r De Wereld der Vrouw ROMMELKRUID. Even Lachen. Nuttige Wenken. AFGETROEFD. Hij: Dat de pagekop zoo algemeen Is geworden, is natuurlijk alleen het werk van de kappers. Zij: En dat de kappers dit doen, dat is weer de schuld van de mannen, omdat de meesten tegen woordig zich zeiven scheren en een kalen kop heb ben. OOK EEN GROOT MEESTER. Rubens was zulk een groot meester, dat hij met één enkelen penseelstreek een lachend kinderge zicht in een schreiend wist om te zetten. Dat kunstwerk deed mijn vroegere onderwij zer met een gewone stok. DAT WAS TE BEGRIJPEN. Is die oude kelner ook nog in het valscherm ge sprongen? Ja, eerst dorst hij niet, maar toen riep een van de brandweer: „Aannemen!" en toen sprong hij spontaan naar beneden. DAT WAS ERGER. Bertje: „Boe, boe! Ik heb poes z'n schoteltje ge broken!" Moeder: „Dat is niet erg, kleine vent. we zullen voor poes wel een nieuw schoteltje koopen. Hoe kwam het? Bertje: „Ik hamerde d'r op met Vader z'n hor logé." DE AUTO DIE NIET WILDE PAKKEN. ,Wees toch voorzichtig, mannie, denk er om dat je Erik z'n locomotief ook al te vast opgedraaid hebt! DAT WAS TOCH WEL HEEL ERG! Toen de nieuwe recruten gemonsterd werden, ont stak de sergeant-instructeur in hevige woede tegen een van de manschappen. „Zeg 's, ..Pummelman", bulderde hij, „je bederft het gelid met die strijkijzers van jou. Haal ze dade lijk in, kerel, en zet ze in de rij." Pummelman was in zijn waardigheid gekwetst. „Serzjant", zei hij. „dat zijn de mijne niet; ze ben nen van Jochems in de rij achter me11. IN DEN SCHEERWINKEL. „Waarom hebben jelui hier alleen maar kran ten waarin berichten 9taan van afschuwelijke mis daden?" „Daar rijzen de klanten hun haren van te berge dan knippen ze makkelijk." dig gemaakt welke het was, went ik niet Tr.c»r on hij word gestraft met het aaneen naaien van de oogleden. Hoo dit wreede proces zich zal hob- ben afgespeeld, laat zich denken; want dat inon er geen operatienaald voorgebrulkte, behoeft geen be toog. Later werden de oogleden weer opengesned llii droeg een grooten donkeren hoornen bril, in de eerste plaats ter bescherming van zijn oogen en verder, opdat men zijn verminkte oogen niet zou kunnen zien. Een ander geval vermeldt Thornton in zijn boek: Notes from an Afghan scrap book: Op dog word bfj Emir Abdoer Rohman 'n bakker voorgeleid, dio te licht brood had ver kocht. Dien dag was du Emir juist ln een goed hu meur; hij schold don bakker een bedrieger en zeide vervolgens tot hem: „Geen mensch kan in het le ven vooruitkomen, wanneer hij niet eerlijk is. Ga en werk zooals de Koran het voorschrijft!" E enpaar weken later werd dezelfde man op nieuw voor den koning geleid; hij was aangeklaagd wegens hetzelfde vergrijp. Deze keer zeide de Emir: -—Je bent niet alleen een bedrieger, maar een KLEINE BIJZONDERHEDEN Tö Berlijn zijn in 1925 totaal 11156 verkeersonge vallen voorgekomen, waarbij 143 personen gedood en 4929 gewond werden. Een professor aan de universiteit te "Chicago heeft uitgemaakt, dat de stenografie reeds bekend was 155 jaar vóór Christus. - I Men schat dat er alleen in de de Vereenigde Staten 4 a 800.000 ton staal door roest verloren gaat elk jaar. schurk! Ja betaalt 3000 ropyen (een ropy li ongeveer 118), 3000 annas en 3000 pais (ongeveer 3000 gul- den). Deze straf zal zoo ornstig voor Je zijn. dat J8 nooit moer voor mij behoeft to verschijnen. Eenige maanden later evenwel werd do man des ondanks opnieuw voor den Emir geleld. Toen ecb- ter was Abdoer Rahman in sombere stemming. Hij zeide: Kom eens hier, vriend, jij bent bakker, niet. waar? Jawel, sa-bib. En je brooden hebben niet de voorgeschreven maat. Nee sahib. Nu dan moet er in jo oven te veel plaats zij] en opgewonden riep de Emir: Breng hem weg en bakt hem in zijn eigen ovei Dit bevel werd onmiddellijk uitgevoerd. Toen ik op een avond, thuiskwam, hoorde ik, d( een van de Italianen, die in staatsdienst was, Afghaanschen politieagent had doodgeschoten. Wol gens een klein vergrijp sommigen zeiden, dat hl een postbode een oorvijg had gegeven, anderen dat] hij een tongarijder zijn geld had geweigerd te geven, j daar hij het te hoog vond zou hij door politie-! agenten naar den Kotwali den commissaris van po'itie worden gebracht. Piperncf zoo heette de Italiaan wilde zich echter niet als een misdai ger door de stad laten leiden en weigerde mede gaan. Toen de politiemannen hem daarop wilden I vastgrijpen, rukte hij los en sloot zich op in zijn ka- mer. Daarop probeerden zij het huis te bestormen. In zijn opwinding schoot IPiperno nu door de hou ten deur, die de politiemannen met hun bajonetten wilden openbreken en trof daarbij een hunner doo- delijk. Daarop forceerden de anderen de deur en I sleepten den Italiaan naar het politiebureau. Hij (werd nu eerst in een donkere gevangenis gezet en na lange onderhandelingen 4er dood veroordeeld. Men deed een beroep op hoogere instanties, maar deze bevestigden het vonnis. Op oen ochtend kwamen onze bedienden vertellen, dat de Italiaan werd gesteenigd, of zij er heen moch ten en het schouwspel bekijken. Doch de uitvoering van het vonnis werd uitgesteld. Eén middel was er nog om het ergste te voorkomen. Men kon dei „moordenaar" loskoopen. Het gebruikelijke losgeli bedraagt ongeveer 7000 a 10.000 ropyen 3400 a gulden) en tenslotte gelukte het ook, voor de soral van 45000 ropyen (7200 gulden) de politiemannen er] I toe te brengen van het bloed van den Italiaan af té zien. 'g I I erin. to In Achter-Indië zijn bijen, die honigraten bouwen, \an meer dan 4 meter hoog. Van het afvalproduct van kunstzijde maakt men een nieuw garen, dat zoo zacht aanvoelt als echte lamswol. Bfj 51 van de honderd mannen is de rechterarm sterker dan de linker, hij 33 is de linkerarm sterker en bij 16 zijn ze beide even sterk. Er worden in Eneeland nog 10.000 gewonden ver pleegd u:t den wereldoorlog 19141918. Te Londen zijn 341500 telefoonabonné's. Te Londen zijn van de practiseerende dokters on geveer 12 percent vrouwen. PARIJSCHE MODE. Het strakke jumper-japonnetje van deze teekening lis gemaakt van een lichte kleur kasha, welke kleur z ch herhaalt in den kleinen vilten hoed. De rok is in het front sterk geplooid hetgeen vooral bij het loo- Ipen zeer flatteus staat. De garneering bestaat uit i rips van een contrasteerende kleur. Een knippatroon kan men verkrijgen in de maten 42, 44. 46 en 48. Kosten 85 cents. Nummer 326a. De andere japon van zacht groene rips heeft een bolero-front en een gladden rug. Het vestje en de manchetten zijn van beige crêpe-de-chine. In het front van deji rok zijn twee stolpplooien aange bracht. Een knip-patroon is verkrijgbaar onder nummer 327a, in de maten 42, 44, 46 en 48. Kosten 85 cents. Een olifant heeft slechts acht tanden. M. IN AFGHANISTAN. Dr. Emil Trinkler, een voortreffelijk kenner van de Aziatische landen heeft een interessant boek ge publiceerd „Dwars door Afghanistan naar Indië". Hier een stukje uit dit belangwekkend werk: Verschrikkelijk zijn in het algemeen alle straf fen, die in Afghanistan worden toegepast. Roovers en dieven worden de hand afgehakt en de arm daarna in kokende olie gestoken. De doodstraf wordt door ophanging voltrokken of door den delinquent voor het kanon te binden. Van ons huis uit zagen wij een vlakken heuvel, die zich achter de ark ver heft. Daar vonden de executies plaats. Een reusach tige menschenmenigte kwam dan toestroomen, om het bloedige schouwspel bij te wonen. Op een mid dag werd een groot aantal veroordeelden afgepaaakt. Kanonschot na kanonschot weerklonk. Een van mijn vrienden, die juist den berg voorbijreed, zag toeval lig, dat stukken van het lichaam in de lucht werden geslingerd. Voor het overige is het niet ongevaarlijk, zich in de buurt op te houden. In Kandahar moet het zijn voorgekomen, dat een man, die bij de uitvoering van het vonnis tegen woordig was, door den losgerukten arm van den veroordeelde dermate getroffen werd dat hij terstond dood was. Ook de doodstraf door steeniging is nog niet afgeschaft. Verleden jaar werden verscheidene personen op deze wijze afgemaakt. Wreed waren de straffen, die de vroegere emirs toepasten. Een paar voorbeelden mogen dit toelichten. Wij hadden in Kaboel een grooten stal gehuurd, die het eigendom was van een ouden Afghaan. Hij had zich vroeger aan een of andere misdaad schul- MOEDERS EN HAAR KINDEREN. Voor hetwasschen. Een moeder zegt: „Ik spaar mijzelf veel moeite en last TJij het wer ken,- door een heel klein emaille emmertje te gebrui ken met een doorgezaagd hengsel. Dit emmertje ge bruik ik vooral bij de kinderwasch, aangezien ik er dan gemakkelijk de kleine stukjes in- kan doen. Het hangt aan de drooglijnen en ik neem er telkens de op te hangen stukken uit, ondertusschen het emmer tje steeds voortschuivend. Dit bespaart mij het aan houdende en vermoeiende bukken." EEN GOEDKOOPE VLOERVERF. Een goede en weinig kostbare kleurselsoort voor vloeren kan men aanmaken met behulp van per- mangaan van potasch en wel in een verhouding van een goede honderd gram permangaan op een liter warm water. Het opbrengen geschiedt op de gewone wijze met een patten borstel, waarbij men slechts te zorgen heeft, dat de vloer van tevoren terdege gereinigd is en vootsI tusschen de kieren geen stof meer bevat. In den regel zal men twee lagen over elkaar moeten aanbrengen. Het verdient ook aan beveling om later de geheele oppervlakte met blanke vernis te behandelen of te polijsten met bijenwas en terpentijn. J HET SCHOONMAKEN VAN BEHANGSEL. Bij de jaarlijksche groote schoonmaak bepalen zich de meeste vrouwen tot het gebruik van ragebol of zachten borstel als het de behangen muren be treft, Toch is dit niet verstandig, want er zijn ver schillende eenvoudige manieren bekend, om ook het muurpapier ee'n goede beurt te geven. Een daarvan is de volgende. Men neemt een stuk oudbakken brood (dat echter nog niet te hard mag zijn) en daarvan snijdt men een korst al'. Dit stuk brood in de hand houdend wrijft men nu zorgvuldig en goed langs het papier, d.w.z. mèt den binnenkant van het brood. Nadat men op deze wijze een stuk van den muur bewerkt heeft, zal het brood vuil ge- worden zijn. Dan snijdt men er een dunne snede af en gaat met het overblijvende stuk weer verder. Het is het beste om telkens een stuk behangsel geheel schoon te maken en dan verder te gaan, in plaats van de geheele oppervlakte een paar keeren te be handelen. Een tweede manier, welke ook zeer goed is, volgt hier. Menheémt een stuk roggebrood* waarvan men de korsten wegsnijdt. Daarna laat men het brood in een kom met ammonia zinken. Het moet na eenige oogenblikken zoo met de vloeistof doordrenkt zijn, dat men het door kneden in de handen tot een stevi- gen bal verwerken kan. Met dezen bal wrijft men nu over het behangsel, d.w.z. niet te krachtig. Wordt na een poosje het brood aan <i. gebruikte zijde vuil, dan kneedt men het,weer net zoo lang tot een schoon plekje boven komt, waarna de bewerking wederom kan worden voortgezet. Het papier zal door dezé wij ze van doen zeer mooi opfrisschen. Nog èen derde ma nier bestaat hierin, dat men een deegje maakt van grove bloem met water. Men kneedt dit deeg net zoo lang, tot het hard is, waarna men de muren behandeld volgeüs de hoven omschre ven wijze. VETVLEKKEN OP HET BEHANGSEL. Vetvlekken, op het behangsel, dat in de keuken of kinderkamer nog al eens voorkomt, verwijdert men op de volgende wijze. M'on legt over de gevlekte plaatsen een stuk ruw grauw pakpapier, terwijl men er met een heet strijkijzer over gaat. Verschillend» malen zal men een schoon stukje papier moeten ge bruiken, om tenslotte te bereiken dat de vlekken weggetrokken zijn. Mocht het geval zich voordoen, dat ergens de kleur van het behangsel gelijk met de vlekken verdwenen lis. dan kan men dit in den regel zeer goed ophalen, Idoor een weinig waterverf te gebruiken. Eerst verft men natuurlijk het dessin en daarna stipt men met de punt van het penseel den ondergrond. EEN PAASCHGEWOONTE. In Ludge, een klein stadje in Pyrmont, bestaat sinds jaar en dag de gewoonte het Paaschvuur te vervangen door groote brandende wielen van den hooggelegen burcht langs den bergweg omlaag te la ten rollen. Den avond van den eersten Paaschdag heeft dat plaats, on het moet een prachtig gezicht zijn om ze als rollende brandstapels door de duisternis te zien voortbewegen. De wielen zijn door spaken in vier takken ver deeld, door de naaf steekt men een dennetak, ter wijl de vier vakkon worden opgevuld met 9t,roo, rijshout on werk. Dan worden de wielen Ttnrt een, licht brandbare stof overgoten. De honderden vonkende stroowisschen maken dan, dat de berg er uitziet als bezaaid met dwaal lichtjes. Als het wiel, heneden en dood geloopen is, gaan de kinderen gauw het vuur b'.usschen om de wielen te sparen. Toch moeten er ongeveer om de zes jaar nieuwe gemaakt worden. Zijn ze mooi omlaag gekomen, dan belooft dat, volgens het volksgeloof, een goed jaar; gelukkig da- gene op wiens akker een wiel blijft liggen, want hij vooral kan op een prachtigen oogst rekenen. NIEUWE KLEEREN MET PASCHEN. Er bestaat een oud bijgeloof, volgens hetwelk iedereen or> Paaschdag iets nieuws moet aan hebben of hij zal in hét aangevangen jaar niet gelukkig ziin. Een ander volksgeloof wil, dat. als aan deze voorwaarde niet - voldaan is, do vogelen iemands kleeren waarschijnlijk zullen bederven. Hierop wordt gezinspeeld in „Poor Robin": „At Easter let your clothes be new, Or else be sure you will it rue". >1. ai aa au De oorsprong van dit bijgeloof is niet moeilijk op te sporen; het feest der Opstanding van Christus \\erd vanouds als he beeld van de begrafenis van den zonde als het beeld van de begrafenis xan den ouden en der opstandig van den nieuwen mensch l aangemerkt, die naar God geschapen is in ware gerechtigheid en heiligheid. Vandaar dat het Paascii feest vooral in de Westersche Kerk en na de Kerkvergadering te Macon in Gallië (585) ook be- a stemd werd tot de bediening van den doop aan de catechumenen, welke bediening door vele plechtig heden werd vooraf gegaan en gevolgd, die alle sym bolen waren, dat de gedoopte het rijk der ongerech tigheid vaarwel zeggen en zich geheel aan Christus verbinden moest. Daartoe behoorde ook, dat de doopelingen een wit gewaad van linnen, het mystiek kleed of hét kleed van Christus genoemd, ontvingen, en zij, die het droegen, heetten de in het wit gckleeden, de sneeuw witte kudde of het blanke leger. „Vanwaar het gebruik zijn oorsprong norn, is onzeker", zegt prof. W. Moll. „Waarschijnlijk werd het ontleend aan de bij de oude volken zoo alge- meene gewoonte om bij bijzondere gelegenheden witte kleederen te dragen als een teeken van vreugde. Bij de overgave van dit kleed hield men deze of soortgelijke toespraak: „Ontvang dit witte en onbesmette gewaad en draag het zonder bezoe deling voor den rechterstoel van onzen Heere Je zus Christus, opdat gij het eeuwige leven hebt, Amen". Het was een welgekozen symbool van de verplichting der gedoopten om altijd in reinheid te wandelen en werd in de Westersche Kerk geduren de acht dagen door hen gedragen". Hoogst waarschijnlijk is het gebruik om zich mot Paschen witte kleederen aan te schaffen ook dooreo- diongen tot de oudere gemeenteleden, da«r toch ook voor hen het feest der Opstanding het beeld der reiniging des harten was en heeft het zich eindelijk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1926 | | pagina 16