AIigicg» Nlmis-
Abonnementsgelden.
Woensdag 21 October 1925
68ste Jaargang. No. 7728.
Uitgevers i N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
EERSTE BLAD.
vóór 1 NOVEMBER a.s
Van allerlei uit de Men-
schelijke samenleving.
FEUILLETON.
DE FATALE 13 NEGENS
LICHT OP!
SCHAËER
COMAIT.
ty blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder-
ig en Zaterdag. Bij inzonding tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
jntiün nog zooveel mogelijk in hot oorstuitkomend nummer.geplaatst.
gL -- -1- -
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. no. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.05. Losse nummers 0 cent. ADVERTEN-
TIöN van 1 tot 5 regels fl.10, iodoro rogol moor 20 cont (bowijano.
inbogropon). Grooto lettors wordon naar plaatsruimto borokond.
Dit NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
Asn onze lezers buiten Schagen doen wij het ver-
roek het abonnementsgeld der Schager Courant over
bei derde kwartaal 1925, ten bedrage van f 1.65
(voor courant met Zondagsblad f2.38),
Ban ons Bureau te betalen, óf over te maken per
postwissel óf over te laten schrijven op onze post
rekening No. 23330.
De laatste manier van vereffening raden wij ten
zeerste aan, daar dit slechts 5 cents kost; formu
lieren zijn aan alle postkantoren h één cent
vorkxljgbaar. Per postwissel daarentegen zijn de
kosten f0.10.
Na genoemden datum wordt beschikt met f 0.14
verhooging. Toezending is dut voordeelig!
Voor aDe abonné's die gewoon zijn het couranten-
geld aan onze Agenten (de plaatselijke kantoorkou-
ders) te betalen, geldt dit verzoek niet.
ZIJ, die bij ons op De Vrins, Het Nieuwe Mode
blad, Gracieuss, of Kinderkleeding enz. zijn geabon
neerd, kunnen eveneens het daarvoor verschuldigde
abonnementsgeld 3e kwhrtaall 1925, op djeofeUde wïjzje
loerenden.
Voor De Prins is het bedrag 12.33
Voor Het Nieuwe Modeblad fl.25
Voor Gracieuse f 2.15
Voor Kinderkleeding f 0.95
Voor Panorama 2.50
Voor Het Leven f 2.50
DE ADMINISTRATIE.
HET SPOORWEGBEDRIJF VOOR HONDERD
JAREN EN NU.
Aai) Fultom danken wij ondank» de koele at-
wijzring, die hem van Napofeon's zijde ten deel viel
de stoomboot; aan Stephenson 'de locomotief,
3 tob de zoo belangrijke ontwikkeling van geheel
het spoorwegbedrijf hooft aanleiding gegeven. Sa
men hebben zij een verandering in het verkeer
der volken en het maatschappelijk leven teweeg
gebracht, die grooter is dan welke tevoren ook,
en die zedlfs door de vliegmachine in den tegenwoor
dige» tijd geenszins wordt overtroffen- Bij de
opening va3i den spoorweg van Bazel1 naar Straats
burg gat men een prent uit, waarop anno 1590 een
arme voetganger werd afgebeeld, langzaam den
weg trekkende; anno 1550 ae eerste koets, die acht'
dagen noodig had om het traject te bereizen; anno
1600 de postwagen, die het in zes dagen, anno 1700
de diligence, die het in vier en anno 1800 de snel-
door HAWLEY SMART.
31.
De eenige plaats waar Patroceni zeker kon zijn,
Giovanni s vriend te ontmoeten, was dat café, maar
bij had heel weinig hoop daar de gelegenheid te
wllen krijgen, welke hij noodig had. Hij was vrij
Jker. dat Giovanni daar gewoonlijk langer bleef
ko de oude heer. Zijn eenige kans was dus den
sin te volgen, als hij het café verliet en op een of
jjfere-wijze te trachten op straat met hem in ken-
^te komen.
h zijn kamer in La Vicaria zat de graaf er ernstig
ft&r na to denken, het moest gedaan worden.
Patroceni rookte en rookte en bleef maar steeds
«*er hetzelfde onderwerp peinzen. Ten laatste kwam
'li op een denkbeeld hetwelk om zijn stoutmoedig
heid, zijner geheel waardig was. Hij zou tegen zich
zelf optreden! Hij. graaf Patroceni. zou het doen
voorkomen, alsof hij de politie wenschte in te lich-
hoe zij hemzelf zou kunnen vatten. Indien 'zijn
onderstelling juist was, dat Giovanni's nieuwe
ynend tot de politie behoorde, zou deze vrij zeker
jj den val loopen en in zijn verlangen naar nadere
^lichtingen onwillekeurig laten blijken, hoeveel hij
veeds wist.
Nu de vermomming, dat was vrij eenvoudig en
«nngewezen: hij. moest zich verkleedén als een boer
nu die streken. „En als ik dan daarbij", dacht de
Svnaf lachend, „een beetje onnoozel ben, zal de uit
werking vermoedelijk des te beter zijn."
in üroux. en NEipelsche politie konden den moord
de Villa del Reale niet ophelderen: Matteo's
moordenaar had zijn werk zeer behendig verricht
spoor van zich achtergelaten,
duf'a waren alleen tot de gevolgtrekking gekomen,
Bah ^ood do°r één man verricht moest zijn; het
vn*£en *ock °P <*en v^°^r der huiskamer
SSS/P1 de stukken vau slechts twee bekers, het-
JJJj. de politie als bewijs aannam, dat Matteo dien
ooaiottigen nacht maar een gast had gehad. Het
Leroux vrij onverschillig. hij twijfelde er niet
.3 Wle de werkelijke moordenaar was. doch mis-
Wen zou ^ij ^et no°^ kunnen bewijzen. Het was
Tn$>0ver. het middaguur, toen Leroux den „Gouden
w yerliet. Hij was langer blijven zitten dan ge-
"ouiijk, omdat er tusschen hem en den bandiet en-
post, die liet in twoe dag-en deed. Datirbegonovctr
stelde men in 1841 de reis van twee uren per spoor,
die nu reeds belangrijk is verkort, en gewaagde
men Zelfs, ietwat spottend, van 1900, in welk jaar j
men het traject in H/a minuut per luchtballon,
getrokken door een gevleugelde machine, dacht te
volbrengen. Zoover is het nu nog wel niet, maar het
valt niet te ontkennen, dat wij met de vliegmachine
in die richting een heel' eind gaan.
Intusschen zou men ten eenenmaJe verkeerd doen,
indien men de meening aanhing, dat de spoorwegen*
die tegen het einde der achttiende en het begin der
negentiende eeuw werden aangelegd, de eerste van
dien aard waren. Integendeel1, de Grieken en in
veel' sterker mate de Romeinen kenden reeds de
gemarkeerde wegen, die voor het verkeer met een
bepaald voertuig waren ingericht. De ijzerindustrie
maakte, dat men reeds in 1760 en volgende jaren
in.de EngelSche mijndistricten aanving spoorwegejn
aan te leggen om groote lasten gemakkelijker te
kunnen vervoeren. Voor het vervoer van personen
maakte mén toen tegelijkertijd paardenspoorwegen
Maar toen eenmaal1 de uitvinding van 'de stoom
machine was gedaan, drong zich vanzelf de vraag
op, of men niet in plaats van paardekraoht stoom
kracht izJou kunnen aanwenden. Ouglnot probeerde
het in 1770; Richard Trevetick in 1804 opnieuw,
terwijl ook in Duitsohland zoodanige pogingen m
het werk werden gesteld. In 1812 deden Blenkinsop
en Ghapman machines bouwen, die locomotieven geL
heeten werden, maar met onz/e tegenwoordige lo
comotieven weinig gemeen hebben- Men bereikte
daarmede ook niet veel. Toch zou Engeland, het
land van Watt, ook het land van de locomotief
worden. George Stephenson maakte in 1814 een
locomotief voor het kolentransport voor de mijnen
van Lord Ravensworth, die een last van 30 ton
met een snelheid van vier Emgelsohe mijlen per
uur kon vervoeren. In 1817 werkte hij er voor den
Hertog van Portland eene ai, die de kolen van
Kilmanock naar de haven bracht en er dienst heeft
gedaan tot 1848. Maar perst met zijn optreden
bij den spoorweg van Stockton naar Darlington,
waarmede in 1823 werd .aangevangen, is van eigen
lijke spoorwegen sprake. Dit baantje had als oor
spronkelijke bestemming het kolentranspprt naar
de Noordzee; men dacht vooriJoopig niet aan Stoom
kracht, Maar, toen men de door Stephenson ge
bouwde locomotieven had in oogensohouw genomen,
waren' de hoofdaandeelhouders jn de baan Zoozeer
overtuigd van het voordeed! van stoom- boven paarde
kracht, dat men Stophenson duizend pond sterling
ter beschikking- stelde om een locomiotievenfabriek
te Newcastlé op te richten. De eerste locomotief
uit deze fabriek, 1'ater heel wat beroemder gewor
den dan die van James Watt, kwam vóór de ope
ning van den spoorweg op 27 September 1825 ge
reed. Zij is nog in wezen; ter Wembléy-tontoonstelL
ling kon men haar zien naast de reuzen van deiiu
tegenwoordigen tijd met hun 16 en meer wielen
en hun geweldige afmetingen. Thans ziet men
haar bij de .oommemoratieve tentoonstelling, die
te Darlingbon wordt ingericht ter herenking van
dit eeuwfeest.
Men moet niet denken, dat de opening vajn dien/
spoorweg, den eersten in Europa en ter wereld,
met uitbunding enthousiasme is begroet Zelden
is dat ook met iets nieuws het geval geweest Im
mers, de diligence-exploitanten werden in hun
bestaan /bedreigd; de eigenaars van de gronden,
waarover de spoorweg zou moeten gaan, zagen zich
door onteigening bedreigd. Toen aan ook, korten
tijd na het totstandkomen yan den spoorweg Stock
tonDarlingbon,het project voor den spoorweg van
Liverpool' naar Manchester werd aangevangen, ging
•het hara tegen hard. Stephenson werd met heel
wat processen bejegend; de landmeters, aan wie
het uitmeten van den weg was opgedragen, werden
VAN RIJBWtJK'B
SCHOENHANDEL. SCHOENMAKERIJ.
Vetleeren Schoenen en Laarzen.
Warme Muilen en PantoHels-
RUIME KEUZE, LAGE PRIJZEN.
veelai door het gepeupel in hun werkzaam heden,
verhinderd. Dat men nog weinig vertrouwen in de
nieuwe stoom baan had, kan niet verwonderen als
men iets léést van de ondervragingen, die Stephen
son door de betreffende commissie uit het Parle
ment werden gedaan. Daar werd gevraagd, of 'hij
dacht acht mijlen met zijn locomotief te kunnen
bereiken. Békend is ook het antwoord, dat Ste
phenson gaf op de vraag van een der leden der
commissie, wat er zou gebeuren, indien een koe
op den weg verscheen, als de locomotief met negen
of tien mijlen snelheid reed: dat Zou fataal zijn,
altijd voor de koe. Maar ondanks alle. bezwaren,
is de spoorweg van Liverpoof naar Manchester er
gekomen. En op dien weg heeft zich de eigenaardi
ge strijd afgespeeld, gevolg van de prijsvraag, uit
geschreven voor de beste locomotief.
Bij de opening van de lijn StoetenDarlingtan
op 27 September 1825 verplaatste Stephenson's!
locomotief no. 1 een gewicht van 90 ten met een
snelheid van 12 15 mijl per uur. Om' mede te
doen aan een prijsvraag voor de LiverpoolMa/n-
chester-baan, waarvan hij zelf de opperste leiding
had, leverde Stephenson in zijn fabriek vóór 1
Ootober 1829 de „Rochet'' af. Er waren drie mede
dingers, waarvan de „Novelty'' van Braitkwath en
Ericson de voornaamste mededinger was; deze
bereikte zelfs een snelheid van 28 mijlen per uur,
maar bleek al spoedig geen stoom genoeg te hebben,
en werd door de „Rochet'", die regelmatig 25 a 30
miil in het uur liep, gemakkelijk geslagen. Het
publiek luistert nu eenmaal1 naar het succes, en toen
dit onverwachte resultaat werd bereikt, was er niet
veel meer noodig om1 de opening van den eersten
spoorweg piet groote feestelijkheid! te doen ge-
ScMederu
Zelfs, Zoo wordt on» verhaald, döed daaraan met
af het feit,, dat bij het rangeeren een ongeval'
plaats had; integendeel, onder Stephensonb leiding
werd de patiënt in korter tijdsverloop dan tevoren,
.mogelijk was geweest, naar het ziekenhuis vervoerd
en aan de spoedige 'operatie was waarschijnlijk zijn
behoud te danken.
Stephenson's naam is onbestreden die, welke aan
dit eeuwfeest der spoorwegen dient te worden ver
bonden'. In tegenstelling met zoovele groote werkers
en uitvinders, is zijn naam in den loop der tijden
niet vergeten; wei.' verre vandaar. Hij was in den
echten zon des woord» een selfmade man. Op 8
Juni 1871 uit arme ouders in Northumberland go-
boren, richtte zijn aandacht zich op de techniek,
en werd' hij arbeider bij een stoommachine, die
voor de kolenproductie dienst deed. Hij legde voor
Zijn mechanisch talent proeven aan den dag door de
meer-doelmatige inrichting van een pompwerk tegen
over welks bez/waren de gestudeerde ingenieurs
machteloos «bonden. Hij braoht hot spoedig tot op
zichter, leidde de tolenwerken van lord RavensL
WRIJFWAS
voor vloeren co meubelen
D^hccrlyhc zuivere terv
pentynwas van de Erdal
rabnek te Amsterdam
f flrenót Zonneglans en Dennengeur in Huis
worth bij Darlingtan un kwam boo door do om
standigheden tot don bouw zijnor locomotieven.
Ook vond hij oen zekcrhoidslamp voor de arbeiders
in de mijnen uit, waarvoor hem een ooreprijs van
duizend guinea's ten deel vioL De door hem in
Newcastie opgerichte locomotiovenfabriek, waarvan
hij met Pease de leiding in handen nam, heeft voor
het spoorwegwezen in Engeland, Amerika en op
héb Eunopeesehe Continent de eerste locomotieven
geleverd. Steeds namen de verbeteringen in dó
constructie en .de uitrusting toe, en voor zijn dood
op 12 Augustus 1848 op Tepton House bij Chester,
was in den locomotieven bouw reeds een geheele
verandering ingetreden. Zijn verdiensten zijn, blij
vend herdacht door de oprichting van een stand
beeld, dat te Newcastie op de groote spoorweg
brug over de Tvne is opgesteld, en waarnaar ae
brug Stephensonbrug wera geheeten.
De spoorweg, van Stockton naar Darlington in
Engeland is ae eerste, die dezen naam verdiende-
Chronologisch volgden Oostenrijk én Frankrijk met
paardentraonbanen, die echter eerst later als lbco-
motiefbanen werden verbouwd. In .Amerika werd
reeds in 1829 de spoorweg van Baltimore naar de
Aiieote Mills geopend. Van heb vasteland was Bel1-
S'ë het eerste 1'and, in 1835, met de baan Brussel
ëcheïen, waarop Duitsohland in 1835 met den
spoorweg NeurenbergFürbh, Frankrijk met dien
Van Parijs naar St. Germain in 1837, Oostenrijk
met dien van Florisdorff naar Wagram! in 1837,
Rusland ineb dien van Petersburg naar het kei
zerlijk paleis te Tsjarskole Selo in 1838. Nederland
met den spoorweg AmsterdamHaarlem in. 1839,
Italië met den spoorweg NapelsPortiei in het-
zelfde jaar, Zwitserland piet den spoorweg Bazel
St. Louis en Denemarken met den spoorweg Altona
Kiel in# 1844, volgden. Zoo kan. het niet verwonde^
rem, dat in 1840 het totaal' der Europeesche spoor
wegnetten nog slechts eon lengte van 2925 K.M. had
bereikt, terwijl' toen Amerika 4728 K.M. telde. Maar
in 1890 reeds was dit cijfer voor Europa tot 223.869
voor Amerika tot 331.417 en voor geheel de wereld
tot 617.285 K.M. toegenomen. Welke geweldige
.veranderingen sedert dien het bedrijf weer heeft
ondervonden, behoeft hier niet in cijfers te worde»
gebracht; het mag bekend worden verondersteld,,
dat thans Zelfs in de meest afgelegen gedeelten van
da wereld regelmatig spoorwegverkeer plaats hééft.
Teneinde dfen spoorwegaanleg door groote gebargr
ten mogelijk te maken, zijn reuzenwerken onder
nomen als de doorbooring van den St. Gothard, den
Mont Gemis, den Simplbn en andere groote bergen.
Maar, geheel' afgescheiden daarvan', kan aan den
spoorwegbouw van New York naar San Francisoo,
en .van dien van do Oost- naar do Westkust va»
Canada worden gódaoht alS wonderen van xngemi-
eurskunst, die dit mogen degenen, die rroezon,
dat door vermindering van de oorlógen, de mon-
schelïjke energie Zou verlammen, bedenken den
mensoh voldoende gelegenheid geven Zijn neiging
tot strijd te uiten.
In nauwelijks een eeuw tijds ,is oohfer Stophon-
son'a Zoo wonderbaarlijke uitvinding, waarvan men
aanvankelijk de' verhalen nauwelijks durfde goloo-
ven, reeds weer verouderd. De spoorwegen gaan
naar veler oordeel te langzaam, do elootriscke be
weegkracht moet ervoor' m de plaats komen, ten
einde die snolheid te doen toenemen. Als zij goed
ven wel overal is toegepast, zal' dan wellicht het
vüegtuigverkcer niet- zoodanig zijn ontwikkeld, dat
ook dé eteetrische spoorwegen daarbij weer moeten
achterstaan?
Voor rijwielen en motorrijtuigen moet Woensdag 21
October om 5.22 uur het licht op.
Voor andere rij- en voertuigen een half uur later.
kele zaken te behandelen waren welke niet vlot van
stapel liepen. Het was voor Leroux 4 duidelijk op te
maken uit bet briefje, dat Giovanni hem gebracht bad
dat de moord van Matteo in het kamp aanmerkelijk
opschudding had veroorzaakt., ofschoon Wheldra-1
ke's antwoord zoo voorzichtig mogelijk gesteld was.
Na de gewone betuiging, dat allen het goed maak
ten. maar naar het einde hunner gevangenschap
verlangden, kwam het veelbeteekenende slot: „Wij
hebben gedurende twee dagen niets van onzen gast
heer gezien, ofschoon het niet waarschijnlijk is dat.
de medegedeelde moord iets met zijn afwezigheid
heeft uit te staan."
Dit beduidde voor Leroux heel veel, het zei hem,
dat Patroceni het kamp verlaten had. Nu was voor
hem de tijd gekomen zijn verrassing ten uitvoer te
brengen, zijn grooten slag. te slaan, het kamp te
veroveren, de gevangenen in triomf naar Napels te
rug te voeren met de roovers twee aan tweegeboeid
om daarna den streek af te zoeken naar hun voort-
vluchtigen chef. Ter bereiking van dit doel had hij
riet alleen Giovanni over gehaald weder een ge
sloten brief aan Wheldrake te doen toekomen; doch
tevens een mandje wijn aan Pietro te zenden. Om
trent dit laatste was er eenige moeilijkheid ont
staan Giovanni had openhartig verklaard, dat hij
met dien wijn het zelf wel zou klaar spelen. Voor hij
ver in' de straat was opgewandeld, werd hij aange
sproken door een boer, die op bedremmelde wijze
hem vroeg naar het politiebureau.
HOOFDSTUK XLIV.
I
Zij zijn aan elkaar gewaagd.
Leroux bleef staan en wierp van achter zijn brille-
glazen een scherpen blik op den spreker. Niets viel
er te lezen in die vrij .verlegen donkere oogen, niet
langer verborgen door een bril en op het eenigszins
verbijsterde gelaat van den man, dien hij voor zich
zag. „Wat moet u van de politie hebben?" vroeg hij.
,Jk ben niet gewoon aan zoo'n menigte menschen
en word eenigszins duizelig als k tusschen al die
huizen en menschen in een groote stad verzeild
raak. Ik woon op het land daar ginds aan den voet
der bérgen naar Amalfi."
„Goede /Hemel!" dacht Leroux, „een buurman, mis
schien wél een kennis van mijn goeden vriend Gio
vanni. Binnen kort zal ik met al het hoerenvolk be
vriend zijn."
„En gij .wenscht de politie te spreken?" vervolgde
hij luid.
„Iköweet het niet, maar zij hebben me gezegd,
dat er een groote moord hier in de stad gepleegd
is en dat de politie een belooning uitlooft aan ieder
een, die daarover inlichting kan geven?"
„Én denkt gij, dat gij dat kunt?" zei Leroux/
„Neen. wat zou ik daarvan weten? Ik was mijlen
ver van Napels, toen het gebeurde; maar als de
politie geld geeft voor inlichtingen van de eene
soort, dacht ik, dat zij het ook wel zullen doen voor
die van anderen aard".
Het geheel uitdrukkinglooze gezicht van den spre
ker bracht dén slimmen politieman totaal op een
dwaalspoor. Hij keek den man over zijn brilleglazen
aan, alsof hij tot in zijn ziel wilde lezen, doch ont- i
moette niets anders dan een droomerigen, suffen!
blik.
„Wat voor een soort inlichting hebt gij aan de
politie te geven?" vroeg Leroux na vrij langen tijd.
Een sluwe lach verscheen op het gelaat van den
boer. terwijl.hij antwoordde:
„Als ik u dat vertelde, zou het niet langer mijn
geheim zijn. U zoudt het aan de politie kunnen ver-
koopon en my voor zijn."
„Ik moet dien weg uit", antwoordde Leroux, „en
zal u wijzen, waar het bureau is; maar u hebt groot
gelijk, houdt hetgeen u te vertellen hebt, voor u-
zelf. Denk alleen hier aan; u zult de politie eenig
denkbeeld dienen te geven, waaromtrent u inlich
tingen geven wilt, anders zullen zij het niet de
moeite waard vinden naar u te luisteren."
„Dat zou hard zijn, want ik heb een langen weg
afgelegd, om een eeriyk stuk geld te verdienen
Luister!" zei hy byna fluisterend „het is iets
ever de roovers."
„Ik weet het niet. maar ik denk dat zij daarvoor
wel geld zullen willen geven", hernam Leroux.
„Hoeveel denkt u. dat zij zouden geven? Ik zou
hun kunnen aanwijzen, waar zij zijn; maar misschien
willen zij er zich liever buiten houden.".
„Wanneer gy dat doen kunt", antwoordde Leroux.
„twijfel ik er niet aan of zij zullen er u goed voor
betalen, maar men zegt. dat graaf Patroceni snel en
meedoogenloos in zijn wraak is; wanneer hij mocht,
ontsnappen, zoudt gy in- geen gering gevaar ver-
keeren."
„Het leven is zoo moeiiyk, mijnheer", zei de
boer; „om aan geld te komen., moet men wat wa
gen".
Leroux wist niet, wat hij doen moest. Met dezen
boer naar het bureau van politie gaan was gevaar
lek, omdat meii daardoor zijn betrekking met hen
allicht vermoeden, zou. Hy was zeer verlangend te
weten, wat de man te vertellen had. Het zou mis
schien op niets uitdraaien, maar hij mocht toch geen
enkele gelegenheid verzuimen om over Patroceni en
zijn volgelingen inlichtingen te verkrijgen. Hij kreeg
brieven naar het kamp verzonden, zijn wijn werd
er heen getransporteerd; maar al was alles rijp voor
zijn grooten slag. één zaak ontbrak hem en wel een
gids, om hem er heen te leiden. Giovanni in zijn
dorst naar goud en wijn. zag er geen kwaad in hem
te helpen in zyn correspondentie met het kamp;
doch hetzy uit vrees, hetzy uit een aangeboren ge-
bleef toegewyd. en dat niets hem er toe zou kunnen
verraders te worden, hy was zonder twyfel trouw
aan zijn kameraden. Het was duidelijk, dat indien
hij voor hen gevaar voorzag, hy niet alleen het
eenigszins bedriegeiyk gedrag voor het oogehblik zou
laten varen, maar hun daarenboven terstond zou
doen weten, dat de politie hen op het spoor was. Hy
gaf toe een vreeselijke bestraffing van den graaf te
hebben ontvangen, een straf, welke hij niet evenre
dig achtte aan zyn vergrijp, maar Leroux kon zien
dat hij desniettegenstaande zyn chef onwankelbaar
bleef toegewyd én dat geen goud hem er toe kunnen
brengen de rol van verrader te spelen. Leroux was
werktuigelijk de richting van. do Villa del Reale op
gewandeld, waarheen de buitenman hem gevolgdl
was met al het vertrouwen; dat een verloren geraak
te hond toont, wanneer hij een bekende ontmoet.
„O, mijnheer dat is grootsch", zei de boer, ,tóen
Leroux hem voorging de tuinen in. „Ha. de zeel 'Dat
is prachtig. Ik zie ze zelden, maar ik houd er veel
vanl hoewel ik de hosschen ook gaarne' mag en zo
ken zoo goed, als dit met dat blauwe water wel
nooit het geval zal zijn. Wilt u-gelooven, mijnheer,
dat ik in myn heele leven nooit op het water ge
weest ben?"
„Een gelukkige oplossing van de moeiiykheid",
dacht Leroux. ,Jk durf hem niet meenemen naar
het bureau, maar als ik hem eens een uurtje in do
Golf liet rondvaren? Zoudt gij lust hebben op het
water te gaan?" vroeg hy eensklaps luid.
„O, mijnheer," riep de gewaande boer. „U bent
te goed, maar ik zou hang zyn. eNen, mynheer, ik
durf het niet aan".
„Onzin, man!" antwoordde Leroux. „Ik zal mee
gaan en gy zult nog Volop tijd hebben om daarna
naar het politiebureau te gaan".
Met veel betuigingen van verrukking nam de' boer
de uitnoodiging aan en zij verlieten! dé tuinen om
een boot te huren.
Wordt vervolgd.