Cl K Peek Cloppenburg's Herman Nypels, m n, s, Zaterdag 6 Juni 1925. 08ste Jaargang. No. 7649. TWEEDE BLAD. n9> sit 7. Geestelijk Leven. ISeeren- Kinderkleeding munt uit door soliditeit en pasvorm. Zie de Etalages. Bij het schoanentoi'et. Dient op Joede crème let. Uit het hart Yan Holland. De dingen om ons heen. Binjniervtjs^-'lsch Nieuim [k eindig-do het vorige artikel met de belofte i mog iets te schrijven over hen, die geetn, hoef te blijken te hebben nóch aan. het geschrei ve»., qh aan het gesproken, woord. "oor ik daartoe overga, wil' 'ik echter eerst nog! zen op het groote verschil; dat er is vootr zeer en, zoo niet voor allen, tussohon het "woord, dat lézen en tusschen dat, hetwelk wi jhooron. Iet geschreven woord staat daar voor ons ider meer. hoogstens met een kleratoontceken cursief gedrukt, wanneer de schrijver er den druk op gelegd wenscht te zien. YVij moeton. zelf n zin ervan verstaan en de waarde ervan kunnen palen in verband met het geheel, waarvan 't deel is. Hoe anders als het woord wordt gesproken. Dan komt ér Jeven in, dan. indien 't 'zoo mag uitdrukken kr%tfheb rieÜVimdafc spreker me het uit, dit woord gebruikt om dachten, ideoën, aandoeningen, te vertolken, door lezing bij: hem gewekt. Hebt gij» wel eens de beroemde toespraak tot de of don van Lebak gelezen in Multatuli's Max velaar? Rn hebt ge deze zelfde toespraak ook wel eens oren zeggen door een kunstenaar als b.v. _A1- ri Vogel? m Wat een verschil. De schoonheid, welke verbor- 5n blijft voor. 'menigen lezer, wordt plotseling openbaard aan den luisteraar. Dit komt omdat dor woord nu in zijn waren zin'wordt verklankt. Zoo kunnen zeer velen geengedichten genieten, [anneer zij' deze lezen, maar .nauwelijks hooren zij 1 lelfde gedichten voordragen of Ze roepen uit, niet hebben geweten, dat er zóó veel in zat. De «klaring is deze: h5jï of zdj, die voordraagt heeft er ieder woord nagedacht, heeft zioh volkomen irdrongen van de bedoeling van den dichter en st dit door de vintonatie weer te geven. rIieruit is ook te vorklaren, dat een zelfde fredj) »n geheel anderen indruk xmaakt, als zij; door eeni. >ed geoefend <yi kunstzinnig redenaar wordt uit sproken, dan wanneer zij1 door een spreker zonder iven van eloquentie wordt gehouden. Want we hebben 'niet te vergeten: praten innen wij allen, maar spreken is een kunst: >ed, zuiver, helder spreken, zoodat ieder woord ju waarde hoeft, is het doel slechts van enkelen, 'aar die enkelen kurüien met het woord dan ook •onderen doen. Zij kunnen duizenden bereiken, Wil ie door het geschreven woord niet worden \getroct- j Genoeg! Ik gevoelde het als een tekort in mijn IX doorgaande betoog, hierop niet tc hebben gewezen, j f;Thans kan ik overgaan tot wat ik me voor dit artikel 'tot taak heb gesteld. i - Daar rijft mensolien, die niet lezen en evenimin i geroex>en gevoelen te luisteren naar sprekers, j meenen wat te zeggen te hebben en zich dus I in of meer als leeraars, als voorlichters gedragen, i schakel hierbij de politieke redenaars uit, die 'oor een bepaalde partij! ageeren en denk alleen .an hen, die bij'' hun spreken slechtst bedoelen den Menschen op de een of andere wijze intollieotueel, r(jao oreel, aesthetisch of religieus, iets to geven. )eze menschen. kunnen wij' in twee groote groepen e bl( ordeelen. De eene groep wordt gevormd door de rwaanden en lioogharfcig'en, die denken, dat er oor hen niets te leeren valt, die meenen dat ze er 4 ryn. De tweede groep bestaat uit degenen, die *riéh. m hunne geestelijke ontwikkeling Jieelemaal niet ahijnen te bekommeren en tevredea rijn met de tred merlijke armoede, welke hun deel is, zonder de zijn rrogantio te bezitten, te meenen, dat zij veel me' e teekenen. eH- Wat moeten wij' wan deze beide g roep e n\zeg"gen ja Ongemerkt ze terzijde laten? Dit vinden inder- •en daad zeer velen het gemakkelijkst. Maar liet lijkt e toch absoluut verkeerd. Want we hebben met s. i vergeten, dat die hooghartigen en onversehiX igon torh ook eeu doel vormen van de groote ,sa- 1 uenleving en de structuur dezer samenleving af- ankeljjk is van karakter, aard, gezindheid, inzicht an de doelen, waaruit zij is samengesteld. Deze lw- roote waarheid mag nooit uit het oog worden >or erloren. En nu is het duidelijk, dat waar aiie poruitgang een weerspiegeling is van de ver- Lderingan welke er plaats hebben op geestelijk ibied, do zooeven aangeduidon. dus een zéér rem- aenden invloed uitoefenen. Waar nieuwe denk- iden zich aan enkelen hebben opgedrongen, at waakt tegelijkeiti j d bij deze enkelen het ver erlangen om daarvoor propaganda te maken of "nstens om daarvan te getuigen. Immers rij'zijn van doordrongen dat hun nieuwe inzicht in 't ilang is der samenleving, omdat het een schrede jrerder beteekent op den weg naar waarheid ot naar ijjisohooner mensch vorhoudingen. Daarom willen zij het nieuwverworvene tot ..gemeen goed .maken, opdat het worde tot 'een hervormende en herscheppende kracht. Dan echter stuiten riij: op vele haast onoverkomen- ike bezwaren, dan ondervinden de geweldig- nimende macht van de hooghartigen, die met een kero minachting de nieuwe beweging bejege - i en van de nvorsohillagen, die'er zioh niets an aantrokken, lerin hebben we immers ook de verklaring voor 't tgzaam tempo der evolutie. De geestelijke traag d van oen zeer belangrijk deel der menschel* er dc oorzaak van. En nu zal het voor hem, die nadenkt ook duide- lk zijn, dat door hen, die zoo gaarne do wereSd 'er op willen voeren, altij'd weer gepoogd wordt belangstelling te wekken en de mansoiien ervan doordringen, dat het .geestelijk lage peil waarop meerderheid staat, de oorzaak! is - dat nog zoo veel 'in deze wereld bestendigd blijft wat, genie ten naar de maatstaf van redelijkheid en zedelijk heid, niet duldbaar genoemd kan Xvorden. Daarom móet liet geestelijk leven zoo mogelijk gewekt on bevorderd worden ook in die kringen van menschen, waar men daaraan geheel vreemd I schijnt te zijn. Dit kan geschieden op twee ma nieren. Waar de hooghartigheid on daarmede gc- paard gaande onaandoenlijkheid er do oorzaak van is, daar moot het boset worden opgewekt van eigen onbenulligheid. O, ik ken ze im grooten getale -die menschen, rdie riek heel wat wanen, diemeenen a heel a wat te prestoeren en die bij nadere kennismaking zoo feestelijk arm blijken te zijn. Zij. zijn ternauwcr- tood in staat om. oen oenigszins diepgaand boek te yzen en gevoelen zioh te gewichtig om te zoeken aar voorlichting van anderen. Daar is iets in en van den ouden farizieër, die zich verheven (raande boven do rost. En zeer amusant is het dikwijls om mot hen te raten en hen dan zoo ongemerkt te laten voelen, at hun kennis bedroevend klein en hun begrip iterst bekrompen is. Daar had indertijd do beroemde Griek Soorates >n zeldzamen slag van. Hij ging met de mensc en •raten, stelde hun vragen en wist op die manier te overtuigen van hun geestelijke armoede. En 't is duidelijk, dat die geestelijke armoede, eerst gevoeld moet worden, vóór het verlangen naar geestelijk bezit kan opleven. Het zou me piet verwonderen of onder mijn trouwe lezers zullen er ook wel wezen, die bij een boven het oppervlakkig uitgaand gesprek met een ontwikkeld mensch, de gedachte bij zich voelen opkomen, dat er_ aan hun inzicht heel veel ont breekt en die dit betreuren. Want het is geen aangename gewaarwording zioh van eigen geeste lijk c tekortkomingen bewust te -worden. Maar heil zaam is het zeker. Ik heb 't zelf meer dan eens ondervonden. Het is mij herhaaldelijk overkomen, dat ik tegenover anderen mezelf in geestelijk opzicht minderwaardig vind. En dan komt vanzelf ao lust bij< mo op om opgemerkte leemten aan to vullen. Daar zit na tuurlijk eenige. ijdelhedd achter. Maarijdelneid niet de vulgaire ijdellieid, weJte zich vergenoegt met uiterlijkheden is een Godsgave las ik onlangs in een wysgeerig lx>ek. En dit is ook zoo, wanneer zij1 ons prikkelt tot geestelijke inpanning, cfti. tot hooger mensohzijn. In dezen zin moeten weijdel wezen, dat we .het niét kunnen verdragen, dat er nog zoo ontzaglijk veel ontbreekt aan onze ontwikkeling, dat we «tegenover zoo vele levenskwesties nog staan als onbeholpen, niets begrijpende kinderen, stumpords die in de duisternis rondtasten. Waar de behoefte om zioh geeste lijk te verrijken het gevolg is van onverschilligheid do fout der massa daar is het noodzakelijk vooral hiorop te wijzen, dat deze onverschilligheid, zie. Vop noodlottige jvijze wreekt. Ik denk hierbij' in 't bijzonder aan hen, dia<klagen over hun materioele lot,1 die de' Zwaarte vdes levens, Zijn zorgen en moeten, aan den lijve ondervin den. Zij' gaan gebogen onder den vloek van wat mode door hun sqh.u.ld zich bestendigt. Zij hunkeren naar beter leven. Maar dit betere loven kan niet komen, wannoer niet zij zelf andere men schen worden. Als ik dit zeg, bedoel ik niet, dat zij in wezen, zouden veranderen, want dit is een onmogelijkheid; onder alle omstandigheden zal de mensen steeds mensch blijven. Maar ik bedoel daar mede, dat ziji zioh zullen verheffen, door" het leven met zijn verhoudingen te overdenken, door in to dringeh in het karakter der maatschappij^ door te leeren verstaan wat redelijk en onredelijk is. Daar uit wordt gevoel van eigenwaarde geboren en besef van persoonlijkheid. Ik denk zoo dikwijls bij de aanschouwing der wereld en der menschelijke ellende aan hét woor<J van Nietszche, „Woest hard". Ik heb mij] vaak' aan dat woord geërgerd en tochtoch kan ik nietsna-. laten het telkens weer te overdenken. En nu ben j ik er voor me. zelf Van overtuigd, dat er toch veel waarheid zit in de bestrijding van sentimenteel medegevoel en medelijden. We moeten ik erken dat ik .er lang niet altijd toe in staat bon en dat mijn gevoel vaak over mijn redelijk inricht triomfeert hard kunnen zijn en wi'. moeten 't aan die duizenden die in ellende leven durven zeggen: gij; rijt zelf de oorzaak van uwe eJende, omdat ge geen levende, sterke menschen rijt met dappere zielen, die voor alles hun kracht 1 zooken in hun geestelijk bezit. Streeft eerst naar j kennis, inricht, zuiver begrip, staalt uw wil, ver heft uw geest, kortom, doet alles, wat de persoon' lijkheid vormt. Onze Kleedingtnagazi}nen brengen U daarin een mooie en levens goedkoope sorleering. PfIMfl behoudt of en in hoeverre het in verband met. En- gelsche belangen moet morden toegepast. UITKIJK. -zuivere terpentijncrême. Toch zijn er nog haken en oogen. Want Duitschland verklaarde zich alleen bereid om Als het nog een beetje drukker was geweest met Pinksteren op Scheveningen, hadden we er de ver schillende Zuiderzeecommissies bij moeten halen, om spoedontwerpen te maken voor het indijken van de halve Noordzee om er onze bezoeker» tenminste go-, tegenheid te geven tot ademhalen, Waar do menichen op zulke dagen vandaan ko« men, weet niemand on geen sterveling zal kunnen zeggen, dat hij van ziln strandverblijf ia opgefrlscht, Trouwens, het Is een bekend feit, dat de meeste men schen op zulke dagen niet uitgaan om zich de longen eens vol zeelucht te zuigen, of een ferme wandeling te maken, doch veel meer om eens te kijken naar „den remmer', die het ongetwijfeld is. Is die nieuws gierige lieden hun schreden naar elders richtten zou er genoeg plaats over blijven voor dagjesmenschen, Doch voor den Hagenaar en elders zal het wel niet veel anders zijn zijn de vreemdelingen een oven groote bezienswaardigheid alö het strand en de Ge vangenpoort voor den bezoeker. Zoodoende hebben we allemaal wat te kijken, is het lekker vol, lekker roezemoezig, lekker stoffig en zweeterig en wordt er lekker gedrongen om een plaatsje te krijgen in een café of in het een of ander vervoermiddel. Eilieve. wat wil het kuddedier, dat mensch heet nog meer? En dan de sensatie van „haast" overreden te zijn door een of ander motormaniak met duettiste achter zich of door een vrachtford die me- de Zondagsche carosserie iö gepromoveerd tot plezierrijtuigEn de heerlijke griezeling van niet meo te zullen komen met de tram Dit laatste, is een illusie, want men komt altijd mee, is het niet met de eene, dan met de andere lijn, zulk een verdrag te sluiten ten opzichte van de westelijke grens, terwijl het ten aanzien van die met Polen en Tsjechoslowakije nog altoos hoopt langs di]>lom'atieken weg een verandering van hot vredes verdrag te verkrijgen. Dit nu was Frankrijk aanvan kelijk geheel niet naar den zin want Warschau en Praag zijn nu eenmaal dikke vrienden van Parijs en want het queuesuysteem is perfect en vooral in den hebben verdragen gesloten van militaire strekking, laatsten tijd zijn er zooveel verbindingen bijgekomen, waarbij onderlinge hulpverkening wordt toegezegd, en kan er zooveel extramateriaal worden gerequi- Valt Duitschland dus te eeniger tijd de Polen of Je reerd. dat het bijna onmogelijk is, dat er iemand be- Tsjechen lastig, dan moet Frankrijk helpen en de hoeft te gaan loopen. Tenzij hij natuurlijk haast «enige manier om dit naar behooren te doen is via heeft en niet een half uur wil wachten, alvorens hij het Rijnland. De Fransche troepen zouden in zuik een i aan de beurt is om vervoerd te worden, geval in Duitschland moeten vallen en, als h.-t pakt j Wacht hij eventjes, dan gaat het snel genoeg, eenmaal bestaat, zou dus Engeland tengevolge van j want de Haagsen^ trams hebben legenwooi'd^g voor- zulk een inval Duitschland moeten bijstaan tegen aj 0p de buitenlijnen een soort snelheidsman'ie, die don ententegenoot. De groote moeilijkheid was dus een formule te vinden, waardoor wel wederkeerigboid zou worden betracht, doch zoo, dat Frankrijk tcch zijn vrienden en vazallen in het oosten te hulp zou mogen ko men. Het werpt een eigenaardig lient op d.» mentaliteit vhu dipli maten, als zij bij het gaa.i sluiten van een overeenkomst in de eerste plaat •.•eiiKon aan wat er zal moeten gebeuren alö de partijen rechtstreeks tegen alk een overeeukon-rt "i 'wt-r g »*o haiid-*- leu. Waarom maakt men dan papier vuil en tijd zoek, als mer elkander tooi. d* bedoeling t'jodi 'hl van valsch spel te willen spelen? nog in de hand wordt gewerkt door den grooten af stand van halteplaatsen op vele trajecten, waar het publiek best een halte meer zou kunnen gebruiken. Vermoedelijk zal d{t punt dan ook wel ter sprake ko men bij de groote discussie, die eerlang over het al dan niet voortzetten der concessie zal worden ge voerd. Omtrent den uitslag dier debatten is natuurlijk nog niets te zeggen, gezien do samenstelling van den Raad. De oude democratische stilling, dat bedrijven vooral als zij een monopolistisch karakter dragen, in handen der overheid moeten zijn, heeft in de laatste jaren veel aan aantrekkelijkheid verloren, aangc«ien men heeft geconstateerd, dat overheidsexploltaUe in vele gevallen ook niet alles is. Niet slechts wat de IT wenschen van het publiek betreft, i9 een particuliere Hoe dit 21): er is een uitweg ggevonden, waardoor maatschappy vee,^r tot tegemoetkoming kool en geit kunnen worden gespaard. PranKnji. vooral indien er mogelijkheden Azou zijn'van concur mag desgewenscht, als Duitschland op Warscnau rentie bij ntet voldoen aan die wenachen en verlam of Praag lostrekt, in het Rijnland vallen zouder gen9) ookiade particuliere maatschappij, die ^faJf„dh winst moet maken on waarvan do leiders 't toch ook aan aï rnuti^hiend ?A voor 'n groot deel van hun tantièmes moeten hebben, Jülndïïilv ïit^ rmi„fV6el meer bedacht op doeltreffend werken 'en het zet- J1™ nHn.n rtfmiSn tcn den huik naar den wind, dan een overheids- waren de Franschen xoen zij meenden, dat door deze nt.ja«nniY,:.,« j- ,,,„*.1,* OBi wawinranninn jfn verklaring hun doel bereikt wasIn Je eerste plaats Z af™jklng oelaten wübUÏÏE zal er vermoedelijk geen sprake van zijn, dat |?t miMteheT«^hil hebLn^etLbliek wll^të Duitschland genoegen neemt met een aldus geamen- „1 u f1 f „u deerd pakt waardoor de zone langs den Rijn, waar- wethouder hun de hand in het zelf'geen troetfen mag Sn, wel aantast- '°f"d s ibaar zou zijn voor Belgen of Franschen. als deze bescfaermin« zouden meenen aanleiding te hebben tot een actie. I v'"',' ,.h( Maar er is meer. Engeland geeft die verklaring °t'zc/h,H^e'a'da li' niet af op losse schoeven, zoodat dus Frankrijk on- j ïfi 11' der een of ander .voonvendsol op sancties zou kun- <la' leider bij de particuliere zaak die ver- non uitgaan of iets dergelijks. Hot belooft alleen voor "f °P ™,r'ief„1'^1 het geval, dat volkomen reglementair is, in zulk d'rcct<!ur 10 openbaren dienst mits hU z ch maar een grensoverschrijding geen casus foederis te zullen houdt aan zijn reglementen, kalm blijft wie hij is, SCHAGEN BELDEK. Zoolang gij dat verzuimt, zult gij daarvan de bittere gevolgen ondervinden. Slaven rijn zoolang slaven als rij slavenzielen bezitten. Daar is een veel gesmaq-d bijbelwoord, dat nu, Eromt. Een .woord, waar veel mee is gespot, en waarom "nóg vaak gelachen wordt. Het is het bekende: „Zoek eerst het koninkrijk Gods en zijne opreohtigheid en al het andore zal u .toege worpen worden." Daar zijn tallooze woorden in den bijbel, welke ik verwerp als totaal verouderd, maar met dit woord dweep ik omdat ik er eLken dag opnieuw^ do waarheid van leer kennen. Ik hoop dat 't den lezers duidelijk zal zijn, wat met dit woord wordt «bedoeld. Als- ik domino was, zou. ik er een. preek over gaan houden. Nu bepaal' ik me slechts tot een korte aanduiding vanv wat naar mijn© meening de bedoeling dezer woorden is. Er wordt in gezegd, dat aan ;üie ^uiterlijke en stoffelijke hervorming on verbetering vooraf moet gaan de geestelijke hersohepping. En wanneer wij de historie der mensohheid be- studeeren, "die aandoenlijke geschiedenis van de j worsteling der mensohheid om te stijgen naar i aldoor hooger niveau dan vinden wij daarvan de doorloopende bevestiging. i Maar wat weten de meesten 'Van de gesohiedenisi en wat verstaan ^ijJ van hare lessen? j Wat kan hun die geschiedenis sohelen? Ze be kommeren rioh alleen maar om hun klein, stoffe- i lijk bestaan. O! daar komt 't weer op me af het woord van Nietszche: weest hard! Ja, >uird wil ik nu wezen: ei> ik wensch 't met I grooten nadruk tot de onversohilligen, die zich om hunne geestelijke ontwikkeling niet bekommeren ,to zoggen. Gü verdient het bittere lot, dat gij j draagt, gij rij niet beter waard. Wie te lamlendig j is om een tier, vrijt mensch te worden, moet ,slaaf i zijn,en rijn nek buigen. Ik Zal hier niet verder op ingaan, dk hoop \dat 't mij' gelukt is do groote jvaarde aan te duiaon van 1 den bloei van wat ^vij» noemen „liet geestelijk leven" omdat daardoor ae vooruitgang der mensoh heid göheel wordt beheerscht. Dan zal 't duidelijk wezen, dat d>e belangstel ling voor geestelijke vraagstukken nooit de groot kan wezen en wh die belangstelling moeten wek ken overal, waar t ons mogelijk is. A&TOR.) zien. Want, beet het, als Duitschland1 de Polen of Tsjechen zou aanvallen, treden de bepalingen van den Volkenbond in werking en stelt de raad van den Rond, mits eenstemmig, en zonder medewer king der leden, behoorende tot de betrokken lan den vast. welke maatregelen dóór de Bondsleden moeten worden genomen tegen den vredestoorder. Als dit militaire maatregelen zijn, moet er natuur lijk door het Rijnland worden getrokken en spreekt het dat Duitschland dan, als zijnde een geproclar me.erd overtreder zijner plichten ten aanzien der volkerengemeenschap, geen aanspraak kan doen gel den op contractueele hulp van Groot-Britannië. Als Engeland echter een algemeen© verklaring gaf, dat Frankrijk om zijn vrienden te helpen ook ezonder deze uitspraak van den Volkenbond door het Rijn- terwijl de gemeenschap de tekorten draagt. Zooge naamd ten behoeve van het algemeen belang. Men zie diensten al9 spoorwegen en posterijen, die kalm hun verliezen afwentelen op den staat, hoewel zij in de handen van particulieren (en desnoods con- curreerende particulieren) vermoedelijk een niet on aardige winst zouden opleveren. Als men de posttarieven ziet en de wijze, waarop het zakenmenschen onmogelijk wordt gemaakt een ©enigszins uitgebreide circulairecampagne te voeren, wegens de kosten, als men ziet hoe een brief naar het buitenland, bijv. naar Engeland twintig cent kost. terwijl het antwoord er op den Brit op hoogstens 12>» cent komt te staan, en hoe de Brit zijn correspon dentie naar alle hoeken van de wereld, waar de ko lonies en dominions zijn. kan verzenden, tegen bin- i land zou mogen optrekken, zou het in groote moei- 1 nenlandsch tarief, dat slecht9 tweederden bedraagt lijkheden kunnen komen. Al was het alleen maar, van dat hetwelk tusschen Nederland en,Belgiö wordt dat volstrekt niet gezegd is, dat zulk een Fransche geheven, ziet men toch wel in, dat er iets niet in den opmarsch dadelijk en afdoend succes heeft en dait de j haak is met dezo ovorheidsoxploitatie. Niet alleen kans niet zou zijn uitgesloten, dat de Franschen weer Jat de post veel meer to doen zou krijgen bij een la- terug zouden moeten, achtervolgd door de Duit- i 1 schers, die dan op hun beurt de militairo onschend baarheid' van (hun eigen) Rij-nland zouden moeten schenden*. Als er een algemeene verklaring ten gunste van Frankrijk was gedaan, ook zonder het bevel van ger tarief en dus door „grooter omzet bij lager prijs meer zou verdienen", doch ook onze zakenmenschen worden gehandicapt. Wie van hier circulaires naar het buitenland zou willen zenden: zeg een bloemist, betaalt voor duizend stuks 50 gulden port. Hét Fran- den Volkenbondsraad, zou Engeland dan tegen; sche modemagazijn, dat zijn boekjes naar Nederland Duitschland moeten optreden, hoewel Frankrijk fei- j stuurt, de Engelsche kleermaker, die klanten poogt fhlijk het eerst de militaire onzijdigheid zou hebben te werven, betaalt per duizend stuks resp. even geschonden. I twaalf er. nog geen 25 gulden (honderd frank en Beziet men de zaak dus goed, dan zal het veilig- 5 2.1/8). Bij gelijke verkoopsprijzen kunnen zij dus, heidspakt niets anders zijn, dan een herhaling van als zij zeg vijftig bestellingen krijgen op hun duizend wat er in het statuut van den Bond is te lezen: j circulaires en elke bestelling een waarde heeft van 1 dat men elkander niet zal mogen bestelen en dat wie 25 gulden, dus op een algemeene waarde van 1250 gld. het toch zou doen, alle andere leden- tegen zich met inbegrip van onkosten, als het overige hetzelfde krijgt. blijft, hun waar leveren als volgt: de Nederlander fe- Feitelijk is het pakt nog iets minder, want zooals gen 1300, do Franschman tegen 126250. de Engelsch- oekend is, erkent Duitschland alleen ten opzichte man tegen 1275. Simpel tengevolge van het postta- Het heeft er thans allen schijn van, dat het vei- ligheidspakt tusschen Duitschland, Groot-Britannië. Frankrijk, België en wellicht Italië nu toch inderdaad tot stand zal komen. i Tenminste de mogelijkheid hiervan is veel grooter 'geworden nu men in Frankrijk genoegen wil nemen met de door Engeland geformuleerde interpretatie, dat het moet zijn een wederkeerig veilighcidsver- drag. waardoor dus Frankrijk en België en aan den •anderen kant Duitschland zeker zijn tegen aanvallen, omdat de eventueele aanvaller weet, dat Engeland het slachtoffer zou bijstaan. Hierop toch komt de formu leering neer .die dj Britsche regeering te Parijs liet overhandigen*. an rtle westgrens geen pogingen tot herziening van I het vredesverdrag in het werk te zullen stellen, het geen' niet anders kan worden uitgelegd, dan dat het dit wel zal willen ten aanzien bijv. van de grens met Polen en dan natuurlijk in do eerste plaats t.a.v. Oppcrsilezië en Donzig. De uitleg hier gegeven, dat i dit amendeeren zou moeten worden verkregen langs i diplomatieken weg ,is dwaasheid. Dit spreekt van zelf. Want de diplomaat, die ge- j daan krijgt, dat een ander land, alleen door zijn overredingskunst en zonder dat er een dreigement I van welke soort dan ook bijkomt, afstand doet van gebied, vooral als om dit gebied zco is geintrigeerd als óver Oppersilezië. die diplomaat moet nog worden geboren. Hij kan zeggen: jelui hebt nu dit land van ons afgenomen, maar we zouden het graag terug héb ben. Wil jelui niet zoo goed zijn? Maar op deze be- elefde vraag komt ongetwijfeld het beleefde ant woord: man, wij denken er niet aan Het lijdt geen twijfel of de Duitschers zullen met zeer voldoende argumenten moeten aankomen om hier een wijziging in den toestand te krijgen. Arfcu- menten, die zooal geen wapengeweld, dan toch de bedreiging er mede, zullen beteekenen. Dan komt de practische zin van den Engelschman boven, die zegt. dat hij zeker weet. dat een groot deel van het Britsche publiek en zeer zeker dat van al dc Dominions er geen seconde aan denkt om zich in een oorlog te steken wegens een paar dorpen ergens aan den Weichsel én dat er dus voor een pakt, waarbij Engeland het zwaard zou moeten trokken voor een conflict daar of aan den Donau, naar Engelsche op vatting geen plaats bestaat. Als Maandag de heeren Chamberlain en Briand gaan praten weten zij van te voren, waar het op staat: er komt misschien een pakt tot stand, doch een waarvan Engeland zich ten allen tijde het recht van interpretatie voor- ricf maken zij dus een gemakkél ijken extra voor sprong op hun Nederlandschen concurrent. Die ver moedelijk, dit wetend, zijn circulaires binnenhoudt, met het gevolg, dat de posterijen een gemakkelijke bate derven, dat de vreemdeling kan leveren hier te lande, terwijl wij ginds veel moeilijker kunnen con- curroeren. Een der fraaie gevolgen van bureaucratisch beleid en gebrek aan visie, inhaerent hieraan. A. DE KAMERVERKIEZINGEN. Op 7iaterdagmiddag 13 dezer zal de openbare vór- gadcring van het Centraal Stembureau plaats heb ben, waarin de nummering van de verschillende can.- didatenlijsten haar beslag krijgt. OPLICHTING. De vorige week kregen de zes bewoners van twee aan den Essenburgsingel te Rotterdam staande hui zen bezoek van een heer, die zich voordeed als be lastingambtenaar, en nauwkeurig inlichtingen in won omtrent huishuur, den eigenaar van de hui zen, enz. Dinsdag j.1. kregen dezelfde bewoners bezoek van een anderen heer. die een aktentasch bij zich had en kwitanties aanbood voor de verschenen huishuur. De kwitanties waren gedrukt, voorzien met den naam van <len huiseigenaar en diens handteekening. Twee bewoners waren niet thuis, doch de vier anderen be taalden prompt de gevorderde huren, die van f 50 tot f 60 heliepen. Bedoelde huizen zijn een paar maanden geleden van eigenaar verwisseld, zoodat hij de huurders geen argwaan werd opgewekt. Eerst toen gisteren de fei-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 5