Alumni Nleows-
Firma DE LANGE 5 DE MAAL,
GLASTRA'S SCHOENEN
Nemen gelden in Deposito.
Verleenen Credieten.
Spaander's Kleeding.
SCHAGER OPTISCHE
SLIJPERIJ,
CORRICIDE
één nacht
Zaterdag 27 Juni 1925
68ste Jnnrgnng, No. 7661.
Uitgevers i N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen,
IEEST1 BLAD.
Bmoeniaiuisch Nieuws j
HYPOTHEEK op LANDERIJEN 5 °|0 RENTE.
De Firma MEIJER PELS, Admlnislrateurs-Rentmeesters te Alkmaar,
Zitdag Donderdags In Hotel „Vredelust".
GEDIPLOMEERD
Gi:br. Rotgans, .Moi|nchagecn'3'
Gemengd Nieuws.
Dit blad verschijnt viermaal 'per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel moge'lijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. - INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden fl.66. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
dit nummer bestaat uit 5 bladen.
te rotterdam is een raadslid dit de
met den neus naar beneden omlaag storten. Men
heeft dadelijk oen onderzoek ingesteld, dat eerst
togen half vier tot een resultaat hoeft goieid. Men
heeft toen vastgesteld dat er, met den bestuurder,
vier menschen in het vliegtuig hadden gezeten.
Allo vier waren dood.
i Havas meldt nog dat alle boom en ter plaatse
waar het toestel ia neergekomen zijn afgeknapt. De
motoren van het vliegtuig (dat volkomen vermeld
1 is) zijn diepr in den grond gedrongen.
hebben gelden beschikbaar Voor le hypotheken op landerijen a 5 rente.
Houden eiken tfonderdag van 9'/a—lt'/s uur zitting ln Caté „CÉRÈS" te SCHAGEN.
ZAAL VERWIJDERD.
■De voorzitter van den gemeenteraad te Rotterdam
is gistermiddag voor het eerst genoodzaakt geweest,
gebruik te maken van het nieuwe reglement van
orde, dat hem de bevoegdheid geeft den raad voor
te stellen oen lid, dat zich onbehoorlijk gedraagt,
voor den duur der zitting uit te sluiten van het bij
wonen der vergadering. Daarbij1 'is reeds direct ge
bleken, dat aan dit reglement de fout kleeft,, dat
de beoprdeelmg niet wordt overgelaten aan den voor
zitter zelf, ofschoon die krachtens zijn functie met
het handhaven der orde is belast.
Het was de heer Van Burink die het incident ver
oorzaakte, terwijl zelfs de rapalliaan die
een interpellatie had aangekondigd over
het ongeval, dat dezer dagen door een onge
lukkig schot der politie is gebeurd, zoo fatsoenlijk
was te zwijgen toen de voorzitter, onder vertolking
van zijn leedwezen over het gebeurde, meedeelde dat
de Raad volledig op de hoogte zou worden gesteld
van den afloop van het justitieel en politioneel onder
zoek. Toen vond de communist Van Burink de gele
genheid veel te schoon'om niet eens, zonder dat hij
van iets wist, tegen de politie uit te pakken. Nadat
hij zich niet aan de orde had willen onderwerpen,
schorste de voorzitter de vergadering, doch na de
heropening der zitting begon het lieve leven opnieuw.
En het was toen dat de voorzitter zijn voorstel aan
den Raad) deed dat, niettegenstaande d'e oppositie
van het meerendeel der socialisten werd aangenomen.
Dé uitgestootene werd daarop uitgenoodigd de ver
gadering te verlaten, doch onder groot kabaal wei
gerde hij ztilks en 'bleef zitten. Daarop werd de ver
gadering opnieuw geschorst en kwamen de recher
cheurs in de zaal om den schreeuwer te verwijderen.
■Gelukkig was toen de heer Van Ra/vesteijh zoo
verstandig om zijn partijgenoot aan te raden mee te
gaan, anders was het misschien nog tot een klop
partij gekomen.
Jammer, dat het hoofd der fractie niet eerder h.ad
ingezien wat zijn plicht was.
De raadszitting kon daarop voortgang hebben doch
veel is er niet meer behandeld.
ernstig motorongeluk.
Te Vught had op den Helvoirtsaheri weg, nabij
Sparrendaai, een ernstig motorongeluk plaats. De
40 jarige F. H. Trum, wonende opZonneheuvel,
ahuwd en vader van twaalf kinderen kwam uit
eenige
ren den vrachtkar op, waar hij onder kwam te
vallen. Onmiddellijk was geneeskundige hulp aan-
door den heer J. A. de Baok, voorzitter der afd.
Deventer van den V.D.B.. die er aan 'herinnerde,
dat de heer Marohant voor 25 jaren door genoem
de afdeeling voor de Kamer werd gekandideerd en
door het district Deventer gekozen. Spr. overhad
digde aan den lieer en aan mevr. Marohant eenige
bloemstukken-
De heer A. Kelderman, oud-wethouder alhier,
herinnerde den heer Marohant aan diens eersten/
strijd voor de democratie in Deventer, en roemde
de volharding van den jubilaris in dien later zoo
fel' geworden strijd. Spr, overhandigde den heer
heer Marohant een foto van zijn geboortehuis te
Deventer en aan mevr. Marohant een groote De
venter koek. Een afgevaardigde van de afdeeling
Diepenveen van de V.D.B. voegde daaraan zijn
goede wenschen toe.
De heer Marohant werd daarna gehuldigd door
den heer Veen uit Twello, die sprak namens deus
Bond voor Staatspensionneering, en door- mej.
Varossieau, namens den Bond van Staatsburgeres
sen.
Hierna hield de heer Marohant een verkiezings
rede. -
zelfbevrijding.
Do-nderdag hebben, voor de Vierde Kamer der Recht
te Amsterdam terecht gestaan een 48-jarig koopman
in stoffen, wonende te Utrecht, en zijn 23-jarige zoon,
een te Schoten woonachtig koopman. De vader wordt
beschuldigd' van wederspannigheid, eenig lichamelijk
letsel tengevolge hebbende, en de zoon van het be
hulpzaam zijn bij' zelfbevrijding.
De feiten komen op het volgende neer:
De vader was in een civiele procedure gedaagde
geweest en werd' op 24 Npv. 1924 veroordeeld, tot be
taling van 36.000 francs. Dit vonnis werd uitvoerbaar
verklaard bij voorraad en lijfsdwang. Daar hij: niet
aan het vonnis voldeed, werd hij door deurwaarder
Stoppelsteen op Maandag 11 Mei 1.1. gegijzeld. De
man verzette zich tegen de gijzeling, waarop hij
dienzelfden dag voor den de'stijds fungeerenden pre
sident der Rechtbank alhier werd geleid.. Deze acht
te d'e gijzeling evenwel rechtmatig, zoodat de be-
Ecn uitgebreide keuze
DAMES», HEER EN- EN KINDERSCHOENEN,
VAN RUSWIJ K'S
Schoenhandel Schoenmakerij.
Prijzen naar kwaliteit zeer billijk.
plaats gehad, werd' de vader in preventieve hechtenis
gehouden.
De beide beklaagden werden gehoord en tevens de
rijksveldwachter De Vries, die verklaarde, dat de
eerste bekl. bij het verlaten van het Huis van Be
waring in eens in de, auto, die heel langzaam voor
reed, sprong. Getuige sprong direct op de treeplank.
Er werd geroepen: „harder rijden!" en de eerste
bekl, trok en sloeg met beide handen aan getuige's
handen, zoodat hij zich stevig moest vasthouden om
niet te vallen en geen wapen kon grijpen. De auto
Üep zeer snel en slingerde, maar aan getuige's her
haald geroep: „halt houden!" werd geen gehoor ge
geven. Op de Stadhouderskade duwde de eerste bekl.
hem weg, zoodat getuige, dicht, bij den vluchtheu
vel op straat viel.
Verder bleek nog. dat de auto met groote vaart
zigzagsche bewegingen maakte en dat de tweede
bekl. zicb niet stoorde aan de waarschuwing van
een verkeersagent, om te stoppen.
De ambtenaar van het Openbaar Ministerie bracht
hulde aan De Vries, die zich dapper en flink had ge
dragen. en laakte de houding van de beide beklaag
den.
Spr., het ten laste gelegde wettig en overtuigend
bewezen achtende, eischte ten slotte tegen den va
der acht maanden en tegen den zoon vier maanden
gevangenisstraf.
'Na het pleidooi der verdedigers, Mr. Hartog de
Vries en Mr. Pauwels, werd invrijheid9Stélling van
den eersten beklaagde ingewilligd en de uitspraak
bepaald op 9 Juli a.a.
motorongeluk.
De heer Zuidscherwoude van Petten werd Woens
dag in den Belkmerweg aangereden door de visch-
auto van Callantsoog. Genoemde auto kwam toete-
is Donderdagochtend op den gewonen ,tijd in goe
den staat uit Schiphol vertrokken. De weerberich
ten in Waalhaven, waren goed bij het vertrek om
10 uur. Geen der deskundigen hier kan zelfs bij
benadering veronderstellen hoe het ongeluk gebeurd
kan zijn. Zooals bekend is, wordt elk: toestel dat
vertrekt nauwkeurig gecontroleerd.
Het ongeluk moet omstreeks 12 uur gebeurd zijn.
Toen het toestel, de F III, omi 1 uur nog niét te
Parijs geland was in men vandaar uit gaan int'or-
meeren, waarbij bleek dat Brussel op den normalen
tijd was gepasseerd. Men iö toen verder gaan
zoeken tot de afgelegen plaats des onheüs was ge
vonden. De slechte verbindingen van de plek waar
het ongeluk plaats'had, verklaart dat het bericht
hier zoo laat is ontvangen.
Zoodra de K.L.M. bericht kreeg heeft zij den
technischen leider uit Rotterdam, den agent uit
Parijs en een rechtskundig adviseur van het hoofd
kantoor naar de plaats van het ongeval gezonden
om een onderzoek in te stellen en het vervoer der
verorgelukten te regelen.
De bestuurder, M. Klunder, is 32 jaar oud en
ruim een jaar .in dienst bij *de K.L.M. Hij 6tand
reeds voor hij bij de K.L.M. ii* dienst trad bekend
als een secuur en rustig werkende piloot. Klunder
is gehuwd en Jieeft een kind. Jhr. van den BrancLe-
1'er is kantonrechter te Middelburg. De heer La-
bouelière is ongehuwd. De Amerikaan is afkom
stig uit Bixx>klijn en was voor zaken op reis.
N. R Ort.
wezig. Trum heeft een geoompliceerdé bovenbeen
fractuur bekomen benevens nog verschillende andere
lichtere kwetsuren.
P. BRISéE WEER GEARRESTEERDL
De beruchte in- en uitbreker Piet Brisée is, naar
de Tel. verneemt, Donderdagmiddag te Amsten
dam opnieuw gearresteerd.
Men zal zien herinneren., dat Brisiée verdacht
werd van medeplichtigheid aan de inbraak in het
Correspondentschap van de NederTandsche Bank
te Amersfoort. Eenige maanden geleden wist hij
op een stillen Zondagmorgen te Amsterdam uit zijn
cel in hetbrueau St. Pietershal' door het verbreken
van eenige tralies te ontsnappen. Korten tijd later
had de politie den man opnieuwt te pakken en hij
werd voor het nader justitieel' onderzoek opgenomen
in de Psychiatrische Kliniek te Den Dolder bij
Amersfoort. Ook daar wist hij 'te ontsnappen. Dat
Cv as op den 16en dezer. En Donderdag is aan die
nieuwe vrijheid een einde gemaakt.
De politie van het bureau Pieter Aertzstraat
tv as nl. tor oore gekomen, dat Brisée reeds 8 dagen
verblijf hield in een woning in de Dusartstraat. Een
onderzoek bevestigde de juistheid van het bericht,
de gezochte vertoefde daar onder oen aangenomen
naam
Gistermorgen vatten eenige rechercheurs bij de
wonig post om het oogenbiik af te wachten, dat j
Brisiée naar buiten zou komen. Tegen twaal'ven i
gebeurde dit inderdaad en onmiddellijk werd hij
door de politiemannen beetgepakt. Eerst hield wj
zich van den domme en gaf een verkeerden naam j
°P» maar de rechercheurs haddein hem terdege, her-1
kend. Zonder zich tegen zijn nieuwe arrestatie te j
verzetten fiet hij zien naar het bureau overbren-
gen. waar zijn identiteit ai' spoedig onomstoote-
<üjk kwam vast te staan,
Brisée is des middags naar hot hoofdbureau j
va,i Politie overgebracht en zou vandaar op frausj
port naar Utrecht en daar opnieuw ter beschikking*!
van de justitie worden gesteld.
MR. MARCHANT TE DEVENTER GEHULDIGD.
Deventer, 25 Juni. Gisteravond heeft een groot!
aantai geestverwanten het Tweede Kamerlid mr.
H. IMarohant gehuldigd ter gelegenheid v%p
diens 25-jarig jubileum. Na een muzikale huldigingj
ten huize der familie 'Ankersmit aan den Zwofsohej
weg wachtte den heer Marohant een volle Sohouwri
p.iirgnaal', die hem en zijn eohtgenoofce met harten j
üjke ovaties ontving.
De heer Marchanfc
Anno 1805 Alkmaar.
Klulslnrlchtlng te Alkmaar.
DE MOOISTE
DE GOEDKOOPSTE
ZONDAGS NIET GESLOTEN
klaagde weer naar het Huis van Bewaring werd
teruggebracht.
Inmiddels had: de tweede bekl., de zoon, zich ln
verbinding gesteld met mr. F. Pauwels, waarop een
request om. zich tegen: de gijzeling te verzetten werd
opgesteld. Dit verzoekschrift werd ingediend.
De zoon bracht nu op Dinsdag 12 Mei eerst een be
zoek aan het Huis van Bewaring, waar hij met zijn
vader gesproken heeft. En toen nu daarna de vader,
op last van de officier van justitie, door den rijksveld
wachter H. J. de Vries van het Huis van Bewaring
naar het Gerechtsgebouw aan de Prinsengracht zou
worden gebracht, teneinde door den president der
Rechtbank te worden gehoord over het ingediende
voorschrift, reed de zoon met een automobiel voor.
De vader sprong in, de auto en de zoon, die aan het
stuur zat, reed snel met de auto weg. Rijksveld
wachter De Vries was evenwel op de treeplank van
de rechterzijde der auto gesprongen en hield zich
met de hand aan het motorrijtuig vast, met de be
doeling in het motorrijtuig te komen om zijn arres
tant vast te 'grijpen.
rende uit een dichtbegroeide laan. Bij het nemen van
den bocht aan den hoofdweg, kwam zij in botsing
met den motor van den heer Z. De motor werd vrij
wel vernietigd, terwijl de heer Z. eene glaswond aan
den wang ontving. Per melkauto werd Z. naar huis
gebracht.
DRAAGT
ALKMAAR—HOORN.
word het eerst toegesproken
Men kan beter GEEN - BRIL
dragen dan één die voor
de oogen niet deugt.
Wilt U verzekerd zijn van een
GOEDE BRIL, voor Uw
oogen geschikt, wendt U
dan tot de
verwijder! uw Likdoorns zonder dure voet
baden. Konpi bij Uw Drogist.
N V. ALOEM HOLL.HANDEL-INDUSTRIE MIJ.
DENNEWEO 140 DEN HAAG.
Eenige Importeurs der Keene Co. te New-York.
Volgens de dagvaarding verzette bekl. zich tegen
die handeling door den rijksveldwachter te slaan,
aan zijn armen te trekken en hem te duwen, tenge- j
volge waarvan hij' van het motorrijtuig, dat met
snelle vaart de Stadhouderskade op reed, op straat
is gevallen en eenige paeters over de straat is ge-
slingerd of gegleden. Hierdoor kreeg hij een hoofd
wond en. ontvellingen aan de handen»
Inmiddels was de verkeersagent J. G. M. Verschuur,
die van het gebéurde ooggetuige was, op de derde
auto van een bruiloftsstoet gesprongen, teneihde de
auto te achtervolgen. Door de zenuwachtigheid eener
inzittende dame moest hij echter korten tijd later
dé vervolging opgeven.
Vader en zoon vervolgden inmiddels hun tocht,
naar Utrecht. De politie was daar echter reeds tele
grafisch gewaarschuwd. Nabij het Merwedekanaal
werd de auto aangehouden. Vader en zoon werden
naar Amsterdam gevoerd. Nadat het onderzoek had
noorderstoomtramwegmaatschappij.
Verschenen is het verslag van bovengenoemden
tramweg over het jaar 1924.
Wij zien dat de totale opbrengst over dat jaar is
geweest f 80.750.?2. wat bijna f 5000 meer is dan vo
rig jaar. Toch blijft dit opbrengstbedrag nog ver be
neden b.v. 1920 en 1921. toen het respectievelijk ruim
f 93000 en ruim f 98000 was.
Het passagiersvervoer bracht in 1924 f 51723.92 op,
tegen het goederenvervoer f 27047.75.
Voorgesteld wordt, het dividend te bepalen op iiï
pet.
Het bestuur'bestaat uit de heeren: Mr. W. C. Wen-
delaas, H. G. Th. Mann, Mr. W. C. Bosman. Alk
maar en J. Burger Jz., Harenkarspel.
Wegens overlijden van den heer A. J. Peeck is er
één vacature.
eerste kamer.
De Eerste Kamer heeft Donderdag o.m. het wets
ontwerp tot regeling van de tegemoetkoming aan
de Zuiderzeevisschersbevolking en de pensioenrege
ling voor het spoorwegpersoneel zonder hoofdelijke
stemming-aangenomen en is op reces gegaan.
vliegtuig verongelukt; de vier inzit
tenden omgekomen.
Het- vliegtu'g II. N. A. B. M. van de Koninklijke
Luchtvaartmaatschappij, bestuurder H. Klunder,
is Donderdag, op weg van Roterdam naar Parijs,
inet aan boord ae hoeren jhr. mr. L. P. A. v. d.
Brandeler uit Domburg, J. T. J. Labouohere, uit
Vogelenzang, en H. Groginsky, uit New York, bij
Landrecies, aan de Belgisch-Fransche grens, bo
ven het woud van Mormal verongelukt.
Allé inzittenden zijn omgekomen.
Uit Bergen (Beige) wordt gemeld:
Hot ongeval' met het vliegtuig van de KL.M.
heeft tegen 12 uur plaats gehad op een afstand
van pl'.m. 5 K.M. van Landrecies. Het vliegtuig
was op een hoogte van ongeveer 300 M.; eenige
personen, die op het land werkten, zagen' het
POOLREIZEN PER ZEPPELIN.
Verschillende bladen publiceerden gisteravond in
terviews met den bekenden Zeppelin-commandant
dr. Eckener over plannen betreffende een exploratie
van de Noordpoolgebieden met behulp van een Zep
pelinluchtschip.
Met voldoening verklaarde dr. Eckener, de Zep-
peiinspecialiteit, te hebben gelezen, dat thans ook
Amundsen heeft ingezien, dat een Zeppelin het aan
gewezen instrument is om de Noordpool te bereiken.
Al in October 1924 had Eckener met Amundsen
kennis gemaakt in Amerika eji reeds destijds samen
werking aangeboden. De 'Noordpool-reiziger wilde
het echter eerst met vliegtuigen probeeren. Mocht
dit mislukken, dan zou hij een jaar later met een
luchtschip zijn pogingen herhalen. Op deze laatste
afspraak doelde dr. Eckener in zijn telegram aan
Amundsen onmiddellijk na diens behouden terug
keer. In dit telegram spreekt Eckener andermaal
de hoop uit, bij een volgende poging hand in hand
met Amundsen samen te kunnen werken.
De luchtvaarder wees er op, dat de „Deutsche
Studiën Gesèllschaft, zur Erforschung der Arktis"
reeds lang voor den oorlog het plan had opgevat,
een Noordpoolexpeditie per luchtschip uit te rusten.
De oude graaf 'Zeppelin had zelf de voorbereiding
ter hand genomen en was er van overtuigd, dat zijn
uitvinding het eenige geschikte middol was om de
Noordpool te bereiken. In 1911 had men door een
particuliere inzameling reeds 400.000 Mark voor
dit doel bijeengebracht. Toen brak de oorlog uit en
het plan moest worden uitgesteld. Na den oorlog
is men echter op het plan teruggekomen en thans
heeft men het project reeds tot in alle bijzonderhe
den uitgewerkt.
Intusschen is er echter ook een Internationale stu
diemaatschappij opgericht, met niemand minder dan
Fridtjof Nanssen aan het hoofd, die het bekende
project van den Zeppelin-commandant kapitein
Bruhns wil verwezenlijken. Dr, 'Eckener betreurt de-
zé versnippering van krachten, maar hij heeft goe
de hoop. dat men de beide parallel-loopende plannen
zal kunnen combineeren. Dit is het hoofddoel van
de besprekingen, die gisteren in het Rijksverkeers
ministerie zijn begonnep.
Een tweede moeilijkheid in de verwezenlijking
van een Noor- poolexpeditie is de bepaling in het
Vredesverdrag, waarin Duitschland wordt verboden
een luchtschip van meer dan 30.000 kub. meter gas-
inhoud te bouwen. Voor een Noordpoolexpeditie
echter heeft men een luchtschip noodig van meer
dan 100.000 kub. meter geasinhoud en men zou aan
de Entente om vergunning moeten vragen om te
Friedrichshafen zulk een luchtschip te bouwen. Dr.
Eckener twijfelt er niet aan, of zulk een verzoek,
vooral wanneer het door de internationale weten
schappelijke instituten wordt ondersteund, zal wel
door de Entente worden ingewilligd.
Op een vraag van een der journalisten, of de Z. R
III niet voor een Poolexpeditie gebruikt zou kunnen
worden, verklaarde dr. Eckener. dat dit luchtschip
daartoe niet geschikt zou zijn. omdat het niet lang
genoeg kan vliegen. Een- luchtschip, waarmee men
een exploratie in de Noordpoolstreken wil onderne
men, moet tenminste vijf a zes dagen kunnen vlie
gen zonder te landen.
Hoofdvoorwaarde voor het slagen van# zulk een
i expeditie is in ieder geval, dat men beschikt over
een ervaren en geschoolde bemanning. Dr. Eckener
twijfelt er niet aan, of allen, die hem hebben ver
gezeld op den overtocht naar Amerika, zullen zich
direct bereid verklaren, zich ook voor een Poolex
peditie beschikbaar te stellen. Als gasvulling zou dr.