AIigicg» Nlmis- Abonnementsgelden. Woensdag 21 October 1925 68ste Jaargang. No. 7728. Uitgevers i N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. EERSTE BLAD. vóór 1 NOVEMBER a.s Van allerlei uit de Men- schelijke samenleving. FEUILLETON. DE FATALE 13 NEGENS LICHT OP! SCHAËER COMAIT. ty blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- ig en Zaterdag. Bij inzonding tot 's morgens 8 uur, worden Adver- jntiün nog zooveel mogelijk in hot oorstuitkomend nummer.geplaatst. gL -- -1- - POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. no. 20. Prijs per 3 maanden f 1.05. Losse nummers 0 cent. ADVERTEN- TIöN van 1 tot 5 regels fl.10, iodoro rogol moor 20 cont (bowijano. inbogropon). Grooto lettors wordon naar plaatsruimto borokond. Dit NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN Asn onze lezers buiten Schagen doen wij het ver- roek het abonnementsgeld der Schager Courant over bei derde kwartaal 1925, ten bedrage van f 1.65 (voor courant met Zondagsblad f2.38), Ban ons Bureau te betalen, óf over te maken per postwissel óf over te laten schrijven op onze post rekening No. 23330. De laatste manier van vereffening raden wij ten zeerste aan, daar dit slechts 5 cents kost; formu lieren zijn aan alle postkantoren h één cent vorkxljgbaar. Per postwissel daarentegen zijn de kosten f0.10. Na genoemden datum wordt beschikt met f 0.14 verhooging. Toezending is dut voordeelig! Voor aDe abonné's die gewoon zijn het couranten- geld aan onze Agenten (de plaatselijke kantoorkou- ders) te betalen, geldt dit verzoek niet. ZIJ, die bij ons op De Vrins, Het Nieuwe Mode blad, Gracieuss, of Kinderkleeding enz. zijn geabon neerd, kunnen eveneens het daarvoor verschuldigde abonnementsgeld 3e kwhrtaall 1925, op djeofeUde wïjzje loerenden. Voor De Prins is het bedrag 12.33 Voor Het Nieuwe Modeblad fl.25 Voor Gracieuse f 2.15 Voor Kinderkleeding f 0.95 Voor Panorama 2.50 Voor Het Leven f 2.50 DE ADMINISTRATIE. HET SPOORWEGBEDRIJF VOOR HONDERD JAREN EN NU. Aai) Fultom danken wij ondank» de koele at- wijzring, die hem van Napofeon's zijde ten deel viel de stoomboot; aan Stephenson 'de locomotief, 3 tob de zoo belangrijke ontwikkeling van geheel het spoorwegbedrijf hooft aanleiding gegeven. Sa men hebben zij een verandering in het verkeer der volken en het maatschappelijk leven teweeg gebracht, die grooter is dan welke tevoren ook, en die zedlfs door de vliegmachine in den tegenwoor dige» tijd geenszins wordt overtroffen- Bij de opening va3i den spoorweg van Bazel1 naar Straats burg gat men een prent uit, waarop anno 1590 een arme voetganger werd afgebeeld, langzaam den weg trekkende; anno 1550 ae eerste koets, die acht' dagen noodig had om het traject te bereizen; anno 1600 de postwagen, die het in zes dagen, anno 1700 de diligence, die het in vier en anno 1800 de snel- door HAWLEY SMART. 31. De eenige plaats waar Patroceni zeker kon zijn, Giovanni s vriend te ontmoeten, was dat café, maar bij had heel weinig hoop daar de gelegenheid te wllen krijgen, welke hij noodig had. Hij was vrij Jker. dat Giovanni daar gewoonlijk langer bleef ko de oude heer. Zijn eenige kans was dus den sin te volgen, als hij het café verliet en op een of jjfere-wijze te trachten op straat met hem in ken- ^te komen. h zijn kamer in La Vicaria zat de graaf er ernstig ft&r na to denken, het moest gedaan worden. Patroceni rookte en rookte en bleef maar steeds «*er hetzelfde onderwerp peinzen. Ten laatste kwam 'li op een denkbeeld hetwelk om zijn stoutmoedig heid, zijner geheel waardig was. Hij zou tegen zich zelf optreden! Hij. graaf Patroceni. zou het doen voorkomen, alsof hij de politie wenschte in te lich- hoe zij hemzelf zou kunnen vatten. Indien 'zijn onderstelling juist was, dat Giovanni's nieuwe ynend tot de politie behoorde, zou deze vrij zeker jj den val loopen en in zijn verlangen naar nadere ^lichtingen onwillekeurig laten blijken, hoeveel hij veeds wist. Nu de vermomming, dat was vrij eenvoudig en «nngewezen: hij. moest zich verkleedén als een boer nu die streken. „En als ik dan daarbij", dacht de Svnaf lachend, „een beetje onnoozel ben, zal de uit werking vermoedelijk des te beter zijn." in üroux. en NEipelsche politie konden den moord de Villa del Reale niet ophelderen: Matteo's moordenaar had zijn werk zeer behendig verricht spoor van zich achtergelaten, duf'a waren alleen tot de gevolgtrekking gekomen, Bah ^ood do°r één man verricht moest zijn; het vn*£en *ock °P <*en v^°^r der huiskamer SSS/P1 de stukken vau slechts twee bekers, het- JJJj. de politie als bewijs aannam, dat Matteo dien ooaiottigen nacht maar een gast had gehad. Het Leroux vrij onverschillig. hij twijfelde er niet .3 Wle de werkelijke moordenaar was. doch mis- Wen zou ^ij ^et no°^ kunnen bewijzen. Het was Tn$>0ver. het middaguur, toen Leroux den „Gouden w yerliet. Hij was langer blijven zitten dan ge- "ouiijk, omdat er tusschen hem en den bandiet en- post, die liet in twoe dag-en deed. Datirbegonovctr stelde men in 1841 de reis van twee uren per spoor, die nu reeds belangrijk is verkort, en gewaagde men Zelfs, ietwat spottend, van 1900, in welk jaar j men het traject in H/a minuut per luchtballon, getrokken door een gevleugelde machine, dacht te volbrengen. Zoover is het nu nog wel niet, maar het valt niet te ontkennen, dat wij met de vliegmachine in die richting een heel' eind gaan. Intusschen zou men ten eenenmaJe verkeerd doen, indien men de meening aanhing, dat de spoorwegen* die tegen het einde der achttiende en het begin der negentiende eeuw werden aangelegd, de eerste van dien aard waren. Integendeel1, de Grieken en in veel' sterker mate de Romeinen kenden reeds de gemarkeerde wegen, die voor het verkeer met een bepaald voertuig waren ingericht. De ijzerindustrie maakte, dat men reeds in 1760 en volgende jaren in.de EngelSche mijndistricten aanving spoorwegejn aan te leggen om groote lasten gemakkelijker te kunnen vervoeren. Voor het vervoer van personen maakte mén toen tegelijkertijd paardenspoorwegen Maar toen eenmaal1 de uitvinding van 'de stoom machine was gedaan, drong zich vanzelf de vraag op, of men niet in plaats van paardekraoht stoom kracht izJou kunnen aanwenden. Ouglnot probeerde het in 1770; Richard Trevetick in 1804 opnieuw, terwijl ook in Duitsohland zoodanige pogingen m het werk werden gesteld. In 1812 deden Blenkinsop en Ghapman machines bouwen, die locomotieven geL heeten werden, maar met onz/e tegenwoordige lo comotieven weinig gemeen hebben- Men bereikte daarmede ook niet veel. Toch zou Engeland, het land van Watt, ook het land van de locomotief worden. George Stephenson maakte in 1814 een locomotief voor het kolentransport voor de mijnen van Lord Ravensworth, die een last van 30 ton met een snelheid van vier Emgelsohe mijlen per uur kon vervoeren. In 1817 werkte hij er voor den Hertog van Portland eene ai, die de kolen van Kilmanock naar de haven bracht en er dienst heeft gedaan tot 1848. Maar perst met zijn optreden bij den spoorweg van Stockton naar Darlington, waarmede in 1823 werd .aangevangen, is van eigen lijke spoorwegen sprake. Dit baantje had als oor spronkelijke bestemming het kolentranspprt naar de Noordzee; men dacht vooriJoopig niet aan Stoom kracht, Maar, toen men de door Stephenson ge bouwde locomotieven had in oogensohouw genomen, waren' de hoofdaandeelhouders jn de baan Zoozeer overtuigd van het voordeed! van stoom- boven paarde kracht, dat men Stophenson duizend pond sterling ter beschikking- stelde om een locomiotievenfabriek te Newcastlé op te richten. De eerste locomotief uit deze fabriek, 1'ater heel wat beroemder gewor den dan die van James Watt, kwam vóór de ope ning van den spoorweg op 27 September 1825 ge reed. Zij is nog in wezen; ter Wembléy-tontoonstelL ling kon men haar zien naast de reuzen van deiiu tegenwoordigen tijd met hun 16 en meer wielen en hun geweldige afmetingen. Thans ziet men haar bij de .oommemoratieve tentoonstelling, die te Darlingbon wordt ingericht ter herenking van dit eeuwfeest. Men moet niet denken, dat de opening vajn dien/ spoorweg, den eersten in Europa en ter wereld, met uitbunding enthousiasme is begroet Zelden is dat ook met iets nieuws het geval geweest Im mers, de diligence-exploitanten werden in hun bestaan /bedreigd; de eigenaars van de gronden, waarover de spoorweg zou moeten gaan, zagen zich door onteigening bedreigd. Toen aan ook, korten tijd na het totstandkomen yan den spoorweg Stock tonDarlingbon,het project voor den spoorweg van Liverpool' naar Manchester werd aangevangen, ging •het hara tegen hard. Stephenson werd met heel wat processen bejegend; de landmeters, aan wie het uitmeten van den weg was opgedragen, werden VAN RIJBWtJK'B SCHOENHANDEL. SCHOENMAKERIJ. Vetleeren Schoenen en Laarzen. Warme Muilen en PantoHels- RUIME KEUZE, LAGE PRIJZEN. veelai door het gepeupel in hun werkzaam heden, verhinderd. Dat men nog weinig vertrouwen in de nieuwe stoom baan had, kan niet verwonderen als men iets léést van de ondervragingen, die Stephen son door de betreffende commissie uit het Parle ment werden gedaan. Daar werd gevraagd, of 'hij dacht acht mijlen met zijn locomotief te kunnen bereiken. Békend is ook het antwoord, dat Ste phenson gaf op de vraag van een der leden der commissie, wat er zou gebeuren, indien een koe op den weg verscheen, als de locomotief met negen of tien mijlen snelheid reed: dat Zou fataal zijn, altijd voor de koe. Maar ondanks alle. bezwaren, is de spoorweg van Liverpoof naar Manchester er gekomen. En op dien weg heeft zich de eigenaardi ge strijd afgespeeld, gevolg van de prijsvraag, uit geschreven voor de beste locomotief. Bij de opening van de lijn StoetenDarlingtan op 27 September 1825 verplaatste Stephenson's! locomotief no. 1 een gewicht van 90 ten met een snelheid van 12 15 mijl per uur. Om' mede te doen aan een prijsvraag voor de LiverpoolMa/n- chester-baan, waarvan hij zelf de opperste leiding had, leverde Stephenson in zijn fabriek vóór 1 Ootober 1829 de „Rochet'' af. Er waren drie mede dingers, waarvan de „Novelty'' van Braitkwath en Ericson de voornaamste mededinger was; deze bereikte zelfs een snelheid van 28 mijlen per uur, maar bleek al spoedig geen stoom genoeg te hebben, en werd door de „Rochet'", die regelmatig 25 a 30 miil in het uur liep, gemakkelijk geslagen. Het publiek luistert nu eenmaal1 naar het succes, en toen dit onverwachte resultaat werd bereikt, was er niet veel meer noodig om1 de opening van den eersten spoorweg piet groote feestelijkheid! te doen ge- ScMederu Zelfs, Zoo wordt on» verhaald, döed daaraan met af het feit,, dat bij het rangeeren een ongeval' plaats had; integendeel, onder Stephensonb leiding werd de patiënt in korter tijdsverloop dan tevoren, .mogelijk was geweest, naar het ziekenhuis vervoerd en aan de spoedige 'operatie was waarschijnlijk zijn behoud te danken. Stephenson's naam is onbestreden die, welke aan dit eeuwfeest der spoorwegen dient te worden ver bonden'. In tegenstelling met zoovele groote werkers en uitvinders, is zijn naam in den loop der tijden niet vergeten; wei.' verre vandaar. Hij was in den echten zon des woord» een selfmade man. Op 8 Juni 1871 uit arme ouders in Northumberland go- boren, richtte zijn aandacht zich op de techniek, en werd' hij arbeider bij een stoommachine, die voor de kolenproductie dienst deed. Hij legde voor Zijn mechanisch talent proeven aan den dag door de meer-doelmatige inrichting van een pompwerk tegen over welks bez/waren de gestudeerde ingenieurs machteloos «bonden. Hij braoht hot spoedig tot op zichter, leidde de tolenwerken van lord RavensL WRIJFWAS voor vloeren co meubelen D^hccrlyhc zuivere terv pentynwas van de Erdal rabnek te Amsterdam f flrenót Zonneglans en Dennengeur in Huis worth bij Darlingtan un kwam boo door do om standigheden tot don bouw zijnor locomotieven. Ook vond hij oen zekcrhoidslamp voor de arbeiders in de mijnen uit, waarvoor hem een ooreprijs van duizend guinea's ten deel vioL De door hem in Newcastie opgerichte locomotiovenfabriek, waarvan hij met Pease de leiding in handen nam, heeft voor het spoorwegwezen in Engeland, Amerika en op héb Eunopeesehe Continent de eerste locomotieven geleverd. Steeds namen de verbeteringen in dó constructie en .de uitrusting toe, en voor zijn dood op 12 Augustus 1848 op Tepton House bij Chester, was in den locomotieven bouw reeds een geheele verandering ingetreden. Zijn verdiensten zijn, blij vend herdacht door de oprichting van een stand beeld, dat te Newcastie op de groote spoorweg brug over de Tvne is opgesteld, en waarnaar ae brug Stephensonbrug wera geheeten. De spoorweg, van Stockton naar Darlington in Engeland is ae eerste, die dezen naam verdiende- Chronologisch volgden Oostenrijk én Frankrijk met paardentraonbanen, die echter eerst later als lbco- motiefbanen werden verbouwd. In .Amerika werd reeds in 1829 de spoorweg van Baltimore naar de Aiieote Mills geopend. Van heb vasteland was Bel1- S'ë het eerste 1'and, in 1835, met de baan Brussel ëcheïen, waarop Duitsohland in 1835 met den spoorweg NeurenbergFürbh, Frankrijk met dien Van Parijs naar St. Germain in 1837, Oostenrijk met dien van Florisdorff naar Wagram! in 1837, Rusland ineb dien van Petersburg naar het kei zerlijk paleis te Tsjarskole Selo in 1838. Nederland met den spoorweg AmsterdamHaarlem in. 1839, Italië met den spoorweg NapelsPortiei in het- zelfde jaar, Zwitserland piet den spoorweg Bazel St. Louis en Denemarken met den spoorweg Altona Kiel in# 1844, volgden. Zoo kan. het niet verwonde^ rem, dat in 1840 het totaal' der Europeesche spoor wegnetten nog slechts eon lengte van 2925 K.M. had bereikt, terwijl' toen Amerika 4728 K.M. telde. Maar in 1890 reeds was dit cijfer voor Europa tot 223.869 voor Amerika tot 331.417 en voor geheel de wereld tot 617.285 K.M. toegenomen. Welke geweldige .veranderingen sedert dien het bedrijf weer heeft ondervonden, behoeft hier niet in cijfers te worde» gebracht; het mag bekend worden verondersteld,, dat thans Zelfs in de meest afgelegen gedeelten van da wereld regelmatig spoorwegverkeer plaats hééft. Teneinde dfen spoorwegaanleg door groote gebargr ten mogelijk te maken, zijn reuzenwerken onder nomen als de doorbooring van den St. Gothard, den Mont Gemis, den Simplbn en andere groote bergen. Maar, geheel' afgescheiden daarvan', kan aan den spoorwegbouw van New York naar San Francisoo, en .van dien van do Oost- naar do Westkust va» Canada worden gódaoht alS wonderen van xngemi- eurskunst, die dit mogen degenen, die rroezon, dat door vermindering van de oorlógen, de mon- schelïjke energie Zou verlammen, bedenken den mensoh voldoende gelegenheid geven Zijn neiging tot strijd te uiten. In nauwelijks een eeuw tijds ,is oohfer Stophon- son'a Zoo wonderbaarlijke uitvinding, waarvan men aanvankelijk de' verhalen nauwelijks durfde goloo- ven, reeds weer verouderd. De spoorwegen gaan naar veler oordeel te langzaam, do elootriscke be weegkracht moet ervoor' m de plaats komen, ten einde die snolheid te doen toenemen. Als zij goed ven wel overal is toegepast, zal' dan wellicht het vüegtuigverkcer niet- zoodanig zijn ontwikkeld, dat ook dé eteetrische spoorwegen daarbij weer moeten achterstaan? Voor rijwielen en motorrijtuigen moet Woensdag 21 October om 5.22 uur het licht op. Voor andere rij- en voertuigen een half uur later. kele zaken te behandelen waren welke niet vlot van stapel liepen. Het was voor Leroux 4 duidelijk op te maken uit bet briefje, dat Giovanni hem gebracht bad dat de moord van Matteo in het kamp aanmerkelijk opschudding had veroorzaakt., ofschoon Wheldra-1 ke's antwoord zoo voorzichtig mogelijk gesteld was. Na de gewone betuiging, dat allen het goed maak ten. maar naar het einde hunner gevangenschap verlangden, kwam het veelbeteekenende slot: „Wij hebben gedurende twee dagen niets van onzen gast heer gezien, ofschoon het niet waarschijnlijk is dat. de medegedeelde moord iets met zijn afwezigheid heeft uit te staan." Dit beduidde voor Leroux heel veel, het zei hem, dat Patroceni het kamp verlaten had. Nu was voor hem de tijd gekomen zijn verrassing ten uitvoer te brengen, zijn grooten slag. te slaan, het kamp te veroveren, de gevangenen in triomf naar Napels te rug te voeren met de roovers twee aan tweegeboeid om daarna den streek af te zoeken naar hun voort- vluchtigen chef. Ter bereiking van dit doel had hij riet alleen Giovanni over gehaald weder een ge sloten brief aan Wheldrake te doen toekomen; doch tevens een mandje wijn aan Pietro te zenden. Om trent dit laatste was er eenige moeilijkheid ont staan Giovanni had openhartig verklaard, dat hij met dien wijn het zelf wel zou klaar spelen. Voor hij ver in' de straat was opgewandeld, werd hij aange sproken door een boer, die op bedremmelde wijze hem vroeg naar het politiebureau. HOOFDSTUK XLIV. I Zij zijn aan elkaar gewaagd. Leroux bleef staan en wierp van achter zijn brille- glazen een scherpen blik op den spreker. Niets viel er te lezen in die vrij .verlegen donkere oogen, niet langer verborgen door een bril en op het eenigszins verbijsterde gelaat van den man, dien hij voor zich zag. „Wat moet u van de politie hebben?" vroeg hij. ,Jk ben niet gewoon aan zoo'n menigte menschen en word eenigszins duizelig als k tusschen al die huizen en menschen in een groote stad verzeild raak. Ik woon op het land daar ginds aan den voet der bérgen naar Amalfi." „Goede /Hemel!" dacht Leroux, „een buurman, mis schien wél een kennis van mijn goeden vriend Gio vanni. Binnen kort zal ik met al het hoerenvolk be vriend zijn." „En gij .wenscht de politie te spreken?" vervolgde hij luid. „Iköweet het niet, maar zij hebben me gezegd, dat er een groote moord hier in de stad gepleegd is en dat de politie een belooning uitlooft aan ieder een, die daarover inlichting kan geven?" „Én denkt gij, dat gij dat kunt?" zei Leroux/ „Neen. wat zou ik daarvan weten? Ik was mijlen ver van Napels, toen het gebeurde; maar als de politie geld geeft voor inlichtingen van de eene soort, dacht ik, dat zij het ook wel zullen doen voor die van anderen aard". Het geheel uitdrukkinglooze gezicht van den spre ker bracht dén slimmen politieman totaal op een dwaalspoor. Hij keek den man over zijn brilleglazen aan, alsof hij tot in zijn ziel wilde lezen, doch ont- i moette niets anders dan een droomerigen, suffen! blik. „Wat voor een soort inlichting hebt gij aan de politie te geven?" vroeg Leroux na vrij langen tijd. Een sluwe lach verscheen op het gelaat van den boer. terwijl.hij antwoordde: „Als ik u dat vertelde, zou het niet langer mijn geheim zijn. U zoudt het aan de politie kunnen ver- koopon en my voor zijn." „Ik moet dien weg uit", antwoordde Leroux, „en zal u wijzen, waar het bureau is; maar u hebt groot gelijk, houdt hetgeen u te vertellen hebt, voor u- zelf. Denk alleen hier aan; u zult de politie eenig denkbeeld dienen te geven, waaromtrent u inlich tingen geven wilt, anders zullen zij het niet de moeite waard vinden naar u te luisteren." „Dat zou hard zijn, want ik heb een langen weg afgelegd, om een eeriyk stuk geld te verdienen Luister!" zei hy byna fluisterend „het is iets ever de roovers." „Ik weet het niet. maar ik denk dat zij daarvoor wel geld zullen willen geven", hernam Leroux. „Hoeveel denkt u. dat zij zouden geven? Ik zou hun kunnen aanwijzen, waar zij zijn; maar misschien willen zij er zich liever buiten houden.". „Wanneer gy dat doen kunt", antwoordde Leroux. „twijfel ik er niet aan of zij zullen er u goed voor betalen, maar men zegt. dat graaf Patroceni snel en meedoogenloos in zijn wraak is; wanneer hij mocht, ontsnappen, zoudt gy in- geen gering gevaar ver- keeren." „Het leven is zoo moeiiyk, mijnheer", zei de boer; „om aan geld te komen., moet men wat wa gen". Leroux wist niet, wat hij doen moest. Met dezen boer naar het bureau van politie gaan was gevaar lek, omdat meii daardoor zijn betrekking met hen allicht vermoeden, zou. Hy was zeer verlangend te weten, wat de man te vertellen had. Het zou mis schien op niets uitdraaien, maar hij mocht toch geen enkele gelegenheid verzuimen om over Patroceni en zijn volgelingen inlichtingen te verkrijgen. Hij kreeg brieven naar het kamp verzonden, zijn wijn werd er heen getransporteerd; maar al was alles rijp voor zijn grooten slag. één zaak ontbrak hem en wel een gids, om hem er heen te leiden. Giovanni in zijn dorst naar goud en wijn. zag er geen kwaad in hem te helpen in zyn correspondentie met het kamp; doch hetzy uit vrees, hetzy uit een aangeboren ge- bleef toegewyd. en dat niets hem er toe zou kunnen verraders te worden, hy was zonder twyfel trouw aan zijn kameraden. Het was duidelijk, dat indien hij voor hen gevaar voorzag, hy niet alleen het eenigszins bedriegeiyk gedrag voor het oogehblik zou laten varen, maar hun daarenboven terstond zou doen weten, dat de politie hen op het spoor was. Hy gaf toe een vreeselijke bestraffing van den graaf te hebben ontvangen, een straf, welke hij niet evenre dig achtte aan zyn vergrijp, maar Leroux kon zien dat hij desniettegenstaande zyn chef onwankelbaar bleef toegewyd én dat geen goud hem er toe kunnen brengen de rol van verrader te spelen. Leroux was werktuigelijk de richting van. do Villa del Reale op gewandeld, waarheen de buitenman hem gevolgdl was met al het vertrouwen; dat een verloren geraak te hond toont, wanneer hij een bekende ontmoet. „O, mijnheer dat is grootsch", zei de boer, ,tóen Leroux hem voorging de tuinen in. „Ha. de zeel 'Dat is prachtig. Ik zie ze zelden, maar ik houd er veel vanl hoewel ik de hosschen ook gaarne' mag en zo ken zoo goed, als dit met dat blauwe water wel nooit het geval zal zijn. Wilt u-gelooven, mijnheer, dat ik in myn heele leven nooit op het water ge weest ben?" „Een gelukkige oplossing van de moeiiykheid", dacht Leroux. ,Jk durf hem niet meenemen naar het bureau, maar als ik hem eens een uurtje in do Golf liet rondvaren? Zoudt gij lust hebben op het water te gaan?" vroeg hy eensklaps luid. „O, mijnheer," riep de gewaande boer. „U bent te goed, maar ik zou hang zyn. eNen, mynheer, ik durf het niet aan". „Onzin, man!" antwoordde Leroux. „Ik zal mee gaan en gy zult nog Volop tijd hebben om daarna naar het politiebureau te gaan". Met veel betuigingen van verrukking nam de' boer de uitnoodiging aan en zij verlieten! dé tuinen om een boot te huren. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 1