verordening op het heffen van gelden voor het gebruik van open bare gemeentewerken, bezittingen of inrichtingen. B. en W. stellen den Raad voor, voor het genot van het hebben van een benzinepomp op den openbaren weg, een recht te heffen van vijf gulden per kwartaal en de verordening bovenbedoeld aan te vullen met een dienovereenkomstige bepaling. Zonder bespreking goedgevonden. Daarna het voorstel met betrekking tot de verbroe- ding der Molenstraat. Naar aanleiding van deze aangelegenheid doelen Burgemeester en Wethouders den Raad mede, gelijk uit de bijgevoegde correspondentie blijkt, dat de on derhandelingen omtrent den aanleg van trottoir, vor- plaatsing der hekken, enz. .aan de Molenstraat op het doode punt waren gekomen. Burgemeester en Wethouders hebben toen genoemd Bestuur nogmaals tot een bespreking uitgenoodigd, waarbij is gebleken, dat het Kerkbestuur reeds het voornemen had den vrijgekomen grond ter breedte van 1 Meter van deh openbaren weg af te scheiden door een ijzeren hek, waardoor de verbreeding van de Molenstraat illusoir zou worden, terwijl genoemd Bestuur deed uitkomen, dat bij de indertijd gehouden bespreking, de meening bij heü had postgevat, dat de gemeente'de kosten van bestrating, verplaatsing der hekken, enz., voor hare rekening zou nemen. Burgemeester en Weihouders hebben toen den Ge meente-Opzichter opgedragen een nieuwe begrooting te ontwerpen, waaruit blijkt, dat het geheele werk is uit te voeren voor f 650. Waar thans het R.K. Kerkbestuur de gemeente voor de keuze stelt het werk voor rekening der ge meente te doen uitvoeren of de verkregen verbree ding bij het terrein van het Ziekenhuis te trekken, stellen Burgemeester en Wethouders voor het- werk voor gemeenterekening te doen uitvoeren, mits de af braak van do bestaande poort aan de gemeente io goedo komt. Voorts «tellen Burgemeester on WeUtojj dors voor den vrijkomenden grond, behoudens hou gare goedkeuring voor do gouioeute over te nent| voor de som van een guldon. Zonder bespreking'-worilt overeenkomstig hot vooji stel van B. on W. besloten. Bü do rondvraag informeert do hoer Hopmai hoe B. en W. staan tegenover do monflohon ciie ha pcroeelen nog niet hebben aangesloten bij do \Y toriciding. Er is al eens drang tot aansluiting ui geoefend en dat heelt tot gevolg gehad, dat me schen dio geldelijke bezwaren hadden, hun w oeolien hebben laten aansluiten. Er zijn eoht mensohon die dat niet hebban laten doen en vo wie hot finantioel1 geen bezwaar bolioei't to zjj Daarin nu schuilt eon onbillijkheid on spr. vraaj hoe do houding van B. en W. in, doZon is. Voorzitter zegt dat in liet vorigo college va B. on W. deze zaak meermalen besproken is besloten is om eenige clementie toe te passé Wel is spr. als hoofd van do politie bevoogd, zei verplidht, om to zorgen, dat do verorden êngi worden nageleefd, maar in dit geval hoeft spi zyn eigen oordeel wei achteraf willen sciiuiva De mcnschon van Lagedyk willen graag wal» leiding hebben en het Ls eigenaardig dat er in d kom monschen rijn/die geen aansluiting-won.schk Wanneer er nu .stemmen opgaan om tot vervolg^ over te gaan, dan wil spr. dat wel doen. De heer Hopman zegt, dat het wat anders is tn nu direct tot vervolging over te gaan. Het bl$ nu wel uit de mededeelingen van don voorzitte dat het de wensch van het vorige college van en W. was om niet vervolgend op te treden en si deelt nu mode, dat hem iets ter oore was gel men, wat hjj zelf niet wilde golóovon, nl., als z_ ■een der vorige wethouders, nog wel Voorzitter vt de Gezondheidscommissie, tot nu toe geweigerd 'hebben zijn perceel bij de waterleiding te dot aansluiten. Spr. wijst nogmaals op de groote billijkheid, dat niet kapitaalkrachtige menschon volg hebben gegeven aan don drang tot aansluituj terwijl anderen nog niet hebben aangesloten. Voorzitter wil op 2 pingen wijzen: in de cers plaats is niet besloten om nooit tot vervolging zullen overgaan, maar oordeelde het vorige a lego van B. en W. het beter het eon tijdje aan I zien. Spr. herinnert aan de privaten-kwestie, hl daarbii ook clementie werd toegepast. In de tweede plaats krijgt spr. iedere maand een opgai van het Waterleidingbedrijf over de aangesDfe perceeien en uit die opgave blijkt dat het aaat aangesloten perceolen langzaam toeneemt. En i langzamerhand de peroeeien werden aangeslo ten, zagen B. en W. dat liever, dan dwingend i te treden. De heer Trapman zegt ook dat juist het verscdji sel dat het aantal aangesloten perceeim steéi gioóter werd voor het vorige college van B. en een reaen was om to peggn, het gaat ook 'goe I zonder vervolging. Bloemen daal is* wat ons w centage van aangesloten perceolen betreft, za tev 'eden. Sehagcn is een der gemeenten mat In j grootste percentage aansluitingen. Om die redt meende het collego het voorloopig aan do ma 1 schen zelf' te moeten overlaten. Van hetgeen ij heer Hopman mededeelt over do niet aansluitic van het perceel van eon der vorigo wethouders spr. niets bekend, in geen enkele vergadering va B. en W. is dat ooit opgenoemd. Voorzitter zegt, daarvan ook niets te hebbe geweten. De heer Hopman herhaalt, gezegd te hebben, ds hh 'het ook met kon gelooven. ue heer Van Erp zogt, dat het juist is, dabi heer Heldor niet genegen was zijn perceel' doen aansluiten. Voorzitter doet de toezegging de aansluitini kwestie nog eens in B. on W. te bespreken. Do heer Overtoom wijst op do hokken in Landbouwstraat, dio voorzien zijn van zeer voorlijke punten, zooal's bijv. bij de Itijkslai I bouwwinterschool. Spr.'zou graag zien dat B. i W. hieraan hun aandacht eens yvilden schenk want die scherp gesneden punten ziijin zeer govaa lijk. Prikkehlraaaaf scheiding aan den open ban weg is verboden, maar deze scherpe punten zjj nog wel zoo gevaarlijk. .Voorzitter doet toezegging het punt jn oven? ging te nemen. AIls het nictfiu de politievororclenic is opgenomen, zou het er tussohon gevoegd rnoetf worden en anders zou getracht moeten worden langs den weg van overreding oen oplossing krijgen. De heer Gorter heeft juist opgemerkt dat 1 sommige ingezetenen do scherpe punten van hokken zijn afgeslagen. De heer Overtoom informeert nog of bij verbouwing van oen perenel in de Mo lenstra rekening gehouden is mee voldoondo openleggend: grond. Zijn B. en W. zoover gegaan als ze kond: gaan? Voorzitter zegt, dat het perceel aan 2 strat» ligt, aan het betrekkelijke voorschrift, hebben en vvsteeds streng de hand gehouden. De heer Trapman zejart, dat het bedoelde peroj een hoekhuis is. - Hierna sluiting. In bovenstaand verslag komt bij de bespreking over de u.l.o.School bij monde van den wethou der Van Erp een leelijke verdachtmaking voor aan het adres van den Verslaggever der Shager Courant over een van de vorige raadsvergadering gegeven verslag. Wij meenen in dit geval niet royaler te kunnen De Schager Courant vermeldde: De heer Trapman zegt dan, dat aan de U.L.O.- school 4 onderwijskrachten zijn, waarvan 1 leer kracht als zijnde boventallig, door de gemeente wordt betaald. De cursus is een 3-jarige en op pervlakkig bekeken zou men meenen dat 3 onderwijskrachten aan die school voldoende wa ren. Maar het schijnt dat het onderwijs aan de openbare lagere school niet geheel aansluit aan het onderwijs aan de U.L.O.-school en dat de vier de leerkracht als U ware noodig is om de kin deren, die op de UX.O.-school komen, pasklaar te maken voor het onderwijs daar. Spr. zou gaarne willen, dat B. en W. met de beide hoofden van scholen en den inspecteur vergaderden en eens nagingen in hoeverre hier verandering gewenscht was en mogelijk was. Spr. acht het noodig, dat do Raad weet of die 4e leerkracht overbodig is, of op een andere, wel licht betere wijze kan worden productief ge maakt. Men-heeft-spr. meegedeeld, en hij zegt het hier met schroom, omdat hij het niet heeft kunnen onderzoeken, dat de heer Kleiterp geen voldoende emplooi heeft en zijn lesuren niet alle bezet zijn. In een rapport zouden de hoofden der scholen en de inspecteur hun meening in- deze kunnen neerleggen. Het zal den aandachtlgen lezer nu wel duidelijk zijn, dat deze beide verslagen eensluidend zijn en hiermee dus de lwikerpraat van den hooggeachten wethouder ulkomen is weerlegd. Meer zullen wij er niet van zeggen, maar toch nog den wensch uitspreken dat de handel en wan- doen dan naast elkaar af te drukken, le. het do de Schager Courant gegeven verslag van het do het raadslid Trapman gesprokene en 2c. een m treksel uit de officieele en door den Raad goed! keurde notulen, waar de heer Van Erp zich zelf het onderhavige geval op beriep, als de onverdad bron. De officieele notulen vermelden: de Heer Trapman zegt dat aan do U.L.O.Sefa 4 leerkrachten zijn verbonden, waarvan één i boventallig voor rekening der gemeente ko( De cursus is een driejarige en oppervlakkig i men meenen. dat drie onderwijzers aan die scb voldoende zijn. Het schijnt echter, dat het onl wijs aan de o. 1. school niet geheel aansl aan dat aan de U.L.O.School en dat de 4e le kracht a.h.w. noodig is om de kinderen voor onderwijs aan de UX.O.School pasklaar te i ken. Spreker zou gaarne zien dat B. en W. met beide hoofden der scholen en den Inspecteur* nagingen in hoeverre hier verandering mogil en gewenscht is. Spreker acht het noodig dat Raad woet of die 4e leerkracht noodig is misschien op een andere wellicht hetere wU productief kan worden gemaakt. Men heeft spreker medegedeeld, en hl] zogtI hier mot schroom, omdat hij het niet heeft nen onderzoeken, dat de heer Kleiterp geen doende emplooi heeft en zijne lesuren niet a bezet zijn. In een rapport zouden de Hoof der scholen en de Inspecteur hunne meeni kunnen neerleggen. Schagen, 18 Mei 1925. Voor uittreksel conform. De Secretaris van Schal (w.g.) ROGGEVEEN. del van den heer Van Erp -teeds even bet rol baar on eerlijk zal blijken te zijn als onze versla! inet evenveel gerustheid als hij dan z. ij n wasdjü aan het openbaar oordeel zal kunnen prijsgeven wlj de onze' - de mm

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 2