m 3B Het Coliosseum te Rome. if je, ITO ie Dinsdag 9 Maart 1926. 69ste Jaargang. No. 7806. TWEEDE BLABL Binnenlandse!» Nieuws STEEDS IN HET WATER. correspondent der N.RCrfc. te Grave schrijft, 5 deaer: Mans voor deze gemeente blijft langhaam, gestadig' vallen, zoodat men in deze streek dag iets nader komt tot de verlossing- van Iwater; nog- 28 e.M. val en de waterloozings- yan het riviertje de Raam te Grave gaan f; voor het openen van de Bolgoysohe sluis zijn j25 o.M. hoodig. •f ken we vanmiddag aan de Maas waren om nog c pt een kijkje in het Rijk van Nijmegen te gaan i 0 (!(j| m, vToeg dr. Kanters, die ook juist Zou over-1 f% om Zijn patiënten in de Overmaasohe dori>en U Cei moeken., ons, mee te rijden in zijn auto. e »rst ering het naar Overasselt. waar we over 0 Cd lengte van 300 M. door het water reden. Dit >eite yan den grintweg Neder-AsseltOver- lend. t is voor voetgangers onbegaanbaar en slechts li_ goede chauffeurs, die goed met den toestand Tl/hen weg bekend zijn, berijdbaar. rvolgons gaan we van Overasselt weer terug - Nedor-asselt en Balgoy. In 't voorbijgaan zien Mnpfeat karren vol' aardappelen en voederartikelen, *e door de booren van Langenboom (N.Br.) Jeeland (N. Br.) aangebracht worden, onder de j COE®ners van Over- en Neder-Asselt verdeeld wor j\j?°or het water heen, dat op sommige plaatsen 'Km. diep op den weg- staat, bereiken we de tg van den dqrpssmid te Nederasselt (grens ,y). Deze woning schijnt zoo wat dienst te alis* veerhuis voor het dorp Balgoy. Door de en het woonhuis heen gaan we naar een dat aan den anderen kant van het huis ligt. Intusschen zien we een boer met laar- aan een koe door het water heen over den I Oroeweg leiden. n dit tijdelijke veerhuis is ook de brievenbestel- 1 v van het dorp met lange laarzen aan. Hij waadt hoimaar door net 'dorp heen, alleen op de diepste JJü Jifcsen maakt hij gebruik van een roeiboot, Reeds q weken ge'rruikt hij zijn waterlaarzen. ainstjTy gaan dan met dr. Kantors verder en komen [èen kwartier roeien door landerijen., tuinen en *1. Bogaarden eindelijk op een droog gedeelte, eigen- eëedlhct eenige van net geheele dorp. want zoover :7i ïnog reikt, is het overal 'een golvende water vl alt- 'a eeu eindje gel'oopen te hebben, komen we zoogenaamde Iloltsshe ét-nat» wa ir de boe- de eene naar de andere boerderij bruggetjes ,akt hebben. We meten een bruggetje, dat. 59 mg is. Hier is het water soms 75 o.M. diep. jongens en jongemannen te Balgoy zijn allen steTtenloopers. Op stelten gaan ze overal De oudere, vrouwen en meisjes maken gebruik ten om naar de kerk te gaan. Anders blijft ■edee'ta van de bevolking rustig thuis. Des rs a'leen wordt er veel gevaren. Ook «vanmid- ^en eersten Vrijdag van den maand) werden -rns hen door het klokgelui kerkwaarts genood AGl woning van het Dof. en kwamen er van alle :h, en booten met vrouwen met witte mutsen aan- kloos ren. isch.^dert den watersnood is' de openbare sonool eenige dagen geopend geweest, want toen eenjge koeien' van huw boot mar d« markt brachten» werden zij' bekeurd. Deze zaak werd behandeld voor bet kantongerecht te Purmerend, waar de directeur van de betrokken .stoombootonderneming als gemachtigde voor de be klaagden is opgetreden. Hij wees er op, dat het be wuste artikel onbillijk is daar aan den een wèl en den ander niet een vergunning wordt verleend. Ove rigens achtte spreker het artikel in strijd met de grondwettelijke vrijheid en ook in strijd met het alge meen belang. Op grond van artikel 136 van de ge meentewet achtte hij het artikel niet verbindend. De ambtenaar van het O. M. meende ook het arti kel niet verbindend, evenwel op grond dat het een verboden delegatie inhoudt. Het uitreiken van de ver gunningen is in handen van den burgemeester, waar dat in dit geval, nu het betreft den openbaren weg, aan burgemeester en wethouders zou moeten zijn. Daarom vroeg de ambtenaar ontslag van rechts vervolging, waarmede de kantonrechter zich heeft vereenigd. WEIGERING OM UIT TE VAREN. Te IJmuiden heeft in verhand met het ruwe weer een groot aantal trawlermannen geweigerd naar zee te gaan. De walchefs trachtten hen van hun voorno men af te brengen, doch dit gelukte niet. Toen er eep boodschap kwam van het bestuur der TJmuider Fe deratie, dat er een spoedvergadering zal gehouden worden voor de leden-zeevarenden, trok men naar het gebouw „Thalia" in IJmuiden, waar men be raadslaagde over de vraagt varen of niet. Ten slotte werd tot het laatste besloten, zoodat er dan ook geen enkel schip meer uitgegaan is. Over deze quaestie, welke in de contracten niet voorzien is. zal nog wel nader gesproken yorden. i Art UI S ïW„ m de kwel', en de school' moest weer gesloten len. Maar het volgende jaar komt er een infernaal. Deskundigen zeggen evenwel, dat al- bij bemaling dag aan dag den geheelen yrmber abriet de wegen droog te houden zullen zijn. Grond l lijken schijnen in deze streek zeer poreus te UW n. ndelijk zijn we door onze schippers weer m inidse teruggebracht en trekken we een paar t-laarzen aan, alvorens onzen tocht weer per door het water terug te maken. Aan een zy- stoppen we en gaan we door het water en (der te voet even naar den dijk en zien, dat d\jk naar Keent geheel onbegaanbaar is. De ir vertelt ons, dat hij 's nachts, wanneer hij een verlossing naar Keent moet, altijd dezen 6 langen slechten dijk moet gaan. Overdag hij van- Balgoy binnendoor erheen, om dan 0'rfier aooff een gids (een lx>er) door het water bnpi naar de boerderij gebracht to^worden. Vanmiddag werden de voorbereidingen voor Zoo'n 'intueelen nachtelijken tocht naar net dorp Bal met den veldwachter van dat dorp voorbereid. __et zal nog wel lang duren, eer het water weg want aan alle kanten komt het polderwater van - en Nederasselt het dorp Balgoy binnenge- 'oomd en alle water moet loozen door de Bal- ;he eblis. Do peilschaal te Grave teekent thans i 1 M. plus N.A.P iT AUTOBUS-ONGELUK. BIJ HET THOLEN- VEER. len Maart zal zich voor de Arr. Rechtbank te Bre te verantwoorden hebben een 23-jarige chauf- uit Stavenisse, beschuldigd, dat hij op 29 Decem- ouW-l ji. t.e Tholen, als bestuurder van een autobus, tter^rin zich passagiers bevonden, daarmede den op- ran het Tholensche Veer heeft opgereden deze bare rijweg is eene steile helling, uitloopend in ïendracht, waar het water, reeds dicht aan den tlensc.hen kant, eene diepte van vele meters heeft B terwijl aan dit motorrijtuig wel is waar onder t pik van den bestuurder, geen' andere remmen aan- ig waren, dan een niet krachtig werkende hand- voetrem. welke onafhankelijk van elkander func- neerend, geen van beiden in staat waren, den bus oogenblik tot stilstand te brengen. )e voetrem verkeerde in zeer vetten toestand, ihertrrdoor deze sl*Pte> terwijl hiji de handrem, welke |de, onmiddellijk met de achterwielen verbonden ptrommel moest werken, de trekstang yan de welke de rechterachtor-remtrommel bedient ge- I ontbrak, waardoor biji 't aanwenden der handremj pet rechter-achterwiel slechts in zeer geringe ma- jeremd werd, terwijl de auto evenmin -voorzien I van eene inrichting, in staat, om bij' het bestije j van steile hellingen, terugloopen te beletten, Jevolge waarvan, toen bij het oprijden de motor fe<?rde, beklaagde niet kon beletten, dat de bus fterüit in de Eendracht liep, onder water geraakte Vdoor passagiers verdronken. VERBOD VAN VEE! DRIJVEN. j*e gemeenteraad van Purmerend heeft eenigen aagl geleden de politieverordening aangevuld met een kei, bepalende dat het geleiden van vee in de ge- snte verboden is aan een ieder die niet voorzien 'an een te zijnen behoeve door den burgemeester roud' «reikt bewijs van vergunning. 'Ok is bepaald, dat de vegunning niet gegeven dt aan personen die buiten de gemeente woon- tig zijn, wanneer dat zonder nadeel van de markt 1^5 Jgeschieden. w grond hiervan werd geen 'vergunning verleend 1 personeel van de booten waarmede veel vee de markt te Purmerend wordt aangevoerd. Toen 0 werklieden van een boot uit Helder toch gen. Overwerkte zenuwen hebben in de Eerste plaats pen Kalmeorend en Vei^ sterkend middel noodig. MUNHARDT'S ZENUWTAABLETTEN geven kalm te en nemen gejaagdheid en overspanning weg, Gla zen buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. POLDER VERSLAG WIERINGERWAARIX Naar aanleiding van onze bemorking in bovenge noemd verslag over de kostencijfers der bemaling 1917 en 1925 in vergelijking met de kosten der elec- trische bemaling, deelt men ons mede, dat de ver melde cijfers juist zijn. Echter wordt het gevonden cijfer over 1925 ad f 10403.49 tegenover dat van 1917 ad f 11243.88, duidelijker, als er bij vermeld was, dat de kolen in 1925 f 20 per ton kostten, doch in 19(17 f 28.—. Verbeterd dient nog te worden dat de omslag voor 1925 weer op f 14 is bepaald (en niet op f 15.). ERNSTIG ONGELUK IN DEN HAAG. Zaterdagmorgen omstreeks kwart over 9 is op het Bezuidenhout in Den Haag een ernstig ongeluk ge beurd, dat aan een 56-jarigen heer het leven gekost heeft. De heer H de R., uit de Gerardi Reynstraat in Den Haag, archivaris Dij het Octrooibureauvan Vriezen- dorp en Goede, was op weg naar zijn bureau. Hij wandelde door het plantsoen langs den Her tenkamp in de richting van de Heerengracht. Daar het regende, had de heer De R. een parapluie opge stoken" Hij liep blijkbaar in gedachten verzonken en wou zonder zich eerst te overtuigen dat de weg vei lig was, de trambaan van de Noord-Zuidh. Tramweg- maatschappij oversteken. Juist toen hij de tramrails wilde overgaan, nader de een der groote wagens der Noordi-ZuidrHoilandsche Tramwegmaatschappij. komende van Voorburg en gaande in de richting Scheveningen. De train had juist géktopt hij de halte Schenkweg- Bezuidenhout en was nauwelijks weer in beweging toen. het ongeluk gebeurd is. Eenige meters voorbij de halte wordt de trambaan gekruist door een over weg, die vlak vóór het boschpaadje ligt, waar de heer De R. wandelde. De bestuurder van de tram zag den heer De R aankomen begreep, dat hij de tramra.ils wilde over steken, maar verkeerde in de meening, dat hij de groote tram we'1 zag aankomen. Hij gaf evenwel sig nalen en reed zachtjes door. Daar de bestuurder vrij hoog boven den grond staat, kan hij moeilijk zien, wat er vlak vóór den wagen gebeurt. Zijn gezichtsveld' begint eigenlijk pas eenige meters verder. Vandaar, dat de bestuurder er niets van gemerkt heeft, dat de heer De R. den wa gen niet gezien had, en, nog steeds in gedachten loo- pende, door den tram gegrepen was. Een der passagiers, die den heer De R. persoonlijk kende en hem reeds van de tram uit had. zien wande len maar hem vlak vóór den wagen eensklaps niei meer zagj begreep, dat er een ongeluk gebeurd' moest zijn, en schreeuwde den bestuur des toe: stop! Deze stopte daarop oogenblikkël'ijk, en toen bleek, dat de heer De R. door den tram was overreden en midden onder den wagen lag. De dood moest oogenblikkelijk zijn ingetreden; Ihat lijk was verschrikkelijk verminkt. Ruim een uur hoeft men noodig gehad om de tram op te vijzelen, en het slachtoffer eronder vandaan te ha! en. BELANGRIJKE VERDUISTERINGEN DOOR DEN DIRECTEUR VAN EEN BEVRACHTINGSBUREAU TE AMSTERDAM. De justitie te Amsterdam houdt sindh eenige da gen zich bezig met ernstige malversaties, gepleegd ten nadeele van een bevrachtingsbureau van de Koil. Nederl. Sttoomhoo't-iMij en den Kon. West-Indisch en Maildienst. Directeur van dit bevrachtingsjbureau was de inmiddels in zijn betrekking 'geschorste R.. vroe ger een der hoogste employé's van de Kon. Nederl. Stoomboot-Mij. Bij het gewone accountantsonderzoek van de administratie van het bureau werden ernstige onregelmatigheden in ,de boeken ontdekt; het' bleek, dat voor een groot bedrag betaalde posten als nog openstaand waren geboekt. De verduisteringen loo- pen over tamelijk ge ruimen tijd'; het bedrag van het tekort is nog niet vastgesteld, maar is in elk geval aanzienlijk, men vermoedt ongeveer 5 ton. R., de directeur van het bevrachtingsbureau, is eenige dagen geleden te Haarlem aangehouden. Toen hij' in bewaring was, 'heeft hiji des nachts in de cel een poging gedaan om een einde aan zijn leven te maken, welke niet gelukt is. Den volgenden dag heeft de officier van justitie te Amsterdam hem aan een vertioor onderworpen, waarna hij op vrije voeten is gesteld. Het rechterlijk onderzoek duurt nog voort. BIJZONDERHEDEN OVERi DEN WATERSNOOD. Het Persbureau Vaz Dias te Amsterdam meldt: Een der belangrijkste problemen in de dagen van den watersnood was het vervoer en de verzorging der vluchtelingen. Het vraagstuk was des te moeilijker omdat in den aanvang de bewoners der ondergeloo- pen huizen nadat zi) reeds naar de zolderverdiepin gen hunner woningen waren gevlucht, weigerden hun huis te verlaten,. Eerst toen ernstig levensge vaar dreigde, konden de meesten pas besluiten hun have en goed achter te laten. 13.953 vluchtelingen werden in die dagen vervoerd en voor zoover zij, geen onderdak vonden biji familie of bewoners van hoo- ger gelegen gedeelten der eigen gemeente, overge bracht naar Amby, Arnhem Beek, Bemmel, Berli- cum, Deurne Bieren, Doesburg, den Dungen, Ede, Elsloo, Gent. 's Hertogenbosch, Megen. Nijmegen, 01- debroek, Rijkevoort, Stein, Tiel, Tilburg, Uden, Uden- hout en Vorden. Daarbij kwam nog het vervoer en de stalling van ongeveer 15.000 stuks vee naar vele der hierboven genoemde en eenige andere plaatsen. De leiders van kef R.Iv. Huisvesting Comité te Den Bosch, het Oranje Kruis en de A'lgemeene Waters- noodcommisf- e, bijgestaan door officieren en man schappen van land- en zeemacht, hebben in die ban ge en koude Januaridagen een buitengewoon moei lijke taak verricht. Van alle monumenten die te Rome nog van den grooten Romednschen tüd getuigen, is het Colios seum Jiet grootste. Mer«waardig is, dat men van buitenaf het gebouw meestal 'kleiner taxeert, om dat het in een soort put ligt, zoowel' de andere lïomeinsche ruïnen alis de nieuwe gebouwen in de buurt liggen hooger, om nog maar niet te spreken wan de yier in de nabijheid liggende heuvelen: Esquilinus, Viminalis, Capitolinus en Palatinus. Inderdaad 'ligt het Coliosseum in een put, want iet is gebouwd, op de plek, waar eens de vijver in het park yan Nero lag. Dit duidt er meteen op, dat het Coliosseum gebouwd is na Nero's dood- Maar waar moet je dan heen met al' de griezelige verhalen over den wreeden Nero, die in het Oollofi- seum de arme Christenen als middagmaal voor leeuwen én tijgors deed opdisscihon. Laat ik u vertellen, dat het verhaal ook een ver zinsel is en_ geheel in strijd met de historie. Zonder 'het voor Nero te willen opnemen, wil 'Ik meteen even de andere wreedheid tegenover de Christenen in het juiste kader terugbrengen, nlr. het verhaal over het verbranden der Christenen. Nero liet inderdaad de Christenen verbranden, doch deed dit .omdat de Christenen beschul digd waren van het in brand steken van Rome en door de ^rechtbank schuldig bevonden Waren. Nero deed niet anders' dan zich1 houden aan de uitspraak van de rechters, die zooals toen gewoonte was de brandstichters veroordeelden tot 'den dood door het vuur. Vuur om vuur! Zou men kunnen zeggen. Of Nero behagen schepte in de zeden van Zijn tijd als Christenvervolgingen en verdere wree- de zaken, is natuurlijk een geheel' andere kwestie. J>och om op den bouw van het Coliosseum terug te komen. Keizer Vespasianus, ons Hollanders zoo goed. bekend door zijn veldtochten tegen de Bata vieren, besloot tot het bouwen van een groot am- phifcheater, dööh het was^ feitelijk Titus, die den douw doorzette en voltooide. Wanneer men over den bouw Feest en verneemt wat archeologen en architecten u thans over den bouw te vertellen hebben, dan staat ge weer eens verstomd over de bekwaamheid der Romeinen, nu bijna tweeduizend jaar geleden. De order was gegeven, om zoo snel mogelijk een groot amphitheater te bouwen en in drie jaar tijd was het geweldige bouwwerk, een soort stadium voor 50.000 toeschouwers gereed. Om te beginnen heeft mén niet geheid, doch heeft do bouwmeester in de pl'aats daarvan iets toegepast, wat men eenige jaren geleden ook weer inpraats van heien heeft zien toepassen, nl. een fun deering door middel' van een groote .cementen plaat. Ik heb eenige jaren geleden een boerderij in een Hollandschen polder op een cementen plaat laten zetten, inplaats van te laten heien en het Zaakje heeft Zelfs den watersnood van 1916 goed weerstand geboden. Zoo staat het Colosseum op een enorm grooten plaat, die men nog op twintig meter buiten de muren van het gebouw terug vindt. Dit is schijn baar rmd, doch feitelijk elipsvormig nl. 188 meter lang en 156 meter breed. Het gebouw, dat aanvan kelijk Amphitheatrum Flavium heette en pas in de aohtsto eeuw naar den colos van Nero, Colios seum genoemd werd, is 18 meter hoog en heeft een omvang van ruim 500 meter, dus een halVen kilo meter. Het is dus wel' een kolos. Zooals ik reeds yertelde, had men. 3 jaar noodig om het te bouwen. Men gebruikte hoofdzakelijk Travertinblokken voor die deelen. die draagkracht moesten uitoefenen. De bouw moet ongeveer plaats hebben gevonden als nu bij onze moderne groote gebouwen nl. eerst het geraamte van peilers en dan ae muren en vloeren. Interessant is om te zien, hoe de bouwmeester) steeds bedacht is geweest op het laten rusten van bogen, enz. op de HavertinbFokken, die tot boven aan toe tot p'êilers opgestapeld waren. Deze blok ken waren met ijzeren staven verbonden en de ga ten met lood dlehtgegoten. Waaneer ge nu net Coliosseum nadert, dan lp kt het gebouw wel van de pokken geschonden, dit is het gevolg van het groote gebrek aan ijzer, hetwelk in de middel eeuwen in Rome bestond. Men zocht nu de lood- plekken op en maakte gaten om de ijzeren stangen te rooven. Een belangrijk 'deel ^an het gebouw is het sous ter r ai n. Ziooals wij in onze schouwburgen achter en boven het toaneeF groote ruimten hebben voor arfcisten enz., zoo had men dat toen onder den grond. De wilde dieren huisden onder de vlber van het theater en werden door middeF van kooien die door talrijke liften naar boven gingen aan de op pervlakte gebracht. Die kooi maakte een valluik open, meteen was de kooi van boven open en het dier sprong door het gat van het valluik naar boven stond op de vllber dikwijls temidden va.n een boschje van palmen en caotusison, waarin Zich een eindje verder de als herders verkleedde gladiatoren of wel andere lieden bevonden, die dan opeensi tegenover de wilde dieren stonden. Voor het publiek een prachtig oogenblik. Juist aan dat sousterrain kan men goed zien dat men met een soort revolutiebouw te doen heeft,1 tvant de onregelmatige blokken, die hier gebruikt Zijn, getuigen van grooten haast. De liftschachten en de gangen waardoor de wilde dieren kwamen, kunt gij nog zien. Toen het amphitheater rü het jaar 80 Tia Lhrisl- tus gereed was, werd het door Keizer Titus inge wijd met feesten, die 100 dagen geduurd hebben. Rondom de zooevesa beschreven vloer waarop de vertooningen plaats vonden, bevond zich een muur, hoog genoeg om het den dieren onmogelijk te ma ken het publiek docwr een sprong te bereiken. Dan kwam ,de eerste rij zitpl'aatsen. Alle zitplaatsen werden van buitenaf het gebouw door trappen ien gangen bereikt. Buiten rondom het gebouw Ibopend, ziet ge een opeenvolging van poorten, en boven elke poort een nummer. De toeschouwers der vier rangen, die voor-boven die poort zaten, kregen allen o.a. dat nummer op hun bronzen of ivoren toe- gangsbewijs en wisten aldus precies waar en hoe un plaats te bereiken. Eerst een of meer trappen op en dan de gang in, die achter de zitplaatsen liep. Men heeft dus vier gangen rondom het ge bouw gehad. T Van buiten en vooral' van binnen kan men zien, dat de 4o verdieping er later opgezet is. Indien gij nu ^buiten het gebouw beziet, moet ge vooral' letten op de versieringen der peilers. Tot de le verdie ping is de zuil Jonisch, daarboven Dorisch, dan Uonntisch en ten slótte weer Corintisoh, doch nu in vl'akken vorm gehouden. Van binnen is het nog duidelijker te zien, omdat de gangen en trappen der 3de .verdieping niet berekend waren voor een 4de verdieping en de gang der 3de verdieping nu te donker en de trappen voor een zoo veel grooter aantal toeschouwers, dadelijk als te smal opvallen. Ik heb U, wat het bouwmateriaal betreft, pas ver teld óver de zware blokken van Traventijn, die als steunpilaren moesten dienen, maar nog niet over de belde andere materialen, nl. tufsteen, en baksteen. De baksteen kan men in twee soorten splitsen: ge wone kleine steen en du<nne, groote steenen. Deze laatsten ziet men in de gewelven veelal toegepast. Bij het beschouwen der gewelven kunt U zien, dat men toen. bijna 2000 jaar geleden, al precies zoo werkte als thans bij ons bij betonbouw, nl. door midw del van houten vormen, waarboven men metselde, en cement met puin aanstortte, een soortgelijk pro ces dus als ons betonproces. Men kan de moeten die de planken achterlieten, duidelijk zien, Het gebouw is thans een rudne en wel tengevolge van aardbevingen en van in later jaren gepleegden roof van het materiaal voor constructie van andere gebouwen, kerken, huizen, enz. Gelukkig heeft 'Paus Benedictus XFV" omstreeks midden der 18e eeuw, de arena heilig verklaard omdat er zooveel Christenen als martelaren gedood zouden zijn. Er is ook mid den in de arena een gelegenheid tot het plaatsen van een groot kruis, wanneer de martelaren her dacht worden. Al moet men als historicus de over levering als in strijd mei de waarheid beschouwen, toch is het gelukkig dat door het voor waarheid aan nemen der legende de ruine van het Coliosseum voor verderen ondergang behoed werd. Pas in den tijd van Napoleon I is men met opgra vingen en herstellingen begonnen. Thans zorgt de regeering voor het gebopw, dat gratis te bezichtigen is, behalve de verdiepinen, die men slechts tegen een lage èntrée kan bezoeken. Dat bezoek is zeer aan te bevelen, omdat men een prachtig overzicht van het geheele gebouw en de omgeving krijgt. Wat mij boven opviel was de stijlheid der boven ste rangen. Drommel, dan moet men niet duizelig geweest, zijn, maar trouwens er zullen wel behoorlij ke balustraden geweest zijn. Verder heeft men altijd een gemakkelijken kijk op de arena beneden. Dat is weer een bewijs van de1 groote bekwaamheid van den bouwmeester, dat hij gezorgd heeft, dat men van alle rangen een gemakkelijken blik op het schouwspel beneden had. Wel was men daar boven een heel eind van de voorstelling af. Het viel miji echter op, dat men ook van heel boven af alles goed kon onder scheiden, wij maakten daar boven b.v.b. de op merking hoe ongemanierd de Amerikaansche toeris ten meisjes daa.r beneden met hun roze beenen over elkaar zaten, de korte rokjes natuurlijk boven de knie Een alleraardigst jongmensch maalde de opmerking of de meisjes nu heusch dachten, dat de gemiddelde, behoolijke jonge man zooiets waardeerde in een jong meisje en hem dat zou aantrekken tot haar als: vrouw en moeder zijner kinderen. Ik maakte de op merking, dat er natuurlijk altijd wel appreciatie zal wezen en vooral wanneer de betrokken freule geen 1 dochter van een familielid of goeden vriend is. Zoo is de wereld nu eenmaal! Wanneer men van boven naar den overkant kijkt en de andere zitplaatsen beschouwt, dan ziet. men wel, dat de bevoorrechten, de keizerlijke familie, de Senatoren. Questoren Prefecten en niet t« vergeten de Vestaalsche 'Maagden op het z.g.n. Podium een bij uitstek fraaie plaats hadden. Die plaatsen waren dan ook zoover het de groote ambtelijk© staatsbetrekkingen gold, aangewezen door in het marmer gegrifte namen of titel. Men heeft daaraan te danken, dat men verscheidene details over zitplaatsen enzoovoorts weet. De plaatsen die aan een ambt verbonden waren, dragen den titel van het ambt bij' anderen ging her aan personen en dan is dikwijls de nieuwe naam door den ouden heenge- grift. Ook heeft men steenen gevonden, waarop te lezen staat, dat een bepaald hoogwaardigheidsbekleeder, een prefect, na een gedeeltelijke verwoesting, door aardbeving of brand, voor eigen rekening hot gebouw deed herstellen. Zoodoende weet men ook wanneer het Colloseum geteisterd werd. IMen kan begrijpen, hoe warm het kon zijn in dit Coliosseum, hooge muren rondom een arena van 86 bij 54 meter. Ten einde de zon tegen te houden wist men smalle lappen naast elkaar over de arena te spannen, men kan de haken nog boven aan de buitenzijde vinden. Matrozen zorgden voor het span nen en het veranderen van de zeilen, naar mate de zonnestand zich wijzigde. Stelt' U zich nu voor, dit gebouw gevuld met 50.000 toeschouwers, Romeinen in haar of hun mooie sier lijke gewaden, daarop het podium de keizer om geven door zijn hof, aan den overkant van de kei zerlijke loge die van de Vestaalsche maagden, de lo ges behangen met kostbare tapijten en dan het cir cus zelf herschapen in de woestijn met enkede pal men en boschjes er in, terwijl herders kalm gekam peerd zijn nabij een der boschjes. Plotseling een tee- ken van den Caesar en even later staan een paar leeuwen en enkele pnters in de arena en loeren rond, knipperend met de oogen, die nog niet aan het licht gewend zijn en even later: de strijd tusschen de1 herders en de'Wilde dieren. Of de strijd van den man met drietand en net te gen den man in harnas en zwaard. Ziet de geharnas te man wordt door het net gegrepen en kan tenge volge van het harnas zich niet meer losmaken. Het volk is in spanning. Wat zal de keizer doen? De duim wijst naar beneden en de onhandige krij ger ligt even later zieltogend ten* neer. Slechts een viertal eeuwen is het Colloseum gebruikt daarna is het vervallen, steeds meer en was in de middel eeuwen een vesting voor de Roaneinsehe baronnen, tot eindelijk, zooals ik reeds hierboven zeide, Paus Benedictus XIV het gebouw voor ondergang spaarde. Zoo staat hier in het Eeuwige Rome het Coliosseum getuigend van geweldige macht, energie, en be-^ kwaamheid van de Romeinen. Men kan, wanneer men dezen kolos beschouwt, ^oed begrijpen, dat in vroeger eeuwen, toen het gebouw nog in tact, dus veel grooter was en in volle glorie prijkte,, het volk j van Rome zeide: „Zoolang het Coliosseum staat, zal j „Rome bestaan, doch wanneer het Coliosseum valt, „valt Rome en met Rome valt de wereld!" Dat het angstige dagen en vooral bange nachten zijn geweest, kunnen zij verhalen, die in dien tijd in het watersnood gebied zijn geweest en in de eerste plaats zij, die vertoefden in de plaatsen die eenigen tijd van verlichting verstoken zijn geweest. In niet minder dan 25 gemeenten was in die dagen de gas- en (of) electrciteitsvoorziening voor korteren of langeren tijd onmogelijk. Het waren de volgende plaatsen: Afferden, Belfeld, Beugen, Borghagen, Boxmeer, Deventer, Dreumel, Brlecom, Gennep, Her wen, St. Hubert, Leeuwen-Boven, Linne, Maasniel, Mook en Middelaar, Ooy, Ottersum, Pannerden, Roer mond, Rijkevoort, Susteren, Swalmen, Tegelen, Thorn en Venlo. Bovendien waren verscheidene plaatsen eenige dagen telefonisch niet! te bereiken. In Boek, Ubbergen en eenige aansluitingen op Berg en Dal was de tele foonverbinding ongeveer drie weken gestoord. In 22 gemeenten zijn ten gevolge van den waters nood arbeiders voor eenigen tijd werkloos geworden. Hun aantal bedraagt volgens de officieele cijfers 3113. Velen konden evenwel te werk worden gesteld bij den herstellingsarbeid. Al is de geleden schade in vele gemeenten aan zienlijk, er zijn eenige plaatsen, die meer dan andere door de ramp getroffen zijn. De schade aan openbare wegen, werken en gebouwen bedroeg meer dan f50.000 in Dreumel (f68.500), Deventer 110.000), Ubbergen (f50.000), Pannerden (f112.000) en Venlo (f 60.000). Bij Deventer en Pannerden i sde aan de dijken toegebrachte schade inbegrepen, bij Venlo do bedrijfsschade der gasfabriek en electrische centrale. Meer dan f50.000 schade aan particuliere eigen dommen. uitgezonderd de schade aan den land- en tuinbouw, werd aangericht, te Herwen en Aerdt (f 135.000) Tegelen l(f 111.620)» Dreumel1 (f 1.500.000), Deventer (f50.000) Druten (f170.000), Batenburg j (f 50.000), Borgharen (f 67.200), Grevenbicht I (f50.000), Oef feit (f170.000), Roermond (150.000), Ubbergen (f 100.000), Boxmeer (f 55.000), Pannerden (f 140 000), Wamel (ongeveer f 500.000), en Venlo (f 450.000 en f 400.000 aan de industrie excluia be- drijfsschade). I Ook uit het aantal vernielde huizen blijkt welke

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 5