Pu rol geneest en verfraait de Huid
BINNENLAND
TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
PLAATSELIJK NIEUWS.
VAN DINSDAG 8 SEPTEMBER 1925.
Ben drietal Zweedsche officieren be-
hoorende tot het eekader onderzeebooten,
dat dezer dagen Amsterdam bezoekt en
vandaag veder vandaar vertrekt, bren
gen heden een bezoek aan den Onderzee
dienst alhier. Het zijn de commandeur
GisTko, de luit ter zee le kL Lilienberg
en die naval-constructor WetteratrOm.
Op 7 of 14 October zal in Oasino een
liefdadigheidsüitvoering plaats vinden, te
geven door een ensemble bestaande uit
officieren van de land- en zeemacht
Nadere bijzonderheden worden zoo spoe
dig mogelijk bekend gemaakt
Melkprijs verhooging.
De melkprijs is door de veehouders In
gaande 0 Sept. (met 1 ct verhoogd en
•wordt (niet ingang van 20 Sept veer met
1 ct per L. verhoogd
Uit het Politierapport
K SÏÏTKSJÏÏÏ.
KrïfëSTS
Ingezonden mededeellng.
EERSTE KAMER
De heeren Cramer en Stenhuis nemen
ontslag.
De heeren lt. Ch. O. Cramer en R.
ft. btenhuis hebben bedankt als lid van
de Eerste Kamer in verband met hun be
noeming tot lid van ae Tweede Kamer,
jj8" I^Hterdag 10 September des na
middags vijf uw zal in heit lokaal van
het gemeentehuis waar voorheen de ver
gaderingen van den gemeenteraad plaats
hadden, door het Centraal stembureau
een openbare zitting worden gehouden
voor de benoeming van twee nieuwe le
den der Eerste Kamer.
De Nederlandsche dielegatie te Genève.
De berichtgever van het HbL te Ge
nève meldt dat de Nederlandsche delega
tie zich ais volgt zal verdoelen over de
zes commissies, waarin als gewoonlijk de
Assemblée zich splitst. In de eerste (juri
dische) commissie zal zitting nemen mr.
Limburg, in de tweede commissie (tech
nische organisatie) mr. Van Eysinga, in
de derde commissie (ontwapening) jhr.
dr. W. J. Loudon, vierde oommissie (fi
nanciën) prof. jhr. mr. W. J. M. van
Eysinga, vijfde commissie (sociale en hu
manitaire zaken) prof. mr. dr. J. P. A.
Francois, zesde oommissie (politieke za
ken) mr. dr. F. A. O. graaf van Lynden
van Sandenburg.
Minister Van Karnebeek vertrekt waar
schijnlijk reeds Donderdag en zal dus niet
deelnemen aan den oommissie-arbeid.
Nederland en België.
Een Belga-telegram meldt uit Genève,
dat bij het uitgaan van de vergadering
van gistermiddag men heeft opgemerkt,
dat de Nederlandsche en de Belgische
ministers van Buitsnlandöche Zaken, do
heeren Van Karnebeek en Vandervelde,
zich geruimen poos vriendschappelijk
met elkaar onderhielden.
Het is waarschijnlijk, dat de heer Van-
dervelde vóór zijn vertrek nog een ont
moeting, zal hebben met Jhr. Van Karne
beek.
Het Belgische nieuwsagentschap voegt
er aan toe, dat de twee staatslieden dan
ongetwijfeld besprekingen zullen voeren
over vraagstukken, in verband met de
Belgisch-N ederlandisóhe betrekkingen.
Het verdrag tusschen Nederland en
België.
•In de 29 Augustus te 's-Gravenhage ge
houden vergadering van het hoofdbestuur
van het Algemeen Nederlandsch Verbond
is de volgende motie met algemeene stem
men aangenomen:
Het hoofdbestuur is van oordeel, dat
het verdrag tusschen Nederland en Bel
gië van 8 April 1925 door zijn groote een
zijdigheid een zeer groot gevaar vormt
voor de eenheid van den Nederlandschen
Stam en acht dat Verdrag daarom in zijn
tegenwoordigen vorm onaannemelijk.
(Neerland in).
De zomertijd.
De Belgische regeering is het met de
Nederlandsche eens geworden, den zomer
tijd in den nacht van 8 op 4 October te
laten eindigen.
Het spoorwegpersoneel
Naar het „U. D." verneemt zal iö den
loop dezer maand nog de conferentie wor
den gehouden tusschen die-directie dór
NedenLandsóhe spoorwegen en die ver
tegenwoordigers der vakbonden over het
advies van den Loomraad, oomvattende
combinatie NederL Vereeniging, St. Ra-
phaëJ en P. O. B., alsmede het advies van
den Oentralen Bond inzake den stand
plaatsaftrek en de met 1 Januari a_a in
te voeren nieuwe loonregeling.
De nieuwe oorlogsorganisatie van het
leger.
Het Tweede Kamerlid Dresselhuys heeft
aan den minister van oorlog de volgen
de vragen gesteld:
1. Is de minister bereid, de redenen
mede te deelen, die hem er toe hebben ge
leid, om het boekwerk, inhoudende de
nieuwe oorlogsorganisatie van het leger,
welke organisatie tot dusver steeds voor
het publiek bekend was, geheim te stel
len, voor zoover men er de legersterkte
uit zou kunnen opmaken, waardoor de
opzet van onze weermacht aan het open
baar oordeel wordt onttrokken?
2. Is de minister niet van meening, dat
zoodanige geheimhouding in strijd is met
den geest van openbaarheid, waarvan in
dezen tijd de nuttigheid is erkend, en met
het lidmaatschap van Nederland van den
Volkenbond, en is de minister niet alsnog
bereid, om1 mitsdien den nieuwen maat
regel van geheimhouding in te trekken,
opdat, zooals tot dusverre, voor het volk
inzicht aangaande de nieuwe plannen van
ontwikkeling en organisatie van ons leger
mogelijk blijft?
8. Indien onverhoopt het antwoord op
vraag 2 ontkennend luiden mocht, is de
minister dan niet bereid althans die or
ganisatie voor de leden der Kamer ver
krijgbaar of ter inzage en bestudeering te
doen stellen, als noodzakelijk gegeven van
beoordeeling van het legervraagstuk?
Overbrugging van de Eendracht.
De gemeenteraad van Tholen heeft,
naar de N. R. Ot meldt, met algemeene
stemmen besloten tot aanleg van een brug
over dte Eendracht, waarvoor 400.000 zal
geleend worden. Er zal een brug komen,
geschikt voor spoorverkeer in verband
met de plannen van spooraanleg over het
eiland Tholen, hoewel deze waarschijnlijk
vooreerst wel niet uitgevoerd zullen wor
den, ook met het oog op het Inmiddels
sterk toegenomen autobusverkeer op het
eiland. De regeering bleef evenwei den
eisoh stellen van een zware brug.
De gemeente Tholen zal bruggelden
ontvangen. Ze int thans jaarlijks aan veer
gelden ongeveer 6000.
Ben schadepost
Het voormalige post- en girokantoor,
gevestigd geweest in het perceel Noord
einde "^64 te 's-Gravenhage, dat in Sep
tember 1920 door het Rijk werd aange
kocht vooi' 140.000, is overgegaan in han
den van de Mij. «Beperkt Bezit" te Lei
den' vooV slechts J 54.000.
Waarschuwing
voor werk?
mijnstreek.
werkzoekenden ln de
De Armenraad voor Heerlen en Om
streken heeft aan do gemeentebesturen
eri de burgerlijk© armbesturen buiten
Limburg eejs schijven gezonden, naar
aanleiding van een bespreking in dien
raad, aangaande de vestiging in de Lim-
burgsche mijnstreek, van personen en ge
zinnen uit de andere provinciën des iands.
Ten einde hen zooveel mogelijk te be
hoeden tegen een groote teleurstelling en
meör nog tegen hittere armoede, wijst de
Armenraad op den toestand, waarin thans
de mijnindustrie verkeert. Daar heerscht
tegenwoordig een groote malaise, welke
uitteraard van zeer ongunstigen invloed
is op de arbeidsvoorwaarden en de ar
beidsmarkt, hetgeen in dit schrijven nader
wordt uiteengezet
De Raad legt er den nadruk op, dat het
ten zeerste valt te ontraden, dat arbeiders
op goed geluk ^aar de mijnstreek komen,
althans wanneer zij niet voldoende midde
len hebben om gedurende een drietal we
ken in hun onderhoud te voorzien, of het
noodige geld om de terugreis te bekosti
gen.
Gehuwden moeten bovendien kunnen
beschikken over minstens 80, ten einde
sdch een woning te kunnen verschaffen.
Deze personen doen voorzichtig met voor-
loopig hun gezin niet mede te brengen en
dit pas te laten overkomen nadat zü werk
en een woning hebben gevonden.
Een kanten kleedje.
DE STORMRAMP.
Bteun uit Indië.
(Het Smeroe-fonds heeft 60.000 overge
maakt ten behoeve van de slachtoffers
van die stormramp.
De stounverleenlng door gemeenten.
De gemeenteraad van Hoogezand heeft
besloten, bij niet-goedkeuring door Ged-
Staten van Groningen van het besluit om
1000 bij te dragen voor de slachtoffers
van de stormramp, in hooger beroep te
gaan bij de Kroon.
LUCHTVAART.
De Engelsche vlieger Alan Oobham is
van plan, in Noveimber van Londen over
de Middellandsche Zee en Afrika naar
Kaapstad heen en terug te vliegen.
Elen drie-motorlg Fokker-toestel
De N. V. Nederlandsche Vliegtulgen-
fabriek Fokker heeft, naar men aan het
Haagsdhe Aneta-kantoor meldt, weder
een bewijs gegeven van haar kunnen door
binnen twee maanden tjjds een 8-onotorig
vliegtuig te «bouwen en met het meeste
succes in te vliegen.
De heer Fokker, die ln Amerika ver
toefde, kwam tot dé overtuiging, dat voor
de Amerikaanaohe toestanden voor het
post- en passagiersvervoer voor grooten
afstand: bij nacht een B-aaotorig vliegtuig
aangewezen is en telegrafeerde daaroon
'begin Juli ji. aan de fabriek te Amster
dam imet opdracht dadelijk over te gaan
tot ontwikkeling van het bekende F. VH
type tot een 8-anotorig vliegtuig, waar
mede hij telegrafisch alle hoofdgegevene
en constructieve bijaoderheden aangaf.
In verband met het feit dat de machine
voor Amerika bestemd was, werd zij uit
gerust met drie Amerikaansche Wright-
J-4 motoren van 200 P-K. elk, waarvan de
directe verscheping van Amerika naar
Nederland door den heer Fokker ver
zorgd' werd.
Oogeniblikkelijk werd het ontwerpen
onder leiding van den hoofdoonstructeur
der Fokker-fabriek, den heer Piatz, ter
hand genomen en met het oog op de ont
wikkelingsmogelijkheden van ddt vlieg
tuigtype wed' bij het in uitvoering nemen
direct overwogen, om de machine ook
voor grootere lading dan aanvankelijk in
het oog was gevat te kunnen bezigen, als
gevolg waarvan voor dezen eendekker
twee verschillende vleugels worden ge
bouwd, de eene met een belangrijk groo-
ter oppervlak dan de andere, hetgeen aan
de imet dezen vleugel uitgeruste machine
een grooter draagvermogen schenkt.
De drie Wright-motoren en hun schroe
ven kwamen begin Augusbus in Amster
dam aan en einde Augustus was de ma
chine in de fabrieksruimte te Amsterdam
gereed. Op 8 September werd de machine
vandaar naar het vliegveld Schiphol ver
laden, waar op 4 September te 9 uur vjm.
met het ontladen van de onderdeden uit
de schuiten, waarmee deze waren ver
voerd, begonnen kon worden. Oogeriblik-
kehjk werd met dó montage aangevan
gen. Te 11.30 vjm. was de hoofdtmontage
(gereed;-te 4 uur mm. was de machine ge
heel bedrijfsvaardig, gevuld met,benzine
en olie, de motoren hadden proefgedraaid
en een half uur daarna startte dó machi
ne, bestuurd door den heer Fokker.
Reeds dadelijk bij deze eerste vlucht
werd met- belasting gevlogen, hetgeen
typeerend is voor het vertrouwen in deze
maghine gesteld, doordat een 4-tal passa
giers imedevlogen, terwijl verder ballast
werd medegevoerd.
Bij deze vlucht bleek dó machine in
alle opzichten een succes te zijn. Met dó
drie motoren in werking was do start
zeer kort en de opstijging ging bijzonder
snel. Vervolgens werden door den heer
Fokker proeven genomen omtrent het
gedrag van de machine, wanneer deze op
twee of slechts één motor vloog. Het bleek
daarbij dat de machine geheel ongeacht
welke motoren bulten bedrijf werden ge
steld, volkomen bestuurbaar bleef en dat
het zelfs mogelijk was met den bij deze
vlucht aanwezigen last, op slechts één
motor te vliegen zonder hoogteveriiee.
De machine met het kleinste vleugel
type is bestemdi tot bet medevoeren van
een nuttigen last- van 1450 kg. bestaande
uit bestuiurdór, navigator tevens huUpbe-
stuurder, bödrijfastoffen voor circa 6 uur
vlucht met kruissnelheid, terwijl de be
talende last, zijnde circa 700 K.G., naar
verkiezing kan worden ingedeeld;
in de cabine is plaats voor acht passa
giers, terwijl natuurlijk de gebruikelijke
voorzieningen als tollet enz. aanwezig zijn
De demonstratie.
De N.V. Nederlandsche Pokkervlieg-
tuigenfabriek heeft gisteren irnet het drie-
imotorige toestel met het vleugeltype de
monstraties gehouden ivoor ©enige offi
cieel© personen en vertegenwoordigers
van de pers.
Het toestel is een F VH A alleen een
weinig langer doch op geringen af
stand van de'cabine is onder eiken vleu
gel een 200 PJL Wright Whirlwind J-4-
rnotor aangebracht Ook dó binnen-motor
dus de motor op de gewone plaats
is 200 PJL sterk.
De vlieger-constructeur deed alles met
de Jrist" wat hij wilde. Na met drie mo
toren in werking gestart te hebben, liet
hij nu eens den eenen zijmotor, dan weer
den anderen stilstaan, terwijl hij voorts
alleen imet den linkerzijmotor vloog, on
getwijfeld een groote prestatie. Ook bleek
de machine bij de manoeuvres zoo stabiel,
dat onze kranige vlieger vaak zonder de
handen aan het stuurrad doorvloog.
De drie-motorige F VH vloog niet acht
passagiers, twee piloten, 150 kg. 'bagage
en vijf uren brandstol
Het Rohrbach-vllegtulg.
De Admiraliteit heeft eeq nieuw soort
watervliegtuig aangekocht, volgens het
systeem van den Duitschen ingenieur
Rohrbach. Dit watervliegtuig kan van
masten en zeilen worden voorzien, zoodat
het zijn vaart ook kan voortzetten, indien
de machine weigert. Het wordt toegerust
met twee Napier-Lion motoren van 450
P.K.
Het wordt gebouwd' te Kopenhagen. Za
terdag zou dit vliegtuig op de reis van
Kopenhagen naar Felütorne een tus-
scheiilanding doen op „de Mok*'. Thans
wordt gemeld, dat het vertrek 2 weken is
uitgesteld.
De K. L. M. en het slechte weer.
Dó laatste twee dagen hebben dó vlieg
tuigen der K. L. M. op alle lijinen, niet
tegenstaande het stormachtig© weer, re
gelmatig zonder ©enig oponthoud hunne
tochten volbracht. Op 4 dezer hebben drie
groote vliegtuigen typ© F VH met volle
lading dó, reis naar Londen en terug met
succes ondernemen. Het Fransch vlieg
tuig Jalblru vloog van het traject Parijs-
Kopenhagen het deel van Amsterdam af
in 8 uur 20 minuten.
Twee Fransche vliegtuigen vermist
(Er is nog steeds geen 'bericht ontvan
gen van de beid© aviateurs Laporte en
Priol, die dón laatsten dag van den wed
strijd voor watervliegtuigen niet terug
zijn gekomen. Men heeft de kust van de
Middellandsche Zee met torpedojagers
afgezocht, imaar geen spoor van hen kun
nen ontdekken. Er komen hevige stormen
voor, zoodat het onderzoek zeer moeilijk
is. De vrees, dat een ongeluk heeft plaats
gehad neemt met het uur toe. Laporte
bad twee mécaniciens aan boord en Priel
één.
Noodlanding.
Een Vrijdagavond bij Zwolle gedaald
Junk er-vliegtuig van den postvliegdienst
Malmö'HamburgAmsterdam, heeft Za
terdagavond ruim 7 uur zijn tocht kun
nen vervolgen. Van de drie motoren van
het vliegtuig was er een defect geraakt.
Er 'was een lek in de koelwaterleiding,
een der magneten moest vernieuwd wor
den, en ook de cilinder bleek niet goed
meer te functioneeren. In een der beide
andere motoren werden twee magneten
vervangen. Het vliegtuig had post en
drie Zweedsche passagiers aan boord. De
passagiers zijn Vrijdagavond te Zwolle
op den trein naar Amsterdam gedaan; de
post ging Zaterdagmorgen.
Groote vertraging ontstond bij het her
stel, doordat de nieuwe magneten uit Am
sterdam moesten komen. Bij de daling
was het vliegtuig tot de assen der wielen
weggezakt in den drassigen v^ngrond.
Met behulp van 40 a 50 belangstellenden,
die het vliegtuig onder de vleugels licht
ten, waren de motoren in staat, de ma
chine naar een droog plekje te trekken.
MAREVEBERICHTEN.
LEGERBERICHTEN.
STOOMV AARTBERICHTEN.
Randfontein, Sept. te Daa-en-Salaam
Deli, Sept. te A'dam.
Meliakerk, t., 6 Sept. te Kllindlnli.
Vrijdagmiddag werd door iemand aan-
ifte gedaan, dat ten zijnen nadeele een
oofdsted was ontvreemd.
Door de politie wordt een onderzoek in
gesteld.
Ter zake overtreding van de winkel
sluiting werd Vrijdagavond een banket
bakker bekeurd.
Een woesteling.
Een brigadier, op Zondagmorgenwande
ling, bemerkte ter hoogte van net Post
kantoor een volksoploop. Hij begaf zich
erheen, doch voor hij de menigte gereikt
had, reed met groote snelheid een motor
rijder weg.
Van de omstanders vernam hij, dat de
motorrijder op onverantwoordelijke wijze
had gereden, waardoor hij de veiligheid
van net verkeer in gevaar had gebracht.
Later werd de „wilde man", die met
nog een viertal jongelui op de H.D. zat,
door een agent aangehouden. Hij reed als
een gek door de Keizerstraat. Op het
Hoofdbureau bleek, dat hij niet in het bezit
was van een geldig nummerbewijs.
Van een en ander werd Proces-verbaal
opgemaakt.
De jongeling, die nog niet genoeg had
van de sport, wilde het nu wat kalmer aan
leggen, en huurde een rijtuig. Ook hier
was hij echter niet bizonder fortuinlijk
mee. óp de Botbrug kwam zijn paard,
dat hij zelf bestuurde, te vallen. Het
beest bekwam vermoedelijk geen letsel
en kon dan ook, nadat het opgericht was,
zijn weg vervolgen. Op den hoek Kroon-
straatGravenstraat reed de „Sportrid-
der" een lantaarnpaal omver, en hiermee
was de rit, die hem nog enkele bekeuringen
kostte, afgeloopen.
Zondagmiddag werd een rijwiel meege
nomen, aat geruimen tijd onbeheerd op de
Zuidstraat had gestaan. De eigenaar, die
het hedenmorgen terug kwam halen, be
kwam een proces-verbaal terzake het onbe
heerd laten staan van een rijwiel.
Men zij dus gewaarschuwd!
Gevonden voorwerpen.
Aan het Hoofdbureau van Politie alhier zijn
alt gevonden terug te bekomen de volgende
voorwerpen: een muziekboek, 2 linnen boor
den, een paar grijze handschoenen, een porte-
monnaic met imh., een damesschoen, twee huis
deursleutels en een Fransche huisdeursleutel.
Aan de volgende adressen zijn terug te be
komen:
De Boer, Spooratr. 38: een vermoedelijk gou
den broche.
L. Bos, Walvlscntcr. 32: een pak goed (pan
talon, overhemd, 4 kousen J.J.G.G.).
Visje, De Ruijiterstr. 26: een portemonnaie
met inh.
Kramer, Hertzogstr. 34: een jongensjasje.
K. Jongepier, Middenstr. 91: zakmes.
H. Dorrestein, ie Wilhelmdwstr. ib: een pet.
Dezelfde: 3 portemonnaif'a.
H. Hegen, Goversstr. 48: een portemonnaie
met inh.
C. Jansen, Spuistr. 33: een gouden damesrin
getje met steentje.
Veen, Spooratr. 96/98: een badmuts.
Harjer, Schagenstr. 17: kussen (zwart).
A. Jonkers, ie Wiihelmjdw.str. 12: een lege
zwarte kinderschoen.
De Vries, Kelzerstr. 2: een zilver collier met
hanger.
K. Verree, Anjellerstr. 8: een jockypet.
Veen, Prinsenstr. 11een portemonnaie met
inhoud.
De Bruijn, ae Vroonstr. 70: een defect heeren-
Bregman, Loodagracht 43: een huisdeursleutel.
Koppel, Anemonenstr. 48: een stroohoed.
Catshoek, Middenstr. 8: een kinderarmbandje.
Wolfers, Leliestr. 8: een zilver dameshorloge
in armband.
N. Heijblok, Dijkweg 53: een zwart lederen
étui met schrijfbehoeften.
Rensmaag, Schoolstr. 7= een njwidbelasüng-
Hoogerduin, Middenstr. 18: een rijwielbelas-
tin gm ark.
Van der Kuijl, Corn. DitostT. 26: een pakje
rundvleesch.
B. F. Moor, De Ruijterstr. 12: een zakje klink-
nagels.
Smit, p.a. Goes, Kroonstr. 3: een fietfpP?iLn
A. Phillipsen, Doolhof 13: een zwart lederen
SisaetTAohtergr. W.Z. 63: een njwielbelasüng-
merk.
Vinken, Nieuwstraat 49: een portemonnaie
met inh.
Bakker, Slulsdijksir. 29: een gouden dames-
ring.
Kenter. C. Ditostr. 18: een hondje bruin met
witte vlekken.
Bergwerf, Balistr. IIeen lucifer 6tui
Meijer, Kin aal weg 97: een damesrijwiel.
Ter gelegenheid van het 25-jarig huwe
lijk van H. M. de Koningin en Prins Hen
drik, op 7 Februari 1926, heeft de firma
Gerson Mol, Weteringkade 21, Den Haag,
een guipure kanten kleedje doen vervaar
digen, waarvoor zij de toestemming van
de Koningin en Prins Hendrik heeft ver
kregen en waarbij aan genoemde firma de
auteursrechten zijn' verschaft.
Het kleedje, 25X 35 cM- ovaal groot,
is, naar de firma ons mededeelt, machinaal
vervaardigd uit het fijnste garen en door
meesters in het vak. Alleen het maken van
de schlabone, die ben'oodigd is voor de por
tretten, heeft wekenlange proeven en studie
natuurlijk rekening gehouden
den, dat men niet een foto of teekening,
doch een weefsel voor zich heeft. Aangezien
onze Nederlandsche industrie deze tak van
nijverheid niet beoefent, is het in een der
voornaamste Vogtlandsche fabrieken ver
vaardigd.
Het kleedje kan zoowel worden ingelijst
als benut voor presenteerblaadjes en der-
gelijken, met of zonder glasbedekking.
Kap.-fait. ter zee C. C. Kaijaer weidt bin
nenkort uit Ooet-Indlö terugverwachtt.
De nieuwbenoemde fait. ter zee 3e kl. "W.
S. van Braam, die geplaatst ie bi) het vlieg
kamp de Mok op Texel, ie aangewezen voor
opleiding tot waarnemen uit vliegtuigen.
De politiekruleer Triton, ©omm. de luit. ter
zee le kl. H. J van der Stad, ie naar dé
Noordzee vertrokken, om het toezicht op de
vieedherij te hervatten.
De off. MBJ). 2e kl. D. Houthuizen, onlangB
uit Oost-Indië teruggekeerd, 5e bestemd voor
plaatsing op de Gelderland.
Off.' van dien M.S.D. 2e kl. "W. P. Plamten-
berg, onlangs uit Ooet-Indië teruggekeerd, la
geplaatst bi] het vliegkamp de Kooi] te Helder.
Op verzoek eervol ontslagen uit den «ee-
dlenet de off. van gez. le kl. S. L. Anholt.
OOST-INDIE.
Benoemd: tot onderbootetman bi] het marine
etablissement te Soeraibaja de kwarttermeee-
ter bi] de Kon. marine G. J. van Guneteren.
Geplaatst: aan boord van Hr. Me. De Zeven
Provinciën de off. van den M.SD. der 2e kl.
Y. L. de Vries.
Overgeplaatst 1 van Hr. Ms. De Zeven Pre
v'nei&t naar de Marine Kazerne Oedjoeng de
off. van den M.SD. der le kl. H. G. L. Yamx;
van de Marine Kazerne Oedjoeng naar Hr. Ma.
Jakhals de off. van den MJ3D. der le kl. M.
Ouiwehandl; van Hr. Mis. Jakhals naar Hr. Me.
De Zeven Provinciën de off. van den MJ3.D.
der 2e kl. IJl D. Bruinier.
Belast: met het bevel over Hr. Ms. Voe en
groep I torpedoboot]agerrs, de lult. ter zee lo
kl. H. Jbllee, verwacht uit Ned'.; met de
functie van insp. van don MB.D. te BoeraJbaja,
de hoofdoff. van den M&D. der 2e kl. C. P.
Kapteln, verwacht uit Ned.; met den dienst
van Chef der machinekamer aan boord van
Hr. Mis. De Zeven Provinciën de off. van den
MBD. der le kl. F. 0. HeukeLmian, verwacht
uit Ned.; met het toezicht op de werktuigen
en stoomketels bij de Marine Kazerne Oedjoeng
de off. van den MJ3D. der le kl. H. G. L.
Yaiux; met dien dienst van chef der machine
kamer aan boord Hr. Ms. Jakhals, de off. van
den MJ3D. der le kl. M. Ouwehand; met de
waarn. der betr. van adjunct commies-redac
teur bi] het dept der marine W. Pfaff, thans
part.
Veiwund: aan den hoofdof. van den M.SD.
der 2e 'kl. 0. J. Schreuder, en inep. van den
marine dienst te Soerabaja, den fait. ter zee
le kl. P. Poet Uiterweer, om naar Ned. terug
te koeren.
Herhalingsoefeningen.
Op 9 dezer komt een ploeg korpls. en
mansch. der lichting 1922 voor 17 dagen bij
de onber. art voor herhalingsoefeningen onder
de wapenen.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Batoe, t, 4 Sept te Singapore.
Prinses Juliana, 4 Sept. te Batavia.
Roepat u., 7 Sept. Gibraltar gep.
Saparoea, u., 7 Sept. Gibraltar gep.
Batjan, u. 5 Sept v. Suez.
Jan Pietersz. Coen, t, 6 Sept v. Genua.
Johan de Wltt, u., 6 Sept te Algiers.
Rotti, t, pass. 4 Sept. Perlm.
Singkep, 8 Sept. te Balik Papan.
Boeten, t, 4 Sept te Penang.
Rondo, u., 4 Sept v. Sabeng.
Kon. Ned. Stb. Mij.
Calypso, 7 Sept. te Napels.
Ceres, 7 Sept. te Hamburg.
Eiuterpe, 8 Sept. te A'dam.
Nero, pass 7 Sept. Brunöbuittai.
Bacchus, 7 Sept. te A'dam.
Berenice, 5 Sept. v. RUam.
Ciio, 6 Sept. te Cadlx.
Dido, 6 Sept v. La Pallloe.
Hennes, 6 Sept. v. R'daan.
Mlnerva, 6 8ept. v. R'dam.
Nerreue, 6 Sept. v. Santander.
Oberon, 4 Sept. te Kimassi.
Qreetee, 6 Sept. te Constanünopal.
Penseus, 6 Sept v. Holtenau.
Stra/bo, 6 Sept. v. Brunsbtlttelkoog.
Veeta, 6 Sept. te Aigostoliom.
Zeius, 6 Sept. te Cadlx.
Erato, 4 Sept. v. Danzig.
Irene, 4 Sept. v. Gyon.
Tellus, 4 Sept- v. Algiers.
Kon. West-Indische Maildienst
Couunewyne, u., pass. 5 Sept. Ouessant.
Alkmaar, 7 Sept. te A'dam.
Breda, t, pass. 7 Sept. Dungenoaa.
Gama, 4 Sept. v. New York.
Delft, u., 6 Sept. v. Vaiparaiso.
Deucalion, u, pass. 6 Sept. de Azoren.
Merope, 4 Sept. v. New York.
Orion, 6 Sept. te Hamburg.
Poseidon, u., pass. 6 Sept. de Azoxen.
Stuyvesant, 7 Sept. te A'dam.
Kon. Hollandsche LloytL
EemnLand', t., 4 Sept. v. Santos.
Oranla, 3 Sept. V. Buenos Ayree.
Salland, 6 Sept. te A'dam.
Waterland, u, pass. 5 Sept. Finlsterra.
Zaanland, u., 6 Sept. te Montevideo.
Zeelandia, 7 Sept. te A'dam.
Kon. PaketvaartmaatBohappéj.
Houtman, 5 Sept. te Sydney.
Holland—Afrika Lijn.