esn BOERENKNECHT,
2 a3003os Tuipenriet,
Puiks Eetaardappe!
Binnenlands ch Nieuws»
DE FIJNSTE ROOKWORST
Grietje Rezelman,
C. SLiKKEH, Anna Paulowna.
Sinf-Nicolaas
een Dienstbod
Sint-Nicolaas,
Pr MARKETS, Wierlogerwaai
HET AFDEELINGS VERSLAG OVER HET WE
GENPLAN.
Verschenen is het algemeen verslag der afdeelin-
gen van de Prov. Staten van Noordholland over het
voorstel van Gedeputeerde Staten betreffende bet pro
vinciale wegenplan. Daaraan is het volgende ont-
''leend*.' i
Dat de zorg voor primaire wegen voor doorgaand
verkeer in de provincie, tevens aansluitende aan
soortgelijke in de aangrenzende gewesten, bij de pro
vincie diende te berusten, werd in alle afdeelingen
als juist erkend. Algemeen bracht men 'daarom hulde
aan Gedeputeerde Staten voor hun krachtig initiatief.
Evenzeer namen vele leden met instemming kennis
van de mededeeling in het voorstel, dat door ge
meen overleg met de daarbij betrokken belangheb
benden aan de voornaamste der geuite wenschen
in het definitieve plan kon worden tegemoet geko
men; met name gold deze instemming het geprojec
teerde tracé tusschen Alkmaar en Amsterdam voor
de Zaanstreek.
Dat de inrichting en het onderhoud van het pri
maire net belangrijke offers van de provincie zou
den vragen, werd algemeen erkend; men was ech
ter tevens van oordeel, dat het belang van het ge
west hij deze dringend noodzakelijke verkeersverbe-
tering zoo groot was, dat hiervoor niet mocht wor
den. teruggeschrikt. In het algemeen kon men zich
met den opzet der voorgenomen financiering zeer
wel vereenigen.
Tegenover de instemming, die vrij algemeen ge
uit werd met de wijze, waarop het wegenplan is
voorbereid, stelden sommige leden als hun zienswijze
dat de voorbereiding van het plan oppervlakkig en
onvoldoende was geweest. Naar hun wijze van zien
zou een voorbereiding, die met de economische zijde
van het vraagstuk rekening hield, moeten zijn toe
vertrouwd ^aan een commissie van voorbereiding,
waarin belanghebbenden als gemeenten en polder
besturen! Kamers van Koophandel en andere zitting,
zouden hebben.,Deze weg was ingeslagen bij het ka-
nalenplan en had daar tot zeer bevredigende resulta
ten geleid. Sommigen stelden de vraag, of alsnog niet
kon worden overgegaan tot het uitvoeren van het
geheele plan in vakken, terwijl een commissie als
bovenbedoeld de deelen nader zou voorbereiden.
Daarbij zou het plan kunnen worden beschouwd als
een toelichting van de hpofdstrekking, terwijl de
onderdeelen nog vo'or wijziging vatbaar zouden zijn.
Andere leden waren daarentegen van meening,
dat hiervan noodeloos oponthoud het gevolg zou zijn.
Met ernstige bezwaren tegen .eenig tracé zou men,
ook zonder de voorlichting eener commissie, nog zon
der moeite rekening kunnen kouden; het zou zeker
geen aanbeveling verdienen, over deze wijziging tel
kens de Provinciale Staten te raadplegen.
Van verschillende zijden werd de vraag gesteld, of
men, eenmaal gesteld voor zoo belangrijke uitgaven
voor den primairen wegaanleg, niet er voor diende
te zorgen, dat de wegen in afzienbare toekomst, dan
ook ten volle zullen beantwoorden aan de eischen
van het moderne, zich nog met groote intensiteit ont
wikkelende, verkeer. Vele leden waren van oordeel,
dat ed voorgenomen wegprofielen, zooals die in het
voorstel waren beschreven., slechts aan minimale
eischen zouden voldoen en zeker in de toekomst on
bevredigend zouden blijken, althans voor die wegen,
welke een intens verkeer zouden trekken.
- Met name een verharding van 4Vt k 5 M. werd in
het bijzonder .voor de hoofdwegen duurzaam onvol
doende geacht; op verschillende trajecten zou men
reeds spoedig tot verbreeding moeten overgaan, en
dan zou men een zuinigheid hebben betracht, die
de wijsheid had bedrogen. Een verbreeding van de
beharding met 14 2 werd noodzakelijk geacht;
men besefte wel, dat hierdoor aanvankelijk het offer
grooter zou zijn, maar niet over een langer tijdperk
gezien, terwijl een verhreeding van de bharding in
evenredigheid met de kosten van wegaanleg liet toe
nemen.
Enkele leden' oordeelen ook deze uitbreiding van
de verharding, althans voor de voornaamste wegen,
nog onvoldoende; zij wezen op moderne wegen als die
van Dusseldorpi—Duisburg, die 5 parallelwegen be
vatte, op dien van Keulen—Aken, waar vier auto's
elkaar konden passeeren, beide wegen waren in to
taal 30 M. breed. De bekende wegenbouwer A. Percy
Bbulnois schreef voor de beharding een minimum
van 9 M. voor. Een der leden achtte een zeer breeden
weg AmsterdamZaandam—'Wieringen noodzakelijk,
die later, via den afsluitdijk der Zuiderzee, de directe
•"verbinding zou zijn met Friesland en verder. Hier
voor zou een uitbreiding van de verharding met 1 of
2 M. ten eenenmale onvoldoende zijn.
'Verschillende leden hadden met ontsteltenis ont
waard, dat het verschijnsel „voetganger" uit het
brein, zoowel van Gedeputeerde Staten als van hun
technischen adviseur verdwenen is; toch bestond de
voetganger in werkelijkheid nog, en gelukkig. Zelfs
was het geenszins denkbeeldig, dat hij gaarne gebruik
zou willen maken van deze wegén, die, bij goede
zorg, schoonheidsmonumenten zouden kunnen- wor
den. Echter zooals de wegen thans in profiel ontwor
pen zijn, zou het op zijn hoogst mogelijk zijn, dat de
voetganger den groenen berm zou beschouwen als
een doorloopenden vluchtheuvel. Men drong er bij
'Gedeputeerde Staten op aan, dat men, indien al niet
zijn rechtspositie, dan toch zijn feitelijké positie wel
willend zou willen régelen. Mede in verband hier
mede zou men het op prijs stellen, dat Gedeputeerde
Staten aan do Staten zoude noverleggen de wegpro
fielen, die zij in de toekomst wenschen toe te passen.
Waar de urgentie van den voorgenomen wegen
aanleg door zéér vele leden werd beaamd, had het
verschillende leden teleurgesteld, dat door Gedepu
teerde Staten*geraamd werd, dat een tijdperk van 15
jaren noodig zou zijn om het geheeie plan tot stand
te brengen, terwijl eerst in 192? met den aanleg zou
kunnen worden begonnen. Niet alleen het volslagen
ontoereikende der Noordhollandsche wegen en de
zorg voor een vlot en veilig verkeer, drongen tot een
krachtig tempo, ook de groote werklooshéid zou door
deze werkverruiming kunnen worden getemperd.
De hiertegen van andere zijde ingebrachte ziens
wijze, dat nog slechts weinig aannemersfirma's voor
modernen Wegaanleg voldoende geoutilleerd zijn, en
dat, reeds uit dien hoofde, een versneid tempo, vrij
wel op onoverkomelijke bezwaren zou afstuiten; werd
door hen niet gedeeld, daar toch, naarmate de be
hoefte zich voordoet, de outillage der gegadigden
voor de uitvoering van deze werken zich vanzelf zal
uitbreiden.
'Sommige loden verklaarden, dab» zij het plan, in hot
voorstel ontwikkeld, nog te Vaag omlijnd vonden.
IS,Hechts een enkel lid vond het geheeie plan te
grootsch opgezet en meer berekend op interprovin
ciaal dan' interlocaal verkeer..
In verhand met de technische uitvoering werd van
verschillende zijden erop aangedrongen, dat een spe
ciaal bureau voor den wegenbouw -met het oog op
het groote werk zou worden ingericht.
Ook de voorgestelde financiering van het plan gaf
aanleiding tot verschillende beschouwingen. Ver
schillende leden waren omtrent de financieele gevol
gen niet zoo gerust en meenden grond te hebben voor
de vrees, dat, gelijk met namö hij de werken als
gevolg van de overstrooming van 1916 het geval is
geweest, de uitgaven de begroeting belangrijk zouden
overtreffen. In dit verband wilden zij aan Gedepu
teerde Staten de vraag stellen, of het door hen be-
groote bedrag a l f22.000.000 voor den aanleg van
de primaire werken inderdaad op eenige meer ge
detailleerde begrooting berust, dan wel meer. een ver
wachting aangeeft, waarin de uitvoering van het
wegenplan zou kunnen worden aangevangen. Inzon
derheid werd de voldoendheid in twijfel getrokken van
het bedrag ad f8.000.000, dat begroot is voor verhar
ding enz. van een primair wegennet ter gezamenlijke
lengte van 320 KjM. en ter breedte van 5 M., hetgeen
dus, met inbegrip nog wel van de kosten voor 1 of
2 rijwielpaden, neerkomt op f5 per M2., welk bedrag
men geheel onvoldoende achtte. Het schijnt nog al
lerminst vast te staan, welke verhardingswijze zal
worden gevolgd, doch men herinnerde er aan, dat de
Kalfjeslaan, die den weg vaan Amsterdam naar Am
stelveen met den Amsteloever verbindt, kort geleden
pl.m. fll per M2. aan verharding heeft gevorderd.
Een raming van f7 fll achtte men veel meer in
overeenstemming met de vermoedelijke resultaten,
vooral wanneer, gelijk men meende te moeten aan
nemen, de kosten van de fundeering onder deze ver
harding zijn berekend en niet als onderdêelèn der
grondwerken begroot zijn.
Voorts werd de vraag gesteld, hoe Gedeputeerde
Staten zich voorstellen de uitgaven te bestrijden, die
het geraamde bedrag ad f22.000.000 te boven zou
den gaan.
Ook de raming van f 1.889.000 voor aankoop van
terreinen achtten enkele leden te laag.
Aan de verschillende tracé's van het wegenplan,
zooals dit is ontworpen, werden eveneens uitvoerige
beschouwingen gewijd. Was het overleg wel voldoen
de geweest? Men wenschte met name te vernemen,
of bij «de voorbereiding ook met de besturen der
groote steden .van gedachten is gewisseld. Niet alleen
zou, naar deze leden meenden, zulk vroegtijdig over
leg uit een verkeersoogpunt, voor de aansluiting met
de toegangswegen naar het centrum en met de door-
gangsaderen, reeds gewenscht zijn; maar ook met
het oog op aanstaande uitbreidingsplannen, waarin
i zoowel de toegangswegen als de ligging en vestiging
I van industrie-, handelsterreinen en van woonwijken
een belangrijke rol zouden spelen.
Het voorstel had bij sommige leden den indruk ge-
wekt, dat op alle in het -plan opgenomen primaire
wegen een druk doorgaand verkeer werd verwacht.
Men betwijfelde, of dit juist zou blijken. Zoo was er
bijv. aanleiding een minder intens verkeer te ver
wachten op de verbindingen HeerhugowaardM'e-
demblik en MedemblikHoorn en Enkhuizen; was
het daarom wel gemotiveerd, dat de wegen over die
lange afstanden als primaire worden ingericht?
Verscheidene leden hadden ernstig bezwaar tegen
het voorgestelde tracé Hoorn—Enkhuizen. Van de
onmogelijkheid om den weg door de Streek geschikt
te maken, waren vele dezer leden niet overtuigd;
maar ook indien men dit zou moeten erkennen, dan
was het tracé ten. Zuiden van de spoorlijn Blokdijk
Venhuizen verre te verkiezen boven het door Gede
puteerde Staten gekozene noordelijke, langs den
Zwaagdijk. waarbij immers vruchtbare gronden zou-
den worden doorsneden en dure onteigeningen zou-
1 den noodig zijn. Het beste echter zou zijn den weg
door de Streek te traceeren en daaromtrent met da
Streekgemeenten in overleg te treden.
Verschillende leden drongen erop aan, het weg-
vak Amsterdam—Oosthuizen via Edam in het pri
maire net op te nemen. Sommigen gaven, indien ge
kozen moest worden, verre de voorkeur aan een pri
maire "verbinding over Edam dan over Purmerend.
Vele leden waren van oordeel, dat de verkeerstoe-
9tanden tusschen Ainsterdam en het Gooi door den
aanleg van de door provincie en rijk geprojecteerde
wegen belangrijk zouden worden verbeterd. Echter
gaf men in overweging, in bet primaire net op te
nemen den thans 3li M. breed zijnden weg van
Weesp naar Muiden; hierdoor zouden do rijksweg
Amstérdam—'Hilversum en het Zandpad belangrijk
kunnen worden verlicht. Men wenschte voorts te
vernemen of het mogelijk zou zijn het kronkelige
Zandpad in een primairen weg te herscheppen.
Ook werd gevraagd, waarom in het plan van Ge
deputeerde Staten de verbinding tusschen Hilversum
over Bussum met den Rijksstraatweg in Bussum op
hield; er waren leden, die dezen weg wilden doortrek
ken, andere, die hem, als vallende buiten het alge
meen systeem, wilden laten vervallen.
Terwijl het werd toegejuicht, dat verbinding ge
zocht werd met de primaire wegen, die in Utrecht
ontworpen waren, vroeg men, of er eenige kans be
staat, dat de Utrechtsche plannen en dus de aanslui
ting spoedig tot stand zouden komen. Een ander lid
wees op het gemis van een goeden en korto# verbin
dingsweg Aimsterdam'Rotterdam. De huidige min
derwaardige verbinding is circa 45 pet. langer dan de
rechte lijn tusschen heide steden. Ligt het in de be
doeling het tracé AmsterdamBovenkerk-—1Vrouwen-
akker in te richten als het eerste deel van bedoelde
urgente verbinding?
Vele leden noemden het een groote' leemte in het
wegenplan, dat daarin niet een directe breede ver
binding van Amsterdam met IJmuiden langs het
Noordzeekanaal is opgenomen.
O, Betfcy."Pietje klapte kinderlijk blij in de
handen: „Verbeeldde, Ruud komt met een maand
verlof....
Telkens als onverwachts Ruud's naam; genoemd!
iwerd, moest Betty de verraderlijke pntro©ring die
haar overmeesterde mot alle geweld onderdruk
ken..... Zelfs tegenover het* „kincr, dat haar negen
tienjarige zuster in hare oogen «.bleef, kon zij het
kolppen van haar hart, den blos naar nare wangen-
'het trillen haror vingers niet overmeesteren. Vit
vrees zich te verraden stond zij op, en eerst op
weg naar het werktafeltje tussohen twee der ra
men, in den avond het donkerste gedeelte der ko
ttier, vond zij den moed met gewone stem tevto-
g»n: „Nu.... en wat is daar voor vreemds aan,
uud krijgt toch elk jaar verlof i"'
„Nu, ja, dat is ook 't wonder niet, maar dat ik
Ruud zal weerzien, na al die jaren.'' Plotseling haar
armen uitslaande met wijd' theatraal gebaar, jubel
de Pietje: „O. Betty... Betty..! ik vind het dol
hem weer te zien!'*
Betty, van verbazing haar verlegenheid vergetend,
keerde zioh van uit haar donker hoekje bij het
werktafeltje geheel naar haar opgewonden zusje:
„Maar kie.... f Wat heb j'e opeens f Jij kent Rudolf
terna.uwernood! Kort na mama's dood ging jij naar
kostschool; eerst zee maanden ben je .weer thuis en
al; die jaren heb je Rudolf niet weer gezienr
Vóór dien tijd was je een bakvisehje, Rudolf een
afgestudeerd jongmiensch, dat is op dien leeftijd
een enorme afstand....'*
„Nu ja, dat weet ik ook wél.'' antwoordde Fiefcje,
vlug, opgewekt; „en als je érnu bij voegt: hij
zag niet naar_ me om, geef ik je nog glad gelijk!
Toch wil ie wei gelooven, was hij mijn eerste,
echte stille liefde. Op mijn vijftiende jaar was
ik al1 doodclijk van hem!'*
„Maar Fie, wat een onzin!'' Betty's stem sidder
de in een even voorvoelen yaia naderend leed.
Lachend leunde Fietje achterover in haar stoel,
op de even te scherp vooruitstekende) jukbeen
deren een kleurtje van opwinding: „Ach... jij, hei
lig „kruidje roer mij niet", spreek toch niet mee!
(OELDERSCHE WORST),
bij Gebr. KWELDflM.
Zoo, in een hoekje van don tuin; of achter een dieur,
je te laten zoenen door een jo'ngen, aan zulke groot©
zonde heb iij nooit meegedaan, wel1? Jij was mooi,
jij liet je het hof maken, maar bleef daarbij een
exempel van bodeesden vrouwelijken schroom....,!
Nu, dan was ik anders, hoor! Ik leefde niet, als
ik niet op iemand verliefd was. Het begon op'
dien ouden Jansen, mijlnpianodriller. Nu vraag
ik je, waar schuilde het gevaar, dat ventje mot
zijn O-beenen en zijn pikzwart pruikje! Verschel
dene jongens van de H.R.S. volgden hem op in
mijn hart, bo voel om te tellen en te onthouden.
Ten .laatste Ruud.... en op dien, of je het gelooven
wilt of niet, heel ernstig, ofschoon hij er natuur
lijk geen Ahnung van had, nooit. Nu ja, zioh .be
klagen over mijn tijdelijke ontrouw, meer dan
eens zelfs, zou hij ook kunnen! Op kostschool was
ik eerst verliefd op een pracht van een gymnastiek
meester, wij waren allemaal dol op hem'. Dat is
een gezelligheid van do kostschool, je doet alles
en Kbe. De gymnastiekmeester word opgevolgd
door den broer van madame, een luitenant! Snoe
zige man! .Zondagsmiddags kwam hij zijn zustor
opzoeken, door do geheeLe kostschool "begluurd, we
zwommen gewoonweg^ in extase, op dat uur. Daar
waren meisjes die zijn kepi, zijn handschoenen,
zijn sabel streelden, al® zij aan den kapstok hin
gen.... Nu, zoo mal bon ik nooit geweest! Ik lachte
ze zelfs uit om al dat sentimenteel gedoe, maar
ik zwom in het geniep toch 'evengoed m zaligheid,
als monsieur Armiand JPaiLleoourt me aansprak, twee
woordjes tot me zei: „Bonjour, mademoiselle Fifi
Biartèr!'* "c Klonk zoo aanbiddellijk van die lip
pen onder de groote bruine snor....! Dn Ruud heeft
ook een groote snor, een bruine, ik heb vanmiddag
zijn laatste portret gezien, nicht^ Elize kwam er
trotsch mee voor den dag. OFietje, de oogen
ten hemel, in extase, vouwde haar handen op de
i borst te zomen! „O.wat is het Hoogduynentype
toch mooi! Jullie zijn zoo lang, zoo voornaam
slank, met kleine ovaal ronde hoorden, zulke zuiver
gebogen neuzen, donkere oogen cn haar
Wordt vervolgd.
De voordracht in zake de Zes Steden werd In ver
schillende afdeelingen met instemming ontvangen;
over de lastenverdeeling word echter in enkele af
deelingen uitvoerig van gedachten gewisseld.
Bij de besprekingen werd de opmerking gemaakt,
dat tegenover het bedrag ad f 114.430, dat geraamd
is ter bestrijding der jaarlijksche kosten van onder-
I houd en vernieuwing der betrokken wegen en vaar.
ten, kachtens de voordracht nog slechts inkomsten
j van f62.625 staan, zoodat het tekort van ruim
j f52.000, geheel tep laste der provincie komt, voor zoo-
j ver het Rijk en de gemeente Amsterdam hunne bij-
dragen niet verhoogen.
De juistheid en billijkheid eener zoodanige ver
hooging, waardoor de kosten voor de Provincie, die
In elk ge^al nog ten minste f30.000 zullen blijven
bedragen, door bedoelde verhooging nog eene vrij
aanzienlijke daling zouden kunnen ondergaan, is
door Gedeputeerde Staten voldoende uiteengezet, zoa
dat zeer zeker alle grond van redelijkheid bestaat
voor de te dezer zake in uitzicht gestelde verwach
ting.
Inmiddels had men toch lievergezien-, dat, ookal
is de voordracht afhankelijk gesteld van de voor.
Waarde, dat de uitkeeringen van het Rijk en van de
gemeente Amsterdam naar het oordeel van Gedepu
teerde Staten genoegzaam moeten zijn, omtrent het
bedrag der verhooging vooraf algeheele instemming
zou zijn verkregen.
Verschillende vragen werden nog gesteld, o.m.
Is het juist, dat de gemeente Amsterdam heeft ge
weigerd haar aandeel van f 7500.— belangrijk te
verhoogen?
Zijn Ged. Staten niet van oordeel, dat de eigendom
men in Amsterdam, evenals de landelijke eigendom
men in de streken van Amsterdam tot Enkhuizen, in
de nieuwe belastingheffing behooren te worden be
trokken, tenzij de gemeente Amsterdam met de daar
van te verwachten opbrengst hare bijdrage verhoogt?
Zijn Ged. Staten niet van oordeel, dat, indien noch
het een, noch het ander geschiedt,' ook de nieuwe
heffing voor de landelijke eigendommen niet behoort
te worden ingevoerd?
Zijn Ged. Staten van .oordeel, dat de weg door de
Streek in die mate van belang is voor de land- en
tuinbouwbedrijven, dat de oplegging van eene bijzon
dere wegbelasting voor de gronden aldaar gerecht
vaardigd is?
Ten slotte werd de opmerking gemaakt, dat aan
de ingebrachte bezwaarschriften weinig is tegemoet
gekomen. Mochten Ged. Staten zich meer tegemoet
komend .toonen tegenover de van verschillende zij
den uitgedrukte verlangens in zake de lastenverdee-
ling, dan zouden ook deze leden gaarne medewerken
aan de instelling van het, nieuwe beheer over deze
wegen, waarvan zij met de medestanders van Ged.
Staten erkenden, dat het een eind Zou maken aan in j
den loop der jaren onduldbaar geworden verhoudin- j
gen.
HEFFEN VAN WEGGELDEN.
De vereeniging voor waterschapsbelangon en ver
keerswegen in West-Friesland heeft aan alle Staten
leden een uitvoerig adres gezonden, waarin nog
maals wordt uiteengezet de bezwaren in de Noord,
Hollandsche polders langs de zesstedenwegen tegen
het opleggen van nieuwe lasten aan eigenaars van
gebouwde en ongebouwde eigendommen. De vereeni
ging rengt deze bezwaren in na opdracht daartoe van
tal van gemeente- en polderbesturen in het adres
genoemd. Verzocht wórdt de heffing in het geheel
niet in te voeren.
DE S-DJLP. EN DE CRISIS.
Naa.r „Het Volk" meldt, is in de jongste partijver,
gaderinj? van de S.DAP. een bespreking gevoerd
ovér de kabinetscrisis. Besloten werd een „manifest
tot het Nederlandsche volk" te richten.
DE MAAS.
Het water, der Maas is bi} Roermond weer zoover-
gezakt, dat de ondergeloop en deelen van de Weerd
en nabij Buggenum, weer van het water bevrijd zijn.
ERNSTIG GEVALLEN.
Op het stationsemplacement te Apeldoorn bad
gistermiddag een ernstig ongeval plaats, waarvan de
25-jarige leerling-machinist Zwierink van Winters,
wijk het slachtoffer werd.
Bi} het laden van- kolen sloeg hij van den tender,"
waarbij hij zwaar inwendig werd gekneusd en een
ernstige hoofdwonde opliep. In allerijl werd hij naar
het ziekenhuis getransporteerd:; zijn toestand is
hoogst ernstig.
Gistermorgen te ongeveer half 6 is de werkman
H.. v. L., werkzaam bij de hoogovens te IJmuiden
van een groote hoogte naar heneden gevallen. Bi}
onderzoek bleek hij een wervelkolomfractuur te heb
ben opgeloopen. Per ziekonauto werd do gewonde
naar het ziekenhuis „St. Joannes de Deo" te Haar,
lem overgebracht. Zijn toestand is zeer ernstig,
AZLJNEXTRACT GEDRONKEN.
Twee kinderen van 4 en 2 jaar van den landbou
wer S. to Bergen op Zoom dronken uit een fleschje
azijnextract. Beiden brandden mond en ingewanden.
Net jongste is gisteren overleden.
OVERLEDEN.
De werkman B., die de vorige week door een on
gelukkig toeval in een mot heet water gevulde
i in de chemsiche afdeeling van de N.V. ScholteaT1
Aardappelmeelfabriek te Foxhol geraakte en <ja4f
door ernstige brandwonden aan zijn boenen opli»
«is in bet Academisch Ziekenhuis te Groningen ov?
leden.
LIEFHEBBERS GENOEG.
Volgens het „Nbld. van Leeuwarden" bedraad
het aantal sollicitanten om vaste knecht bij de pro,
vinciale griffie te Leeuwarden 990.
EEN ZWARE.
Op de markt te Apeldoorn was ter bezichtiging
steld eon buitengewoon zwaar tweejarig varken,
gemest was op een der boerderijen te -Staverden. Hel
dier had een lengte van 2.30 M. bij een hoogte vaj
1.10 M. en woog 976 pond.
EEN BRUTAAL STUKJE.
Omstreeks half een gistermiddag, dus op kla^
lichten dag, is een tot dusver onbekend gebleven
man de woning binnengedrongen van den 64-jarigen
A. S. aan den Charloisehen Lagedijk. te 'Rotterdam,
Dezen, die alleen woont, heeft hij' met een stuk houj
op het hoofd geslagen en hem aan handen en
ten gebonden. Daarna zij nalle kasten doocr beto
doorzocht. De indringer heeft zich meester gemaail
I van ongeveer f 60.en een bedrag aan klein gety
en zich daarna uit de voeten gemaakt. Eén bakks,
die een tijd daarna aanbelde, vond den ouden ma
die gelukkig geen letsel bekomen had en bevrijdii
hem uit z'n benarde positie. i
MELK VER VALSC HING.
Wegens melkvervalsching heeft-de kantonrecht»
te Delft een landbouwer aldaar veroordeeld) tot f
boete of 50 dagen hechtenis.
EEN ZELDZAAM JUBILEUM.
Bij de N.V. Van den Bergh's Fabrieken is het w
Zaterdag een bijzondere dag. Dan zullen niet min.
"der dan 21 leden van bet fabriekspersoneel 25 jaren
of langer in dienst bij die firma zijn, nl. oen op
zichter die er vijftig jaren, vier personen die
veertig jaren en zestien personen, die er vijf en twij,
tig jaren onafgebroken werken. Op feestelijke wij»
zal dit feit in tegenwoordigheid van directie, faml
lie der jubilarissen en oud-jubilarissen worden her.
dacht, Van deez la&tsten zijn er thans nog 250 bij
j de firma werkzaam.
EEN KOPPIGE BOER,
'Eén landbouwer uit de gemeente Weerselo werd
het vorig jaar door eeü coöperatieve Vereenigiuf
aangesproken voor een klein bedrag in het tekort
der vereeniging .Hi} werd veroordeeld, doch wel
gerde te betalen. „Men kon hem toch niets maken',
luidde het advies van zijn raadgevers. Er werd be.
slag gelegd op zijn boerenplaatsje, doch niettegen
staande zijn hypotheekhouder aanzegging ontving
bleef afdoening achterwege Het plaatsje werd daar.
op in dit voorjaar door een notaris publiek geveilj
en door een derde gekocht.
Deze vordere daarop zijn eigendom op met hs
gevolg, dat de vorige week de inboedel, het vee, dé
landbouwproducten, kortom de geheeie inventarii
door een deurwaarder uit Almelo op den openbaren
weg werd verkocht.
En dat alles voor een f 40, die de boer best
kunnen betalenl
VERVOLGING NALATIGE KIEZERS,
Dezer dagen zijn aan een gedeelte van de kiezen
die te Rotterdam bij de in Juli jl. gehouden stem.
ming voor de Tweede Kamer zonder geldige reden
niet zijn opgekomen, door de politie uitgereikt
oproepingen" om voor den kantonrechter te verschij
nen. In totaal zullen ongeveer 4000 van de ruin
25.000 thuisgebleven kiezers worden- vervolgd.
DE AFSCHAFFING VAN HET GEZANTSCHtf
BIJ DEN PAUS.
Eergisteravond vergaderde in het Gebouw der Cte
Jongemannonvereeniging de Hervormde (Gen
Staatspartij. Als spreker trad op de heer G. Nieuw
huyzen, met het onderwerpr
De gelukkige afschaffing van het gesantsoluf
bij1 den Paus.
Den elfden November zoo ving sar. aan
het ongedachte geschied. Oinze groote God is
God van verrassingen. Zonder dat menschel ijke be.
rekeningen, er iets toe hebben bijgedragen, heeft .God
ingegrepen,, ook in de politiek van Nederland.
Mgr. Nolens heeft zich, evenals aar. Troelstra, ver
gist. Maar dat is Gods werk.
De gezant van den Paus zal nu weggejaagd wor.
den en daarmee is de smaad, die jarenlang op om
Protestantsche vaderland heeft gerust, uitgewischl
Al is er een kabinetscrisis ontstaan, toch is het een
dag van blijde boodschap.
God bedient zich niet meer van Christelijke over.
heidspersonen, maar van socialisten, communisten,
enz. om zijn raad te doen zegevieren.
Spr. zette vervolgens uiteen hoe de val van de coa
litie bet gevolg was van het feit dat de gezant bil
den Paus vertrekken moet.
Colijn heeft nog onlangs gezegd, dat wij met Romt
diepere grondbeginselen gemeen hebben, Maar als
dat waar is. zou Gods woord liegen l Grootere leugen
is er nog nooit uitgedacht. Wie in colitie met Rome
wenscht te leven, miskent onze vaderlandsche - bis.
torie.
Zien wij niet in deze dagen de schimmen van
Schaepman, 'Kuyper en Lobman? God beeft hun la
venswerk in één dag vernietigd.
Dr. Kuyper heeft in de Standaard van 19 Nov. 1877
geschreven, dat wi<j met Rome samengaat, land*
verraad pleegt.
Spr. roept uit: We willen niéts met Rome gemeen
hebben. We willen niet van over de bergen geregeerd
worden, maar van boven de bergen, (Daverend
applaus).
Nadat de spreker nog eenigen tijd op deze wJjtt
was voortgegaan, sloot hij de vergadering.
Heden overleed te Winkel onze
beste Tante
Wed. van P. VAN AMMERS,
in den ouderdom van bijna77jaren
D. REZELMAN.
D. REZELMAN—Kooijman.
Hoofddorp, Haarlemmermeer,
17 November 1925.
Eenige en algemeene kennisgeving.
Advertentïén.
H.H. Caféhouders
Eacoelsior-kunstivoorballen
f 27.50.
Eeht Sint hflartinkrijt,
Pommeratieen, Ouwels enz.
concurreerende prijs,
verkrijgbaar bij
BIEDT ZICH AAN
goed kunnende melken en met
I paarden omgaan. Brieven letter
W, Hulppostkantocfr Breezand.
Ondergeteekende bericht hier
mede, dat voor
ook op Zondag haar
ZAAK tot *8 avonds
8 uur geopend zal zijn.
Beleefd aanbevelend.
A, SCHENK,
Klelnesluls, Anna Paulowna.
AANGEBODEN:
door N. H. ONDERWATER.
Breezand.
te koop. 35 zak Braro's en 6»
Blauwe, bij ALB. ZWAAN,
|Dirksho«l
GEVRAAGD, mét Kerstmiss
bij Tb. S T A M M E S, Teetjesflt
•Wieringerwaard.
Ondergeteekende maakt bek#
dat zijn ETALAGE even
vorige jaren w^er RUIM V0C
ZIEN GEREED STAAT.
Beleefd aanbevelend