ROMMELKRUID.
De Wereld der Vrouw
Ware woorden.
Even Lachen.
Nattige Wenkt»,
sieraden beffrooten en betaald» content w»t de
Amerikaan eischte boven bet bedrag van bet geld ln
portemonnaie on. porteteullle.
Dan liet hij de hotelauto komen en begeleidde den
keurig gekleeden gast naar den uitgang.
Morgan sette zich rustig neer in den wagen, het
oog gericht, op rijn kotiermet dubbelen bodem
bij den chaulteur en peinsde waar hij weer zijn stre
ken met de verdwenen kleeren zou gaan uithalen.
Rott. Nbld.
Om andeTen in het hart te kunnen lezen, moet
men zelf tranen in de oogen gekend hebben.
Is het kind eenig speelgoed moe, geef het dan an
der, laat het niet zonder iets, dat is voor een klein
kind^lediggang; geef hem echter weinig tegelijk.
Onderdanigheid en beleefdheid vervangen niet zel
den de ontbrekende achting.
Beleefdheid in haar edelste gedaante moet gelijken
op het water, dat het best is, als het helder, zuiver en
zonder bijsmaak ia.
De liefde wil nooit diep verneed'ren,
Niet tarten, 't eergevoel;
Verbeet'ren, zuiveren, verteed'ren,
Verheffen ie haar doel.
NOGAl WIEDES,
„Ben je tevreden over je nieuwen boekhouder?
„Ja. hij werkt voor drie."
„Waarachtig?"
„Ja, voor zich zelf, voor zijn vrouw en voor z*n
kind."
ZOO 18 HET.
De Wolf hield rechtszitting voor de dieren, en de
ezel had een klacht ingediend tegen het paard.
„Het paard", beschuldigde de ezel, „leeft in de
zelfde streek als wij. Wil het bevelen, dat het van
ons weggaat?"
De Wolf vroeg: „Maakt het paard 't Jelui lastig,
trapt het jelui, of vreet het je voedsel weg?"
„Niets van dit alles", zei de ezel, „maar als het
paard altijd in onze nabijheid is, zien de menschen
te duidelijk, dat wij slechts ezels zijn."
HIJ WIST HET.
„'t Moet toch wel heerlijk zijn, om een eigen auto
té bezitten."
„Nou, ik heb er nog niet veel van ondervonden,
want als de auto niet in reparatie is, dan ben ik 't
zelf gewoonlijk."
HIJ KAN HET WETEN,
„Wij dokters hebben toch veel vijanden in deze
wereld."
,.Ja. maar in de andere wereld misschien nog veel
meer'.'
DAAROVER WAREN ZE HET EENS.
Oom: „Geld. altijd geld. Ik ben blij dat ik maar
één neefje heb".
Neef: „Ik ook, oom."
GEEN BEST MEREL
Rechter: Je erkent dus de sigaren gestolen te heb
ben. Kun je soms verzachtende omstandigheden aan
voeren?"
Beklaagde: „Ja, edelau/L'-barv, ik verzoek uwes d*r
zelf es eentje van te probeeren."
DAT WAS TE BEGRIJPEN.
Spraakzaam kapper (na een goed half uur praatjes):
„En wat' zoudt u graag op uw haar willen hebben,
meneer?"
Klant (die er beu van is): „MTi hoedzoo gauw
je 'm dat maar kunt leveren."
KLEINE BIJZONDERHEDEN.
Weduwen met een groot gezin genieten op Cuba
de voorkeur bij de aanstelling tot telefoonbeambte.
Aan toiletzeep wordt in de Vereenigde Staten per
jaar voor ongeveer 1250 millioen gulden uitgegeven.
Sinds 1916 is het verkeer op de groote rijkswegen
mei 50 procent gestegen.
In Engeland bedraagt het papierveTbruik per
hoofd en per jaar 25 kilo, in Nederland 14 kilo.
Het hoogste gebouw ter wereld is het Woolworth
Building te New-York; het steekt 264 M. boven den
grond uit en heeft kelders tot 40 M. diepte In den
grond.
Het gemiddelde inkomen van de aangeslagenen in
de directe belasting bedroeg over het belastingjaar
19231924 voor geheel Nederland f 2358; voor Bloe-
mendaal f 6327. BloemendOal is de rijkste gemeente.
Eén spin verslindt per dag 27 maal haar eigen ge
wicht aan voedsel.
Spanje is het zonnigste land van Europa en heeft
gemiddeld per jaar 3000 uur zonneschijn.
Het schijnt, dat roodharigen weinig aanleg hebben
om krankzinnig te worden.
In Engeland berdaagt de belasting per hoofd der
bevolking ongeveer 186.
Door een oude Londensche dame is een testament
gemaakt van 1066 bladzijden druks, gebonden in vier
deel en II.
EEN PARSXJBTUWELIJK IN BRITS CH-INDIë.
Bij de Parsi's gaan, evenals bij andere Indische
rassen, de dochters bij huwelijk de ouderlijke wo
ning verlaten en trekken bij de schoonouders in. De
zoons halen hun vrouw bij de ouders in. De vader
en moeder blijven de baas in de steeds grooter wor
dende gezinnen. Het zijn de priesters of dastoers, die
de partijen tot elkander brengen, de ouders beslis
sen over de huwelijken, terwijl de betrokkenen zelf
bij de heele affaire niets in te brengen hebben.
De ouders gaan bij de regeling van het huwelijk
zeer voorzichtig te werk, zelfs de astroloog wordt er
bij geraadpleegd. Is de stand der sterren volgens den
astroloog gunstig, dan wordt het huwelijk gesloten,
anders niet. Gelukkig is de stand der sterren in de
meeste gevallen wel gunstig.
Het sluiten van een huwelijk gaat met groote fees
ten gepaard, waarbij overvloedige maaltijden wordon
opgedischt. De voornaamste gasten worden met
bloemslingers omhangen en met ruikers als bloem-
koolen versierd.
Als allen gezeten zijn, duurt het nog geruimen
tijd, voor het bruidspaar binnengeleid wordt De
jongelui nemen plaats op stoelen tegenover elkan-
der, terwijl een paar vrienden een wit laken tus-
schen hen houden, zoodat bruid en bruidegom elkaar
niet kunnen zien. Onder het laken door houden zij
elkaar bij de handen vast.
Dan komt de priester met zijn helper, beiden in het
wit gekleed. De daatoer windt een katoenen draad
zevenmaal om het paar heen. De twee in elkaar ge
legde handen worden ook zevenmaal met een draad-
omwonden. Ondertusschen prevelt de priester een
gebed in de heilige taal, die hij zelf vaak in 't ge
heel niet verstaat en die ook door niemand der aan-
PARIJSCHE MODE.
Deze japon is zeer bijzonder gegarneerd met stroo-
ken van krullend bont of wol. De japon zelve is ge
maakt van effen zwarte zijde of satijn. Door het in
zetten van een paar zijhanen verkrijgt men het
schuin uitstaande effect. De manchetten sluiten onder
de mouwen; de sluiting vindt plaats door middel
van een paar knoopen-groepen in het front.
Het knip-patroon voor dit bijzondere ontwerp is
verkrijgbaar onder nummer 308a, in de maten 42, 44,
46 en 48. Kosten 85 cents.
MOEDERS EN HAAR KINDERENl
NUTTIG SPEELGOED.
Een moeder zegt:
„Speelgoed voor kleine kinderen moet men altijd
met eenige zorg kiezen. Ook moet een kind nimmer
teveel speelgoed tegelijk .bezitten, daar het er aan
moet gewennen alle mogelijke toeren met een zelfde
voorwerp te verrichten. Zoo leert het b.v. wat het al
niet doen kan met een bal, als men het maar niet
meer dan de bal geeft. Na een poosje als de bal
versleten is, koopt men het kind eens een kubiek,
dan komt het met dit voorwerp weer op de hoogte.
Dan volgt de cylinder, de pyramide, de diabolo, enz.
Het kind zal met al deze dingen vertrouwd raken,
hetgeen niet het geval zal zijn, wanneer het teveel
speelgoed tegelijk krijgt."
PRACTISCH VERSTELLEN,
Bij het stoppen van zware sokken of kousen kan
men dikwijls zeer voldoende resultaten verkrijgen
door eenvoudig met behulp van fijne naalden een
tricot lapje in de voeten te breien. Men moet dit na
tuurlijk rustig en netjes doen. Het is echter een veel
betere manier van verstellen, dan het eindelooze ge-
stop van teenen en hielen, vooral als de sokken reeds
veel gedragen zijn en er dus spoedig gaten in vallen.
Zit men voor groote en ronde gaten, dan stopt men
eerst het lapje in en knipt daarna het gat vierkant,
waardoor van het verstellen zoo goed als niets te
zien Is.
AARDEWERK VOOR KEUKEN JGEBRUIK.
Het koken in nonnen en potten van aardewerk
komt hoe langer hoe meer !n gebruik, hetgeen zeker
een groote verbetering is. Het aardewerk is zoo ge
makkelijk schoon te maken en spaart tijdens het
koken zooveel tijd en werk, doordat men het voedsel
in dezelfde pannen kan koken en opdienen! Het is
dus aan te raden bij het aanschaffen van nieuw
keuken-gereedschap te overwegen of men niet het
beste aardewerk kan koopen. Als men het eten een
maal heet heeft, behoeft men niet bang te zijn, dat
het te spoedig koud wordt als de maaltijd eens wat
vertraagd wordt, of als er iemand een „tweede por
tie" wenscht.
I
BRAAD. EN BTOOFPANNEW.
Er zijn vele verschillende fabrikaten en modellen
van braad- en stoofpannen (met een vreemd woord
casseroles genoemd), maar de beste zijn de vuurproef
Chineesche pannen, Vooral voor het gewone dage-
lijksche gebruik is een Chineesche stoof pan aan te
raden. Dit fabrikaat is tamelijk diep. Visch, vleesch,
fruit en groenten kan men in deze pannen heerlijk
stoven of smooren, terwijl men later den inhoud kan
opdienen in dezelfde pannen. Desgewenscht kan men
dan de pannen omwikkelen met een servet, hetgeen
door sommigen bij het opdienen als noodzakelijk be
schouwd wordt. Dit is het echter geenszins, daar
sloofpannen dikwijls zeer fraai van model zijn.
I
EKSTEROOGEN EN LIKDOORNS.
Een ouderwetsch maar goed middel voor ekster-
oogen en likdoorns is het volgende: Men neemt een
halven üteT azijn en een pond gewone waschsoda.
De azijn moet nu heet worden gemaakt, waarna men
er de soda geheel in oplost. Dit doet men door de
azijn over de so<ja te storten en dan net zoo lang te
schudden totde soda is opgelost. Later moet de ver
kregen vloeistof afkoelen, waarna men haar in een
flesoh kan bewaren. De likdoorns en eksteroogen
moeten nu eiken avond en eiken morgen goed wor
den gebet. Na een paar dagen zullen zij loslaten en
dan kunnen zij natuurlijk gemakkelijk verwijderd
worden.
STUKJES KAARS VOOR NACHTLICHT.
Stukjes kaars en kaarsvet kan men gebruiken door
ze bij elkaar te voegen en te smelten. Bij deze be
werking hale men de ingrediënten, welke niet in de
was hoeren er uit'. Na het smelten
doet men de verkregen pastei in een pillendoosje. Een
waslucifer wordt in het midden rechtop geplaatst en
met behulp van een mes een weinig afgeknipt. Op
die wijze maakt men zelf practische nachtlichtjea.
werigen gesproken of verstaan wordt. Als dit afge-
loopen is, laten de vrienden het laken zakkon, en
het jonge paar mag naast elkaar gaan zitten. Zij zijn
in den echt verbonden.
Nu strooit de priester nog rijst over hun hoofden
uit-en prevelt: „dat de alwetende God u zegene, met
V6le zonen en kleinzonen, met voorspoed en vriend
schap, met een lang leven van honderd en vijftig
jaar.
Het eerste gedeelte is hiermede afgeloopen. Maar
nu wordt de huwelijksplechtigheid nog eens, maar
op andere manier, overgedaan. Daarbij zijn twee ge
tuigen aanwezig, één vertegenwoordigt de ouders der
bruid, de andere die van den bruidegom. Zij nemen
naast het bruidspaar plaats.
De priester vraagt hen, of zij wel toestemming ge
ven tot het huwelijk op dezen dag van het jaar. En
als de getuigen dan namens de wederzijdsche ouders
hun toestemming gegeven hebben, wordt aan het
jonge paar gevraagd, of zij elkaar met oprechte har
ten aanvaarden en tot het einde van hun leven trouw
zullen blijven. Op het toestemmend antwoord volgt
dan nog een preek in de heilige taal, gevolgd door
een inzegening in een no$ andere taal, 1 eindigend
j in het Sanskriet.
Niemand verstaat een woord van al het gespro
kene, maar het is zeer stichtelijk.
Nu is het huwelijk dan definitief gesloten en men
ze; zich aan het feestmaal, waarbij de vrouwen en
mannen niet bij elkaar blijven. Onder het genot van
de tonen van een kapel wordt de bruiloft verder in
alle kalmte beëindigd. M.
TEGEN HET ROESTEN VAN IJZER.
,,'Mechanical Engineering" doet mededeelingen om
trent de laatste ervaringen in de Vereenigde Staten
opgedaan op het gebied ijzer tegen roe9t te bescher
men. Merkwaardig is dat men het roesten niet hoofd
zakelijk tegengaat door het legeeren van ijzer met
metalen, die geen ijzer bevatten, doch door een pro
cédé, dat hierin bestaat, dat een mengsel uit petro
leum en olie op het ijzer gebrand wordt. Roestvrij
staal zal wegens de moeilijkheid het te walsen geen
algemeene toepassing kunnen vinden. Het gaat dus
om een soort inoxydatie van het ijzer. De ovens heb
ben een temperatuur van 121 graden Celsius. Proe
ven met spoorwegwagons genomen moeten een gun
stig resultaat hebben gehad.
HYPNOTISCHE VERSCHIJNSELEN BIJ VOGELS
DOOR BEDEKKING VAN DEN KOP.
In het Journal of Physiology deelt W. Carlier me
de, dat verschillende, zoowel grootere als kleinere
vogelsoorten na bedekking van den bovenkop met
pen fluweelen kapje, een eigenaardige houding aan
nemen, die aan 'n hypnotischen toestand doet den
ken. Zij draaien dan hun kop zóó naar boven, dat de
achterkop den rug aanraakt en de snavelpunt naar
den staart gericht is. Meestal blijven de vogels uren
lang in die houding en reageeren evenmin op luid
geraas als op aanraking of voorgehouden voedsel.
Zelfs als men ze omhoog gooit, keeren ze, als ze
weer gezeten zijn, in bovenomschreven houding te
rug.
De graad van hypnose is bij dé verschillende
vogelsoorten ongelijk. Bij den Patrijs is ze zéér diep,
bij de Ekster ihoudt zij na een half uur op. De Toren
valk, die bij aanraking bijt en krabt, geraakt na op
zetting van het kapje onmiddellijk in een volkomen
passieven toestand (was dit wellicht al niet vóór
eeuwen den valkeniers bekend, die immers begonnen
bij den af te richten valk den kop geheel met een
leeren kapje te bedekken?); na verwijdering ervan
keert dadelijk zijn verweerzin terug. Slapen doen de
vogels niet; de oogen blijven open, terwijl ze zoo nu
en dan knipoogen. Bij ondarzoek der hersenen en
kleine hersenen van proefdieren kon geenerlei pa
thologische verandering vastgesteld worden.
REUZEN.
Reuzen waren in den regel niet de méést-beminne-
lijke figuren uit de literatuur ónzer eerste levensja
ren; meestal waren zij „boos" of „aten kindertjes" en
menig jong menschje zal wel eens een onrustige
nacht gehad hebben, die op rekening gesteld moet
worden van al-ie^zeer opgesmukte reuzenverhalen.
Die „boosheid" schijnt den reuzen ook reeds in
de oudheid aangekleefd te hebben, tenminste de we
reldliteratuur weet daar zoo het een en ander van te
verhalen. De mythologieën der Grieken, Germanen,
Indiërs enz. spreken van hen als: Enakskinderen,
een legendarisch woest reuzenvolk uit Kanaan ten
tijde van Mozes, dat door Jozua zou zijn uitgeroeid;
Titanen, een vóór-Olympisch godengeslacht, be
staande uit de 6 zonen en 6 dochteren van Uranos en
Gaia. Eén van die kinderen overweldigde den va
der, waarop Zeus hen allen in den Tartarus slin
gerde, waar zij onder de bewaking van honderdar-
mige wezens verblijven; Giganten, eveneens woeste
rtuzen van groote opstandigheid, die berg op berg
stapelden om den Olympus te bestormen. Gelukkkig
konden de goden hen dit verhinderen., bijgestaan
door Herakles; Cyclopen, deze waren een wel arbeid
zaam, éénoogig reuzengeslacht op Sicilië; zij hadden
hun „arbeidsveld" in vulkanen; Jötun, d.w.z. „vre
ters", een weinig goeds voorspellende naam van reu
zen uit de iGemaansche mythologi!; de reizen door
Brahma geschapen en later wegens hun boosheid
vernietigd.
Ook de „Gewijde Geschiedenis" spreekt van reuzen;
het hoofdstuk Genesis bijv. zegt: „In die dagen wa
ren er reuzen op aarde", terwijl in die geschiedenis
zelfs 'een reus met name genoemd wordt: IGoliath de
Filistijn, die door David met een steenworp werd
neergeveld. Zijn lichaamslengte zou „6 ellen en een
span" bedragen hebben, t0rwÜl >><1® schacht zijner
spies was als een weversboom". Zelfs de tegenwoor
dig weder bij velen in trek zijnde „occulte geschiede
nis" der anthroposophie en theosophie, die, naar zij
zegt, verder kan teruggaan dan elk ander geschied-
voreoher, spreekt van menschen van groote afmetin
gen, die, als een reuzenvoorgeslacht, zeer lang gele
den sommige, thans verzonken, deelen der aarde be
woond zouden hebben.
Ook in de tegenwoordige literatuur worden nog wel
reuzen ten tooneele gevoerd. Wie „Het voedsel der
Goden" van Wells kent, weet hoe de fantasie van de
zen Engelschen schrijver een geheel geslacht van
reuzen doet opgroeien door de toediening van een
speciaal-bereid voedsel en niet alleen de menschen,
ook de dieren en planten in de omgeving zijner reu-