Alumni Nleows- Firma DE LANGE 5 DE MAAL, GLASTRA'S SCHOENEN Nemen gelden in Deposito. Verleenen Credieten. Spaander's Kleeding. SCHAGER OPTISCHE SLIJPERIJ, CORRICIDE één nacht Zaterdag 27 Juni 1925 68ste Jnnrgnng, No. 7661. Uitgevers i N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen, IEEST1 BLAD. Bmoeniaiuisch Nieuws j HYPOTHEEK op LANDERIJEN 5 °|0 RENTE. De Firma MEIJER PELS, Admlnislrateurs-Rentmeesters te Alkmaar, Zitdag Donderdags In Hotel „Vredelust". GEDIPLOMEERD Gi:br. Rotgans, .Moi|nchagecn'3' Gemengd Nieuws. Dit blad verschijnt viermaal 'per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel moge'lijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. - INT. TELEF. no. 20. Prijs per 3 maanden fl.66. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. dit nummer bestaat uit 5 bladen. te rotterdam is een raadslid dit de met den neus naar beneden omlaag storten. Men heeft dadelijk oen onderzoek ingesteld, dat eerst togen half vier tot een resultaat hoeft goieid. Men heeft toen vastgesteld dat er, met den bestuurder, vier menschen in het vliegtuig hadden gezeten. Allo vier waren dood. i Havas meldt nog dat alle boom en ter plaatse waar het toestel ia neergekomen zijn afgeknapt. De motoren van het vliegtuig (dat volkomen vermeld 1 is) zijn diepr in den grond gedrongen. hebben gelden beschikbaar Voor le hypotheken op landerijen a 5 rente. Houden eiken tfonderdag van 9'/a—lt'/s uur zitting ln Caté „CÉRÈS" te SCHAGEN. ZAAL VERWIJDERD. ■De voorzitter van den gemeenteraad te Rotterdam is gistermiddag voor het eerst genoodzaakt geweest, gebruik te maken van het nieuwe reglement van orde, dat hem de bevoegdheid geeft den raad voor te stellen oen lid, dat zich onbehoorlijk gedraagt, voor den duur der zitting uit te sluiten van het bij wonen der vergadering. Daarbij1 'is reeds direct ge bleken, dat aan dit reglement de fout kleeft,, dat de beoprdeelmg niet wordt overgelaten aan den voor zitter zelf, ofschoon die krachtens zijn functie met het handhaven der orde is belast. Het was de heer Van Burink die het incident ver oorzaakte, terwijl zelfs de rapalliaan die een interpellatie had aangekondigd over het ongeval, dat dezer dagen door een onge lukkig schot der politie is gebeurd, zoo fatsoenlijk was te zwijgen toen de voorzitter, onder vertolking van zijn leedwezen over het gebeurde, meedeelde dat de Raad volledig op de hoogte zou worden gesteld van den afloop van het justitieel en politioneel onder zoek. Toen vond de communist Van Burink de gele genheid veel te schoon'om niet eens, zonder dat hij van iets wist, tegen de politie uit te pakken. Nadat hij zich niet aan de orde had willen onderwerpen, schorste de voorzitter de vergadering, doch na de heropening der zitting begon het lieve leven opnieuw. En het was toen dat de voorzitter zijn voorstel aan den Raad) deed dat, niettegenstaande d'e oppositie van het meerendeel der socialisten werd aangenomen. Dé uitgestootene werd daarop uitgenoodigd de ver gadering te verlaten, doch onder groot kabaal wei gerde hij ztilks en 'bleef zitten. Daarop werd de ver gadering opnieuw geschorst en kwamen de recher cheurs in de zaal om den schreeuwer te verwijderen. ■Gelukkig was toen de heer Van Ra/vesteijh zoo verstandig om zijn partijgenoot aan te raden mee te gaan, anders was het misschien nog tot een klop partij gekomen. Jammer, dat het hoofd der fractie niet eerder h.ad ingezien wat zijn plicht was. De raadszitting kon daarop voortgang hebben doch veel is er niet meer behandeld. ernstig motorongeluk. Te Vught had op den Helvoirtsaheri weg, nabij Sparrendaai, een ernstig motorongeluk plaats. De 40 jarige F. H. Trum, wonende opZonneheuvel, ahuwd en vader van twaalf kinderen kwam uit eenige ren den vrachtkar op, waar hij onder kwam te vallen. Onmiddellijk was geneeskundige hulp aan- door den heer J. A. de Baok, voorzitter der afd. Deventer van den V.D.B.. die er aan 'herinnerde, dat de heer Marohant voor 25 jaren door genoem de afdeeling voor de Kamer werd gekandideerd en door het district Deventer gekozen. Spr. overhad digde aan den lieer en aan mevr. Marohant eenige bloemstukken- De heer A. Kelderman, oud-wethouder alhier, herinnerde den heer Marohant aan diens eersten/ strijd voor de democratie in Deventer, en roemde de volharding van den jubilaris in dien later zoo fel' geworden strijd. Spr, overhandigde den heer heer Marohant een foto van zijn geboortehuis te Deventer en aan mevr. Marohant een groote De venter koek. Een afgevaardigde van de afdeeling Diepenveen van de V.D.B. voegde daaraan zijn goede wenschen toe. De heer Marohant werd daarna gehuldigd door den heer Veen uit Twello, die sprak namens deus Bond voor Staatspensionneering, en door- mej. Varossieau, namens den Bond van Staatsburgeres sen. Hierna hield de heer Marohant een verkiezings rede. - zelfbevrijding. Do-nderdag hebben, voor de Vierde Kamer der Recht te Amsterdam terecht gestaan een 48-jarig koopman in stoffen, wonende te Utrecht, en zijn 23-jarige zoon, een te Schoten woonachtig koopman. De vader wordt beschuldigd' van wederspannigheid, eenig lichamelijk letsel tengevolge hebbende, en de zoon van het be hulpzaam zijn bij' zelfbevrijding. De feiten komen op het volgende neer: De vader was in een civiele procedure gedaagde geweest en werd' op 24 Npv. 1924 veroordeeld, tot be taling van 36.000 francs. Dit vonnis werd uitvoerbaar verklaard bij voorraad en lijfsdwang. Daar hij: niet aan het vonnis voldeed, werd hij door deurwaarder Stoppelsteen op Maandag 11 Mei 1.1. gegijzeld. De man verzette zich tegen de gijzeling, waarop hij dienzelfden dag voor den de'stijds fungeerenden pre sident der Rechtbank alhier werd geleid.. Deze acht te d'e gijzeling evenwel rechtmatig, zoodat de be- Ecn uitgebreide keuze DAMES», HEER EN- EN KINDERSCHOENEN, VAN RUSWIJ K'S Schoenhandel Schoenmakerij. Prijzen naar kwaliteit zeer billijk. plaats gehad, werd' de vader in preventieve hechtenis gehouden. De beide beklaagden werden gehoord en tevens de rijksveldwachter De Vries, die verklaarde, dat de eerste bekl. bij het verlaten van het Huis van Be waring in eens in de, auto, die heel langzaam voor reed, sprong. Getuige sprong direct op de treeplank. Er werd geroepen: „harder rijden!" en de eerste bekl, trok en sloeg met beide handen aan getuige's handen, zoodat hij zich stevig moest vasthouden om niet te vallen en geen wapen kon grijpen. De auto Üep zeer snel en slingerde, maar aan getuige's her haald geroep: „halt houden!" werd geen gehoor ge geven. Op de Stadhouderskade duwde de eerste bekl. hem weg, zoodat getuige, dicht, bij den vluchtheu vel op straat viel. Verder bleek nog. dat de auto met groote vaart zigzagsche bewegingen maakte en dat de tweede bekl. zicb niet stoorde aan de waarschuwing van een verkeersagent, om te stoppen. De ambtenaar van het Openbaar Ministerie bracht hulde aan De Vries, die zich dapper en flink had ge dragen. en laakte de houding van de beide beklaag den. Spr., het ten laste gelegde wettig en overtuigend bewezen achtende, eischte ten slotte tegen den va der acht maanden en tegen den zoon vier maanden gevangenisstraf. 'Na het pleidooi der verdedigers, Mr. Hartog de Vries en Mr. Pauwels, werd invrijheid9Stélling van den eersten beklaagde ingewilligd en de uitspraak bepaald op 9 Juli a.a. motorongeluk. De heer Zuidscherwoude van Petten werd Woens dag in den Belkmerweg aangereden door de visch- auto van Callantsoog. Genoemde auto kwam toete- is Donderdagochtend op den gewonen ,tijd in goe den staat uit Schiphol vertrokken. De weerberich ten in Waalhaven, waren goed bij het vertrek om 10 uur. Geen der deskundigen hier kan zelfs bij benadering veronderstellen hoe het ongeluk gebeurd kan zijn. Zooals bekend is, wordt elk: toestel dat vertrekt nauwkeurig gecontroleerd. Het ongeluk moet omstreeks 12 uur gebeurd zijn. Toen het toestel, de F III, omi 1 uur nog niét te Parijs geland was in men vandaar uit gaan int'or- meeren, waarbij bleek dat Brussel op den normalen tijd was gepasseerd. Men iö toen verder gaan zoeken tot de afgelegen plaats des onheüs was ge vonden. De slechte verbindingen van de plek waar het ongeluk plaats'had, verklaart dat het bericht hier zoo laat is ontvangen. Zoodra de K.L.M. bericht kreeg heeft zij den technischen leider uit Rotterdam, den agent uit Parijs en een rechtskundig adviseur van het hoofd kantoor naar de plaats van het ongeval gezonden om een onderzoek in te stellen en het vervoer der verorgelukten te regelen. De bestuurder, M. Klunder, is 32 jaar oud en ruim een jaar .in dienst bij *de K.L.M. Hij 6tand reeds voor hij bij de K.L.M. ii* dienst trad bekend als een secuur en rustig werkende piloot. Klunder is gehuwd en Jieeft een kind. Jhr. van den BrancLe- 1'er is kantonrechter te Middelburg. De heer La- bouelière is ongehuwd. De Amerikaan is afkom stig uit Bixx>klijn en was voor zaken op reis. N. R Ort. wezig. Trum heeft een geoompliceerdé bovenbeen fractuur bekomen benevens nog verschillende andere lichtere kwetsuren. P. BRISéE WEER GEARRESTEERDL De beruchte in- en uitbreker Piet Brisée is, naar de Tel. verneemt, Donderdagmiddag te Amsten dam opnieuw gearresteerd. Men zal zien herinneren., dat Brisiée verdacht werd van medeplichtigheid aan de inbraak in het Correspondentschap van de NederTandsche Bank te Amersfoort. Eenige maanden geleden wist hij op een stillen Zondagmorgen te Amsterdam uit zijn cel in hetbrueau St. Pietershal' door het verbreken van eenige tralies te ontsnappen. Korten tijd later had de politie den man opnieuwt te pakken en hij werd voor het nader justitieel' onderzoek opgenomen in de Psychiatrische Kliniek te Den Dolder bij Amersfoort. Ook daar wist hij 'te ontsnappen. Dat Cv as op den 16en dezer. En Donderdag is aan die nieuwe vrijheid een einde gemaakt. De politie van het bureau Pieter Aertzstraat tv as nl. tor oore gekomen, dat Brisée reeds 8 dagen verblijf hield in een woning in de Dusartstraat. Een onderzoek bevestigde de juistheid van het bericht, de gezochte vertoefde daar onder oen aangenomen naam Gistermorgen vatten eenige rechercheurs bij de wonig post om het oogenbiik af te wachten, dat j Brisiée naar buiten zou komen. Tegen twaal'ven i gebeurde dit inderdaad en onmiddellijk werd hij door de politiemannen beetgepakt. Eerst hield wj zich van den domme en gaf een verkeerden naam j °P» maar de rechercheurs haddein hem terdege, her-1 kend. Zonder zich tegen zijn nieuwe arrestatie te j verzetten fiet hij zien naar het bureau overbren- gen. waar zijn identiteit ai' spoedig onomstoote- <üjk kwam vast te staan, Brisée is des middags naar hot hoofdbureau j va,i Politie overgebracht en zou vandaar op frausj port naar Utrecht en daar opnieuw ter beschikking*! van de justitie worden gesteld. MR. MARCHANT TE DEVENTER GEHULDIGD. Deventer, 25 Juni. Gisteravond heeft een groot! aantai geestverwanten het Tweede Kamerlid mr. H. IMarohant gehuldigd ter gelegenheid v%p diens 25-jarig jubileum. Na een muzikale huldigingj ten huize der familie 'Ankersmit aan den Zwofsohej weg wachtte den heer Marohant een volle Sohouwri p.iirgnaal', die hem en zijn eohtgenoofce met harten j üjke ovaties ontving. De heer Marchanfc Anno 1805 Alkmaar. Klulslnrlchtlng te Alkmaar. DE MOOISTE DE GOEDKOOPSTE ZONDAGS NIET GESLOTEN klaagde weer naar het Huis van Bewaring werd teruggebracht. Inmiddels had: de tweede bekl., de zoon, zich ln verbinding gesteld met mr. F. Pauwels, waarop een request om. zich tegen: de gijzeling te verzetten werd opgesteld. Dit verzoekschrift werd ingediend. De zoon bracht nu op Dinsdag 12 Mei eerst een be zoek aan het Huis van Bewaring, waar hij met zijn vader gesproken heeft. En toen nu daarna de vader, op last van de officier van justitie, door den rijksveld wachter H. J. de Vries van het Huis van Bewaring naar het Gerechtsgebouw aan de Prinsengracht zou worden gebracht, teneinde door den president der Rechtbank te worden gehoord over het ingediende voorschrift, reed de zoon met een automobiel voor. De vader sprong in, de auto en de zoon, die aan het stuur zat, reed snel met de auto weg. Rijksveld wachter De Vries was evenwel op de treeplank van de rechterzijde der auto gesprongen en hield zich met de hand aan het motorrijtuig vast, met de be doeling in het motorrijtuig te komen om zijn arres tant vast te 'grijpen. rende uit een dichtbegroeide laan. Bij het nemen van den bocht aan den hoofdweg, kwam zij in botsing met den motor van den heer Z. De motor werd vrij wel vernietigd, terwijl de heer Z. eene glaswond aan den wang ontving. Per melkauto werd Z. naar huis gebracht. DRAAGT ALKMAAR—HOORN. word het eerst toegesproken Men kan beter GEEN - BRIL dragen dan één die voor de oogen niet deugt. Wilt U verzekerd zijn van een GOEDE BRIL, voor Uw oogen geschikt, wendt U dan tot de verwijder! uw Likdoorns zonder dure voet baden. Konpi bij Uw Drogist. N V. ALOEM HOLL.HANDEL-INDUSTRIE MIJ. DENNEWEO 140 DEN HAAG. Eenige Importeurs der Keene Co. te New-York. Volgens de dagvaarding verzette bekl. zich tegen die handeling door den rijksveldwachter te slaan, aan zijn armen te trekken en hem te duwen, tenge- j volge waarvan hij' van het motorrijtuig, dat met snelle vaart de Stadhouderskade op reed, op straat is gevallen en eenige paeters over de straat is ge- slingerd of gegleden. Hierdoor kreeg hij een hoofd wond en. ontvellingen aan de handen» Inmiddels was de verkeersagent J. G. M. Verschuur, die van het gebéurde ooggetuige was, op de derde auto van een bruiloftsstoet gesprongen, teneihde de auto te achtervolgen. Door de zenuwachtigheid eener inzittende dame moest hij echter korten tijd later dé vervolging opgeven. Vader en zoon vervolgden inmiddels hun tocht, naar Utrecht. De politie was daar echter reeds tele grafisch gewaarschuwd. Nabij het Merwedekanaal werd de auto aangehouden. Vader en zoon werden naar Amsterdam gevoerd. Nadat het onderzoek had noorderstoomtramwegmaatschappij. Verschenen is het verslag van bovengenoemden tramweg over het jaar 1924. Wij zien dat de totale opbrengst over dat jaar is geweest f 80.750.?2. wat bijna f 5000 meer is dan vo rig jaar. Toch blijft dit opbrengstbedrag nog ver be neden b.v. 1920 en 1921. toen het respectievelijk ruim f 93000 en ruim f 98000 was. Het passagiersvervoer bracht in 1924 f 51723.92 op, tegen het goederenvervoer f 27047.75. Voorgesteld wordt, het dividend te bepalen op iiï pet. Het bestuur'bestaat uit de heeren: Mr. W. C. Wen- delaas, H. G. Th. Mann, Mr. W. C. Bosman. Alk maar en J. Burger Jz., Harenkarspel. Wegens overlijden van den heer A. J. Peeck is er één vacature. eerste kamer. De Eerste Kamer heeft Donderdag o.m. het wets ontwerp tot regeling van de tegemoetkoming aan de Zuiderzeevisschersbevolking en de pensioenrege ling voor het spoorwegpersoneel zonder hoofdelijke stemming-aangenomen en is op reces gegaan. vliegtuig verongelukt; de vier inzit tenden omgekomen. Het- vliegtu'g II. N. A. B. M. van de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij, bestuurder H. Klunder, is Donderdag, op weg van Roterdam naar Parijs, inet aan boord ae hoeren jhr. mr. L. P. A. v. d. Brandeler uit Domburg, J. T. J. Labouohere, uit Vogelenzang, en H. Groginsky, uit New York, bij Landrecies, aan de Belgisch-Fransche grens, bo ven het woud van Mormal verongelukt. Allé inzittenden zijn omgekomen. Uit Bergen (Beige) wordt gemeld: Hot ongeval' met het vliegtuig van de KL.M. heeft tegen 12 uur plaats gehad op een afstand van pl'.m. 5 K.M. van Landrecies. Het vliegtuig was op een hoogte van ongeveer 300 M.; eenige personen, die op het land werkten, zagen' het POOLREIZEN PER ZEPPELIN. Verschillende bladen publiceerden gisteravond in terviews met den bekenden Zeppelin-commandant dr. Eckener over plannen betreffende een exploratie van de Noordpoolgebieden met behulp van een Zep pelinluchtschip. Met voldoening verklaarde dr. Eckener, de Zep- peiinspecialiteit, te hebben gelezen, dat thans ook Amundsen heeft ingezien, dat een Zeppelin het aan gewezen instrument is om de Noordpool te bereiken. Al in October 1924 had Eckener met Amundsen kennis gemaakt in Amerika eji reeds destijds samen werking aangeboden. De 'Noordpool-reiziger wilde het echter eerst met vliegtuigen probeeren. Mocht dit mislukken, dan zou hij een jaar later met een luchtschip zijn pogingen herhalen. Op deze laatste afspraak doelde dr. Eckener in zijn telegram aan Amundsen onmiddellijk na diens behouden terug keer. In dit telegram spreekt Eckener andermaal de hoop uit, bij een volgende poging hand in hand met Amundsen samen te kunnen werken. De luchtvaarder wees er op, dat de „Deutsche Studiën Gesèllschaft, zur Erforschung der Arktis" reeds lang voor den oorlog het plan had opgevat, een Noordpoolexpeditie per luchtschip uit te rusten. De oude graaf 'Zeppelin had zelf de voorbereiding ter hand genomen en was er van overtuigd, dat zijn uitvinding het eenige geschikte middol was om de Noordpool te bereiken. In 1911 had men door een particuliere inzameling reeds 400.000 Mark voor dit doel bijeengebracht. Toen brak de oorlog uit en het plan moest worden uitgesteld. Na den oorlog is men echter op het plan teruggekomen en thans heeft men het project reeds tot in alle bijzonderhe den uitgewerkt. Intusschen is er echter ook een Internationale stu diemaatschappij opgericht, met niemand minder dan Fridtjof Nanssen aan het hoofd, die het bekende project van den Zeppelin-commandant kapitein Bruhns wil verwezenlijken. Dr, 'Eckener betreurt de- zé versnippering van krachten, maar hij heeft goe de hoop. dat men de beide parallel-loopende plannen zal kunnen combineeren. Dit is het hoofddoel van de besprekingen, die gisteren in het Rijksverkeers ministerie zijn begonnep. Een tweede moeilijkheid in de verwezenlijking van een Noor- poolexpeditie is de bepaling in het Vredesverdrag, waarin Duitschland wordt verboden een luchtschip van meer dan 30.000 kub. meter gas- inhoud te bouwen. Voor een Noordpoolexpeditie echter heeft men een luchtschip noodig van meer dan 100.000 kub. meter geasinhoud en men zou aan de Entente om vergunning moeten vragen om te Friedrichshafen zulk een luchtschip te bouwen. Dr. Eckener twijfelt er niet aan, of zulk een verzoek, vooral wanneer het door de internationale weten schappelijke instituten wordt ondersteund, zal wel door de Entente worden ingewilligd. Op een vraag van een der journalisten, of de Z. R III niet voor een Poolexpeditie gebruikt zou kunnen worden, verklaarde dr. Eckener. dat dit luchtschip daartoe niet geschikt zou zijn. omdat het niet lang genoeg kan vliegen. Een- luchtschip, waarmee men een exploratie in de Noordpoolstreken wil onderne men, moet tenminste vijf a zes dagen kunnen vlie gen zonder te landen. Hoofdvoorwaarde voor het slagen van# zulk een i expeditie is in ieder geval, dat men beschikt over een ervaren en geschoolde bemanning. Dr. Eckener twijfelt er niet aan, of allen, die hem hebben ver gezeld op den overtocht naar Amerika, zullen zich direct bereid verklaren, zich ook voor een Poolex peditie beschikbaar te stellen. Als gasvulling zou dr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 1