De "Wereld der Vrouw
Nuttige Wenken.
Ware Woorden.
De Kuki» van Aaaam hebben den onbehouwenaten
pas dien men zich voorstellen kan. Het ia een leelijk
gehuppel met sterk gebogen knieën.
De nationale dans van de Kamtsjadalen is een van
de heftigste die men kept. Elke spier schijnt bij elke
beweging te trillen.
De Andamannen springen op één voet en slingeren
de armen heftig achteruit en voorwaarts.
De Veddahs springen met twee voeten tegelijk,
slaan op hun lichaam of klappen in de handen en
leggen het er op toe hun lange haar over hun ge
zicht te laten hangen.
Op Nieuw-Caledonië bestaat de dans in een reeks
vertrekkingen van het lichaam, terwijl de voeten om
beurten opgelicht worden, maar op dezelfde plaats
blijven.
Da Javanen nemen een bijzondere plaats in met
hun expressieve en bevallige gebaren van handen en
vingers. Op Java wordt de dans voornamelijk door
vrouwen verricht, die daarvan een beroep maken,
of wel in de Vorstenlanden door aanzienlijke meis
jes, die aan den persoon van den vorst verbonden
zijn. In de Preanger wordt de taak van danseres
ook wel vervuld door vrouwen uit de desa, die daar
geen beroep van maken en een onberispelijk leven
leiden, wat van de beroepsdanseressen, de ronggeng
en taledek, niet gezegd kan worden. Heel andere per
sonen zijn de serimpis en bedaja's in de Vorstenlan
den. Met die namen worden danseressen aangeduid,
die uit de aanzienlijkste vrouwen van de kraton ge
kozen worden, met uitzondering alleen van de doch
ters van den vorst. Knapen van hooge geboorte be-
hooren ook tot deze balletcorpsen. De namen geven
eigenlijk bepaalde dansen aan. De serimpi-dans
wordt slechts door vier, in een enkel geval door vijf
vrouwen uitgevoerd, nooit door mannen. De bedaja-
dansen daarentegen kunnen ook door, als vrouwen
verkleede mannen verricht worden, waarbij 9 dan
seressen of dansers optreden, die even zoovele nim
fen van Ratoe Kidoel, de Vorstin van het Zuiden
voorstellen.
Op de Buitenbezittingen heeft men danseressen
van beroep in Palembang, waar zij pelandok (dwerg
hertje) genoemd worden; verder de padjogé bijN de
Makassaren en Boegineezen en de djoged op Bali.
In verschillende streken van den Archipel zijn dan
sen in gebruik, die mannen en vrouwen te zamen
uitvoeren, zonder dat man en vrouw elkaar echter
ooit paarsgewijs omvatten, daar dit als onwelvoege-
Kjk beschouwd wordt.
x De Atjehers hebben dansjongens, die in alle
lichaamsbewegingen onderwezen worden.
Krijgsdansen worden bij verschillende volken van
den Indischen Archipel door gewapende mannen ver
richt, zoo als het tjakalélé in de Molukken.
Wereldkroniek.
I
VERDRINKING IN EEN VAT.
De straf van verdrinking in een vat in het Oud
Germaansche Recht wordt het eerst door Karl von
Amira vermeld in zijn: „Untersuchungen zur Rechts-
und Religionsgeschichte", dat deel uitmaakt van de
Handelingen der Beiersche Akademie van Weten
schappen van 1922. De misdadiger werd met het
hoofd vooruit in1 een met water gevuld vat gestoo-
ten. Maar eerst kort geleden is deze soort van
straf, die in vroeger tijden in de Nederlanden alge
meen in gebruik was, tot een onderwerp van een
bizonder diepgaand onderzoek gemaakt door dr.
Heinz Goldschmidt in een artikel in het: Zeitsohrift
fuer vergleichende Rechtswissenschaft.
De straf van versmoren, door ^rstdkking om
het leven brengen, of verdrinken, in een ton, waar
bij de veroordeelde in 'n vat water of wijn gestopt
en zoo verdronken werd, komt nog in de 18de eeuw
voor. Anno' 1730 werden te Amsterdam eenige per
sonen, die zich aan tegennatuurlijke ontucht had
den schuldig gemaakt, op deze wijze terecht gesteld,
In dezelfde stad werd in 1641 deze straf voltrokken
aan zekere Grietje Snel Jansdochter wegens het ver
moorden. van haar eerstgeboren kind. Bijzonder dik
wijls werd de straf van verdrinking in een vat toe
gepast in de laatste helft van d'e 16de eeuw. Anno
1589 wordt deze straf voltrokken aan Fije Jans we
gens het stelen en het verregaande mishandelen van
een kind. Anna 1570 wordt deze straf nog toegepast
tegen geloofsmisdadigers. Den 21sten 'Mei 1535 wer
den. te Amsterdam negen vrouwen wegens weder-
dooperij in de ton verdronken. Deze straf wordt voor
het eerst in de kronieken van 1530 vermeld.
Dr. Goldschmidt meent echter, op grond van ver
schillende bewijzen uit handschriften en oorkonden,
dat hij den oorsprong van deze straf verder terug
kan nagaan. Zoo werd den 18den Februari 1478
George, hertog van Clarence, in de Tower te Don-
den in alle stilte om het Jeven gebracht in eeni wijn
vat, nadat het jaar tevoren koning Eduard zijne
veroordeeling wegens hoogverraad in het parlement
had doorgezet. „Het was drowned in a butt of mal-
vasy wine". Ook in de „Blume von Magdeburg" een
rechtsverzameling uit de 14de eeuw, komt het voor
schrift voort, dat men vervalschens in een vat moest
ombrengen^ Op gTond daarvan neemt dr. Gold
schmidt aan, dat deze straf reeds in' de 14de eeuw
als gewone straf bekend was, daar zij in dit rechts
boek als regelmatige straf naast andere vermeld
wordt.
Men heeft haar ook in beeld gebracht, docb deze
afbeeldingen zijn zeer zeldzaam. Een dezer afbeel
dingen illustreert het verdrinken van Leonard Plu
vier en twee meisjes te Antwerpen, in 1560. Het is
nacht en wij bevinden ons blijkbaar op de binnen
plaats van de gevangenis; op den achtergrond zien
wij een gebouw met sterk getraliede vensters. Daar
voor op een verhoogde zitplaats en door gewapen
de mannen omgeven de rechter met zijn rechterstaf.
Op den voorgrond rechts trekken twee gerechtsdie
naars een zak van boven dicht; daarin bevindt zich
een man die zijn gebonden handen in gebed ge
vouwen heeft. Links zijn twee mannen bezig een in
een zak gebonden lichaam in een vat te werpen;
een fakkeldrager verlicht deze groep. 'Een ander li
chaam in een zak ligt op den grond voor het vat.
Op een andere ets uit 1588 staat de veroordeelde
Jonas Wippe blootshoofds, met .geboeide voeten,
de handen tot gebed gevouwen, op een bankje voor
een groot vat, d'at hem niet tot aan zijn heup reikt.
De beul pakt hem bij zijn schouders om 'hem zoo
ruggelings in het vat te stooten.
De verdrinking in het vat werd op verschillende
wijzen voltrokken, maar vooral voor terechtstellingen
Ib het geheim gebruikt De verdrinking rond gtaed*
plaats door middel van water. Eenige malen is
spTake van verdrinking in „een wijntonne" of „in een
wijnvat" maar in deze gevallen werden de slachtof
fers niet in wijn gesmoord, maar in wijnvaten met
water gevuld. Bovendien werd deze straf nog door
andere verscherpt. De terechtgestelde wordt „op het
galgeveld met de andere gehangen", „ter schanden
nacht9 in de Schelde geworpen", „tot assche ver
brand", zijne goederen werden verbeurd verklaard,
Zijn lijk wordt ondër de galg begraven. Als de dood
tengevolge van verdrinking niet intreedt, is de beul
gedwongen hem te doorsteken.
Naast de straf van verdrinking in een vat, bestond
ook een onteerende straf, bij .welke de veroordeelde
gedurende een bepaalden tijd; of over 'n bepaalden
afstand een ton moest dragen. De straf van de
schandton was nog tegen het einde van de 18de eeuw
(en wel voor liederlijke vrouwspersonen) in gebruik.
Ook bloedschande en beleedigingen werden met de
schandton bestraft De eerschriftelijks overleve
ring daarvan komt in een oorkondenboek van De
venter uit 1450 voor.
De schandton (houten huik) was een soort vat zon
der bodem, ongeveer van manslengte, dat de ver
oordeelde aan zijn hals droeg. Aan ketenen hing
eeji! steen op zijn borst „de schandsteen". Men zag
van hem alleen hoofd en voeten. Zulke schandton-
nen kan men heden ten dage nog vinden o.a. in
Delft en in het Museum te Emden.
Zoo'n "houten huik moest de delinquent op een
bepaald uur in het openbaar in plechtigen op
tocht, meestal „zonnendags" door de stad dragen.
Met deze straf der schandton waren verschillende
andere straffen verbonden, als schandpaal, opslui
ting op water en brood, geeseling, ook wel open
bare vergiffenisvraging of herroeping van een kwaad
sprekerij, dikwijls verbanning.
Deze beide soorten van straf: de verdrinking in
een vat en de bouten huik. stonden met elkaar in
PARÏJSCHE MODE.
Bedrukte zijden crêpe in heel zachte tinten groen,
zwart, wit en brons op een grijzen ondergrond werd
gecombineerd met effen grijze crêpe bij bet maken
van deze avondjapon. Met aandacht dient men den
val van den zeer ruimen rok te bestudeeren, alsook j Kosten 85 cents.
de lage halsopening met bet vest in V-jvorm, eeö
effect, dat men onder de laatste modellen zeer dik
wijls terug ziet.
Voor deze japon is een knip-patroon te bestellen
onder nummer 323a, in, de maten 42, 44, 46 en 48.
MOEDERS EN HAAR KINDEREN
Voor den verjaardag der kinderen.
Een moeder zegt:
Een prachtig en compleet dessert kan men voor de
feestdagen der kinderen op de volgende manier klaar
maken. Men bakt op de gewone wijze een zeer luch
tige cake in een gewonen, ronden pan. Deze cake
plaatst men later omgekeerd op een grooten schotel.
Van gelatine en room maakt men nu een mooi top-
stukje, dat nog versierd kan worden door een ge
kleurd stukje uit de vruchtenflesch. Met jam maakt
men een paar strepen op de cake. Langs den ge-
heelen onder-kant stapelt men op den rand1 van het
bord een schuimrand van zacht geklopte room.
r
VOOR KOPER EN BRONS»
Alvorens men koper en brons gaat poetsen of af
wrijven, moet men eerst alle aanslag en vuil ver
wijderen. Kandelaars, b.v. zijn in den regel zeer
vuil, door het afdruipen van het kaarsvet, natuur
lijk. Dit vet kan men gemakkelijk verwijderen, door
het koper krachtig af te wasschen met goed heet wa
ter of door bet een poosje in warm water te laten
staan. Zoodra echter het vuil verwijderd is, moet
men de kandelaars met een drogen doek Tgheel af
drogen, daar anders het dampige water weer nieu
wen aanslag veroorzaakt. IBiji het verrichten van dit
werk doet men beter, de kandelaars iri een zinken
emmer schoon te maken, dan b.v. in een teiltje of
kom; de aanslag zal daardoor niet zoo spoedig op
nieuw aan het metaal gaan kleven. Dez methode
van schoonmaken is in het geheel niet schadelijk
voot het koper of brons, mits men maar steeds
dadelijk na het wasschen zorgt het metaal op de
gewone wijze te poetsen of af te wrijven.
PREPAREEREN EN ZUIVEREN VAN VET.
Om' in het huishouden alle verkwisting tegen te
gaan is gemakkelijker gezegd, dan gedaan, maar
ten opzichte van vleesch en vet kan men dikwijls
nog wel een weinigje goedkooper uitkomen. Stukjes
en brokjes niervet, b.v. of restjes van gekookt of on
gekookt gewoon vet, moet men zooveel1 mogelijk
zuiveren en ook een weinig prepareeren. Het vet
wordt daardoor zeer geschikt om later bij het bra
den en bakken te dienen, aangezien bet langer goed
blijft.
Men snijdt het vet in kleine stukjes, plaatst het in
een vlee9chpan en voegt daar genoeg water bij om
alles te bedekken. Nu laat men het vet heel lang
zaam koken van tijd tot tijd roeren totdat alle
stukjes versmolten zijn. Dan drukt men het met
eenige kracht in een kom mét koud water, waarna
het hard zal worden en den vorm van een koek
aanneemt. Als het vet dan geheel hard geworden
is, plaatst men het onderste boven op een schotel.
Men schrapt den onderkant zooveel mogelijk af, om
te voorkomen^ dat daar een weeke plek blijft. Alsdan
kan men op elk gewenscht oogenblik van het vet
gebruik maken.
I
HET WASSCHEN VAN FIJN BORDUURWERK,
Borduursel kan men meestal het beste zelf was
schen. Men maakt daartoe een lauwwarm sopje van
schoon water en zachte, goede zeep. Het borduursel
wordt daarin ondergedompeld, terwijl men bet zacht
jes door de handen wrijft en uitknijpt. Wringen
mag men niet doen; zijn er eenige vlekjes in het
goed dan wrijve men net zoolang tot deze verdwe
nen zijn. Vervolgens haalt men het borduursel drie
malen door in lauwwarm water, eiken keer schoon
water gebruikend. Bij het uithalen mag natuurlijk
ook niets gewrongen worden; men legt het borduur
sel tusschen twee dikke badhanddoeken en perst dan
met de handen zooveel mogelijk water weg.
Dan kan het strijken beginnen. Men legt het bor
duursel met den mooien kant naar beneden op een
dik bekleeden. strijkplank. De bovenliggende onder
kant moet ook met een schoenen lap worden bedekt.
Dan strijke men heel voorzichtig met een niet al
te heet ijzer, totdat het stuk geheel droog is. Het is
zeer verstandig de zwaar bewerkte deelen van het
borduursel na het eerste strijken te laten uitdampen,
om op die manier te voorkomen dat de zijde te spoe
dig droogt. Alle zoomen en opgewerkte stukjes moet
men eerst glad makeif, alvorens ze te strijken.
verband, daar de schandton symbolisch
werd aan te duiden, welke straf de misdadiger eiS*-aa
lijk verdiend had. *7
TOT RIDDER GESLAGEN.
Toen tsaar Peter pas als scheepstimmerman
Zaandam werkzaam was, verspreidde zich de nu
daarvan al spoedig door het geheele land en v«
nieuwsgierigen kwamen den vorstelijken timme
man bekijken, als ware hij een vreemd dier. j".on
Eens, toen de tsaar een pleiziertochtje op de Zat •<-'1 1
deed, zeilde hij de Voorzaan en het IJ over en kwa ;&.ng
op Halfweg, Haarlem en Amsterdam aan wal 0
der de talrijke nieuwsgierigen, die zich haastte e
tsaar Peter nauwkeurig op te nemen, bevond zi( r
ook Cornelis Albertszoon Blok, ook Cornelis Mart»
genoemd. Deze toonde zijn nieuwsgierigheid op zul
een hinderlijke wijze, dat de verontwaardigde ts&le fa
hem bij het aan wal stappen een geduchte muil]
gaf.
Dit deed één der omstanders zeggen:
Zoo, Marsje, daar ben je tot ridder geslagen!
Welk gezegde aan Marsje den bijnaam van
ridder" bezorgde en meer dan een menschenleel
tot een spreekwoord werd, wanneer aan een oi
belijken nieuwsgierige zijn loon op gelijke .wij:
werd uitgereikt.
ROUWEN ZOOLANG DE VLAG WAAIT,
Bij ons, beschaafde Europeanen, is het soms he*
moeilijk te weten, hoe lang men uiterlijke teekenet
van rouw moet dragen in verschillende gevallen
Hoewel wij allen eerbied hebben voor den rouw
moet het ons van het hart, dat wij weieens iets o&
begrijpelijks gevonden hebben in de omstan iighHi
dat op een gegeven oogenblik de rouw eindigt n
üus, als men 't nauwgezet opneemt, een plotseling
omkeering heeft plaats gehad in het gevoel van dn
rouwdragende.
In Afrika nemen enkele stammen niet h2t bo-
van mevrouw Etiquette ter hand, om den duur Vi
den rouw te bepalen, maar zij laten den wind c j
spraak doen, den wind, waarin zij, evenals onze G
maansche voorouders, de stem der goden herki
nen. fa
Zoodra de man sterft, laat de weduwe een v
(of wat als zoodanig moet dienst doen) aan een pi
ophijschen en die voor het huis zetten. Zoolang
vlag ongeschonden blijft mag zij niet opnieuw 1
wen. Maar zoodra de wind of welk ander luchtv
schijnsel ook de vlag vernielt of losmaakt van <i
staak, heeft de vrouw* het recht te hertrouwen.
De overtuiging, dat hier de goden gerecht ho
den, is zoo sterk, dat niemand het zal wagen de vli
een beetje te helpen; de vreeselljlcste straffen zoud*
op haar neerkomen.
Het gevolg is, dat de eene vrouw^soms een pal
dagen rouwt, als toevallig een flinke storm woed
terwijl de andere door toevallige omstandighede
jaren gebonden blijft.
DE RUSTKUUR.
Een zeer eenvoudige en zeej aanbevelenswaardl|
kuur bestaat hierin, dat de patiënt, of juist lieve
degeen, die geen patiënt wenscht te worden, zoovel
mogelijk languit op den rug ligt. De horizontale hoi
ding toch is het best geschikt voor een totaal uitn
ten van 't heele lichaam. Ze- kalmeert het zenuwge
stel, vergemakkelijkt de werkzaamheid van het hai
ondersteunt de wormvormige darmbeweging, do«
nieuw bloed circuleeren in de hersenen, dwingt ht
bloed in de beenen, dat dikwijls hier of daar eer
belemmering ondervindt, bij een andere houding, tc
vernieuwd rondstroomen en verkwikt en versterk L.
dus het menschelijk lichaam ongelooflijk. De maa
die doodmoe thuis keert van zijn zaken, de vroui I
die op is van haar huishoudelijk gedribbel, het kinl
dat zich op school wel wat overingespannen heeft
ze zullen allen de weldoende werking ondervindet
als ze zich slechts een half uurtje rust gunnen, pil
te bed uitgestrekt, ook al komen ze niet eens tfl
slapen.
Voor één zeer verkeerd iets is hierbij ernstig i
waarschuwen, n.1. dat niet in liggende houding ge
lezen wordt. Voor de oogen toch is dit een zéi L
onnatuurlijke houding. Wie hij het liggen lezen wi 1
die kan wel de beenen uitstrekken; het bovenlichaai
moet hij echter half opheffen, in zittende houdiiu
teneinde den normalen oogenstand te bewaren. A
kuur beschouwd, is het echter veel raadzamer
bovenlichaam en het hoofd ook de langgestrekte ho-t k
ding te gunnen, en zich niet in te spannen met lel
zen. De hersenen moeten ook wel eens tot rust kef;
per
Wen. IVTT
Weet iemand zijn geschenk met woorden op te
pronken
Al is de gave klein, nog schijnt er veel geschonken
De menschen openbaren hun karakter door niets
zoozeer als door hetgeen zij belachelijk vinden.
•Het geluk schuilt minder in het wezen dan wat
men denkt van alle dingen.
Een man, die zijn medememschen laat lachen, is
een weldoener zonder het zelf misschien te weten.
Liefde is bescherming.
KLEINE BIJZONDERHEDEN.
De Indianenstam der Osages in het Noorden van
Oklahoma, uit 2000 leden bestaande, heeft de ex
ploitatie van de daar liggende rijke petroleumvelden
verkocht voor een som van 10 millioen dollar p#
jaar. Hierdoor is het gemiddelde inkomen van dis
2000 Indianen 12000 gulden per jaar.
Frankrijk heeft van 1870 tot 1925 in totaal 58 mi*
klisters van oorlog gehad, ongeveer 1 per jaar dufl-
In 1924 zijn in ons land door werkstakingen en uit
sluitingen 3M millioen arbeidsdagen verloren ge
gaan.