esn BOERENKNECHT, 2 a3003os Tuipenriet, Puiks Eetaardappe! Binnenlands ch Nieuws» DE FIJNSTE ROOKWORST Grietje Rezelman, C. SLiKKEH, Anna Paulowna. Sinf-Nicolaas een Dienstbod Sint-Nicolaas, Pr MARKETS, Wierlogerwaai HET AFDEELINGS VERSLAG OVER HET WE GENPLAN. Verschenen is het algemeen verslag der afdeelin- gen van de Prov. Staten van Noordholland over het voorstel van Gedeputeerde Staten betreffende bet pro vinciale wegenplan. Daaraan is het volgende ont- ''leend*.' i Dat de zorg voor primaire wegen voor doorgaand verkeer in de provincie, tevens aansluitende aan soortgelijke in de aangrenzende gewesten, bij de pro vincie diende te berusten, werd in alle afdeelingen als juist erkend. Algemeen bracht men 'daarom hulde aan Gedeputeerde Staten voor hun krachtig initiatief. Evenzeer namen vele leden met instemming kennis van de mededeeling in het voorstel, dat door ge meen overleg met de daarbij betrokken belangheb benden aan de voornaamste der geuite wenschen in het definitieve plan kon worden tegemoet geko men; met name gold deze instemming het geprojec teerde tracé tusschen Alkmaar en Amsterdam voor de Zaanstreek. Dat de inrichting en het onderhoud van het pri maire net belangrijke offers van de provincie zou den vragen, werd algemeen erkend; men was ech ter tevens van oordeel, dat het belang van het ge west hij deze dringend noodzakelijke verkeersverbe- tering zoo groot was, dat hiervoor niet mocht wor den. teruggeschrikt. In het algemeen kon men zich met den opzet der voorgenomen financiering zeer wel vereenigen. Tegenover de instemming, die vrij algemeen ge uit werd met de wijze, waarop het wegenplan is voorbereid, stelden sommige leden als hun zienswijze dat de voorbereiding van het plan oppervlakkig en onvoldoende was geweest. Naar hun wijze van zien zou een voorbereiding, die met de economische zijde van het vraagstuk rekening hield, moeten zijn toe vertrouwd ^aan een commissie van voorbereiding, waarin belanghebbenden als gemeenten en polder besturen! Kamers van Koophandel en andere zitting, zouden hebben.,Deze weg was ingeslagen bij het ka- nalenplan en had daar tot zeer bevredigende resulta ten geleid. Sommigen stelden de vraag, of alsnog niet kon worden overgegaan tot het uitvoeren van het geheele plan in vakken, terwijl een commissie als bovenbedoeld de deelen nader zou voorbereiden. Daarbij zou het plan kunnen worden beschouwd als een toelichting van de hpofdstrekking, terwijl de onderdeelen nog vo'or wijziging vatbaar zouden zijn. Andere leden waren daarentegen van meening, dat hiervan noodeloos oponthoud het gevolg zou zijn. Met ernstige bezwaren tegen .eenig tracé zou men, ook zonder de voorlichting eener commissie, nog zon der moeite rekening kunnen kouden; het zou zeker geen aanbeveling verdienen, over deze wijziging tel kens de Provinciale Staten te raadplegen. Van verschillende zijden werd de vraag gesteld, of men, eenmaal gesteld voor zoo belangrijke uitgaven voor den primairen wegaanleg, niet er voor diende te zorgen, dat de wegen in afzienbare toekomst, dan ook ten volle zullen beantwoorden aan de eischen van het moderne, zich nog met groote intensiteit ont wikkelende, verkeer. Vele leden waren van oordeel, dat ed voorgenomen wegprofielen, zooals die in het voorstel waren beschreven., slechts aan minimale eischen zouden voldoen en zeker in de toekomst on bevredigend zouden blijken, althans voor die wegen, welke een intens verkeer zouden trekken. - Met name een verharding van 4Vt k 5 M. werd in het bijzonder .voor de hoofdwegen duurzaam onvol doende geacht; op verschillende trajecten zou men reeds spoedig tot verbreeding moeten overgaan, en dan zou men een zuinigheid hebben betracht, die de wijsheid had bedrogen. Een verbreeding van de beharding met 14 2 werd noodzakelijk geacht; men besefte wel, dat hierdoor aanvankelijk het offer grooter zou zijn, maar niet over een langer tijdperk gezien, terwijl een verhreeding van de bharding in evenredigheid met de kosten van wegaanleg liet toe nemen. Enkele leden' oordeelen ook deze uitbreiding van de verharding, althans voor de voornaamste wegen, nog onvoldoende; zij wezen op moderne wegen als die van Dusseldorpi—Duisburg, die 5 parallelwegen be vatte, op dien van Keulen—Aken, waar vier auto's elkaar konden passeeren, beide wegen waren in to taal 30 M. breed. De bekende wegenbouwer A. Percy Bbulnois schreef voor de beharding een minimum van 9 M. voor. Een der leden achtte een zeer breeden weg AmsterdamZaandam—'Wieringen noodzakelijk, die later, via den afsluitdijk der Zuiderzee, de directe •"verbinding zou zijn met Friesland en verder. Hier voor zou een uitbreiding van de verharding met 1 of 2 M. ten eenenmale onvoldoende zijn. 'Verschillende leden hadden met ontsteltenis ont waard, dat het verschijnsel „voetganger" uit het brein, zoowel van Gedeputeerde Staten als van hun technischen adviseur verdwenen is; toch bestond de voetganger in werkelijkheid nog, en gelukkig. Zelfs was het geenszins denkbeeldig, dat hij gaarne gebruik zou willen maken van deze wegén, die, bij goede zorg, schoonheidsmonumenten zouden kunnen- wor den. Echter zooals de wegen thans in profiel ontwor pen zijn, zou het op zijn hoogst mogelijk zijn, dat de voetganger den groenen berm zou beschouwen als een doorloopenden vluchtheuvel. Men drong er bij 'Gedeputeerde Staten op aan, dat men, indien al niet zijn rechtspositie, dan toch zijn feitelijké positie wel willend zou willen régelen. Mede in verband hier mede zou men het op prijs stellen, dat Gedeputeerde Staten aan do Staten zoude noverleggen de wegpro fielen, die zij in de toekomst wenschen toe te passen. Waar de urgentie van den voorgenomen wegen aanleg door zéér vele leden werd beaamd, had het verschillende leden teleurgesteld, dat door Gedepu teerde Staten*geraamd werd, dat een tijdperk van 15 jaren noodig zou zijn om het geheeie plan tot stand te brengen, terwijl eerst in 192? met den aanleg zou kunnen worden begonnen. Niet alleen het volslagen ontoereikende der Noordhollandsche wegen en de zorg voor een vlot en veilig verkeer, drongen tot een krachtig tempo, ook de groote werklooshéid zou door deze werkverruiming kunnen worden getemperd. De hiertegen van andere zijde ingebrachte ziens wijze, dat nog slechts weinig aannemersfirma's voor modernen Wegaanleg voldoende geoutilleerd zijn, en dat, reeds uit dien hoofde, een versneid tempo, vrij wel op onoverkomelijke bezwaren zou afstuiten; werd door hen niet gedeeld, daar toch, naarmate de be hoefte zich voordoet, de outillage der gegadigden voor de uitvoering van deze werken zich vanzelf zal uitbreiden. 'Sommige loden verklaarden, dab» zij het plan, in hot voorstel ontwikkeld, nog te Vaag omlijnd vonden. IS,Hechts een enkel lid vond het geheeie plan te grootsch opgezet en meer berekend op interprovin ciaal dan' interlocaal verkeer.. In verhand met de technische uitvoering werd van verschillende zijden erop aangedrongen, dat een spe ciaal bureau voor den wegenbouw -met het oog op het groote werk zou worden ingericht. Ook de voorgestelde financiering van het plan gaf aanleiding tot verschillende beschouwingen. Ver schillende leden waren omtrent de financieele gevol gen niet zoo gerust en meenden grond te hebben voor de vrees, dat, gelijk met namö hij de werken als gevolg van de overstrooming van 1916 het geval is geweest, de uitgaven de begroeting belangrijk zouden overtreffen. In dit verband wilden zij aan Gedepu teerde Staten de vraag stellen, of het door hen be- groote bedrag a l f22.000.000 voor den aanleg van de primaire werken inderdaad op eenige meer ge detailleerde begrooting berust, dan wel meer. een ver wachting aangeeft, waarin de uitvoering van het wegenplan zou kunnen worden aangevangen. Inzon derheid werd de voldoendheid in twijfel getrokken van het bedrag ad f8.000.000, dat begroot is voor verhar ding enz. van een primair wegennet ter gezamenlijke lengte van 320 KjM. en ter breedte van 5 M., hetgeen dus, met inbegrip nog wel van de kosten voor 1 of 2 rijwielpaden, neerkomt op f5 per M2., welk bedrag men geheel onvoldoende achtte. Het schijnt nog al lerminst vast te staan, welke verhardingswijze zal worden gevolgd, doch men herinnerde er aan, dat de Kalfjeslaan, die den weg vaan Amsterdam naar Am stelveen met den Amsteloever verbindt, kort geleden pl.m. fll per M2. aan verharding heeft gevorderd. Een raming van f7 fll achtte men veel meer in overeenstemming met de vermoedelijke resultaten, vooral wanneer, gelijk men meende te moeten aan nemen, de kosten van de fundeering onder deze ver harding zijn berekend en niet als onderdêelèn der grondwerken begroot zijn. Voorts werd de vraag gesteld, hoe Gedeputeerde Staten zich voorstellen de uitgaven te bestrijden, die het geraamde bedrag ad f22.000.000 te boven zou den gaan. Ook de raming van f 1.889.000 voor aankoop van terreinen achtten enkele leden te laag. Aan de verschillende tracé's van het wegenplan, zooals dit is ontworpen, werden eveneens uitvoerige beschouwingen gewijd. Was het overleg wel voldoen de geweest? Men wenschte met name te vernemen, of bij «de voorbereiding ook met de besturen der groote steden .van gedachten is gewisseld. Niet alleen zou, naar deze leden meenden, zulk vroegtijdig over leg uit een verkeersoogpunt, voor de aansluiting met de toegangswegen naar het centrum en met de door- gangsaderen, reeds gewenscht zijn; maar ook met het oog op aanstaande uitbreidingsplannen, waarin i zoowel de toegangswegen als de ligging en vestiging I van industrie-, handelsterreinen en van woonwijken een belangrijke rol zouden spelen. Het voorstel had bij sommige leden den indruk ge- wekt, dat op alle in het -plan opgenomen primaire wegen een druk doorgaand verkeer werd verwacht. Men betwijfelde, of dit juist zou blijken. Zoo was er bijv. aanleiding een minder intens verkeer te ver wachten op de verbindingen HeerhugowaardM'e- demblik en MedemblikHoorn en Enkhuizen; was het daarom wel gemotiveerd, dat de wegen over die lange afstanden als primaire worden ingericht? Verscheidene leden hadden ernstig bezwaar tegen het voorgestelde tracé Hoorn—Enkhuizen. Van de onmogelijkheid om den weg door de Streek geschikt te maken, waren vele dezer leden niet overtuigd; maar ook indien men dit zou moeten erkennen, dan was het tracé ten. Zuiden van de spoorlijn Blokdijk Venhuizen verre te verkiezen boven het door Gede puteerde Staten gekozene noordelijke, langs den Zwaagdijk. waarbij immers vruchtbare gronden zou- den worden doorsneden en dure onteigeningen zou- 1 den noodig zijn. Het beste echter zou zijn den weg door de Streek te traceeren en daaromtrent met da Streekgemeenten in overleg te treden. Verschillende leden drongen erop aan, het weg- vak Amsterdam—Oosthuizen via Edam in het pri maire net op te nemen. Sommigen gaven, indien ge kozen moest worden, verre de voorkeur aan een pri maire "verbinding over Edam dan over Purmerend. Vele leden waren van oordeel, dat de verkeerstoe- 9tanden tusschen Ainsterdam en het Gooi door den aanleg van de door provincie en rijk geprojecteerde wegen belangrijk zouden worden verbeterd. Echter gaf men in overweging, in bet primaire net op te nemen den thans 3li M. breed zijnden weg van Weesp naar Muiden; hierdoor zouden do rijksweg Amstérdam—'Hilversum en het Zandpad belangrijk kunnen worden verlicht. Men wenschte voorts te vernemen of het mogelijk zou zijn het kronkelige Zandpad in een primairen weg te herscheppen. Ook werd gevraagd, waarom in het plan van Ge deputeerde Staten de verbinding tusschen Hilversum over Bussum met den Rijksstraatweg in Bussum op hield; er waren leden, die dezen weg wilden doortrek ken, andere, die hem, als vallende buiten het alge meen systeem, wilden laten vervallen. Terwijl het werd toegejuicht, dat verbinding ge zocht werd met de primaire wegen, die in Utrecht ontworpen waren, vroeg men, of er eenige kans be staat, dat de Utrechtsche plannen en dus de aanslui ting spoedig tot stand zouden komen. Een ander lid wees op het gemis van een goeden en korto# verbin dingsweg Aimsterdam'Rotterdam. De huidige min derwaardige verbinding is circa 45 pet. langer dan de rechte lijn tusschen heide steden. Ligt het in de be doeling het tracé AmsterdamBovenkerk-—1Vrouwen- akker in te richten als het eerste deel van bedoelde urgente verbinding? Vele leden noemden het een groote' leemte in het wegenplan, dat daarin niet een directe breede ver binding van Amsterdam met IJmuiden langs het Noordzeekanaal is opgenomen. O, Betfcy."Pietje klapte kinderlijk blij in de handen: „Verbeeldde, Ruud komt met een maand verlof.... Telkens als onverwachts Ruud's naam; genoemd! iwerd, moest Betty de verraderlijke pntro©ring die haar overmeesterde mot alle geweld onderdruk ken..... Zelfs tegenover het* „kincr, dat haar negen tienjarige zuster in hare oogen «.bleef, kon zij het kolppen van haar hart, den blos naar nare wangen- 'het trillen haror vingers niet overmeesteren. Vit vrees zich te verraden stond zij op, en eerst op weg naar het werktafeltje tussohen twee der ra men, in den avond het donkerste gedeelte der ko ttier, vond zij den moed met gewone stem tevto- g»n: „Nu.... en wat is daar voor vreemds aan, uud krijgt toch elk jaar verlof i"' „Nu, ja, dat is ook 't wonder niet, maar dat ik Ruud zal weerzien, na al die jaren.'' Plotseling haar armen uitslaande met wijd' theatraal gebaar, jubel de Pietje: „O. Betty... Betty..! ik vind het dol hem weer te zien!'* Betty, van verbazing haar verlegenheid vergetend, keerde zioh van uit haar donker hoekje bij het werktafeltje geheel naar haar opgewonden zusje: „Maar kie.... f Wat heb j'e opeens f Jij kent Rudolf terna.uwernood! Kort na mama's dood ging jij naar kostschool; eerst zee maanden ben je .weer thuis en al; die jaren heb je Rudolf niet weer gezienr Vóór dien tijd was je een bakvisehje, Rudolf een afgestudeerd jongmiensch, dat is op dien leeftijd een enorme afstand....'* „Nu ja, dat weet ik ook wél.'' antwoordde Fiefcje, vlug, opgewekt; „en als je érnu bij voegt: hij zag niet naar_ me om, geef ik je nog glad gelijk! Toch wil ie wei gelooven, was hij mijn eerste, echte stille liefde. Op mijn vijftiende jaar was ik al1 doodclijk van hem!'* „Maar Fie, wat een onzin!'' Betty's stem sidder de in een even voorvoelen yaia naderend leed. Lachend leunde Fietje achterover in haar stoel, op de even te scherp vooruitstekende) jukbeen deren een kleurtje van opwinding: „Ach... jij, hei lig „kruidje roer mij niet", spreek toch niet mee! (OELDERSCHE WORST), bij Gebr. KWELDflM. Zoo, in een hoekje van don tuin; of achter een dieur, je te laten zoenen door een jo'ngen, aan zulke groot© zonde heb iij nooit meegedaan, wel1? Jij was mooi, jij liet je het hof maken, maar bleef daarbij een exempel van bodeesden vrouwelijken schroom....,! Nu, dan was ik anders, hoor! Ik leefde niet, als ik niet op iemand verliefd was. Het begon op' dien ouden Jansen, mijlnpianodriller. Nu vraag ik je, waar schuilde het gevaar, dat ventje mot zijn O-beenen en zijn pikzwart pruikje! Verschel dene jongens van de H.R.S. volgden hem op in mijn hart, bo voel om te tellen en te onthouden. Ten .laatste Ruud.... en op dien, of je het gelooven wilt of niet, heel ernstig, ofschoon hij er natuur lijk geen Ahnung van had, nooit. Nu ja, zioh .be klagen over mijn tijdelijke ontrouw, meer dan eens zelfs, zou hij ook kunnen! Op kostschool was ik eerst verliefd op een pracht van een gymnastiek meester, wij waren allemaal dol op hem'. Dat is een gezelligheid van do kostschool, je doet alles en Kbe. De gymnastiekmeester word opgevolgd door den broer van madame, een luitenant! Snoe zige man! .Zondagsmiddags kwam hij zijn zustor opzoeken, door do geheeLe kostschool "begluurd, we zwommen gewoonweg^ in extase, op dat uur. Daar waren meisjes die zijn kepi, zijn handschoenen, zijn sabel streelden, al® zij aan den kapstok hin gen.... Nu, zoo mal bon ik nooit geweest! Ik lachte ze zelfs uit om al dat sentimenteel gedoe, maar ik zwom in het geniep toch 'evengoed m zaligheid, als monsieur Armiand JPaiLleoourt me aansprak, twee woordjes tot me zei: „Bonjour, mademoiselle Fifi Biartèr!'* "c Klonk zoo aanbiddellijk van die lip pen onder de groote bruine snor....! Dn Ruud heeft ook een groote snor, een bruine, ik heb vanmiddag zijn laatste portret gezien, nicht^ Elize kwam er trotsch mee voor den dag. OFietje, de oogen ten hemel, in extase, vouwde haar handen op de i borst te zomen! „O.wat is het Hoogduynentype toch mooi! Jullie zijn zoo lang, zoo voornaam slank, met kleine ovaal ronde hoorden, zulke zuiver gebogen neuzen, donkere oogen cn haar Wordt vervolgd. De voordracht in zake de Zes Steden werd In ver schillende afdeelingen met instemming ontvangen; over de lastenverdeeling word echter in enkele af deelingen uitvoerig van gedachten gewisseld. Bij de besprekingen werd de opmerking gemaakt, dat tegenover het bedrag ad f 114.430, dat geraamd is ter bestrijding der jaarlijksche kosten van onder- I houd en vernieuwing der betrokken wegen en vaar. ten, kachtens de voordracht nog slechts inkomsten j van f62.625 staan, zoodat het tekort van ruim j f52.000, geheel tep laste der provincie komt, voor zoo- j ver het Rijk en de gemeente Amsterdam hunne bij- dragen niet verhoogen. De juistheid en billijkheid eener zoodanige ver hooging, waardoor de kosten voor de Provincie, die In elk ge^al nog ten minste f30.000 zullen blijven bedragen, door bedoelde verhooging nog eene vrij aanzienlijke daling zouden kunnen ondergaan, is door Gedeputeerde Staten voldoende uiteengezet, zoa dat zeer zeker alle grond van redelijkheid bestaat voor de te dezer zake in uitzicht gestelde verwach ting. Inmiddels had men toch lievergezien-, dat, ookal is de voordracht afhankelijk gesteld van de voor. Waarde, dat de uitkeeringen van het Rijk en van de gemeente Amsterdam naar het oordeel van Gedepu teerde Staten genoegzaam moeten zijn, omtrent het bedrag der verhooging vooraf algeheele instemming zou zijn verkregen. Verschillende vragen werden nog gesteld, o.m. Is het juist, dat de gemeente Amsterdam heeft ge weigerd haar aandeel van f 7500.— belangrijk te verhoogen? Zijn Ged. Staten niet van oordeel, dat de eigendom men in Amsterdam, evenals de landelijke eigendom men in de streken van Amsterdam tot Enkhuizen, in de nieuwe belastingheffing behooren te worden be trokken, tenzij de gemeente Amsterdam met de daar van te verwachten opbrengst hare bijdrage verhoogt? Zijn Ged. Staten niet van oordeel, dat, indien noch het een, noch het ander geschiedt,' ook de nieuwe heffing voor de landelijke eigendommen niet behoort te worden ingevoerd? Zijn Ged. Staten van .oordeel, dat de weg door de Streek in die mate van belang is voor de land- en tuinbouwbedrijven, dat de oplegging van eene bijzon dere wegbelasting voor de gronden aldaar gerecht vaardigd is? Ten slotte werd de opmerking gemaakt, dat aan de ingebrachte bezwaarschriften weinig is tegemoet gekomen. Mochten Ged. Staten zich meer tegemoet komend .toonen tegenover de van verschillende zij den uitgedrukte verlangens in zake de lastenverdee- ling, dan zouden ook deze leden gaarne medewerken aan de instelling van het, nieuwe beheer over deze wegen, waarvan zij met de medestanders van Ged. Staten erkenden, dat het een eind Zou maken aan in j den loop der jaren onduldbaar geworden verhoudin- j gen. HEFFEN VAN WEGGELDEN. De vereeniging voor waterschapsbelangon en ver keerswegen in West-Friesland heeft aan alle Staten leden een uitvoerig adres gezonden, waarin nog maals wordt uiteengezet de bezwaren in de Noord, Hollandsche polders langs de zesstedenwegen tegen het opleggen van nieuwe lasten aan eigenaars van gebouwde en ongebouwde eigendommen. De vereeni ging rengt deze bezwaren in na opdracht daartoe van tal van gemeente- en polderbesturen in het adres genoemd. Verzocht wórdt de heffing in het geheel niet in te voeren. DE S-DJLP. EN DE CRISIS. Naa.r „Het Volk" meldt, is in de jongste partijver, gaderinj? van de S.DAP. een bespreking gevoerd ovér de kabinetscrisis. Besloten werd een „manifest tot het Nederlandsche volk" te richten. DE MAAS. Het water, der Maas is bi} Roermond weer zoover- gezakt, dat de ondergeloop en deelen van de Weerd en nabij Buggenum, weer van het water bevrijd zijn. ERNSTIG GEVALLEN. Op het stationsemplacement te Apeldoorn bad gistermiddag een ernstig ongeval plaats, waarvan de 25-jarige leerling-machinist Zwierink van Winters, wijk het slachtoffer werd. Bi} het laden van- kolen sloeg hij van den tender," waarbij hij zwaar inwendig werd gekneusd en een ernstige hoofdwonde opliep. In allerijl werd hij naar het ziekenhuis getransporteerd:; zijn toestand is hoogst ernstig. Gistermorgen te ongeveer half 6 is de werkman H.. v. L., werkzaam bij de hoogovens te IJmuiden van een groote hoogte naar heneden gevallen. Bi} onderzoek bleek hij een wervelkolomfractuur te heb ben opgeloopen. Per ziekonauto werd do gewonde naar het ziekenhuis „St. Joannes de Deo" te Haar, lem overgebracht. Zijn toestand is zeer ernstig, AZLJNEXTRACT GEDRONKEN. Twee kinderen van 4 en 2 jaar van den landbou wer S. to Bergen op Zoom dronken uit een fleschje azijnextract. Beiden brandden mond en ingewanden. Net jongste is gisteren overleden. OVERLEDEN. De werkman B., die de vorige week door een on gelukkig toeval in een mot heet water gevulde i in de chemsiche afdeeling van de N.V. ScholteaT1 Aardappelmeelfabriek te Foxhol geraakte en <ja4f door ernstige brandwonden aan zijn boenen opli» «is in bet Academisch Ziekenhuis te Groningen ov? leden. LIEFHEBBERS GENOEG. Volgens het „Nbld. van Leeuwarden" bedraad het aantal sollicitanten om vaste knecht bij de pro, vinciale griffie te Leeuwarden 990. EEN ZWARE. Op de markt te Apeldoorn was ter bezichtiging steld eon buitengewoon zwaar tweejarig varken, gemest was op een der boerderijen te -Staverden. Hel dier had een lengte van 2.30 M. bij een hoogte vaj 1.10 M. en woog 976 pond. EEN BRUTAAL STUKJE. Omstreeks half een gistermiddag, dus op kla^ lichten dag, is een tot dusver onbekend gebleven man de woning binnengedrongen van den 64-jarigen A. S. aan den Charloisehen Lagedijk. te 'Rotterdam, Dezen, die alleen woont, heeft hij' met een stuk houj op het hoofd geslagen en hem aan handen en ten gebonden. Daarna zij nalle kasten doocr beto doorzocht. De indringer heeft zich meester gemaail I van ongeveer f 60.en een bedrag aan klein gety en zich daarna uit de voeten gemaakt. Eén bakks, die een tijd daarna aanbelde, vond den ouden ma die gelukkig geen letsel bekomen had en bevrijdii hem uit z'n benarde positie. i MELK VER VALSC HING. Wegens melkvervalsching heeft-de kantonrecht» te Delft een landbouwer aldaar veroordeeld) tot f boete of 50 dagen hechtenis. EEN ZELDZAAM JUBILEUM. Bij de N.V. Van den Bergh's Fabrieken is het w Zaterdag een bijzondere dag. Dan zullen niet min. "der dan 21 leden van bet fabriekspersoneel 25 jaren of langer in dienst bij die firma zijn, nl. oen op zichter die er vijftig jaren, vier personen die veertig jaren en zestien personen, die er vijf en twij, tig jaren onafgebroken werken. Op feestelijke wij» zal dit feit in tegenwoordigheid van directie, faml lie der jubilarissen en oud-jubilarissen worden her. dacht, Van deez la&tsten zijn er thans nog 250 bij j de firma werkzaam. EEN KOPPIGE BOER, 'Eén landbouwer uit de gemeente Weerselo werd het vorig jaar door eeü coöperatieve Vereenigiuf aangesproken voor een klein bedrag in het tekort der vereeniging .Hi} werd veroordeeld, doch wel gerde te betalen. „Men kon hem toch niets maken', luidde het advies van zijn raadgevers. Er werd be. slag gelegd op zijn boerenplaatsje, doch niettegen staande zijn hypotheekhouder aanzegging ontving bleef afdoening achterwege Het plaatsje werd daar. op in dit voorjaar door een notaris publiek geveilj en door een derde gekocht. Deze vordere daarop zijn eigendom op met hs gevolg, dat de vorige week de inboedel, het vee, dé landbouwproducten, kortom de geheeie inventarii door een deurwaarder uit Almelo op den openbaren weg werd verkocht. En dat alles voor een f 40, die de boer best kunnen betalenl VERVOLGING NALATIGE KIEZERS, Dezer dagen zijn aan een gedeelte van de kiezen die te Rotterdam bij de in Juli jl. gehouden stem. ming voor de Tweede Kamer zonder geldige reden niet zijn opgekomen, door de politie uitgereikt oproepingen" om voor den kantonrechter te verschij nen. In totaal zullen ongeveer 4000 van de ruin 25.000 thuisgebleven kiezers worden- vervolgd. DE AFSCHAFFING VAN HET GEZANTSCHtf BIJ DEN PAUS. Eergisteravond vergaderde in het Gebouw der Cte Jongemannonvereeniging de Hervormde (Gen Staatspartij. Als spreker trad op de heer G. Nieuw huyzen, met het onderwerpr De gelukkige afschaffing van het gesantsoluf bij1 den Paus. Den elfden November zoo ving sar. aan het ongedachte geschied. Oinze groote God is God van verrassingen. Zonder dat menschel ijke be. rekeningen, er iets toe hebben bijgedragen, heeft .God ingegrepen,, ook in de politiek van Nederland. Mgr. Nolens heeft zich, evenals aar. Troelstra, ver gist. Maar dat is Gods werk. De gezant van den Paus zal nu weggejaagd wor. den en daarmee is de smaad, die jarenlang op om Protestantsche vaderland heeft gerust, uitgewischl Al is er een kabinetscrisis ontstaan, toch is het een dag van blijde boodschap. God bedient zich niet meer van Christelijke over. heidspersonen, maar van socialisten, communisten, enz. om zijn raad te doen zegevieren. Spr. zette vervolgens uiteen hoe de val van de coa litie bet gevolg was van het feit dat de gezant bil den Paus vertrekken moet. Colijn heeft nog onlangs gezegd, dat wij met Romt diepere grondbeginselen gemeen hebben, Maar als dat waar is. zou Gods woord liegen l Grootere leugen is er nog nooit uitgedacht. Wie in colitie met Rome wenscht te leven, miskent onze vaderlandsche - bis. torie. Zien wij niet in deze dagen de schimmen van Schaepman, 'Kuyper en Lobman? God beeft hun la venswerk in één dag vernietigd. Dr. Kuyper heeft in de Standaard van 19 Nov. 1877 geschreven, dat wi<j met Rome samengaat, land* verraad pleegt. Spr. roept uit: We willen niéts met Rome gemeen hebben. We willen niet van over de bergen geregeerd worden, maar van boven de bergen, (Daverend applaus). Nadat de spreker nog eenigen tijd op deze wJjtt was voortgegaan, sloot hij de vergadering. Heden overleed te Winkel onze beste Tante Wed. van P. VAN AMMERS, in den ouderdom van bijna77jaren D. REZELMAN. D. REZELMAN—Kooijman. Hoofddorp, Haarlemmermeer, 17 November 1925. Eenige en algemeene kennisgeving. Advertentïén. H.H. Caféhouders Eacoelsior-kunstivoorballen f 27.50. Eeht Sint hflartinkrijt, Pommeratieen, Ouwels enz. concurreerende prijs, verkrijgbaar bij BIEDT ZICH AAN goed kunnende melken en met I paarden omgaan. Brieven letter W, Hulppostkantocfr Breezand. Ondergeteekende bericht hier mede, dat voor ook op Zondag haar ZAAK tot *8 avonds 8 uur geopend zal zijn. Beleefd aanbevelend. A, SCHENK, Klelnesluls, Anna Paulowna. AANGEBODEN: door N. H. ONDERWATER. Breezand. te koop. 35 zak Braro's en 6» Blauwe, bij ALB. ZWAAN, |Dirksho«l GEVRAAGD, mét Kerstmiss bij Tb. S T A M M E S, Teetjesflt •Wieringerwaard. Ondergeteekende maakt bek# dat zijn ETALAGE even vorige jaren w^er RUIM V0C ZIEN GEREED STAAT. Beleefd aanbevelend

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1925 | | pagina 2