ROMMELKRUID. De Wereld der Vrouw Ware woorden. Even Lachen. Nattige Wenkt», sieraden beffrooten en betaald» content w»t de Amerikaan eischte boven bet bedrag van bet geld ln portemonnaie on. porteteullle. Dan liet hij de hotelauto komen en begeleidde den keurig gekleeden gast naar den uitgang. Morgan sette zich rustig neer in den wagen, het oog gericht, op rijn kotiermet dubbelen bodem bij den chaulteur en peinsde waar hij weer zijn stre ken met de verdwenen kleeren zou gaan uithalen. Rott. Nbld. Om andeTen in het hart te kunnen lezen, moet men zelf tranen in de oogen gekend hebben. Is het kind eenig speelgoed moe, geef het dan an der, laat het niet zonder iets, dat is voor een klein kind^lediggang; geef hem echter weinig tegelijk. Onderdanigheid en beleefdheid vervangen niet zel den de ontbrekende achting. Beleefdheid in haar edelste gedaante moet gelijken op het water, dat het best is, als het helder, zuiver en zonder bijsmaak ia. De liefde wil nooit diep verneed'ren, Niet tarten, 't eergevoel; Verbeet'ren, zuiveren, verteed'ren, Verheffen ie haar doel. NOGAl WIEDES, „Ben je tevreden over je nieuwen boekhouder? „Ja. hij werkt voor drie." „Waarachtig?" „Ja, voor zich zelf, voor zijn vrouw en voor z*n kind." ZOO 18 HET. De Wolf hield rechtszitting voor de dieren, en de ezel had een klacht ingediend tegen het paard. „Het paard", beschuldigde de ezel, „leeft in de zelfde streek als wij. Wil het bevelen, dat het van ons weggaat?" De Wolf vroeg: „Maakt het paard 't Jelui lastig, trapt het jelui, of vreet het je voedsel weg?" „Niets van dit alles", zei de ezel, „maar als het paard altijd in onze nabijheid is, zien de menschen te duidelijk, dat wij slechts ezels zijn." HIJ WIST HET. „'t Moet toch wel heerlijk zijn, om een eigen auto té bezitten." „Nou, ik heb er nog niet veel van ondervonden, want als de auto niet in reparatie is, dan ben ik 't zelf gewoonlijk." HIJ KAN HET WETEN, „Wij dokters hebben toch veel vijanden in deze wereld." ,.Ja. maar in de andere wereld misschien nog veel meer'.' DAAROVER WAREN ZE HET EENS. Oom: „Geld. altijd geld. Ik ben blij dat ik maar één neefje heb". Neef: „Ik ook, oom." GEEN BEST MEREL Rechter: Je erkent dus de sigaren gestolen te heb ben. Kun je soms verzachtende omstandigheden aan voeren?" Beklaagde: „Ja, edelau/L'-barv, ik verzoek uwes d*r zelf es eentje van te probeeren." DAT WAS TE BEGRIJPEN. Spraakzaam kapper (na een goed half uur praatjes): „En wat' zoudt u graag op uw haar willen hebben, meneer?" Klant (die er beu van is): „MTi hoedzoo gauw je 'm dat maar kunt leveren." KLEINE BIJZONDERHEDEN. Weduwen met een groot gezin genieten op Cuba de voorkeur bij de aanstelling tot telefoonbeambte. Aan toiletzeep wordt in de Vereenigde Staten per jaar voor ongeveer 1250 millioen gulden uitgegeven. Sinds 1916 is het verkeer op de groote rijkswegen mei 50 procent gestegen. In Engeland bedraagt het papierveTbruik per hoofd en per jaar 25 kilo, in Nederland 14 kilo. Het hoogste gebouw ter wereld is het Woolworth Building te New-York; het steekt 264 M. boven den grond uit en heeft kelders tot 40 M. diepte In den grond. Het gemiddelde inkomen van de aangeslagenen in de directe belasting bedroeg over het belastingjaar 19231924 voor geheel Nederland f 2358; voor Bloe- mendaal f 6327. BloemendOal is de rijkste gemeente. Eén spin verslindt per dag 27 maal haar eigen ge wicht aan voedsel. Spanje is het zonnigste land van Europa en heeft gemiddeld per jaar 3000 uur zonneschijn. Het schijnt, dat roodharigen weinig aanleg hebben om krankzinnig te worden. In Engeland berdaagt de belasting per hoofd der bevolking ongeveer 186. Door een oude Londensche dame is een testament gemaakt van 1066 bladzijden druks, gebonden in vier deel en II. EEN PARSXJBTUWELIJK IN BRITS CH-INDIë. Bij de Parsi's gaan, evenals bij andere Indische rassen, de dochters bij huwelijk de ouderlijke wo ning verlaten en trekken bij de schoonouders in. De zoons halen hun vrouw bij de ouders in. De vader en moeder blijven de baas in de steeds grooter wor dende gezinnen. Het zijn de priesters of dastoers, die de partijen tot elkander brengen, de ouders beslis sen over de huwelijken, terwijl de betrokkenen zelf bij de heele affaire niets in te brengen hebben. De ouders gaan bij de regeling van het huwelijk zeer voorzichtig te werk, zelfs de astroloog wordt er bij geraadpleegd. Is de stand der sterren volgens den astroloog gunstig, dan wordt het huwelijk gesloten, anders niet. Gelukkig is de stand der sterren in de meeste gevallen wel gunstig. Het sluiten van een huwelijk gaat met groote fees ten gepaard, waarbij overvloedige maaltijden wordon opgedischt. De voornaamste gasten worden met bloemslingers omhangen en met ruikers als bloem- koolen versierd. Als allen gezeten zijn, duurt het nog geruimen tijd, voor het bruidspaar binnengeleid wordt De jongelui nemen plaats op stoelen tegenover elkan- der, terwijl een paar vrienden een wit laken tus- schen hen houden, zoodat bruid en bruidegom elkaar niet kunnen zien. Onder het laken door houden zij elkaar bij de handen vast. Dan komt de priester met zijn helper, beiden in het wit gekleed. De daatoer windt een katoenen draad zevenmaal om het paar heen. De twee in elkaar ge legde handen worden ook zevenmaal met een draad- omwonden. Ondertusschen prevelt de priester een gebed in de heilige taal, die hij zelf vaak in 't ge heel niet verstaat en die ook door niemand der aan- PARIJSCHE MODE. Deze japon is zeer bijzonder gegarneerd met stroo- ken van krullend bont of wol. De japon zelve is ge maakt van effen zwarte zijde of satijn. Door het in zetten van een paar zijhanen verkrijgt men het schuin uitstaande effect. De manchetten sluiten onder de mouwen; de sluiting vindt plaats door middel van een paar knoopen-groepen in het front. Het knip-patroon voor dit bijzondere ontwerp is verkrijgbaar onder nummer 308a, in de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 85 cents. MOEDERS EN HAAR KINDERENl NUTTIG SPEELGOED. Een moeder zegt: „Speelgoed voor kleine kinderen moet men altijd met eenige zorg kiezen. Ook moet een kind nimmer teveel speelgoed tegelijk .bezitten, daar het er aan moet gewennen alle mogelijke toeren met een zelfde voorwerp te verrichten. Zoo leert het b.v. wat het al niet doen kan met een bal, als men het maar niet meer dan de bal geeft. Na een poosje als de bal versleten is, koopt men het kind eens een kubiek, dan komt het met dit voorwerp weer op de hoogte. Dan volgt de cylinder, de pyramide, de diabolo, enz. Het kind zal met al deze dingen vertrouwd raken, hetgeen niet het geval zal zijn, wanneer het teveel speelgoed tegelijk krijgt." PRACTISCH VERSTELLEN, Bij het stoppen van zware sokken of kousen kan men dikwijls zeer voldoende resultaten verkrijgen door eenvoudig met behulp van fijne naalden een tricot lapje in de voeten te breien. Men moet dit na tuurlijk rustig en netjes doen. Het is echter een veel betere manier van verstellen, dan het eindelooze ge- stop van teenen en hielen, vooral als de sokken reeds veel gedragen zijn en er dus spoedig gaten in vallen. Zit men voor groote en ronde gaten, dan stopt men eerst het lapje in en knipt daarna het gat vierkant, waardoor van het verstellen zoo goed als niets te zien Is. AARDEWERK VOOR KEUKEN JGEBRUIK. Het koken in nonnen en potten van aardewerk komt hoe langer hoe meer !n gebruik, hetgeen zeker een groote verbetering is. Het aardewerk is zoo ge makkelijk schoon te maken en spaart tijdens het koken zooveel tijd en werk, doordat men het voedsel in dezelfde pannen kan koken en opdienen! Het is dus aan te raden bij het aanschaffen van nieuw keuken-gereedschap te overwegen of men niet het beste aardewerk kan koopen. Als men het eten een maal heet heeft, behoeft men niet bang te zijn, dat het te spoedig koud wordt als de maaltijd eens wat vertraagd wordt, of als er iemand een „tweede por tie" wenscht. I BRAAD. EN BTOOFPANNEW. Er zijn vele verschillende fabrikaten en modellen van braad- en stoofpannen (met een vreemd woord casseroles genoemd), maar de beste zijn de vuurproef Chineesche pannen, Vooral voor het gewone dage- lijksche gebruik is een Chineesche stoof pan aan te raden. Dit fabrikaat is tamelijk diep. Visch, vleesch, fruit en groenten kan men in deze pannen heerlijk stoven of smooren, terwijl men later den inhoud kan opdienen in dezelfde pannen. Desgewenscht kan men dan de pannen omwikkelen met een servet, hetgeen door sommigen bij het opdienen als noodzakelijk be schouwd wordt. Dit is het echter geenszins, daar sloofpannen dikwijls zeer fraai van model zijn. I EKSTEROOGEN EN LIKDOORNS. Een ouderwetsch maar goed middel voor ekster- oogen en likdoorns is het volgende: Men neemt een halven üteT azijn en een pond gewone waschsoda. De azijn moet nu heet worden gemaakt, waarna men er de soda geheel in oplost. Dit doet men door de azijn over de so<ja te storten en dan net zoo lang te schudden totde soda is opgelost. Later moet de ver kregen vloeistof afkoelen, waarna men haar in een flesoh kan bewaren. De likdoorns en eksteroogen moeten nu eiken avond en eiken morgen goed wor den gebet. Na een paar dagen zullen zij loslaten en dan kunnen zij natuurlijk gemakkelijk verwijderd worden. STUKJES KAARS VOOR NACHTLICHT. Stukjes kaars en kaarsvet kan men gebruiken door ze bij elkaar te voegen en te smelten. Bij deze be werking hale men de ingrediënten, welke niet in de was hoeren er uit'. Na het smelten doet men de verkregen pastei in een pillendoosje. Een waslucifer wordt in het midden rechtop geplaatst en met behulp van een mes een weinig afgeknipt. Op die wijze maakt men zelf practische nachtlichtjea. werigen gesproken of verstaan wordt. Als dit afge- loopen is, laten de vrienden het laken zakkon, en het jonge paar mag naast elkaar gaan zitten. Zij zijn in den echt verbonden. Nu strooit de priester nog rijst over hun hoofden uit-en prevelt: „dat de alwetende God u zegene, met V6le zonen en kleinzonen, met voorspoed en vriend schap, met een lang leven van honderd en vijftig jaar. Het eerste gedeelte is hiermede afgeloopen. Maar nu wordt de huwelijksplechtigheid nog eens, maar op andere manier, overgedaan. Daarbij zijn twee ge tuigen aanwezig, één vertegenwoordigt de ouders der bruid, de andere die van den bruidegom. Zij nemen naast het bruidspaar plaats. De priester vraagt hen, of zij wel toestemming ge ven tot het huwelijk op dezen dag van het jaar. En als de getuigen dan namens de wederzijdsche ouders hun toestemming gegeven hebben, wordt aan het jonge paar gevraagd, of zij elkaar met oprechte har ten aanvaarden en tot het einde van hun leven trouw zullen blijven. Op het toestemmend antwoord volgt dan nog een preek in de heilige taal, gevolgd door een inzegening in een no$ andere taal, 1 eindigend j in het Sanskriet. Niemand verstaat een woord van al het gespro kene, maar het is zeer stichtelijk. Nu is het huwelijk dan definitief gesloten en men ze; zich aan het feestmaal, waarbij de vrouwen en mannen niet bij elkaar blijven. Onder het genot van de tonen van een kapel wordt de bruiloft verder in alle kalmte beëindigd. M. TEGEN HET ROESTEN VAN IJZER. ,,'Mechanical Engineering" doet mededeelingen om trent de laatste ervaringen in de Vereenigde Staten opgedaan op het gebied ijzer tegen roe9t te bescher men. Merkwaardig is dat men het roesten niet hoofd zakelijk tegengaat door het legeeren van ijzer met metalen, die geen ijzer bevatten, doch door een pro cédé, dat hierin bestaat, dat een mengsel uit petro leum en olie op het ijzer gebrand wordt. Roestvrij staal zal wegens de moeilijkheid het te walsen geen algemeene toepassing kunnen vinden. Het gaat dus om een soort inoxydatie van het ijzer. De ovens heb ben een temperatuur van 121 graden Celsius. Proe ven met spoorwegwagons genomen moeten een gun stig resultaat hebben gehad. HYPNOTISCHE VERSCHIJNSELEN BIJ VOGELS DOOR BEDEKKING VAN DEN KOP. In het Journal of Physiology deelt W. Carlier me de, dat verschillende, zoowel grootere als kleinere vogelsoorten na bedekking van den bovenkop met pen fluweelen kapje, een eigenaardige houding aan nemen, die aan 'n hypnotischen toestand doet den ken. Zij draaien dan hun kop zóó naar boven, dat de achterkop den rug aanraakt en de snavelpunt naar den staart gericht is. Meestal blijven de vogels uren lang in die houding en reageeren evenmin op luid geraas als op aanraking of voorgehouden voedsel. Zelfs als men ze omhoog gooit, keeren ze, als ze weer gezeten zijn, in bovenomschreven houding te rug. De graad van hypnose is bij dé verschillende vogelsoorten ongelijk. Bij den Patrijs is ze zéér diep, bij de Ekster ihoudt zij na een half uur op. De Toren valk, die bij aanraking bijt en krabt, geraakt na op zetting van het kapje onmiddellijk in een volkomen passieven toestand (was dit wellicht al niet vóór eeuwen den valkeniers bekend, die immers begonnen bij den af te richten valk den kop geheel met een leeren kapje te bedekken?); na verwijdering ervan keert dadelijk zijn verweerzin terug. Slapen doen de vogels niet; de oogen blijven open, terwijl ze zoo nu en dan knipoogen. Bij ondarzoek der hersenen en kleine hersenen van proefdieren kon geenerlei pa thologische verandering vastgesteld worden. REUZEN. Reuzen waren in den regel niet de méést-beminne- lijke figuren uit de literatuur ónzer eerste levensja ren; meestal waren zij „boos" of „aten kindertjes" en menig jong menschje zal wel eens een onrustige nacht gehad hebben, die op rekening gesteld moet worden van al-ie^zeer opgesmukte reuzenverhalen. Die „boosheid" schijnt den reuzen ook reeds in de oudheid aangekleefd te hebben, tenminste de we reldliteratuur weet daar zoo het een en ander van te verhalen. De mythologieën der Grieken, Germanen, Indiërs enz. spreken van hen als: Enakskinderen, een legendarisch woest reuzenvolk uit Kanaan ten tijde van Mozes, dat door Jozua zou zijn uitgeroeid; Titanen, een vóór-Olympisch godengeslacht, be staande uit de 6 zonen en 6 dochteren van Uranos en Gaia. Eén van die kinderen overweldigde den va der, waarop Zeus hen allen in den Tartarus slin gerde, waar zij onder de bewaking van honderdar- mige wezens verblijven; Giganten, eveneens woeste rtuzen van groote opstandigheid, die berg op berg stapelden om den Olympus te bestormen. Gelukkkig konden de goden hen dit verhinderen., bijgestaan door Herakles; Cyclopen, deze waren een wel arbeid zaam, éénoogig reuzengeslacht op Sicilië; zij hadden hun „arbeidsveld" in vulkanen; Jötun, d.w.z. „vre ters", een weinig goeds voorspellende naam van reu zen uit de iGemaansche mythologi!; de reizen door Brahma geschapen en later wegens hun boosheid vernietigd. Ook de „Gewijde Geschiedenis" spreekt van reuzen; het hoofdstuk Genesis bijv. zegt: „In die dagen wa ren er reuzen op aarde", terwijl in die geschiedenis zelfs 'een reus met name genoemd wordt: IGoliath de Filistijn, die door David met een steenworp werd neergeveld. Zijn lichaamslengte zou „6 ellen en een span" bedragen hebben, t0rwÜl >><1® schacht zijner spies was als een weversboom". Zelfs de tegenwoor dig weder bij velen in trek zijnde „occulte geschiede nis" der anthroposophie en theosophie, die, naar zij zegt, verder kan teruggaan dan elk ander geschied- voreoher, spreekt van menschen van groote afmetin gen, die, als een reuzenvoorgeslacht, zeer lang gele den sommige, thans verzonken, deelen der aarde be woond zouden hebben. Ook in de tegenwoordige literatuur worden nog wel reuzen ten tooneele gevoerd. Wie „Het voedsel der Goden" van Wells kent, weet hoe de fantasie van de zen Engelschen schrijver een geheel geslacht van reuzen doet opgroeien door de toediening van een speciaal-bereid voedsel en niet alleen de menschen, ook de dieren en planten in de omgeving zijner reu-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 14